Zo, eindelijk weer eens tijd om dit topic bij te lezen

Help!!!! schreef op donderdag 11 december 2014 @ 20:40:
Oh, bijzonder als dat zo is.
O.a. en m.n. jouw bijdragen zijn imo namelijk het meer dan broodnodige tegenwicht in dit topic. Imo ben je juist zeer beheerst en waar je de kracht vandaan haalt om hier tegen de klippen op te roeien is mij al een raadsel.
Maar ga vooral door!
Leuk ik een paar dagen niet reageer en dan zelf gespreksonderwerp wordt.

. Fijn ook dat mijn posts gewaardeerd worden, die mening deelt niet iedereen, zeker de mods niet.

Ik laat me niet tegenhouden. Overigens komt vooral Jasper Du Pont veel eer toe, en ook kritische posters hier zoals Remco. Ik steun vooral op het werk van anderen.
Doet mij denken aan die Irakezen minister die nu nog roept dat er geen tanks in Bagdad zijn. Iedereen kan de simpele wiskunde doen dat deze regeling zorgt voor een hoop extra geld in de markt. Rabobank heeft zeer veel gelobbyd voor de regeling, net als vele andere partijen, als de regeling echt niets zou toevoegen zouden ze hun energie ook wel ergens anders in gestoken hebben. De stichting achter de starterslening is overigens ook onderdeel van de Rabo.
Hangt van je perspectief af. Ipv dat we de verschillende negatieve lijstjes met ruime afstand aanvoeren zijn die gaten nu kleiner en zijn we soms zelfs 2e of 3e. Dat komt echter ook vooral omdat men in andere landen de fouten die wij hebben gemaakt dunnetjes over doen, zie bijv de UK waar ze echt knetter gek zijn geworden als het over huizen gaat.
Krisp schreef op zondag 14 december 2014 @ 10:48:
Ik zie nergens een relatie tussen prijs en mooi nieuws, maar ik vermoed dat Oscar ook kijkt naar het aantal verkopen op de huizenmarkt. En ja, meer verkopen zijn goed. Dat betekent dat mensen kunnen meedoen op de huizenmarkt, het huis kunnen kopen wat ze wensen. Dus, ja, meer verkopen is goed. Als daar schenkingen voor nodig zijn (meer solide vorm van financiering) is dat prima, maar zonder (zelfstandige groei) is nog beter. Dat betekent dat het aantal verkopen volgend jaar ook toeneemt. Ik zou dus niet weten waarom dit
geen goed nieuws is, anders dan dat de bron de Rabobank is.

Dat het feit dat mensen kopen betekent dat mensen tevreden zijn is te kort door de bocht. Laten we niet vergeten dat er heel veel mensen zijn die eigenlijk willen huren, maar de koopmarkt op gejaagd worden. Laten we ook niet vergeten dat we met een eerste levensbehoefte te maken hebben; je moet nou eenmaal ergens wonen. Transacties zijn geen doel op zich.
Er is geen enkel verband tussen hard werken en veel geld hebben. Dan zouden bijv. verplegers en vuilnismannen allemaal verschrikkelijk rijk moeten zijn. Veel geld verdien je door veel geld te hebben.
In theorie: Huren is net zo duur als de financieringskosten plus onderhoud en andere kosten als je zou kopen. De eigenaar van de huurwoning krijgt een redelijk rendement uit het ontwikkelen van vastgoed. De aflossing die je als koper in de huis doet rendeert minder dan als de huurder hetzelfde geldt een beetje verstandig investeert. Per saldo ontloopt het elkaar weinig en zal je als koper op de lange termijn iets goedkoper uit zijn, maar in ruil daarvoor risico’s nemen en flexibiliteit inleveren.
Dan naar Nederland, waar zowel de overheid als de “cultuur” vindt dat kopen weggegooid geld is. Als je koopt pak je allerlei voordelen mee die er voor zorgen dat de prijzen hoog zijn. Het resultaat is dat je als huurder een duurder huis huurt omdat de prijzen hoog zijn en allerlei steunmaatregelen mist. Het resultaat daarvan is weer dat huur alleen interessant is voor de laagste inkomens die a. niet kunnen kopen en b. in aanmerking komen voor sociale huur en huursubsidie.
Dit terwijl een gezonde en flexibele economie zoals we graag in Nederland zien juist een grote en gezonde huursector nodig heeft. Huur en koop beconcurreren elkaar en houden dus de prijzen laag en de efficiency hoog. Jan kan dan kiezen om traditioneel jong te trouwen en zn hele leven bij dezelfde baas te blijven en in het zelfde dorp te wonen, terwijl Piet wat flexibeler om gaat met zn prive leven en zn zakelijke leven en daarom regelmatig verhuist. Terwijl zowel onze economie/arbeidsmarkt als ons sociale leven steeds flexibeler wordt en vooral jongeren minder uit zijn op eigendom en liever willen huren is het overheidsbeleid op de huizenmarkt precies andersom. Zie daar een enorme molensteen om onze economie die men in bijv. Duitsland niet heeft.
Señor Sjon schreef op maandag 15 december 2014 @ 09:02:
Ja hoor, geregeld. Net als de berekening of doorstuderen zin heeft t.o.v. op je 18e gaan werken (terugverdientijd wordt steeds langer). Vooral nu je in 30 jaar aflost en huren nog nooit gedaald zijn, loont kopen nog steeds. De HRA wordt met deze lage rentes steeds minder van invloed.
Proefballonnetje:
HRA afschaffen en alle bestaande hypotheekcontracten naar 3%. Dat zou redelijk cold turkey kunnen dankzij de lage rentestand van nu en de immer stijgende EWF. Maar dat zou in een totaalherziening moeten van het belastingstelsel.
In essentie helemaal geen slecht idee. Het is echt niet uitzonderlijk dat de overheid bestaande contracten beïnvloedt met wetgeving, zo weet ik nu nog niet wat ik volgend jaar over hou voor mijn arbeid en mijn werkgever waarschijnlijk nog niet wat ik precies kost. De HRA die je direct bespaart kan tijdelijk gebruikt worden als smeergeld voor problemen die het gevolg zijn, bijv. bij banken. Uiteindelijk moet het natuurlijk een lasten verlaging opleveren.
Nadeel is dat je mensen zoals ik straft die bewust de inschatting hebben gemaakt om de rente niet vast te zetten. Als de rente was gestegen hadden wij een probleem gehad, en nu daalt de rente en dan zouden mensen die dat risico niet namen toch profiteren. Maar goed, ik kan daar wel mee leven, de huidige situatie in stand houden kost mij waarschijnlijk nog veel meer.
Pooh schreef op maandag 15 december 2014 @ 13:05:
Aantal simpele methoden:
- HRA langzaam omlaag brengen. Wat de overheid nu doet door van 52.0 naar 51.5% te gaan, en dan elk jaar verder. Huidige plan is om op 42% te stoppen, maar je kunt gewoon door naar 0.
- EWF omhoog. Sinds wet Hillen is EWF drempel voor HRA, dus dat is eigenlijk hetzelfde. Voordeel is dat het mogelijk makkelijker te verkopen is aan de VVD.
- Maximale waarde waarvoor je kunt aftrekken omlaag brengen. Bijvoorbeeld in 20 jaar van 1 miljoen naar 0 in stappen van 50k.
- Einddatum invoeren. Dus HRA tot 2043, daarna niet meer. Voor bestaande contracten veranderd er niks, nieuwe contracten moeten of sneller aflossen, of verzinnen hoe ze iets opbouwen voor die laatste jaren.
Een combinatie is waarschijnlijk het best en het rechtvaardigst. Het belangrijkste is om een stip aan de horizon te zetten, bijv in 2035 is de HRA afgeschaft, dan kan iedereen daar alvast rekening mee houden. Vervolgens kan je verschillende stapjes nemen om er te komen.
Señor Sjon schreef op donderdag 11 december 2014 @ 13:52:
Dat men nergens meer geld voor heeft, heeft in mijn optiek een andere oorzaak. De oplossingen van de crisis en allerlei klimaatdoelen, worden bij de burger gehaald. Het is elke keer tientjeswerk per Nederlander per maand, maar de koopkrachtverhalen houden hier telkens geen rekening mee. Dan krijgt men weer een tientje erbij, maar de zorgpremie stijgt navenant en dan heb je nog niet eens de overige 'inflatiecorrecties' gehad van o.a. OZB, EWF, opcenten etc. Het aandeel van de consumenten is van ~54% naar ~46% van het BBP gegaan in slechts 15 jaar tijd, een ongekende daling en één van de hoofdoorzaken van de consumentenproblemen en onze stroperige economie.
[
afbeelding]
http://www.dnb.nl/nieuws/...letin-2013/dnb294300.jsp#
Uiteindelijk is dit de kern van ons meningsverschil. Ik zeg, wonen is te duur ten opzichte van wat we verdienen en dus moet het goedkoper. Jij zegt, wonen is te duur en dus moeten we meer overhouden. Ik zal in 2 regels uitleggen waarom het zo niet werkt: We hebben een samenleving en bijbehorend systeem gecreëerd waarin men zich gedwongen voelt om zo duur mogelijk te wonen, deze mentaliteit, schaarste en regelgeving zorgt er voor dat wonen hier het duurste is ter wereld tov wat we verdienen. Dat verandert echter niet als we meer gaan verdienen, als de lonen 30% gaan stijgen dan stijgen de huren en de huizenprijzen gewoon mee als we verder niets veranderen en los je dus niks op.
Ten slotte de olieprijzen die ik hier besproken ziet worden. Uiteraard ziet Sjon de energie kosten niet direct terug in zn bouwkosten. Dat is indirect, bijv. transport zal goedkoper worden, materialen worden goedkoper etc. Bouwstroom zijn inderdaad de kosten niet, en als het al wat kost is het omdat je een generator moet huren en niet de brandstof die er in gaat. Toch deel ik wel zn mening dat dat klein bier is. De bouwkosten zelf zijn niet het probleem, daar zit niet zoveel rek meer in. Het zijn de grond, de 21% BTW, de randzaken (makelaars, hypotheekadviseurs, projectontwikkelaars etc) en de hele administratieve rompslomp die nieuwbouw te duur maken. Als de helft van het bedrag wat je overmaakt aan de notaris daadwerkelijk aan materialen en bouwvakkers wordt uitgegeven is het veel.
Daarnaast duurt het even voordat je echt wat merkt van de lage olieprijzen en is het maar zeer de vraag of dit structureel is. Waarschijnlijk is het niks anders dan Saudi Arabie dat even aan de rest van de wereld wil laten zien hoe machtig ze werkelijk zijn, wellicht op verzoek van de VS (al is de hele schalie industrie nu ook in 1 klap verliesgevend). Op deze manier raak je Rusland oneindig veel harder dan als je een paar hotemetoten een reisverbod geeft en ze geen tomaten meer verkoopt.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"