De volumes zijn absurd laag, zelfs in 2007/2008 werd het aantal transacties fors geremd door het gebrek aan betaalbare woningen (starters) en beperkte bouw capaciteit.
Met een overdrachtsbelasting van 2% en andere kosten op een record laag. (Inclusief een vereenvoudiging van de producten, wat een blijvende prijsverlaging gaat brengen (execution-only bv.) We zouden verkopen moeten kunnen zien van 300k+ onder deze condities. Je hebt immers binnen een paar jaar je k.k. al terug, huren is niet 'nodig' bij beperkte waarde verandering.
Mijn standpunt met betrekking tot de huizenprijs is ook bekend. Kleine opleving van >5% op korte termijn: niets mis mee. Over lange termijn zou ik graag zien dat huizenprijs zich ontwikkelt tussen de 0% en het inflatieniveau, zodat huizen inderdaad betaalbaarder worden zonder dat het ineens heel grote gevolgen heeft voor bepaalde groepen mensen.
Volgens mij wil iedereen in dit topic naar een dergelijk niveau, de enige discussie is of dat op +5% of -20% zit.
Tot slot, het plaatsen van goed nieuws. Het klopt dat ik inderdaad vaak degene ben die het - in mijn ogen - positieve nieuws over de huizenmarkt post. Als ik dat niet doe, gebeurt het vaak helemaal niet en krijg je volgens mij een vertekend beeld over de huizenmarkt als je dit topic leest. Ik vind dat er veel beter kan in Nederland en de wereld, maar ik ben over het algemeen positief. We hebben het supergoed hier en er wordt wel vaker gedacht dat het nooit meer goed komt, maar uiteindelijk valt het allemaal wel mee. Voorbeeldje: er loopt hier ook al jaren een topic over "peak-oil" en de olie is nog steeds niet op en een vat kost inmiddels minder dan $60.
Ik ben ook voor peak-oil, dat is beter voor het milieu. Maar je voorbeeld gaat wat mank.
Er zitten wat mensen hier in dit topic te
speculeren op een prijsdaling. Waarom speculeren? Omdat voorspellingen op basis van historische waarde en woonquotes berekenen typisch iets is voor speculanten, kijk maar naar alle analyses van de aandelenmarkt. Het jammere is dat er volledig aan voorbij gegaan wordt dat dit topic niks te maken heeft met speculaties, maar met ontwikkelingen.
Natuurlijk is het leuk om een voorspelling links of rechts te maken, maar we zijn hier geen politiek forum. Als de overheid besluit dat voortaan gestreeft wordt naar 75% woonquote is dat perfect.... voor in dit topic, aangezien dat een ontwikkeling is. Of het goed of slecht voor de markt is, dat is niet relevant voor het mogen plaatsen van het bericht.
In dat opzicht zijn de analyses van ph4ge eigenlijk zinloos. Aangezien de overheid de markt bepaald, niet ph4ge of zijn analyses. Daarnaast lijkt het beleid van de overheid niet direct tot doel te hebben om naar '100' te gaan (of daaronder), een daadwerkelijke ontwikkeling komt er niet. En dat is toch het doel van dit topic, de ontwikkeling volgen en daarmee stoeien, anders moeten we dit topic maar hernoemen naar het grote woningdroomtopic ofzo.