Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Het laatste stuk is de voornaamste reden waarom de economie langzamer op gang komt. Dat is niet omdat we per maand zoveel geld aan huis/grond/belasting kwijt zijn maar omdat we vast zitten aan een huis. Als je in een ander land b.v. werkloos wordt is het vaak een optie om je huis te verkopen en te gaan huren. Hier zorgt dat alleen maar voor een nog grotere schuld.ph4ge schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:52:
[...]
De belangrijkste reden waarom ons land maar zo moeizaam herstelt is omdat we nauwelijks nog consumeren vergeleken met de rest van Europa, en dat komt omdat we geen geld meer over hebben nadat we ons huis en de belastingdienst hebben betaald. Daarnaast zorgen de hoge (grond)prijzen er voor dat men vast zit en dat er geen huurmarkt te ontwikkelen is terwijl we juist een stuk flexibelere samenleving en economie krijgen.
Daarnaast komt de woningmarkt om dezelfde reden maar langzaam op gang en die is toch erg belangrijk voor de economie. Helaas is er een crisis voor nodig geweest voordat de regering het hele wonen is gaan aanpakken. De jaren voor de crisis waren veel beter geweest voor de huidige aanpassingen omdat het toendertijd niet had geleid tot sterk dalende prijzen, maar juist stabiel blijvende prijzen (ipv de bubbel die het nu is geworden)
[removed]
Zie o.a. http://www.rtlnieuws.nl/e...et-nodig-drukt-vertrouwen en een week eerder tegengesproken door een ander dnb baasje: http://www.volkskrant.nl/...et-loonmatiging~a3559404/
Dat het versoberen van het pensioen als gunstig wordt gezien voor de koopkracht vind ik onbestaanbaar.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Omdat Zeeuws Vlaanderen compleet afgelegen is binnen Nederland en daarmee een van de aller goedkoopste gebieden is binnen Nederland terwijl het juist gunstig ligt tov Vlaanderen. Bovendien hebben we het maar over een paar 100 Belgen en een gebied wat nog niet eens 1% van onze bevolking bevat. Het is een minimale uitzondering die de regel bevestigt en niets meer dan dat. Het zegt al genoeg dat die paar 100 huizen nieuws zijn. De grondprijzen zijn hier nog steeds 4 keer zo hoog als in Belgie en Duitsland, zoals ik eerder heb laten zien. Dat is gewoon een enorm verschil.Fiber schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:24:
Zal wel loslopen, waarom komen de Belgen anders zo graag onze huizen kopen...?
http://www.volkskrant.nl/...g-de-grens-over~a3321636/
@Sjon, ik ben het wel deels met je eens, maar de lonen zijn hier helemaal niet zo laag. Het probleem is niet wat we verdienen (al is het inderdaad tijd dat dat ook eens toeneemt), maar vooral wat we er van over houden nadat de belasting en eerste levensbehoeftes zijn voldaan.
[ Voor 49% gewijzigd door ph4ge op 09-12-2014 13:38 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Een soort Bausparen zou goed zijn. Net als studiesparen, als je bij geboorte begint met sparen voor je kinderen kan je 10 jaar lang 1.2% per jaar afgeven.GH45T schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:16:
Het gaat mij om het idee. Geld sparen wordt gedemotiveerd. In sommige gevallen, mensen met enorme vermogens, is daar iets over te zeggen om belasinting te heffen op vermogen. Maar mensen welke sparen om een huis of een andere grote aankoop bij elkaar te sparen of een buffertje aan te leggen vind ik dat enigszins vreemd. Als je het mij vraagt moet de heffingsvrije voet dan ook omhoog voordat het uberhaubt verwacht wordt dat mensen een groot gedeelte van de aankoopprijs van een huis bij elkaar sparen.
Toen ik kind was moedigde de overheid sparen nog aan (Zilvervloot met 10% premie, spaarzegeltjes waarmee je direct meer kreeg, etc.), nu wordt alleen lenen aangemoedigd.
Hoe zou die loonstijging precies gefinancierd moeten worden ?Señor Sjon schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:34:
We kunnen ook de lonen 10-15% laten stijgen de komende jaren, dan haal je de huizenprijs ook weer in.Ik tik het hier geregeld, maar de gebrekkige loonontwikkeling sinds jaar en dag heeft de consument aardig uitgehold. Dit proces is al een tijd (20-30 jaar) aan de gang en werd eigenlijk verbloemd door het cashen van overwaardes.
Zie o.a. http://www.rtlnieuws.nl/e...et-nodig-drukt-vertrouwen en een week eerder tegengesproken door een ander dnb baasje: http://www.volkskrant.nl/...et-loonmatiging~a3559404/
Dat het versoberen van het pensioen als gunstig wordt gezien voor de koopkracht vind ik onbestaanbaar.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Tsja, in geval van een individu zijn de grenzen voor het toeslaginkomen nog lager. Dan wordt het al helemaal onrealistisch om een huis van 3 ton te verlangen (en om 60k bij elkaar te sparen). Praktisch gezien is het alleen vermogensbelasting die je als ontmoediging zou kunnen zien. En dat wordt vooral veroorzaakt door het ficitieve rendement van 4% waar die op gebaseerd is. Eerlijker zou zijn om de heffing te baseren op een (afgeleide van) euribor of een Nederlandse obligatie. Of (maar dat is lastiger te controleren) op basis van gerealiseerd rendement.GH45T schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:16:
[...]
In geval van samenwonenden klopt dat, ik ging even uit van een individu, dan betaal je gewoon 450 euro VRH per jaar terwijl momenteel de rente ook nog eens erg laag is. In die zin kost het hebben van geld op dat moment ook geld. Ik zie het reclamespotje al voor me: "Let op, geld sparen kost geld!"
Het concurrerende idee is dat we als maatschappij de mensen die genoeg hebben niet extra te hoeven ondersteunen met toeslagen. De vermogensgrenzen bij de toeslagen lijken me daar prima toereikend voor.Het gaat mij om het idee. Geld sparen wordt gedemotiveerd.
Regeren is vooruitschuiven
Disclaimer - ik probeer dit niet op de man te spelen.TheGhostInc schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:27:
[...]
Je draait het om.
Jullie verdienen 2x+ modaal en willen daarna een woning hebben.
Je hoeft echt niet gestudeerd te hebben om te weten dat je dan inderdaad naast al die leuke regelingen piest. Maar dat is al jaren zo. Het is echt niet zo dat de crisis dat heeft verandert, wachttijden voor sociale huur zijn al zo lang ik me kan herinneren altijd een paar jaar voor 'iets', laat staan iets groters.
Dus waarom heb je aan het eind van je studie niet een grotere woning betrokken? Werk een paar maanden voor een uitzendbureau en je zit exact in de juiste salarisgroep... Of blijf een jaartje in je studentenflatje hangen, heb je zo een leuk bedragje gespaard.
Jij trekt de situatie hier wel behoorlijk uit zijn verband. Je laat namelijk een paar dingen buiten beschouwing, waarvan de belangrijkste is dat niet elk plan wordt uitgevoerd zoals het bedacht is en dat je de tijdsgeest van voor de crisis voor het gemak even vergeet.
Stel je hebt inderdaad een keurig woonplan zoals je hierboven hebt beschreven. Na je studie een sociale huurwoning in, leuk bedrag sparen (zeg, €3000 per jaar), 5 jaar later een koopwoning kopen met een € 15000 eigen geld.
Oeps, andere woonplek
Onze ex-student woont in Groningen en heeft een prachtig behaalde masters in Bedrijfskunde. Blijkt dat er in Groningen en omgeving toch wel weinig werk te krijgen is en zoekt onze ex-student zijn heil in de randstad. Betekent dat zijn hele idee over sociaal huren de prullenbak in kan, want hij heeft én geen wachttijd én geen urgentie in die regio. Hij besluit of particulier te gaan huren (en kan niet sparen) of hij moet inderdaad nog een tijd op kamers in die regio gaan wonen, zodat hij wel kan sparen (met moeilijkheid tot het krijgen van de woonruimte vandien). Of hij koopt zonder eigen inbreng, maar ja dat was ook niet het plan.
Oeps, toen was er ineens een relatie
Stel dat onze ex-student single was, en een relatie krijgt met iemand uit een stad die toch wel een eind verderop ligt. Betekent dat als ze gaan samenwonen, dat er ineens toch iemand moet verhuizen en ander werk zoeken. Toch lastig, en dan is het maar net de vraag of de sociale huurwoning waar onze ex-student in woont, niet toevallig een studiotje is van 40m2 waar je eigenlijk niet met zijn tweeen wil wonen. Kan je nog steeds een tijdje doen, maar je kan zien hoe het krijgen van een relatie je opgestelde plan behoorlijk in de war kan gooien.
Oeps, toen ging de relatie uit
Vergelijkbaar als hierboven, alleen nu woon je al wel samen in een huis of appartement. Relatie gaat uit, je kosten gaan omhoog, je mogelijkheden om te sparen omlaag. Als jij degene bent die moet/gaat verhuizen, zit jij met de gebakken peren rondom wachttijd, locatie, en kosten voor het verhuizen.
Tijdsgeest voor de crisis
Ik gebruik hiervoor even de huizenprijzenindex van eigenhuis.nl.
Stel dat je plan wél lukt en je hebt keurig je 15000 euro gespaard in de 5 jaar. Stel dat je hiermee begonnen bent in 2002 (om een volledige pre-crisis periode te geven). Stel dat het huis dat je op het oog had, € 161.800,- vraagprijs had. Na elk jaar kijk je nog eens hoe het zit met dat huis dat je op het oog had.
Jaartal | Vraagprijs | Spaargeld | Benodigde financiering |
2002 | €161.800,- | €3.000,- | €158.800,- |
2003 | €169.600,- | €6.000,- | €163.600,- |
2004 | €176.400,- | €9.000,- | €167.400,- |
2005 | €183.600,- | €12.000,- | €171.600,- |
2006 | €190.800,- | €15.000,- | €175.800,- |
Die gedachte dat als je huurt dat je geld weggooit is niet uit het niets gekomen. Er was voor 2008 niet op te sparen tegen de stijging in de huizenprijzen en onze slimme student met zijn prachtige woonplan, had toen hij eenmaal zijn bedrag had gespaard, een grotere hypotheek nodig dan als hij dat huis meteen gekocht had. Hoe langer hij wachtte, hoe verder weg dat huis voor hem was.
Diegenen die het verstandig aanpakten, die werden keihard gestraft door de markt.
Kortom
Al met al wil je niet dat mensen voor hun wonen een meerjaren plan moeten hebben wat betreft locatie, woonvorm en huur-of-koop, om het wonen in een land betaalbaar te houden. Je wil noujuist dat mensen relatief makkelijk en fluïde beslissingen kunnen nemen om te wonen op die manier die past bij hun leven op dat moment. Alle regelingen die we op dit moment hebben, zorgen ervoor dat mensen vast zitten in sociale huur, dat ze vast zitten in een koopmarkt, of dat ze de sjaak zijn omdat ze extreem veel betalen voor de flexibiliteit van particuliere huur.
Dat is de grote vraag. Een deel van die loonstijging komt natuurlijk ook weer terug in de economie en in de staatskas. Ook lokale bedrijven hebben er profijt van als consumenten weer wat kunnen besteden. Je werknemers kunnen je beste klanten zijn. Op dit moment is onze economische groei vooral kunstmatig door de export. Daar ziet bijna niemand wat van terug. Je ziet in meerdere analyses dat het geld bij de consumentengroep t.o.v. overheid en bedrijven is afgenomen. Dat gaat zich uiteindelijk wreken op meerdere plaatsen.Help!!!! schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:41:
[...]
Hoe zou die loonstijging precies gefinancierd moeten worden ?
@hierboven, maak voor de grap eens een NIBUD-staatje van die jaren.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ik ook nietBonsaiboom schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:48:
[...]
Disclaimer - ik probeer dit niet op de man te spelen.
Dit geld ook voor Maastricht: verwacht je na je studie hier echt te blijven wonen?Bonsaiboom schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:48:
Oeps, andere woonplek
Onze ex-student woont in Groningen en heeft een prachtig behaalde masters in Bedrijfskunde.
Zit je ergens in de randstad, dan is heel veel binnen 30-60 minuten reistijd te bereiken. Zit je in het noorden of zuiden van het land, dan is alleen in die ene stad een sociale huur woning zoeken misschien wel erg 'beperkt'.
Maar vergis je niet, stel je hebt de keuze tussen 2200 euro bruto in de maand in Groningen met 600 euro huur, hoeveel 'moet' je dan verdienen voordat je de huur van 1000 euro of zelfs meer kunt verantwoorden in andere stad?
Het woordje 'wil' is hier de 'key'. Een studiootje van 40m2 kost waarschijnlijk nog geen 1/3 van de woning die daarna 'in the picture' komt. Met z'n 2-en een jaartje 'studentikoos' leven en er staat 20-30-40k? op een bankrekening?Bonsaiboom schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:48:
Oeps, toen was er ineens een relatie
Stel dat onze ex-student single was, en een relatie krijgt met iemand uit een stad die toch wel een eind verderop ligt. Betekent dat als ze gaan samenwonen, dat er ineens toch iemand moet verhuizen en ander werk zoeken. Toch lastig, en dan is het maar net de vraag of de sociale huurwoning waar onze ex-student in woont, niet toevallig een studiotje is van 40m2 waar je eigenlijk niet met zijn tweeen wil wonen. Kan je nog steeds een tijdje doen, maar je kan zien hoe het krijgen van een relatie je opgestelde plan behoorlijk in de war kan gooien.
Maak daar eens gewoon 15000 euro in 1 jaar van. Een DINKY (Double Income No Kids) die 250 euro per maand sparen... we hebben het over mensen die ooit een huis kunnen kopen. Dat betekent dat 1 salaris 'te sparen' zou moeten zijn. Zelfs al krijg je 2x minimum loon (netto 1300 per maand), dan moet je met z'n 2-en in zo'n goedkoop studiootje wel 'iets' meer kunnen sparen dan 250 euro per maand.Bonsaiboom schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:48:
Stel dat je plan wél lukt en je hebt keurig je 15000 euro gespaard in de 5 jaar.
True true, je wilt flexibel blijven. Maar hoeveel 'eigen bijdrage' mag je daarbij verwachten?Bonsaiboom schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:48:
Je wil noujuist dat mensen relatief makkelijk en fluïde beslissingen kunnen nemen om te wonen op die manier die past bij hun leven op dat moment.
Binnen 30-70 minuten is vanuit Maastricht ook heel veel te bereiken: Liège, Aachen, Köln, Brussel en wellicht ook Düsseldorf. Alleen is het buitenland en veel Nederlanders vinden dat, tsja hoe moet ik het uitdrukken, "eng".TheGhostInc schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 14:41:
[...]
Ik ook niet
[...]
Dit geld ook voor Maastricht: verwacht je na je studie hier echt te blijven wonen?
Zit je ergens in de randstad, dan is heel veel binnen 30-60 minuten reistijd te bereiken. Zit je in het noorden of zuiden van het land, dan is alleen in die ene stad een sociale huur woning zoeken misschien wel erg 'beperkt'.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Maar de vlaming is een goede spaarder natuurlijk, dat is algemeen geweten.
Precies!TheGhostInc schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 14:41:
Maak daar eens gewoon 15000 euro in 1 jaar van. Een DINKY (Double Income No Kids) die 250 euro per maand sparen... we hebben het over mensen die ooit een huis kunnen kopen. Dat betekent dat 1 salaris 'te sparen' zou moeten zijn. Zelfs al krijg je 2x minimum loon (netto 1300 per maand), dan moet je met z'n 2-en in zo'n goedkoop studiootje wel 'iets' meer kunnen sparen dan 250 euro per maand.
'We zitten op Tweakers en dat is niet representatief' wordt vaak gezegd alsof die veel sparen. Maar als ik zie/hoor wat er hier aan computers en gadgets wordt gekocht, denk ik juist vaak: 'ik zou het niet kopen en sparen'!
Je kunt inderdaad als je samen bent en nog geen kinderen hebt makkelijk € 15k per jaar sparen. Als je maar wilt (en dat betekent inderdaad minder gadgets, minder dure auto's, minder vakanties).
En toch maken de Belgen grappen over gierige Hollanders.Engineer Stewie schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 15:05:
In België betaal je enkel belasting over de inkomsten uit spaargeld (denk 15%) en dan is nog eens 1800€ per persoon vrijgesteld. Met een rentevoet van 1% zit je dus safe tot 180k€ per persoon, daar zitten we nog niet.
Tweakers zijn in de regel hoog opgeleid en (on)bewust een stuk risicomijdender dan de gemiddelde Nederlander. Maar als DINKY investeer je vaak ook in je toekomst op andere vlakken, dus zomaar zeggen dat iemand makkelijk 15k moet kunnen sparen? Met twee inkomens zit je sowieso al niet op de goedkope markt qua huur e.d.zeeg schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 15:06:
[...]
Precies!
'We zitten op Tweakers en dat is niet representatief' wordt vaak gezegd alsof die veel sparen. Maar als ik zie/hoor wat er hier aan computers en gadgets wordt gekocht, denk ik juist vaak: 'ik zou het niet kopen en sparen'!
Je kunt inderdaad als je samen bent en nog geen kinderen hebt makkelijk € 15k per jaar sparen. Als je maar wilt (en dat betekent inderdaad minder gadgets, minder dure auto's, minder vakanties).
Na de aanschaf van je eerste huis, bij een relatief stabiele markt, heb je na X jaar door middel van een niet aflossingsvrije hypotheek al voldoende vermogen gespaard om de stap naar het vervolghuis te kunnen financieren met afdoende eigen vermogen.
Natuurlijk is die eerste stap het lastigst ware het niet dat je onder andere hierdoor mogelijkerwijs een wat gezondere en wellicht wenselijkere doorstroming creeert.
Voorbeeld
woning #1 van 175k heb je met 20% 35k eigen inbreng nodig. Lastig als student die net klaar is en derhalve vast zit in de sociale huur.
woning #2 kan je, indien de prijs stabiel is al 35k eigen inbreng hebben + het deel wat je afgelost hebt. Hoe langer je er woont hoe meer je hebt afgelost en mogelijk zelf hebt gespaard.
Exact hoe wij het gedaan hebben.[b][message=43377786,noline]
Voorbeeld
woning #1 van 175k heb je met 20% 35k eigen inbreng nodig. Lastig als student die net klaar is en derhalve vast zit in de sociale huur.
woning #2 kan je, indien de prijs stabiel is al 35k eigen inbreng hebben + het deel wat je afgelost hebt. Hoe langer je er woont hoe meer je hebt afgelost en mogelijk zelf hebt gespaard.
Appartemenent van 160k, eigen inbreng 35k, gespaard op 2 jaar terwijl we huurden, dus echt elke euro in 2 gebeten gedurende 2 jaar.
Nu huisje van om en bij de 330k (zou ook 350k kunnen zijn als het af is), eigen inbreng 115k. 55k terug vanuit het appartement, rest bij elkaar gespaard op 5 jaar (nog meer gespaard want de buffer die we hebben is zéér ruim).
Maar in een dalende markt kan dit moeilijker natuurlijk, daarvoor moet het eerst allemaal wat stabiliseren en is een mentaliteitswijziging nodig.
Overigens ben ik erg benieuwd tot in hoeverre de woningmarkt een topic wordt bij de volgende tweede kamerverkiezingen.
Hoe zit dat in Belgie met rendement op belggingen dan? Want in Nederland betaal je wel 1,2% over het vermogen boven de 21k, maar dat is dan ook alles. Als je 20% rendement maakt op je belggingen betaal je ook "maar" 1,2%. In Belgie zou je dan 3% betalen toch?Engineer Stewie schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 15:05:
In België betaal je enkel belasting over de inkomsten uit spaargeld (denk 15%) en dan is nog eens 1800€ per persoon vrijgesteld. Met een rentevoet van 1% zit je dus safe tot 180k€ per persoon, daar zitten we nog niet.
@ph4ge: Ik denk dat het wel mee valt, wat Nederlanders aan besteedbaar inkomen hebben na aftrek van inkomstenbelasting en woonlasten, vergeleken met de rest van Europa. Of huizen duur of goedkoop zijn op dit moment maakt niet zoveel uit. Het gaat erom hoe de prijs zich ontwikkelt op de lange termijn.
Het probleem dat de economie niet groeit, maar de aandelenkoersen wel, komt door de centrale banken ECB/FED. Ze maken lenen goedkoper voor banken en grote instellingen door de rente te verlagen. Zij lenen dus meer en investeren dit in aandelen, want dat levert veel rendement op in verhouding tot het risico dat het oplevert. Veel meer dan het uitlenen aan bedrijven.
Wat de FED/ECB ook kan doen is begrotingstekorten dichten. Bijvoorbeeld door 3% van het BBP te schenken aan de overheden, als ze zich aan de Europese begrotingsnormen houden. Hierdoor gaat het geld niet naar de rijken, maar verwatert geld. Dit kost de bedrijven/personen met vermogen geld ipv het huidge beleid waar juist zij geld verdienen. Het stimuleert overheidsuitgaven en wakkert inflatie aan. Dit kunnen ze doen tot de inflatie rond de gewenste 2% zit.
Dit wordt alleen niet gedaan, omdat dit vooral voordelig is voor de onderste 80% van de samenleving en er voornamelijk lobby's in Brussel/Washington DC zijn die opkomen voor de bovenste 20% van de samenleving. Democratie is een wassen neus. In West Europa/VS regeert gewoon aristocratie. Het volk wordt zoet gehouden met stemrecht.
Ze hebben nog niets geleerd...
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Heel mooi (en waar) gesproken. Zoals altijd.ph4ge schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:52:
[...]
Het gaat er niet om of dalende of stijgende prijzen nu op korte termijn goed zijn. Het gaat erom dat te hoge prijzen op lange termijn heel schadelijk zijn. De belangrijkste reden waarom ons land maar zo moeizaam herstelt is omdat we nauwelijks nog consumeren vergeleken met de rest van Europa, en dat komt omdat we geen geld meer over hebben nadat we ons huis en de belastingdienst hebben betaald. Daarnaast zorgen de hoge (grond)prijzen er voor dat men vast zit en dat er geen huurmarkt te ontwikkelen is terwijl we juist een stuk flexibelere samenleving en economie krijgen.
Ja, we hebben rond de eeuwwisseling een poosje genoten van stijgende prijzen en ja, als we dat konden volhouden zouden we daarom het liefst elk jaar stijgende prijzen zien. Er is echter een moment dat de risico's en de kosten zo hoog dat de prijzen niet meer kunnen stijgen en moeten dalen. Op de korte termijn is dat heel vervelend, vooral omdat "wij" nog steeds de knoop in ons hoofd hebben dat aflossen vreemd en onverstandig is en huizenprijzen "altijd" zullen stijgen. Een knoop die wordt gestimuleerd door de overheid en massaal wordt aangepraat door allerlei belangen. Terwijl we ondertussen het systeem zo hebben ingericht dat het gehele risico bij de koper ligt en pas als die echt fysiek niet meer kan betalen de hypotheekverstrekker schade lijdt, itt andere landen waar de banken veel meer risico's lopen (en dus ook een stuk voorzichtiger zijn met krediet).
Kortom, we moeten het niet over stijgende of dalende prijzen hebben. We moeten zorgen dat de prijzen op een niveau zitten dat iedereen betaalbaar en geschikt kan wonen, zonder buitensporige risico's voor het individu en de maatschappij en zonder buitensporige winsten voor "de branche".
We zitten met onze prijzen gewoon nog steeds ver boven de historisch gemiddelden en boven vergelijkbare landen, terwijl we ondertussen zien dat fatsoenlijke economische groei ver weg is en we nog steeds veel kwijt zijn aan wonen. We zien dat het voor jongeren alleen maar moeilijker wordt om een vaste baan met carrière kansen te vinden terwijl ze ondertussen te maken krijgen met steeds hogere studieschulden. We zien dat onze regels mbt hypotheken nog steeds erg ruim en onvermijdelijk verder versobert worden, met het volgende stapje over een paar weken en het einde nog niet in zicht. Het is onzinnig om het te hebben over de voordelen van stijgende dan wel dalende prijzen en moeten gewoon kijken welk prijspijl er past bij de huidige situatie en de situatie in de toekomst. Dan krijg je de conclusie dat we graag stijgende prijzen zien maar een lager prijspijl nodig hebben.
Jouw rekensommetje klopt sowieso niet, omdat als je gewoon aflost je de daling redelijk hebt kunnen bijhouden en op een iets langere termijn sowieso geen enkel probleem hebt. Het klopt alleen als je je huis ziet als een investering en het vertikt om af te lossen.
Ik ben het er toch niet helemaal mee eens.Bart2005 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 19:07:
[...]
Heel mooi (en waar) gesproken. Zoals altijd.
We hebben tijdens die enorme 'spurt' omhoog (vanaf de jaren 80) ook de kwaliteit van woningen flink aangepakt. Enkel glas, tochtende ramen/deuren en geen isolatie zijn tegenwoordig wel een beetje 'not-done'. Dan hebben we het al snel over een huis met 'klassieke elementen' of voor de 'handige koper'.ph4ge schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:52:
[...]
We zitten met onze prijzen gewoon nog steeds ver boven de historisch gemiddelden en boven vergelijkbare landen
[...]
Vergelijk ik dit met de UK (woon ik sinds 1 week), dan heb ik daar weinig gemerkt van 'een kwaliteitsslag'. Sterker nog, ik tocht uit dit (tijdelijke) appartement letterlijk weg, nog even los van de kwaliteit van... uhm ... alles. Om dit pand kwalitatief een ruim voldoende te kunnen geven, dan moet eigenlijk alles eruit/opnieuw. Badkamer, keuken, alle deuren/kozijnen/ramen, vloeren, houtwerk, verwarming, verlichting & isolatie. (Misschien ben ik nog iets vergeten
Eenklein voorbeeldje uit mijn stadje, kijk even naar de EPC (energielabel F).... dan betaal je dus een 2000 euro per maand, waarbij je praktisch buiten woont. Dan stook je dus je huis 'maar' op tot een graad of 23, met de tocht is de gevoelstemperatuur binnen toch naar een aardige 19. O ja, dit is een stadje dat woningmarkt technisch 'goed' gaat.
In dat opzicht denk ik dat de historische 'normaal' niet snel meer gehaald wordt en misschien dus ook niet hoeft te worden itt de Engelse woningmarkt. Onze (af)bouw kwaliteit is echt niet slecht, wat best een iets hogere prijs verantwoord, ook historisch gezien.
Een woning die een paar honderd euro per jaar minder 'kost' mag voor een beetje ROI ook best enkele tienduizenden duurder zijn.
De hele oude woningen staan nog steeds, en zijn net zo hard duurder geworden. Daar is ook weinig aan te verbeteren zonder het hele huis te verbouwen, en dat is al snel meer werk dan nieuwbouw.TheGhostInc schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 20:50:
We hebben tijdens die enorme 'spurt' omhoog (vanaf de jaren 80) ook de kwaliteit van woningen flink aangepakt. Enkel glas, tochtende ramen/deuren en geen isolatie zijn tegenwoordig wel een beetje 'not-done'. Dan hebben we het al snel over een huis met 'klassieke elementen' of voor de 'handige koper'.
Eigenlijk zou je wel kunnen zeggen dat alle prijstoename die in de grondquote terechtkwam, de kwaliteit niet verbeterd heeft.
Er is een hele bedrijfstak die het niet met je eens is. De hele renovatiebranche bewijst keer op keer met innovaties (vaak overigens uit Duitsland) dat een bestaande woning prima (rendabel) is te verbeteren. Ook zonder helemaal te strippen.RemcoDelft schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 21:46:
[...]
De hele oude woningen staan nog steeds, en zijn net zo hard duurder geworden. Daar is ook weinig aan te verbeteren zonder het hele huis te verbouwen, en dat is al snel meer werk dan nieuwbouw.
Daarnaast heeft GoT ook een hoop leuke topics waarin juist oudere woningen bij de tijd worden gebracht, soms met een paar eenvoudige acties, soms wat uitgebreider. Maar het is veel te kort door de bocht om te beweren dat 'slopen' dan veel gunstiger zou zijn.
Duh, je zegt dat alle lucht die in de bubbel is geblazen, lucht is...RemcoDelft schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 21:46:
[...]
Eigenlijk zou je wel kunnen zeggen dat alle prijstoename die in de grondquote terechtkwam, de kwaliteit niet verbeterd heeft.
Mijn punt is nu net dat er naast de lucht ook daadwerkelijk een kwaliteitsslag is geweest.
Meer dan ik hier in de UK zie op dit moment.
http://daskapital.nl/2014/12/loonmatiging.html
Filmpje erbij legt het wel uit wat er allemaal gebeurd.
Overigens nog een verhaal http://daskapital.nl/2014/12/oecd_valt_oudjes_aan.html over het moment van instappen.

Verwijderd
Klopt, zij blijven ook vasthouden aan het dogma dat huizenprijzen altijd maar moeten stijgen.EXX schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 15:56:
De politieke tak van bouwend Nederland, het CDA, wil dat de nieuwe hypotheeknormen niet worden ingevoerd.
Ze hebben nog niets geleerd...
Hetzelfde geldt voor dat idee van Senor Sjon, hij wil dus een enorme loonstijging om de huizenmarkt te kunnen financieren en uit het dal te trekken.
Dit natuurlijk gecombineerd met scherpere financieringsregels. Anders gaat et niets zakken of stijgen de prijzen lekker mee met de salaris stijgingen
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Als die 'iets' hogere prijs naar de bouwsector of kwalitatief betere en grotere huizen zou gaan dan denk ik ook niet dat je iemand hoort klagen. Probleem is juist dat de bouwkosten nauwelijks gestegen zijn en de meeste prijsverhoging in de grondprijs zit.*TheGhostInc schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 20:50:
In dat opzicht denk ik dat de historische 'normaal' niet snel meer gehaald wordt en misschien dus ook niet hoeft te worden itt de Engelse woningmarkt. Onze (af)bouw kwaliteit is echt niet slecht, wat best een iets hogere prijs verantwoord, ook historisch gezien.
Een woning die een paar honderd euro per jaar minder 'kost' mag voor een beetje ROI ook best enkele tienduizenden duurder zijn.
* Hiermee baseer ik me op eerdere uitspraken in dit topic welke wél werden gestaafd met cijfers
Het feit dat dit uit grondopbrengsten betaald wordt maakt het nog niet terecht dat dat zo is... Het had ook uit algehele voertuigbelastingen kunnen komen (die zijn hoog genoeg), of hey, uit accijnsopbrengsten of enig ander random belasting.T-MOB schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:22:
Overal fietspaden en nette trottoirs, hoge dichtheid van lantaarnpalen, veel maatregelen voor verkeersveiligheid (rotondes, drempels, dat soort werk). Dat kan misschien best wat minder, maar ik vind het flauw om dat allemaal als lucht af te doen.
Laat dat nou net iets zijn wat de ECB wil... hogere inflatie. Ik zie een win-win.JvS schreef op woensdag 10 december 2014 @ 07:49:
Das op zich hetzelfde toch? Het gaat erom dat de prijzen ten opzichte van het inkomen meer in verhouding raken. Dalende prijzen en gelijke salarissen of sterk stijgende salarissen en gelijk blijvende prijzen... Dat maakt niet zoveel uit. Alleen in het tweede geval heb je veel effecten zolas sterke inflatie, hogere rente etc.
Dit natuurlijk gecombineerd met scherpere financieringsregels. Anders gaat et niets zakken of stijgen de prijzen lekker mee met de salaris stijgingen
Tsja. Dat is een politieke keuze. Feit is wel dat een kavel in een nette straat met riolering, parkeerruimte, etc meer intrinsieke waarde heeft dan hetzelfde grondoppervlak in de middle of nowhere. De koper van de grond profiteert dus zelf ook van de investeringen die de gemeente doet.RemcoDelft schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:38:
Het feit dat dit uit grondopbrengsten betaald wordt maakt het nog niet terecht dat dat zo is... Het had ook uit algehele voertuigbelastingen kunnen komen (die zijn hoog genoeg), of hey, uit accijnsopbrengsten of enig ander random belasting.
De suggestie dat het een willekeurige keuze is, is niet helemaal terecht. De overheid laat allerhande onderzoek doen die worden gebruikt om beleidskeuzes op te baseren of tegen te evalueren. Ik heb stand en land al een paar keer gelinkt. Ik verwacht niet dat iemand een rapport van 140 paginas doorneemt voor een internetdiscussie. Maar mocht je interesse hebben in een andere invalshoek dan is het een aanrader.
[ Voor 19% gewijzigd door T-MOB op 10-12-2014 11:10 ]
Het helpt ook dat dat kavel in de middle of nowhere niet bebouwd mag worden... Moet je eens kijken waar er huizen verschijnen als je op eigen land mag doen wat je wil!T-MOB schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:09:
Feit is wel dat een kavel in een nette straat met riolering, parkeerruimte, etc meer intrinsieke waarde heeft dan hetzelfde grondoppervlak in de middle of nowhere.
Voor de duidelijkheid, als we het over prijs ontwikkeling hebben hebben we het over de prijsontwikkeling van bestaande woningen en de bijbehorende index wordt gecompenseerd voor kwaliteit. Als de kwaliteit echt is toegenomen wordt hier dus voor gecorrigeerd en is dat dus GEEN verklaring voor de hoge prijzen. Kwaliteit is overigens ook dat bijvoorbeeld de gemiddelde kavelgrootte flink is afgenomen.TheGhostInc schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 20:50:
We hebben tijdens die enorme 'spurt' omhoog (vanaf de jaren 80) ook de kwaliteit van woningen flink aangepakt. Enkel glas, tochtende ramen/deuren en geen isolatie zijn tegenwoordig wel een beetje 'not-done'. Dan hebben we het al snel over een huis met 'klassieke elementen' of voor de 'handige koper'.
Vergelijk ik dit met de UK (woon ik sinds 1 week), dan heb ik daar weinig gemerkt van 'een kwaliteitsslag'. Sterker nog, ik tocht uit dit (tijdelijke) appartement letterlijk weg, nog even los van de kwaliteit van... uhm ... alles. Om dit pand kwalitatief een ruim voldoende te kunnen geven, dan moet eigenlijk alles eruit/opnieuw. Badkamer, keuken, alle deuren/kozijnen/ramen, vloeren, houtwerk, verwarming, verlichting & isolatie. (Misschien ben ik nog iets vergeten)
Eenklein voorbeeldje uit mijn stadje, kijk even naar de EPC (energielabel F).... dan betaal je dus een 2000 euro per maand, waarbij je praktisch buiten woont. Dan stook je dus je huis 'maar' op tot een graad of 23, met de tocht is de gevoelstemperatuur binnen toch naar een aardige 19. O ja, dit is een stadje dat woningmarkt technisch 'goed' gaat.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Bij koopkracht hebben we een (af en toe betwistph4ge schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:18:
[...]
Voor de duidelijkheid, als we het over prijs ontwikkeling hebben hebben we het over de prijsontwikkeling van bestaande woningen en de bijbehorende index wordt gecompenseerd voor kwaliteit. Als de kwaliteit echt is toegenomen wordt hier dus voor gecorrigeerd en is dat dus GEEN verklaring voor de hoge prijzen. Kwaliteit is overigens ook dat bijvoorbeeld de gemiddelde kavelgrootte flink is afgenomen.
Ik krijg namelijk soms het idee dat bepaalde websites (voor de smeuïge headlines) rekenen zonder inflatie/kwaliteitsverbetering/... terwijl anderen dat wel doen.
De huizenprijsindex kijkt volgens mij naar wat vaste waarden (aantal m2, ligging, kavel) en niet naar de daadwerkelijke kwaliteit van kozijnen, van isolatie en dat soort zaken. Juist in dat soort kwaliteiten zijn (bestaamde) woningen in 1984 > 2014 enorm toegenomen.ph4ge schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:18:
[...]
Voor de duidelijkheid, als we het over prijs ontwikkeling hebben hebben we het over de prijsontwikkeling van bestaande woningen en de bijbehorende index wordt gecompenseerd voor kwaliteit. Als de kwaliteit echt is toegenomen wordt hier dus voor gecorrigeerd en is dat dus GEEN verklaring voor de hoge prijzen. Kwaliteit is overigens ook dat bijvoorbeeld de gemiddelde kavelgrootte flink is afgenomen.
Wat flauw zeg. Alsof er met toestemming tot bouwen ineens riolering, elektriciteit, glasvezel en een velilige leefomgeving ligt. Jij stelt dat het onterecht is dat voorzieningen uit grondopbrengsten worden betaald. Ik stel daar tegenover dat het grondeigenaren zijn die profiteren van de voorzieningen omdat de grond in omgeving van voorzieningen meer waard is dan die zonder. Zou je voorzieningen volledig uit algemene middelen financieren dan bevoordeel je grondeigenaren ten opzichte van huurders. Een systeem waarin je voorzieningen financiert uit een heffing aan grond-/huiseigenaren aangevuld met opbrengsten uit grondverkopen is heel goed te verdedigen.RemcoDelft schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:14:
[...]
Het helpt ook dat dat kavel in de middle of nowhere niet bebouwd mag worden... Moet je eens kijken waar er huizen verschijnen als je op eigen land mag doen wat je wil!
Jij bedoelt de "Gemiddelde koopsom", die wordt niet gecorrigeerd. De "Prijsindex bestaande koopwoningen", wat de gangbare maatstaf is om de prijsontwikkeling te beoordelen, wordt gecorrigeerd voor oa kwaliteit. Staat gewoon op de site van zowel het CBS als het Kadaster.JvS schreef op woensdag 10 december 2014 @ 12:43:
De huizenprijsindex kijkt volgens mij naar wat vaste waarden (aantal m2, ligging, kavel) en niet naar de daadwerkelijke kwaliteit van kozijnen, van isolatie en dat soort zaken. Juist in dat soort kwaliteiten zijn (bestaamde) woningen in 1984 > 2014 enorm toegenomen.
Probleem is dat het de nieuwkomers zijn die betalen terwijl de mensen die er al wonen niet mee betalen en zelfs profiteren van de prijsstijgingen van de grond.T-MOB schreef op woensdag 10 december 2014 @ 12:48:
Een systeem waarin je voorzieningen financiert uit een heffing aan grond-/huiseigenaren aangevuld met opbrengsten uit grondverkopen is heel goed te verdedigen.
Het is te verdedigen dat de directe kosten vanwege de bouw van een huis uit de grond worden betaald, al zou het zuiverder zijn als je dat gewoon apart betaalt. Maar het zwembad en de bibliotheek dienen niet bijna uitsluitend door nieuwkomers betaald te worden, laat staan dat die nieuwkomers een aanleiding moeten zijn voor een nieuw gemeentehuis elke 5 jaar.
[ Voor 38% gewijzigd door ph4ge op 10-12-2014 13:01 ]
Nou het was even spitten, maar als ik dieper doorlees kom ik uit bij de SPAR methode:ph4ge schreef op woensdag 10 december 2014 @ 12:54:
[...]
Jij bedoelt de "Gemiddelde koopsom", die wordt niet gecorrigeerd. De "Prijsindex bestaande koopwoningen", wat de gangbare maatstaf is om de prijsontwikkeling te beoordelen, wordt gecorrigeerd voor oa kwaliteit. Staat gewoon op de site van zowel het CBS als het Kadaster.
[...]
Probleem is dat het de nieuwkomers zijn die betalen terwijl de mensen die er al wonen niet mee betalen en zelfs profiteren van de prijsstijgingen van de grond.
Het is te verdedigen dat de directe kosten vanwege de bouw van een huis uit de grond worden betaald, al zou het zuiverder zijn als je dat gewoon apart betaalt. Maar het zwembad en de bibliotheek dienen niet bijna uitsluitend door nieuwkomers betaald te worden, laat staan dat die nieuwkomers een aanleiding moeten zijn voor een nieuw gemeentehuis elke 5 jaar.
http://www.cbs.nl/NR/rdon...20080814sparmethodart.pdf
Ik lees daar dat verbeteringen automatisch in de SPAR index wordt meegenomen. Niet dat ervoor gecorrigeerd wordt.One topic for further research might be to investigate to what extent an annually-chained SPAR index more or less automatically adjusts for improvements of the houses, given the fact that most properties are appraised retrospectively and should include the effect of improvements carried out since the last
appraisal reference month.
Via: http://www.cbs.nl/NR/rdon...BestaandeKoopwoningen.pdf
Voor de belangrijkste (isolatie) moet eigenlijk nog steeds gestript worden. Je kunt de spouw idd volspuiten maar op de langere termijn ga je problemen krijgen met de gebrekkige ventilatie die dat oplevert.TheGhostInc schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 22:41:
[...]
Er is een hele bedrijfstak die het niet met je eens is. De hele renovatiebranche bewijst keer op keer met innovaties (vaak overigens uit Duitsland) dat een bestaande woning prima (rendabel) is te verbeteren. Ook zonder helemaal te strippen.
Daarnaast heeft GoT ook een hoop leuke topics waarin juist oudere woningen bij de tijd worden gebracht, soms met een paar eenvoudige acties, soms wat uitgebreider. Maar het is veel te kort door de bocht om te beweren dat 'slopen' dan veel gunstiger zou zijn.
[...]
Duh, je zegt dat alle lucht die in de bubbel is geblazen, lucht is...
Mijn punt is nu net dat er naast de lucht ook daadwerkelijk een kwaliteitsslag is geweest.
Meer dan ik hier in de UK zie op dit moment.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Deels is het terecht dat het ook grondverkopen komt omdat je alles nieuw moet aanleggen echter werden er nu winsten gemaakt die ergens anders uitgegeven werden.T-MOB schreef op woensdag 10 december 2014 @ 12:48:
[...]
Wat flauw zeg. Alsof er met toestemming tot bouwen ineens riolering, elektriciteit, glasvezel en een velilige leefomgeving ligt. Jij stelt dat het onterecht is dat voorzieningen uit grondopbrengsten worden betaald. Ik stel daar tegenover dat het grondeigenaren zijn die profiteren van de voorzieningen omdat de grond in omgeving van voorzieningen meer waard is dan die zonder. Zou je voorzieningen volledig uit algemene middelen financieren dan bevoordeel je grondeigenaren ten opzichte van huurders. Een systeem waarin je voorzieningen financiert uit een heffing aan grond-/huiseigenaren aangevuld met opbrengsten uit grondverkopen is heel goed te verdedigen.
Er komt een moment dat je geen grond meer kunt verkopen (voor die prijzen) en dan moet je die voorzieningen nog steeds financieren. Het is dus logischer omdat via de ozb te doen.
Jammer dat ik hiervoor mijn pauze in kort, maar juist het hele doel van zo'n index is om te corrigeren voor bepaalde ontwikkelingen.JvS schreef op woensdag 10 december 2014 @ 13:11:
Nou het was even spitten, maar als ik dieper doorlees kom ik uit bij de SPAR methode:
http://www.cbs.nl/NR/rdon...20080814sparmethodart.pdf
[...]
Ik lees daar dat verbeteringen automatisch in de SPAR index wordt meegenomen. Niet dat ervoor gecorrigeerd wordt.
Via: http://www.cbs.nl/NR/rdon...BestaandeKoopwoningen.pdf
In de uitgebreide onderzoeks omschrijving staat:
Het doel van het PBK is om juist iets te zeggen over de prijs, zonder dat die wordt beïnvloed door zaken als kwaliteit. Anders kan je nooit appels met appels vergelijken. Dat is juist het bestaansrecht van de PBK, dat je wat kan zeggen over de ontwikkeling van het prijspijl.Daarbovenop komt dat de SPAR methode hierdoor corrigeert voor veranderingen in de
‘quality mix’; met andere woorden de kwaliteit van de set verkochte woningen. Per periode
kan de gemiddelde kwaliteit van de set verkochte woningen namelijk verschillen. Doordat de
SPAR methode de verkoopprijs van een woning matcht met de appraisal van de betreffende
woning, geeft dit geen problemen.
Om te corrigeren voor kwaliteitsveranderingen van een woning is het een vereiste van
de SPAR methode dat de appraisals worden aangepast aan de eventuele verwaarlozing
of verbouwing van de woning. Als dat niet gebeurt, wordt een kwaliteitsverandering
meegenomen in de prijsontwikkeling, wat niet overeenkomt met het doel van de PBK.
Maar de nieuwkomers profiteren van wat er al was. Die betalen wellicht onevenredig veel aan het nieuwe zwembad. Maar hebben niets bijgedragen aan bijvoorbeeld de bibliotheek. In theorie zit de waardering voor de bestaande (en verwachte) voorzieningen in de prijs die men wil betalen.ph4ge schreef op woensdag 10 december 2014 @ 12:54:
[...]
[...]
Probleem is dat het de nieuwkomers zijn die betalen terwijl de mensen die er al wonen niet mee betalen en zelfs profiteren van de prijsstijgingen van de grond.
Megalomane en/of overbodige projecten ben ik ook geen voorstander van. Maar die zijn toch vooral toe te schrijven aan falend lokaal bestuur. Wat dat betreft hebben nieuwkomers wel een nadeel, ze worden gemiddeld 2 jaar bestuurd door politici die ze zelf niet hebben gekozen.Het is te verdedigen dat de directe kosten vanwege de bouw van een huis uit de grond worden betaald, al zou het zuiverder zijn als je dat gewoon apart betaalt. Maar het zwembad en de bibliotheek dienen niet bijna uitsluitend door nieuwkomers betaald te worden, laat staan dat die nieuwkomers een aanleiding moeten zijn voor een nieuw gemeentehuis elke 5 jaar.
Als je grondverkopen nodig hebt voor je normale begroting kun je wel spreken van wanbestuur. Je zou het moeten investeren en je terugkerende kosten met OZB dekkend moeten maken. Ik denk dat we het dus eens zijn.icecreamfarmer schreef op woensdag 10 december 2014 @ 13:22:
[...]
Deels is het terecht dat het ook grondverkopen komt omdat je alles nieuw moet aanleggen echter werden er nu winsten gemaakt die ergens anders uitgegeven werden.
Er komt een moment dat je geen grond meer kunt verkopen (voor die prijzen) en dan moet je die voorzieningen nog steeds financieren. Het is dus logischer omdat via de ozb te doen.
[ Voor 21% gewijzigd door T-MOB op 10-12-2014 14:57 ]
Die "nieuwkomers" betalen ook al hun hele leven belasting! En waar ze eerder woonden laten ze ook voorzieningen "achter". Als iemand net z'n rijbewijs haalt laat je hem toch ook geen 100.000 euro betalen om zich "in te kopen" in het gebruik van bestaande infrastructuur?T-MOB schreef op woensdag 10 december 2014 @ 14:51:
Maar de nieuwkomers profiteren van wat er al was. Die betalen wellicht onevenredig veel aan het nieuwe zwembad. Maar hebben niets bijgedragen aan bijvoorbeeld de bibliotheek. In theorie zit de waardering voor de bestaande (en verwachte) voorzieningen in de prijs die men wil betalen.
Lijkt er op dat de leennormen van het Nibud toch geblokkeerd gaan worden in de Tweede Kamer. We worden geregeerd door bouwers, makelaars en banken, het is serieus om bang van te worden. Dat terwijl die partijen allemaal (snel) stijgende huizenprijzen voorspellen ondanks de Nibud normen, maar je kan natuurlijk nooit genoeg winst hebben, de gewone Nederlander betaalt wel.
Het CDA roept Blok op in gesprek te gaan met bouwers, makelaars en banken. Stel je voor dat we ons aan de wet houden en de Nibud normen dus bindend zijn, stel je voor dat we eens niet zwichten voor de lobby. Hier kan niks goeds van komen.
Punt is wel dat de economie afhankelijk is van de huizenmarkt en dat er dus ook grote voordelen zitten om de huizenmarkt weer actief te krijgen. Dat (snel) stijgend is trouwens voorlopig ook nog met een korreltje zout te nemen. Er zijn ook genoeg berichten dat het juist niet beter gaat worden en als je in dit topic kijkt zie je ook dat er genoeg mensen zijn die juist verwachten dat door alle aanpassingen de markt weer op slot gaat.ph4ge schreef op woensdag 10 december 2014 @ 15:04:
Tweede Kamer wil toch uitstel strengere hypotheeknormen
Lijkt er op dat de leennormen van het Nibud toch geblokkeerd gaan worden in de Tweede Kamer. We worden geregeerd door bouwers, makelaars en banken, het is serieus om bang van te worden. Dat terwijl die partijen allemaal (snel) stijgende huizenprijzen voorspellen ondanks de Nibud normen, maar je kan natuurlijk nooit genoeg winst hebben, de gewone Nederlander betaalt wel.
Ik kan me dus best voorstellen dat de 2e kamer dit wil uitstellen tot er duidelijker is dat de markt ook echt doorzet (en dan heb ik het niet over prijs als wel over het aantal huizen dat ge/verkocht worden) Ik blijf het iig lastig vinden, het liefst wil je nl. gelijkblijvende tot licht stijgende prijzen (dus tussen 0% en inflatie in). Je wil echter niet dat de markt weer op slot gaat. Die balans vinden en houden is knap lastig.
[removed]
Dus: de prijzen zijn (j-o-j) alweer 2% boven de inflatie gestegen (wat m.i. ongewenst is), en toch beperkende maatregelen tegenhouden. Wanbestuur. De overheid zou er alles aan moeten doen om voor een stabiele woningmarkt te zorgen. In plaats daarvan is het een piramidespel geworden. En als het nu over triviale zaken ging, maar het gaat hier om een primaire functie: wonen, een dak boven je hoofd.
Precies, daarom is de grond onder hun bestaande huis zoveel waard.RemcoDelft schreef op woensdag 10 december 2014 @ 14:58:
[...] En waar ze eerder woonden laten ze ook voorzieningen "achter".
Dit kan ook een show voor de bühne zijn.ph4ge schreef op woensdag 10 december 2014 @ 15:04:
Lijkt er op dat de leennormen van het Nibud toch geblokkeerd gaan worden in de Tweede Kamer. We worden geregeerd door bouwers, makelaars en banken, het is serieus om bang van te worden. Dat terwijl die partijen allemaal (snel) stijgende huizenprijzen voorspellen ondanks de Nibud normen, maar je kan natuurlijk nooit genoeg winst hebben, de gewone Nederlander betaalt wel.![]()
Het CDA roept Blok op in gesprek te gaan met bouwers, makelaars en banken. Stel je voor dat we ons aan de wet houden en de Nibud normen dus bindend zijn, stel je voor dat we eens niet zwichten voor de lobby. Hier kan niks goeds van komen.
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Omdat de Nibud aanpassingen weer bovenop eerder gemaakte afspraken komen. Dit is dus een extra aanpassing. Zelfs als dit bericht waar is gaat de maximale hypotheek die je kunt krijgen nog steeds omlaag. De afbouw blijft dus, alleen minder dan als de NIBUD aanpassingen wel doorgevoerd worden.Tjeerd schreef op woensdag 10 december 2014 @ 16:04:
Ik hoop dat de strenge normen voor de hypotheek nemen en dus de afbouw van wat er geleend kan worden gewoon wordt doorgezet. Er zijn nu duidelijk plannen voor een aantal jaren neergelegd die lijkt mij gezond zijn, dit om in de toekomst te voorkomen dat het wederom uit de klauwen loopt. Ik zie niet in waarom het weer versoepeld moet worden.
[removed]
Nee, je kan tov de waarde van het huis minder lenen, maar zonder nieuwe Nibud normen kan je ten opzichte van je inkomen juist meer lenen omdat de rente zo laag is. En dat is onwenselijk omdat de rente niet altijd laag blijft en de hoge schuldenlast juist een enorm probleem is. Die lage rente moet je niet gebruiken om dus maar nog hogere schulden aan te gaan, die lagere rente moet je gebruiken als een goed moment om de schulden wat terug te dringen.redwing schreef op woensdag 10 december 2014 @ 16:13:
Omdat de Nibud aanpassingen weer bovenop eerder gemaakte afspraken komen. Dit is dus een extra aanpassing. Zelfs als dit bericht waar is gaat de maximale hypotheek die je kunt krijgen nog steeds omlaag. De afbouw blijft dus, alleen minder dan als de NIBUD aanpassingen wel doorgevoerd worden.
ph4ge schreef op woensdag 10 december 2014 @ 15:04:
Lijkt er op dat de leennormen van het Nibud toch geblokkeerd gaan worden in de Tweede Kamer. We worden geregeerd door bouwers, makelaars en banken, het is serieus om bang van te worden. Dat terwijl die partijen allemaal (snel) stijgende huizenprijzen voorspellen ondanks de Nibud normen, maar je kan natuurlijk nooit genoeg winst hebben, de gewone Nederlander betaalt wel.![]()

Jaar na jaar worden onder dezelfde voorwendselen normen telkens weer een beetje strenger. Alsof je op 1-1-2014 met gevaar voor eigen leven een huis hebt gekocht met de huidige normen. We moeten niet doorslaan in allerlei regels.
Overigens, bovenop de mogelijk lagere normen, gaat een huis ook ~5-6k meer kosten om te bouwen vanwege nieuwe EPG eisen per 1-1-2015. Dus effectief boert iemand dan aan 2 kanten achteruit.
Door het verplicht af te moeten lossen is je ruimte al erg beperkt. Doordat je tov het huis minder kan lenen moet je al eigen inbreng hebben. Beide punten waarmee je het risico al sterk verlaagd. Oftewel als mensen min. 10 jaar hun hypotheek vast zetten (wat redelijk standaard is) gaat de schuldenlast automatisch al sterk omlaag zonder dat de koper van een huis veel risico loopt.ph4ge schreef op woensdag 10 december 2014 @ 16:35:
[...]
Nee, je kan tov de waarde van het huis minder lenen, maar zonder nieuwe Nibud normen kan je ten opzichte van je inkomen juist meer lenen omdat de rente zo laag is. En dat is onwenselijk omdat de rente niet altijd laag blijft en de hoge schuldenlast juist een enorm probleem is. Die lage rente moet je niet gebruiken om dus maar nog hogere schulden aan te gaan, die lagere rente moet je gebruiken als een goed moment om de schulden wat terug te dringen.
Naar mijn idee zit jij je teveel vast te bijten op lagere huizenprijzen als goed net als veel anderen te vast houden aan stijgende prijzen als goed. Het belangrijkste is dat het met beleid gebeurt en dan moet je toch op blijven letten wat je allemaal aanpast. De vraag is dan of 5-8% minder mogen lenen momenteel wel zo verstandig is of dat daarmee de markt weer op slot gaat, zeker omdat dit een redelijk snel ingevoerde maatregel zou zijn. Ik vind het daarom niet zo gek dat daar eens goed naar gekeken wordt (al vind ik het wel gek dat zo'n belangrijk punt een maand moet wachten voordat het behandeld wordt)
[removed]
Nee, het was bizar dat aflossingsvrij uberhaupt bestond.redwing schreef op woensdag 10 december 2014 @ 16:52:
Door het verplicht af te moeten lossen is je ruimte al erg beperkt.
De risico's doen zich juist voor in de begin van de looptijd, je lost niks op door het risico later in de looptijd te verlagen, het probleem zit hem juist in het begin en dat pak je aan door minder te lenen.redwing schreef op woensdag 10 december 2014 @ 16:52:
Doordat je tov het huis minder kan lenen moet je al eigen inbreng hebben. Beide punten waarmee je het risico al sterk verlaagd. Oftewel als mensen min. 10 jaar hun hypotheek vast zetten (wat redelijk standaard is) gaat de schuldenlast automatisch al sterk omlaag zonder dat de koper van een huis veel risico loopt.
Wat is er nou mooier dan het dak repareren als de zon schijnt? Want dat zijn de berichten die op ons afgevuurd worden. Juist de lage rente is het moment om de normen te beperken. Als de rente daalt kan je automatisch meer lenen, zet daar een rem op en je scherpt de normen aan zonder dat dat er op korte termijn hard in hakt. Straks staat de rente weer wat hoger en kan men daardoor wat minder lenen en roept men weer "je moet niet de normen strenger maken op het moment dat het al moeilijk is!"redwing schreef op woensdag 10 december 2014 @ 16:52:
Naar mijn idee zit jij je teveel vast te bijten op lagere huizenprijzen als goed net als veel anderen te vast houden aan stijgende prijzen als goed. Het belangrijkste is dat het met beleid gebeurt en dan moet je toch op blijven letten wat je allemaal aanpast.
Beleid is juist om nu doorpakken. A. omdat de urgentie nu nog vers is en men na 1 jaar economische groei de crisis wel weer vergeten is en B. omdat de lage rente het nu mogelijk maakt. Ook met deze Nibud norm kunnen we nog veel meer lenen als waar ook ter wereld dus kom niet aan met dat we te voorzichtig worden.
Volgens dezelfde clubs die deze lobby runnen zouden ook met de nieuwe Nibud normen zowel de prijzen als transacties stijgen in 2015 en niet eens zo zuinig. De vraag is of je iemand moet slachtofferen door hem vol te stoppen met leningen om een ander een hogere winst op zijn product te laten ontvangen of dat het misschien beter is om gewoon te werken richting structurele oplossingen waar iedereen wat aan heeft en niet alleen Senor Sjon en zn companen.redwing schreef op woensdag 10 december 2014 @ 16:52:
De vraag is dan of 5-8% minder mogen lenen momenteel wel zo verstandig is of dat daarmee de markt weer op slot gaat, zeker omdat dit een redelijk snel ingevoerde maatregel zou zijn. Ik vind het daarom niet zo gek dat daar eens goed naar gekeken wordt (al vind ik het wel gek dat zo'n belangrijk punt een maand moet wachten voordat het behandeld wordt)
Overigens vraag ik me enorm af wat de kamer wil doen. De Nibud norm is gewoon opgenomen in de wet en een wetswijziging krijg je er nooit door in 1 week (al weet je nooit wat er mogelijk is als de makelaars, bankiers en bouwers echt iets willen).
[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 10-12-2014 17:19 ]
Het gaat inderdaad een stuk beter, de transactieaantallen lopen op, de prijzen stijgen licht, maar zelfs ik vind het nog wel vrij bewolkt (zei het dat de bewolking steeds verder wegtrekt). Zeker als je kijkt buiten de grote steden.
De overheid is al te ver gegaan door aflossen de facto verplicht te maken, dus wat mij betreft mogen ze nog wel even pas op de plaats maken met verdere maatregelen om de opleving in de huizenmarkt de kop in te drukken. Pas als de zon echt weer wat gaat schijnen, zouden ze eens verstandige maatregelen mogen gaan nemen als het geleidelijk afschaffen van de HRA (waar ik nog steeds voorstander van ben). Dan hebben we ook geen automatisme meer dat er de facto verplicht afgelost moet worden.
Wat is er mis aan een gedeeltelijke verplichte aflossing? Zolang de overheid het niet in hun hoofd haalt om overwaarde te gaan belasten zie ik daar weinig problemen in en vind ik het een heel gezonde gedachtegang.Oscar Mopperkont schreef op woensdag 10 december 2014 @ 17:31:
De overheid is al te ver gegaan door aflossen de facto verplicht te maken, dus wat mij betreft mogen ze nog wel even pas op de plaats maken met verdere maatregelen om de opleving in de huizenmarkt de kop in te drukken. Pas als de zon echt weer wat gaat schijnen, zouden ze eens verstandige maatregelen mogen gaan nemen als het geleidelijk afschaffen van de HRA (waar ik nog steeds voorstander van ben). Dan hebben we ook geen automatisme meer dat er de facto verplicht afgelost moet worden.
[ Voor 47% gewijzigd door Ph046ph op 10-12-2014 18:36 ]
Dat mensen verplicht geld in stenen moeten stoppen, zonder dat daar een goede reden voor is. Als je mensen zou willen "beschermen" tegen zichzelf (lees daling van de huizenprijs), dan kun je dat ook doen door verplicht te stellen dat na bijvoorbeeld 5 jaar de LTV nog maar 80% van de originele aankoopprijs is. Het is nergens voor nodig dat je aan het einde van de rit voor 100% eigenaar van een huis bent. Laat mensen lekker zelf beslissen waar ze in beleggen (en dat zou overigens best het eigen huis kunnen zijn).Blik1984 schreef op woensdag 10 december 2014 @ 17:44:
Wat is er mis aan een gedeeltelijke verplichte aflossing? Zolang de overheid het niet in hun hoofd haalt om overwaarde te gaan belasten zie ik daar weinig problemen in en vind ik het een heel gezonde gedachtegang.
WatOscar Mopperkont schreef op woensdag 10 december 2014 @ 17:31:
@ph4ge: grappig dat nu net jij vindt dat de "zon schijnt" op de huizenmarkt![]()
Het gaat inderdaad een stuk beter, de transactieaantallen lopen op, de prijzen stijgen licht, maar zelfs ik vind het nog wel vrij bewolkt (zei het dat de bewolking steeds verder wegtrekt). Zeker als je kijkt buiten de grote steden.
Helemaal mee eens ware het niet dat ze nu beleggen met gemeenschapsgeld. En daar heeft de overheid wel iets over te zeggen. Verder komt jouw voorstel op hetzelfde neer.Oscar Mopperkont schreef op woensdag 10 december 2014 @ 18:36:
[...]
Dat mensen verplicht geld in stenen moeten stoppen, zonder dat daar een goede reden voor is. Als je mensen zou willen "beschermen" tegen zichzelf (lees daling van de huizenprijs), dan kun je dat ook doen door verplicht te stellen dat na bijvoorbeeld 5 jaar de LTV nog maar 80% van de originele aankoopprijs is. Het is nergens voor nodig dat je aan het einde van de rit voor 100% eigenaar van een huis bent. Laat mensen lekker zelf beslissen waar ze in beleggen (en dat zou overigens best het eigen huis kunnen zijn).
Welke rest? Als het kabinet maart 2015 overleefd, dan gaan ze volgend jaar rustig verder. Dan hangen ze het op aan een AFM regel en zo wisselen ze elkaar om en om af. Nog 30 jaar verder en hypotheken zijn helemaal afgeschaft.ph4ge schreef op woensdag 10 december 2014 @ 18:03:
Mooi, Dijsselbloem zegt zojuist op de radio dat het kabinet voet bij stuk houdt. Helaas Sjon en co, gefeliciteerd rest van Nederland.
Zomaar een scenario:redwing schreef op woensdag 10 december 2014 @ 16:52:
Door het verplicht af te moeten lossen is je ruimte al erg beperkt. Doordat je tov het huis minder kan lenen moet je al eigen inbreng hebben. Beide punten waarmee je het risico al sterk verlaagd. Oftewel als mensen min. 10 jaar hun hypotheek vast zetten (wat redelijk standaard is) gaat de schuldenlast automatisch al sterk omlaag zonder dat de koper van een huis veel risico loopt.
-100k hypotheek (dat schaalt makkelijk)
-maximale renteaftrek (51.5%)
-10 jaar vast 3% rente
Dit kost je netto 293 tot 333 euro per maand, en na 10 jaar heb je nog 76k schuld. Er is een reele kans dat de rente na 10 jaar aanzienlijk hoger is. In hoeverre helpt die 24% lagere schuld het risico te verlagen als de rente 100% of meer stijgt? M.a.w. het is handig om ruimte te hebben, en niet maximaal krom te liggen voor de hypotheek.
En als dat niet lukt? Boete? Onteigenen? Verplicht huren?Oscar Mopperkont schreef op woensdag 10 december 2014 @ 18:36:Dat mensen verplicht geld in stenen moeten stoppen, zonder dat daar een goede reden voor is. Als je mensen zou willen "beschermen" tegen zichzelf (lees daling van de huizenprijs), dan kun je dat ook doen door verplicht te stellen dat na bijvoorbeeld 5 jaar de LTV nog maar 80% van de originele aankoopprijs is.
Als iedereen nou fijn z'n eigen stenen betaalt worden ze a. heel wat goedkoper en b. hoef je niet de rest van je leven geld te blijven betalen aan een bank. Het klassieke "geld in stenen" is zo'n dooddoener...Het is nergens voor nodig dat je aan het einde van de rit voor 100% eigenaar van een huis bent. Laat mensen lekker zelf beslissen waar ze in beleggen (en dat zou overigens best het eigen huis kunnen zijn).
Alleen nog voor nieuwbouw, kijken wat dat met de waarde van Amsterdam centrum doetSeñor Sjon schreef op woensdag 10 december 2014 @ 19:32:Nog 30 jaar verder en hypotheken zijn helemaal afgeschaft.
De "beperking" op de leencapaciteit geld vooral voor de hogere hypotheken met een lage hypotheekrente. Precies de risicogevallen. Had al veel eerder aangepast moeten worden.
Als je dent dat dit de huizenprijzen doet dalen, dat valt wel mee. Meeste hypotheken worden vastgezet en kennen een hogere rente dan die 3,25%. Bij hypotheken van twee ton en een beetje met 4,25% blijft de leencapaciteit vrijwel gelijk (nou ja, in ieder geval peanuts) met vorig jaar.
http://www.nibud.nl/over-...-2015-lager-dan-2014.html
Ik maak me meer zorgen over de laag blijvende koopkracht. Export en rijke bedrijven is leuk maar voor huizen heb je banen en daarmee een binnenlandse economie nodig.
[ Voor 11% gewijzigd door Wobblier op 10-12-2014 22:39 ]
Nee, blijft niet vrijwel gelijk.Wobblier schreef op woensdag 10 december 2014 @ 22:34:
Bij hypotheken van twee ton en een beetje met 4,25% blijft de leencapaciteit vrijwel gelijk (nou ja, in ieder geval peanuts) met vorig jaar.
Doel je op laatste voorbeeld? In laatste voorbeeld zijn er verschillende rentes gehanteerd (3,25% voor 2015 en 4,25% voor 2014).
[ Voor 18% gewijzigd door Ph046ph op 10-12-2014 23:18 ]
Is het dan wel slim om deze mensen hun geld te laten stoppen in iets wat ze niet begrijpen?stok schreef op woensdag 10 december 2014 @ 23:12:
Ik denk dat je in je achterhoofd moet houden dat de gemiddelde NL'er die een hypotheek afsluit misschien 10% vd kennis die hier aanwezig is een beetje begrijpt. Dat mensen hier de risico's voor zichzelf heel goed kunnen inschatten (en daarbij de overheid misschien als "te ingrijpend bezig is" wordt ervaren) wil niet zeggen dat Jan met de pet op 28k/jaar dat ook kan. En de groep mensen die eigenlijk geen benul heeft van financiele risico's inschatten e.d. is wel de grote groep die de rest met zich mee de afgrond in kan sleuren.
Als je ergens in investeert (met een lening of met eigen geld), dan lijkt het me handig dat je jezelf bewust bent van de risico's.
Hoe kom je er toch bij dat investeren 'in stenen' zorgt dat deze minder waard worden?RemcoDelft schreef op woensdag 10 december 2014 @ 20:49:
[...]
Als iedereen nou fijn z'n eigen stenen betaald worden ze a. heel wat goedkoper en b. hoef je niet de rest van je leven geld te blijven betalen aan een bank. Het klassieke "geld in stenen" is zo'n dooddoener...
[ Voor 19% gewijzigd door Miks op 10-12-2014 23:46 ]
In Amsterdam huurt toch 'iedereen'...?RemcoDelft schreef op woensdag 10 december 2014 @ 20:49:
[...]
Alleen nog voor nieuwbouw, kijken wat dat met de waarde van Amsterdam centrum doet
Is het niet net andersom...?Señor Sjon schreef op woensdag 10 december 2014 @ 23:06:
Je krijgt pas de lage rente bij 10 jaar rentevast of langer...

Maximale aftrek, zelf lekker beleggen en ik los echt nooit meer wat af...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Het is andersom: massaal investeren met geleend geld leidt tot hogere prijzen (zowel bij aandelen als bij huizen). Als er massaal wordt afgelost, of nog beter minder dan 100% wordt geleend, daalt de prijs.Miks schreef op woensdag 10 december 2014 @ 23:41:
Hoe kom je er toch bij dat investeren 'in stenen' zorgt dat deze minder waard worden?
Ik vind strengere normen goed maar dan wel per situatie bekeken en niet zo rigoreus, je kan met een modaal inkomen van de ene op de andere dag 12k minder lenen. is dat afbouwen? Dat is een botte bijl. (niet dat ze bij de overheid anders kennen)Tjeerd schreef op woensdag 10 december 2014 @ 16:04:
Ik hoop dat de strenge normen voor de hypotheek nemen en dus de afbouw van wat er geleend kan worden gewoon wordt doorgezet. Er zijn nu duidelijk plannen voor een aantal jaren neergelegd die lijkt mij gezond zijn, dit om in de toekomst te voorkomen dat het wederom uit de klauwen loopt. Ik zie niet in waarom het weer versoepeld moet worden.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Dat is domweg niet waar. Als je de rentestand meeneemt in je vergelijking, dan zie je dat je begin dit jaar (vanwege de hogere rente) ongeveer evenveel kon lenen als Q1 2015. Dat je nu iets meer kunt lenen, is enkel omdat de rente nog verder gedaald is. Wacht een paar maanden en dat zal waarschijnlijk weer het geval zijn.cbr600f4i schreef op donderdag 11 december 2014 @ 07:15:
[...]
Ik vind strengere normen goed maar dan wel per situatie bekeken en niet zo rigoreus, je kan met een modaal inkomen van de ene op de andere dag 12k minder lenen. is dat afbouwen? Dat is een botte bijl. (niet dat ze bij de overheid anders kennen)
Verder is de botte bijl volgens jou een 3-6% minder hoge hypotheek (op basis van eenzelfde rente%). Persoonlijk vind ik dat behoorlijk lief, en zeker voor lage inkomens was ik persoonlijk nog wel verder gegaan. Bovendien: 12K is niet het einde van de wereld. Kleine huizen worden binnen die bandbreedte getaxeerd, dus als je goed onderhandelt (wellicht met de verscherpte leennorm als argument) kun je wellicht nog hetzelfde huis kopen ook.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ik vergelijk natuurlijk niet met 1 jaar geleden, ik kijk naar wat ik in december kan en wat ik in januari kan. Er daar zit een gat van 12k. Niet dat ik dat niet kan sparen maar Jan Modaal spaart dat niet in een maand tijd, daar gaat langer overheen. Dus ik zou liever een geleidelijke afbouw zien naar het spaarvermogen van de gemiddelde Nederlander. En dan zit ik nog redelijk goed heb ik het idee, als het echt moet spaar ik dat in 1 a 2 jaar bij mekaar. En in de onderhandeling zou het knap zijn als ik ipv 12k er ineens 24k weet af te praten op een woning van 199kKrisp schreef op donderdag 11 december 2014 @ 07:25:
[...]
Dat is domweg niet waar. Als je de rentestand meeneemt in je vergelijking, dan zie je dat je begin dit jaar (vanwege de hogere rente) ongeveer evenveel kon lenen als Q1 2015. Dat je nu iets meer kunt lenen, is enkel omdat de rente nog verder gedaald is. Wacht een paar maanden en dat zal waarschijnlijk weer het geval zijn.
Verder is de botte bijl volgens jou een 3-6% minder hoge hypotheek (op basis van eenzelfde rente%). Persoonlijk vind ik dat behoorlijk lief, en zeker voor lage inkomens was ik persoonlijk nog wel verder gegaan. Bovendien: 12K is niet het einde van de wereld. Kleine huizen worden binnen die bandbreedte getaxeerd, dus als je goed onderhandelt (wellicht met de verscherpte leennorm als argument) kun je wellicht nog hetzelfde huis kopen ook.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Je moet ergens een lijn trekken mbt het aanpassen van regelingen. Je gaat derhalve altijd een verschil van de ene op de andere dag hebben. Van diverse overgangsregelingen wordt je ook niet blij omdat daarmee het beeld nog meer vertroubelt wordt.cbr600f4i schreef op donderdag 11 december 2014 @ 07:15:
[...]
Ik vind strengere normen goed maar dan wel per situatie bekeken en niet zo rigoreus, je kan met een modaal inkomen van de ene op de andere dag 12k minder lenen. is dat afbouwen? Dat is een botte bijl. (niet dat ze bij de overheid anders kennen)
Je kan de keuze maken als overheid om maandelijks X af te bouwen of jaarlijks Y waarbij het effectief op jaarbasis hetzelfde is. Echter als je niet tegen X op kan sparen is dat ook niet mogelijk om met Y te sparen. Door deze methode wordt hopelijk aan twee kanten een concessie gedaan, men kan minder besteden en derhalve zal de verkopende partij nu, of op een later moment, in moeten schikken met een lagere prijs.
We kunnen ook niets doen aan de huizen/hypotheekmarkt. Wellicht is het verstandig om de marges te verruimen want momenteel stijgen de huizenprijzen toch
[ Voor 21% gewijzigd door Napo op 11-12-2014 08:34 ]
Zeg ik iets anders dan ? Al vind ik wel dat b.v. 25% aflossingsvrij geen probleem is. Met inflatie erbij is dat bedrag na 30 jaar goed te overzien.ph4ge schreef op woensdag 10 december 2014 @ 17:15:
[...]
Nee, het was bizar dat aflossingsvrij uberhaupt bestond.
De meeste problemen ontstaan anders toch echt pas na een aantal jaren. Die eerste paar jaar kun je nl. wel overzien, daarna wordt het lastiger. Zeker omdat voorheen veel mensen niets aan aflossing deden. Nu je aflossing verplicht hebt zullen de problemen al veel minder en veel minder groot worden. Alleen dat effect zie je pas over 10 jaar.[...]
De risico's doen zich juist voor in de begin van de looptijd, je lost niks op door het risico later in de looptijd te verlagen, het probleem zit hem juist in het begin en dat pak je aan door minder te lenen.
Leuk verhaal, alleen je bent wel een heel erge optimist als je vindt dat in de huizenmarkt momenteel al de zon schijnt. Pas als de bouwers weer goed aan het werk gaan en het aantal verkopen richting het aantal voor de crisis gaat zie ik de zon schijnen.[...]
Wat is er nou mooier dan het dak repareren als de zon schijnt? Want dat zijn de berichten die op ons afgevuurd worden. Juist de lage rente is het moment om de normen te beperken. Als de rente daalt kan je automatisch meer lenen, zet daar een rem op en je scherpt de normen aan zonder dat dat er op korte termijn hard in hakt. Straks staat de rente weer wat hoger en kan men daardoor wat minder lenen en roept men weer "je moet niet de normen strenger maken op het moment dat het al moeilijk is!"
Je moet nu juist enorm opletten omdat je in een broze markt zit. Er zit pas net een stijging in het aantal verkopen en als je dat aantal met voor de crisis vergelijkt zit je nog steeds heel slecht. Daarnaast zitten we als je het met de rest van de wereld vergelijkt helemaal niet meer zo hoog. Het enige dat ze daar vaak hebben is dat de LTV lager is. Het leenbedrag is echter niet zo raar meer.Beleid is juist om nu doorpakken. A. omdat de urgentie nu nog vers is en men na 1 jaar economische groei de crisis wel weer vergeten is en B. omdat de lage rente het nu mogelijk maakt. Ook met deze Nibud norm kunnen we nog veel meer lenen als waar ook ter wereld dus kom niet aan met dat we te voorzichtig worden.
Daarnaast gaan er al een aantal maatregelen volgend jaar in waardoor je wel kunt zeggen dat een gedeelte van de huidige (ver)kopen van mensen zijn die die maatregelen voor willen zijn. Als je nu naar de markt kijkt heb je al een positiever beeld dan het daadwerkelijk is.
Kijk naar de discussie een stukkie terug waar velen verwachten dat de markt volgend jaar weer achteruit zal gaan. Hoe graag je ook wilt dat de huizenprijzen normaliseren, je moet wel de markt aan de gang houden anders sta je straks weer een paar jaar stil. En dat geldt dan ook voor de economie.
Je mag gewoon van de NIBUD norm afwijken. Het is niet bindend en met een uitleg erbij mag je hem gewoon naast je neer leggen. Daar is dus geen wetswijziging voor nodig. Waarschijnlijk is het al genoeg om aan te geven dat er eerst gekeken moet worden naar de impact op de markt.[...]
Overigens vraag ik me enorm af wat de kamer wil doen. De Nibud norm is gewoon opgenomen in de wet en een wetswijziging krijg je er nooit door in 1 week (al weet je nooit wat er mogelijk is als de makelaars, bankiers en bouwers echt iets willen).
Wel apart trouwens dat eerst iedereen in dit topic denkt dat de markt slechter zal worden volgend jaar en nu er een van de beperkingen misschien wordt uitgesteld er plotseling van uitgegaan wordt dat de markt enorm gaat aantrekken met enorm stijgende huizenprijzen
[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 11-12-2014 09:27 ]
[removed]
Nope, bij hypotheken met een renteperiode korter dan 10 jaar wordt een toetsrente (altijd 5% of hoger) gerekend die nu beduidend hoger ligt dan de marktrente. Bij 10 jaar of langer wordt de rente van de hypotheek zelf gerekend voor het bepalen van de LTI.Fiber schreef op donderdag 11 december 2014 @ 00:34:
[...]
In Amsterdam huurt toch 'iedereen'...?![]()
[...]
Is het niet net andersom...?Doe mij maar 30 jaar 3,25 procent...
![]()
Maximale aftrek, zelf lekker beleggen en ik los echt nooit meer wat af...
Zie: http://www.homefinance.nl...-berekenen/toetsrente.asp en http://www.hypotheekshop....etsrente-voor-hypotheken-
Een historisch grafiekje is ook wel fijn.

Waar jij 80% zegt, heeft het kabinet 50% bepaald. Niemand zegt dat je 100% moet aflossen.Oscar Mopperkont schreef op woensdag 10 december 2014 @ 18:36:
[...]
Dat mensen verplicht geld in stenen moeten stoppen, zonder dat daar een goede reden voor is. Als je mensen zou willen "beschermen" tegen zichzelf (lees daling van de huizenprijs), dan kun je dat ook doen door verplicht te stellen dat na bijvoorbeeld 5 jaar de LTV nog maar 80% van de originele aankoopprijs is. Het is nergens voor nodig dat je aan het einde van de rit voor 100% eigenaar van een huis bent. Laat mensen lekker zelf beslissen waar ze in beleggen (en dat zou overigens best het eigen huis kunnen zijn).
Sinds 2013 wel hoor. 100% minstens annuitair, anders geen HRA. 50% was sinds 2011.Blik1984 schreef op donderdag 11 december 2014 @ 10:29:
[...]
Waar jij 80% zegt, heeft het kabinet 50% bepaald. Niemand zegt dat je 100% moet aflossen.
Oops, die had ik even gemist. Dacht dat het nog altijd 50% wasPooh schreef op donderdag 11 december 2014 @ 10:30:
[...]
Sinds 2013 wel hoor. 100% minstens annuitair, anders geen HRA. 50% was sinds 2011.
Gewoon net als nu: als je geen hypotheek hebt die zo is ingericht geen HRA. Als je nu niet voldoet aan je verplichtingen jegens de bank, krijg je ook geen boete van de overheid en wordt er namens de overheid ook niet onteigent. Zou niet weten waarom we bij een plan dat minder verplichtingen voor de huiseigenaar inhoudt ineens wel paardenmiddelen vanuit de overheid zouden moeten inzetten dat mensen hun verplichtingen jegens de bank nakomen. Er is civiel al voldoende mogelijk. Banken hebben echt geen extra dwangmiddelen vanuit de overheid nodig.RemcoDelft schreef op woensdag 10 december 2014 @ 20:49:
En als dat niet lukt? Boete? Onteigenen? Verplicht huren?
Als je de inflatie meeneemt (en de bijbehorende correctie in toeslagen/salaris) kun je ook een hogere rente na 10 jaar nog makkelijk betalen (dat is ook de reden waarom een annuïteitenhypotheek in trek is). Het risico is hierdoor dus al redelijk beperkt.RemcoDelft schreef op woensdag 10 december 2014 @ 20:49:
[...]
Zomaar een scenario:
-100k hypotheek (dat schaalt makkelijk)
-maximale renteaftrek (51.5%)
-10 jaar vast 3% rente
Dit kost je netto 293 tot 333 euro per maand, en na 10 jaar heb je nog 76k schuld. Er is een reele kans dat de rente na 10 jaar aanzienlijk hoger is. In hoeverre helpt die 24% lagere schuld het risico te verlagen als de rente 100% of meer stijgt? M.a.w. het is handig om ruimte te hebben, en niet maximaal krom te liggen voor de hypotheek.
Daarnaast wordt het risico nog verder beperkt omdat als je moet verkopen omdat je het niet meer kunt betalen je je huis echt wel voor meer dan die 76k kunt verkopen. Oftewel zelfs in het slechtste geval blijf je niet achter met een schuld.
En als laatste moet je niet vergeten dat het maximaal hypotheek bedrag sowieso al verlaagd is. De 6-7* je bruto salaris van jaren geleden ga je echt niet meer krijgen, dat is nu eerder 4* geworden.
[removed]
En toen kwam de deflatie
De overheid doet van alles aan het terugdringen van de kreditering: verscherping fincncieel toezicht, Basel-III, hypotheeknormen, stresstesten, etc. En na enkele jaren begint dat vruchten af te werpen. Schulden worden afgebouwd, dus er is wat minder geld in omloop. En nou moet de overheid vol aan de bak om haar eigen staatsschuldquote niet te laten exploderen. Zo blijkt maar weer, je kunt niet val twee walletjes eten.
Ik geloof dat die ruimere leennormen er wel komen, zodra de banken voldoende uit de gevarenzone zijn en er een beetje consensus is dat de woningmarkt geen nieuwe prijsdaling ondergaat. De overheid kan niet anders.
Verder denk ik dat de norm nu wel erg strak wordt. Ik zie meer heil in regels die meer risico bij de bank leggen waardoor overkreditering niet allleen probleem wordt van de lener en de staat, maar ook van de bank. Dan onstaat daar een prikkel om een goede risico-inschatting te maken terwijl er meer ruimte blijft voor maatwerk.
Over banken gesproken. Ik las deze week dat ze hun winstmarges op hypotheken sinds de crisis hebben verdubbeld. Omdat de marktrente nu laag is valt het niet zo op, maar het geeft toch te denken...
Vind je? Aangezien de hypotheekwaardes dalen gaat eenzelfde winst over lagere hypotheken gehaald moeten worden en derhalve zal daar je marge toe moeten nemen.T-MOB schreef op donderdag 11 december 2014 @ 12:16:
Over banken gesproken. Ik las deze week dat ze hun winstmarges op hypotheken sinds de crisis hebben verdubbeld. Omdat de marktrente nu laag is valt het niet zo op, maar het geeft toch te denken...
- rentemarge structureel verdubbeld
- nieuwe kredieten kennen veel minder risico (betere controle taxaties en overige gegevens, lagere initïele LTV, annuïtaire inlossing en lagere LTI)
- oude kredieten geklasseerd naar risico, enige reductie uitgevoerd op hoog-risico kredieten middels bijzonder beheer, en de risico's afgedekt met een stroppenpot
- last but not least, interne kosten zijn ook aanzienlijk gereduceerd (tal van reorganisaties sinds 2008) en dat zet de komende jaren door
Maar toch zijn we niet helemaal boven Jan. De overheid is er m.b.t. de garanties goed uitgekomen (met winst afgesloten), maar het hoofdstuk kan pas echt dicht wanneer ABN een marktwaarde heeft in de buurt van de 30 mrd die indertijd aan de redding is uitgegeven. Nog een reden om voorzichtig iets te rekken aan de bakansverhoudingen.
Dat is niet zo gek, want doordat 'complexe' (lees: winstgevende) producten niet meer mogen, moet die winst toch ergens vandaan komen. Anders gezegd: vroeger betaalden we te weinig voor een hypotheek en compenseerden we dat via andere producten. Nu kan dat niet, en het nieuwe hoofdkantoor moet wel betaald worden.T-MOB schreef op donderdag 11 december 2014 @ 12:16:Over banken gesproken. Ik las deze week dat ze hun winstmarges op hypotheken sinds de crisis hebben verdubbeld. Omdat de marktrente nu laag is valt het niet zo op, maar het geeft toch te denken...
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Poe zeg, en dan word ik telkens door de mods op mn vingers getikt dat ik melodramatisch ben. Nee, hypotheken verdwijnen niet en nee we worden niet gepamperd door Vadertje Staat. De lobby is juist het afgelopen jaar gepamperd met schenkingsvrijstellingen, startersleningen, lagere BTW tarief etc.Señor Sjon schreef op woensdag 10 december 2014 @ 23:06:
Je krijgt pas de lage rente bij 10 jaar rentevast of langer, anders krijg je gewoon een hogere rekenrente. Je bruto maandlasten veranderen dan 10 jaar niet. Vergelijk het eens met huurstijgingen over 10 jaar... Het is wel heel erg vadertje staat om de boel nog strenger te maken.
Nederlandse huishouden hebben nog steeds met afstand de grootste schulden ter wereld, afgezet tegen hun inkomen. Afgezet tegen disposable income is het zo'n 300%, dat is op basis van het laatste OESO onderzoek. Dat is 2 keer zo hoog als de nummer 2 Canada, met 150% en bijna 3 keer zo hoog als bij onze Oosterburen. We kunnen wel heel dramatisch gaan doen dat er muizenstapjes worden gezet die de toename beperken (want dat doet de Nibud, beperken is het niet te noemen het remt de stijging door lage rentestanden), maar feit is dat we nog met een enorme schuldenberg zitten en dat dat als een molensteen om onze huishoudens hangt. (Er is geen recenter onderzoek, we zullen wellicht iets gedaald zijn maar ik kan me niet voorstellen dat we van de koppositie af zijn)
We kunnen nog steeds meer lenen als waar ook ter wereld, zowel ten opzichte van ons inkomen als ten opzichte van het onderpand. Er zitten nog steeds allerlei dikke subsidies op het kopen van woningen. Hoe kan je nou roepen dat we door schieten de andere kant op terwijl we op al dit soort internationale lijstjes (met stip) bovenaan staan? Ja, als makelaar zal je misschien iets minder verdienen bij lagere huizenprijzen, maar je kan toch niet menen dat we te weinig lenen?
Veel belangrijker dan de risico's van een hoge hypotheek voor het individu zijn de enorme gevolgen die het systeem heeft op de economie. De Nederlandse wet mbt wanbetalingen en faillissementen is een van de strengste ter wereld en de Nederlandse betalingsmoraal mbt wonen is de beste ter wereld. Het grote probleem is niet die paar mensen die financieel kopje onder gaan, het grote probleem is dat vrijwel iedereen net niet kopje onder gaat en dus compleet vast zit en nergens geld voor heeft.
Laten we ook niet vergeten dat onze enorm soepele hypotheeknormen de reden zijn dat er geen buitenlandse partijen willen toetreden en dat er dus geen concurrentie is op de hypotheekmarkt. Een van de weinige punten waar de lobby en ik het over eens zijn is dat het gebrek aan concurrentie op de hypotheekmarkt zorgt voor onnodig hoge financieringskosten. Vervolgens wordt er een muizenstapje genomen om Nederland voor internationale partijen aantrekkelijker te maken en dan is heel de lobby gelijk weer helemaal van de leg. Dat snap ik dan weer niet. Daarnaast snap ik niet waarom ze zo in paniek zijn terwijl ze stuk voor stuk ondanks de Nibud normen dikke prijsstijgingen en toenames in transacties "voorspellen" voor 2015.
Wat een stemmingmakerij die grafiek. Er is niet gecompenseerd voor het aantal mensen dat een koopwoning met hypotheek heeft. Er wordt niet gekeken naar wat er allemaal van dat "disposable income" gedaan moet worden (zorg). Daarbij wordt ook niet gecompenseerd voor spaarproducten die gekoppeld zijn aan de schuld. Je kunt hier helemaal niets mee in relatie tot individuele gevallen of normen voor individuele gevallen.ph4ge schreef op donderdag 11 december 2014 @ 13:04:
[...]
Nederlandse huishouden hebben nog steeds met afstand de grootste schulden ter wereld, afgezet tegen hun inkomen. Afgezet tegen disposable income is het zo'n 300%, dat is op basis van het laatste OESO onderzoek. Dat is 2 keer zo hoog als de nummer 2 Canada, met 150% en bijna 3 keer zo hoog als bij onze Oosterburen.
Juist... En kijk eens naar de schulden per inwoner per land wat aan consumptieve goederen is besteedt (dus geen huizen), dan zal je zien dat de US op nummer 1 staat.T-MOB schreef op donderdag 11 december 2014 @ 13:16:
[...]
Wat een stemmingmakerij die grafiek. Er is niet gecompenseerd voor het aantal mensen dat een koopwoning met hypotheek heeft. Er wordt niet gekeken naar wat er allemaal van dat "disposable income" gedaan moet worden (zorg). Daarbij wordt ook niet gecompenseerd voor spaarproducten die gekoppeld zijn aan de schuld. Je kunt hier helemaal niets mee in relatie tot individuele gevallen of normen voor individuele gevallen.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Lijkt me wel zo eerlijk om er dan ook even een lijstje met spaarrekeningen, beleggingsrekeningen en pensioenrekeningen, etc. naast te leggen. Volgens mij staan 'we' in dat lijstje ook redelijk bovenaan en dat compenseert elkaar dus netjes...ph4ge schreef op donderdag 11 december 2014 @ 13:04:
[...]
Nederlandse huishouden hebben nog steeds met afstand de grootste schulden ter wereld, afgezet tegen hun inkomen. Afgezet tegen disposable income is het zo'n 300%, dat is op basis van het laatste OESO onderzoek. Dat is 2 keer zo hoog als de nummer 2 Canada, met 150% en bijna 3 keer zo hoog als bij onze Oosterburen...
Nederland heeft geen bijzonder hoge homeownership rate. Juist omdat wij minder happig zijn op andere leningen maakt het zo verbazingwekkend dat we toch met afstand de hoogste schuldenlast hebben en illustreert hoeveel hypotheek wij hier hebben. Als je andere schulden buiten zou sluiten zouden wij alleen maar een grotere voorsprong nemen.
Verder geloof ik helemaal niet dat wij minder hebben geconsumeerd. Het was hier lange tijd heel normaal om niks af te lossen en juist een extra hypotheek nemen om te kunnen consumeren. Dat is voor een groot gedeelte juist de oorzaak van het onderwater staan. Als men gewoon had afgelost en niet extra had geleend had een groot deel nooit onder water gestaan, maar dat geld hebben we alleen in Nederland op gemaakt aan consumptie.
Verder is disposable income gewoon disposable income. Dat is gewoon een economisch begrip wat verder niet gespecificeerd hoeft te worden. Voel je vrij om met cijfers te komen die onderbouwen dat we in Nederland niet relatief gezien een enorme hypotheekschuldberg hebben.
Dit is wat OESO zelf zegt over Disposable income:
Household disposable income includes income from economic activity (wages and salaries; profits of self-employed business owners), property income (dividends, interests, and rents), social benefits in cash (retirement pensions, unemployment benefits, family allowances, basic income support, etc.), and social transfers in kind (goods and services, such as health care, education and housing, received either free of charge or at reduced prices).
Oke, laten we jouw spaarrekening wegstrepen tegen mijn hypotheek...Fiber schreef op donderdag 11 december 2014 @ 13:26:
Lijkt me wel zo eerlijk om er dan ook even een lijstje met spaarrekeningen, beleggingsrekeningen en pensioenrekeningen, etc. naast te leggen. Volgens mij staan 'we' in dat lijstje ook redelijk bovenaan en dat compenseert elkaar dus netjes...
Zo werkt het niet. Zowel de spaartegoeden als de pensioengelden zitten bij de oudere generatie terwijl de hypotheken bij de jongeren zitten. Bovendien kost een schuld gemiddeld altijd meer als een spaartegoed oplevert.
[ Voor 30% gewijzigd door ph4ge op 11-12-2014 13:42 ]
Zolang dit niet wordt afgezet tegen hetgene mensen aan kapitaal hebben (huizen/spaarrekeningen/beleggingen e.d.) zegt zoiets natuurlijk totaal niets. Zo kan ik dezelfde grafiek maken die laat zien dat Nederlanders tot de rijkste mensen ter wereld behoren door de schulden te vergeten en alleen het kapitaal dat ze hebben te laten zien. En dan zie je dat die hoge huizenprijzen plotseling heel voordelig zijnph4ge schreef op donderdag 11 december 2014 @ 13:04:
[...]
Nederlandse huishouden hebben nog steeds met afstand de grootste schulden ter wereld, afgezet tegen hun inkomen. Afgezet tegen disposable income is het zo'n 300%, dat is op basis van het laatste OESO onderzoek. Dat is 2 keer zo hoog als de nummer 2 Canada, met 150% en bijna 3 keer zo hoog als bij onze Oosterburen.
Daarnaast wordt dit probleem sinds een paar jaar al hard aangepakt door verplicht af te lossen, minder hypotheek te geven en ten gevolge van de lagere huizenprijzen. Hetzelfde grafiekje over 10 jaar zal er ook zonder verdere aanpassingen al heel anders uitzien.
En ik vraag me ook af waar je nu naar toe wil. Dat hier in Nederland door o.a. de HRA er dingen uit hun verband gegaan zijn is iedereen het wel over eens en dat er iets aangepakt moet worden ook. De discussie hier gaat er dan ook al heel wat pagina's vooral om hoe hard we door willen gaan met het verscherpen van de regels.
[ Voor 11% gewijzigd door redwing op 11-12-2014 13:44 ]
[removed]
Schulden en kapitaal kan je niet tegen elkaar wegstrepen, zoals ik hier boven al heb uitgelegd.redwing schreef op donderdag 11 december 2014 @ 13:41:
Zolang dit niet wordt afgezet tegen hetgene mensen aan kapitaal hebben (huizen/spaarrekeningen/beleggingen e.d.) zegt zoiets natuurlijk totaal niets. Zo kan ik dezelfde grafiek maken die laat zien dat Nederlanders tot de rijkste mensen ter wereld behoren door de schulden te vergeten en alleen het kapitaal dat ze hebben te laten zien. En dan zie je dat die hoge huizenprijzen plotseling heel voordelig zijn
Nee, dat is gewoon niet waar. Er zijn kleine stapjes genomen om te zorgen dat we niet meer verder uitlopen, maar we kunnen nog steeds meer lenen als waar ook ter wereld en aflossen is vrijwel overal de norm.redwing schreef op donderdag 11 december 2014 @ 13:41:Daarnaast wordt dit probleem sinds een paar jaar al hard aangepakt door verplicht af te lossen, minder hypotheek te geven en ten gevolge van de lagere huizenprijzen. Hetzelfde grafiekje over 10 jaar zal er ook zonder verdere aanpassingen al heel anders uitzien.
Dit topic is gesloten.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Geflame naar de NOS, NVM, andere belangenpartijen en naar elkaar wordt rücksichtlos weggemod.
Cijfers kennen een bron. Cijfers zijn niet per definitie fout of gekleurd, dus dat beargumenteer je - met argumenten.