TheGhostInc schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 13:52:
Wat bedoel je met 'weer ongedaan gemaakt is'?
Daarnaast zie ik gewoon stabiliteit in de markt (maar niet in de koppen van de kranten

)
We hebben al een tijdje een redelijk constant volume (100K per jaar) tegen een redelijk constante prijs (~2% prijswijziging/jaar). En aangezien de politiek ook niks meer in het verschiet heeft liggen wat de (koop)markt zou kunnen opblazen hebben we nog wel even een stabiele markt, of mis ik nu iets?
Ja, de situatie is nu vrij stabiel, maar wel stabiel slecht.
100k transacties blijkt gewoon het absolute minimum wat een land met 17 miljoen inwoners waarvan meer dan de helft een koopwoning heeft zal hebben. Er winnen altijd mensen de jackpot en er overlijden altijd mensen. We komen daar nu iets boven doordat de overheid elk middel in zn macht aangrijpt om mensen maar te laten kopen, je wordt nog net niet fysiek gedwongen. Plus dat we uitzonderlijk positieve omstandigheden hebben in het klimaat en op de kapitaalmarkt (hypotheekrente). Neem die effecten weg en we zitten weer op de harde bodem.
Het is dus stabiel, maar wel stabiel slecht. We zitten nog ver van een gezonde hoeveelheid die je zou verwachten op basis van wat gemiddeld is en dat geëxtrapoleerd voor de bevolkingsgroei. Effecten als vergrijzing en flexibilisering op de arbeidsmarkt en in het gezinsleven neem ik dan nog niet eens mee. Dan zou je op zn minst het dubbele aantal verwachten om van enigszins gezond te spreken. Iets wat ook blijkt uit het feit dat er ondertussen meer dan 2 miljoen mensen hun verhuiswens noodgedwongen uitstellen (zie link eerder in dit topic). Bovendien is steeds groter deel van de transacties niet echt relevant; het gaat bijv om woningbouw die verkoop aan bewoners en investeerders in met name Amsterdam.
Om het over de prijzen nog maar niet te hebben. Aan de ene kant vallen starters over elkaar heen bij de schaarse betaalbare "starters" woningen die er nog zijn en betalen daar nog altijd veel te veel voor, zowel in internationaal als historisch perspectief, aan de andere kant is het iets hoger in de markt nog altijd muisstil en is de lucht er nog lang niet uit. Om het over de grondprijzen nog maar niet te hebben. Dit gecombineerd met een aantal tijdelijke steunmaatregelen die er binnenkort aan gaan of zwaar beperkt worden (oa. startersleningen, HRA, NHG, financieringsmogelijkheden, ultra lage rente) doet ook vermoeden dat we daar ook een stabiel slechte situatie tegemoet gaan. Iets wat uiteindelijk leuk is voor een paar gevestigde belangen, maar door de band genomen niet goed is voor de gemiddelde Nederlander.
Met ongedaan maken bedoel ik een markt die kan functioneren zonder dat bijna iedereen een vorm van subsidie van de overheid nodig heeft om betaalbaar te kunnen wonen en zonder dat mensen gedwongen te worden om ergens te wonen waar ze dat niet willen of bijv. door een andere baan of scheiding niet meer willen wonen. Waar we niet miljoenen Nederlanders hebben die in de financiële problemen komen als het een keer een paar jaar wat tegenzit is op de huizenmarkt.
TheGhostInc schreef op zondag 04 mei 2014 @ 21:21:
Ik zat me ineens te bedenken:
Volgens mij is dit eerder positief voor de schatkist:
Er is dus 5 Miljard van (mogelijk) Box 3 verhuist naar
minder HRA.
1.2% van 5 Miljard is 60 miljoen gederfde inkomsten (maximaal!).
5 Miljard tegen ~4%, met dan minimaal 42% HRA is 84 miljoen minder uitgaven.
Van die 5 Miljard
is slechts een op de vijf giften ingezet om een nieuw huis te kopen.
Alleen staat hier niet bij hoeveel er is ingezet voor verbouwen en verbeteren.
Krijgt het kabinet waarschijnlijk aan het eind van het jaar een flinke meevaller op de HRA, door al het extra aflossen en afbouwen zal dat flink gaan dalen.
Ook hier zet ik grote vraagtekens bij (uiteraard

). In de eerste plaats, het is nergens voor nodig om een dergelijke schenking bij de notaris te melden. Vermoedelijk gissen ze dus maar wat. In de tweede plaats kon het altijd al tot 50.000 euro en hielden ze dat ook nooit bij, dus hoe kan je nu zeggen dat het veel meer is? Daarnaast is het marktaandeel van deze notaris nog kleiner dan bijv. een NVM bij de makelaars en die kunnen al geen betrouwbare voorspellingen doen terwijl ze al decennia ervaring hebben. Overigens snap ik het wel, je kan het wel bij de notaris laten vastleggen en wellicht denken mensen door deze aandacht dat dat hoort en levert het de notarissen werk op, onderschat het eigen belang niet.
Het blijft ook gewoon een rare overbodige constructie. Een ieder die tot +- 50.000 euro beschikbaar heeft om aan een kind te schenken doet dit met een familiebank constructie. Schenk de rente elk jaar aan je kind en je kind krijgt gratis geld in de vorm van HRA. Vervolgens was er al een vrijstelling van > 52000 euro. Kortom, je kon altijd al een kind voor 100.000 euro belastingvrij helpen. Zouden er nou echt mensen zijn die wel hun kind willen helpen en dat niet hadden kunnen bedenken zonder alle media aandacht die nu voor de schenkingen is?
De groep die meer dan 100.000 euro kan en wil schenken kan nooit heel groot zijn. De meeste mensen hebben ook nog eens meerdere kinderen en geld zit over het algemeen in stenen. Maar goed, die groep die wel 150.000 euro cash heeft liggen om weg te schenken krijgt nog eens 50.000 euro extra korting. Dat is leuk voor die groep, maar zou die groep nou echt nooit hebben bedacht om via de middelen die er al waren 100.000 euro te schenken? En zou die zich nou echt tegen laten houden door die paar duizend euro die een schenking van 150.000k ze koste voor deze maatregel? En zouden dat er nou echt zoveel zijn?
Volgens mij is dit een ideale manier om de belasting te ontduiken. Een aannemer komt mijn huis op knappen en ik stort zijn loon belastingvrij ter aflossing van zn hypotheek ipv dat hij een factuur voor de gewerkte uren maakt. Er zullen ook heel wat mensen zijn die op hun sterfbed dit zien als een mooie methode om wat erfbelasting te ontlopen.
Uiteindelijk is het een vrij kosten neutrale regeling voor de overheid, die wellicht inderdaad zelfs HRA bespaart. Er zullen vast een handvol geluksvogels echt door worden geholpen, al blijf ik het sneu vinden dat ze alleen maar geholpen worden als ze er geen paar procent belasting over hoeven te betalen. Los van het risico op misbruik is er dan ook in mijn ogen niks tegen deze regeling. Ik kan me echter niet voorstellen dat het veel bijdraagt aan het oplossen van de problemen op de huizenmarkt. We moeten het gewoon zien voor wat het is: een klein cadeautje voor het rijkere deel van de achterban van de VVD en een mooie gelegenheid om de huizenmarkt in de media in het zonnetje te zetten als de Makelaars even geen cijfers uit de mouwen te schudden hebben.
[Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 05-05-2014 13:02]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"