Huurtoeslag wordt steeds minder (jawel bezuiniging) Als je huur met € 50 omhoog gaat krijg je er geen € 50 toeslag bij.TheGhostInc schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 01:03:
[...]
Sorry, maar ik vond de documentaire eigenlijk ronduit bagger en veel van hun 'metingen' (ook uit het nu.nl bericht) wel heel hard richting 1 conclusie sturen. Overigens denk ik dat de geïnterviewde dames het zeker niet makkelijk hadden en die moeten geholpen worden, maar of dat een link heeft met de huurmarkt vraag ik me af. Paar dingen die mij opvielen:
"9 op 10 mensen heeft een huurverhoging gehad". Indexatie van de huur is normaal, de vraag is hoeveel. Nu stellen ze de vraag zo dat zelfs iemand die 2 kwartjes meer gaat betalen al JA gaat antwoorden, terwijl die door de inflatie dan eerder een huurverlaging heeft gehad. Zegt (helaas) weinig zo.
Argument waarom scheefhuurders niet verhuizen: "Geen betaalbare alternatieve". De hele clou was nu net dat je te weinig betaald.... dus ja, de alternatieven zijn duurder. Maar ook een mooie is "Oog op de toekomst". Want ja, wat doe je als je werkeloos raakt? Verhuizen naar sociale huur kan niet want een lange wachtlijst want die worden bezet door.... mensen zoals jezelf.
Zonder af te dingen aan de situatie van de 2 dames wordt daar ook een vrij eenzijdig beeld neergezet.
De ene dame zet haar huur af tegen haar inkomsten en vind dat scheef, maar rept met geen woord over huursubsidie. Als ze die krijgt dan halveert waarschijnlijk haar huur zo'n beetje. Of is er een reden waarom ze dat niet krijgt?
Daarnaast zit de ene met een AOW en de ander in de bijstand. Als de overheid daar op bezuinigd kan misschien ook dáár het probleem liggen. Langdurige bijstand of alleen AOW is ook gewoon armoe, dat heeft weinig met de huurmarkt te maken.
Maar helaas is de creativiteit ver te zoeken, zowel bij eenvandaag als meer 'algemeen'. Beide dame wilden naar een andere woning, maar aangezien dat financieel niks opschiet blijven ze zitten. Terwijl de eengezinswoning waar ze in wonen waarschijnlijk meer oplevert als er een gezin in zit. (evt. na kleine renovatie) Plus dat een kleinere woning vaak ook weer goedkoper is qua stookkosten en verzekering etc.
Hoe moeilijk is het nu echt om voor deze (en andere) mensen een creatieve oplossing te vinden?
Een 'goedkoop' alternatief is er niet ook niet voor 'scheefhuurders'. Private huur begint ergens bij € 800-900 en eisen 4-5 keer huur als minimaal inkomen om überhaupt te mogen huren.
De dames in kwestie betalenden een niet al te hoge huur. Echter met 4% dit jaar en ook vorig jaar ruim 10% verhoging. Inkomen niet omhoog, minder toeslagen en op een bepaald moment wordt het problematisch. Ga je verhuizen zul je zeggen. Behalve de kosten die dat met zich meebrengt kom je wat huur betreft alleen maar duurder uit en ook nog eens kleiner. Dus minder waar voor je geld. Maar daar mag je als huurder niet over zeiken blijkbaar. Jaren en jaren zijn de huren geen probleem geweest en konden de corporaties zich prima bedruipen. En nu ineens niet meer? Frappant dat dit sinds Rutte en consorten ineens een issue is.