RemcoDelft schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 09:27:
Ik zou het omdraaien: dergelijke kleine/dure starterswoningen werden voornamelijk gekocht met de gedachte een paar jaar goedkoop te wonen en het vervolgens met winst te verkopen. Nu die gedachte weg is, blijft over wat het werkelijk is: een kleine dure woning die je straks niet meer kwijtraakt zonder flink geld bij te leggen.
Als potentiele koper wil ik best een kleine woning kopen, maar niet voor 180k.
En voor de helft? Want ik heb het nooit over 180K gehad, eerder de helft daarvan.
En die is vervangen door de mentaliteit dat je meteen een woning moet kunnen kopen waarin je kinderen kunnen opgroeien...
Ik weet niet zeker of dat beter is.
Ten eerste bestaat dus de "starter" niet meer, die is vervangen door de "ik doe maar 1 stap"-koper.
Ten tweede is het misschien helemaal niet zo gek als iemand eerste grote lening niet meteen voor die eengezinswoning met tuintje is - als hij ook voor 1/3 van dat geld in een bescheidener woning kan gaan zitten en leren van de fouten die hij gegarandeerd maakt tijdens zo'n eerste aankoop. Leren van de gevolgen van beslissingen, leren over kosten van een koophuis.
Inderdaad, veel mensen hebben geen idee hoeveel 2 ton is. Ik heb een hoop geleerd door eerst maar eens 1 ton te lenen. Velen zoeken nu naar een mogelijkheid om meteen 3 ton uit te geven.
Het feit dat er nog steeds geklaagd wordt dat er te weinig geleend kan worden geeft wel aan dat het wat naief is om te denken dat de huidige jongere echt veel realistischer nadenkt over zulke bedragen dan zijn voorgangers in de jare '00 of de jaren '80.
ph4ge schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 09:59:
Het ging natuurlijk al mis bij de aanname dat je iets koopt voor een aantal jaren. Kopen en tijdelijk gaan niet samen. Dat is iets wat men eind jaren 80 bedacht heeft, waar jij slachtoffer van bent en waar we nu dus weer vanaf willen. In veel landen kennen ze dit begrip ook niet. Dat heeft niks te maken met egoïstische starters, maar met leren van de fouten in het verleden en dat proberen terug te draaien.
Daarmee verdwijnt dus de starter. Prima, maar dan mag de huidige instapper zich ook realiseren dat het in die andere landen ook normaal is dat je een flink deel van de koopsom eerst zelf spaart.
Dat deden we in Nederland (tot de introductie van de woekerpolis-beleggingshypotheek) in die jaren dat we in een starterswoning zaten.
Dat zul je dus nu, als je geen starterswoningen meer hebt of wilt, moeten doen door een spaarrekening te spekken terwijl je huur of bij pa en ma zit.
En vooral
niet door te roepen dat de prijzen naar beneden moeten omdat je anders niet kunt kopen (want dan roepe je dat je hetzelfde wilt doen als de babyboomers die na de jaren'80 crisis goedkoop kochten, en die babyboomers hebben toch alles verneukt?). En vooral
niet door te gaan klagen dat de bank je niet genoeg wil (mag!) lenen: de grote fout was immer dat we te veel leenden! Dus stoppen met shoppen op basis van wat je kunt lenen - maar dat zie ik nog niet algemeen gebeuren, gezien de rants over de aangescheprte leenregels (ik kan veel meer betalen! het is absurd!)
Volgens mij kenmerkte de jaren 60 en 70 zich juist door zeer activistische jongeren die ergens voor opkwamen, waarom zouden hun kinderen dan maar zomaar alles moeten accepteren wat hun kant op wordt geschoven?
Er is een verschil tussen daadwerkelijk iet sveranderen (wat de provo's en hippies van toen in zekere zin aardig gelukt is) en vanachter je monitor roepen dat "ze" het aan moeten passen.
Als die jongeren van nu echt niet kunnen wonen, waar zijn dan de protesten (1980: geen woning, geen kroning!) Nee, we tikken op internet dat "de politiek" niet genoeg voor ons doet.
Ondertussen stemmen we vrolijk
weer op dezelfde partijen die de gegoede babyboomer in alles ontzien (Het is niet alsof de VVD staat te trappelen om de HRA af te schaffen, ondanks dat het ideologisch lijnreht tegen hun gedachtengoed indruist - maar hun achterban heeft er teveel baat bij!) en willen we eigenlijk niet dat de fouten hersteld worden: we willen gewoon de kans om de zooi net zo te verneuken als de babyboomers. Althans, zo klinkt het tussen de regels door best wel vaak...
Het spijt mij wel als ik de indruk wek dat we jou persoonlijk ergens op aankijken, zo is het niet. Ik kan me als ik terug lees wat er hier af en toe gezegd wordt best voorstellen dat dat zo voelt, ik zal er op letten. Ik probeer de makelaars hier ook niet meer persoonlijk aan te spreken op alles wat er mis is met hun branche.

Ik ging me meer om de algemene stemming, niet om specifieke reacties

Ik zit prima waar ik zit en om mij aan te vallen heb je meer dan wat bytes op het internet nodig. Als de huidige jongere vindt dat ie recht heeft op een huis van 3 ton als ie afstudeert, prima. Ik ga twee dingen niet doen: het voor hem betalen, of medelijden tonen als het niet lukt.