~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Daarnaast vroeg ik mij af hoeveel panelen (suntech 255wp) op één string van een omnik 3.0 kunnen (n-holland / zuid). De installateur heeft twaalf panelen links op het dak gezet en drie rechts (vier meter uit elkaar) maar wel rechts gecombineerd met links waardoor er een dip zit in vermogen voor +1 uur ivm schaduw op rechter panelen.
De spanning van de panelen daalt met het stijgen van de temperatuur van de panelen.Dark0z schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 17:30:
Klopt het dat de voltage van de omvormer omlaag gaat naarmate het gegenereerde vermogen omhoog gaat? Dit doordat de tweede string uit de schaduw vandaan komt en dus string 1 en 2 samen actief worden?
Daarnaast vroeg ik mij af hoeveel panelen (255wp) op één string van een omnik 3.0 kunnen (n-holland / zuid). De installateur heeft twaalf panelen links op het dak gezet en drie rechts (vier meter uit elkaar) maar wel rechts gecombineerd met links waardoor er een dip zit in vermogen voor +1 uur ivm schaduw op rechter panelen.
Als er panelen uit de schaduw komen kan de spanning van de panelen stijgen door dat de bypass dioden weer uit geleiding gaan en dus meer panelen in serie staan.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Indien je ver van de transformator zit, kan de 2de kabel ook een parallel kabel zijn.Ge2rt schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 15:25:
Als het dan toch over groepenkasten gaat:
Wij willen over naar all-electric met natuurlijk PV-panelen als belangrijk onderdeel.
Daarvoor moet de meterkast op de schop: nu vier groepen op 40A. De genoemde 6 mm2 gaan we dan zeker rekening mee laten houden door de installateur.
Die meterkast ziet er trouwens zo uit:
[afbeelding]
vragen:
a. Waarom lopen er twee (en niet één) aansluitkabels van de netwerkbeheerder naar die onderste zwarte aansluitkast? Is die ene de fase, en de andere de aarde?
b. Moeten we met inductie-koken, oven, magnetron, wasdroger, wasmachine, PV-panelen, warmtepomp (naar alle waarschijnlijkheid), zonneboiler (ook naar alle waarschijnlijkheid), buffervat e.d. 100% zeker over naar 3 x 25A?
c. Zal 3 x 25 Ampère wel voldoende zijn, of riskeren we de aanleg van een aansluiting met het ruim 500 euro hogere capaciteitstarief?
d. Als we van 1 x 40A naar 3 x 25A gaan, moet dan altijd de netbeheerder dat uitvoeren, of mogen we daar zelf een bevoegde installateur voor inschakelen, en het doorgeven aan de netbeheerder?
e. Ik las dat het verstandig is om PV op een aparte groep met aardlekautomaat te zetten. Is het voor sommige andere grootverbruikers ook slim om aardlekautomaten te gebruiken, in plaats van gebruikelijke aardlekschakelaar voor verschillende groepen samen?
Gebeurd vaker in de utiliteit, woningbouw heb ik het echter nog nooit gezien.
Aardlekautomaten zijn handig voor groepen waarbij een verhoogd risico is op sluiting, bijvoorbeeld de tuin. Bij een fikse regenbui en een slechte kabel of mof gaat dat niet heel je huis op zwart, terwijl die tuinverlichting toch niet zo uitmaakt. Is ook niet alles in de koelkast bedorven als je na een weekendje weg thuis komt.Ge2rt schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 15:25:
e. Ik las dat het verstandig is om PV op een aparte groep met aardlekautomaat te zetten. Is het voor sommige andere grootverbruikers ook slim om aardlekautomaten te gebruiken, in plaats van gebruikelijke aardlekschakelaar voor verschillende groepen samen?
Toen ik mijn groepenkast verving waren 9 ALA's uiteindelijk zelfs een paar tientjes goedkoper dan twee ALA's (PV en tuin) en de rest verdeeld over normale automaten en aardlekschakelaars, dus ik zit luxe! De moeite waard om te vergelijken.
Dank voor jullie antwoorden.
Er gaat dan binnenkort een verzoek naar de netbeheerder voor de ombouw naar 3 x 25A. Ik zal de installateur vragen waar die tweede kabel voor is (geen idee hoever ik van de transformator af zit).
En ik zal tenminste de PV en de buitengroep dan op een aparte ALA laten zetten, en ook offertes op vragen voor alle groepen op ALA's. Goede tip!
Jep. Heeft bij mij de panelen gelegd en ook bij een vriend en kennis van mij. Heeft verder in het Westland al heel wat daken vol gelegd.Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 21:17:
Heeft iemand hier ervaring met de firma JB Solar uit Maasland?
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Verwijderd
Goed bevallen? Werken ze netjes en veilig?Wimlem schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 23:09:
[...]
Jep. Heeft bij mij de panelen gelegd en ook bij een vriend en kennis van mij. Heeft verder in het Westland al heel wat daken vol gelegd.
Volgens mij kopen ze in bij SolarNRG.
Hij heeft bij mij alleen de panelen op het dag geplaatst en de bekabeling gelegd. Heb andere installatie gezien en dat ziet er keurig uit. Zie https://www.facebook.com/JBsolar.nl?fref=nf voor wat foto's.Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 07:04:
[...]
Goed bevallen? Werken ze netjes en veilig?
Volgens mij kopen ze in bij SolarNRG.
En de eigenaar van SolarNRG is volgens een vriend van hem, dus daar haalt hij alles ook vandaan.
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

(hier stond nog een foto, maar die is door gezeur hieronder verwijderd)
[ Voor 20% gewijzigd door MeltedForest op 25-07-2014 11:29 ]
Zo na intensief overleg met de buurtjes zijn we tot de overeenkomst gekomen dat er bij hun ook zonnepanelen op het dak komen ipv dakkapel op de zuidkant. Alles in super goed overleg gegaan, heb ze kunnen overtuigen van het nut en besparing die dat oplevert.nickvanozzie schreef op donderdag 03 april 2014 @ 13:31:
Even een vraagje. Er is mij ter ore gekomen dat onze nieuwe buren zowel op noord als zuid een dakkapel willen plaatsen. Ik heb over de hele breedte van ons dak op zuid zonnepanelen liggen. Geheid dat de dakkapel dus schaduw op gaat leveren.
Ik wil nu natuurlijk eerst in goed overleg proberen dat ding op zuid uit hun hoofd te praten. Maar mocht dat nou niet lukken, wil ik bezwaar indienen tegen de zuid dakkapel. Zijn hieromtrent nog regeltjes, of hebben wij zonnepanelenbezitters geen poot om op te staan? Ik ga de schaduw denk echt wel voelen in mijn opwek.
Ik blij, zij blij.
https://untappd.com/user/OzzBier
Leuk gedaan met die twee maten panelen past precies en lekker strak ! past goed bij het dak.MeltedForest schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 08:58:
Mijn dak ligt inmiddels vol! 15x 205wp + 5x 260wp op een Kostal Piko 4.2
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik neem aan dat de stroom van de grote en kleine panelen gelijk is zodat ze bij elkaar in serie kunnen? Of heb je de kleine op 1 mpp en de grote op de andere?
Mooi strak. Zelf gedaan of installateur?MeltedForest schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 08:58:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
A'dam PVOutput
En ik ga niet zelf mijn leven wagen op het dak dus ik laat het iemand anders wel doen
De branche leert het dus nooitMeltedForest schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 09:40:
Ze zijn allemaal op één serie / mpp aangesloten.
En ik ga niet zelf mijn leven wagen op het dak dus ik laat het iemand anders wel doen
Binnenkort weer een installateur minder.
A'dam PVOutput
Wordt altijd boos als ik dit soort foto's zie.ericplan schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 10:13:
[...]
De branche leert het dus nooit![]()
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Gefeliciteerd; dat moet zeker een opluchting geweest zijn.nickvanozzie schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 09:25:
[...]
Zo na intensief overleg met de buurtjes zijn we tot de overeenkomst gekomen dat er bij hun ook zonnepanelen op het dak komen ipv dakkapel op de zuidkant. Alles in super goed overleg gegaan, heb ze kunnen overtuigen van het nut en besparing die dat oplevert.
Ik blij, zij blij.
Normaal heeft een dakkapel die niet aan straatzijde zichtbaar is, geen vergunning nodig. Aan de straatzijde meestal wel. Maar als meerdere dakkapellen in de straat aanwezig zijn, ga je daar moeilijk iets aan doen.nickvanozzie schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 09:25:
[...]
Zo na intensief overleg met de buurtjes zijn we tot de overeenkomst gekomen dat er bij hun ook zonnepanelen op het dak komen ipv dakkapel op de zuidkant. Alles in super goed overleg gegaan, heb ze kunnen overtuigen van het nut en besparing die dat oplevert.
Ik blij, zij blij.
Des te fijner dat je je buren zelfs hebt kunnen overtuigen van zonnepanelen, waardoor jij geen last van ze hebt en zij het niet als een verlies zien geen dakkapel te krijgen aan de zuidzijde. Verbaast me wel dat ze niet al bij je geïnformeerd hadden over zonnepanelen.
En met alleen een laddertje, lekker goedkoop.ericplan schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 10:13:
[...]
De branche leert het dus nooit![]()
Je hebt minimaal een steiger nodig waar je de panelen op kan zetten zodat je aangelijnd het dak op kan.
Zo dus
En de steiger op goot hoogte, zo ga ik ook het dak op ! (mijn lijn zie je wel liggen)
Ik heb zelf ook 8 steigerdelen, en Andre ook, lekker lange steiger om over te lopen.
p.s. Dit is ook de branche, Andre is professioneel panelen legger.
[ Voor 10% gewijzigd door WoudseHoeve op 25-07-2014 10:49 . Reden: Branche en Steiger ]
Bovenal vind ik het mooi om te zien dat men er niet meer bang voor is om verschillendeMeltedForest schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 08:58:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
zonnepanelen te mixen, heb dat al vaker aangegeven dat dat vaak voordelen geeft
mits de cel types overeen komen natuurlijk.
Zo te zien zijn er nu 36 en 60 cels zonnepanelen gemixt.
En ziet er idd strak en af uit.
Zodra de drie panelen uit de schaduw komen - die tevens in verbinding staan met panelen in de zon - dan daalt de spanning ineens met 70v binnen 10 minuten. kan dat zo snel gaan dan?WoudseHoeve schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 17:33:
[...]
De spanning van de panelen daalt met het stijgen van de temperatuur van de panelen.
Als er panelen uit de schaduw komen kan de spanning van de panelen stijgen door dat de bypass dioden weer uit geleiding gaan en dus meer panelen in serie staan.
het voltage gelijk blijft
het ampèrage wisselt
wat er vanaf de panelen komt?
(even uitgaande van een enkel paneel situatie, zonder schaduw)
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
gaat omhoog als de cel temperatuur omlaag gaat.Crazy- schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:24:
het voltage gelijk blijft
gaat omlaag als de cel temperatuur omhoog gaat
de bitch is dat we dan spreken over cel temperatuur en niet omgevings-temperatuur.
zo kan het goed vriezen als het kraakt, maar als de zon op de panelen schijnt smelt de sneeuw zo weg.
en dan zijn de cellen dus een stukje warmer als de omgeving.
en in de zomer kunnen de cellen makkelijk 60 graden of meer worden b.v.
(en ook de A zakt als de cellen warm worden.word gewoon vermeld in de specs van de panelen.)
hoe meer licht hoe hoger de A.het ampèrage wisselt
de STC waarden zijn van een 1000W/m2, maar er kunnen ook 1100W/m2 situaties zijn b.v.
de natuur laat zich slecht in cijfers vangen
(en dit is dan de versimpelde uitleg
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Kan je dat even toelichten? Als zonnepanelen noob begrijp ik niet wat er mis is met deze opstelling...looyenss schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 10:16:
[...]
Wordt altijd boos als ik dit soort foto's zie.
Het werken zonder veiligheidsharnas doelt hij op.upje schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:49:
[...]
Kan je dat even toelichten? Als zonnepanelen noob begrijp ik niet wat er mis is met deze opstelling...
Zeker weten. Had toch een flinke hap uit de opbrengst genomen zo'n dakkapel.Roamor schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 10:18:
[...]
Gefeliciteerd; dat moet zeker een opluchting geweest zijn.
Ze wonen er sinds een weekje nu, al die tijd zijn ze met verbouwen bezig geweest en woonden ze bij anderen in. Ik ben zsm met ze in overleg gegaan nadat ik hoorde over de dakkapel. Eerst was het allemaal lastig want ze hadden natuurlijk alles al gepland. Gelukkig was er nog geen opdracht gegeven voor de voorste dakkapel waardoor dit nog bespreekbaar was. Na vele avondjes, gezellig, overleg kwamen de buurtjes toch tot de conclusie dat zo'n jaarlijkse besparing op de energiekosten toch erg leuk is.morpheus schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 10:24:
[...]
Normaal heeft een dakkapel die niet aan straatzijde zichtbaar is, geen vergunning nodig. Aan de straatzijde meestal wel. Maar als meerdere dakkapellen in de straat aanwezig zijn, ga je daar moeilijk iets aan doen.
Des te fijner dat je je buren zelfs hebt kunnen overtuigen van zonnepanelen, waardoor jij geen last van ze hebt en zij het niet als een verlies zien geen dakkapel te krijgen aan de zuidzijde. Verbaast me wel dat ze niet al bij je geïnformeerd hadden over zonnepanelen.
Nu ben ik alleen nog jaloers op hun dakkapel achter... Die wil ik ook.
https://untappd.com/user/OzzBier
Een heeft zonnepaneel een positieve temperatuur coëfficiënt voor de stroom, maar die is erg klein tov de negatieve van de spanning.migjes schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:46:
[...]
gaat omhoog als de cel temperatuur omlaag gaat.
de bitch is dat we dan spreken over cel temperatuur en niet omgevings-temperatuur.
zo kan het goed vriezen als het kraakt, maar als de zon op de panelen schijnt smelt de sneeuw zo weg.![]()
(en ook de A zakt als de cellen warm worden.word gewoon vermeld in de specs van de panelen.)
[...]
hoe meer licht hoe hoger de A.
de STC waarden zijn van een 1000W/m2, maar er kunnen ook 1100W/m2 situaties zijn b.v.
de natuur laat zich slecht in cijfers vangen![]()
(en dit is dan de versimpelde uitleg)
copy & past uit de pdf van mijn panelen:
Temperature Coefficient ( P / V / I ) -0.35%/°C / -0.47/°C / +0.035/°C
De I ( stroom) is dus positief.
De V (spanning) is zwaar negatief.
Dat is jammer, veiligheid bewustzijn is hier bij al die klussers (tweakers) erg belangrijk .....MeltedForest schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:02:
Heb de foto maar verwijderd door al dit gezeur
Dat kan inderdaad snel gaan, als de stroom een drempel waarde bereikt schakelt de bypass diode op eens uit en komt er zo maar 35 V per paneel bij.Dark0z schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:13:
[...]
Zodra de drie panelen uit de schaduw komen - die tevens in verbinding staan met panelen in de zon - dan daalt de spanning ineens met 70v binnen 10 minuten. kan dat zo snel gaan dan?
Dank, temperatuur was ik van op de hoogte. Maar met 'normale' omstandigheden is de V vrijwel gelijk en wisselt de I ten op zichte van de sterkte van de zon(instraling).migjes schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:46:
[...]
gaat omhoog als de cel temperatuur omlaag gaat.
zo kan het goed vriezen als het kraakt, maar als de zon op de panelen schijnt smelt de sneeuw zo weg.![]()
[...]
hoe meer licht hoe hoger de A.
de natuur laat zich slecht in cijfers vangen![]()
(en dit is dan de versimpelde uitleg)
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Het vreemde is dat bij Dark0z de V dus juist zakt...WoudseHoeve schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:29:
[...]
Dat kan inderdaad snel gaan, als de stroom een drempel waarde bereikt schakelt de bypass diode op eens uit en komt er zo maar 35 V per paneel bij.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Zakt ..... Ha dat had ik even gemist ...JanPedaal schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 14:16:
[...]
Het vreemde is dat bij Dark0z de V dus juist zakt...
Dat zal de MPP-Scanner zijn die de panelen gaat belasten om er meer stroom uit te trekken.
Om dus het MPP te vinden. Dat moet dus wel snel gaan.
Zolang er panelen in de schaduw liggen en dus weinig stroom kunnen leveren zal de spanning hoog blijven.
jep, dat is een goede simpele uitleg.Crazy- schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:45:
[...]
Dank, temperatuur was ik van op de hoogte. Maar met 'normale' omstandigheden is de V vrijwel gelijk en wisselt de I ten op zichte van de sterkte van de zon(instraling).
in werkelijkheid gebeurd er iets anders, maar dat is wel het effect.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
En dat kan ik beamen. André is ook bij mij geweest. Mét steiger, ook tot aan de dakgoot. IdeaalWoudseHoeve schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 10:39:
[...]
En met alleen een laddertje, lekker goedkoop.
Je hebt minimaal een steiger nodig waar je de panelen op kan zetten zodat je aangelijnd het dak op kan.
Zo dus( lijn is niet duidelijk te zien, maar is er wel ... )
En de steiger op goot hoogte, zo ga ik ook het dak op ! (mijn lijn zie je wel liggen)
Ik heb zelf ook 8 steigerdelen, en Andre ook, lekker lange steiger om over te lopen.
p.s. Dit is ook de branche, Andre is professioneel panelen legger.
<>
Daar kun je zelf niet met een ladder tegen aan liggen kl**ien
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Een PV-paneel is in wezen toch niets anders dan een stroombron? Bij genoeg instraling zal de stroom (I) toenemen bij min of meer gelijke spanning (U).migjes schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 14:55:
[...]
jep, dat is een goede simpele uitleg.
in werkelijkheid gebeurd er iets anders, maar dat is wel het effect.
Of bazel ik nou uit mijn nek
De spanning in het stopcontact (even binnen de normen) zal gelijk blijven, en de stroom variëren. Daar is de inverter voor.Aegle schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 15:17:
[...]
Een PV-paneel is in wezen toch niets anders dan een stroombron? Bij genoeg instraling zal de stroom (I) toenemen bij min of meer gelijke spanning (U).
Of bazel ik nou uit mijn nek?
De panelen op het dak doen afhankelijk van het weer (temperatuur, instraling) wel andere dingen, zo kan door de warmte de spanning (U) afnemen, maar nog steeds een grote stroom leveren.
[ Voor 0% gewijzigd door bebbet op 25-07-2014 15:36 . Reden: punten, comma's ]
Eigenlijk viel het wel mee, maar wil het wel even melden.
Tot nu toe heb ik niet ergens iets gelezen over dat iemand daadwerkelijk onder stroom kwam te staan door zonne panelen. Vanaf nu
Ik was op het dak extra alu profielen aan het plaatsen voor een extra kolom met zonne, eh, PV-panelen.
Ik had er vier gelegd toen het begon te regenen. 2 to go. Oke toch koffie tijd, dus naar beneden. Ik pak de onderste alu-profiel beet en kreeg een schokje. Ouch. Dacht eerst misschien een spier in mijn hand verkeerd gehouden. Spulletjes bij elkaar in tas, begon behoorlijk te regenen. Tja moest naar beneden en pakt het profiel nog en keer beet, ouch. Een flinke schok.
Mijn bekabeling ligt volledig onder de pannen, alle stekers ook, op een na, maar die hangt vrij onder een panneel, en ziet er droog en effen dof uit.. Water stroomt lekker over glas naar beneden en overal onder de panelen, op pannen is het droog.
Kan nu niet kijken voor vochtplekken direct onder het glas, maar zat dat wel doen als het weer droog is.
Het zijn ZN-shine panelen. Leveren goed, leveren net zoveel als de Yingli's van mijn buren, lopen op een paar euro cent gelijk op. Dus ook geen vreemde zaken of spannings wisselingen.
Glas rand lekage? Contact van cellen naar alu paneel rand?
Nu wat tech vragen, wat gebeurt er in de modem inverter en met de panelen, als er vanuit het aluminium contact gemaakt wordt met aarde? Theoretisch of praktijk, beiden zijn welkom.
Kan ook statisch zijn of door inductie. Geen "lussen" gelegd in de panelen?Lord Anubis schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 16:00:
Even een schokkende ervaring kwijt.
[...]
Modem? Je bedoelt de omvormer? TL-omvormers hebben een ingebouwde aardlekdetectie en zullen dan afschakelen met een foutmelding. Bij HF-omvormers moeten de panelen geaard zijn.Nu wat tech vragen, wat gebeurt er in de modem en met de panelen, als er vanuit het aluminium contact gemaakt wordt met aarde? Theoretisch of praktijk, beiden zijn welkom.
Overigens is enige lekkage een normaal fysisch verschijnsel, maar dat mag niet zo zijn dat je er een schok van krijgt zonder dat ergens een aardlek afschakelt (<30 mA).
Als je de bestaande DC-kring onderbreekt en een minuut of 15 wacht, staat er dan nog steeds spanning op? (Liever niet opnieuw aanraken natuurlijk maar even meten.)
Toen ik ze plaatse heb ik van alles gemeten, en klopte.roderickvd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 16:13:
[...]
Kan ook statisch zijn of door inductie. Geen "lussen" gelegd in de panelen?
[...]
Modem? Je bedoelt de omvormer? TL-omvormers hebben een ingebouwde aardlekdetectie en zullen dan afschakelen met een foutmelding. Bij HF-omvormers moeten de panelen geaard zijn.
Overigens is enige lekkage een normaal fysisch verschijnsel, maar dat mag niet zo zijn dat je er een schok van krijgt zonder dat ergens een aardlek afschakelt (<30 mA).
Als je de bestaande DC-kring onderbreekt en een minuut of 15 wacht, staat er dan nog steeds spanning op? (Liever niet opnieuw aanraken natuurlijk maar even meten.)
Modem
Statisch effect dacht ik ook aan, maar dan zou het na de eerste keer al bijna weg zijn en de tweede keer i.i.g minder. Bij droog weer nog nooit last van gehad.
Meten, zal dat nog uitvoeren.
Had dit wel een week of zo na de montage gedaan en eerste regen bui, frame t.o.v van de min. Was toen nul..
Anyway, omdat er niet iedere tiende van een seconde gelogt wordt is er in de log niets te vinden.
In ieder gaval men is gewaarschuwd.
Huidige installatie:
2 strings van 240 Wp ET solar panelen (poly) op een SMA SB 5000 tl-21.
Uitbreiding:
Is in principe beetje flexibel met dien verstande dat ik minimaal 10 panelen en maximaal 15 panelen wil/kan plaatsen. De panelen die ik ga plaatsen zijn Yingli YL-255P-29b.
Nu heb ik al e.e.a. lopen klooien met Sunny design, Omnik design, ABB power one design, etc. om tot een goed een meest efficiënt systeem uit te komen, maar wil nog niet echt lukken.
Wat ik mij eigenlijk voornaamste afvroeg is het voornaamste om de string MPP spanning zo dicht mogelijk bij de optimale te brengen van de omvormer (zo rond de 360 V) of zijn andere zaken net zo belangrijk.
Ik wil best een van de bestaande strings aan de nieuwe omvormer koppelen of eventueel aanpassen (extra panelen van de andere string in serie zetten)
Of ben ik mij zelf te druk aan het maken voor een paar % meer als ik gewoon een Power One op 12x255 Yingli aansluit.
oh ja, dak op 20gr en ZW.
5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
Probeer Ohms te meten, oftewel de weerstand. Die moet hoogohmig zijn (zeg > 1 Meg).Lord Anubis schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 16:32:
[...]
Meten, zal dat nog uitvoeren.
Had dit wel een week of zo na de montage gedaan en eerste regen bui, frame t.o.v van de min. Was toen nul..
[ Voor 99% gewijzigd door Lord Anubis op 26-07-2014 07:40 ]
Vanzelfsprekend. Toch bedankt voor de info!roderickvd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 16:40:
[...]
Probeer Ohms te meten, oftewel de weerstand. Die moet hoogohmig zijn (zeg > 1 Meg).
Zijn je "oude" Solar kabels niet ergens, door schuren of doordat je er naast werkt beschadigd? Mogelijk met een (nieuwe) beugel langs een kabel gegaan? De beugels zit dan in de regen en het water geleid dan lekker de stroom naar aarde.Lord Anubis schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 16:00:
Even een schokkende ervaring kwijt.
Eigenlijk viel het wel mee, maar wil het wel even melden.
Tot nu toe heb ik niet ergens iets gelezen over dat iemand daadwerkelijk onder stroom kwam te staan door zonne panelen. Vanaf nuPV- panelen dus.
Ik was op het dak extra alu profielen aan het plaatsen voor een extra kolom met zonne, eh, PV-panelen.
Ik had er vier gelegd toen het begon te regenen. 2 to go. Oke toch koffie tijd, dus naar beneden. Ik pak de onderste alu-profiel beet en kreeg een schokje. Ouch. Dacht eerst misschien een spier in mijn hand verkeerd gehouden. Spulletjes bij elkaar in tas, begon behoorlijk te regenen. Tja moest naar beneden en pakt het profiel nog en keer beet, ouch. Een flinke schok.
Mijn bekabeling ligt volledig onder de pannen, alle stekers ook, op een na, maar die hangt vrij onder een panneel, en ziet er droog en effen dof uit.. Water stroomt lekker over glas naar beneden en overal onder de panelen, op pannen is het droog.
Kan nu niet kijken voor vochtplekken direct onder het glas, maar zat dat wel doen als het weer droog is.
Het zijn ZN-shine panelen. Leveren goed, leveren net zoveel als de Yingli's van mijn buren, lopen op een paar euro cent gelijk op. Dus ook geen vreemde zaken of spannings wisselingen.
Nu wat tech vragen, wat gebeurt er in de modem inverter en met de panelen, als er vanuit het aluminium contact gemaakt wordt met aarde? Theoretisch of praktijk, beiden zijn welkom.
Had je al nieuwe kabels getrokken? een alvast aan de / een omvormer hangen? ( Altijd de DC schakelaar of de net schakelaar uitzetten als je er aan werkt )
Net even gemeten en nul volt en oneindig kwa weerstand.
De vraag die ik had toen ik de trap afging en vergeten ben om te stellen is;
What if,... Iemand twee of meerdere sets aaneen gesloten ( mechanisch dus) heeft op het frame en na een regenbui en de panelen lekken spanning naar elkaar toe. Dan loopt het spanning niveau voor de lagere spanning set misschien wel op.
in principe wel, alleen de natuur doet meer dingen als alleen de statische cijfers.Aegle schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 15:17:
[...]
Een PV-paneel is in wezen toch niets anders dan een stroombron? Bij genoeg instraling zal de stroom (I) toenemen bij min of meer gelijke spanning (U).
Of bazel ik nou uit mijn nek?
de V en A worden wel bepaald aan de hand van de:

bij volle instraling wil je geen 5V met 8,4A zien uit dat paneel, want dan heb je maar +/-42W
ook geen 35V met 4,2A want dan heb je maar 147W.
liefst zie je dat paneel een 30V met 8A doen of 240W.
dus de mpp moet de zaak een beetje "afknijpen" of het juiste punt vinden om het uit het paneel te halen.
en dat is het gedeelte wat je ziet op de omvormer.
als je niet afknijpt zie je eigenlijk alleen maar de Voc en dat is zo goed als 0A. (ehh ??? nooit echt na gemeten eigenlijk)
de temperatuur doet de curve iets verplaatsen, en de instraling word hier weer gegeven met verschillende kleuren.
maar bij flinke instraling is het effect al snel dat de temperatuur omhoog gaat en de hele grafiek iets naar links schuift en het gedeelte power(W) veranderd dan. (en hier zit de correctie van woudsehoeven, ik reken eigenlijk nooit met de Temperature Coefficient of Isc is ook een te klein effect het andere effect is al weer een stuk groter en valt daardoor aardig weg, dus ik lette even niet op)
vaak in het voorjaar is het goed te zien, als het dan bewolkt is en de zon komt achter de panelen uit, dan schiet de mpp in eens een stukje hoger als je zou verwachten voor een korte tijd en zakt dan weer wat af.
eigenlijk zou je willen dat de cellen niet geisoleert zitten tussen een backplate en een glas plaat, maar ja je wil ook weer dat ze het wel overleven in weer en wind.
(en hier over worden dan weer lange discussies gehouden op het forum of je wel of niet onder/over moet dimensioneren etc..
Per definitie.migjes schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 18:06:
[...]
als je niet afknijpt zie je eigenlijk alleen maar de Voc en dat is zo goed als 0A. (ehh ??? nooit echt na gemeten eigenlijk)
Als er stroom loopt is het geen Open Circuit meer...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
per definitie ging de zin niet over Voc, wel een gesloten kring maar geen mpp actiefProton_ schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 18:34:
[...]
Per definitie.
Als er stroom loopt is het geen Open Circuit meer...
maar heb je dan 0V met maxA of maxV met 0A?
Beide (wet van Ohm).migjes schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 19:08:
[...]
per definitie ging de zin niet over Voc, wel een gesloten kring maar geen mpp actief
maar heb je dan 0V met maxA of maxV met 0A?
A'dam PVOutput
Vandaag is de installateur wederom langs geweest, voorlopige eindconclusie is dat ze er niet uitkomen. Ze hebben aangegeven dat ze een jaar willen wachten om te kijken wat het systeem na een jaar heeft opwekt.konehead schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 20:36:
[...]
Ik ben op vakantie geweest, daarom was het even stil. Hierbij een status update, helaas is mijn probleem nog niet opgelost.
Rond 20 juni is de installateur langs geweest om te meten, conclusie toen was dat mijn inverter mogelijk kopt is. Er werd tot rond de 350v gemeten voor de inverter (op de werkschakelaar, zonder de inverter aan het systeem). Na zijn bezoek werd de conclusie van de installateur hier direct in twijfel getrokken.
Vandaag is de installateur (na o.m. contact gehad te hebben met Samil) wederom langs geweest. Omdat hij toch twijfel had bij z'n eerder conclusie (van eind juni) wilde hij ook op het dak kijken.
Vervolgens zijn de volgende checks gedaan:
- ieder paneel is gecontroleerd, ze gaven rond 10h:00 vanmorgen allemaal rond de 35v
- Indien de installateur op de werkschakelaar meet zien we een voltage van wederom 350v (dit zou 12 x 35v = 420 v moeten zijn)
- Voor de zekerheid is er toch een nieuwe inverter opgehangen om het verschil te zien. Conclusie: zelfde resultaat als hiervoor. Laag voltage (266v) en laag Wattage. Rond 12h:00 1400 Watt
- Omdat ik er met m'n neus opstond heb ik verzocht om met de inverter aangesloten opnieuw het voltage te meten: ipv 350v zag de installateur 260v. Hij heeft de inverter vervolgens losgekoppeld: en de meeting was er direct 350v.
Voorlopige eindconclusie:
- Op het dak is alles goed.
- de inverter lijkt ook goed
- Tussen de panelen (string) en de werkschakelaar verlies ik 70v
- Ik verlies nog meer voltage indien de inverter aan het systeem is gesloten (zonder inverter 350v en met inverter 266v)
De installateur is na deze conclusies vertrokken en komt zsm langs met een mogelijke oorzaak/oplossing.
Dankzij dit draadje kon ik de goede vragen stellen en wijzen op een aantal punten. Om heel eerlijk te zijn ben ik wel even 'lost'Wat kan dit zijn? Het enige wat ik kan bedenken is dat er vermogensverlies is tussen de panelen en de werkschakelaar/inverter. De installateur heeft gebruik gemaakt van een kabel dikte 4. Wat denken jullie wat het kan zijn?
Vandaag hebben ze wederom diverse metingen uitgevoerd, ze zijn echter niet het dak op geweest. De installateur heeft vanmorgen de installatie gemeten zonder inverter en kwam uit op 380v (dat is 31v per paneel). Zodra de inverter er aanhangt, zag hij dezelfde voltagedip als vorige week (hij heeft wel aangegeven dat hij de dip niet normaal vindt).
Tijdens het offertetraject heeft de installateur een overzicht gegeven wat mijn installatie per maand moet opwekken bij gemiddeld weer. Ik heb de installatie nu 3 maanden en volgens dit overzicht had ik +900 KWh moeten opwekken, terwijl ik nu blijf steken op 690 KWh. Op basis van deze gegevens hoef ik geen jaar te wachten, het systeem is m.i. niet goed.
Vragen:
1) Is het normaal/gebruikelijk als je zonder inverter aan je systeem een voltage X meet en met Inverter een voltage Y meet (gemeten met de zelfde meter, op de DC schakelaar) waarbij de Y 100v lager ligt met inverter? Indien ja: hoe komt dit?
2) Hebben jullie suggesties hoe ik deze impasse kan doorbreken?
NB: ik weet dat er vorige week een kort antwoord op vraag 1 is gegeven, alleen ik weet niet of dit normaal is.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
(Af)Rekeningen gaan prima tegenwoordig.
Je kan ze trouwens prima bereiken via de telefoon, dus wat zeiden ze toen je belde?
@ Konehead: je zou kunnen voorstellen om er een 2e partij er na te laten kijken. Nu lopen mijn Juli resultaten ook voor geen meter met dit soort prutdagen als de laatste tijd. Maar als het nu al niet goed gaat qua spanning hoef je echt geen jaar te wachten om vast te stellen dat inderdaad het hele jaar prut was.
[ Voor 35% gewijzigd door Barrycade op 25-07-2014 23:07 ]
Sommigen hier beweren dat er waarschijnlijk 2 panelen buiten de hoofdstring om, met elkaar zijnkonehead schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:25:
[...]
Vandaag is de installateur wederom langs geweest, voorlopige eindconclusie is dat ze er niet uitkomen. Ze hebben aangegeven dat ze een jaar willen wachten om te kijken wat het systeem na een jaar heeft opwekt.
Vandaag hebben ze wederom diverse metingen uitgevoerd, ze zijn echter niet het dak op geweest. De installateur heeft vanmorgen de installatie gemeten zonder inverter en kwam uit op 380v (dat is 31v per paneel). Zodra de inverter er aanhangt, zag hij dezelfde voltagedip als vorige week (hij heeft wel aangegeven dat hij de dip niet normaal vindt).
Tijdens het offertetraject heeft de installateur een overzicht gegeven wat mijn installatie per maand moet opwekken bij gemiddeld weer. Ik heb de installatie nu 3 maanden en volgens dit overzicht had ik +900 KWh moeten opwekken, terwijl ik nu blijf steken op 690 KWh. Op basis van deze gegevens hoef ik geen jaar te wachten, het systeem is m.i. niet goed.
Vragen:
1) Is het normaal/gebruikelijk als je zonder inverter aan je systeem een voltage X meet en met Inverter een voltage Y meet (gemeten met de zelfde meter, op de DC schakelaar) waarbij de Y 100v lager ligt met inverter? Indien ja: hoe komt dit?
NB: ik weet dat er vorige week een kort antwoord op vraag 1 is gegeven, alleen ik weet niet of dit normaal is.
doorverbonden ( is mij ook al eens overkomen
met een warmtebeeld kamera bij koel weer en bewolkte hemel, deze 2 panelen, en dan de rest van
de installatie uitgeschakeld, moeten haast wel duidelijk warmer worden dan de uitgeschakelde
panelen.
Er zijn hier vast wel een aantal vrijwilligers die hun camera even aan je willen uitlenen of
dat even voor je willen doen, toch ? heren (dames)
Antwoord op vraag 1:konehead schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:25:
[...]
<KNIP>
Vragen:
Voor zover mijn technische kennis van PV reikt, zul je bij een onbelast paneel, dus zonder omvormer, de Voc (open circuit, de naam zegt het al) een hogere spanning meten. Zodra je het paneel gaat belasten, dus aansluit op de omvormer, zal de spanning naar beneden gaan. Er gaat namelijk een stroom lopen. Nu zorgt de mpp van de omvormer, zojuist hierboven haarfijn uitgelegd door migjes (
De wet van Ohm: P=UxI waar P het vermogen is in Watt, U de spanning in Volt en I de stroom in Ampère) zegt dat bij een hogere stroom en gelijk afgenomen vermogen de spanning dus lager wordt. M.a.w: Zodra het paneel op de omvormer wordt aangesloten, dus wordt belast zal de spanning lager worden.
Dus vraag 1) is met ja te beantwoorden
Verder zou ik toch echt alles op het dak nakijken zoals hoer al eerder is beschreven: uitsluiten, uitsluiten en nog eens uitsluiten. Dan blijft vanzelf de oorzaak over.
Succes!
Bij consuwijzer, staat dat bij terug leveren, na salderen, een slimme meter interessant kan zijn, dus lijkt mij dat het niet verplicht is.martinvdm schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:33:
Weet iemand hoe het nu zit met een ferraris meter en meer terug leveren dan je verbruikt. Als ik hier lees onder het kopje 'eisen aan de meter' dan geeft men aan dat als je meer terugleveren dan dat je verbruikt een slimme meter noodzakelijk is. Ik dacht dat je zo'n ding mocht weigeren. Als ik nu meer terugleveren en dus een negatieve meterstand krijg, wat gaan ze dan zeggen? Dat verrekenen we niet? Eneco trouwens. Bedankt
Toch wel apart, je link bekijkende, dat er na 1Jan 2014 nog zoveel energie maatschappijen zijn met verschillende regels/bedragen.
Edit,
In de link van je link over de slimme meter staat dat je hem gewoon mag weigeren.
[ Voor 5% gewijzigd door Lord Anubis op 26-07-2014 08:27 ]
Dat is jammer, hiermee geeft hij aan zonnepanelen niet te begrijpen. Zie 1) hier beneden.konehead schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:25:(hij heeft wel aangegeven dat hij de dip niet normaal vindt).
Zoals hierboven al gezegd: heel normaal, elke omvormer doet dat, het hoort bij de werking van de omvormer.1) Is het normaal/gebruikelijk als je zonder inverter aan je systeem een voltage X meet en met Inverter een voltage Y meet (gemeten met de zelfde meter, op de DC schakelaar) waarbij de Y 100v lager ligt met inverter? Indien ja: hoe komt dit?
Alle metingen geven aan dat je systeem zich gedraagt alsof er 10 panelen aan hangen. Dat is een menselijke fout die eenvoudig te verhelpen is en waar niemand zich voor hoeft te schamen.2) Hebben jullie suggesties hoe ik deze impasse kan doorbreken?
Het meest eenvoudig is om je installateur deze posts te laten lezen zodat hij nog eens het dak op wil en de stringspanning controleert.
Alternatieven zijn de infraroodcamera, zelf het dak op of een second opinion.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Enfin, het thema komt vaker voorbij, zie hier mijn poc:

Twee 12v thermostaatjes uit China, een 12v 1A adaptertje en twee oude pc fannetjes. Beetje solderen, beetje krimpkous en zie hier het resultaat. Gaat nu aan bij 35'c. Voelertje voor temperatuur even in het koelribje gepropt en vanochtend draait nr 1 al, nr 2 krijgt zo zon dus zal dan aan gaan gok ik.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Als ik het goed interpreteer krijgt je installateur de installatie niet goed voor elkaar. De installateur heeft geen zin/tijd/geld/expertise om het probleem op korte termijn op te lossen en schuift het een jaar voor zich uit. Ik ga er dan vanuit dat zijn bedrijf over een jaar nog bestaat.konehead schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:25:
[...]
Vandaag is de installateur wederom langs geweest, voorlopige eindconclusie is dat ze er niet uitkomen. Ze hebben aangegeven dat ze een jaar willen wachten om te kijken wat het systeem na een jaar heeft opwekt.
Vragen:
De installateur heeft geen goed werkende installatie opgeleverd. Stel eens voor om de factuur óók pas over een jaar te betalen.
oho, niemand die jouw vraag even doet.peauke schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 16:35:
Ik kom er niet helemaal uit hoe ik mijn bestaande installatie ga uitbreiden en aansluiten.
Huidige installatie:
2 strings van 240 Wp ET solar panelen (poly) op een SMA SB 5000 tl-21.
Uitbreiding:
Is in principe beetje flexibel met dien verstande dat ik minimaal 10 panelen en maximaal 15 panelen wil/kan plaatsen. De panelen die ik ga plaatsen zijn Yingli YL-255P-29b.
Nu heb ik al e.e.a. lopen klooien met Sunny design, Omnik design, ABB power one design, etc. om tot een goed een meest efficiënt systeem uit te komen, maar wil nog niet echt lukken.
Wat ik mij eigenlijk voornaamste afvroeg is het voornaamste om de string MPP spanning zo dicht mogelijk bij de optimale te brengen van de omvormer (zo rond de 360 V) of zijn andere zaken net zo belangrijk.
Ik wil best een van de bestaande strings aan de nieuwe omvormer koppelen of eventueel aanpassen (extra panelen van de andere string in serie zetten)
Of ben ik mij zelf te druk aan het maken voor een paar % meer als ik gewoon een Power One op 12x255 Yingli aansluit.
oh ja, dak op 20gr en ZW.
sommige zaken die hier worden besproken moet je wel wat relatief zien, we zijn tweakers en zoeken graag de grenzen van wat kan of mogelijk is, en daar hoort wat mierenneuken bij.
(en vaak liggen grenzen zo dicht bij elkaar dat het er soms maar ook net of net niet zo is, lastig)
een power-one pvi 3.0 met 12x 255 (of een omnik 3/sma3000 etc....)
als je dan de 2 mpp's samenvoegt tot 1 mpp, geeft je al een recept voor meer als 1000kWh/kWp.
dus dat is al aardig optimaal.
je zou op de power-one ook 12x 275Wp kunnen zetten, die omvormer gaat tot de 3300W
(misschien is 13x 255Wp beter, heb ik allen nog niet uitgerekend, probeer die zelf eens.)
wil je meer panelen leggen, kijk eens of een steca3000/3600 het hem net is.
(rol-co is er nu mee aan het testen, misschien kan die al wel vertellen waar het optimum zit.
hij had het over 12-14, maar dan weet ik niet wat zijn referentie kader was dat daar bij hoorde.)
Heb je voor ons de type nummers en bestelinfo? Ik wil ook wel zoiets in elkaar zetten voor mijn Growatt..
Tesla Model 3 RWD (2023)
Afzuigen is het beste, kijk maar naar pc's zuigen altijd de lucht weg. Als je ze onder monteert dan krijg je luchtwervelingen bij de koelribben, dat kan hotspots opleveren. Als je ze boven op doet en de warme lucht weg laat zuigen, dan help je de natuurlijk convectie stroom die er normaal zou lopen.Rol-Co schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 12:28:
Alleen zo jammer dat ze steeds bovenop liggen, of zuigen ze de lucht door de inverter heen? Ik zou ze onder maken en een maatje groter. (12cm)
I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !
waarom gebruik je twee thermostaatjes? Kon je niet één gebruiken voor 2 ventilatoren?NiGeLaToR schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 11:35:
Neem je inverters zonder ventilator, ga je er toch temperatuurgestuurde ventilatoren op freubelen![]()
Enfin, het thema komt vaker voorbij, zie hier mijn poc:
[afbeelding]
[afbeelding]
Twee 12v thermostaatjes uit China, een 12v 1A adaptertje en twee oude pc fannetjes.
@ cacofant
hier kan je exact dezelfde kopen http://www.ebay.com/itm/W...ain_0&hash=item19f08d3488
[ Voor 14% gewijzigd door AOC op 26-07-2014 17:27 ]
http://m.banggood.com/20-...-Controller-p-912024.html
Twee stuks omdat 1 inverter van 06:00 tot 18:00 druk is en de ander van 11:00 tot 21:00. Maargoed, eentje kan ook natuurlijk, moet ik kiezen welke inverter de ventilatie mag bepalen. Had er toch twee besteld
Overigens 16e besteld en gister binnen, best rap!
Ik heb nu 12x 255Wp 6" cell Vlmp 30V aan de stecagrid 3000 en het kan net, niet optimaal doordat het op het randje zit. Nu is het ietsje koeler en haalt hij net 350 V , werken doet het wel op een iets lager voltage maar gaat op een lager vermogen werken, 3600 kan niet.migjes schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 14:26:
[...]
oho, niemand die jouw vraag even doet.![]()
sommige zaken die hier worden besproken moet je wel wat relatief zien, we zijn tweakers en zoeken graag de grenzen van wat kan of mogelijk is, en daar hoort wat mierenneuken bij.![]()
(en vaak liggen grenzen zo dicht bij elkaar dat het er soms maar ook net of net niet zo is, lastig)
een power-one pvi 3.0 met 12x 255 (of een omnik 3/sma3000 etc....)
als je dan de 2 mpp's samenvoegt tot 1 mpp, geeft je al een recept voor meer als 1000kWh/kWp.
dus dat is al aardig optimaal.
je zou op de power-one ook 12x 275Wp kunnen zetten, die omvormer gaat tot de 3300W.
(misschien is 13x 255Wp beter, heb ik allen nog niet uitgerekend, probeer die zelf eens.)
wil je meer panelen leggen, kijk eens of een steca3000/3600 het hem net is.
(rol-co is er nu mee aan het testen, misschien kan die al wel vertellen waar het optimum zit.
hij had het over 12-14, maar dan weet ik niet wat zijn referentie kader was dat daar bij hoorde.)
Mooiste is 2 panelen meer maar kan ik niet testen ivm de hoofdzekering van 25A tenzij ik de andere set uit gooi maar dan ben ik mijn vergelijk kwijt. (Misschien probeer ik nog 1 van de week)
Morgen testen met 12 panelen en een growatt 3000mtl, dat komt beter uit met 10-12 stuks.
Oh, zo had ik het niet bekekenNiGeLaToR schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 17:43:
Heb deze gebruikt, van banggood.com:
Twee stuks omdat 1 inverter van 06:00 tot 18:00 druk is en de ander van 11:00 tot 21:00. Maargoed, eentje kan ook natuurlijk, moet ik kiezen welke inverter de ventilatie mag bepalen. Had er toch twee besteld
[ Voor 18% gewijzigd door AOC op 26-07-2014 18:13 ]
Bedankt voor je antwoord. Precies waarom ik het niet meer snap. In de link spreken ze elkaar tegen dus.Lord Anubis schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 08:18:
[...]
Bij consuwijzer, staat dat bij terug leveren, na salderen, een slimme meter interessant kan zijn, dus lijkt mij dat het niet verplicht is.
Toch wel apart, je link bekijkende, dat er na 1Jan 2014 nog zoveel energie maatschappijen zijn met verschillende regels/bedragen.
Edit,
In de link van je link over de slimme meter staat dat je hem gewoon mag weigeren.
"Gaat u alleen salderen (en niet meer terugleveren dan u verbruikt) dan kunt u deze meter blijven gebruiken. Als u meer teruglevert dan u verbruikt, is een slimme meter vereist. "
Overigens valt het mij idd ook op dat er toch nog zo veel verschil zit tussen de aanbieders. Misschien eens leuk om een poll te houden welke PV owner welke energieleverancier heeft.
[ Voor 23% gewijzigd door martinvdm op 26-07-2014 18:28 ]
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Verwijderd
ik weet niet in welke wereld sommige energiemaatschappijen of netbeheerders leven, maar na saldering krijg je gewoon de kale prijs voor je stroom(kontrakt) vaak zelfs nog + de btw.
ongeacht wat ze verder zeggen, ze zijn geen wetgever.
bij 1 bedrijf krijg je zelf tot -1000kWh en dan kaal+btw.
http://www.zonne-energie-...nergie-Wageningen-DEF.pdf
tevens is digitaal helemaal niet verplicht als je meer teruglevert, het zou toch wat zijn dat de meter rechtsongelijklheid zou betekenen.
toch is dat er wel met de ferraris meter, met een warmtepomp mag je 8000kWh verstoken, en 8000kWh salderen, eindstand 0, ik dacht dat onbeperkt nu overal standaard was, maar dat is het nog niet overal.
(digitaal :8000+ -5000saldering en 3000 kaal tarief)
ik lever per jaar tussen de 2000 en 4000kWh terug op een ferraris onder 0 (na saldering)
<oink> dat is niet raar, de kale prijs nu is ongeveer wat ik er in 1999 ook voor betaalde.
bij standje 000000 op de meter neem ik een digitale, slim of zo.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2014 20:42 ]
Dank voor je reactie! Ik heb gisteren al in mijn omgeving nagevraagd, helaas kan ik niet aan een warmtebeeld camera komen. Mocht iemand van hier plaatjes kunnen schieten, dat zou heel tof zijn! Uiteraard tegen een financiële vergoeding. Regio Gouda/Utrecht/RotterdamPClop schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 00:06:
[...]
Sommigen hier beweren dat er waarschijnlijk 2 panelen buiten de hoofdstring om, met elkaar zijn
doorverbonden ( is mij ook al eens overkomen) dit zou zichtbaar moeten zijn
met een warmtebeeld kamera bij koel weer en bewolkte hemel, deze 2 panelen, en dan de rest van
de installatie uitgeschakeld, moeten haast wel duidelijk warmer worden dan de uitgeschakelde
panelen.![]()
Er zijn hier vast wel een aantal vrijwilligers die hun camera even aan je willen uitlenen of
dat even voor je willen doen, toch ? heren (dames)
Helder, dan snap ik dit ook. Lijkt me, als je de technische kennis hebt, een logisch verhaal. Dank!Aegle schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 00:35:
[...]
Antwoord op vraag 1:
Voor zover mijn technische kennis van PV reikt, zul je bij een onbelast paneel, dus zonder omvormer, de Voc (open circuit, de naam zegt het al) een hogere spanning meten. Zodra je het paneel gaat belasten, dus aansluit op de omvormer, zal de spanning naar beneden gaan. Er gaat namelijk een stroom lopen. Nu zorgt de mpp van de omvormer, zojuist hierboven haarfijn uitgelegd door migjes () dat het maximale vermogen uit een paneel wordt getrokken.
De wet van Ohm: P=UxI waar P het vermogen is in Watt, U de spanning in Volt en I de stroom in Ampère) zegt dat bij een hogere stroom en gelijk afgenomen vermogen de spanning dus lager wordt. M.a.w: Zodra het paneel op de omvormer wordt aangesloten, dus wordt belast zal de spanning lager worden.
Dus vraag 1) is met ja te beantwoorden.
Verder zou ik toch echt alles op het dak nakijken zoals hoer al eerder is beschreven: uitsluiten, uitsluiten en nog eens uitsluiten. Dan blijft vanzelf de oorzaak over.
Succes!
Ik had hem al dit linkje gegeven, weet alleen niet of hij het gelezen heeft. Ik ga voor de infraroodcamera of second opinion. Ik moet nog wel even uitzoeken wie een second opinion wil uitvoeren. Tevens probeer te een infraroodcamera te bemachtigen.Proton_ schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 09:03:
[...]
Dat is jammer, hiermee geeft hij aan zonnepanelen niet te begrijpen. Zie 1) hier beneden.
[...]
Zoals hierboven al gezegd: heel normaal, elke omvormer doet dat, het hoort bij de werking van de omvormer.
[...]
Alle metingen geven aan dat je systeem zich gedraagt alsof er 10 panelen aan hangen. Dat is een menselijke fout die eenvoudig te verhelpen is en waar niemand zich voor hoeft te schamen.
Het meest eenvoudig is om je installateur deze posts te laten lezen zodat hij nog eens het dak op wil en de stringspanning controleert.
Alternatieven zijn de infraroodcamera, zelf het dak op of een second opinion.
Is het (wettelijk?) verplicht om het terugleveren aan te melden aan de netbeheerder (Liander)?
Ik vertrouw zowel de netbeheerders als de energieleveranciers niet zo en hun berichtgeving is gekleurd om vooral een nieuwe meter te kunnen plaatsen...
Hebben jullie het terugleveren gemeld?
niks wettelijke verplichtingen om iets te melden.
(de gene die dat wel wil beweren moet mij maar eens vertellen waar dat in de wet staat!)
soms is het wel verstandig om dat te doen, als je al een slimme meter hebt zou ik het wel doen.
zodat de extra telwerken ook geregistreerd worden. (en soms krijg je dan een extra ean nummer voor de telwerken terug leveren.)
als je iets groots aan het plannen bent, kan het soms wel handig zijn om het de leverancier te laten weten wat je gaat doen. (al is het maar om het voorschot aan te laten passen, je hoeft ze echt geen renteloze lening te geven
mag ik uit je bericht halen dat je nog een feraris meter hebt?
een enkel tarief feraris meter die terug loopt zonder rem, rules als het gaat om salderen.
je krijgt alleen wat kleine probleempjes als je de - in gaat per jaar.
We hebben een Feraris dubbeltariefmeter.
Leverancier is Greenchoice.
Wat versta je onder kleine probleempjes bij negatieve meterstanden?
Is het wijs om dat dubbeltarief te handhaven?
[ Voor 17% gewijzigd door Leader98 op 27-07-2014 09:41 ]
Dat was geen goed begin voor de growatt, niets te zien in de logging vanmorgen terwijl zuid al op 180W zat, bij nadere inspectie op de omvormer zelf stonden er alleen blokjes in de display en deed verder niets.Rol-Co schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 18:02:
[...]
Ik heb nu 12x 255Wp 6" cell Vlmp 30V aan de stecagrid 3000 en het kan net, niet optimaal doordat het op het randje zit. Nu is het ietsje koeler en haalt hij net 350 V , werken doet het wel op een iets lager voltage maar gaat op een lager vermogen werken, 3600 kan niet.
Mooiste is 2 panelen meer maar kan ik niet testen ivm de hoofdzekering van 25A tenzij ik de andere set uit gooi maar dan ben ik mijn vergelijk kwijt. (Misschien probeer ik nog 1 van de week)
Morgen testen met 12 panelen en een growatt 3000mtl, dat komt beter uit met 10-12 stuks.
Na het spanningsloos maken starte hij wel op, ik hoop dat dit een incident is/was.
Minder " tech" maar werkt ook prima, http://www.conrad.nl/ce/n...6090/Bi-metaalschakelaarsNiGeLaToR schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 17:43:
Heb deze gebruikt, van banggood.com:
Twee stuks omdat 1 inverter van 06:00 tot 18:00 druk is en de ander van 11:00 tot 21:00. Maargoed, eentje kan ook natuurlijk, moet ik kiezen welke inverter de ventilatie mag bepalen. Had er toch twee besteld![]()
Overigens 16e besteld en gister binnen, best rap!
maar is natuurlijk niet instelbaar zo als die andere.
a een dubbel tarief feraris meter, dat kan wat problemen opleveren.Leader98 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 09:38:
@Migjes
We hebben een Feraris dubbeltariefmeter.
Leverancier is Greenchoice.
Wat versta je onder kleine probleempjes bij negatieve meterstanden?
Is het wijs om dat dubbeltarief te handhaven?
pv werkt vooral in het hoog tarief, dus het kan voorkomen dat hoog de - in gaat en laag de +.
als een feraris meter de - in gaat, dan willen ze wel eens denken dat de meter niet is terug gedraaid maar klokje rond is geweest.
en dan krijg je in eens een hele grote rekening.
(dan moet je ze bellen, en als je het rustig uitlegt (en een niet te stomme helpdesk medewerker hebt) is dat zo weer opgelost.)
maar je geeft geen gebruik op en geen grote van planning, dus ik kan niet schatten of dit probleem bij jouw voor zal komen.
dubbel tarief of enkel tarief?
ik vind het zelfs zonder pv niet eens interessant, verschil is zo klein op jaar basis dat ik er vermoeider van word om het uit te rekenen dan het echt veel oplevert.
toch zijn er hier mensen die dat wel interessant vinden.
als je zo groot plant dat je jaar rekening bijna 0 of helemaal 0 word dan maakt het niet meer veel uit in ieder geval. (maar soms willen mensen liever achter een taxi aan rennen dan een bus, om zo meer te besparen. lol
mmm, bent toch niet de eerste die hier problemen mee heeft.Rol-Co schreef op zondag 27 juli 2014 @ 09:44:
[...]
Dat was geen goed begin voor de growatt, niets te zien in de logging vanmorgen terwijl zuid al op 180W zat, bij nadere inspectie op de omvormer zelf stonden er alleen blokjes in de display en deed verder niets.
Na het spanningsloos maken starte hij wel op, ik hoop dat dit een incident is/was.
mag ik aan nemen dat de 12 panelen in serie stonden?
Verbruik 3000kWh (verwacht stijging ivm opgroeiende kinderen)
Panelen komen op west-zuidwest dus net niet helemaal gunstig...
12x 35V Voc moet goed zijn.
ik heb een slimme meter. als je een 1 fase omvormer gebruikt kom je dan uiteindelijk niet op hetzelfde uit qua verbruik wanneer dit verrekend is met opbrengst?
Of gaat het verrekenen anders?
[ Voor 52% gewijzigd door DARKLORD op 27-07-2014 10:16 ]
De kans is groot dat er na het omwisselen van de dubbel tarief meter geen Ferraris meer hangt.migjes schreef op zondag 27 juli 2014 @ 09:55:
[...]
dubbel tarief of enkel tarief?
ik vind het zelfs zonder pv niet eens interessant, verschil is zo klein op jaar basis dat ik er vermoeider van word om het uit te rekenen dan het echt veel oplevert.
toch zijn er hier mensen die dat wel interessant vinden.
als je zo groot plant dat je jaar rekening bijna 0 of helemaal 0 word dan maakt het niet meer veel uit in ieder geval. (maar soms willen mensen liever achter een taxi aan rennen dan een bus, om zo meer te besparen. lol)
Daar gaat je voordeel dan.
Ik zou hem lekker houden.
als ik dat op mijn dak zou hangen, met een nog slechtere ligging (oost-west) dan doe ik al meer als 3000kWh per jaar.Leader98 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 10:01:
Systeemgrootte 4200Wp
Verbruik 3000kWh (verwacht stijging ivm opgroeiende kinderen)
Panelen komen op west-zuidwest dus net niet helemaal gunstig...
ik schat even grof dat je 3500kWh wel gaat halen. (waarschijnlijk wel iets meer.)
je zult dus zeker met hoog de min in gaan.
hou er maar vast rekening mee dat je daarvoor moet gaan bellen als je de eerste of 2de jaar rekening binnen krijgt.
(het is zeker oplosbaar, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 en laat zich niet zomaar het riet in sturen
greenchoise zelf zegt dat als je van hun regeling gebruik wil maken om ook tot -1000 voor het volledige bedrag uitbetaald wil krijgen je een slimme meter nodig hebt.
ik zelf zou dat niet eens interessant vinden, ik heb liever dat het niet word uit betaald, dan kan ik het affakkelen in een elektrische kachel en gas besparen.
ik zou wel het voorschot vast wat laten verlagen.
gebruik is 3000kWh * 0,22 = 660/12 = 55 euro verlagen. (snelle grove berekening)
zelf ben ik nog wat extremer, ik betaal helemaal geen voorschotten meer.
maar betaal 1x per jaar. (en dan maakt ik gewoon geld over naar de spaar rekening, zodat ik de rente trek en niet hun
jaja, maar hij heeft al een dubbel tarief ferarisGeurt-kun schreef op zondag 27 juli 2014 @ 10:21:
[...]
De kans is groot dat er na het omwisselen van de dubbel tarief meter geen Ferraris meer hangt.
Daar gaat je voordeel dan.
Ik zou hem lekker houden.
dat zou goed moeten zijn en dan zou hij makkelijk moeten starten.Rol-Co schreef op zondag 27 juli 2014 @ 10:03:
Ja migjes, 12 in de string inderdaad, ik lees op het net wel dingen over laat starten maar niet over helemaal niet starten.
12x 35V Voc moet goed zijn.
meer testen zouden nodig zijn, succes en laat het weten.
dit word een lange en een ingewikkelde, houw je maar vast.DARKLORD schreef op zondag 27 juli 2014 @ 10:06:
Hebben de mensen hier die een 3 fasen aansluiting thuis hebben dan ook een 3fasen omvormer?
ik heb een slimme meter. als je een 1 fase omvormer gebruikt kom je dan uiteindelijk niet op hetzelfde uit qua verbruik wanneer dit verrekend is met opbrengst?
De slimme meter registreert teruglevering en het maakt niet uit op welke fase, tenminste de slimme meter in onze meterkast is niet slim genoeg om dat te kunnen.DARKLORD schreef op zondag 27 juli 2014 @ 10:06:
Hebben de mensen hier die een 3 fasen aansluiting thuis hebben dan ook een 3fasen omvormer?
Als ik de slimme meter uitlees via de P1-poort krijg ik:
Command Telegram: 07/27/2014 10:26:00
/ISk5\2MT382-1004
0-0:96.1.1(5A424556303035313731383333313133)
1-0:1.8.1(01420.072*kWh)
1-0:1.8.2(01516.117*kWh)
1-0:2.8.1(00045.608*kWh)
1-0:2.8.2(00188.053*kWh)
0-0:96.14.0(0001)
1-0:1.7.0(0000.00*kW)
1-0:2.7.0(0000.61*kW)
0-0:17.0.0(0999.00*kW)
0-0:96.3.10(1)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
0-1:24.1.0(3)
0-1:96.1.0(3238303131303031333236313735313133)
0-1:24.3.0(140727100000)(00)(60)(1)(0-1:24.2.1)(m3)
(00887.312)
0-1:24.4.0(1)
!
1-0:2:8:1 en 1-0:2.8.2 zijn de teruglevertelwerken en het is dus niet zichbaar of dit via L1, L2 of L3 is teruggeleverd.
Nu is er in het Netduino topic \[V3.x] DAta Logging met de Netduino Plus 2 iemand geweest die ook een telegram van zijn slimme meter heeft gepost en bij die slimme meter wordt het verbuik per fase weergegeven, misschien ook wel de teruglevering, maar dat weet ik niet.
Voor de verrekening maakt het echter niet uit via welke fase je teruglevert.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
MichielFRL geeft je al wat er uit zijn slimmemeter komt. cool, volg dat verhaal.DARKLORD schreef op zondag 27 juli 2014 @ 10:06:
pas als je meer als 5000Wp installatie plant beginnen 3 fase omvormers interessanter te worden als een 1 fase omvormer.
(dit is zeer subjectief en zie het als ongeveer. veel meer variabelen die ook nog mee tellen.)
een 3 fase omvormer kan een extra leuk trucje uit voeren, stel dat het bewolkt is en de opbrengst is slecht.
dan kan er door de omvormer worden besloten om op maar 1 fase terug te gaan leveren, zodat hij wel voldoende vermogen heeft om een hoog rendement te halen.
met de huidige wetgeving maakt het niet uit af je nu 1 fase of 3 fase terug levert.
maar je plant een pv set voor al snel 10 jaar.
en rond 2020 komen er misschien wijzigingen is het stelsel. (erg kristallen bol werk, we weten het hier gewoon ook niet)
dan kan het wel eens zijn dat het interessanter word om zoveel mogelijk zelf te gebruiken.
en dan licht het aan je installatie grote of/en gebruik of 1 fase of 3 fase interessanter is.
probeer zoizo altijd een planning te maken waarbij het eigen gebruik het grootst is.
(of dat het echt nodig is in de toekomst, geen idee, maar is voor je zelf altijd het leukst.)
het is ook goed mogelijk om 3x een 1 fase omvormer op te hangen, zodat je stapsgewijs kunt uit breiden.
voor de meer tweakers onder ons kan dit ook leuk zijn. (en zeker voor koopjes jagers)
Ik heb beide PV installaties aangesloten op dezelfde fase als waar de koelkast, airco en wcd's in meterkast op zitten om zoveel mogelijk opbrengst direct zelf te verbruiken. Salderen kan altijd nog, beter is verbruik uit eigen opbrengst[message=42619698,noline]migjes schreef op zondag 27 juli 2014 @ 11:06
met de huidige wetgeving maakt het niet uit af je nu 1 fase of 3 fase terug levert.
maar je plant een pv set voor al snel 10 jaar.
en rond 2020 komen er misschien wijzigingen is het stelsel. (erg kristallen bol werk, we weten het hier gewoon ook niet)
dan kan het wel eens zijn dat het interessanter word om zoveel mogelijk zelf te gebruiken.
en dan licht het aan je installatie grote of/en gebruik of 1 fase of 3 fase interessanter is.
probeer zoizo altijd een planning te maken waarbij het eigen gebruik het grootst is.
(of dat het echt nodig is in de toekomst, geen idee, maar is voor je zelf altijd het leukst.)
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
ik ben zelf zoizo voorstander van platter als dat, maar dat terzijde.Rol-Co schreef op zondag 27 juli 2014 @ 11:57:
Dat zou dan ook betekenen dat misschien 36 graden hoek voor platte daken niet meer het ideaal is maar een hogere hoek, dan ben je constanter door het jaar heen.
maar dan zouden dit soort opstellingen:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=2500
het wel gaan worden voor platte daken.
en kan het nog een stapje extremer ook.
edit:
b.v. 3 x 200Wp op de muur met 90 graden.
en dan 3x plat +/- 10 graden op dak.
en dan op een steca500 of zo.
(of die chinese hybride omvormer waar jij het een tijd geleden over had in ander topic.)
edit2:
nog mooier:
6x200Wp op platdak met oost-west.
en 3x200Wp op de muur.
dan vang je natuurlijk elk straaltje zon wat er per ongeluk tussen de wolken doorschiet.
vraag me alleen af of een steca500 dat wel slikt?
[ Voor 29% gewijzigd door migjes op 27-07-2014 12:16 ]
Of allemaal verstelbaar met actuaters, of heel simpel met een vrachtwagenband en oppompen in de winter.
Het is dat ik op mijn platte dak in de winter schaduw heb anders had ik allang iets getest met een schans van 4-5panelen en een band er onder.
dan heb je hem niet begrepen.Rol-Co schreef op zondag 27 juli 2014 @ 12:25:
Die verstelbare opstelling is niet heel slim neer gezet, ik zou de hoge panelen achteraan houden, die voorste hoge geeft veel sneller schaduw op de lage dan andersom.
Of allemaal verstelbaar met actuaters, of heel simpel met een vrachtwagenband en oppompen in de winter.
Het is dat ik op mijn platte dak in de winter schaduw heb anders had ik allang iets getest met een schans van 4-5panelen en een band er onder.
de verstelbaarheid is niet het verhaal.
heel het verhaal lezen en dan word hij duidelijk
het gaat juist er om dat je zo op deze manier meer momenten hebt waarop de omvormer optimaal werkt.
zelfs schaduw en hoe de omvormer er mee omgaat is er in vertelt.
alleen voor de nieuwe regeling zal x21r ook weer eens opnieuw moeten gaan kijken of de zaak niet wat extremer zou moeten.
en hij heeft het natuurlijk zo precies mogelijk voor zijn dak gedaan, daar moet je dan wel door heen kijken.
dat is helaas spijkers op laag water zoeken.GioStyle schreef op zondag 27 juli 2014 @ 12:48:
Het oog wil natuurlijk ook wat. Allerlei rijen panelen in verschillende hoeken, vervolgens een rij panelen voor de zekerheid aan je gevel verankeren is niet iets wat mijn ogen graag zien.
neem je toch gewoon een kleinere omvormer en minder panelen of kleiner panelen.
dan zie je er niks meer van.
Ik snap zijn idee wel (denk ik) alleen zet ik vraagtekens bij het systeem of het nou wel zo'n goed rendement geeft als hij claimt.migjes schreef op zondag 27 juli 2014 @ 12:40:
[...]
dan heb je hem niet begrepen.
de verstelbaarheid is niet het verhaal.
heel het verhaal lezen en dan word hij duidelijk![]()
het gaat juist er om dat je zo op deze manier meer momenten hebt waarop de omvormer optimaal werkt.
zelfs schaduw en hoe de omvormer er mee omgaat is er in vertelt.
alleen voor de nieuwe regeling zal x21r ook weer eens opnieuw moeten gaan kijken of de zaak niet wat extremer zou moeten.
en hij heeft het natuurlijk zo precies mogelijk voor zijn dak gedaan, daar moet je dan wel door heen kijken.
Minder panelen en altijd schaduw vrij ( nu heeft hij berekende schaduw op diode werking) lijkt mij een hoger rendement en misschien zelfs wel meer opbrengst te geven onder een hoek van bijv 38-40 gr.
Dat klopt, maar zelfs op plat dak van het huis zou ik de panelen op maximaal 15 graden zetten. Een paar straten verder heeft iemand panelen in portrait opstelling aan het begin van zijn (platte) dak. De halve straat kijkt tegen de onderkant van zijn panelen. Om te huilen qua gezicht.migjes schreef op zondag 27 juli 2014 @ 12:54:
[...]
dat is helaas spijkers op laag water zoeken.
neem je toch gewoon een kleinere omvormer en minder panelen of kleiner panelen.
dan zie je er niks meer van.

Hierboven mijn opstelling. De omvormer is door de importeur gemaakt (was de omvormer in totaal 2 dagen kwijt) en werkt sindsdien uitstekend. Ik moet alleen voor de winter nog iets met dat pijpje doen (inkorten).
hij claimt ook geen goed rendement.Rol-Co schreef op zondag 27 juli 2014 @ 13:04:
[...]
Ik snap zijn idee wel (denk ik) alleen zet ik vraagtekens bij het systeem of het nou wel zo'n goed rendement geeft als hij claimt.
Minder panelen en altijd schaduw vrij ( nu heeft hij berekende schaduw op diode werking) lijkt mij een hoger rendement en misschien zelfs wel meer opbrengst te geven onder een hoek van bijv 38-40 gr.
de kWh/kWp zakt alleen al door de onder dimensionering.
en de schaduw die het geeft doet het zeker ook niet verbeteren.
zijn doelstelling was ook om meer kWh van het dak te halen ten kosten van het rendement.
op deze manier kreeg hij wel 3120Wp voor elkaar op dat kleine dak.
met een normale opstelling stelt hij dat er dan maar +/-2080Wp op het dak past.
dus grof gesteld:
2080Wp met 1000kWh/kWp = 2080kWh.
de 3120Wp moet dan meer doen als 3120/2080*1000 = 666kWh/kWp.
en dat zal vast lukken.
maar x21r heeft hier ook een account heb hem allen al lang niet meer gezien.
misschien wil hij het wel eens vertellen wat hij wel haalt.
nu voor het verhaal als je meer van de opwek zelf wil.
dan moet je ook rendement gaan inleveren voor extra opbrengsten in minder rendabelere momenten.
dat is het nadeel als we salderen gaan verliezen, maar er is nog niks duidelijk daar over.
ja dan zou ik die voorste rij ook niet doen beter is om 1 platten string te maken en 1 steilere string.
voorbeeld:
een steca500 met bv. 6x200Wp 3x 10 graden en 3x 45 graden (of misschien nog extremer).
het is nu met salderen en de huidige prijzen dat onder dimensioneren niet interessant is.
maar zonder salderen en een lagere prijs voor het overige gedeelte, maakt het een stuk interessanter om dat wel te gaan doen.
en dat is het helemaal als je ook nog met accu's wil gaan werken anders krijg je ze in de winter niet eens vol.
Ok, duidelijk
Het begint hier al duidelijk te worden dat een growatt de stecagrid niet bij kan houden al zit hij bij de growatt beter in zijn mppt voltage range.
Dan zie je toch het verschil
http://pvoutput.org/livet...?p=0&tid=415&o=gss&d=desc
Er lijkt gewoon minder vermogen uit te komen tov de steca. (Vergelijk met gisteren)
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.