Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.857 views

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Caveman schreef op zondag 20 juli 2014 @ 11:44:
[...]
Mja, het staat er toch echt in. En je hebt gelijk wat betreft een stenen muur, maar de mogelijkheden zijn beperkt bij mij (kabels naar het dak en de kabel naar de meterkast). Hij hangt hartstikke recht :) maar zoals ik al zij ik wil de koeling alleen een beetje helpen. Volgens mij komt dat de levensduur van de converter ook ten goede.
ik snap het wel, als het niet anders kan kan het gewoon niet anders.
ik had alleen de omvormer eerst een paar cm verschoven.
en dan pas gekeken naar actieve koeling.
of gewoon een paar heat pipes gekocht en die vast gemaakt met warmte transporterende lijm(loktide)
ik ben niet een ventilator freak. ;)
(of de ventilators van onder laten blazen, worden ze minder warm en gaan ze langer mee.)

@eagle.
je haalt er allerlei problemen bij waar ik het helemaal niet over heb???
met allerlei vreemde andere situaties of heb jij in je groepen kast een apparaat hangen die 3000W gebruikt??
je had ook gewoon de omvormer aan de muur kunnen hangen, was toch geen probleem of is dat muurtje zo zwak? (lijkt mij sterk want volgens mij hangt je cv ketel er naast.)
jouw omvormer heeft ook nog eens een speciale afstand houder, dus waarom jouw situatie vergelijken met een samil?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

roderickvd schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 13:07:
[...]

Wat bedoel je precies? De 3000/3600/4200 is ook "gewoon" een TL omvormer, net als de boosted zusjes 1800/2300/3010. Verder dezelfde techniek en nagenoeg dezelfde efficiëntie.
Als je deze lijst gelooft zijn ze niet anders, maar ik had migjes ook al eens gesproken er over dus ik wist al dat hij de 2300 een " gewone " omvormer vond. :)
Ik heb er nu al een paar gehad maar ik vind ze super, trekt meer opbrengst uit mijn ebay panelen t.o.v andere omvormers, lekker licht gewicht van 9 kg, geen herrie ding, die fan draait maar af en toe maar toch maar 42 graden gisteren met 35 graden buiten en op zolder waar het niet koud was. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-01 12:55
migjes schreef op zondag 20 juli 2014 @ 12:38:
[...]

ik snap het wel, als het niet anders kan kan het gewoon niet anders.
ik had alleen de omvormer eerst een paar cm verschoven.
en dan pas gekeken naar actieve koeling.
of gewoon een paar heat pipes gekocht en die vast gemaakt met warmte transporterende lijm(loktide)
ik ben niet een ventilator freak. ;)
(of de ventilators van onder laten blazen, worden ze minder warm en gaan ze langer mee.)

@eagle.
je haalt er allerlei problemen bij waar ik het helemaal niet over heb???
met allerlei vreemde andere situaties of heb jij in je groepen kast een apparaat hangen die 3000W gebruikt??
je had ook gewoon de omvormer aan de muur kunnen hangen, was toch geen probleem of is dat muurtje zo zwak? (lijkt mij sterk want volgens mij hangt je cv ketel er naast.)
jouw omvormer heeft ook nog eens een speciale afstand houder, dus waarom jouw situatie vergelijken met een samil?
Rustig maar, het is warm zat :) .
Ik meen te begrijpen dat je in het algemeen sprak over een houten achterwand. Het voordeel is dat je niet voor alle overige componenten, als zadels, schakelaars etc. aparte gaten hoef te boren. Een argument om het niet te doen heb ik hier nog niet gelezen...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Raolte
  • Laatst online: 04-09-2025
SMA , adviseert een omvormer te plaatsen op een stenen of betonnen muur, maar
niet te plaatsen op een brandbaar materiaal .

Hout en multiplex vallen onder brandbaar materiaal . En hier hoor je dus geen SMA omvormer op te plaatsen
hoe het met andere types zit weet ik niet eea is mogelijk afhankelijk van de toegepaste koeling.

Dat de bevestiging op een houten plaat veel eenvoudiger is begrijp ik ook wel, maar veiligheid gaat bij mij boven alles.

• migjes
je snapt tweakers praat, de rest kan het negeren als ze willen.
roderickvd schreef op zondag 20 juli 2014 @ 11:48:
Een ABB UNO 2.0 (lees: overgenomen PVI, overigens met HF trafo) heeft een Euro efficiency van 95,1%. Een PVI 3.0 (wel TL) zit op 96,0%. Vergelijken we de Steca's dus in hun vermogensklasse, dan steken ze er met 2,3 procentpunt hogere efficiency wel degelijk bovenuit.
een HF trafo vergelijken met een TL is niet zo verstandig.
een HF trafo heeft een vrij lage euro efficientie (omdat het een soort van gemiddelde is over de hele lijn. euro efficiëntie vergelijken is in dit geval erg onzinnig.)
in de praktijk met voldoende V scoren ze nog niet eens zo slecht en is de efficiëntie een stuk hoger (mits goed samengestelde set). ;)

een PVI 3.0 is al een stuk beter dat is te minste een TL omvormer.
als je die gaat vergelijken met een steca 3000/3600/4200 moet je deze grafieken tegen elkaar zetten.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/efficentie%20power-one.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20steca.jpg
maar waar zijn de gegevens van de steca 1800/2300/3010?
aangezien die serie eigenlijk +/- de zelfde waardes voor de voor vrijwel iedere TL omvormer verwacht ik eerder dat het een vrij "normale" tl omvormer is.
wel een erg mooie tl omvormer, erg hoge efficientie, maar niet zo hoog als de steca 3000/3600/4200
het verschil tussen die 2 serie omvormers is zo groot dat kan niet het zelfde zijn. (500V max mpp tov 700V etc...)
Ze geven voldoende data om de grafiek zelf te maken. Ik heb ze wel eens geïnterpoleerd en het verloop is hetzelfde, dat zal niet verbazen. De lijn is iets omlaag verschoven ten opzichte van een 3000.
assumption is the mother of all fuckups.
voor de steca 3000/3600/4200 weten we het.
maar voor de steca 1800/2300/3010 word het niet vermeld.
Vele pagina's geleden ;) concludeerde ik dat de Steca's het meest efficiënt zijn aan de "onderkant" van hun curve, juist niet aan de bovenkant. Dit is ook te zien in de grafiek van de 3600: zo rond de 25%.
en ook hier.
zou de steca 1800/2300/3010 dan zijn hoogste efficiëntie halen bij 160V?
ik denk het niet, zal waarschijnlijk wel rond de 350V zijn zoals bijna iedere TL omvormer.
en dat is wat ik bedoel, niet dat een steca slecht is, in tegendeel zelfs ze zijn erg goed.
ik bekijk de steca 1800/2300/3010 als een gewone tl omvormer met erg mooie waarden.

er zijn meer omvormers die het zelfde bereik hebben en dat soort waardes in efficiëntie halen, en dat maakt hem "gewoon", niet te vergelijken met b.v. een omnik of aeg of zelfs een sma en zelfs een power-one pvi 3.0/3.6/4/2 legt het af.

maar de steca 3000/3600/4200 vind ik bijzonder mooie omvormer en zeker in samen werking met SF panelen.
daarmee haal je de voordelen van beiden en sluit het erg lekker op elkaar.aan.
(nu nog de perfecte string lengte vinden van SF panelen, dat is ook nog een lastige en vaak locatie afhankelijk vanwege de temperatuur-verschillen)
Rol-Co schreef op zondag 20 juli 2014 @ 12:42:
Als je deze lijst gelooft zijn ze niet anders, maar ik had migjes ook al eens gesproken er over dus ik wist al dat hij de 2300 een " gewone " omvormer vond. :)
Ik heb er nu al een paar gehad maar ik vind ze super, trekt meer opbrengst uit mijn ebay panelen t.o.v andere omvormers, lekker licht gewicht van 9 kg, geen herrie ding, die fan draait maar af en toe maar toch maar 42 graden gisteren met 35 graden buiten en op zolder waar het niet koud was. ;)
even bij zetten wat dan de andere omvormers waren ter vergelijking ;)
ik vind ze ook erg mooi hoor, maar relativeer wel de gegevens, de serie 3000/3600/4200 is echt een stuk mooier als de steca 1800/2300/3010 serie.
maar echt vergelijken kunnen we ze niet, wegens missen van gegevens helaas.
(misschien hebben ze dat wel expres gedaan, is natuurlijk handige marketing)
Aegle schreef op zondag 20 juli 2014 @ 13:00:
[...]

Rustig maar, het is warm zat :) .
Ik meen te begrijpen dat je in het algemeen sprak over een houten achterwand. Het voordeel is dat je niet voor alle overige componenten, als zadels, schakelaars etc. aparte gaten hoef te boren. Een argument om het niet te doen heb ik hier nog niet gelezen...
lol, ik ben niet de persoon die zich ook maar ergens om druk maakt, lol ;)
er stond toch @Caveman bij en (alleen als het echt niet anders kan.)
en deze zin: (ik kan het niet op de foto zien, maar misschien hangt hij wel tegen het schuinen dak en is dat zelfs geïsoleerd?)
toch wel duidelijke details leek mij zo.
en verder heb ik net zo snel wat gaten in een beton muur, en sommige omvormers eisen het ook nog eens.
vind ik ook wat overdreven, maar goed als er een ventilator in het apparaat zit is het vaak wel prettig om resonantie geluid te voorkomen ;) .

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 19:34
migjes schreef op zondag 20 juli 2014 @ 13:58:
een HF trafo vergelijken met een TL is niet zo verstandig.
Terug naar de vraag van Def1ant: het gaat niet om het vergelijken van type HF/TL omvormers, het gaat om het vergelijken van omvormers in de vermogensklasse rond 2 kW voor zijn panelen. Dus een 2 kW HF omvormer vergelijken met een 2 kW TL omvormer is dan van toepassing.
een PVI 3.0 is al een stuk beter dat is te minste een TL omvormer.
als je die gaat vergelijken met een steca 3000/3600/4200 moet je deze grafieken tegen elkaar zetten.
[...]
maar waar zijn de gegevens van de steca 1800/2300/3010?
In de handleiding levert Steca efficiency aan bij 5, 10, 20, 25, 30, 50, 75 en 100% van de rated power. Het is dan eenvoudig om de grafiek te interpoleren:

Afbeeldingslocatie: http://www.vandomburg.net/wp-content/uploads/2014/07/stecagrid_2300_efficiency-e1405860652901.png
wel een erg mooie tl omvormer, erg hoge efficientie, maar niet zo hoog als de steca 3000/3600/4200
het verschil tussen die 2 serie omvormers is zo groot dat kan niet het zelfde zijn. (500V max mpp tov 700V etc...)
Waarom niet? De 1800/2300/3010 boost de spanning in zijn DC/DC-tussenkring met een externe spanning, de 3000/3600/4200 niet. De topologie is verder hetzelfde.
assumption is the mother of all fuckups.
voor de steca 3000/3600/4200 weten we het.
maar voor de steca 1800/2300/3010 word het niet vermeld.
Interpolatie is geen aanname. Steca levert genoeg data, je moet alleen de grafiek zelf even bouwen.
en ook hier.
zou de steca 1800/2300/3010 dan zijn hoogste efficiëntie halen bij 160V?
ik denk het niet, zal waarschijnlijk wel rond de 350V zijn zoals bijna iedere TL omvormer.
Wat je stelt klopt, maar waarom is het relevant?
er zijn meer omvormers die het zelfde bereik hebben en dat soort waardes in efficiëntie halen, en dat maakt hem "gewoon", niet te vergelijken met b.v. een omnik of aeg of zelfs een sma en zelfs een power-one pvi 3.0/3.6/4/2 legt het af.
Moet even twee keer lezen :o zijn Omnik, AEG, SMA en P1 in deze klasse dan niet "gewoon"? Je schrijft dat die niet te vergelijken zijn.
(nu nog de perfecte string lengte vinden van SF panelen, dat is ook nog een lastige en vaak locatie afhankelijk vanwege de temperatuur-verschillen)
[...]
even bij zetten wat dan de andere omvormers waren ter vergelijking ;)
ik vind ze ook erg mooi hoor, maar relativeer wel de gegevens, de serie 3000/3600/4200 is echt een stuk mooier als de steca 1800/2300/3010 serie.
Dat ben ik met je eens. Alleen heeft niet iedereen de luxe om strings van 5-6 SF panelen te maken, wat je dus wel wilt op een 3000/3600/4200. Zo zijn we terug bij Def1ant: doet hij er verstandig aan om voor die Omnik te gaan, of toch een andere?

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-01 08:05

mb1

[quote]migjes schreef op zondag 20 juli 2014 @ 13:58:

maar de steca 3000/3600/4200 vind ik bijzonder mooie omvormer en zeker in samen werking met SF panelen.
(nu nog de perfecte string lengte vinden van SF panelen, dat is ook nog een lastige en vaak locatie afhankelijk vanwege ....

Wat betreft de stringlengte, hier met 6* SF170 in serie heb ik normaal gesproken altijd zo'n 500 - 508Volt stringspanning.
Gisteren op de heetste momenten van de dag zakte de spanning naar ca. 480Volt.
Allemaal niet zo spannend dus want het blijft vrij stabiel.
Wat me wel (in positieve zin) verraste is dat ik gisteren gewoon nog de max van de omvormer (Steca 3600) zag langskomen iets na het middaguur!
Conclusie temperatuur heeft beperkte invloed op de SF's!
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik de omvormer wel iets heb ondergedemsioneerd namelijk 4080Wp op een 3640W omvormer.

• migjes
roderickvd schreef op zondag 20 juli 2014 @ 15:08:
Terug naar de vraag van Def1ant: het gaat niet om het vergelijken van type HF/TL omvormers, het gaat om het vergelijken van omvormers in de vermogensklasse rond 2 kW voor zijn panelen. Dus een 2 kW HF omvormer vergelijken met een 2 kW TL omvormer is dan van toepassing.
het is helemaal niet dom om er ook een hf omvormer bij te halen.
je moet alleen niet de euro efficiëntie van de omvormers vergelijken ;)
een hf omvormer heeft gewoon een kleiner gebied waar in de V kan afwijken van het optimum.
euro efficiëntie neem het helle gebied en neemt daar een gemiddelde van, en aangezien panelen een standaard V leveren(dan + en - de warmte coëfficiënt) geeft alleen maar een lastigere planning met een hf omvormer, maar qua efficientie kunnen ze ook boven de 97% komen met gemak (en dan zakt de efficientie wat minder als bij een tl als er lagere vermogens van de panelen komen.)
hf heeft ook voordelen maar je moet wel in de buurt van het optimum komen anders word het rendement wat laag.
In de handleiding levert Steca efficiency aan bij 5, 10, 20, 25, 30, 50, 75 en 100% van de rated power. Het is dan eenvoudig om de grafiek te interpoleren:

[afbeelding]
jep, en vergelijk die grafiek eens met de power-one zijn rated power op 50% en 75%.
dan loopt die nog niet zo ver achter.
de kracht van een power-one zit ook niet echt in zijn uitzonderlijk hoge rendement, maar meer in het hele grote bereik op de P in %.
waar andere omvormers het rendement naar beneden dondert bij lage vermogens, gaat de power-one net door.
(er is zelfs een speciale reddings-mode die begint te werken onder de 235W, de omvormer stopt met continu leveren en gaat over in stootjes leveren om het rendement hoog te houden.)
Waarom niet? De 1800/2300/3010 boost de spanning in zijn DC/DC-tussenkring met een externe spanning, de 3000/3600/4200 niet. De topologie is verder hetzelfde.
dit is een vrij normale gang van zaken in tl omvormers.
mijn power-one maakt er 360v van intern ;)
is alleen uit te lezen met een ander programma als het normale logging programma.
Interpolatie is geen aanname. Steca levert genoeg data, je moet alleen de grafiek zelf even bouwen.

[...]

Wat je stelt klopt, maar waarom is het relevant?
omdat dit verteld dat het eigenlijk gewoon een "normale" tl omvormer is.
(dan kan ik wel toevoegen dat hij erg goede waarden haalt voor een tl omvormer.
dat betekend zeker niet dat hij slecht is. ik wil hem zelfs goed noemen)
Moet even twee keer lezen :o zijn Omnik, AEG, SMA en P1 in deze klasse dan niet "gewoon"? Je schrijft dat die niet te vergelijken zijn.
Dat ben ik met je eens. Alleen heeft niet iedereen de luxe om strings van 5-6 SF panelen te maken, wat je dus wel wilt op een 3000/3600/4200. Zo zijn we terug bij Def1ant: doet hij er verstandig aan om voor die Omnik te gaan, of toch een andere?
ik vraag het me eigenlijk af of je wel voor SF moet gaan als je geen 5-6 stringen kunt maken om op een steca 3000 te zetten b.v.
en ook het precieze punt wat het eigenlijk zou moeten zijn voor SF.
(ik heb er nog geen precieze plek voor kunnen vinden, zie wel mogelijkheden)
eigenlijk ben ik geen grote voorstander van SF het blijft een CIS paneel.
cel rendement is om te huilen als je dat vergelijkt met mono.
in de zelfde ruimte waar je een 170Wp SF legt kun je ook een +/- 210Wp mono leggen.
dus als je die 2 wil vergelijken moet je een steca3600 met 20xSF 170Wp tegen over een 20x 210Wp zetten en dan heb je toch 800Wp meer. :) (en dit kan nog extremer.)
maar dit is erg lastig en moet je niet te zwaar aan tillen. (ook een goed voorbeeld is lastig te vinden)
ook SF is cool!!!!

<een minder tweakers mode>
weet je wat pas een slecht rendement is, dakpannen!!!! die leveren 0% op.
alles is beter als dat.
omnik is niet mijn lieveling, maar zelfs die doet het erg goed.
in de range van 2000Wp zie ik altijd liever dat mensen panelen gebruiken met 5" cellen. (10x 210wp of 8x270wp is bijna het zelfde, het gaat om het aantal cellen in de panelen die in serie staan.)
gewoon om beter in het rendement te komen van de meeste omvormers.
met 6"cellen kan ook, maar dan kom je al snel in een stukje onder dimensioneren en dat kan gerust. (is een persoonlijke keuze)

maar ik zeg niet voor niks tegen Def1ant:
"oei, dat zit dicht tegen elkaar aan in deze setup.
ik denk niet dat ik een voorkeur durf uit te spreken"
de vraag is welke voor en nadelen het hardste werken, en ik ben bang dat het niet veel uit maakt. ;)

• migjes
mb1 schreef op zondag 20 juli 2014 @ 17:01:
Wat betreft de stringlengte, hier met 6* SF170 in serie heb ik normaal gesproken altijd zo'n 500 - 508Volt stringspanning.
Gisteren op de heetste momenten van de dag zakte de spanning naar ca. 480Volt.
Allemaal niet zo spannend dus want het blijft vrij stabiel.
Wat me wel (in positieve zin) verraste is dat ik gisteren gewoon nog de max van de omvormer (Steca 3600) zag langskomen iets na het middaguur!
Conclusie temperatuur heeft beperkte invloed op de SF's!
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik de omvormer wel iets heb ondergedemsioneerd namelijk 4080Wp op een 3640W omvormer.
cool.
staat ook in de specs van SF dat die minder last hebben van de warmte ;)

nice dat maakt een 80V per paneel.
nu bleven mijn panelen ook nog aardig hoog en zo warm was het niet.
het gaat niet om de omgevings-temperatuur maar de cel temperatuur. ;)
het was een beetje heiig in mijn omgeving dus niet een te harde instraling. (dan blijven de cellen koeler, maar produceren wel)

wel nieuwsgierig of het kan gebeuren in de extreemste gevallen of ze dan onder de 70V komen.
(dat betekend dat je geen stringen van 5 op een steca3000/3600 etc zou moeten doen voor hoog rendement.)
kun je dat in de gaten houden, misschien krijgen we dit jaar nog wel een dag met dat soort waardes.

• Rol-Co

Rol-Co

Migjes

Mppt voltage van de steca is groter dan ze opgeven......alleen.

3000 is 350-700 met ideaal op 380v
3600 is 360-700 met ideaal op 455v

Dus met sf en een 3600 is 6 ideaal, met een 3000 kan 5 mooi.

Maar lager kan ook, ben ik nu aan het testen 10x 38,24 Voc op de 3000, misschien geen ideaal maar werkt wel. (315v)

• migjes
@Rol-Co
natuurlijk kan de mpp meer aan, niks nieuws onder de zon.
als je de steca zo hackt dat hij altijd start slikt de mpp vast nog wel 5V.
(is geen aanrader, disclamer, ver buiten specs)

alleen de 5 of 6 SF panelen is een beredenering van jouw.
kun je die aan tonen met werkelijke cijfers.
of anders gezegt heb jij 5 of 6 sf panelen en nagemeten onder de barstte Nederlandse omstandigheden wat het doet?

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op zondag 20 juli 2014 @ 18:11:
alleen de 5 of 6 SF panelen is een beredenering van jouw.
kun je die aan tonen met werkelijke cijfers.
of anders gezegt heb jij 5 of 6 sf panelen en nagemeten onder de barstte Nederlandse omstandigheden wat het doet?
Ik verzin het niet zelf :)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/bcd04b1d79784d3e2ad5ac603b79694a.jpg

Of dat voor de Duitse of Nederlandse omstandigheden is durf ik niet te zeggen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:52

Barrycade

Through the...

Ik heb 2x 5 SF parallel op 1 string van mijn SMA 3000 TL21 en doen met zon ongeveer 440-460V. Met de warme zaterdag zag ik even 390V voorbijkomen. Maar toen het wat koeler werd zaten ze weer rond de 430.
In het voorjaar doen ze af en toe 480V.

Maar onder de 350V zullen ze dus zeker niet zakken.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik ken een systeem met 8 strings van 3 SF170 panelen (wegens wat schaduw) op een Fronius Symo M, die vanaf 150V tot 800V z'n ding doet. De stringspanning is volgens mij nog niet onder de 230V gekomen (bij significant vermogen) maar als ik de kans krijg zal ik de logs wel even doorspitten.
SF lijkt de reputatie van schaduwongevoeligheid daar trouwens helemaal waar te maken.
Voor mensen die micro-omvormers of optimizers overwegen is het een goed idee om het prijsverschil met Solar Frontier met korte strings te bekijken.
Het draait pas twee weken, dus het voldoet nog niet aan de migjesnorm... ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 15:40

Caveman

whahoehaha

Ik vind het wel grappig, als je ergens anders in dit forum praat over passive koeling, dan vliegen de ventilatoren je om de oren..... en hier praten we over apparaten die 2000 W en hoger om staan te prakken en daar mag geen beetje airflow bij :o

Het was maar een tijdelijke oplossing hoor, ze liggen er los op en als de sauna temperaturen op zolder weer gezakt zijn, gaan ze weer in de la voor volgend jaar (als het dan zo warm mocht worden)

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Ik heb inmiddels zo'n 120 dagen voltages van mijn SF170 en SF155 panelen gelogd als Extended data in PVoutput (http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=27823). Vin1 is (3x) 5x SF170, Vin2 is (3x) 5x SF155. Laagste voltage van de SF170s was vandaag circa 392V, max 442V.
(Voor de morbidly curious kan ik ook 5-seconden data ophoesten)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
migjes schreef op zondag 20 juli 2014 @ 17:05:
[...]

knip knip knip

<een minder tweakers mode>
weet je wat pas een slecht rendement is, dakpannen!!!! die leveren 0% op.
alles is beter als dat.

knip knip knip
;)
Hou je je toetsenbord nog wel heel ?

En dan komt Sungrow met een omvormer met een rendement van 99%

http://www.pv-tech.org/so..._with_dr_zhao_wei_sungrow

( even om Rol-Co te kietelen )

Sorry dat ik niet mee doe aan die rendement race, ik doe het wel met een omvormer
met een ruim 10 jaar oude techniek plus een rendement van rond de 93%
( ik bewijs toch vaak de die oudjes het nog zeer goed doen ) ;)

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-01 16:58
Rol-Co schreef op zondag 20 juli 2014 @ 09:05:
Wat me opvalt is dat die installateur niet meteen terug het dak op ging, als ik panelen afzonderlijk meet met 35V , en in een string van 12 x 350V , dan klopt dat niet met welke reden dan ook en als een speer het dak op met een metertje kabel met 2 stekkers om eventueel ook een paneel te kunnen overslaan.

Met panelen van 35V is het nog vrij duidelijk te zien, mijne zijn rond 19v, als je er daar 1 mist zie je bijna niet, maar een rekensom maakt en hoop duidelijk.
@PClop, Rol-Co en Proton_ dank voor jullie reactie/input! Vandaag heb ik weer overleg met de installateur.. ik houd jullie op de hoogte!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:38
Hoi allemaal,

Vraag namens mij pa die onlangs een PV op z'n dak heeft liggen met een omvormer van Growatt.
Enige probleem is de Iphone app die niet (meer) beschikbaar is via Itunes Store. Ik heb zelf een android en kan wel zien wat hij opwekt via de ShinePhone app, maar deze is dus niet via Itunes Store te vinden. Iemand ervaring hiermee of tips?

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11-2025
Huh, ja, inderdaad, die app is verdwenen.
Ik heb die er wel op staan maar is dus niet meer te vinden in de appstore.
Jailbreaken en de ipa ergens vandaan halen en zelf erop zetten?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-01 16:06
Na een stevige verbouwing op vrijdag en zaterdag is mijn systeem zaterdag om 19:00h weer online.
  • 2 kWp groter geworden (8x250Wp), nu dus 14kWp.
  • Alle panelen zijn 15 cm naar boven opgeschoven.
  • Alle panelen iets naar rechts en de tussen ruimten opgevuld.
  • Een Piko 4.2 naast de Piko 10.1 gehangen (niet meer ondergedimensioneerd en 5 strings)
  • De strings volledig anders aangesloten, optimaal ivm schaduw van hooiberg paal, tegenover liggend dak en dakkapel.
  • Net is meer opwek als verbruik.
De panelen "before" (met schaduw)
Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/schaduwoppanelen1.jpg

Work in progress met Andre:
Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/ZP_nieuwepanelenandre.jpg

Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/ZP_nieuwepanelen.jpg

Verdeling strings:
Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/panelen.png

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@WoudseHoeve

Netjes, mooie installatie (met een slimme string verdeling). 8)

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-01 09:57
Waarom is die stringverdeling zo slim? Waar moet je, behalve schaduw, nog meer op te letten? Ik zie veel schuine lijnen en ben benieuwd waarom :)

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• WoudseHoeve
BenEco schreef op maandag 21 juli 2014 @ 11:24:
@WoudseHoeve
Netjes, mooie installatie (met een slimme string verdeling). 8)
Wel slim maar gruwelijk ingewikkeld als je op het dak zit bij 35 graden ........ ik heb nog nooit zoveel water gedronken ... gek zat.

De schuine lijnen zijn voor de Hooiberg paal die je rechts ziet. Die trekt ochtends een diagonale schaduw over de panelen. Die voorheen zeker 2 strings (2x16 panelen) plat legde.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Aegle
WoudseHoeve schreef op maandag 21 juli 2014 @ 11:32:
[...]
<KNIP>
De schuine lijnen zijn voor de Hooiberg paal die je rechts ziet. Die trekt ochtends een diagonale schaduw over de panelen. Die voorheen zeker 2 strings (2x16 panelen) plat legde.
Heel slim bedacht! Ziet er goed uit. (jaloerse stem:) Wat een ruimte... :9~
Overigens, bekende steiger... ;)

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:36
Mooie installaties hier.
Heb voor een mooi prijsje een aantal losse cellen (B-grade) op de kop getikt. Het fysiek maken van de panelen verwacht ik geen problemen mee. En wil ook gewoon officiële invertors gebruiken.

Maar vraag me af of zelfgemaakte panelen nog verzekering of andere vergelijkbare consequenties hebben.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Irritant virus is het... maar wel interessant! :-)

Heb mn oog laten vallen op een partijtje Sharp 180Wp panelen. +-4jr oud a 60/stuk. (30ct/wp) (http://www.sharpcentrum.c...E_NU-185_E1__185Wp_EN.pdf)

Nu heb ik op mn schuur hier mooi plek voor (3mtr x 6mtr) 2x 5 stuks of 2x 6 stuks.

Resp 1800Wp-2160Wp.

Nu zit ik te kijken naar een omvormer. Wat raden jullie in deze aan?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Rol-Co

Rol-Co

Er past veel maar je zit met 10 stuks erg aan de lage kant ( 237V ), met 12 word het iets beter maar meer is nog beter.

Omvormers die passen zijn er veel maar zoek er 1 met een laag mpp voltage, de meeste beginnen bij 180V en rond 350V het ideale punt tot een maximum van 500V.
Sommige kan je lager instellen zoals de power one, chint 1,5 is ook een leuke omvormer voor dit, of een effekta 2200 enz enz.

• AlKo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04-2024
Zoek de 16 verschillen

plaatje1
Afbeeldingslocatie: http://www.kogro.org/zonnepanelen/20140721_090030.jpg

plaatje2
Afbeeldingslocatie: http://www.kogro.org/zonnepanelen/20140721_162800.jpg

Antwoord:
16 x SF170-S, AEG PV2800 op zuid-oost met een dakhoek van 55graden

Met dank aan jullie voor het beantwoorden van mijn vragen om tot deze keuze te komen.
En met respect voor de installateur die in de z**kende regen door bleef gaan om deze klus te klaren.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

AlKo schreef op maandag 21 juli 2014 @ 20:59:
Zoek de 16 verschillen

plaatje1
[afbeelding]

plaatje2
[afbeelding]

Antwoord:

Met dank aan jullie voor het beantwoorden van mijn vragen om tot deze keuze te komen.
En met respect voor de installateur die in de z**kende regen door bleef gaan om deze klus te klaren.
Ik zie nog een 17e verschil...
De witte streep (zonwering?)in het voorraam... O-) _/-\o_

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• WoudseHoeve
AlKo schreef op maandag 21 juli 2014 @ 20:59:
Zoek de 16 verschillen

plaatje1
[afbeelding]

plaatje2
[afbeelding]

Antwoord:

Mooi ! Laat de Zon maar (weer) komen !!!!

• PClop
  • Niet online
Crazy- schreef op maandag 21 juli 2014 @ 20:21:
Irritant virus is het... maar wel interessant! :-)

Heb mn oog laten vallen op een partijtje Sharp 180Wp panelen. +-4jr oud a 60/stuk. (30ct/wp) (http://www.sharpcentrum.c...E_NU-185_E1__185Wp_EN.pdf)

Nu heb ik op mn schuur hier mooi plek voor (3mtr x 6mtr) 2x 5 stuks of 2x 6 stuks.

Resp 1800Wp-2160Wp.

Nu zit ik te kijken naar een omvormer. Wat raden jullie in deze aan?
Past, http://www.solar-trading....W-1950W-Netinverters.html
Zie nu dat dit de HV uitvoering is, je zult opzoek moeten naar de MV ( lagere spanning) uitvoering :+

Ik draai zelf met de drievoudige uitvoering ULX5.4 , de sterren ( oeps zonnestralen ) van de hemel.
Maar er zijn er hier vast met nog andere goede voorstellen, ik heb hier althans goede ervaringen mee
ook met de garantie van Danfoss en het past kwa P en U ( vermogen en spanning )
Je kunt ook voor de ULX 3600 gaan, kUn je later nog mooi uitbouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door PClop op 22-07-2014 00:24 . Reden: ander type omvormer ]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Growatt 1500TL iemand ervaring mee?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Ingang DC
Maximaal vermogen:  1800 Watt
Max. spanning:  450 Volt
Max. Stroomsterkte: 10 Ampere
MPP Trackers:   1
MPP Trackers werkingsvoltagen:  120 - 450 Volt
Start voltage:  150 volt

Uitgang AC-zijde
Maximale stroomsterkte:     1600 Watt
Netspanning:    220-240 Volt
Frequentie: 50 Hz
Europees rendement: 96,5%
Max. rendement: 97%

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Def1ant schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 09:57:
Ik ben me aan het orienteren voor een PV-systeem en heb een offerte laten maken voor mijn situatie. Dak ligt op WZW onder 40-45°. Zwarte panelen zijn in deze een must.

In beide gevallen wordt een Omniksol 2.0k-TL voorgesteld, het verschil zit hem in de panelen:
of 9x Trina Solar 260 Wp of 12 Solar Frontier 170 Wp all black panelen. Het eerste systeem heeft een hoger Wp, maar het 2e systeem heeft een hoger verwachte opbrengst (is ook iets duurder).
Het gaat om ca.2340/1750 vs 2040/1840.

Weet iemand of die aanname realistisch is, of dat er wellicht betere configuraties zijn (ik twijfel ook over de omvormer) ?
Waarom 9 van 260 of 12 van 170? Ik zou kiezen voor 12 van 260, weet je zeker dat je voldoende opbrengst hebt. :)

Ik wil je als tip wel meegeven om meerdere offertes op te vragen.
Wij hebben (uiteindelijk) een keuze gemaakt uit 5 offertes. Iedere leverancier heeft weer wat anders, maar met alle verhalen en opties kregen we toch een duidelijk beeld van wat mogelijk is en hebben we een goed gevoel bij onze keuze (17 panelen, waarvan 12 op Zuidwest en 5 op Zuidoost voor een totaal van 4250 Wp).
Daarnaast was het prijsverschil aanzienlijk: we hadden 1 offerte voor 9 panelen (met per paneel een omvormer) voor 7.700 euro (duurste), tot 12 panelen voor 4500 euro (goedkoopste).

[ Voor 11% gewijzigd door Pietervs op 22-07-2014 08:12 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• migjes
@Pietervs
de 12 X 170Wp dat zijn solarfrontier panelen. ;)
met een andere maat als de trina's (+/- trina 165X100 en SF 130X100)
en de SF zou zeker 10% meer moeten doen als de trina's en dat maakt het aantal Wp goed.
en dan kom je eigenlijk +/- gelijk uit tussen die 2.
(ik wil geen voorkeur uitspreken, zit mij te dicht bij elkaar. geen duidelijke winnaar tussen die 2 in deze verhouding.)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 22-07-2014 08:44 ]

• Aegle
Even een technisch vraagje:

Gisteren wilde ik de RS485 kabel aansluiten in m'n solarEdge SE3000 omvormer. Bij het openen van de omvormer kwam ik er achter dat de handleiding niet overeenkomt met de werkelijkheid:

In de de handleiding staat een klemmenstrookje getekend en in werkelijkheid zijn het twee RJ45 connectoren, maar dan zonder de twee ledjes zoals bij een Ethernet aansluiting. Weet misschien iemand de pinning van deze connectoren? bij solarEdge heb ik hier niets over kunnen vinden.

Voor de duidelijkheid heb ik de tekening uit de handleiding en een foto toegevoegd. De connectoren zijn zichtbaar achter de tekst 'RS485' aan de andere zijde van de print.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/88720160/Solar/2014-07-22%2010_30_07-se-inverter-installation-guide.pdf%20-%20Foxit%20Reader.png

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/88720160/Solar/2014-07-21%2020.32.43_b.jpg

• migjes
@Aegle
dat lijkt of het RJ22 is.
probeer eens een telefoon kabel of dat past?

die plug is dan 4 draadjes.
bij mijn power-one (en ik denk dat het dan bij jouw ook zo is, het lijkt er wel op zo te zien)
zijn dan de buitenste 2 de A(T+) en de B(T-), de middelste 2 de G en kun je dan samen voegen voor een lagere kabel. (samen voegen heb ik niet nodig met 20 meter kabel)
ik had wel een speciale RS485 convertor nodig voor mijn power-one andere deden het gewoon niet.
(kan ik nog wel opzoeken als het nodig is)

edit:
eigenlijk hoort dit hier thuis. ;)
Datalogging: PV systemen

edit2:
o ja. als je ethernet kabel gebruikt.
pak dan 1 twisted pair voor de A en B, en 1 twisted pair voor de G.

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 22-07-2014 11:17 ]

• mrmrmr
  • Niet online
@Aegle

Ik heb geen ervaring met jouw omvormer. Handleidingen worden soms geschreven voor een hele serie omvormers die afwijkingen vertonen op het gebied van aansluitingen.Soms kun je op meerdere manieren een aansluiting maken, bij mijn omvormer is dat tenminste het geval.

Vaak zit er een kabeltje bij als de aansluiting niet standaard is, bij een RJ* 6 of 8 aderige connector zou ik dat in ieder geval verwachten. Het is wel zaak dat de aders correct aangesloten zijn. Ik geloof niet dat daar een eenduidige standaard voor is.

Ik zie 6 soldeerpunten, dus het zal wel een 6 aderige aansluiting zijn.

Ethernet RJ45 heeft er 8.

• Aegle
Bedankt voor de reacties zover. Ik ga maar eens contact opnemen met SolarEdge. Dit moet toch ergens gedocumenteerd zijn.

In de handleiding staan wel twee versies voor het aansluiten van de netwerk/ ethernet kabel: één met klemmenstrook en één met een RJ45 connector. Echter niet voor de RS485 aansluiting. Tijdens de installatie heb ik daar verder niet gelet. Ik was toen veel te enthousiast om de Ferraris meter met een rotgang terug te zien draaien :) ...

[ Voor 11% gewijzigd door Aegle op 22-07-2014 13:57 ]

• Peter spijker
  • Laatst online: 20:14
Afbeeldingslocatie: http://i228.photobucket.com/albums/ee30/peterspijker/dakkapelbovenaangezicht.jpg

Hoi ik zit ook te denken aan PV panelen...ik heb een schetsgemaakt van mijn dak. Dit is het boven aangezicht.

Wij ( gezin 5 personen ) verbruiken 4700kwh per jaar.

Hoeveel panelen zou ik op onze dak kunnen plaatsen?

De boven aanzich: wit is onze dubbele dakkapel
Grijs is de schuine kanten van het dak.

Onze voorkant is op het oosten gericht met redelijk veel schaduw van bomen.

Hoe kunnen wij hier het optimaals mee omgaan?

[ Voor 17% gewijzigd door Peter spijker op 22-07-2014 16:11 . Reden: foto ipv link ]

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

• WoudseHoeve
Peter spijker schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:01:
https://www.dropbox.com/s...%20boven%20aangezicht.jpg

Hoi ik zit ook te denken aan PV panelen...ik heb een schetsgemaakt van mijn dak. Dit is het boven aangezicht.

Wij ( gezin 5 personen ) verbruiken 4700kwh per jaar.

Hoeveel panelen zou ik op onze dak kunnen plaatsen?

De boven aanzich: wit is onze dubbele dakkapel

Hoe kunnen wij hier het optimaals mee omgaan?
Wat denk je er zelf van ? Heb je er al over na gedacht ?
Wil je ze op de dakkapellen hebben? Mag je ze zien? enz.
Domme vragen bestaan niet .....

Denk je je verbruik nog wat te kunnen verlagen ? (Dat is het goedkoopst) 4700kWh is behoorlijk. Een beetje aandacht voor de aanwezige verbruikers en wat schakelaars kunnen al een hoop doen.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11-2025
Peter spijker schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:01:
https://www.dropbox.com/s...%20boven%20aangezicht.jpg
Wat is de hoek van de schuine stukken??
Zijn de maten horizontaal gemeten of netto op het schuine dak?
Als je dakkapellen zo kort tegen de nok staan kan je er dus alleen panelen op of onder plaatsen. Als je ze eronder plaatst zal je delen van de dag schaduw van de dakkapellen op de panelen hebben. Als je ze erop plaatst, zal het van belang zijn of de dakkapelen dat ECHT aankunnen (incl frames en ballast) en of je nog een opstaande rand hebt.
Kortom, je vraag roept nogal wat nieuwe vragen op. Zoals WoudsHoeve terecht opmerkt, heb je er zelf wel al over nagedacht? Vraag anders eens een paar goede bedrijven om ernaar te kijken (want ik krijg de indruk dat je ze niet zelf gaat plaatsen, want dan had je er zelf ook al meer over nagedacht).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Peter spijker
Afbeeldingslocatie: http://freebits.nl/images/2014/07/22/dakkapelbovenaangezichtmetpanelen.md.jpg

een nieuw plaatje zoals ik denk dat t kan...

Voorkant ( oost met schaduw van bomen )
Geel = op het schuine dak. 1.80 hoog bij 1.00 breed hier dus 6 op een rij. portrait style
plus 2 panelen aan de rechterkant ook in portrait style
Roze= op de dakkapel. 1.80 breed bij 1.00 diep. hier dus 2. deze in landscape.
Op de dakkapel wil ik 50cm bij de randen wegblijven ivm gemeente.( moet ik nog uitzoeken )

Achterkant op t westen ( pas om 12:00 zon )
Geel= op het schuine dak 1.80 hoog bij 1.00 breed, hier dus ook 6 op een rij portrait style
Roze = op de dakkapel 1.80 diep bij 100 breed hier dus 4 met portrait style

Op deze manier kan ik volgens mij 20 x 250Wp kwijt. 5000Wp= 4500kwh indien ik dit red met de schaduw die ik toch wel veel heb.

Nu de vragen beantwoorden:
Van mij mag je de panelen op de dakkapel zien... maar om vergunningsvrij moet ik geloof ik ongeveer 50cm bij de randen wegblijven.
Uiteraard moet ik nog wel na gaan of de dakbalasting wel kan.
Rond om de dakkapel is een opstaande rand van 10 cm...
Zoals ik het in gedachten heb, vallen de panelen over de nok heen..( ook dus navragen of dit mag)

Zelf nog verder verlagen van ons jaar gebruik ben ik mee bezig... ;)

De maten zijn horizontaal en netto gemeten...

Offerte ga ik deze week aanvragen... :P

En idd ga ik de installatie Laten plaatsen... Ik ben wel redelijk handig maar niet met elektra. 8)

p.s. tekening is uit de losse pols...panelen zullen naast elkaar moeten aansluiten...

[ Voor 4% gewijzigd door Peter spijker op 22-07-2014 15:55 . Reden: foto aangepast...en tekst ]

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

• WoudseHoeve
Met 5kWp op oost/west en geregeld wat schaduw ga je de 4500kWh niet halen ben ik bang, 4000kWh is al netjes.
Je 2de tekening heeft een te lage resolutie ik kan de tekst niet lezen .....

Panelen moeten gekeken onder een hoek van 45 graden niet zichtbaar zijn. Als ze niet erg hoog zijn kunnen ze ook dicht bij de rand. bij een lage hoek van bv 15 graden kan het al snel.

Op de dakkapellen, 210cm diep, zou ik al snel denken aan 2x1 meter (of 165x100) panelen landscape gericht op het zuiden. Dus op 210 x 380 kan je dan al snel 3 van deze panelen kwijt.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:27
@Peter spijker
Dakkapel oost: 6x SF170 op schans op west, hoek 15 graden
Dakkapel west: 8x SF170 op schans op west, hoek 15 graden
Dak westzijde: 6x SF170
Omvormer: een 2 mppt versie

Totaal 3400wp. Dit dekt niet het volledige verbruik, maar waarschijnlijk kan je met wat stand-by verbruik en led verlichting nog wel wat besparen.

Je zou nog 8x op het dak op oost kunnen doen, maar als hier echt veel schaduw is zal de opbrengst natuurlijk achter blijven.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Rol-Co

Rol-Co

Had ik al verteld dat het een virus is? ;)

Kabam!

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/e0adb4633cb98d0d347c3555b18e49d2.jpg

6 kWp totaal, als mijn zekering dat maar houd. :)

• MichielFRL
Rol-Co schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 20:37:
Had ik al verteld dat het een virus is? ;)

Kabam!

[afbeelding]

6 kWp totaal, als mijn zekering dat maar houd. :)
300wp panelen?

• Rol-Co

Rol-Co

Scherp! :)
Nee, maar rechts nog meer, dat paste niet op de foto :P

• Aegle
...waar láát je dat... :?

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-01 17:53

hrt

Ik heb nu 10 dagen mijn SF 4.1 set met Steca 3600 op mijn dak liggen en heb de logging nog niet voor elkaar. Ik vergelijk mijn opbrengst met iemand uit de buurt hier genaamd "zonnefuut", op pvoutput.org.
Die heeft 4,5Kw liggen op zuid, denk met een schuinte van 45 graden.
Dus hij heeft 10 procent meer vermogen op zuid, maar leverde altijd minder op, vandaag nog geen 25Kw, en ik 30, terwijl ik op oost zit....met een dakhoek van 25 graden.
Ik ben wel blij in ieder geval!! :)
Maar mijn vraag is eigenlijk hoe kan ik achter mijn jaaropbrengst komen als ik vandaag 30Kw heb geoogst. Is er ergens een tabel of zoiets?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Rol-Co

Rol-Co

Euhhh, op dak? :+

Het is maar een testje, ze gaan er weer af als ik er iemand voor heb.

• Rol-Co

Rol-Co

hrt schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 21:05:
Ik heb nu 10 dagen mijn SF 4.1 set met Steca 3600 op mijn dak liggen en heb de logging nog niet voor elkaar. Ik vergelijk mijn opbrengst met iemand uit de buurt hier genaamd "zonnefuut", op pvoutput.org.
Die heeft 4,5Kw liggen op zuid, denk met een schuinte van 45 graden.
Dus hij heeft 10 procent meer vermogen op zuid, maar leverde altijd minder op, vandaag nog geen 25Kw, en ik 30, terwijl ik op oost zit....met een dakhoek van 25 graden.
Ik ben wel blij in ieder geval!! :)
Maar mijn vraag is eigenlijk hoe kan ik achter mijn jaaropbrengst komen als ik vandaag 30Kw heb geoogst. Is er ergens een tabel of zoiets?
Die zonnefuut heeft ook een aardig stuk schaduw op zijn lagergelegen dak, appels en peren dus.
Mijn dag was hier zelfs beter, met ebay panelen en dakkapel.
:)

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-01 17:53

hrt

[quote]Rol-Co schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 21:10:
[...]

Die zonnefuut heeft ook een aardig stuk schaduw op zijn lagergelegen dak, appels en peren dus.
Mijn dag was hier zelfs beter, met ebay panelen en dakkapel.
:)
dacht dat de schaduw wel mee viel, heb er een keer gekeken....
Maar dat zal inderdaad veel schelen!

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Peter spijker
@ Woudsehoeven, @ jvdmast en @ Michiel FRL...

Alvast bedankt voor het meedenken... ik zal deze info gaan bestuderen en naast de komende offertes leggen.

Als ik deze offertes heb kom ik ze hier weer plaatsen.

• mrmrmr
  • Niet online
@Peter spijker

Ik kan de 2e tekening qua maten niet helemaal volgen. Ik zie niet waarom er panelen over de nok zouden vallen als je 2.10m ruimte hebt. De panelen komen te staan op een onderbouw die de panelen optillen, eventueel met hulp van extra stenen. Daardoor kom je boven de dakrand uit.

West
Onderste strook: 6,8m
6 panelen portrait 1,60m x 0.99m

Daarboven (plat dak?): 5m x 2.10m (klopt die maat?)
4 panelen portrait 1.60m x 0.99m

Oost
Daarboven, andere zijde (plat dak?): 3.80m x 2.10m
3 panelen portrait 1.60m x 0.99m

Daarboven, strook 6.8m
6 panelen portrait 1,60m x 0.99m

Panelen naast een dakkapel hebben doorgaans schaduw, die zou ik daarom niet toepassen.

Dan heb je dus 10 west en 9 oost, 250Wp elk. Vermogen 2500Wp + 2250Wp, totaal 4750Wp. Je opbrengst zal een flink stuk minder zijn (in kWh).

Het is wel zaak dat alle panelen aan dezelfde zijde ook dezelfde hoek krijgen. Anders krijg je tamelijk korte strings en dat werkt bij veel omvormers niet. Of je kiest meerdere kleinere omvormers, maar dat is relatief duur. Of je kiest panelen met een hoog voltage.

Wat WoudseHoeve al zegt, je kunt eerst proberen het verbruik te verbeteren. Onzuinige wasdrogers, vrieskisten, plasma TV's en oude computers verbruiken al snel veel.

Verwijderd

6 kWp totaal, als mijn zekering dat maar houd
tuurlijk op een dag als gister kom je niet boven de 20A uit
bij een hoofdzekering van 35A mag je maximaal 25A invoeden.

hier een installatie van totaal 6320wp en de grootste piek die ik heb gezien was 5,99 kw oftewel 25A

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Onzin, op een hoofdzekering van 35 Ampère mag je gewoon 35 Ampère invoeden.

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 06:26:
[...]
tuurlijk op een dag als gister kom je niet boven de 20A uit
bij een hoofdzekering van 35A mag je maximaal 25A invoeden.
hier een installatie van totaal 6320wp en de grootste piek die ik heb gezien was 5,99 kw oftewel 25A
??
Ik heb 3x 25 A en de zekering naar mijn omvormers is 3x 20A, heb ik er nog net een klein stapje tussen.

Installatie van 14kWp/240/3 = 19.44 A max, maar dat haal ik alleen in het voorjaar.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-01 15:06
Ik heb op mijn plat dak nu de panelen in een hoek van 5 graden. De tussenruimte is 50 cm. Ik kan aan een aantal mountings komen voor 20 graden montage. Volgens " google' moet ik dan 120 cm tussenruimte aanhouden.

Iemand enig idee wat de praktijkopstelling doet met 20 graden montage? De panelen staan in 3 rijen van 2 en zijn per 2 parallel geschakeld. (SF165) Belangrijkste voor mij is dat ik in de topmaanden een goede opbrengst heb.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

jantje112 schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 10:15:
Ik heb op mijn plat dak nu de panelen in een hoek van 5 graden. De tussenruimte is 50 cm. Ik kan aan een aantal mountings komen voor 20 graden montage. Volgens " google' moet ik dan 120 cm tussenruimte aanhouden.

Iemand enig idee wat de praktijkopstelling doet met 20 graden montage? De panelen staan in 3 rijen van 2 en zijn per 2 parallel geschakeld. (SF165) Belangrijkste voor mij is dat ik in de topmaanden een goede opbrengst heb.
Je kan mbv PVGIS http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php een schatting laten maken van de potentiele opbrengst van een bepaalde setup op jouw lokatie.

• migjes
jantje112 schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 10:15:

je moet niks je mag ;)
je kunt ze zelfs helemaal tegen elkaar aan zetten ;)
alleen verstandig is anders.

al eens over na gedacht dat parallel strings ook een afwijking kunnen hebben in de hoek?
je zou de 2 string gewoon zo kunnen laten b.v. en allen de achterste string een grotere hoek te geven.
daar door doen de achterste 2 panelen het beter in de lente en de rest het beter in de zomer.
voor meer info:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=2500
misschien kun je dan nog wel 2 extra panelen er bij leggen. ;)

• PClop
  • Niet online
Aegle schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 13:56:
Bedankt voor de reacties zover. Ik ga maar eens contact opnemen met SolarEdge. Dit moet toch ergens gedocumenteerd zijn.

In de handleiding staan wel twee versies voor het aansluiten van de netwerk/ ethernet kabel: één met klemmenstrook en één met een RJ45 connector. Echter niet voor de RS485 aansluiting. Tijdens de installatie heb ik daar verder niet gelet. Ik was toen veel te enthousiast om de Ferraris meter met een rotgang terug te zien draaien :) ...
Dit is te vinden in de gebruiksaanwijzing van de Solerlog 300
je hebt dan wel geen solarlog, maar zou kunnen dat het je verder helpt.

SolarEdge
67 SolarEdge
67.1 SolarEdge
Easy Installation Termination Addressing Sensors RS485 Meters RS485 Interface
No Switch No Yes Yes RS485
Overview
• Integrated interface
• Where to connect: Terminal strip inside the inverter
• Communication address must be allocated.
• 3-pin wiring
• Installation steps
• Switch off the inverters and Solar-Log™
• Connect inverters to the Solar-Log™
• Address inverter and set protocol
• Connect the inverters to each other
Connect inverters to the Solar-Log™
The wiring is done using a
• self-made cable connection with terminal block connector.
Procedure
1. Open the inverter as shown in the inverter's instructions.
2. Pull the free wires through the wire opening in the inverter.
3. If you are making the cable yourself, connect the wires as shown in the following diagram:
Solar-Log™ terminal strip connector X4 socket RS485-1 inverter
Terminal PIN
►►1 A - Data+
►►3 G - GND
►►4 B - Data-
4. If only one inverter is to be connected, it must be terminated with DIP switch SW7 according to
the manufacturer's instructions.
5. Screw the inverter cover on again.
6. Insert the terminal block connector into the Solar-Log™ RS485 socket.
Connect the inverters to each other
• Where to connect: Terminal strip inside the inverter
197
SolarEdge
SolarEdge
Procedure
1. Open the inverter as shown in the inverter's instructions.
2. Pull the free wires through the wire opening in the inverter.
3. If you are making the cable yourself, connect the wires as shown in the following diagram:
X4 socket RS485-2 inverter n X4 socket RS485-1 inverter n+1
PIN PIN
A - Data+ A - Data+
G - GND G - GND
B - Data- B - Data-
4. Connect the other inverters to each other in the same way.
5. Terminate the last inverter with DIP switch SW7 according to the manufacturer's instructions.
6. Screw the inverter cover on again.
7. Insert the terminal block connector into the Solar-Log™ RS485 socket.
Allocate communication address
• Recommendation: Continuous numbering starting with 1; highest possible address: 247.
• Setting: Using the inverter operating display
• Procedure: Start according to the inverter's instructions
Inverter settings
Two settings need to be checked on the inverter's control panel and changed if needed before performing
the inverter detection.
1. Non-SE Logger has to be set in the Communication // RS485-1 Conf // Device Type menu.
2. SunSpec has to be activated in the Communication // RS485-1 Conf // Protocol menu.

• Aegle
@ PClop: Bedankt voor de tip. Ook hier echter geen uitsluitsel over de RJ-socket. Maar....:

Zojuist prima geholpen door SolarEdge support. Gisterenmiddag een mailtje ('ticket') verstuurd. Vandaag al uitgebreide uitleg terug met als bonus extra technische documentatie, inclusief tekening met pinbezetting.

Ik ben weer blij :)

Van de week eens kijken wat er aan Sunspec uit de RS485 poort komt...

• PClop
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:31:
[...]

??
Ik heb 3x 25 A en de zekering naar mijn omvormers is 3x 20A, heb ik er nog net een klein stapje tussen.

Installatie van 14kWp/240/3 = 19A max, maar dat haal ik alleen in het voorjaar.
Is het niet 14kWp/400/3 = 11,7A max ?
( geen idee hoe die Pico het op het net gooit, 3x fase nul of 3x fase dus 3x 240V of 3x 400V )

• WoudseHoeve
PClop schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 14:49:
[...]
( geen idee hoe die Pico het op het net gooit, 3x fase nul of 3x fase dus 3x 240V of 3x 400V )
Ik dacht 240V als ik naar de status kijk:

9975/241/3 = 13.85A

3314/241 = 13.75A
3335/241 = 13.83A
3321/239 = 13.89A

Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/piko_fullpower.png

• roderickvd
PClop schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 14:49:
[...]
Nee, klopt zo. Als je wilt rekenen met de lijnspanning van 400V, dan moet je nog vermenigvuldigen met wortel 3 en kom je weer op dezelfde stroom uit.

Het klopt trouwens dat de selectiviteit van 1,6 een vuistregel is en geen verplichting. Je mag dus best 25A op een 25A hoofdzekering zetten, of 35A op 35A, enz, als je daar een aanleiding toe hebt of het risico gewoon accepteert. Als het enigszins kan raad ik het wel aan; het is een best practice in engineering.

• PClop
  • Niet online
Ik zie het nu, een Pico 10.1 doet max 14.5A x 230 x 3 = 10005W ;)
http://www.sunnshop.nl/pdf/kostal/kostal_piko_4.2.pdf

had ik ook even eerder in kunnen spieken

• WoudseHoeve
PClop schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 15:41:
Ik zie het nu, een Pico 10.1 doet max 14.5A x 230 x 3 = 10005W ;)
http://www.sunnshop.nl/pdf/kostal/kostal_piko_4.2.pdf

had ik ook even eerder in kunnen spieken
RTFM _O-

• Chris96
  • Laatst online: 19:46
Goede avond,

Ik zag net dat 1 van mijn omvormers problemen vertoond, hij is vanmiddag door nog onbekende reden 2x uitgevallen zoals te zien is in onderstaand overzicht. Iemand enig idee of steca's daar vaker last van hebben? Ik heb helaas via mijn logging geen AC voltage overzicht dus kan niet zien of dat het probleem was. De andere omvormer heeft er geen last van.

http://www.fp4all.org/use...rd.php?sysid=5004&subid=2

• MichielFRL
Chris96 schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 18:20:
Goede avond,

Ik zag net dat 1 van mijn omvormers problemen vertoond, hij is vanmiddag door nog onbekende reden 2x uitgevallen zoals te zien is in onderstaand overzicht. Iemand enig idee of steca's daar vaker last van hebben? Ik heb helaas via mijn logging geen AC voltage overzicht dus kan niet zien of dat het probleem was. De andere omvormer heeft er geen last van.

http://www.fp4all.org/use...rd.php?sysid=5004&subid=2
Op http://www.wijhebbenzon.n...steca-omvormers?start=408 wordt er over dit onderwerp gesproken, echter lijkt er nog geen verklaring voor te zijn.
Zelf vermoed ik dat de mppt in de war is en alles uitzet en opnieuw opstart, of dat de Steca niet goed weet wat hij/zij met het overschot aan ampères moet.

• Proton_

Proton_

Team Welles

De andere omvormer heeft ook een rare dip.
Ik lijk een zelfde soort probleem te hebben:
http://www.fp4all.org/use...ysid=5107&totalOverview=1
Volgens de Plugwise logging die ik ook heb treedt het alleen op bij de omvormer waar de fp4all logger aan geknoopt zit, als ik die omhang heeft de andere omvormer het probleem...
Kan het nu alleen niet verder uitzoeken (iets met tent).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Chris96
  • Laatst online: 19:46
MichielFRL schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 18:31:
[...]

Op http://www.wijhebbenzon.n...steca-omvormers?start=408 wordt er over dit onderwerp gesproken, echter lijkt er nog geen verklaring voor te zijn.
Zelf vermoed ik dat de mppt in de war is en alles uitzet en opnieuw opstart, of dat de Steca niet goed weet wat hij/zij met het overschot aan ampères moet.
Overschot aan ampères heb ik niet, alle panelen leveren rond de 5A
De steca 500 krijgt gemiddeld 110v aangeboden de steca 300 gemiddeld 60v
Proton_ schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 18:36:
De andere omvormer heeft ook een rare dip.
Ik lijk een zelfde soort probleem te hebben:
http://www.fp4all.org/use...ysid=5107&totalOverview=1
Volgens de Plugwise logging die ik ook heb treedt het alleen op bij de omvormer waar de fp4all logger aan geknoopt zit, als ik die omhang heeft de andere omvormer het probleem...
Kan het nu alleen niet verder uitzoeken (iets met tent).
Die andere Steca 300 valt niet dood tot 0v dat heb ik nog niet eerder gezien op die omvormer. Het dipje wat je ziet kan ik niet verklaren maar er was op dat moment 54V x 1.1A
Misschien is de reactietijd van de plugwise te traag om die dip te zien.
Ik las op die website van 'wij hebben zon!' dat er al eens omvormers via RMA geruild zijn dus ik denk dat het niet aan de FP4all logger ligt.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris96 op 23-07-2014 19:01 ]

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:58
Ik hoor niemand over de interne bedrading van de verdeelkast?

Normaliter is de kast uitgelegd op het afgezekerde vermogen van de NUTS.
Nu komt hier soms tot wel 20-25A bij aan invoeden...

Lijkt me een belangrijker issue dan selectiviteit in deze?

• roderickvd
AcIDeR schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 19:20:
Ik hoor niemand over de interne bedrading van de verdeelkast?

Normaliter is de kast uitgelegd op het afgezekerde vermogen van de NUTS.
Nu komt hier soms tot wel 20-25A bij aan invoeden...

Lijkt me een belangrijker issue dan selectiviteit in deze?
Goed punt. Als het goed is (assumptions...) dan zijn alle groepenkasten intern met 6 mm2 bedraad. Dan heb ik het over aansluitingen tot 40A, dus ook die van 25A. Zo heurt het. De moeite waard om te controleren bij invoer van 20A of meer!

• Einoël
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 14:26
Einoël schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 17:25:
....
Mede dankzij de mooie tekeningen die ik hier voorbij zie komen, zitten we nog te spelen met het idee om de 2 x 4 panelen op de schuurdakjes in een oost, west, of oost, west, oost, west opstelling neer te leggen. Het huidige plan is een kleine schans van 4 panelen portrait en deze zal vanwege het zicht sowieso op het oosten gelegd worden. Qua rendement verwacht ik niet veel verschillen, al zullen we met O/W/O/W een wat grotere hoek kunnen maken. De constructie zal wat meer werk worden.

Grote vraag is of de Soladin het aankan wanneer je twee afwijkende strings (één Oost en één West) hier parallel op aansluit. Deze heeft immers maar 1 mpp tracker. Durft iemand hier iets over te roepen?
Een antwoord op mijn vraag of je afwijkende strings kunt aansluiten op een omvormer met 1 tracker heb ik ondertussen gevonden. Vond hier ergens een verwijzing naar een onderzoek van Fronius en het lijkt er op dat dit geen probleem zal zijn.

Waar we nog niet over uit zijn, is wat nu de meeste ideale opstelling is om die 4 x 185 Wp aan te sluiten op de soladins. Het wordt of twee rijen van 4 panelen op een schans richting het Oosten (115 gr Azimuth (op zuiden is uitgesloten vanwege uitzicht)). De schans zal een hoek hebben van tussen de 5 en 10 graden en zal dan aan de hoge kant iets uitsteken, maar dat is geen probleem.

Of het wordt een oost-west-oost-west (115 gr-295 gr - 115 gr - 295 gr). Dan willen we alles binnen de dakranden van de schuur houden en krijg ik na wat rekenwerk een hellingshoek van ongeveer 30 graden. Een oost-oost-west-west opstelling wordt te hoog.
Het schuurtje staat tot een uur of 10 in de zomer en tot een uur of 12 in de winter in de schaduw. Daarna staat de zon er vol op.

Ik vind het lastig om te voorspellen welke opstelling het hoogste rendement uit de omvormer gaat halen. Heb al wel gezien dat als we voor de oost-west-oost-west kiezen vanaf 18u 's avonds, de 2e rij langzaam in de schaduw van de eerste komt te vallen. Mijn gevoel zegt dat de schans opstelling door de lage hoek gedurende de hele dag gelijkmatiger zal presteren, ook omdat de west hoek van 295 graden niet ideaal is, maar ja dat is maar gevoel.

Uiteraard is het beter om het gewoon aan te gaan sluiten, dat levert natuurlijk het meeste op, maar door drukte hebben we dat nog even uit moeten stellen. :'(

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:58
40+20A betekend dan al dat er een stroom mogelijk is intern van 60A
En dat betekend 10mm2!

• roderickvd
AcIDeR schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 23:48:
40+20A betekend dan al dat er een stroom mogelijk is intern van 60A
En dat betekend 10mm2!
Nominaal? Tenzij er 63A eindgroepen worden gebruikt niet. Alleen op de gemeenschappelijke fasepunten (klemmen, rail, blokje) kan er 40A invoer + 20A productie lopen. Die kunnen daar mee omgaan (meestal). Maar vanaf daar naar de hoofdzekering maximaal 40A en naar de eindgroepen maximaal 16/25A.

• Proton_

Proton_

Team Welles

[b]roderickvd schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 09:06
Alleen op de gemeenschappelijke fasepunten (klemmen, rail, blokje) kan er 40A invoer + 20A productie lopen.
Is dat niet gewoon 20A?
In het randgeval dat de omvormer opeens een gebruiker wordt van 5kW heb je een probleem waar selectiviteit of superdikke kabels ook niet meer helpen.

• roderickvd
Worst case, als je vier eindgroepen hebt die (bijna) allemaal 16A afnemen. Dan heb je maximale afname van de hoofdaansluiting én van je omvormer. Dus 40A + 20A.
In het randgeval dat de omvormer opeens een gebruiker wordt van 5kW heb je een probleem waar selectiviteit of superdikke kabels ook niet meer helpen.
Eens. Het zal van korte duur zijn, want de hoofdzekering smelt vanzelf door. Daar is met het kabelontwerp rekening mee gehouden (kortstondige grote thermische belasting).

[ Voor 4% gewijzigd door roderickvd op 24-07-2014 10:42 . Reden: thermische belasting ]

• migjes
Proton_ schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:12:
[...]

Is dat niet gewoon 20A?
nee, er is nog net een ander probleempje.
stel ik installeer een elektrische kook plaat van 2x16A (eigenlijk is dat maar 22A max) en mijn oven staat aan van 16A op dan kom ik al aardig in de buurt van mijn hoofd groep. (dit zou nog net kunnen)
op momenten dat het zonnig is zou je wel een wasmachine(10A) aan kunnen zetten en dan trek ik wel een 48A door de meter kast zonder dat er ook maar iets kapot is.
en dat is wel een situatie waar je rekening mee moet houden.

maar de discussie is vrij zinloos, stel dat ik gewoon 35A teruglevering doe en me niks aantrek van de selectiviteit.
dan kan ik makkelijk 10.000 kWh op wekken, maar heb ik een hels van een karwei om dat weer te gebruiken met een normaal gebruikers patroon.
(en ook hier is een uitzondering op, zodra we allemaal elektries gaan auto rijden dan kom je in eens een aardig eind in dat soort richtingen, maar een verzwaring van de aansluiting is dan een betere oplossing en voor de meeste steden zal het dan snel 3x25A worden.)

• MichielFRL
migjes schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:36:
[...]
(en ook hier is een uitzondering op, zodra we allemaal elektries gaan auto rijden dan kom je in eens een aardig eind in dat soort richtingen, maar een verzwaring van de aansluiting is dan een betere oplossing en voor de meeste steden zal het dan snel 3x25A worden.)
3x25A is toch al jaren standaard?
Hoe sluit je anders een 90cm inductieplaat aan van 10,8kW?

• roderickvd
MichielFRL schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:45:
[...]
Ja. Sommige oudere aansluitingen zitten nog op 1x25 maar worden vanzelf en kosteloos verzwaard naar 3x25. Alle nieuwe woningen krijgen standaard 3-fase.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Van de week even de meterkast ingedoken en daar viel mij op dat ik maar 1x zwart & 1x rood binnenkreeg.
dit dunkt mij dat dit 1x25A is, toch?

Hm, de NUON nota geeft echter 3x25A !

[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 24-07-2014 11:13 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

(Offtopic)
Mijn aansluiting is (kostenloos en ongevraagd) twee maanden terug omgezet van 1x35A smeltveiligheid naar 1x40A automaat.
Had graag 3x25A gewild maar dat moest ik tegen bijbetaling later zelf maar regelen.

• PClop
  • Niet online
[...]

Verruim je blik, ik betaal sinds jaar en dag voor een 1x35A aansluiting, heb 1x25A.
Toen mijn woning werdt "gezet", was er nog geeneens een stroomnet ( anno 1907 )
Voor de "oorlog" liep de stroom hier nog door draadjes hangende in de lucht, kris kras van
huis naar huis met hier een daar een paal, na de oorlog is alles stap voor stap ondergronds
gemaakt, eind 40' begin 50'jaren, zulke kabels ( 2x6mm² , als het mee zit, anders 2x4mm² GPLK )
liggen hier nog ( bijna ) overal in de oudere wijken, hier, en in de rest van Nederland. ;)

• migjes
[...]
is erg locatie gevoelig hier in de stad.
het oude centrum krijgt maar 220V met 1 fase en dan meestal 35A maar soms ook nog een oude 25A.
een stukje daar buiten heeft iedereen een 35A met 230V.
en de nieuwbouw wijken hebben allemaal een 3x XA aansluiting waar meestal maar 1x 35A van aangesloten is.
en op een 1x 35A kun je vaak wel een kookgroep laten installeren van 2x 16A.
de inductieplaat moet er dan wel mee kunnen werken en dan zit je meestal aan een apparaat wat ongeveer 5400W max gebruikt. (vaak zie je dat de turbo functie niet werkt als alle pitten aanstaan of een andere oplossing)
als je huis op dat soort zaken is voorbereid dan is het vaak wel mogelijk om meer als 20A te kunnen terug leveren. (het is allen wel zo onzinnig want op maken van je opwekking word dan echt een lastige zaak.)
Crazy- schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 11:04:
Van de week even de meterkast ingedoken en daar viel mij op dat ik maar 1x zwart & 1x rood binnenkreeg.
dit dunkt mij dat dit 1x25A is, toch?

Hm, de NUON nota geeft echter 3x25A !
waarschijnlijk staat er iets anders in je nuon nota ;)
max 3x25A of 1x 80A.
dat kan dus van alles zijn tussen "1x80A en 1x 25A" of "3x 25A".
meest voor komende is 1x 35A of 3x 25A.
Proton_ schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 11:10:
(Offtopic)
Mijn aansluiting is (kostenloos en ongevraagd) twee maanden terug omgezet van 1x35A smeltveiligheid naar 1x40A automaat.
Had graag 3x25A gewild maar dat moest ik tegen bijbetaling later zelf maar regelen.
ik vraag mij af of dat wel beter is.
een goed gekoelde smeltveiligheid haalt ook wel de 40A voor bijna een uur lang.
(zelf tabel opzoeken voor preciezere gegevens.)

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

migjes schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 11:39:
waarschijnlijk staat er iets anders in je nuon nota ;)
max 3x25A of 1x 80A.
dat kan dus van alles zijn tussen "1x80A en 1x 25A" of "3x 25A".
meest voor komende is 1x 35A of 3x 25A.
nagebeld en inderdaad: MAX 3x25A
gelijk maar even weer een jaar vast gelegd de prijzen (gas 65.28 naar 60.91 en stroom 22.59 naar 21.97ct)

zo en nu weer ontopic ;)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

roderickvd schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:49:
[...]

Ja. Sommige oudere aansluitingen zitten nog op 1x25 maar worden vanzelf en kosteloos verzwaard naar 3x25. Alle nieuwe woningen krijgen standaard 3-fase.
Mijn nieuwbouwwoning is van 2010 en heb toch echt maar 1x 35 40A.

De bekabeling zal er misschien zijn (vóór de hoofdschakelaar) maar in mijn meterkast komt toch echt maar 1 fase binnen.

• migjes
Crazy- schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 12:03:
[...]
nagebeld en inderdaad: MAX 3x25A
als je het goed wil zeggen:
maximaal 1x80A of 3x25A.
en minimaal 1x25A of 3X25A.
je betaald namelijk het zelfde bedrag voor al die aansluitingen aan vaste kosten en meer weet nuon niet.
(de netbeheerder zou het wel preciezer moeten weten, maar geeft dat soort gegevens niet vrij (of misschien weten ze het eigenlijk ook niet))

en dan kan het ook nog zijn dat je op een oude wijk centrale zit en dat je maar 220V binnen krijgt in plaats van 230V.
en dan heb je ook nog de uitzonderingen voor woonboten en vakantie huizen (en hier en daar een rampzalig ouderwetse voorzieningen, zoals in mij oude huis 2x 16A (super traag) was alles wat ik had in mijn vorige huis)
je krijgt dus 2 kabels binnen melde je, dan zou ik gokken op 1x 25A of mischien 1x 35A.
(en hoe is hij dan geaard?)

(als je het mij vraagt kun je de selectiviteit makkelijker breken als je 1x 25A hebt als dat je 1x 35A hebt.
je blijft dan een stuk makkelijker in veilige waardes ;) )
Fairy schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 12:27:
[...]
Mijn nieuwbouwwoning is van 2010 en heb toch echt maar 1x 35A.

De bekabeling zal er misschien zijn (vóór de hoofdschakelaar) maar in mijn meterkast komt toch echt maar 1 fase binnen.
klopt, en is een vrij normale situatie.
maar waarschijnlijk komt er wel een 3-fase kabel binnen en dan kun je gewoon 3 nieuwe hoofd zekeringen laten plaatsen van 25A.
(leuk detail, is hier al een paar keer voorbij gekomen, soms zijn ze dan te lui en vervangen de 1x35A dan gewoon voor 3x35A en dan hoef je nog steeds maar te betalen voor 3x25A >:)
de administratie van de netbeheerder is soms een zooitje. lol)

• MichielFRL
Fairy schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 12:27:
[...]

Mijn nieuwbouwwoning is van 2010 en heb toch echt maar 1x 35A.

Vanaf 1 juli 2011 lees ik nu

http://www.liander.nl/lia...x25a_nieuwe_standaard.htm

• PClop
  • Niet online
@ migjes,

(en hoe is hij dan geaard?) niet, aardpen ?

• migjes
@PClop
kom jij ze nog wel eens tegen dat ze niet geaard zijn?
aardpennen worden niet gebruikt hier in mijn gebied, is te lastig op zand grond, je moet best diep gaan hier.
dus overal waar ik kom is er eigenlijk altijd een aarde.
(in mijn oude huis ging dat via de roestige gas leiding, maar echt een goed voorbeeld was dat niet, want ik heb zelfs het laatste half jaar voor dat het gesloopt werd in samen spraak met enexis en woning bouw vereniging zelfs zonder hoofdgroep gedraaid, ze hadden het spul niet meer om het te kunnen repareren.
heel de houder van de hoofd groep brak af. na 50 jaar is het spul wel een beetje op.)

• Einoël
Is er misschien nog iemand die een mening heeft over mijn 'dilemma'? :? _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Einoël op 24-07-2014 14:09 ]

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:36

databeestje

Von PrutsHausen

Einoël schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 23:46:
[...]

Een antwoord op mijn vraag of je afwijkende strings kunt aansluiten op een omvormer met 1 tracker heb ik ondertussen gevonden. Vond hier ergens een verwijzing naar een onderzoek van Fronius en het lijkt er op dat dit geen probleem zal zijn.
N.B. Het gaat hier in het onderzoek om strings van gelijke lengte met verschillende orrientaties. Het gaat hier dus niet om ongelijke strings! (zoals 6 om 8 bijvoorbeeld).

2 Strings van dezelfde lengte kan je vrijwel straffeloos parallel zetten, mijn recent geposte data bevestigt dit.

De rest van het verhaal kan ik helaas geen goed antwoord op geven, wellicht is een vissengraat opstelling een oplossing? Het hangt er een beetje vanaf hoe het past (pijpjes enzo).

Zeker in de zomermaanden gaat de zon snel genoeg hoog om over de voorste rij heen te komen, daar komt ook de meeste opbrengst vandaan. Wellicht eerst 1 opstelling oost-west maken onder ~20 graden oid in het midden van het dak, en dan later een nieuwe rij ervoor oost-west ervoor zetten met een lagere hoek ivm schaduw.

• migjes
@Einoël
(volg zoizo databeestje zijn verhaal)
en verder boeit het niet zoveel, we hebben het over 4 x 185Wp op een soladin?
kosten zijn goedkoop en alles wat er uit komt is mee genomen.
ik hoop dat je de 500kWh haalt op een jaar, maar als dat 400kWh blijkt te zijn is dat toch ook mooi?
vind het wel een leuk idee om de 2 stringen parallel en dan verschillende richtingen op te zetten.
dus ik wens graag opbrengst cijfers te horen. :*)

• MichielFRL
Einoël schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 14:08:
Is er misschien nog iemand die een mening heeft over mijn 'dilemma'? :? _/-\o_
Check eens mijn pvoutput http://pvoutput.org/intra...3285&dt=20140724&gs=0&m=0 en dan het SF systeem.
Deze panelen liggen op 8 graden helling, richting zuid-west.
Als je de 23e juli pakt zie je dat ondanks dat de panelen op ZW liggen er toch direct al een mooie curve ontstaat, eigenlijk gelijk aan mijn systeem op zuid.
Kortom, met een lage hellingshoek zal de richting wel niet veel uitmaken (in de maanden dat de zon hoog staat).
Ik zou gewoon 1 string maken, of je er nu een schans van maakt of owow met een lage hoek.

[ Voor 6% gewijzigd door MichielFRL op 24-07-2014 15:17 ]

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-01 11:23

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Als het dan toch over groepenkasten gaat:

Wij willen over naar all-electric met natuurlijk PV-panelen als belangrijk onderdeel.
Daarvoor moet de meterkast op de schop: nu vier groepen op 40A. De genoemde 6 mm2 gaan we dan zeker rekening mee laten houden door de installateur.

Die meterkast ziet er trouwens zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2up2pzt.png

vragen:
a. Waarom lopen er twee (en niet één) aansluitkabels van de netwerkbeheerder naar die onderste zwarte aansluitkast? Is die ene de fase, en de andere de aarde?
b. Moeten we met inductie-koken, oven, magnetron, wasdroger, wasmachine, PV-panelen, warmtepomp (naar alle waarschijnlijkheid), zonneboiler (ook naar alle waarschijnlijkheid), buffervat e.d. 100% zeker over naar 3 x 25A?
c. Zal 3 x 25 Ampère wel voldoende zijn, of riskeren we de aanleg van een aansluiting met het ruim 500 euro hogere capaciteitstarief?
d. Als we van 1 x 40A naar 3 x 25A gaan, moet dan altijd de netbeheerder dat uitvoeren, of mogen we daar zelf een bevoegde installateur voor inschakelen, en het doorgeven aan de netbeheerder?
e. Ik las dat het verstandig is om PV op een aparte groep met aardlekautomaat te zetten. Is het voor sommige andere grootverbruikers ook slim om aardlekautomaten te gebruiken, in plaats van gebruikelijke aardlekschakelaar voor verschillende groepen samen?

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 13:19:
@PClop
kom jij ze nog wel eens tegen dat ze niet geaard zijn?
aardpennen worden niet gebruikt hier in mijn gebied, is te lastig op zand grond, je moet best diep gaan hier.
dus overal waar ik kom is er eigenlijk altijd een aarde.
(in mijn oude huis ging dat via de roestige gas leiding, maar echt een goed voorbeeld was dat niet, want ik heb zelfs het laatste half jaar voor dat het gesloopt werd in samen spraak met enexis en woning bouw vereniging zelfs zonder hoofdgroep gedraaid, ze hadden het spul niet meer om het te kunnen repareren.
heel de houder van de hoofd groep brak af. na 50 jaar is het spul wel een beetje op.)
Mijn elektro werk was in de industrie, huisinstallaties zijn een aanvulling op :X
dus nee, geen idee wat nu meer gebruikt wordt, hier in mijn omgeving is het vaak goede kleigrond
dus een zeer goede ( lage ) aardweestand, en in nieuwbouw woningen hoef je nooit geen oude bedrading
te vervangen en/ofzo, dus heb ik daar ook geen........................... ;)

• Einoël
Probleem voor oost-west-oost-west is in mijn ogen dat we niet onder de 30 graden kunnen komen om dit binnen de dakranden te kunnen houden. De meest positieve hoek (oost, 115 graden) ligt tot 10 uur in de schaduw en dan heb je met een hellingshoek van 30 graden volgens mij al een belangrijk deel van de omzet gemist. Met een ligging onder de 10 graden boeit het wat minder. In mijn eigen 'analyses' had ik al veel gekeken naar diverse loggings en pvoutput en die van Databeestje & MichielFRL had ik natuurlijk al in meegenomen. ;)
Aangezien we de panelen sowieso in strings van 2 moeten aansluiten (gezien mogelijke spanning van de Soladin), is het misschien niet eens zo gek veel werk om beide opstellingen een paar dagen naast elkaar op het dakje te zetten en te loggen. (@migjes: gezien de kosten heb je gelijk en is het gewoon leuk om het te proberen)
We moeten nog een paar dagen wachten op de kabels, stekkers en zo. (ken geen 'zonnepanelenspullen'-winkel hier in de buurt van Utrecht, dus maar via Markplaats besteld). De opstellingen zijn niet zo heel groot en met wat improvisatie moeten we een eind kunnen komen. Zodra ik wat gegevens heb, zal ik ze zeker even posten.

[ Voor 12% gewijzigd door Einoël op 24-07-2014 16:09 ]

• MichielFRL
a. Waarom lopen er twee (en niet één) aansluitkabels van de netwerkbeheerder naar die onderste zwarte aansluitkast? Is die ene de fase, en de andere de aarde?
Ik vermoed dat de aansluiting is doorgelust naar de buren. Bij oudere woningen zie je dat nog wel eens.
b. Moeten we met inductie-koken, oven, magnetron, wasdroger, wasmachine, PV-panelen, warmtepomp (naar alle waarschijnlijkheid), zonneboiler (ook naar alle waarschijnlijkheid), buffervat e.d. 100% zeker over naar 3 x 25A?
Voor de PV maakt het niet zoveel uit of je 1x40A hebt of 3x25A, behalve als je meer dan 9kWp wil neerleggen.
Neem je voor de magnetron 10A, wasdroger 16A, wasmachine 10A, warmtepomp 16A dan zit je al over de 40A van je huidige hoofdzekering heen => 3x25A laten installeren door de netbeheerder
c. Zal 3 x 25 Ampère wel voldoende zijn, of riskeren we de aanleg van een aansluiting met het ruim 500 euro hogere capaciteitstarief?
3x25A is voldoende
d. Als we van 1 x 40A naar 3 x 25A gaan, moet dan altijd de netbeheerder dat uitvoeren, of mogen we daar zelf een bevoegde installateur voor inschakelen, en het doorgeven aan de netbeheerder?
Netbeheerder
e. Ik las dat het verstandig is om PV op een aparte groep met aardlekautomaat te zetten. Is het voor sommige andere grootverbruikers ook slim om aardlekautomaten te gebruiken, in plaats van gebruikelijke aardlekschakelaar voor verschillende groepen samen?
Hierover verschillen de meningen. Groepenkast moet toch nog gebouwd worden, dus laat gewoon een extra aardlekschakelaar plaatsen voor de zekerheid.

Pagina: 1 ... 41 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.