roderickvd schreef op zondag 20 juli 2014 @ 15:08:
Terug naar de vraag van Def1ant: het gaat niet om het vergelijken van type HF/TL omvormers, het gaat om het vergelijken van omvormers in de vermogensklasse rond 2 kW voor zijn panelen. Dus een 2 kW HF omvormer vergelijken met een 2 kW TL omvormer is dan van toepassing.
het is helemaal niet dom om er ook een hf omvormer bij te halen.
je moet alleen niet de euro efficiëntie van de omvormers vergelijken
een hf omvormer heeft gewoon een kleiner gebied waar in de V kan afwijken van het optimum.
euro efficiëntie neem het helle gebied en neemt daar een gemiddelde van, en aangezien panelen een standaard V leveren(dan + en - de warmte coëfficiënt) geeft alleen maar een lastigere planning met een hf omvormer, maar qua efficientie kunnen ze ook boven de 97% komen met gemak (en dan zakt de efficientie wat minder als bij een tl als er lagere vermogens van de panelen komen.)
hf heeft ook voordelen maar je moet wel in de buurt van het optimum komen anders word het rendement wat laag.
In de handleiding levert Steca efficiency aan bij 5, 10, 20, 25, 30, 50, 75 en 100% van de rated power. Het is dan eenvoudig om de grafiek te interpoleren:
[
afbeelding]
jep, en vergelijk die grafiek eens met de power-one zijn rated power op 50% en 75%.
dan loopt die nog niet zo ver achter.
de kracht van een power-one zit ook niet echt in zijn uitzonderlijk hoge rendement, maar meer in het hele grote bereik op de P in %.
waar andere omvormers het rendement naar beneden dondert bij lage vermogens, gaat de power-one net door.
(er is zelfs een speciale reddings-mode die begint te werken onder de 235W, de omvormer stopt met continu leveren en gaat over in stootjes leveren om het rendement hoog te houden.)
Waarom niet? De 1800/2300/3010 boost de spanning in zijn DC/DC-tussenkring met een externe spanning, de 3000/3600/4200 niet. De topologie is verder hetzelfde.
dit is een vrij normale gang van zaken in tl omvormers.
mijn power-one maakt er 360v van intern
is alleen uit te lezen met een ander programma als het normale logging programma.
Interpolatie is geen aanname. Steca levert genoeg data, je moet alleen de grafiek zelf even bouwen.
[...]
Wat je stelt klopt, maar waarom is het relevant?
omdat dit verteld dat het eigenlijk gewoon een "normale" tl omvormer is.
(dan kan ik wel toevoegen dat hij erg goede waarden haalt voor een tl omvormer.
dat betekend zeker niet dat hij slecht is. ik wil hem zelfs goed noemen)
Moet even twee keer lezen

zijn Omnik, AEG, SMA en P1 in deze klasse dan
niet "gewoon"? Je schrijft dat die niet te vergelijken zijn.
Dat ben ik met je eens. Alleen heeft niet iedereen de luxe om strings van 5-6 SF panelen te maken, wat je dus wel wilt op een 3000/3600/4200. Zo zijn we terug bij Def1ant: doet hij er verstandig aan om voor die Omnik te gaan, of toch een andere?
ik vraag het me eigenlijk af of je wel voor SF moet gaan als je geen 5-6 stringen kunt maken om op een steca 3000 te zetten b.v.
en ook het precieze punt wat het eigenlijk zou moeten zijn voor SF.
(ik heb er nog geen precieze plek voor kunnen vinden, zie wel mogelijkheden)
eigenlijk ben ik geen grote voorstander van SF het blijft een CIS paneel.
cel rendement is om te huilen als je dat vergelijkt met mono.
in de zelfde ruimte waar je een 170Wp SF legt kun je ook een +/- 210Wp mono leggen.
dus als je die 2 wil vergelijken moet je een steca3600 met 20xSF 170Wp tegen over een 20x 210Wp zetten en dan heb je toch 800Wp meer.

(en dit kan nog extremer.)
maar dit is erg lastig en moet je niet te zwaar aan tillen. (ook een goed voorbeeld is lastig te vinden)
ook SF is cool!!!!
<een minder tweakers mode>
weet je wat pas een slecht rendement is, dakpannen!!!! die leveren 0% op.
alles is beter als dat.
omnik is niet mijn lieveling, maar zelfs die doet het erg goed.
in de range van 2000Wp zie ik altijd liever dat mensen panelen gebruiken met 5" cellen. (10x 210wp of 8x270wp is bijna het zelfde, het gaat om het aantal cellen in de panelen die in serie staan.)
gewoon om beter in het rendement te komen van de meeste omvormers.
met 6"cellen kan ook, maar dan kom je al snel in een stukje onder dimensioneren en dat kan gerust. (is een persoonlijke keuze)
maar ik zeg niet voor niks tegen Def1ant:
"oei, dat zit dicht tegen elkaar aan in deze setup.
ik denk niet dat ik een voorkeur durf uit te spreken"
de vraag is welke voor en nadelen het hardste werken, en ik ben bang dat het niet veel uit maakt.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)