Edwin de Jonge schreef op maandag 28 juli 2014 @ 20:28:
[...]
Ik zal de vraag duidelijker stellen. Ik heb 5 panelen van 166 Watt met met 8 panelen van 240 Watt in serie staan. Het verschil in stroom is ongeveer 0,6 ampere. dus 8,1 vs 7,5 A. Kan ik 5 tigo's aanschaffen om dit verschil op te heffen?
hans had je al het tigo antwoord gegeven.
dan zal ik eens een poging doen voor de mismatch.
ik moet veel gegevens gokken dus neem het met een korreltje zout(ongeveer een kilo.)
ik ga er van uit dat ze beide een cel indeling hebben van 6X10, dat ze of allemaal mono of poly zijn.
is dat allemaal niet dan loop ik hier grote onzin te verkondigen, dus let op.
oke
240Wp met 8,1A maakt een Vmpp van: 29,6V
166Wp met 7,5A maakt een Vmpp van: 22,1V
nu maak je een string van 5 en 8 panelen.
dus 29,6 X 8 + 22.1 X 5 = 347,4Vmpp voor de omvormer.
de 7,5A haal je zeker dus: 2605,5W wat er uit die combi zeker moet komen.
het stukje 0,6A verschil is wat lastiger te schatten wat dat gaat doen.
het zal dan erg van de omvormer afhangen wat die doet (optitrak/mppscanning of pvsweep ondersteuning helpt in dit soort gevallen)
een andere oplossing kan zijn:
1. een power-one 3.0, die heeft 2 mpp's voor beide stringen en heeft die mismach dus niet.
en die kan ook werken met 90V als minimum. (ik weet niet 100% zeker of dit werkt. te weinig gegevens)
2. een omvormer met +/-2000W of 2500W, werken ook zonder al teveel problemen. (als je al een 2000W omvormer hebt, zou ik die gewoon gebruiken

)
3. tigo of andere vergelijkbare systemen.
alleen nogmaals, je geeft de gegevens niet goed op, wij spreken namelijk in Wp wat uit een paneel komt en niet in W en ik weet verder niks van de panelen.
dus ik heb veel moeten gokken en er uit gedestilleerd, dus als ik nu onzin vertel sta ik er niet vreemd van te kijken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)