Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
moeilijk te zeggen.MichielFRL schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:03:
[...]
Ik ben nog steeds benieuwd hoe plat heel plat is.
Hebben we het dan over 5, 10, 15 of 20 graden?
liefst 0 graden, dus gewoon plat. (is geen aanrader, want panelen spoelen dan niet schoon, maar als je niet erg vind om te poetsen en de panelen liggen goed bereikbaar(b.v. schuurtje in de tuin) dan kan het wel en is het zelfs erg effectief)
elke graad daar boven is een afwijking in de curve en levert verlies op.
de eerste graden zullen erg mee vallen, maar ik durf daar geen grens in te geven tot hoever dat gaat.
het verlies gaat al snel logaritmisch omhoog.
(mijn beste gok is 5 graden, maar dat is een gok want ik heb het nooit getest, en kan er ver naast zitten.
het probleem is dat je het niet alleen een dag moet testen maar eigenlijk een heel jaar om zo alle omstandigheden te weten.
en zie ook de relativiteit van het verhaal, hoe slecht je installatie ook is de 500kWh/kWp haal je bijna altijd.
zie antonsboonsta zijn noord set
http://www.antonboonstra.nl/energie/jaaropbrengst.php)
edit:
wat je er nog bij moet weten is:
als het bewolkt is(of gedeeltelijk), dan hebben we diffuus licht en maakt de richting een heel stuk minder uit.
en dat soort momenten zijn vrij vaak voorkomend en maken een groot deel uit van de opbrengst.
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 30-07-2014 12:23 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Weet niet of ik de ernstige versie heb maar besmetting is wel zeker. Heb de aanschaf ook al bij de baas goedgekeurd gekregen dus het is nu vooral gewoon uitvoerenmigjes schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 11:15:
[...]
lol, je haalt het wel zo te lezen.
besmetting is al binnen, of is het nog de ontkennings-fase?
Omdat we de dakkapel op noord (en wellicht op zuid ook) op middellange termijn gaan vervangen komt er dan sowieso een nieuwe situatie. Tot die tijd wil ik met minimale terugverdientijd mijn dak zo optimaal mogelijk volleggen.toch zou ik even goed gaan rekenen.
zo als je net boven je leest bij GioStyle.
zijn kleine setjes wat moeilijker kosten effectief te maken.
kosten van de omvormer wegen dan zwaarder mee.
(maar het kan ook zijn dat je dat helemaal niet interessant vind, en geld genoeg hebt.)
Daar heb ik ook al naar gekeken, ik zou er max 8 kwijt kunnen (6 onder en 2 boven de dakkapel) wat op 1360 Wp neerkomt. Dat kan beter, denk ik danreken ook eens uit of je niet iets kunt met solarfrontier panelen.
die hebben een lagere Wp maar doen meer leveren per Wp.
dat is op zich niet zo heel interessant, maar je kunt dan misschien stringen van 3 maken en dan parallel kopelen.
het voordeel van parallel is dat je er dan misschien ook 3 op het dakkapel kunt zetten, en dan hoeven ze niet precies de zelfde richting te hebben.
ook kan solarfrontier beter tegen de schaduw van het dakkapel (door de stringen parallel en de opbouw van de cellen)
suc6.
Denk dat deze het worden. 9 x 210 is 1890 Wp. Met welke omvormer zou dit kunnen? Dacht zelf aan SMA 1600TL (beetje ondergedimensioneerd) of Growatt 1500TL (lekker goedkope Chinese zut)sun-solar zegt trouwens die ec-solar te hebben in augustus.
http://www.sun-solar.nl/i...uro-incl-btw-op-voorraad/
Die snap ik niet, welke 3 panelen zouden dan 260 Wp kunnen worden? Wegens de lengte kan er maar 1 per rij vervangen worden, en dat kan alleen in de rijen onder de dakkapel (boven de dakkapel gaat 992 mm breed niet passen).edit:
wat ook nog kan.
zijn deze:
http://www.sun-solar.nl/i...voor-1-7-3-euro-incl-btw/
en deze:
http://www.sun-solar.nl/i...e-zonnepaneel-2-0-1-euro/
te combineren in 1 string.
dan kun je al 150Wp meer leggen, door 3 panelen voor 260Wp te vervangen.
en dat zou dan aardig op deze omvormer kunnen.
http://www.sun-solar.nl/i...r-voor-505-euro-incl-btw/
Die Power One is trouwens ook een goede kandidaat bij de 9 x ECS 210
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Ik kan alleen geen goede/duidelijke reviews vinden waarin word verteld welke nou beter is. Misschien kunnen jullie me helpen?
1: Axitec 250 Wp + Growatt 1500TL. €2850
2: BYD P6C-30 260 Wp + Omnik 1,5 KTL. €3269
3: BYD P6C-30 260 Wp + SoladinWEB 1500. €3387
4: ZNShine 255 + Growatt 1500TL. €3000
Is het nou echt waard om zoveel meer geld uit te geven aan een duurdere opstelling?
volgens jouw tekening heb je 208cm onder het dakkapel.JanPedaal schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:27:
[...]
Die snap ik niet, welke 3 panelen zouden dan 260 Wp kunnen worden? Wegens de lengte kan er maar 1 per rij vervangen worden, en dat kan alleen in de rijen onder de dakkapel (boven de dakkapel gaat 992 mm breed niet passen).
Die Power One is trouwens ook een goede kandidaat bij de 9 x ECS 210
dan kun je 2x 80cm panelen doen met 160cm.
of 1x 80cm + 1x 101cm = 181cm. (alle 6 de panelen onder het dakkapel is misschien net iets te veel? ik kan niet schatten of het water dan nog wel in de regengoot loopt. nog dat ik een berekening heb gemaakt of de omvormer dat aan kan.)
aangezien de 2 type panelen die ik gaf de zelfde zijn allen de 2de type heeft 2 extra rijen van de zelfde cellen.
kun je ze gewoon in 1 string aan de omvormer hangen, en dan heb je net 150Wp meer.
niet echt heel erg boeiend, maar kan wel.
de Vmpp komt dan op een +/- 375V uit.
dus als het warm is is die nog ruim hoog genoeg om de power-one op vol rendement te laten draaien.
(het is niet een kwestie van moeten 9 x ECS 210 gaat ook goed, het kan en komt per ongelijk erg leuk uit.
is alleen maar een mogelijkheid, je moet zelf kiezen.)
edit:
ik heb de opstelling van 6x260Wp + 3x210Wp door de berekening gegooid.
de power-one kan dit aan.
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 30-07-2014 13:10 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Zoals migjes al aan gaf, micro omvormers, en als ik het goed begrijp zou het gaan om 4 stuksGioStyle schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 10:13:
Hoe zouden jullie een symmetrisch systeem (oost-west) met 8 panelen aansluiten op een omvormer? Stel 1 panneel heeft een openklemspanning van 45 volt. Elke kant op een aparte string is te weinig om de produceren (openklemspanning van 180 volt, belast zal het wel rond de 100/120 volt liggen, waardoor de meeste omvormers niet aan gaan). Parallel aansluiten? Of gewoon in 1 string?
oost en 4 west, dan past deze, https://www.zonnepanelen....t-260-micro-omvormer.html voor aan elke micro omvormer 1 op oost en de ander op west er parralel op.
Door dat je 45V panelen denkt te gaan gebruiken is de keus aan micro omvormer wel wat beperkt
daar deze vaak maar een max spanning U (V) aan kunnen van 45 a 50 V
Maar met deze specs. zit je dan wel goed,
mits je dan ongeveer 200Wp panelen gaat gebruiken, met "zwaardere"panelen mis je dan wat opbrengst
maar dat is weer afhankelijk van de hoek, bij een steilere hoek kun je wat zwaardere panelen gebruiken
( migjes slaat me er wel mee om m,n oren, als ik iets gil wat volgens hem niet klopt
Erg fijn dat je even meedenkt migjes!migjes schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:46:
[...]
volgens jouw tekening heb je 208cm onder het dakkapel.
dan kun je 2x 80cm panelen doen met 160cm.
of 1x 80cm + 1x 101cm = 181cm. (alle 6 de panelen onder het dakkapel is misschien net iets te veel? ik kan niet schatten of het water dan nog wel in de regengoot loopt. nog dat ik een berekening heb gemaakt of de omvormer dat aan kan.)
aangezien de 2 type panelen die ik gaf de zelfde zijn allen de 2de type heeft 2 extra rijen van de zelfde cellen.
kun je ze gewoon in 1 string aan de omvormer hangen, en dan heb je net 150Wp meer.
niet echt heel erg boeiend, maar kan wel.
de Vmpp komt dan op een +/- 375V uit.
dus als het warm is is die nog ruim hoog genoeg om de power-one op vol rendement te laten draaien.
(het is niet een kwestie van moeten 9 x ECS 210 gaat ook goed, het kan en komt per ongelijk erg leuk uit.
is alleen maar een mogelijkheid, je moet zelf kiezen.)
edit:
ik heb de opstelling van 6x260Wp + 3x210Wp door de berekening gegooid.
de power-one kan dit aan.
Het stomme is dat de 260 Wp panelen langer zijn dan de 210 Wp panelen hoewel ze alleen in de breedte extra rijen hebben (1640 mm ipv 1580 mm). Wellicht iets zwaarder frame vanwege hoger gewicht?
Daardoor passen er net geen 3 naast elkaar op mijn dak, 3 x 1.64 = 4.92 m
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Dit klinkt dan toch als de zware variant van het PV virusGioStyle schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 13:21:
Stel dat... ik ga uitbreiden (heb mijn huidige set net een maand, en zit alweer te denken over uitbreiding), dan zou ik de hele dak van het huis volgooien. Ik heb een half schuin dak (met dakpannen) naar het oosten en een half plat dak. Ik zou denk ik 2 rijen van 4 stuks (totaal 8 stuks) EC Solar 310 Wp in landscape met ClickFit rails op schuin dak plaatsen en 8 stuks EC Solar 310 Wp in een symmetrisch systeem met FlatFix Fusion plaatsen. In deze opstelling zou ik het liefst gebruik willen maken van 1 grote omvormer.
mmm als ik in de pdf kijk zie ik bij allebei de panelen 1580mm staan.JanPedaal schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 13:20:
[...]
Erg fijn dat je even meedenkt migjes!
Het stomme is dat de 260 Wp panelen langer zijn dan de 210 Wp panelen hoewel ze alleen in de breedte extra rijen hebben (1640 mm ipv 1580 mm). Wellicht iets zwaarder frame vanwege hoger gewicht?
Daardoor passen er net geen 3 naast elkaar op mijn dak, 3 x 1.64 = 4.92 m2 cm te lang
volgens mij heb ik per ongeluk de verkeerde link doorgegeven.
gebruik deze pdf's en links
http://www.sun-solar.nl/w...D-Wp-zwarte-datasheet.pdf
http://www.sun-solar.nl/i...panelen-zwart-2-2-2-euro/
http://www.sun-solar.nl/w...en-zwarte-handleiding.pdf
bij het passend maken van panelen en gebruikmakend van clickfit materiaal.
reken ik 8mm tussen de panelen en 5cm voor de uiteinden.
dus:
5cm + 158 + 0,8 +158 +0,8 + 158 + 5 = 485,6cm
(maxima mea culpa, mijn fout.
ik zie het al ik heb een verkeerder link gebruikt.
stom stom stom.
gebruik deze pdf's
de panelen zijn zelfs 270Wp in plaats van 260Wp
dus zelfs 180Wp meer per rij die je vervangt.
lol, ik geef gewoon de schuld aan PCIop omdat hij mij niet goed heeft gecontroleerd
wedden voor een PV paneel dat jij dat straks ook hebt.JanPedaal schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 13:33:
[...]
Dit klinkt dan toch als de zware variant van het PV virus
(geintje, ik doe nooit wedden. of andere gok spelletjes.)
maar het geeft wel aan waar voor je moet oppassen.
edit:
zo, ik heb mijn rotzooi weer eens flink veranderd.
en een bak koffie gepakt, had het nodig zo te merken.
foutjes zitten in een klein hoekje blijkt maar weer.
[ Voor 41% gewijzigd door migjes op 30-07-2014 14:08 ]
Andere orientaties altijd parallel. Als je bedoelt dat je 8 panelen hebt met een Voc van 45 volt zijn dat panelen met 5 inch cellen. De MPP spanning zal dan ongeveer 36 Volt p/s zijn. (~144 Volt).GioStyle schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 10:13:
Hoe zouden jullie een symmetrisch systeem (oost-west) met 8 panelen aansluiten op een omvormer? Stel 1 panneel heeft een openklemspanning van 45 volt. Elke kant op een aparte string is te weinig om de produceren (openklemspanning van 180 volt, belast zal het wel rond de 100/120 volt liggen, waardoor de meeste omvormers niet aan gaan). Parallel aansluiten? Of gewoon in 1 string?
Er zijn een aantal omvormers die al oppaken bij circa 80 Volt zoals de Omnik 1ktl (goedkoop), StecaGrid 2000 (duur, 2 MPPT).
Nou weet ik niet wat de dak hoek is van de oost-west, maar als het 45 graden is kan je zonder problemen 1600Wp op een 1000Wac omvormer plaatsen. Dit in verband met niet gelijktijdig opwekken. Een 1500Wac omvormer is al overkill.
Edit: Soladin 1000 Web of Soladin 1500 Web voor een Nederlands product?
[ Voor 4% gewijzigd door databeestje op 30-07-2014 13:44 ]
Ja, even het paneel korter maken.. nu past het wel jamigjes schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 13:36:
[...]
mmm als ik in de pdf kijk zie ik bij allebei de panelen 1580mm staan.
dus:
Als ik 2 rijen van 270 panelen erop krijg wordt het wel heeel interessant! 2250 Wp had ik niet gedacht toen ik begon te oriënteren. Toch maar weer het dak op om iets nauwkeuriger te meten. Voor zover ik me kan herinneren (tijdje geleden alweer) is de 2080 mm gemeten van onderkant eerste pan tot onderkant dakkapel. Wordt net iets te krap denk ik ivm afstromen regenwater.(maxima mea culpa, mijn fout.
stom stom stom.
gebruik deze pdf's
lol, ik geef gewoon de schuld aan PCIop omdat hij mij niet goed heeft gecontroleerd![]()
)
Ja, wij zitten nu alweer te puzzelen of er nog meer op past (een gewaarschuwd man telt voor tweewedden voor een PV paneel dat jij dat straks ook hebt.![]()
Heb nog wel een vraag over de Power One waarvan je de link stuurde. Dit is het outdoormodel. Als ik de specs vergelijk, lijkt de indoor een fan te hebben (zie geluidsniveau) en de outdoor niet. Is deze dan wel geschikt om op zolder te hangen? Ventilatie is daar niet echt optimaal.
Verder stel je voor om de 2 paneeltypes door elkaar te gebruiken. Gaat dat in dit geval automatisch goed omdat het dezelfde cellen zijn in de verschillende panelen? "Normaal" zou dat toch verlies kunnen geven omdat de panelen bij verschillende voltage/amperage pieken?
sorrie, ik had de verkeerde link gepost, maar wel met de goede panelen gerekend.JanPedaal schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 15:02:
[...]
Ja, even het paneel korter maken.. nu past het wel ja
er is nog een +/-15cm over, dus kan het of kan het niet?Als ik 2 rijen van 270 panelen erop krijg wordt het wel heeel interessant! 2250 Wp had ik niet gedacht toen ik begon te oriënteren. Toch maar weer het dak op om iets nauwkeuriger te meten. Voor zover ik me kan herinneren (tijdje geleden alweer) is de 2080 mm gemeten van onderkant eerste pan tot onderkant dakkapel. Wordt net iets te krap denk ik ivm afstromen regenwater.
die zul je moeten op meten en zelf schatten.
als je clickfit gebruikt als bevestiging materiaal hoeft er daar geen ruimte tussen.
als je voor de 6x270Wp + 3x210Wp gaat dan is de max V al een aardig eind richting de 600V en zullen best een aantal omvormers af gaan vallen die nog kunnen. (dan weet je dat vast)Ja, wij zitten nu alweer te puzzelen of er nog meer op past (een gewaarschuwd man telt voor twee)
Heb nog wel een vraag over de Power One waarvan je de link stuurde. Dit is het outdoormodel. Als ik de specs vergelijk, lijkt de indoor een fan te hebben (zie geluidsniveau) en de outdoor niet. Is deze dan wel geschikt om op zolder te hangen? Ventilatie is daar niet echt optimaal.
Verder stel je voor om de 2 paneeltypes door elkaar te gebruiken. Gaat dat in dit geval automatisch goed omdat het dezelfde cellen zijn in de verschillende panelen? "Normaal" zou dat toch verlies kunnen geven omdat de panelen bij verschillende voltage/amperage pieken?
ik heb zelf de power-one pvi 3.0 OUTD en die hang gewoon op zolder geen probleem om een OUTD model op zolder te hangen.
het mixen van paneel types is wat lastig. (bedenk dat ik die stomme fout maakte, dat gaat dus niet!)
maar beide panelen hebben gewoon de zelfde opbouw.
de 1 heeft 6X12 cellen van 5" en de andere 8x12 cellen van 5".
en dan kun je ze mixen in 1 string omdat beide panelen een gelijke A hebben en de V word gewoon opgeteld.
(belangrijk zijn de 12 en de 5"
er zijn nog wel meer paneel combi's te verzinnen, toevallig kwam deze erg leuk uit bij jouw.
nu kun je ook nog naast het dakkapel 2 panelen hangen
dan word het wel een beetje een tetris, geen idee of je dat erg vind of niet.
probleem is dan wel dat het dan ook snel meer als 600V word en er naar een andere omvormer moet worden gezocht. (ik weet al een paar oplossingen, maar opletten dat je nu ook weer niet teveel gaat opwekken, lol)
maar denk er rustig over na, het heeft geen haast, haastige spoed is zelden goed.
plan je set rustig en overwogen.
Verwijderd
ik heb wat gewone omvormers en een sungrow, op de een of andere reden weet de sungrow op oost west of zuid altijd erg veel meer uit de pv te halen dan de gemiddelde merken, dus mijn antwoord zou ja zijn.Lennard1 schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:29:
Is het nou echt waard om zoveel meer geld uit te geven aan een duurdere opstelling?
ik heb zelfs een sma sb2100tl gehad, en nog is de sungrow vet beter.
na kontakt met mijn leverancier, was het antwoord ... nee geen sungrow meer....voor de benelux
jammer had ik destijds maar 3 van die dingen besteld
Mijn persoonlijke mening is dat er eigenlijk geen echt slecht merk panelen te koop is en dat het meer een kwestie van pech is als er iets mis blijkt.Lennard1 schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:29:
1: Axitec 250 Wp + Growatt 1500TL. €2850
2: BYD P6C-30 260 Wp + Omnik 1,5 KTL. €3269
3: BYD P6C-30 260 Wp + SoladinWEB 1500. €3387
4: ZNShine 255 + Growatt 1500TL. €3000
Logging is zeker een meerprijs van €100 waard, dat is niet altijd standaard en dat wil je echt hebben.
Verder zijn 260 Wp panelen sowieso minstens 4% meer waard dan 250 Wp panelen.
Ook zijn er moeilijker kwantificeerbaar aspecten: is het een lokale ondernemer waar je langs kan voor een leenomvormer mocht er iets mis zijn, wordt er veilig met steigers of met ladders zonder valbeveiliging gewerkt, zijn er goede referenties etc.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Klopt, ik heb ze ingetekend op een manier dat ik er 2x 6 panelen op kwijt kan, initieel zelf 8 neerleggen, ruimte laten om er 2 af te staan zodat de buren er zelf 4 bij kunnen leggen.migjes schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 09:08:
[...]
ik kan hem niet helemaal volgen of ik mis iets, maar dit klinkt erg vreemd.
(ik noem de setups 1 tot 4., van links naar rechts)
je hebt het over 8 panelen en in setup 1 maar er staan der 12 op die setup?
als je daar de helft van in levert voor de onderburen dan heb je er 6?
kan ik niet helemaal volgen?
Optie 1 lijkt me het makkelijkst, 'gewoon' met Flatfix (of iets vergelijkbaars) neerleggen, 8x 310Wp is voldoende om mijn verbruik af te dekken.setup :
1 = cool.
2= cool (er zou nog een paneel bij kunnen.)
3= cool (ik dacht dat er nog wel 2 panelen bij konden, waarom niet?)
4.=cool (en hier kunnen zeker nog 2 panelen bij, en ik denk zelfs 4.)
als je echt rekening wil houden met de onderburen.
heb je een paar mogelijkheden.
1. leg setup 2, en als de onder buren iets willen doen bouw je het om naar 3 of 4.
2. leg meteen setup 3 of 4, en dan met 2 omvormers, dan verkoop je over een paar jaar de helft aan de onder buren.
3. of jij legt het dak vol, met 2 omvormers, hangt een kWh meter bij de onderburen op.
en je onderburen betalen jouw de kWh stand van de meter. (dat doe ik ook als ik neig neggie dreig te worden.) wel oppassen er zijn wat technische grenzen die niet zomaar kunnen.
Wat voor een omvormer is hier handig voor? Ook rekening houdend dat er misschien ooit maar 6x310Wp aanhangt? Zou een Omnik 2k hiervoor bijvoorbeeld geschikt zijn?
Andere opties zijn ook mooi, echter groeit het geld nog niet op mn dak om dat 'ff' te betalen
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
2 steca 500 voor jeMichielFRL schreef op zondag 27 juli 2014 @ 22:39:
[...]
Wenn die Installationsgrundregeln, der Neigungswinkel der Solarmodule und die Modultechnologie entsprechend berücksichtigt werden, kann bei einer Ost/West-ausgerichteten PV-Anlage die Installation eines gemeinsamen Wechselrichters die wirtschaftlich günstigere Lösung sein gegenüber der Installationsvariante mit getrennten Wechselrichtern. Schlussendlich bleibt noch festzustellen, dass die Installation eines gemeinsamen Wechselrichters im Vergleich mit der Installation eines Wechselrichters mit zwei MPP-Trackern keine Nachteile aufweist.
- Daaruit concludeer ik dat het gewoon op 1 mppt kan.
- Een 1K omvormer is goedkoper dan 2x Steca 500 en heeft standaard logging.
- Uit het artikel blijkt dat het voltage gelijk is van de oost-west panelen.
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dank voor de tip!Rol-Co schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 20:32:
[...]
2 steca 500 voor je
Nu heb je me wel weer aan het twijfelen gebracht, want ik had bij de lokale PV-handel de Growatt 1000s gezien voor €309.
Ik ben ook even aan het stoeien geweest met de calculator van Mastervolt en bij een 10 graden oost-west systeem is er eigenlijk geen voltage verschil, slechts een klein verschil in ampère. Zodra de hoek groter wordt, wordt het verschil in ampère snel groter.
[ Voor 21% gewijzigd door MichielFRL op 30-07-2014 21:51 ]
Of nieuw voor 180,- p/sRol-Co schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 20:32:
[...]
2 steca 500 voor je
http://www.sun-solar.nl/i...chts-1-8-0-euro-incl-btw/
Mooie prijs,Jack schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 22:00:
[...]
Of nieuw voor 180,- p/s
http://www.sun-solar.nl/i...chts-1-8-0-euro-incl-btw/
Zeker een mooie prijs. Begint er op te lijken dat de dikke marges er wat vanaf gaan.
Heeft meer te maken dat systemen groter worden en gangbare panelen niet geschikt zijn voor deze omvormers.MichielFRL schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 22:13:
[...]
Zeker een mooie prijs. Begint er op te lijken dat de dikke marges er wat vanaf gaan.
Marktplaats staat vol met omvormers en panelen, vaak wat kleiner spul.
Misschien is dit wat voor je,
http://link.marktplaats.nl/m832514640
Is de HV uitvoering. Met 2 in serie kom je dan niet aan minimaal mppt voltage.Rol-Co schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 22:26:
[...]
Misschien is dit wat voor je,
http://link.marktplaats.nl/m832514640
migjes schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 13:36:
[...]
mmm als ik in de pdf kijk zie ik bij allebei de panelen 1580mm staan.
dus:
(maxima mea culpa, mijn fout.
stom stom stom.
gebruik deze pdf's
lol, ik geef gewoon de schuld aan PCIop omdat hij mij niet goed heeft gecontroleerd![]()
)
[...]
wedden voor een PV paneel dat jij dat straks ook hebt.![]()
edit:
zo, ik heb mijn rotzooi weer eens flink veranderd.
en een bak koffie gepakt, had het nodig zo te merken.
foutjes zitten in een klein hoekje blijkt maar weer.
Mijn eerste gedachte was een Steca300 (€220) maar een Steca500 is goedkoper (€180).
Een Soladin500 is nog iets duurder.
Zijn er nog andere omvormers die 170V/2A of 85V/4A (MPP) lusten?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
1km verder ligt een 760Wp installatie met andere omvormer, maar op de dag trek ik aan het langste eind! Ligging is ook wel iets anders,
[ Voor 43% gewijzigd door Crazy- op 31-07-2014 19:07 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Wel interessant als dat kan inderdaad
Ik zou gewoon de Steca 500 pakken en dan en dan parallel aansluiten.Proton_ schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 16:24:
Wat zou de goedkoopste omvormer zijn voor 2x SF160 panelen? Dat past namelijk precies (met aan alle kanten 2 cm over) op mijn tuinhuisje.
Mijn eerste gedachte was een Steca300 (€220) maar een Steca500 is goedkoper (€180).
Een Soladin500 is nog iets duurder.
Zijn er nog andere omvormers die 170V/2A of 85V/4A (MPP) lusten?
Start spanning van de SF ligt hoog genoeg en omdat je parallel aansluit zijn er met minder instraling al ampères beschikbaar en dus productie.
Edit:
Als ik tijd heb morgenavond zal ik als test 2x SF150 parallel aansluiten op de Steca 500 om te kijken wat er dan opgewekt wordt.
[ Voor 9% gewijzigd door MichielFRL op 31-07-2014 22:11 ]
Hm, nee dat gaat niet vrees ik! Had even SF gemist, excuus!Proton_ schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 19:08:
Kan je beide MPP's daarvan in serie zetten dan? Anders blaas ik hem met 1 Solar Frontier CIS paneel op met een open klemspanning van 125V bij -10.
Wel interessant als dat kan inderdaad
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Als aanvulling, vandaag aan het zoeken geweest aan welke specs een omvormer moet voldoen voor een oost/west-setup, en of je de panelen in 1 of 2 strings moeten leggen.SlinkingAnt schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 17:46:
[...]
Optie 1 lijkt me het makkelijkst, 'gewoon' met Flatfix (of iets vergelijkbaars) neerleggen, 8x 310Wp is voldoende om mijn verbruik af te dekken.
Wat voor een omvormer is hier handig voor? Ook rekening houdend dat er misschien ooit maar 6x310Wp aanhangt? Zou een Omnik 2k hiervoor bijvoorbeeld geschikt zijn?
Andere opties zijn ook mooi, echter groeit het geld nog niet op mn dak om dat 'ff' te betalen(en dan is er ook geen loopruimte meer om langs de panelen te lopen, optie 1 is daar redelijk 'conservatief' in
.
In Nederland weinig echt betrouwbare informatie kunnen vinden, maar een aantal mooie artikelen gevonden welke er goed onderzocht uitzien.
- Fronius Folder
- Fronius Paper Zelfde data, maar uitgebreidere tekst en onderzoekmethode
- SMA Polystring artikel
- Fronius ~1% energy losses of the east/west-generator
with one single inverter compared to the
east/west-generator with separate inverters. Annual energy losses are smaller than 1% - SMA One test that was done in the study compares a single MPP tracking inverter with a dual MPP tracking inverter, both with due east and due west facing strings and the same site conditions. The results were only a 0.25% yield loss for the single MPP inverter.
Volgend punt, met een string-setup van 2x4 (4 oost/4west), of misschien zelfs 2x3, is dit voldoende om een omvormer 'aan het werk' te krijgen?
Het zou dan gaan om dit paneel, de 310-variant.
Plaatsing van de omvormer is ook nog een vraagje, buiten op het dak is het makkelijkst, alhoewel binnen in de meterkast ook zou moeten passen, echter heb ik dan 15m DC-kabel nodig van het dak -> kruipruimte -> meterkast. Geeft dat nog veel verlies?
Montage-materiaal wordt iets als hier te koop is, voor €240 beugels om 8 panelen op vast te zetten, scheelt bijna de helft met Flatfix Fusion gok ik
En ben ik dan nog vergeten om over iets na te denken?
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Hier op het forum is het wel bekende materie. Mijn record dag was vorig jaar met de 2 strings parallel op de omvormer. Dit jaar met de dubbel MPPT omvormer niet overheen gegaan.SlinkingAnt schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 19:36:
[...]
Als aanvulling, vandaag aan het zoeken geweest aan welke specs een omvormer moet voldoen voor een oost/west-setup, en of je de panelen in 1 of 2 strings moeten leggen.
In Nederland weinig echt betrouwbare informatie kunnen vinden, maar een aantal mooie artikelen gevonden welke er goed onderzocht uitzien.
Als je kiest voor panelen met een 5 inch cel of 72 cel panelen dan kan je een hogere string spanning realiseren die je dan parallel kan zetten. 4 72 cel panelen leveren circa 144 Volt. Dat is genoeg voor een Omnik 1.0 of 1.5Oftewel, een single MPP-tracker is prima voor een oost/west-opstelling, verlies van 1% op jaarbasis verdient zich terug door de lagere aanschafwaarde.
Volgend punt, met een string-setup van 2x4 (4 oost/4west), of misschien zelfs 2x3, is dit voldoende om een omvormer 'aan het werk' te krijgen?
Feitelijk gezien lenen de SF panelen zich hier erg goed voor. Met 3 SF panelen in serie kan je deze feitelijk op alle doorsnee omvormers aansluiten.
Afhankelijk van de dakhoek moet je de omvormer grote aanpassen. Bij een kleine hoek als 10 graden moet je een grotere omvormer pakken. Met een grotere hoek (~45 graden) kan je een omvormer aanzienlijk kleiner maken (-25%)
http://www.zonnemarkt.nl/...&utm_campaign=nieuwsflits
Vooral de eerste alinea is wel leuk,
In Nederland wordt in Wijk aan Zee jaarlijks het hoogste rendement aan zonne-energie behaald, dat is maximaal 1000 kWh/kWp. Om u een idee te geven, dat betekent gemiddeld vier maanden energie voor één gezin......
maar de laatste is ook leuk.
Volgens mij begrijpt zonnemarkt het nog niet helemaal....
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
is dit zo, en waarom? is dat een wet?
na de meter is de installatie toch van de gebruiker?
(Weet dit ook niet in detail, maar heb al wel regelmatig bij mensen knoeiwerk (gevaarlijk) rondom elektriciteit gezien.)
[ Voor 20% gewijzigd door Einoël op 01-08-2014 16:23 ]
Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp
Het is aangepast volgens mij ....... ze lezen mee ....drielp schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 23:46:
Eigenlijk meer voor de kroeg, maar past ook wel hier:
http://www.zonnemarkt.nl/...&utm_campaign=nieuwsflits
Vooral de eerste alinea is wel leuk,
In Nederland wordt in Wijk aan Zee jaarlijks het hoogste rendement aan zonne-energie behaald, dat is maximaal 1000 kWh/kWp. Om u een idee te geven, dat betekent gemiddeld vier maanden energie voor één gezin......
maar de laatste is ook leuk.
Volgens mij begrijpt zonnemarkt het nog niet helemaal....
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
2 panelen Oost (115 gr Azimuth, helling 5 - 10 gr)
2 panelen West (295 gr Azimuth, helling 5 - 10 gr)
Combi van bovenstaande panelen
[ Voor 4% gewijzigd door Einoël op 01-08-2014 17:50 ]
Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp
Heb je oost-west op 1 Soladin of gebruik je 2 omvormers?Einoël schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 16:45:
Vandaag een dagje vrij, dus even 4 panelen op het schuurtje neergelegd om te gaan testen. Ze lagen vanochtend rond 10 uur op het dakje (was niet zo vroeg op, vrije dag), maar het duurde even wat langer dan gepland om de logging voor elkaar te krijgen. Had alles ingevuld om naar PVOutput te loggen, maar er gebeurde niets. Van alles gecontroleerd (laptop instellingen, firewall (laptop/router), tool opnieuw installeren, laptop naar buiten gegooid), nogmaals de handleiding gelezen en bij de algemene instellingen het vinkje voor 'Computer gebruiken als logger voor dagelijkse grafieken' maar eens geprobeerd...![]()
![]()
Ging er van uit dat dit vinkje niet nodig zou zijn voor alleen een logging naar PVOutput. (Sunprofit, wel een hele mooie tool!) Ach ja, het werkt en hopelijk krijgen we nog wat mooie curves te zien voor de rest van de dag.
2 panelen Oost (115 gr Azimuth, helling 5 - 10 gr)
2 panelen West (295 gr Azimuth, helling 5 - 10 gr)
Combi van bovenstaande panelen
Blijkbaar valt Abcoude buiten Nederland. Hier dik over de 1000 Wh/Wp namelijkWoudseHoeve schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 16:28:
[...]
Het is aangepast volgens mij ....... ze lezen mee ....
Om te testen heb ik 4 panelen neergelegd en 2 Soladins, dus 2 panelen per Soladin. Als we de stelling in elkaar hebben, gaan er 2 x 2 panelen parallel op 1 Soladin. Ik kan nu even kijken wat het verschil is tussen onze oost (115 gr en tot 10 uur schaduw) en west (295 gr en tot 10 uur schaduw) kant en op basis daarvan beslissen wat het gaat worden. (alles oost, of oost west).MichielFRL schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 18:35:
Heb je oost-west op 1 Soladin of gebruik je 2 omvormers?
Als het oost west gaat worden, dan gaan we voor een V-vorm op 10 graden (west oost als het ware
Deze opstelling wil ik gaan neerzetten, maar tot op heden nog geen goedkoop frame wat geen/weinig ballast nodig heeft tegengekomen.Einoël schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 20:04:
[...]
Als het oost west gaat worden, dan gaan we voor een V-vorm op 10 graden (west oost als het ware)
Heb je je al in oost-west frames verdiept?
De constructie waar ik nu aan zit te denken zijn 3 balken van oost naar west, met daarop twee schuine liggers (voor de V-vorm) en twee recht opstaande balkjes. Hierdoor krijg je per balk twee driehoeken, waarbij de middelste balk door beide rijen panelen gedeeld worden. Dan krijg ik 2 x 2 panelen portrait op oost en hetzelfde op west. We zorgen wel voor wat ruimte in het midden, zodat het regenwater goed kan weglopen.
Voor balast gaan we of de balken aan het dak van het schuurtje vastschroeven of een paar plankjes overdwars met wat stoeptegels. Eventueel maken we de kopsekanten nog dicht met houten planken waar ook het schuurtje van gemaakt is.
Nee hoor, er staat nog veel meer onzinWoudseHoeve schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 16:28:
[...]
Het is aangepast volgens mij ....... ze lezen mee ....
Denk aan een tvt van 5 jaar en daarna 25 jaar gratis stroom, volgens mij weten ze niet wie Henk Kamp is en wat hij van plan is
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
De eerste aanpassing is idd gedaanSpeedy-Andre schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 23:25:
[...]
Nee hoor, er staat nog veel meer onzin
Denk aan een tvt van 5 jaar en daarna 25 jaar gratis stroom, volgens mij weten ze niet wie Henk Kamp is en wat hij van plan is
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Tvt van 5 jaar na btw aftrek zit wel in de buurt dacht ik, het blijft een lokkertje.Speedy-Andre schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 23:25:
[...]
Nee hoor, er staat nog veel meer onzin
Ik het even gevraagd, dit was het antwoord:
- 22 x 250 Wp = 5500 Wp x 920 kWh / kWp x € 0,24 (vastgesteld door CBS) = € 1.214 euro jaaropbrengst
- Systeem van 5500 Wp kost ongeveer 6000 euro incl BTW, na BTW terugvordering (kan elke particulier doen) is dat € 4.958 / € 1.214 per jr is 4,1 jaar.
Heb nog even op hun site gekeken een systeem van 20 panelen kost 6269 euro inclusief panelen en dan heb je nog geen korting ..... met 2 paneeltjes er bij zit je op ~ 6600 euro ......
Even na rekenen:
5500*0.92*0.22=1113 Euro, 6600-btw = 5454/1113 = 4.9 jaar... toch ?
25 Jaar ? Tja dat weet Henk Kamp zelfs niet in ons ad hoc politiek klimaat.
Maar goed, na je TVT is alles wat je er nog uit krijgt "gratis", wat je er ook voor krijgt.
P.S. Ik heb geen commerciële belangen bij zonnemarkt, mijn PV systeem komt er vandaan.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
dat is wel een aardige discussie.
24ct, dat vind ik wat hoog.
ik reken ook nog met 22ct.
maar als ik naar de rekening kijk en zie de verhoogde btw naar 21% en de extra sde opslag.
dan gaat de prijs toch langzaam maar zeker richting de 23ct.
mijn ouders zaten al op 0,2274ct, maar dat vinden ze niet zo erg, met een gebruik van 278kWh
de 23ct begint toch langzaam er aan te komen. (mits de leverancier niet een hoog vastrecht heeft)
Hier betalen we :
Laagtarief: €0.21677
Hoogtarief: €0.24157
je moet even een stukje historie weten
vroeger, rekende het cbs de elektra prijs uit met een standaard verbruik van 3500kWh.
en daar in werden ook de vastrecht kosten mee genomen.
en kwam je op +/-30ct uit.
veel pv leveranciers gaven dan TVT's met die 30ct.
terwijl de vastrecht kosten niet saldeerbaar zijn.
ook rekende veel pv leveranciers met een prijs stijging van 4,2% per jaar (net zo als het cbs).
terwijl de stroom prijs maar marginaal steeg en vast recht de pan uitrees.
ook dat stuk is dus niet saldeerbaar.
ik zelf reken liever in enkel tarief, dubbel maakt het allemaal nog een stukje moeilijker.
niet alles in de pv industrie was altijd even netjes, is tegenwoordig een stuk beter.
Daarbij lever ik het meeste terug bjj hoog tarief en het grote verbruik zit bij laag tarief.
[ Voor 33% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-08-2014 10:18 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Verwijderd
totdat we gingen afrekenen, zij dachten wat een sukkel 5 jaar vast en zo`n prijs, dat dacht ik ook.
ook de kale leveringsprijs onder 0 na saldering was hilarisch.
elke situatie is anders, dure stroom was voor mij erg fijn.
het kontrakt was daarna snel verandert, maar wel in mijn voordeel (gas omlaag).
ik zit na die tvt, en dan ben je elke leveracnier te slim af, en dat is wat overheid en energiebranche irriteert,
ze wilde mij als omaatje pakken, totdat ze een klap in hun nek kregen van de high tech prosumer.
ik kan nu niet zomaar meer een helpdesk bellen, bij nuon greenchoice etc.
blijkbaar staat mijn ean paars genoteerd, met bold en een streep eronder.
het verlengen van mijn gc kontrakt in juli duurde ook lang voordat ze bevestigden wat ik vroeg.
power to the people
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2014 11:01 ]

Het is hier het rechterhuis, naast de bomen, met het zonnescherm uit.
Er zijn verschillende bedrijven hier geweest en ze verschillen erg van advies. De eene adviseert een oost-west opstelling met Poly panelen, de ander zweert heilig dat zijn CIGS panelen op west (het linker deel van het dak richting de buren) het beste zijn. Ook verschillen de merken van de zonnepanelen veel, of zijn de omvormers van een verschillend merk. Sommige leveranciers geven daarbij test resultaten van 5 jaar terug, die ik dan niet betrouwbaar vindt omdat in de laatste jaren de ontwikkeling zeker niet stil heeft gestaan.
Ik heb geprobeerd op pvoutput of andere zonnepaneel opbrengst websites geprobeerd om vergelijkbare systemen/opstellingen te zoeken, maar dit is onbegonnen werk. Of ik mis een zoekfunctie?
Hoe kan ik bepalen wat het beste systeem is voor ons huis? Kan ik (ik ben geen electro technicus) berekenen wat de verschillen zijn tussen de verschillende panelen EN opstelling (alles west of oost-west)? Of zijn deze verschillen minimaal en maakt het uiteindelijk weinig verschil?
Eventueel kan ik nog wat meer details geven van de offerte's welke ik heb ontvangen?
20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output
kijk zoizo eens bij mkleinman.
http://www.familie-kleinman.nl/energie/
huis lijkt erg veel qua situatie op die van jouw.
hij heeft ook uitgebreide statistieken van zijn pv (ben even de link kwijt http://graphs.familie-kleinman.nl/ )
cis/poly/mono.
het maakt niet zoveel uit, verschillen zijn marginaal.
cis heb je wat meer m2 dak ruimte voor nodig voor een bepaalde opwek.
poly is over het algemeen verkrijgbaar met iets minder Wp, dus ook iets meer dak ruimte voor nodig.
mono geeft de meeste kWh per m2, maar is dan wel wat duurder.
wil je wat berekenen met opbrengsten, kijk dan op: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/
is niet heilig, maar geeft een indruk.
hoeveel wil je eigenlijk opwekken?
(bedenk je ook dat eens goed kijken naar je gebruik sneller terug verdiend als het op te lossen met pv.
edit:
verschil tussen oost en west.
beste wat ik kan zeggen is dat het marginaal is, oost doet het gevoels-matig beter.
mooi is om oost en west samen te doen op 1 omvormer, kun je extra veel Wp aan hangen waardoor de kosten relatief laag blijven.
[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 02-08-2014 11:25 ]
Een van de opties om uit te breiden is de garage. Mijn garage is de helft van een dubbele garage en de buren hebben op hun deel ook panelen liggen. Vanwege schaduw wekken zij circa 66% op van mijn Yingli panelen (kWh/kWp) en ze hebben micro omvormers per paneel.
Ik zit te denken aan SF omdat ze minder gevoelig zijn voor schaduw en omdat ze minder hellingshoek nodig hebben. Het alternatief is uitbreiden aan de andere kant van het dak, op NW-NNW. Ook daar zal ik wat last hebben van schaduw vanwege een boom.
9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.
mogelijkheden genoeg dus.
ik heb bij mijn ouders oost-west 45 graden.
18 X 265Wp yingly hangen en dat doet +/-750kWh/kWp of een 3600kwh.
daar kun je dus voor kiezen met de NW-NNW.
maar de panelen van de schuur aan de power-one hangen is ook een optie.
normaal kun je daar aan die omvormer 30% meer Wp hangen als W.
dus 4290Wp als alle panelen in de zelfde richting kijken.
wijk je wat af van de zelfde richting, dan is er zelfs nog meer mogelijk.
de omvormer heeft alleen een grens van 2000W per mpp.
dus een 2600Wp per mpp is de max. (met de 30%, dan wel te verstaan)
(de cijfers zijn wat relatief en ik neem onder dimensioneren mee, dat is een persoonlijke keuze tussen economie en opbrengst, en je moet er wel tegen kunnen dat je soms in de lente tegen de max zit. verder geen probleem)
Heb enige tijd geleden een foldertje in de bus gehad over zonnepanelen aanschaffen.
Was er tot dan toe nogal terug houdend over, maar heb toch maar eens contakt op genomen.
Afspraak gemaakt, aardige man ( liep beetje mank met een stok).
Verhaal dat ze allemaal de beste kwaliteit leveren, goede garanties, bedrijf van het jaar al meerdere keren ed.
Ook de financiering regelen ze voor je ( was ook beslist de voorkeur).
Kwam er op neer dat ik 14 panelen zn-shine zxm5 all black, en een sma omvormer gemonteerd ging krijgen.
( heeft het dak niet gemeten, geen berekening).
Financiering via greenloans, 15000,00 plus rente, na 15 jaar afbetaald. Totaal voor het lieve sommetje van ongeveer 23.500,00.
Als u hier even uw handtekening zet, gaan we het meteen voor u regelen.
Zit nu nog steeds te twijfelen of of ik het moet doen :-)
Zijn er meer van dit soort ervaringen?
Jammer, ben alleen de naam van het bedrijf kwijt.
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
wil niet moeilijk doen maar:

vertelt het wel het beste.
14X 250Wp (gok ik zo snel) = 3500Wp.
een prijs om te leggen = tussen de 1.30€/Wp tot 1,6€/Wp.
dus laten we duur doen 3500*1,6 = 5600 euro.
Dit soort bedrijven is er altijd geweest, zo kon je ook een cvketel op afbetaling laten plaatsen met zgn 10 jaar service erbij, ware het niet dat het bedrijf na 5 jaar niet meer bestond
Ik zie ook zo gauw niets meer van hen op internet staan, misschien weer een andere naam?
[ Voor 54% gewijzigd door patrickvanvalen op 02-08-2014 12:38 ]
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Ik kom het voor de helft leggen, was je ramen en neem gebak mee voor onder de koffie, mits ik tijd over heb veeg ik je plaatsje ook nog even aan.
.
Kortom...... Veuuuul te veuul geld
Die leverancier lacht zich kapot want hij krijgt die €15.000 in één keer binnen.
Misschien begin ik ook maar zo'n bedrijf als daar markt voor is, met 5 klanten kan ik dan een jaar lang rentenieren
[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-08-2014 12:55 ]
Als het dan toch ooit opdracht wordt dan stel je dat lang uit, kom je niet opdagen en geeft een ander de schuld. Of je besteed het uit en betaalt het ingehuurde bedrijf gewoon niet. Tegen de tijd dat er actie is ondernomen en er een uitspraak van een rechter is.. Dat duurt wel even. En als je dan je geld maar weer op hebt. Kunnen ze het je ook niet afpakken. Ideaal voor mensen die toch alleennog maar vijanden hebben.....
[ Voor 32% gewijzigd door engelbertus op 02-08-2014 13:08 ]
Ik wil op zuid-zuidoost op een dak met 30 graden hellingshoek, 20 panelen Solar Frontier plaatsen, 20x 165s.
Dit in combinatie met een Fronius GALVO 3.0-1.
Ik heb een mooie prijs hiervoor gekregen incl installatie van 4000 Euro ex BTW. (dus ná belastingaftrek).
Wat vinden de experts hier van de omvormer in combinatie met deze panelen en de prijs? Zal deze niet gaan aftoppen of kan ik beter gaan voor de GALVO 3.1-1? Of is een hogere omvormer niet per definitie beter?
Ik kan vanmiddag de knoop hierover doorhakken en met 2 weken hebben geïnstalleerd.
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
Ik zou een 3,6 nemen, 3300Wp aan panelen gaan in de zomer zelfs nog 3200 continue draaien.groxgrox schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 14:03:
Ik heb mijn offerte bijna rond, even nog een vraag over de omvormer.
Ik wil op zuid-zuidoost op een dak met 30 graden hellingshoek, 20 panelen Solar Frontier plaatsen, 20x 165s.
Dit in combinatie met een Fronius GALVO 3.0-1.
Ik heb een mooie prijs hiervoor gekregen incl installatie van 4000 Euro ex BTW. (dus ná belastingaftrek).
Wat vinden de experts hier van de omvormer in combinatie met deze panelen en de prijs? Zal deze niet gaan aftoppen of kan ik beter gaan voor de GALVO 3.1-1? Of is een hogere omvormer niet per definitie beter?
Ik kan vanmiddag de knoop hierover doorhakken en met 2 weken hebben geïnstalleerd.
en kan die fronius die nu is aangeboden niet meer aan?
[ Voor 32% gewijzigd door groxgrox op 02-08-2014 14:13 ]
Gezien resultaten van anderen, power one 3,6 of stecagrid coolcept 3600, fronius zal ook goed werken, ik ken alleen geen voorbeeld.groxgrox schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 14:12:
bedankt, welke omvormer raad je dan aan? wel een fronius?
Kijk prijstechnisch welke leuk uit komt.
Ik gebruik steca's op beide systemen, vind ze super.
Vast wel, maar onderschat de power van SF niet, zeker op 30 graden, solar frontier moet je niet over dimensioneren.groxgrox schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 14:12:
en kan die fronius die nu is aangeboden niet meer aan?
[ Voor 26% gewijzigd door Rol-Co op 02-08-2014 14:19 ]
dan toch de 3.1.1 kiezen?
3.0.1 is 3160W, output 3000W
3.1.1 is 3310W, output 3100W
[ Voor 23% gewijzigd door groxgrox op 02-08-2014 14:24 ]
Leveranciers hebben altijd problemen met merken die ze niet leverengroxgrox schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 14:22:
powerone had hij slechtere ervaring mee vertelde de installateur, fronius zou bovendien 10 jaar garantie verlenen. wat vind je van de totaalprijs?
dan toch de 3.1.1 kiezen?
3.0.1 is 3160W, output 3000W
3.1.1 is 3310W, output 3100W
Solar frontier verkoopt power sets met de stecagrid, alleen eigen logo er op, vraag daar eens naar. Die zitten volgens mij in dezelfde prijs, er zijn een aantal forummers hier die dat hebben.
Mocht je toch voor de fronius (wat overigens een goed merk is hoor) gaan, dan de hoogste wattage, SF gaat gewoon 10% of meer over specificatie draaien, daar kan je spijt van krijgen op een later tijdstip.
Pv is namelijk verslavend! Erger dan drugs/roken/drinken/sex enz enz.
27.3 m2 PowerSet 3.6 -170-1p 3.57 kWp 21 x SF170-S 1 x SF-WR-3000 1 x 3(+) & 1 x 3(-) 50 m 5 + 5 7 SET91004
http://www.solar-frontier...sets/product-description/
[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 02-08-2014 15:06 ]
@migjes, @roderickvd. Bedankt
@Pietervs
» omdat ik ruimte heb voor een rechthoek op het dak door obstakels (raam, pijpjes etc). Ik wil niet mijn hele dak in willekeur vol leggenWaarom 9 van 260 of 12 van 170? Ik zou kiezen voor 12 van 260, weet je zeker dat je voldoende opbrengst hebt.
Echter heb ik wel een 2e persoon laten langskomen, die adviseerde ipv 9 panelen in portret (3x3) 10 panelen in landscape (2x5). Ik twijfel ik daar nu over, prijs is nagenoeg gelijk:
Het gaat om 10x Gista Black Horse GS6M60 (250WP) met een Solax TL 2800 omvormer vs 9x TRINA Solar mono black (260 Wp) met Omniksol 2.0k-TL omvormer. Prijzen incl. alles zo'n 3800.
Als ik al Google komen Trina panelen en Omni omvormer veel vaker voor, dus bewezen techniek? Alleen is dat het ontbreken van de opbrengst van het 10e paneel ook waard? Persoonlijk denk ik niet. Daarbij is de Trina leverancier al naar beneden gegaan met z'n prijs en de Gista niet (nog geen reactie op offerte gegeven). Ik verwacht dat de prijs van de Gista's alleen nog naar beneden kan gaan.
Omnik wordt vaak incl wifimodule geleverd, bij Solax weet ik dat niet.

11x 270WP ECsolar
3x 210WP ECSolar (rechts)
[ Voor 14% gewijzigd door flippo765 op 02-08-2014 21:37 ]
Een zekere Daniel uit het zuiden wou er wel moeite in steken, heeft meerdere maten panelen in zijn bestand en heeft goed werk afgeleverd.
En eerlijk gezegd vind ik het moeilijk om te geloven dat alle omvormers hetzelfde presteren, een verschil van een paar procent kan toch nog wel oplopen. Koffie smaakt ook niet allemaal hetzelfde, terwijl het allemaal koffie is
Wat mij is vertelt is dat Poly panelen beter functioneren met difuus licht, oftewel wanneer de zon niet recht erop schijnt dan zou je beter Poly kunnen nemen. CIGS kan ik niet inschatten of dit dan NOG weer beter is dan Poly. Beter is dan ook opbrengst delen door de prijs natuurlijk.
We hebben een jaarlijks verbruik van zo'n 3400 watt en de systemen welke ik heb laten offereren zijn zo'n 3500Wp tot 4500Wp. Dit zijn dan bijvoorbeeld 14x 250Wp DelSolar op een Omniksol 3.0Kw bij bedrijf A.
Bedrijf B adviseert 18x JA Solar JAP6 60-250 op een SAJ Sununo TL4KA omvormer.
Bedrijf C adviseert CIGS panelen; 24x TSMC 145Wp op een Omniksol 4.0Kw.
Kent iemand deze merken en kan je mij daarin advies geven? Ik heb nog steeds (sorry migjes
Dus beste man is onverrichter zake naar het volgende slachtoffer gegaan.
Maar het verhaal over pv panelen heeft mij wel aan het denken gezet.
Dus ben ik hier terrecht gekomen.
Over enkele weken gaan er zo'n 50 panelen het dak op.
Ik heb wel 4 verschillende dak vlakken. Maar nauwlijks schaduw.
Ik ga de panelen op 3 losse sma 4000tl21 aansluiten. ( bij uitval van
een blijven de andere twee gewoon doorlopen).
Heb kracht aansluiting, dus kan mooi verdeeld over de 3 fasen.
er zijn wel verschillen.
een omnik zegt max 97.7% rendement te halen.
een steca coolcept zegt 98% rendement te halen.
maar belangrijker is: (geschreven naar de panelen die jij opgeeft.)
Omniksol 3.0 heeft een optimum bij 360V met een minimum van 120V, zou ik de 2 mpp parallel tot 1 mpp koppelen.
en er dan 12x 250Wp DelSolar aan hangen.
dat geeft ongeveer een V van 360V en dan pas haal je de beloofde rendementen.
als je 2 x 7 panelen aan 2 mpp's hangt zul je de 97.7% niet halen.
een steca coolcept is een omvormer die wil minimaal 350V met het optimum ook rond die koers.
om niet onder de 350V te komen moet je al snel 14 x 250Wp DelSolar aan hangen.
(heb deze niet precies berekend het zou ook 15X kunnen zijn.)
dus hoe je de omvormer toepast is belangrijker als welke omvormer je gebruikt.
de steca is dan net iets beter, maar echt veel is het niet.
poly zou het beter moeten doen met diffuus licht, ja maar heb het nooit kunnen aan tonen dat het zo is.
verschil is zo klein dat het mij niet lukt.
de conclusie: oftewel wanneer de zon niet recht erop schijnt dan zou je beter Poly kunnen nemen.
die is fout, als de zon er schuin op schijnt heb je geen diffuus licht, maar gewoon licht.
diffuse licht is wanneer het bewolkt is.
CIGS daar in tegen presteert wel een stuk beter bij diffuse licht.
alleen heb je dan wel te maken met een ander effect.
om een beetje grote aantallen Wp te halen met CIGS heb je erg veel dak ruimte nodig.
en meer m2 aan panelen is natuurlijk beter voor diffuse licht.
maar wil jij echt veel halen ook uit diffuse licht.
dat kan, echt wel.
hang panelen richting oost en west.
voorbeeld van mijn dak:

door de opbrengst met oost-west te verdelen over de dag kun je met een goedkopere kleinere omvormer werken. en met diffuus licht heb je dan veel Wp die werkt (met diffuus licht maakt de richting van de panelen niet veel meer uit)
zo heb ik bij mijn ouders een power-one 3.0(3300W) met 9x265Wp oost en 9x265Wp west (totaal 4770Wp) hangen.
en levert ze een 3600kWh op per jaar.
als ik dat dan omreken naar jouw behoefte reken ik ongeveer 4600Wp mono nodig voor je gebruik te dekken.
(als je me nu vraagt zou ik weer een power-one gebruiken bij mijn ouders, is het antwoord nee.
zins kort heeft omnik een nieuwe omvormer de Omniksol-3k-TL2-S en die is misschien net iets beter voor oost-west. de oude omniksol vind ik niet tof voor oost-west.)
je dak zier er erg groot uit op de foto, dus misschien kun je het ook met CIGS doen.
je hebt eigenlijk best veel m2 nodig voor dat soort panelen om de omvormer te vullen.
lastig schatten hoeveel Wp je dan nodig hebt, ik gok een 4100Wp.
of je pakt mono van pak hem beet 275Wp per paneel, en hangt ze hoog mogelijk op je dak om zo minder last van de schaduw te hebben.
Wat is dan precies het verschil tussen de TL en TL2 serie dat de TL2 geschikter is voor oost-west?migjes schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 09:24:
zins kort heeft omnik een nieuwe omvormer de Omniksol-3k-TL2-S en die is misschien net iets beter voor oost-west. de oude omniksol vind ik niet tof voor oost-west.
de oude 3.0tl heeft maar 1700W per mpp, dus zonder te onder dimensioneren kun je er dan maar 3400Wp aanhangen. (met 30% onderdimensionering 4420Wp)MichielFRL schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 09:42:
[...]
Wat is dan precies het verschil tussen de TL en TL2 serie dat de TL2 geschikter is voor oost-west?
de nieuwe 3.0tl2 heeft 2100W per mpp, dus zonder te onder dimensioneren een 4200Wp. (met 30% onderdimensionering 5460Wp)
power-one pvi 3.0 heeft 2000W per mpp.
power-one pvi 3.6 heeft 3000W per mpp.
sma3000tlst-21 heeft 3000W per mpp.
edit:
dan moet je wel rekening gaan houden met de dakhoek natuurlijk.
liggen ze erg plat dan kan een oude omnik wel, maar is de hoek wat groter raad ik de nieuwe aan.
en heb je 2 muren oost-west, dan kun je gaan voor de sma, lol is wel erg extreem.
(maar een dak met ongeveer 60 graden oost-west, en dan de sma3000 met 6000Wp, mmmm waarom niet)
[ Voor 35% gewijzigd door migjes op 03-08-2014 09:58 ]
Difuus licht is natuurlijk inderdaad iets anders dan 'schuin' licht die op je zonnepaneel schijnt. Met die goedkopere omvormer, bedoel je daarmee dat je niet de volledige wattpiek hoeft te dekken? Zoals in je schema komt het piek vermogen niet boven de 2Kw, dus zou je bij wijze van een Omniksol 2.0Kw kunnen nemen? Ik vraag me af of dit een goed idee is, maar ik begrijp ook je argument dat het piek rendement van een omvormer gehaald moet worden.

Het is hier het rechterhuis, naast de bomen, met het zonnescherm uit.
Het dak is overigens zo'n 10,5m lang. Omdat het dak van de buren schaduw geeft in de winter plus dat er een schoorsteenpijp staat die schaduw kan geven denk ik om zoveel mogelijk bovenaan de panelen te leggen.
Aan de andere kant is het natuurlijk ook maar de vraag of je hier rekening mee moet houden, omdat deze schaduw in de winter effect zal hebben, maar je dan toch maar het mindere deel van je jaar opbrengst hebt.
Omdat ik eigenlijk niet het gehele dak vol wil leggen, valt CIGS eigenlijk dan al af. Blijft Poly panelen over.
Iemand die ervaring heeft met die merken (DelSolar of JA Solar JAP6)? Of is dit ook weer een miniem verschil?
Daarbij denk ik er wel over om maar zoveel mogelijk (in twee rijen dan) erop te leggen. Mijn verbruik zou ik waarschijnlijk niet halen qua opbrengst, maar met een kleine (nu 1,5 jaar) zal dit verbruik ook nog wel gaan stijgen de komende jaren..
[ Voor 8% gewijzigd door Gamerkoe op 03-08-2014 13:08 ]
Waarom niet 9x SF170 oost en 9x SF170 west tegen de nok van het dak op een Omnik 3K?
Dan zal je ongeveer je jaarverbruik afgedekt hebben en omdat je alleen in de nok van het dak panelen hebt geen lot weinig last hebben van schaduw.
mmm, vind ik wel erg optimistisch om met oost-west en maar 3060Wp dat haalt geen 3400kWh per jaar.MichielFRL schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 13:16:
@Gamerkoe
Waarom niet 9x SF170 oost en 9x SF170 west tegen de nok van het dak op een Omnik 3K?
Dan zal je ongeveer je jaarverbruik afgedekt hebben en omdat je alleen in de nok van het dak panelen hebt geen lot weinig last hebben van schaduw.
SF of geen SF.
het is geen zuid
@Gamerkoe
het voorbeeld dagje wat ik gaf was waarschijnlijk erg warme dag. (worden panelen warm dan zakt de W.)
hier een andere dag:

is al weer een stukje hoger, maar ik haal af en toe ook de 2800W.
het is altijd een beetje afwegen hoeveel Wp je op een omvormer hangt.
maar vergeet in ieder geval wat in de handleiding staat, omvormers kunnen veel meer Wp aan als wat daar staat.
er zijn wel grenzen, maar kijk eerst eens wat je wil gaan doen.
Vraag naar de 165Wp bij twentezon, 132,- psGamerkoe schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 13:36:
Ff een leverancier opgezocht, prijs zo'n €3100 voor 18 stuks (http://www.twentezon.nl/s...rsets-170wp/powerset-3-1/, let op wel exclusief montage materiaal zo te zien). Dit terwijl menig bedrijf zo'n €5000-€6000 voorschrijft..
Die bomen op oost, hoe hoog zijn die? Geven die schaduw op oost dak.
Die bomen op oost zijn laag (iig lager). En anders zorg ik zelf wel voor schaduw
Ik zal nog eens een installateur via Twentezon zoeken. Met het merk Solar Frontier heb ik toch meer vertrouwen, deze heeft volgens mij een betere naam dan de merken die mij tot nu toe zijn aangeboden.
Monitoring wil ik trouwens gaan doen met een DIN meter + een YouLess erop. De YouLess gebruik ik nu voor mijn energiemeter, maar die wil ik ombouwen naar een Slimme meter met P1 poort.
Kan je 250-270Wp nemen en is genoeg voor je verbruik. 3.0 of 3.6 omvormer met 2x mppt.
Dan heb je maar 44 meter rails en 40 dakhaken nodig.
Meeste bang for buck met de oost west imho.
[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 03-08-2014 14:15 ]
Er zit trouwens nog een klein afvoer buisje op oost, helemaal aan de zijkant. Zal dan 10+9 of 10+8 kunnen worden, of 10 moet net passen maar dat zal nagemeten moeten worden.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Of het pijpje iets verzettenGamerkoe schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 14:48:
Thanks voor het advies!
Er zit trouwens nog een klein afvoer buisje op oost, helemaal aan de zijkant. Zal dan 10+9 of 10+8 kunnen worden, of 10 moet net passen maar dat zal nagemeten moeten worden.
Je hebt 10,08 meter nodig voor 10 panelen portrait, dus je hebt nog over. 2x 10 is alleen mooi symmetrisch om te zien.
Hier vorig jaar een doorgebrandde mc4 connector in de string van set 1: geen opbrengst mee
Dit jaar het zelfde in string 1 van de 2e set...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Als dat je rioolontluchting is zijn mooie platte oplossingen voor: Google maar eens.Gamerkoe schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 14:48:
Thanks voor het advies!
http://4.bp.blogspot.com/.../Dak+ventilatie+close.jpg
Ik zou het inderdaad symetrisch houden dus 2*10 of 2*9 rijen panelen.
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
De kans is groot dat je binnen de levensduur van de panelen (30 jaar !?) de mechanische afvoer veranderd / vernieuwd. Ik zou het nu dus naar behoefte aanpassen, zeker voor mechanische ventilatie is dat een kleine inspanning. Dat geld trouwens ook voor CV-ketels, dakramen enz.Gamerkoe schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 17:16:
Het is (helaas) een afvoer pijp van de mechanische ventilatie. Dit is een buis van (ik denk zo'n ) 15cm die door het dak is geboord + vast ge-pur-t. Deze blijft dus lekker zitten
Ik begrijp niet dat men geen simpele aanpassing wil doen voor zonnepanelen. Als men een bouwkundige aanpassing (Dakraam, dakkapel, ombouw zolder tot kantoor oid) uitvoert kan opeens alles .....
Helemaal mee eens.WoudseHoeve schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 17:23:
[...]
....
Ik begrijp niet dat men geen simpele aanpassing wil doen voor zonnepanelen. Als men een bouwkundige aanpassing (Dakraam, dakkapel, ombouw zolder tot kantoor oid) uitvoert kan opeens alles .....
Ik heb mijn dakraam verwijderd, het gat dichtgemaakt en een nieuw dakraam aan de andere kant geplaatst op zolder.
Dakje mooi vol met panelen nu ipv een lelijk dakraam ertussen. (no offense)
Dakraam moest ook wel vernieuwd worden, dat wel, en een veel beter dakraam voor terug gekregen. (gekocht).
Helaas deel ik de schoorsteen met de buren, anders ging die er ook nog af.
Om een lang verhaal kort te maken, doe gewoon wat mogelijk is...Ze liggen er voor langere tijd op.
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2014 18:28 ]
Was dat een 4 pans dakraam of een groter exemplaar? Ik zit nog te dubben om een velux dakraam weg te doen, is dat een beetje mooi dicht te krijgen?AUijtdehaag schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:11:
[...]
Helemaal mee eens.
Ik heb mijn dakraam verwijderd, het gat dichtgemaakt en een nieuw dakraam aan de andere kant geplaatst op zolder.
Dakje mooi vol met panelen nu ipv een lelijk dakraam ertussen.
Dakraam moest ook wel vernieuwd worden, dat wel, maar een veel beter dakraam voor terug gekregen. (gekocht).
Helaas deel ik de schoorsteen met de buren, anders ging die er ook nog af.
Om een lang verhaal kort te maken, doe gewoon wat mogelijk is...Ze liggen er voor langere tijd op.
Op de andere kant (noord) zit nu een kunstof Roto Designo R8 (bxh) 1340 x 980 (13/9)
Veel meer licht en niet zo warm meer in de zomer.
Beide dakramen passen tussen mijn gordingen (afstand = 1200)
Ik heb hem dicht gemaakt met dezelfde plaat die vrij kwam van de andere kant. (was breder)
Hier zat nog 5 cm pur isolatie op.
Je kan van binnenuit gewoon de nieuwe panlatten plaatsen en ook de vrijgekomen dakpannen erop.
En plaatje weer er tegenaanmaken. Ik heb de kieren van binnen nog wel weer dichtgepurt.
Lijkt moeilijker dan het is.
Meteen ook de hele zolder weer netjes afgewerkt aan de binnenzijde met extra dampdichte pirplaten en gipsvezelplaten, wat ook wel nodig was. Cool zoldertje in vergelijking met vroeger.
Dus toch een kleine verbouwing met extra isolatie.
Dus eerst een nieuw dakraam (laten) plaatsen, daarna pas het oude raam verwijderen.
Dakplaat en dakpannen hergebruiken.
[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2014 18:57 ]
Maar misschien zelf maar doen, panlatten zijn speciaal hout toch?
Edit: Horizontaal zijn tengels panlatten. Verticaal zijn panlatten tengels.
Ik heb het dakraam laten plaatsen, je moet wel weten waar je een nieuw gat gaat zagen ivm dakpannen.
Dichtmaken heb ik wel zelf gedaan.
[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2014 19:28 ]
Ik zaag een 4 kante plaat uit noord, met panlatten en tengels, die kan ik dan misschien ook wel weer gebruiken.AUijtdehaag schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:59:
Is gewoon vuren hout meen ik, met standaard afmetingen
Edit: Horizontaal zijn tengels. Verticaal zijn panlatten.
Ik heb het dakraam laten plaatsen, je moet wel weten waar je een nieuw gat gaat zagen.
Ik zal morgen eens kijken hoe dat zit, ik wilde eigenlijk iemand inhuren maar misschien toch zelf doen.
Ik ben nu aan het vogelen met de 150wp paneeltjes. Deze zijn 132x99cm i.p.v. 119x79cm.
Nieuwe indeling wordt dan waarschijnlijk 2 rijen van 4 in landscape op zuid-oost, hoek 10 graden.
Dat is 1200wp erbij
Paneeltjes €320 en Growatt 1000s + WiFi €375. Dat is zonder frames 58 cent per wp.
Horizontaal zijn het natuurlijk panlatten, daar liggen de pannen op.AUijtdehaag schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:59:
Is gewoon vuren hout meen ik, met standaard afmetingen
Edit: Horizontaal zijn tengels. Verticaal zijn panlatten.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.