Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 119 Laatste
Acties:
  • 733.717 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Voor de mensen die graag wat willen rekenen.
Veel keurig op een rijtje gezet:

http://www.inbalance-ener...ators_tools_software.html

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Die OP! :D Geniaal. Start leesvoer voor onze medewerkers.

Erik: goed verhaal, windhoos & geen pannen eraf door zonnepanelen.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-03 20:03

Ridder

Advanced Moo Device

Ik zit al en tijdje mee te lezen en ik heb in december panelen op mijn dak laten leggen.
Wij (5-personen) verbruiken zo'n 7500 kWh per jaar aan elektriciteit, en dus leek het wel zinvol om wat panelen op het dak te (laten) leggen.

Ik heb ruimte voor 14 panelen op zo'n 170 graden (ZZW) op een 40 graden dak.
Er liggen nu dus 14 Sunrise 260 Wp Black panelen op mijn zwarte pannendak, bevestigd met volledig zwart montagemateriaal.
Ik heb uit esthethisch oogpunt voor volledig zwart gekozen, zit voor de rest niks achter en ik weet dat het me wel een paar euro kan schelen doordat ze 's zomers warmer worden.

Er ligt nu dus 3640Wp op het dak.
De omvormer is een Growatt 3600MTL geworden, maar deze wordt omgeruild met een Omnik 4K TL2 wanneer deze leverbaar zijn.
Dat wil ik omdat de Omnik TL2 nieuwer en hopelijk beter is en omdat deze eenvoudig te updaten is.....bij de Growatt is dat een stuk lastiger( voor mij althans....... een evil Mac gebruiker).

Ik heb een Qbox van Qurrent aangeschaft om de zaak te monitoren en dat werkt prima.

Gisteren iets van 15 kWh opgewekt met een piekvermogen van 2570W.
In heel februari heb ik 151 kWh opgewekt.

Ik heb een slimme meter laten plaatsen door Westland Infra (na aanmelding panelen).
Er hing al een digitale meter maar die was niet "slim".
De gasmeter zou ook slim worden, maar de afstand was net te groot voor het kabeltje.
Deze maand zou er een draadloze beschikbaar moeten komen.
Dan kan ik alles via de Qbox monitoren: e-verbruik en opwek en gasverbruik.
Realtime.

Het is geen tweeakters-waardige installatie (plug and play) maar het werkt wel.
Arduino achtige oplossingen hou ik wel voor mijn quadcopter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:01
Mooie setup, Ridder, maar met een verbruik van 7500kWh is het de moeite waard om je energiegebruik te proberen terug te dringen. De terugverdientijd daarvan is 0.

Of heb je bijv. een elektrische auto waar veel energie in gaat zitten?

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:12
David schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:29:
Mooie setup, Ridder, maar met een verbruik van 7500kWh is het de moeite waard om je energiegebruik te proberen terug te dringen. De terugverdientijd daarvan is 0.

Of heb je bijv. een elektrische auto waar veel energie in gaat zitten?
Ik persoonlijk vind het verbruik van Ridder en zijn vier familieleden ook wat aan de exorbitante kant. Mooie setup Ridder. Er is niks evil aan Mac. Mac regeert.

Groet,

Duncan.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Vraagje :

Wat denken jullie van de "Siemens SM110" panelen waarvan er 44 worden aangeboden op MP?

Het zijn 110Wp panelen.
Het mmp is bij ~17.5Volt.

Kan ik er 2 strings van 18 op een Piko 4.2 zetten ? de MPP zit dan op 315V en oc op 630
Oriëntatie west, 15 graden.

Zal dat nog wat zijn ? Of zijn er problemen mee geweest?
De oude panelen die ik in de planning had zijn 38Wp en deze 110Wp bij eenzelfde oppervlak.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Het is inderdaad aan de hoge kant.....nogal....

Waar het aan ligt weet ik nog niet. Misschien te veel electronica.
's Nachts daalt het naar zo'n 250-300W......

Ik heb wel een paar notoire grootgebruikers: een 55" plasma en een waterbed.
Dat waterbed heb ik wel eens gemeten met zo'n kWh-meter, maar dat viel alles mee.
's Winters gaat het 300W element wel eens aan, maar echt niet vaak (zichtbaar in de grafiek van de Qbox): temp van bed staat op de laagst mogelijke stand ingesteld. In de zomer is het uiteraard nog minder.

En de plasma.....tja.....ik betaal liever een paar tientjes per jaar meer voor een beter beeld (let wel: ik vind het een beter beeld....en ik zou me dagelijks ergeren aan een knalkleur LED TV).
De vorige (42" HD ready) verbruikte echt niet veel, maar deze zal wel een ander verhaal zijn.
En die is weggegaan (hoewel hij nog prima was) omdat Panasonic stopt met plasma's en ik nog niet zo snel betaalbare oled's zie.

Maar dat is een heel andere discussie.....

Qua auto ben ik niet elektrisch.....wel een Prius, maar geen plug-in....toch nog een beetje geitewollesokkerig!

Terug naar het verbruik: wanneer ik naar de grafieken kijk, zijn er regelmatig pieken wanneer de vaatwasser, wasmachine, kookplaat,stofzuiger, magnetron etc gestart worden.
Daar valt niet zo veel aan te doen ben ik bang voor, of ik moet de domestic engineer wat gaan temmen: minder schoonmaken.

De verlichting is 90% LED.
Paar weken terug de huiskamerverlichting omgebouwd van halogeen spotjes naar LED spotjes.
Dat kost aardig wat en is zeker niet rendabel (in mijn geval) maar het geeft je een goed gevoel!

Eens kijken of het nog lukt om een fotootje te plaatsen.....
I'll be back!

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~ridder/images/PV.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:12
Hoi Ridder,

volgens mij heb je alles al goed uitgezocht.
Ja het is veel en er zijn hier volgens mij heel veel mensen aanwezig die heel goed bezig zijn met energiebesparing maar het is niet zo dat dit altijd een op een te vertalen is naar jouw situatie.

Ik verbruik zelf 8500 KW per jaar. Vergelijkbare situatie met jou.
Ook echt wel gekeken waar ik kan besparen met energiemeters.

Laatst nog gekeken op mijn verbruik bij mijn energieleverancier. Dan blijkt dat ik inderdaad zo een 10 % hoger zit dan mijn buren, Die 10 % kan ik wel verklaren gezien mijn hobby.

Blijft nodig om hier serieus naar te kijken maar soms is het wat het is.

Inmiddels wel ook 3120 Wp panelen op mijn dak geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

8500 kWh op jaarbasis. Dat zien ze graag bij Nuon, zulke goede klanten. Ben wel benieuwd wat voor hobby, want je noemt geen elektrisch koken of een Quooker. Zit hier met drie volwassenen de laatste jaren redelijk constant op 3000 kWh. Daarvan is ca 350 kWh voor het elektrische fornuis en 450 kWh voor de Quooker. Blijft er nog 2200 kWh over voor onze hobbies :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je er werk van wil maken:
Serieus elektriciteit besparen

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Wat hebben jullie als "base load"?

Ik dus zo'n 300W......en dat is dan zo'n 2628 kWh per jaar........best wel veel.....

Mijn vrouw wil dat ik de hele multimediahoek volledig uitschakel.....en daar zit wel wat in....maar als de HTPC 's nachts wat wil gaan downloaden dan moet wel de glasvezel modem, router en HTPC aan staan....eerst eens de kWh-meter er tussen hangen om te kijken wat dat verbruikt.
De glasvezelTV decoder is wel altijd loeiheet, ook bij stand-by.
Maar ja....energie gaat niet verloren: dat zal de gasrekening weer wat verlagen ('s winters dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

Hier een base load van 127 watt, dit is een ubee kabelmodem, qnap nas, soekris router, 2 linksys e3000 accesspoints, pcengines alix voor de solarlogging en op een apc 1400va ups.

Daarnaast zie ik pieken naar 250 als de koelkast of vriezer inschakelt.

De "media" hoek bestaande uit tv, xbox en digitale tv ding zit achter een stopcontact schakelaar van 3,75. Die gaat maar eens in de 2 weken aan ofzo, dat scheelt weer 35 watt standby.

Oh ja, en nog een automatische voederbak voor de poezen en kattenluik op microchip. Daar moet ik ook maar eens een zonnepaneel voor maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

10 W CV ketel, 8 W HD recorder, 6W ventilatie, 5W buitenlamp, koelkast, babyfoon, 4x kaku stekker.
2100 kWh/jaar ex opwek.
Serieus elektriciteit besparen

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hier 70-85W standby verbruik, door routers (2) ,modem, 6 laders voor tel en ipad's, 2 nachtlampjes, netduino pv/verbruik logger, standby cv, mechanische afzuiging, synology, beveiligings camera, 5 carportlampjes (led).
Als de koelkast aanslaat komt er 62W bij, slaat de vriezer ook aan komt er nog 90W bij.

Totaal 3000 kWh op jaarbasis afgelopen jaar, met 5 personen in tussenwoning, ook plasma (42) en alle andere gemakken zoals droger, vaatwasser, koffie automaat, enz enz.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ridder schreef op maandag 03 maart 2014 @ 18:38:
Mijn vrouw wil dat ik de hele multimediahoek volledig uitschakel.....en daar zit wel wat in....maar als de HTPC 's nachts wat wil gaan downloaden dan moet wel de glasvezel modem, router en HTPC aan staan....eerst eens de kWh-meter er tussen hangen om te kijken wat dat verbruikt.
De glasvezelTV decoder is wel altijd loeiheet, ook bij stand-by.
Het zou je nog verbazen hoeveel apparaten kunnen vreten, zelfs als ze ogenschijnlijk niets staan te doen, enkele voorbeelden uit het huishouden hier:
- HP Officejet netwerkprinter. Als hij gewoon aanstaat vreet hij tussen de 20 en 25W. Dit is gewoon aan (enige dat hij doet is het groene ledje laten branden), niet printen of iets dergelijks.
- Marantz 5.1 receiver. Met het geluid op 0, dus helemaal geen enkel geluid, verbruik: 60W.
- 24" Dell LCD scherm met CCFL backlight (2408WFP), verbruikt 48W als backlight op 0 staat, en meer dan 100W als backlight op 100% staat!
Maar ja....energie gaat niet verloren: dat zal de gasrekening weer wat verlagen ('s winters dan)
Energie niet, exergie wel (entropie neemt toe). Exergie is 'duurder' dan energie.

Je huis verwarmen met puur elektriciteit is het domste wat je kunt doen (zowel duurzaam als qua portemonnee) :P Tenzij je de elektriciteit gebruikt om een warmtepomp met een COP van 4 aan te drijven, dan is het een ander verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:55
WoudseHoeve schreef op zondag 02 maart 2014 @ 21:22:
[...]

- Dakkapel aan de andere kant ? Heb je in de zomer ook minder last van de zon.
- Of een paar dakramen die precies in de maat van de panelen passen.
- Uitrekenen voor je vrouw at die dakkapel wel niet gaat kosten.... :)
Er komt er dan ook eentje aan de andere kant
Al voorgesteld en laten zien wat dat zou doen
Kosten al inzichtelijk gemaakt maar help (nog) niet veel :/

Ik denk dat ik beide varianten maar eens laat offreren, dan wordt de afweging misschien makkelijker. Ik ben al even op zoek naar bedrijven om aan te schrijven en zal jullie tussen door wel op de hoogte houden/lastig vallen met (voor mij)moeilijke vragen :)

Ik was dus vooral nu op zoek naar de het antwoord of panelen tweedehands nog wat zouden opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Laten we de "wat is je baseload" opsommingen maar even buiten dit topic houden :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
ericplan schreef op maandag 03 maart 2014 @ 17:34:
8500 kWh op jaarbasis. Dat zien ze graag bij Nuon, zulke goede klanten. Ben wel benieuwd wat voor hobby, want je noemt geen elektrisch koken of een Quooker. Zit hier met drie volwassenen de laatste jaren redelijk constant op 3000 kWh. Daarvan is ca 350 kWh voor het elektrische fornuis en 450 kWh voor de Quooker. Blijft er nog 2200 kWh over voor onze hobbies :)
Bewust benoem ik dat niet omdat dat helemaal niet belangrijk is. Hier op dit forum zitten blijkbaar een aantal deelnemers die het heel goed doen als het gaat om energieverbruik.Mijn oprechte complimenten daarvoor en absoluut bewonderenswaardig.
Maar het gemak waarmee dit als norm voor anderen verklaard wordt vindt ik wel wat vreemd.

Zoals aangegeven zit ik inderdaad zo een 10 % hoger dan gemiddeld in mijn omgeving. Is nog steeds 10 % waar mijn energieleverancier heel blij van wordt maar ik probeerde alleen maar even de absoluutheid van de bewering dat ridder teveel gebruikt in perspectief te plaatsen.

Het is zo gemakkelijk om in algemeenheden te praten maar meten is weten en ik las dat ridder dat al gedaan had en dus wou ik even een tegengeluid laten horen om te voorkomen dat de indruk ontstaat dat iemand in dit forum zo maar denkt de waarheid in pacht te hebben.

Overigens had ik het draadje serieus elektriciteit besparen inderdaad al gevonden en ook wel een aantal zaken daarin ook inmiddels toegepast. Ik zie mijn verbruik (los van mijn PV) dan ook wel wat dalen maar in mijn situatie ga ik nooit op 2000 Kw/jaar komen en ik weet heel goed wat dat veroorzaakt en ik accepteer dat ook,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je argument gaat ook op na lezing van ? :
Wikipedia: Earth Overshoot Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
I rest my case.

Bedankt dat jij de aarde voor mij redt. Ik zal je eeuwig dankbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Laatst online: 14-09 20:01
killerbee1958 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 21:18:
Bewust benoem ik dat niet omdat dat helemaal niet belangrijk is. Hier op dit forum zitten blijkbaar een aantal deelnemers die het heel goed doen als het gaat om energieverbruik.Mijn oprechte complimenten daarvoor en absoluut bewonderenswaardig.
Maar het gemak waarmee dit als norm voor anderen verklaard wordt vindt ik wel wat vreemd.
Dat is een van de eigenschappen van een forum: de uitblinkers worden de norm. Ik zou je er vooral niet teveel van aantrekken. Binnen dit topic echter valt er wel wat voor te zeggen. Als je zover bent dat je elektriciteit gaat opwekken maar nog geen aandacht hebt besteed aan serieuze elektriciteitsbesparing ben je niet bepaald slim bezig. Een kWh besparen is namelijk vaak makkelijker én goedkoper dan een kWh opwekken.

Echter...
Overigens had ik het draadje serieus elektriciteit besparen inderdaad al gevonden en ook wel een aantal zaken daarin ook inmiddels toegepast. Ik zie mijn verbruik (los van mijn PV) dan ook wel wat dalen maar in mijn situatie ga ik nooit op 2000 Kw/jaar komen en ik weet heel goed wat dat veroorzaakt en ik accepteer dat ook,
dit lijkt me een prima aanpak. Je weet wat je gebruikt en hebt bewuste afwegingen gemaakt om dat verbruik zo te houden. Als je een deel van dat verbruik dan ook nog eens compenseert met zonnepanelen ben je al een paar stappen verder dan de meeste mensen.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:55
Iedereen die actief bezig is met het besparen van energie of het zelf op welke manier dan ook opwekt is bezig met "het milieu". Dat iemand meer moeite doet dan een ander is persoonlijk.

Vooralsnog; laten we het weer lekker over PV hebben :)
Daar heb ik en vele anderen wat aan met alle beschikbare kennis van de mensen die op dit forum actief zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

No offense maar heb je zelf wel in de gaten dat je reacties soms erg rechtlijnig zijn? :)

Geen idee waardoor de hoge verbruiken van beide heren (dat neem ik even aan) komen maar daar hebben 'wij' toch niet zoveel van te vinden? Wellicht hebben ze beiden een playmate geschaakt die regelmatig moet zonnebanken om voldoende werk te houden. :+

Het boeit niet zo gek veel, beiden zijn er bewust mee bezig en het is erg jammer als dat overstemd wordt door iemand die meent het 'beter' te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 23:24:
[...]

No offense maar heb je zelf wel in de gaten dat je reacties soms erg rechtlijnig zijn? :)

Geen idee waardoor de hoge verbruiken van beide heren (dat neem ik even aan) komen maar daar hebben 'wij' toch niet zoveel van te vinden? Wellicht hebben ze beiden een playmate geschaakt die regelmatig moet zonnebanken om voldoende werk te houden. :+

Het boeit niet zo gek veel, beiden zijn er bewust mee bezig en het is erg jammer als dat overstemd wordt door iemand die meent het 'beter' te doen. ;)
Als je insteek, zoals bij mij, duurzaamheid is, boeit dat wel. We hebben maar één aarde en ik vind dat we daar zuinig op moeten zijn. En daar iets van zeggen is hetzelfde als iemand aanspreken die z'n rotzooi op straat gooit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:13
Vraagje voor degenen met Omniksol x.0K TL, hierbij staat een max en een nominaal vermogen vermeld. Bijv voor de 2.0: nominaal = 2000W, max = 2200W.

Wat houdt dit praktisch in? Kan ie voor langere tijd 2kW leveren, en voor kortere tijd 2,2kW? En hoe lang is dan die tijd? Ervaringsdeskundigen aanwezig? Ik zou voor langere tijd 2,2 mooier vinden. ;)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
@zeegerd, ik denk bij op het omnikforum te zien dat het max 10 minuten is

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:38

mb1

migjes schreef op maandag 03 maart 2014 @ 09:13:
@mb1,XML
sorrie boy's excuses >:)
ik raad aan om eerst eens te kijken wat het doet, geeft je veel inzichten en misschien nieuwe mogelijkheden.
het pad is pas net begonnen voor jullie.

kijk eerst eens goed rond waar je nog zou kunnen bezuinigen, en of er niet onnodig word verspild in huis.
(is gewoon goedkoper als bij leggen, trias energetica ;) )

als je de eerste zomer hebt gehad weet je al veel meer van het systeem, en maak je betere keuzes.
(verslavingen kun je ook bot vieren op familie en kennissen. ;) )

zodra je een over schot hebt, kijk ook eens in de andere forum onderdelen.
succes.
@migjes, kijken wat het doet zeker dat ga ik doen, in het gunstigste geval kom ik op 0 uit met mijn verbruik. ik zit nu op c.a. 3600-4000kwh per jaar en ik leg er 3570w aan SF's neer. Daar zal ik 0 wel niet helemaal halen.
Andere forum onderdelen...... daar ben ik bekend, sommige lees ik ook alleen maar mee, maar een mechanische afzuigunit met gelijkstroomventilator een douche WTW een een Grundfoss Alpha 2 blueflux circulatiepomp voor m'n cv ketel verwacht ik ook deze week dus breder georiënteerd heb ik me wel!
Voor op de garage zit ik dan ook zeker niet aan nog meer PV te denken maar aan een zonnecollector o.i.d.
Nu heb ik de Itho http://www.ithodaalderop...._defitiief_maart_2010.pdf nog wel overwogen, zeker omdat mijn gemeente ook nog eens €250 subsidie doet per duurzame maatregel!
Helaas is deze <2m2 (>2m2 is subsidie eis) en kan ik hier geen verwarmingsondersteuning uit halen dus die is het niet geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
WoudseHoeve schreef op maandag 03 maart 2014 @ 16:58:
Vraagje :

Wat denken jullie van de "Siemens SM110" panelen waarvan er 44 worden aangeboden op MP?

Het zijn 110Wp panelen.
Het mmp is bij ~17.5Volt.

Kan ik er 2 strings van 18 op een Piko 4.2 zetten ? de MPP zit dan op 315V en oc op 630
Oriëntatie west, 15 graden.

Zal dat nog wat zijn ? Of zijn er problemen mee geweest?
De oude panelen die ik in de planning had zijn 38Wp en deze 110Wp bij eenzelfde oppervlak.
heb je ook op streetview gekenken bij mp.
dan zie je er veel liggen op de daken.
het moet wel een project zijn geweest, als ik al die daken zo zie.
helaas gaf funda (er staat een huis te koop in de straat) geen bouw datum.

ik gok dat er iets mis is met de omvormer (leuk een omvormer met 100V max en 90A, die zie je niet veel meer.) en dat de panelen in orde zijn, maar weten doe ik het niet.
er is ook een 24V verzie van die panelen dus let even op.
als de panelen in orde zijn is het wel een koopje.

@mb1
ja het kan soms lastig zijn iets te vinden wat zoveel gebruikt in huis.
bij mij was het vooral de cv(20W standby) en de vloer verwarming(60W continu).
dat was de grootste klapper.
gewoon rustig door zoeken je vind wel iets wat het best past in jouw situatie.
ben zelf ook nog steeds op zoek naar oplossingen.
(het geld wat je nu met de pv gaat besparen, opzij houden voor toekomstige uitbreidingen of verbeteringen is verstandig)

@zeegerd
ik denk dat je een omnik wel vaker en langer als 10min boven de 2000W kunt krijgen.
lukt met mijn omvormer ook die krijg ik ook makkelijk boven de 2000W op 1 mpp.
gewoon genoeg V er op zodat hij ruimte heeft in de A en dan duwt hij wel door.
dan sta ik er niet van te kijken als hij zelfs hoger gaat als de 2200W.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
@BarryY / migjes - bedankt, we gaan binnenkort meemaken wat er gebeurt, er ligt tenslotte 2360 Wp op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@zeegerd
wat voor panelen zijn het?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Polykristallijn, bijna 1*2 meter, 295 Wp per stuk.

Verder op 35 gr ten westen van het zuiden en 15 gr helling (op plat dak), dus ik verwacht dat ze binnenkort los gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@zeegerd
mmm poly/6" (dus hoge A lage V wel 8 stuks)/15 graden vrij plat.
die zul je niet heel veel en lang over de 2200W zien gaan.

maar dat is ook helemaal niet erg, want opleveren doen ze wel!
(het is niet belangrijk hoe hoog de pieken zijn, het gaat over het oppervlak onder de lijn(kWh).
en dat zit wel goed.)

edit:
wil je dat wel, dan moet je er nog 2 bij plaatsen, is de V wat beter en gaat het ook beter in het voor jaar.
maar dan heb je wel wat onderdimensionering te pakken.

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 04-03-2014 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
migjes schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 09:16:
[...]

heb je ook op streetview gekenken bij mp.
dan zie je er veel liggen op de daken.
het moet wel een project zijn geweest, als ik al die daken zo zie.
helaas gaf funda (er staat een huis te koop in de straat) geen bouw datum.

ik gok dat er iets mis is met de omvormer (leuk een omvormer met 100V max en 90A, die zie je niet veel meer.) en dat de panelen in orde zijn, maar weten doe ik het niet.
er is ook een 24V verzie van die panelen dus let even op.
als de panelen in orde zijn is het wel een koopje.
Geniaal streetview, je ziet ze inderdaad liggen, 44 stuks per huis.
Die omvormer boeit me niet zo, 20A op 1 fase is niet handig met de 10kW set op 3 fase ....
Ik heb al een Piko 4.2 klaar liggen en de 4x4mm2+as in de grond, zekeringen in de kast, etc ....

Ik zit nog een beetje de dubben of ik een schep aanbod op zoek voor 56 nieuwe allblack (btw retour), als vervanging van mijn 48 huidige panelen, daar 20 van zelf her gebruik en de rest verkoop.... Dan heb ik in totaal 19kWp liggen, heb ik wel wat kWh's over maar ja dat virus he, en ook goed voor onze aarde ...... Maar ook op 9 cnt verdien ik ze wel terug binnen 10 jaar of zo.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jo woudse jo woudse *O* *O* *O*
d:)b
_/-\o_
je hebt dak zat, dus waarom niet. 8)
je zit niet zoals ik en vele anderen te klungelen met beperkte ruimte.

wis je al of het de 12V of 24V verzies waren?
maar goed de pico heeft bereik genoeg om van allerlei stringen te verzinnen.
misschien houw je dan 2 panelen over of is het net niet optimaal, maar dat boeit niet zo veel.

edit:
de omvormer kun je voor een paar tientjes ook aan iemand geven.
minimaal 800Wp er op en hij doet het wel.

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 04-03-2014 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
migjes schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 09:48:
@zeegerd
edit:
wil je dat wel, dan moet je er nog 2 bij plaatsen, is de V wat beter en gaat het ook beter in het voor jaar.
maar dan heb je wel wat onderdimensionering te pakken.
Thanks; en klopt, extra panelen; dan is er wel sprake van een enorme onderdimensionering van de omvormer (nu ook al enigszins, 2360 Wp versus 2200W max). Bovendien is er op het dak gewoon geen ruimte voor, dus voor mij 'gelukkig' geen kwestie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:56

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

WoudseHoeve schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 13:35:
[...]
3 fasen door heen halen en dan een verdeel doos met automaten er in naar 3 x 240V
Kan ik op een hoofdzekering van 1x35A wel drie fasen doen? Ik zie tot nu toe geen mogelijkheden om een kabel bij te trekken vanaf de meterkast?
Zit nu ook al aan de 8 groepen en 2x aardlek namelijk en een 230V KwH meter. Ook mis ik een hoofdschakelaar.
Of moet ik dan de hele boel laten omzetten en voor 3x25A gaan met de nodige kosten voor ombouw?

Misschien verstandiger om zo'n splitser te kiezen die schakelt tussen de droger en de PV-installatie, afgezien van de droger is die groep nl onbelast?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Als je een 1x 35A aansluiting hebt kan je geen 3 fasen door een pijp trekken, die heb je niet.

Een kastje wat schakelt zou ik zeker niet doen, hoeft ook niet want de stroom van omvormer gaat in pricipe de andere kant op als dat van de droger.
Wel is mogelijk een kast je met 3 16A zekeringen 1 voor de droger en 1 voor de omvormer en nog 1 over. Dan is het wel niet selectief maar wel veilig.

Het is wel mogelijk dat je een grotere zekering aanvraagt, volgens mij wordt het bij een 1 fase aansluiting niet direct duurder. Maar dat moet je even opzoeken bij je net beheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Je kan bij de netbeheerder kosteloos een 1x35 omzetten naar een 3x25. Alleen moet dan wel de meterkast op de schop. Dat kost snel 200 euro.

Je hebt dan wel keuze.

Net positief verast door de Sma 3000 tl. Met de mpp scan aan gaat deze naar 136 volt met schaduw. Dat komt overeen met 4 panelen a 34 volt. Dat is een meevaller, dat scheelt al 2 panelen ten opzichte van de 2000 hf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 23:49

MXL

Even een vraagje met betrekking tot de toekomst.

Ik heb toch besloten om een nieuwe kabel naar boven te trekken, 3x 4mm2 YmvK. Ik heb vandaag wat sloopwerkzaamheden verricht en de doorvoer in de vloer naar de kruipruimte gemaakt. Ik ben nu spullen aan het bestellen, een alamat, een eltako kWh meter en de kabel. Zou het met oog op de toekomst handig zijn om ipv 3x4mm2 5x4mm2 naar boven te leggen. Ik heb nu een drie fase aansluiting in huis maar er komt een enkelfase stecagrid te hangen. Kwa kosten maakt het niet zo idioot veel uit. Of wie dan leeft, wie dan zorgt.

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
MXL schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 16:47:

Ik heb toch besloten om een nieuwe kabel naar boven te trekken, 3x 4mm2 YmvK. Ik heb vandaag wat sloopwerkzaamheden verricht en de doorvoer in de vloer naar de kruipruimte gemaakt. Ik ben nu spullen aan het bestellen, een alamat, een eltako kWh meter en de kabel. Zou het met oog op de toekomst handig zijn om ipv 3x4mm2 5x4mm2 naar boven te leggen. Ik heb nu een drie fase aansluiting in huis maar er komt een enkelfase stecagrid te hangen. Kwa kosten maakt het niet zo idioot veel uit. Of wie dan leeft, wie dan zorgt.
Dat zou ik zeker doen, voor je warmte pomp later...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
WoudseHoeve schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 17:29:
[...]

Dat zou ik zeker doen, voor je warmte pomp later...
of een 2e pv setje

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 13:16
Yeah, vandaag voor het eerst energie uit mijn 240wp setup van 70 euro gehaald :)

Paneeltjes stonden nu nog op het balkon, maar gaan straks aan de railing om op deze manier gelijk "inkijk" weg te nemen. Ben benieuwd of de woningstichting er ook zo blij mee is :)

Overigens was mijn jaarverbruik vorig jaar onder de 700 kw.. Dus dat gaat nogmaals omlaag.

Wel gaaf om de meter achteruit te zien lopen :):)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
jantje112 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 18:15:
Yeah, vandaag voor het eerst energie uit mijn 240wp setup van 70 euro gehaald :)

Paneeltjes stonden nu nog op het balkon, maar gaan straks aan de railing om op deze manier gelijk "inkijk" weg te nemen. Ben benieuwd of de woningstichting er ook zo blij mee is :)

Overigens was mijn jaarverbruik vorig jaar onder de 700 kw.. Dus dat gaat nogmaals omlaag.

Wel gaaf om de meter achteruit te zien lopen :):)
Pas maar op het virus slaat toe, dat is wel duidelijk .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

teacher schreef op maandag 03 maart 2014 @ 20:46:
Laten we de "wat is je baseload" opsommingen maar even buiten dit topic houden :Y
Dan blijft er weinig voor me over.....de panelen liggen er al en functioneren.

Enfin......de bijna 900 euro BTW heb ik in ieder geval al terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het oogsten met de Soladin gaat weer beginnen :)
De koeling van deze omvormer is echt een lachertje. Een kleine, zeer luidruchtige fan die hete lucht staat rond te pompen. Vooral als het heet is gaat hij het vermogen terugschroeven.
Heb vorig najaar maar een opzetstuk laten 3D printen met een 80mm fan erop. Moest wel de onderzijde opmaken; waarom is dit eigenlijk dicht vraag je je af?
Met deze modificatie kan met gemak 10° worden weggekoeld. Heerlijk rustig!
Weet iemand of je de firmware kan wisselen, zodat de Pmax omhoog kan? De omvormer zit op een aparte groep.

Afbeeldingslocatie: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=299586986856566&set=pcb.299587420189856&type=1&theater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 20:34:
De koeling van deze omvormer is echt een lachertje. Een kleine, zeer luidruchtige fan die hete lucht staat rond te pompen. Vooral als het heet is gaat hij het vermogen terugschroeven.
Heb vorig najaar maar een opzetstuk laten 3D printen met een 80mm fan erop. Moest wel de onderzijde opmaken; waarom is dit eigenlijk dicht vraag je je af?
Weet iemand of je de firmware kan wisselen, zodat de Pmax omhoog kan? De omvormer zit op een aparte groep.

[afbeelding]
Mooi stukje werk als ik op FB kijk. Hoe ziet het eruit op de Soladin?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[afbeelding]
Dat was mij ook al opgevallen, ik zat er ook al aan te denken om mijn Soladin te modificeren. Ik zit dan alleen wel met de garantie je modificatie ziet er strak uit!

Die kan je zo op de markt brengen !

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 05-03-2014 22:08 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:38

mb1

MXL schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 16:47:

Wij zitten wel heeeeel erg op één lijn geloof ik...
Ik heb net vandaag 31 meter 3*4mm2 aan laten rukken (restje) en heb vlgs mij aan 12 meter zat, dus als je interesse hebt (en er genoeg aan hebt) mag je het zo hebben!
Alamat heb ik ook nog wel denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 23:49

MXL

Ik heb je net een bericht gestuurd. :)

[ Voor 4% gewijzigd door MXL op 06-03-2014 07:37 ]

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023

[afbeelding]
De Soladin is echt wel open aan de onderkant. :)
Aan de achterkant van het front aan de onderzijde zitten toch echt openingen.
Maar ik heb nog niets opengemaakt.
Wel heb ik de uitstromende lucht gemeten, was 45 graden. (met IR-thermometer)
Het front aan de bovenzijde was iets van 30 graden.
De zolder ongeveer 15 graden.
Nu heeft die warme lucht van die stofzuiger nog zin.

Zat er veel stof in? :(

Maak eens een foto van de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
Ik vraag me af of dat toegestaan is. Een 2e PV set zal op een andere groep zitten, wat je hiermee wilt doen is 2 groepen door 1 kabel. Dat het elektrisch kan snap ik maar NEN1010-technisch is dit niet toegestaan denk ik. Of maak ik een denkfout? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
masaman schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 08:20:
[...]

Ik vraag me af of dat toegestaan is. Een 2e PV set zal op een andere groep zitten, wat je hiermee wilt doen is 2 groepen door 1 kabel. Dat het elektrisch kan snap ik maar NEN1010-technisch is dit niet toegestaan denk ik. Of maak ik een denkfout? :?
Dat mag als je daar voor een fornuisgroep installatieautomaat plaatst.
https://www.elektroschake...-7633563-vks03sf-811.html

Deze voorkomt dat als er een storing optreed in een van beide groepen er nog spanning blijft
staan op de andere groep die van dezelfde leiding gebruik maakt, een fornuisgroep beveiliging
schakeld namelijk dan beide kringen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opuntia1 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 08:16:
[...]

De Soladin is echt wel open aan de onderkant. :)
Aan de achterkant van het front aan de onderzijde zitten toch echt openingen.
Maar ik heb nog niets opengemaakt.
Wel heb ik de uitstromende lucht gemeten, was 45 graden. (met IR-thermometer)
Het front aan de bovenzijde was iets van 30 graden.
De zolder ongeveer 15 graden.
Nu heeft die warme lucht van die stofzuiger nog zin.

Zat er veel stof in? :(

Maak eens een foto van de binnenkant.
Er zit inderdaad een opening aan de achterkant. Maar als geheel doet het niet veel. Er wordt in ieder geval niet geforceerd gekoeld dmv een tunnel waar de thermische componenten in staan. De bestaande fan kan in de bestaande situatie geen druk opbouwen.
Nu wel en de bstaande fan dient nu alleen als backup. Als de omgevingstemperatuur 30° is wil je ook nog Pmax halen. :)

Heeft iemand al eens de firmware getweaked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twixx schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 21:02:
[...]

Mooi stukje werk als ik op FB kijk. Hoe ziet het eruit op de Soladin?
Als het goed is kun je meer foto's zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:28:
[...]

Er zit inderdaad een opening aan de achterkant. Maar als geheel doet het niet veel. Er wordt in ieder geval niet geforceerd gekoeld dmv een tunnel waar de thermische componenten in staan. De bestaande fan kan in de bestaande situatie geen druk opbouwen.
Nu wel en de bstaande fan dient nu alleen als backup. Als de omgevingstemperatuur 30° is wil je ook nog Pmax halen. :)

Heeft iemand al eens de firmware getweaked?
Heb je veel moeten zagen in de behuizing? Als je eens foto's kan maken als hij af is dan houd ik mij aanbevolen ;)

Als de Pmax verhoogt kan worden zou dat erg mooi zijn! O-)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 16:09

BdB

Beste mede tweakers,

Graag zou ik jullie vragen om advies over mijn specifieke situatie.
Mijn vraag bestaat uit twee onderdelen, namelijk:
1) Ervaringen met bepaalde typen panelen
2) Keuze optimizers ivm schaduw op het dak

Ervaring panelen
Ik heb een aantal offertes ontvangen, echter gebruiken ze allemaal andere panelen.
Wellicht heeft iemand dezelfde panelen ook op zijn dak liggen en kan me iets meer vertellen over de kwaliteit?
Het gaat om:
- Sunlink SL220-20 Mono 250 Wp All Black
- Simax 250 Wp Black
- Sunerg Solar XM 60/156 270Wp Mono
- AXITEC BLACK 250 Wp MONO
- AS-6P30/250Wp

Qua omvormers zie ik steeds terugkerende bekende namen zoals Omnik, SMA, GoodWe en SolarEdge. De laatste zie ik vaak in combinatie met optimizers.

Optimizers (of niet)
Ons dak is gericht op het zuiden, dus dat is lekker ideaal. De hoek van het dak is 24 graden en het is 4 bij 11 meter. De nok is een soort T-vorm. Onze nok staat dwars op die van de rest van de rij.
Dit zorgt, naast de schoorsteen, voor schaduwval.
Onderstaande foto's geven een beeld van de schaduwval. Alle foto's zijn genomen op 16 februari, dus de zon staat nog redelijk laag.
12:00
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/b4x4yr.jpg

8:00
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/144191h.jpg
(eigenlijk is de foto genomen om 16:00, maar is van een ander dak dat gespiegeld is)

De vraag is: wat is jullie inschatting over het toepassen van optimizers in deze situatie? Nuttig of niet?

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@BdB
(economische weg)
optimizers zijn nergens voor nodig op dat dak.
kan makkelijk zonder.
gewoon een beetje uit de buurt van de schoorsteen blijven en het lukt wel. (dus wat minder Wp op dak)
geen probleem.

(de ik wil het max uit mijn dak weg en kosten interesseren me niet.)
optimizers gebruiken en alles lekker vol plakken met veel Wp.
geen probleem.

welke keuze je wil maken moet je zelf weten, maar het kan allemaal er is eigenlijk geen schaduw probleem met significante waarden. (panelen hebben ook nog diodes en zo, of een omvormer met optitrack/mppscanning/pvsweep of meerdere mpp's etc..)

verschil in panelen is over het algemeen niet erg groot in de series die je noemt,
als je het nu zou hebben over multi/mono/cis etc...
dan valt er wel iets over te zeggen.

over het algemeen is het belangrijker om voldoende V op de omvormer te hebben, om er voor te zorgen dat hij niet stopt als een aantal panelen schaduw hebben en diodes in schakelen.
(en dat is vaak erg lastig op de kleine Nederlandse daken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hangt een beetje van de totaalprijs af. Optimizers werken zeker, hansdegit is daar een goed voorbeeld van.

Als je voor de prijs van een Solaredge hetzelfde kwijt bent als bij een conventionele omvormer, dan zeker doen. Het enige echte alternatief is micro omvormers voor deze situatie.

Deze is namelijk te complex voor een omvormer met schaduwmanagement om goed uit de verf te komen. Goodwe of Omnik valt dan per definitie al af. Energetisch moet je dit denk ik niet doen.

Wellicht kan een leverancier tigo optimizers leveren wat omvormer onafhankelijk is. Of anders 1 van de micro omvormer merken. Dan kan je ook goed zien wat het doet. Tevens is bijplaatsen dan makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
masaman schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 08:20:
[...]
Als je een 3 fase aansluiting hebt mag dat zeker, wel een 3 fase zekering in de meterkast zetten. Die zijn gekoppeld, als er 1 uit gaat dan gaan de andere 2 ook mee. Aan het eind van de kabel mag je dan 3 losse automaten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Kent / Is iemand hier de gebruiker EB01NL01 op pvoutput.org, lid v.h. tweakers team?
http://pvoutput.org/list.jsp?id=22752&sid=20643
Ik zie dat die, net als ik, een Growatt 2500MTL heeft en ik heb wat vraagjes omtrend een mogelijk probleempje met de mijne...

Edit:
En/of anders Erix_PV_System_12East&12West (in ieder geval ook een Growatt MTL in NL, alleen geen lid van het tweakers team)?

[ Voor 24% gewijzigd door sjimmie op 06-03-2014 12:21 . Reden: 2e toegevoegd ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@jvdmast
die gebruikt wel panelen met 5" cellen. (EB01NL01 )
dus een Vmpp van 45+ in plaats van de 6" cellen die jij hebt met een Vmpp van +/- 30. ;)
dus die heeft niet het zelfde probleem als jij.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 06-03-2014 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:31:
[...]

Heb je veel moeten zagen in de behuizing? Als je eens foto's kan maken als hij af is dan houd ik mij aanbevolen ;)

Als de Pmax verhoogt kan worden zou dat erg mooi zijn! O-)
Hierbij de foto's; de onderzijde is trouwens netter afgewerkt
Het openmaken is dus de enige modificatie.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2h33l01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/30hylnd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/1zefvr9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/n4intc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/20tfqso.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/90orh3.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2014 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:41

Punkrocker

Mostly harmless

Prachtig gedaan!! _/-\o_
Heb je de bestaande luidruchtige fan disabled of draait die ook nog?

Hoe voedt je deze fan? Kan net niet zien waar het snoertje naartoe loopt...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punkrocker schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 12:51:
Prachtig gedaan!! _/-\o_
Heb je de bestaande luidruchtige fan disabled of draait die ook nog?

Hoe voedt je deze fan? Kan net niet zien waar het snoertje naartoe loopt...
Fan hangt aan een instelbare voedingsadapter en een tijdklok.
De Soladin is verder volledig intakt en beveiligd. Alleen de onderzijde is opengemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
migjes schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 12:24:
@jvdmast
die gebruikt wel panelen met 5" cellen. (EB01NL01 )
dus een Vmpp van 45+ in plaats van de 6" cellen die jij hebt met een Vmpp van +/- 30. ;)
dus die heeft niet het zelfde probleem als jij.
Oke, maar toch ben ik benieuwd naar het spanningsverloop rond start/waiting.
En ik ben wel benieuwd hoe hij de logging doet. (ik onderschep op tcp/ip niveau de logging van de omvormer naar de growatt server en draai die door een eigen script heen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

migjes schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 11:30:
@BdB
(economische weg)
optimizers zijn nergens voor nodig op dat dak.
kan makkelijk zonder.
gewoon een beetje uit de buurt van de schoorsteen blijven en het lukt wel. (dus wat minder Wp op dak)
geen probleem.

(de ik wil het max uit mijn dak weg en kosten interesseren me niet.)
optimizers gebruiken en alles lekker vol plakken met veel Wp.
geen probleem.

welke keuze je wil maken moet je zelf weten, maar het kan allemaal er is eigenlijk geen schaduw probleem met significante waarden. (panelen hebben ook nog diodes en zo, of een omvormer met optitrack/mppscanning/pvsweep of meerdere mpp's etc..)
Als ik uit de buurt wil blijven van de schoorsteen, dan kan ik 4 panelen aan de ene kant, en 6 panelen aan de andere kant kwijt. Als we dit in 1 string doen, dan heeft er altijd wel een paneel last van schaduw, dus wordt de hele boel geremd. Gaan we over op 2 strings, dan is de string met 4 panelen weer te klein om voldoende spanning te leveren... Tenminste, dat heb ik me laten vertellen.
Dus aan de zijde met schoorsteen willen we ook 6 panelen. Dan krijg we de tweede string weer vol, maar dan zit je dus weer met die schaduw ;)

De belangrijkste vraag blijft, hoeveel voordeel zouden optimizers hebben tov geen optimizers?
In de zomer staat de zon zo hoog dat je vrijwel geen schaduw hebt. Dus wellicht dat optimizers voor extra opbrengst zorgen tijdens de maanden februari en september?

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

databeestje schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 11:35:
Hangt een beetje van de totaalprijs af. Optimizers werken zeker, hansdegit is daar een goed voorbeeld van.

Als je voor de prijs van een Solaredge hetzelfde kwijt bent als bij een conventionele omvormer, dan zeker doen. Het enige echte alternatief is micro omvormers voor deze situatie.

Deze is namelijk te complex voor een omvormer met schaduwmanagement om goed uit de verf te komen. Goodwe of Omnik valt dan per definitie al af. Energetisch moet je dit denk ik niet doen.

Wellicht kan een leverancier tigo optimizers leveren wat omvormer onafhankelijk is. Of anders 1 van de micro omvormer merken. Dan kan je ook goed zien wat het doet. Tevens is bijplaatsen dan makkelijk.
Het verschil tussen wel of geen optimizers is ongeveer 700-800 euro.
De totaalprijzen zijn dan tussen de 5200 en 6000 euro (inclusief btw).

Zou die 750 euro het waard zijn?

De het totale systeem gaat natuurlijk net iets meer opleveren aan kwh dan zonder optimizers, dus de terugverdientijd wordt ook weer korter. Maar ja, over hoeveel procent zouden we het hebben?

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 13:00:
[...]

Fan hangt aan een instelbare voedingsadapter en een tijdklok.
De Soladin is verder volledig intakt en beveiligd. Alleen de onderzijde is opengemaakt.
Je zou de fan ook nog kunnen schakelen op de fan connector van de Soladin zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
BdB schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 13:19:
[...]

De het totale systeem gaat natuurlijk net iets meer opleveren aan kwh dan zonder optimizers, dus de terugverdientijd wordt ook weer korter. Maar ja, over hoeveel procent zouden we het hebben?
gewoon terug uit rekenen.
kosten verdelen over 10 jaar?
750/10=75.
kost prijs stroom =0,22.
75/0,22= 340kWh.
wat je extra moet opwekken per jaar om het goed te maken.
afhankelijk van de hoeveelheid Wp die je legt, ik ga uit van een 3000Wp.
340/3=113 kWh/kWp per jaar
(cijfers vervangen naar eigen situatie)

maar dit is niet helemaal kloppend.
op momenten dat het bewolkt is dan leveren de panelen ook als ze in de schaduw liggen (difus licht).
ook moet je bedenken dat de zon al vrij schuin op de panelen schijnt als je schaduw hebt, dus het is niet de volle Wp die je dan verliest.
panelen hebben ook nog diodes, en vaak kan een omvormer gewoon doorwerken met wat panelen in de schaduw. (zelfs een omnik doet dat als hij voldoende V heeft)

als je hier een echt antwoord op wil, zul je die gewoon niet vinden.
het is meer een gevoels-kwestie waar je zelf het beste bij voelt.
optimizers zullen zeker meer kWh van het dak halen dan als je het zonder doet.
of het economisch verantwoord is? zeer twijfelachtig.
maar er is meer als economische verantwoord, en dat is een lekkere hoeveelheid kWh's
dus de keuze is eigenlijk erg makkelijk, beide opties zijn goed. (je kunt niet fout kiezen. ;) )

met optimizers is er wel wat meer mogelijk.
je kunt zelfs panelen op noord er bij hangen, en dan de omvormer onder dimensioneren.
zodat je in de zomer als de panelen zakken in W je een extra boost krijgt op de omvormer.
(is nog niet eens zo heel erg gek om te doen.)
of
een paar extra panelen op oost-west (het kleine stukje wat je hebt, kan misschien net 1 paneel hangen)
dus daar zou je ook nog naar kunnen kijken of later uit breiden.

edit:
en natuurlijk.
mijn panelen hangen oost-west.
ik haal met gemak 740kWh/kWp.
de panelen hebben dus elke dag veel schaduw.
veel meer als wat jij hebt.

edit2:
voor panelen op noord:
http://www.antonboonstra.nl/energie/jaaropbrengst.php
(ze hangen helaas nog iets te kort voor een echt goed beeld)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 06-03-2014 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

migjes schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 14:28:
[...]
edit2:
voor panelen op noord:
http://www.antonboonstra.nl/energie/jaaropbrengst.php
(ze hangen helaas nog iets te kort voor een echt goed beeld)
Mwoah... ze hangen nu meer dan een jaar (sinds begin januari 2013) Ze presteren de laatste twee maanden alleen wel minder dan vorig jaar. Kan aan de combinatie panelen/omvormer liggen...

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 06-03-2014 16:02 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Moehahahahaha, gelukkig heb ik een handige schoonvader die net iets meer snapt van elektra. Heb ik gewoon een ongedocumenteerde groep (zonder nummer) naar de meterkast voor een PV of wasdroger. Blijkt dat de twee inbouw stopcontacten beide aparte groepen hebben en ook zo afgezekerd zijn.

Meterkastje

Het enige is dat er geen hoofdschakelaar op mijn groepenkastje zit en dat deze groep wel achter de aardlek zit. Hij is afgezekerd op 16A.
Met 14x CS-250Wp op een Omnik-3.0-TL moet dat echter wel makkelijk kunnen, die levert max. 14,2A AC terug en 3400W. Dan blijf ik netjes op de grenzen van 3680 / 16A.

Of zie ik iets over het hoofd en kan ik beter voor 20A en 4mm kabels naar de meterkast gaan?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@imdos: lekker gebruiken zo als het zit.
en mocht je nog een keer een droger willen aansluiten: als dat een wp droger is, dan kan je die gewoon op de wasmachine groep erbij zetten, dat gaat wel goed

[ Voor 66% gewijzigd door BarryH op 06-03-2014 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

BarryH schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:38:
@imdos: lekker gebruiken zo als het zit.
en mocht je nog een keer een droger willen aansluiten: als dat een wp droger is, dan kan je die gewoon op de wasmachine groep erbij zetten, dat gaat wel goed
Droger en wasmachine werken al tijden probleemloos op aparte groepen. Droger zit op een eigen groep (nr. 5 op het plaatje) en de wasmachine gewoon op de groep voor de 2de verdieping (nr. 8; geen idee of die op de foto staat).

Andersom (dus droger en wasmachine omgewisseld) heb ik wel eens problemen gehad, maar deze combinatie werkt al tijden goed. Het is nu een wp-droger, hiervoor was het er een met een lange slang, dat werkte niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

sjimmie schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 12:16:
Kent / Is iemand hier de gebruiker EB01NL01 op pvoutput.org, lid v.h. tweakers team?
http://pvoutput.org/list.jsp?id=22752&sid=20643
Ik zie dat die, net als ik, een Growatt 2500MTL heeft en ik heb wat vraagjes omtrend een mogelijk probleempje met de mijne...

Edit:
En/of anders Erix_PV_System_12East&12West (in ieder geval ook een Growatt MTL in NL, alleen geen lid van het tweakers team)?
Ik heb een 3600MTL.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik kwam zojuist wel een heel speciale PV boer tegen tijdens het surfen, die ik wel even met jullie wil delen ;) Nee nee, geen reclame, meer verbazing over de grote variëteit die al te krijgen is :) Met in het gamma:
- PV panelen in allerlei kleuren (van Paars, tot roze, tot groen: http://www.bisol.com/uk/p...odules/spectrum-poly.html)
- Transparante modules: https://www.wattco.nl/nl/.../bisol-solar-240-wp-trans (kan ik alleen niet op hun eigen site vinden? 8)7 )
- Alleen het laminaat te koop, op dikste punt ter hoogte van de junction box slechts 27mm dik.
- BIPV modules die heel plaat zijn en zodanig gemaakt dat ze de dakpannen kunnen vervangen.

Afbeeldingslocatie: http://www.bisol.com/files/CRM/SpectrumMarbleGold.jpg
Hehe :o

Wel relatief duur (uiteraard te verwachten), maar het valt me nog mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:51

P_Tingen

omdat het KAN

Die kerk is wel cool gedaan. Ik had voor mijn huis wel zoiets gewild:

Afbeeldingslocatie: http://www.renewableenergyworld.com/assets/images/story/2012/6/18/large-recent-development-in-building-integrated-photovoltaics-bipv.jpg

Maar het zal wel een paar centen kosten vrees ik. Zó graag wil ik het denk ik ook weer niet.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Oke, dank voor je reactie.
Hoe verloopt het starten bij jou in de ochtend? Bij mij gaat ie eerst een vrij lange tijd (soms bijna een uur) in "Waiting" en schiet dan ineens van 0W naar meestal meteen meer dan 100W. Terwijl hij eind van de dag wel afloopt via ruim onder de 100W (zoals 60, 40, 20, 5, uit).

Heb jij toevallig ook je logging zichtbaar?
Hier in de mijne: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29888&sid=27371 zie je dat hij vanmorgen om 07:50 meteen met 163W begon. Daarvoor stond ik al 53 minuten in Waiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 12:38:
[...]

Hierbij de foto's; de onderzijde is trouwens netter afgewerkt
Het openmaken is dus de enige modificatie.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Bedankt voor het plaatsen van de foto's.
Ik denk dat je goed bezig bent.

Vraag, heb je de gaten aan de onderkant uitgeboord?
Op de eerste foto zie ik een aluminium “koelplaat?”
Of is dit iets anders, want wat moet er met een koelplaat gekoeld worden, FET's?
Of worden de grote Elco's warm en moet die warmte afgevoerd worden?
Elco's gaan n.l. veel langer mee als ze niet al te warm worden, dit is meestal het zwakke punt i.v.m. de levensduur van de omzetter.
Ik begrijp dat je de extra fan gewoon laat draaien als er zon is, de interne fan komt niet in bedrijf omdat de temperatuur niet bereikt wordt waarbij die wordt aangestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Bartjuh schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 20:26:
- Transparante modules: https://www.wattco.nl/nl/.../bisol-solar-240-wp-trans (kan ik alleen niet op hun eigen site vinden? 8)7 )
ben helaas de website verloren, maar er is ook nog een duitse fabrikant die gebruikt mono cellen voor hun transparante panelen.
en dat vond ik net iets sierlijker voor een serre.
(ook nog een stel Chinese fabrikanten die dat doen, maar dan word het lastig en al gouw duistere kantoortjes die leveren.)

voorbeeldje:
http://www.zonneveranda.nl/index.html
het standaard model van 5,5m x 3m doet ongeveer 1400Wp. (5" cellen mono, ongeveer 5A, 28Vmpp 140Wp per paneel.)
zit er wel naar te kijken, omdat het een ideale oplossing voor de zonwering is voor mij.
allen de prijs is wel pittig, maar dat is het natuurlijk al snel voor een serre van glas ook zonder pv.
- BIPV modules die heel plaat zijn en zodanig gemaakt dat ze de dakpannen kunnen vervangen.
wat ik daar zo mooi aan vind: is dat als je de + en de - van het paneel op de goede kant hebt zitten.
je eigenlijk meteen een oost-west hebt zonder dat je daar 2x mpp voor nodig hebt.
het paneel heeft door de bolling elk moment van de dag wel een stuk met goed zonlicht.
ben wel nieuwsgierig naar de praktijk of het ook echt werkt.

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 07-03-2014 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Bartjuh schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 20:26:
Ik kwam zojuist wel een heel speciale PV boer tegen tijdens het surfen, die ik wel even met jullie wil delen ;) Nee nee, geen reclame, meer verbazing over de grote variëteit die al te krijgen is :) Met in het gamma:
- PV panelen in allerlei kleuren (van Paars, tot roze, tot groen: http://www.bisol.com/uk/p...odules/spectrum-poly.html)
- Alleen het laminaat te koop, op dikste punt ter hoogte van de junction box slechts 27mm dik.

[afbeelding]
Hehe :o

Wel relatief duur (uiteraard te verwachten), maar het valt me nog mee :)
Die kerk is echt goed bezig.
De transmitters voor de mobile telefonie in de toren kunnen er mee gevoed worden. :)
Kan misschien uit de opbrengsten weer het gebouw onderhouden worden.
Ieder lid een paneel op het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opuntia1 schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 08:54:
[...]

Bedankt voor het plaatsen van de foto's.
Ik denk dat je goed bezig bent.

Vraag, heb je de gaten aan de onderkant uitgeboord?
Op de eerste foto zie ik een aluminium “koelplaat?”
Of is dit iets anders, want wat moet er met een koelplaat gekoeld worden, FET's?
Of worden de grote Elco's warm en moet die warmte afgevoerd worden?
Elco's gaan n.l. veel langer mee als ze niet al te warm worden, dit is meestal het zwakke punt i.v.m. de levensduur van de omzetter.
Ik begrijp dat je de extra fan gewoon laat draaien als er zon is, de interne fan komt niet in bedrijf omdat de temperatuur niet bereikt wordt waarbij die wordt aangestuurd?
yep, gaten geboord en met dremel afgewerkt. De foto is net na het boren genomen
Er zit inderdaad een alu koelplaat voor de FET's. hierop zit een jank fan geschroeft. Hij laat de behuizing ook nog eens flink resoneren, bij een hoog toerental
Zoals reeds vermeld gaat de interne fan niet meer draaien, want het geheel blijft koel. Mocht de externe 80mm fan uitvallen, dan zal de bestaande temp schakeling weer in werking treden

Als het geheel koel blijft is dit gunstig voor de levensduur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

migjes schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 14:28:
[...]

gewoon terug uit rekenen.
kosten verdelen over 10 jaar?
750/10=75.
kost prijs stroom =0,22.
75/0,22= 340kWh.
wat je extra moet opwekken per jaar om het goed te maken.
afhankelijk van de hoeveelheid Wp die je legt, ik ga uit van een 3000Wp.
340/3=113 kWh/kWp per jaar
(cijfers vervangen naar eigen situatie)
Waarom deel je door drie?

(En ja, ik wil 3000 wp op het dak leggen)

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

BdB schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 15:48:
[...]

Waarom deel je door drie?

(En ja, ik wil 3000 wp op het dak leggen)
3000Wp = 3kWp.
Delen door 3 (kWp) om kWh/kWp te krijgen...
Je moet gewoon 340 Kwh per jaar extra opwekken om de kosten in 10 jaar terug te verdienen...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
BdB schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 13:19:
[...]

Zo hé, moest weer even het topic van 2012 doorspitten op zoek naar mijn redenatie om tóch voor Tigo te gaan.

Mijn redenatie was als volgt:
als ik 1000,- extra moet investeren moet het systeem over de hele looptijd genomen mét optimizers 4 tot 5MWh extra opbrengen om het verschil in prijs te rechtvaardigen.

Ik kan jouw situatie niet goed beoordelen, ieder huis is anders. Wat ik kan vertellen over onze situatie: regelmatig zijn in de zuidstring een aantal panelen die beschaduwd zijn. Check nu maar eens op mijn site en "blader" met de buttons terug naar 9:22. Vandaar kan je verder in de tijd...Zie je hoe de panelen uit de schaduw komen? In mijn geval was dat dus het verschil tussen 100 Wh of 900Wh aan DC opbrengst.

Ik verwacht dat het voor ons huis dus op de totale levensduur van het systeem beduidend meer scheelt dan 5 MWh. Met andere woorden: de tvt gaat sneller met optimizers, ondanks de initieel hogere aanschaf.

Voor de goede orde: optimizers geven natuurlijk geen meeropbrengst, maar ze verhinderen minderopbrengst. Dus alleen het paneel met schaduw heeft last; de rest van de string zoemt vrolijk door.

En, hoewel niet ideaal: je kunt met Tigo ook je paneel eens een andere orientatie geven zonder dat de opbrengst van je hele string in elkaar dondert. Initieel had ik hier 21 panelen in één string, met 2 orientaties. Ging als de brandweer.

[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 07-03-2014 16:21 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Hi Hansdegit,

Ik heb een aantal posts terug een tweetal foto's van mijn dak geplaatst. Wellicht helpt je dat om de situatie in te schatten?

Wel vet dat je per paneel kan monitoren! Dat "tigo" waar je het over hebt is dus een micro-omvormer?

[ Voor 50% gewijzigd door BdB op 07-03-2014 17:14 ]

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Ik bedoelde te zeggen dat ik de beslissing niet voor je kan nemen; het kan op jouw dak wel heel anders uitpakken.
Tigo is een apparaatje wat tussen je omvormer en je paneel hangt. Die meet de spanning, stroomsterkte en temperatuur en stuurt die info door naar een management unit die dan berekent wat het Maximum Power Point voor dat paneel moet zijn. Het is dus geen "verstoor en observeer" algoritme (Wikipedia: Maximum power point tracking), maar een berekening.

Tigo probeert die berekening zo te sturen dat de som van de paneelvermogens maximaal is. Een eventueel overschot aan stroom wordt langs het paneel geleid zodat een paneel met schaduw geen weerstand wordt waar de rest van de string last van zou kunnen hebben.

Dit wordt voor ieder paneel iedere 2 seconden gedaan.

Je omvormer merkt er niks van, die ziet alleen dat er een bepaald vermogen van de string af rolt.

En inderdaad: die monitoring per paneel is heel vet. Temperatuur, spanning, stroom en vermogen per paneel, wat wil je nog meer?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nieuws:
Zonnecellenfabrikant Shanghai Chaori Solar voldoet als eerste Chinese bedrijf in bijna twee decennia niet aan zijn betalingsverplichtingen. Het gaat om een rentebetaling van $14,6 miljoen op zijn obligatie.

Bron: http://www.telegraaf.nl/d...ng_Chinees_bedrijf__.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef ergens in februari @ insert tijd:
@ldhollander
check effen marktplaats.
er is iemand bezig met het dumpen van suntech 280Wp panelen.
(ik zou ze normaal niet zo snel aan raden, maar voor zoon project je als jij wil lijkt het mij wel wat)
en dan een omvormertje van >500 euro, moet lukken.
en dan zelf iets verzinnen om het onder een beetje hoek te krijgen.
appeltje, eitje
succes.

edit:
got him: http://www.draaistroom.net/shop.php?rubriek=ZON
Inmiddels is het spul allemaal binnen dus kan ik ze gaan leggen. De Suntech's hebben een eindcontrole datum ergens in 2013 dus erg oud zijn ze niet. :)
Het zijn wel echt joekels van panelen. :D
De 7 stuks komen op een AEG PV2800 die bij Zonnekompas weg komt. Ietwat overbemeten maar het kan en geeft eventueel de mogelijkheid nog 2 à 3 panelen erbij aan te knopen.
Wel een heel geklooi van verschillende stekkers, de AEG heeft mc3 (Patrick heeft er heel netjes adapterkabeltjes bijgeleverd naar 4) en de panelen hebben Radox stekkers maar ik knijp op het eerste en laatste paneel gewoon een mc4 en dan is de cirkel ook (letterlijk) rond. :P

Wel grappig, vrouwlief heeft geholpen met tillen en staat naast de stapel op zijn kop liggende panelen "weet je waar ze me aan doen denken? Aan een campingtafel, is het niet een leuk idee om....." Ja dat is best een leuk idee maar je bent helaas de eerste niet: :+

Afbeeldingslocatie: http://www.photon-solar.de/ebay/Solartisch1.jpg

Praktisch nut is niet zo groot maar ik vind het wel leuk dat ze van compleet anti ineens ook mogelijkheden gaat zien. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kwam ik tegen tijdens een zoektocht

Enecsys gateway

http://link.marktplaats.nl/m783553626

Dat dat ik hier wel eens voorbij had zien komen dat die zo duur zijn, dus misschien heeft iemand er iets aan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo ben een tijdje weggeweest en zie dat het topic al op een deel 3 zit. Mooie topic start, mijn zoon maakt er een spreekbeurt mee.

Ben nu ruim een jaar verder en heb met een ligging op zuidwest en schaduw met 2500 WP 1.814 MWh opgewekt in 2013. Overigens zonder micro-omvormers.

Volgens mij niet verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 18:31:
[...]

Inmiddels is het spul allemaal binnen dus kan ik ze gaan leggen. De Suntech's hebben een eindcontrole datum ergens in 2013 dus erg oud zijn ze niet. :)
De 7 stuks komen op een AEG PV2800 die bij Zonnekompas weg komt. Ietwat overbemeten maar het kan en geeft eventueel de mogelijkheid nog 2 à 3 panelen erbij aan te knopen.
Wel een heel geklooi van verschillende stekkers, de AEG heeft mc3 (Patrick heeft er heel netjes adapterkabeltjes bijgeleverd naar 4) en de panelen hebben Radox stekkers maar ik knijp op het eerste en laatste paneel gewoon een mc4 en dan is de cirkel ook (letterlijk) rond. :P

Wel grappig, vrouwlief heeft geholpen met tillen en staat naast de stapel op zijn kop liggende panelen "weet je waar ze me aan doen denken? Aan een campingtafel, is het niet een leuk idee om....." Ja dat is best een leuk idee maar je bent helaas de eerste niet: :+

[afbeelding]

Praktisch nut is niet zo groot maar ik vind het wel leuk dat ze van compleet anti ineens ook mogelijkheden gaat zien. _/-\o_
Campingtafel?
Een prachtige "design" tafel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opuntia1 schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 20:03:
Campingtafel?
Een prachtige "design" tafel. :)
Erg subjectief en heel eerlijk? Nee de meeste zonnepanelen vind ik simpelweg niet mooi. ;)
Wat dan wel weer een leuk idee is:

Afbeeldingslocatie: http://assets.sharp.eu/product_images/960/img-p-solar-modul-na-e125g5-frontal-960.jpg

Sharp thinfilm

Staan er van een soortgelijk type voor 6 tientjes per paneel op MP. Idee is er thuis ook al doorheen. :P
Onderstel maken is geen enkel probleem maar... Wat voor omvormer voor 12 volt hang je eraan? Meer dan een gsm opladen of een simpel (led)lampje aansturen hoeft het niet te kunnen.
Van 2 autoaccu's is best een degelijke parasolvoet te maken. :)
Ik moet natuurlijk eerst de vandaag aangeschafte panelen plaatsen en dan is er nog een hele achtertuin opnieuw in te richten maar ik kijk graag vooruit en je moet ook projecten alleen voor de leuk hebben. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2014 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

Het is maar de vraag in hoeverre de eindcontrole iets zegt.

Ik heb diezelfde panelen van marktplaats, en bij mij staat op de zijkant van de panelen ook iets van QC Pass 2013 ofzo. De flashdata zegt als "TESTDATE" namelijk februari 2011. Ik geloof niet dat SunTech een voorraadje van 2 jaar aanhoudt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fat
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-03-2021
Flashdata?

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29590&sid=27110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 20:03:
Zo ben een tijdje weggeweest en zie dat het topic al op een deel 3 zit. Mooie topic start, mijn zoon maakt er een spreekbeurt mee.

Ben nu ruim een jaar verder en heb met een ligging op zuidwest en schaduw met 2500 WP 1.814 MWh opgewekt in 2013. Overigens zonder micro-omvormers.

Volgens mij niet verkeerd?
720kWh/kWp als specifieke opbrengst is redelijk, maar ook niet bijzonder hoog voor deze situatie. Schaduw is denk ik de grootste boosdoener, maar die kan ik niet oordelen.
Ik weet niet wat voor omvormer er in gebruik is, wellicht dat een alternatieve omvormer hier een extra 100kWh/kWp per jaar (23,- euro/kWp/pj) uit zou kunnen halen. De 800 zou haalbaar moeten zijn. De kosten moet je met 10 jaar relativeren denk ik.

Is het een schaduw van een boom, welke groeit, dan is het een goede keuze om hier tijdig over na te denken. De schaduw zal immers elk jaar iets toenemen.

Dat zou een redelijk tussenstap zijn voordat er op micro-omvormers overgegaan wordt. Tevens hoeft voor een omvormer wissel geen panelen van het dak, dit is dan ook redelijk te testen, wellicht dat een leverancier hier mee kan helpen.

Er zijn positieve ervaringen met de PowerOne PVI, StecaGrid 3000 en SMA 3000TL/SMA 2000HF.

De PowerOne PVI is er vanaf 3.0kw
De Steca Stecagrid is er vanaf 1800, de 2300 zou mooi passen
De SMA 2500TLST of 2500HF zou kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

sjimmie schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 08:35:
[...]

Oke, dank voor je reactie.
Hoe verloopt het starten bij jou in de ochtend? Bij mij gaat ie eerst een vrij lange tijd (soms bijna een uur) in "Waiting" en schiet dan ineens van 0W naar meestal meteen meer dan 100W. Terwijl hij eind van de dag wel afloopt via ruim onder de 100W (zoals 60, 40, 20, 5, uit).

Heb jij toevallig ook je logging zichtbaar?
Hier in de mijne: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29888&sid=27371 zie je dat hij vanmorgen om 07:50 meteen met 163W begon. Daarvoor stond ik al 53 minuten in Waiting.
Bij mij gebeurd hetzelfde denk ik.
Na zo'n dertig minuten "waiting" start ie op: 1 string zo'n 100W en 1 string zo'n 45 W.
De voltages lopen eerst op tot 210V en 280V voordat ze gaan produceren en vallen dan weer wat terug naar 170V en 230V.
Een string krijgt 's ochtends vroeg wat schaduw van de dakkapel van de buren.

Gisteravond zakte het vermogen geleidelijk naar 43 W toen naar 0,9W (wolkje denk ik) toen weer even naar 4,3W en daarna naar "waiting"

Ik ontvang dezer dagen elektriciteit van de zon tussen 7:40uur en 18:30uur.

Ik sta niet op PVoutput.......lijkt me wat te veel gedoe om dat aan de praat te krijgen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 23:47:
[...]

720kWh/kWp als specifieke opbrengst is redelijk, maar ook niet bijzonder hoog voor deze situatie. Schaduw is denk ik de grootste boosdoener, maar die kan ik niet oordelen.
Ik weet niet wat voor omvormer er in gebruik is, wellicht dat een alternatieve omvormer hier een extra 100kWh/kWp per jaar (23,- euro/kWp/pj) uit zou kunnen halen. De 800 zou haalbaar moeten zijn. De kosten moet je met 10 jaar relativeren denk ik.

Is het een schaduw van een boom, welke groeit, dan is het een goede keuze om hier tijdig over na te denken. De schaduw zal immers elk jaar iets toenemen.

Dat zou een redelijk tussenstap zijn voordat er op micro-omvormers overgegaan wordt. Tevens hoeft voor een omvormer wissel geen panelen van het dak, dit is dan ook redelijk te testen, wellicht dat een leverancier hier mee kan helpen.

Er zijn positieve ervaringen met de PowerOne PVI, StecaGrid 3000 en SMA 3000TL/SMA 2000HF.

De PowerOne PVI is er vanaf 3.0kw
De Steca Stecagrid is er vanaf 1800, de 2300 zou mooi passen
De SMA 2500TLST of 2500HF zou kunnen
Ik ben te lang weggeweest Databeestje.... ;) Ik heb juist naar aanleiding van dit forum en jouw ervaringen destijds voor een 2000HF gekozen. Schaduw is geen boom maar vanaf 1700 uur in de zomer langzaam aan schaduw vd buurman zijn huis. Overigens ben ik nog wel voornemens 1 paneel te verleggen waarvan ik denk dat hij dan vanaf april een uur per dag ongeveer langer zon heeft. Ik denk niet dat opbrengst zoals jij voorstelt een waarschijnlijke zal zijn. Curve loopt namelijk bij mij aan het eind vd dag altijd vrije netjes naar beneden ondanks schaduw.

Edit: zal misschien het wijzigen van de intervaltijd van Optitrac nog gunstige invloed kunnen hebben? Staat nu op standaard 6 minuten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2014 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ridder schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 08:34:
Bij mij gebeurd hetzelfde denk ik.
Na zo'n dertig minuten "waiting" start ie op: 1 string zo'n 100W en 1 string zo'n 45 W.
De voltages lopen eerst op tot 210V en 280V voordat ze gaan produceren en vallen dan weer wat terug naar 170V en 230V.
Dan ligt het dus niet aan de spanningsniveaus. Dat werd eerder gesuggereerd en daar leek het wel heel sterk op. Maar bij mij gaat het grofweg van 140 naar 180, dus heel anders dan bij jou en tot ook heel lang "Waiting". Dan lijkt het erop dat de omvormer om een andere reden (timer??) gaat staan wachten...
Ow, maar jouw 3600 heeft natuurlijk andere spanningsniveaus nodig dan mijn 2500. :?
M'n leverancier heeft de vraag uitstaan bij Growatt, maar Growatt snapt het allemaal niet zo goed.
Ridder schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 08:34:
Ik sta niet op PVoutput.......lijkt me wat te veel gedoe om dat aan de praat te krijgen.....
Dat valt op zich wel mee, afhankelijk wat je nog meer voor technische speeltjes in huis hebt draaien.
Heb je wel een wifi module ofzo eraan hangen?
Maar je moet er natuurlijk wel een beetje "gek" voor zijn, ik kan me voorstellen dat veel mensen het loggen niet zo nodig vinden en dan moet je het ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

[afbeelding]

ze zijn wel groot he.
niet echt iets wat je graag het dak opsleept.

gewoon een kWh meter in de meter kast installeren.
en dan de vrouw elke dag het laten in vullen op http://www.zonnestroomopbrengst.eu/
moet je eens zien hoe snel ze een uitbreiding wil. ;)
sjimmie schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 10:05:
[...]

Dan ligt het dus niet aan de spanningsniveaus. Dat werd eerder gesuggereerd en daar leek het wel heel sterk op. Maar bij mij gaat het grofweg van 140 naar 180, dus heel anders dan bij jou en tot ook heel lang "Waiting". Dan lijkt het erop dat de omvormer om een andere reden (timer??) gaat staan wachten...
Ow, maar jouw 3600 heeft natuurlijk andere spanningsniveaus nodig dan mijn 2500. :?
M'n leverancier heeft de vraag uitstaan bij Growatt, maar Growatt snapt het allemaal niet zo goed.

[...]

Dat valt op zich wel mee, afhankelijk wat je nog meer voor technische speeltjes in huis hebt draaien.
Heb je wel een wifi module ofzo eraan hangen?
Maar je moet er natuurlijk wel een beetje "gek" voor zijn, ik kan me voorstellen dat veel mensen het loggen niet zo nodig vinden en dan moet je het ook niet doen.
heb je nog geprobeerd om van de 2 strings 1 string te maken, en dan te kijken of hij dan eerder start?
(check dan meteen hoe ver hij gaat als hij maar 1 mpp gebruikt, is wel leuk om te weten.
ik heb geen idee met die omvormer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 22:34:
[...]

Het is maar de vraag in hoeverre de eindcontrole iets zegt.
Dat is (helaas) met de flashdata net zo, we gaan het zien in hoeverre ze het waar gaan maken. Meten is weten. :)
migjes schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 11:56:
ze zijn wel groot he.
niet echt iets wat je graag het dak opsleept.

gewoon een kWh meter in de meter kast installeren.
en dan de vrouw elke dag het laten in vullen op http://www.zonnestroomopbrengst.eu/
moet je eens zien hoe snel ze een uitbreiding wil. ;)
Als het lukt gaan de eerste vanmiddag het dak op, het hoeft maar 2+ meter de lucht in maar het zal best een tour de force worden.

Daar heb ik een te luxe exemplaar voor uitgezocht vrees ik. Kan het voorstellen maar ik denk dat ze me meewarig aankijkt en iets als "dan automatiseer je dat maar" eruit gooit. :+
Zelf lijkt het me ook handiger om gewoon een metertje met Arduino oid eraan te hangen. Meter is al onderweg, Arduino moet ik nog bestellen.
Pagina: 1 ... 4 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.