P_Tingen schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 14:18:
Ik heb slecht nieuws voor iedereen die denkt dat je met 1 mailtje naar je stroomboer een slimme meter kan regelen.
Dat is namelijk niet zo.
Ik heb me bij Liander (mijn netwerkbeheerder) aangemeld voor het terugleveren. Als reactie kreeg ik terug dat ze het hardstikke leuk vinden en dat mijn meter al geschikt is om mijn teruggeleverde stroom te meten.
Okee, dat ze het hardstikke leuk vinden zeiden ze niet. Maar ik krijg geen slimme meter. Althans niet voor niks.
[...]
Zie
hun site
[...]
[...]
Ik heb geen alu-hoedje, maar als het in Nederland ook die kant op gaat, gaan ze echt wel alle Ferrarismeters uitfaseren. Dan komt er een wet waarin bepaald wordt dat als je energie terug wil leveren dat je een slimme meter moet hebben. Maak je dus geen illusies dat je uit de handen van de overheid blijft.
Het plaatje van SlimmeMeterPortal dat ik eerder postte snap ik niet helemaal. Ik zie toch duidelijk zowel staafjes naar boven als naar beneden. Hoe moet ik dat dan interpreteren?
ja de regels veranderen bijna elk half jaar.
dus soms gratis soms niet.
het is al besloten we krijgen in de toekomst allemaal een slimme meter.
(alleen nog niet duidelijk wie dat besloten heeft en waarom.
een alu hoedje heeft er niks mee te maken(waarom haalt iedereen dat er toch bij).)
maar een slimmemeter is geen productie meter.
je voed de stroom van je pv voor de meter het net in.
als je huis dus een apparaat aan heeft staan van 1000W.
en je PV geeft op dat moment 1000W.
dan staat ook een slimme meter gewoon stil.
en lijkt het net of je geen stroom gebruikt op dat moment.
dus met een slimme meter kun je de pv niet meten wat het doet.
je meet alleen wat je saldeert.
slimme meter is eigenlijk een totaal zinloos apparaat als je pv hebt.
de meting van het huis gebruik klopt niet meer, en de pv word niet goed gemeten.
eigenlijk is dat ding al verouderd voordat hij in gevoerd is.
erg jammer en een totaal gemiste kans om nu eindelijk iets goed te doen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)