Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 119 Laatste
Acties:
  • 733.179 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11-2023

MXL

Weet iemand eigenlijk het verschil tussen de coolcept en de coolcept X van Steca?

Ik kan eigenlijk nergens echt goed vinden hoe het nou gesteld is met de logging functie van de stecagrid 3000/3600

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

X is ip 65

Ofwel waterdicht voor buiten

Edit:

Solid stainless steel casing

http://www.steca.com/index.php?coolcept-x_1800-x-4200-x_en

Edit 2:

De logging houd hij zelf bij en kan je oproepen via de display, ook kan je de data er uit halen met een rs485 to usb kabel die bij steca 60,- kost maar op ebay 4,50 en ook origineel steca.
Maar jij krijgt een nieuwere versie en die heeft gewoon lan waar je kan loggen met stecagrid connect user.

http://www.steca.com/index.php?PV_grid_connected_software

Volgens mij hebben ze ook een portal, of komt er nog aan, ik heb er iets van gezien.

http://www.photovoltaikfo...000-pm-ge-t93382-s10.html

[ Voor 123% gewijzigd door Rol-Co op 22-02-2014 20:10 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Aegle schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 17:32:

Vraag 1:
Mag ik een glasdrager gebruiken om de panelen het dak op te sjouwen? Lijkt me een heel praktisch stuk gereedschap voor dit werk. Zo ja, waar koop ik een goede glasdrager? Kan het glas het gewicht wel houden? Om de panelen aan de rand op te tillen lijken ze me niet voor ontworpen, hoewel niet expliciet in de handleiding staat vermeld dat dat niet mag.
Zelf heb ik van die steunen voor in de badkamer of toilet gebruikt.
Ik dacht dat ik ze voor weinig geld bij Action had gekocht.
Gelukkig heb ik die daar nog niet nodig. :)
Wel heb ik een pinnetje verwijderd die gebruikt wordt voor een indicatie, groen of rood.
Deze pin drukt op het glas en daar had ik mijn twijfels over i.v.m. beschadiging van de panelen.
En het werkt inderdaad heel praktisch. :)

En bij Toolstation zijn ze ook te koop.
http://www.toolstation.nl...il&utm_campaign=140221-NL

Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c280/opuntia1/Diversen/Zonnepanelen24-8-20138-07-04.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door opuntia1 op 22-02-2014 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-06 21:55
Aegle schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 17:32:

Vraag 2:
Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor SolarEdge i.v.m. schaduw werking. Ik dacht dat het wel meeviel, maar na een simulatie in Sketchup (handig programma hiervoor!), blijkt dat ik toch wat schaduw krijg van een dakkapel en twee pijpjes (CV en ventilatie) van de buren, behalve hartje zomer niet. Dan heb ik pas ergens in de avond schaduw.
Nu heb ik 10 x 260W panelen (Yingli, YL260C-30b Panda zoals ik hier al eens eerder heb vermeld). Bij elk paneel monteer ik een Power Optimizer (O)P300. Met het doorrekenen van de installatie met Site Designer kan ik bij 120% overdimensionering gebruik maken van een SE2200. Bij de keuze van een SE3000 (zonder overdimensionering) blijkt er door het jaar heen nauwelijks meer op te leveren. Wat ik niet uit de documentatie haal, en de verschillende bedrijven waar ik het aan vroeg me ook niet konden vertellen, wat nou wijsheid is :(.
Ik dacht toch dat de Optimizers bepalen wanneer er vermogen wordt afgeleverd aan de omvormer. De omvormers van SolarEdge zijn toch alleen maar "domme" omvormers die weinig anders doen dan de gelijkspanning omzetten in 230VAC? Ja, en communiceren met de optimizers... Het mppt-bereik wordt bijSolarEdge toch door de Optimizer bepaald, en niet door de omvormer?

Kan iemand dit onderbouwen?
'k Heb niet helemaal helder wat precies je vraag is. Het klopt idd dat de optimizer de MPP-tracker is en dus bepaalt wat hoeveel dat paneel levert.
Met name in het voorjaar als het nog wat kouder is, maar er wel een lekker zonnetje kan schijnen, zal gebeuren dat alle panelen ~ 280W kunnen leveren. Totaal zou je dan op 2800W kunnen komen. In het geval van een SE2200 zal deze het vermogen beperken. Uit m'n hoofd gezegd, begrenst 'ie het geleverde vermogen dan op 2400W. Als je een SE3000 hebt, zal dat niet gebeuren en zal je nooit beperkt worden door het maximale vermogen dat je omvormer kan omzetten. Andere kant van de medaille is dat de SE2200 vaker/langer werkt in het gebied waarin z'n rendement maximaal is.
In de vorige delen is er in dit forum al flink gediscusseerd over (onder)dimensioneren.

Zelf heb ik gekozen voor een SE3000 met 2295Wp aan panelen omdat ik ruimte wil(de) houden om nog uit te breiden.

'k Hoop dat dit je vra(a)g(en) een beetje beantwoordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-06 17:57
opuntia1 schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 19:40:
[...]

Zelf heb ik van die steunen voor in de badkamer of toilet gebruikt.
Ik dacht dat ik ze voor weinig geld bij Action had gekocht.
Gelukkig heb ik die daar nog niet nodig. :)
Wel heb ik een pinnetje verwijderd die gebruikt wordt voor een indicatie, groen of rood.
Deze pin drukt op het glas en daar had ik mijn twijfels over i.v.m. beschadiging van de panelen.
En het werkt inderdaad heel praktisch. :)

En bij Toolstation zijn ze ook te koop.
http://www.toolstation.nl...il&utm_campaign=140221-NL
[afbeelding]
Dank voor je reactie. Zijn deze betrouwbaar genoeg? Het staat zo lullig als ik halverwege de ladder een paneel naar beneden zie vallen met alleen de drager nog in mijn hand.. :'( .
Ik zie op internet wel glasdragers voor een paar tientjes, maar als die van de Action o.i.d. ook betrouwbaar werken... :)
Cranberry schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 19:50:
[...]

'k Heb niet helemaal helder wat precies je vraag is. Het klopt idd dat de optimizer de MPP-tracker is en dus bepaalt wat hoeveel dat paneel levert.
Met name in het voorjaar als het nog wat kouder is, maar er wel een lekker zonnetje kan schijnen, zal gebeuren dat alle panelen ~ 280W kunnen leveren. Totaal zou je dan op 2800W kunnen komen. In het geval van een SE2200 zal deze het vermogen beperken. Uit m'n hoofd gezegd, begrenst 'ie het geleverde vermogen dan op 2400W. Als je een SE3000 hebt, zal dat niet gebeuren en zal je nooit beperkt worden door het maximale vermogen dat je omvormer kan omzetten. Andere kant van de medaille is dat de SE2200 vaker/langer werkt in het gebied waarin z'n rendement maximaal is.
In de vorige delen is er in dit forum al flink gediscusseerd over (onder)dimensioneren.

Zelf heb ik gekozen voor een SE3000 met 2295 aan panelen omdat ik ruimte wil(de) houden om nog uit te breiden.

'k Hoop dat dit je vra(a)g(en) een beetje beantwoordt...
Ja, sorry, zo teruglezend lijkt het inderdaad wel een beetje verwarrend verhaal...

Dat laatste vroeg ik me dus af: in tegenstelling tot conventionele omvormers waar een ideaal werkpunt wordt vermeld, gebeurt dat bij Solaredge in de Optimizer. Daar speelt de omvormer zelf dan toch geen rol in? Maar blijkbaar dus wel. In de specs van de omvormers zie je daar dus niets over. Behalve de Maximum spanning en -stroom.

Overigens zijn het 260W i.p.v. 280W panelen... Eventuele uitbreiding is bij mij nauwelijks van toepassing. Ondanks dat ik aan de achterzijde een zee van ruimte op het dak heb ligt die op het noord-westen (338 graden). Niet echt rendabel.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Aegle schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 20:09:
[...]

Dank voor je reactie. Zijn deze betrouwbaar genoeg? Het staat zo lullig als ik halverwege de ladder een paneel naar beneden zie vallen met alleen de drager nog in mijn hand.. :'( .
Ik zie op internet wel glasdragers voor een paar tientjes, maar als die van de Action o.i.d. ook betrouwbaar werken... :)
Het is geen bank. :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
[...]

Dat laatste vroeg ik me dus af: in tegenstelling tot conventionele omvormers waar een ideaal werkpunt wordt vermeld, gebeurt dat bij Solaredge in de Optimizer. Daar speelt de omvormer zelf dan toch geen rol in? Maar blijkbaar dus wel. In de specs van de omvormers zie je daar dus niets over. Behalve de Maximum spanning en -stroom.

Overigens zijn het 260W i.p.v. 280W panelen... Eventuele uitbreiding is bij mij nauwelijks van toepassing. Ondanks dat ik aan de achterzijde een zee van ruimte op het dak heb ligt die op het noord-westen (338 graden). Niet echt rendabel.
Waar conventionele omvormers een optimaal punt voor de gehele string opzoeken, doet een optimizer dat voor elk paneel afzonderlijk. De omvormer speelt daar geen enkele rol in. Wel 'stuurt' de omvormer de optimizers aan zodat bijv. de spanning van de string altijd rond de 325-350V ligt.
Verder is een bepaald type omvormer gebouwd om een maximale hoeveelheid DC vermogen om te zetten in de AC.

Ja, ik had goed gezien dat je 260Wp panelen hebt, maar het zal vaak genoeg gebeuren dat ze meer dan 260W opwekken. Lees de openingspost maar over 'STC'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 20:32

databeestje

Von PrutsHausen

Heeft iemand hier in het topic al eens zener diodes gebruikt om de open klemspanninv van een string te dempen voor met name de spanning in de winter?

Ik zie zener diodes van 60 volt 10 watt, met 6 in serie klem ik dan de open spanning af op circa 360 volt. Daarmee zou ik dan ook in de winter nimmer boven de 375 volt van de mastervolt soladin web 1500 uitkomen met 8 panelen met 45 Voc. De mpp spanning, en dus vol vermogen, zit pas bij 288 Volt. Zomers zelfs lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11-2023

MXL

Theoretisch zou dat moeten kunnen voor het voltage, maar de vermogens waar deze zenerdiodes mee overweg kunnen zijn volgens mij veel te laag, de diodes kunnen daardoor te warm worden en kapot gaan.

Je zou dan diodes moeten nemen met van 12 volt en er dus veel meer in serie moeten plaatsen. Of het ideaal is weet ik niet.

[ Voor 103% gewijzigd door MXL op 23-02-2014 08:39 ]

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

databeestje schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 23:12:
Heeft iemand hier in het topic al eens zener diodes gebruikt om de open klemspanninv van een string te dempen voor met name de spanning in de winter?

Ik zie zener diodes van 60 volt 10 watt, met 6 in serie klem ik dan de open spanning af op circa 360 volt. Daarmee zou ik dan ook in de winter nimmer boven de 375 volt van de mastervolt soladin web 1500 uitkomen met 8 panelen met 45 Voc. De mpp spanning, en dus vol vermogen, zit pas bij 288 Volt. Zomers zelfs lager.
Ik heb er wel eens aan proberen te rekenen hoeveel spanning en vermogen je moet vernietigen, maar ik reken dan met 1000W/m2 en -5°C celtemperatuur. Volgens mij zijn dat waarden die niet in de praktijk voorkomen. (instralingshoek van de zon, opwarming door de zon, etc)

Wat betreft je zenerdiodes: Ik zou dan eerder 1 laagvermogen zenerdiode toepassen en daarmee een MOSFET of IGBT opensturen. Je zou er ook voor kunnen kiezen de hele string of 1 paneel kort te sluiten gedurende X tijd (timer), dan hoef je niet zoveel vermogen te dissiperen.

Mijn ervaring met zenerdiodes is dat ze een behoorlijke temperatuur coëfficiënt hebben, let daarop. Het IC TL431 is dan wellicht mooier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:11

ik denk dat je veel te moeilijk aan het denken bent. (of het voorbeeld is niet handig gekozen.)
neem gewoon een omnik 1k of 1.5k. (een mastervolt soladin web 1500 is een stuk slechter als een 1,5k en net iets beter als een 1.0k)
dan heb je dat hele probleem niet en je hebt ook nog een 1,6% hogere euro efficiëntie.
(of ga voor een omvormer die niet zo duur is als een omnik, vind ze erg duur voor wat ze bieden.)

een andere optie is om het gewoon aan te sluiten, er is allen maar 1 probleem: is de omvormer beveiligt tegen te hoge stromen(geen idee welke wel en welke dat niet zijn, ik vermoed dat 99% dat wel is, verwacht alleen in de kleine omvormers wat problemen).
zo doet mijn power-one bij het opstarten een check of de voc + temp coeff niet te hoog is.
en start dan pas op.
is het te hoog blijft hij de rest van de dag gewoon uit staan.
en dat is natuurlijk geen probleem als dat een paar dagen in de winter is.
ik zou niet te moeilijk doen voor die paar kWh's.

als je echt wil onderdimensioneren, dan ontkom je er niet aan om of dure panelen te gebruiken of een dure omvormer.
maar dat vind ik zelf zo onzinnig, genoeg omvormers te vinden van goede kwaliteit die 2kW aan kunnen voor minder als 500 euro.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-05 19:58
Afhankelijk van wat de bedoeling is:
Alleen om vroeg en laat overspanning voorkomen: als de inverter 20W nodig heeft om in bedrijf te blijven, hoeft maar 20W totaal 'vernietigd' te worden.
Bij net-uitval overdag: de I-V grafiek bestuderen, en uitzoeken wat de stroom is bij de zener-diode spanning.
(afhankelijk van o.a. bewolking, zonshoogte en paneel-hoek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-06 13:36

P_Tingen

omdat het KAN

[...]
Als deze klemmen bedoeld zijn voor in de badkamer moet je bedenken dat je je daaraan omhoog kan trekken als je op de wc zit. Dan komt er heel wat kracht op zo'n klem; vast meer dan wanneer er alleen een paneel aan hangt. Ik zou het wel aandurven.

Maar even goed testen of 'ie echt vastzit kan helemaal geen kwaad...

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:53
Wat gebeurt er bij een solaredge systeem als de halve string in de schaduw ligt?
Start de omvormer dan niet op ivm te laag voltage?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
BarryH schreef op zondag 23 februari 2014 @ 14:35:
Wat gebeurt er bij een solaredge systeem als de halve string in de schaduw ligt?
als de V dan onder de minimum spanning komt, ja.
maar als er toch een wolkje in de lucht zweeft of wat andere vervuiling, dan heb je ook nog wat diffuus licht en komt er toch nog V uit het paneel wat in de schaduw ligt.
dus vaak zal dat niet gebeuren.(tot bijna nooit)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Kijk, dat was nou net mijn punt: er wordt over minimum spanningen helemaal niet gesproken bij de omvormers. Alleen bij de optimizers. Hieruit trek ik de conclusie dat het dus niet uitmaakt welke omvormer je kiest, de SE2200 of de SE3000. De optimizers bepalen in deze de startspanning, toch? Correct me of I'm wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fat
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-03-2021
Omdat je erom vraagt: "Correct me IF I'm wrong"

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29590&sid=27110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567740

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van zonnepanelen op vastgespijkerde dakpannen? Kan ik daar clickfix dakhaken op gebruiken? En hoe kan ik de pannen opschuiven/tillen?
Als er andere methoden is alle advies welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-06 22:39

Ik heb zelf een installatie van 18x 195Wp panelen welke in twee stringen op een SMA 3300 HC TL omvormer zitten. Hier zit maar 1 MPPT op.
Als de temperaturen boven de 5 graden zijn dan zet ik ze alle 18 in serie hierop. Dan zit ik net aan de maximale spanning die hij mag hebben. Zodra hij gaat terug leveren dan duikt die spanning een eind in elkaar.
Soms vergeet ik dan nog wel eens de twee stringen te maken als het beneden de 0 graden komt. Open klemspanning zit dan rond de 800 Volt. Is tot nu toe nog nooit fout gegaan.
Er zitten in deze omvormer een paar beschermingen in die de te hoge spanning tegenhouden dmv een thermisch bewaakte varistor.
Misschien kun je hier iets mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
pa3fat schreef op zondag 23 februari 2014 @ 15:33:
Omdat je erom vraagt: "Correct me IF I'm wrong"
Tja, dat heb je met die "domme" spellchecker van iPad. En niet door mij gecontroleerd natuurlijk 8)7 .

Maar inhoudelijk heb ik nog niet gehoord of mijn stelling nu klopt... ;)

73's pe1hma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Aantal PV aansluitingen per netbeheerder:
Enexis 59.000
Alliander 48.000
Stedin 30.000
Delta 5.500

Aldus TC Tubantia

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-06 20:20

paulv1973

16.730Wattpiek

mooie dag vandaag...
20.8KWH met 6250Wp op ZW.
De beste van dit jaar tot nog toe

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479356

paulv1973 schreef op zondag 23 februari 2014 @ 18:19:
mooie dag vandaag...
20.8KWH met 6250Wp op ZW.
De beste van dit jaar tot nog toe
Yep ook hier de beste dag tot nu toe voor 2014.......dat er nog veel bij mogen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Laatst online: 28-06 22:08

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Anoniem: 567740 schreef op zondag 23 februari 2014 @ 16:08:
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van zonnepanelen op vastgespijkerde dakpannen? Kan ik daar clickfix dakhaken op gebruiken? En hoe kan ik de pannen opschuiven/tillen?
Als er andere methoden is alle advies welkom.
Zijn werkelijk alle pannen gespijkerd of maar een deel of bedoel je soms panhaken? Vastgespijkerde pannen ter plaatse van de te plaatsen Clickfithaken zal je moeten loshalen anders kun je ze niet verschuiven om de Clickfithaken te plaatsen. Let erop dat je Clickfithaken bestelt met voldoende diktebereik (dikte panlat+dakpan) Bij het loshalen van gespijkerde pannen zullen er vast een aantal sneuvelen, zorg dus voor reservepannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567740

Jan Workum schreef op zondag 23 februari 2014 @ 20:35:
[...]

Zijn werkelijk alle pannen gespijkerd of maar een deel of bedoel je soms panhaken? Vastgespijkerde pannen ter plaatse van de te plaatsen Clickfithaken zal je moeten loshalen anders kun je ze niet verschuiven om de Clickfithaken te plaatsen. Let erop dat je Clickfithaken bestelt met voldoende diktebereik (dikte panlat+dakpan) Bij het loshalen van gespijkerde pannen zullen er vast een aantal sneuvelen, zorg dus voor reservepannen.
Ze zijn echt allemaal vastgespijkerd en niet met een panhaak. Dat wordt nog wel even lastig...
Ik zal 1tje binnenkort los werken zodat ik de panlat + pan op kan meten. Maar moet ik hem daarna nog vastspijkeren (wil toch niet want je komt niet met je hamer onder de volgende pan). En als hij niet (perfect) achter de panlat zou blijven haken, dan blijft hij wel achter de clickfit dakhak.Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
BarryH schreef op zondag 23 februari 2014 @ 14:35:
Die situatie heb ik in de periode november - februari regelmatig. Mijn 9 panelen liggen in 2 rijen landscape: boven een rij van 4 en daaronder een rij van 5 panelen. Door onderste rij ligt in de winter regelmatig in de schaduw van de kap van de buren.

Het idee van SE is dat de stringspanning altijd rond 330V - 350V wordt gehouden (voor enkelfase omvormer). De optimizers zorgen er voor dat dat deze spanning wordt bereikt. Als mijn onderste rij grotendeels in de schaduw ligt, zie je dat optimizers van die rij maar een paar Volt geven. Het voltage van de optimizers van de bovenste panelen is dan 60V (= max V).

Nu moet ik eerlijk toegeven dat mijn situatie ook voor een SolarEdge-oplossing niet helemaal ideaal is. In de winter ligt de onderste rij 's ochtends en aan het einde van de middag vrijwel helemaal in de schaduw. De omvormer start daardoor wel later en stopt eerder. Omdat de opbrengst in de winter toch niet groot is, heeft dit nauwelijks effect op de totale jaaropbrengst.

@Aegle, hoeveel panelen zouden bij jou last hebben van schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

HenkS_ schreef op zondag 23 februari 2014 @ 13:30:
[...]

Afhankelijk van wat de bedoeling is:
Alleen om vroeg en laat overspanning voorkomen: als de inverter 20W nodig heeft om in bedrijf te blijven, hoeft maar 20W totaal 'vernietigd' te worden.
Bij net-uitval overdag: de I-V grafiek bestuderen, en uitzoeken wat de stroom is bij de zener-diode spanning.
(afhankelijk van o.a. bewolking, zonshoogte en paneel-hoek).
Allen erg bedankt voor de input, erg welkom.

De normale open klemspanning van de panelen zit rond de 350 Volt (8x44Voc), dit betekent dat deze alleen bij erg koud weer voordat de omvormer in productie gaat deze enkele watts moet verstoken. Het zit geheel aan de rechterzijde van de I-V curve. Tevens is hier dus enkel sprake van in de enkele minuten voordat de omvormer aan gaat.

Bijkomend verhaal is dat het om de west zijde zou gaan, deze komt bijzonder langzaam op.

Ik ben er nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@databeestje
west levert over het algemeen een lange tijd een hogere V op als oost.
zolang als ze nog in de schaduw liggen is de temperatuur nog niet hoog.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west-voltage.jpg
(voorbeeld is 3x 190Wp)

maar genoeg omvormers te verzinnen voor die panelen dacht ik eigenlijk.
en hoeft niet duur te zijn.
http://www.solar-trading....Zonnepaneel-Omvormer.html
maar een sma kan ook natuurlijk of nog iets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
@Cranberry: De panelen komen in twee rijen van vijf in portait. 's Winters zal het huis van de overburen schaduw werpen op de onderste rij. Dat is op zich niet zo erg, dat is alleen 's ochtends een paar weken rond hartje winter. Waar ik meer bang voor ben is de dakkapel van de buren. als het hoog zomer is valt het wel mee. Maar in het voor- en najaar beslaat de schaduw in het ongunstigste geval zo'n 50- 70 %. het is een soort driehoek (de dakkapel heeft een schuin dak wat doorloopt naar bijna de nok van het huis. Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/sc/6s3x7doovv5orfw/qjmv17SSLr
De foto is genomen op 14 december rond 15:00 uur. Het dak ligt op 158 graden met 40 graden helling. Volgens mijn "simulatie" in Sketchup heb ik met name aan het eind van de dag behoorlijk wat schaduw van de dakkapel en in iets mindere mate van de pijpjes. Overigens ga ik het rechter pijpje verwijderen. Anders passen er geen 10 panelen op...

Maar ik zoek hier nog steeds naar de bevestiging dat de DC-startspanning van de SE2200 dezelfde is als van de SE3000.

EDIT: waarom werkt het plaatje nou weer niet...? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Aegle schreef op maandag 24 februari 2014 @ 11:05:
Maar ik zoek hier nog steeds naar de bevestiging dat de DC-startspanning van de SE2200 dezelfde is als van de SE3000.
dat zal hij waarschijnlijk wel zijn.(is helemaal niet interessant)
maar begrijp dat de startspanning eigenlijk helemaal niet eerder starten van de omvormer is.
de term is wat verwarrend.
"minimum spanning om de omvormer te laten werken" zou een betere zijn.
panelen leveren nu eenmaal gewoon spanning (V) of er nu zon op staat of niet als het maar licht is (dus ook in de schaduw).
de A word bepaald door de hoeveelheid zon.
(ik schrijf dit wel effen versimpeld, maar klopt wel.)
kijk naar het tabelletje wat ik net voor databeestje neer zet.
de panelen van west leveren gewoon spanning in de schaduw.

dus je zit eigenlijk altijd al goed met de startspanning welke van de omvormers je ook kiest.
vind je het niet erg om af en toe de omvormer op de max te hebben zitten is de se2200 geen probleem.
anders de se3000, maar of dat economisch beter is valt een vraagteken bij te zetten.
dan gaat het over het eigen gevoel.

edit:
ik zou nog steeds voor gewoon een normale omvormer gaan.
je hebt haast geen last van schaduw.
in ieder geval minder als ik en ik doe het ook met een normale omvormer, en heb zelfs mppscanning
(optitrack voor de sma liefhebbers.) uit staan.

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 24-02-2014 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Laatst online: 14-05 19:58
databeestje schreef op maandag 24 februari 2014 @ 10:00:

De normale open klemspanning van de panelen zit rond de 350 Volt (8x44Voc)......
Ik ben er nog niet uit.
De open klemspanning is alleen afhankelijk van de temperatuur, de stroom die geleverd kan worden is alleen afhankelijk van de hoeveelheid zonne-energie. (simpel gezegd).
Ochtend en avond: de zon levert 5W/m², de stroom is 25mA, bij koud weer (Voc=400V) is er maar 10W beschikbaar, te weinig voor de inverter om te werken, de zenerdiodes moeten 360Vzener x 25mA = 9W opstoken.

Wil je, behalve vroeg/laat, ook beveiligen tegen net-uitval:
Om 12:00, de zon levert (voorbeeld) 300W/m², de stroom is 1.5A, de inverter werkt prima, maar bij net-uitval moeten de zenerdiodes 360V x 1.5A = 540W opstoken, om de spanning beneden 375V (max. inverter) te houden.

Het is deze maximale zonne-energie (tijdens -30⁰C jaargetijde) die bepaald hoeveel energie de zenerdiodes moeten verwerken, en is afhankelijk van jouw specifieke installatie, richting en helling.
(300W/m² @ 12:00, paneel op west, zenithoek ~70⁰, PV-energie=30W/m² = 0.15A > 54Wzener)?
Wanneer je de maximale (-30⁰C) opbrengst af kunt lezen, maakt dat de berekening wel iets gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Laatst online: 28-06 22:08

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Anoniem: 567740 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 08:15:
[...]

Ze zijn echt allemaal vastgespijkerd en niet met een panhaak. Dat wordt nog wel even lastig...
Ik zal 1tje binnenkort los werken zodat ik de panlat + pan op kan meten. Maar moet ik hem daarna nog vastspijkeren (wil toch niet want je komt niet met je hamer onder de volgende pan). En als hij niet (perfect) achter de panlat zou blijven haken, dan blijft hij wel achter de clickfit dakhak.Toch?
Vastspijkeren lukt dan inderdaad niet meer en dat heeft ook weinig zin zoals je zelf al aangeeft.
Bekijk ook even de conditie van de panlatten!
Er zijn ook andere montagesystemen waarbij de dakhaken bijvoorbeeld zijn geschroefd aan het dakbeschot al dan niet met wat extra plaathout, dus staar je niet blind op Clickfit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Aegle schreef op maandag 24 februari 2014 @ 11:05:

Volgens mij maakt dat niets uit. Er moet een minimaal aantal optimizers in een string zitten (8). Deze zorgen er voor dat de Vdc ~330V wordt. Een optimizer levert nl. een bepaalde spanning op basis van wat de omvormer 'm opdraagt. Verder moet je de keus voor SE2200 of SE3000 laten afhangen van de hoeveelheid geïnstalleerde Wp's, waarbij je rekening houdt met de wenselijkheid van evt. uitbreiding.
Ik verwacht dat je met de SE2200 niet veel minder zult opwekken per jaar dan met de SE3000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cranberry schreef op maandag 24 februari 2014 @ 12:55:
[...]

Volgens mij maakt dat niets uit. Er moet een minimaal aantal optimizers in een string zitten (8). Deze zorgen er voor dat de Vdc ~330V wordt. Een optimizer levert nl. een bepaalde spanning op basis van wat de omvormer 'm opdraagt. Verder moet je de keus voor SE2200 of SE3000 laten afhangen van de hoeveelheid geïnstalleerde Wp's, waarbij je rekening houdt met de wenselijkheid van evt. uitbreiding.
Ik verwacht dat je met de SE2200 niet veel minder zult opwekken per jaar dan met de SE3000.
goed antwoord.
maar verwacht jij dat optimizers er nodig zijn?
Afbeeldingslocatie: http://www.dropbox.com/sc/6s3x7doovv5orfw/qjmv17SSLr
voor dat beetje schaduw en ook nog in een hoek waar toch niks kan liggen, lijkt mij erg onzinnig.
(meer gedreven door angst en onwetendheid dan werkelijk nodig ben ik bang.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 24-02-2014 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
migjes schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:29:
[...]

maar verwacht jij dat optimizers er nodig zijn?
[afbeelding]
voor dat beetje schaduw en ook nog in een hoek waar toch niks kan liggen, lijkt mij erg onzinnig.
(meer gedreven door angst en onwetendheid dan werkelijk nodig ben ik bang.)
Vind ik persoonlijk lastig, maar ik denk als je voor een mooie prijs een omvormer kunt vinden die goed met schaduw kan omgaan, SE de extra investering niet waard is als je het alleen doet voor de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 23:39
Welke panelen doen het goed in schaduwrijke omgeving, danwel bewolkt weer? Ik heb nog een stukje dak gevonden...

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Ik ben ook niet zo iemand die perse de beste tvt hoef bereiken. Zoveel mogelijk energie halen uit wat je hebt vindt ik eigenlijk veel leuker. Nu had ik de mazzel dat ik voor een prikkie de panelen kon aanschaffen (< € 120,-). Dus kan ik wat meer investeren in de omvormer en randapparatuur :).

Nu nog een BTW-nummer aanvragen! 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Cranberry schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:30:
[...]

Vind ik persoonlijk lastig, maar ik denk als je voor een mooie prijs een omvormer kunt vinden die goed met schaduw kan omgaan, SE de extra investering niet waard is als je het alleen doet voor de opbrengst.
Niet doen is mijn mening.
Gewoon een standaard omvormer nemen en dan lekker het dak rechts van de pijpjes volleggen.
Eventueel de eerste rij aan de dakgoot 1 of 2 panelen meer....

Maar dat is maar mij mening...

Andere vraag....
Werkt een Solar edge omvormer ook indien er geen gebruik wordt gemaakt van de Solar edge opitmizers?? Dus gewoon als normale string omvormer??
In dat geval zou je eerst een SE omvormer kunnen hangen en de optie voor de SE optimizers open laten...
Ja. Je moet dan wel weer het dak op en de panelen losmaken... maar goed. De hobbyist wil ook wat... O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Aegle schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:58:
Ik ben ook niet zo iemand die perse de beste tvt hoef bereiken. Zoveel mogelijk energie halen uit wat je hebt vindt ik eigenlijk veel leuker. Nu had ik de mazzel dat ik voor een prikkie de panelen kon aanschaffen (< € 120,-). Dus kan ik wat meer investeren in de omvormer en randapparatuur :).

Welke panelen heb je voor dat geld kunnen aanschaffen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
paulv1973 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:05:
[...]

Andere vraag....
Werkt een Solar edge omvormer ook indien er geen gebruik wordt gemaakt van de Solar edge opitmizers?? Dus gewoon als normale string omvormer??
In dat geval zou je eerst een SE omvormer kunnen hangen en de optie voor de SE optimizers open laten...
Ja. Je moet dan wel weer het dak op en de panelen losmaken... maar goed. De hobbyist wil ook wat... O-)
Dat gaat niet werken. SE omvormer is redelijk 'dom'. Hij kan niet zelfstandig MPP bepalen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Aegle schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:58:

Toch denk ik dat je voor de beste tvt gaat. :)
Je schaft voor een prikkie panelen aan. :)
En dan nog een BTW-nummer aanvragen. :)
En advies voor niets. :) :) :)

[ Voor 5% gewijzigd door opuntia1 op 24-02-2014 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
paulv1973 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:05:
[...]
Andere vraag....
Volgens mij zijn het "domme" omvormers. Geen mpp tracking e.d. Die intelligentie zit ingebakken in de optimizers. Het systeem werkt met een fixed current: de stroom uit de string blijft bij wisellende condities hetzelfde. Wat wijzigd is de string spanning. Zie link:

http://www.solaredge.com/..._fixed_string_voltage.pdf

De OPxxx-serie optimizers zijn alleen geschikt voor SolarEdge omvormers. De (nieuwe) serie Pxxx (zonder "O") ook voor andere fabrikanten.
paulv1973 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:06:
[...]

Welke panelen heb je voor dat geld kunnen aanschaffen??
Bij het intekenen van de panelen op het dak blijf ik één dakpan van de dakrand weg (rechterzijde op de foto (die ik op dit forum maar niet zichtbaar krijg... 8)7 ) ). Dan hou ik links tot de pijpjes nog ongeveer 40 cm over...

De panelen zijn van Yingli Solar: YL260C-30b panda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Aegle schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:10:
[...]

Volgens mij zijn het "domme" omvormers. Geen mpp tracking e.d. Die intelligentie zit ingebakken in de optimizers. Het systeem werkt met een fixed current: de stroom uit de string blijft bij wisellende condities hetzelfde. Wat wijzigd is de string spanning.

[...]
Bijna goed: niet de stroom maar juist de spanning blijft (redelijk) constant (~ 330 - 350V) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Yingli YL260C-30-b Panda panelen voor minder dan €120,- ???
Geef hier dat adres....!! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door paulv1973 op 24-02-2014 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-06 17:03
Wat zouden jullie me aanraden als alternatief voor mijn Enecsys omvormers?, Ik heb op dit moment 5x Canadian Solar S6P 250 op een plat dak op Z gericht. De panelen hebben in de winter last van schaduw van een dak en daarom heb ik vorig jaar voor Enecsys omvormers gekozen (2 SMI 480 Duo's en 1 SMI 240 Single).

Om diverse redenen, voornamelijk uitval en de looptijd van garantieafhandeling van Enecsys, ben ik met een schuin oog naar een alternatief aan het kijken. Laat ik vooropstellen dat dit rondkijken vooral uit de onderbuik komt en vandaar mijn post.

Met vijf panelen is de keuze echter beperkt lijkt het en ik kom niet verder dan dit:

- 5x SMA SB240 + Multigate-10 (na mijn Enecsys experiment eigenlijk geen trek meer in maar waarschijnlijk wel de beste keus)
- Growat 1000TL (ken ik niet en maar 1100W AC output)
- Omnik 1.0 TL (maar 1100W AC output)
- Mastervolt Soladin 1000 Web (maar 1050W AC output)
- SMA SB 1300TL (eigenlijk ongeschikt vanwege mogelijk te lage stringspanning)
- SMA SB 1200 (beste optie?)

Ik zie eigenlijk maar twee goede opties, SMA SB240's of nog ergens een SMA SB 1200 op de kop tikken?

Daarnaast zijn er nog twee opties die minder mijn voorkeur hebben:

- Niets doen en de garantieafhandeling zijn beloop laten, staat garant voor minimaal 2-6 weken zonder omvormer (slecht voor mijn gestel en reden voor deze post)
- Een reserve Enecsys-omvormer kopen (dan steek ik geld in iets waar ik dit moment weinig vertrouwen meer in heb)

De laatste optie is waarschijnlijk rationeel gezien de beste oplossing maar zo voelt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Thijs8472 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:13:
Wat zouden jullie me aanraden als alternatief voor mijn Enecsys omvormers?, Ik heb op dit moment 5x Canadian Solar S6P 250 op een plat dak op Z gericht. De panelen hebben in de winter last van schaduw van een dak en daarom heb ik vorig jaar voor Enecsys omvormers gekozen (2 SMI 480 Duo's en 1 SMI 240 Single).

Om diverse redenen, voornamelijk uitval en de looptijd van garantieafhandeling van Enecsys, ben ik met een schuin oog naar een alternatief aan het kijken. Laat ik vooropstellen dat dit rondkijken vooral uit de onderbuik komt en vandaar mijn post.

Met vijf panelen is de keuze echter beperkt lijkt het en ik kom niet verder dan dit:

- 5x SMA SB240 + Multigate-10 (na mijn Enecsys experiment eigenlijk geen trek meer in maar waarschijnlijk wel de beste keus)
- Growat 1000TL (ken ik niet en maar 1100W AC output)
- Omnik 1.0 TL (maar 1100W AC output)
- Mastervolt Soladin 1000 Web (maar 1050W AC output)
- SMA SB 1300TL (eigenlijk ongeschikt vanwege mogelijk te lage stringspanning)
- SMA SB 1200 (beste optie?)

Ik zie eigenlijk maar twee goede opties, SMA SB240's of nog ergens een SMA SB 1200 op de kop tikken?

Daarnaast zijn er nog twee opties die minder mijn voorkeur hebben:

- Niets doen en de garantieafhandeling zijn beloop laten, staat garant voor minimaal 2-6 weken zonder omvormer (slecht voor mijn gestel en reden voor deze post)
- Een reserve Enecsys-omvormer kopen (dan steek ik geld in iets waar ik dit moment weinig vertrouwen meer in heb)

De laatste optie is waarschijnlijk rationeel gezien de beste oplossing maar zo voelt het niet.
Ik zou toch voor de minst fijne optie...

Wachten op de garantie afhandeling. Tel even uit wat je dat kost aan Kwh's omgerekend in euro's.
Volgens mij valt de schade dan wel mee.
Zeker als het straks maar eens 2 weken duurt...
Of je moet voor dit soort gevalletjes een back-up omvormertje aanschaffen via ebay ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endemion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06-2024
Zeer interessante ontwikkeling.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1398082
(va 16:18)

Oprolbare zonnepanelen, vooral handig hoe je die om je dakpannen kunt buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-06 17:03
Op marktplaats zie ik een bedrijf dat SMI-480's voor 199,- verkoopt. 199/0.22 is 905Kwh aan misgelopen opbrengst. Dat is best wel veel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-06 08:12
endemion schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:30:

Ben wel erg nieuwsgierig naar de cijfertjes. Iemand een website van het bedrijf kunnen vinden?
edit:
http://www.hyetsolar.nl
Als ik het oppervlakte vergelijk met het opgewekte vermogen en dat met een Yingli 280 dan valt het me een beetje tegen de Yingli heeft 280Wp vermogen op 1,63m2.
De oprolbare pv 165Wp op 1,93m2.
Dan moet de prijs wel erg interessant zijn en laat ik die nu net niet kunnen vinden :)

[ Voor 102% gewijzigd door Niek_ op 24-02-2014 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Niek_ schreef op maandag 24 februari 2014 @ 17:12:
[...]
Als ik het oppervlakte vergelijk met het opgewekte vermogen en dat met een Yingli 280 dan valt het me een beetje tegen de Yingli heeft 280Wp vermogen op 1,63m2.
De oprolbare pv 165Wp op 1,93m2.
Dat is precies een factor 2 minder, als ik het goed berekende...
Dus moet je wel 2x zoveel oppervlak kunnen leggen voor dezelfde opbrengst. En/of het zou 50% goedkoper moeten zijn, voor degene die voor een goede TVT gaat. Dat wordt nog een lange weg, voorlopig vooral "leuk" op een camper/camping/bijzonder dakje.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
endemion schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:30:

Leuk om terug te zien; bedankt.
Mooi concreet gemaakt. Ik ben wel heel benieuwd naar op welke prijs ze hinten. 0,50 per Wp?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Cranberry schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:12:
[...]

Bijna goed: niet de stroom maar juist de spanning blijft (redelijk) constant (~ 330 - 350V) ;)
...Ik moet ook geen zes dingen tegelijk doen... 8)7 . Dat bedoelde ik dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik heb mijn oog laten vallen op thin film panelen voor een stukje schaduwrijk dak. Nu lees ik op diverse sites dat thin film panelen beter om kunnen gaan met schaduw dan een traditioneel mono of poly paneel.
1) zou ik een setje avanCIS of Solar Frontier kunnen aansluiten op mijn Kostal Piko 5.5? Ik heb nog ruimte voor een extra string
2) is het "nodig" om optimizers onder die panelen te schroeven? Ik weet nu al dat er voor de SF in ieder geval geen Tigo optimizer te krijgen is, te hoge OC spanning en Umpp is ook 87 V.....

Alternatief is om in de schuur een omvormertje extra te hangen.

We hebben een beschikbaar plat dak van 5x5 meter; ik dacht aan een oost-west opstelling, panelen tegen elkaar aan, zodat er minder ballast nodig is.

edit: "vroegah" had Tigo de MM-ES100 maximizer, die kan wel overweg met die hoge spanningen van de SF.

edit2: als zelfs migjes mijn posts moet gaan corrigeren is het einde zoek ;)

[ Voor 10% gewijzigd door hansdegit op 25-02-2014 09:51 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 22:11
Volgens mij is er mogelijk een probleem met aarding van de dunnefilm panelen op een trafo loze omvormer. Mogelijk dat je ze kan aarden via een 100k weerstand, dat ga ik wel doen met de dunne film panelen op de PIKO 4.2 op de schapen stal.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@hansdegit

als jij een mony paneel kunt vinden laat het me weten, dat is nog beter als een kWh paneel. :*)

ik dacht zelf dat je kostal al een aardig eind vol zat met panelen op west?
(ik heb een heel slecht zicht op een heel jaar, ik kijk maar af en toe op je site.)
misschien alleen panelen op oost bij plaatsen op die omvormer?

of thin film beter met schaduw overweg kan?
ik zou eerder zeggen beter met bepaalde type schaduw.
in tegenstelling tot mono of poly bestaat een thin film uit ongeveer 1 cel in plaats van meerdere cellen.
en als een cel half in de schaduw zit werkt de andere helft nog.
nu kan 1 grote cel dus veel meer schaduw verwerken dan allemaal kleine cellen die in sper kunnen gaan.

(deze weet ik nog niet zeker, en zou ik graag gecheckt zien, iemand die dit kan checken?)
maar als de schaduw tussen de - en de + valt en de 2 zo isoleert, ben ik bang dat het net zo schadelijk is als mono of iets anders. (maar dan kan de diode het hele paneel uit schakelen.)

normaal zou ik zeggen dat je 2 mpp's nodig hebt voor oost-west, maar het kan ook met 2 stringen parallel.
(en laten sf panelen daar nou net goed in zijn. korte stringen en parallel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
WoudseHoeve schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 09:40:
Volgens mij is er mogelijk een probleem met aarding van de dunnefilm panelen op een trafo loze omvormer. Mogelijk dat je ze kan aarden via een 100k weerstand, dat ga ik wel doen met de dunne film panelen op de PIKO 4.2 op de schapen stal.
Aarden met een 100k weerstand? :(
Dat is toch geen aarden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
migjes schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 09:47:
[...]
normaal zou ik zeggen dat je 2 mpp's nodig hebt voor oost-west, maar het kan ook met 2 stringen parallel.
(en laten sf panelen daar nou net goed in zijn. korte stringen en parallel.)
Normaalgeproken heb je ook heel erg gelijk, maar als ik er Tigo's onder hang maakt dat een stuk minder uit. Immers, die Tigo's doen hun eigen MPP berekening.

Ik zie dat die avanCIS panelen lekker smal zijn. Als ze onder kleine hoek liggen, kan ik er evengoed wel wat kwijt op 5x5 meter.

Ander aandachtspunt is misschien dat de omvormer wel ver weg hangt. Gelukkig is Impp niet zo hoog; het verlies zal da hopelijk meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

hansdegit schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 14:34:
[...]

Normaalgeproken heb je ook heel erg gelijk, maar als ik er Tigo's onder hang maakt dat een stuk minder uit. Immers, die Tigo's doen hun eigen MPP berekening.

Ik zie dat die avanCIS panelen lekker smal zijn. Als ze onder kleine hoek liggen, kan ik er evengoed wel wat kwijt op 5x5 meter.

Ander aandachtspunt is misschien dat de omvormer wel ver weg hangt. Gelukkig is Impp niet zo hoog; het verlies zal da hopelijk meevallen.
Zou je er iets aan hebben om dit te proberen op mijn SB 2000HF? Ik heb alleen geen aardingset hiervoor, al is dat makkelijk te realiseren. Het ingangsbereik is (denk ik) groot genoeg voor de dunne film alswel galvanische scheiding.

Ik heb een SMA 3000TL-21 op de kop getikt voor mijn oost-west die ik eerdaags op kan halen. Spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

@Hans,
Je zou ook nog aan Sharp dunne film kunnen denken.
http://www.sharp.nl/cps/r...s.xsl/-/html/thinfilm.htm

Sharp NA-F128 is ook een veel gebruikt dunne film paneel.
Kijk maar eens bij onderstaande projecten, doorscrollen naar onderen. :)
http://www.wijoogstendezon.nl/wijoogstendezon.nl/

[ Voor 43% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-02-2014 15:07 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik heb nog geen data gezien waarin blijkt dat thin film zoveel meer opbrengt.
zoiezo lijkt me de lagere opbrengst per m2 onaantrekkelijk.
Eventueel kan je panelen kopen met veel wp/m2, die verwisselen met je huidige panelen. En dan die overgebleven panelen op je platte dak (haal je het meeste opbrengst uit de beste panelen)

ikzelf ben voor een vergelijkbare situatie na aan het kijken naar een goedkope Solar edge oplossing
lijkt TVT van 10-12 jaar uit te komen, nu nog voldoende dak oppervlak of muuroppervlak

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 25-02-2014 15:05 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 14:34:
[...]

o, ik dacht al zonder tigo, en dan kan parallel nog steeds.
(hou de beide stringen of zelfs meerdere dan wel even lang.)

avanCIS heb ik nog nooit gezien in nl. aan welke zit je te denken?

maak je maar geen zorgen over de kabel, neem een goede kabel dat wel en dan komt het wel goed.
een 1/4 paneel maak het verlies al ruimschoots goed.

maar was er nog wel wat ruimte op je west van de omvormer eigenlijk?
ik dacht dat die al vol zat en dan is eigenlijk oost allen nog interessant?
BarryH schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 15:02:
Ik heb nog geen data gezien waarin blijkt dat thin film zoveel meer opbrengt.
zoiezo lijkt me de lagere opbrengst per m2 onaantrekkelijk.
Eventueel kan je panelen kopen met veel wp/m2, die verwisselen met je huidige panelen. En dan die overgebleven panelen op je platte dak (haal je het meeste opbrengst uit de beste panelen)

ikzelf ben voor een vergelijkbare situatie na aan het kijken naar een goedkopen Solar edge oplossing
hans zit al met panda's te werken op zijn dak, veel hoger gaat haast niet. (buiten sunpower/sanyo).
maar je hebt wel een punt, thin film is wat slecht als je kijkt naar de W/m2, maar kijk ook eens naar het warmte coefficient, dat maakt wel iets goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@hansdegit: wat voor schaduw is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 22:11
opuntia1 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 13:57:
[...]
Aarden met een 100k weerstand? :(
Dat is toch geen aarden. :)
Het gaat om het potentieel van de panelen tov aarde laag te houden.
Anders krijg je lekstromen die het paneel gaan opvreten.
Er gaat een soort elektrolyse optreden die de werkzame laag aan tast.

Mogelijk dat de weerstand lager moet zijn maar niet zo laag dat de omvormer een aardfout constateert....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
migjes schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 15:10:
[...]

maar was er nog wel wat ruimte op je west van de omvormer eigenlijk?
ik dacht dat die al vol zat en dan is eigenlijk oost allen nog interessant?
[...]
Ik heb nog 1 MPPT over op de Piko.Ik kan natuurlijk ook alles op oost richten.
BarryH schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 15:12:
@hansdegit: wat voor schaduw is het?
Schaduw van ons woonhuis tot een uur of twaalf, daarna schaduw van hoge struiken. Het is gewoon geen goede plek voor panelen, maar veel anders heb ik niet tot mijn beschikking. Of het berghok in de tuin, maar die staat onder twee bomen, lijkt me nog minder geschikt.

[ Voor 30% gewijzigd door hansdegit op 25-02-2014 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

databeestje schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 15:01:
[...]

Zou je er iets aan hebben om dit te proberen op mijn SB 2000HF? Ik heb alleen geen aardingset hiervoor, al is dat makkelijk te realiseren. Het ingangsbereik is (denk ik) groot genoeg voor de dunne film alswel galvanische scheiding.

Ik heb een SMA 3000TL-21 op de kop getikt voor mijn oost-west die ik eerdaags op kan halen. Spannend.
Niet te hard tikken.... Weet niet oftie daar tegen kan!!
Waar heb je die dan op de kop getikt!!?? O-) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-06 21:07
Heeft iemand ervaring met Oskomera Lightbox PV montagebeugels? Ik ben geinteresseerd in de mechanische stijfheid en hoe ze er uit zien [vanaf de openbare weg]. De aan ons voorgestelde beugels hebben een hellingshoek van 25 graden.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 15:19:
[...]
Ik heb nog 1 MPPT over op de Piko.Ik kan natuurlijk ook alles op oost richten.
is een goed plan om die te gebruiken, alleen de schatting hoeveel en of oost moet je zelf maken (je hebt zelf een beter zicht er op als ik)
een paar sf panelen of sanyo's er bij, waarom niet.
of een goedkope oplossing, maar net wat je wil.
databeestje schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 15:01:
cool, ben erg nieuwsgierig.

heb je een langlopende kWh/kWp cumulatief?
de mijne:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwh%20kwp%20langlopend.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik denk het niet, enkel wat er naar PVO is gegaan, dan zou je het daar uit moeten vissen.

Ik kan straks wel het DC vermogen van tracker 1 en 2 los naar PVO uploaden, dus dat is behulpzaam, alleen jammer dat de extra detail historie van de bestaande installatie dan niet meer klopt op PVO. Ach, de basis gegevens blijven kloppen.

Hier in Julianadorp zijn er weer de nodige installaties bij gekomen, deze merk ik op tijdens een rondje hardlopen. Er zitten een paar hele mooie tussen, sommige dan weer lelijk, maar ook blunders.

Zo ligt er in doorzwin een schitterende full black op west maar dan met in de nok en aan de zuid zijde een CV pijp. De nok pijp is van de eigenaar, de pijp ernaast van de buren. Deze installatie heeft dus letterlijk *altijd* schaduw, met uitzondering van hartje zomer na 20:00 met de ondergaande zon. (maar er staat een boom op het westen). Afijn, dat is wat je met recht zonde van het geld kan noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@databeestje
ik ben niet zo heel bekend met PVO (vind hem eigenlijk hellemaal niet zo erg handig. is leuk voor korte termijn overzicht, maar lange termijn vind ik hem wat minder)

kun je alle dag waardes uit het systeem halen? (dump naar txt file of zo)
dan is het heel simpel rekenen met excel of zo.
voorbeeldje van anton:
http://www.antonboonstra.nl/energie/jaaropbrengst.php

als je dat doet voor je systeem, dan zie je binnen 2 maanden al aardig hoeveel meer je gaat doen met 2 mpp's. ben toch wel erg nieuwsgierig naar het verschil.

(ik heb zelf ook langlopende jaar gemiddeldes verrekend in het systeem, van zonnestroomopbrengst.eu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik ben aan het stoeien om geautomatiseerd mijn Growatt gegevens naar pvoutput te brengen.
Nu is er een blokje van anderhalf uur zichtbaar, maar daarbij valt me op dat er een gekke kronkellijn in zit. "Average Power" gaat op en neer tussen min/max en in de tabel staat nog een kolom "Normalised" die ofwel niks ofwel 0.698kW/kW is.

Na even zoeken kan ik niet vinden wat dat Average Power en Normalised is.
Iemand die dat wel weet en met me wil delen?
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29888&sid=27371

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Stuurt je Growatt zelf rechtstreeks data naar PVOutput?
Het lijkt er op alsof 'ie verkeerde waarden voor bepaalde parameters stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Cranberry schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 13:52:
Stuurt je Growatt zelf rechtstreeks data naar PVOutput?
Het lijkt er op alsof 'ie verkeerde waarden voor bepaalde parameters stuurt.
Nee, de growatt is daar zelf niet toe in staat.
Aan de growatt hangt een wifi-module, van growatt zelf.
Die stuurt zijn data iedere 5 minuten naar een growatt server.
Op mijn (pfsense) router heb ik een tcpdump draaien met daarachter een script die de data samenvat, omvormt en doorzet naar pvoutput. Allemaal nog tamelijk prematuur en ik vermoed dat er dan inderdaad verkeerde waarden ergens zitten. nu alleen vinden wat ik dan fout doe, als het inderdaad daaraan ligt. Want ik stuur alleen deze velden naar pvoutput:
d Date
t Time
v1 Energy Generation
v2 Power Generation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
De v2 parameter lijkt/leek niet te kloppen (volgens mij heb je data verwijderd).

Log je ook wat je exact naar PVOutput stuurt?
'k Vermoed op basis van je gegevens dat er vanuit de tcpdump ergens een verkeerde waarde wordt opgepikt/geselecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Cranberry schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 14:45:
De v2 parameter lijkt/leek niet te kloppen (volgens mij heb je data verwijderd).
De data heb ik inderdaad even eruit gehaald.
Er zat een rekenfout in de v1, maar dat doet dus niet aan de v2 die jij noemt.
Cranberry schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 14:45:
Log je ook wat je exact naar PVOutput stuurt?
'k Vermoed op basis van je gegevens dat er vanuit de tcpdump ergens een verkeerde waarde wordt opgepikt/geselecteerd.
Ik denk dat ik het wel snap. De omvormer logt de opbrengst in kWh in 1 decimaal. Dus de ene keer is het in 5 minuten +0.1kWh (eerst bijv. 1.2, dat blijft een poosje en dan 1.3) en de andere keer niets. Daardoor is het een nogal springerig verhaal. Volgens mij is daar niets aan te doen, simpelweg omdat de data niet nauwkeuriger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 24-06 12:28

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Het valt me op dat m'n LG set vandaag vanaf 11:30 tot 14:30 regelmatig in de MPPpeak schiet. Dat is best lang en als vandaag een echt zonnige dag was geweest in Apeldoorn had de omvormer dus 3 uur lang de output lopen begrenzen? Dat neigt wel tot erg veel onderdimensionering of valt dat wel mee?

panelen: 2320 Wp
omvormer: 2150 W

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
Is MPP peak een probleem, of slechts een melding dat er niet te optimaliseren valt? (en dus maximaal vermogen geeft). En onder welke hoek liggen je panelen?

[ Voor 14% gewijzigd door blissard op 26-02-2014 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-06 11:32

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

styno schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:54:
Het valt me op dat m'n LG set vandaag vanaf 11:30 tot 14:30 regelmatig in de MPPpeak schiet. Dat is best lang en als vandaag een echt zonnige dag was geweest in Apeldoorn had de omvormer dus 3 uur lang de output lopen begrenzen? Dat neigt wel tot erg veel onderdimensionering of valt dat wel mee?

panelen: 2320 Wp
omvormer: 2150 W
Een SMA 2100TL heeft een nominaal AC vermogen van 1950W. Dat is 200W minder dan jij noemt. Daarnaast zal op een echt zonnige dag de paneeltemperatuur oplopen en hiermee het piekvermogen iets lager liggen. De hoogste pieken krijg je met schapenwolkjes waarbij een paneel kan afkoelen en dan weer de volle zon te verduren krijgt. Dan heb je dus ook het meeste 'last' van MPPpeak meldingen.

Desondanks vind ik MPPpeak meldingen in februari wel erg aan de vroege kant... Welke helling hebben je panelen?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 24-06 12:28

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

De panelen liggen onder 40 graden (39.4 volgens een rolmaat/waterpas exercitie).

Anton, de omvormer rapporteerd zelf regelmatig dat 'ie ruim 2100 watt oplevert AC maar, inderdaad, de datasheet zegt:

Opgegeven vermogen 1950 W
Max. schijnbaar vermogen: 2100 VA

Ik had begin februari ook al MPPpeak meldingen maar vandaag (na een lange periode van donkerte) is deze periode wel erg lang. Ben dan ook benieuwd wat de zomer -met hogere temperaturen- brengt.

Op PVOutput zie ik dat de average power veelal wel lager is dan het maximum vermogen. De "schapenwolkjes" kan dan inderdaad een verklaring zijn voor de pieken maar om 11:45 was het gemiddelde vermogen over 5 minuten 2100 W. De omvormer heeft dus al die tijd op maximum vermogen gedraaid.

[ Voor 54% gewijzigd door styno op 26-02-2014 16:53 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
Met die hoek en de lage temperaturen is dat volgens mij niet zo vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Zo, de nieuwe omvormer hangt, dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat de diodes die in de kabels opgenomen waren, zaten niet meer goed vastgesoldeerd waren. Kennelijk erg warm geweest. Daarom krimpen!

Gelukkig zaten deze in krimpkous dus dat was wel veilig, nu heb ik ze niet meer nodig dus dat is mooi. Vandaag wel een topdag met 5.7kWh, dat is .7 meer dan afgelopen maandag, het gaat hard.

Even snel wat wijzigingen in Smaspot gemaakt en hopelijk gaan er nu 2 trackers mee naar pvo in de extended data. Ik zag net dat deze nog op 2008 stond, maar even aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
En mag ik vragen hoe en waarom je diodes in je (DC) bedrading hebt opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dit had ik gedaan omdat ik 2 strings parallel op 1 aansluiting had. Hierbij voorkwam ik teruglevering van string a in string b en omgekeerd.

Dit heb je normaal niet nodig, je moet dan denken aan oost-west bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Aha, duidelijk. De 0,7V spanningsval van de diodes is natuurlijk niet relevant bij deze spanningen.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 20:28
Ondanks het dichtdraaien van de subsidiekranen en het invoeren van importheffing op panelen wil ik ook een installatie gaan aanleggen op het dak. Ik heb een redelijk smal (4,3m) rijtjeshuis met veel verschillende dakvlakken. Per jaar gebruiken we zo'n 1200kWh, dus een installatie met zes panelen lijkt me een mooi begin.

Ik heb wat offertes opgevraagd voor de volgende situatie:

Afbeeldingslocatie: http://nut-bolt.nl/files/pv2oost4oost.png
2 x (bijv.) Yingli Panda 270Wp op een Enecsys Duo op het schuine dak (helling 45º, hoek OOZO)
4 x (bijv.) Yingli Panda 270Wp op twee Enecsys Duo's op het hoogste platte dak (helling 10º, hoek OOZO)

De bakstenen vlakken waar je in het plaatje tegenaan kijkt zijn in werkelijkheid de huizen van de buren. Er zijn aan deze kant geen hoge bomen in de buurt of dakdoorvoeren dus als het goed is ga ik geen last hebben van schaduw.

Is de enecsys duo een goede omvormer voor deze setup? Voor de string van vier op het platte dak zou een ±1kW inverter natuurlijk ook kunnen, mits die buiten kan hangen (binnen is er geen ruimte voor). Ik vraag me alleen af of die een soortgelijke opbrengst haalt bij een vergelijkbare prijs (€ 400 voor twee Duo's).

Ook vraag ik me af of de hoek van 10º voor de panelen zin heeft. Omdat het me niet gaat lukken om ze naar het Zuiden te richten levert een hogere hoek juist minder op. Volgens PVGIS is de output hoger als ik de panelen plat op het dak leg. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe vaak moeten ze bijvoorbeeld schoongemaakt worden? En zijn er montagematerialen voor?

Dato DUO synth voor twee

• migjes
@David
PVGIS is een goed programma.
alleen er word geen rekening met de schaduw van het schuine dak van je huis mee genomen.
dus neem de 10º of platter met een korrel zout (dat is op een gewoon plat dak wel zo).
je kunt gerust 15º of 20º gebruiken (dan spoelen de panelen ook makkelijker schoon)
denk wel dat micro omvormers een goed plan is, kleine stringen zijn vaak lastig met een gewone omvormer.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
David schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 08:51:
De bakstenen vlakken waar je in het plaatje tegenaan kijkt zijn in werkelijkheid de huizen van de buren. Er zijn aan deze kant geen hoge bomen in de buurt of dakdoorvoeren dus als het goed is ga ik geen last hebben van schaduw.
Maar je krijgt aan het begin van de avond (zeker in de zomer) wel schaduw van je buurman. Zon staat dan dik in het westen en gaat omlaag.
Is de enecsys duo een goede omvormer voor deze setup? Voor de string van vier op het platte dak zou een ±1kW inverter natuurlijk ook kunnen, mits die buiten kan hangen (binnen is er geen ruimte voor). Ik vraag me alleen af of die een soortgelijke opbrengst haalt bij een vergelijkbare prijs (€ 400 voor twee Duo's).
Ja, lijkt mij een goede keuze. Ik heb al duo's gezien voor 199 euro. 2x199=398 euro. Voor 398 euro een 1kW omvormer is zeker te vinden, maar niet/lastig van SMA, en niet heel veel goedkoper. Met een AEG/Chinees-merk ben je wel iets goedkoper uit waarschijnlijk (als je goed zoekt).
Ook vraag ik me af of de hoek van 10º voor de panelen zin heeft. Omdat het me niet gaat lukken om ze naar het Zuiden te richten levert een hogere hoek juist minder op. Volgens PVGIS is de output hoger als ik de panelen plat op het dak leg. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe vaak moeten ze bijvoorbeeld schoongemaakt worden? En zijn er montagematerialen voor?
Er is hier iemand die heeft ze plat liggen op een schuurtje...

Ik denk dat ze sneller vies worden, want het water blijft liggen tot het verdampt (en laat dus resten achter, zeker in de zomer als er weer zand wordt overgewaaid uit de Sahara). Maar hoe dat in de praktijk uitpakt...

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:53
David, lijkt me meer een dak voor O-W opstelling ? En zet de functie met zonnestand eens aan in Sketchup, dan zie je precies de schaduw die je gaat krijgen.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:25
migjes schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 09:25:
@David
PVGIS is een goed programma.
alleen er word geen rekening met de schaduw van het schuine dak van je huis mee genomen.
@David / @migjes

Met een 'horizon file' die je uploadt bij PVGIS kun je _wel_ rekening houden met schaduw. Maar je moet wel weten hoe dat werkt, sowieso kost het redelijk moeite om zo'n schaduwbestand samen te stellen, ligt er dus ook maar aan hoe nauwkeurig je het wilt en kunt doen. Heb zelf één gebruikt met een stuk of 36 meetpunten (360 graden), lijkt vrij aardig te werken. In de output zie je ook grafisch hoe de schaduw de zon blokkeert over het jaar (althans zeker voor de kortste dag).

Een niet heel nette maar -al met al qua jaaropbrengst- redelijke manier is om niet die schaduwen mee te nemen maar de totale verliezen iets hoger te maken.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

• migjes
reddo schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 11:19:
David, lijkt me meer een dak voor O-W opstelling ? En zet de functie met zonnestand eens aan in Sketchup, dan zie je precies de schaduw die je gaat krijgen.
lol, dat zou goed te doen zijn ja.
alleen de wens om 1200kWh te doen gaat dan erg moeilijk worden.

2 stringen parallel van 170Wp solarfrontier van 4 stuks als waar de panda's nu liggen (1360Wp).
en dan zoveel als mogelijk tot de 2000Wp op het andere dak met een goedkoper paneel (ik denk aan iets met poly).
dat op een power-one 3.0. (kan desnoods ook buiten hangen)
maar dan ga je wel al snel over de 2500kWh per jaar heen of nog meer.
dan heb je wel een warmtepomp nodig om het weer af te kunnen affakkelen.
maar dan heb je wel ook een lage gas rekening.

dat zou wel mijn persoonlijke weg zijn die ik zou doen.

@zeegerd
dat klopt, allen in het verhaal wat david schreef kwam als snel naar voren dat hij dat niet gedaan had.
ik had het destijds wel gedaan voor mijn dak, allen de afwijking met wat hij toen berekende was eigenlijk nog best groot (heeft het systeem toch wel wat moeite mee, gaat niet lekker volgens mijn cijfers van mijn dak, ik kom dan ineens een stuk hoger uit als het berekende.)
ik neem met schaduw in de rug van de panelen (en op oost-west) altijd de simpele stelling aan.
deel de 2 hoeken door elkaar.
dus plat dak =0 en schuin is 45 dan de panelen op 22,5 graden.
nu is plat iets beter dus rond ik het af naar 20 graden.
en nu is het niet precies oost/west dus een kleine daling naar 15 graden is ook goed.
en dan zit je eigenlijk rond de standaard maten van bevestiging materialen en dan kijk ik eigenlijk niet verder meer.
zoveel maakt het dan eigenlijk niet meer uit.

• zeegerd
@migjes inderdaad, zo hebben we allemaal onze trucjes om redelijk uit te komen. ;)

• David
reddo schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 11:19:
Met de zonnestand aan in Sketchup lijk ik geen last van schaduw te hebben - alleen van de verkeerde hoek. Het schuine dak ligt al om een uur of 3 's middags in het donker en de string op het platte dak iets later.

O-W zou kunnen, al is dat praktisch iets lastiger uit te voeren op mijn dak. Het oostdak is extreem makkelijk te bereiken: vanuit de grote glazen pui loop ik zo het platte dak op en met een keukentrapje stap ik zo op het dakkapeldak. Bij de voorkant zou ik dan over de nok moeten klimmen en met valbeveiliging gaan werken. Op zich ook geen ramp, maar ergens vind ik het ook wel mooi als er aan de voorkant niks te zien is terwijl er aan de achterkant stroom opgewekt wordt :)
migjes schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 11:52:
lol, dat zou goed te doen zijn ja.
alleen de wens om 1200kWh te doen gaat dan erg moeilijk worden.

2 stringen parallel van 170Wp solarfrontier van 4 stuks als waar de panda's nu liggen (1360Wp).
en dan zoveel als mogelijk tot de 2000Wp op het andere dak met een goedkoper paneel (ik denk aan iets met poly).
dat op een power-one 3.0. (kan desnoods ook buiten hangen)
maar dan ga je wel al snel over de 2500kWh per jaar heen of nog meer.
dan heb je wel een warmtepomp nodig om het weer af te kunnen affakkelen.
maar dan heb je wel ook een lage gas rekening.

dat zou wel mijn persoonlijke weg zijn die ik zou doen.
[...]
Je bedoelt een string van 4x SF op het schuine dak, 4x SF richting Oost op het platte dak onder een hoek van ±30 graden en op het Westdak een setup van 2000Wp? Dat is misschien wel erg ambitieus. Met de huidige salderingsregels is dat wel interessant, maar om nog even op safe te spelen wek ik liever ongeveer zoveel op als ik zelf gebruik. En zijn die hoeken niet allemaal veel te verschillend om op één inverter te draaien?

Dato DUO synth voor twee

• migjes
zeegerd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 12:03:
@migjes inderdaad, zo hebben we allemaal onze trucjes om redelijk uit te komen. ;)
ja je moet af en toe wat verzinnen.
maar PVSIG gaf mij een 780kWh/kWp op mijn oost dak.
met schaduw-file werd dat 680kWh/kWp.
en dan neem ik de schaduw van de kerk en de bomen en hoge huizen in de buurt nog niet mee.
mijn oost-set heeft een tijdje allen gedraaid (omvormer laten hinkelen op 1 mpp.)
en toen haalde ik 710kWh/kWp.
nu met een volle oost-west haal ik een 744kWh/kWp.
(ja er is een klein voordeeltje voor oost-west, door "te veel" Wp op een omvormer draait i nu ook goed door als het bewolkt is in hoge rendementen)

dus uiteindelijk is een berekening 1 ding, en dat hoeft niet de praktijk te zijn.
het blijft een beetje gokken.
David schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 12:08:
Je bedoelt een string van 4x SF op het schuine dak, 4x SF richting Oost op het platte dak onder een hoek van ±30 graden en op het Westdak een setup van 2000Wp? Dat is misschien wel erg ambitieus. Met de huidige salderingsregels is dat wel interessant, maar om nog even op safe te spelen wek ik liever ongeveer zoveel op als ik zelf gebruik. En zijn die hoeken niet allemaal veel te verschillend om op één inverter te draaien?
door 2 stringen parallel te zetten, kun je wat verschil in hoeken aan.(45 graden en 15 graden is dan geen probleem) (databeestje heeft een tijd het zelfs gedaan voor een oost-west, maar is nu ook over op 2x mpp)
en met SF panelen moet je wel parallelle stringen maken, van wegen de V.
meer info:
http://www.ecologieforum....001e0795442866606d7f7bf08

of west dan nog 2000Wp aan kan, kan ik niet schatten, maar een 1500Wp is ook goed.(misschien een andere omvormer nodig)
ik heb 3850Wp en dat levert mij +/-2900kWh op.

en ambitieus zijn kan best hoor met PV, het spul werkt gewoon geen probleem.
het is meer een kwestie van willen, en de prijzen zijn niet duur als je goed zoekt (er zijn wel veel, te dure verkopers)

wel een kleine waarschuwing: PV is verslavend!, begin er niet aan!
voor je het weet wil je meer en betaal je helemaal geen energie rekening meer. >:)

• David
migjes schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 12:28:
[...]
en ambitieus zijn kan best hoor met PV, het spul werkt gewoon geen probleem.
het is meer een kwestie van willen, en de prijzen zijn niet duur als je goed zoekt (er zijn wel veel, te dure verkopers)

wel een kleine waarschuwing: PV is verslavend!, begin er niet aan!
voor je het weet wil je meer en betaal je helemaal geen energie rekening meer. >:)
De prijzen die ik voor mijn eerste opstelling heb doorgekregen vielen me niet tegen: € 1,40 per Wp inclusief montagemateriaal, kabels, aflevering en BTW. Ik weet niet of ik dat ga halen met de andere opties die je hier schetst.

Voor die verslaving ben ik inderdaad ook bang. Daarom lijkt het me goed om nog een paar dakvlakken leeg te houden voor eventuele toekomstige behoeften :+

Dato DUO synth voor twee

• migjes
David schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 12:39:
[...]

De prijzen die ik voor mijn eerste opstelling heb doorgekregen vielen me niet tegen: € 1,40 per Wp inclusief montagemateriaal, kabels, aflevering en BTW. Ik weet niet of ik dat ga halen met de andere opties die je hier schetst.

Voor die verslaving ben ik inderdaad ook bang. Daarom lijkt het me goed om nog een paar dakvlakken leeg te houden voor eventuele toekomstige behoeften :+
prijzen zijn erg moeilijk te vergelijken.
ik zat 2 jaar geleden al onder de 1,30 per Wp.
maar geen micro omvormer en dat scheelt een hoop.
dus staar je er niet op blind, en een tvt van 6 of van 8 jaar, wat boeit dat nu?
zolang je maar genoeg kWh hebt per jaar is eigenlijk veel belangrijker.

met micro omvormers is het wel makkelijk uit breiden.
dus mogelijkheden genoeg.
(al gekeken naar de btw aftrek? dat is meestal wel leuk als je het wat groter doet.
Nieuws: Zonnepanelen en de btw )

• David
Die terugverdientijd boeit inderdaad niet ontzettend veel, maar het uitbreiden met micro-omvormers is inderdaad een groot pluspunt.

M'n boekhouder is ondertussen aan het uitzoeken hoe het met BTW geregeld kan worden. Voor de Belastingdienst ben ik namelijk al ondernemer...

Welke system losses vullen jullie trouwens in bij PVGIS? De aanbieder van de Enecsys/Panda's adviseerde me om die op 11% te zetten.

Dato DUO synth voor twee

• migjes
David schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 12:55:
M'n boekhouder is ondertussen aan het uitzoeken hoe het met BTW geregeld kan worden. Voor de Belastingdienst ben ik namelijk al ondernemer...

Welke system losses vullen jullie trouwens in bij PVGIS? De aanbieder van de Enecsys/Panda's adviseerde me om die op 11% te zetten.
ik denk dat ik zelf de energie rekening naar de vrouw ga overzetten, dan mag zij ondernemer worden, ik ben ook al ondernemer.

ik hou PVGIS altijd op de default(14%), gewoon omdat ik weet dat de berekening nooit echt klopt.
(ze zitten wel vaak erg goed in de buurt in ieder geval beter als sma)
ik gebruik het meer om een vergelijking te maken tussen 2 op stellingen.
en dan hoef ik allen het relatieve verschil te weten.

alleen de meeste opstellingen die ik maak zijn wat ingewikkelder als wat PVSIG kan berekenen.
nu heb ik op het moment 12 x panda 270Wp op 1 mpp van een power-one 3.6 hangen.
over 2 maanden hebben we een jaar er op zitten en kan ik eens berekenen hoeveel Wp er op de 2de mpp gaan komen. de huidige panelen hangen op 50 graden, dus vooral in de lente opbrengst, de nieuwe komen erg plat dus meer opbrengst in de zomer.
zo wil ik dus uit zoeken hoeveel meer Wp ik aan de omvormer kan hangen als hij eigenlijk aan W aan kan. (onderdimensioneren van de omvormer)
dus je kunt het zo gek maken als je zelf wil. >:)
(binnen de technische grenzen natuurlijk)

• David
Op het schuine dak zouden ook twee 72-cels of drie 48-cels panelen passen. Als ik dat aan de Westkant ook doe heb ik een Oost-West-opstelling van ca. 1200Wp en een mooi uitgevuld dak. Alleen is het vinden van een betaalbare inverter dan een uitdaging.

Dato DUO synth voor twee

• migjes
David schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 14:24:
Op het schuine dak zouden ook twee 72-cels of drie 48-cels panelen passen. Als ik dat aan de Westkant ook doe heb ik een Oost-West-opstelling van ca. 1200Wp en een mooi uitgevuld dak. Alleen is het vinden van een betaalbare inverter dan een uitdaging.
zal waarschijnlijk wel niet gaan.
een omvormer met 2x mpp heeft over het algemeen een hogere startspanning.
(90V is het laagste wat ik zo snel weet, maar dat raad ik al niet meer aan, want 1 klein beetje schaduw of vogel stront en de omvormer stopt er al weer mee.)

panda's hebben ongeveer 30V per paneel, vandaar dat ik het over solarfrontier had, die hebben ongeveer 75V per paneel.
en dan lukt het wel met 3 in een string.

zelf blijf ik het liefst per string boven de V die de netbeheerder levert (+/-230V) als je met dat soort omvormers werkt, je kunt er wel onder gaan zitten, maar liever niet.

plan van de micro omvormers was beter, of je moet vol uit gaan en meteen 6 of 8 solarfontiers op oost doen.
(solarfrontier mag ook verwisseld worden voor een ander CIS paneel)
dan kan het op een omnik/power-one/sma3000 etc.....
(de 2de mpp kun je dan altijd nog later een keer vullen.)

om op oost 1200kWh op te wekken, heb je ongeveer +/- (disclamer etc...)
oke laten we uit gaan van 800kWh/kWp voor de locatie en situatie.(gokje)
dus 1200/0,8 =1500Wp.
west zal het iets slechter doen, gokje 700kWh/kWp.

je hebt nog geen omvormer vast gehad heb ik het idee, ze zijn soms we zo groot als je cv ketel (en ook zo zwaar) om een beetje een idee te krijgen.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

@David/Migjes.

Je moet als particulier een eigen BTW nummer aanvragen...
Dat gaat OOK als je al ondernemer bent en staat daar los van.

• zeegerd
paulv1973 schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 15:47:
@David/Migjes.

Je moet als particulier een eigen BTW nummer aanvragen...
Dat gaat OOK als je al ondernemer bent en staat daar los van.
Disclaimer: het fijne weet ik er niet van, geen rechten aan te ontlenen. ;)

...maar check even goed in hoeverre zo'n PV-installatie mag gelden voor je bedrijf (mocht je thuis werken als ZZP'er bijv), of voor je privé (=per definitie BTW-ondernemer). Misschien wel interessant, de gevolgen zijn natuurlijk verschillend. Ik meen dat je als bedrijf alles mag aftrekken en af mag schrijven, ook is er de EIA. Als BTW-ondernemer: in eerste jaar investering aftrekken & je opbrengsten opgeven en BTW afdragen, onder de KOR-grens blijven (zoals vrijwel iedereen zal doen) en dus vrijstelling aanvragen voor de jaren daarna.

Zie bijv: http://www.alfa.nl/Nieuws/Pages/Zakelijke-zonnepanelen.aspx

Pagina: 1 2 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.