Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.410 views

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
FunFair schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:43:

Ik heb ook gelezen dat de Steca500 net iets meer vermogen kan leveren dan de Soladin600. Ik ben niet van plan om via RS232 het ding uit te lezen, maar eerder om een goedkope energiemeter te plaatsen. De meerprijs voor een systeem met bluetooth of wifi is het mij niet waard. Echter schijnt de soladin actieve koeling te hebben, wat misschien ook weer een pre is voor in de schuur, of juist niet?

Ik ben heel nieuwschierig hoe jullie hier over denken.
De Soladin maakt een hoop herrie (ervaringsdeskundige) maar kan wel tot 8 Ampere DC aan. Dus daar kunnen 2 panelen op van 250Wp.

Soladin Specs:
Maximum DC stroombereik: 8 A

ZM Solar P-295 specs:
Maximum Power Current: 8.24 A

De Steca500 is helemaal stil (die hebben we ook) maar kan maar tot 5 Ampere DC aan en daar kan je alleen de kleinere panelen op aansluiten van ongeveer 205Wp max. (dus max 3 * 205 wp = 615 Wp)

Steca specs:
Maximum DC stroombereik: 5 A

2 * 295 Wp op een steca 500 gaat niet werken vanwege de hoge stroom die dan gaat lopen.

Soladin zou ik niet aanraden. Kijk naar micro omvormers of neem de set van 585Wp

[ Voor 8% gewijzigd door zero_cool89 op 05-06-2014 17:56 ]

Verwijderd

Als je 2 panelen wil toepassen dan valt de Steca sowieso al af op minimum voltage. Soladin kan wel en micro's natuurlijk ook. Qua steun kun je kijken of iets van van der Valk past en Schletter heeft er driehoeksteunen voor maar je kunt natuurlijk ook redelijk eenvoudig zelf iets in elkaar sleutelen. Het zijn immers maar 2 panelen. :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

FunFair schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:43:
Na veel lezen begrijp ik dat er tot max 600 watt aangesloten mag worden op de groep die voor de schuur is gereserveerd. In de schuur zit enkel een TL lamp van ca. 35 watt, dus met de belasting zal het meevallen. Wel wil ik incidenteel tuingereedschap kunnen gebruiken vanuit de schuur. Volgens de Nen1010 mag dit dus niet, maar ik kan er niet bij met mijn verstand waarom dit precies zo is, gezien het (amateur)tuingereedschap nooit meer dan 16A zal trekken en daarmee overbelasting kan veroorzaken... Ik heb hier een leuke discussie over gehad met een elektrotechnische collega en hij ziet het probleem ook niet. Volgens mij komt dit gewoon door alle regeltjes...
Een Soladin600 of Steca500 kan dus prima, gewoon in een stopcontact prikken.
Wil je meer is er wel wat mogelijk: als er tussen de meterkast en de schuur geen stopcontacten zitten kan je een tussenverdeler met 2x16A plaatsen; 1 voor de panelen en 1 voor de verbruikers. Dan kan je helemaal los met omvormers.
Het zou zonde zijn om 600 Wp te plaatsen terwijl de omvormer maar 500 Watt kan leveren. Of is het voordeel van extra opvangvermogen de rest van het jaar groot genoeg om die enkele dagen/uren op te vangen?
Het is heel gebruikelijk om een omvormer te onderdimensioneren. Aftopping komt enkele tientallen uren per jaar voor en het opbrengstverlies is discutabel omdat het aantal uren met weinig instraling veel groter is (waar een kleinere omvormer doorgaans een hoger rendement heeft).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 16:18
zero_cool89 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:48:
[...]

De Soladin maakt een hoop herrie (ervaringsdeskundige) maar kan wel tot 8 Ampere DC aan. Dus daar kunnen 2 panelen op van 250Wp.

Soladin Specs:
Maximum DC stroombereik: 8 A

ZM Solar P-295 specs:
Maximum Power Current: 8.24 A

De Steca500 is helemaal stil (die hebben we ook) maar kan maar tot 5 Ampere DC aan en daar kan je alleen de kleinere panelen op aansluiten van ongeveer 205Wp max. (dus max 3 * 205 wp = 615 Wp)

Steca specs:
Maximum DC stroombereik: 5 A

2 * 295 Wp op een steca 500 gaat niet werken vanwege de hoge stroom die dan gaat lopen.

Soladin zou ik niet aanraden. Kijk naar micro omvormers of neem de set van 585Wp
hoeveel herrie is een hoop herrie? hij komt j de schuur te hangen, maar als de deur dicht is en je wil op een zonnige dag in de tuin zitten, heb je er dan last van?

en zijn die micro omvormers ook geschikt voor het stopcontact? zie dat je dan wel monitor mogelijkheden hebt. lees ook dat het rendement betreft zou moeten zijn mocht er schaduw op 1 panel zou vallen, maar ik denk dat daar meer sprake van is als je een flinke array hebt.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 19:33

databeestje

Von PrutsHausen

antonboonstra schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:51:
[...]

Onderdimensioneren is vaak geen probleem, maar al helemaal niet bij een oost/west opstelling met een dakhoek van 35°. Persoonlijk denk ik dat een 2,5 kW omvormer ruim voldoende is, bijvoorbeeld een Growatt 2500MTL. Theoretisch zou je bij twee gelijke strings zelfs aan 1 MPP voldoende moeten hebben. Fronius heeft hier o.a. onderzoek naar gedaan.

Aangezien ik 4 stuks 240Wp panelen met 6'' cellen op een Steca 500 aansluit, mag je mij wel scharen onder type 3 :+
Na een paar maanden ter vergelijk van de 2000HF en de 3000TL-21 kan ik concluderen dat bij oost-west op 1 tracker het verschil heel erg klein is. Als ik de opbrengst van vorig jaar per maand vergelijk met dit jaar dan zit daar niet verschrikkelijk veel tussen, het zal *maximaal* 5% verschil zijn. Maar dat dan ook in verband met schaduw op de west zijde, ik gooi nu een heel klein beetje minder weg.

Ik durf hem wel aan, voor strings van gelijke lengte kan oost-west prima op 1 MPPT mits er geen schaduw is. Edoch, een Growatt 2500MTL is qua prijs prestatie niet te overtreffen, tenzij je een schaduw issue hebt.

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
FunFair schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 18:45:
[...]

hoeveel herrie is een hoop herrie? hij komt j de schuur te hangen, maar als de deur dicht is en je wil op een zonnige dag in de tuin zitten, heb je er dan last van?
Ik denk het niet. Het is namelijk een PC-ventilator van ongeveer 20 of 30 mm. Die maakt gewoon een soort zoef geluid.
YouTube: mastervolt soladin 600 450watts FAN in operation grid-tie inverter

• FunFair
zero_cool89 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 19:53:
[...]

Ik denk het niet. Het is namelijk een PC-ventilator van ongeveer 20 of 30 mm. Die maakt gewoon een soort zoef geluid.
YouTube: mastervolt soladin 600 450watts FAN in operation grid-tie inverter
hm.. heb nog wat filmpjes gekeken... en is toch wel een teringherrie... daar ga ik me zekerweten aan storen :-(

Verwijderd

dat irritante geknipper als je er 2 in het midden afplakt kan je heel hard roepen
IT"s Alive 8)7 8)7

maar idd best irri zo'n fannetje

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 19:52
Je kunt ook twee panelen aan een Enecsys Duo 480 hangen. Dat is een micro-omvormer die twee panelen parallel heeft staan. Dat betekent geen schaduwmanagement per paneel maar wel dat schaduw op het ene paneel de output van de ander minder beïnvloedt.

Hij maakt geen herrie omdat 'ie helemaal fanloos is. Samen met bijvoorbeeld twee 260Wp-panelen en wat aansluitmateriaal ben je voor minder dan € 700 klaar.

Qua monitoring heb je dan nog niks, tenzij je de optionele gateway van ±200 euro erbij koopt, maar dat lijkt me wat overdreven als een simpel kWh-metertje van € 20 preciezer werkt.

Dato DUO synth voor twee

• FunFair
oh... die gateway heb je niet nodig? Ik dacht dat die er ook nog bij kwam!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 22:10

Nox

Noxiuz

Als je met een simpel pompje koud water over de panelen laat lopen, gaan ze dan beter werken? Of zou het water de reflectie verhogen en daardoor juist minder?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• David
  • Laatst online: 28-11 19:52
FunFair schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 20:54:
oh... die gateway heb je niet nodig? Ik dacht dat die er ook nog bij kwam!
Nee hoor, als je het juiste snoertje hebt prik je de Enecsys Duo zo in het stopcontact. Er valt niks te configureren of loggen; de elektriciteit stroomt zo je stopcontact in.

Dato DUO synth voor twee

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-11 23:28
Water over panelen is een lange discussie. Koelen helpt voor het vermogen. Maar water over de panelen geeft kalk afzetting en daarnaast kost het energie om het water er te krijgen. Uiteindelijk niet de moeite of zelfs averechts effect.

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:17
Kent iemand de panelen van gista en dan de GS6M60? Lange garantie en hoge opbrengst, deze werd me aangeraden door een verkoper icm een goodwe omvormer. Dit als tegenhanger van de solar frontier. Ik kan bijna niets vinden over deze panelen, maar ze zouden nagenoeg dezelfde opbrengst hebben als de SF, dus bij weinig zon hogere opbrengst.

Neig meer naar de SF, maar bij 20 panelen wordt de samil power afgeraden. Welke adviseren jullie door de hoge ingangsspanning?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
MeTooPV schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 21:27:
Water over panelen is een lange discussie. Koelen helpt voor het vermogen. Maar water over de panelen geeft kalk afzetting en daarnaast kost het energie om het water er te krijgen. Uiteindelijk niet de moeite of zelfs averechts effect.
Daar is zelfs een heel topic over: zonnepanelen koelen

Ik koel de panelen niet, maar energiebewustZL wel.
Afbeeldingslocatie: http://www.energiebewustzeeland.nl/fotos/06.%20Koelen%20van%20zonne-panelen/index.php?resize=1&image=koelen_zonnepanelen_03.jpg&screenwidth=1920

Verwijderd

MeTooPV schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 21:27:
Je hebt gelijk als men kraanwater zou gaan gebruiken.

Echter maak ik gebruik van regenwater. Daar zit geen kalk in en dat werkt prima.
Zoals de foto hierboven laat zien, wordt met kleine sproeiers het water op de panelen gespoten.

Daarna komt het in een dakgoot terecht en gaat het terug in de regentonnen. Al deze regentonnen staan ook nog eens in de schaduw, waardoor je een natuurlijk afkoelend effect gaat krijgen.

Dus om te zeggen, dat het averechts werkt, dat is het zeker niet. Het geheim van het recept is welk water je gebruikt.

Ik zou zeggen, klik eens op http://www.energiebewustzeeland.nl/winst en stel de datums in op 27 mei 2013 (links) en 28 mei 2013 (rechts)

ps. Wel verrassend om een foto van mijn installatie ineens terug te zien in een topic :)

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:49
Komend weekend de 12 x 250 Wp Canadian Solars bij de dochter van mijn vriendin ophangen. Het weer ziet er in ieder geval veelbelovend uit. Het montage systeem wordt een leermoment, het eigen montage systeem van de leverancier ken ik namelijk niet, maar dat zal best lukken. De panelen monteren is ook niet echt lastig, ook geen probleem. Het aansluiten, daar zit ik nog over te dubben.

De omvormer wordt een Omnik 3k met twee aansluitingen, elk goed voor 1700 Wp (max). De Omnik kan een maximale spanning van 590 V hebben (MPPT 120 - 500V). de panelen hebben een Vmp van 30.4 V en een Voc van 37.5 V (Temperature Coefficient Voc van -0,35 %/ºC)

De vraag waar ik mee zit is: kan ik deze 12 panelen als 1 string parallel aansluiten op beide aansluitingen of is het beter twee aparte strings toe te passen, iedere op een eigen aansluiting. Of toch de twee string parallel op beide aansluitingen?

Als het mijn eigen set was durfde ik dit wel uit te proberen, maar bij een ander doe ik dat liever niet. Ik weet niet goed het maximale voltage uit te rekenen, iemand?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Grim20
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-11 20:54
migjes schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:39:
@grim20
ha ja ik lees nu je historie terug. (kan ook niet alles onthouden hier)
maakt weer een hoop duidelijk.
check in ieder geval sanyo eens uit, daar mee krijg je een power-one of sma wel fatsoenlijk mee gevuld.
kijk ook eens of solarfrontier niet iets is.
dat is een heel ander paneel type met andere maten. (niet naar het aantal Wp kijken, dat werkt anders)
het voordeeltje van dat type paneel is dat je korte stringen parallel moet maken.
ze leveren een lage A en een hoge V.
op die manier kun je misschien wel een leuke verdeling maken boven, op en onder het dakkapel.
(maar ik kan ook niet alles snel en correct schatten)
en parallel stringen kunnen beter tegen schaduw, en verschillende hoeken.
(mijn 3850Wp is eigenlijk net iets te weinig Wp voor een power-one 3.0 op oost-west met 45 graden.
de 4770Wp van mijn ouders ook oost-west met 45 graden is eigenlijk net iets te veel voor de power-one maar levert nog steeds een 3600kWh per jaar op)
Heb het idee dat ik weer terug bij af ben bij het kiezen van een paneel. :)
De rekenmachine draait overuren hier met het berekenen welk paneel nu de juiste is voor de beperkte ruimte.

Het plan om panelen naast of onder de dakkapel heb ik naast me neergelegd omdat je wel aan de gang kan blijven en denk dat daarvoor alleen micro's nut hebben wat ook weer de prijs doet verhogen.

De vraag is ook of het wel wijs is om een mini schans te plaatsen met 2 panelen op 10 graden en de rest op 35 graden er achter, er is nog niemand die zegt JA dat moet je doen. ;)

Wat ik heb kunnen vinden zijn de volgende panelen die zouden passen boven de dakkapel gebaseerd op de hoogste wp.

5x mono 210wp

4x sanyo 245wp

4x mono 270wp

4x solar frontier sf 170-s

Nu bekijk ik me spiekbriefje met maten nog een keer en zie dat ik op de oostzijde grotere panelen kan plaatsen. Hier hebben we het de vorige keer ook al eens over gehad maar dit kon ook niet omdat oost andere panelen worden dan west, waarbij oost ook andere spaningen gaan lopen wat niet mogelijk is met 1 omvormer met 2 mppt. Het is wel mogelijk als ik 2 aparte omvormers neem, tenslotte zien alleen de vogels van bovenaf dat er op oost wat anders ligt dan west. ;)

Heb ook naar solar frontier gekeken en daar zeg je van niet naar de wp kijken omdat het anders werkt.
Kunnen deze panelen op een "normale" omvormer of is hier weer iets speciaals voor nodig, het is me niet zo duidelijk allemaal. Ik zou er 4 kwijt kunnen en die opstartspanning haalt hij dan met gemak. 4x 170s = 4x 87,5v = 350v.

Verwijderd

@drielp 12 keer 37.5 zit nog steeds binnen de max mpp spanning, dus je kan ze zonder problemen in 1 string parrallel over 2 mpp schakelen

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-11 23:16
Ok, zoals ik al aangaf ben ik overstag en wil ik ook graag zonnepanelen plaatsen. Nu wil ik dit weekend wat offertes aanvragen, maar hoor graag vooraf alvast enkele meningen over de mogelijkheden die ik misschien overschat/onderschat etc.

Voorkant van de woning staat nagenoeg op het zuiden. Wel een dakkapel en helaas ook een CV uitlaat op het dak die voor de zonnepanelen misschien wat te hoog gepositioneerd is. Verder geen bomen in de straat of andere factoren die schaduw kunnen werpen op eventuele panelen.

Wensen:
  • Zoveel mogelijk eigen stroom opwekken. Huidig verbruik is flink veranderd het afgelopen jaar met de komst van een kleine maar lijkt uit te komen op 2500KWh
  • Rendement op lange termijn telt voor mij meer dan op korte termijn winst pakken
  • Ik hou er graag van om statistieken bij te houden van de geleverde stroom. Het liefst al kant en klaar, scheelt me weer eigen tijd om dat zelf op te zetten door uitlezen en dit geautomatiseerd bij houden.
Woning breedte: 5m50
Hoogte onder dakkapel: 1m70 (5 dakpannen)
Hoogte boven dakkapel: 2m tot 2m30 (6 a 7 dakpannen, nok niet meegerekend)
Breedte dakkapel is 2m50 en zit 40cm vanaf de buren
locatie woning: hilversum

Foto vanaf de straat:
Afbeeldingslocatie: https://zonnepanelen.drive.google.com/uc?export=view&id=0B5PztAkJ1TKwZlZYNDlUQjdtVjg

googlemaps:
Afbeeldingslocatie: https://zonnepanelen.drive.google.com/uc?export=view&id=0B5PztAkJ1TKweFlMNjhlX1ZKZFU

In eerste gedachte lijkt de ruimte onder de dakkapel te krap om standaard zonnepanelen in portret mode neer te zetten. Maar een buurman heeft het toch zo laten doen. Ik heb hem vandaag gevraagd of dit nog problemen gaf. De plaatser van de zonnepanelen waarschuwde dat bij hevige regenbuien het water niet in de goot zou kunnen komen, de eigenaar heeft na 1,5jaar dit niet zelf ervaren. Zou het toch kunnen of zijn er nog andere bedenkingen? Hierbij zijn overigens microconverters gebruikt om de schaduw van de dakkapel te beperken.

Indicatiefoto:
Afbeeldingslocatie: https://zonnepanelen.drive.google.com/uc?export=view&id=0B5PztAkJ1TKwSFFhRUt0b2U4SVE

Eigen suggesties:
  • 10 panelen, 5 boven en 5 onder. standaard formaat, portret
  • 10 panelen, 5x 1,33hoogte (yingli?) onder dakkapel, 5 standaard boven, portret
Graag hoor ik suggesties, alvorens ik dit weekend wat offertes ga aanvragen. (tips na goede ervaringen mogen ook via een prive bericht)

[ Voor 9% gewijzigd door morpheus op 06-06-2014 10:05 ]

3kwp pvoutput

• Rol-Co
  • Laatst online: 30-11 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hilversum en voorkant, ik heb iets gelezen hier dat de gemeente dat niet wil/toelaat, of is dat alleen de binnenstad?

De foto's werken hier niet trouwens.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:39
Hoe zit dat eigenlijk met het plaatsen van pv panelen op je platte dak van je schuur?
Ik heb zo'n ios app van het ministerie en vind de eerste keuze van "platdak" of "ergens anders" beetje vreemd.

Verwijderd

die app ken ik niet , maar bij platdak plaatsing kost het je algauw rondom ruimte bij je schuur,
stel je schuur is 3 bij 5 meter dan kan je op de 3m zijde ongeveer 2,6m gebruiken en op de lange zijde 4,6 meter

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:24

Barrycade

Through the...

Lord Anubis schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 08:06:
Hoe zit dat eigenlijk met het plaatsen van pv panelen op je platte dak van je schuur?
Ik heb zo'n ios app van het ministerie en vind de eerste keuze van "platdak" of "ergens anders" beetje vreemd.
Officieel moet je net zo ver van de dakrand afblijven als de panelen hoog zijn.
Ik heb 2 Panda's 265 op mijn schuurtje liggen die daar niet aan voldoen.
sneeuw op panelen (hele andere omstandigheden toen)
Maar zolang mijn buren daar niet over klagen liggen ze prima.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 14:57
Er zijn weinig mensen met een growatt 2500MTL, en mijn setje wordt een beetje "afgeschoten" omdat ik slechts 5 panelen per string heb (1 string oost, 1 string west), maar vandaag heb ik een vreemd probleem wat ik wil voorleggen.

Neem een eerdere zonnige ochtend, 2 juni.
De 5 panelen op oost leverden om half 9:
144V, 5,5A, 795W
Vandaag, ook zonnig om half 9:
177V, 0,3A, 70W

De string op oost, nu dus nog in de schaduw, verschilt (nog?) niet veel met 2 juni.

[ Voor 0% gewijzigd door sjimmie op 06-06-2014 09:52 . Reden: type growatt toegevoegd ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-11 23:16
Rol-Co schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 05:37:
Hilversum en voorkant, ik heb iets gelezen hier dat de gemeente dat niet wil/toelaat, of is dat alleen de binnenstad?

De foto's werken hier niet trouwens.
Foto's zouden nu moeten werken.

Al betreft het niet de binnenstad van Hilversum, toch net een vergunningscheck gedaan op omgevingsloket, daarbij wordt geen vraag gesteld over de voorkant of achterkant van de woning en hoef ik geen vergunning aan te vragen blijkbaar. Er zijn weliswaar niet veel zonnepanelen in de buurt, maar ik ben ook niet de enige met zonnepanelen op de voorkant.

[ Voor 14% gewijzigd door morpheus op 06-06-2014 10:19 ]

3kwp pvoutput

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

sjimmie schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:52:
Er zijn weinig mensen met een growatt 2500MTL, en mijn setje wordt een beetje "afgeschoten" omdat ik slechts 5 panelen per string heb (1 string oost, 1 string west), maar vandaag heb ik een vreemd probleem wat ik wil voorleggen.

Neem een eerdere zonnige ochtend, 2 juni.
De 5 panelen op oost leverden om half 9:
144V, 5,5A, 795W
Vandaag, ook zonnig om half 9:
177V, 0,3A, 70W

De string op oost, nu dus nog in de schaduw, verschilt (nog?) niet veel met 2 juni.
Je kan eens proberen om de growatt 2500 MTL uit en aan te zetten als dit gebeurt. Als deze dan wel het juiste MPP punt vindt van ~5 Ampere dan gaat deze niet goed met de schaduw om.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 14:57
databeestje schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 10:20:
[...]

Je kan eens proberen om de growatt 2500 MTL uit en aan te zetten als dit gebeurt. Als deze dan wel het juiste MPP punt vindt van ~5 Ampere dan gaat deze niet goed met de schaduw om.
Uit/aan ga ik (laten) doen zodra er iemand thuiskomt, begin van de middag.
Schaduw is 100% geen sprake van, ze liggen tegen de nok van het dak zonder bomen en zonder schoorsteen, pijpjes of wat dan ook. Op andere dagen altijd strakke performance gehad.

(of er is iets zoals een lege vuilniszak op een paneel gewaaid, bedenk ik nu)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Verwijderd

@morpheus ik zou idd voor 10 stuks gaan van 270wp bijv zoals in je voorbeeld
naast dakkapel gaat m denk ik niet worden ivm schaduw van dakkapel

met 2700wp zit je op pakembeet 2400 kwh / jaar grof gegokt

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Grim20 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 23:02:
[...]

Heb het idee dat ik weer terug bij af ben bij het kiezen van een paneel. :)
De rekenmachine draait overuren hier met het berekenen welk paneel nu de juiste is voor de beperkte ruimte.

Het plan om panelen naast of onder de dakkapel heb ik naast me neergelegd omdat je wel aan de gang kan blijven en denk dat daarvoor alleen micro's nut hebben wat ook weer de prijs doet verhogen.
laat de rekenmachine maar roodgloeiend worden, er is niks zo goed als een goede voorbereiding.
De vraag is ook of het wel wijs is om een mini schans te plaatsen met 2 panelen op 10 graden en de rest op 35 graden er achter, er is nog niemand die zegt JA dat moet je doen. ;)
je hebt genoeg ja's gekregen hoor, wel met de kant tekening dat het dan wel moet kloppen in het totaal plaatje.
het kan dus wel, maar er moeten dan wel genoeg panelen zijn voor de omvormer.
Wat ik heb kunnen vinden zijn de volgende panelen die zouden passen boven de dakkapel gebaseerd op de hoogste wp.

5x mono 210wp

4x sanyo 245wp

4x mono 270wp

4x solar frontier sf 170-s

Nu bekijk ik me spiekbriefje met maten nog een keer en zie dat ik op de oostzijde grotere panelen kan plaatsen. Hier hebben we het de vorige keer ook al eens over gehad maar dit kon ook niet omdat oost andere panelen worden dan west, waarbij oost ook andere spaningen gaan lopen wat niet mogelijk is met 1 omvormer met 2 mppt. Het is wel mogelijk als ik 2 aparte omvormers neem, tenslotte zien alleen de vogels van bovenaf dat er op oost wat anders ligt dan west. ;)
deze heb je niet goed begrepen.
de 2x mpp is juist voor het spannings-verschil tussen 2 verschillende strings. ;)
Heb ook naar solar frontier gekeken en daar zeg je van niet naar de wp kijken omdat het anders werkt.
Kunnen deze panelen op een "normale" omvormer of is hier weer iets speciaals voor nodig, het is me niet zo duidelijk allemaal. Ik zou er 4 kwijt kunnen en die opstartspanning haalt hij dan met gemak. 4x 170s = 4x 87,5v = 350v.
de SF panelen is een longschot, alleen als je toevallig 8 panelen in stringen van b.v. 2 en dan parallel kunt op hangen, kan het mischien iets zijn, maar ik denk ook niet dat het echt iets is voor je.

als je voor de ec solar 270d96 panelen wil gaan op een power-one 3.0 dan wil je er eigenlijk 7 op 1 mpp hebben. (een paar meer of minder kan ook wel, maar afhankelijk van de situatie en plaatsing)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:52
Deze week de firmware van mijn Effekta bijgewerkt; van versie 1.08 naar 3.3.... Het eerste wat opvalt: ieder morgen stond hij regelmatig met het relais te klikken en nu doodse stilte. Lijkt me goed voor de betrouwbaarheid op de lange termijn. Verder lijkt de mpp tracker wat stabieler en is de maximum temperatuur wat gedaald. Al met al een aanrader om eens te checken of je de laatste firmware gebruikt! We even goed de handleiding lezen ander heb je een dure baksteen hangen...

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Verwijderd

if it ain't broke, don't fix it

• Rol-Co

Rol-Co

Bij de effekta is het vrij eenvoudig en helpt goed. Bij photon ook van slecht naar goed dus zeker doen.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kul... Softwareupdates zijn er niet voor niets.

Die uitspraak is voorgekomen uit het feit dat mensen vroeger dingen gingen updaten zoals de PC bios zonder te weten wat ze doen. Mensen die denken "Whaaa een teller met clearing CMOS, snel de stekker er uit". Ja die mensen bestaan!

Je hoeft niet telkens elke patch te doen die er maar is, maar een fix van versie 1 naar 3 die zorgt dat je relais een stuk minder zwaar belast wordt en het apparaat efficienter loopt kan ik alleen maar toejuichen.

[ Voor 57% gewijzigd door Fairy op 06-06-2014 14:46 ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-11 09:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Leuke opbrengsten vandaag in Duitsland. SMA schat een PV productie van 26,7 GW :9~
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/j8pmcpjbSkVwEceoYGFmxeHf/full.png

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Rol-Co

Rol-Co

Leuk....en nederland?

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07
David schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 20:46:
Je kunt ook twee panelen aan een Enecsys Duo 480 hangen.

Hij maakt geen herrie omdat 'ie helemaal fanloos is. Samen met bijvoorbeeld twee 260Wp-panelen en wat aansluitmateriaal ben je voor minder dan € 700 klaar.
De Enecsys micro's maken ook geluid hoor. Bij lage vermogens klinkt er wat 'elektronisch gezoem' Ikzelf heb twee 360 duo's binnen hangen en die hoor je wel degelijk aan het begin en eind van de dag. Daarom heb ik later mijn vijf 480 duo's toch maar buiten onder de panelen gemonteerd...

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

antonboonstra schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 16:25:
Leuke opbrengsten vandaag in Duitsland. SMA schat een PV productie van 26,7 GW :9~
Ja, ik kijk met "mooi" weer ook altijd even op die pagina :-) gelukkig was er niet veel wind....

• Grim20
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-11 20:54
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/t6wj78.jpg

Nu kwam ik vandaag dit tegen tijdens me werk en bedacht me dat het hier ook mogelijk is behalve de bovenzijde. Aan de bovenzijde heb ik natuurlijk maar 158cm op west maar aan de onderzijde heb ik nog eens 140cm. Nu wordt het interessant want kan er nu 5 in portret kwijt aan de bovenzijde en 3 in landscape aan de onderzijde.

8 x sanyo 240wp = 1920wp
8 x sanyo 240wp = 8x 44,3vmp = 354.4vmp

7x ec solar 270wp = 1890
7x ec solar 270wp = 7x 49,5vmp = 346.5vmp

Startspanning genoeg denk?

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11 00:20

MieJuul

3970Wp

jwstolk schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 21:20:
[...]

Ja, ik kijk met "mooi" weer ook altijd even op die pagina :-) gelukkig was er niet veel wind....
Gelukkig?!?
Lijkt mij dat met veel wind de opbrengst juist nog hoger kan zijn......

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• migjes
Grim20 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 23:26:
[afbeelding]

Nu kwam ik vandaag dit tegen tijdens me werk en bedacht me dat het hier ook mogelijk is behalve de bovenzijde. Aan de bovenzijde heb ik natuurlijk maar 158cm op west maar aan de onderzijde heb ik nog eens 140cm. Nu wordt het interessant want kan er nu 5 in portret kwijt aan de bovenzijde en 3 in landscape aan de onderzijde.

8 x sanyo 240wp = 1920wp
8 x sanyo 240wp = 8x 44,3vmp = 354.4vmp

7x ec solar 270wp = 1890

jep dit is nice.
ik vind sanyo er een beetje karig er van af komen zo, echt niet een paneeltje meer mogelijk?
als dat wel mogelijk is veranderd mijn antwoord wel wat.

ik ga even uit van de 7x ec solar. (en ik schrijf het uit mijn hoofd, zelf even preciezer na rekenen)
346Vmpp dan nog de temperatuur van de in factoren.
dat geeft ongeveer 280Vmpp als het heet is en een 370Vmpp als het er koud is.
stel dat het een warme mooie dag is en de 3 onderste panelen komen in de schaduw en de diodes tikken in.
maakt: 280/7*5=200Vmpp.
cool, dat is genoeg voor vrijwel iedere tl omvormer.

vanwege de schaduw zou ik wel een omvormer kiezen met mppscanning of optitrak.
dus een power-one 3.0 of sma3000lt , goodwe of omnik vallen dan hellaas af.
(maar ik ken ook niet alle omvormers, mischien is er nog wel iets mogenlijk)

ik vind het altijd wel belangrijk dat je voor je zelf een kleine tvt berekening maakt.
en aan gezien je set aardig op die van mij begind te lijken als je 7x de ec solar gebruikt.
schat ik gecalculeerd (maar het blijft een schatting) een 2800kWh per jaar aan opbrengst.
na dat de zaak licht moet je de tvt weer weg gooien en er alleen nog maar van genieten. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Grim20 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 23:26:
[afbeelding]
7x ec solar 270wp = 1890

Klopt die spanning wel? Ik zie in een willekeurige datasheet voor de ECS-270P 35Vmp STC staan en dat komt wel redelijk overeen met mijn 72 cells panelen. Dat is 32Vmp NOCT en ik heb net even gekeken maar met 7 soortgelijke panelen kom ik nu rond de 233 volt bij een opbrengst van 700 watt (36%). :)
Startspanning hoef je je iig niet druk om te maken maar het is wel lullig als je gaat rekenen met de verkeerde cijfers. :P

Verwijderd

Voor de mensen met schaduw problemen, kijk eens naar de Solaredge omvormers.
Wij hebben sinds September een 3kwp systeem liggen met een SE3000, we zijn hier bijzonder tevreden over.
Het huis van onze buren links is 2 meter hoger als ons huis, geeft een flinke hoeveelheid schaduw bij het draaien van de zon van oost naar west.

Het dak voor ligt OZO , door de schaduw van de "toren" naast ons waren slechts 6 panelen voor rendabel.
De andere 6 heb ik met een schans op de schuur geplaatst op ZZW onder een hoek van 10 graden.

Alle panelen zijn met individuele optimizers(mppt trackers) op 1 string aangesloten.
Gisteren ruim 20,5Kw binnengehaald.
Verwachting voor het eerste jaar ligt tussen 2600 en 2800Kw, systeem kostte in september 2€/wp maar i inmiddels voor flink wat minder te krijgen.
12 jaar garantie standaard op omvormer en 25 op de optimizers.

Ben dusdanig onder de indruk van het systeem dat ik niet anders meer zou willen ook al zou ik geen last van schaduw hebben.

Ze hebben ook een 2200 omvormer, die wens zag ik een paar posts terug ook voorbij komen.
Plaatjes volgen zodra ik door heb hoe die geplaatst moeten worden.

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 11:46:
[...]

Klopt die spanning wel? Ik zie in een willekeurige datasheet voor de ECS-270P 35Vmp STC staan en dat komt wel redelijk overeen met mijn 72 cells panelen. Dat is 32Vmp NOCT en ik heb net even gekeken maar met 7 soortgelijke panelen kom ik nu rond de 233 volt bij een opbrengst van 700 watt (36%). :)
Startspanning hoef je je iig niet druk om te maken maar het is wel lullig als je gaat rekenen met de verkeerde cijfers. :P
grim20 kijk op dit moment naar de 96cel met 5" cellen panelen. verzie ;)
verklaart aardig de cijfers denk ik zo.

@Mvwzon
welkom hier op het tweakers forum.
doe eens wat mooie pv plaatjes publiceren, anders geloven we er niks van. ;)
en vertel eens wat over de setup. altijd leuk voor mensen om inspiratie uit te putten.
en have fun, natuurlijk.

Verwijderd

zijn er hier meer mensen die 2 omniks op 1 site hebben draaien ivm logging ?

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:59
Sinds 8 mei 2014 heb ik ook zonnepanelen. Na bijna een maand de performance in de gaten gehouden te hebben, deel ik graag met jullie mijn ervaringen en heb ik een vraag over de performance: Ik vraag mij n.l. af of het systeem goed werkt.

Installatie:
Panelen: 12 x Bisol Mono Black BMO260WP
Vermogen: 3120 kWp
Inverter: Samil SolarRiver 3000TL
Dak situatie: 54 graden, Zuid. Volledig vrij, geen schaduw (Locatie: Zuid-Holland)
Jaarlijkse opbrengst (volgens installateur): 2652 kWh
Monitoring: Via WIFI adpater in de inverter (upload ieder 15 min de opgewekte energie naar de Samil Website).

Performance tot nu toe:
Opbrengst 8 mei 2014 t/m 31 mei 2014: 205,3 kWh
Opbrengst 1 juni 2014 t/m 7 juni 2014:61,7 kWh

Vragen over de performance
Om heel eerlijk te zijn vind ik de opwek tegenvallen. Een objectieve vergelijking heb ik niet, vandaar deze post. Gisteren was het 'panelen weer', wellicht iets te warm, maar wel een strak blauwe lucht. Ik heb een mooie parabool gemaakt (zie het plaatje hieronder). Wat mij op- en tegenvalt is dat de piek in de middag niet boven de 1850 watt uitkomt (zie plaatje hieronder). De dagopbrengst was gisteren 13.6 kWh. De beste dag tot nu toe was 16 mei 2014, met een opbrengst van 14 kWh. Qua piek opwek binnen het uur heb ik 1 keer, op een bewolkte dag met af en toe zon 2400 watt kunnen registeren, bijzonder kort. Daarna heb ik in de registratie niets meer boven de 2000 watt kunnen waarnemen.
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/25jw9vn.png

Vraag: Wat vinden jullie van de performance van mijn systeem? Indien ik specifiekere informatie dien te geven om deze vraag te beantwoorden, laat het me gerust even weten. Alvast bedankt voor jullie reactie!

En natuurlijk een mooi overzichtsplaatje:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/30crpt0.jpg

Verwijderd

@migjes
Hier komen de plaatjes:

Schuur: niet geheel volgens de regels
Schans en panelen zelf geplaatst, met klein beetje hulp van de installateur.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/28bz2uh.jpg

Voordak: panelen zo ver mogelijk naar rechts geplaatst ivm schaduw
Geplaatst door de installateur met een beetje hulp van mij.
Mocht niet op het dak komen van mijn vrouw 8) ,achteraf heel blij om....
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/whz5s4.jpg

Het huis van de buren geeft het meeste schaduw op beide vlakken in het voorjaar en najaar.
Vanaf April tot oktober zijn de verliezen marginaal, dit is wel volledig aan de omvormer te danken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2014 00:00 ]

• migjes
@konehead
mmmm, dat is niet een al te beste prestatie.
(reken eens je kWh/kWp uit dat vergelijkt makkenlijker voor mensen, je neemd dan de grote van de set niet mee. in jouw geval is dat kWh/3,12.)

voor mij is:
Opbrengst 1 juni 2014 t/m 7 juni 2014:94 kWh of 24kWh/kWp.
en dat voor een oost-west tegen over jouw zuid?
(en met de huidige gegevens zie ik nog niks fout in je setup)

kun je ook te voorschijn toveren wat de A en de V is op de omvormer?
liefst op een goed zonnig moment.

@Mvwzon
nice.
ik denk dat ik die setup nog net zonder optimizers had gedaan.
maar het is natuurlijk niet erg om het met te doen.

zou je ook nog willen aangeven welke type panelen je hebt gebruikt.
en de opbrengst cijfers graag in kWh/kWp , dan factor je de grote van de set uit en is het vergelijken makkelijker voor anderen.

Verwijderd

konehead schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 13:38:
Sinds 8 mei 2014 heb ik ook zonnepanelen. Na bijna een maand de performance in de gaten gehouden te hebben, deel ik graag met jullie mijn ervaringen en heb ik een vraag over de performance: Ik vraag mij n.l. af of het systeem goed werkt.
in juni zoals gisteren moet je rond 13:40u toch wel 85~88% vermogen halen uit 3000Wp
vergelijk eens met een set in je buurt of deze http://www.pv-solar24.info/

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:59
migjes schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 14:03:
@konehead
mmmm, dat is niet een al te beste prestatie.
(reken eens je kWh/kWp uit dat vergelijkt makkenlijker voor mensen, je neemd dan de grote van de set niet mee. in jouw geval is dat kWh/3,12.)

voor mij is:
Opbrengst 1 juni 2014 t/m 7 juni 2014:94 kWh of 24kWh/kWp.
en dat voor een oost-west tegen over jouw zuid?
(en met de huidige gegevens zie ik nog niks fout in je setup)

kun je ook te voorschijn toveren wat de A en de V is op de omvormer?
liefst op een goed zonnig moment.
Dank voor je reactie! Ik was er al een beetje bang voor dat mijn performance slecht is. Weet jij waar dit aan kan liggen? De A en de V zeggen mij (nog) niet zo veel, heb alleen maar naar de opbrengst in Watt gekeken. Hierbij de output van gisteren. De V en de A:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/qzg4zb.png
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/287nbkp.png

@ eric-pvt:
Dank voor je bericht! 3000Wp, helaas nog nooit gezien bij mij :( . Mijn vermoedes over een slechte performance kwamen door berichten van hier en de vergelijking met een installatie in de omgeving (wel 4 panelen meer, en ligging op het westen. Ik heb gigantische voor mij negatieve verschillen qua opwek met deze installatie.

• migjes
@konehead
ik dacht even dat je mischien de panelen in 2 stringen parallel had, maar dat ziet er niet zo naar uit.
dan was de V nog lager geweest.
en V x A = W ;) lekker makkelijk.

als ik kijk naar de V in de ochtend, dan zie ik hem niet boven de 320V uit komen?
dat is vreemd met 12 panelen met een Vmpp van 31V.
dan verwacht ik eigenlijk een Vmpp van meer als 350V.

het lijkt wel of er 2 panelen niet zijn aangesloten of een ander probleem.
maar ik kan het moeilijk met zekerheid zeggen, want ik ben vrij onbekend met de bisol panelen.

• Luit
  • Niet online
konehead schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 14:18:
[...]

Dank voor je reactie! Ik was er al een beetje bang voor dat mijn performance slecht is. Weet jij waar dit aan kan liggen? De A en de V zeggen mij (nog) niet zo veel, heb alleen maar naar de opbrengst in Watt gekeken. Hierbij de output van gisteren. De V en de A:
[afbeelding]
[afbeelding]

@ eric-pvt:
Dank voor je bericht! 3000Wp, helaas nog nooit gezien bij mij :( . Mijn vermoedes over een slechte performance kwamen door berichten van hier en de vergelijking met een installatie in de omgeving (wel 4 panelen meer, en ligging op het westen. Ik heb gigantische voor mij negatieve verschillen qua opwek met deze installatie.
Allereerst vind ik je omvormer behoorlijk overgedimensioneerd voor je setup. 3000Wp zul je met deze panelen+opstelling nooit halen, en dus had een kleinere (goedkopere) omvormer meer voor de hand gelegen.

Op een stralende dag zoals gisteren (6-6-2014) had ik een hoger voltage verwacht. Ik zou zeggen dat er iets niet helemaal lekker zit en dat de installateur er even naar moet kijken.

Verwijderd

Wij hadden in mei 395Kw, teruggerekend in kw/kwp per dag kom ik op 4,24 kwh/kwp per dag.
Zonder de optimizers was dat minimaal 20% lager geweest.
1 jan tm 7 juni 1254,195kwh kom ik op 2,64kwh/kwp per dag uit.

Ik zit net onder Rotterdam , val onder midden nederland op de instralingskaarten.
Panelen zijn 12 stuks hanwha sf220 poly x-tra 250

Ik schat dat het systeem met 2 strings op een standaard omvormer moeite zou hebben om 2000kwh op jaarbasis te halen.

Ik heb vrij uitvoerige schaduw simulatie gedaan met sketchup. De fotos laten niet genoeg zien wat de schaduw betreft.

@konehead vermogen is inderdaad erg laag.
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/skx5zq.jpg
<edit> mijn installateur heeft de webportal inmiddels opengezet : http://monitoring.solared...e=Fam.%20Wijhe#dashboard_
Links is mijn parabool van gisteren.
Lifetime energy is sinds 13-09-2013.

De hele grafiek van jou geeft aan dat er iets niet klopt. Het vermogen is over de hele dag genomen veel te laag. Een dergelijk systeem hoort op een mooie dag het veel beter te doen.
Gisteren 20,5Kw met 3kwp installatie hiero.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2014 15:38 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

@ eric-pvt:
Als ik zo vrij mag zijn, jou installatie is niet geschikt om te "knallen" in en rond de zomer maanden
de sterke punten van je installatie liggen vooral in het voorjaar najaar en winter, dan knal je de meeste
hier riant voorbij.

Je nadelen zijn op dit moment de steile hoek van 54° en de git zwarte panelen op een nog zwarter
pannendak.

Uitleg; door de steile hoek heb je maar ~ 180° zonnebaan tot je beschikking dit integenstelling
met installaties die onder een veel lagere hoek liggen, bv. 15 a 20°, deze halen het voordeel
van een zonnebaan van zeg 240°, dit nadeel verdwijnt voor jou in de andere jaargetijden
in de winter hou je soms nog maar een 150° over ( zuig ik ff uit m,n duim )
daar staat dan tegen over dat jou installatie de de betere hoek tot die laag staande zon heeft ;)

Tevens heb je nu het nadeel van de snelle opwarming door de "betere" hoek van je panelen
t.o.v. de zon, s'morgens en dat dan in samenhang met de zwarte panelan op het zwarte pannendak
maakt dat je Vmpp niet echt mee komt door de snelle opwarming van die panelen.

maar zo als migjes al zei, het kunnen ook 1of 2 vergeten panelen zijn, is mij ook al eens overkomen met het aansluiten van een paneel of 20, alles deed het, maar toch zag ik ergens nog 2 draden los hangen 8)7

Verwijderd

Installatie:
Dak situatie: 54 graden, Zuid. Volledig vrij, geen schaduw (Locatie: Zuid-Holland)
Monitoring: Via WIFI adpater in de inverter (upload ieder 15 min de opgewekte energie naar de Samil Website).

Vragen over de performance. De dagopbrengst was gisteren 13.6 kWh.

Vraag: Wat vinden jullie van de performance van mijn systeem? Indien ik specifiekere informatie dien te geven om deze vraag te beantwoorden, laat het me gerust even weten. Alvast bedankt voor jullie reactie!
Dat lijkt me niet goed. Dit is mijn opbrengst gisteren met een 2500 WP op Zuidwest 45 graden en helling 45 graden en vanaf een uur of zes vallen de panelen langzaam in schaduw. http://pvoutput.org/intra...421&sid=17748&dt=20140606

Ik haal bijna net zoveel als jij..... Vreemd!!! (1 kWh minder)

Zal mijn "dure" SMA omvormer zich dan toch uitbetalen??? :*)

NB: mijn panelen zijn ook zwart.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2014 15:48 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Zeker niet goed, ook zuid holland hier en 19kWh met 3100Wp incl schaduw vanaf 16:00.
Mijn panelen zijn ook extra gevoelig voor warmte en met de 45 graden hoek ook niet ideaal in juni maar 2500W haalt het wel rond half 2 in de middag.
Ik denk dat er ergens een paar stekkers niet goed zitten.

http://pvoutput.org/intra...2038&sid=9982&dt=20140606

De omvormer is ook niet te groot, pal zuid is dezelfde grootte als je paneelvermogen prima, mag zelfs iets groter.

[ Voor 23% gewijzigd door Rol-Co op 07-06-2014 16:12 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

snip
[afbeelding]
Hopelijk zitten alle panelen in 1 string van 12 (12*30 ~= 360 volt), met beide MPP ingangen parallel aangesloten.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Installatie:

Performance tot nu toe:
Opbrengst 8 mei 2014 t/m 31 mei 2014: 205,3 kWh
Opbrengst 1 juni 2014 t/m 7 juni 2014:61,7 kWh

Vragen over de performance
Om heel eerlijk te zijn vind ik de opwek tegenvallen. Een objectieve vergelijking heb ik niet, vandaar deze post. Gisteren was het 'panelen weer', wellicht iets te warm, maar wel een strak blauwe lucht. Ik heb een mooie parabool gemaakt (zie het plaatje hieronder). Wat mij op- en tegenvalt is dat de piek in de middag niet boven de 1850 watt uitkomt (zie plaatje hieronder). De dagopbrengst was gisteren 13.6 kWh. De beste dag tot nu toe was 16 mei 2014, met een opbrengst van 14 kWh. Qua piek opwek binnen het uur heb ik 1 keer, op een bewolkte dag met af en toe zon 2400 watt kunnen registeren, bijzonder kort. Daarna heb ik in de registratie niets meer boven de 2000 watt kunnen waarnemen.
[afbeelding]

[afbeelding]
Die performance is inderdaad gewoon slecht, als ik even je genormaliseerde opbrengst uitreken van de periode tussen 8 mei en 7 juni (periode van een maand dus vrij goed te vergelijken) dan kom ik op 85,58 kWh/ kWp.

Vergelijk dat met de resultaten over de maand mei in Jouw productie, afgelopen maand...ofzo en dan zie toch wel een erg groot verschil. En natuurlijk is de hoek van 54 graden wat in het nadeel in deze tijd van het jaar maar dat kan niet dat enorme verschil verklaren. Ook met die dakhoek moet je zeker in Zuid-Holland in een maand makkelijk 100+ kWh / kWp kunnen halen.

Ik zou dus de installateur vragen eens te komen kijken. Aangezien je grafieken verder wel netjes gelijkmatig zijn maar je maximale spanning erg laag lijkt zou het best kunnen dat er gewoon een paar panelen los liggen en dus niet mee doen.

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-11 13:01
Vandaag het systeem weer wat uitgebreid. De 9 zelfbouw panelen moesten plaats maken voor 9 ET-solar 250Wp panelen. De zelfbouwers hebben in minder dan een jaar toch een ruime 450 kWh opgeleverd alleen is er op sommige plekken is toch wat vocht zichtbaar. Deze panelen ga ik verhuizen naar het garage dak waar ik ze bijna plat ga neer leggen zo kunnen ze toch nog wat betekenen in de zomer, weg gooien is ook zonde.

Het idee was om op dit dak vlak totaal 17 panelen te plaatsen op een omvormer met twee trackers, de eerste tracker zit nu vol de reden om het systeem uit te breiden is omdat ik nu bezig ben met het zelfbouwen van een lucht/water warmtepomp en daar is stroom voor nodig :) gezien de mogelijke toekomstige saldering afschaffing nu nog maar even van profiteren. De panelen hangen achter een Omnik 4.0 welke ik voor een mooi bedrag van 400 euro op marktplaats gescoord heb hij zat nog nieuw in doos.
Vandaag ook meteen de panelen en zonnecollector aan de andere kant schoongemaakt met tuinslang en borstel kwam hoop rommel van af lang leven Schiphol.

Een maand geleden een tweede zonnecollector bij geplaatst hierdoor moesten er twee panelen weg.
Deze vandaag ook terug geplaatst achter de collectors op een Enecsys duo welke over was van de zelfbouw panelen. Zo kunnen ze toch nog een klein steentje bij dragen in de ochtend tot halve wegen de middag wanneer ze in de schaduw komen door de collectors.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Foost%2FIMAG0008.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/cache/thumbs/large/550-OAR:%20cache%5BDIR%5Dalbums%5BDIR%5DZonnepanelen%5BDIR%5Doost%5BDIR%5DIMAG0015.jpg

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Foost%2FIMAG0029.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/cache/thumbs/large/550-OAR:%20cache%5BDIR%5Dalbums%5BDIR%5DZonnepanelen%5BDIR%5Doost%5BDIR%5DIMAG0032.jpg

laat die zon maar schijnen en wat stroom bufferen voor de winter 8)

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• trabbit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11 22:37
@konehead:
Systeem
Ik heb op 2 juni zelf een systeem geinstalleerd verdeeld over twee daken.
Mijn systeem is van SolarEdge icm Axitec poly 250wp panelen (3,75wp) alles in 1 string elk paneel heeft een eigen optimizer.

Jouw prestatie is inderdaad niet erg goed.Bij mij staat een deel absoluut niet ideaal. Bij mij (Delft) was er op 6 juni ook nog enige bewolking af en toe, ondanks dat is er 23 kWh opgewekt:
Afbeeldingslocatie: http://i1015.photobucket.com/albums/af275/kolere88/6juni.jpg

Het zolder dak:
Staan 7 panelen die geen last van schaduw hebben, schans op 10 graden en de enkele op 20 graden . De enkele op 20 graden staat inmiddels op 10 graden zodat het paneel geen schaduw vangt van de schans. Deze 7 panelen hebben op 6 juni ongeveer per paneel ongeveer 1,82kWh geleverd:
Afbeeldingslocatie: http://i1015.photobucket.com/albums/af275/kolere88/IMG_20140606_161135.jpg

Opbrengst per paneel in kWh op 6 juni:
Afbeeldingslocatie: http://i1015.photobucket.com/albums/af275/kolere88/IMG_20140607_173000.jpg

Op het andere dak zijn de cijfers minder rooskleurig dit door schaduw van het huis (pas na 12;00 valt de zon op de panelen) en schaduw van een boom.
Afbeeldingslocatie: http://i1015.photobucket.com/albums/af275/kolere88/IMG_20140606_161207.jpg

Met name de panelen dicht op het huis (1,34 en 1,24 kWh) en dichtbij de boom (1,26 kWh) renderen een stuk minder.
Opbrengst per paneel in kWh op 6 juni:
Afbeeldingslocatie: http://i1015.photobucket.com/albums/af275/kolere88/IMG_20140607_173004.jpg

Tot op heden ben ik best tevreden, sinds 2 juni tot nu (17:41) is er 100kWh opgewekt. Nu nog even strijden voor een admin account bij SolarEdge.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:54

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Haha die opbrengst op papier, waarom wel een grafiek en geen totaal per paneel?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Luit
  • Niet online
trabbit schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 17:38:
@konehead:
Jouw prestatie is inderdaad niet erg goed.Bij mij staat een deel absoluut niet ideaal. Bij mij (Delft) was er op 6 juni ook nog enige bewolking af en toe, ondanks dat is er 23 kWh opgewekt:
Leuke setup maar niet te vergelijken met die van konehead.

• trabbit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11 22:37
Heb nog geen admin account dus kan de physical layout niet aanpassen, daarom staat alles door elkaar. Solaredge doet daar moeilijk over, dus gevraagd aan de winkel, maar die kan niet meer een account aanmaken omdat ik een useraccount heb aangemaakt. Veel gedoe, maar komt vast wel goed.

Het heeft toch wel zijn charme dat papier;.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:54

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@konehead
In de specs zie ik 28,3V bij 44 graden staan, dit x12 haal je blijkbaar al niet.
Door de hoek van 54 graden zal de maximale stroom misschien wat achterblijven, maar de spanning moet toch hoger kunnen.
Alsof er 1 of 2 panelen niet zijn aangesloten.
Je installatie presteert zelfs een stuk slechter dan mijn 2350Wp en het lijkt me stug dat dit door alleen de hoek en al het zwart komt :z

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

Dat er iets mis is is wel duidelijk ja, ter vergelijking mijn systeem:
12 x 255 WP Yingli black
SMA 3000 TLST
ZZO, 35 graden helling
Oosten van het land.

Dan zijn waardes van 5,5 - 6,5 kWh/kWp toch geen uitzondering, zie ook
http://pvoutput.org/list.jsp?id=30322&sid=27780

Ik vind je spanning gedurende de dag vrij laag... ligt alles in één string, en alles ook daadwerkelijk aangesloten?
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

@ eric-pvt:

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-11 18:43
@ Konehead

Wat je morgen eens moet proberen is je 230 volt aansluiting een kwartiertje uit te schakelen van je omvormer. Dan de spanningen van de zonnepanelen uit de omvormer even noteren.
Dan kun je met wat meer zekerheid conclusies trekken of panelen goed zijn aangesloten of niet.

Wat er namelijk nu gebeurt is dat de spanning naar beneden wordt gehaald door de omvormer. Deze probeert het MPPT punt te vinden. Als je nu de 230 volt even uitschakelt geeft hij de openklem spanning aan. Probeer dit even op een moment te doen dat het niet volle bak zon is, anders loopt de temperatuur weer zo snel op. Ik probeer morgen even naar je antwoord te kijken..

Wat PC Plop over je hellingshoek verteld klopt ook helemaal.
54 graden is inderdaad erg steil en geeft in de zomer niet de hoogste performance.
de overige jaargetijden zullen een stuk positiever uitpakken.
Ben trouwens erg benieuwd of er onder deze hellingshoek nog sneeuw in de winter er op blijft liggen. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door zonnefreak op 07-06-2014 23:36 ]

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:43
Mijn panelen liggen er een jaar op. 3380 Wp. Opbrengst van 31 mei tot 31 mei in totaal 3526 KWh. 942 KWh/KWp. Als er interesse is voor uitgebreidere info, let me know.

SolarEdge SE3000
13 ReneSola All Black 260 Wp panelen
Orientatie Zuid -4 azimut

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11 00:20

MieJuul

3970Wp

TFX77 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 00:46:
Mijn panelen liggen er een jaar op. 3380 Wp. Opbrengst van 31 mei tot 31 mei in totaal 3526 KWh. 942 KWh/KWp. Als er interesse is voor uitgebreidere info, let me know.

SolarEdge SE3000
Ik kom op 1043 kwh/kwp uit.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-11 17:56
TFX77 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 00:46:

SolarEdge SE3000
Interessant! Ik ben wel benieuwd naar meer info. Wat is je locatie? Onder welke hoek zijn ze geplaatst?
Bij mij gaan (eindelijk!) maandag 2e Pinksterdag de panelen op het dak. Tien stuks Yingli 260W Panda panelen. Omvormer is ook een SE3000. Die hangt al een tijdje aan de muur niets te doen... :-( .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-10 21:41

MXL

De panelen liggen er nu een ruime twee maanden op en presteren volledig naar wens. Ondertussen begin ik steeds meer gecharmeerd te raken van mijn Steca 3000.

In de buurt zijn drie systemen aangelegt met de steca 3000 icm 18 x SF170 en 1 met een powerone 7.5 trio en 44 x SF170.

Wat ik na twee maanden kan concluderen is dat bij ideale omstandigheden de twee systemen elkaar tot 0,5% naderen. Maar het verschil zit hem juist in de niet ideale omstandigheden. Bij moeilijk licht situaties (zware bewolking of regen), 's ochtends en 's avonds presteert de steca beduidend beter. Dit resulteert in een overal verschil van 3% tussen de beide systemen in het voordeel van de steca.

(even voor de duidelijkheid, we praten over dezelfde dakhoek, nagenoeg dezelfde orientatie en binnen een straal van 50m.

Het enige nadeel wat ik ondervind is dat de steca 3000 eigenlijk te krap bemeten is voor 3060Wp aan Solarfrontier. ik zie toch met enige regelmaat dat de omvormer tegen zijn max aanloopt. Met name op die dagen met afwisselend bewolking en strak blauwe lucht is het effect goed merkbaar. Dit zijn dan ook de dagen waarop de power-one me weleens voorbij gaat.

De steca lijn is onderhand ernstig uitgebreid. Binnen de lijn zijn nu ook drie kleine 3-fase omvormers gekomen. de 3203, 4003, 4803 en 5503 zijn eraan toegevoegd.

Kortom op basis van de bevindingen van de eerste twee maanden kan ik ze van harte aanbevelen. Naast de performance zijn ze fantastisch stil, worden ze niet warm en zijn ze niet idioot groot.