@NoxiuZ
goodwe of omnik etc...
maak mij niet zoveel uit, is maar net wat je goedkoop te pakken kunt krijgen. (ik weet ook niet alle prijzen uit mijn hoofd)
garantie: veel garantie beloven en weinig geven, doen verkopers vreugde in het leven.
daar zou ik niet te veel naar kijken, belangrijker is hoe de leverancier het allemaal afhandelt.
om en om leggen, leuk verzonnen, maar denk niet dat het veel uit maakt, schaduw blijft schaduw.
(helpt wel iets om de V hoog te houden per mpp, maar liever gewoon veel V op de mpp zetten, dat doet meer)
een voorbeeldje met mijn power-one 3.0 (ik gebruik die omdat ik die het beste ken, iets anders vind ik ook goed.)
die kan makkelijk 18X panda 275Wp op de 2 mpp's hebben. (24x panda kan hij zelfs aan.)
dus een 4950Wp op een 3300W omvormer.
lol, hij zal zeker wat vaak aan zijn max zitten en wat verlies hebben, maar een hele grote ramp is dat niet.
(dit is wel een heeeeeeel extreem voorbeeld om het duidenlijk te maken, niet dat ik het aanraad.)
je moet niet alleen naar de STP van een paneel kijken, maar ook naar de NOCT.
een panda 275Wp doet NOCT ongeveer 190W.
dus 18X 190W = 3420W en daar van zal de omvormer gewoon 3300W van op het net zetten.
maar je hebt ook nog wat schaduw dus de 3300W zal wat minder vaak geraakt worden.
onderdimensioneren kan best economisch zijn,
je hebt dak genoeg, en sponsoren vinden het vaak geil als het erg groot er uit ziet.

ik zou mijn geld op veel en goedkope Wp zetten en erg goedkope omvormer er bij zoeken.
voorbeeldje van die general electrik is dan wel al snel met 24 of zelfs meer panelen.
een goodwe of omnik kan ook, maar dan wel veel panelen voor een hoge V om geen last te hebben van de schaduw.
edit:
als ik zo wat meer door reken, dan is een power-one 3.0 met 20x 240Wp nog niet eens zoon slecht keuze.
heeft ook nog eens mppscanning (en dat voor maar 750 euro).
goedkope panelen en goedkope omvormer.
en een lekkere onderdimensionering voor jouw doel. (raad ik nooit aan voor mensen met een krappe dak ruimte)
maar dit kan natuurlijk ook met goodwe of omnik etc.... alleen dan geen mppscanning.
alles op 1 mpp kan ook en dan een steca coolcept gebruiken bijvoorbeeld. (die heeft ook zo iets als mppscanning)
maar voor preciezere berekeningen heb ik meer gegevens nodig (vooral welke panelen het worden)
[
Voor 14% gewijzigd door
migjes op 03-06-2014 11:51
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)