Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.410 views

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:48

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

jack_ schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 19:59:
[...]

Goed en serieus bezig! Welk merk is de plat dak montage van je bedrijfspand en onder welke hoek heb je die panelen staan? Ziet er mooi uit! En ligt daar gewoon ballast onder de panelen?
hoi Jack, het is het merk: Esdec Click-fit fusion http://clickfit.nl/nl/cli...-systemen/flatfix-fusion/

Het ligt op het dak met bakken achter de panelen en in de bakken liggen zware bakstenen. Iets van 200 stuks waren er nodig op gehele dak. Die 61 panelen lagen er op 1 dag op en 1 dag bekabelen en afwerken.De panelen komen op een hoek van 13 graden te liggen.

Mooi systeem, werkte erg snel. Het was net van dat speelgoed, kneks - kwestie van in elkaar klikken. Werd wel eerst helemaal uitgemeten en berekend. Moesten foto's en erg precieze maatvoering opgeleverd worden en toen kwamen ze met een mooi uitgewerkte tekening waar op aangegeven stond waar en hoeveel ballast moest komen te liggen.

even foto voor je opgezocht van zijaanzicht.

Afbeeldingslocatie: http://www.pijpelink.nl/zijaanzicht.JPG
en met de windvanger er op:
Afbeeldingslocatie: http://www.pijpelink.nl/en_dicht.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door peterpijpelink op 31-05-2014 21:21 ]

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 15:51

B2

wa' seggie?

Kent iemand panelen van het merk BYD? Ik kreeg een offerte van Zonneplan te zien met 260Wp panelen van dit merk maar ik heb er nog nooit van gehoord. Verder zag de offerte er wel aardig uit. 10 panelen op een SMA 2100tl, 4300 euro.

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
peterpijpelink schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:07:
[...]

hoi Jack, het is het merk: Esdec Click-fit fusion http://clickfit.nl/nl/cli...-systemen/flatfix-fusion/

Het ligt op het dak met bakken achter de panelen en in de bakken liggen zware bakstenen. Iets van 200 stuks waren er nodig op gehele dak. Die 61 panelen lagen er op 1 dag op en 1 dag bekabelen en afwerken.De panelen komen op een hoek van 13 graden te liggen.

Mooi systeem, werkte erg snel. Het was net van dat speelgoed, kneks - kwestie van in elkaar klikken. Werd wel eerst helemaal uitgemeten en berekend. Moesten foto's en erg precieze maatvoering opgeleverd worden en toen kwamen ze met een mooi uitgewerkte tekening waar op aangegeven stond waar en hoeveel ballast moest komen te liggen.

even foto voor je opgezocht van zijaanzicht.

[afbeelding]
en met de windvanger er op:
[afbeelding]
In het voorbeeld vind ik de bevestiging met de klemmen wel zeer dicht bij de hoeken van het paneel.
De krachten op het paneel lijken mij dan niet goed verdeeld.
De panelen fabrikant zal daar denk ik moeite mee hebben bij garantie aanspraak.

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

peterpijpelink schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 12:33:
:) Verder ben ik nogal unhappy met de API van SolarEdge naar PVOutput, die loopt gemiddeld een half uur achter... Dus maar eens kijken of ik zelf iets kan bakken tegen de RS485 interface wat wel goed loopt.. (ben niet graag afhankelijk van een externe portal..). Mijn vorige installatie heb ik bijna een jaar in CSV op mijn nas staan, altijd handig die data logging.

Fijn weekend :)
Realtime gegevens vanuit de Piko is de applicatie in de playstore "Solar 3.0.0.2" van Dazzlesoft te downloaden.
Ook is er een gratis versie, de "Kostal Piko status 1.4" in de playstore te downloaden.

Tevens maak ik gebruik van het Piko Solar Portal

73's

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:53

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

B2 schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 23:25:
Kent iemand panelen van het merk BYD? Ik kreeg een offerte van Zonneplan te zien met 260Wp panelen van dit merk maar ik heb er nog nooit van gehoord. Verder zag de offerte er wel aardig uit. 10 panelen op een SMA 2100tl, 4300 euro.
Ik ken Byd niet, maar het bevestigt mij wel de werkwijze van Zonneplan als dozenschuiver.
Byd heeft een vestiging in R'dam en het is een Chinese fabrikant.
Wat ik als bekend ervaar is dat er 6 bypass-diodes in zitten zoals ook bij Komaes dat ze eerder leverden.
De aftersales van Zonneplan is een drama omdat ze niets zelf (kunnen) doen en je aan het lijntje houden.

Zo heb ik na 6 maanden (!!!) volhouden een nieuwe Diehl omvormer gekregen omdat de oude erg veel last had van resets en daardoor vaak de telling van de dag een stuk terug sprong.
Doordat ik zelf de Diehl monitorde en logde naar pvoutput kon ik achterhalen hoeveel de teller miste.
Zonneplan is geen enkele keer komen kijken, alles ging telefonisch en via email.

Uiteindelijk heb ik via via achterhaald wie de Diehl omvormer maakt en deze producent heeft met een nieuwe firmware het resetprobleem deels aangepakt (verliest nu 1u data ipv. 3u).
Mijn broer heeft inmiddels hetzelfde probleem, na een jaar kreeg hij ook veel vaker resets terwijl er aan de omstandigheden niets is veranderd en ook hij is al maanden bezig met Zonneplan over een oplossing.

Overigens vind ik de omvormer best klein voor 2600Wp, ik heb een 2100W omvormer met 2350Wp.
Het hangt mede af van de ligging en hoek van de panelen of het systeem goed zal renderen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

B2 schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 23:25:
Volgens mij kan je inclusief installatie (gewoon net als ik een handig mannetje zoeken, DM me maar, heb adresje voor je) makkelijk voor €3500,- klaar zijn.

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:17
Ik heb nu een prijs van 4300 voor 20 solar frontier 155s met een samil power 3400tld. Installatie prijs 995 euro.
Wanneer ik de prijzen voor losse aanschaf bekijk kom ik op

Panelen; 120 x 20; 2400 euro
Omvormer; 850 euro

Dan wordt er voor montage materiaal ruim 1000 euro berekend, volgens mij moet dat voordeliger kunnen, toch? Wat heb je precies nodig voor montage materiaal voor 20 panelen? Kan iemand me dat beschrijven?
Iemand ervaring met installatie door een zzper via werkspot?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 21:10
groxgrox schreef op zondag 01 juni 2014 @ 14:28:
Ik heb nu een prijs van 4300 voor 20 solar frontier 155s met een samil power 3400tld. Installatie prijs 995 euro.

Omvormer; 850 euro

Dan wordt er voor montage materiaal ruim 1000 euro berekend, volgens mij moet dat voordeliger kunnen, toch? Wat heb je precies nodig voor montage materiaal voor 20 panelen? Kan iemand me dat beschrijven?
vergis je niet in de prijzen van montagemateraal. Ga voor de gein eens rekenen met clickfit beugeltjes etc. Valt smerig tegen. Verkoper moet er uiteindelijk ook nog support opgeven en er voor rijden.

Verwijderd

jantje112 schreef op zondag 01 juni 2014 @ 15:36:
[...]

vergis je niet in de prijzen van montagemateraal. Ga voor de gein eens rekenen met clickfit beugeltjes etc. Valt smerig tegen. Verkoper moet er uiteindelijk ook nog support opgeven en er voor rijden.
Viel mij ook tegen, voor 20 panelen ben je als eindconsument alleen al aan niet verstelbare clickfit beugels en rail minimaal €500,- kwijt en dan zit de boel nog niet eens vast laat staan dat het (onderling) aangesloten is. :+
Dan moet er aan de andere kant van de installatie ook nog wat geprut worden in de meterkast en als er dan niet al teveel tegen zit blijft er wat marge van over maar het zullen geen schokkende bedragen zijn. :)

De effectiefste manier om kosten te drukken is op arbeid door het zelf te doen. ;)

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

opuntia1 schreef op zondag 01 juni 2014 @ 08:25:
[...]

In het voorbeeld vind ik de bevestiging met de klemmen wel zeer dicht bij de hoeken van het paneel.
De krachten op het paneel lijken mij dan niet goed verdeeld.
De panelen fabrikant zal daar denk ik moeite mee hebben bij garantie aanspraak.
hoi, ben al blij als de fabrikant van de panelen er nog is mocht ik garantie claimen. Maar de installateur heeft foto's opgestuurd zowel naar de fabrikant van het montagesysteem als van de panelen en beiden waren akkoord.

Het zit goed vast en ik moet afgaan op de deskundigheid van de installateur en clickfit. Neem aan dat clickfit als ze dit montagesysteem op de markt zetten dit hebben berekend. Panelen passen er maar op 1 manier op en de klemmen eveneens.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

pa3eia schreef op zondag 01 juni 2014 @ 11:21:
[...]

Realtime gegevens vanuit de Piko is de applicatie in de playstore "Solar 3.0.0.2" van Dazzlesoft te downloaden.
Ook is er een gratis versie, de "Kostal Piko status 1.4" in de playstore te downloaden.

Tevens maak ik gebruik van het Piko Solar Portal

73's
Kostal Piko is ook het punt niet, daar kun je veel kanten mee op. Gebruik nu Hyperion java module op Synology nas om data naar pvoutput te pompen. Het gaat om de SolarEdge, daar is niets fatsoenlijks voor te krijgen, dus zelf maar eens kijken wat we kunnen bakken...

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
@peterpijpelink:

Op je huis heb je zonnepanelen die plat op je dak liggen? Met welk systeem als ik vragen mag? :)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
GioStyle schreef op zondag 01 juni 2014 @ 19:53:
@peterpijpelink:

Op je huis heb je zonnepanelen die plat op je dak liggen? Met welk systeem als ik vragen mag? :)
peterpijpelink in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

Het antwoord op die vraag stond al eerder in dit topic dus :)

[ Voor 48% gewijzigd door ik222 op 01-06-2014 20:39 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Thanks! Ik zie het nu. :)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 22:10

Nox

Noxiuz

Voor een installatie van 20 panelen (mono) wordt er verwacht dat er een lantaarnpaal altijd wel schaduw op de installatie werpt (een of twee, hooguit drie panelen). Nu is er een optie om een SMA 5000 tl 21 te gebruiken. Is dat de beste, redelijk betaalbare keuze voor een omvormer of zijn er betere alternatieven? Voor zover ik weet kan ik er weinig vinden.

Micro-omvormers en optimizers gaan waarschijnlijk erg duur worden en ik weet niet of dat het waard is, financieel gezien...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:34
En thin film panelen nemen ipv mono's? Begreep dat het schaduweffect op deze panelen lagere impact heeft op de gehele string. Kan je niet helemaal uitleggen waarom, maar wellicht triggert mijn proefballon de bijbehorende bijval c.q. ontkrachting van de hypothese :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je schaduw hebt op 1-3 panelen dan zou toch echt wel kijken naar micro omvormers of desnoods die 3 panelen op een kleine aparte omvormer.

En anders de goedkoopste optie is simpelweg de panelen waarop schaduw valt niet neerleggen en het met 17 panelen doen. Je hebt zelfs kans dat dit meer oplevert dan met de panelen in de schaduw erbij in de strings.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 02-06-2014 08:13 ]

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 19:33

databeestje

Von PrutsHausen

Ik stel mij voor dat dit 1 dakvlak is met een ongelukkige lantaarnpaal voor de deur aan de weg, deze zal dan gedurende de gehele dag schaduw over verschillende plekken van het dagdak gooien.

Het gaat hier dus niet om 2 panelen die schaduw hebben, maar een lopende schaduw van 2 panelen.

Een omvormer met schaduw management is goedkoper dan micro omvormers, maar duurder dan een Omnik/Goodwe. Inmiddels is door verschillende gebruikers op het forum vastgesteld dat het goed werkt, dus een prima alternatief voor micro omvormers.

Verhoudingsgewijs is de opbrengst met micro omvormers iets groter (hier leveren de schaduwpanelen ook een kleine bijdrage) ten opzichte van panelen in bypass (deze leveren geheel niet)

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Niemand? :'(

Frequently asked questions.
Hoeveel zonnepanelen kan ik op een bestaande in gebruik zijnde groep installeren? Je mag maximaal 2,25A invoeden op een in gebruik zijnde groep. Kortom, je kan best 800 Wp aan panelen hebben liggen, als je de omvormer maar zo kiest dat deze niet boven de 2.25A komt. Bijvoorbeeld een Steca 500, of Soladin 600. Zie voor meer info: http://www.olino.org/articles/2006/06/24/max500w
Hoeveel zonnepanelen kan ik op dedicated groep installeren? Je kan best meer Wp aan zonnepanelen op een groep kwijt dan de zekering aankan, als de omvormer maar niet meer invoed dan de zekering aankan. Meestal 16A, dan is het 16*230 = 3680W.

Ik heb moeite om te vinden of ik 2 omvormers (585Wp en 1440Wp) in een dubbele wandcontactdoos mag plaatsen en of hierbij risico's zijn bv omdat de ene set eerder aan gaat dan de andere. Voor alle duidelijkheid de 1440Wp omvormer heeft een eigen groep.

Bij voorbaat dank als iemand hierop een duidelijk antwoord heeft. _/-\o_

Mijn bestaande situatie is:
585 Wp op een Steca (gewoon bij de ketel in de wcd erbij geprikt)
1440 Wp op een Chint (eigen groep)
1000 Wp op een Omnik (eigen groep)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:28

DjVe

Hatsaflats!

groxgrox schreef op zondag 01 juni 2014 @ 14:28:

Omvormer; 850 euro

€850 voor een Samil 3400TL-D is wel heul heul cheap. Dat betaal ik inkoop excl. btw nog niet eens. Verkoop zit dat ding rond de € 1100/1200. Cheack wel even of het de nieuwe versie is met Wi-Fi/DC schakelaar en 10 jaar garantie. Wij kregen een tijdje terug nog een "mooie deal" aangeboden, maar dat bleek dus het oude model te zijn zonder al die opties.

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-10 11:17
Ik wil mijn huidige PV installatie uitbreiden met 15 stuks panelen van 250 Wp. Nu ben ik dus nog even aan het kijken naar een bijbassende omvormer en heb de volgende op het oog.

Power One 3.0 OUTD-s
Omniksol 3.0k TL (misschien de TL-2)
SamilPower 3300 TL (of 3400 TL-D)
Goodwe GW3000 ss

Denk dat de Goodwe en de Power One iets te licht zijn voor 3750 Wp (+115% STC) maar mijn panelen liggen op ZW en 20 gr. dus zou misschien ook nog moeten kunnen.

Welke van de bovenstaande merken hebben een goede prijs kwaliteit verhouding. Persoonlijk neig ik naar de Omniksol of de Samil, maar de Power One is prijstechnisch gunstiger (wel maar 5 jaar garantie en de andere 10 jaar).

Ik hoor graag jullie mening.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Niet een AEG PV4600 of Effekta 4200?

• MarcelGo
  • Nu online
Ik zou geneigd zijn rekening te houden met de maximale opbrengst, in het voor en najaar is ZW en 20gr waarschijnlijk wel goed genoeg voor het maximum, ik heb een set op ZZW en 20gr en die haalt regelmatig zijn max.

• peauke
databeestje schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:13:
De AEG lijkt mij eigenlijk iets te groot voor 3750 WP en de Effekta zou ook een optie zijn maar wel een maatje kleiner dan (ES 3300).
MarcelGo schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:13:
Ik zou geneigd zijn rekening te houden met de maximale opbrengst, in het voor en najaar is ZW en 20gr waarschijnlijk wel goed genoeg voor het maximum, ik heb een set op ZZW en 20gr en die haalt regelmatig zijn max.
Als ik reken met 115% met max vermogen dan zit ik wel goed denk ik ook als de panelen straks minder effectief worden dus minder WP produceren zit ik met een te zware omvormer minder efficiënt denk ik. Mijn huidige installatie 5760 WP zit nu op een SMA 5000-tl-21 (max 5000 W) en de maximale waardes haalt hij (sinds sept 2012) maar af en toe dus het merendeel topt hij niet af.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:08
Die samil is nog goedkoper dan 850 in de markt te vinden en geen oud model DjVe.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:28

DjVe

Hatsaflats!

izdp schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:30:
Die samil is nog goedkoper dan 850 in de markt te vinden en geen oud model DjVe.
Ik zie twee shops die hem voor een prijs van onder de €900 verkopen en das echt té goedkoop (vind ik dan he :+ ). Ik ken de prijzen van verschillende leveranciers en daar ligt hij toch stukken hoger. Er is recentelijk een nieuwe versie gelanceerd met interne DC schakelaar, verlengde garantie en een interne Wi-Fi module. Dus let er wel even op om welke versie het gaat O-)

• izdp
De nieuwste versie heb ik het over en 10 jaar garantie.

[ Voor 22% gewijzigd door izdp op 02-06-2014 17:05 ]

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

peauke schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:02:
Ik wil mijn huidige PV installatie uitbreiden met 15 stuks panelen van 250 Wp. Nu ben ik dus nog even aan het kijken naar een bijbassende omvormer en heb de volgende op het oog.

Power One 3.0 OUTD-s
Goodwe GW3000 ss

Denk dat de Goodwe en de Power One iets te licht zijn voor 3750 Wp (+115% STC) maar mijn panelen liggen op ZW en 20 gr. dus zou misschien ook nog moeten kunnen.

Welke van de bovenstaande merken hebben een goede prijs kwaliteit verhouding. Persoonlijk neig ik naar de Omniksol of de Samil, maar de Power One is prijstechnisch gunstiger (wel maar 5 jaar garantie en de andere 10 jaar).

Ik mis de optie SMA.... 8)7 O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• izdp
Te duur ;-)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
peauke schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:02:

Power One 3.0 OUTD-s
Goodwe GW3000 ss

Danfoss DLX 2.9 of Danfoss DLX 3.8 ?

http://www.mg-solar-shop....hter-Danfoss-DLX-2-9.html

• Nox

Nox

Noxiuz

databeestje schreef op maandag 02 juni 2014 @ 08:47:
Ik stel mij voor dat dit 1 dakvlak is met een ongelukkige lantaarnpaal voor de deur aan de weg, deze zal dan gedurende de gehele dag schaduw over verschillende plekken van het dagdak gooien.

Het gaat hier dus niet om 2 panelen die schaduw hebben, maar een lopende schaduw van 2 panelen.

Een omvormer met schaduw management is goedkoper dan micro omvormers, maar duurder dan een Omnik/Goodwe. Inmiddels is door verschillende gebruikers op het forum vastgesteld dat het goed werkt, dus een prima alternatief voor micro omvormers.

Verhoudingsgewijs is de opbrengst met micro omvormers iets groter (hier leveren de schaduwpanelen ook een kleine bijdrage) ten opzichte van panelen in bypass (deze leveren geheel niet)
ik222 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 08:12:
Als je schaduw hebt op 1-3 panelen dan zou toch echt wel kijken naar micro omvormers of desnoods die 3 panelen op een kleine aparte omvormer.

En anders de goedkoopste optie is simpelweg de panelen waarop schaduw valt niet neerleggen en het met 17 panelen doen. Je hebt zelfs kans dat dit meer oplevert dan met de panelen in de schaduw erbij in de strings.
Klopt dat het inderdaad een lopende schaduw is over 2 panelen. Er is een groot dak aanwezig waarover dus een schaduw valt van een grote lantaarnpaal (lichtmast eigenlijk). Dus alle panelen op een rijtje en dan een of twee panelen die schaduw hebben. Als ik alles bij elkaar zet heb je net een paar uur lang last van schaduw op 5 panelen. Dat is ook nog een optie, ik ga vanavond kijken en moet dan even kijken welke uren er schaduw is op 5 panelen want als dat om 9 uur is pakken we een goedkope omvormer en hebben we een uurtje lang gewoon drama maar daarna volle bak.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Rol-Co
  • Laatst online: 30-11 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

databeestje schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:13:
Of een goedkope stecagrid 3000 voor 499,- met 6,5 jaar garantie O-)
Word je tvt niet langer van!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Maar wel goed. :*) Ik ben er zeeeeeer content mee, zeker in combinatie met mijn schaduwplekken.

• izdp
En ik met die van mij die zo ongeveer de helft kostte. Maar ik heb geen schaduw, dus heb ik dat aspect niet bekeken en weet ik niet of ze daarmee met kop en schouder boven de rest uitsteken.
Qua rendement zijn er nogal wat van hun die bepaald geen top zijn.
Van de levensduur in vergelijk met anderen kan ik niets vinden behalve veel beweringen.
Eigenlijk is het wachten voor we daar een goed beeld van kunnen krijgen.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
MarcelGo schreef op maandag 02 juni 2014 @ 09:14:
Niemand? :'(

[i]Frequently asked questions.
snip

Ik heb moeite om te vinden of ik 2 omvormers (585Wp en 1440Wp) in een dubbele wandcontactdoos mag plaatsen en of hierbij risico's zijn bv omdat de ene set eerder aan gaat dan de andere. Voor alle duidelijkheid de 1440Wp omvormer heeft een eigen groep.

Bij voorbaat dank als iemand hierop een duidelijk antwoord heeft. _/-\o_

Mijn bestaande situatie is:
585 Wp op een Steca (gewoon bij de ketel in de wcd erbij geprikt)
1440 Wp op een Chint (eigen groep)
1000 Wp op een Omnik (eigen groep)
Bij mij thuis zitten er meerdere kleine omvormers los op 1 groep. De discussie is eerder geweest en ik kan me niet meer heugen waar. Zolang er geen andere gebruikers in de groep zit en je zelf het risico accepteert dat er bij falen van omvormer 1 schade kan ontstaan aan omvormer 2 en andersom breng je verder niemand in gevaar. Het kan en bij mijn weten mag het ook. Of het slim is lijkt me nog steeds een discussiepunt.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:18
Even een vraag over de Omnik 3K.
het valt ons op dat hij om het moment dat hij stopt met leveren toch ongeveer 50W blijft gebruiken. Zelfs als het compleet donker is en de omvormer uit staat zie je dit, het gaat de hele nacht zo door. Als je de stekker uit de omvormer haalt is het over. Er zit verder geen andere apparatuur op deze kabel/groep, hij gaat direct van de meterkast in de omvormer.

Als ik zo de handleiding van de omvormer lees zie ik dit:
Own power consumption in operation: 45W
Power consumotion at night: 0W
Power consumption in standby: 4W

Het rare is dat hij wanneer hij levert (overdag) natuurlijk wat warm is, afhankelijk van het wattage wat hij levert. Maar als hij in de nacht ook 50W aan "warmte" maakt moet dat toch voelbaar zijn?

Iemand die dit vaker heeft gezien?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-11 23:16
Even mezelf ook voor het eerst melden in dit topic. Ik ben nog niet thuis op dit moment, dus kan niet alles opmeten. Hopelijk over een paar dagen kan ik een post maken met daarin alle informatie over het dak en welke wensen er zijn. Ik hoopte met behulp van dit topic zelf te kunnen beredeneren wat ik nodig heb, maar als ik zo wat reacties hier lees is het een behoorlijke expertise klus om bij de juiste omstandigheden de juist panelen en omvormers te kiezen. Dus de hulp ga ik zeker nodig hebben, hopgelijk geen probleem.

Wel heb ik al wat vragen vooraf:
- hoe dicht mogen de panelen tegen de dakrand/dakgoot aanzitten? Een vergelijkbare woning in de straat heeft net zoals wij onder het raam 1m65 a 1m70 max en zij hebben er zo op het oog toch volledige schermen onder. Kan dit?
- Hoe kun je je ramen van je dakkapel laten schilderen als die zonnepanelen alle dakpannen bedekken? Betekend dat iedere 5jaar even de panelen eraf? Kan dat makkelijk in principe? Ikzelf zie mezelf niet even op het dak gaan om dat zelf te doen, dus dat wordt een stom geintje dan iedere 5jaar of ik moet de schilder zover krijgen hierbij te helpen.

Goed zoals gezegd komen de precieze gegevens later, maar deze brandende vragen helpen me al goed op dit moment als iemand ze kan beantwoorden.

3kwp pvoutput

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:17
DjVe schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:50:
[...]

Ik zie twee shops die hem voor een prijs van onder de €900 verkopen en das echt té goedkoop (vind ik dan he :+ ). Ik ken de prijzen van verschillende leveranciers en daar ligt hij toch stukken hoger. Er is recentelijk een nieuwe versie gelanceerd met interne DC schakelaar, verlengde garantie en een interne Wi-Fi module. Dus let er wel even op om welke versie het gaat O-)
Hij is hier te koop; 839. Weet zo niet of dit de nieuwe versie is.

http://htw-ecotechniek.nl...mer-samil-power-3400tl-d/

Raden jullie deze omvormer aan icm solar frontier? De installateur niet, die geeft aan;

Wij raden normaal de Samil Power omvormer af bij deze panelen gezien de hoge spanningen waardoor je maar 4 panelen in 1 lus kunt plaatsen. (Wat is hiervan het voor of nadeel??)

In jou situatie zou ik persoonlijk voor de Solar Frontier kit gaan bestaand uit 18 SF170Wp panelen met 1 Solar Frontier omvormer waarbij op alle producten 10 jaar garantie zit in plaats van 5 jaar.

Prijs is belangrijk, het moet natuurlijk wel werken. Een andere adviseur adviseert me; Omnik 4KTL.

Welke omvormer zouden jullie kiezen?

Op basis van de panelen van solar
155s; 120 euro per stuk, 20 stuk totaal
Of
165s; 130 euro per stuk, 20 stuks totaal

Nogmaals, installatie wordt gedaan, doe het zelf.
Dus losse aanschaf van deze panelen en losse omvormer en los montage materiaal op dak ( welke adviseren jullie, schuin dak)

Of zouden jullie voor de set van 18x 170, de 3.1 set, voor 3500?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

• Nox

Nox

Noxiuz

Rol-Co schreef op maandag 02 juni 2014 @ 18:42:
[...]

Of een goedkope stecagrid 3000 voor 499,- met 6,5 jaar garantie O-)
Word je tvt niet langer van!
Als je voor hetzelfde geld een 3010 kunt krijgen, doen! Zeer goede ervaringen hier :)

Beetje zitten tekenen met de lichtmasten, vandaag gesprek gehad met de leverancier. Hij gaat een analyse doen maar deze ICT'ert heeft er natuurlijk het geduld niet voor :P. De schaduw komt van twee grote lichtmasten en die kunnen écht niet weg. Als dat wél kan rammen we gelijk het dak vol natuurlijk :P

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/24834079/pvmetschaduw.jpg

En zonder de schaduw:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/24834079/pvmetschaduw2.jpg

Blauw is dus de ideale locatie. Natuurlijk logisch, zo dicht mogelijk richting die masten (zijn erg hoog) Alles is semi op schaal (veld is 40m, 20 panelen is dus mooi een half veld).

Wat er nu dus over blijft: Omnik 5.0 met 8-10 optimizers op de panelen die regelmatig schaduw pakken (en op een eigen string) óf een SMA SB 5000 TL21 met optitrac inschakelen. Beide opties even duur, betrouwbaarheid speelt enige rol, geen idee hoe Omnik nu met haar betrouwbaarheid staat en of dat nog steeds een verschil met Steca/SMA is?

Hoofddoel van de installatie is ROI, de sportvereniging moet er zoveel mogelijk winst bij halen en er is budget voor 20 panelen. Hoewel ik nu ook kijk naar een opstelling met 16 panelen bijvoorbeeld, per geïnvesteerde euro werkt dat beter. Even kijken naar het budget van de sponsoren en wat er zelf bij moet.

Leuk, puzzelen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Nox op 03-06-2014 01:57 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@NoxiuZ
en aantal power-one modellen heeft ook optitrack maar dan heet het mppscanning.
die zou je ook nog kunnen overwegen.

zelf heb ik ook gezien dat omnik niet al te gek slecht met schaduw om gaat.
helaas wel zonder optitrack of mppscanning.
maar de diodes in de panelen zelf doen meer als wat optitrack doet.
de diodes zijn de eerste bescherming, daar na probeert optitrack het wat recht te breiden.
zeker als de string wat langer word en de V hoog genoeg is zodat er voldoende ruimte is voor de mpp om te werken.

theoretisch:
het belangrijkste om te weten is hoeveel panelen vallen er maximaal uit (de diodes schakelen ze uit) en hoeveel V houd je dan over voor de mpp en blijf je dan boven de minimum spanning van de mpp.
(het moment dus dat 1 paal een lange schaduw over de panelen werpt en veel panelen schaduw hebben.)
praktijk:
een paal maakt wel een schaduw, maar er is half schaduw en volle schaduw. (verhaal over de grote van de zon tegen over de brede van de paal)
en aan gezien de palen nog steeds een stuk je weg van de panelen zelf staan is er een goede kans dat de diodes de schaduw niet eens zien. (dit zijn leuke momenten voor optitrack zijn werk te laten doen.)
en als er een klein beetje bewolking is dan is de is de situatie ook al anders.

(zelf zou ik niet te veel geld in optimizers duwen of dure omvormers.
gewoon er voor zorgen dat je hoog in de V zit voor de omvormer zijn mpp en het komt al goed.
als er dan toevallig optitrack/mppscanning/pvsweep bij zit is dat leuk mee genomen, maar hoeft niet.
voorbeeld: neem een power-one/sma etc en hang daar minimaal 12 panelen van 250Wp aan op 1x een mpp. en dan de andere mpp vullen met de rest en dan het liefst ook met minimaal 12 stuks.
dan heb je al gouw 350V en de mpp doet het makkelijk met 200V en gaat nog veel lager.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• peauke
SMA is inderdaad goed zoals Musicmasters aangeeft, maar ook duur zoals izdp aangeeft. Ik heb zelf al een SMA 5000 tl-21 hangen zoals je weet maar op dit moment is het budget dusdanig dat er een 2de SMA er toch niet inzit, daarnaast geven veel omvormer leveranciers 10 jaar garantie ipv de 5 jaar die SMA geeft.

Ik zal nog eens kijken naar de Steca en Danfoss. Bedankt voor de input.

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:25

bladebla

<Piéééép>

Ik zou, kijkende naar mijn energietarieven, nodig naar betere tarieven moeten uitzien. Ik wil daarvoor overstappen omdat mijn huidige leverancier niet kan meekomen met het aanbod wat ik op het oog heb.

Mijn verbruik is hoger dan mijn teruglevering. Ik heb in april de standen doorgegeven voor de jaarrekening.
Omdat dit *de* maanden zijn voor de productie zit ik nu met een kleine overproductie. Ik verwacht dat die productie nu door mijn huidige leverancier voor €0,07 p. kWh wordt afgerekend. Het moment voor een overstap is dus niet gunstig in de lente. Klopt deze verwachting?

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:47
bladebla schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 08:11:
Ik zou, kijkende naar mijn energietarieven, nodig naar betere tarieven moeten uitzien. Ik wil daarvoor overstappen omdat mijn huidige leverancier niet kan meekomen met het aanbod wat ik op het oog heb.

Mijn verbruik is hoger dan mijn teruglevering. Ik heb in april de standen doorgegeven voor de jaarrekening.
Omdat dit *de* maanden zijn voor de productie zit ik nu met een kleine overproductie. Ik verwacht dat die productie nu door mijn huidige leverancier voor €0,07 p. kWh wordt afgerekend. Het moment voor een overstap is dus niet gunstig in de lente. Klopt deze verwachting?
Ik denk dat je zelf even zou moeten rekenen, als je overproductie nu nog klein is dan zou je direct over kunnen stappen. Bereken even hoeveel je 'verliest' met de overproductie en hoeveel voordeel je hebt met een nieuw contract. Als je nu niet direct overstapt zal je wel nog bijna een heel jaar moeten wachten voor je je overproductie kwijt bent. Kan al snel voordelig zijn om nu toch nog snel over te stappen, er komen nog wel een paar goede maanden aan.

• Nox

Nox

Noxiuz

migjes schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 07:52:
@NoxiuZ
en aantal power-one modellen heeft ook optitrack maar dan heet het mppscanning.
die zou je ook nog kunnen overwegen.

zelf heb ik ook gezien dat omnik niet al te gek slecht met schaduw om gaat.
helaas wel zonder optitrack of mppscanning.
maar de diodes in de panelen zelf doen meer als wat optitrack doet.
de diodes zijn de eerste bescherming, daar na probeert optitrack het wat recht te breiden.
zeker als de string wat langer word en de V hoog genoeg is zodat er voldoende ruimte is voor de mpp om te werken.

theoretisch:
het belangrijkste om te weten is hoeveel panelen vallen er maximaal uit (de diodes schakelen ze uit) en hoeveel V houd je dan over voor de mpp en blijf je dan boven de minimum spanning van de mpp.
(het moment dus dat 1 paal een lange schaduw over de panelen werpt en veel panelen schaduw hebben.)
praktijk:
een paal maakt wel een schaduw, maar er is half schaduw en volle schaduw. (verhaal over de grote van de zon tegen over de brede van de paal)
en aan gezien de palen nog steeds een stuk je weg van de panelen zelf staan is er een goede kans dat de diodes de schaduw niet eens zien. (dit zijn leuke momenten voor optitrack zijn werk te laten doen.)
en als er een klein beetje bewolking is dan is de is de situatie ook al anders.

(zelf zou ik niet te veel geld in optimizers duwen of dure omvormers.
gewoon er voor zorgen dat je hoog in de V zit voor de omvormer zijn mpp en het komt al goed.
als er dan toevallig optitrack/mppscanning/pvsweep bij zit is dat leuk mee genomen, maar hoeft niet.
voorbeeld: neem een power-one/sma etc en hang daar minimaal 12 panelen van 250Wp aan op 1x een mpp. en dan de andere mpp vullen met de rest en dan het liefst ook met minimaal 12 stuks.
dan heb je al gouw 350V en de mpp doet het makkelijk met 200V en gaat nog veel lager.)
Zoals je wel kan zien gaat de schaduw van de rechterpaal over een redelijke hoeveelheid panelen en slaan de diodes niet aan waarachijnlijk.

Die diodes zijn leuk voor een schoorsteentje met harde schaduws me dunkt maar niet voor een schaduwobject zoals deze die wat verder weg staan.

Ik zit erover na te denken 18 panelen te pakken en dan een sma. Dat is even duur als 20 panelen op een omnik. Alleen dus even op de voltages letten, tha ks voor de tip.

• migjes
@NoxiuZ
de diodes schakelen wel aan hoor.
die zitten in de panelen zelf en met wat harde schaduw tikken ze gewoon in.

maar met wat bewolking doen ze dat niet want dan is er ook wat difuse licht aanwezig.
en daar kan optitrack wel wat mee.

maar als je heel kosten effectief wil zijn.
kijk ook eens naar dit soort omvormers:
http://www.solar-trading....Zonnepaneel-Omvormer.html
en dan gewoon meer panelen er aan hangen.
om dat de omvormer dan zo goedkoop is is wat schaduw niet meer zo erg. (ook heb je dan 2x een mpp voor wat schaduw problemen op te vangen)
gewoon minimaal +/-24 panelen of als het budget het toestaat meer (tot de max de omvormer kan ik schat dat 30 panelen net te veel is.)

meer Wp is meer opbrengst zelfs meer als optitrack goed kan maken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

@Headshot_NL

het eigenvebruik van de omvormer word bij een omnik altijd van de panelen afgehaald.
daarom staat deze bij te weinig licht ook uit.

ter verduideliking stel je omvormer geeft aan dat hij 2000 watt produceert dan doet tie eigenlijk 2050 watt
die 50 watt verschil is dus eigen vebruik
op jaarbasis kan je dus eingelijk ook concluderen dat als de omnik aangeeft jaarproductie 3000 kwh dit eigenlijk bijv 3100 kwh is die 100kwh is dan eigenvebruik geweest

hoe heb je het gemeten dat bij jou het vebruik toch nog 50watt is op die groep

• Nox

Nox

Noxiuz

migjes schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:11:
@NoxiuZ
de diodes schakelen wel aan hoor.
die zitten in de panelen zelf en met wat harde schaduw tikken ze gewoon in.

maar met wat bewolking doen ze dat niet want dan is er ook wat difuse licht aanwezig.
en daar kan optitrack wel wat mee.

maar als je heel kosten effectief wil zijn.
kijk ook eens naar dit soort omvormers:
http://www.solar-trading....Zonnepaneel-Omvormer.html
en dan gewoon meer panelen er aan hangen.
om dat de omvormer dan zo goedkoop is is wat schaduw niet meer zo erg. (ook heb je dan 2x een mpp voor wat schaduw problemen op te vangen)
gewoon minimaal +/-24 panelen of als het budget het toestaat meer (tot de max de omvormer kan ik schat dat 30 panelen net te veel is.)

meer Wp is meer opbrengst zelfs meer als optitrack goed kan maken. ;)
Ik weet dat er GoodWe omvormers zijn die ook vanaf 125v mpp spanning actief zijn en net zo goed zijn als de Omniks. Die dingen hebben ook 10 jaar garantie wat wel fijn is. Is dat misschien een optie? Gewoon vol leggen met panelen en dan een omvormer zoeken met een lage mppt range?

Ik zit eraan te denken om de oneven panelen dan op 1 string te zetten en de even panelen ook op 1 string. Idee? :)

Verwijderd

goodwe en omnik zijn nagenoeg identiek ook de logging methode, zou mij niet eens verbazen dat het mogelijk is om een goodwe omvormer aan te melden bij omnik logging
beide created by solarman namelijk

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

NoxiuZ schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:44:
[...]

Ik weet dat er GoodWe omvormers zijn die ook vanaf 125v mpp spanning actief zijn en net zo goed zijn als de Omniks. Die dingen hebben ook 10 jaar garantie wat wel fijn is. Is dat misschien een optie? Gewoon vol leggen met panelen en dan een omvormer zoeken met een lage mppt range?

Ik zit eraan te denken om de oneven panelen dan op 1 string te zetten en de even panelen ook op 1 string. Idee? :)
Het hebben van een lage startspanning betekent niet automatisch dat een omvormer met schaduw om kan gaan. De omvormer moet elke n minuten het volledige MPP bereik scannen om tot het juiste globale MPP te komen. Een Steca Coolcept, PowerOne PVI of SMA met Optitrac doen dit.

De (huidige 2014) Omnik en Goodwe absoluut niet. Tevens bepaalt de lengte van de string in combinatie met de schaduw hoe groot het verschil is tussen de Globale MPP en het lokale MPP.

Ik ben het dan ook niet eens met migjes met betrekking tot het bypass diodes verhaal. De omvormer moet wel een MPP spanning gebruiken die laag genoeg is dat deze triggeren. Daarvoor is wel de volledige MPP bereik scan nodig.

Zeker als de schaduw niet hard genoeg is (gezien de afstand tot de mast) dan zal de string stroom geknepen worden door het schaduw paneel. Door de MPP spanning "kunstmatig" lager te pakken wordt het schaduw paneel volledig omzeilt.

Afbeeldingslocatie: http://www.criticalpowersupplies.co.uk/images/originals/0000/1213/Solar_Power_Fig_2.png

• migjes
@NoxiuZ
goodwe of omnik etc...
maak mij niet zoveel uit, is maar net wat je goedkoop te pakken kunt krijgen. (ik weet ook niet alle prijzen uit mijn hoofd)
garantie: veel garantie beloven en weinig geven, doen verkopers vreugde in het leven.
daar zou ik niet te veel naar kijken, belangrijker is hoe de leverancier het allemaal afhandelt.

om en om leggen, leuk verzonnen, maar denk niet dat het veel uit maakt, schaduw blijft schaduw.
(helpt wel iets om de V hoog te houden per mpp, maar liever gewoon veel V op de mpp zetten, dat doet meer)

een voorbeeldje met mijn power-one 3.0 (ik gebruik die omdat ik die het beste ken, iets anders vind ik ook goed.)
die kan makkelijk 18X panda 275Wp op de 2 mpp's hebben. (24x panda kan hij zelfs aan.)
dus een 4950Wp op een 3300W omvormer.
lol, hij zal zeker wat vaak aan zijn max zitten en wat verlies hebben, maar een hele grote ramp is dat niet.
(dit is wel een heeeeeeel extreem voorbeeld om het duidenlijk te maken, niet dat ik het aanraad.)
je moet niet alleen naar de STP van een paneel kijken, maar ook naar de NOCT. ;)
een panda 275Wp doet NOCT ongeveer 190W.
dus 18X 190W = 3420W en daar van zal de omvormer gewoon 3300W van op het net zetten.
maar je hebt ook nog wat schaduw dus de 3300W zal wat minder vaak geraakt worden.

onderdimensioneren kan best economisch zijn,
je hebt dak genoeg, en sponsoren vinden het vaak geil als het erg groot er uit ziet. ;)
ik zou mijn geld op veel en goedkope Wp zetten en erg goedkope omvormer er bij zoeken.
voorbeeldje van die general electrik is dan wel al snel met 24 of zelfs meer panelen.
een goodwe of omnik kan ook, maar dan wel veel panelen voor een hoge V om geen last te hebben van de schaduw.

edit:
als ik zo wat meer door reken, dan is een power-one 3.0 met 20x 240Wp nog niet eens zoon slecht keuze.
heeft ook nog eens mppscanning (en dat voor maar 750 euro).
goedkope panelen en goedkope omvormer.
en een lekkere onderdimensionering voor jouw doel. (raad ik nooit aan voor mensen met een krappe dak ruimte)
maar dit kan natuurlijk ook met goodwe of omnik etc.... alleen dan geen mppscanning.
alles op 1 mpp kan ook en dan een steca coolcept gebruiken bijvoorbeeld. (die heeft ook zo iets als mppscanning)
maar voor preciezere berekeningen heb ik meer gegevens nodig (vooral welke panelen het worden)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 03-06-2014 11:51 ]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• MarcelGo
  • Nu online
Lardman schreef op maandag 02 juni 2014 @ 22:33:
[...]

Bij mij thuis zitten er meerdere kleine omvormers los op 1 groep. De discussie is eerder geweest en ik kan me niet meer heugen waar. Zolang er geen andere gebruikers in de groep zit en je zelf het risico accepteert dat er bij falen van omvormer 1 schade kan ontstaan aan omvormer 2 en andersom breng je verder niemand in gevaar. Het kan en bij mijn weten mag het ook. Of het slim is lijkt me nog steeds een discussiepunt.
Er zit verder niets in die groep maar waarom zou er schade kunnen ontstaan? Dat is voor mij reden genoeg om ze gescheiden te houden...wel jammer want dat systeem van 585 Wp hou ik nu niet in de gaten, als de Steca de geest gegeven heeft kan het zomaar een maand duren voor ik er erg in heb :?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-11 22:07
morpheus schreef op maandag 02 juni 2014 @ 22:48:

- Hoe kun je je ramen van je dakkapel laten schilderen als die zonnepanelen alle dakpannen bedekken? Betekend dat iedere 5jaar even de panelen eraf? Kan dat makkelijk in principe? Ikzelf zie mezelf niet even op het dak gaan om dat zelf te doen, dus dat wordt een stom geintje dan iedere 5jaar of ik moet de schilder zover krijgen hierbij te helpen?
Schilderen vanuit de dakkapel zelf, maar wel aangelijnd natuurlijk
Steiger neerzetten en planken naar je dakkapel leggen (op de onderdorpel) zodat je een werkvlak hebt
Idd laten doen

Sowieso kan je tegenwoordig met goede verf minimaal 7 jaar halen. Moet natuurljk je ondergrond wel goed zijn (geen houtrot of open verbindingen).

• MarcelGo
  • Nu online
Bedankt, hier was ik naar op zoek!! _/-\o_

Oei te vroeg gejuicht...maar ik ga de adviezen zelf afwegen en tegen mijn installateur aan houden en dan besluiten dat 1440 Wp en 585 Wp wel samen mogen... of toch een extra zekering bij beide omvormers...

Grrrrrrr

[ Voor 33% gewijzigd door MarcelGo op 03-06-2014 16:44 ]

Verwijderd

Waarom niet simpel doen en de 585wp op een willekeurige bestaande groep zetten en die grotere op eigen groep, je mag toch tot 600watt invoeden op bestaande group

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:18
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:34:
@Headshot_NL

het eigenvebruik van de omvormer word bij een omnik altijd van de panelen afgehaald.
daarom staat deze bij te weinig licht ook uit.

ter verduideliking stel je omvormer geeft aan dat hij 2000 watt produceert dan doet tie eigenlijk 2050 watt
die 50 watt verschil is dus eigen vebruik
op jaarbasis kan je dus eingelijk ook concluderen dat als de omnik aangeeft jaarproductie 3000 kwh dit eigenlijk bijv 3100 kwh is die 100kwh is dan eigenvebruik geweest

hoe heb je het gemeten dat bij jou het vebruik toch nog 50watt is op die groep
Het klopt inderdaad dat het vermogen wat de omvormer gebruikt tijdens het leveren van de panelen af komt. Dit kan je ook duidelijk zien als je de input (voltage x amperage) en output (voltage x amperage) vergelijkt.

De meting heb ik gedaan met een meter die je als een soort spoel om de kabel heen doet (ben de naam even kwijt). Nou begrijp ik wel dat die meters niet zo nauwkeurig zijn maar hij springt direct naar 0 als ik de kabel uit de omvormer haal.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:24

Barrycade

Through the...

Hoogstwaarschijnlijk klemspanning dus. Dat is niet hetzelfde als echt verbruik.

Verwijderd

Toch even goed meten, mischien even alle andere groepen uitzetten zodra omvormer uit is

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
Headshot_NL schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 19:23:
[...]

Het klopt inderdaad dat het vermogen wat de omvormer gebruikt tijdens het leveren van de panelen af komt. Dit kan je ook duidelijk zien als je de input (voltage x amperage) en output (voltage x amperage) vergelijkt.

De meting heb ik gedaan met een meter die je als een soort spoel om de kabel heen doet (ben de naam even kwijt). Nou begrijp ik wel dat die meters niet zo nauwkeurig zijn maar hij springt direct naar 0 als ik de kabel uit de omvormer haal.
met een eenvoudige cresta energiemeter van de bouwmarkt (die ook de powerfactor weergeeft) kan je dit uitsluiten. Ik heb een omnik 3.0, zal vanavond de cresta er eens tussen zetten, maar ik verwacht niet meer dan een paar watt.
ik heb ook een energiemeter met klemmen. Daarmee meet ik een VA van 110 voor mijn fronius en omnik omvormer samen. De fronius heeft aan echt verbruik ook maar 2watt ofzo.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Nox

Nox

Noxiuz

migjes schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 11:30:
@NoxiuZ
goodwe of omnik etc...
maak mij niet zoveel uit, is maar net wat je goedkoop te pakken kunt krijgen. (ik weet ook niet alle prijzen uit mijn hoofd)
garantie: veel garantie beloven en weinig geven, doen verkopers vreugde in het leven.
daar zou ik niet te veel naar kijken, belangrijker is hoe de leverancier het allemaal afhandelt.

om en om leggen, leuk verzonnen, maar denk niet dat het veel uit maakt, schaduw blijft schaduw.
(helpt wel iets om de V hoog te houden per mpp, maar liever gewoon veel V op de mpp zetten, dat doet meer)

een voorbeeldje met mijn power-one 3.0 (ik gebruik die omdat ik die het beste ken, iets anders vind ik ook goed.)
die kan makkelijk 18X panda 275Wp op de 2 mpp's hebben. (24x panda kan hij zelfs aan.)
dus een 4950Wp op een 3300W omvormer.
lol, hij zal zeker wat vaak aan zijn max zitten en wat verlies hebben, maar een hele grote ramp is dat niet.
(dit is wel een heeeeeeel extreem voorbeeld om het duidenlijk te maken, niet dat ik het aanraad.)
je moet niet alleen naar de STP van een paneel kijken, maar ook naar de NOCT. ;)
een panda 275Wp doet NOCT ongeveer 190W.
dus 18X 190W = 3420W en daar van zal de omvormer gewoon 3300W van op het net zetten.
maar je hebt ook nog wat schaduw dus de 3300W zal wat minder vaak geraakt worden.

onderdimensioneren kan best economisch zijn,
je hebt dak genoeg, en sponsoren vinden het vaak geil als het erg groot er uit ziet. ;)
ik zou mijn geld op veel en goedkope Wp zetten en erg goedkope omvormer er bij zoeken.
voorbeeldje van die general electrik is dan wel al snel met 24 of zelfs meer panelen.
een goodwe of omnik kan ook, maar dan wel veel panelen voor een hoge V om geen last te hebben van de schaduw.

edit:
als ik zo wat meer door reken, dan is een power-one 3.0 met 20x 240Wp nog niet eens zoon slecht keuze.
heeft ook nog eens mppscanning (en dat voor maar 750 euro).
goedkope panelen en goedkope omvormer.
en een lekkere onderdimensionering voor jouw doel. (raad ik nooit aan voor mensen met een krappe dak ruimte)
maar dit kan natuurlijk ook met goodwe of omnik etc.... alleen dan geen mppscanning.
alles op 1 mpp kan ook en dan een steca coolcept gebruiken bijvoorbeeld. (die heeft ook zo iets als mppscanning)
maar voor preciezere berekeningen heb ik meer gegevens nodig (vooral welke panelen het worden)
Top dat je mee wil puzzelen :D ik DM ff de leverancier, ze hebben een website met prijzen en panelen e.d.

Gezien ik hem niet online bekend ga maken zonder dat dat besproken is doe ik dat zo even. Hoewel hij graag meedenkt is dit voor hem ook complex en kost het veel tijd.

Maar als veel panelen minder goed werkt dan doen we dat niet, het gaat zoveel mogelijk om een goede investering te doen.

Meer panelen ligt niet echt als oplossing, de initiele plannen waren 20 polys op een omnik. Maar als 18 op een sma evenveel kost en beter is dan is de keus snel gemaakt. Beste sponsor die tegen ons in gaat als hij loopt te muiten.

• PClop
  • Niet online
Heb het stukje doorgenomen maar uiteindelijk koopt Danfoss zich in bij SMA
maar verkoopt Danfoss zijn PV omvormer tak weer door aan SMA :?

Iniedergeval is dit een goed teken ( wat ik al wist ) Danfoss is evenwaardig aan SMA d:)b

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Deutsche Gründlichkeit :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Is SMA een goed merk dan? Hoe bepaal je dat? Of hebben ze (blijkbaar) een succesvolle marketingmachine?

De Effekta (China) presteert een stuk beter bij het 'poezendeken testje' dan de SMA omvormer. Of niet databeestje ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 03-06-2014 23:34 ]

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-11 07:34
Ik persoonlijk vind dat SMA vooral er uit springt met een zeer goed werkend service apparaat. De telefonische ervaring die ik er tot nu toe mee heb gehad was 100% naar wens. En de omruiling bij een storing is normaal gesproken zeer snel geregeld zonder bijkomende kosten en incl. installateurs vergoeding.

• PClop
  • Niet online
Dre schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 23:31:
Is SMA een goed merk dan? Hoe bepaal je dat? Of hebben ze (blijkbaar) een succesvolle marketingmachine?

De Effekta (China) presteert een stuk beter bij het 'poezendeken testje' dan de SMA omvormer. Of niet databeestje ;)
Alles goed dre ?
De stelling was "Danfoss is evenwaardig aan SMA" , nergens staat daar iets van een waarde bepaling
t.o.v andere merken omvormers. :P

• migjes
PClop schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 00:13:
[...]

Alles goed dre ?
De stelling was "Danfoss is evenwaardig aan SMA" , nergens staat daar iets van een waarde bepaling
t.o.v andere merken omvormers. :P
oei, ik vind hem toch ook wel wat ver gaan.

eigenlijk zijn alle omvormers evenwaardig, rendement verschillen zijn vaak niet zo heel groot.
we hebben het dan vaak over een enkele % verschil tussen de 1ne en de andere.
er is wel een aardig verschil in strategie tussen danfoss en sma.
waar sma gaat voor omvormers die veel soorten panelen aan kunnen.
en danfoss meer gaat voor deze omvormer is geschikt voor 5"cellen en deze voor 6" cellen etc..
dus ik zou ze zeker niet evenwaardig willen noemen, in ieder geval niet meer evenwaardig als alle andere omvormers.

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik ben altijd wat verbaast over de 'Deutsche Gründlichkeit' uitspraken. Ik kijk liever naar (onafhankelijke) onderzoeken die iets zeggen over de 'kwaliteit' (hoe toets je dat?) en 'service' (die je liever niet nodig hebt) dan naar het land waar de omvormers geproduceerd of gestickerd worden.

[edit]
@PClop
Mijn post was niet zozeer op jou gericht, maar meer in het algemeen. Er ontbreekt in je citaat een gedeelte van de zin die je gepost had. Ik zal de complete zin even citeren (met een stukje dik gedrukt ;)):
Iniedergeval is dit een goed teken ( wat ik al wist ) Danfoss is evenwaardig aan SMA

[ Voor 36% gewijzigd door Dre op 04-06-2014 08:46 ]

• migjes
@Dre
ik kijk het liefst naar: kloppen de gegevens van de website of word er weer eens teveel zonnige marketing gegevens door heen gewikkeld. (zwaar top puntje voor danfoss, die doen dat erg netjes, en min puntjes voor goodwe en omnik)
helaas is sma hier ook vaak niet helemaal netjes op dit punt.
daarom val ik vaak terug op een power-one, niet dat ik daar nu zoon grote fanboy van ben.
maar de pvi serie heeft gewoon een bereik van 90v tot 630v. (in werkelijkheid wil je hem tussen de 200-530V hebben) en dat rekent zo makkelijk voor mij.(ik ben ook wel eens lui, lol, en dat houd mij ook buiten de grundligheid discussie, ik zou net zo goed een sma3000 daar voor kunnen gebruiken. ;) )

onafhankelijk onderzoek naar de kwaliteit?
hoe zou je dat in hemels naam moeten doen.
ik verwacht eigenlijk dat elke omvormer het gewoon 5 jaar het zonder problemen doet.
elk jaar daarna is mee genomen, en na 20 jaar verwacht ik eigenlijk dat 90% het ook nog wel doet.
maar ja dat weet je pas naar 5 jaar en dan is dat model al lang niet meer leverbaar in de zelfde vorm.

en service?
dat is ook erg afhankelijk van de leverancier en gedeeltelijk van de fabrikant.
service kost gewoon geld en maakt de omvormer duurder.
maar is natuurlijk wel een mooie stok achter de deur om goede omvormers uit te leveren, elke fout is dan wel een verlies punt voor de leverancier/fabrikant.
maar hier op het forum hoor je meningen van klanten, en die zijn niet altijd reëel.
dus daar geloof ik niet zoveel van.

• Bally
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:19

Bally

1200 + 1500 Wp

De uitbreidings drang is bij mij thuis na 3 maanden al toegeslagen... maar zit erg met hoe en wat.
Op dit moment heb ik 2 setjes liggen van 600Wp. 1 op oost en 1 op west. Nu wil ik gaan uitbreiden naar
1200Wp op oost en 1000Wp op west (dit vanwege verwarmings pijpjes ;-)).
Ik heb nu 2 Stecca 500 omvormers.. maar heb toch een manier gevonden om een extra groep naar de zolder te kunnen trekken, dus ik zou nu ook een zwaardere omvormer kunnen gaan plaatsen. Maar wat is nu slim om te doen? Ik heb volgens mij wel eens posts gelezen over 1 omvormer voor beide strings en deze dan onderdimensioneren... Maar dan heb ik dus 2 omvormers over... ik zou eventueel nog wel 3 paneeltjes kwijt kunnen onder mijn dakkapel en die zou dan mooi op een stecca kunnen... maar ik weet nog niet of we die investering willen/kunnen doen. Misschien heeft 1 van jullie nog een briljant idee?

Hoop is uitgestelde teleurstelling

Verwijderd

de 2 stecca op oost en 1 nieuw op west

Verwijderd

Dre schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 08:23:
[edit]
@PClop
Mijn post was niet zozeer op jou gericht, maar meer in het algemeen. Er ontbreekt in je citaat een gedeelte van de zin die je gepost had. Ik zal de complete zin even citeren (met een stukje dik gedrukt ;)):
[...]
/me snuffelt alleen nog maar naar mpp`s en instelbaarheid, het merk maakt me minder uit,
uiteindelijk is het toch leuk speelgoed voor de tweakert.
zo is een steca 500 de saaiste omvormer boven de sma.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:24

Barrycade

Through the...

Bally schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 09:20:
De uitbreidings drang is bij mij thuis na 3 maanden al toegeslagen... maar zit erg met hoe en wat.
Op dit moment heb ik 2 setjes liggen van 600Wp. 1 op oost en 1 op west. Nu wil ik gaan uitbreiden naar
Ik heb nu 2 Stecca 500 omvormers.. maar heb toch een manier gevonden om een extra groep naar de zolder te kunnen trekken, dus ik zou nu ook een zwaardere omvormer kunnen gaan plaatsen. Maar wat is nu slim om te doen? Ik heb volgens mij wel eens posts gelezen over 1 omvormer voor beide strings en deze dan onderdimensioneren... Maar dan heb ik dus 2 omvormers over... ik zou eventueel nog wel 3 paneeltjes kwijt kunnen onder mijn dakkapel en die zou dan mooi op een stecca kunnen... maar ik weet nog niet of we die investering willen/kunnen doen. Misschien heeft 1 van jullie nog een briljant idee?
De steca's verpatsen op Marktplaats en 1 Omnik 3k / Powerone 3.0 of andere variant met 2 mmp's terugkopen? Als je nog meer kriebels krijgt kan je die tenminste ook bijplaatsen zonder weer een omvormer swap te moeten doen.

• migjes
Bally schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 09:20:
steek eerst eerst een thermometer in je .......
je heb last van een virus. lol >:)

ik zou eerst eens rustig genieten van wat je hebt.
en rustig een uitbreidings-plan maken.
2200Wp is lastig een omvormer met 2x een mpp voor te vinden in een oost-west situatie.
een power-one kan het wel met een heel leuk rendement, maar is het nog net niet.

probeer eens of je niet iets kunt verzinnen met sanyo panelen.
dan kom je veel sneller aan hoge Wp's met de beperkte ruimte die je hebt.
en dan gaat een power-one of omnik misschien wel lukken. (je wil al snel minimaal 200V op 1x een mpp zetten, minder kan wel maar liever niet)
(je kunt ook nog kijken sunpower, vind ik wel erg duur of anders lg 300Wp panelen of 275 panda's.)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:22

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NoxiuZ schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 01:54:
[...]

Beetje zitten tekenen met de lichtmasten, vandaag gesprek gehad met de leverancier. Hij gaat een analyse doen maar deze ICT'ert heeft er natuurlijk het geduld niet voor :P. De schaduw komt van twee grote lichtmasten en die kunnen écht niet weg. Als dat wél kan rammen we gelijk het dak vol natuurlijk :P

[afbeelding]

Leuk, puzzelen :)
Verrek! Da's een handbalveld :P Offtopic: welke vereniging speel je voor?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Dre
  • Niet online

Dre

Voor een cijfermatige (efficiency) vergelijk van inverters:
http://www.photon.info/up...boratory_2014_01_4011.pdf
Verschillende types van SMA, Steca, Effekta en ook Danfoss komen hierin voor.

Marketing kreten kan ik moeilijk naast elkaar leggen, of ik moet het aantal letters tellen ofzo :P

[ Voor 19% gewijzigd door Dre op 04-06-2014 14:58 ]

• migjes
@dre
vind het toch altijd nog gevaarlijk om zo met die cijfers om te gaan.
neem een Power-One's Aurora PVI-6000-OUTD-S en Goodwe Power Supply Technology's GW4000-SS
als de power-one ook getest was met 280 - 500 V dan was het verschil een heel stuk kleiner tussen die 2.
tot bijna gewoon gelijk aan elkaar. (de power-one gaat er zelfs over heen als je 280 - 400v neemt)

of neem de Kostal's Piko 10.1 rendement niet al te best, maar of hij nu zwaar belast word of licht hij werkt wel stabiel met het zelfde rendement door.

het is gewoon belangrijker hoe je de omvormer toepast wat het rendement bepaald.
zo krijg in mijn power-one op een redelijke 96,7%. (geen objectieve meting helaas)
maar heb je een flink lagere V dan zakt het al aardig naar beneden.

• Grim20
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-11 20:54
Ben sinds vorig jaar al aan het oriënteren op panelen en denk nu het ideale paneel gevonden te hebben die perfect inzetbaar is voor de weinig ruimte op het dak die we hebben.
Alleen de omvormer nog, alleen zie ik door de bomen het bos niet meer en de kennis ontbreek.

De specificaties van het paneel zijn:

Pm (W) 270

Imp (A) 5.49

Vmp(V) 49.5

Isc (A) 5.93

Voc) (V) 60.3

Module Efficiency 15.95%

Nu kan ik er op de oostzijde 6 kwijt waarvan 4 op 35graden en 2 op 10graden, zo’n zelfde set kan ik ook kwijt op de westzijde. Dus totaal 12 panelen zonder enige last van schaduw.

Nu heb ik denk bijna alle topic al gelezen hier maar toch kom ik er nog niet uit.
Er zijn zat verschillende omvormers maar wat zou nou de beste voor ons zijn en is het een probleem als ik onder ga dimensioneren of niet?

2x Omniksol 1.5
2x SMA Sunnyboy 1600TL
2x Goodwe GW1500
2x Power One UNO 2

1x SMA Sunnyboy 3000TL (2xmppt)
1x Omniksol 3k (2xmppt)
1x Kostal Piko 4.2 (2xmppt)
1x Power One PVI 3 (2xmppt)

Als we zouden kunnen kiezen uit de bovenstaande omvormers, waar gaat dan de voorkeur naar uit?
Of misschien staat de juiste er niet tussen om de keuze nog lastiger te maken. ;-(

Verwijderd

waarom nog 2 op 10 graden dit belemmert de rest alleen maar tenzij je deze 2 met een micorinverter zet
ik zou niet zomaar 4 panelen plus 2 panelen in 1 string zetten terwijl die laatste 2 een andere hoek hebben

• Grim20
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-11 20:54
Heeft te maken met de dakkapel daar liggen die laatste 2 op. Dus 2 op 10graden op de dakkapel en de andere 4 op 35 graden erachter. Die 10 graden kan niet vergroot worden anders geven ze schaduw op die andere 4.

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-10 21:41

MXL

Je kan beter geen verschillende hoeken combineren, het systeem wordt altijd beperkt door de minst functionerende panelen. Kortom dit betekend verlies op het gehele systeem.

Je zou dan kunnen kiezen voor micro's zoals bijvoorbeeld de enecsys. Al moet je wel even goed bekijken of die niet weer beperkend zijn voor de 270 Wp panelen. Je systeem wordt hier wel wat duurder door.

Post even een foto van je dak, mischien dat er andere mogelijkheden zijn.