Kun je een schetsje tekenen hoe je de zonnepanelen aan elkaar gekoppeld hebt en daarna de verlengkabels er aan hebt gemaakt.GioStyle schreef op zondag 08 juni 2014 @ 15:31:
Klopt. De kabels van de zonnepanelen naar de omvormer (5m) heb ik zelf met MC4 connectoren gemonteerd, deze connectoren heb ik zelf met een tang vastgeklemd en vervolgens gesoldeerd zodat deze absoluut vast zitten.
Maar het kan zo zijn dat ik aan beide kanten dezelfde connector heb zitten wat dus niet hoort.

Zo had ik het in gedachten, maar het kan zijn dat ik door alle opwinding de kabels van de zonnepanelen naar de omvormer heb omgedraaid.
Trouwens bedankt voor jullie reacties.
Hierboven is zoals ik het had willen/moeten doen, vanavond controleer ik even hoe het in elkaar steekt.
@blissard en Raolte: Schema is inderdaad aangepast, tekenfoutje.
[ Voor 48% gewijzigd door GioStyle op 08-06-2014 16:43 ]
Euh, heb je nu de min van de panelen aangesloten op de plus van de omvormer?
@ blissard , volgens mij heeft giostyle na jou reactie het schema aangepast.
Ik zit ook te denken aan zonne-energie.
Alleen hebben we dit huis net gekocht en dat heeft redelijk wat gekost.
Dus ik heb wel beperkt budget...
Ik zat daarom hier aan te denken:

Mij lijkt het op schuindak nogal een gedoe, daarnaast ook onderhoud en eventueel vervanging gaat dan extra kosten. Zijn jullie het daar mee eens of niet?
Voordelen plat dak:

Mij lijkt het op schuindak nogal een gedoe, daarnaast ook onderhoud en eventueel vervanging gaat dan extra kosten. Zijn jullie het daar mee eens of niet?
Voordelen plat dak:
- Makkelijk te onderhouden
- makkelijk te installeren
- betere afstelling van de hoeken
- Minder oppervlakte
- Het is wat lelijker, omdat je schuine dak eigenlijk in dode hoek licht en er niemand op kijkt.
Bericht van mxxl:hartm11 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 12:59:
Even registreren zei je ? Nou ik heb op 22 mei j.l mijn SolarFrontier set 4.1 (Steca 3600) geregistreerd. Kreeg een auto reply met de melding dat binnen 5 werkdagen de bevestiging zou volgen met een inlogcode. Wacht er nog steeds op! Heb ondertussen mijn installateur gebeld, want op mijn mailtjes wordt niet eens gereageerd. Erg jammer en niet netjes van ze.
[...]
Volgens mij kan je gewoon je omvormer aanmelden via public.solarmonitoring.net . (Kan ook via Steca, of via solarfrontier.eu. Je kan dan meteen online. De garantie aanmelding duurt eindeloos lang, ik wacht al sinds maart. Maar je hoeft dus niet te wachten om de portal te gebruiken
Ik ben absoluut geen zonnepanelen expert. maar...Haas_nl schreef op zondag 08 juni 2014 @ 16:58:
Voordelen plat dak:Nadelen platdak:
- Minder oppervlakte
- Het is wat lelijker, omdat je schuine dak eigenlijk in dode hoek licht en er niemand op kijkt.
- onderhoud? Hoeveel onderhoud heb je aan de panelen denk je?
- makkelijk te installeren? Misschien, maar niet goedkoper. De montage kost meer namelijk plus je zal balast moeten regelen om de zonnepanelen niet weg te laten waaien.
- betere afstelling hoeken? Volgens mij is 35 tot 45 ideaal, De meeste daken hebben die hoek wel.
Hoe is je ligging van het platte dak georiënteerd. Wat soms ook nog een nadeel is, het platdak moet het extra gewicht van de paneleninstallatie en het bijkomende gewicht ook nog extra kunnen dragen.Haas_nl schreef op zondag 08 juni 2014 @ 16:58:
[afbeelding]
- Minder oppervlakte
En hoe zit je met schaduw en de toekomstige schaduw. Zijn er plannen om bomen te planten in de buurt.
Onderhoud heb je niet aan panelen. En als je schuine dak net zo leeg is als op het plaatje zou ik niet twijfelen. Op het schuine dak met die panelen.Haas_nl schreef op zondag 08 juni 2014 @ 16:58:
[afbeelding]
- Minder oppervlakte
A'dam PVOutput
Aha, nou ja. Op de tekening staat nu het systeem zoals het WEL moet worden aangesloten. En nu niet meer wijzigen heRaolte schreef op zondag 08 juni 2014 @ 16:37:
@ blissard , volgens mij heeft giostyle na jou reactie het schema aangepast.
[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 08-06-2014 17:29 ]
En het enige wat je nodig hebt is een rj45 kabel van de staca naar de router?rednek1973 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 17:13:
[...]
Bericht van mxxl:
Volgens mij kan je gewoon je omvormer aanmelden via public.solarmonitoring.net . (Kan ook via Steca, of via solarfrontier.eu. Je kan dan meteen online. De garantie aanmelding duurt eindeloos lang, ik wacht al sinds maart. Maar je hoeft dus niet te wachten om de portal te gebruiken
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Er staat 1 schoorsteen op het dak dus het is wat minder. Maar verder geen ramen of dergelijke.
Bij onderhoud zat ik te denken aan schoonmaken van de panelen. Daarnaast zie ik dat platte dak goedkoper is omdat ik daar makkelijk alles zelf kan doen. Op schuin dak durf ik dat toch echt niet en al helemaal niet met zonnenpanelen
Hier zie je het huis met noorde naar boven en zuiden naar beneden.
Zie je ook gelijk dat het best wel goed in de zon licht.
Bij onderhoud zat ik te denken aan schoonmaken van de panelen. Daarnaast zie ik dat platte dak goedkoper is omdat ik daar makkelijk alles zelf kan doen. Op schuin dak durf ik dat toch echt niet en al helemaal niet met zonnenpanelen
[ Voor 43% gewijzigd door Haas_nl op 08-06-2014 17:51 ]
Verwijderd
Als je budget beperkt is zou ik nog even teruggaan naar je hypotheekverstrekker. Indien je verhoogt hebt ingeschreven (ik bedoel dus een hypotheekakte met een hoger bedrag dan je feitelijke som aan hypotheek) zou ik extra lenen om gelijk je hele dak vol te plempen. Met de huidige lage rente zeker interessant. Met het bedrag wat je bespaart aan stroomkosten versnelt dit stukje lening weer aflossen. Rente 5 jaar vast tegen ongeveer 3,5%Haas_nl schreef op zondag 08 juni 2014 @ 16:58:
NB: helaas vergeten veel adviseurs te adviseren verhoogd in te schrijven terwijl het bij de notaris niks extra kost.
Of een duurzaamheidslening bij de pronvincie/gemeente. Ik betaal 1,2% rente en is ook nog eens belastingaftrekbaar....Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2014 @ 18:20:
[...]
Als je budget beperkt is zou ik nog even teruggaan naar je hypotheekverstrekker. Indien je verhoogt hebt ingeschreven (ik bedoel dus een hypotheekakte met een hoger bedrag dan je feitelijke som aan hypotheek) zou ik extra lenen om gelijk je hele dak vol te plempen. Met de huidige lage rente zeker interessant. Met het bedrag wat je bespaart aan stroomkosten versnelt dit stukje lening weer aflossen. Rente 5 jaar vast tegen ongeveer 3,5%![]()
NB: helaas vergeten veel adviseurs te adviseren verhoogd in te schrijven terwijl het bij de notaris niks extra kost.
Nuevocasa schreef op zondag 08 juni 2014 @ 18:54:
[...]
Of een duurzaamheidslening bij de pronvincie/gemeente. Ik betaal 1,2% rente en is ook nog eens belastingaftrekbaar....Gewoon direct voor het maximale gaan. Wat je aan die lening kwijt bent is minder dan wat je anders aan een 'Essent' oid kwijt bent
Nuevocasa schreef op zondag 08 juni 2014 @ 18:54:
[...]
Maar moet je niet het meeste van die 1.2% zelf betalen?
Of een duurzaamheidslening bij de pronvincie/gemeente. Ik betaal 1,2% rente en is ook nog eens belastingaftrekbaar....Gewoon direct voor het maximale gaan. Wat je aan die lening kwijt bent is minder dan wat je anders aan een 'Essent' oid kwijt bent
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Ok, bedankt ik ga eens kijken ...rednek1973 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 17:13:
[...]
Bericht van mxxl:
24x Solar Frontier SF-170S @ StecaGrid 3600 @ ZO
Ik zie schaduw van een schoorsteen op het woonhuis en mogelijk veel schaduw op het platte dak door de schuur van de buren.Haas_nl schreef op zondag 08 juni 2014 @ 17:46:
Er staat 1 schoorsteen op het dak dus het is wat minder. Maar verder geen ramen of dergelijke.
Bij onderhoud zat ik te denken aan schoonmaken van de panelen. Daarnaast zie ik dat platte dak goedkoper is omdat ik daar makkelijk alles zelf kan doen. Op schuin dak durf ik dat toch echt niet en al helemaal niet met zonnepanelen
[afbeelding]
Wat is dat voor schoorsteen? In gebruik?
A'dam PVOutput
... ik loop bij de eerste stap al vast:rednek1973 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 17:13:
[...]
Bericht van mxxl:
Tragen Sie hier bitte die Hardwarenummer (HW No.) ein. Diese befindet sich auf dem Gerät und besitzt folgendes Format: "123456 1234 123(4)"
Kan alleen een serienummer van de Steca vinden en die heeft niet deze format.
Enig idee wat ik over het hoofd zie?
Ooit van een inductie lus gehoord.?GioStyle schreef op zondag 08 juni 2014 @ 16:09:
[afbeelding]
Zo had ik het in gedachten, maar het kan zijn dat ik door alle opwinding de kabels van de zonnepanelen naar de omvormer heb omgedraaid.
Trouwens bedankt voor jullie reacties.
Hierboven is zoals ik het had willen/moeten doen, vanavond controleer ik even hoe het in elkaar steekt.
@blissard en Raolte: Schema is inderdaad aangepast, tekenfoutje.
Prachtig voorbeeld! (hoe het eigenlijk niet moet)
Kijk effe hier: http://zonneenergie.eu/zonnepanelen-bliksem/
Da's de snelste die ik zo kon vinden, zorg dus voor (+) (-) gezamelijk heen en terug gaan!
Marc
Via welke site doe je het nu. Het is wel de bedoeling om het volledige serienummer welke op je omvormer staat in te tikkenhartm11 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 21:41:
[...]
... ik loop bij de eerste stap al vast:
Tragen Sie hier bitte die Hardwarenummer (HW No.) ein. Diese befindet sich auf dem Gerät und besitzt folgendes Format: "123456 1234 123(4)"
Kan alleen een serienummer van de Steca vinden en die heeft niet deze format.
Enig idee wat ik over het hoofd zie?
Probeer het anders via solar-monitoring.net
Daar vraagt hij meteen om het serienummer
Powered by Solarfrontier 3060 Wp
...heb via de handleiding van de steca/SF de officiele site Solar Frontier.eu bezocht en daar geregistreerd. Daar moet je op een gegeven moment het serienummer invullen. Uiteindelijk krijg je van hun een mailtje:MXL schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:05:
[...]
Via welke site doe je het nu. Het is wel de bedoeling om het volledige serienummer welke op je omvormer staat in te tikken
Probeer het anders via solar-monitoring.net
Daar vraagt hij meteen om het serienummer
Confirmation of receipt of registration of Solar Frontier SolarSet
Thank you for registering your Solar Frontier SolarSet at the point of installation. We herewith confirm the entry of your registration. Within 5 working days you will receive an email confirming the registration.
Should you not receive the email confirming your registration within the next 5 working days or in the meanwhile have any questions, please do not hesitate to contact our Customer Sevice Team. They will be happy to assist you.
Nu probeer ik een 'Public registrierung', een gebruikerregistratie, zo lijkt het. Bij de allereerste regel (Datenlogger) moet het 'Hardwarenummer:' worden ingegeven in dat formaat ...
Heb je ook al geprobeerd via public-monitoring.net
Die registratie bij solarfrontier heeft te maken met garantie. Niet met de monitoring
Die registratie bij solarfrontier heeft te maken met garantie. Niet met de monitoring
Powered by Solarfrontier 3060 Wp
In theorie is dit leuk bedacht maar de frames van de panelen en hun bevestigingsbalken zijn allemaal geleidend aan elkaar verbonden. Eigenlijk een perfecte kooi van Faraday dus.f2ride2001 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 21:52:
[...]
Ooit van een inductie lus gehoord.?
Da's de snelste die ik zo kon vinden, zorg dus voor (+) (-) gezamelijk heen en terug gaan!
Marc
Eyeopener
Zijn er schakelunits te vinden waarmee je loggers van PV systemen automatisch kan laten in en uit schakelen bij het opstarten van de omvormer?
Ik heb een logger van FP4all met een powerlan unit. Ik vind het eigenlijk zonde dat die 2 dingen de hele nacht aanstaan en niets doen. Is daar iets simpels op te bedenken dat wanneer de Steca's aangaan die 2 ook mee aangaan?
Ik heb een logger van FP4all met een powerlan unit. Ik vind het eigenlijk zonde dat die 2 dingen de hele nacht aanstaan en niets doen. Is daar iets simpels op te bedenken dat wanneer de Steca's aangaan die 2 ook mee aangaan?
Hierbij een link over wat een kooi van Faraday iszonnefreak schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:42:
[...]
In theorie is dit leuk bedacht maar de frames van de panelen en hun bevestigingsbalken zijn allemaal geleidend aan elkaar verbonden. Eigenlijk een perfecte kooi van Faraday dus.
Eyeopener
Wikipedia: Kooi van Faraday
Licht wat op mijn panelen valt is elektromagnetische straling (van X golflengte). Mijn panelen zijn dus niet afgesloten voor elektromagnetische straling (voor X golflengte). Geen idee hoe het zit met bliksem eigenlijk.In de praktijk wordt de term "kooi van Faraday" tegenwoordig hoofdzakelijk gebruikt voor ruimtes die elektromagnetische straling buitensluiten
[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 08-06-2014 23:23 ]
My 2 cents....f2ride2001 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 21:52:
[...]
Marc
Gevoelsmatig denk ik dat dit toch niet echt een groot probleem zal zijn. Kijk, als je nou 30 meter kabel oprolt en op je dak legt. Ja, das misschien niet handig.... Maar 1 kabeltje, welk in een rondje ligt..mwah... Ik denk dat het wel los zal lopen met alle beren op de weg.
Tijdschakelaar.Chris96 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:00:
Zijn er schakelunits te vinden waarmee je loggers van PV systemen automatisch kan laten in en uit schakelen bij het opstarten van de omvormer?
Als je voedingadapters en stringspanning daar geschikt voor zijn zou je ze direct uit de zonnepanelen kunnen voeden. Je moet wel weten wat je aan het doen bent!
Een kooi van faraday hoeft niet hermetisch dicht te zijn hoor om te werken. normaliter is een kooi van faraday ook een raster, waar perfect licht doorheen kan komen. Het mag dan wel een vorm van electromagnetische straling zijn, maar deze wordt niet door een kooi van faraday tegen gehouden.Dre schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:01:
Licht wat op mijn panelen valt is elektromagnetische straling (van X golflengte). Mijn panelen zijn dus niet afgesloten voor elektromagnetische straling.
f2ride2001 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 21:52:
[...]
Marc
Ik heb helaas vanavond nog niet op het dak kunnen kijken voor mijn probleem. Morgenochtend gelijk aan de slag.basanca schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:02:
[...]
My 2 cents....
Gevoelsmatig denk ik dat dit toch niet echt een groot probleem zal zijn. Kijk, als je nou 30 meter kabel oprolt en op je dak legt. Ja, das misschien niet handig.... Maar 1 kabeltje, welk in een rondje ligt..mwah... Ik denk dat het wel los zal lopen met alle beren op de weg.
Ik heb hier 6 zonnepanelen in dubbel landscape (dus 1 schans met 2 x 3 rijen op elkaar). De afstand tussen de - en de + is maximaal 1 meter. Moet ik daadwerkelijk zorgen gaan maken over inductielussen?
Schoorsteen is goed in gebruik, dus die blijft erop.ericplan schreef op zondag 08 juni 2014 @ 20:15:
[...]
Ik zie schaduw van een schoorsteen op het woonhuis en mogelijk veel schaduw op het platte dak door de schuur van de buren.
Wat is dat voor schoorsteen? In gebruik?
Schaduw op platte dak is voornamelijk aan de achterkant bij 5 collectoren zou dit nog geen probleem hoeven te zijn.
Word hier trouwens heel makkelijk gepraat over lening uitbreiden....maar ik ben iemand die echt alleen maar leent als het nodig is. Dus hypotheek was ook minimaal.
Wat ik mij nog bedacht....f2ride2001 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 21:52:
[...]
Marc
Hoeveel spanning zou er lopen door je pv draad als het onweert? Heb het nog nooit meegemaakt dat de zon schijnt EN dat het onweert op dezelfde lokatie.
Never mind
Hooguit even 5v meer door het extra licht, normaal in de nacht met wat maanlicht een 2v (wat overdag rond 600v is)basanca schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:56:
[...]
Wat ik mij nog bedacht....
Hoeveel spanning zou er lopen door je pv draad als het onweert? Heb het nog nooit meegemaakt dat de zon schijnt EN dat het onweert op dezelfde lokatie.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Loopt spanning nu ook al door een pv draad, wordt wel druk in zo'n kabeltje met de stroombasanca schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:56:
[...]
Wat ik mij nog bedacht....
Never mind
die er ook nog doorheen moet
Een duurzaamheidslening aftrekbaar ? Ik ben me er ook in aan het verdiepen, maar die was ik nog niet tegengekomen. Het valt toch gewoon niet onder de hypotheek, maar is toch gewoon een 10-jaars lening ?Nuevocasa schreef op zondag 08 juni 2014 @ 18:54:
[...]
life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get
Denk dat de montagekosten voor het laten monteren opwegen tegen de extra kosten voor een plat dak montagesysteem, zeker als je de rest zelf doet. Je opmerking over schaduw doet mij twijfelen. Het probleem is waarschijnlijk groter dan je nu inschat en afhankelijk van je opzet zal je maatregelen moeten treffen om te zorgen dat je gehele opbrengst niet instort als gevolg van schaduw op een klein deel. Op het schuine dak is beter te visualiseren wat de schoorsteen voor schaduw geeft en wat het effect is. (Met Sketchup).Haas_nl schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:22:
[...]
Schoorsteen is goed in gebruik, dus die blijft erop.
Schaduw op platte dak is voornamelijk aan de achterkant bij 5 collectoren zou dit nog geen probleem hoeven te zijn.
Word hier trouwens heel makkelijk gepraat over lening uitbreiden....maar ik ben iemand die echt alleen maar leent als het nodig is. Dus hypotheek was ook minimaal.
A'dam PVOutput
Als je beetje handig bent met solderen:Chris96 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:00:
http://prosje.be/Projects/NetSlaaf.html
Waarschijnlijk zijn er ook wel kant en klare modules te vinden. Als er aan de net kant stroom gaat lopen kan je iets schakelen.
stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Verwijderd
als een bliksem niet inslaat maar 100meter over je huis vliegt heb je al andere dingen om je druk over te maken, mijn delta(hf) was stuk ja, maar in huis was zo`n beetje alles stuk wat in het stopkontakt zat...
sluipverbruik veel erger, je nas met fotos enzo...
sluipverbruik veel erger, je nas met fotos enzo...
lenen kost geld, en daarmee punt uit.Haas_nl schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:22:
[...]
Schoorsteen is goed in gebruik, dus die blijft erop.
maakt de tvt alleen maar langer, dus alleen als uiterste noodmiddel gebruiken.
ik vind net zo als ericplan het hoge dak een stukje mooier voor de pv.
maar, waarom niet gewoon klein beginnen met een steca500 of soladin600 op het platte dak.
daar moeten ongeveer 3x een paneel aan.
en je hoeft er geen aparte groep voor aan te leggen, gewoon in het stopcontact steken en klaar.
en dat kan voor ruim minder als 1000 euro.
(het pv virus sluipt dan wel binnen bij je en ik geef je op een bordje dat je binnen een jaar een uitbreiding wil.
je hebt dan al wel vast wat ervaring met het spul en dat maakt de planning wat makkenlijker.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Het was maar een tip ivm je beperkte budget..... wat je ermee doet moet je zelf weten. Als je overigens echt zo beperkt in je budget zit zou ik dan sowieso eerst even door sparen als je niet wil lenen en het gelijk goed wil doen en ook nog geld voor andere (onvoorziene) zaken achter de hand wil houden. Tot zover de afdeling financiën!Haas_nl schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:22:
[...]
Jazeker, het is in feite een hypothecaire lening! Hierdoor betaal je van die 1,2% uiteindelijk maar zo'n 0,7% rente na aftrek. Dat is eigenlijk gewoon gratis lenen rekening houdend met de inflatie. Met zo'n lage rente is het zonde om daar eigen spaargeld in te steken.... Dat kan je mooi ergens anders voor gebruiken!charops schreef op maandag 09 juni 2014 @ 08:46:
[...]
Een duurzaamheidslening aftrekbaar ? Ik ben me er ook in aan het verdiepen, maar die was ik nog niet tegengekomen. Het valt toch gewoon niet onder de hypotheek, maar is toch gewoon een 10-jaars lening ?
Ik wil één paneel van 250 Wp (60-cells) met een microvormer op ons schuurtje leggen.
Ik overweeg een Involar MAC250 (ca. €120,-) en een Enecsys SMI240-60 (ca. €160,-).
Als ik specificaties vergelijk kan ik eigenlijk geen noemenswaardige verschillen opmerken en neig dus naar de goedkoopste, Involar.
Kunnen jullie advies geven welke omvormer aan te schaffen?
Ik overweeg een Involar MAC250 (ca. €120,-) en een Enecsys SMI240-60 (ca. €160,-).
Als ik specificaties vergelijk kan ik eigenlijk geen noemenswaardige verschillen opmerken en neig dus naar de goedkoopste, Involar.
Kunnen jullie advies geven welke omvormer aan te schaffen?
100% zeker dat wanneer je het in één keer goed doet met een duurzaamheidslening je goedkoper uit bent!! De effectieve rente is nu 0,7%, dat is minder dan de inflatie.. op een lening van €4.500 bij je in 10 jaar €145 kwijt aan rente, dus €14,50 per jaar. Normaal ben ik ook niet van het lenen, maar in dit geval ben ik minder aan rente en aflossing kwijt dan wat ik anders aan een energieleverancier kwijt was... Daarnaast kan je dat geld aan wat anders uitgeven of desnoods op je spaarrekening zetten, dan kan je er nog aan verdienen doordat er genoeg opties zijn waar je meer dan 0,7% rente krijgt....migjes schreef op maandag 09 juni 2014 @ 10:01:
[...]
lenen kost geld, en daarmee punt uit.
maakt de tvt alleen maar langer, dus alleen als uiterste noodmiddel gebruiken.
ik vind net zo als ericplan het hoge dak een stukje mooier voor de pv.
maar, waarom niet gewoon klein beginnen met een steca500 of soladin600 op het platte dak.
daar moeten ongeveer 3x een paneel aan.
en je hoeft er geen aparte groep voor aan te leggen, gewoon in het stopcontact steken en klaar.
en dat kan voor ruim minder als 1000 euro.
(het pv virus sluipt dan wel binnen bij je en ik geef je op een bordje dat je binnen een jaar een uitbreiding wil.![]()
je hebt dan al wel vast wat ervaring met het spul en dat maakt de planning wat makkenlijker.)
Wat heb je aan een kooi van Faraday als de gaten 1650 x 991 mm zijnzonnefreak schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:42:
[...]
In theorie is dit leuk bedacht maar de frames van de panelen en hun bevestigingsbalken zijn allemaal geleidend aan elkaar verbonden. Eigenlijk een perfecte kooi van Faraday dus.
Eyeopener
De structuur van de panelen en de frames vormen niet echt een kooi van Faraday. Dus staar je daar niet blind op.
Marc
Verwijderd
Het maakt niet uit of een lening hypothecair is (hypothecair betekent alleen maar dat er hypotheekrecht is voor de financier op je woning oftewel als je in gebreke blijft kan men beslag leggen op je woning). Wat belangrijk is bij fiscale aftrekbaarheid is of de lening wordt aangewend ter aankoop en/of verbetering van de eigen woning en dat is bij het leggen van panelen het geval. Dit mag dus ook een persoonlijke lening, doorlopend krediet of duurzaamheidslening zijn.Nuevocasa schreef op maandag 09 juni 2014 @ 12:02:
[...]
Jazeker, het is in feite een hypothecaire lening! Hierdoor betaal je van die 1,2% uiteindelijk maar zo'n 0,7% rente na aftrek. Dat is eigenlijk gewoon gratis lenen rekening houdend met de inflatie. Met zo'n lage rente is het zonde om daar eigen spaargeld in te steken.... Dat kan je mooi ergens anders voor gebruiken!en na 6-7 jaar heb je dan gratis panelen op je dak liggen
Verwijderd
Helemaal met jou eens en niet met Migjes.Nuevocasa schreef op maandag 09 juni 2014 @ 12:16:
[...]
100% zeker dat wanneer je het in één keer goed doet met een duurzaamheidslening je goedkoper uit bent!! De effectieve rente is nu 0,7%, dat is minder dan de inflatie.. op een lening van €4.500 bij je in 10 jaar €145 kwijt aan rente, dus €14,50 per jaar. Normaal ben ik ook niet van het lenen, maar in dit geval ben ik minder aan rente en aflossing kwijt dan wat ik anders aan een energieleverancier kwijt was... Daarnaast kan je dat geld aan wat anders uitgeven of desnoods op je spaarrekening zetten, dan kan je er nog aan verdienen doordat er genoeg opties zijn waar je meer dan 0,7% rente krijgt....
Leningen hebben ook nadelen. Als je een nieuw huis koopt bijvoorbeeld kun je minder hypothecair lenen omdat je een persoonlijke lening hebt lopen. Als je meer geld op de bank hebt dan de vrijstelling moet je 1.2% belasting betalen. Dus het is niet altijd een goede keuze.Nuevocasa schreef op maandag 09 juni 2014 @ 12:16:
100% zeker dat wanneer je het in één keer goed doet met een duurzaamheidslening je goedkoper uit bent!!
Niettemin is het wel het overwegen waard (letterlijk, het is geen aanbeveling). De omstandigheden zijn voor iedereen verschillend.
Verwijderd
Deze discussie startte met iemand die net zijn huis heeft gekocht en weinig budget om panelen te kopen heeft, dus .....mrmrmr schreef op maandag 09 juni 2014 @ 13:12:
[...]
Leningen hebben ook nadelen. Als je een nieuw huis koopt bijvoorbeeld kun je minder hypothecair lenen omdat je een persoonlijke lening hebt lopen. Als je meer geld op de bank hebt dan de vrijstelling moet je 1.2% belasting betalen. Dus het is niet altijd een goede keuze.
Niettemin is het wel het overwegen waard (letterlijk, het is geen aanbeveling). De omstandigheden zijn voor iedereen verschillend.
Om terug te komen op gisteren. Ik had inderdaad per ongeluk de - en de + omgedraaid op de omvormer. Nu de connectoren omgewisseld en tada, hij doet het.
Nu vraag ik me af: hoe erg speelt het 'probleem' met de inductielussen?
Nu vraag ik me af: hoe erg speelt het 'probleem' met de inductielussen?
Ik dacht het al 
Mooi dat het (nog) werkt!
Mooi dat het (nog) werkt!
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
ik zou goed oppassen met hoe je het verteld.Nuevocasa schreef op maandag 09 juni 2014 @ 12:16:
[...]
100% zeker dat wanneer je het in één keer goed doet met een duurzaamheidslening je goedkoper uit bent!! De effectieve rente is nu 0,7%, dat is minder dan de inflatie.. op een lening van €4.500 bij je in 10 jaar €145 kwijt aan rente, dus €14,50 per jaar. Normaal ben ik ook niet van het lenen, maar in dit geval ben ik minder aan rente en aflossing kwijt dan wat ik anders aan een energieleverancier kwijt was... Daarnaast kan je dat geld aan wat anders uitgeven of desnoods op je spaarrekening zetten, dan kan je er nog aan verdienen doordat er genoeg opties zijn waar je meer dan 0,7% rente krijgt....
het zal niet de eerste zijn die denkt rijk te kunnen worden.
hier al eens mee gemaakt dat iemand 10.000Wp op het dak had laten leggen.
en toen er pas achter kwam wat salderen nu eindelijk betekende.
hij had een overschot van meer als 5000kWh.
je zal het geld maar geleend hebben en dan alleen maar het lage bedrag krijgen voor je overschot.
(hij vertelde hier een behoorlijk zuur verhaal, lol )
er zitten gewoon vele ogen en haken aan het verhaal.
en het zal voor iedereen anders zijn, maar als je spaar geld hebt kun je dat gewoon beter gebruiken.
het geld nu met de lage rentes op een rekening laten staan is ook niet echt verstandig.
ook pv is een risico dragende onderneming en er kan veel gebeuren in 10 jaar tijd.
het zou erg lullig zijn als salderen word afgeschaft en de lening loopt nog. b.v.
ik loop gewoon liever risico met mijn eigen geld dan met geleend geld.
dat soort leningen kun je eigenlijk veel beter gebruiken als je nog enkel glas in je huis hebt.
of andere grote verbouwingen ter besparing van energie.
dus als mensen willen lenen, dan kan dat best en voor sommige dingen is dat wel nodig.
maar lenen kost gewoon geld!
alleen de zon komt voor niks op.
en als mensen echt geld willen verdienen, dan kunnen ze beter eens naar trias-energetica kijken.
dat verdiend veel harder als pv.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Je gebruikt wel lekkere extreme voorbeelden. Een gemiddeld huishouden legt niet even voor 10.000 Wp op zijn dak. Daarnaast zou ik inderdaad ook niet gebruik maken van de duurzaamheidslening als ik meer dan €45.000 op onze rekening had staan.migjes schreef op maandag 09 juni 2014 @ 13:41:
[...]
ik zou goed oppassen met hoe je het verteld.
het zal niet de eerste zijn die denkt rijk te kunnen worden.
hier al eens mee gemaakt dat iemand 10.000Wp op het dak had laten leggen.
en toen er pas achter kwam wat salderen nu eindelijk betekende.
hij had een overschot van meer als 5000kWh.
je zal het geld maar geleend hebben en dan alleen maar het lage bedrag krijgen voor je overschot.
(hij vertelde hier een behoorlijk zuur verhaal, lol )
er zitten gewoon vele ogen en haken aan het verhaal.
en het zal voor iedereen anders zijn, maar als je spaar geld hebt kun je dat gewoon beter gebruiken.
het geld nu met de lage rentes op een rekening laten staan is ook niet echt verstandig.
ook pv is een risico dragende onderneming en er kan veel gebeuren in 10 jaar tijd.
het zou erg lullig zijn als salderen word afgeschaft en de lening loopt nog. b.v.
ik loop gewoon liever risico met mijn eigen geld dan met geleend geld.
dat soort leningen kun je eigenlijk veel beter gebruiken als je nog enkel glas in je huis hebt.
of andere grote verbouwingen ter besparing van energie.
dus als mensen willen lenen, dan kan dat best en voor sommige dingen is dat wel nodig.
maar lenen kost gewoon geld!
alleen de zon komt voor niks op.
en als mensen echt geld willen verdienen, dan kunnen ze beter eens naar trias-energetica kijken.
dat verdiend veel harder als pv.
In andere gevallen is het wel praktisch GRATIS geld lenen. Daarnaast gaat het ook niet om enorme bedragen waardoor het risico ook niet zo groot is. Ook kan de lening altijd worden afgelost zonder boete. Als je een beetje kan rekenen weet je gewoon dat het goedkoper is om met een duurzaamheidslening deze panelen aan te schaffen. Je kan je geld dan voor andere zaken gebruiken, of ook 10 jaar vast zetten tegen een hogere rente dan wat je betaald.
Tenzij je op korte termijn aan de elektrische auto of aan een warmtepomp wil. Dan zou ik wel in 1x het beoogde vermogen (laten) installeren.
Dat dilemma heb ik dus ook moet ik investeren of wachten...Geld lenen zit ik eigenlijk niet op te wachten. Want wat nou als er ineens hagelstenen als golfballen uit de lucht vallen en alles kapot is? Of er komt een windhoos en die trekt de hele panelen van je dak af.
Dan ga je natuurlijk zeggen de verzekering betaald, maar de kans dat de verzekering het volledige bedrag terug betaald is natuurlijk klein.
Persoonlijk zie ik wel mogelijkheden om 4 panelen op het plat dak te leggen.
Ik heb die er zo op zitten, en een kabel voor de aparte groep licht er al. Ik had al een samenstelling voor rond de 1500 euro gevonden.
Dan ga je natuurlijk zeggen de verzekering betaald, maar de kans dat de verzekering het volledige bedrag terug betaald is natuurlijk klein.
Ik heb die er zo op zitten, en een kabel voor de aparte groep licht er al. Ik had al een samenstelling voor rond de 1500 euro gevonden.
Je bedoelt waarschijnlijk http://public.solarmonitoring.net/ ? Daar heb ik het ook over. Bij de input voor datalogger kun je niet het serienummer invullen, maar een 'Hardware nummer'. Deze 2 zijn niet hetzelfde ...MXL schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:35:
Heb je ook al geprobeerd via public-monitoring.net
Verwijderd
Als je panelen dat soort calamiteiten ondergaan valt het onder je opstalverzekering en die keert uit tegen herbouwwaarde.Haas_nl schreef op maandag 09 juni 2014 @ 15:15:
Dat dilemma heb ik dus ook moet ik investeren of wachten...Geld lenen zit ik eigenlijk niet op te wachten. Want wat nou als er ineens hagelstenen als golfballen uit de lucht vallen en alles kapot is? Of er komt een windhoos en die trekt de hele panelen van je dak af.
@Migjes: je conclusie dat lenen "gewoon geld kost" gaat helemaal nergens over. Het gaat hierover lenen waarbij de baten groter dan de lasten. Dat zou volgens jou betekenen dat alle bedrijven die lenen om te investeren dat doen omdat het geld kost.
Een effectieve rente van 0,7% en een spaarrente van 1,75%. Uitgaande van geen VRH lijkt het me een eenvoudig rekensommetje. Rijk zal je er niet van worden.
[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 09-06-2014 17:13 ]
Daar heb ik zo mijn eigen kijk op en daarmee ben ik het niet helemaal mee eens. (Het is ook maar hoe je die zin opvat natuurlijk)Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2014 @ 14:45:
Zowiezo om meer op te wekken dan je eigen gebruik is niet rendabel
Stel het salderen wordt in de toekomst afgeschaft.
Je hebt dit allang zien aankomen en een mooie battery pack erbij geinstalleerd.
Toch fijn dat dan in de slechte wintermaanden er wat meer kilowatjes geproduceerd worden dan wanneer je maar net genoeg opwekte, toen het salderen nog bestond.
Nu het salderen nog bestaat word het winter tekort in kWh gecompenseerd met het zomer overschot.
Straks geeft dat dus een hele andere situatie. Dus heb ik liever wat teveel panelen aangeschaft dan wat ik nu op jaarbasis nodig denk te hebben. (nu het nog het meest rendabel is ivm salderen)
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2014 17:58 ]
Verwijderd
Volgens mij meld ik nu voor de tweede keer dat de discussie is gestart naar aanleiding van iemand die weinig spaargeld heeft .... Iedere situatie moet je apart bekijken afhankelijk van vermogenspositie, toekomstplannen etc maar om te zeggen dat lenen altijd geld kost is te kort door de bocht. Als je geen spaargeld hebt en je leent tegen 1,2 % en investeert in panelen levert dat altijd rendement op. Ik heb vorig jaar op mijn investering in panelen een BRUTO rendement gehaald van 12 procent. Netto ??? Maar het zal meer dan 1,2 procent zijn.Dre schreef op maandag 09 juni 2014 @ 17:11:
Een effectieve rente van 0,7% en een spaarrente van 1,75%. Uitgaande van geen VRH lijkt het me een eenvoudig rekensommetje. Rijk zal je er niet van worden.
Als ik had kunnen lenen tegen 1,2 % had ik zelfs mijn spaargeld niet gebruikt voor panelen want dat steek ik dan liever in consumptiegoederen die nul rendement hebben maar ik had nog een dikke subsidie en die was ook fijn.
Op het platte dak van mijn huis staan nu 4 panelen, 400wp gericht op het zuiden. (oppervlakte van het dak is 12m2)
Aangezien er op zich nog wel meer ruimte is voor extra panelen wil ik uitbreiden, Alleen op het platte dak staan ze dan dicht tegen het schuine dak aan waardoor er na 18uur geen direct zonlicht meer op valt. De andere 4 pakken tot 19uur zonlicht mee omdat die verder naar achter geplaatst zijn.
Blijven oost en west kant van het schuine dak over, West kant vangt ook schaduw na 18uur door een gemeente boom dus ook niet echt interessant.
Blijft alleen pal oost over. is zuidelijk beter en dan na 18uur schaduw te accepteren of kan je dan beter oost plaatsen. Zelf voel ik liever voor oost omdat ik dan ook het platte dak qua ballast beetje kan ontzien.
Wat is aan te raden?
Aangezien er op zich nog wel meer ruimte is voor extra panelen wil ik uitbreiden, Alleen op het platte dak staan ze dan dicht tegen het schuine dak aan waardoor er na 18uur geen direct zonlicht meer op valt. De andere 4 pakken tot 19uur zonlicht mee omdat die verder naar achter geplaatst zijn.
Blijven oost en west kant van het schuine dak over, West kant vangt ook schaduw na 18uur door een gemeente boom dus ook niet echt interessant.
Blijft alleen pal oost over. is zuidelijk beter en dan na 18uur schaduw te accepteren of kan je dan beter oost plaatsen. Zelf voel ik liever voor oost omdat ik dan ook het platte dak qua ballast beetje kan ontzien.
Wat is aan te raden?
Verwijderd
Mbt mijn opmerking meer opwekken dan verbruik is niet rendabel bedoel ik m as volgt: verbruik 3000kwh opwek 3500 maar je gaat electrish rijden dan is t nog steeds naar verbruik, echter verbruik3000kwh opwek 5000kwh oftewel 2000kwh verkopen a 9ct is niet rendabel
Afgelopen weekend de 12 x 250 Wp Canadian Solars bij de dochter van mijn vriendin opgehangen. Het is gelukkig droog gebleven op de zaterdag en zondagmiddag. Alleen de zon icm een zwart pannendak (beton) en zwarte panelen is geen pretje. Foei wat was het warm op dat dak. De volgende keer toch maar op een koelere dag het dak op.
Het montage systeem was ook een leermoment, het eigen montage systeem van de leverancier is toch een stuk lastiger dan het klickfit systeem. Een gehele rij pannen omhoog schuiven om de haken vast te kunnen schroeven op een extra panlat is minder handig dat een enkele pan omhoog schuiven. Dit heeft ons een hele dag gekost, niet elke pan wilde meewerken.
Dan komt er nog bij dat het geleverde bevestigingmateriaal niet helemaal compleet was (en natuurlijk de bouwmarkt al gesloten). Ik had gelukkig nog wat hamerkopbouten liggen. De RVS dakhaken gaan erg snel krom als je erop gaat staan, de clickfit haken zijn dan toch een stuk steviger. Rechtbuigen is gelukkig wel weer mogelijk. De geleverde hamerkopbouten zijn redelijk lastig vast te draaien op een schuin dak, je moet goed uitkijken of de bout goed in de rail zit en dat kan je niet altijd goed zien. We hebben een keer het paneel moet verschuiven omdat een bout door de rail ging, niet echt sterk dus. Al met al zou ik een volgende keer dit bevestigingsmateriaal niet meer gebruiken. Het enige voordeel was dat de haken iets dunner zijn dan de clickfit dak haken.
Uiteindelijk is alles goed gekomen en ligt de set klaar om deze week aangesloten te worden op de omvormer. De kabels konden mooi onder de lood/zink flap van het dakraam naar binnen. Voor de zekerheid de 12 panelen in twee string verdeeld, dit kan altijd nog als 1 string parallel op de omvormer worden gezet als dit een betere opbrengst als resultaat heeft.
Het montage systeem was ook een leermoment, het eigen montage systeem van de leverancier is toch een stuk lastiger dan het klickfit systeem. Een gehele rij pannen omhoog schuiven om de haken vast te kunnen schroeven op een extra panlat is minder handig dat een enkele pan omhoog schuiven. Dit heeft ons een hele dag gekost, niet elke pan wilde meewerken.
Dan komt er nog bij dat het geleverde bevestigingmateriaal niet helemaal compleet was (en natuurlijk de bouwmarkt al gesloten). Ik had gelukkig nog wat hamerkopbouten liggen. De RVS dakhaken gaan erg snel krom als je erop gaat staan, de clickfit haken zijn dan toch een stuk steviger. Rechtbuigen is gelukkig wel weer mogelijk. De geleverde hamerkopbouten zijn redelijk lastig vast te draaien op een schuin dak, je moet goed uitkijken of de bout goed in de rail zit en dat kan je niet altijd goed zien. We hebben een keer het paneel moet verschuiven omdat een bout door de rail ging, niet echt sterk dus. Al met al zou ik een volgende keer dit bevestigingsmateriaal niet meer gebruiken. Het enige voordeel was dat de haken iets dunner zijn dan de clickfit dak haken.
Uiteindelijk is alles goed gekomen en ligt de set klaar om deze week aangesloten te worden op de omvormer. De kabels konden mooi onder de lood/zink flap van het dakraam naar binnen. Voor de zekerheid de 12 panelen in twee string verdeeld, dit kan altijd nog als 1 string parallel op de omvormer worden gezet als dit een betere opbrengst als resultaat heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door drielp op 09-06-2014 23:29 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Het is me uiteindelijk gelukt om de data van mijn Growatt 3600MTL omvormer automatisch te uploaden naar PVOutput. Hiervoor gebruik ik een Growatt Wifi Module en een Raspberry Pi. Zie hier:
http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=19577
De volledige procedure hoe dit op te zetten op de Raspberry Pi staat hieronder stap voor stap uitgelegd:
Growatt Wifi Module via Raspberry Pi to PVOutput v1.2.pdf
De bijbehorende scripts kun je hier downloaden:
growattwifi_to_pvoutput.tar
Het script is ook getest door een andere gebruiker op een Growatt 4400TL omvormer.
Graag hoor ik eventuele feedback, verbeteringen en suggesties van jullie.
De volledige procedure hoe dit op te zetten op de Raspberry Pi staat hieronder stap voor stap uitgelegd:
Het script is ook getest door een andere gebruiker op een Growatt 4400TL omvormer.
[ Voor 9% gewijzigd door splug op 10-06-2014 08:24 ]
Eindelijk. Ze liggen op het dak! Met dank aan André
. We hebben samen de klus geklaard, maar hij verdient alle credits. Het is een perfecte actie geweest. In een halve dag lagen alle 10 panelen keurig uitgelijnd en aangesloten op de optimizers.
Het inlezen van de optimizers in de omvormer duurde best lang: met name de laatste deed er wel heel lang over voordat ie werd herkend door de omvormer. We dachten bijna al dat er een optimizer defect zou zijn. Laptop aangeslingerd om e.e.a. te chacken en prompt kwam nummer 10 tevoorschijn. Pfff, dat scheelde weer een klim op het dak. Ook bleek één van de connectoren die ik had gemonteerd niet goed te zijn. De pen zag er ook heel anders uit dan zou moeten. Vreemd, maar na montage van een nieuwe was dat probleem ook opgelost.
De omvormer was al aangesloten op de router en prompt kwamen de eerste wattjes tevoorschijn bij SolarEdge
. De SolarEdge API voor pvoutput.org werkt ook.
Systeem: 10 stuks Yingli YL260C-30b PANDA panelen van 260W elk op 152 graden met 40 graden dakhoek. Een SolarEdge SE3000 omvomer met 10 optimizers. Alles aangelegd met 6mm2 solarkabel (was toevallig voorhanden). De wasmachine groep op zolder, waar de omvormer hangt, had ik al eerder verbouwd voor gebruik met de omvormer.
Hieronder een paar foto's van het geheel:

Volgende uitdaging is om te kijken of ik chocola kan maken van de data die uit de omvormer komt en wordt doorgestuurd naar de monitoring portal van SolarEdge.
Nogmaals, André bedankt!
Rob
EDIT: Leuk om te zien hoe de Ferraris meter terug loopt!
Het inlezen van de optimizers in de omvormer duurde best lang: met name de laatste deed er wel heel lang over voordat ie werd herkend door de omvormer. We dachten bijna al dat er een optimizer defect zou zijn. Laptop aangeslingerd om e.e.a. te chacken en prompt kwam nummer 10 tevoorschijn. Pfff, dat scheelde weer een klim op het dak. Ook bleek één van de connectoren die ik had gemonteerd niet goed te zijn. De pen zag er ook heel anders uit dan zou moeten. Vreemd, maar na montage van een nieuwe was dat probleem ook opgelost.
De omvormer was al aangesloten op de router en prompt kwamen de eerste wattjes tevoorschijn bij SolarEdge
Systeem: 10 stuks Yingli YL260C-30b PANDA panelen van 260W elk op 152 graden met 40 graden dakhoek. Een SolarEdge SE3000 omvomer met 10 optimizers. Alles aangelegd met 6mm2 solarkabel (was toevallig voorhanden). De wasmachine groep op zolder, waar de omvormer hangt, had ik al eerder verbouwd voor gebruik met de omvormer.
Hieronder een paar foto's van het geheel:

Volgende uitdaging is om te kijken of ik chocola kan maken van de data die uit de omvormer komt en wordt doorgestuurd naar de monitoring portal van SolarEdge.
Nogmaals, André bedankt!
Rob
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Verwijderd
ik durf te wedden dat je de komende 4 weken nog 20 keer per dag kijkt naar die meter hahahahaEDIT: Leuk om te zien hoe de Ferraris meter terug loopt!
Misschien een domme vraag, maar ik kan het zo snel niet vinden in het topic en/of google.
Hoe kan ik zien of een Ferris meter geschikt is voor teruglevering ? Is hier een site voor of moet ik dan bij de netwerkbeheerder zijn of zijn alle Ferris meters geschikt om terug te draaien ?
foto:
Hoe kan ik zien of een Ferris meter geschikt is voor teruglevering ? Is hier een site voor of moet ik dan bij de netwerkbeheerder zijn of zijn alle Ferris meters geschikt om terug te draaien ?
foto:
[ Voor 20% gewijzigd door peauke op 10-06-2014 09:54 . Reden: foto toegevoegd ]
5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
Helaas is mijn ervaring met de API van solaredge ronduit slecht. Ze limiteren per website/api source. Dus heel pvoutput krijgt max 200 API calls per uur. Ga nu kijken of ik via mijn kwh meter de boel via S0 kan uitlezen. Solaredge lijkt leuk qua techniek maar is prut qua openheid en mogelijkheden, wat je ook doet je hangt toch aan die gasten vast. Mocht het bedrijf ooit omstuiteren dan heb je niets meer...[b][message=42366474,noline]
De omvormer was al aangesloten op de router en prompt kwamen de eerste wattjes tevoorschijn bij SolarEdge. De SolarEdge API voor pvoutput.org werkt ook.
Mochten we samen hier iets werkends van kunnen maken, graag
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Vanmorgen hetzelfde probleem.databeestje schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 10:20:
[...]
Je kan eens proberen om de growatt 2500 MTL uit en aan te zetten als dit gebeurt. Als deze dan wel het juiste MPP punt vindt van ~5 Ampere dan gaat deze niet goed met de schaduw om.
Stralend zonnetje (geen schaduw). Panelen op oost slechts 99W.
Nu was er iemand thuis om de omvormer te resetten, waarna oost meteen naar 990W sprong.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Ai, dan zou ik deze uit laten wisselen, dan werkt de MPPT niet goed. Wellicht hebben ze hier een firmware update voor. Gelukkig is het redelijk te troubleshooten en heb je het nu boven water.sjimmie schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 10:01:
[...]
Vanmorgen hetzelfde probleem.
Stralend zonnetje (geen schaduw). Panelen op oost slechts 99W.
Nu was er iemand thuis om de omvormer te resetten, waarna oost meteen naar 990W sprong.
Je hebt in ieder geval een concreet voorbeeld waarmee je bij de helpdesk terecht kan.
Dat zal nog "spannend" gaan worden. Wegens een ander eerder probleem (erg laat starten in de ochtend) heeft Growatt namelijk enkele weken geleden een nieuwere firmware aangeboden. Die loste dát probleem wel op, maar nu weet ik niet of dit nieuwe probleem door die firmware is ontstaan. De nieuwe firmware draait nu 2,5 weken en dit nieuwe probleem zag ik afgelopen vrijdag voor het eerst. De afgelopen dagen trad het ook weer niet op, tot het vandaag weer gebeurde.databeestje schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 10:12:
[...]
Ai, dan zou ik deze uit laten wisselen, dan werkt de MPPT niet goed. Wellicht hebben ze hier een firmware update voor. Gelukkig is het redelijk te troubleshooten en heb je het nu boven water.
Edit: het oplossen door Growatt van het vorige probleem heeft 3 maanden geduurd.
[ Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 10-06-2014 10:17 ]
Verwijderd
@peauke als het goed is kan je hem nu achteruit zien draaien
is er niemand thuis dan vanavond ff naar je standen kijken is deze lager als nu dan draait tie terug
me so happy men is bezig de uitbreiding van 2000wp aan te leggen
is er niemand thuis dan vanavond ff naar je standen kijken is deze lager als nu dan draait tie terug
me so happy men is bezig de uitbreiding van 2000wp aan te leggen
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2014 11:02 ]
ach zo dom is de vraag niet.peauke schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 09:42:
Misschien een domme vraag, maar ik kan het zo snel niet vinden in het topic en/of google.
foto:
[afbeelding]
als je de netbeheerder belt dan is de meter eigenlijk nooit geschikt.
dat is gewoon hun default antwoord.
daar heb je niet zo veel aan.
eigenlijk is elke feraris meter per definitie geschikt voor terug levering.
je hebt alleen modellen met een terugloop rem (ik zie het tekentje niet op de meter staan, dus denk dat hij wel oke is)
soms zit de terugloop rem op het wieltje (dat zie je heel snel.)
en soms zit hij alleen op het telwerk. (lastiger te zien. je moet dan alle apparaten in huis uit zetten en wachten tot je het 1 nummer omlaag ziet gaan.)
er zijn wel lijsten met meters die geschikt en ongeschikt zijn, alleen die lijsten zijn vaak zo incompleet, je hebt er maar zelden iets aan.
ik raad meestal aan om het gewoon te proberen met de pv, vervangen kan altijd nog.
http://www.dnvkema.com/nl...ercodes%20(overzicht).pdf
en er is geen wettelijke verplichting om je pv aan te melden.
(persoonlijk zou ik het wel aan melden als je een volledig voetbal veld vol gooit, maar anders zou ik niks zeggen en onder de radar blijven, geen slapende honden wakker maken.)
je hebt wel een dubbel tarief feraris, en dat kan wel eens voor wat problemen zorgen.
soms worden de dag standen niet negatief door berekend, en dat moet je dan wel in de gaten houden, en klagen als het niet klopt.
edit:
lijst toegevoegd, jvdmast was sneller als ik.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 10-06-2014 11:21 ]
Hoi Rob,
Mooie set heb je laten plaatsen. Ik had even een vraagje over je verdeelbox... ik ben ook op zoek naar zoiets.. maar ik kan precies het merk niet lezen. Kun jij me daaraan helpen?
Alexander
Mooie set heb je laten plaatsen. Ik had even een vraagje over je verdeelbox... ik ben ook op zoek naar zoiets.. maar ik kan precies het merk niet lezen. Kun jij me daaraan helpen?
Alexander
[b][message=42366474,noline]......
[afbeelding]
Nogmaals, André bedankt!
Rob
Hoop is uitgestelde teleurstelling
Hier: http://www.dnvkema.com/nl...ercodes%20(overzicht).pdfpeauke schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 09:42:
Ik zou wel melden bij de leverancier (energiebedrijf, niet de netbeheerder) dat je pv hebt, vraag meteen om een aangepast maandbedrag. Het beste te doen per telefoon.
Verwijderd
nee juist niets melden bij een ferrarismeter
gewoon eind vant jaar ja heb panelen dus wek zelf op krijg je nog wat terug ook
gewoon eind vant jaar ja heb panelen dus wek zelf op krijg je nog wat terug ook
@mrmrmr, swapevent
het is wel verstandig om het maand bedrag te verlagen, maar dat kan gewoon zonder opgave van een reden.
(gewoon niet bang zijn, en sterk in je schoenen staan)
je hebt echt geen pv nodig om in eens minder te gebruiken.
of net zo extreem als ik doen, gewoon per jaar betalen.
problemen zijn makkelijker op te lossen als je nog moet betalen in plaats van dat ze hun geld al hebben.
het is wel verstandig om het maand bedrag te verlagen, maar dat kan gewoon zonder opgave van een reden.
(gewoon niet bang zijn, en sterk in je schoenen staan)
je hebt echt geen pv nodig om in eens minder te gebruiken.
of net zo extreem als ik doen, gewoon per jaar betalen.
problemen zijn makkelijker op te lossen als je nog moet betalen in plaats van dat ze hun geld al hebben.
Verwijderd
@migjes
ik snap wat je zegt ik heb mijn maandbedrag toen verlaagt van 180 naar 150 en na een jaar pas na 130 opdat ik toen zeker wist wat t ging opleveren ( de panelen ) stel je gokt verkeerd dan kan je aan t eind bijlappen zit je ook niet op te wachten
ik snap wat je zegt ik heb mijn maandbedrag toen verlaagt van 180 naar 150 en na een jaar pas na 130 opdat ik toen zeker wist wat t ging opleveren ( de panelen ) stel je gokt verkeerd dan kan je aan t eind bijlappen zit je ook niet op te wachten
De energieleverancier kan op zichzelf niets. Ze kunnen geen nieuwe meter plaatsen.
De energieleverancier zal vroeger of later moeten weten dat je pv hebt (vooral als je je hele verbruik afdekt). Het maakt dus weinig uit of je dat zelf doet door het maandbedrag te verlagen of wacht tot je de meterstanden moet opgeven. Ik geef zelf de meterstand op aan de energieleverancier en niet aan de netbeheerder.
Je moet inderdaad standvastig zijn.
De energieleverancier zal vroeger of later moeten weten dat je pv hebt (vooral als je je hele verbruik afdekt). Het maakt dus weinig uit of je dat zelf doet door het maandbedrag te verlagen of wacht tot je de meterstanden moet opgeven. Ik geef zelf de meterstand op aan de energieleverancier en niet aan de netbeheerder.
Je moet inderdaad standvastig zijn.
Verwijderd
ik heb bij essent niets gemeld na 1 jr pv ging ik de standen doorgeven voor eindafrekening
kreeg netjes een melding afwijkende stand wilt u dit toelichten , dus ik bij opmerkingenveld geplaatst ik heb zonnepanelen.
netjes eindafrekening gekregen met mijn doorgegeven vebruikcijfers en geen vragen gesteld
kreeg netjes een melding afwijkende stand wilt u dit toelichten , dus ik bij opmerkingenveld geplaatst ik heb zonnepanelen.
netjes eindafrekening gekregen met mijn doorgegeven vebruikcijfers en geen vragen gesteld
@swapevent, mrmrmr
het is voor iedereen altijd een beetje persoonlijk.
maar voor mij is het per jaar ongeveer € 636,12 voor gas en elektra (of een 53 euro per maand), dus bij lappen is peanuts voor mij. (snelle berekening via gaslicht)
en zo bespaar ik mij ook nog de maffe accept giro kosten, en voor het nieuwe gemak krijg je er geen accept giro meer voor.
toch maar eens rond gaan kijken voor een warmte pomp, dan krijg ik het bedrag wel onder de 300 per jaar.
het is voor iedereen altijd een beetje persoonlijk.
maar voor mij is het per jaar ongeveer € 636,12 voor gas en elektra (of een 53 euro per maand), dus bij lappen is peanuts voor mij. (snelle berekening via gaslicht)
en zo bespaar ik mij ook nog de maffe accept giro kosten, en voor het nieuwe gemak krijg je er geen accept giro meer voor.
toch maar eens rond gaan kijken voor een warmte pomp, dan krijg ik het bedrag wel onder de 300 per jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 10-06-2014 11:49 ]
Ik geef toe, het is in dit topic met tig-duizend posts lastig zoeken, maar er is hier al veel over het splitsen van groepen geschreven.Bally schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:09:
Hoi Rob,
Alexander
[...]
Onder andere ABB en Legrand hebben dit soort groepenkastjes in hun assortiment, speciaal voor PV.
Hier een link naar zo'n kastje van bijvoorbeeld ABB:
http://www02.abb.com/glob...ductleaflet_ZV16_NLlr.pdf
In mijn geval heb ik hem zelf in elkaar geknutseld met de materialen die ik tot mijn beschikking had. Dit is heel goed zelf te doen, mits je maar weet waar je mee bezig bent. Bij twijfel niet zelf doen!
De ervaring zal het leren. Ik zie dat de API van SolarEdge elk kwartier PVoutput.org update met een kwartier vertraging. Ik ben er ook nog niet uit hoe ik de actuele opbrengst per paneel kan monitoren in de lay-out modus. Daar zie ik alleen de opbrengst cumulatief. Tja... Ik ga nog wel verder stoeien. Verder prima technologie, echter het monitoren is wel behoorlijk rigide en dicht getimmerd.peterpijpelink schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 10:00:
[...]
Helaas is mijn ervaring met de API van solaredge ronduit slecht. Ze limiteren per website/api source. Dus heel pvoutput krijgt max 200 API calls per uur. Ga nu kijken of ik via mijn kwh meter de boel via S0 kan uitlezen. Solaredge lijkt leuk qua techniek maar is prut qua openheid en mogelijkheden, wat je ook doet je hangt toch aan die gasten vast. Mocht het bedrijf ooit omstuiteren dan heb je niets meer...
Mochten we samen hier iets werkends van kunnen maken, graag
Het liefst log ik realtime en lokaal. Ik ga eerst eens proberen eens de data te sniffen om te kijken of er iets bruikbaars uitkomt. Anders toch maar een paar S0 meters en op die manier loggen. Helaas kun je dan niet de opbrengst per paneel bekijken.
En inderdaad: het blijft leuk om te zien dat op dit soort dagen de Ferraris meter als een speer de andere kant opdraait dan dat ie gewend was!
Bedankt voor de snelle reactie(s).
By the way was niet voor mijzelf maar voor schoonzus die willen evt. zonnepanelen plaatsen. Ik heb zelf een digitale meter (geen slimme)
By the way was niet voor mijzelf maar voor schoonzus die willen evt. zonnepanelen plaatsen. Ik heb zelf een digitale meter (geen slimme)
5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
offtopic: domoticz is met iets dergelijks bezig, maar is nog wel in een alfa-stadium. De SE stuurt de data naar de raspberry, die het op zijn beurt naar SE stuurt.Aegle schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:51:
[...]
... Ik ga eerst eens proberen eens de data te sniffen om te kijken of er iets bruikbaars uitkomt. Anders toch maar een paar S0 meters en op die manier loggen. Helaas kun je dan niet de opbrengst per paneel bekijken.
Klopt, maar ook die genereert alleen de totaal opbrengst. Dus niet per paneelCranberry schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:38:
[...]
offtopic: domoticz is met iets dergelijks bezig, maar is nog wel in een alfa-stadium. De SE stuurt de data naar de raspberry, die het op zijn beurt naar SE stuurt.
na precies een maand,,
dank zij oa. dit forum heb ik nu precies een maand pv.(11mei-10juni)
dus ik dacht zal eens verslag doen.
in totaal heb ik met mijn 6 panelen poly 250 nu 205kWh opgewekt. op 15 graden zuid platdak.
ik denk dat dat wel goed is. toch?
ik heb toen gekozen voor de goedkoopste omvormer een Goodwe 1500ss. beetje een gokje en de toekomst moet het nog uitwijzen maar tot nu toe gewoon perfect. smorgens om 6 uur begint hij al op te gloeien en gaat door tot een uur of 9 savonds. is niet boven de 45 graden geweest. en heel vreemd (vind ik) al een paar keer over de 1650 watt gezien. werkt gewoon goed en geruisloos.
de website met gegevens van de opbrengst is duidelijk en informatief. (voor een chinese website he?)
omdat mijn oude meter niet goed was (stuk)heb ik nu een slimme meter. ook een account aangemaakt op slimmemeterportal en ik kan nu per kwartier zo,n beetje zien wat ik verbruik. en wat dat kost.
als ik douche koste het 14 cent en mijn vrouw 8 cent.
de magnetron vreet het meest stroom. :-}
al met al werkt alles goed mede dankzij dit forum. Thanks..
Normal/1208W/5.0kWh /204.4kWh/473h/157.0/0.0V/8.1/0.0A/229.1/V5.2/0.0/0.0A 50.01/0.00/0.00Hz 42.0℃
dank zij oa. dit forum heb ik nu precies een maand pv.(11mei-10juni)
dus ik dacht zal eens verslag doen.
in totaal heb ik met mijn 6 panelen poly 250 nu 205kWh opgewekt. op 15 graden zuid platdak.
ik denk dat dat wel goed is. toch?
ik heb toen gekozen voor de goedkoopste omvormer een Goodwe 1500ss. beetje een gokje en de toekomst moet het nog uitwijzen maar tot nu toe gewoon perfect. smorgens om 6 uur begint hij al op te gloeien en gaat door tot een uur of 9 savonds. is niet boven de 45 graden geweest. en heel vreemd (vind ik) al een paar keer over de 1650 watt gezien. werkt gewoon goed en geruisloos.
de website met gegevens van de opbrengst is duidelijk en informatief. (voor een chinese website he?)
omdat mijn oude meter niet goed was (stuk)heb ik nu een slimme meter. ook een account aangemaakt op slimmemeterportal en ik kan nu per kwartier zo,n beetje zien wat ik verbruik. en wat dat kost.
als ik douche koste het 14 cent en mijn vrouw 8 cent.
de magnetron vreet het meest stroom. :-}
al met al werkt alles goed mede dankzij dit forum. Thanks..
Normal/1208W/5.0kWh /204.4kWh/473h/157.0/0.0V/8.1/0.0A/229.1/V5.2/0.0/0.0A 50.01/0.00/0.00Hz 42.0℃
Verwijderd
Ik heb exact de zelfde meter maar 1 jaar ouder (1994) van mij gaat probleemloos terug, ook de nummers.peauke schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 09:42:
foto:
[afbeelding]
Verwijderd
zojuist is me uitbreiding live gegaan helaas net op dat moment de zon pleitheine
Vanaf Achterkant gezien

De omvormer op de overloop.

vanaf voorkant gezien

uitbreiding was 2000wp ben benieuwd wat het gaat doen
Vanaf Achterkant gezien

De omvormer op de overloop.

vanaf voorkant gezien

uitbreiding was 2000wp ben benieuwd wat het gaat doen
ehh vonken trekkenuitbreiding was 2000wp ben benieuwd wat het gaat doen
Goed gedaan hoor
Verwijderd
ja naar verwachting kom ik nu op vebruik 0 khw uit tot -200 kwh afhankelijk van t weer natuurlijk
money wel spend hihi
maar heb nu 2 omvormers in 1 site draaien bij omnik, de bezoeker ziet alleen het totaal plaatje maar als ik inlog dan zie ik de opbrengst per omvormer
money wel spend hihi
maar heb nu 2 omvormers in 1 site draaien bij omnik, de bezoeker ziet alleen het totaal plaatje maar als ik inlog dan zie ik de opbrengst per omvormer
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2014 15:37 ]
Ik wil op mijn platte dak een oost-west opstelling plaatsen van 14x285WP SunTech panelen. Dit zijn panelen van 200x100 wat voor mijn dak ideaal is, er passen niet meer panelen met de standaard maat van 160x100.
Deze 14 panelen zouden max zo'n 4000 WP moeten zijn maar in oost-west is dat natuurlijk niet haalbaar. Ik zit te kijken naar een Power-One 3000 omvormer met 2x MPP die ieder 2000W aankunnen. De leverancier adviseert echter de Power-One 4200 omdat je anders veel vermogen zou laten liggen (De leverancier rekent met een max van 300WP voor deze 285WP panelen). Wat is nu wijsheid? De meerprijs voor de zwaardere omvormer is slechts 75 euro.
Als ik hier de verhalen zo lees wil je het liefst zo klein mogelijke omvormer, eventueel zelfs nog lager dan 3000. Als je per MPP tracker maar het vermogen van 1 kant kwijt kan en dat is hier het geval met 2000W.
Ik heb veel gelezen en snap het punt van onder dimensioneren maar ik moet zeggen dat ik 3000W ook wel weinig vind voor een 4000WP systeem, en zeker nu de leverancier met een voorstel komt voor een zwaardere omvormer zet dat me toch aan het twijfelen.
Deze 14 panelen zouden max zo'n 4000 WP moeten zijn maar in oost-west is dat natuurlijk niet haalbaar. Ik zit te kijken naar een Power-One 3000 omvormer met 2x MPP die ieder 2000W aankunnen. De leverancier adviseert echter de Power-One 4200 omdat je anders veel vermogen zou laten liggen (De leverancier rekent met een max van 300WP voor deze 285WP panelen). Wat is nu wijsheid? De meerprijs voor de zwaardere omvormer is slechts 75 euro.
Als ik hier de verhalen zo lees wil je het liefst zo klein mogelijke omvormer, eventueel zelfs nog lager dan 3000. Als je per MPP tracker maar het vermogen van 1 kant kwijt kan en dat is hier het geval met 2000W.
Ik heb veel gelezen en snap het punt van onder dimensioneren maar ik moet zeggen dat ik 3000W ook wel weinig vind voor een 4000WP systeem, en zeker nu de leverancier met een voorstel komt voor een zwaardere omvormer zet dat me toch aan het twijfelen.
It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.
Wat is de hellingshoek van dit nieuwe systeem?cosmoOo schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 19:09:
Ik wil op mijn platte dak een oost-west opstelling plaatsen van 14x285WP SunTech panelen. Dit zijn panelen van 200x100 wat voor mijn dak ideaal is, er passen niet meer panelen met de standaard maat van 160x100.
Hier 3200Wp op een 2000Wac omvormer ging prima, niet meer dan enkele 2050Wac pieken gezien. Inmiddels wel op een 3000Wac omvormer, maar dat was in verband met 2 MPPT aansluitingen, daarnaast nog een paar paneeltjes uitbreiden naar 3800Wp met de loop der tijd.cosmoOo schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 19:09:
Reken gewoon een factor 3/4 vermogen op het midden van de dag, de hoogte hiervan is sterk afhankelijk van de dakhoek op oost-west. In de winter hebben we de grootste moeite om er degelijk vermogen uit te halen met die dakhoek.
De hellingshoek is nog te kiezen, het is een plat dak. Iets van 10-20 graden is het idee, ik heb nog niet echt duidelijk of daar veel verschil in zal zitten.
It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.
20 graden, neem dan de 4000Wac
Hoi Splug, dank voor deze beschrijving (netjes en duidelijk gemaakt!)! Als mijn problemen met de opwek zijn opgelost (zie posts v/h weekend) wil ik mij ook verder verdiepen in de logging. Ik hem een Samil Power inverter; ik denk ergens gelezen te hebben dat de Samil Power inverter gelijk zijn aan de Growatt. Denk jij dat jouw oplossing ook gaat werken voor de Samil Power Inverter? Besef me dat het testen echt uitsluitsel gaat geven, maar wellicht weet je het.splug schreef op maandag 09 juni 2014 @ 23:35:
Het is me uiteindelijk gelukt om de data van mijn Growatt 3600MTL omvormer automatisch te uploaden naar PVOutput. Hiervoor gebruik ik een Growatt Wifi Module en een Raspberry Pi. Zie hier:
Er is alleen nog de mogelijk boven op de dakkapel, dus op oost en west er nog 2 bij wat een totaal maakt van 10x sanyo op oost en hetzelfde op west. Zit dan alleen met een andere hellingshoek + dat het me meer aan materiaal gaat kosten. (zonneschans) Zit er toch sterk over na te denken om het bij die 7 x ec solar te houden, maar wel in gedachten houden dat ik nog kan uitbreiden met beide type panelen.migjes schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 11:25:
[...]
jep dit is nice.
ik vind sanyo er een beetje karig er van af komen zo, echt niet een paneeltje meer mogelijk?
als dat wel mogelijk is veranderd mijn antwoord wel wat.
Ik ga hier mee aan de slag, de keuze is nu overzichtelijk wat betreft omvormers.ik ga even uit van de 7x ec solar. (en ik schrijf het uit mijn hoofd, zelf even preciezer na rekenen)
346Vmpp dan nog de temperatuur van de in factoren.
dat geeft ongeveer 280Vmpp als het heet is en een 370Vmpp als het er koud is.
stel dat het een warme mooie dag is en de 3 onderste panelen komen in de schaduw en de diodes tikken in.
maakt: 280/7*5=200Vmpp.
cool, dat is genoeg voor vrijwel iedere tl omvormer.
vanwege de schaduw zou ik wel een omvormer kiezen met mppscanning of optitrak.
dus een power-one 3.0 of sma3000lt , goodwe of omnik vallen dan hellaas af.
(maar ik ken ook niet alle omvormers, mischien is er nog wel iets mogenlijk)
Op oost west zou ik voor een zo lage mogelijke helling gaan. Bij ons een oost west met 16 LG 290 45 graden 4640 Wp komt niet boven de 3000W op deze dagen.
Een ander oost west met 12 Yingli 270 10 graden 3240 Wp komt niet boven de 2500W op deze dagen
In verhouding presteert de 10 graden beter dan de 45 graden opstelling.
Een ander oost west met 12 Yingli 270 10 graden 3240 Wp komt niet boven de 2500W op deze dagen
In verhouding presteert de 10 graden beter dan de 45 graden opstelling.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.