Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.411 views

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

silvester6 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 22:55:
Op oost west zou ik voor een zo lage mogelijke helling gaan. Bij ons een oost west met 16 LG 290 45 graden 4640 Wp komt niet boven de 3000W op deze dagen.

Een ander oost west met 12 Yingli 270 10 graden 3240 Wp komt niet boven de 2500W op deze dagen

In verhouding presteert de 10 graden beter dan de 45 graden opstelling.
Logisch
Een oost west heeft voordeel uit de lange dagen dus in die tijd van het jaar moet je kijken en afstemmen, een lagere hoek dus. Zeker als je plat dak hebt en alle hoeken kan maken die je wilt, ook kan je meer kwijt met een lage hoek.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 14:57
oke, <knip>.

[ Voor 97% gewijzigd door sjimmie op 11-06-2014 09:48 . Reden: overbodig ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kunnen we de logging posts buiten dit topic houden?

Wise enough to play the fool

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Grim20 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 22:36:
[...]

Er is alleen nog de mogelijk boven op de dakkapel, dus op oost en west er nog 2 bij wat een totaal maakt van 10x sanyo op oost en hetzelfde op west. Zit dan alleen met een andere hellingshoek + dat het me meer aan materiaal gaat kosten. (zonneschans) Zit er toch sterk over na te denken om het bij die 7 x ec solar te houden, maar wel in gedachten houden dat ik nog kan uitbreiden met beide type panelen. :)

[...]

Ik ga hier mee aan de slag, de keuze is nu overzichtelijk wat betreft omvormers. ;)
je maakt nu met de ec solar een planning die erg dicht bij mijn set komt.
jij doet 7 x 96 cellen van 5" = 672 cellen
en ik heb 10 x 72 cellen van 5" = 720 cellen.
http://www.zonnestroomopb...g/migjes/16786/18291.html

als ik goed naar mijn set kijk dan zou ik eigenlijk nog iets beter af zijn om +/-792 cellen op 1 mpp te zetten.
maar daar heb ik ook geen mooie dak ruimte voor.

de schaduw en een voorbeeld:
ik heb eens een vergelijking gemaakt met iemand die net zo als jij panelen onder het dakkapel had en ook oost west. (even oppassen de cijfers zijn aardig bewerkt om de 2 setjes qua grote te kunnen vergelijken)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/Nicowico.jpg
rood is mijn power-one en blauw is een omnik met schaduw vergelijkbaar als die jij hebt.

bij zuid setjes krijg je een mooie parbool aan opbrengst te zien.
bij oost-west setjes is het meer een tiet.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
bij jouw zal door de schaduw van de dakkapellen de tepel wel weg vallen.

verder heeft silvester6 ook een goed punt, de genoemde omvormers kunnen best wel wat meer Wp gebruiken, maar zullen met wat je nu plant het ook goed doen.
als je 10x sanyo op een power-one PVI 3.0 zijn mpp zet, dan doe je een gezonde onder dimensionering (2000W voor 1 mpp), geen probleem. maar ja het moet wel op dak passen. (en een beetje betaalbaar blijven.)

je kunt ook nog net doen zo als ik, ik heb de power-one(of andere omvormer) eerst laten hinkelen met alleen panelen op oost.
om zo eerst weer eens op financiële krachten te komen. en later heb ik de west set er bij gekocht.
dat leverde mij maar een +/-25kWh/kWp minder op dat hinkelen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:51

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik zit met een optimalisatie vraagstuk.

Heb 10x Canadian Solar 250 en 4x 245 Wp in 2 strings van 7 panelen op een Omnik 3.0 TL.

Beide strings geven zo tussen de 187 en 240 V af wat ik zo ongeveer heb kunnen terugvinden in de logging van pvoutput. Het systeem is pas live sinds 23/5, ligt op een plat dak de hoek is circa 30 graden volgens mij.

Omnik geeft
code:
1
2
Max. DC voltage [V] 590
MPPT DC voltage Range 120 - 500

En deze curve
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14179357/Omnik_eff-curve.PNG

De panelen hebben deze specificaties
code:
1
2
Vmp NOCT  27,4*14=   383,6
Voc STC  37,2*14=   520,8

Dus dat zou mooi binnen de specs moeten blijven. Kan ik deze strings vrij eenvoudig mbv een tweetal Y-kabels op beide MPPT's kunnen aansluiten? Of zijn er ergere weerscondities waardoor dit niet fijn werkt?

En kan ik ook vrijwel elke willekeurige Y-kabel hiervoor gebruiken, of is er een bepaald merk oid aan te raden? Het lijkt mij vrij generiek namelijk. O-) 8)7

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• splug
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-03-2023
konehead schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 21:26:
[...]

Hoi Splug, dank voor deze beschrijving (netjes en duidelijk gemaakt!)! Als mijn problemen met de opwek zijn opgelost (zie posts v/h weekend) wil ik mij ook verder verdiepen in de logging. Ik hem een Samil Power inverter; ik denk ergens gelezen te hebben dat de Samil Power inverter gelijk zijn aan de Growatt. Denk jij dat jouw oplossing ook gaat werken voor de Samil Power Inverter? Besef me dat het testen echt uitsluitsel gaat geven, maar wellicht weet je het.
Ik durf niet te zeggen dat gaat werken met jouw inverter. De methode die ik gebruik maakt gebruik van een Growatt Wifi Module ik ben er niet zeker van dat jij die kunt gebruiken en/of dit gaat werken voor jou.

Mocht het lukken laat het weten, want dan zou jouw ervaring toegevoegd kunnen worden. Suc6

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t1.0-9/p180x540/10402870_10202822638626170_532759851513489541_n.jpg

mijn 2000wp systeem draait ook lekker mee nu

totaal 5200 watt het net in _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2014 14:00 ]

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:57
Nog een optimalisatie vraagstuk:
14 maal Ja Solar panelen, momenteel in 2 strings van 7 stuks levert Pv van 227 volt bij de huidige temperaturen. Ik zou ze in serie kunnen zetten dan Pv circa 460 volt, wat buiten het MMP bereik van de omvormer valt. Bovendien komt de opstartspanning dan boven de 500 volt, wat de grens is van de omvormer (effekta ES3300).

Wat is wijsheid? Wie kan iets zinnigs roepen?

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Verwijderd

het mpp bereik is 120 tot 500 volt dus op dat gebied kan je er 1 string van maken
echter waarom zou je dat doen
kijk gewoon eens wat je strings doen
is bijv smorgens string1 die wat minder doet dan string2 en savods andersom dan kan je beter 2 strings houden

• geldersscheepje
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 15:30:
het mpp bereik is 120 tot 500 volt dus op dat gebied kan je er 1 string van maken
echter waarom zou je dat doen
kijk gewoon eens wat je strings doen
is bijv smorgens string1 die wat minder doet dan string2 en savods andersom dan kan je beter 2 strings houden
Aanvullende info: beide strings op zuid, zelfde oriëntatie, geen schaduw. Zat te denken dat de omvormer dan wat effectiever is? Aan de andere kant: waarvoor al die moeite voor een tiental wattjes (omdat we een Tweaker zijn :+ )

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Begrijp ik goed dat je nu een werkende situatie hebt en een andere situatie bedacht hebt waarvan je al weet dat die buiten de specs van de omvormer valt? Wat is dan precies je vraag :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• geldersscheepje
Proton_ schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:04:
Begrijp ik goed dat je nu een werkende situatie hebt en een andere situatie bedacht hebt waarvan je al weet dat die buiten de specs van de omvormer valt? Wat is dan precies je vraag :)
Je bent een Tweakert of je bent het niet ... Op dit moment functioneert eea prima, maar de spanning van de panelen is nu erg laag. Ik zou de boel in serie kunnen zetten maar zit dan weer erg hoog.. (het is NOOIT goed). Wanneer zit je nu qua rendement beter: Lage V of (te?) hoge V, "that's the question" en schiet ik er überhaupt wat mee op :?

Verwijderd

De nominale spanning van je omvormer is 360Vdc volgens datasheet, de nominale spanning wordt dan ook meestal gebruikt om de efficiëntie van de omvormer te bepalen.
het zou dus kunnen dat de efficiëntie van de omvormer verschilt per voltage... maar nergens in het datasheet staat dit vermeld.

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11 00:20

MieJuul

3970Wp

Hoe laat gaat je set 's morgens aan?
Ik denk dat met de panelen in serie de opstart spanning veel eerder behaald wordt dan nu het geval is.
Tevens, uit mijn 12 panelen (230wp op wzw)) komt op dit moment 303 volt.
2 panelen erbij zou dan nog ruim binnen de specs vallen.
Eventuele problemen kan je krijgen in de winter periode, als het aanmerkelijk kouder is waardoor er meer spanning uit de panelen komt.
De kans is er, zij het in mijn ogen klein.
De vraag is, durf je de gok te wagen?! ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Verwijderd

ja ik beken, ik heb weer 5 mono paneeltjes van suntech bijgekocht, een kilowattje

• Rol-Co

Rol-Co

Nog meer? Je hebt toch al bijna 6 kilowatjes liggen?

Verwijderd

hier nu in totaal 6320 wp en gister 38 kwh ermee opgewekt. niet slecht voor een amateur hahahha

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Nice!

Nu je onderschrift nog updaten ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:06
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 06:31:
hier nu in totaal 6320 wp en gister 38 kwh ermee opgewekt. niet slecht voor een amateur hahahha
Hier in totaal 4320wp en gisteren 29.5kWh opgewekt. Mooie dagen zo! 8)

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:18
imdos schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 12:31:
Ik zit met een optimalisatie vraagstuk.

Heb 10x Canadian Solar 250 en 4x 245 Wp in 2 strings van 7 panelen op een Omnik 3.0 TL.

Beide strings geven zo tussen de 187 en 240 V af wat ik zo ongeveer heb kunnen terugvinden in de logging van pvoutput. Het systeem is pas live sinds 23/5, ligt op een plat dak de hoek is circa 30 graden volgens mij.

Omnik geeft
code:
1
2
Max. DC voltage [V] 590
MPPT DC voltage Range 120 - 500

En deze curve
[afbeelding]

De panelen hebben deze specificaties
code:
1
2
Vmp NOCT  27,4*14=   383,6
Voc STC  37,2*14=   520,8

Dus dat zou mooi binnen de specs moeten blijven. Kan ik deze strings vrij eenvoudig mbv een tweetal Y-kabels op beide MPPT's kunnen aansluiten? Of zijn er ergere weerscondities waardoor dit niet fijn werkt?

En kan ik ook vrijwel elke willekeurige Y-kabel hiervoor gebruiken, of is er een bepaald merk oid aan te raden? Het lijkt mij vrij generiek namelijk. O-) 8)7
Je kunt ze gewoon parallel zetten over de 2 trackers. De spanning zakt wat in bij het leveren maar dat doet hij nu bij een enkele tracker ook. Met nog warmer weer zal het voltage iets zakken maar blijft vast boven de 120V, anders moet het wel heel gek gaan.
Je moet er wel rekening mee houden dat de string zich aanpast aan de laagste in de serie. Het is dus niet de meest mooie oplossing om verschillende panelen in 1 string te zetten.

Zie onderstaande link voor de zelfde situatie. Hier staan de onderdelen die je nodig hebt.
http://libra-energy.eu/nl...mpp-trackers#.U5lJHCgZns0

[ Voor 5% gewijzigd door Headshot_NL op 12-06-2014 08:34 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

Verwijderd

Nu je onderschrift nog updaten ;)
done hahahahah _/-\o_

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:56
SolarEdge API werkt goed! Ben er zeer content mee! Ook de PVOutput iPhone App is zeer cool.

Voor foto's zie:

https://www.facebook.com/Volt4U/posts/661056467302487

Voor de live data zie mijn onderschrift of hier Live

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

Verwijderd

MieJuul schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:26:
Hoe laat gaat je set 's morgens aan?
Ik denk dat met de panelen in serie de opstart spanning veel eerder behaald wordt dan nu het geval is.
Tevens, uit mijn 12 panelen (230wp op wzw)) komt op dit moment 303 volt.
2 panelen erbij zou dan nog ruim binnen de specs vallen.
Eventuele problemen kan je krijgen in de winter periode, als het aanmerkelijk kouder is waardoor er meer spanning uit de panelen komt.
De kans is er, zij het in mijn ogen klein.
De vraag is, durf je de gok te wagen?! ;)
Ik zit ook met dit dillema. Volgens SMA Design kan ik 10 x 250 wp kwijt op mijn 2000 HF maar de V komt bijna nooit aan de max en ook over het algemeen hou ik 200 Watt ruimte tot de max van de omvormer. Dit laatste komt waarschijnlijk door de helling van 45 graden. Kan ik hier nog een paneel bij zetten? Wat gebeurt er met omvormer als wel de maximale V wordt overschreden? Begrensd hij hem dan of beschadigt hij dan? Ik denk het laatste....

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:58
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 13:04:
[...]

Ik zit ook met dit dillema. Volgens SMA Design kan ik 10 x 250 wp kwijt op mijn 2000 HF maar de V komt bijna nooit aan de max en ook over het algemeen hou ik 200 Watt ruimte tot de max van de omvormer. Dit laatste komt waarschijnlijk door de helling van 45 graden. Kan ik hier nog een paneel bij zetten? Wat gebeurt er met omvormer als wel de maximale V wordt overschreden? Begrensd hij hem dan of beschadigt hij dan? Ik denk het laatste....
Als ik me niet vergis geeft Sunny Design inderdaad expliciet dat laatste aan in zulke gevallen.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:28

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb vandaag met wat collega's een cool systeem opgeleverd over een sedum dak heen. Wil even een fotootje met jullie delen:

Afbeeldingslocatie: https://0cibka.dm1.livefilestore.com/y2pVHeJ3i1NXHOIUmRZZxO35brW-r90e3zurs58aboiWt6klvrfRTLvBn7UD9-RNZSIqh28Z69wFvABrpXYENXUUQbxg5B8pnAJnxiyjuRrPBg/WP_20140612_027%20klein.jpg?psid=1

Ziet er vet uit he :9 :9~

[ Voor 31% gewijzigd door DjVe op 12-06-2014 14:36 ]

Verwijderd

misschien offtopic van mij maar gaat op deze manier de sedum niet kapot met als gevolg dat je dakdekking niet meer naar behoren is ?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Het sedum onder de panelen zal inderdaad voor een deel afsterven, maar dat is in overleg besloten. Er is nog heel veel sedum over op dit dak :)

Verwijderd

Vandaag na het eerste jaar PV ook de eerste bijbehorende jaarafrekening gekregen :9
Ons maandbedrag wás €134,- en heb ik op de site zelf aangepast naar €65,- in twee stappen.

Nu kreeg ik een eindnota, met kek gepersonaliseerd filmpje ;) met de melding dat verbruik met 84% was gedaald. Tot op heden geen vragen, geen opmerkingen, en geen melding dat ze mijn draaischijfje komen ophalen! >:)

Verwijderd

*** VIRUS-ALERT***

Het PV-Virus dan we te verstaan... :+

We komen nog 500 kWh tekort voor een dekkende opwek, dus ben ik op zoek naar meer opbrengst. Aangezien het dak vol ligt ben ik aan het denken aan het kleine afdakje boven de voordeur...
Afbeeldingslocatie: http://s3.postimage.org/e77jfvwyb/bomen.jpg

Zal dat maarzo mogen? Is dat dak, of gevel? :?

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-11 18:28
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het krijgen van "snail tracks' ?
Het zijn donkerelijnen die dwars door een cel heen gaan. Is dit garantie?

Afbeeldingslocatie: http://media.photon.info/picture/00125321B.jpg

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 15:42:
*** VIRUS-ALERT***

Het PV-Virus dan we te verstaan... :+

We komen nog 500 kWh tekort voor een dekkende opwek, dus ben ik op zoek naar meer opbrengst. Aangezien het dak vol ligt ben ik aan het denken aan het kleine afdakje boven de voordeur...
[afbeelding]

Zal dat maarzo mogen? Is dat dak, of gevel? :?
Het afdakje is bestaand/origineel.
Zou niet weten waarom je daar geen panelen op zou mogen leggen.

Een ander verhaal wordt het (lijkt mij) als je een afdak zou maken die er origineel niet was.

Maar goed, dat is mijn bescheiden kijk op de zaak :P

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-11 23:16
Volgens mij gaat het niet om "origineel", maar of het binnen de vorm van de woning past. Het dak is een essentieel onderdeel van de woning, het afdakje niet.

3kwp pvoutput

Verwijderd

Als je op voorkant woonhuis panelen mag plaatsen mag t ook op dit dakje. Daar is geen onderscheid in omdat t bij de woning hoort.

Hier nu nog 2300watt op dit moment , best lekker zo due uitbreiding erbij

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 20:32
Vandaag is Guus bij mij langs geweest voor het installeren van 2640 Wp: 16x Solar Frontier SF-165S op een StecaGrid 3010. Hij startte omstreeks 09:00 en om 15:45 was de hele klus geklaard. Fotoverslag!

Meterkast
Voordat Guus kwam, had ik al de nodige voorbereidingen aan elektra getroffen. Eerst heb ik de hele meterkast aangepakt. De oude groepenkast had op zich nog wel ruimte voor een extra automaat en kWh-meter, maar voldeed niet meer aan de normen. En de rest van de kast was gewoon een troep.

Oude groepenkast:

Afbeeldingslocatie: http://www.vandomburg.net/wp-content/uploads/2014/06/foto-11-e1402605150258.jpg

De groepenkast bevatte geen aardlekschakelaar; die zat in de behuizing er direct onder. Er zaten dus zeven groepen achter één aardlek. Dat was mijn belangrijkste reden om de hele groepenkast aan te pakken.

Een plafond ontbrak. In dat stadium nog niet zo erg, want zo was goed te zien hoe alles liep. Links een oude zink-lucht beltransformator, met een stekker aangesloten op een stekkerdoos met randaarde. De stekkerdoos was met huishoudsnoer aangesloten op een ongeaard stopcontact, dus die randaarde was een wassen neus. Niet erg voor de beltrafo maar niet zoals het hoorde.

Ten slotte: die VMvK-kabels, moesten die nou echt over de pijpen heen?

Afbeeldingslocatie: http://www.vandomburg.net/wp-content/uploads/2014/06/foto-4-e1402605256557.jpg

Nog eentje: onderin was wat glaswol getrapt, maar verder was er geen bodem. Als je goed kijkt dan zie je rechts dat één van de VMvK-kabels met buis los hing. Verder hingen links en rechts een aantal UTP- en telefoonkabels los, kriskras voor de meter langs.

Nieuwe groepenkast:

Afbeeldingslocatie: http://www.vandomburg.net/wp-content/uploads/2014/06/photo-e1402605450754.jpg

Het kost even klussen, maar dan heb je ook wat. De groepenkast heb ik vervangen door een ABB Hafonorm met busboard. Op het busboard heb ik allemaal aardlekautomaten geplaatst, plus een beltrafo en een stopcontact.

Naast de PV-groep heb ik een DMMetering PRO1D kWh-meter geplaatst met 2000 pulsen per kWh op de S0-uitgang. Dat komt straks mooi van pas voor mijn Arduino-project. Links bovenin is een werkschakelaar voor de PV-installatie.

Op de rechterwand is een stekkerdoos (onderste zwarte rij), een switch (bovenaan) en een homeplug (witte plug onderin). Net achter het kozijn heb ik de UTP- en coaxkabels geleid met kabelclips.

De oude groepen op de achterwand zijn buiten gebruik, maar kon ik niet zomaar verwijderen. De onderste groep met dag/nachtrelais loopt via de verzegelde hoofdzekering. De oude krachtgroep loopt via de hoofdschakelaar, waar ik geen nieuw zijkantje voor had. Die heb ik dus maar laten zitten.

Een plafond en bodem gemaakt uit MDF maken de klus af. Omdat Guus een SEI-erkenning heeft, heb ik hem gevraagd mijn werk te controleren. Dat bleek dik in orde.

Guus aan de slag

Omstreeks 09:00 kwam Guus aanrijden. Oorspronkelijk waren we uitgegaan van 15x Solar Frontier SF-165S op een StecaGrid 3000, zodat er later nog drie panelen bij konden. Een ventilatiekoker van de badkamer was de reden om nu niet meteen voor 3x6 panelen te gaan.

Het plan wijzigde toen Guus vertelde dat hij een StecaGrid 3010 mee had genomen. Hij schatte in dat die beter zou werken met 3x5 panelen. Maar toen we bedachten dat op een 3010 ook heel goed 4x4 panelen kunnen, werd dat het nieuwe plan.

De eerste Click-fit montagerail zit er op:

Afbeeldingslocatie: http://www.vandomburg.net/wp-content/uploads/2014/06/IMG_0023-e1402606645782.jpg

Ondertussen hangt Guus de omvormer op. Eerder al had ik de lasdoos geplaatst en bekabeling naar boven getrokken:

Afbeeldingslocatie: http://www.vandomburg.net/wp-content/uploads/2014/06/IMG_0024-e1402606847592.jpg

Na een ochtend werk, wat nectarines en een kroket of twee zitten alle rails en de eerste rij panelen er op:

Afbeeldingslocatie: http://www.vandomburg.net/wp-content/uploads/2014/06/IMG_0027-e1402606792225.jpg

Eindresultaat

En na een paar uur passen en meten mag het eindresultaat er wezen. Op de panelen zit nog wat stof, dat na de eerste regenbui wel zal verdwijnen. Maar eerst wens ik nog veel zon ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.vandomburg.net/wp-content/uploads/2014/06/IMG_0032-e1402606683828.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.vandomburg.net/wp-content/uploads/2014/06/IMG_0030-e1402606728355.jpg

Opbrengst

Na 16:00 heb ik mijn Steca aangemeld voor het PV Dashboard. Dat was even zoeken op de nieuwe website, want alle URL's uit de handleiding werken niet meer. Gelukkig bood Google uitkomst.

Logging is beschikbaar vanaf 16:20. Daarvoor had hij gepiekt op 1974W, om 15:20 even nadat de laatste string werd aangesloten.

De installatie heeft nog tot laat opbrengst geleverd, toen het dak al lang in de schaduw lag. Veel langer dan ik had verwacht. We hadden Solar Frontiers gekozen vanwege de looks, maar ik word ook erg vrolijk van de wetenschap dat ik iedere minuut van elk zonne-uur eruit kan persen!

Toekomst

De verwachte productie ligt een leuk stuk boven ons huidige verbruik, dus qua panelen zit 't wel even goed zo. Ook ligt een verbouwing van de badkamer of het verleggen van de (asbesthoudende) ventilatiekoker niet in het verschiet.

Ik ga nu verder met logging en home automation met mijn Arduino. Geïnspireerd door de Solarmeter van Harold heb ik een eigen variant gemaakt die werkt met hardware interrupts én de optische poort van mijn MT171 meter ondersteunt. De IR read/write head van Udo heb ik al aan de praat. Ook krijgt-ie een schakelrelais waar ik onder andere de tuinverlichting mee kan schakelen.

Kortom, genoeg te tweaken!

Verwijderd

Dit las ik op http://www.bouwenwonen.net/ ben benieuwd hoe jullie er op reageren.
;)
PID-box lost rendementsverlies zonnepanelen op
Zonnepanelen: dé groene stroomoplossing die nog steeds aan zijn opmars bezig is. Na verloop van tijd verliezen de panelen echter vaak aan rendement. Dit doet zich niet enkel voor in België, maar wereldwijd. Ilumen ontwikkelde de PID-box, een ingenieuze innovatie die hieraan een halt roept.

Potential Induced Degradation
Het verlies aan rendement staat bekend onder de noemer ‘PID’ of Potential Induced Degradation. Door een gebrek aan aarding van de panelen treedt er een verzwakking van de PN junctie op wat voor rendementsverlies zorgt. Hierdoor ontstaat er een versnelde degradatie: na 2 à 3 jaar halen ze vaak nog slechts 20 tot 50% van het beloofde rendement. Doordat dit proces begint aan de meest negatieve zijde van de string zonnepanelen, zal de totaalinstallatie in het begin een afwijking vertonen van 3 tot 6%, wat zeer moeilijk detecteerbaar is voor de eigenaar, maar wel ernstige gevolgen kan hebben.

Revolutionaire oplossing
Tot op vandaag was een nieuwe installatie van zonnepanelen de enige mogelijkheid om te ontkomen aan PID. Ilumen brengt hier verandering in: dankzij uitgebreide studies en testen, hebben zij als eerste de PID-box ontwikkeld. Dit compacte toestel wordt tussen de panelen en de omvormer geïnstalleerd. ’s Nachts, wanneer de panelen niet actief zijn, doet de PID-box zijn werk en zal het de aangetaste zonnecellen herstellen. De box versterkt de PN-overgang, het hart van de halfgeleider in elke zonnecel, door een hoge elektrische lading door de cellen te sturen. De behandelde panelen kennen na gemiddeld 40 dagen opnieuw een efficiëntie van 98%. Ilumen is de enige die zo’n grote regeneratie reeds aantoonde! Bovendien beschermt de PID-box de installatie tegen toekomstig rendementsverlies, is hij toepasbaar op elk merk van panelen en onafhankelijk van de omvormer. Ook qua verbruik kan je met de PID-box de bal niet misslaan: het verbruik is gemiddeld 1% van de meeropbrengst aan energie.

Succesvolle toepassingen
Om de betrouwbaarheid van de technologie uitgebreid na te gaan, testte Ilumen haar al succesvol uit bij een aantal grote zonne-energieproducten, zoals Enpower, Sunedison, Sunthing en zelfs bij JA Solar in China. Dankzij deze succesvolle testen ontwierpen ze een kleinere PID-box, die uitermate geschikt is voor particuliere toepassingen.De PID-box werd onlangs aan het grote publiek voorgesteld op de Intersolar Beurs in München, dé grootste beurs voor zonne-energie en kreeg hier enorm veel aandacht.

Prijs: Vanaf € 699 voor een oplossing

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Of gewoon je panelen aarden ?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Verwijderd

wij van wc eend adviseren ......

sorry hoor maar 20 tot 50% rendement verlies na 3 jr
dan zou een 3000wp systeem na 3 jr spontaan nog 1300 tot 1800khw opwekken dan schaft niemand toch panelen aan 8)7

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2014 07:08 ]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-11 17:22
Je kunt ook Yomanda vragen je panelen in te stralen. Dat werkt net zo goed.

Verwijderd

Door een gebrek aan aarding van de panelen treedt er een verzwakking van de PN junctie op wat voor rendementsverlies zorgt.
De box versterkt de PN-overgang, het hart van de halfgeleider in elke zonnecel, door een hoge elektrische lading door de cellen te sturen.
gebrek aan aarding en dat los je op door er een electrische lading door heen te sturen jaja
dan zouden zonnecellen toch zelfherstellend zijn zou je denken gezien dat er overdag genoeg electrische lading doorheen gaat kuche kuche kuche O-)

• sjimmie
Klinkt net zo logisch als een magneet op je waterleiding om te ontkalken...
Maargoed, ALS het zou kloppen dan ben ik niet alleen benieuwd naar het verbruik maar ook naar de TVT!

edit: Als ik google op dat PID dan zijn het sowieso niet alle panelen die er last van hebben en zijn er nog een paar specifieke condities. http://www.en.csp.fraunhofer.de/aktuelles/details/id/51/

[ Voor 37% gewijzigd door sjimmie op 13-06-2014 07:40 ]

Verwijderd

neem als voorbeeld een 3000wp systeem met 0,9 factor qua opbrengst
dan is het 2700kwh per jaar

volgens dat boxgeval zou de opbrengst na 3jr minimaal 20% lager zijn oftwel
2700 -20% is 2160 kwh ( dat verschil zie je wel )

na plaatsing van die box heb je tot 80% verbetering over het ingeslopen verlies
verlies is 2700 kwh -2160 kwh oftewel 432 kwh zou je er weer mee "opwekken "
dan zou je met deze cijfers hem na 8 jr op break even zitten echter in die tussentijd volgens die site loopt het rendement van je zonnepanelen nog steeds schrikbarend achteruit

zoals ze zeggen na 2 a 3 20 tot 50% verlies
dus na 6 jr zou dat 3000wp systeem nog maar 1500 kwh opwekken als je hun cijfers moet geloven .

en daarmee is die terugverdientijd dan 15jr ohjaa in tussentijd is die box ook al stuk/versleten

• sjimmie
Oke, er zit op z'n minst waarheid in: http://solarenergy.advanc.../ENG-PID-270-01%20web.pdf
Pagina 5/6.

Maar dan nog kan PID door meerdere (5) factoren worden veroorzaakt slechts 1 oorzaak is te "reversen" op deze manier. Lees het pdf-je maar.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het blijft dus wel interessant op de zaak qua systeemrendement te monitoren.

Dat kan redelijk eenvoudig door bij het KNMI wat meetgegevens van het dichtstbijzijnde meetstation te downloaden en in je spreadsheet een momentane rendementsberekening te maken van je installatie.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• sjimmie
Om het potentiele probleem te voorkomen moet je de min-pool aarden en dat mag niet als je een transformatorloze omvormer hebt. (want dan krijg je een ground-fault)
Met alleen het aarden van het metalen frame voorkom je potentiele PID niet.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

sjimmie schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 08:27:
[...]

Om het potentiele probleem te voorkomen moet je de min-pool aarden en dat mag niet als je een transformatorloze omvormer hebt. (want dan krijg je een ground-fault)
Met alleen het aarden van het metalen frame voorkom je potentiele PID niet.
Oké, ik dacht al. Want hier is het frame geaard.

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-11 23:16
Je hebt toch vaak 10jaar garantie op je panelen? Als je na 3 jaar zoveel degradatie hebt, dan lijkt me dus dat een uitgesproken zaak.

3kwp pvoutput

Verwijderd

als in de tussentijd de fabriek niet al 3keer is doorgestart onder een andere naam ja

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-11 07:34
Ik heb nu al een tijdje een referentie paneeltje van solarlog er naast hangen om te controleren hoe mijn panelen werken. Deze is 3 jaar later geplaatst en nog steeds haal ik het zelfde of zelfs meer als als het referentie paneel. Grappige is wel dat het referentie paneeltje het smorgens vaak beter doet en smiddags na de piek mijn grote panelen weer. Ben zelf wel benieuwd wanneer ik echt een degradatie ga zien.

[ Voor 3% gewijzigd door silvester6 op 13-06-2014 10:14 ]

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:06
Heren, ik vraag me iets af, wij zijn momenteel bezig met een nieuwbouw woning en ik wil hier panelen gaan leggen, maar nu is mijn vraag hoe zit het met transport kosten die de energie leverancier vraagt ? betaal je deze of vervallen die gezien je ook terug levert.

• sjimmie
LightStar schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 11:47:
hoe zit het met transport kosten die de energie leverancier vraagt ? betaal je deze of vervallen die gezien je ook terug levert.
Als je teruglevert dan gaat dat toch ook over het netwerk van de leverancier?
Transportkosten zijn de kosten die gemaakt worden door het transporteren van uw energielevering op het bestaande elektriciteits en gasnetwerk. Transportkosten word ook wel als netwerkkosten vernoemd op uw factuur. Alle Energieleveranciers in Nederland maken gebruik van dit netwerk. De energieleveranciers betalen deze kosten uiteindelijk weer aan de netbeheerders. Iedereen met een energie aansluiting moet transportkosten betalen.

• LightStar
Oke duidelijk !, als je dus genoeg terug levert worden de kosten deels gedrukt.

• sjimmie
LightStar schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 11:53:
Oke duidelijk !, als je dus genoeg terug levert worden de kosten deels gedrukt.
Je vaste kosten blijven vaste kosten.
Je variabele kosten zullen dalen of zelfs negatief worden.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Vergeet niet dat je op een woonadres in Nederland ook een heffingskorting krijgt die vast staat op zo'n €380.

http://www.energieleveran...skorting-energiebelasting

Dat betekend dat je eigenlijk je gehele aansluiting gewoon voor niets hebt en dat je alleen 21/22/23 cent betaald voor de afgenomen kWh-tjes.

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:20
Chris96 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 16:06:
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het krijgen van "snail tracks' ?
Het zijn donkerelijnen die dwars door een cel heen gaan. Is dit garantie?

[afbeelding]
Welke panelen zijn dit? Heb hier zelf ook last van. Ben in discussie met de leverancier. Ik zie een daling in de opbrengst.

• migjes
LightStar schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 11:47:
Heren, ik vraag me iets af, wij zijn momenteel bezig met een nieuwbouw woning en ik wil hier panelen gaan leggen, maar nu is mijn vraag hoe zit het met transport kosten die de energie leverancier vraagt ? betaal je deze of vervallen die gezien je ook terug levert.
oke.

ik ga even uit van een standaard prijs van 0,22 per kWh.

de rekening is dan (gerekend inc btw.):
aantal kWh gebruikt X 0,22 = bedrag variabel.
+ vastrecht van leverancier = 47,50
+ vastrecht van netbeheerder = 245,12
- heffings-korting = € 385,53

stel dat je 0 kWh uit het net trekt na salderen.
dan is de kosten 0 X 0,22 + 47,50 + 245,12 - 385,53 = -92,91
dat bedrag krijg je meestal niet uitgekeerd, maar word vaak van de gas rekening afgetrokken.

heb je dan nog meer kWh opgewekt dan je gebruikt, dan krijg je per kWh te veel maar 0,08 in plaats van de 0,22.
(soms ook wel eens kolen fooi genoemd, lol)
als de overige kWh's toch maar 0,08ct op leveren, dan is het al snel interessant om dat af te fakkelen met een elektrische kachel.
of nog beter neem een warmte pomp, moderne huizen kunnen al vrij snel met een klein lucht/water warmte pompje van warmte worden voor zien, en dan heb je helemaal geen energie rekening meer.

maar het belangrijkste bij het bouwen van een huis is niet pv, dat is later altijd nog toe te voegen aan het huis.
dat zijn eigenlijk 3 andere dingen.
isoleren, isoleren en nog eens isoleren.
warmte die je niet verliest hoef je ook niet duur op te wekken.
isoleren kun je eigenlijk alleen goed doen bij de bouw van het huis, later na isoleren is eigenlijk maar een lap middel.
dus gooi je centen eerst in het isoleren, en heb je dan nog over kun je kijken naar pv.
(niet denken dat de Nederlandse regels je genoeg isolatie geven, dat kan nog veel beter als de regels voorschrijven)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• LightStar
migjes schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 12:47:
[...]

maar het belangrijkste bij het bouwen van een huis is niet pv, dat is later altijd nog toe te voegen aan het huis.
dat zijn eigenlijk 3 andere dingen.
isoleren, isoleren en nog eens isoleren.
warmte die je niet verliest hoef je ook niet duur op te wekken.
isoleren kun je eigenlijk alleen goed doen bij de bouw van het huis, later na isoleren is eigenlijk maar een lap middel.
dus gooi je centen eerst in het isoleren, en heb je dan nog over kun je kijken naar pv.
(niet denken dat de Nederlandse regels je genoeg isolatie geven, dat kan nog veel beter als de regels voorschrijven)
Tnx voor je reactie ! het doet dus wat ik hoop.

Isoleren wordt al gedaan bij de bouw het zal dan ook aan de laatste eisen voldoen (dus incl een warmte terug win installatie), er zit standaard ook geen kruipluik omdat daar tocht langs komen (kan wel maar kost 140euro extra).

• migjes
LightStar schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 13:13:
[...]

Tnx voor je reactie ! het doet dus wat ik hoop.
no problemo.
Isoleren wordt al gedaan bij de bouw het zal dan ook aan de laatste eisen voldoen (dus incl een warmte terug win installatie), er zit standaard ook geen kruipluik omdat daar tocht langs komen (kan wel maar kost 140euro extra).
dat bedoel ik dus precies met de laatste zin:
"niet denken dat de Nederlandse regels je genoeg isolatie geven, dat kan nog veel beter als de regels voorschrijven"
dat kan vast nog een stuk beter ;)
zoek eens met google op passieve huizen en de normen daar voor.
je komt dan al snel op Duitse of Belgische sites, daar zijn ze al veel verder met dit soort dingen.
Nederland loop wat dat betreft aardig achter daar op en bouw bedrijven proberen echt tot maar precies de grens te doen. (en dan is het ook nog een heel vreemde virtuele berekening, niks met de praktijk te maken.)

het voordeel van isolatie is dat het zijn waarde blijft behouden ook na 20 jaar. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 13-06-2014 13:23 ]

• Nielsvr
  • Laatst online: 18-11 13:04
Ik wek op dit moment, middels aandelen in een windmolen, ongeveer 1000kWh per jaar op. Mijn verbruik ligt iets hoger, ik verwacht dit jaar op 1200kWh uit te komen. Ik zou het mooi vinden om dit te compenseren met een zonnepaneel.... maar nu de clue.

Ik zit in een appartementencomplex. 6e etage en kijk naar het oosten (tikje richting het zuiden). Ik heb vanaf zonsopkomst tot een uur of 1 's middags vol zon op het balkon. Ik kan hier een paneel installeren maar:

- Deze moet verticaal hangen (aan een muur)
- Max 100CM breed
- Max 200CM hoog

Nu kwam ik uit bij dit paneel;

http://www.sun-solar.nl/i...2-5-5-wp-voor-3-5-5-euro/

Zou dit wat zijn? En heeft het überhaupt zin voor mij omdat ik niet de hele dag direct zonlicht heb? Ik ben niet opzoek naar winst/rendement op korte termijn. Het is meer dat ik nu eenmalig wil investeren om zelf zo min mogelijk aan de energieleverancier hoef te hangen. Maar, ik ben wel op zoek naar iets van minstens 150kWh op deze locatie kan opwekken.. maar geen idee of dat realistisch is.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Mag dat wel van de VVE/Woningbouwvereniging?

• sjimmie
Heel grofweg, ook nog uitgaande dat je balkon uitsteekt en niet naar binnen is geplaatst, zou je met 1 vertikaal paneel van 255Wp op oost hooguit 120kWh/jr halen.
http://re.jrc.ec.europa.e...st.php?lang=en&map=europe

[ Voor 19% gewijzigd door sjimmie op 13-06-2014 13:34 ]

• Nielsvr
Ik zit op dit moment in de commissie voor onderzoek naar zonnepanelen voor bewoners van de VVE. Vandaar, dit is, naast op het dak, een van de mogelijkheden die ik wil onderzoeken.

Daarnaast mag er heel veel binnen je eigen balkon.

• migjes
@Nielsvr
simpel antwoord:
niet piepen, gewoon doen.
wat is een uitgaven van een 350 euro nu, dat moet je toch wel kunnen lijden.
lol

moeilijker antwoord:
oost levert wat minder op als zuid.
en ook de rechte ophanging zal niet erg goed zijn voor de opbrengst.
maar opbrengst zul je wel hebben.
kijk eens bij anton: http://www.antonboonstra.nl/energie/
die heeft 1 setje op noord hangen (terwijl hij ook ruimte heeft op zuid. lol)

ik zou zelf als je maar zo weinig plek hebt wel voor een ander paneel kiezen.
een yingly panda 270Wp of lg neon van 300Wp etc.....
maakt het wel een beetje duurder (niet echt veel) maar is dan wel lekker.

het zal vast ook niet mogen van de VVE/Woningbouwvereniging, maar een beetje publieke ongehoorzaamheid op zijn tijd is niet erg.
als niemand gaat klagen mag het wel. dus het is een kwestie van geluk of pech hebben.
maar het is zo goedkoop, ik zou de gok gewoon wagen.

• Nielsvr
Bedankt voor de inschatting en jvdmast voor de link, die is handig! Sommige mensen hebben hele huishoudtrappen of kasten gemonteerd aan de vrije muur op het balkon, dus met een zonnepaneel zal daar niet veel problemen mee zijn. Vandaar dat ik dit als 1 van de suggesties aan het bestuur wil aanbrengen.

Misschien moet ik maar gewoon een proefopstelling doen ;). We hebben ook appartementen op het zuiden en westen... dus ik wil een berekening doen van verwachte opbrengen zodat bewoners eenvoudig kunnen kiezen.

De balkons zijn naar buiten toe, en hebben qua afrastering vol glas op ongeveer 1M hoogte. Maar in principe straalt de zon daar overheen.

[ Voor 12% gewijzigd door Nielsvr op 13-06-2014 13:43 ]

• migjes
Nielsvr schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 13:34:
Ik zit op dit moment in de commissie voor onderzoek naar zonnepanelen voor bewoners van de VVE. Vandaar, dit is, naast op het dak, een van de mogelijkheden die ik wil onderzoeken.

Daarnaast mag er heel veel binnen je eigen balkon.
sunschinecompany is er wel eens me bezig geweest, om een grote set op het dak van een flat te gaan leggen.
ik dacht dat i toen een systeem van sma wou gebruiken om zo de stroom over de meters van de bewoners wou verdelen.

heb alleen niet gehoord of het is door gegaan en of het nu werkt.

(een VVE kan erg slecht salderen vaak, heeft te maken met een hoop regeltjes.
bewoners daar in tegen kunnen volgens de regeltjes erg goed salderen.
komt alleen een hoop bij kijken.)

• Nielsvr
De panelen die we eventueel op het dak zouden doen, zouden aangesloten worden op de algemene meter waar o.a. de liften, algemene verlichting en autoliften op aangesloten zijn. Hiermee zouden we die rekening willen reduceren en daarmee op den duur de algemene bijdrage aan de VvE. Dus een verdeelsleutel hoeft daar gelukkig niet in!

• migjes
Nielsvr schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 13:50:
De panelen die we eventueel op het dak zouden doen, zouden aangesloten worden op de algemene meter waar o.a. de liften, algemene verlichting en autoliften op aangesloten zijn. Hiermee zouden we die rekening willen reduceren en daarmee op den duur de algemene bijdrage aan de VvE. Dus een verdeelsleutel hoeft daar gelukkig niet in!
jep en daar zit nu het probleem.

is afhankelijk van het gebruik van het complex, maar zodra je over de 10.000kWh heen gaat aan gebruik vervalt een gedeelte van de energie belasting, en dat saldeert minder leuk als de eigenaren dat zouden kunnen.

(er is nog zoon grens en die licht bij de 100.000kWh, dan hoef je al helemaal niet meer aan pv te denken)

heb je een idee van het gebruik van de VvE?

• Nielsvr
Hmm, nee nog niet. Binnenkort een vergadering. We zitten er allemaal ook nog maar net 2 a 3 maanden in, dus het verbruik is nog niet gestabiliseerd (veel bouwvakkers nog, verhuizers die de liften misbruiken, etcetera). Dus ik weet ook nog niet hoe betrouwbaar die data is.

Toch, is het een redelijk energiezuinig complex. Overal zuinige (automatirsche) verlichting, en de grootste kostenposten zullen de (auto)liften wel zijn. Persoonlijk verwacht ik wel dat die boven de 10.000kWh uitkomen.

• roderickvd
Is het normaal dat de automaat waar de omvormer op zit handwarm wordt? Mijn fonkelnieuwe installatie is al een tijdje 8-9A aan het net aan het leveren. Meet ik de contactpunten op de automaat, die met 2,5 mm2 zijn bedraad, dan kom ik op 39 graden. Omliggende automaten met vrijwel nihil verbruik zijn met 29 graden toch 10 graden koeler.

Ik heb de contacten gecontroleerd. Die zitten goed vast en maken goed contact.

• migjes
Nielsvr schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 13:57:
Hmm, nee nog niet. Binnenkort een vergadering. We zitten er allemaal ook nog maar net 2 a 3 maanden in, dus het verbruik is nog niet gestabiliseerd (veel bouwvakkers nog, verhuizers die de liften misbruiken, etcetera). Dus ik weet ook nog niet hoe betrouwbaar die data is.

Toch, is het een redelijk energiezuinig complex. Overal zuinige (automatirsche) verlichting, en de grootste kostenposten zullen de (auto)liften wel zijn. Persoonlijk verwacht ik wel dat die boven de 10.000kWh uitkomen.
zoek het in ieder geval op, voorkomt vreemde verassingen.
tot de 10.000kWh is het 11ct belasting, daar boven is het maar 4ct belasting.
( http://www.belastingdiens...arieven_milieubelastingen )
dus soms is pv dan wel interessant en soms is dat het niet.
moet je eerst eens goed uitrekenen.

we horen het hier wel.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 13-06-2014 14:02 ]

Verwijderd

ik frot hier dik 4kw het net op op dit moment maar alle aansluitingen zijn gewoon even warm

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Headshot_NL schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 08:32:
[...]
Je kunt ze gewoon parallel zetten over de 2 trackers. De spanning zakt wat in bij het leveren maar dat doet hij nu bij een enkele tracker ook. Met nog warmer weer zal het voltage iets zakken maar blijft vast boven de 120V, anders moet het wel heel gek gaan.
Je moet er wel rekening mee houden dat de string zich aanpast aan de laagste in de serie. Het is dus niet de meest mooie oplossing om verschillende panelen in 1 string te zetten.

Zie onderstaande link voor de zelfde situatie. Hier staan de onderdelen die je nodig hebt.
http://libra-energy.eu/nl...mpp-trackers#.U5lJHCgZns0
Probleem is dat ik 14 panelen heb en volgens die website is tot 13 panelen aan te sluiten. Het gaat mij echter enkel om de efficiency die ik kan behalen door dichter bij het gewenste voltage te komen van de omvormer. het is zeker niet omdat ik Watts mis aangezien beide strings vrij goed leveren. De vroegste meting is vaak net na 6én of rond 7 uur en begint pas bij 160V ongeveer trouwens. Dus zodra ik meer dan 50W genereer en start met terugleveren.

Ik zit op het moment zo rond de 3kW terug te leveren bij een vrijwel onbewolkte dag. Nog even voor de volledigheid het zijn 2 strings van 7 panelen op een plat dak met een hoek van 30 á 35 graden en ligging ZW (225 graden).
Dan heb ik meer aan dit artikel vanwege het zoemende geluid en wat mogelijke kan zorgen voor extra opbrengst.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• migjes
roderickvd schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 13:57:
Is het normaal dat de automaat waar de omvormer op zit handwarm wordt? Mijn fonkelnieuwe installatie is al een tijdje 8-9A aan het net aan het leveren. Meet ik de contactpunten op de automaat, die met 2,5 mm2 zijn bedraad, dan kom ik op 39 graden. Omliggende automaten met vrijwel nihil verbruik zijn met 29 graden toch 10 graden koeler.

Ik heb de contacten gecontroleerd. Die zitten goed vast en maken goed contact.
ik heb vandaag toch al 12kWh door de groep gegooid. (rond de 9A)
de hoek waar de pv zit is wel iets warmer als de andere hoek, maar zeker geen 10 graden, meer 2 of 3 graden.

hoe heb je het gemeten eigenlijk?

• roderickvd
migjes schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 14:25:
[...]

ik heb vandaag toch al 12kWh door de groep gegooid. (rond de 9A)
de hoek waar de pv zit is wel iets warmer als de andere hoek, maar zeker geen 10 graden, meer 2 of 3 graden.

hoe heb je het gemeten eigenlijk?
Met een IR thermometer op de contacten. Meet ik de "frontjes", het gedeelte bij de schakelaar zeg maar, dan is het verschil 5 graden.

• migjes
imdos schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 14:24:
[...]

Probleem is dat ik 14 panelen heb en volgens die website is tot 13 panelen aan te sluiten. Het gaat mij echter enkel om de efficiency die ik kan behalen door dichter bij het gewenste voltage te komen van de omvormer. het is zeker niet omdat ik Watts mis aangezien beide strings vrij goed leveren. De vroegste meting is vaak net na 6én of rond 7 uur en begint pas bij 160V ongeveer trouwens. Dus zodra ik meer dan 50W genereer en start met terugleveren.

Ik zit op het moment zo rond de 3kW terug te leveren bij een vrijwel onbewolkte dag. Nog even voor de volledigheid het zijn 2 strings van 7 panelen op een plat dak met een hoek van 30 á 35 graden en ligging ZW (225 graden).
Dan heb ik meer aan dit artikel vanwege het zoemende geluid en wat mogelijke kan zorgen voor extra opbrengst.
je kunt natuurlijk 1 of 2 panelen op een micro omvormer zetten en dan gaan experimenteren.

eigenlijk moet je dan eerst een jaar gedraaid hebben, en netjes loggen.
zodat je een lopende kWh/kWp hebt, b.v. die van mij:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwh%20kwp%20langlopend.jpg
of die van anton:
http://www.antonboonstra.nl/energie/jaaropbrengst.php
en dan pas kun je verschillen gaan zien in opbrengsten.

nu moet je het wel wat relativeren wat de effecten zijn.
mijn omvormer zou met 2x7 ongeveer 95,8% rendement hebben.
en met 1x 12 ga ik ongeveer naar de 97,2% rendement.
dus als dat per jaar een 1% meer geeft is dat heel wat.
roderickvd schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 14:32:
[...]
Met een IR thermometer op de contacten. Meet ik de "frontjes", het gedeelte bij de schakelaar zeg maar, dan is het verschil 5 graden.
a dat verklaart iets.
heb je er rekening mee gehouden dat die schroeven glanzend zijn ;)
met ir thermometers moet je er eerst een stukje schilders tape over heen plakken (doe het voorzichtig graag)

• roderickvd
migjes schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 14:38:
[...]

a dat verklaart iets.
heb je er rekening mee gehouden dat die schroeven glanzend zijn ;)
met ir thermometers moet je er eerst een stukje schilders tape over heen plakken (doe het voorzichtig graag)
Iets preciezer: bij de contacten, op hetzelfde plastic materiaal.

[ Voor 54% gewijzigd door roderickvd op 13-06-2014 15:06 ]

• migjes
roderickvd schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 14:40:
[...]

Iets preciezer: bij de contacten, op hetzelfde plastic materiaal.
oke, vind het toch wel flink, maar is wel ruim binnen de specs.
dus nog geen gevaar.

kun je ook meten hoe warm de kabels zijn? (in principe beschermt de groep de kabel tegen door branden)
dus voor de groep en na de groep? (zijn die allebei 2,5mm?)

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
Gefeliciteerd, Roderick! Mooi setje. En redelijk op Zuid, dus dat wordt knallen!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• migjes
hansdegit schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 14:49:
[...]

Gefeliciteerd, Roderick! Mooi setje. En redelijk op Zuid, dus dat wordt knallen!
dat denk ik ook, dat kan best wel eens een erg vette opbrengst gaan worden.

• roderickvd
Dank! Vandaag was al een superdag. Was stiekem aan het vergelijken met Rol-Co's 3100 Wp en zag dat de dagopbrengst van mijn 2640 Wp al hoger lag, dat had ik echt niet verwacht!

Net de 2,5 mm2 vanaf de automaat naar de kWh-meter vervangen met 6 mm2. De 2,5 mm2 vanaf de kWh-meter naar de werkschakelaar is wel gewoon koel. De warmte bevalt me niet, dus zo kan ik in ieder de bekabeling uitsluiten.

De kWh-meter is koeler dan de automaat, dus anders is de automaat misschien brak?

• hansdegit
Scoor anders even een nieuwe automaat bij KS Electronics op de Witte Paal, kost je de kop niet.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-11 13:55
roderickvd schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:10:
Dank! Vandaag was al een superdag. Was stiekem aan het vergelijken met Rol-Co's 3100 Wp en zag dat de dagopbrengst van mijn 2640 Wp al hoger lag, dat had ik echt niet verwacht!

Net de 2,5 mm2 vanaf de automaat naar de kWh-meter vervangen met 6 mm2. De 2,5 mm2 vanaf de kWh-meter naar de werkschakelaar is wel gewoon koel. De warmte bevalt me niet, dus zo kan ik in ieder de bekabeling uitsluiten.

De kWh-meter is koeler dan de automaat, dus anders is de automaat misschien brak?
Misschien een kleine zijsprong, maar bij ons in het bedrijf voor schakelkastbouw rekenen we met 4,5Watt verlies aan warmte per installatie automaat onder vollast. Daar wordt hij naar mijn idee niet extreem warm van. Dus wanneer je nog garantie op dat ding hebt zou ik em proberen te ruilen.

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

migjes schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 14:38:
[...]
je kunt natuurlijk 1 of 2 panelen op een micro omvormer zetten en dan gaan experimenteren.

eigenlijk moet je dan eerst een jaar gedraaid hebben, en netjes loggen.
zodat je een lopende kWh/kWp hebt .... en dan pas kun je verschillen gaan zien in opbrengsten.

nu moet je het wel wat relativeren wat de effecten zijn.
mijn omvormer zou met 2x7 ongeveer 95,8% rendement hebben.
en met 1x 12 ga ik ongeveer naar de 97,2% rendement.
dus als dat per jaar een 1% meer geeft is dat heel wat.
Daar had ik nog niet aan gedacht een micro omvormer. Is misschien wel een overweging voor volgend jaar, inclusief het 15e paneel wat er nog precies tussen past. Maar dan wordt het eerder een 500/600Wp omvormer.

Ik heb tot nu toe slechts 21 dagen opgewekt. Wel al 316,03 kWh met mijn ~3500(3480) Wp opgewekt. Dus ik ben al behoorlijk opgewekt ;) O+ .

O.b.v. iets gunstigere opbrengsten (schatting van 3350 kWh) heb ik pvoutput gevuld en dan zie ik dat ik per dag 14 kWh moet opwekken, waar ik toch vaak vrij dicht tegen aan zit of soms dik overstijg.

[ Voor 0% gewijzigd door imdos op 13-06-2014 15:43 . Reden: hele zin afmaken! ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Misschien een hele domme vraag. Ik wek komend jaar misschien iets meer op dan ik verbruik.

Mijn collega riep meteen dat ik dan ondernemer ben en allerei belastingaangiften moet gaan doen en rekeningen moet opmaken voor btw verrekening en weet ik niet wat allemaal.

Da's toch niet waar !?

• HoaHong
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 16:23

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Fairy schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:48:
Misschien een hele domme vraag. Ik wek komend jaar misschien iets meer op dan ik verbruik.

Mijn collega riep meteen dat ik dan ondernemer ben en allerei belastingaangiften moet gaan doen en rekeningen moet opmaken voor btw verrekening en weet ik niet wat allemaal.

Da's toch niet waar !?
Het een heeft niets met het ander te maken. Zie voor info over de belasting (met name BTW) dit topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1551949

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Heb ik gelezen, maar wat ik kan vinden is dat ik me moet aanmelden bij Liander voor energieleveren.nl maar verder lijk ik toch geen verplictingen te hebben?

• migjes
Fairy schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:59:
Heb ik gelezen, maar wat ik kan vinden is dat ik me moet aanmelden bij Liander voor energieleveren.nl maar verder lijk ik toch geen verplictingen te hebben?
zoizo als je pv legt/hebt ben je eigenlijk ondernemer.

maar of je een administratie wil bijhouden is een vrije keuze.
het hoeft niet, maar mag wel.
(voor mensen die nu gaan leggen, doe die btw aftrekken is beter als de snoepsidie die we eerst hadden.)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:24

Barrycade

Through the...

Ondernemer worden is alleen als je de BTW wil gaan terugvorderen. Dat heeft niet te maken met salderen, wat je collega waarschijnlijk bedoeld.

Als je ge-eikel wil voorkomen meldt je het aan je leverancier (en via energieleveren aan je netbeheerder).
Maar dat is geen garantie dat je zonder gezeur door het meterstanden doorgeven zal komen.

Maar kan bv voorkomen dat de internet pagina zal accepteren als je een lagere waarde wil gaan doorgeven dat "de computer" verwacht (als een draaischijfmeter hebt), of dat je alle velden van je meter kan invullen als je een digitale meter hebt ipv alleen de afname meters.

• roderickvd
UdiBenLudi schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:36:
[...]

Misschien een kleine zijsprong, maar bij ons in het bedrijf voor schakelkastbouw rekenen we met 4,5Watt verlies aan warmte per installatie automaat onder vollast. Daar wordt hij naar mijn idee niet extreem warm van. Dus wanneer je nog garantie op dat ding hebt zou ik em proberen te ruilen.
Dank voor alle suggesties. De omwisselactie met 6 mm2 heeft geholpen: de groep is niet meer handwarm of voelbaar warmer dan de andere groepen. Meet ik hem met mijn IR thermometer, dan is het verschil krap twee graden.

Ik vermoed dat het niet zozeer de 2,5 mm2 was, als de drie-kwart krul waar ik ze in had gebogen.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Barrycade schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 16:07:
Ondernemer worden is alleen als je de BTW wil gaan terugvorderen. Dat heeft niet te maken met salderen, wat je collega waarschijnlijk bedoeld.

Als je ge-eikel wil voorkomen meldt je het aan je leverancier (en via energieleveren aan je netbeheerder).
Maar dat is geen garantie dat je zonder gezeur door het meterstanden doorgeven zal komen.

Maar kan bv voorkomen dat de internet pagina zal accepteren als je een lagere waarde wil gaan doorgeven dat "de computer" verwacht (als een draaischijfmeter hebt), of dat je alle velden van je meter kan invullen als je een digitale meter hebt ipv alleen de afname meters.
Dat gezeur met meterstanden heb ik al gehad. Heb een woning uit 2010 en dus een digitale meter (zonder doormelding of UMTS).

Standen doorgeven lukte dus niet omdat ik niet alle tellers (gebruik er dus 2) kon invullen. Dus ik heb gewoon stand 1 verbruik minus stand 2 opwek gedaan en dat als tellerstand doorgegeven.

Nou dat was dus helemaal niet de bedoeling volgens de leverancier, maar hoe het wél moest wisten ze ook niet want je kunt op de site maar 1 stand ingeven |:(

Uiteindelijk via een heel gedoe via Liander enzo het toch voor elkaar gekregen maar die tijd en moeite ben je dus al kwijt.

Betaal nu elke maand nog 'veel' te veel voor mijn stroom, maar dat doe ik expres. Wat ik niet heb kan ik ook niet uitgeven en liever dat dan alsnog bijbetalen. De spaarrente is zo dramatisch dat dit niet zo erg is.

Als ik aan het einde van 't jaar 100 of 200 kWh overhoud zie ik het wel hoe ze dat gaan verrekenen. Dit zal denk ik toch heel weinig opleveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 13-06-2014 16:30 ]

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:52

TF

bla bla

ik krijg op mijn nieuw te bouwen huis 2 panelen van 245wp. (zal dan max 450kWh per jaar zijn gok ik) na het lezen van dit topic (en ik denk dat ik het begrijp) kom ik tot de conclusie dat je het dan bijna beter niet kunt doen. Want het levert niet zo gek veel op. Of heb ik het mis?

[ Voor 8% gewijzigd door TF op 13-06-2014 17:44 ]

• Rol-Co

Rol-Co

TF schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 17:41:
ik krijg op mijn nieuw te bouwen huis 2 panelen van 245wp. (zal dan max 350kwh per jaar zijn gok ik) na het lezen van dit topic (en ik denk dat ik het begrijp) kom ik tot de conclusie dat je het dan bijna beter niet kunt doen. Want het levert niet zo gek veel op. Of heb ik het mis?
Het beste is rond je verbruik op dak te leggen, 2 panelen is niet heel veel toch?
Het word toch wel meer, dus dan beter gelijk :)

• TF

TF

bla bla

Rol-Co schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 17:44:
[...]

Het beste is rond je verbruik op dak te leggen, 2 panelen is niet heel veel toch?
Het word toch wel meer, dus dan beter gelijk :)
ik woon er nog niet dus het exacte verbruik weet ik nog niet. Het is verder een energiezuinige 2/1 kap woning met veel isolatie en slimmigheden (douchewater slim afvoeren etc)

Maar 2 lijkt inderdaad wat weinig. Na oplevering kan ik mogelijk nog wel wat extra aanschaffen

• Rol-Co

Rol-Co

Natuurlijk kan dat, wel het risico dat je dezelfde panelen niet meer kan krijgen, en je bent duurder uit doordat je 2 omvormers nodig hebt, terwijl als je bijvoorbeeld gelijk 2500Wp op dak legt het met 1 gewoon af kan.
Je weet je verbruik niet maar als je met 750kWh per jaar per persoon rekent zit je best goed.

• TF

TF

bla bla

Rol-Co schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 18:05:
Natuurlijk kan dat, wel het risico dat je dezelfde panelen niet meer kan krijgen, en je bent duurder uit doordat je 2 omvormers nodig hebt, terwijl als je bijvoorbeeld gelijk 2500Wp op dak legt het met 1 gewoon af kan.
Je weet je verbruik niet maar als je met 750kWh per jaar per persoon rekent zit je best goed.
2 omvormers? Ook in geval van zelfde paneel?

Verwijderd

Rol-Co schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 18:05:
Toen wij nog met zijn 2-en waren zaten we rond de 2000 kWh per jaar.

• Rol-Co

Rol-Co

TF schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 18:18:
[...]

2 omvormers? Ook in geval van zelfde paneel?
In die grootte van systeem wel ja, 1 paneel bij leggen op een steca 500 of soladin heeft geen zin, of je moet al beginnen met micro omvormers, wat dus duurder uit komt naarmate het groter word.

Musicmasters

Jij op 1000, ik nu op 500 pp dus had ik in de midden genomen van 750. :)

• hansdegit
Even een checkvraagje....

Als er in de specs van je omvormer vermeld wordt dat het max inputvoltage 950V bedraagt, is dat dan per MPPT afzonderlijk of mag de som van de stringspanningen nooit boven de 950V komen?

• Rol-Co

Rol-Co

Per mppt ga ik van uit, de max van een effekta is ook 500v maar je hangt er 2x 400v aan.

• Rol-Co

Rol-Co

roderickvd schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:10:
Is mijn systeem een graadmeter? :)
Wel 2 kanttekeningen natuurlijk, jij hebt SF en ik een dakkapel schaduw vanaf 15:00. Maar je systeempje zal best goed werken met de SF steca combi.
Ik ben benieuwd wat je jaaropbrengst word, ga je nog loggen naar pvoutput?

Pagina: 1 ... 30 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.