Soms de servernaam, soms mijn eigen naamgeving. Bij mijn eigen naamgeving kijk ik meer naar bepaalde eigenschappen van de machine zoals een service die het draait, de hardware en ga zo maar door maar kan het ook zijn dat ik de naam op een voor mij zinnige wijze afkort tot 3 karakters. Het is dezelfde techniek die je gebruikt om dingen makkelijker te onthouden.
En ja, ik kan uiteraard voor iedere server een bookmark aanmaken maar dan komen we dus terug op mijn eerste post hier: het copy/pasten van je DNS-zone naar een browser (of het nu naar een whitelist voor een zoekfunctie is of naar een bookmark-functionaliteit) zou niet nodig hoeven zijn.
Het gaat meer om het beheren van al die informatie. Op een gegeven moment is het allemaal zoveel dat je het niet meer kunt onthouden. Dan zul je toch echt met lijsten en andere slimme trucs moeten gaan werken. Ik merk dat hedendaagse webbrowsers juist op dit vlak een grote verbetering zijn. Je kunt hier met bookmarks werken die je in een folder zet en/of voorziet van tag(s), keyword(s), enz. Als je goed tussen de regels doorleest zul je dezelfde systematiek zien als die tegenwoordig vaak voor e-mail wordt gebruikt, vaak halen ze daar dan het bekende onderzoek van IBM naar voren (zoeken in 1 map is sneller dan mapjes afgaan). Ik zie beheerders die scripts hebben om de beheerinterface van een bepaalde server te openen. Die zoeken ze dan op met Spotlight of de Windows search. Hoeven ze daarna alleen maar op enter te drukken en voila

Voor de servers die geen HTTP omleiden naar HTTPS, als ik vaak genoeg naar de HTTPS-vartiant ga dan suggereert de browser op een gegeven moment vanzelf HTTPS als ik het 'vergeet' in te typen

Dat komt omdat ie op een gegeven moment het juiste adres heeft onthouden. Ik zie het hier gebeuren bij mijn switches die alleen via HTTPS bereikbaar zijn. Erg handige feature!
Ik heb overigens een botte-bijl methode gevonden voor mijn probleem: Zoeken in de adresbalk (of incredibar of awesomeding of hoe noemt Mozilla dat ding ook alweer?) helemaal uitzetten. Niet 100% wat ik aan het zoeken was, maar het voldoet

Je kunt het ook beperken tot alleen zoeken in de history of alleen zoeken in de bookmarks. Ook heb je wat extensions die verder voortborduren op die awesomebar.
Dat is echt een verademing in Firefox. Ik wou dat dit er ook voor Safari was maar helaas. In Firefox heb ik per element dat ik kan kiezen om het te draaien zodat ik het Flash filmpje kan bekijken wanneer het mij uitkomt. In Safari blokkeert hij de plugin de eerste keer. Je hebt alleen de optie om het daarna toe te staan op die gehele website...voor eeuwig. Dus nu heb ik ladende YouTube filmpjes als ik een tab een keer de verkeerde kant op plaats...