Google gooit je dood met Chrome. Adobe is daar een mooi voorbeeld van. Standaard slijten ze Chrome bij Adobe Reader en Flash. Je zult zelf de optie om Chrome mee te leveren uit moeten vinken. Firefox doet niet aan dit soort praktijken. Heeft dus helemaal niets met sneller, beter, etc. te maken. Dit is gewoon hetzelfde liedje als met de Compuserve cd'tjes destijds. Marketing budget is er amper bij Mozilla dus is het nu ook niet zo erg raar dat ze achterlopen in marktaandeel.
Ik heb wel eens vaker Chrome gezien bij mensen op de computer. De vraag waarom ze dat hebben is tot dusver nooit beantwoord met een ander antwoord dan "geen idee, stond er al op, zit toch in Windows?". Daarom werkt het meeleveren van dit soort software zo goed en wordt het helaas ook breed ingezet (wie kent de zogenaamde "sponsoring" niet?). Bij de Mac mensen merk ik veel meer weerstand tegen Chrome. Niet zo raar want het is feitelijk exact dezelfde render engine. Qua snelheid is er geen verschil tussen die twee, qua features daarentegen is het erg groot. Safari heeft een enorm goede integratie binnen OS X met ook 3rd party applicaties en je kunt tegenwoordig ook prima extensions gebruiken. Kijk eens naar de Mac reviews hier op tweakers.net en lees daar vooral eens de comments. Tweakers.net heeft toen een keer Chrome gebruikt en werden vervolgens bedolven onder de kritiek dat ze juist Safari hadden moeten gebruiken (iets wat in een latere review ook is gedaan!).
Lang niet altijd sneller zeg je, nee op oude machientjes wellicht niet, op een moderne bak is die de facto sneller. En dan heb ik het nog maar over iets sneller, de voorvechters van die browser hebben het altijd over véél sneller.
Tests laten zien dat de verschillen in snelheid tussen de diverse browsers miniem is en in de praktijk helemaal niet merkbaar. Iets wat al een paar jaar zo is. Het gaat nu vooral om welke browser je het prettigst vindt werken. Dat de voorvechters zulke dingen roepen is niet zo raar. Dat is gewoon het wc-eend principe.
Als je het daadwerkelijk objectief bekijkt en de diverse browsers op diverse soorten systemen gebruikt zul je zelf ook zien dat het voor de zogenaamde "browsing experience" het allemaal niet uitmaakt welke browser je pakt. Het zijn de andere features zoals uiterlijk, add-ons, al meegeleverd met het OS, integratie met het OS, enz. die veel bepalender zijn welke browser je moet nemen. Op werk rollen we daarom geen Chrome uit maar maken we wel gebruik van IE, Safari en Firefox. Deze werken namelijk wel met de systemen die wij gebruiken, Chrome levert nog wel eens de nodige problemen op (Safari is hierin overigens een goede tweede).
Beter? Die smooth scrolling die tegenwoordig in Firefox zit is vreselijk. Gelukkig is dat uit te schakelen.
Sjah schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 20:58:
Nou wat jij wil, maar ik doe één ding meer met tabs en dat is die sluitknop aan eind ipv op de tabs. En jij snapt niet dat ik het ergerlijk vind om daarvoor TMP of Tab Utilitites te moeten installen?
Ik snap het prima maar je begrijpt niet wat ik je probeer duidelijk te maken. Je conclusie was er eentje van "het heeft 4 poten dus is het een schaap", dat het ook een hond, koe, paard, enz. kan zijn wordt maar even vergeten (je conclusie is dus kort door de bocht).
maar de optie om het even snel te veranderen is er wel degelijk uit gesloopt.
Precies. De optie om het snel te veranderen zit er niet in, de rest is ongewijzigd gebleven. Men heeft dus helemaal niets aan de code daarvan gedaan. Niet zo raar want als je het zou veranderen komt dat neer op het vrijwel opnieuw moeten schrijven van dat stukje. Dat kan vergaande gevolgen hebben voor de rest van de code. Wellicht dat ze het in de toekomst onder het mom "code clean up" alsnog zullen doen maar dat is puur giswerk. Als je nou even nadenkt lees je ook meteen tussen de regels wat de oplossing is en waarom die extension die je noemde überhaupt kan bestaan
Anyway, zoals ik al zei gebruiken de mensen die tabs naar hun hand willen zetten doorgaans toch al iets van Tab Mix Plus dus waarom zou je die niet meteen alles laten doen? Dubbelwerk is wel heel erg inefficiënt en voor een organisatie die al zo weinig spek op de botten heeft kan dat nogal wat verschil uit maken. Ik denk dat je hier ook vooral wat lange termijnvisie moet hebben. Australis is daar een voorbeeld van. Daar hebben ze een aantal jaar naartoe gewerkt maar ze zijn er nog lang niet. Er moet nog heel wat gebeuren waardoor de interface niet alleen makkelijker in gebruik wordt maar ook sneller en betere integratie met het OS (Windows, Linux, OS X). Om dan weer even terug te komen op Safari: die integratie is iets waar zowel Chrome als Firefox als Opera het af moet leggen tegen bijv. Omnibrowser en Safari. De enige redenen waarom ik toch Firefox gebruik: het werkt in niet-OS X systemen en ik kan de boel naar mijn hand zetten (waarbij het kunnen gebruiken van je eigen sync server een voorbeeld hiervan is).