Vergeet niet dat de meeste innovatie bij Opera vandaan kwam. Tabbed interface, gesloten pagina's terug kunnen halen, speed dial, om er een paar te noemen.
Met tellen is 'multi' 3, niet '2 en meer'. Het is wat onfortuinlijk dat de definitie voor multi-platform gelijk wordt gezet aan cross-platform en dat 2 al voldoende is voor die term.
Anyway, als je het over de geschiedenis gaat hebben, vertel dan het hele verhaal. De stap naar Windows was absoluut geen uitje, dit was een hele bewuste keuze van Apple om voet aan de grond te krijgen op Windows. Dat is ze echter niet gelukt waardoor ze na een aantal jaar met Safari zijn gestopt. Dat is het probleem: we hadden eerst veel keuze op Windows maar dat is inmiddels behoorlijk afgekalfd.
Ze kregen gewoon geen voet van de grond zoals de andere browsermakers dat wel kregen (Opera, Firefox). Toen de keus minder werd, stopte Apple ook want het was gewoon te veel moeite om een 'port' bij te houden.
Een 'uitje' was het idd niet echt, het heeft vziw tijdens de levenstijd van XP voor Windows beschikbaar geweest. Misschien iets eerder al gestopt, dat zou ik moeten opzoeken.
Alles gaat langzamerhand over op Chromium en dat is niet goed voor het web. Derhalve is dat deel van het verhaal dus wel degelijk noemenswaardig, het is een belangrijk punt geweest. Belangrijker dan het stukje over KHTML aangezien er vrijwel geen browser is die dat nog gebruikt en dat in al die jaren tijd ook nooit echt gezien is als een serieus alternatief voor de andere browsers (Firefox, Opera (met hun eigen engine), Navigator, enz.).
Er waren ten tijde van Safari nog een paar verdwaalde alternatieve browsers die Webkit gebruikte. Welke weet ik niet, ik weet alleen dat het heeft bestaan.
Dat Safari voor Windows is geweest vind ik vanwege de enorm lage gebruikerscijfers niet zo noemenswaardig als de oorsprong van Webkit, KTHML.
[...]
Dan is het niet de browser engine maar de browser zelf. Als het de engine is dan zie je hetzelfde probleem ook terug op macOS.
Apple heeft een aparte versie voor iOS gemaakt, juist om mobiel te kunnen werken. Waarom denk je dat plugins niet werkte en Flash niet mogelijk was? Die hele functionaliteit was gewoon eruit gehaald. Daarbij, als het niet aan de engine zou liggen, zou je geen rare visuele issues krijgen of fouten bij het afhandelen van data. Dat is namelijk precies wat de engine doet.
[...]
Dat niet alleen, hun diensten werken ook beter in Chrome en dat is iets waar ze vrij actief aan werken. Het zijn vaak kleine subtiele dingen zoals performance. Bepaalde zaken zijn gewoon soepeler in Chrome dan in Firefox. Of je nou Chrome of Opera gebruikt, bij sommige zaken van Google is zelfs dat nog bepalend. In Chrome werkt het, in Opera niet of slechter. Nogal merkwaardig aangezien beiden op Chromium zijn gebaseerd en dus dezelfde render engine hebben. Kortom, Chrome en andere Chromium browsers zijn net zo vergelijkbaar als Chrome en Safari of Chrome en Firefox. Ik zou zowel Safari als Edge, Opera, Chromium, enz. niet als Chrome kloon zien. Edge, Opera en Chrome zijn hoogstens op Chromium gebaseerde browsers (geen kloon!).
Ware het niet dat de hidden flags in Chromium zit en al die browsers die je noemt hetzelfde gezeik krijgen ermee als Google besluit een bitje om te zetten.
De reden dat diensten van Google beter werken op Chrome dan een Chromium-based browser heeft puur te maken met de Google saus die ze er nog overheen gooien. Geen van de Chromium gebaseerde browsers werkt exact zoals Chrome, maar wel onderling hetzelfde. Zolang je dezelfde flags gezet krijgt.