Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 96 97 98 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16:17

Koekfabriek

King Billy's on the wall

Wartopia schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 07:51:
Zo, eindelijk hebben we een optie en we willen ervoor gaan. Na 10x was het eindelijk raak.

Verkoop makelaar gebeld en die komt met aan advies wat ik graag wil laten checken door jullie.

Het nieuwe huis is ergens volgend jaar einde Q1 of medio Q2 klaar. Hij zegt nu liever niet te willen verkopen maar eind december, dat levert volgens hem meer op en geeft meer interesse.

Zijn argumenten zijn:

Binnen 6 maanden veranderd er helemaal niks op de woningmarkt, het wordt alleen maar erger.
Mensen willen niet 1 jaar wachten op een huis en dus haakt 80% direct af.
Het huis zal tegen begin 2022, voor 20-40k€ meer weg gaan dan nu.
Vergelijkbaar huis in de straat is vorig jaar september voor 340k verkocht.

Mijn huis staat in de wijk die extreem geliefd is, gemiddelde WOZ per jaar is zo'n 10/15% erbij. A label 2017 nieuwbouw met 15zp. Tussenwoning met alles op loopafstand.

Er komen bijna geen woningen vrij hier, gemiddelde verkoopprijs is dan ook 720k omdat er veel dure huizen staan en maar weinig betaalbaar zoals die van mij. Ik lift dus in ware op hun waarde mee.

Heeft de makelaar gelijk of niet?
Niemand hier heeft een glazenbol (en ook de makelaar niet) maar ik vind het verhaal van de makelaar aannemelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Zo, eindelijk hebben we een optie en we willen ervoor gaan. Na 10x was het eindelijk raak.

Verkoop makelaar gebeld en die komt met aan advies wat ik graag wil laten checken door jullie.

Het nieuwe huis is ergens volgend jaar einde Q1 of medio Q2 klaar. Hij zegt nu liever niet te willen verkopen maar eind december, dat levert volgens hem meer op en geeft meer interesse.

Zijn argumenten zijn:

Binnen 6 maanden veranderd er helemaal niks op de woningmarkt, het wordt alleen maar erger.

Mijn huis staat in de wijk die extreem geliefd is, gemiddelde WOZ per jaar is zo'n 10/15% erbij. A label 2017 nieuwbouw met 15zp. Tussenwoning met alles op loopafstand.

Er komen bijna geen woningen vrij hier, gemiddelde verkoopprijs is dan ook 720k omdat er veel dure huizen staan en maar weinig betaalbaar zoals die van mij. Ik lift dus in ware op hun waarde mee.

Wij zitten in een vergelijkbare situatie. Hoewel het wat stellig overkomt zoals je het vanuit de makelaar formuleert zitten wij ook een beetje op dat pad nu. Aan de andere kant...

Wat betreft houdbaarheid hypotheekofferte hoef je je niet zo druk te maken denk ik. De Rabobank biedt bijvoorbeeld standaard een offerte aan die een jaar geldig is onder de plusvoorwaarden. Onze buurvrouw heeft haar huis verkocht voor 10% boven vraagprijs en nóg gingen de kopers akkoord met een clausule waarbij de overdracht 2 maanden na oplevering nieuwbouw v/d verkoper plaats zou vinden (ca. 7+2 mnd was toen de voorspelling). N=1 natuurlijk, maar toch.

Het argument dat 80% afhaakt vind ik dus niet per se problematisch. Vaak melden zich al 100 geïnteresseerden waarbij er maar 20 uitgenodigd worden voor een bezichtiging... niet eens 'bij wijze van spreken'. Er zullen niet enorm veel mensen zijn die het fijn vinden om een jaar te wachten, maar op elk potje past een dekseltje. En er zijn nou eenmaal heul veul dekseltjes op zoek naar een potje. Eventueel kan zoiets al in de Funda-advertentie of brochure gezet worden.

Wij gaan uiteindelijk voor een middenweg waarbij we het huis te koop zetten ca. 6 mnd vóór de verwachte opleverdatum van ons nieuwbouwhuis. We zijn niet gaan huren omdat het huis in ons geval minstens 20k in waarde zou moeten dalen voordat dat uitkwam, nog even los van de moeite om 2x te verhuizen.

De enige kanttekening hierbij is dat wij minstens 290k voor ons huis moeten vangen voor de aflossing van de overbruggingshypotheek, maar vergelijkbare huizen nu voor 350k weggaan. Dus we hebben wel wat speelruimte :P

• Wartopia
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 18:29
finsdefis schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:16:
[...]

Wij zitten in een vergelijkbare situatie. Hoewel het wat stellig overkomt zoals je het vanuit de makelaar formuleert zitten wij ook een beetje op dat pad nu. Aan de andere kant...

Wat betreft houdbaarheid hypotheekofferte hoef je je niet zo druk te maken denk ik. De Rabobank biedt bijvoorbeeld standaard een offerte aan die een jaar geldig is onder de plusvoorwaarden. Onze buurvrouw heeft haar huis verkocht voor 10% boven vraagprijs en nóg gingen de kopers akkoord met een clausule waarbij de overdracht 2 maanden na oplevering nieuwbouw v/d verkoper plaats zou vinden (ca. 7+2 mnd was toen de voorspelling). N=1 natuurlijk, maar toch.

Het argument dat 80% afhaakt vind ik dus niet per se problematisch. Vaak melden zich al 100 geïnteresseerden waarbij er maar 20 uitgenodigd worden voor een bezichtiging... niet eens 'bij wijze van spreken'. Er zullen niet enorm veel mensen zijn die het fijn vinden om een jaar te wachten, maar op elk potje past een dekseltje. En er zijn nou eenmaal heul veul dekseltjes op zoek naar een potje. Eventueel kan zoiets al in de Funda-advertentie of brochure gezet worden.

Wij gaan uiteindelijk voor een middenweg waarbij we het huis te koop zetten ca. 6 mnd vóór de verwachte opleverdatum van ons nieuwbouwhuis. We zijn niet gaan huren omdat het huis in ons geval minstens 20k in waarde zou moeten dalen voordat dat uitkwam, nog even los van de moeite om 2x te verhuizen.

De enige kanttekening hierbij is dat wij minstens 290k voor ons huis moeten vangen voor de aflossing van de overbruggingshypotheek, maar vergelijkbare huizen nu voor 350k weggaan. Dus we hebben wel wat speelruimte :P
Exact, ik reken dus met minimaal 340k van het huis van vorig jaar. Dan heb ik nu dit jaar al 10/15% ruimte en het gaat pas om volgend jaar, dat is weer 10/15% ruimte.

Wij willen dus ook graag blijven wonen. Denk dat ik hetzelfde ga doen, middenweg. Nog effe paar maanden wachten, bouw start al oktober en december en gaat tot nu toe sneller dan gepland.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 20:05
De makelaar is geen waarzegger. Durft hij te garanderen dat je hem in december voor meer kan verkopen? Legt hij geld bij als de woningmarkt in die tijd instort? Ik gok dat hij dat risico niet wil nemen.

Je moet voor jezelf inschatten wat je denkt dat de markt gaat doen en of je deze risico's aan kan.

Dr vorige keer dat de woningmarkt instorten ging het trouwens niet in 1 dag 50% naar beneden hoor, de daling ging toen geleidelijk. Sommige mensen bleven met een restschuld of twee huizen achter, maar als je bij een daling gewoon in begin accepteert dat je minder krijgt dan een jaar geleden dan is een huis prima te verkopen.

Al met alle moet je vooral zelf denken, je makelaar geeft een mogelijkheid aan!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Kalentum schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:32:
[...]

Een alternatief plan: ga minstens een jaar huren:
- Veel verhuurders hebben 1 jaar minimum contract, daarna per maand opzegbaar. Handig als de bouw tegen zit.
- Je pakt je huidige overwaarde -> zekerheid dus. Je kan die overwaarde inzetten voor je nieuwe woning
Er zit ook een verborgen nadeel aan "een jaar huren" - je hebt dan een hele tijd een hoop vermogen "op de bank" staan... Dat zet je op een spaarrekening en niet in aandelen want je hebt het geld aankomend jaar al nodig. Dus:
- je verkoopt je huis nu, opbrengst 350k
- je gaat huren
- 1 januari gaat voorbij, belastingdienst vraagt: hoeveel spaargeld heeft u?...

Dat zal dan meer dan 350k zijn - er vanuit gaand dat Wartopia nu ook al wat spaargeld heeft. Dan mag je al bijna 3k aftikken aan VRB. ( voorbeeldberekening hier te vinden)

Daarnaast wil je dat geld veilig stallen - je kan het niet lang kwijt (dus geen aandelen oid) dus het moet op een veilige spaarrekening waar je als je niet oppast negatieve rente over gerekend krijgt. (ok, je kan het spreiden over meedere betaalrekeningen bij verschillende banken, maar een extra betaalrekening is ook niet gratis)

Dat is geld wat verdampt en je niets voor terug ziet / krijgt (net als de maandelijkse huur).

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• Toppe
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online
Tijdje geleden wat gepost omdat we zelf wouden verkopen. Toch in contact geweest met dé TV makelaar meneer van Keulen.

Hij verklaarde ons voor gek dat we zelf gingen verkopen omdat hij er veul meer voor kom krijgen dan €310.000.

Met de eerste ronde 3 bezichtigen en 1 bod. Detail: deze bezichtigen stonden al gepland voordat we met een makelaar in zee gingen.

Daarna ruim 15 bezichtigen gehad: 0 biedingen.

Vanochtend om 11 een volgende ronde van 18 bezichtigen gehad met bieden tot vrijdag 12:00. Hopen dat daar wel wat tussen zit.

En het is niet of we in een bouwval leven ofzo…

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Nu online
@Toppe Je woning staat toch sinds begin april "al" op Funda?

Hoe is het proces vanaf dat moment verlopen? Een aantal bezichtigingsdagen over een hele maand verspreid? Ik zou verwachten dat je dat snel achter elkaar een aantal dagdelen inplant en even "doorpakt".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 16:29
Toppe schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:29:
Tijdje geleden wat gepost omdat we zelf wouden verkopen. Toch in contact geweest met dé TV makelaar meneer van Keulen.

Hij verklaarde ons voor gek dat we zelf gingen verkopen omdat hij er veul meer voor kom krijgen dan €310.000.

Met de eerste ronde 3 bezichtigen en 1 bod. Detail: deze bezichtigen stonden al gepland voordat we met een makelaar in zee gingen.

Daarna ruim 15 bezichtigen gehad: 0 biedingen.

Vanochtend om 11 een volgende ronde van 18 bezichtigen gehad met bieden tot vrijdag 12:00. Hopen dat daar wel wat tussen zit.

En het is niet of we in een bouwval leven ofzo…
In welke regio staat je woning?

Dit lijkt me in de huidige markt een vrij bizarre ratio.

Is er iets in de omgeving waardoor kopers afgeschrikt worden (een flatgebouw achter je woning die niet op de foto staat oid)?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• President
Ons huis is half april op Funda verschenen. Een dag daarvoor al op de makelaar website, toen diezelfde dag al een bod (vraagprijs +10k) wat we hebben afgeslagen omdat we vraagprijs +20k minimaal verwachtten.

Week erna 20 bezichtigingen door makelaar ingepland, waarvan een derde uiteindelijk ongeveer niet kwam. De een had corona, de ander bad al een ander huis gekocht, de ander verkouden, etc.

Ze moesten voor woensdagochtend 12u de week erop uiterlijk hun bod gedaan hebben. Daar zijn uiteindelijk mooie biedingen uitgekomen en uiteindelijk huis voor vraagprijs + 35k verkocht.

Nu nog wachten tot de financiering rond is natuurlijk, maar hield totaal niet van die onzekerheid tijdens verkopen. Na die bezichtigingen hoorden we niks van de makelaar, pas bij navraag wisten we toen dat er in ieder geval al biedingen waren... Zucht, laat ons dat dan weten voor onze gemoedsrust en wacht niet die bieding ultimatum af om het ons te vertellen :-P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:38:
@Toppe Je woning staat toch sinds begin april "al" op Funda?

Hoe is het proces vanaf dat moment verlopen? Een aantal bezichtigingzsdagen over een hele maand verspreid? Ik zou verwachten dat je dat snel achter elkaar een aantal dagdelen inplant en even "doorpakt".
Louislouislouis schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:41:
[...]

In welke regio staat je woning?

Dit lijkt me in de huidige markt een vrij bizarre ratio.

Is er iets in de omgeving waardoor kopers afgeschrikt worden (een flatgebouw achter je woning die niet op de foto staat oid)?
Het is Almere Buiten, nog in een geliefde kindvriendelijke wijk bij 't centrum. Enige min puntje wat ik zou kunnen bedenken zijn onze buren, dat is 3 jaar geleden al opgekocht en 3 appartementen van gemaakt. Eerlijk is eerlijk, je hebt er echt geen last van. Vooral de brievenbus schrikt af, al staat deze vol op de foto's. Ander puntje zou de oplevering kunnen zijn want onze voorkeur zou eind Q1 '22 zijn maar niet noodzakelijk.

Any how:
Er zijn een aantal ochtenden en middagen gepland voor bezichtigingen en de meeste waren ook positief, wel waren er 3 die aangaven toch moeite te hebben met de buren (snap ik) en een aantal andere wouden niet bieden vanwege "andere zaken", wat het was weten we nog steeds niet.

Toen de woning op Funda kwam klopte de prijs al niet, hij ging er op voor €287.500 en daarna een aangepaste prijs naar €325.000 en dat is gewoon slordig. Een 'verhoging' van €37.5000. Daarnaast stonden de foto's er ruim 12 uur later pas bij, plattegrond en video's kwamen zelfs 2 dagen later pas.

Het aannemerskantoor heeft 4 makelaars in dienst: M, C, A, F.

A heeft de eerste 3 bezichtigingen gedaan, daarna heeft C (in opleiding) het overgenomen en dus die ruim 15 stuks gedaan. C heeft geen enkel bod gehad en toen was het wel een beetje 'crisis' op kantoor. Daar hebben ze even met z'n alle overlegd en toen heeft M het overgenomen. Die heeft de bezichtigingen nu gedaan.

Die gaf vanaf het eerste moment al aan niet echt te snappen dat er geen enkele bieding is en hoopt dat het nu beter gaat. Die zelfde dag is de woning van Funda gehaald en een dag later opnieuw op Funda gezet, nu wel met kloppende informatie, foto's en prijs.

Nu maar duimen dat er een gek komt die tóch gaat bieden, anders breekt toch echt wel de pleuris uit :+

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• Toppe
  • Nu online
President schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:57:
Ons huis is half april op Funda verschenen. Een dag daarvoor al op de makelaar website, toen diezelfde dag al een bod (vraagprijs +10k) wat we hebben afgeslagen omdat we vraagprijs +20k minimaal verwachtten.

Week erna 20 bezichtigingen door makelaar ingepland, waarvan een derde uiteindelijk ongeveer niet kwam. De een had corona, de ander bad al een ander huis gekocht, de ander verkouden, etc.

Ze moesten voor woensdagochtend 12u de week erop uiterlijk hun bod gedaan hebben. Daar zijn uiteindelijk mooie biedingen uitgekomen en uiteindelijk huis voor vraagprijs + 35k verkocht.

Nu nog wachten tot de financiering rond is natuurlijk, maar hield totaal niet van die onzekerheid tijdens verkopen. Na die bezichtigingen hoorden we niks van de makelaar, pas bij navraag wisten we toen dat er in ieder geval al biedingen waren... Zucht, laat ons dat dan weten voor onze gemoedsrust en wacht niet die bieding ultimatum af om het ons te vertellen :-P
Herkenbaar. Ik ben alleen altijd alweer weer in de buurt als de laagste bezichtiging (bijna) klaar is. Kunnen dus altijd nog binnen even rust na bespreken. Vanochtend ging dat niet maar toen belde hij netjes om even het een en ander te bespreken.

• JanHenk
  • Nu online
Toppe schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:03:
[...]

[...]

Het is Almere Buiten, nog in een geliefde kindvriendelijke wijk bij 't centrum. Enige min puntje wat ik zou kunnen bedenken zijn onze buren, dat is 3 jaar geleden al opgekocht en 3 appartementen van gemaakt. Eerlijk is eerlijk, je hebt er echt geen last van. Vooral de brievenbus schrikt af, al staat deze vol op de foto's. Ander puntje zou de oplevering kunnen zijn want onze voorkeur zou eind Q1 '22 zijn maar niet noodzakelijk.

Any how:
Er zijn een aantal ochtenden en middagen gepland voor bezichtigingen en de meeste waren ook positief, wel waren er 3 die aangaven toch moeite te hebben met de buren (snap ik) en een aantal andere wouden niet bieden vanwege "andere zaken", wat het was weten we nog steeds niet.

Toen de woning op Funda kwam klopte de prijs al niet, hij ging er op voor €287.500 en daarna een aangepaste prijs naar €325.000 en dat is gewoon slordig. Een 'verhoging' van €37.5000. Daarnaast stonden de foto's er ruim 12 uur later pas bij, plattegrond en video's kwamen zelfs 2 dagen later pas.

Het aannemerskantoor heeft 4 makelaars in dienst: M, C, A, F.

A heeft de eerste 3 bezichtigingen gedaan, daarna heeft C (in opleiding) het overgenomen en dus die ruim 15 stuks gedaan. C heeft geen enkel bod gehad en toen was het wel een beetje 'crisis' op kantoor. Daar hebben ze even met z'n alle overlegd en toen heeft M het overgenomen. Die heeft de bezichtigingen nu gedaan.

Die gaf vanaf het eerste moment al aan niet echt te snappen dat er geen enkele bieding is en hoopt dat het nu beter gaat. Die zelfde dag is de woning van Funda gehaald en een dag later opnieuw op Funda gezet, nu wel met kloppende informatie, foto's en prijs.

Nu maar duimen dat er een gek komt die tóch gaat bieden, anders breekt toch echt wel de pleuris uit :+
Bijzonder proces, ik vermoedde al dat er iets niet helemaal goed is gegaan..! In de huidige markt raken mensen gauw afgeschrikt op het feit dat a) een woning opnieuw wordt geplaatst en b) de vraagprijs fors naar boven bijgesteld wordt. Dat is allemaal terug te halen, eenmaal op internet... Het beste bod en de kortste doorlooptijd gaan naar mijn mening hand in hand. Hoe langer de doorlooptijd, hoe meer potentiële kopers óók afhaken.

Kortom, alles moet in één keer goed. Ik zou niet blij zijn met zo'n makelaar, maar wie ben ik...

Je hebt één (groot) voordeel en dat is tijd. Zijn de biedingen die je tot nu toe hebt gehad niet naar je zin, kun je altijd nog even wachten tot het bijvoorbeeld augustus/september is. Je zit dan iets dichter op de geplande leveringsdatum én je kunt het proces in één keer goed aanpakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:12:
[...]

Bijzonder proces, ik vermoedde al dat er iets niet helemaal goed is gegaan..! In de huidige markt raken mensen gauw afgeschrikt op het feit dat a) een woning opnieuw wordt geplaatst en b) de vraagprijs fors naar boven bijgesteld wordt. Dat is allemaal terug te halen, eenmaal op internet... Het beste bod en de kortste doorlooptijd gaan naar mijn mening hand in hand. Hoe langer de doorlooptijd, hoe meer potentiële kopers óók afhaken.

Kortom, alles moet in één keer goed. Ik zou niet blij zijn met zo'n makelaar, maar wie ben ik...

Je hebt één (groot) voordeel en dat is tijd. Zijn de biedingen die je tot nu toe hebt gehad niet naar je zin, kun je altijd nog even wachten tot het bijvoorbeeld augustus/september is. Je zit dan iets dichter op de geplande leveringsdatum én je kunt het proces in één keer goed aanpakken.
Nou ik ben er ook niet blij mee, maar goed, je kan er vrij weinig meer aan doen.

Wat wel bijzonder is dat ze al een hele sloot bezichtigen hadden voordat we woning opnieuw op Funda kwam. De opleverdatum is nu ook veranderd naar ‘In overleg’.

Groot deel van de bezichtigen waren nu ook met aankoopmakelaar.

Makelaar verwacht dat een prijs rond de €370.000 wel reëel is met een ondergrens van €350.000.

Voor nu maar even wachten tot vrijdag middag.

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:52
JanHenk schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:12:
[...]

Heel dom inderdaad. Ik kon gewoon de preview zien op Funda van mijn advertentie.. Daarmee kon ik zien dat de prijs niet zou kloppen. Nog voordat hij al op Funda gaat weet jij (in grote lijnen) hoe deze eruit gaat zien.. Dan had je de fout kunnen herstellen.. Nu ben jij de dupe van een slordige makelaar..

• Toppe
  • Nu online
ID-College schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:15:
[...]

Heel dom inderdaad. Ik kon gewoon de preview zien op Funda van mijn advertentie.. Daarmee kon ik zien dat de prijs niet zou kloppen. Nog voordat hij al op Funda gaat weet jij (in grote lijnen) hoe deze eruit gaat zien.. Dan had je de fout kunnen herstellen.. Nu ben jij de dupe van een slordige makelaar..
Die van ons werkt via Move.nl en daar konden we inderdaad alles wel zien, alleen niet de prijs. Die heb ik duidelijk per mail en telefoon meermaals doorgegeven omdat in de opdrachtovereenkomst de ‘oude’ prijs stond. Misschien een bord voor me kop gehad door toch te tekenen, maar mag er toch vanuit gaan dat ze dit zouden aanpassen.

• ID-College
Toppe schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:23:
[...]

Die van ons werkt via Move.nl en daar konden we inderdaad alles wel zien, alleen niet de prijs. Die heb ik duidelijk per mail en telefoon meermaals doorgegeven omdat in de opdrachtovereenkomst de ‘oude’ prijs stond. Misschien een bord voor me kop gehad door toch te tekenen, maar mag er toch vanuit gaan dat ze dit zouden aanpassen.
Slordig ja.. Er gaat snel iets mis.. Het zijn wel punten waar ik ook op zou triggeren (prijs omhoog met 40k? :? ) en 'nog steeds niet verkocht'? Zal wel iets mis mee zijn..
Ik heb een woning ooit bezichtigd en daar stond een klein huisje naast van een woonwagenkamp.. Ik sprak later een andere makelaar van die toko en toen ik aan hem vroeg waarom het zo goedkoop was zei hij: "heb je gezien wat er naast stond?"

Het speelt dus wel redelijk bij het bezichtigen. Is de woning daar ook voor gecorrigeerd qua prijs? Want het doet wel wat met je woningwaarde helaas..

• Toppe
  • Nu online
ID-College schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:29:
[...]

Slordig ja.. Er gaat snel iets mis.. Het zijn wel punten waar ik ook op zou triggeren (prijs omhoog met 40k? :? ) en 'nog steeds niet verkocht'? Zal wel iets mis mee zijn..
Ik heb een woning ooit bezichtigd en daar stond een klein huisje naast van een woonwagenkamp.. Ik sprak later een andere makelaar van die toko en toen ik aan hem vroeg waarom het zo goedkoop was zei hij: "heb je gezien wat er naast stond?"

Het speelt dus wel redelijk bij het bezichtigen. Is de woning daar ook voor gecorrigeerd qua prijs? Want het doet wel wat met je woningwaarde helaas..
Nee, prijs is ook niet aangepast en ook met de taxatie heb ik het aangegeven maar deed het niets met de prijs.

• ID-College
Toppe schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:32:
[...]

Nee, prijs is ook niet aangepast en ook met de taxatie heb ik het aangegeven maar deed het niets met de prijs.
Hmm oke.. ik moet wel eerlijk zeggen dat als ik de keus had tussen wel/niet naast een 'appartement' ik ook eerder zou gaan voor 'liever niet' (als de staat hetzelfde is).. Ik zou het gewoon lekker afwachten (komt vanzelf wel weg) maar in the end ben jij verkoper en dus bepaal jij de prijs.. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
ID-College schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:39:
[...]

Hmm oke.. ik moet wel eerlijk zeggen dat als ik de keus had tussen wel/niet naast een 'appartement' ik ook eerder zou gaan voor 'liever niet' (als de staat hetzelfde is).. Ik zou het gewoon lekker afwachten (komt vanzelf wel weg) maar in the end ben jij verkoper en dus bepaal jij de prijs.. :)
Probleem is dat we niet eens een prijs hebben gekregen, ja, €322.500.

Vrijdag horen we wel of er een bieding is

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 13-06 20:29

Zijn argumenten zijn:

Het zouden zeer valide punten kunnen zijn.
De buurman hier heeft laatst iets gekocht. Moest zes maanden wachten en dat was schijnbaar voor veel kopers al reden om af te haken.

Andere argumenten: koffiedik kijken.
Maar regelgeving vanuit de overheid verandert niet in een half jaar, da's op z'n vroegst 1/1/22. Maatregelen van dit jaar zorgen nog voor een prijsstijging.
Het kan natuurlijk wel zijn dat als straks de overheidssteun stopt, het aantal faillissementen gaat toenemen en baanverlies ook. De vraag is hoe snel dat effect heeft op de huizenmarkt en hoe groot dat effect is.

Ik zou ook goed uitrekenen wat blijven zitten je netto kost (aflossing is uitgesteld spaargeld), wat huren kost, en wat voor procentuele daling je dan kan hebben om break-even te spelen. Plus wat eerder ook is gezegd: opleveringen lopen uit en dan kun je er ook nog eens niet meteen in. Kan zomaar einde Q3 worden.

Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan een jaar geleden en zijn blijven zitten. We konden een 10% waardedaling hebben en er dan nog goed uit komen (paar duizend euro extra verlies, maar dat strepen we weg tegen het ongemak van niet nogmaals verhuizen). Inmiddels is de markt én doorgestegen én is de oplevering naar achteren geschoven, waardoor huren nog eens 7k extra gekost zou hebben.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Yes! Vanochtend gebeld door de makelaar met het bericht dat er biedingen zijn, 3 stuks tot 09:00 (bieden loopt tot 12:00) met de volgende bedragen:

€350.000
€351.000
€370.000

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 15:22
Netjes!! Die van €370 wil wel heel graag zeg, €15 minder en het was alsnog ruim t hoogste ;)

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Gijsje22 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:01:
Netjes!! Die van €370 wil wel heel graag zeg, €15 minder en het was alsnog ruim t hoogste ;)
Als je dacht dat €370.000 al goed was, er zijn er nog twee over heen gegaan: €377.000 en €380.000 B)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Heeft iemand een idee wat een ‘redelijke’ termijn is voor een oplevering? Vanaf half september hebben wij vervangende woonruimte en verhuizen zelf het liefst eind oktober, is dat redelijk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• President
Toppe schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:10:
Heeft iemand een idee wat een ‘redelijke’ termijn is voor een oplevering? Vanaf half september hebben wij vervangende woonruimte en verhuizen zelf het liefst eind oktober, is dat redelijk?
Is daar nog niet over gesproken? Maar ja, prima termijn. Moeten ze zelf qua aanvraag hypotheek op letten als er een voorbehoud bij zit.

De een heeft de overdracht dan bijvoorbeeld het liefst net voor een school vakantie, voor de andere maakt het niks uit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

Zijn argumenten zijn:

Ik zit in bijna dezelfde situatie als jij. Een nieuwbouw gekocht die nu volgens de planning in q2 2022 wordt opgeleverd.

De makelaar die is aangesloten bij de verkoop van de nieuwbouwwoning belde mij 2 weken om mij te vragen over de stand van zaken met betrekking tot de voortgang want zij krijgen na verkoop geen updates meer en mij te polsen voor een eventuele verkoop van de huidige woning.

Ik heb de stand van zaken doorgegeven en ook gezegd dat een verkoop nog niet aan de orde is want het duurt nog meer dan een jaar voordat ik kan verhuizen. Daarnaast willen we niet tussentijds gaan huren (= 2x verhuizen) want er lopen hier 2 kleine kinderen rond. Ik verwacht ook niet dat een potentiele koper een jaar wil wachten op een overdracht. Het besluit om ‘risico’ te nemen was al genomen nadat alles rond was wat betreft de nieuwbouwwoning.

Hij gaf aan dat hij zelf verwacht dat de markt niet zal gaan instorten de komende maanden en dat als ik nu ga verkopen ik mezelf in de vingers ga snijden wat betreft de verkoopprijs. Dus eigenlijk precies wat jouw makelaar ook heeft gezegd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
President schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:21:
[...]

Is daar nog niet over gesproken? Maar ja, prima termijn. Moeten ze zelf qua aanvraag hypotheek op letten als er een voorbehoud bij zit.

De een heeft de overdracht dan bijvoorbeeld het liefst net voor een school vakantie, voor de andere maakt het niks uit
Nee, makelaar heeft alleen aangegeven dat onze voorkeur Q2 ‘22 is maar dat dit voor ons (inmiddels) geen harde eis meer is en dat het gewoon in overleg kan.

De letterlijke tekst is: “bod: €380.000. Financiering van €350.000 van 6 weken, bankgarantie 7 weken, in overleg binnen redelijke termijn.”

Onze nieuwe woning wordt begin november gebouwd en we kunnen dan 20 minuten verderop huren en aangezien ik graag wil zien hoe de bouw verloopt is het ideaal om eind Oktober te verhuizen maar kunnen vanaf September vervangende woonruimte hebben. Eerder wordt wel een uitdaging.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• President
Toppe schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:25:
[...]

Nee, makelaar heeft alleen aangegeven dat onze voorkeur Q2 ‘22 is maar dat dit voor ons (inmiddels) geen harde eis meer is en dat het gewoon in overleg kan.

De letterlijke tekst is: “bod: €380.000. Financiering van €350.000 van 6 weken, bankgarantie 7 weken, in overleg binnen redelijke termijn.”

Onze nieuwe woning wordt begin november gebouwd en we kunnen dan 20 minuten verderop huren en aangezien ik graag wil zien hoe de bouw verloopt is het ideaal om eind Oktober te verhuizen maar kunnen vanaf September vervangende woonruimte hebben. Eerder wordt wel een uitdaging.
Laat de makelaar dan weten dat de oplevering eventueel ook al vanaf datum xx in die 2022 maand kan. Misschien willen je kopers het, misschien ook niet.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Verkocht voor €376.000

Bod van €380.000 kwam via een aankoopmakelaar en daar is laatst een verkoop helemaal fout gegaan, 3x uitstel van voorbehoud van financiering, slechte communicatie etc. Gaf aan dat het misschien verstandiger was om voor €376.000 te kiezen, wél goede ervaringen met die aankoopmakelaar, bereid de opleverdatum op te schuiven (1 september ipv 14 Juli) en maar 10 dagen nodig voor de hypotheek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 13:23
*knip*
Dat mag verder in nemcuon in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

[Voor 91% gewijzigd door tweakduke op 16-05-2021 09:51]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pannencouque
Toppe schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:23:
Verkocht voor €376.000

Bod van €380.000 kwam via een aankoopmakelaar en daar is laatst een verkoop helemaal fout gegaan, 3x uitstel van voorbehoud van financiering, slechte communicatie etc. Gaf aan dat het misschien verstandiger was om voor €376.000 te kiezen, wél goede ervaringen met die aankoopmakelaar, bereid de opleverdatum op te schuiven (1 september ipv 14 Juli) en maar 10 dagen nodig voor de hypotheek.
Die keuze snap ik dan wel. Als de prijs toch al erg mooi is, is het afkopen van 'geen gezeik' wel wat waard.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
Pannencouque schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:02:
[...]
Die keuze snap ik dan wel. Als de prijs toch al erg mooi is, is het afkopen van 'geen gezeik' wel wat waard.
Waarom zou die 376K niet fout kunnen gaan? Ligt toch niet aan de makelaar dat die mensen financiering niet rond krijgen.

• President
Highfive95 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:56:
[...]

Waarom zou die 376K niet fout kunnen gaan? Ligt toch niet aan de makelaar dat die mensen financiering niet rond krijgen.
Als je al slechte ervaringen hebt met een verkoop makelaar zou ik voor die 4k ook niet de stress en ellende willen hebben van je huis opnieuw te koop moeten zetten..

• Highfive95
President schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:04:
[...]

Als je al slechte ervaringen hebt met een verkoop makelaar zou ik voor die 4k ook niet de stress en ellende willen hebben van je huis opnieuw te koop moeten zetten..
Begrijp dat je geen stress wilt. Maar dat het fout gaat bij een ander wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou ook zo is. Hoeft natuurlijk niet helemaal aan de verkoopmakelaar te liggen, maar kan ook slechte communicatie vanuit zijn klant zijn. Ook al is communicatie vanuit makelaar misschien slecht dan ligt het nog altijd aan de koper dat financiering niet rond komt.

Maar je moet doen waar je gerust mee bent. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat het bij jou fout gaat. Dat risico loop je altijd.

• President
Highfive95 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:13:
[...]

Begrijp dat je geen stress wilt. Maar dat het fout gaat bij een ander wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou ook zo is. Hoeft natuurlijk niet helemaal aan de verkoopmakelaar te liggen, maar kan ook slechte communicatie vanuit zijn klant zijn. Ook al is communicatie vanuit makelaar misschien slecht dan ligt het nog altijd aan de koper dat financiering niet rond komt.

Maar je moet doen waar je gerust mee bent. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat het bij jou fout gaat. Dat risico loop je altijd.
Tja, als ik een keuken voor 20k kan kopen bij winkel A waar ik negatieve recensies over lees en bij winkel B voor 21k waar ik positieve recensies over lees, is het voor mij toch makkelijk kiezen waar ik mijn keuken koop.

Ik begrijp jouw standpunt ook hoor, maar ik vind het alleen maar goed dat de makelaar dit mee neemt in zijn advies (en uiteindelijk is het aan de klant om te kiezen of hij dit advies opvolgt of niet).

• Pannencouque
Highfive95 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:13:
[...]

Klopt helemaal. Maar toch vind ik het een verantwoordelijkheid van de verkoopmakelaar. Die heeft mogelijk geen invloed op doorlooptijd bij de hypotheekverstrekker, maar wel bijv in communicatie naar de verkoper. Hij is niet enkel een doorgeefluik, maar ook degene die plooien moet gladstrijken. Dat is blijkbaar eerder niet voldoende gelukt.

• Highfive95
Pannencouque schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:57:
[...]
Hij is niet enkel een doorgeefluik, maar ook degene die plooien moet gladstrijken. Dat is blijkbaar eerder niet voldoende gelukt.
Ik ben het met je eens hoor. Maar als de koper de financiering niet rond krijgt dan kun je niks glad strijken.

Een makelaar is in feite ook maar een doorgeefluik in deze. Maar uiteraard moet deze wel het proces in de gaten houden.

Het vervelende is dat je nu ook gewoon niet weet of je "gezeik" gaat krijgen. Ik vond dat ook een hele vervelende tijd. Je weet dat je huis verkocht is, maar niet of het wel doorgaat. Hier was geen probleem, maar toch onbewust blijft dat in je hoofd hangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 14-06 19:55
Gisteren is ons bod op een nieuw huis geaccepteerd.

Nu wil de verkopende makelaar graag ook ons huis verkopen.

Echter de hypotheek aanvraag loopt via een andere makelaar/hypotheek versterker. Via hun hebben wij ook ons huidige huis gekocht en oude woning verkocht

Zouden jullie voor de bestaande makelaar gaan of voor de makelaar van onze nieuwe huis?

Waar moet ik vooral op letten?

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 4 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Mars18 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:13:

Echter de hypotheek aanvraag loopt via een andere makelaar/hypotheek versterker. Via hun hebben wij ook ons huidige huis gekocht en oude woning verkocht

Zouden jullie voor de bestaande makelaar gaan of voor de makelaar van onze nieuwe huis?

Je portemonnee :?

Hoezo doet je makelaar ook je hypotheek?

Ik zou gaan voor de makelaar die je nu nog niet hebt uitgenodigd.

• Enforcer
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Als je goede ervaringen had met de makelaar van je huidige woning (en oude woning) waarom dan switchen naar een ander? Wat zou jou beweegreden zijn om het via een ander te laten lopen terwijl je juist zo positief bent over deze?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pannencouque
Wat zijn voor jou belangrijke criteria waar een makelaar in de huidige markt aan moet voldoen? Wat vond je van deze makelaar bij jullie aankoop en denk je dat er op die manier bij verkoop voor jullie ook het meeste recht gedaan wordt aan jullie wensen?
En vergelijk dat dan met je ervaringen met je vorige makelaar.

[Voor 7% gewijzigd door Pannencouque op 16-05-2021 10:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• battler
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18:19
-

[Voor 100% gewijzigd door battler op 17-05-2021 13:07. Reden: verkeerd topic]

Spelfout gezien, let me know! dm, tel, e-mail of per post.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Highfive95 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:56:
[...]

Dat het fout kan gaan is zeker waar maar je moet ook vertrouwen op de makelaar. Die heeft met de huidige partij nog nooit wat gehad en met die andere partij hebben ze slechte ervaring(en).

Tevens hebben we nu ‘slechts’ 10 dagen voor voorbehoud van financiering waarbij de rest minimaal 6 tot 12 weken wou.

[Voor 19% gewijzigd door Toppe op 17-05-2021 13:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 14-06 19:55
Pannencouque schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:07:
[...]
Wat zijn voor jou belangrijke criteria waar een makelaar in de huidige markt aan moet voldoen? Wat vond je van deze makelaar bij jullie aankoop en denk je dat er op die manier bij verkoop voor jullie ook het meeste recht gedaan wordt aan jullie wensen?
En vergelijk dat dan met je ervaringen met je vorige makelaar.
Inmiddels 4 makelaars laten komen.
De vraagprijs is tussen de 250.000 en 310.000 euro.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 4 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20:06
Mars18 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:11:
[...]

Te koop zetten voor 310.000 en verkopen voor 340.000. Hoppa, next!

Ik vraag slechts 0,1% commissie voor bovenstaande advies

[Voor 11% gewijzigd door mwa op 18-05-2021 14:43]

• Pannencouque
Mars18 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:11:
[...]

Vraagprijs zegt niet alles, toch? Tactiek, visie, courtage, bekendheid in de regio, etc?

• ColeJ
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 07:32
Pannencouque schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:35:
[...]
Vraagprijs zegt niet alles, toch? Tactiek, visie, courtage, bekendheid in de regio, etc?
Tegenwoordig lijkt het wel alsof alles overboden word. Ik zou het dus zo hoog mogelijk op Funda zetten.

• Daeron
  • Laatst online: 19:09
ColeJ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:23:
[...]

Tegenwoordig lijkt het wel alsof alles overboden word. Ik zou het dus zo hoog mogelijk op Funda zetten.
Haha, die vlieger gaat niet altijd op. In mijn oude wijk staat een woning al 4 maanden te koop. Het probleem is dat die kerel een vraagprijs heeft die 1000 euro boven het gemiddelde per m2 van de wijk ligt, de woning is nogal "woonwagenachtig" verbouwd, en hij heeft de zeer praktische schuur omgebouwd tot een mancave waar je niets anders meer mee kan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
Hmm, vorige week dinsdag liep de bedenktijd af... Tot dusver nog niks gehoord van de verkopers (of hun aankoop makelaar) over een taxatie, ondanks verkoop onder voorbehoud.

Duurt het altijd zo lang? Of maak ik me onnodig zorgen dat men de koop niet wil doorzetten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JanHenk
  • Nu online
@President Het voorbehoud voor financiering?

Wellicht hebben de kopers geen taxatie nodig gehad voor de financiering, dat is steeds gebruikelijker met de modelmatige waardebepalingen..

Op zich kun je de vraag even neerleggen, toch? Aan de andere kant, het is nu definitief, dus gefeliciteerd. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
JanHenk schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:31:
@President Het voorbehoud voor financiering?

Wellicht hebben de kopers geen taxatie nodig gehad voor de financiering, dat is steeds gebruikelijker met de modelmatige waardebepalingen..

Op zich kun je de vraag even neerleggen, toch? Aan de andere kant, het is nu definitief, dus gefeliciteerd. :)
Het ligt bij onze verkopende makelaar, die heeft al contact gezocht met de aankoopmakelaar maar nog geen bericht terug gekregen.

Ik heb zelf een officiële taxatie moeten doen, dat waren volgens mij tegenwoordig de regels? Ook al heb ik zo LTV van < 50%

Definitief voelt het pas als er te horen krijgen dat de hypotheek van de kopers rond is...

[Voor 6% gewijzigd door President op 21-05-2021 19:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JanHenk
  • Nu online
President schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:42:
[...]

Het ligt bij onze verkopende makelaar, die heeft al contact gezocht met de aankoopmakelaar maar nog geen bericht terug gekregen.

Ik heb zelf een officiële taxatie moeten doen, dat waren volgens mij tegenwoordig de regels? Ook al heb ik zo LTV van < 50%

Definitief voelt het pas als er te horen krijgen dat de hypotheek van de kopers rond is...
Heb je ook nog geen bericht gehad van de notaris dat de waarborgsom is gestort c.q. bankgarantie binnen is? Die termijn is inmiddels denk ik ook verlopen?

In feite zijn de kopers dan in gebreke..

P.S. Of een taxatie nodig is, hangt van de hypotheekverstrekker af, LTV en ook bijvoorbeeld bouwjaar van de woning. Is maatwerk, maar het wordt regelmatig achterwege gelaten. Zou daar niet teveel op focussen. Wel op de contractuele verplichtingen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

@JanHenk Bankgarantie is meestal pas rond de datum van verlopen van voorbehoud, in dit geval is net de bedenktijd verlopen (die drie dagen, als ik het goed begrijp).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
JanHenk schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:56:
[...]

Heb je ook nog geen bericht gehad van de notaris dat de waarborgsom is gestort c.q. bankgarantie binnen is? Die termijn is inmiddels denk ik ook verlopen?

In feite zijn de kopers dan in gebreke..

P.S. Of een taxatie nodig is, hangt van de hypotheekverstrekker af, LTV en ook bijvoorbeeld bouwjaar van de woning. Is maatwerk, maar het wordt regelmatig achterwege gelaten. Zou daar niet teveel op focussen. Wel op de contractuele verplichtingen..
Nee, borgsom staat voor een week nadat de financiering rond zou moeten zijn
AGee schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:03:
@JanHenk Bankgarantie is meestal pas rond de datum van verlopen van voorbehoud, in dit geval is net de bedenktijd verlopen (die drie dagen, als ik het goed begrijp).
Die verliep de 11e...

[Voor 18% gewijzigd door President op 21-05-2021 20:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pannencouque
ColeJ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:23:
[...]

Dat is hier toch echt niet het geval. We hebben een paar makelaars die de boel hier goed kennen. Eentje die lager in de markt zet en altijd retesnel verkoopt. De rest zet wat hoger in de markt en daarbij duurt de verkoop ook significant langer. Binnenkort in gesprek maar eens uitvogelen wat de uiteindelijke verkoopprijzen zijn :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JanHenk
  • Nu online
AGee schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:03:
De terminologie is inderdaad wat verwarrend. @President heeft het denk ik over de termijn van het voorbehoud van financiering, toch?
Dan zijn ze vanaf 19 mei dus feitelijk in gebreke? Je hebt alle reden om vragen te stellen... Niet over de taxatie, maar wel over de bankgarantie/waarborgsom.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
JanHenk schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:27:
[...]

De terminologie is inderdaad wat verwarrend. @President heeft het denk ik over de termijn van het voorbehoud van financiering, toch?

[...]

Dan zijn ze vanaf 19 mei dus feitelijk in gebreke? Je hebt alle reden om vragen te stellen... Niet over de taxatie, maar wel over de bankgarantie/waarborgsom.
Nee, de 11e van mei verliep de bedenktijd van 3 dagen. Inmiddels al 8 dagen geleden dus.

De hypotheek zou half juni rond moeten zijn, (dat is het voorbehoud) een week later de bankgarantie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

JanHenk schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:27:
[...]

Volgens mij is "bedenktijd" de gangbare term voor de drie dagen nadat het contract getekend is. Sterker nog, volgens mij heet het zelfs letterlijk "bedenktijd" :P Dus nee: Het gaat hoogstwaarschijnlijk niet over de termijn van het financieringsvoorbehoud.

[Voor 3% gewijzigd door AGee op 21-05-2021 20:36]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JanHenk
  • Nu online
Oh... Excuus..

Het bevreemd je, dat de kopers na maar liefst 1,5 week nog geen taxateur langs hebben gestuurd? :?

Dat leek mij zo vreemd, dat ik maar aannam dat het waarschijnlijk niet over de drie dagen bedenktijd ging..

Edit: de verplichte taxatie gaat overigens per 1 juli in. Het zou daarom best kunnen dat kopers zonder kunnen. Ik zou mij daar niet druk om maken, dus.

[Voor 61% gewijzigd door JanHenk op 21-05-2021 20:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Wellicht iets off topic, maar ik ga het toch proberen. Hopelijk heeft iemand er al ervaring mee :)

Ik zit te kijken naar een postbus. Kosten zijn zo’n €300 per jaar dus voor een jaar is dat prima te doen.

Even wat informatie ingewonnen via de PostNL website en daar staat dit stukje:
Met een postbus kun je vrijwel alle soorten post ontvangen. Alleen post verstuurd met een betaalservice ontvang je niet in je postbus.
Wat moet ik me voorstellen bij ‘post verstuurd met een betaalservice’? Het gaat gewoon om alledaagse post zoals verzekeringen, belastingen, rekeningen, bankzaken.

Zal het specifiek om aangetekende stukken gaan?

[Voor 3% gewijzigd door Toppe op 23-05-2021 10:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18:07
Toppe schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:29:
Wellicht iets off topic, maar ik ga het toch proberen. Hopelijk heeft iemand er al ervaring mee :)

Ik zit te kijken naar een postbus. Kosten zijn zo’n €300 per jaar dus voor een jaar is dat prima te doen.

Even wat informatie ingewonnen via de PostNL website en daar staat dit stukje:

[...]

Wat moet ik me voorstellen bij ‘post verstuurd met een betaalservice’? Het gaat gewoon om alledaagse post zoals verzekeringen, belastingen, rekeningen, bankzaken.

Zal het specifiek om aangetekende stukken gaan?
dat betreft onder rembours. Dus dat je bij ontvangst moet betalen.. dat kan niet in een postbus. ;-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
ChrisM schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:45:
[...]
dat betreft onder rembours. Dus dat je bij ontvangst moet betalen.. dat kan niet in een postbus. ;-)
* Toppe voelt zich een beetje dom

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 15:13
Toppe schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:57:
[...]

* Toppe voelt zich een beetje dom
Hou goed in de gaten of het met belastingen en dergelijke wel goed gaat. Je kan in het BRP geen postbus als adres opgeven en dat is wel de bron voor je adres voor communicatie met de overheid en bijvoorbeeld pensioenfondsen e.d.

Ik weet niet waar je het voor nodig hebt, maar als je een tijd gaat reizen ofzo kan je beter een briefadres nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Saint2Saint schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:25:
[...]

Hou goed in de gaten of het met belastingen en dergelijke wel goed gaat. Je kan in het BRP geen postbus als adres opgeven en dat is wel de bron voor je adres voor communicatie met de overheid en bijvoorbeeld pensioenfondsen e.d.

Ik weet niet waar je het voor nodig hebt, maar als je een tijd gaat reizen ofzo kan je beter een briefadres nemen.
We verhuizen naar nieuwbouw. Volgens mij moeten we ons daar alvast prima kunnen inschrijven en een afwijkend post adres gebruiken. Post van de overheid komt toch al via de Berichtenbox.

Maar zal het straks eens even goed doorlezen :)

• mati1983
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 07-06 12:38
Wij hebben een huis gekocht in Ermelo en gaan derhalve ons appartement in Amsterdam oud-zuid verkopen.
Het betreft een driekamer appartement van 61 m2, welke bij oplevering 8 jaar geleden helemaal gestript is en verbouwd is. Geen ouwe ' meuk' dus, maar neutraal en modern verbouwd.

Wie heeft er goede of slechte ervaringen met bepaalde makelaars in Amsterdam? We zijn gewaarschuwd voor bepaalde cowboys, maar ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van jullie.

Daarnaast hoop ik dat iemand met marktkennis wellicht iets over de waarde kan zeggen. Er is een taxatierapport opgesteld (ivm nieuwe hypotheek), waarin de waarde bepaald is op 565.5k. Echter, een half jaar geleden is een identiek appartement boven ons (4 hoog, wij zitten 2 hoog) voor 750k kk weggegaan. Het enige verschil is dat daar een dakterras van 35 m2 bij zit. Anderzijds hebben zij aan de voorkant een schuine wand/glazen, terwijl het bij ons gewoon recht omhoog loopt en wil een leuke erker hebben (zij niet) van ca 1.5m bij 1m. In plaats van een dakterras hebben wij achter een mooi houten balkon van ca 5x1meter. Nu geloof ik best dat een dakterras in Amsterdam goud waard is, maar bijna 2 ton (de voorkant van de woning meenemend) verschil vind ik dan toch wel weer wat veel... Wat zou de waarde van zo'n dakterras zijn cq wat klinkt als een te verwachte verkoopprijs voor ons appartement?

Dank alvast voor het meedenken! :)

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

@mati1983 Valt op deze manier weinig zinnigs over te zeggen. Gewoon drie makelaars uitnodigen om langs te komen. Aanhoren wat hun inschatting is, strategie en kosten die ze rekenen. Dan eentje kiezen. Vee moeilijker moet je het niet maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 15:09

Crazy D

I think we should take a look.

Een dakterras vs balkon van 1x5 meter is het verschil tussen lounchen met vrienden en relaxt chillen met een bbq, of op een rijtje zitten :P

2 ton zal dat niet waard zijn, maar dat dat 1 ton meer waard is zou mij niets verbazen. Maar, aangezien de markt momenteel natuurlijk gewoon compleet debiel is en je zit in Amsterdam, dus nog debielere prijzen per meter, zou het me niks verbazen als je wel richting de 7k gaat.

Exact expert nodig? itwize.nl

• mati1983
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 07-06 12:38
Don Quijote schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:29:
@mati1983 Valt op deze manier weinig zinnigs over te zeggen. Gewoon drie makelaars uitnodigen om langs te komen. Aanhoren wat hun inschatting is, strategie en kosten die ze rekenen. Dan eentje kiezen. Vee moeilijker moet je het niet maken.
Snap ik en is ook zeker het plan, maar juist daarom graag evt ervaringen van mensen, zodat we drie goede kunnen uitnodigen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 14-06 12:18
Dakterras kan zeker een bak schelen, maar dat is wel heel veel.
Nu is 2 hoog soms ook minder in trek: Wel bovenburen, maar geen tuin (zoals huis) en ook geen dakterras (zoals 3 of 4 hoog).

Voor de makelaar zou ik in ieder geval de makelaar die dat appartement voor 750K verkocht heeft, uitnodigen.
Daarnaast gewoon 10 makelaars (waarom maar 3?) langs laten komen, die je selecteert op verkochte huizen in jouw buurt.
Kijk daarvoor naar de vraagprijzen op funda en kijk naar de daadwerkelijke verkoopprijzen op het kadaster.
Kijken bij wie je een goed gevoel hebt, en wie bewezen hoge resultaten haalt.

Wij komen uit Zuid en hebben het zo gedaan.
Denk dat wij er 7 of 8 lieten langskomen, en na het 1ste gesprek vielen er 3 al meteen af.
Eentje kwam met een absurde courtage-eis.
Een ander kwam te laat, raffelde het af en vertrok weer.
Eentje had de jongste bediende langs gestuurd.

[Voor 20% gewijzigd door Rzaan op 26-05-2021 13:33]

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 19:36
Rzaan schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:25:
Dakterras kan zeker een bak schelen, maar dat is wel heel veel.
Nu is 2 hoog soms ook minder in trek: Wel bovenburen, maar geen tuin (zoals huis) en ook geen dakterras (zoals 3 of 4 hoog).

Voor de makelaar zou ik in ieder geval de makelaar die dat appartement voor 750K verkocht heeft, uitnodigen.
Daarnaast gewoon 10 makelaars (waarom maar 3?) langs laten komen, die je selecteert op verkochte huizen in jouw buurt.
Kijk daarvoor naar de vraagprijzen op funda en kijk naar de daadwerkelijke verkoopprijzen op het kadaster.
Kijken bij wie je een goed gevoel hebt, en wie bewezen hoge resultaten haalt.

Wij komen uit Zuid en hebben het zo gedaan.
Denk dat wij er 7 of 8 lieten langskomen, en na het 1ste gesprek vielen er 3 al meteen af.
Eentje kwam met een absurde courtage-eis.
Een ander kwam te laat, raffelde het af en vertrok weer.
Eentje had de jongste bediende langs gestuurd.
Als iedereen er maar even 10 langs laat komen om er uiteindelijk een te kiezen moeten ze het wel afraffelen en/of de jongste langs sturen hè.

• kepler
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:29
Makrolon schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:04:
[...]

Als iedereen er maar even 10 langs laat komen om er uiteindelijk een te kiezen moeten ze het wel afraffelen en/of de jongste langs sturen hè.
Wij hebben er ook maar drie uitgenodigd, op basis van wat internet onderzoek en ervaringen van vrienden/kennissen. Als er tien moeten langskomen ben je alleen al een dag kwijt aan de gesprekken, ws kunnen ze niet niet allemaal in de avond, je moet ze allemaal plannen, etc.

Drie was prima, had daar niks tussen gezeten waren we verder gaan zoeken.

Edit: had gemist dat het Amsterdam was :D Naar dan nog zou ik vooral even rondvragen in de kennissenkring, daar heb je meer aan dan 10 gesprekken denk ik

[Voor 11% gewijzigd door kepler op 27-05-2021 07:17]

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 19:03
mati1983 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:26:
Wij hebben een huis gekocht in Ermelo en gaan derhalve ons appartement in Amsterdam oud-zuid verkopen.
Het betreft een driekamer appartement van 61 m2, welke bij oplevering 8 jaar geleden helemaal gestript is en verbouwd is. Geen ouwe ' meuk' dus, maar neutraal en modern verbouwd.

Wie heeft er goede of slechte ervaringen met bepaalde makelaars in Amsterdam? We zijn gewaarschuwd voor bepaalde cowboys, maar ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van jullie.

Daarnaast hoop ik dat iemand met marktkennis wellicht iets over de waarde kan zeggen. Er is een taxatierapport opgesteld (ivm nieuwe hypotheek), waarin de waarde bepaald is op 565.5k. Echter, een half jaar geleden is een identiek appartement boven ons (4 hoog, wij zitten 2 hoog) voor 750k kk weggegaan. Het enige verschil is dat daar een dakterras van 35 m2 bij zit. Anderzijds hebben zij aan de voorkant een schuine wand/glazen, terwijl het bij ons gewoon recht omhoog loopt en wil een leuke erker hebben (zij niet) van ca 1.5m bij 1m. In plaats van een dakterras hebben wij achter een mooi houten balkon van ca 5x1meter. Nu geloof ik best dat een dakterras in Amsterdam goud waard is, maar bijna 2 ton (de voorkant van de woning meenemend) verschil vind ik dan toch wel weer wat veel... Wat zou de waarde van zo'n dakterras zijn cq wat klinkt als een te verwachte verkoopprijs voor ons appartement?

Dank alvast voor het meedenken! :)
Of geen makelaar en alle winst in je eigen zak steken. Een appartement in Amsterdam zuid verkoopt zichzelf. Ik heb vorig jaar ook mijn appartement in zuid (Buitenveldert) voor meer verkocht dan de identieke woning in de straat die een maand daarvoor is verkocht. Zonder makelaar. Ik had er drie laten komen maar die vertelden me allemaal dingen die ik al wist. Makelaar had totaal geen toegevoegde waarde voor mijn situatie. Dus lekker een Funda pakket met professionele fotograaf kopen. Ik had een zelfverkoop pakket waarbij ook de koopovereenkomst werd geregeld. Ideaal!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

MemeMaster schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 07:20:
[...]

Of geen makelaar en alle winst in je eigen zak steken. Een appartement in Amsterdam zuid verkoopt zichzelf. Ik heb vorig jaar ook mijn appartement in zuid (Buitenveldert) voor meer verkocht dan de identieke woning in de straat die een maand daarvoor is verkocht. Zonder makelaar. Ik had er drie laten komen maar die vertelden me allemaal dingen die ik al wist. Makelaar had totaal geen toegevoegde waarde voor mijn situatie. Dus lekker een Funda pakket met professionele fotograaf kopen. Ik had een zelfverkoop pakket waarbij ook de koopovereenkomst werd geregeld. Ideaal!
Dat heb ik 4 jaar geleden ook gedaan en was daar dik tevreden over. Mijn ervaringen op dat vlak heb ik hier ook al vaker gedeeld, maar mensen blijven toch een beetje vast plakken aan de verkoopmakelaar omdat ze het idee hebben dat een makelaar meer geld oplevert. Veel mensen hebben het idee dat wanneer je je woning zelf verkoopt voor 400k een makelaar daar wellicht 420k uit had kunnen slepen (en daarmee de courtage dus dubbel en dwars waard is) maar in deze gekke tijden op de woningmarkt verkopen courante woningen zichzelf. Ik denk dat het idee van een grote meerprijs in deze markt een zware overschatting is van de toegevoegde waarde van een makelaar.

☀️🔋  18 Panelen | 5,8 kWp | SolarEdge SE6K

• Toppe
  • Nu online
Harrie_ schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 07:56:
[...]

Dat heb ik 4 jaar geleden ook gedaan en was daar dik tevreden over. Mijn ervaringen op dat vlak heb ik hier ook al vaker gedeeld, maar mensen blijven toch een beetje vast plakken aan de verkoopmakelaar omdat ze het idee hebben dat een makelaar meer geld oplevert. Veel mensen hebben het idee dat wanneer je je woning zelf verkoopt voor 400k een makelaar daar wellicht 420k uit had kunnen slepen (en daarmee de courtage dus dubbel en dwars waard is) maar in deze gekke tijden op de woningmarkt verkopen courante woningen zichzelf. Ik denk dat het idee van een grote meerprijs in deze markt een zware overschatting is van de toegevoegde waarde van een makelaar.
Wij hebben in eerste instantie ook geprobeerd zelf te verkopen. Hieruit kwamen biedingen tot €325.000. Makelaar ingeschakeld en nu verkocht voor €376.000. Dat bedrag hadden wij bij lange na niet zelf kunnen behalen. Hier in de regio (Almere) wordt heel veel verkocht via een aankoop makelaar en die proberen al de prijs te drukken voordat ze amper binnen zijn.

• battler
Makelaars proberen een woning zo efficiënt mogelijk te verkopen. Die laatste paar duizend euro maakt voor hun niet zoveel uit als ze daar disproportioneel hard voor moeten werken. Bron.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

battler schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:04:
Makelaars proberen een woning zo efficiënt mogelijk te verkopen. Die laatste paar duizend euro maakt voor hun niet zoveel uit als ze daar disproportioneel hard voor moeten werken. Bron.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Verbaas me altijd over het feit dat makelaars (in deze tijd/markt) een x aantal bezichtigingen inplannen en daar moet je het dan maar mee doen. Er zijn wellicht nog 100 andere gegadigden maar die hebben gewoon dikke pech. Nu snap ik best dat het ondoenlijk is om 100+ potentiële kopers een rondleiding te geven maar wie zegt niet dat er tussen die andere 100 een 'gek' zit die 20k boven het hoogste bod was gaan zitten :7

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Toppe schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:03:
[...]
Wij hebben in eerste instantie ook geprobeerd zelf te verkopen. Hieruit kwamen biedingen tot €325.000. Makelaar ingeschakeld en nu verkocht voor €376.000. Dat bedrag hadden wij bij lange na niet zelf kunnen behalen. Hier in de regio (Almere) wordt heel veel verkocht via een aankoop makelaar en die proberen al de prijs te drukken voordat ze amper binnen zijn.
Dan heb je er slim aan gedaan om een makelaar in te schakelen. Nu ben ik niet zo bekend met de regio Almere maar hier in regio den Bosch zie ik huizen die verkocht worden n.a.v. een zelfgeschreven kartonnetje achter de ruit en kan me niet aan de indruk onttrekken dat het gat tussen zelf verkopen en via de makelaar dan niet zo groot kan zijn.

• MemeMaster
battler schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:04:
Klopt ik had zelf ook de makelaar laten komen die net een huis in de straat had verkocht en hij vertelde me dat ik niet meer hoeft te verwachten dan het bedrag waar hij de andere woning voor had verkocht. Hij stelde voor om mijn woning zelfs te verkopen aan een investeerder die net achter het net had gevist bij de andere woning. Dat was dan wel heel makkelijk verdiend voor hem geweest🤡.

Ik zeg dit trouwens niet om iemand te beledigen maar sommige mensen zijn inderdaad niet geschikt om hun eigen huis te verkopen om allerlei redenen alleen al hun voorkomen en hoe ze zich uiten, dan kun je beter ook een makelaar inhuren. Toen ik zelf een huis zocht ben ik bij mensen geweest die het zelf zeer professioneel hadden aangepakt dus daar had de makelaar nul meerwaarde.

En nog zoiets: uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een zwarte verkoper minder hoge biedingen krijgt voor hetzelfde huis dan wanneer de verkoper blank is. Nog een reden om dan wel een makelaar in te huren bijvoorbeeld.

Een huis verkopen is geen rocket science, maar kijk wel goed naar de factoren die maken dat je wel of geen voordeel haalt uit het inschakelen van een makelaar. Dit betreft een woning in Amsterdam zuid na het centrum van Amsterdam is dit het meest gewilde buurt van heel Nederland dus de woning is zo weg.
Ja, makelaar doet de bezichtigingen maar is het rondleiden van wat mensen door je huis echt 7k waard? Bij het verkopen van mijn huis was dit het enige wat ik echt kon scharen onder 'werk', natuurlijk ook wat papier werk en dingen uitzoeken online maar dit was niet meer dan 3 uur in totaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MemeMaster
Harrie_ schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:21:
[...]

Verbaas me altijd over het feit dat makelaars (in deze tijd/markt) een x aantal bezichtigingen inplannen en daar moet je het dan maar mee doen. Er zijn wellicht nog 100 andere gegadigden maar die hebben gewoon dikke pech. Nu snap ik best dat het ondoenlijk is om 100+ potentiële kopers een rondleiding te geven maar wie zegt niet dat er tussen die andere 100 een 'gek' zit die 20k boven het hoogste bod was gaan zitten :7
Klopt ik heb zo vaak een woning niet kunnen bezichtigingen vanwege de zeer beperkte tijdsvakken van makelaars. Als je als verkoper het maximale wil dan is dit niet de beste aanpak lijkt me. Als je zelf de woning verkoopt kun je makkelijk zelf nog 2 extra kijkdagen plannen zonder veel gedoe. De meeste makelaars willen dat soort extra werk niet dus ze gaan je overtuigen dat er echt gaan hoger bod mogelijk is dan wat er is binnengekomen (terwijl er nog heel veel andere geïnteresseerden zijn die al zijn afgewezen door de makelaar voor een bezichtiging).

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 17:36
Harrie_ schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:21:
[...]

Je snapt het niet, maar je geeft zelf het antwoord al waarom makelaars zo werken.

Het is ondoenlijk om elke gegadigde de woning te laten bezichtigen, zeker binnen de huidige corona beperkingen. Eén bezichtiging tegelijk. Dus pakweg 2 per uur. Dan zit je met 3 volle dagen bezichtigen op 48 stuks.
Zeg eens 750 euro incl btw per dag aan uurloon. Dan nog bij elkaar een dag werk op kantoor voor het plannen van alle afspraken, beantwoorden van mailtjes van geïnteresseerden etc. En een fotograaf. En een Funda advertentie opmaken en plaatsen. Intakegesprek met de verkoper. Vervolggesprek met de verkoper. Bespreken van de biedingen met verkoper. Koopcontract opmaken.

Hoe hoog moet de courtage voor de makelaar worden, wil hij 100+ geïnteresseerden de woning laten zien?

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Toppe
  • Nu online
Harrie_ schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:23:
[...]

Dan heb je er slim aan gedaan om een makelaar in te schakelen. Nu ben ik niet zo bekend met de regio Almere maar hier in regio den Bosch zie ik huizen die verkocht worden n.a.v. een zelfgeschreven kartonnetje achter de ruit en kan me niet aan de indruk onttrekken dat het gat tussen zelf verkopen en via de makelaar dan niet zo groot kan zijn.
Klopt, dat gebeurt hier ook wel hoor! Zelfde makelaar heeft een woning verderop in de straat 6 weken daarvoor verkocht voor €365.000 en aan de andere kant van de straat is een woning verkocht voor €345.000.. makelaar had ingezet op €350.000 tot maximaal €365.000 maar €376.000 had hij ook niet verwacht. Hoogste bod was zelf €380.000.

Hadden zelf afspraken gepland staan voor kijkers (buiten makelaar om) en daar kwamen biedingen tot €325.000 uit. Daarna ruim 20 bezichtigen met geen enkel bod (ja, heel bizar, niemand snapt het) en daarna nog eens 20 waar dus 6 biedingen uit zijn gekomen.

• MemeMaster
Ivow85 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:54:
[...]

Dan nog bij elkaar een dag werk op kantoor voor het plannen van alle afspraken, beantwoorden van mailtjes van geïnteresseerden etc. En een fotograaf. En een Funda advertentie opmaken en plaatsen. Intakegesprek met de verkoper. Vervolggesprek met de verkoper. Bespreken van de biedingen met verkoper. Koopcontract opmaken.
Precies dit soort werkzaamheden is makkelijk zelf te doen. Beantwoorden van bezichtigingsverzoeken, Funda plaatsing en fotograaf heb ik allemaal toch zelf echt geregeld op mijn telefoon op de bank in de tijd waarin ik normaal op zinloos on Instagram loop te scrollen. Maar ja tegenwoordig is iedereen druk druk druk (maar de tijd die we door brengen op zinloze en apps en sociale media wordt steeds langer😂)

[Voor 12% gewijzigd door MemeMaster op 27-05-2021 09:06]

• Toppe
  • Nu online
[...]

Je snapt het niet, maar je geeft zelf het antwoord al waarom makelaars zo werken.

Het is ondoenlijk om elke gegadigde de woning te laten bezichtigen, zeker binnen de huidige corona beperkingen. Eén bezichtiging tegelijk. Dus pakweg 2 per uur. Dan zit je met 3 volle dagen bezichtigen op 48 stuks.
Zeg eens 750 euro incl btw per dag aan uurloon. Dan nog bij elkaar een dag werk op kantoor voor het plannen van alle afspraken, beantwoorden van mailtjes van geïnteresseerden etc. En een fotograaf. En een Funda advertentie opmaken en plaatsen. Intakegesprek met de verkoper. Vervolggesprek met de verkoper. Bespreken van de biedingen met verkoper. Koopcontract opmaken.

Hoe hoog moet de courtage voor de makelaar worden, wil hij 100+ geïnteresseerden de woning laten zien?
Hangt er vanaf hoor. Bij ons hebben ze 50/50 gedaan. De helft van de bezichtigingen komen via een aankoop makelaar, de andere helft is ‘vrij te plannen’.

Ons hoogste bod zónder aankoopkoop makelaar is €356.000 en ons laagste bod met aankoopmakelaar is €361.000.

Wij dachten dat een aankoopmakelaar vooral de prijs naar beneden zou halen maar niets blijkt minder waar.

Groot voordeel van een bezichtiging met aankoopmakelaar:
  • Meer kennis van marktwaarde
  • Financiele mogelijkheden zijn bekend
  • Meekijken zonder emotie dus minder gezeur over een beschadiging of probleem
  • Woning wordt bekeken zonder ‘verkooppraatje’
Overigens hadden ze bij ons een blok van 15 minuten om te kijken met 5 minuten ‘uitloop’ en ‘schoonmaak’ tijd

[Voor 4% gewijzigd door Toppe op 27-05-2021 09:07]

• MemeMaster

[Voor 62% gewijzigd door MemeMaster op 27-05-2021 09:05]

• battler
@MemeMaster Kan je de bron geven van dat onderzoek?

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]

Ik snap het wel maar had het verkeerd verwoord ;)
Verbaas me altijd over het feit dat verkopers er maar gewoon mee akkoord gaan dat makelaars (in deze tijd/markt) een x aantal bezichtigingen inplannen en daar moet je het dan maar mee doen.

• MemeMaster
Toppe schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:03:
[...]

• Woning wordt bekeken zonder ‘verkooppraatje’
[/list]

[
Makelaar verkopen zonder 'verkooppraatje'? Dan ben ik de verkeerde makelaars tegengekomen of ik snap niet wat je bedoelt.

• Toppe
  • Nu online
MemeMaster schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:08:
[...]

Makelaar verkopen zonder 'verkooppraatje'? Dan ben ik de verkeerde makelaars tegengekomen of ik snap niet wat je bedoelt.
Geen idee of het gebruikelijk is, maar onze verkoop makelaar gaf de aankoop makelaar alle ruimte om zelf door de woning te lopen met de eventuele koper.

Uiteraard werden alle vragen wel beantwoord.

Dat het voor ons heeft gebruikt blijkt wel :+

@Harrie_ waar trek je de grens? Je kan moeilijk 100 bezichtigingen ‘eisen’…?

[Voor 8% gewijzigd door Toppe op 27-05-2021 09:14]

• MemeMaster
battler schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:07:
@MemeMaster Kan je de bron geven van dat onderzoek?
Link: https://www.nytimes.com/2...s-appraised-for-less.html

Ja als je zwart bent moet je overal rekening houden met discriminatie zelfs bij het verkopen van je woning. En bij de bezichtiging met je witte makelaar wel zorgen dat al je foto's weg zijn😊. Dit artikel gaat over America maar ik heb vrienden in Engeland die bezichtigingen laten doen door witte vrienden vanwege ervaring uit het verleden. Want aan het einde van de dag wil je gewoon het meeste geld voor je woning. Dat de koper wellicht een rascist is neem je dan maar op de koop toe.

In Nederland is veel onderzoek gedaan naar de huurmarkt waar ook enorm veel discriminatie plaatsvindt.

[Voor 6% gewijzigd door MemeMaster op 27-05-2021 09:19]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Toppe schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:11:
[...]
@Harrie_ waar trek je de grens? Je kan moeilijk 100 bezichtigingen ‘eisen’…?
Geen idee, dat is natuurlijk ook een beetje situationeel afhankelijk. Het vreemde is dat een verkoopmakelaar vaak een courtage rekent waarbij hij dus op een duurdere woning veel meer winst pakt dan op een goedkopere woning terwijl de hoeveelheid werk m.i. hetzelfde is, dus in dat opzicht zou hij voor een duurdere woning prima 1 of 2 dagen meer uit kunnen trekken voor de bezichtigingen.

Het lastige is natuurlijk dat je ook als verkoper weinig onderhandelingspositie hebt omdat de makelaars toch wel ramvol met werk zitten. Dat gezegd hebbende; er lijkt mij niets mis mee om bij een makelaar aan te geven dat je meer bezichtigingen wil, bijv. max. 30 of 40 i.p.v. de 'standaard' 20. Het vreemde aan de hele constructie is m.i. dat een verkoopmakelaar een 'strategie' bepaalt met daarin een x aantal bezichtigingen en dat de verkoper ogenschijnlijk standaard 'OK' zegt terwijl het wel over zijn/haar portemonnee gaat.

Misschien een heel dom voorbeeld, maar als ik een fiets op marktplaats zet en er wordt in de eerste 2 dagen 10 keer op geboden dan verkoop ik 'm niet direct aan de hoogste bieder op dat moment; dan laat ik 'm nog een week langer op marktplaats staan om te kijken of iemand er nog meer geld voor over heeft.

• Toppe
  • Nu online
Harrie_ schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:24:
[...]

Geen idee, dat is natuurlijk ook een beetje situationeel afhankelijk. Het vreemde is dat een verkoopmakelaar vaak een courtage rekent waarbij hij dus op een duurdere woning veel meer winst pakt dan op een goedkopere woning terwijl de hoeveelheid werk m.i. hetzelfde is, dus in dat opzicht zou hij voor een duurdere woning prima 1 of 2 dagen meer uit kunnen trekken voor de bezichtigingen.

Het lastige is natuurlijk dat je ook als verkoper weinig onderhandelingspositie hebt omdat de makelaars toch wel ramvol met werk zitten. Dat gezegd hebbende; er lijkt mij niets mis mee om bij een makelaar aan te geven dat je meer bezichtigingen wil, bijv. max. 30 of 40 i.p.v. de 'standaard' 20. Het vreemde aan de hele constructie is m.i. dat een verkoopmakelaar een 'strategie' bepaalt met daarin een x aantal bezichtigingen en dat de verkoper ogenschijnlijk standaard 'OK' zegt terwijl het wel over zijn/haar portemonnee gaat.

Misschien een heel dom voorbeeld, maar als ik een fiets op marktplaats zet en er wordt in de eerste 2 dagen 10 keer op geboden dan verkoop ik 'm niet direct aan de hoogste bieder op dat moment; dan laat ik 'm nog een week langer op marktplaats staan om te kijken of iemand er nog meer geld voor over heeft.
Wij betalen een vaste prijs. Of hij dus een dure of een goedkope woning verkoopt, zijn opbrengst is het zelfde.

En volgens mij geeft een makelaar altijd een indicatie wat je qua prijs kan verwachten. Als je dan de opdracht aan die makelaar gunt en er ligt een bod van het bedrag wat eerder is ‘besproken’ dan zit zijn werk er toch op?

Ik zou het belachelijk vinden als je dan denkt ‘ik wacht nog even, misschien wordt het nog meer’ want die denkwijze kan je dan bij elk bod vasthouden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• battler
MemeMaster schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:18:
[...]

Ja als je zwart bent moet je overal rekening houden met discriminatie zelfs bij het verkopen van je woning. En bij de bezichtiging met je witte makelaar wel zorgen dat al je foto's weg zijn😊. Dit artikel gaat over America maar ik heb vrienden in Engeland die bezichtigingen laten doen door witte vrienden vanwege ervaring uit het verleden. Want aan het einde van de dag wil je gewoon het meeste geld voor je woning. Dat de koper wellicht een rascist is neem je dan maar op de koop toe.

In Nederland is veel onderzoek gedaan naar de huurmarkt waar ook enorm veel discriminatie plaatsvindt.
Je had het over onderzoeken maar dit is een nieuws artikel met anekdotisch bewijs. Het enige onderzoek in het artikel claimt iets heel anders, namelijk dat een woning in een zwarte wijk minder opbrengt dan dezelfde in een witte wijk. Niet geheel vreemd. Nu wil ik absoluut niet claimen dat ik het tegendeel kan bewijzen maar ik had gehoopt op een echte bron als je het hebt over onderzoeken.

@Toppe Je stelling is niet logisch, lees het onderzoek. Makelaars die hun eigen woning verkopen doen daar langer over EN verkopen het tegen een hogere prijs.

[Voor 6% gewijzigd door battler op 27-05-2021 09:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

MemeMaster schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:18:
[...]

Dit onderwerp kwam een tijd terug ook al aan bod in Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5. Ik kan het Artikel helaas niet lezen door de paywall maar ik weet wel dat er in de VS nog steeds heel veel segregatie is (alle zwarten wonen in wijk/straat X en alle blanken wonen in wijk/straat Y), kan me voorstellen dat er om die reden ook prijsverschillen ontstaan; blanken zijn gemiddeld genomen hoger opgeleid en vermogender in de VS dus die willen ongetwijfeld extra betalen voor hetzelfde huis 500 meter verder omdat dat huis in een 'white neighborhood' staat.
Edit: wat @battler hierboven dus zegt :Y

V.w.b. de huurmarkt in Nederland; als verhuurder wil je natuurlijk het risico beperken dat je 'gedoe' krijgt met je huurder in de vorm van wanbetalen, slopen, overlast. Vanuit die optiek begrijp ik wel dat verhuurders kiezen voor huurders waarbij ze het risico op 'gedoe' zo klein mogelijk achten.

Daarmee wil ik racisme of iets van die aard absoluut niet goed praten hoor, maar ik kan die 'beslismatrix' tot op zekere hoogte wel volgen...

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Toppe schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:33:
[...]
Wij betalen een vaste prijs. Of hij dus een dure of een goedkope woning verkoopt, zijn opbrengst is het zelfde.
Prima, maar er zijn natuurlijk legio makelaars die met een courtage werken van x%, dan gaat die vlieger niet op.
Toppe schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:33:
En volgens mij geeft een makelaar altijd een indicatie wat je qua prijs kan verwachten. Als je dan de opdracht aan die makelaar gunt en er ligt een bod van het bedrag wat eerder is ‘besproken’ dan zit zijn werk er toch op?

Ik zou het belachelijk vinden als je dan denkt ‘ik wacht nog even, misschien wordt het nog meer’ want die denkwijze kan je dan bij elk bod vasthouden.
Ik wil ook niet zeggen dat je - na gemaakte afspraken - tegen een makelaar moet zeggen "ik wil meer bezichtigingen". Het gaat mij meer om het voor-traject. Ik snap niet goed dat deze discussie niet vaker plaatsvindt:
Makelaar: Nou verkoper, dan zetten we de vraagprijs op X en dan plannen we 20 bezichtingingen op 2 dagen in. Ik verwacht dat we de woning dan wel kunnen verkopen voor X+Y.

Verkoper: Prima makelaar, maar deze woning zit in een zeer gewilde prijsklasse in een gewilde wijk. Ik verwacht dat er wel 100+ gegadigden zijn. Ik zou graag 4 dagen willen bezichtigen i.p.v. slechts 2 dagen want er hoeft maar één 'wanhopige' koper te zijn die er nog eens 10k bovenop klapt.

Makelaar: Nou dat is niet bepaald gangbaar, ik doe de bezichtigingen altijd in 2 dagen...

Verkoper: Prima, wat kost het extra om 20 mensen meer te laten bezichtigen?

• Toppe
  • Nu online
@battler ik kan weinig nuttigs zeggen over het werk van makelaars behalve mijn eigen ervaring.

Dat ze hun eigen woning verkopen voor meer en er langer over doen is toch logisch? Een auto verkoper rijdt ook een mooiere auto voor minder geld. Een schilder betaald ook minder voor z’n eigen verf…
Makelaar: Nou verkoper, dan zetten we de vraagprijs op X en dan plannen we 20 bezichtingingen op 2 dagen in. Ik verwacht dat we de woning dan wel kunnen verkopen voor X+Y.

Verkoper: Prima makelaar, maar deze woning zit in een zeer gewilde prijsklasse in een gewilde wijk. Ik verwacht dat er wel 100+ gegadigden zijn. Ik zou graag 4 dagen willen bezichtigen i.p.v. slechts 2 dagen want er hoeft maar één 'wanhopige' koper te zijn die er nog eens 10k bovenop klapt.

Makelaar: Nou dat is niet bepaald gangbaar, ik doe de bezichtigingen altijd in 2 dagen...

Verkoper: Prima, wat kost het extra om 20 mensen meer te laten bezichtigen?
Bij ons werd niet eens gesproken over het aantal bezichtigingen. Ja, na 20 stuks hebben de even de pauze knop ingedrukt maar iedereen kwam op de ‘reservelijst’. Na die bezichtigingen krijgen ze x dagen voor een bieding. Niets binnen? Reservelijst bellen

[Voor 62% gewijzigd door Toppe op 27-05-2021 09:47]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Toppe schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:43:
[...]
Dat ze hun eigen woning verkopen voor meer en er langer over doen is toch logisch? Een auto verkoper rijdt ook een mooiere auto voor minder geld. Een schilder betaald ook minder voor z’n eigen verf…
Dat is zeker logisch. Maar de essentie van het artikel wordt uitgelicht met een voorbeeld van een woning die (door 'm langer op de markt te houden) 10k meer opbrengt wat zich vertaalt naar $170 extra commissie voor de makelaar. 'Vanzelfsprekend' gaat de makelaar geen hoop extra moeite doen voor die $170 maar boort daarmee wel indirect de verkopende partij 10k door de neus.

Het gaat er dus niet zozeer om dat een Makelaar (net als een schilder of autoverkoper) in zijn eigen privé-situatie voordeel heeft van zijn eigen kennis en kunde en daardoor voor zichzelf de kosten kan drukken (of meer winst kan pakken), maar meer om aan te tonen dat in een zakelijke situatie de klant flink nadeel ondervind omdat de makelaar geen incentive heeft om er meer werk in te steken.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 17:36
MemeMaster schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:01:
[...]

Precies dit soort werkzaamheden is makkelijk zelf te doen. Beantwoorden van bezichtigingsverzoeken, Funda plaatsing en fotograaf heb ik allemaal toch zelf echt geregeld op mijn telefoon op de bank in de tijd waarin ik normaal op zinloos on Instagram loop te scrollen. Maar ja tegenwoordig is iedereen druk druk druk (maar de tijd die we door brengen op zinloze en apps en sociale media wordt steeds langer😂)
Natuurlijk kun je dat soort zaken ook zelf doen. Dan moet je aankloppen bij een 'doe het zelf makelaar'. En dan kun je zelf net zo veel tijd in de bezichtigingen steken als je zelf wilt. Wat mij part neem je 3 weken vakantie op van je werk en ga je 150-200 geïnteresseerden rondleiden in je huis.

Maar wanneer je bij een reguliere makelaar aanklopt, ligt er gewoon een financieel plaatje met kosten en baten. Niet alleen wat betreft die ene woning van die ene klant, maar ook wat betreft de andere woningen die de betreffende verkoopmakelaar in de portefeuille heeft. Wanneer er voor elke woning een hele week aan bezichtigingen ingepland wordt, dan kan één makelaar maximaal 4 woningen per maand verkopen. En dan reken je er nog mee dat de fotografie, advertentieopmaak, inplannen van afspraken, beantwoorden van mail en opmaak van het koopcontract door anderen gedaan wordt dan de makelaar die de bezichtigingen verzorgt. Wanneer diezelfde makelaar 2 kijkdagen per woning aanhoudt, kan hij uitgaande van hetzelfde ondersteunend personeel, zo'n 10 woningen per maand verkopen.

Van 2 naar 5 kijkdagen gaan betekent simpelweg dat de makelaar zijn prijs min of meer moet verdubbelen. Maar misschien nog veel belangrijker: de makelaar beperkt het aantal klanten wat hij kan bedienen.

De tijd van "open huizen" is helaas nog niet opnieuw aangebroken. Wanneer die terug komen, dan kun je met 1 zaterdag "open huis" meer mensen gelegenheid tot bezichtiging geven dan nu in 3 volle kijkdagen waarbij er steeds maar 1 geïnteresseerde tegelijk naar binnen kan.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Rzaan
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 14-06 12:18
Makrolon schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:04:
[...]

Ook toen wij ons huis verkochten, was er zo weinig aanbod van woningen in Amsterdam, dat sommige kantoren op omvallen stonden.
Dus tijd en mensen genoeg.

Ik kan me nog voorstellen dat als je een uitgewoonde flat ergens in de Bijlmer verkoopt voor rond de 150/200K, dat je dit dan niet alle aandacht geeft.
Maar een appartement in Zuid van 700K of vele tonnen meer, kun je als verkoopmakelaar best wel op verdienen.
Dus dan is het - zakelijk gezien - logisch dat je daar dan ook wat meer aandacht aan geeft.
Zeker als het om de 1ste afspraak gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MemeMaster
Harrie_ schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:34:
[...]

Dit onderwerp kwam een tijd terug ook al aan bod in Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5. Ik kan het Artikel helaas niet lezen door de paywall maar ik weet wel dat er in de VS nog steeds heel veel segregatie is (alle zwarten wonen in wijk/straat X en alle blanken wonen in wijk/straat Y), kan me voorstellen dat er om die reden ook prijsverschillen ontstaan; blanken zijn gemiddeld genomen hoger opgeleid en vermogender in de VS dus die willen ongetwijfeld extra betalen voor hetzelfde huis 500 meter verder omdat dat huis in een 'white neighborhood' staat.
Edit: wat @battler hierboven dus zegt :Y

V.w.b. de huurmarkt in Nederland; als verhuurder wil je natuurlijk het risico beperken dat je 'gedoe' krijgt met je huurder in de vorm van wanbetalen, slopen, overlast. Vanuit die optiek begrijp ik wel dat verhuurders kiezen voor huurders waarbij ze het risico op 'gedoe' zo klein mogelijk achten.

Daarmee wil ik racisme of iets van die aard absoluut niet goed praten hoor, maar ik kan die 'beslismatrix' tot op zekere hoogte wel volgen...
Het gaat niet over verschil in wijken/buurten/steden. Ik snap ook wel dat een woning in een achterstandswijk minder waard. Het gaat om specifieke woningen (in dezelfde buurt) die een hogere taxatie krijgen als je er een blanke in zet als verkoper ipv een zwarte. Dit is onderzocht. Maar ja ze belanden we in een discussie over de vraag of systemisch racisme en discriminate überhaupt bestaat dat proberen sommige mensen ook te ontkennen, maar is een beetje off topic.

[Voor 3% gewijzigd door MemeMaster op 27-05-2021 10:33]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

MemeMaster schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:31:
[...]
Het gaat niet over specifieke wijken.
[...]
Sorry, ik kan het artikel helaas niet lezen - want paywall 8)

Pagina: 1 ... 96 97 98 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True