Pannencouque schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:41:
[...]
Het is ook een beetje hoeveel geduld je durft te hebben.
Wij hebben begin corona een nieuwbouwhuis gekocht dat over een paar maanden opgeleverd gaat worden. Vorig jaar even overwogen om te verkopen, dat niet gedaan, en ook nu nog geen aanstalten. Ik wacht wel tot het huis staat en het klussen grotendeels klaar is. Dan kan er al wat rotzooi uit het oude huis over, lijkt het minder vol. En het is een verkopersmarkt, dus ik ben er binnen no-time vanaf. In de tussentijd doet de markt z'n werk...
[...]
Of je stelt de verkoop nog een maandje uit. Of twee. Is er een reden dat je per se in juli/augustus zou willen verkopen?
[...]
Dat kan zeker slim zijn. Boost je m²'s een beetje en als je het goed indeelt is het ook gewoon daadwerkelijk praktische ruimte.
Klopt. Voordeel is dat de zolder nog helemaal oud is, dus met vlizotrap en ongeisoleerd, geen tussenwandjes, etc. Zelfs geen velux-raampje. Deze “beperking” zorgde er 11 jaar terug voor mij voor dat het huis relatief betaalbaar was (en met mijn 1x modaal te financieren) én dat ik er wanneer gewenst altijd nog iets mee kon doen qua opbouw of uitbouw (beneden). Een fijn idee, want ik kochtnin 2010 en het was toen maar de vraag hoe ver de prijzen nog zouden dalen, wat de economie zou doen, etc. Ik wilde dus een huis waar ik “als het moest” ook 10 jaar kon zitten. Inmiddels al langer dan dat en nog steeds blij, en bovendien “op slot” want zolang ik in de stad wil blijven ga ik niets beters vinden ondanks overwaarde, daarvoor is de markt te overhit.
Zo’n opbouw gaat al snel naar 60K+ tegenwoordig en heb ik dus altijd links laten liggen, maar nu toch maar eens wat serieuzer over gaan nadenken. Het zou mijn woning vergroten van 70m2 “functioneel woonoppervlak” (zolder geheel niet meegeteld want te weinig daglicht, geen vaste trap, veel schuine wanden) naar zo’n 95m2. Het gaat dan om een nokverhoging en het optrekken van gevel (dus effectiever dan dakkapel, waar je niet tot de randen mag gaan). Vrijwel hele straat heeft het al gedaan dus qua vergunning zou het goed moeten komen. Alleen mijn directe buren aan één kant nog niet, het zou natuurlijk efficientste zijn om het samen met heb te doen. Vrees alleen dat die er voorlopig nog niet aan gaan beginnen, die hebben net vorig jaar spaarpot omgekeerd voor uitbouw naar achteren toe.
@
Sport_Life : ja klopt, alles wordt dan wel wat duurder. Het moet ook onderhouden natuurlijk. Maar ik zou de ruimte zeker wel gaan gebruiken hoor. Ik heb nu twee inimini-slaapkamers. Het is meer dat ik altijd vrij conservatief ben omgegaan met investeringen/uitgaven, en de ruimte niet echt nódig was. Maar welkom is het zeker. En qua lasten zit ik nu zo cheap (maandlasten van netto < 500 euro) dat een ophoging van de hypotheek prima betaalbaar is. Maar eens, een opbouw erop, deur op slot en niet meer naar omkijken tot verkoopdatum zou wat zonde zijn. Ergens zou je ook denken dat de “optie tot uitbreiding” wel al deels verdiscontieerd zou moeten zijn bij een verkoop, een huis waarbij dat prima kan (zoals die van mij) zou automatisch meer moeten opleveren dan een waarbij het duidelijk niet kan of heel ingewikkeld gaat worden, ongeacht dat beide in de basis dezelfde m2’s zouden hebben.
[
Voor 15% gewijzigd door
Valorian op 06-06-2021 20:58
]