Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 94 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
kepler schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:02:
Verhaal van de verkoop van ons huis:

***members only***
Huizen boven een bepaalde prijs zijn minder in trek omdat de starter daar niet aan kan komen.
Dan heeft de plaats waar je woning zich bevind ook nog invloed.
Huizen onder de 4 ton gaan weg als een gek met soms wel een 10%+ aan overbiedingen.
badboyqxy schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:41:
Ik heb maandag gesprek om de verkoopstrategie te bespreken met de verkoop makelaars.

Huis heeft een taxatie waarde van 395 en men verwacht boven de 410k te verkopen.

Ik zit er over te denken de makelaars de opdr mee te geven dat indien iemand 410k+ biedt ze mogen vertellen dat onder de voorwaarde van geen ontbindende voorwaarde en 430k er geen verdere biedingen worden geaccepteerd

Wat vinden jullie van z'n soort constructie en triggert de fomo van mensen die al meer keer hebben misgegrepen
[mbr]Verplaatst vanuit Ervaring met huis kopen - Deel 8 [/]
Waarom zonder ontbindende voorwaarde?
Zover ik heb meegemaakt met woningen bieden was er 1 makelaar die een constructie had zodra er een goed bod binnen is dan raad het hij het aan de verkopers en weg woning.

2 andere biedingen zijn je mag 1 keer een bod uit brengen en dan hoor je wel of je het geworden bent.
Geen enekele informatie van wat de verkopers wouden. Maar dat hangt weer van je verkoop constructie af.
Denk niet dat er onderhandelen in spel zit met meerdere mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:45
Erazher schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:44:
[...]

Huizen boven een bepaalde prijs zijn minder in trek omdat de starter daar niet aan kan komen.
Dan heeft de plaats waar je woning zich bevind ook nog invloed.
Huizen onder de 4 ton gaan weg als een gek met soms wel een 10%+ aan overbiedingen.

[...]
Het huis aan de overkant stond 2 maanden voor ons huis te koop voor 535. Behoorlijk vergelijkbaar qua ligging, oppervlakte, kamerindeling, etc. Wel een paar jaar ouder.

Daar waren binnen paar dagen 16 kijkers. Bij ons duurde het 5 weken voordat de eerste kijker zich melden. Zou die 15k zoveel uitmaken? Ik betwijfel het. Volgens de makelaar is het nu sowieso nu een stuk rustiger op de markt.

Wij zijn er iig vanaf, of 50k rijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@kepler Dat kan natuurlijk best, als iedereen denkt dat ze moeten overbieden (omdat dat bij alle andere huizen die te koop staan zo is) dan zullen ze bij een huis wat juist heel hoog in de markt staat niet snel denken dan onderbieden zin heeft.

Ik denk dat ik het persoonlijk anders had gedaan en op dezelfde manier als het vergelijkbare huis wat binnen een paar dagen werd verkocht. Misschien zelfs nog wel dezelfde makelaar zodat hij die mensen kon bellen met een "u gelooft het nooit, maar ik heb een bijna identiek huis te koop met dezelfde vraagprijs als dat huis wat u net bent misgelopen" melding ;) Maar het kan natuurlijk ook prima dat die ander net geluk heeft gehad met de verkoop en was er voor jou nooit een vergelijkbare koper gekomen.

Je weet natuurlijk nooit zeker wat de beste strategie is; je kan het niet op twee manieren proberen. Als je blij bent met de verkoopprijs dan is dat toch prima? De ander zal ook vast blij zijn omdat in deze tijd het toch gelukt is om onder de vraagprijs te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
JeroenE schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:17:
@kepler Dat kan natuurlijk best, als iedereen denkt dat ze moeten overbieden (omdat dat bij alle andere huizen die te koop staan zo is) dan zullen ze bij een huis wat juist heel hoog in de markt staat niet snel denken dan onderbieden zin heeft.

Ik denk dat ik het persoonlijk anders had gedaan en op dezelfde manier als het vergelijkbare huis wat binnen een paar dagen werd verkocht. Misschien zelfs nog wel dezelfde makelaar zodat hij die mensen kon bellen met een "u gelooft het nooit, maar ik heb een bijna identiek huis te koop met dezelfde vraagprijs als dat huis wat u net bent misgelopen" melding ;) Maar het kan natuurlijk ook prima dat die ander net geluk heeft gehad met de verkoop en was er voor jou nooit een vergelijkbare koper gekomen.

Je weet natuurlijk nooit zeker wat de beste strategie is; je kan het niet op twee manieren proberen. Als je blij bent met de verkoopprijs dan is dat toch prima? De ander zal ook vast blij zijn omdat in deze tijd het toch gelukt is om onder de vraagprijs te kopen.
Ik ben vooral benieuwd waar nou het verschil in zat, maar het is geen exacte wetenschap natuurlijk.

We hadden al een makelaar gekozen toen de overkant op de markt kwam. Onze verkoopmakelaar was ook aankoopmakelaar bij dat huis, dus wel wat info. Alleen die mensen hadden het met 550 niet gekregen, maar hadden dan weer geen interesse in ons huis.

We zijn zeker tevreden en wat niet weet wat niet deert ;)

• Jess93
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-11-2021
Ons huis staat sinds kort te koop in de nabije omgeving van Utrecht. Het betreft een tussenwoning van om en nabij de 4ton : instapklaar (<5 jaar geleden alles gerenoveerd) en met een vrij ruime moderne tuin die pas nieuw aangelegd is. Er staan 20-25 bezichtigingen gepland verdeeld over 2 dagen (binnen 2u na melding funda volgeboekt).

Hoeveel % van de kijkers brengt nou gemiddeld ook daadwerkelijk een bod uit? We twijfelen tussen 2 opties die de makelaar ons geeft: vooraf inschrijving bekend maken bij kijkers of dag 1 afwachten wat er uitkomt en de kijkers aangeven dat er een bod van die dag gekozen kan worden mits het een heel mooi voorstel is. Wij neigen naar dag 1 afwachten, een inschrijving kan immers altijd nog toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 22:18
Jess93 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:15:
Ons huis staat sinds kort te koop in de nabije omgeving van Utrecht. Het betreft een tussenwoning van om en nabij de 4ton : instapklaar (<5 jaar geleden alles gerenoveerd) en met een vrij ruime moderne tuin die pas nieuw aangelegd is. Er staan 20-25 bezichtigingen gepland verdeeld over 2 dagen (binnen 2u na melding funda volgeboekt).

Hoeveel % van de kijkers brengt nou gemiddeld ook daadwerkelijk een bod uit? We twijfelen tussen 2 opties die de makelaar ons geeft: vooraf inschrijving bekend maken bij kijkers of dag 1 afwachten wat er uitkomt en de kijkers aangeven dat er een bod van die dag gekozen kan worden mits het een heel mooi voorstel is. Wij neigen naar dag 1 afwachten, een inschrijving kan immers altijd nog toch?
Wij hebben enkele weken geleden verkocht. 10-15 minuten van Amsterdam. Vrij normale tussenwoning. Was bieden vanaf 4 ton.

Ook wij hadden een stuk of 20 bezichtigingen over 2 dagen. Paar afzeggingen wegens Corona perikelen of mensen die al wat anders hadden. Uiteindelijk kwamen er 17.

Tijdens de 1e dag had de makelaar besloten om bieden per inschrijving te doen. Dat was van tevoren ook gemeld, als meerdere al een bod willen doen dan direct over naar bieden per inschrijving.

Daar had iedereen 2-3 dagen voor. Wij kregen 4 a 5 biedingen net voor sluitingstijd. In totaal hadden 11 van de 17 een bod gedaan _/-\o_
Genoeg biedingen dus ook ruim van tevoren.

O ja...wil je natuurlijk ook weten...verkocht voor 450 ;)

Succes met de verkoop. Hoe vervelend ook voor kopers...geniet ervan als verkoper want bij je volgende verkoop loopt het misschien anders. Hoor constant van schoonouders dat ze hun huis meer dan 20 keer moesten schoonmaken voor bezoeken....en dat was 10 jaar geleden.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
Rhumba schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:49:
[...]

Succes met de verkoop. Hoe vervelend ook voor kopers...geniet ervan als verkoper want bij je volgende verkoop loopt het misschien anders.
er van iutgaande dat je ook weer wat anders gekocht hebt, zit jij dan toch ook in 't zelfde schuitje als die kopers die iets bij jou komen bezichtigen?

Verder, gratz enzo _/-\o_

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:50
Freeaqingme schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:09:
[...]

er van iutgaande dat je ook weer wat anders gekocht hebt, zit jij dan toch ook in 't zelfde schuitje als die kopers die iets bij jou komen bezichtigen?

Bij (meeste) nieuwbouw projecten, of zelfbouw, heb je die overbied-gekte natuurlijk niet.
Al heb ik gehoord dat er laatst een nieuwbouwproject op biedingsbasis was 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhumba
Freeaqingme schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:09:
[...]

Die stress heb ik gelukkig niet gehad. November 2019 nieuwbouw gekocht....nog geen kilometer van waar ik nu woon. Waarschijnlijk is die ook gewoon in waarde omhoog gegaan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:07
Source90 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:24:
[...]

Bij (meeste) nieuwbouw projecten, of zelfbouw, heb je die overbied-gekte natuurlijk niet.
Daar zit de overbied-prijs inmiddels al verdisconteerd in de aankoopprijs, en zit het gekte-deel in er uberhaupt tussenkomen. Maar eens, als je het winnende lot hebt is het hele proces daarna wel een stuk minder stressvol zo lijkt het.

• Rhumba
Source90 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:24:
[...]

Dat lees ik wel vaker de laatste tijd ja. Dat zou echt van de zotte zijn. Aan de andere kant is het ook weer gewoon marktwerking. Blijft lastig. Maar op die manier is sociale huurwoningen bouwen helemaal niet meer interessant....

• Jess93
Dank! We zijn enorm benieuwd!

We hebben uiteraard ook al eerst een woning gekocht (in dezelfde woonplaats) maar hebben geen last gehad van de enorme gekte: 1 huis bezichtigd (twee onder een kap), bod gedaan van 5% boven de vraagprijs & die werd de volgende dag al geaccepteerd (boven verwachting). We waren helemaal niet enorm opzoek, zitten opzich prima waar we zitten maar wilde gewoon graag iets groter dus hielden het wel al tijdje in de gaten & dus in 1 keer raak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-09 12:50

ChUcKiE

Dus........

Ok maar 5% boven vraagprijs is op zich al best een aardig bod…20k op de 400k.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
kepler schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:02:
Verhaal van de verkoop van ons huis:
Tjee, ik wist dat het in de Randstad flink oververhit is, maar wat een prijs zeg. Hier in Apeldoorn vang je daar met geluk € 300k voor, en dan is dat goed betaald. Ik vind het eigenlijk schokkend dat wij dat niet eens zouden kunnen kopen. Ik ben data analist voor een grootbank en verdien goed, mijn vrouw verdient redelijk in de zorg met 24 uur, maar samen krijgen we nog geen 500k bij elkaar, ondanks de gruwelijk lage rente voor 20 jaar momenteel. Dan zou deze woning niet eens haalbaar zijn. Bizar eigenlijk, maar het is natuurlijk niet voor niets dat er veel geklaagd wordt over de huidige situatie op de woningmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

Begin er maar aan te wennen want in 2020 verhuisden er meer mensen uit de Randstand dan ernaartoe. Wat denk je dat er zal gebeuren met jullie prijzen ;)

Source

En het nieuwe Model Taxatierapport Woonruimte 2021 is vastgesteld, in Jip en Janneketaal..

[ Voor 53% gewijzigd door Kju op 26-02-2021 10:22 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:07
Kju schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:15:
Begin er maar aan te wennen want in 2020 verhuisden er meer mensen uit de Randstand dan ernaartoe. Wat denk je dat er zal gebeuren met jullie prijzen ;)
Ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen hoor met het kelderen van randstad-prijzen. Stabilisatie: ja. Lichte daling op korte termijn (2-4 jaar): wellicht. Maar echt 10% per jaar eraf (zoals nu erbij gekomen is) lijkt mij toch minder aannemelijk. Vergeet ook niet dat er een enorme groep mensen is die graag in de randstad zou wíllen wonen maar dat niet doet omdat ze het te duur vinden. Dus voor elke prijsdaling door vertrek uit randstad is er ook een groep voor wie wonen in de randstad weer dichterbij komt.

Vergelijk het met een fileprobleem op een te druk traject: gaat 10% van de automobilisten overstappen naar de trein dan is het file-probleem ook niet opgelost. Want er zijn ook heel veel mensen die nu met de trein gaan omdat ze de files te lang vinden, als de files dan minder worden stappen zij juist weer in de auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

Ik had het meer over de druk die dan onstaat op prijzen buiten de Randstad... (lees: verwacht stijgende prijzen als amsterdammers amsterdamse prijzen willen betalen in Apeldoorn)

Maar laat die discussie maar voor de deskundigen in het huizenmarkttopic.

[ Voor 53% gewijzigd door Kju op 26-02-2021 10:25 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het gaat dus prima volgens mij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 20:47

Sen

<-->

Daan schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:40:
***members only***

Het gaat dus prima volgens mij :+
Dat lijkt me ook wel ja mag ik vragen hoe vaak je huis is bewaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Sen schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:19:
[...]

Dat lijkt me ook wel ja mag ik vragen hoe vaak je huis is bewaard?
Ik lijk nergens te kunnen zien waar dat staat. Alleen gevonden/bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
coazter schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:16:
[...]

Tjee, ik wist dat het in de Randstad flink oververhit is, maar wat een prijs zeg. Hier in Apeldoorn vang je daar met geluk € 300k voor, en dan is dat goed betaald. Ik vind het eigenlijk schokkend dat wij dat niet eens zouden kunnen kopen. Ik ben data analist voor een grootbank en verdien goed, mijn vrouw verdient redelijk in de zorg met 24 uur, maar samen krijgen we nog geen 500k bij elkaar, ondanks de gruwelijk lage rente voor 20 jaar momenteel. Dan zou deze woning niet eens haalbaar zijn. Bizar eigenlijk, maar het is natuurlijk niet voor niets dat er veel geklaagd wordt over de huidige situatie op de woningmarkt.
Helemaal mee eens dat het een absurde prijs is, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die het kunnen en willen betalen. Dat zullen voor het overgrote deel wel doorstromers zijn die hun eigen huis met dezelfde procentuele overwaarde kunnen verkopen.

Voor starters op de koopmarkt zijn dit soort bedragen niet te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:22
coazter schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:16:
[...]

Mwoh... denk dat zo'n huis in zuidbroek ook al richting de 375 + gaat.. nog steeds wel een flink verschil. Maar de tijden dat je voor 300k zo'n huis in Apeldoorn kon kopen zijn ook alweer een tijdje voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Rostares schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:39:
[...]
Mwoh... denk dat zo'n huis in zuidbroek ook al richting de 375 + gaat.. nog steeds wel een flink verschil. Maar de tijden dat je voor 300k zo'n huis in Apeldoorn kon kopen zijn ook alweer een tijdje voorbij.
Ik zit eens op Funda te kijken, maar inderdaad, dat is flink de lucht in gegaan, ik moet hier inderdaad op terugkomen. Ik ga mijn taxateur eens aan zijn vest trekken die mijn hoekwoning met 7 kamers met nieuwe keuken en volledig nieuwe tuin in het Woudhuis eind vorig jaar op 305k taxeerde. Het is dat ik precies 305k nodig had, daar is natuurlijk naartoe gerekend, maar is eigenlijk niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Onze woning is tussen oktober 2020 en februari 2021 minimaal 50k gestegen, dus het is zeker de moeite waard om te hertaxeren. Voor de makelaar/taxateur stelt dat niets voor. Die kunnen er zo een indexeringscijfer overheen gooien.

Oh en regio Nijmegen/Noord Limburg (dorp)

[ Voor 8% gewijzigd door ChUcKiE op 26-02-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
Mwoah, hier in zuidbroek heb ik maar 1 woning voor 550k te koop gezien de afgelopen tijd en dat was het statigste herenhuis in het dorp ongeveer. Dus dat valt nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Rhumba schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:49:
[...]

Wij hebben enkele weken geleden verkocht. 10-15 minuten van Amsterdam. Vrij normale tussenwoning. Was bieden vanaf 4 ton.

Ook wij hadden een stuk of 20 bezichtigingen over 2 dagen. Paar afzeggingen wegens Corona perikelen of mensen die al wat anders hadden. Uiteindelijk kwamen er 17.

Tijdens de 1e dag had de makelaar besloten om bieden per inschrijving te doen. Dat was van tevoren ook gemeld, als meerdere al een bod willen doen dan direct over naar bieden per inschrijving.

Daar had iedereen 2-3 dagen voor. Wij kregen 4 a 5 biedingen net voor sluitingstijd. In totaal hadden 11 van de 17 een bod gedaan _/-\o_
Genoeg biedingen dus ook ruim van tevoren.

O ja...wil je natuurlijk ook weten...verkocht voor 450 ;)

Succes met de verkoop. Hoe vervelend ook voor kopers...geniet ervan als verkoper want bij je volgende verkoop loopt het misschien anders. Hoor constant van schoonouders dat ze hun huis meer dan 20 keer moesten schoonmaken voor bezoeken....en dat was 10 jaar geleden.
Wel bizar ja. Ik ga ook mijn huis verkopen (ook 10-15 min. van Amsterdam) maar ik zit in de prijsklasse van rond de 750k. Er staat echt bijna niets te koop in deze regio voor die prijs (behalve in Amsterdam), maar ik ga er niet vanuit dat er daar net als bij jou 11 biedingen worden gedaan en ook nog eens meer dan de vraagprijs. Makelaar zei ook al bij dit soort huizen beter wat hoger inzetten en dan mensen nog het gevoel geven dat ze iets eronder kunnen bieden of de vraagprijs betalen. We gaan het zien....

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jess93
Update! We kregen meerdere biedingen maar 1 sprong er bovenuit, zonder enig voorbehoud. Die hebben we geaccepteerd en dus is het verkocht! Bezichtigingen die voor volgende week nog stonden worden gecanceld. Volgende week koopakte ondertekenen! Het is met 12% overboden!

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:22
coazter schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:56:
[...]

Ik zit eens op Funda te kijken, maar inderdaad, dat is flink de lucht in gegaan, ik moet hier inderdaad op terugkomen. Ik ga mijn taxateur eens aan zijn vest trekken die mijn hoekwoning met 7 kamers met nieuwe keuken en volledig nieuwe tuin in het Woudhuis eind vorig jaar op 305k taxeerde. Het is dat ik precies 305k nodig had, daar is natuurlijk naartoe gerekend, maar is eigenlijk niet realistisch.
Moet eerlijk zeggen dat de stijging afgelopen jaar wel extreem is geweest.. ons huis is bijna 100k meer waard geworden in 1 jaar tijd (hadden wij het relatief goedkoop gekocht dat wel)

Maar hoor het van iedereen dat de prijzen hier in het oosten echt de pan uit rijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ons huis (hoekwoning) in Barneveld voor grofweg 300K (nieuw) gekocht (incl. meerwerk) in 2018. De overburen afgelopen oktober voor 420K verkocht. Wij gaan maandag starten met de verkoop. Ik ben benieuwd wat de opbrengst gaat worden nu de rente weer verder omlaag is gegaan :)

Buiten de randstad is het zeker niet altijd goedkoper meer qua m2 en de kavels zijn ook niet groter. Wij komen uit de regio R'dam en daar zijn de prijzen redelijk vergelijkbaar. Je ziet bij mij in de straat ook veel "import" vanuit de randstad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Jess93 Gefeliciteerd hoor, maar ik denk dan altijd: waarom die tweede dag niet afwachten? Ik bedoel: je hebt al beperkt tot een groepje kijkers over twee dagen en dan vervolgens sla je de helft van die kijkers ook nog eens af. Er is toch geen enkele garantie dat de hoogste bieder toevallig op die eerste dag is langs geweest?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
JeroenE schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:25:
@Jess93 Gefeliciteerd hoor, maar ik denk dan altijd: waarom die tweede dag niet afwachten? Ik bedoel: je hebt al beperkt tot een groepje kijkers over twee dagen en dan vervolgens sla je de helft van die kijkers ook nog eens af. Er is toch geen enkele garantie dat de hoogste bieder toevallig op die eerste dag is langs geweest?
Eens, bij de eerste al een 12% overbieding, had in ronde 2 zomaar 15-20% kunnen worden, serieus geld wat mij betreft.

Tenzij dit bod werd gedaan als in “dit is het, vandaag antwoord anders niet”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vorkie schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:46:
Eens, bij de eerste al een 12% overbieding, had in ronde 2 zomaar 15-20% kunnen worden, serieus geld wat mij betreft.

Tenzij dit bod werd gedaan als in “dit is het, vandaag antwoord anders niet”.
Klopt, aan de andere kant moet je ook redeneren dat de koper zonder enig voorbehoud heeft geboden, en ook die koper zal naar tientallen andere huizen kijken. Dus als dat bod enige dagen blijft liggen kan de kopende partij ook terugtrekken met als gevolg dat je alsnog de rest van de bezichtigingen moet afwachten en daarbij maar hopen dat er een soortgelijk bod bij zit zonder voorbehoud. Zowel als verkopende partij maar ook als kopende partij wil je toch gewoon ergens zekerheid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Enforcer In de huidige markt mag je toch soort van blij zijn dat je een huis kan kopen? Dat er een koper is die op 10 huizen tegelijk biedt en dan het eerste het beste huis koopt waarvan de verkoper akkoord gaat lijkt mij onwaarschijnlijk. Het is niet (meer) zo dat je als verkoper blij bent dat er na 6 weken adverteren eindelijk 1 bezichtiging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
JeroenE schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:23:
@Enforcer In de huidige markt mag je toch soort van blij zijn dat je een huis kan kopen? Dat er een koper is die op 10 huizen tegelijk biedt en dan het eerste het beste huis koopt waarvan de verkoper akkoord gaat lijkt mij onwaarschijnlijk. Het is niet (meer) zo dat je als verkoper blij bent dat er na 6 weken adverteren eindelijk 1 bezichtiging is.
Er zijn genoeg voorbeelden hier op het forum te vinden dat het hoogste bod werd geaccepteerd met voorbehoud van financiering maar waarbij de koop alsnog niet is doorgegaan omdat de financiering niet rond te krijgen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Enforcer Tuurlijk, dat geloof ik ook best wel. Maar wat heeft dat te maken met die mogelijke koper op bezichtingsdag 2 die wel 15% extra wil bieden zonder voorbehoud?

Ik snap de behoefte aan zekerheid prima, maar als je van te voren al een beperkte hoeveelheid mensen de mogelijkheid biedt en daarna van die mensen ook nog eens (ongeveer) de helft afzegt dan ben ik gewoon nieuwsgierig waarom je die tweede dag niet wil afwachten.

Wij hebben ook wel eens een huis verkocht in een periode dat je blij was als er om de twee weken iemand kwam kijken en verkopen binnen een 4 maanden al "snel" was. Dat had natuurlijk ook voordelen omdat je als doorstromer dan ook op je gemak overal kon aan kijken (en wel twee keer als je dat wilde). Wij hebben destijds gewoon gewacht met het daadwerkelijk kopen van het volgende huis totdat ons eigen huis verkocht was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
JeroenE schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:46:
@Enforcer Tuurlijk, dat geloof ik ook best wel. Maar wat heeft dat te maken met die mogelijke koper op bezichtingsdag 2 die wel 15% extra wil bieden zonder voorbehoud?
Bezichtigingsdag 2 was voor volgende week pas gepland, dus doorgaans geeft men dan die mensen nog een aantal dagen bedenktijd voordat ze een bod uitbrengen dus zeg dat je dan anderhalve week of zelfs 2weken weer verder zou zijn.... tsja... ieder zo zijn ding maar ik zou ook voor de zekerheid gaan.

-edit-
En ik even gemist of de persoon ook al een nieuw huis heeft gekocht of (direct) op het oog heeft, maar ook daarin heb je direct zekerheid als je nu meteen bij de bank aankomt en zegt dat je huis reeds is verkocht zonder voorbehoud voor een x bedrag en je direct moet handelen om de koop van je toekomstige huis rond te krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door Enforcer op 27-02-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Enforcer Het nieuwe huis is blijkbaar al gekocht: Jess93 in "Ervaringen met het verkopen van je woning"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:18
Enforcer schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:34:
[...]

Er zijn genoeg voorbeelden hier op het forum te vinden dat het hoogste bod werd geaccepteerd met voorbehoud van financiering maar waarbij de koop alsnog niet is doorgegaan omdat de financiering niet rond te krijgen was.
Afhankelijk van hoe hoog het overbod is, kun je dat risico wel nemen. Hier in de buurt werkt een makelaar die 'gratis' (betaal je als verkoper uiteraard) een kredietcheck door de lokale hypotheekshop laat doen, om een inschatting te kunnen maken van hoe haalbaar de financiering voor de koper is.
JeroenE schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:17:

Helemaal eens. Als de trend is 'overbieden' kun je beter proberen iets lager in te zetten - laat iedereen maar overbieden dan. Dan past het nog in het budget. Men zal nu misschien gedacht hebben 'toen verkocht voor 535, nu 550 vp en dán nog overbieden...laat maar.'

Hier staat nu het huis van de buren te koop. Ik wil dezelfde makelaar voor ons huis gaan inhuren waarschijnlijk. Die kan én de huidige geïnteresseerden tzt nog eens bellen én een mooie vergelijking maken. "Een paar maanden geleden ging het huis van de buren voor bedrag X, nu dit huis met extra pluspunten Y en Z, dus...sla uw slag!"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jess93
Zal nog even toelichting geven. Ons huis stond al voor de hoge kant op Funda tov andere huizen in de wijk om al mensen eruit te filteren die toch niet konden betalen wat we wilde ontvangen. We hebben nu veruit de hoogste verkoopprijs van de wijk en wilde het risico niet lopen dat het bod ingetrokken zou worden. Daarnaast waren er ook voor de 2e kijkdag al 2 afzeggingen gekomen omdat die inmiddels een ander huis hadden gevonden. De makelaar gaf aan dat ze met liefde de 2e kijkdag wilde doen maar dat ze echt geen beter bod dan dit verwachtte, dit overtrof al haar verwachting met 20k namelijk. Even voor het beeld: exact een zelfde huis achter ons is 4wk terug voor 70k minder verkocht.

Daarnaast moeten wij ons nieuwe huis flink verbouwen, waardoor een bod zonder voorbehoud voor ons heel aantrekkelijk omdat we dan direct op het gehele bouwdepot aanspraak kunnen maken.

Dus het is voor ons gewoon een perfect bod!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 21:14
Mijn huis komt aanstaande maandag ook op de markt. Ik was een beetje skeptisch over het maken van een 3D tour, maar dat brengt toch wel veel!

https://my.matterport.com/show/?m=giouW7mX72g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
marcunator schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:19:
Mijn huis komt aanstaande maandag ook op de markt. Ik was een beetje skeptisch over het maken van een 3D tour, maar dat brengt toch wel veel!

Mwa het idee is leuk (bezoeken zonder fysiek) maar de kwaliteit is wel met een aardappel hoor :o , juist de details wil je kunnen zien (toevallig zie ik in de hoofdslaapkamer dat er roest zit op de verwarmingsbuizen :P )

Maar succes met de verkoop! Raak je best snel kwijt denk ik in deze verhitte markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcunator
Vorkie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:25:
[...]

Mwa het idee is leuk (bezoeken zonder fysiek) maar de kwaliteit is wel met een aardappel hoor :o , juist de details wil je kunnen zien (toevallig zie ik in de hoofdslaapkamer dat er roest zit op de verwarmingsbuizen :P )

Maar succes met de verkoop! Raak je best snel kwijt denk ik in deze verhitte markt.
Dat zijn messing delen, maar wel een beetje blauw uitgeslagen dus wel corrosie :P

Het is voornamelijk gedaan voor expats die op zoek zijn naar een huis, die zijn namelijk (nog) niet in Nederland. De makelaar gaf aan al regelmatig een huis "blind" verkocht te hebben op deze manier. Het zou ook niet mijn manier zijn, maar blijkbaar werkt het. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-09 15:15

Bij het huis wat ik kocht zat dit ook en heb dit zeer vaak geraadpleegd, je kan ook best precies meten met de ‘measure’ functie. Heel handig bij offertes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Ook weer een update in ons huis verkoop avontuur. De ontbindende voorwaarden waren verlengd met twee weken (zoals ik hier had gepost) maar de bankgarantie hebben we het niet over gehad.

Nu is de bankgarantie datum al verstreken (maandag) en niets gehoord van de notaris. Ik heb net even gebeld en zij gaf aan dat de kopende partij zei dat deze ook verlengd was?
Nooit de vraag gehad en ook nooit akkoord gegeven. Moet een notaris dit niet altijd verifiëren?
Verder ook benieuwd wat ik nu het best kan doen? Meteen een in gebreke stelling met daarbij de 8 dagen om het alsnog rond te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Koptelefoontje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:53:
Ook weer een update in ons huis verkoop avontuur. De ontbindende voorwaarden waren verlengd met twee weken (zoals ik hier had gepost) maar de bankgarantie hebben we het niet over gehad.

Nu is de bankgarantie datum al verstreken (maandag) en niets gehoord van de notaris. Ik heb net even gebeld en zij gaf aan dat de kopende partij zei dat deze ook verlengd was?
Nooit de vraag gehad en ook nooit akkoord gegeven. Moet een notaris dit niet altijd verifiëren?
Verder ook benieuwd wat ik nu het best kan doen? Meteen een in gebreke stelling met daarbij de 8 dagen om het alsnog rond te krijgen?
Het lijkt mij logisch dat de bankgarantie opschuift met verlengen van de ontbindende voorwaarden.
Immers mocht het hen niet lukken en gaan ze ontbinden, dan is de bankgarantie ook niet nodig.
Dus waarom maak je een punt van de bankgarantie als je al akkoord hebt gegeven voor uitstellen van ontbindende voorwaarden?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Ligt het aan mij of kom ik gewoon niet in die slaapkamer! Ahhh ik kom er achter dat je dan op de trap moet staan en dan de laatste trede en dan kan je wel kiezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sen op 03-03-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Martinusz schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:58:
[...]

Het lijkt mij logisch dat de bankgarantie opschuift met verlengen van de ontbindende voorwaarden.
Immers mocht het hen niet lukken en gaan ze ontbinden, dan is de bankgarantie ook niet nodig.
Dus waarom maak je een punt van de bankgarantie als je al akkoord hebt gegeven voor uitstellen van ontbindende voorwaarden?
Ja misschien maak ik van een mug een olifant, maar vind het gek dat contractuele afspraken aangepast worden zonder mijn medeweten.
We willen het graag gewoon rond hebben zodat we dit door kunnen strepen en het geld ook kunnen gebruiken in onze verbouwing. (Daar gaat toch meer inzitten dan begroot)

Hoe meer ik hier post hoe meer ik erachter kom dat ik me te snel druk maak :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Koptelefoontje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:45:
[...]

Ja misschien maak ik van een mug een olifant, maar vind het gek dat contractuele afspraken aangepast worden zonder mijn medeweten.
We willen het graag gewoon rond hebben zodat we dit door kunnen strepen en het geld ook kunnen gebruiken in onze verbouwing. (Daar gaat toch meer inzitten dan begroot)

Relax, normaal gesproken ligt de bankgarantiedatum iets van 3 dagen na aflopen ontbindende voorwaarden, dit zodat (9/10 keer) de bank dan het kan storten bij de notaris.
Dit gaan ze natuurlijk niet doen, voordat het de hypotheek e.d. rond is.

Kortom wacht totdat de kopers het rond hebben, dan zou binnen enkele dagen bankgarantie ook geregeld moeten zijn.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
Sen schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:01:
[...]

Ligt het aan mij of kom ik gewoon niet in die slaapkamer! Ahhh ik kom er achter dat je dan op de trap moet staan en dan de laatste trede en dan kan je wel kiezen.
Je slaat in het echt toch ook geen treden over :+

Anyways, vanavond met mijn quest een VR tour van mijn eigen huis in mijn eigen huis.

Inception!

[ Voor 13% gewijzigd door marcunator op 03-03-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
Koptelefoontje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:45:
[...]

Hoezo zonder jouw medeweten? Je hebt toch akkoord gegeven?
Dat je niet snapt waar je akkoord op geeft is een ander punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Roadman schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:28:
[...]

Hoezo zonder jouw medeweten? Je hebt toch akkoord gegeven?
Dat je niet snapt waar je akkoord op geeft is een ander punt.
Als het altijd gekoppeld is snap ik niet dat er niet gewoon is vastgelegd dat de bankgarantie binnen x dagen na het financieel voorbehoud afgegeven moet zijn. Het zijn twee aparte datums en inderdaad ben ik een leek op dit gebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Koptelefoontje schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:23:
[...]

Als het altijd gekoppeld is snap ik niet dat er niet gewoon is vastgelegd dat de bankgarantie binnen x dagen na het financieel voorbehoud afgegeven moet zijn. Het zijn twee aparte datums en inderdaad ben ik een leek op dit gebied.
Het is niet altijd gekoppeld want een financieel voorbehoud is niet standaard. Je kunt prima een koopcontract tekenen waar wel een bankgarantie in is opgenomen maar geen financieel voorbehoud. Wanneer er echter wel een financieel voorbehoud is opgenomen is het enorm onzinnig om de datum voor de bankgarantie vast te zetten voordat het financieel voorbehoud is afgelopen. Bovendien gaan de meeste banken geen bankgarantie afgeven als de hypotheek niet rond is. Dus op die manier zijn die twee vaak wel gekoppeld. Ik begrijp ook niet zo goed wie je nou wat verwijt in deze :?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
naitsoezn schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:29:
[...]

Het is niet altijd gekoppeld want een financieel voorbehoud is niet standaard. Je kunt prima een koopcontract tekenen waar wel een bankgarantie in is opgenomen maar geen financieel voorbehoud. Wanneer er echter wel een financieel voorbehoud is opgenomen is het enorm onzinnig om de datum voor de bankgarantie vast te zetten voordat het financieel voorbehoud is afgelopen. Bovendien gaan de meeste banken geen bankgarantie afgeven als de hypotheek niet rond is. Dus op die manier zijn die twee vaak wel gekoppeld. Ik begrijp ook niet zo goed wie je nou wat verwijt in deze :?
Duidelijk, bedankt voor het uitleggen. Het klinkt zo een stuk logischer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Nou toch maar even hier posten voordat ik er zelf iets over zeg.

Datum ontbindende voorwaarde + bankgarantie was verlengd naar vandaag.
Kreeg zojuist een mail van de notaris dat de datums volgens kopers weer een week verschoven zijn, echter hier hadden wij geen weet van. Niks gevraagd.

Wat is nu een juiste reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-09 20:16
Koptelefoontje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:39:
Nou toch maar even hier posten voordat ik er zelf iets over zeg.

Datum ontbindende voorwaarde + bankgarantie was verlengd naar vandaag.
Kreeg zojuist een mail van de notaris dat de datums volgens kopers weer een week verschoven zijn, echter hier hadden wij geen weet van. Niks gevraagd.

Wat is nu een juiste reactie?
Dat lijkt me niet te mogen. Als verkoper zou jij (schriftelijk) akkoord moeten gaan. Als je niet wil dat ze nogmaals verlengen zou ik zsm de notaris bellen dat je hier niet mee akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Iris1234 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:51:
[...]

Dat lijkt me niet te mogen. Als verkoper zou jij (schriftelijk) akkoord moeten gaan. Als je niet wil dat ze nogmaals verlengen zou ik zsm de notaris bellen dat je hier niet mee akkoord gaat.
Ik vraag me dan alleen af wat er dan gebeurt. Word het dan ontbonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Jij als verkoper zal daar expliciet akkoord voor moeten geven, sinds het een wijziging cq aanvulling is op de reeds bestaande koopovereenkomst.

Als je dat niet hebt gegeven, kun je inmiddels wel vervelend gaan doen. Al is het dat voor jezelf ook...

Wil je niet verlengen, dan kun je de kopers in gebreke stellen. Dat is meer de route richting ontbinding. Of je kunt rechtstreeks even contact opnemen om te vragen waar het pijnpunt nu precies zit. Met de aantekening dat je (nog) geen expliciet akkoord voor verlenging van de ontbindende voorwaarden hebt gegeven.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Koptelefoontje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:54:
[...]

Ik vraag me dan alleen af wat er dan gebeurt. Word het dan ontbonden?
Nee ze hebben nu tot morgen (1 dag na ontbindende voorwaarden) om bewijs te leveren dat ze niet gefinancierd kunnen krijgen met bewijs zoals in het koopcontract staat.

Als ze die niet leveren en jij of je makelaar heeft geen uitstel gegeven dan hebben ze gewoon geen ontbindende voorwaarde meer.

Ik zou over 2 dagen een mailtje naar de notaris doen of de waarborgsom er al is en dan afwachten wat er gaat gebeuren.

En als die er niet is de koper schriftelijk in gebrek stellen voor de waarborgsom.

[ Voor 6% gewijzigd door Sen op 08-03-2021 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
JanHenk schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:57:
Jij als verkoper zal daar expliciet akkoord voor moeten geven, sinds het een wijziging cq aanvulling is op de reeds bestaande koopovereenkomst.

Als je dat niet hebt gegeven, kun je inmiddels wel vervelend gaan doen. Al is het dat voor jezelf ook...

Wil je niet verlengen, dan kun je de kopers in gebreke stellen. Dat is meer de route richting ontbinding. Of je kunt rechtstreeks even contact opnemen om te vragen waar het pijnpunt nu precies zit. Met de aantekening dat je (nog) geen expliciet akkoord voor verlenging van de ontbindende voorwaarden hebt gegeven.
Heb ze gesproken en begreep dat het er ‘bijna’ is. Bank (abn) deed er lang over want nieuw systeem en moest nog een keer checken voor de stempel er op kon.

Het is nu vervelend omdat wij graag een go willen geven aan een aantal aanpassingen in ons nieuwe huis. Irritant dat je als verkoper de enige partij lijkt te zijn die het risico moet dragen.

Dus dan nog maar een week wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Sen schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:54:
[...]

Nee ze hebben nu tot morgen (1 dag na ontbindende voorwaarden) om bewijs te leveren dat ze niet gefinancierd kunnen krijgen met bewijs zoals in het koopcontract staat.

Als ze die niet leveren en jij of je makelaar heeft geen uitstel gegeven dan hebben ze gewoon geen ontbindende voorwaarde meer.

Ik zou over 2 dagen een mailtje naar de notaris doen of de waarborgsom er al is en dan afwachten wat er gaat gebeuren.
Oké ja, ik zou ook liever hebben dat wanneer zij zo zeker zijn van de zaak ook zelf dat risico gaan dragen ipv dat van mij te verlangen. (Uiteraard wil ik dat de koop gewoon doorgaat)
Dus gewoon stil blijven is de beste zet?

[ Voor 3% gewijzigd door Koptelefoontje op 08-03-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Koptelefoontje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:57:
[...]

Oké ja, ik zou ook liever hebben dat wanneer zij zo zeker zijn van de zaak ook zelf dat risico gaan dragen ipv dat van mij te verlangen. (Uiteraard wil ik dat de koop gewoon doorgaat)
Als je mondeling of schriftelijk geen akkoord heb gegeven zou ik gewoon wachten waarom moet je als verkoper zonder vraag zomaar akkoord gaan? En als het echt alleen maar een stempeltje is hoef je toch geen uitstel te vragen?

[ Voor 7% gewijzigd door Sen op 08-03-2021 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Koptelefoontje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:56:
Heb ze gesproken en begreep dat het er ‘bijna’ is. Bank (abn) deed er lang over want nieuw systeem en moest nog een keer checken voor de stempel er op kon.

Het is nu vervelend omdat wij graag een go willen geven aan een aantal aanpassingen in ons nieuwe huis. Irritant dat je als verkoper de enige partij lijkt te zijn die het risico moet dragen.

Dus dan nog maar een week wachten.
Ik zou wel alvast formeel aangeven middels een mail naar de notaris + verkoopmakelaar + kopers (+ evt anderen die in deze betrokken zijn tijdens het proces) dat dit niet de normale gang van zaken is en dat je nu achteraf een akkoord moet geven op basis van goed vertrouwen maar dat ze dit normaliter hadden moeten overleggen. Dit om je alvast een beetje in te dekken wanneer de uiteindelijke koop toch niet door blijkt te gaan. Misschien schiet je er zelf niks mee op maar als je het niet aangeeft stem je misschien (onbewust) juridisch gezien in.
Dan had je niet in zee moeten gaan met een bod waarin een onder voorbehoud is opgenomen (mits je die luxe had natuurlijk).

[ Voor 16% gewijzigd door Enforcer op 08-03-2021 19:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Koptelefoontje

Kopers hebben zes weken gehad, nog twee weken uitstel gehad en nu eenzijdig besloten om nog maar een week te nemen. Begrijp ik de historie zo goed?

Persoonlijk zou ik de kopers in gebreke stellen (op basis van de nog niet gestorte waarborgsom cq bankgarantie) en nakoming van de overeenkomst vorderen. Ze hebben dan acht dagen om alsnog na te komen. Als ik het verhaal van de kopers mag geloven, hebben ze het dan rond. Let op dat het voorbehoud voor financiering dus nu is verstreken. Met de ingebrekestelling wachten tot daags na verstrijken.

Hebben ze het na 8 dagen na ingebrekestelling nog niet rond, dan heb je in ieder geval al de eerste stap gezet om;
- ofwel nakoming te vorderen met daar bovenop een boete (standaard 3 promille van de koopsom per dag, uit m'n hoofd).
- ofwel de overeenkomst te ontbinden. In dat geval op straffe van de opeisbare boete van 10%. Immers is de termijn om op voorbehoud financiering te beroepen verstreken.

Als het werkelijk een pennenstreek is voor de kopers, zouden ze hier niet van in de war raken. Is er meer aan de hand, dan hoor je het gauw genoeg ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Feitelijk zijn je enige twee opties om OF te accepteren (niets doen, akkoord gaan met een week uitstel, whatever floats your boat :P ), OF de kopers in gebreke te stellen (van het niet storten van die waarborg). Met die laatste optie zet je een eerste stap richting ontbinden (met uiteindelijk alle gevolgen van dien, zowel voor kopers als voor verkopers). Stel je ze nu niet in gebreke, dan val je effectief terug naar de eerste optie.

Edit: Wat ^^ @JanHenk zegt dus :z

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
JanHenk schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:10:
@Koptelefoontje

Kopers hebben zes weken gehad, nog twee weken uitstel gehad en nu eenzijdig besloten om nog maar een week te nemen. Begrijp ik de historie zo goed?
Klopt helemaal.
Persoonlijk zou ik de kopers in gebreke stellen (op basis van de nog niet gestorte waarborgsom cq bankgarantie) en nakoming van de overeenkomst vorderen. Ze hebben dan acht dagen om alsnog na te komen. Als ik het verhaal van de kopers mag geloven, hebben ze het dan rond. Let op dat het voorbehoud voor financiering dus nu is verstreken. Met de ingebrekestelling wachten tot daags na verstrijken.

Hebben ze het na 8 dagen na ingebrekestelling nog niet rond, dan heb je in ieder geval al de eerste stap gezet om;
- ofwel nakoming te vorderen met daar bovenop een boete (standaard 3 promille van de koopsom per dag, uit m'n hoofd).
- ofwel de overeenkomst te ontbinden. In dat geval op straffe van de opeisbare boete van 10%. Immers is de termijn om op voorbehoud financiering te beroepen verstreken.

Als het werkelijk een pennenstreek is voor de kopers, zouden ze hier niet van in de war raken. Is er meer aan de hand, dan hoor je het gauw genoeg ;)
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Persoonlijk zou ik al wild worden van een koper die dit niet overlegt maar achter m'n rug om regelt. Daar word ik heel opstandig van en dan zou ik voor de weg gaan die hen het vuur aan de schenen legt. Als zij niet overleggen, waarom zou jij dat dan wel doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Pannencouque schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:03:
Persoonlijk zou ik al wild worden van een koper die dit niet overlegt maar achter m'n rug om regelt. Daar word ik heel opstandig van en dan zou ik voor de weg gaan die hen het vuur aan de schenen legt. Als zij niet overleggen, waarom zou jij dat dan wel doen?
Ja nou ik word er ook zeer verdrietig van. Het huis is voor kerst (!!) verkocht, mijn makelaar was zeer traag en pas halverwege januari lag het koopcontract klaar.

Nu zijn we dus al in maart, 4 weken voor de overdrachts datum en onze verhuis datum. Een week verlengen maakt daar 3 weken van. Als het niet doorgaat gaan wij hoe dan ook kosten maken, in ieder geval 1 of 2 extra maanden hypotheek.

Kopers zijn hier geweest zondag en hebben toen aangegeven dat het vrijwel rond was, maar niets gezegd of gevraagd over aanpassing voorbehoud/bankgarantie.
Ik ga ze toch even bellen en voorstellen om enkel de bankgarantie uitstel te geven. Zo zijn ze (nog) niet in gebreken en zijn wij in ieder geval zekerder over de verkoop. Ook gezien ze zelf zeggen dat het ‘rond is’ zou dit geen probleem moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Koptelefoontje schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 05:23:
[...]

Ja nou ik word er ook zeer verdrietig van. Het huis is voor kerst (!!) verkocht, mijn makelaar was zeer traag en pas halverwege januari lag het koopcontract klaar.

Nu zijn we dus al in maart, 4 weken voor de overdrachts datum en onze verhuis datum. Een week verlengen maakt daar 3 weken van. Als het niet doorgaat gaan wij hoe dan ook kosten maken, in ieder geval 1 of 2 extra maanden hypotheek.

Kopers zijn hier geweest zondag en hebben toen aangegeven dat het vrijwel rond was, maar niets gezegd of gevraagd over aanpassing voorbehoud/bankgarantie.
Ik ga ze toch even bellen en voorstellen om enkel de bankgarantie uitstel te geven. Zo zijn ze (nog) niet in gebreken en zijn wij in ieder geval zekerder over de verkoop. Ook gezien ze zelf zeggen dat het ‘rond is’ zou dit geen probleem moeten zijn..
De keren dat ik uitstel heb gegeven heb ik er iets voor terug bedongen. 1x een latere opleverdatum en 1x een klein geldbedrag als de koop toch niet door ging.

De eersre keer kon ik ook niet anders want de financiering van mijn nieuwe huis kreeg ik niet rond als het niet verkocht was.

Ik zou doen wat ik al eerder zei en janhenk in betere onderbouwing en bewoording ook zei. Doe vandaag niets en het voorbehoud is al weg en ga pas woensdag in actie komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Koptelefoontje schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 05:23:
[...]

Ik zou ze helemaal niet gaan bellen vandaag. Zoals door velen gezegd: actie op woensdag. Vooral als ze zondag nog geweest zijn hadden ze alle tijd om dit bespreekbaar te maken.

Overigens doet je makelaar daar wellicht ook iets in: als hij zo traag is met het koopcontract kunnen de kopers ook het signaal krijgen dat het allemaal niet zo nauw komt. Een goede makelaar zit daar meteen achteraan en laat binnen enkele dagen tekenen. Dat is voor alle partijen fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Pannencouque schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 06:40:
[...]
Ik zou ze helemaal niet gaan bellen vandaag. Zoals door velen gezegd: actie op woensdag. Vooral als ze zondag nog geweest zijn hadden ze alle tijd om dit bespreekbaar te maken.

Overigens doet je makelaar daar wellicht ook iets in: als hij zo traag is met het koopcontract kunnen de kopers ook het signaal krijgen dat het allemaal niet zo nauw komt. Een goede makelaar zit daar meteen achteraan en laat binnen enkele dagen tekenen. Dat is voor alle partijen fijn.
Mijn makelaar is een pannenkoek. Ik heb hem ook geappt maar uiteraard niet meer gehoord behalve ‘moment’. Absoluut nog niet tien procent waard van wat hij kost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Er wordt hier gesuggereerd dat het handig is om nu niets van je te laten horen en zo het voorbehoud doen verstrijken.. Echter heeft de notaris jou mede gedeeld dat hij van mening is dat er nog een week uitstel is. Daar niet op reageren zou mogelijk gezien kunnen worden als een "wie zwijgt stemt toe".

Ik zou wel expliciet vermelden naar kopers, notaris en makelaar dat je niet akkoord bent met verder uitstel van het voorbehoud van financiering.

Verder niet meer overleggen met die makelaar.. Het lijkt erop alsof alle partijen een loopje met je nemen, het lijkt me dus tijd om;
a. wel op goede voet te blijven communiceren (mondeling) met de kopers en ook je makelaar maar daarnaast;
b. ondertussen juridisch de kanonnen in stelling te brengen, dus expliciet vermelden dat je niet akkoord bent met verder uitstel en daags na verstrijken van de termijn direct een ingebrekestelling versturen.

Het laatste wat je wilt, is dat verderop in het proces jou nalatigheid wordt verweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

JanHenk schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:56:
Er wordt hier gesuggereerd dat het handig is om nu niets van je te laten horen en zo het voorbehoud doen verstrijken.. Echter heeft de notaris jou mede gedeeld dat hij van mening is dat er nog een week uitstel is. Daar niet op reageren zou mogelijk gezien kunnen worden als een "wie zwijgt stemt toe".

Ik zou wel expliciet vermelden naar kopers, notaris en makelaar dat je niet akkoord bent met verder uitstel van het voorbehoud van financiering.

Verder niet meer overleggen met die makelaar.. Het lijkt erop alsof alle partijen een loopje met je nemen, het lijkt me dus tijd om;
a. wel op goede voet te blijven communiceren (mondeling) met de kopers en ook je makelaar maar daarnaast;
b. ondertussen juridisch de kanonnen in stelling te brengen, dus expliciet vermelden dat je niet akkoord bent met verder uitstel en daags na verstrijken van de termijn direct een ingebrekestelling versturen.

Het laatste wat je wilt, is dat verderop in het proces jou nalatigheid wordt verweten.
Ik neem aan dat Koptelefoontje niet bij het melden van de notaris heeft gezegd ohhh dat is waar ook ja maar iets in de trant van daar wist ik niets vanaf. Dit zou voor de notaris al genoeg informatie moeten zijn.

Maar ik zie niet hoe Koptelefoontje nalatig zou kunnen zijn door nu niet expliciet tegen de kopers te gaan zeggen dat hij niet akkoord gaat. En welke nadelige consequenties dit zou kunnen hebben in het verdere verloop.

Maar er klopt iets niet of de notaris en makelaar zijn onder een hoedje aan het spelen met de kopers of er speelt wat anders.

De laatste keer dat ik een huis kocht had ik de opleverdatum 3 weken naar voren gehaald omdat de verkopers de dag van oplevering niet konden. Nu was het zo dat de bankgarantie 5 dagen voor de nieuwe opleverdatum stond en ik wist dat de ingebrekestelling 8 dagen duurde dus ik vond het onzin. Ik heb dus de verkopers gevraagd de bankgarantie te laten vallen en ze gingen hier mee akkoord.

Maar 1 dag nadat de bankgarantie had moeten plaatsen kreeg ik een mail van de notaris dat ik deze moest voldoen etc etc (de verkopers hebben toen nog schriftelijk moeten verklaren dat ze er vanaf zagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sen schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:30:
[...]

Ik neem aan dat Koptelefoontje niet bij het melden van de notaris heeft gezegd ohhh dat is waar ook ja maar iets in de trant van daar wist ik niets vanaf. Dit zou voor de notaris al genoeg informatie moeten zijn.

Maar ik zie niet hoe Koptelefoontje nalatig zou kunnen zijn door nu niet expliciet tegen de kopers te gaan zeggen dat hij niet akkoord gaat. En welke nadelige consequenties dit zou kunnen hebben in het verdere verloop.

Maar er klopt iets niet of de notaris en makelaar zijn onder een hoedje aan het spelen met de kopers of er speelt wat anders.
Die laatste zin. Dat gevoel bekruipt mij ook. En dat is ook de reden dat ik het dus juist wel expliciet zou vermelden. Voor hetzelfde heeft z'n makelaar akkoord gegeven (even daar gelaten of ie daar wel of niet bevoegd toe is) en denkt iedereen dat het koek en ei is.

Ik zou dat niet over m'n kant laten gaan. Wil je uiteindelijk ontbinding kunnen eisen en een boete, dan moet iedereen duidelijk weten waar ze aan toe zijn. Je in stilzwijgen hullen en het op z'n beloop laten, is gewoon niet sterk.

Voor de duidelijkheid, het kan ook allemaal goed aflopen. Dit is gewoon het moment om even op je strepen te staan, daar kun je later profijt van hebben, maar het kan achteraf ook een storm in een glas water blijken als ze gewoon binnen een paar dagen de boel wel rond hebben.

Het kan twee kanten op, maar ik zou de zekere kant kiezen.

Disclaimer, ik ben geen advocaat.. :) (al heb ik wel ervaring met bestuursrecht, maar dat is een andere tak van sport dan privaatrecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
JanHenk schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:39:
[...]

Die laatste zin. Dat gevoel bekruipt mij ook. En dat is ook de reden dat ik het dus juist wel expliciet zou vermelden. Voor hetzelfde heeft z'n makelaar akkoord gegeven (even daar gelaten of ie daar wel of niet bevoegd toe is) en denkt iedereen dat het koek en ei is.

Ik zou dat niet over m'n kant laten gaan. Wil je uiteindelijk ontbinding kunnen eisen en een boete, dan moet iedereen duidelijk weten waar ze aan toe zijn. Je in stilzwijgen hullen en het op z'n beloop laten, is gewoon niet sterk.

Voor de duidelijkheid, het kan ook allemaal goed aflopen. Dit is gewoon het moment om even op je strepen te staan, daar kun je later profijt van hebben, maar het kan achteraf ook een storm in een glas water blijken als ze gewoon binnen een paar dagen de boel wel rond hebben.

Het kan twee kanten op, maar ik zou de zekere kant kiezen.

Disclaimer, ik ben geen advocaat.. :) (al heb ik wel ervaring met bestuursrecht, maar dat is een andere tak van sport dan privaatrecht).
Mijn makelaar gesproken en die wist ook niets, hij had enkel een mail ontvangen van de hypotheek adviseur met de melding dat er een rente aanbod was (1 zin zonder verdere vraag). Hij gaat nu even bellen met de adviseur en zou zo nieuws van hem krijgen.

Overigens gaf mijn makelaar aan dat als je echt moeilijk gaat doen een adviseur in no time een afwijs brief kan regelen.

Ja ik verwacht dat het allemaal wel rond komt, ze leken heel zeker van de zaak. Ik snap alleen niet waarom het allemaal zo lang moet duren en de communicatie zo beroerd loopt. Ik ga er nog maar even vanuit dat het allemaal een misverstand is en doe verder niets tot ik bericht krijg van de hypotheek adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Met alle respect, maar een rente-aanbod is nog helemaal niets, qua inhoudelijke toetsing. Dat is zo ongeveer de eerste stap in het proces van het verkrijgen van hypotheek... Een hypotheekofferte moeten je kopers hebben...

Een afwijsbrief is leuk, maar daar hoef je ook niet mee akkoord te gaan. Kopers hebben een inspanningsverplichting. Ze moeten hun uiterste best doen om de hypotheek te verkrijgen. Ze nemen een stevig risico nu, maar dat wentelen ze enigszins op jou af is mijn gevoel.

Je mag het zelf weten hoor, je kan ook nog gewoon een week verlenging van het voorbehoud verlenen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 15:02

Stekeltje

Nothing to see here move along

Zou toch wel oppassen, wij hebben hetzelfde geintje gehad vorig jaar. Eind mei zelf een huis gekocht en 3 weken later stond onze woning te koop. Binnen 2 weken verkocht voor een aannemelijk bod. Kopers hebben tot 3 keer toe uitgesteld vanwege Covid, continue 'Ja groen licht van de bank, maak je geen zorgen, komt goed'. 3e keer uitstel met een week geaccordeerd, 1 dag later afkeur van de bank, meneer was zijn baan verloren 4-5 weken daarvoor.

Ik voelde mij behoorlijk genaaid:
1) Je hebt zelf een verplichting naar jouw koper (gelukkig zonder verkoop huis financiën rond)
2) Je huis is inmiddels al in verhuis modus waardoor je voor nieuwe kijkers alllllles weer netjes moet maken.
3) Je hebt weer onzekerheid en mogelijk een paar maanden dubbele lasten.

Uiteindelijk snel een nieuw (hoger) bod ontvangen en maar een maand langer eigenaar geweest dan verwacht maar ik ga niet zomaar meer uitstellen bij een volgende verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koptelefoontje
JanHenk schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:12:
Met alle respect, maar een rente-aanbod is nog helemaal niets, qua inhoudelijke toetsing. Dat is zo ongeveer de eerste stap in het proces van het verkrijgen van hypotheek... Een hypotheekofferte moeten je kopers hebben...

Een afwijsbrief is leuk, maar daar hoef je ook niet mee akkoord te gaan. Kopers hebben een inspanningsverplichting. Ze moeten hun uiterste best doen om de hypotheek te verkrijgen. Ze nemen een stevig risico nu, maar dat wentelen ze enigszins op jou af is mijn gevoel.

Je mag het zelf weten hoor, je kan ook nog gewoon een week verlenging van het voorbehoud verlenen. :)
Ja precies wat ik dacht, een rente aanbod is nog helemaal niets. Ik snap er dan ook maar weinig van.
Stekeltje schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:15:
Zou toch wel oppassen, wij hebben hetzelfde geintje gehad vorig jaar. Eind mei zelf een huis gekocht en 3 weken later stond onze woning te koop. Binnen 2 weken verkocht voor een aannemelijk bod. Kopers hebben tot 3 keer toe uitgesteld vanwege Covid, continue 'Ja groen licht van de bank, maak je geen zorgen, komt goed'. 3e keer uitstel met een week geaccordeerd, 1 dag later afkeur van de bank, meneer was zijn baan verloren 4-5 weken daarvoor.

Ik voelde mij behoorlijk genaaid:
1) Je hebt zelf een verplichting naar jouw koper (gelukkig zonder verkoop huis financiën rond)
2) Je huis is inmiddels al in verhuis modus waardoor je voor nieuwe kijkers alllllles weer netjes moet maken.
3) Je hebt weer onzekerheid en mogelijk een paar maanden dubbele lasten.

Uiteindelijk snel een nieuw (hoger) bod ontvangen en maar een maand langer eigenaar geweest dan verwacht maar ik ga niet zomaar meer uitstellen bij een volgende verkoop.
Eens, zitten we zeker niet op te wachten. Ik ga nu ook geen uitstel geven voor ontbindende voorwaarde, bankgarantie mag van mij wel einde van de week.

Ik hoop dat de makelaar straks met verlossend nieuws komt.. We gaan het meemaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als alles in kannen en kruiken is volgens de kopers, dan hebben ze toch geen verlenging van het voorbehoud nodig? :?

Hope for the best, but prepare for the worst zou ik zeggen in goed Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
  • Laatst online: 08-05-2021
Hoi iedereen!

Ik heb een beetje meegelezen en was een ander topic gestart toen ik werd gewezen op deze.

We hebben gisterenochtend een woning bezichtigd die alle boxen afvinkt zullen we maar zeggen. We willen dan ook heel graag een serieuze kans maken en een bod doen.
Ons bod moet voor morgen 17.00 uur binnen zijn.

Vanmiddag een gesprek met de hypotheekadviseur. We kunnen de woning betalen volgens meerdere berekeningen waaronder de zeer uitgebreide van ikbenfrits.nl. Het grootste geld zit nu nog in onze huidige woning met een overwaarde, gebaseerd op de WOZ, van bijna 2 ton. Uitgaande van 90 % van de marktwaarde minus de huidige hypotheek, voor een overbruggingshypotheek is de hypotheek die daarnaast nog nodig is relatief klein en eigenlijk zien wij geen problemen. We wonen nu in Amsterdam en verwachten ook niet dat de woning lang te koop zal staan. Eerdere woningen zijn binnen 4 weken wel weg.

Ook research gedaan naar de verkoop van de huizen in de wijk van de nieuwe woning (deze is in Waalwijk overigens). Van de 25 woningen zijn er 5 boven vraagprijs weggegaan. En dan echt met luttele procenten dus geen duizende euro's.
We willen nu een bod gaan uitbrengen net boven de vraagprijs en zonder voorbehoud van financiering omdat we op die manier de meeste kans denken te maken. Een bod met voorbehoud geeft de verkoper natuurlijk nog geen garantie.
Heeft iemand ervaringen hiermee? Zijn er nog dingen waar we rekening mee moeten houden?
Uiteraard hebben we een uitgebreid gesprek vanmiddag maar hoor graag jullie adviezen/ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:59

Don Quijote

El Magnifico

@Eefje020 wel een verhoud mbt bouwtechnische keuring? Ik weet niet hoe oud de nieuwe woning is. Maar wanneer ouder dan een par jaar zou ik het toch altijd even doen. Je staat er van te kijken wat mensen in een paar jaar naar de knoppen weten te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
Don Quijote schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:30:
@Eefje020 wel een verhoud mbt bouwtechnische keuring? Ik weet niet hoe oud de nieuwe woning is. Maar wanneer ouder dan een par jaar zou ik het toch altijd even doen. Je staat er van te kijken wat mensen in een paar jaar naar de knoppen weten te krijgen
Jazeker. Dat nemen we op. Er zijn wat dingen waarvan we weten dat ze moeten gebeuren. Schilderwerk is van 2014 bijvoorbeeld en CV-ketel is uit 2005.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Ik weet dat het een lastige markt is maar als het echt voor jou is dan komt het ook goed he.
Ik zou dus niet zonder voorbehoud financiering doen. Ik zou de risico zelf niet durven.

Heb in soortgelijk situatie gezeten en heb mn bod gedaan met een lagere "drempel".
In eerste instantie niet gewonnen omdat een gekkie zomaar hebben geboden zonder voorbehoud, maar door verlies baan was de koop niet doorgegaan. Wij waren tweede en toen ik dat belletje kreeg, was ik gelijk akkoord gegaan. If it's meant to be, it's meant to be.

Bijvoorbeeld: Je wilt iets kopen van 500k, je huidige huis had je toen voor 200k gekocht, en verwacht opbrengst is 400k. Dat betekent dat je 200k overwaarde heb en je hoeft maar 300k aan hypotheek aangaan (alles een beetje afgerond want je moet idd 90% vd waarde nemen maar je heb neem ik aan een deel van de 200k al afgelost van je huidige woning)
Dus schrijf dan onder voorbehoud financiering van 300k.

Geeft ook een oprechte beeld aan de verkoper ipv suggereren dat je 5 ton cash in bank heb :D

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
SirLct schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:10:
Bijvoorbeeld: Je wilt iets kopen van 500k, je huidige huis had je toen voor 200k gekocht, en verwacht opbrengst is 400k. Dat betekent dat je 200k overwaarde heb en je hoeft maar 300k aan hypotheek aangaan (alles een beetje afgerond want je moet idd 90% vd waarde nemen maar je heb neem ik aan een deel van de 200k al afgelost van je huidige woning)
Dus schrijf dan onder voorbehoud financiering van 300k.

Geeft ook een oprechte beeld aan de verkoper ipv suggereren dat je 5 ton cash in bank heb :D
Het lijkt een goede redenatie te zijn maar ik denk niet dat die clausule zo berekend gaat worden, maar zeker weten doe ik dat niet. Het klinkt niet goed imho. Je doet namelijk een aanvraag bij de bank voor de financiering van de volledige koopsom van de woning, het financieringsvoorbehoud van 300k kan je niet aanroepen als je een afwijzing krijgt voor de aanvraag van een 500k woning. In feite is je hypotheekschuld in de eerste instantie ook gewoon 500k maar die wordt pas afgelost bij een definitieve verkoop van je vorige woning.

Ik kan het mis hebben hoor maar volgens mij werkt dat dus niet zo zoals jij beredeneert.

-edit-
Het klinkt krom maar als je de vorige woning al hebt verkocht en het geld daadwerkelijk cash op de bank hebt staan (die 200k dus), dan geldt het financieringsvoorbehoud weer wel. Omdat je bij de bank de aanvraag doet voor een 300k financiering en de rest bij de notaris (door middel van eigen ingebracht geld) op de eindafrekening voldoet.

[ Voor 13% gewijzigd door Enforcer op 10-03-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
Enforcer schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:15:
[...]

Het lijkt een goede redenatie te zijn maar ik denk niet dat die clausule zo berekend gaat worden, maar zeker weten doe ik dat niet. Het klinkt niet goed imho. Je doet namelijk een aanvraag bij de bank voor de financiering van de volledige koopsom van de woning, het financieringsvoorbehoud van 300k kan je niet aanroepen als je een afwijzing krijgt voor de aanvraag van een 500k woning. In feite is je hypotheekschuld in de eerste instantie ook gewoon 500k maar die wordt pas afgelost bij een definitieve verkoop van je vorige woning.

Ik kan het mis hebben hoor maar volgens mij werkt dat dus niet zo zoals jij beredeneert.

-edit-
Het klinkt krom maar als je de vorige woning al hebt verkocht en het geld daadwerkelijk cash op de bank hebt staan (die 200k dus), dan geldt het financieringsvoorbehoud weer wel. Omdat je bij de bank de aanvraag doet voor een 300k financiering en de rest bij de notaris (door middel van eigen ingebracht geld) op de eindafrekening voldoet.
Onze kopers deden het wel zo. Het ligt er maar net aan welke hypotheek je vervolgens aanvraagt. Als je die twee ton in een overbrugging gooit werkt dat zo, als je later besluit om toch je eigen oude woning aan te houden en te gaan verhuren en je dus die 500k hypotheek nodig hebt dan heb je idd weinig aan dit voorbehoud, maar je ziet het wel vaker zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
koentjuh schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:33:
Onze kopers deden het wel zo. Het ligt er maar net aan welke hypotheek je vervolgens aanvraagt. Als je die twee ton in een overbrugging gooit werkt dat zo, als je later besluit om toch je eigen oude woning aan te houden en te gaan verhuren en je dus die 500k hypotheek nodig hebt dan heb je idd weinig aan dit voorbehoud, maar je ziet het wel vaker zo.
Ok, apart. Maar die overbrugging is toch opgenomen in het financieren van de woning van 500k in dit voorbeeld? Als er dus op basis van een aanvraag van 500k (met overbrugging) een afwijzing komt, dan kun je deze afwijzing toch niet gebruiken voor een onder voorbehoud van 300k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@Koptelefoontje heeft de makelaar of de notaris nog uitsluitsel kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
Enforcer schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:37:
[...]

Ok, apart. Maar die overbrugging is toch opgenomen in het financieren van de woning van 500k in dit voorbeeld? Als er dus op basis van een aanvraag van 500k (met overbrugging) een afwijzing komt, dan kun je deze afwijzing toch niet gebruiken voor een onder voorbehoud van 300k?
Nee volgens mij zouden ze dat als twee aparte dingen zien. Ik heb zelf ook een financiering van 500k afgesloten en dus 500k hypotheek op de nieuwe woning aangevraagd. Het verschil (in mijn geval 200k bij woning van 700k) kwam uit de overbrugging en die sloot ik af op mijn oude woning. Enige wat daarvoor gold was dat het oude huis het waard was en dat ik voldoende cash had om de rente over de overbrugging te betalen. Inkomen e.d werd hier niet in meegenomen. Wel werd er - tijdelijk- een tweede hypotheek recht voor die 200k op mijn nieuwe woning opgenomen, maar dat was de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Enforcer schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:15:
[...]

-edit-
Ja wel, de 200k is overbruggingskrediet. Zo had mijn hypotheekadviseur iig gedaan. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Gijsje22 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:41:
@Koptelefoontje heeft de makelaar of de notaris nog uitsluitsel kunnen geven?
Ja, het is nu gewoon verlopen.

Blijkt dus dat de hypotheekadviseur gevraagd had om uitstel door een mail naar mijn makelaar te sturen met:
‘Rente aanbod is binnen, ik verwacht volgende week een definitieve offerte.’

Tja dat is natuurlijk geen vraag en datum blijft gewoon staan. Gelukkig dus geen geniepig trucje van de koper maar een niet al te handige hypotheekadviseur. |:(

We doen nu even niets met de waarborgsom omdat er nog wel verwacht word dat dit heel snel rond is en we niet nog meer willen escaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
SirLct schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:34:
[...]

Ja wel, de 200k is overbruggingskrediet. Zo had mijn hypotheekadviseur iig gedaan. :D
Klopt inderdaad.
Wij hebben gisteren een gesprek gehad en ook onze adviseur gaf aan dat je onder voorbehoud van financiering enkel de nog af te sluiten hypotheek kunt vermelden. De overbrugging dus achterwegen gelaten.
Dit hebben we nu ook gedaan en gisterenavond het bod doorgestuurd naar de makelaar.
Dus bod - overbrugging = ondervoorbehoud van financiering. Dat bedrag was zo minimaal dat het volgens mij een heel goed voorstel is.
Bieden kan tot vanavond 17 uur dus worden spannende dagen/uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Eefje020 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:11:
[...]

Klopt inderdaad.
Wij hebben gisteren een gesprek gehad en ook onze adviseur gaf aan dat je onder voorbehoud van financiering enkel de nog af te sluiten hypotheek kunt vermelden. De overbrugging dus achterwegen gelaten.
Dit hebben we nu ook gedaan en gisterenavond het bod doorgestuurd naar de makelaar.
Dus bod - overbrugging = ondervoorbehoud van financiering. Dat bedrag was zo minimaal dat het volgens mij een heel goed voorstel is.
Bieden kan tot vanavond 17 uur dus worden spannende dagen/uren.
Ik duim mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

marcunator schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:49:
[...]

Je slaat in het echt toch ook geen treden over :+

Anyways, vanavond met mijn quest een VR tour van mijn eigen huis in mijn eigen huis.

Inception!
En heeft de VR tour geholpen met het animo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
Sen schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:10:
[...]

En heeft de VR tour geholpen met het animo?
Jazeker! We hebben 61 aanvragen gehad om de woning te bezichtigen. Dit waren uiteindelijk 20 fysieke bezichtigingen en 40 virtueel. De laatste bezichtigingen waren vanochtend, en we hebben al een aantal biedingen ontvangen. Maar ook van de virtuele tour hebben we al een aantal biedingen binnen.

Vooral in deze markt, waar je niet iedereen de woning kan laten zien helpt het ons enorm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

marcunator schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:05:
[...]

Jazeker! We hebben 61 aanvragen gehad om de woning te bezichtigen. Dit waren uiteindelijk 20 fysieke bezichtigingen en 40 virtueel. De laatste bezichtigingen waren vanochtend, en we hebben al een aantal biedingen ontvangen. Maar ook van de virtuele tour hebben we al een aantal biedingen binnen.

Vooral in deze markt, waar je niet iedereen de woning kan laten zien helpt het ons enorm!
Eh voor mijn beeldvorming van de 61 wilden er 40 een virtuele toer? Of werden ze geweigerd voor een echte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
Sen schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:14:
[...]

Eh voor mijn beeldvorming van de 61 wilden er 40 een virtuele toer? Of werden ze geweigerd voor een echte?
Van de 40 virtuele, zijn er 27 geweigerd voor de echte omdat het al te vol zat. 13 wilden graag een virtuele tour door logistieke redenen, en een persoon die Covid had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

marcunator schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:19:
[...]

Van de 40 virtuele, zijn er 27 geweigerd voor de echte omdat het al te vol zat. 13 wilden graag een virtuele tour door logistieke redenen, en een persoon die Covid had.
Die 27 die geweigerd werden was dit jouw keus of die van de makelaar? Is dit van te voren zo afgesproken?
Ik ga mijn huis binnen 1 en 3 maanden in de verkoop zetten maar of het ook zo populair word weet ik niet en verwacht ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
Sen schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:36:
[...]

Die 27 die geweigerd werden was dit jouw keus of die van de makelaar? Is dit van te voren zo afgesproken?
Ik ga mijn huis binnen 1 en 3 maanden in de verkoop zetten maar of het ook zo populair word weet ik niet en verwacht ik ook niet.
Een beetje van beide. Die bezichtigingen begeleiden kost de makelaar natuurlijk ook geld, je kan wel meer mensen langs laten komen, maar dan wordt de courtage natuurlijk ook hoger. Dus we hadden 20 spots voor fysieke tours, die zaten na 3 uur vol. De rest doet dan een virtuele tour en als het een serieus bod is dan kunnen op afspraak langs komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:28

Toppe

Oké ✅

Ik ga me ook melden.

Wij hebben in Oktober een gesprek gehad met een verkoop makelaar (die van RTL ;) ) omdat we onze woning willen gaan verkopen. Omdat we nieuwbouw gekocht hebben weten we nog geen exacte opleverdatum dus wij willen niet te vroeg maar ook niet te laat verkopen. Het stellen van eisen vanuit de verkopende partij is wel mogelijk maar niet wenselijk. Makelaar is bang dat mensen dan afhaken.

Woning is in een geliefde kind vriendelijke buurt in Almere (buiten). Nog geen 800m van het centrum af, 50m achter ons is een vaart en zeker 5 speeltuintjes binnen 200m. Binnen 3 minuten zit je op de A6/A27.

Afgelopen woensdag voor de grap de woning op Facebook gezet onder de noemer interesse peiling en duidelijk aangegeven dat we pas 'ergens' volgend jaar kunnen opleveren.. Sneller dan verwacht stroomde de berichten binnen waarbij er een aantal mensen grote interesse hadden. Bijna hebben ze allemaal het zelfde 'profiel'. Stelletjes die beide nog bij ouders wonen maar opzoek zijn naar hun eigen woning.

De taxatie waarde van de woning is €290.000 en wij willen er minimaal €310.000 voor hebben. Na het sturen van de plattegronden en wat doorvragen vanuit onze kant zijn er op dit moment 5 mensen in de 'race' die kunnen wachten op de oplevering en die aangeven dat ze het kunnen betalen.

Wij zitten nu een beetje in twee strijd. Pakken we nù door en gaan we direct beginnen met bezichtigen of gaan eerst het huis op orde maken? Ik geloof best dat een huis beter verkoopt als het er gelikt uit ziet, maar daar heb ik om eerlijk te zijn geen zin in. Ja, ik lever liever 10K in dan de boel op te ruimen, tuintje onkruid vrij te maken en ramen te lappen.

Volgens mij leven we nu in een tijd dat starters blij zijn dat ze uberhuapth ergens kans maken en hier toch wel door heen kijken?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Wij zitten in dezelfde situatie, behalve dat de bouw nog gestart moet worden het het dus nog ruim een jaar gaat duren.

Neem in de overweging ook mee dat je huis in de tussenliggende periode ook zal gaan stijgen in waarde.

Wij hebben ook een aantal gegadigden via mond op mond reclame en ook zij willen best wachten totdat we overgehuisd zijn.

Binnenkort gaan we denk ik wel via de makelaar een proces is, waarin ze nog wel een keer mogen langskomen, we de lijst met opmerkingen en zaken die overgenomen kunnen worden enzo invullen en waarna er geboden kan worden op de voorwaarden die we stellen. Bij een wauw-bod vinden wij het best zo op deze manier.

Voor het gemak hebben we al wel de taxatiewaarde doorgegeven. Als je puur voor het geld wilt gaan, dan is Funda the way to go zei hij. Maar dan heb je ook wel het gedoe eromheen...

[ Voor 3% gewijzigd door ChUcKiE op 12-03-2021 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
Huur een woningstyliste in, die kan in een paar uur aangeven welke minimale aanpassingen er in je huis moeten gebeuren om het verkoopklaar te maken. Als het goed is verdient het zichzelf terug.

Het helpt ook heel erg om je eigen bias van je huis los te laten.
Pagina: 1 ... 94 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.