Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 93 ... 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knuckless
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:03
Hier hetzelfde, ruime "starters" woning (~130m2) in een klein dorp onder de rook van een grote stad. Waar simpel weg al 10+ jaar tekort is aan starters woningen. Daar zelf ook last van gehad en deze met geluk ~4 jaar geleden kunnen kopen , dat was wel onderhands xD Gerucht ging al rond in het dorp dat ik ging verkopen, en dus al meerdere berichten uit het dorp ontvangen of ik hem niet onderhands wou verkopen.

Zelf besloten om via een makelaar te verkopen, de waarde inschatten is heel lastig gezien de huidige markt vond ik. En dat blijkt want de waardebepaling door de makelaars kwamen al een heel stuk hoger uit dan ik had verwacht. Ik hoop dat iemand uit het dorp erin komt, echter moet ik ook iets nieuws kopen en wil ik er een goede prijs voor ;)

Dit ook vertelt aan diegene die kwam vragen, en gezegd dat wanneer die online staat ze me altijd mogen berichten voor een bezichtiging. Maar dat de verkoop wel via de makelaar gaat.

Voor ~1/2k zou ik hem nog aan iemand in het dorp gunnen, weet ik ook wat er in komt en wat voor persoon het is. Meer dan dat moet ik toch echt aan mijn eigen portemonnee gaan denken.

Dus nu huis verder verkoop klaar maken, en dan maandag foto's en dan op funda ermee, en afwachten maar.

En wat betreft opruimen en poetsen etc, dat is in mijn geval niet echt een probleem. Dit doe ik nu 1x voor de foto's en is het ook gelijk voor de bezichtigingen. Woon al zo goed als bij mijn vriendin in dus ben er haast nooit meer :P

Alcohol, the cause and solution to all of life's problems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:51

ChUcKiE

Dus........

Bij ons is het iemand uit het dorp en de tweede eigenlijk via iemand uit het dorp, maar die zijn gewoon specifiek op zoek naar een dergelijk huis en er staat al tijden niets te koop dat er op lijkt.
Ik denk dat de vraagprijs ook wel iets nara boven bijgesteld gaat worden omdat het verschil met de verkoopwaarde in 2022 anders wel heel groot wordt.....en als daar niemand op in gaat, dan wachten we gewoon nog even en gaat het als het niet anders is uiteindelijk toch op Funda.
Bij ons spelen de voorwaarden ook gewoon mee en dan hoeven we niet de hoofdprijs te hebben

Edit: bij ons met twee kleine kids ligt het wat lastiger inpassen :o

[ Voor 6% gewijzigd door ChUcKiE op 02-02-2021 12:41 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Morpheusk schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:35:
[...]

Ik weet niet of allemaal standaard woningen / appartementen zijn in de buurt. Anders zou ik tzt een paar makelaars langs laten komen en even checken waarvoor de rest in buurt is verkocht via Walter of het kadaster. De staat en afwerking moet wel vergelijkbaar zijn. Dan zou ik dat minimaal vragen bij onderhandse verkoop, wel genivelleerd naar het dan huidige prijspijl.
Er is recent een gelijke woning verkocht (recent, driekwart jaar geleden, in tussentijd is er veel gebeurd). De verkoopopbrengst van die woning was 291K. Mijn woning is wat minder mooi afgewerkt, maar dat zal geen 10K schelen. Ik verwacht eigenlijk minimaal 295K te kunnen krijgen in de huidige markt en als het een beetje gek gaat ook wel meer dan 300K. (+23% prijsstijging hier in 1 jaar tijd).
Mijn ervaring is wel dat de onderhandse kopers wel koopjesjagers zijn. Zo werden we voor gek verklaard met onze vraagprijs en boden ze onder de vraagprijs, dit was zelfs lager dan de taxatiewaarde. Terwijl de vraagprijs iets onder de huidige verkoopprijzen lagen. Gevalletjes van de eerste keus hebben volgens mij niet helemaal begrijpen. Anyways dan konden we net zo goed een makelaar inschakelen en zou het meer opleveren met de makelaarskosten eraf.
Ja, ik kreeg ook al het idee dat ze er niet de hoofdprijs voor wilden betalen, onder het mom van "dat scheelt jou de makelaarskosten". Leuk en aardig maar dat is eigenlijk peanuts gezien de animo die er waarschijnlijk wel gaat zijn. Als je onderhands van mij wilt kopen, moet je eigenlijk meteen met een "blown away" bod komen, naar mijn idee. Dus niet van die flauwe praatjes...
Als je destijds het huis had gekocht voor de verhuur, had je het dan nu ook verkocht ivm de overwaarde? Snel geld klinkt interessant, maar ik verwacht dat verhuur op de lange termijn rendabeler is. Maar is en blijft altijd een gok. Wij hebben ook een huis in de verhuur en deze waarde is bijna verdubbelt ten opzichte van de aankoopprijs. Ja, dit is ongeveer 10 jaar huur. Stel het huis halveert weer in waarde spelen we nog breakeven. Maar met het oog op een minimale verhuurperiode van 25 jaar verwacht ik dat dit rendabeler zal zijn.
Goede vraag. In mijn buurt staan best veel (particuliere en woningbouwvereniging) gelijksoortige huurwoningen. De huur die ik zou kunnen krijgen is maximaal een euro of 900. In relatie tot de zojuist genoemde verkoopopbrengst vind ik dat niet heel veel, rekening houdend met nog wat directe belastingen en onderhoud. Ik zou met een hefboom dit nog wat op kunnen krikken, maar alsnog vind ik het niet heel veel.

Daarnaast speelt ook mee dat ik een zaak heb die ik nagenoeg leeg zou moeten trekken om de kosten koper en wat kleine aanpassingen te betalen van m'n nieuwe woning. Deze twee redenen gezamenlijk maken dat ik nu kies voor verkoop. Ik kijk over een jaar of 5 weer eens in de markt of er iets te krijgen is. Ik ben gelukkig nog jong.. ;)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:09
@JanHenk helder verhaal. Houdt wel rekening met de kans dat die 8% overdrachtsbelasting voor niet eigen bewoning dan nog steeds van toepassing is. Dat gaat zomaar een paar jaar huur opbrengst zijn.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-05 15:34
Rohem schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:54:
[...]

Dit is ook precies wat we gedaan hebben :) Koper 1 heeft nog een kans gehad, maar die hadden ons al gevraagd om nog vandaag af te wachten. Ze moesten nog opnieuw met de financieel adviseur in gesprek, maar dit ging pas einde dag (17.00 uur) gebeuren. Dus we hadden dan sowieso nog weer tot morgen moeten wachten. Ze hebben genoeg kansen gehad en ook sinds afgelopen vrijdag nog weer om hun bod te herzien.

Daarom vanmorgen knoop doorgehakt om met koper 2 in zee te gaan. Koopovereenkomst wordt nu opgesteld :)
Kleine update. Sinds afgelopen vrijdag is onze woning definitief verkocht _/-\o_ Niet dat we er zorgen om hadden, maar dit is wel erg lekker :9 Kunnen we ons weer helemaal op de verbouwing van de nieuwe woning richten :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05 15:55
Nou ik meld mij hier ook maar aangezien wij vorige week onze woning te koop hebben gezet :)
Spannend allemaal vooral omdat het de eerste keer is dat wij een woning gaan verkopen.

We hebben al een woning gekocht vorig jaar (nieuwbouw) en hadden besloten om met twee kinderen niet twee keer te gaan verhuizen.
Nu pakt het wat verkoopprijs van de huidige woning goed uit aangezien we nu een hogere vraag prijs kunnen hanteren. We hadden ingecalculeerd dat we hem voor minder te koop konden zetten dus dat is al een meevaller.

Morgen en vrijdag hebben we 15 bezichtigingen staan en maandag moet om 12:00 uur dan het bod binnen zijn voor de woning.
We vinden het allemaal wel spannend zoals ik al zei en weten eigenlijk niet echt wat we kunnen verwachten.
De Makelaar staat er zeer positief in en hebben gelukkig ook een goede klik met hem en ben benieuwd naar zijn telefoontje morgen om 18:00 als de eerste dag bezichtigingen er op zit.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:01
RobbieB schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:22:
De verkoop van ons huis is nu echt begonnen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Zo, we zijn inmiddels iets meer dan 2 maanden verder, maar vanaf nu durf ik toch wel te zeggen dat de verkoop rond is. Het liep allemaal iets stroever dan ik had gehoopt, maar de makelaar heeft het erg professioneel afgehandeld waardoor we niet zo heel veel zorgen hadden. Hieronder de uitgebreide toelichting zodat mensen hier hopelijk ook van kunnen leren.
Members only:

En voor de kopers hier.. hoewel er dus absurde bedragen overboden worden in de huidige markt, is dat echt niet altijd nodig. De tweede koper had flink minder kunnen bieden en het huis alsnog gekregen. Het is jammer dat het verkoopproces zo niet transparant is voor kopers.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:25
Woolfy681 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:20:
Nou ik meld mij hier ook maar aangezien wij vorige week onze woning te koop hebben gezet :)
Spannend allemaal vooral omdat het de eerste keer is dat wij een woning gaan verkopen.

We hebben al een woning gekocht vorig jaar (nieuwbouw) en hadden besloten om met twee kinderen niet twee keer te gaan verhuizen.
Nu pakt het wat verkoopprijs van de huidige woning goed uit aangezien we nu een hogere vraag prijs kunnen hanteren. We hadden ingecalculeerd dat we hem voor minder te koop konden zetten dus dat is al een meevaller.

Morgen en vrijdag hebben we 15 bezichtigingen staan en maandag moet om 12:00 uur dan het bod binnen zijn voor de woning.
We vinden het allemaal wel spannend zoals ik al zei en weten eigenlijk niet echt wat we kunnen verwachten.
De Makelaar staat er zeer positief in en hebben gelukkig ook een goede klik met hem en ben benieuwd naar zijn telefoontje morgen om 18:00 als de eerste dag bezichtigingen er op zit.
Hier precies zelfde schuitje alleen iets eerder in gang gezet. 3 weken geleden op funda. Gisteren bedenktijd verlopen van de kopers :)

Eind deze maand wordt onze nieuwe woning opgeleverd. Wij hadden voor onze woning 17 kijkers en 11 biedingen gekregen. Verkocht voor 12,5% meer dat de bieden vanaf prijs.
Buren hebben 5 maanden geleden zelfde prijs gekregen maar die hadden een uitbouw en een extra badkamer op zolder.

Ook wij zijn achteraf dus heel blij met de keuze om niet dubbel te verhuizen. Heeft heel veel geld opgeleverd. Had ook anders kunnen uitpakken maar gelukkig is het goed gegaan.
Oplevering is 1 juni, hadden wel aardig wat biedingen waarbij men voor 1 april wilde. Maar dat was gewoon geen optie voor ons.

Succes met de verkoop. Weet niet waar je huis staat maar maak je er niet te druk om (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 08:44
RobbieB schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:26:
[...]

Zo, we zijn inmiddels iets meer dan 2 maanden verder, maar vanaf nu durf ik toch wel te zeggen dat de verkoop rond is. Het liep allemaal iets stroever dan ik had gehoopt, maar de makelaar heeft het erg professioneel afgehandeld waardoor we niet zo heel veel zorgen hadden. Hieronder de uitgebreide toelichting zodat mensen hier hopelijk ook van kunnen leren.

***members only***

En voor de kopers hier.. hoewel er dus absurde bedragen overboden worden in de huidige markt, is dat echt niet altijd nodig. De tweede koper had flink minder kunnen bieden en het huis alsnog gekregen. Het is jammer dat het verkoopproces zo niet transparant is voor kopers.
Lekker dat het verkocht is, maar wát een waardestijging in zo'n tijd. En vooral ook: wat een idioterie is dat overbieden eigenlijk. +35k zonder voorbehoud van financiering terwijl het andere bod een stuk lager was, da's serieus geld waar jullie mee mazzelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Pannencouque schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:09:
[...]
Lekker dat het verkocht is, maar wát een waardestijging in zo'n tijd. En vooral ook: wat een idioterie is dat overbieden eigenlijk. +35k zonder voorbehoud van financiering terwijl het andere bod een stuk lager was, da's serieus geld waar jullie mee mazzelen.
Zero sum game, als je niet goedkoper gaat wonen. Die overwaarde stop je meteen weer in het volgende huis. Hier vorig jaar ook met flinke overwaarde verkocht. Geld zit allemaal in het nieuwe huis. We wonen nu alleen mooier in een goedkopere regio waar de gekte nog niet volledig gaande is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:25
Anoniem: 39993 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:07:
[...]

Zero sum game, als je niet goedkoper gaat wonen. Die overwaarde stop je meteen weer in het volgende huis. Hier vorig jaar ook met flinke overwaarde verkocht. Geld zit allemaal in het nieuwe huis. We wonen nu alleen mooier in een goedkopere regio waar de gekte nog niet volledig gaande is.
Ten tijde van de aankoop van onze nieuwe woning ging ik niet goedkoper wonen. Echter met de overwaarde en nieuwe rente wonen we daar straks goedkoper dan in ons huidge huis.

Maar dat komt misschien ook wel weer omdat wij vloeren/muren en meer van dat soort dingen van eigen geld betalen dus niet in de hypotheek stoppen. Ook wisten we vtv niet dat de woning zoveel zou opleveren. Maar goed ook want dan ga je toch toch wat makkelijker een keuken/badkamer samenstellen. Blij dus dat het zo gegaan is want we hebben echt geen concessies gedaan ofzo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sport_Life schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:56:
[...]

Vind de vraagprijs wel laag. Die makelaar is bij ons ook geweest voor de verkoop en ging ook erg laag met de vraagprijs.
Uiteindelijk andere makelaar gekozen.
Verder wel goed gesprek gehad met haar hoor, daar lag het niet aan .

Lage vraagprijs is voor zowel kopers als verkoper niet interessant, imo.
Zal wel inschrijving worden en dan mag iedereen elkaar lekker gek maken.

Realistische waarde is zo'n 4k per m2. Verkoopprijs zal daar nog wel ruim boven liggen.

Hoe dan ook leuk dat je het deelt en succes met de verkoop ;)
@RobbieB Mijn inschatting was 4k per m2. Zat ik er niet ver naast ;).

Desondanks wel goed verkocht natuurlijk, maar ik ben niet verbaasd over de verkoopprijs. Had wel meer biedingen verwacht rond de 350k.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 07-02-2021 13:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rhumba schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:47:
[...]

Ten tijde van de aankoop van onze nieuwe woning ging ik niet goedkoper wonen. Echter met de overwaarde en nieuwe rente wonen we daar straks goedkoper dan in ons huidge huis.

Maar dat komt misschien ook wel weer omdat wij vloeren/muren en meer van dat soort dingen van eigen geld betalen dus niet in de hypotheek stoppen. Ook wisten we vtv niet dat de woning zoveel zou opleveren. Maar goed ook want dan ga je toch toch wat makkelijker een keuken/badkamer samenstellen. Blij dus dat het zo gegaan is want we hebben echt geen concessies gedaan ofzo. ;)
Qua maandlasten is het zeker een vooruitgang. Wij betalen nu ongeveer even veel, maar wonen veel leuker. Lage rente, lange periode vast... vind het wel best zo. Groter/mooier hoeft van mij echt niet. Denk dat we hier blijven zitten tot we kleiner kunnen gaan. Kleine is nu 4, dus dat zou betekenen nog minimaal een jaar of 15 waarschijnlijk.

Wij hebben de meevaller in opbrengst overigens bewust geïnvesteerd in het verder upgraden van onze nieuwe woning. We doen gewoon iets meer dan we in eerste instantie besloten hadden.

Wel blij dat er al veel (helaas nog niet alles) aan isolatie gedaan is voor deze sneeuwstorm. We zitten er nu in ieder geval lekker warm bij. De vloerverwarming zit nog in het opstookprotocol, vanmiddag gaat hij naar 34 graden invoertemperatuur. Probleem: de beneden wordt té warm. Luxe-problemen....

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 07-02-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Pannencouque schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:09:
[...]
Makelaar gaf aan deze koper al bij meerdere woningen gezien te hebben en vermoed dat hij al een paar keer heeft mis gegrepen en dat niet nog een keer wilde laten gebeuren.

Wordt ook gedreven door nieuws en verhalen van andere die zwaar hebben moeten overbieden. Wij hebben onze woning voor de vraagprijs gekocht simpelweg omdat we geen zin hadden om in de gekte mee te gaan... Leuk verhaal voor een andere keer hoe dat is gegaan (iets met brutaal de koper bellen en vragen voor welk bedrag hij hem vandaag vd markt haalt).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:19

paQ

Onze woning gaat komende week op funda.
Afgelopen woensdag is een dame van zien24 geweest voor filmpje en foto's. Ben content met het resultaat in elk geval. Ze werken kundig en rap daar (vind ik).

Zojuist alle vragenlijsten verder afgewikkeld, dus nu is het wachten op het presentatieverhaaltje van de makelaar. Uiteindelijk gekozen voor de makelaar met de hoogste vraagprijs. De andere makelaar wilde juist laag gaan zitten en dan bidwar, maar ik heb niet zoveel zin in 20 kopers en een wachtlijst. Sowieso niet vanwege alle katten, thuiswerken en thuisschool. Dat wordt dan elke bezichtingsdag schoonmaken en halve volksverhuizing.

Courtage bij de gekozen makelaar hetzelfde kunnen afspreken als die ander, en hij heeft ons buurhuis 10 maanden geleden verkocht, en dat ging voor 14 boven de vraagprijs na 2 dagen. Dus heb er wel goed gevoel bij. (1,25% all in)

edit: ws overmorgen al op funda, volgende week donderdag bezichtigingen *O*

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 08-02-2021 10:32 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoisonRX
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04 01:02
Ik beschikte reeds over de advertentietekst, fotoreportage, video, meetrapport etc. en wilde ik mijn appartement te koop zetten via een online-makelaar en nam contact op met Makelaarsland. Echter zij bieden geen pakket aan waar je zelf de fotoreportage en het meetrapport aanlevert en kennen hierin ook geen enkele flexibiliteit.

Via Tweakers bij toeval terecht gekomen bij Digimakelaars en mijn ervaringen zijn heel erg positief. Een makelaar is bij mij thuis geweest voor een waardebepaling en het bespreken van alle mogelijkheden. Alles werd duidelijk uitgelegd en men stelt zich heel erg flexibel op wat betreft het aanleveren van eigen materiaal. De telefonische bereikbaarheid (ook in het weekend) is heel erg goed en de advertentie stond binnen 2 weken online.

Alle stappen werden doorgesproken en ik ben ook goed geadviseerd om uiteindelijk te opteren voor inschrijving. Ook in het vervolgtraject (opstellen koopovereenkomst en verdere afhandeling) ben ik uitstekend begeleid. Recentelijk heeft overdracht plaatsgevonden en terugkijkend kan ik Digimakelaars alleen maar heel erg aanbevelen gezien de geweldige dienstverlening en de hele scherpe prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-05 14:52
RobbieB schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:23:
[...]

Leuk verhaal voor een andere keer hoe dat is gegaan (iets met brutaal de koper bellen en vragen voor welk bedrag hij hem vandaag vd markt haalt).
Naar dat verhaal ben ik erg benieuwd! Zit hier aan de andere kant van de markt en kan me niet voorstellen waarom je als verkoper niet zou willen profiteren van de gekte van dit moment. Hoe heb je dit aangepakt? Wellicht kunnen wij ook wat met jouw gouden tip :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mefjoew schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:53:
Naar dat verhaal ben ik erg benieuwd! Zit hier aan de andere kant van de markt en kan me niet voorstellen waarom je als verkoper niet zou willen profiteren van de gekte van dit moment. Hoe heb je dit aangepakt? Wellicht kunnen wij ook wat met jouw gouden tip :+
Omdat je als verkoper zijnde ook 'zekerheid' wil, er zijn verschillende scenarios mogelijk, eentje is (zelf meegemaakt):
- De verkoper heeft een nieuw huis op het oog in een drukke markt.
- Oude huis kan verkocht worden zonder voorbehoud bijvoorbeeld waarmee verkoper dus direct zicht heeft op de financiële situatie, immers als de woning niet verkocht wordt of onder voorbehoud dan heb je niks aan een bod van 5of8 ton die later wellicht niks meer bleek te zijn omdat de potentiele kopers afhaken of het niet rond krijgen
- Op die manier kan verkoper snel schakelen en het nieuwe huis ook (eventueel) zonder voorbehoud kopen omdat er immers een vrijwel zekere financiële situatie ontstaat...

Tsja... Iedereen heeft zo te maken met zijn eigen persoonlijke situaties...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik kan me dat alleen voorstellen, als je qua financiering aan de top van je kunnen wilt "doorstromen". Alleen dan is het handig om te weten wat je eigen woning exact oplevert in combinatie met je maximum financieringslast = hoe ver kan ik gaan...

Ik heb ervoor gekozen om behoorlijk ruim onder mijn maximum financiering te gaan zitten. Heb bij aankoop ook zonder voorbehouden geboden.

Mijn eigen woning staat nog niet te koop en ik heb ook geen taxateurs of makelaars laten komen voordat ik mijn nieuwe woning kocht. Al zou ie tijdelijk verhuurd moeten worden en heb ik nog wat overbrugging extra nodig etc. In alle mogelijke scenario's was de uitkomst, dat red ik wel.. :)

Dat maakt het trouwens wel een leuk spel. Niet iedere verkoper heeft dezelfde uitgangspositie, maar het kan je wel helpen om die uitgangspositie te weten. Mensen die nu aan mijn deur komen voor een onderhands koopje onder het mom van "dan heb je zekerheid, bespaar je de makelaarskosten, etc." mogen straks lekker aansluiten, ik lig er totaal niet wakker van.

Om nog een beetje on topic te blijven:
Ik heb inmiddels een makelaarskantoor de opdracht gegeven tot verkoop. Soort van gedwongen winkelnering, ze zijn klant bij ons, dus ik bij hen...

Vaste courtage. Komt ongeveer neer op 1,1%, wat volgens mij best scherp is. Geen speciaal tarief, maar hun normale tarief. Voor dat geld doen ze het volledige pakket qua promotie, bezichtigingen en ondersteuning. Fotoreportages, brochures, etc.

Wat ik zelf wel "grappig" vond aan het gesprek wat we hebben gehad;
- ze vond mijn woning geen starterswoning maar meer voor doorstromers (vanuit appartementen of de wat mindere buurten);
- ze wilde de vraagprijs wat hoger inzetten om alvast een "eerste scheiding" in de potentiële kopers te maken en ze adviseerde hem op € 300.000 rond te zetten. Bijkomend voordeel was dat je bij Funda ook mogelijke woningzoekenden meeneemt in de categorie € 300.000+.

(Ikzelf was al blij met € 280.000...).

[ Voor 31% gewijzigd door JanHenk op 10-02-2021 11:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobbieB
mefjoew schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:53:
[...]

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:04:
Ik kan me dat alleen voorstellen, als je qua financiering aan de top van je kunnen wilt "doorstromen". Alleen dan is het handig om te weten wat je eigen woning exact oplevert in combinatie met je maximum financieringslast = hoe ver kan ik gaan...
Op zich mee eens, maar definieer "op de top van je kunnen" maar eens want er gaat een hele berekening aan vooraf en een bank wil ook altijd zekerheid hebben voordat hij een klip-en-klaar akkoord kan geven, niet alleen kijkend naar wat je kunt lenen maar ook dubbele lasten worden hierin meegerekend mocht je woning niet (op tijd) verkocht worden.

In mijn geval kocht ik een woning van 340k (+/- 350 incl kk) terwijl ik in mijn eentje op basis van mijn salaris maar iets van 250k kon lenen. Mijn "eigenwoning reserve" (dus winst bij verkoop van eigen woning) was op dat moment 119k gebaseerd op de marktwaarde (taxatie). Als ik op basis van de 90% taxatiewaarde van de verkoop van de woning was uitgegaan dan had een bank hoogstwaarschijnlijk alsnog een akkoord gegeven maar was het wel spannender geweest of de uiteindelijke koop van mijn nieuwe woning wel door was gegaan. In mijn geval heb ik dus gekozen voor een snelle verkoop van mijn eigen woning (zonder voorbehoud) en niet de biedingen afgewacht. Als ik dat had afgewacht had ik er inderdaad misschien wel (veel) meer uit kunnen halen maar had ik mogelijk nu niet in mijn huidige woning gezeten en was de aanloop daarnaartoe veel spannender geweest, terwijl mijn situatie nou niet echt rocket science was gezien de overwaarde.

[ Voor 4% gewijzigd door Enforcer op 10-02-2021 13:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Enforcer Begrijpelijke keuze, kan me er helemaal in vinden..!

Jouw situatie vind ik wel voldoen aan mijn beeld bij het "op de top van je kunnen" ja...Maar dat is persoonlijk. Het kan ook zeker nog een stuk krapper dan jouw situatie en er zullen heel veel zo zitten, maar dan zou ik bij aankoop wel altijd voorbehouden maken (financiering, verkoop eigen woning).

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:30:
@Enforcer Begrijpelijke keuze, kan me er helemaal in vinden..!

Jouw situatie vind ik wel voldoen aan mijn beeld bij het "op de top van je kunnen" ja...Maar dat is persoonlijk. Het kan ook zeker nog een stuk krapper dan jouw situatie en er zullen heel veel zo zitten, maar dan zou ik bij aankoop wel altijd voorbehouden maken (financiering, verkoop eigen woning).
Ik vind mijn situatie helemaal niet "op de top van mijn kunnen", maar dat is inderdaad persoonlijk dan. Ik zit nu namelijk in een woning van 340k (getaxeerd op 350k) terwijl mijn openstaande hypotheek 230k is en mijn maandlast lager is (door de huidige rentestand) dan bij mijn vorige woning. Ik zou het zo weer doen .... :)

-edit-
Overigens had ik ook de keus of mijn vriendin mee zou tekenen bij de financiering, dus ik had het (bij een nieuwe hypotheekaanvraag) dan sowieso wel gered maar dan had ik weer een nieuwe aanvraag moeten doen, weer wachten, etc..etc.. en met voorbehouden tegenwoordig maak je sowieso minder kans.

[ Voor 16% gewijzigd door Enforcer op 10-02-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wat is 'normaal' kwa funda cijfers zo op de eerste avond? Kwa aantal kliks en 'gevonden'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:17:
Wat is 'normaal' kwa funda cijfers zo op de eerste avond? Kwa aantal kliks en 'gevonden'?
Ik vind dit soort statistieken zo'n onzin, alsof je op TikTok zit of Youtube met zn duimpjes. Ik zit bijna elke dag op Funda te kijken en klik zon beetje elk huis aan wat er nieuw op komt maar ben totaal niet geïnteresseerd in de koop van de woning (en met mij velen...). Daarnaast zijn er volgens mij ook gewoon automatische webcrawlers die de Funda pagina bezoeken of automatisch geredirect worden vanuit andere advertentie sites. Dus zo belangrijk zijn deze statistieken imho niet. Leuke feitjes maar echt interessant is het niet omdat je nooit weet of het een potentiele koper zal zijn.

-edit-
Voor de niet-technische mensen, een webcrawler zoekt op de hoofdpagina van Funda en 'crawled' de gehele website op basis van de links die gevonden worden op de hoofdpagina en alle subpagina's. Hoe denk je dat jouw adres bv ineens op allerlei websites komt te staan terwijl hij door de makelaar in principe alleen op Funda wordt gezet (tip zoek je adres eens op Google en kijk op hoeveel websites hij nu staat)?

[ Voor 22% gewijzigd door Enforcer op 10-02-2021 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Enforcer schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:23:
[...]
(tip zoek je adres eens op Google en kijk op hoeveel websites hij nu staat)?
op (nog) niet 1 :?

[ Voor 84% gewijzigd door paQ op 10-02-2021 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Komt nog wel dan... de bekende sites zijn jaap.nl, huispedia.nl, woonspotter, huizenzoeker en zo zijn er nog wel een zooitje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

damn.. gister rond 18:30 op funda, nu 15 bezichtigingen.
De rest wordt voor alsnog afgehouden.
Donderdag wordt bekeken hoe eea bij de kijkers valt en of er een biedingsprocedure moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 23:36

HellBeast

Oh My GoT!

paQ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:36:
damn.. gister rond 18:30 op funda, nu 15 bezichtigingen.
De rest wordt voor alsnog afgehouden.
Donderdag wordt bekeken hoe eea bij de kijkers valt en of er een biedingsprocedure moet komen.
Maakt jouw makelaar een schifting met de bezichtigingen? Je hoort steeds vaker dat makelaars aan potentiele kopers vragen of ze de financiering al hebben besproken bij een adviseur. Zo wordt dan blijkbaar al een eerste selectie gemaakt.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

HellBeast schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:40:
[...]

Maakt jouw makelaar een schifting met de bezichtigingen? Je hoort steeds vaker dat makelaars aan potentiele kopers vragen of ze de financiering al hebben besproken bij een adviseur. Zo wordt dan blijkbaar al een eerste selectie gemaakt.
Ik moet je zeggen dat ik dat niet weet.
Ze vertelde dat ze rond 10:30 de agenda had gesloten en belde me met de vraag of we wilden dat ze alvast verder/door plande, of nog even wachten eerst op deze 15. Waar ook vast wel weer afzeggingen bij zullen zitten die ze dan kon opvullen.
Dus ik heb aangegeven om even te wachten.

De makelaar gaat met de bezichtigingen bepalen hoeveel mensen er bereid zijn een bod uit te brengen, en op basis daarvan verder de strategie bepalen.

Ik had in elk geval echt never verwacht dat de morning after de agenda al vol zou staan 8)7
Moet er evenmin aan denken dat ik zelf bezichtigingen enzo moest gaan organiseren :')

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 11-02-2021 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 10:55

FunkyTrip

Funky vidi vici!

RobbieB schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:26:

Dit. Mijn huis stond vorig jaar te koop voor 229k, 6 boden gehad en eindbod was 236, dus helemaal niet zo veel erboven.
Mijn vriendin heeft haar huis eind dit jaar gekocht voor 322, vraagprijs was 315. We weten niet hoeveel mensen er boden.
Zelf huis vorig jaar dus gekocht voor 337, vraagprijs was 339 (mazzeltje dus, huis stond 3 dagen te koop).

Laat je niet gek maken dus!

Dit dus.

• Wok
  • Laatst online: 19:32

Wok

Dakloos...

@FunkyTrip Inderdaad :)

Mijn appartement heb ik (nu exact een jaar geleden) overigens wel goed verkocht: vraagprijs 200k, ging weg voor 233k.

Mijn huidige huis stond te koop voor 239k (bizar scherp geprijsd, aangezien vergelijkbare woningen in de wijk voor 270+ stonden - huis had wel licht achterstallig onderhoud) en heb ik uiteindelijk voor 245k binnen weten te hengelen.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05 15:55
Even een korte update:

Afgelopen maandag hebben we onze woning onder voorbehoud van financiering verkocht.
Morgen gaan we de overeenkomst tekenen en dan moeten we nog even wachten.
Ze hebben drie weken voor financiering gevraagd dus dat is niet al te lang.

Uiteindelijk hebben we vijf biedingen binnen gehad waar van er twee gelijk afvielen door de voorwaarden die ze stelde.
Uiteindelijk is er 20k meer geboden dan de vraagprijs.

Nog even wachten tot 1 maart dan is het definitief.

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:17
Bij de verkoop van ons huis loopt de voorbehoud van financiering (5weken) eind volgende week af, maar de taxatie is nu pas gepland voor volgende week dinsdag..?
Wanneer het rapport binnen is (duurt vaak ook nog wel 2-3 dagen) is het voorbehoud dus zo’n beetje verstreken. Vreemd?

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 23:36

HellBeast

Oh My GoT!

Koptelefoontje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:21:
Bij de verkoop van ons huis loopt de voorbehoud van financiering (5weken) eind volgende week af, maar de taxatie is nu pas gepland voor volgende week dinsdag..?
Wanneer het rapport binnen is (duurt vaak ook nog wel 2-3 dagen) is het voorbehoud dus zo’n beetje verstreken. Vreemd?
Niet jouw probleem toch?

Beauty is in the eye of the beerholder

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Koptelefoontje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:21:
Taxatie voor zowel onze eigen woning als de woning die wij kochten was dezelfde dag nog binnen. Het kan soms best wel snel.

Maar ik vermoed dat je straks een telefoontje krijgt van je makelaar dat de koper om uitstel vraagt. Taxatie vind meestal pas plaats als alles qua inkomen rond is. Door eerst de taxateur in te plannen en daarna pas uitstel te vragen hopen ze jou denk ik te overtuigen dat het echt bijna allemaal rond is. (En zeer waarschijnlijk is dat ook wel zo.)

Voor onze eigen aankoop heb ik 1 keer uitstel moeten vragen. Voor de verkoop heeft de koper 2 keer uitstel gevraagd. Het is vervelend, maar heel veel keus heb je als verkoper niet. Dat wil zeggen: opnieuw het verkoop traject ingaan is behoorlijk tijdrovend. Mits ze een goed verhaal hebben zul je denk ik toch besluiten dan maar 1 of 2 weken uitstel te verlenen.

• Koptelefoontje
Niet direct, maar vond het zelf vreemd aangezien bij ons vrijwel de dag na tekenen vk de taxateur al langs gestuurd werd. Kan me voorstellen dat er nu om uitstel gevraagd gaat worden.. Het is fijn als het echt ‘rond’ is.
NielsFL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:07:
[...]

Taxatie voor zowel onze eigen woning als de woning die wij kochten was dezelfde dag nog binnen. Het kan soms best wel snel.

Maar ik vermoed dat je straks een telefoontje krijgt van je makelaar dat de koper om uitstel vraagt. Taxatie vind meestal pas plaats als alles qua inkomen rond is. Door eerst de taxateur in te plannen en daarna pas uitstel te vragen hopen ze jou denk ik te overtuigen dat het echt bijna allemaal rond is. (En zeer waarschijnlijk is dat ook wel zo.)

Voor onze eigen aankoop heb ik 1 keer uitstel moeten vragen. Voor de verkoop heeft de koper 2 keer uitstel gevraagd. Het is vervelend, maar heel veel keus heb je als verkoper niet. Dat wil zeggen: opnieuw het verkoop traject ingaan is behoorlijk tijdrovend. Mits ze een goed verhaal hebben zul je denk ik toch besluiten dan maar 1 of 2 weken uitstel te verlenen.
Ja precies, inderdaad vervelend - maar je bent niet verplicht die uitstel te geven toch? Ik neem even aan dat er ook nog geen afwijzing binnen is en het contract dus ook niet ontbonden is?
(Maar goed, ik zal uiteraard wel uitstel geven)

• NielsFL
  • Niet online
Koptelefoontje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:21:
Ja precies, inderdaad vervelend - maar je bent niet verplicht die uitstel te geven toch? Ik neem even aan dat er ook nog geen afwijzing binnen is en het contract dus ook niet ontbonden is?
(Maar goed, ik zal uiteraard wel uitstel geven)
Nee, je bent niet verplicht uitstel te geven. Je kan de makelaar ook laten weten dat je niet akkoord gaat en dan zal de koper of snel moeten ontbinden, of de boel snel rondbreien, of het risico nemen dat het allemaal wel goed komt.

Mocht je willen weigeren, bereid je dan wel voor op wat tegenstand van je eigen makelaar. Die heeft er natuurlijk geen zin in weer opnieuw bezichtigingen te moeten doen etc. Maar niemand kan je dwingen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Waarom zou je het uitstel niet verlenen dan?
Moet je weer opnieuw beginnen, en zonder taxatie is een afwijzing van de hypotheekverstrekker ook niet een al te grote issue lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04:51
Een simpele afwijzing is ook weer niet voldoende, je moet wel je best hebben gedaan. Je hebt een inspanningsverplichting. Een afwijzing omdat jij geen stukken aanlevert, telt dus niet. Een afwijzing omdat jij onvoldoende inkomen hebt, wel.

Dus je kunt wel gewoon snel een lening afsluiten en zorgen dat ze een nieuwe BKR-toets doen. Daarna de lening meteen weer afbetalen en afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:35

Koekfabriek

King Billy on the wall

paQ schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:33:
Waarom zou je het uitstel niet verlenen dan?
Moet je weer opnieuw beginnen, en zonder taxatie is een afwijzing van de hypotheekverstrekker ook niet een al te grote issue lijkt me.
Koper heeft toch ook een inspanningsverplichting? Denk niet dat je het voorbehoud kan inroepen als je geen (of veel te laat) een taxatie uit laat voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ach so

OK goed om te weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 08:44
Poeh. Da's een mooi verhaal voor jou als koper, maar weer een voorbeeld van goedkoop=duurkoop. Als ze dit door een makelaar hadden laten waarnemen, is de kans groot dat jij gewoon je bod van 501k op tafel had gelegd, omdat die zich niet in de kaart had laten kijken. Leuk dat ze 2k makelaarskosten voor alle bezichtigingen bespaard hebben, maar kolere wat dom van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
millerman_sf schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:47:
Een simpele afwijzing is ook weer niet voldoende, je moet wel je best hebben gedaan. Je hebt een inspanningsverplichting. Een afwijzing omdat jij geen stukken aanlevert, telt dus niet. Een afwijzing omdat jij onvoldoende inkomen hebt, wel.

Dus je kunt wel gewoon snel een lening afsluiten en zorgen dat ze een nieuwe BKR-toets doen. Daarna de lening meteen weer afbetalen en afsluiten.
Dit lijkt me dan ook niet correct, als iemand net een lening afsluit bij het aanvragen van een hypotheek voldoe je ook niet aan de inspanningsverplichting. Als verkoper kun je dit niet zien, maar vraag me wel af of de bank een officiële afwijzing zou geven - zij kunnen dit namelijk wel zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Koptelefoontje schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:30:
[...]
Dit lijkt me dan ook niet correct, als iemand net een lening afsluit bij het aanvragen van een hypotheek voldoe je ook niet aan de inspanningsverplichting. Als verkoper kun je dit niet zien, maar vraag me wel af of de bank een officiële afwijzing zou geven - zij kunnen dit namelijk wel zien.
Wanneer de bank je afwijst krijg je een afwijzing. Dat kan eigenlijk niet anders. Maar dat is doorgaans niet een simpel briefje met "u bent afgewezen". Althans, als verkoper hoef je dat niet te accepteren.

Ik vond o.a. deze uitleg met mooie voorbeeld-case: https://www.linssen-advoc...-financieringsvoorbehoud/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
NielsFL schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:55:
[...]

Wanneer de bank je afwijst krijg je een afwijzing. Dat kan eigenlijk niet anders. Maar dat is doorgaans niet een simpel briefje met "u bent afgewezen". Althans, als verkoper hoef je dat niet te accepteren.

Ik vond o.a. deze uitleg met mooie voorbeeld-case: https://www.linssen-advoc...-financieringsvoorbehoud/
Mooie case _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Pannencouque schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:25:
[...]
Poeh. Da's een mooi verhaal voor jou als koper, maar weer een voorbeeld van goedkoop=duurkoop. Als ze dit door een makelaar hadden laten waarnemen, is de kans groot dat jij gewoon je bod van 501k op tafel had gelegd, omdat die zich niet in de kaart had laten kijken. Leuk dat ze 2k makelaarskosten voor alle bezichtigingen bespaard hebben, maar kolere wat dom van ze.
Voor ons was dit ook een extra reden om wél een makelaar in te schakelen. Plus, we hadden geen zin om bezichtigingen te plannen en doen...

Maar iets met: schoenmaker blijf bij je leest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04:51
Koptelefoontje schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:30:
[...]

Het is 100% niet correct, in de zin dat ik het moreel verwerpelijk vind. Maar ik denk dat het in de praktijk meer kans van slagen heeft dan simpelweg iets niet aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Hoop dat ik, als potentieel koper, deze vraag ook (reeds gesteld in het kopers-forum) mag stellen. Ben namelijk benieuwd hoe 'jullie' als verkopers aankijken tegen deze casus.

*snip* Dat heet dus crossposten en is niet de bedoeling. :)

[ Voor 85% gewijzigd door Señor Sjon op 15-02-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

mefjoew schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:21:
Hoop dat ik, als potentieel koper, deze vraag ook (reeds gesteld in het kopers-forum) mag stellen. Ben namelijk benieuwd hoe 'jullie' als verkopers aankijken tegen deze casus.

***members only***
Het is een verkopersmarkt dus de verkoper bepaald voorwaarden, hoe klote dat ook is als koper. Been there done that.

Dat rest voor jou enkel de gun factor van de verkopers en ervoor te zorgen dat je bod zo aantrekkelijk mogelijk is voor de kopers.

Als je je verplaatst in de verkopers, als ze het huis op de markt gooien dan ga je sowieso een bod doen. Dus waarom zouden ze het nu eerder aan jou verkopen als je bod toch wel blijft staan tot de inschrijfdatum?

Mijn tip, leg een bod neer dat zo aantrekkelijk mogelijk is. Dus zonder enig voorbehoud en met een zo flexibel mogelijke opleverdatum. Wil je hem voordat hij op de markt komt hebben dan moet je komen met een offer they can't refuse..

De makelaars courtage zijn toch al kwijt dus daarvoor zouden ze het niet eerder moeten verkopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Brilsmurfffje op 14-02-2021 10:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• colvano
  • Laatst online: 17-04 09:32

***members only***
Heel eerlijk gezegd zou ik dit als verkoper behoorlijk uitmelken. Het komt erg wanhopig over. Plan gewoon een bezichtiging en laat niet te veel blijken hoe (over)enthousiast je bent. Niet elke woningen gaat boven de vraagprijs weg, ook al begrijp ik dat jullie verwachting is dat dat hier wel het geval zal zijn.

Als je zo wanhopig bijvoorbeeld 390k biedt zou ik als verkoper een “belachelijk” bedrag van 410/420k bijvoorbeeld noemen. Als de koper namelijk zo graag wil, zal deze niet zomaar afhaken en echt tot zijn maximum gaan bieden.

Uiteindelijk moet je bieden waar je comfortabel mee bent. Het kan zeker zijn dat je daardoor de woning misloopt. Maar overenthousiasme gaat je sowieso niet helpen. De kans dat iemand iets uit de markt haalt voordat anderen kunnen bezichtigen is gewoon erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Brilsmurfffje schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:27:
[...]

Het is een verkopersmarkt dus de verkoper bepaald voorwaarden, hoe klote dat ook is als koper. Been there done that.

Dat rest voor jou enkel de gun factor van de verkopers en ervoor te zorgen dat je bod zo aantrekkelijk mogelijk is voor de kopers.

Als je je verplaatst in de verkopers, als ze het huis op de markt gooien dan ga je sowieso een bod doen. Dus waarom zouden ze het nu eerder aan jou verkopen als je bod toch wel blijft staan tot de inschrijfdatum?

Mijn tip, leg een bod neer dat zo aantrekkelijk mogelijk is. Dus zonder enig voorbehoud en met een zo flexibel mogelijke opleverdatum. Wil je hem voordat hij op de markt komt hebben dan moet je komen met een offer they can't refuse..

De makelaars courtage zijn toch al kwijt dus daarvoor zouden ze het niet eerder moeten verkopen.
Snap heel goed dat verkopers normaliter de markt afwachten, waarbij ik hoop dat de combinatie nu van een goed bod (toegegeven een nog grotere 'gek' kan daar nog behoorlijk overheen gaan, zo leert de ervaring) en feit dat het hen kosten/moeite scheelt (want nog geen foto's etc. voor Funda, geen bezichtigingen, snel duidelijkheid en geen voorbehouden) hen daar anders over doet denken. Overigens ken ik ook hun persoonlijke situatie niet. Ook daarin kunnen natuurlijk redenen liggen.
colvano schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:30:
[...]

Heel eerlijk gezegd zou ik dit als verkoper behoorlijk uitmelken. Het komt erg wanhopig over. Plan gewoon een bezichtiging en laat niet te veel blijken hoe (over)enthousiast je bent. Niet elke woningen gaat boven de vraagprijs weg, ook al begrijp ik dat jullie verwachting is dat dat hier wel het geval zal zijn.

Als je zo wanhopig bijvoorbeeld k biedt zou ik als verkoper een “belachelijk” bedrag van k bijvoorbeeld noemen. Als de koper namelijk zo graag wil, zal deze niet zomaar afhaken en echt tot zijn maximum gaan bieden.

Uiteindelijk moet je bieden waar je comfortabel mee bent. Het kan zeker zijn dat je daardoor de woning misloopt. Maar overenthousiasme gaat je sowieso niet helpen. De kans dat iemand iets uit de markt haalt voordat anderen kunnen bezichtigen is gewoon erg klein.
Goede toevoeging en terecht ook. Het is een beetje dubbel, want juist als er een 'bidwar' ontstaat kunnen we ons ook gek laten maken. Als je dan nu weet waarvoor de verkopende partij de woning niet op de markt laat komen.. Sowieso merk ik dat in de huidige markt het enorm moeilijk is om te bepalen wat iets nou echt waard is, anders dan je eigen eagerness om het te krijgen. Zie bijvoorbeeld ook op Walter Living dat een woning nu zo'n 10k hoger wordt gewaardeerd dan anderhalve maand terug (opnieuw rapportje gemaakt). Makelaar zei ook al dat tweekappers laatste twee maanden steevast +10% boven de vraagprijs gaan hier. Aanbod is enorm beperkt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online

***members only***
Als verkoper zou ik toch echt wel wat meer biedingen willen afwachten. Een paar keer 20 minuten je woning uit voor een bezichtiging zodat je misschien 20K meer vangt is simpelweg een no-brainer.

De straat waar wij binnenkort vertrekken is zodanig populair dat sommige potentiële kopers mooie full-color flyers drukken waarin ze hun gezin voorstellen en vragen of iemand hun huis wil verkopen. Niet dat je dat per se moet doen, maar het geeft wel aan hoe hard het spel in populaire wijken gespeeld wordt.

Als je een woning echt graag wil zul je simpelweg alles uit de kast moeten trekken. Ik zou in elk geval een motivatiebriefje toevoegen aan je bod. Bied je iets te laag dan kan een mooi verhaal de verkoper misschien overhalen om een tegenbod te doen ipv simpelweg het hogere bod te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Laatst online: 19:35

Koekfabriek

King Billy on the wall

@mefjoew
Hoewel het als verkoper een drukke periodie met bezichtigingen en het voorbereiden hiervan kan dit (tien)duizenden euro's opleveren. Ik zou er nooit mee akkoord gaan om je huis te verwedden op 1 koper zonder het op de markt te gooien. Straks trek de koper zich terug in de bedenktijd en kan je alsnog de molen in.

Ons recent verkochte huis is op de markt voor zoveel meer dan verwacht verkocht dat zelfs de makelaar verbaasd was. Als we een random koper aan de deur hadden gehad waren we met 50K minder al super tevreden geweest. Dat lag voor ons gevoel ook al immers boven de maximale prijs. Misschien moet je de juiste verkopers treffen maar ik acht het kansloos of je moet wel met z'n hoog bod komen dat de verkopers het niet kunnen weigeren (maar krijg je het dan ook rond).

Ik zou je daarom ook echt niet doodstaren op rapportjes van Walter of iets anders wij hebben het ook gebruikt bij onze aankoop maar het is naar mijn idee niet echt accuraat. Het huis wat we uiteindelijk kochten dit onder de prijs van Walter gekocht. Een huis waar wij misgrepen ging voor 75K meer weg dan Walther als maximaal aangaf.

Moet zeggen dat ik het opruimen en uitzoeken voor de foto's/bezichtigingen gelijk een goede voorbereiding op de verhuizing vond. Zag dat niet bepaald als nadeel maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Koekfabriek schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:48:

Moet zeggen dat ik het opruimen en uitzoeken voor de foto's/bezichtigingen gelijk een goede voorbereiding op de verhuizing vond. Zag dat niet bepaald als nadeel maar dat terzijde.
Daar zijn wij tussen de poepluiers door ook druk mee bezig. Eerste rondje naar de stortplaats inmiddels gehad.

Wat kan een mens dan een spul verzamelen. Door de jaren heen "geholpen" met oude meuk van familieleden (zijn die er mooi van af..) plus de boedel van m'n vriendin er later nog bij.

Ik zie het ook als goede voorbereiding op de komende verhuizing :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 14:55
Hier inmiddels verkocht en bankgarantie betaald. Was echt even spannend.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
1ntroduc3 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:02:

***members only***
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:21
Denk niet fat het per se slecht onderzoek is. De meeste kopers zijn zich er nu écht wel van bewust dat ze eigenlijk teveel betalen voor hun huis (in deze markt-piek), maar willen gewoon graag een huis en zijn bereid daar extra voor te betalen. Soms gaan taxateurs daar in mee (zoals de nieuwe taxateur in dit voorbeeld) en soms niet (zoals de eerste taxateur in dit voorbeeld). Het hele taxatie-circus kan je je vraagtekens bij zetten tegenwoordig want je zou kunnen stellen dat de prijs “die de gek er voor geeft” ook gewoon de marktwaarde is.

Verder zijn de mogelijkheden voor kopers om onderzoek te doen ook beperkt: ze krijgen meestal één bezichtiging en moeten vrijwel meteen daarna hun bod uitbrengen. En omdat de prijzen op veel plekken nog steeds hard stijgen is het ook niet makkelijk om aan de hand van referentiewoningen, kadastertransacties etc een goed beeld te krijgen, die lopen immers altijd achter.

Edit: nu ik je post nog eens lees bedenk ik mij dat je met “die heeft slecht onderzoek gedaan” wellicht de taxateur bedoelt en niet de koper 🤪 dan is mijn post hierboven natuurlijk wat scheef qua reactie maar ik laat hem toch maar staan...

[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 15-02-2021 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Correct. 15K lager dan de vraagprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
1ntroduc3 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:02:

***members only***
Dus je hebt het eerste bod geaccepteerd en de koper daarna laten weten dat hij nog 20K extra moest betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Tanooki schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:58:
[...]

Dus je hebt het eerste bod geaccepteerd en de koper daarna laten weten dat hij nog 20K extra moest betalen?
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door 1ntroduc3 op 15-02-2021 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Tanooki schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:58:
[...]

Dat kan hoor. Als je nog geen overeenstemming hebt bereikt m.b.t. datum oplevering en eventueel ontbindende voorwaarden, maar wel op prijs, dan komt die overeenstemming er gewoon niet als de verkoper niet meer wil.

Zo ook ooit een huis "misgelopen" (acteraf blij toe, gelukkig). Prijs was al rond, maar de verkoper trok op het laatste moment toch de keutel in. Ook de makelaar was er niet blij mee, want die ging van "verkocht" naar "opdracht ingetrokken" en daar zal hij ook niet heel rijk van geworden zijn. We hadden alleen nog een overdrachtsdatum nodig, maar als de verkoper niet meer wil dan komt die er gewoon niet. In ons geval lagen de verkopers in een vechtscheiding en kreeg 1 van de 2 op het laatste moment een forse onderhandse lening van een familielid, zodat hij het huis zoch zelf kon houden en zijn ex kon uitkopen.

Maar ik vraag me af of dat hier wel bedoeld wordt. Wellicht is er richting de makelaar uitgesproken dat het bod "akkoord" was, waarop de makelaar niet eerst de bieder maar de andere geïnterseerde gebeld heeft met de boodschap "waarschijnlijk verkocht, bezichtigen kan alleen nog als u echt serieuze interesse heeft". Dat "bod geaccepteerd" is dan mogelijk helemala nog niet bij de bieder aangekomen, maar "blijven hangen" bij de makelaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-02-2021 09:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Valorian schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:49:
[...]

Denk niet fat het per se slecht onderzoek is. De meeste kopers zijn zich er nu écht wel van bewust dat ze eigenlijk teveel betalen voor hun huis (in deze markt-piek), maar willen gewoon graag een huis en zijn bereid daar extra voor te betalen. Soms gaan taxateurs daar in mee (zoals de nieuwe taxateur in dit voorbeeld) en soms niet (zoals de eerste taxateur in dit voorbeeld). Het hele taxatie-circus kan je je vraagtekens bij zetten tegenwoordig want je zou kunnen stellen dat de prijs “die de gek er voor geeft” ook gewoon de marktwaarde is.

Verder zijn de mogelijkheden voor kopers om onderzoek te doen ook beperkt: ze krijgen meestal één bezichtiging en moeten vrijwel meteen daarna hun bod uitbrengen. En omdat de prijzen op veel plekken nog steeds hard stijgen is het ook niet makkelijk om aan de hand van referentiewoningen, kadastertransacties etc een goed beeld te krijgen, die lopen immers altijd achter.

Edit: nu ik je post nog eens lees bedenk ik mij dat je met “die heeft slecht onderzoek gedaan” wellicht de taxateur bedoelt en niet de koper 🤪 dan is mijn post hierboven natuurlijk wat scheef qua reactie maar ik laat hem toch maar staan...
Ik had het zelf geeneens zo gelezen haha maar bedoelde de makelaar.

Die moet mijn inziens toch onderzoek doen en zorgen dat het een succesvolle en zonder extra veel stress verkocht moet worden voor de beste prijs.

Als de kopers een vraagprijs bieden verwacht je niet dat de waarde er 15k! onder ligt.

Maar verder ondergeschikt nu natuurlijk, het is rond dus 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Vorkie schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:15:
[...]

Ik had het zelf geeneens zo gelezen haha maar bedoelde de makelaar.

Die moet mijn inziens toch onderzoek doen en zorgen dat het een succesvolle en zonder extra veel stress verkocht moet worden voor de beste prijs.

Als de kopers een vraagprijs bieden verwacht je niet dat de waarde er 15k! onder ligt.

Maar verder ondergeschikt nu natuurlijk, het is rond dus 👍🏻
Het was de taxateur die het (m.i.) heeft af laten weten. De taxateur kwam niet uit de regio en is letterlijk 2-3 minuten binnen geweest en vroeg achteraf wat foto's door te sturen. Ik denk dat ze de goedkoopst-mogeijke taxateur hebben laten komen om daar kosten op te besparen.. achteraf erg risky geweest dus..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
1ntroduc3 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:45:
[...]

Het was de taxateur die het (m.i.) heeft af laten weten. De taxateur kwam niet uit de regio en is letterlijk 2-3 minuten binnen geweest en vroeg achteraf wat foto's door te sturen. Ik denk dat ze de goedkoopst-mogeijke taxateur hebben laten komen om daar kosten op te besparen.. achteraf erg risky geweest dus..
Dat is vreemd, dat mag ook niet volgens de regels, verklaard misschien de ellende :)

https://www.lassoo.nl/taxatie-huis/taxatie-hypotheek/
De afstand tussen de vestigingsplaats van de taxateur en het te taxeren huis mag niet te groot zijn. Bij enkele hypotheekverstrekkers mag deze afstand maximaal 10 kilometer zijn. In de meeste gevallen mag de maximale afstand 20 kilometer zijn.
Maar goed! Succes met de verhuizing :+

[ Voor 4% gewijzigd door Vorkie op 15-02-2021 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Die 20km is hemelsbreed. Je kunt een makelaar uit Almere in Volendam laten taxeren. Of een makelaar uit Enhuizen in Stavoren. (Extreme voorbeelden, maar ter illustratie.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:37

Crazy D

I think we should take a look.

Vorkie schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Dat is vreemd, dat mag ook niet volgens de regels, verklaard misschien de ellende :)

https://www.lassoo.nl/taxatie-huis/taxatie-hypotheek/
Zolang heel "toevallig" een huis zo goed als altijd wel op de benodigde prijs wordt "geschat" hecht ik 0 waarde aan een taxatie... dan mag je nog blij wezen dat iemand voor dat geld iig langs is gekomen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 20:32
Crazy D schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:06:
[...]

Zolang heel "toevallig" een huis zo goed als altijd wel op de benodigde prijs wordt "geschat" hecht ik 0 waarde aan een taxatie... dan mag je nog blij wezen dat iemand voor dat geld iig langs is gekomen.
Wat een farce die markt inderdaad.

Ook eens bezoek gekregen op eigen verzoek. Vroeg die man waar ik zelf aan dacht. En wat werd het precies :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
NielsFL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:07:
[...]

Inderdaad vandaag de vraag gekregen voor verlenging van ontbindende voorwaarden met 2 weken..
Makelaar belt zo. Maar ik neem aan dat er niet veel opties zijn en we dit gewoon moeten accepteren.
Wel jammer, nog wat langer in onzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:02
Koptelefoontje schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:19:
[...]

Inderdaad vandaag de vraag gekregen voor verlenging van ontbindende voorwaarden met 2 weken..
Makelaar belt zo. Maar ik neem aan dat er niet veel opties zijn en we dit gewoon moeten accepteren.
In deze markt is dit niet meer dan normaal. Heb het zelf ook moeten doen bij aankoop van onze nieuwe woning afgelopen december en verwacht dat kopers van onze huidige woning waarschijnlijk hetzelfde moeten gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Daan schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:29:
[...]

In deze markt is dit niet meer dan normaal. Heb het zelf ook moeten doen bij aankoop van onze nieuwe woning afgelopen december en verwacht dat kopers van onze huidige woning waarschijnlijk hetzelfde moeten gaan doen.
Ja misschien kijk ik er anders tegenaan omdat het bij ons wel heel vlot ging, in 3 weken na tekenen was het rond.

Fijn om te weten dat het redelijk normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Nu geen opties meer inderdaad (of in ieder geval geen opties die je sneller zekerheid geven). Maar je had er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om alleen in zee te gaan met een bieder die geen voorbehoud van financiering vroeg. Maar dat verkleint natuurlijk de vijver met kopers, en mogelijk geeft het je niet de hoogste prijs voor je huis. Wat dat betreft blijft het een afweging tussen "hoe snel wil je zekerheid" en "wat is het maximale wat je eruit kan halen". Voordeel voor jou is dat op de meeste plekken de prijzen nog zo hard stijgen dat als het geheel 'klapt' en je het huis opnieuw in de markt moet zetten de kans heel klein is dat je er uiteindelijk op achteruit gaat. Maar kan mij voorstellen dat je nu vooral hoopt op dat de huidige kopers het gewoon rond krijgen, dan is alles maar achter de rug en kan je je bezig houden met je nieuwe huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:14
[...]

Ik heb het ook meegemaakt, ik kreeg toen ipv 2 weken 1 week van de verkopers. Dat kan je ook overwegen, maar ga er van uit dat de tegenpartij daar ook niet per se gelukkig van wordt. Die is ook weer afhankelijk van derden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:12:
Dat kan hoor. Als je nog geen overeenstemming hebt bereikt m.b.t. datum oplevering en eventueel ontbindende voorwaarden, maar wel op prijs, dan komt die overeenstemming er gewoon niet als de verkoper niet meer wil.
Ook al heb je dat wel, zo lang er nog geen koopovereenkomst is getekend kan de verkoper nog steeds van plan veranderen.

Als verkoper kan je ook ontbindende voorwaarden of een bedenktijd in de koopovereenkomst opnemen, al is dat natuurlijk niet erg gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:39
Zijn hier trouwens ervaringen met opkoop door investeerders? Voorbeeld: huizi.nl

Zag hem langs komen en vraag mij af of zij echt bijzonder veel lager zullen bieden dan via een makelaar?

Als de woning zonder makelaarskosten, zonder bezichtigingen en zonder voorwaarden verkocht is met een zeer flexible opleverdatum (i.v.m. nieuwbouw), zou ik daar wel wat qua opbrengst voor over hebben. Dan heb ik het echter over een paar duizend, niet over 20k verschil. Iemand ervaring?

Ga zelf wel een aanvraag indienen en kijken met wat ze komen (tegenover wat makelaar inschat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:06:
Zijn hier trouwens ervaringen met opkoop door investeerders? Voorbeeld: huizi.nl

Zag hem langs komen en vraag mij af of zij echt bijzonder veel lager zullen bieden dan via een makelaar?

Als de woning zonder makelaarskosten, zonder bezichtigingen en zonder voorwaarden verkocht is met een zeer flexible opleverdatum (i.v.m. nieuwbouw), zou ik daar wel wat qua opbrengst voor over hebben. Dan heb ik het echter over een paar duizend, niet over 20k verschil. Iemand ervaring?

Ga zelf wel een aanvraag indienen en kijken met wat ze komen (tegenover wat makelaar inschat).
Die website is wat mij betreft niet te vertrouwen en ziet er zeer scammy uit. Heb je daar echt je gegevens achtergelaten?

Als je op de algemene voorwaarden klikt kom je op iets van 'clickfunnels' uit en je kunt nergens anders naar doorklikken, zoals registratienummers of beoordelingen.

[ Voor 4% gewijzigd door finsdefis op 15-02-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 13:55
[...]

Hoeft niet altijd iets te zijn om je zorgen over te maken. Je kunt via de makelaar natuurlijk vragen naar het hoe en waarom. Ik heb zelf bij de aankoop van onze huidige woning het probleem gehad dat de bank er erg lang over deed om stukken te verwerken (Munt hypotheken). Bleek later dat ze gebruik maken van een tussenpartij die de stukken beoordeelde. Hierdoor ging alles over 4 schijven (wijzelf, de hypotheek adviseur, tussenpartij en de bank zelf).

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
finsdefis schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:17:
[...]

Die website is wat mij betreft niet te vertrouwen en ziet er zeer scammy uit. Heb je daar echt je gegevens achtergelaten?

Als je op de algemene voorwaarden klikt kom je op iets van 'clickfunnels' uit en je kunt nergens anders naar doorklikken, zoals registratienummers of beoordelingen.
Enig wat ze hebben is mijn spam-mailadres, telefoonnummer en PC/huisnummer.
Werd zojuist al gebeld door een bizar nummer (06-88888848). Mag wat kosten, zo'n 06-nummer. :o
De afbeeldingen heb ik ook in reversed-image search en zijn standaard templates.

Was meer als voorbeeld; Anders gesteld; iemand al zijn huis verkocht via investeerder/opkoper ipv Funda?

[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 15-02-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
finsdefis schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:17:
[...]

Als je op de algemene voorwaarden klikt kom je op iets van 'clickfunnels' uit.
Wou precies hetzelfde zeggen, privacy en algemene voorwaarden links gaan naar click funnels. De sidn record ziet er shady uit en verder niet over te vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Koptelefoontje op 15-02-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Source90 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:20:
[...]
Enig wat ze hebben is mijn spam-mailadres en telefoonnummer. :+
Werd zojuist al gebeld door een bizar nummer (06-88888848). Mag wat kosten, zo'n 06-nummer. :o

Was meer als voorbeeld; Anders gesteld; iemand al zijn huis verkocht via investeerder/opkoper ipv Funda?
Ben wel benieuwd wat het doel is, vast zoiets als in een neppe transactie waarbij teveel geld is overgemaakt wat dan vervolgens terug moet via gift cards 8)7
YouTube: Scammers Wanted $3,000 - They Watched Me Spend It All

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Koptelefoontje schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:27:
[...]

Ben wel benieuwd wat het doel is, vast zoiets als in een neppe transactie waarbij teveel geld is overgemaakt wat dan vervolgens terug moet via gift cards 8)7
YouTube: Scammers Wanted $3,000 - They Watched Me Spend It All
Mag toch aannemen dat dat via een notaris zou verlopen.. Verkopen onroerend goed. :+

Meer als voorbeeld; eerste beste op Google aangeklikt. Gaat mij meer om ervaringen met investeerders die niet op een maand meer of minder levertijd kijken en zonder opschortende voorwaarden, etc.

Zijn er überhaupt legitieme partijen, is wat ik mij afvraag na verder kijken van google resultaten. Zelfs onze huisjesmelker Bernard Jr. kwam naar voren 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Source90 op 15-02-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:29:
[...]

Mag toch aannemen dat dat via een notaris zou verlopen.. Verkopen onroerend goed. :+

Meer als voorbeeld; eerste beste op Google aangeklikt. Gaat mij meer om ervaringen met investeerders die niet op een maand meer of minder levertijd kijken en zonder opschortende voorwaarden, etc.

Zijn er überhaupt legitieme partijen, is wat ik mij afvraag na verder kijken van google resultaten. Zelfs onze huisjesmelker Bernard Jr. kwam naar voren 8)7
Geen ervaring mee, maar lijkt me sterk dat het maar een paar k scheelt als je het zo aanpakt. Immers, als je er zelf naar op zoek gaat zet je jezelf al op achterstand in onderhandelingen. Bovendien moet een investeerder er nu eerst die 8% overdrachtsbelasting uithalen.

Ik redeneer natuurlijk wel vanuit mijn eigen positie. Hier gaan rijtjeswoningen weg voor 350k en is particuliere verhuur niet snel rendabel als ze dat er eerst in moeten leggen (met hefboom zijn er natuurlijk meer mogelijkheden). Maar eigenlijk gaat alle verhuur hier via sociale huur of makelaarskantoren en dat zijn eigenlijk alleen appartementen of tijdelijke verhuur.

In onze buurt krijgen bepaalde huiseigenaren regelmatig briefjes met de vraag of er interesse is in verkoop. Dat zou ik eventueel nog wel willen overwegen, maar ik kan me niet voorstellen dat je dan het onderste uit de kan haalt in een gewilde buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:09
Source90 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:06:

Niet specifiek met huizi.nl, maar wel met investeerders. Zodra je de vraagprijs noemt hoor je niets meer van ze of je ze verklaren je voor gek met een veels te hoge vraagprijs. (terwijl de vergelijkbare panden boven de genoemde vraagprijzen weggaan) Maar na een maand wel op hangende pootjes terug komen dat ze nog steeds interesse hebben :)

Maar er zijn vast ook redelijke investeerders te vinden.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Ik heb met een makelaar van doen gehad die niks beters kon vinden dan een investeerder die 30% onder de vraagprijs wilde kopen. Makelaar een gigantische rotschop gegeven en nog twee weken de tijd anders intrekken opdracht. Toen was er ineens toch wel een koper die ook nog boven de vraagprijs wilde betalen. Wat een toeval }:|

Mijn ervaring (n=1) is dat investeerders vergelijkbaar zijn met de autohandelaren waar je ongeduldige berichten van krijgt als je op marktplaats een wat oudere auto probeert te verkopen. Altijd wat te zeiken, idioot lage prijs willen betalen, en even later staat je auto/appartement/huis voor een aanmerkelijk hoger bedrag weer te koop. Grote boog omheen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 22:58
Ik heb maandag gesprek om de verkoopstrategie te bespreken met de verkoop makelaars.

Huis heeft een taxatie waarde van 395 en men verwacht boven de 410k te verkopen.

Ik zit er over te denken de makelaars de opdr mee te geven dat indien iemand 410k+ biedt ze mogen vertellen dat onder de voorwaarde van geen ontbindende voorwaarde en 430k er geen verdere biedingen worden geaccepteerd

Wat vinden jullie van z'n soort constructie en triggert de fomo van mensen die al meer keer hebben misgegrepen
Verplaatst vanuit Ervaring met huis kopen - Deel 8

[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 17-02-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Laatst online: 17-04 09:32
badboyqxy schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:41:
Ik heb maandag gesprek om de verkoopstrategie te bespreken met de verkoop makelaars.

Huis heeft een taxatie waarde van 395 en men verwacht boven de 410k te verkopen.

Ik zit er over te denken de makelaars de opdr mee te geven dat indien iemand 410k+ biedt ze mogen vertellen dat onder de voorwaarde van geen ontbindende voorwaarde en 430k er geen verdere biedingen worden geaccepteerd

Wat vinden jullie van z'n soort constructie en triggert de fomo van mensen die al meer keer hebben misgegrepen
Klinkt een beetje prematuur. Eerst afwachten hoeveel bezichtigingen worden gepland, wat de interesse is en dan je strategie bepalen.

Mijn advies is om je als verkoper niet arrogant op te stellen, ook al is het een verkopersmarkt. Je weet immers nooit hoe jouw specifieke woning het in de markt doet. Benut de gunstige markt in de onderhandeling maar stel je vooral in aanvang gelijkwaardig op. De interesse zal vervolgens snel duidelijk maken wat een goede strategie is. Een overmaat aan bezichtigingen en biedingen vraagt om een deadline voor biedingen. Een wat rustiger verloop biedt ruimte voor onderhandeling. Als je een inschrijving direct afkondigt en de interesse valt tegen, dan is het een zwakke positie om na de afloop van de deadline te gaan onderhandelen. Dan laat je direct blijken tegenvallende interesse te hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ik zou afwachten op hoeveel aandacht er is en hoeveel biedingen er komen. Nogal voorbarig om nu te stellen dat 410 in principe akkoord is. Misschien loopt het storm en regent het biedingen van 450. Of misschien komt er maar 1 en die biedt 405... you never know.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:49
Wij zitten al maanden in dubio.

We hebben nu een leuk huis met ca 150 m2 woon oppervlakte en een leuke tuin. Parkeren is door het toenemend aantal jongere mensen in de straat (en dus meer auto's) steeds uitdagender en dit is ons al maanden aan het irriteren. Ondanks dat we op de hoek wonen hebben we helaas geen eigen oprit en ook geen mogelijkheid om er eentje aan te leggen, doordat de brandgang hier begint voor de naaste en achterburen. Wij hebben wel een eigen ingang voor naar de tuin te gaan, maar aangezien deze ca 1m breed is is dit perfect voor de fiets naar de tuin te brengen, maar auto helaas niet.

Afgelopen maanden hebben we ca 4 biedingen gedaan op woningen (bij allen was dit een eenmalig bod), maar telkens naast de pot gepiest. Biedingen bedroegen telkens 15.000 a 30.000 boven de vraagprijs. We hebben wel steeds onder voorbehoud van financiering geboden.

Waar zijn wij over in dubio:
- We spelen met de gedachte om onze woning te koop te zetten voordat we iets nieuws gevonden hebben. De verwachting is dat de woning snel verkocht is gezien de enorme schaarste in de categorie net onder de NHG grens van 325.000.
- De overdrachtsdatum op 6 maanden in de toekomst zetten, met eventueel een vervroeging indien gewenst en mogelijk bij aankoop nieuwe woning.
- Hierdoor winnen we een grote hoeveelheid daadkracht, waardoor we het voorbehoud financiering zouden kunnen schrappen
- Daarnaast weten we precies tot op de euro wat we aan overwaarde hebben en of bepaalde woningen wel of niet binnen de mogelijkheden liggen
- De kans om naast woningen met de wow factor (en die zijn er gewoon weinig) wordt een stuk kleiner

Maar dan de nadelen
- Tijdsdruk
- 2x verhuizen wanneer we geen geschikte woning vinden
- Dat is vooral vervelend met een jong kindje (2 jaar) en ook ivm onze katten. Al zouden de katten bij wijze van spreke nog voor 3 weken naar een pension kunnen. Dat gebeurd ook immers wanneer we op vakantie gaan.

Misschien even gewoon dit stuk geschreven om het een beetje van me af te schrijven, maar ook om eens te checken of er andere mensen zijn met hetzelfde dilemma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Steefmeister schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:37:
- Hierdoor winnen we een grote hoeveelheid daadkracht, waardoor we het voorbehoud financiering zouden kunnen schrappen
Dit snap ik niet helemaal. Een bank verstrekt doorgaans financiering op basis van 80-90% van de taxatiewaarde van je oude woning. Of je deze wel of niet al verkocht hebt is niet belangrijk.

Tenzij je bedoelt dat je jezelf zekerder voelt wanneer een koper alvast heeft getekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

NielsFL schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:43:
[...]

Dit snap ik niet helemaal. Een bank verstrekt doorgaans financiering op basis van 80-90% van de taxatiewaarde van je oude woning. Of je deze wel of niet al verkocht hebt is niet belangrijk.

Tenzij je bedoelt dat je jezelf zekerder voelt wanneer een koper alvast heeft getekend?
80% of 90% van een taxatiewaarde is doorgaans een stuk minder dan 100% van de daadwerkelijke verkoopwaarde ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
naitsoezn schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:47:
[...]

80% of 90% van een taxatiewaarde is doorgaans een stuk minder dan 100% van de daadwerkelijke verkoopwaarde ;)
Ja, dat is waar. Als je helemaal tot de max wil kan het net schelen. Mits je niet alles weer opmaakt met 2 keer verhuizen, tussendoor huren, etc. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-05 14:40
Heb je ook al eens aan de verkopende makelaars gevraagd of wel/geen voorbehoud financiering de doorslag had gegeven bij de geboden bedragen? Wat wellicht net zo goed werkt als geen voorbehoud financiering is kunnen bewijzen dat je daadwerkelijk bedrag x zeker kunt krijgen, de verkopende makelaar nog wat extra paaien met een mogelijke verkoopopdracht. Wellicht niet zo zeker als 'geen voorbehoud financiering' maar wel een stuk minder risico voor jezelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Steefmeister schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:37:
Wij zitten al maanden in dubio.

We hebben nu een leuk huis met ca 150 m2 woon oppervlakte en een leuke tuin. Parkeren is door het toenemend aantal jongere mensen in de straat (en dus meer auto's) steeds uitdagender en dit is ons al maanden aan het irriteren. Ondanks dat we op de hoek wonen hebben we helaas geen eigen oprit en ook geen mogelijkheid om er eentje aan te leggen, doordat de brandgang hier begint voor de naaste en achterburen. Wij hebben wel een eigen ingang voor naar de tuin te gaan, maar aangezien deze ca 1m breed is is dit perfect voor de fiets naar de tuin te brengen, maar auto helaas niet.

Afgelopen maanden hebben we ca 4 biedingen gedaan op woningen (bij allen was dit een eenmalig bod), maar telkens naast de pot gepiest. Biedingen bedroegen telkens 15.000 a 30.000 boven de vraagprijs. We hebben wel steeds onder voorbehoud van financiering geboden.

Waar zijn wij over in dubio:
- We spelen met de gedachte om onze woning te koop te zetten voordat we iets nieuws gevonden hebben. De verwachting is dat de woning snel verkocht is gezien de enorme schaarste in de categorie net onder de NHG grens van 325.000.
- De overdrachtsdatum op 6 maanden in de toekomst zetten, met eventueel een vervroeging indien gewenst en mogelijk bij aankoop nieuwe woning.
- Daarnaast weten we precies tot op de euro wat we aan overwaarde hebben en of bepaalde woningen wel of niet binnen de mogelijkheden liggen
- De kans om naast woningen met de wow factor (en die zijn er gewoon weinig) wordt een stuk kleiner

Maar dan de nadelen
- Tijdsdruk
- 2x verhuizen wanneer we geen geschikte woning vinden
- Dat is vooral vervelend met een jong kindje (2 jaar) en ook ivm onze katten. Al zouden de katten bij wijze van spreke nog voor 3 weken naar een pension kunnen. Dat gebeurd ook immers wanneer we op vakantie gaan.

Misschien even gewoon dit stuk geschreven om het een beetje van me af te schrijven, maar ook om eens te checken of er andere mensen zijn met hetzelfde dilemma.
Interessant scenario. Wij zaten in een deels helemaal vergelijkbaar parket, maar zijn voor nieuwbouw gegaan omdat we echt afknapten op de markt voor kopers (waren echt allergisch voor de deadlines en druk etc.).

Heb je je financieringsruimte al goed door laten rekenen? Bij mijn hypotheekadviseur stond alles 'in de startblokken' en heb ik zodra ik getekend had binnen een week een offerte ontvangen. En ik weet niet welke regio je zit, maar 325 klinkt als erg weinig voor een woning met zo'n oppervlak, dus wie weet valt het mee met de financieringsruimte. En ook bij een bod zonder voorbehoud van financiering kun je ontbinden binnen de bedenktijd (sommige makelaars bieden hiervoor mogelijkheden i.c.m. afstemming op je financiering).

Bij de nadelen hebben wij zelf ook nog in overweging meegenomen dat het vinden van een geschikte huurwoning ook lastig + prijzig kan zijn. Ligt ook wel een beetje aan je regio.

Een andere optie is om je eisen/wensen bij te stellen en niet te rekenen op een 'wow factor', maar ja, dat is natuurlijk ook persoonlijk.
naitsoezn schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:47:
[...]

Helemaal waar, maar de vraag is natuurlijk of je echt op 100% moet willen rekenen. Maar ook dat zal voor iedereen persoonlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:49
Ik heb de financiële ruimte zeker laten doorberekenen. Eigen geld hebben we op dit moment niet gigantisch veel, althans minder dan we zouden wensen (wie niet). Wij hebben veel afgelost op onze hypotheek (lineaire aflossing) en hebben destijds ook door dit aflosschema gekozen.

Bij aankoop nieuwe woning kijk ik wederom naar de te dragen vaste lasten en wat hierin haalbaar en dragelijk is. De combinatie van veel overwaarde en lage rente (a 20 jaar), maakt dat wij qua hypotheeklasten niet veel anders gaan meemaken als dat we nu gewend zijn (of zijn geweest), maar nu met een hoger inkomen.

Kanttekening is natuurlijk wel dat je wat langer af aan het lossen bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
Verhaal van de verkoop van ons huis:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

kepler schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:02:
Verhaal van de verkoop van ons huis:

***members only***
Tjah misschien door te hoog inzetten net wat mensen gemist. Vind het ook wel veel geld voor die ruimte, maar goed, randstad duur hogere prijzen. Voor dat budget kun je volgens mij ook iets minder-rijtjes-huis-achtigs vinden waardoor de mensen die dat geld uitgeven verder kijken?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
Crazy D schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:14:
[...]

Tjah misschien door te hoog inzetten net wat mensen gemist. Vind het ook wel veel geld voor die ruimte, maar goed, randstad duur hogere prijzen. Voor dat budget kun je volgens mij ook iets minder-rijtjes-huis-achtigs vinden waardoor de mensen die dat geld uitgeven verder kijken?
Het huis aan de overkant was vergelijkbaar qua oppervlakte en ligging van de tuin. Die stond te koop voor 535 en is rond september binnen 2 weken verkocht voor 555, met 16 kijkers. Vandaar dat we hoog ingezet hebben, maar misschien was dat net te veel voor een grote toeloop. Mensen denken dan ook dat ze moeten overbieden en dus mogelijk uitkomen op 570 oid.

Ach we zijn tevreden en zullen nooit zeker weten of we meer hadden kunnen krijgen. We hebben nu zekerheid en kunnen verder met ons nieuwe huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Vorig jaar in mei mijn appartement in Amsterdam zuid snel verkocht om tijdelijk een jaar te huren. Ik had nieuwbouw gekocht en vond het eng om een jaar te wachten ivm corona. Ik baalde achteraf aangezien corona toch geen effect had op de huizenmarkt. Ik was bang dat ik dit jaar meer had kunnen krijgen maar dat valt waarschijnlijk tegen want dezelfde type woning in mijn oude straat met vergelijkbare staat van onderhoud is dit jaar voor 8k minder verkocht dan wat ik kreeg en het stond 3 maanden te koop. Ik had mijn woning binnen 2 weken verkocht. Achteraf toch blij dat vorig jaar heb verkocht. Ondanks de tekorten op de woningmarkt kan het toch niet anders dat corona binnenkort toch effect heeft? De maatregelen duren nu extreem lang en ergens dit jaar stopt waarschijnlijk wel de steun van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Yaa87 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:13:
Vorig jaar in mei mijn appartement in Amsterdam zuid snel verkocht om tijdelijk een jaar te huren. Ik had nieuwbouw gekocht en vond het eng om een jaar te wachten ivm corona. Ik baalde achteraf aangezien corona toch geen effect had op de huizenmarkt. Ik was bang dat ik dit jaar meer had kunnen krijgen maar dat valt waarschijnlijk tegen want dezelfde type woning in mijn oude straat met vergelijkbare staat van onderhoud is dit jaar voor 8k minder verkocht dan wat ik kreeg en het stond 3 maanden te koop. Ik had mijn woning binnen 2 weken verkocht. Achteraf toch blij dat vorig jaar heb verkocht. Ondanks de tekorten op de woningmarkt kan het toch niet anders dat corona binnenkort toch effect heeft? De maatregelen duren nu extreem lang en ergens dit jaar stopt waarschijnlijk wel de steun van de overheid.
Tsja, op inidividueel niveau kan het altijd weer verschillen. Maar in Amsterdam in zijn geheel zijn op zich de prijzen in afgelopen jaar nog wel zo’n 5-6% gestegen. Dat is wel de kleinste stijging van heel NL, iets wat als teken gezien kán worden dan de rek eruit is de boel nu stabiliseert, beginnende met de plekken waar de meeste lucht in gepompt is. Zowel ING als ABN economen verwachten dat dit jaar de stijging stopt en vanaf tweede helft een daling inzet. Door de stijging nu zou dan 2021 in zijn geheel nog net een stijging hebben tov 2020. Maaar goed , banken hebben er wel vaker naast gezeten en met corona blijft het lastig voorspellen. Ik zou gewoon genieten van je vooruitzicht op je nieuwe huis en niet meer achterom kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NardKlaas
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-12-2022
(jarig!)

[mbr]Verplaatst vanuit Ervaring met huis kopen - Deel 8 [/]
Ik heb het zelf vorig jaar anders aangepakt:

Stel dat je 410k wil hebben voor je huis, spreek dan een redelijk courtage af gebaseerd op die vraagprijs en maak daarvan een vast bedrag. Dit krijgt je makelaar bij gesloten verkoop.
Vervolgens krijgt je makelaar de helft van elke euro die hij meer weet te vangen dan die 410k voor je huis. Maar voor elke euro onder dit bedrag betaalt hij 25 cent mee.

Bin ons hadden we eerst biedingen onder vraagrpijs en heeft de makelaar de prijs fors op weten te schroeven. Als hij zoals normaal zeg 2% krijgt dan maakt 10k hem niks uit. Jou wel. Met bovenstaande afspraak wordt je makelaar betaald als ie goed zijn werk doet. Bonus-malus.
Pagina: 1 ... 93 ... 192 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.