Ok @Enforcer dat was een goed idee!
!
De ontbindende voorwaarde is vanaf 28 december met twee weken verlengd t/m aanstaande maandag. De kopers waren alleen al heel op tijd met aanvragen van een verlenging.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Daar was ik denk ik niet helemaal helder, sorryGENETX schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:58:
@Rohem mij is nog niet helemaal duidelijk wat de situatie is rondom de ontbindende voorwaarden. Als ik het goed lees zijn de ontbindende voorwaarden afgelopen afgelopen maandag?
Rohem in "Ervaringen met het verkopen van je woning"
Dat is 21 december 2020 + 2 weken = 4 januari 2021, klopt dit?
Volgens mij kunnen ze er dan al niet meer onderuit. Ik maak ook op dat ze de waarborg/bankgarantie nog niet hebben overgemaakt/afgegeven (een week later, dus komende maandag?). Maar volgens mij doet dit er niet toe. Die zorgt eigenlijk alleen voor een soepel afhandeling mocht het zover komen.
Als ik mijn eigen koopcontract (standaard NVM) lees bij Artikel 11 dan maak ik hierop uit dat ontbinding obv voorbehouden niet meer mogelijk is. Het niet afgeven van de bankgarantie/overmaken waarborg bij notaris zou m.i. onder de noemer van nalatigheid komen. Na 8 dagen daarna, dus op de dinsdag de 19e zou jij de overeenkomst kunnen ontbinden door nalatigheid. De kopende partij is je alsnog een boete van 10% van de koopsom verschuldigd.
Het is alleen de vraag hoe lang het duurt voor je dat geld krijgt... Maar volgens mij sta je gewoon in je recht als je hiermee naar de rechter zou stappen.
Mocht ik de data en het standaard NVM koopcontract goed hebben geïnterpreteerd uit het topic, dan zou ik het lekker uitzitten. Het duurt niet zo lang voor je zelf onder de koop uit kunt ontbinden en de tweede potentiële koper weer kan benaderen
Wel zie ik nog een risico, als ze alsnog een bankgarantie (how hard can it be...) afgeven, dan duurt het nog veel langer voor je de overeenkomst kan ontbinden. Want dan hebben ze nog wel even voor ze de hypotheek wel/niet rond krijgen, en dus het volgende moment van "nalatigheid" waarbij jullie het contract kunnen ontbinden... Dus dat zou een overweging zijn om ook met je makelaar te overleggen hoe dat zit. Je kan een deal voorstellen dat je ze per direct het contract mogen opzeggen voor zeg 5% van de koopsom.
Ik meende elders op GoT een casus te hebben gelezen waarbij de kopende partij nalatig was met de bankgarantie/waarborg en uiteindelijk na 2 jaar gelijk kreeg van de rechter (laat staan dat het geld dan al binnen is...)
Verder: IANAL

De ontbindende voorwaarde is vanaf 28 december met twee weken verlengd t/m aanstaande maandag. De kopers waren alleen al heel op tijd met aanvragen van een verlenging.