Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 92 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:37
Ok @Enforcer dat was een goed idee!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
GENETX schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:58:
@Rohem mij is nog niet helemaal duidelijk wat de situatie is rondom de ontbindende voorwaarden. Als ik het goed lees zijn de ontbindende voorwaarden afgelopen afgelopen maandag?
Rohem in "Ervaringen met het verkopen van je woning"
Dat is 21 december 2020 + 2 weken = 4 januari 2021, klopt dit?

Volgens mij kunnen ze er dan al niet meer onderuit. Ik maak ook op dat ze de waarborg/bankgarantie nog niet hebben overgemaakt/afgegeven (een week later, dus komende maandag?). Maar volgens mij doet dit er niet toe. Die zorgt eigenlijk alleen voor een soepel afhandeling mocht het zover komen.

Als ik mijn eigen koopcontract (standaard NVM) lees bij Artikel 11 dan maak ik hierop uit dat ontbinding obv voorbehouden niet meer mogelijk is. Het niet afgeven van de bankgarantie/overmaken waarborg bij notaris zou m.i. onder de noemer van nalatigheid komen. Na 8 dagen daarna, dus op de dinsdag de 19e zou jij de overeenkomst kunnen ontbinden door nalatigheid. De kopende partij is je alsnog een boete van 10% van de koopsom verschuldigd.

Het is alleen de vraag hoe lang het duurt voor je dat geld krijgt... Maar volgens mij sta je gewoon in je recht als je hiermee naar de rechter zou stappen.

Mocht ik de data en het standaard NVM koopcontract goed hebben geïnterpreteerd uit het topic, dan zou ik het lekker uitzitten. Het duurt niet zo lang voor je zelf onder de koop uit kunt ontbinden en de tweede potentiële koper weer kan benaderen :+

Wel zie ik nog een risico, als ze alsnog een bankgarantie (how hard can it be...) afgeven, dan duurt het nog veel langer voor je de overeenkomst kan ontbinden. Want dan hebben ze nog wel even voor ze de hypotheek wel/niet rond krijgen, en dus het volgende moment van "nalatigheid" waarbij jullie het contract kunnen ontbinden... Dus dat zou een overweging zijn om ook met je makelaar te overleggen hoe dat zit. Je kan een deal voorstellen dat je ze per direct het contract mogen opzeggen voor zeg 5% van de koopsom.

Ik meende elders op GoT een casus te hebben gelezen waarbij de kopende partij nalatig was met de bankgarantie/waarborg en uiteindelijk na 2 jaar gelijk kreeg van de rechter (laat staan dat het geld dan al binnen is...)

Verder: IANAL
Daar was ik denk ik niet helemaal helder, sorry 8)7 !
De ontbindende voorwaarde is vanaf 28 december met twee weken verlengd t/m aanstaande maandag. De kopers waren alleen al heel op tijd met aanvragen van een verlenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die mensen hebben in 2019 dan het huis verbouwd lijkt me (of ze hebben een nieuwe auto gekocht?), wellicht dat dit ook op de foto's van Funda is te zien of te lezen in de advertentie. Daarnaast hebben ze het hoogstwaarschijnlijk destijds in het gulden tijdperk (<2002) gekocht waardoor ze in feite megaveel overwaarde hebben/hadden voor de verbouwing en wellicht al hypotheekvrij waren (ze lossen immers al meer dan 17jaar af op het huis). Kortom, ze moeten niet zeuren haha, geld zat :) Blijft altijd wel mooie interessante informatie om te lezen, ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Enforcer op 07-01-2021 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Enforcer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:14:
[...]

Die mensen hebben in 2019 dan het huis verbouwd lijkt me, wellicht dat dit ook op de foto's van Funda is te zien of te lezen in de advertentie. Daarnaast hebben ze het hoogstwaarschijnlijk destijds in het gulden tijdperk (<2002) gekocht waardoor ze in feite megaveel overwaarde hebben/hadden voor de verbouwing en wellicht al hypotheekvrij waren (ze lossen immers al meer dan 17jaar af op het huis). Kortom, ze moeten niet zeuren haha :) Blijft altijd wel mooie interessante informatie om te lezen, ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen.
Dat is wel een goede gedachte. Ik zie dat het huis een dakkapel heeft en dat de entree uitgebouwd is, maar als ik op google maps kijk met foto's uit 2009 zie ik dat die er toen ook al zaten. Dus dat is iig niet recent gedaan. Ik zou bijna verwachten dat ze hun hypotheek dan overgesloten hebben ofzo. Zou dat kunnen?
Vrouwlief suggereerde nog of er een deel aflossingsvrij zou kunnen zijn misschien. Maar gezien de gevestigde hypotheek in 2019 en het bedrag erbij vraag ik me dit af.

Los daarvan verwacht ik ook megaveel overwaarde gezien het feit dat ze er al zolang wonen inderdaad..

Ik ben benieuwd wat onze makelaar hierop te vertellen heeft als die belt vanmiddag..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is het niet zo zinnig om op de stoel van kopers te gaan zitten. Het gaat er om wat er afgesproken is en wat er gevraagd wordt aan de bank. Als ze bv 100k aan de bank vragen (of een willekeurig bedrag) en de rest van plan waren van de overwaarde te doen, maar die overwaarde valt opeens 5k lager uit dan gaat de bank toch echt geen akkoord geven op die 100k ook al kunnen ze dat wel makkelijk lenen.

Maar ik zou gewoon vragen om de afwijzing van de bank, want alleen daarmee kunnen ze ontbinden. En zelfs als jij vindt dat ze geld genoeg hebben dan staan ze met een afwijzing van de bank toch nog een stuk sterker dan met jij met een berekening achter op een bierviltje :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:14
Ze zouden nog een deel aflossingsvrij kunnen krijgen, tot het volledige aandeel:
https://www.hypotheek-ren...luiten-welke-bank-kiest-u

Sinds 2003 zal dat huis echt wel verdubbeld zijn in marktwaarde vermoed ik?! Maar dat zou dat hypotheekbedrag niet logisch maken gezien de verkoopwaarde....

Mist er niet toevallig data? Want het huidige hypotheekverhaal met de data klinkt niet logisch... Maar inderdaad, wachten op de afwijzing van de bank, of eigenlijk beter, meerdere afwijzigignen, want de kopers hebben we een inspanningsplicht om hun best te doen vziw...

[ Voor 16% gewijzigd door GENETX op 07-01-2021 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-09 12:43

kgl

Rohem schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:44:
[...]

Briljant idee! Dat ik daar zelf niet opgekomen ben |:( Ga ik direct even uitzoeken, kijken of dat wat oplevert.
Bedenk je dat een hypotheekinschrijving bij het kadaster veelal hoger is dat de daadwerkelijk openstaande hypotheek. Dit wordt veelal gedaan om te voorkomen dat wanneer later om aanvullende financiering voor een verbouwing word gevraagd opnieuw een notaris moet worden ingeschakeld.
Tevens wordt er (tegenwoordig) afgelost op hypotheken.
Dus het vertelt je niet het hele verhaal
Rohem schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:29:
[...]

Dat is wel een goede gedachte. Ik zie dat het huis een dakkapel heeft en dat de entree uitgebouwd is, maar als ik op google maps kijk met foto's uit 2009 zie ik dat die er toen ook al zaten. Dus dat is iig niet recent gedaan. Ik zou bijna verwachten dat ze hun hypotheek dan overgesloten hebben ofzo. Zou dat kunnen?
Vrouwlief suggereerde nog of er een deel aflossingsvrij zou kunnen zijn misschien. Maar gezien de gevestigde hypotheek in 2019 en het bedrag erbij vraag ik me dit af.

Los daarvan verwacht ik ook megaveel overwaarde gezien het feit dat ze er al zolang wonen inderdaad..

Ik ben benieuwd wat onze makelaar hierop te vertellen heeft als die belt vanmiddag..
Sommige koopsominformatie is niet opvraagbaar, bijvoorbeeld:

De verkoopprijs is niet bekend als:

er geen postcode en huisnummer in de akte staan (dat kan zo zijn bij een appartement of een recreatiewoning)
het gaat om een voormalige huurwoning
een bouwkavel of een ander stuk grond is gekocht, ook wanneer hier later op gebouwd is
een perceel na de overdracht gesplitst is; het is dan niet meer duidelijk welk bedrag voor welk deel is betaald
de overdracht niet het gevolg is van verkoop, bijvoorbeeld bij een echtscheiding of erfenis
de aankoopprijs lager is dan € 5.000,- of hoger dan € 5 miljoen

(https://www.kadaster.nl/producten/woning/koopsominformatie )

Ik weet bijvoorbeeld van een pand bij mij in de buurt dat in najaar 2018 overgedragen is, maar waarvan de koopsominformatie niet te achterhalen was via het kadaster. Een makelaar die ons huis taxeerde plukte het gewoon zo uit z'n NVM systeem :-)

[ Voor 58% gewijzigd door kgl op 07-01-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
naitsoezn schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:37:
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is het niet zo zinnig om op de stoel van kopers te gaan zitten. Het gaat er om wat er afgesproken is en wat er gevraagd wordt aan de bank. Als ze bv 100k aan de bank vragen (of een willekeurig bedrag) en de rest van plan waren van de overwaarde te doen, maar die overwaarde valt opeens 5k lager uit dan gaat de bank toch echt geen akkoord geven op die 100k ook al kunnen ze dat wel makkelijk lenen.

Maar ik zou gewoon vragen om de afwijzing van de bank, want alleen daarmee kunnen ze ontbinden. En zelfs als jij vindt dat ze geld genoeg hebben dan staan ze met een afwijzing van de bank toch nog een stuk sterker dan met jij met een berekening achter op een bierviltje :P
Daar heb je zeker een valide punt. Het is mijn nieuwsgierigheid die dit allemaal wil weten. Maar uiteindelijk, als ze echt willen ontbinden, zullen ze die afwijzing moeten weerleggen.
GENETX schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:38:
Ze zouden nog een deel aflossingsvrij kunnen krijgen, tot het volledige aandeel:
https://www.hypotheek-ren...luiten-welke-bank-kiest-u

Sinds 2003 zal dat huis echt wel verdubbeld zijn in marktwaarde vermoed ik?! Maar dat zou dat hypotheekbedrag niet logisch maken gezien de verkoopwaarde....

Mist er niet toevallig data? Want het huidige hypotheekverhaal met de data klinkt niet logisch... Maar inderdaad, wachten op de afwijzing van de bank, of eigenlijk beter, meerdere afwijzigignen, want de kopers hebben we een inspanningsplicht om hun best te doen vziw...
Meerdere afwijzingen vragen is ook een goed idee inderdaad. Al staat er in de koopovereenkomst de tekst uit het standaard NVM-model. Dus in dat op zicht is 1 voldoende volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
In veel gevallen moet je bewijsstukken meesturen. Bijvoorbeeld een of meerdere afwijzingen van geldverstrekkers.
https://www.eigenhuis.nl/...t-zijn-de-belangrijkste#/

Sowieso moet er wel wat aangetoond worden, want je kan natuurlijk als koper nog onder van alles uit komen... Creditcard aanvragen, lening aangaan bij familie, bank met ongunstige voorwaarden. Als je echt wil kun je het natuurlijk zo klaarspelen dat je de financiering niet rond krijgt 8)7 . Maw: Je mag een inspanning van de koper verwachten dat ze er alles aan hebben gedaan om het rond te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 07-01-2021 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Enforcer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:14:
[...]

Die mensen hebben in 2019 dan het huis verbouwd lijkt me (of ze hebben een nieuwe auto gekocht?), wellicht dat dit ook op de foto's van Funda is te zien of te lezen in de advertentie. Daarnaast hebben ze het hoogstwaarschijnlijk destijds in het gulden tijdperk (<2002) gekocht waardoor ze in feite megaveel overwaarde hebben/hadden voor de verbouwing en wellicht al hypotheekvrij waren (ze lossen immers al meer dan 17jaar af op het huis). Kortom, ze moeten niet zeuren haha, geld zat :) Blijft altijd wel mooie interessante informatie om te lezen, ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen.
Of ze hebben hun hypotheek in december 2019 overgesloten. Dat hypotheekbedrag zegt niet zo heel veel, zoals hierboven al opgemerkt wordt. Zeker als je verwacht in de toekomst een verbouwing deels te gaan financieren, wordt die hypotheek misschien wel 2 ton hoger ingeschreven bijvoorbeeld.

Ze proberen het gewoon, zegt mijn gevoel. Dat hele "ons huis moet verkocht zijn"-verhaal is overigens wel een red-flag als het echt waar is. Dat betekent namelijk dat ze volledige overbrugging nodig hebben voor de financiering en dan moet het huis inderdaad verkocht zijn (zonder voorbehoud). Is tegenwoordig ook een beetje de omgekeerder wereld: iedereen koopt tegenwoordig eerst een huis voordat het huigie huis verkocht wordt. Een huis kopen is momenteel gewoon wat lastiger dan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Verwijderd schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:12:
[...]

Of ze hebben hun hypotheek in december 2019 overgesloten. Dat hypotheekbedrag zegt niet zo heel veel, zoals hierboven al opgemerkt wordt. Zeker als je verwacht in de toekomst een verbouwing deels te gaan financieren, wordt die hypotheek misschien wel 2 ton hoger ingeschreven bijvoorbeeld.

Ze proberen het gewoon, zegt mijn gevoel. Dat hele "ons huis moet verkocht zijn"-verhaal is overigens wel een red-flag als het echt waar is. Dat betekent namelijk dat ze volledige overbrugging nodig hebben voor de financiering en dan moet het huis inderdaad verkocht zijn (zonder voorbehoud). Is tegenwoordig ook een beetje de omgekeerder wereld: iedereen koopt tegenwoordig eerst een huis voordat het huigie huis verkocht wordt. Een huis kopen is momenteel gewoon wat lastiger dan verkopen.
Hm... Deze invalshoek had ik nog niet bedacht. Maar als het klopt wat je zegt kan het zo nog maar eens een vervelend verhaal worden...
Ik ga zo de makelaars maar eens bellen, want heb nog niets gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:47
of in 2019 heeft een van de twee zijn partner uit moeten kopen ivm een scheiding, oude partner geroyeerd op de hypotheek en dus nieuwe hypotheek, en wil die nu met zijn nieuwe partner een ander huis kopen..

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@Rohem makelaar nog gesproken of anderszins nog ontwikkelingen de laatste uren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rohem
Gijsje22 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:16:
@Rohem makelaar nog gesproken of anderszins nog ontwikkelingen de laatste uren?
De makelaar uiteindelijk vroeg in de avond gesproken.
De kopers hadden hem gebeld gisteren met de mededeling dat ze de financiering nog niet rond hadden. Toen heeft hij hen gezegd alles op de mail te zetten en dit vandaag met ons te bespreken, de beste man zat zelf in een overleg dus kon ze niet te lang te woord staan. Zo gezegd zo gedaan door de kopers, maar dit had hij ook niet verwacht. Hij en z'n collega's hebben de twee mails echt in volle verbazing zitten lezen.

Hij vond brutaal wat ze vroegen en ook grote onzin. Mede omdat hij ze ten tijde van het uitbrengen van een bod, expliciet gevraagd heeft hoe zeker ze waren van hun financiering. En daar werd hem en ons toen verzekerd dat dit geen enkel probleem zou zijn. Ik heb de koopovereenkomst er nog op nagekeken en deze is zelfs al op 22 oktober 2020 getekend. Ze hebben op zich tijd genoeg (gehad).

Het belachelijke voorstel om 10K in prijs te zakken hebben we uiteraard niet gedaan. We gaan van hun probleem niet ons probleem maken 8)7
Wel hebben we de makelaar voorgesteld, dat hij de kopers mag zeggen dat we uit pure coulance nog wel eenmalig 1 of max 2 weken het voorbehoud willen verlengen, mits zij hier wat aan hebben. We beseffen ons namelijk ook dat we mazzel hebben met kopers die ons nog tot half juli de tijd geven zodat we niet twee keer hoeven te verhuizen met een kleine. En wegens een coronabesmetting thuis zijn we een tijd terug met een taxatie zelf de vertragende factor geweest. Ik gok zomaar dat een hoop van jullie dit niet gedaan zouden hebben, wat begrijpelijk is. Maar we hebben nog altijd geen haast :X

Mocht er morgen toch bericht volgen (inclusief schriftelijke bevestiging van een of meerdere geldverstrekkers!) dat zij de financiering niet rondkrijgen, dan staat de woning volgende week gewoon weer opnieuw in de verkoop en ben ik geen seconde bang dat we hem niet snel kunnen verkopen.

Ben benieuwd wat de dag morgen brengt, maar wat een idiote mensen lopen er rond op deze huizenmarkt zeg |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Besef je daarbij ook dat het al januari is, voordat een nieuw koopcontract eventueel getekend is zal het eind januari zijn. Dan is voor het grootste deel van de geïnteresseerden een overdracht half juli niet zo’n groot probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:47
precies. ik zou opnieuw op de markt zetten van je courante woning met groot vertrouwen tegemoet zien. Dat is denk ik ook wat je makelaar de kopers kan meegeven als hint om ze wat realiteitszin te geven.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:52
@Rohem
Mocht het opnieuw verkopen worden: Biedingen die aangaven 100% te moeten financieren heb ik afgelopen zomer overgeslagen. De beste koper is niet persé die met het hoogste bod. Iemand met weinig eigen middelen zal snel afhaken bij problemen met bijvoorbeel de taxatie die wat lager uit valt. Mijn makelaar heeft bij elk bod gechecked welk deel van de koopsom gefinancierd moest worden. (Nu ging het bij mij over een verschil van 2000 euro dus dan is het wellicht makkelijk praten :P).

Gelukkig heb je zelf nog tot de zomer.

[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 08-01-2021 01:56 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-09 12:50

ChUcKiE

Dus........

Waarschijnlijk is de waarde van je huis in de tussentijd ook weer gestegen! Zeker als je huis september/oktober op funda gestaan heeft. En niet dat je daarmee direct duizenden euro's meer gaat krijgen, maar wellicht krijgen potentiële kopers het idee hier wel weer meer waar voor de vraagprijs te krijgen ivm omliggende recent geplaatste woningen.

Bij ons in het dorp is de gemiddelde m2 funda prijs in drie/vier maanden van 2300 naar 2700 gestegen. Dat geldt dan natuurlijk niet voor elke woning maar wil wel zeggen dat de huizen gemiddeld steeds "duurder" verkocht worden.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
En weer een update. Vanmiddag belde makelaar dat de kopers gemaild hebben met een verzoek tot ontbinding wegens niet rondkrijgen van de financiering. Alleen de manier waarop ze ontbinden voldoet niet aan wat er in de koopovereenkomst staat. Niet alle documentatie is aanwezig namelijk. Dus even kijken hoe dat afloopt :+

Feit is, we gaan opnieuw de markt op. Waarschijnlijk volgende week weer online.
sdk1985 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 01:53:
@Rohem
Mocht het opnieuw verkopen worden: Biedingen die aangaven 100% te moeten financieren heb ik afgelopen zomer overgeslagen. De beste koper is niet persé die met het hoogste bod. Iemand met weinig eigen middelen zal snel afhaken bij problemen met bijvoorbeel de taxatie die wat lager uit valt. Mijn makelaar heeft bij elk bod gechecked welk deel van de koopsom gefinancierd moest worden. (Nu ging het bij mij over een verschil van 2000 euro dus dan is het wellicht makkelijk praten :P).

Gelukkig heb je zelf nog tot de zomer.
Het checken van hoeveel van de koopsom gefinancierd moet worden is wel een interessante. Die gaan we meenemen!

Dit keer hadden we niet de luxe om heel kieskeurig te zijn. Eerst met partij 1 in gesprek, maar die twijfelde zelf en haakte af. Met partij 2 kwamen we er niet uit met de overdrachtstermijn. En toen kwam dit bod kort daarna. Leek allemaal goed te gaan komen omdat kopers aangaven geen problemen te zien voor de financiering. Maar dat liep dus ff anders 8)7
ChUcKiE schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:18:
Waarschijnlijk is de waarde van je huis in de tussentijd ook weer gestegen! Zeker als je huis september/oktober op funda gestaan heeft. En niet dat je daarmee direct duizenden euro's meer gaat krijgen, maar wellicht krijgen potentiële kopers het idee hier wel weer meer waar voor de vraagprijs te krijgen ivm omliggende recent geplaatste woningen.

Bij ons in het dorp is de gemiddelde m2 funda prijs in drie/vier maanden van 2300 naar 2700 gestegen. Dat geldt dan natuurlijk niet voor elke woning maar wil wel zeggen dat de huizen gemiddeld steeds "duurder" verkocht worden.
Laten we het hopen :Y) Duizenden euro's hoeft ook niet, als er nog maar animo voor is nu we een aantal maanden later opnieuw online gaan. Maar we gaan het meemaken, is misschien m'n eigen twijfel ook want de makelaar geeft ook aan dat de markt goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:42

Rzaan

Altijd zoekende

Rohem schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:15:
En weer een update. Vanmiddag belde makelaar dat de kopers gemaild hebben met een verzoek tot ontbinding wegens niet rondkrijgen van de financiering. Alleen de manier waarop ze ontbinden voldoet niet aan wat er in de koopovereenkomst staat. Niet alle documentatie is aanwezig namelijk. Dus even kijken hoe dat afloopt :+
Volgt hieruit nog een boete o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Rzaan schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:27:
[...]

Volgt hieruit nog een boete o.i.d.?
Het voorbehoud verloopt maandag. Dus als ze op tijd alles aanleveren (jammer genoeg :+ ) niet. Makelaar heeft aangegeven dat we pas officieel reageren op hun bericht als alle documentatie zoals dat dan heet, er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:36
Zou sowieso even afstemmen met de makelaar, overigens die boete heb je ook niet zomaar even binnen. Ik vraag mij ook af hoe dat zit met de boete, want kun je dan wel al verder onderhandelen of moet je langer wachten. In principe zelfs als ze het niet voor maandag rond hebben, hebben ze in theorie nog tot de opleverdatum om het rond te krijgen :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Er is sowieso geen automatische boete in het spel. En waarschijnlijk voorlopig nog helemaal geen boete.

Wat feitelijk gebeurt is dat als zij niet kunnen voldoen aan de voorwaarden voor ontbinden, dan wordt het contract dus niet ontbonden. En zitten ze aan het contract vast.

Dan hebben ze dus een keuze: het huis alsnog op een of andere manier proberen te kopen en te betalen. Of proberen de boel af te blazen. Gaan ze proberen de boel af te blazen dan zullen ze dit aan jou (via de makelaar) laten weten dan is het weer een volgende vraag hoe je daar mee omgaat. Zeg je 'ok' of zeg je 'nee je zit er aanvast'. En dan ligt de bal weer bij hen.

Het meest voor de hand liggend, als jij ze er aan probeert te houden, en zij ECHT niet kunnen/willen is dat je tot een schikking komt. Zij vergoeden je tijd/onkosten ofzoiets.

Die boete is echt een soort last resort, als zij helemaal nergens aan mee werken en jij ook niet, en je komt uiteindelijk bij een rechter terecht om het uit te vechten. En dan nog zal de rechter waarschijnlijk zeggen 'een bescheiden schadevergoeding is genoeg want @Rohem jij hebt hooguit tijd verloren en in de tussentijd is je huis alleen maar meer waard geworden'.

Ik probeer dus maar te zeggen: er is geen enkel scenario waarin je én snel klaar bent hiermee, én een vette boete opstrijkt. Je zult zelf moeten bepalen hoe hard je op je strepen gaat staan (dat betekent dus: hen verplicht zich aan de koop te houden). En zolang je in die richting beweegt, is een boete niet ter sprake want je bent dan nog steeds in een proces dat zij je huis gaan kopen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Je zou dus eventueel wel zelf kunnen voorstellen: "Weet je wat? Geef me € 2.000 / € 5.000 / € 7.500. Dan ontbinden we de boel."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:18
Wat een soap zeg. Ik zou haast blij zijn, met zulk volk weet je niet wat er nog meer komt. Dadelijk emmeren ze over een krasje op de vloer en zou je daar bij/na oplevering ook nog gezeik over hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
Niet helemaal, want het volgende moment waar de kopende partij in gebreke gesteld kan worden is natuurlijk nalaten de bankgarantie af te geven/waarborg te storten. Ik denk ook dat ze dat dan niet snel zullen doen, want bij nalatigheid kan de notaris zonder tussenkomst van de rechter over gaan tot het uitkeren van dat geld. Als de notaris het geld niet heeft, kan hij het ook niet uitkeren.

De boete volgens het koopcontract blijft gewoon staan! Grote kans dat je dan nog niet het geld krijgt, dus kan er een deurwaarder langs :+ Grote kans dat de kopende partij daarop langs de rechter gaat omdat de boete (schade voor verkoper) buitenproportioneel is.

Ik vond net dit:
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBMNE:2018:1936

Vergelijkbare casus: ontbindende voorwaarden, niet voldaan aan documentatieplicht, bankgarantie niet afgegeven aan notaris. De koper moest initieel toch echt de 10% boete betalen, maar heeft het aangevochten. Ipv 36k heeft de (niet) koper toch nog 9k boete moeten betalen! Plus nog gerechtelijke onkosten :+

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 08-01-2021 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:05
-
offtopic:
Deze gebruiker moet naar bed in plaats van onzin posten omdat 'ie niet kan lezen.

[ Voor 239% gewijzigd door Aftansert op 09-01-2021 03:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
@Rohem hoe staat het er nu voor? Nog iets gehoord van de eventuele kopers of je makelaar? Wat een gedoe zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:42

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen.

Wij zitten te wachten op onze nieuwbouw woning en het huidige huis staat nog niet te koop, aan de ene kant wil ik een beetje zekerheid hebben door het te verkopen, aan de andere kant moeten we nog een jaartje wachten tot het klaar is, voor mijn gevoel is het nu nog wat te vroeg, maar wanneer is het niet te vroeg.

Wat is een beetje gangbare of acceptabele overdrachtstermijn?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:50
Mad-Matt schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:17:

Wij zitten te wachten op onze nieuwbouw woning en het huidige huis staat nog niet te koop, aan de ene kant wil ik een beetje zekerheid hebben door het te verkopen, aan de andere kant moeten we nog een jaartje wachten tot het klaar is, voor mijn gevoel is het nu nog wat te vroeg, maar wanneer is het niet te vroeg.

Onze verkoopmakelaar heeft mei/juni aangegeven voor verkoop. Oplevering is januari, voor wij erin gaan zal het februari/maart zijn.

Volgens de makelaar dan meer dan genoeg tijd om alles rustig te regelen. Half jaar wachttijd zou in deze tijd normaal/geaccepteerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:42

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Source90 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:19:
[...]

Onze verkoopmakelaar heeft mei/juni aangegeven voor verkoop. Oplevering is januari, voor wij erin gaan zal het februari/maart zijn.

Volgens de makelaar dan meer dan genoeg tijd om alles rustig te regelen. Half jaar wachttijd zou in deze tijd normaal/geaccepteerd zijn.
Kijk daar heb ik wat aan, bedankt :)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online

[...]

Wij zitten in een soortgelijke situatie. Erg gewilde buitenwijk van middelgrote stad met nog steeds stijgende prijzen, dus we maken ons niet druk.

Ter illustratie, de buurman zette zijn huis te koop in september 2020, overdrachtsdatum was variabel o.b.v. opleveringsdatum van zijn nieuwbouwhuis ergens in mei-jun 2021, en nog hadden ze een koper die akkoord ging én 30k overboden had op een bedrag van 350k. Bizar.

De 'houdbaarheid' van een hypotheekofferte is vaak maar 6mnd (of 12mnd tegen een hoger %), vandaar dat dat toch wel een beetje het maximum is tot de passeerdatum. En je eigen huis terughuren is vaak weer een lastige voorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Wat betreft de geldigheid en eventuele kosten voor verlengen is dit wel een handige:
https://www.hypotheek24.nl/informatie/hypotheekofferte

Al is dat meer voor kopers natuurlijk.

Samengevat zijn er genoeg die (in deze tijd?) gratis verlengen, mogelijk wel met strengere voorwaarden bij annuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:44
[...]

Het nadeel is wel dat als de huizenprijs blijft stijgen, je daar vanaf mei/juni niet meer van profiteert. Als je er van uit gaat dat de huizenprijs blijft stijgen, dan is in december op Funda zetten misschien slimmer: twee a drie maanden tussen koopovereenkomst en daadwerkelijke overdracht.

(dit werkt natuurlijk ook de andere kant op: als je rekent op een flinke dip/depressie in het najaar, dan is zo snel mogelijk een koopovereenkomst misschien juist verstandig. Ofwel, pak een betrouwbare kristallen bol...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
vanaalten schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:41:
[...]

Het nadeel is wel dat als de huizenprijs blijft stijgen, je daar vanaf mei/juni niet meer van profiteert. Als je er van uit gaat dat de huizenprijs blijft stijgen, dan is in december op Funda zetten misschien slimmer: twee a drie maanden tussen koopovereenkomst en daadwerkelijke overdracht.

(dit werkt natuurlijk ook de andere kant op: als je rekent op een flinke dip/depressie in het najaar, dan is zo snel mogelijk een koopovereenkomst misschien juist verstandig. Ofwel, pak een betrouwbare kristallen bol...)
De taxatie (was nodig voor onze nieuwbouw) is nu al vele malen hoger uitgevallen dan het bedrag dat wij voor ogen hadden. De makelaar deed daar (zonder bedrag van taxatie te weten) nog een schepje bovenop.

Wat dat betreft maakt een paar duizend meer mij niet zoveel meer uit, als de zekerheid dat hij verkocht is er is.
Zit er niet op te wachten dat er zich taferelen als hierboven voordoen met kopers die het laten afweten of last-minute 5-10K onder de geboden prijs proberen lost te peuteren wanneer het al december/2021 is.

Zeker als dat zal betekenen dat hij opnieuw in de verkoop moet in januari-februari 2022 en wij maanden met extra dubbele lasten zitten.

Enige rust na een geslaagde verkoop is ook wat waard O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
Gijsje22 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:40:
@Rohem hoe staat het er nu voor? Nog iets gehoord van de eventuele kopers of je makelaar? Wat een gedoe zeg!
Een update over mijn situatie: De koop is intussen formeel ontbonden. Ze hebben gisteren een afwijzing van de geldverstrekker aangeleverd conform voorwaarden in de koopovereenkomst. Dat mocht nog aangezien het voorbehoud t/m gisteren liep.
Ik ben er wel blij mee, geen onzekerheid of gezeik meer. Baal er wel van dat ze niet van tevoren wat beter nagedacht en uitgezocht hebben wat hun financiële mogelijkheden waren. Dus de makelaar gaat wel de opdracht meekrijgen daar bij eventuele nieuwe kandidaten kritischer op te zijn.
Gelukkig geen tijdsdruk :)

Na contact met de makelaar afgesproken dat ze vanaf morgen weer actief verder gaan met de verkoop. Het bordje moet nog weer gewisseld dan en we moeten even kijken hoe we weer (verder) bovenaan op Funda terecht komen aangezien de woning nu behoorlijk is weggezakt. Ben benieuwd hoe snel er weer serieus geïnteresseerde kopers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Ook wel een pareltje van een zaak als je 4.12 leest:
4.12.
[verweerder] heeft ter comparitie verklaard dat hij van plan was om de woning te kopen met geld vanuit een investering in 3D-tablets. Achteraf bleek echter dat hij was opgelicht ter zake van die investering. Deze omstandigheid verklaart volgens [verweerder] waarom hij niet direct een hypothecaire lening heeft aangevraagd nadat overeenstemming was bereikt over de koop. De rechtbank overweegt dat indien [verweerder] wél tijdig en compleet een hypothecaire lening zou hebben aangevraagd, het evident is dat geen enkele financiële instelling een hypothecaire lening van € 363.600,00 zou hebben verstrekt op basis van de inkomensgegevens van [verweerder] (ongeveer € 1.900,00 bruto per maand). In dat geval zou [verweerder] dus wel een beroep op het financieringsvoorbehoud hebben kunnen doen, mits hij dat beroep ook zou hebben gedocumenteerd. Dan zou het voor [eiser 1] c.s. eveneens uiterlijk op 9 februari 2017 duidelijk zijn geweest dat de koopovereenkomst niet werd uitgevoerd, maar was [verweerder] geen boete verschuldigd. [...]
Ben je als verkoper toch lekker mee als je een dergelijke koper treft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH

DHH

Ik denk dat je je hier inderdaad geen zorgen over hoeft te maken. Vandaag een bod uitgebracht op een woning waarvan de verkopers in juni de overdracht willen laten plaatsvinden. Voor huizen is dat volgens mij een vrij gangbare termijn (appartementen worden vaak wat sneller opgeleverd c.q. wat korter vantevoren in de verkoop gezet, aldus onze makelaar).

Succes met de 'nieuwe verkoop'. Met een beetje mazzel levert het zelfs nog wat extra's op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
DHH schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:19:
[...]

Ik denk dat je je hier inderdaad geen zorgen over hoeft te maken. Vandaag een bod uitgebracht op een woning waarvan de verkopers in juni de overdracht willen laten plaatsvinden. Voor huizen is dat volgens mij een vrij gangbare termijn (appartementen worden vaak wat sneller opgeleverd c.q. wat korter vantevoren in de verkoop gezet, aldus onze makelaar).

Succes met de 'nieuwe verkoop'. Met een beetje mazzel levert het zelfs nog wat extra's op.
Of de markt echt zo goed blijft vraag ik me oprecht af. Vorig jaar juni mijn appartement in Amsterdam verkocht binnen 1 week met een bod boven vraagprijs. Nu staat precies dezelfde woningtype met vergelijkbaar afwerkingsniveau en dezelfde vraagprijs al drie maanden te koop.

Als ik dat zie ben ik blij met mijn besluit mijn huis eerder te verkopen en in een huurwoning te wachten op de nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 20:47

Sen

<-->

Ik ben helaas door omstandigheden ook weer op de markt om ons huis te verkopen we wonen er nu 1 jaar naar volle tevredenheid maar we willen dichter bij de school van mijn kind gaan wonen +-2 uur reistijd per dag zeker als corona over is wil ik niet.

Nu zitten we eigenlijk nog midden in de verbouwing van het huidige huis. De 2de badkamer is nog niet af maar die verwacht ik deze maand nog af te ronden. En nog wat afwerk werk zoals schilderen.

We hebben al een makelaar langs laten komen en die had het over laag inzetten en dan komen de over biedingen vanzelf volgens haar. Nu kan ik weg komen met dat lage bedrag(450k) maar liever had ik 10 a 20k meer gehad.

Ze heeft me voorbeelden laten zien van huizen in de zelfde prijs klasse die 50 tot 70K overboden zijn want is dan verstandig kwa vraagprijs?

Ik heb een terras van 40m2 aan het huis van schots en scheef liggende grindtegels deze diende eigenlijk voor de fundering van het deck wat ik wilde aanleggen maar dat gaat nu dus niet meer door. Is het verstandig om dit te vervangen voor een mooie zwarte beton tegel of gewoon laten liggen. De rest van de tuin is heel strak en het huis ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
DHH schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:15:
[...]
Als de koper niet van plan was een hypotheek aan te vragen, had je het voorbehoud financiering moeten schrappen uit het koopcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH

DHH

Skyaero schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:46:
[...]

Als de koper niet van plan was een hypotheek aan te vragen, had je het voorbehoud financiering moeten schrappen uit het koopcontract.
Ik begrijp uit het vonnis dat hij op basis van die deal met '3D tablets' had verwacht het geld bijeen te sprokkelen (maar daar dus kennelijk bij is opgelicht), want op basis van € 1.900 bruto p.m. alleen kom je bij lange na niet aan die € 363.600 k.k.

Vaag verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
DHH schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:48:
[...]
Ik begrijp uit het vonnis dat hij op basis van die deal met '3D tablets' had verwacht het geld bijeen te sprokkelen (maar daar dus kennelijk bij is opgelicht), want op basis van € 1.900 bruto p.m. alleen kom je bij lange na niet aan die € 363.600 k.k.

Vaag verhaal.
Dat snap ik. Maar vraagt als verkoper toch aan de koper wat de financieringsplannen zijn. Al bij een hypotheekadviseur geweest? etc. Daaruit had naar voren gekomen dat de koper niet via een hypotheek zou financieren en had je dus het voorbehoud (want die stond er dus wel in) kunnen laten schrappen. Had je waarschijnlijk een sterkere case gehad.

Maar verkoper heeft uiteindelijk wel gewonnen. Verkoper had echter nauwelijks schade, omdat de woning binnen 2 maanden alsnog verkocht was (schade: 900 euro). Koper hoeft dus niet de 10% te betalen, maar wel de schade (900 euro) en als verliezer ook de proceskosten (zo'n 2500 euro).

De rechtspraak is heel helder, alleen de koper is vaag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
@Skyaero
Naar het oordeel van de rechtbank dient de boete in dit geval te worden gematigd tot een bedrag van € 9.000,00 (ongeveer 10 x de geleden schade en 25% van de contractuele boete). De rechtbank zal de vordering van [eiser 1] c.s. dan ook tot dit bedrag toewijzen.
.
Dus wel iets meer als de 900 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Sen schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:42:
We hebben al een makelaar langs laten komen en die had het over laag inzetten en dan komen de over biedingen vanzelf volgens haar. Nu kan ik weg komen met dat lage bedrag(450k) maar liever had ik 10 a 20k meer gehad..
Ligt een beetje aan de afspraak die je maakt omtrent de prijs.

Als zij een standaard tarief rekent en fors cashed op overwaarde, ben jij mooi genaaid met een lage vraagprijs die flink wordt overboden.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 12-01-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:19
Sen schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:42:
Ik ben helaas door omstandigheden ook weer op de markt om ons huis te verkopen we wonen er nu 1 jaar naar volle tevredenheid maar we willen dichter bij de school van mijn kind gaan wonen +-2 uur reistijd per dag zeker als corona over is wil ik niet.

Nu zitten we eigenlijk nog midden in de verbouwing van het huidige huis. De 2de badkamer is nog niet af maar die verwacht ik deze maand nog af te ronden. En nog wat afwerk werk zoals schilderen.

We hebben al een makelaar langs laten komen en die had het over laag inzetten en dan komen de over biedingen vanzelf volgens haar. Nu kan ik weg komen met dat lage bedrag(450k) maar liever had ik 10 a 20k meer gehad.

Ze heeft me voorbeelden laten zien van huizen in de zelfde prijs klasse die 50 tot 70K overboden zijn want is dan verstandig kwa vraagprijs?

Ik heb een terras van 40m2 aan het huis van schots en scheef liggende grindtegels deze diende eigenlijk voor de fundering van het deck wat ik wilde aanleggen maar dat gaat nu dus niet meer door. Is het verstandig om dit te vervangen voor een mooie zwarte beton tegel of gewoon laten liggen. De rest van de tuin is heel strak en het huis ook.
Een paar dingen om rekening mee te houden.
450K is net een psychologische grens op Funda. Door laag intezetten kan je meer mensen bereiken.
En degenen die het echt wel kunnen betalen zitten daar ook tussen.
Wil je de mensen die denken met een koopje ervanaf te komen tegen houden gebruik dan bieden vanaf prijs.

Wat betreft de tegels afwerken is het een kwestie van bekijken wat is de investering.
Voor perfecte huizen wordt zo een paar duizend euro meer betaald.

Dus ja, deze methode kan werken. Maar als er op flink overboden wordt gerekend dan wel een lager percentage voor de makelaar afspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:52
Rohem schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:32:
[...]

Een update over mijn situatie: De koop is intussen formeel ontbonden. Ze hebben gisteren een afwijzing van de geldverstrekker aangeleverd conform voorwaarden in de koopovereenkomst. Dat mocht nog aangezien het voorbehoud t/m gisteren liep.
Ik ben er wel blij mee, geen onzekerheid of gezeik meer. Baal er wel van dat ze niet van tevoren wat beter nagedacht en uitgezocht hebben wat hun financiële mogelijkheden waren. Dus de makelaar gaat wel de opdracht meekrijgen daar bij eventuele nieuwe kandidaten kritischer op te zijn.
Gelukkig geen tijdsdruk :)

Na contact met de makelaar afgesproken dat ze vanaf morgen weer actief verder gaan met de verkoop. Het bordje moet nog weer gewisseld dan en we moeten even kijken hoe we weer (verder) bovenaan op Funda terecht komen aangezien de woning nu behoorlijk is weggezakt. Ben benieuwd hoe snel er weer serieus geïnteresseerde kopers zijn.
Van de markt halen en over 2-3 weken weer herplaatsen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:16
DHH schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:15:
[...]

Ook wel een pareltje van een zaak als je 4.12 leest:

[...]

Zeker een pareltje!
En hier zie je tevens ook maar weer eens dat de 10% boete niet een kwestie is van even ophalen.
Zelfs in deze zaak werd die van 36k gematigd tot 9K.
Wel degelijk wordt er gekeken naar de werkelijke schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-09 15:15
izdp schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 01:01:
[...]

Zeker een pareltje!
En hier zie je tevens ook maar weer eens dat de 10% boete niet een kwestie is van even ophalen.
Zelfs in deze zaak werd die van 36k gematigd tot 9K.
Wel degelijk wordt er gekeken naar de werkelijke schade.
En dan is het nog de vraag of koper geld voor die boete heeft liggen en het betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Source90 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:14:
[...]

Ligt een beetje aan de afspraak die je maakt omtrent de prijs.

Als zij een standaard tarief rekent en fors cashed op overwaarde, ben jij mooi genaaid met een lage vraagprijs die flink wordt overboden.
Nee vast percentage over de verkoopprijs. Maar minder dan de vraagprijs ga ik niet mee akkoord en bieden vanaf vind ik zelf zo irritant en overbieden trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Vast percentage is netjes. Ligt heel erg aan de regio wat een goede tactiek is. Als je een makelaar hebt die goed bekend is in de buurt zal ze wel weten wat het meest gebruikelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 13:04
Gijsje22 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:50:
Vast percentage is netjes. Ligt heel erg aan de regio wat een goede tactiek is. Als je een makelaar hebt die goed bekend is in de buurt zal ze wel weten wat het meest gebruikelijk is.
Onze woning gaat in de verkoop. Twee makelaars uitgenodigd. Één had een vast percentage en de andere een vast bedrag. De tweede is een stuk voordeliger en hadden wij een heel goed gevoel bij. €3000 voor de makelaar en €600 voor de presentatie. Het vaste percentage van 1%+€600 presentatie zou daar ruim boven uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Valt voor beiden iets te zeggen: Zal de makelaar met het vaste bedrag nog een paar extra stappen zetten? De buit is voor hem immers al binnen?
Nu is ook bij een percentage van 1% zijn extra winst ook maar € 100 als hij er € 10.000 extra uitsleept.

Het goede gevoel is het belangrijkste.
En even via Funda en kadaster kijken hoe de verschillende makelaars gepresteerd hebben in de het nabije verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Maar van een makelaar die alleen een extra stap set omdat ie er zelf € 100 beter van wordt zou ik ook niet blij worden. Buiten dat is hij waarschijnlijk gewoon in loondienst en merkt hij er zelf ook niets van.

Kies vooral de makelaar waar je zelf idd een goed gevoel bij hebt of krijgt.

[ Voor 15% gewijzigd door Gijsje22 op 13-01-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik kijk vooraleerst naar prestatie: Hoe goed heeft hij soortgelijke huizen verkocht in een soortgelijke buurt als de jouwe?
Daarna na hoe goed de makelaar zich heeft voorbereid bij zijn eerste bezoek.
Dit gecombineerd met goed gevoel.

Ik zou ook meer makelaars dan 2 uitnodigen.
Je krijgt een beter beeld, en het gedrag of de vragen van de ene makelaar geven je meer inzicht over de andere makelaars.
Dan kun je nog beter je keuze bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-09 15:15
Rzaan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:17:
Ik kijk vooraleerst naar prestatie: Hoe goed heeft hij soortgelijke huizen verkocht in een soortgelijke buurt als de jouwe?
Daarna na hoe goed de makelaar zich heeft voorbereid bij zijn eerste bezoek.
Dit gecombineerd met goed gevoel.

Ik zou ook meer makelaars dan 2 uitnodigen.
Je krijgt een beter beeld, en het gedrag of de vragen van de ene makelaar geven je meer inzicht over de andere makelaars.
Dan kun je nog beter je keuze bepalen.
Ik had zelf het idee dat aantal huizen / makelaars iets is om naar te kijken. Is het 1 persoon met 15 huizen te koop dan weet je dat hij er net wat minder tijd voor heeft dan iemand met 5 huizen te koop.

Iig was die van ons erg traag in zaken regelen en volgens mij ook omdat hij zoveel huizen tegelijk had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dan nog zou ik liever een makelaar hebben met een goede trackrecord: Welke prijs heeft hij er voor de verkoper uitgesleept.
Mits je natuurlijk ook een goed gevoel hebt bij een makelaar.

Soms kun je overigens ook nog de pech hebben dat jouw huis wordt toegewezen aan de sufferd van het kantoor.
Dat was het geval met de makelaar die verkopers vertegenwoordige toen wij ons laatste huis kochten. Wat een pannenkoek. Maakte mij niet veel uit, maar hij heeft de verkopers echt tekort gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:53
colvano schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:00:
[...]

Onze woning gaat in de verkoop. Twee makelaars uitgenodigd. Één had een vast percentage en de andere een vast bedrag. De tweede is een stuk voordeliger en hadden wij een heel goed gevoel bij. €3000 voor de makelaar en €600 voor de presentatie. Het vaste percentage van 1%+€600 presentatie zou daar ruim boven uitkomen.
Ik heb precies dezelfde deal (y) Almere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-09 08:22
Rzaan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:35:
Dan nog zou ik liever een makelaar hebben met een goede trackrecord: Welke prijs heeft hij er voor de verkoper uitgesleept.
Mits je natuurlijk ook een goed gevoel hebt bij een makelaar.

Soms kun je overigens ook nog de pech hebben dat jouw huis wordt toegewezen aan de sufferd van het kantoor.
Dat was het geval met de makelaar die verkopers vertegenwoordige toen wij ons laatste huis kochten. Wat een pannenkoek. Maakte mij niet veel uit, maar hij heeft de verkopers echt tekort gedaan.
Om die reden zou mijn voorkeur een kleiner kantoor zijn in plaats van een groot kantoor. Zelf werken we met een eenpitter, die alleen een receptioniste heeft voor de telefoontjes. De rest doet hij zelf. Een nadeel als hij uitvalt of teveel werk aanneemt, maar een voordeel in alle andere gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
sdk1985 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 00:30:
[...]

Van de markt halen en over 2-3 weken weer herplaatsen.
Dat is inderdaad ook nog een optie. Voor nu staat het bordje weer in de tuin sinds vanmiddag en is de status op Funda veranderd. Een kijken wat ons dat gaat brengen de komende tijd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:16
Koptelefoontje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 07:00:
[...]

En dan is het nog de vraag of koper geld voor die boete heeft liggen en het betaald?
Zeker, al is het toegewezen dan heb je het nog niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque

Wij gaan pas in Q2 met makelaars in gesprek over de verkoop. Idee is om in juni ongeveer de markt op te gaan. Gezien nieuwbouw en daaromheen nog wat onzekerheid, mikken we op 1 december passeren, dan hebben we de tijd. En de kopers hebben dan ook de tijd om een hypotheek te regelen met een geldigheid van zes maanden.

Ik zie de markt ook niet zomaar compleet instorten, dus de kans dat je tussen nu en vijf maanden 20k verliest is vrij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
And the plot thickens... 8)7

Afgelopen woensdagmiddag is onze woning terug in de verkoop gekomen na het ontbinden van de overeenkomt met de eerdere kopers. Gistermiddag direct al de eerste kijkers gehad hier waar een zeer geïnteresseerde partij bij zit. 's avonds appt onze makelaar naar mijn vrouw...

De makelaar die de woning van onze eerdere kopers verkoopt heeft contact gezocht met onze makelaar en aangegeven dat zij kopers voor hun huis hebben en nu toch wel weer de koop door willen zetten |:( Het moet niet gekker worden.. We spreken de makelaar vandaag sowieso nog, eens horen hoe en wat. Maar wij gaan hier sowieso niet (zomaar) op in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:36
Rohem schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:59:

Afgelopen woensdagmiddag is onze woning terug in de verkoop gekomen na het ontbinden van de overeenkomt met de eerdere kopers. Gistermiddag direct al de eerste kijkers gehad hier waar een zeer geïnteresseerde partij bij zit. 's avonds appt onze makelaar naar mijn vrouw...

De makelaar die de woning van onze eerdere kopers verkoopt heeft contact gezocht met onze makelaar en aangegeven dat zij kopers voor hun huis hebben en nu toch wel weer de koop door willen zetten |:( Het moet niet gekker worden.. We spreken de makelaar vandaag sowieso nog, eens horen hoe en wat. Maar wij gaan hier sowieso niet (zomaar) op in.
Ik zou er niet meer mee in zee gaan, lekker andere kopers zoeken :)

Edit: en in ieder geval niet akkoord gaan met dezelfde prijs ;) de prijs is inmiddels gestegen :P
Edit2: leuk dat zij nu kopers hebben, maar voordat dat ook helemaal 100% rond is, ben je ook weken verder (eventueel voorbehouden aflopen etc.). Kortom ze kunnen je nog steeds 0 zekerheid geven ook al hebben ze nu kopers.

[ Voor 15% gewijzigd door Martinusz op 15-01-2021 12:03 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Of als eis stellen dat er geen financieringsvoorbehoud wordt opgenomen. Maar ik zou zelf ook lekker afwachten wat uit de andere kijkers komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tenzij hun bod bizar veel hoger is dan een eventueel nieuw bod zou ik er ook niet meer in mee gaan. En als hun bod daadwerkelijk zoveel beter is dat ie bijna niet te weigeren valt, dan zou ik even goed over de voorwaarden onderhandelen: Toon maar wat goede wil door direct de 10% over te maken en laat alle voorbehouden (financiering, bouwkundige keuring, etc) achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
Ik zou ze of niet meer in overweging nemen of eerder bod plus 10k geen ontbinden voorwaarden. Nadeel ze hebben alsnog die 3 dagen om weer terug te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Ligt er aan wat de status is gaan ze weer helemaal opnieuw koopcontract maken of negeer je gewoon hun eerdere gezonden ontbinding?

Het laatste geval heb ik 1 keer meegemaakt en ik had gewoon geen zin meer om op biedingen te wachten etc en was 5 jaar terug dus ik zei prima.

In jouw geval zou ik kijken of er iemand hoger bied en mocht dat niet zo zijn voor eind volgende week hier op reageren maar alleen als je hun ontbinding kan negeren zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Ik zou met de nieuwe partij in zee gaan.
Ze hebben volgens mij ruimschoots hun kans gehad en gingen zelfs onderbieden na overeenkomst.

Wie weet wat er volgende keer weer naar boven komt voor problematiek.

Ik zou ze al lang uitgezwaaid hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Source90 op 15-01-2021 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:38
Principes kosten heel vaak geld, zo ook hier.

Waarom de kopers geen tweede kans geven als ze het hoogste bod hebben? Uiteraard niet zonder slag of stoot, maar verkocht is verkocht natuurlijk :)
Natuurlijk hebben jullie er wel extra gedoe van gehad, heeft het tijd en extra geld gekost. Ik zou dus inderdaad wel een hoger bod verwachten dan de vorige keer. 10k is fijn, maar als bij wijze van 2k de pijn en extra kosten verzacht wellicht ook al.

Oh en natuurlijk nu wel een vlotte afhandeling zonder verder voorbehoud, die kans hebben ze de eerste keer al gehad natuurlijk.

Is misschien even op je lip bijten tijdens het proces, maar na het tekenen bij de notaris en het overgooien van de sleutel kun je ze alsnog de spreekwoordelijke middelvinger geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:22

HellBeast

Oh My GoT!

B-Real schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:09:

Waarom de kopers geen tweede kans geven als ze het hoogste bod hebben? Uiteraard niet zonder slag of stoot, maar verkocht is verkocht natuurlijk :)
Natuurlijk hebben jullie er wel extra gedoe van gehad, heeft het tijd en extra geld gekost. Ik zou dus inderdaad wel een hoger bod verwachten dan de vorige keer. 10k is fijn, maar als bij wijze van 2k de pijn en extra kosten verzacht wellicht ook al.

Oh en natuurlijk nu wel een vlotte afhandeling zonder verder voorbehoud, die kans hebben ze de eerste keer al gehad natuurlijk.

Is misschien even op je lip bijten tijdens het proces, maar na het tekenen bij de notaris en het overgooien van de sleutel kun je ze alsnog de spreekwoordelijke middelvinger geven :)
Helemaal eens met dit verhaal. In dit geval : Geld > Emotie
Een jaar later ben je het weer vergeten.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Als je het kan dichttikken, misschien gewoon doen.
Principe's en trots zijn mooi, maar als je straks van het verdiende extra geld op het strand ligt met een cocktail ben je alles vergeten.
Maar wellicht zijn het wel notoire probleemmakers; dat kan natuurlijk ook.

[ Voor 20% gewijzigd door Rzaan op 15-01-2021 12:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online

De vraag is natuurlijk of deze eerdere gang van zaken geen voorbode is voor meer problemen. Bijvoorbeeld bij de oplevering, overdracht etc. Wie weet is het juist minder gedoe om een nieuwe koper de kans te geven.

En wie zegt dat het bod van de 'oude' kopers hoger is? Ik lees dat in elk geval niet terug.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 15-01-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Nou ja, een zakelijke transactie leunt ook vaak voor een groot deel op vertrouwen, iets wat in dit geval flink beschadigd is. Deze kopers hebben bewezen onbetrouwbaar te zijn, dus wie weet wat voor fratsen ze in het vervolg nog uithalen. Zelfs "verkocht is verkocht" hoeft niet op te gaan als ze na de overdracht met allemaal rare claims komen (bv verborgen gebreken). Dan kun je wel 100% in je gelijk staan als verkoper, je moet er dan wel weer een hoop tijd en energie in stoppen.

Maar zoals ik ook al zei: Als ze een bizar veel hoger bod doen dan de rest (waarbij bizar veel hoger enorm subjectief is: Bij de één zal die grens bij 5000 of 10000 liggen, bij de ander zal die grens weer elders liggen) dan kun je het overwegen, maar dan wel met wat extra zekerheden. Een gewaarschuwd mens telt voor twee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Daarom alle voorbehouden en andere clausules zo goed mogelijk wegstrepen, dan blijft er weinig risico over. Ze hebben al eerder alles kunnen checken, er goed over na kunnen denken, financiering in kaart brengen etc etc

Ik heb ook niet gelezen dat het bod van de oude kopers hoger is, ik zou dat in dit geval verwachten. Dat is wat ik schreef.
Vanzelfsprekend zou ik een andere koper met een hoger bod de woning gunnen. Bij een gelijk bod zou het mij om het even zijn, maar hebben de oude kopers misschien wel de voorkeur als de doorlooptijd wat vlotter is.

Al met al hangt het ook af hoe de oude kopers er in staan. Zijn het detailne*kers, dan zou ik mij misschien nog een keer bedenken. Hebben ze het puur gedaan omdat ze (voor hun gevoel) met de rug tegen de muur aan stonden met de eigen woning en hebben ze dat probleem nu niet, dan zou ik over mijn hart strijken.

EDIT: zal straks even terugbladeren om te lezen wat er exact is voorgevallen, want dat heb ik even niet helemaal scherp

Dat laatste is niet goed te keuren, maar gebeurt zeker vaker in de huidige markt.

Nogmaals, verkocht is verkocht en het liefst tegen de hoogst mogelijk prijs :)

[ Voor 5% gewijzigd door B-Real op 15-01-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wauw leuk verhaal :)

Dat ze nu kopers hebben wil nog niet zeggen dat hun huis definitef is verkocht, tenzij ze echt kunnen aangeven dat ze hem hebben verkocht zonder voorbehoud van financiering. Want een bank houdt hier bij mijn beste weten nog steeds rekening mee en zal dus nog steeds maar 90% van de taxatiewaarde rekenen. Dus als ze opnieuw een financieringsaanvraag indienen dan is dat neem ik aan gebaseerd op dezelfde waardes en zullen ze wederom een afwijzing krijgen omdat hun huis nog niet definitief is verkocht maar onder voorbehoud.

Maar inderdaad verder gewoon de molen opnieuw opstarten of laat ze met een goed bod komen zonder financieringsvoorbehoud, na zoveel maanden moet je onderhand wel weten wat je maximale leencapaciteit is, en zoals eerder aangegeven je huis is mogelijk ook meer waard geworden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Enforcer schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:56:
[...]

Wauw leuk verhaal :)

Dat ze nu kopers hebben wil nog niet zeggen dat hun huis definitef is verkocht, tenzij ze echt kunnen aangeven dat ze hem hebben verkocht zonder voorbehoud van financiering. Want een bank houdt hier bij mijn beste weten nog steeds rekening mee en zal dus nog steeds maar 90% van de taxatiewaarde rekenen. Dus als ze opnieuw een financieringsaanvraag indienen dan is dat neem ik aan gebaseerd op dezelfde waardes en zullen ze wederom een afwijzing krijgen omdat hun huis nog niet definitief is verkocht maar onder voorbehoud.

Maar inderdaad verder gewoon de molen opnieuw opstarten of laat ze met een goed bod komen zonder financieringsvoorbehoud, na zoveel maanden moet je onderhand wel weten wat je maximale leencapaciteit is, en zoals eerder aangegeven je huis is mogelijk ook meer waard geworden.....
Einde dag en echt...schiet mij maar lek 8)7

We hebben nu twee partijen onder exact dezelfde voorwaarden. Beiden de vraagprijs zonder voorbehoud financiering en ook nog eens een overdracht in juli dit jaar :o :o
De eerste partij zijn de eerdere kopers met als enige onzekerheid dat ze vroegen of we hun nog tot begin volgende week willen geven i.v.m. uitsluitsel over de financiering, die hebben ze nu bij een andere partij aangevraagd (mi. een verkapt voorbehoud). De tweede partij is nieuw.

Dit had ik niet helemaal verwacht toen we opnieuw in de verkoop gingen eergisteren :+ Maar eens even goed over nadenken de komende dagen wat we gaan doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:00

Koekfabriek

King Billy on the wall

Koekfabriek schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:53:
Het was een gekke week hiero. Druk geweest met het voorbereiden van de kijkdagen. van schoonmaken, opruimen en in zijn algemeenheid zorgen dat het er hier tip top uitzag.

Afgelopen woensdag en donderdag kijkers over de vloer gehad (25 á 30), vandaag de biedingen ontvangen. Top biedingen gingen z'n 15% boven de vraagprijs. Wij waren compleet in shock, de makelaar had het al aangekondigd maar dit hadden wij echt niet verwacht(wij vonden de vraagprijs al fors). Nu begin volgende week koopcontract tekenen en "hopen" dat het doorgaat.
Gisteren van de koper te horen gekregen dat hij zijn financiering rond heeft. :)
Hij had nog bijna 2 weken maar voelt toch fijn dat het "echt" verkocht is.

Volgende week alweer de sleutel van ons nieuwe huis ophalen toch wel een spannende tijd allemaal. Het is wat dat betreft toch allemaal snel gegaan.
Rohem schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:49:
[...]

We hebben nu twee partijen onder exact dezelfde voorwaarden. Beiden de vraagprijs zonder voorbehoud financiering en ook nog eens een overdracht in juli dit jaar :o :o
De eerste partij zijn de eerdere kopers met als enige onzekerheid dat ze vroegen of we hun nog tot begin volgende week willen geven i.v.m. uitsluitsel over de financiering, die hebben ze nu bij een andere partij aangevraagd (mi. een verkapt voorbehoud). De tweede partij is nieuw.

Dit had ik niet helemaal verwacht toen we opnieuw in de verkoop gingen eergisteren :+ Maar eens even goed over nadenken de komende dagen wat we gaan doen :9
Fijn dat het zo gelopen is en dat je wat te kiezen hebt zegt maar. Hoe staat je makelaar tegenover verder gaan met de eerste partij? Zelf zou mijn voorkeur toch echt uitgaan naar partij 2. Die fratsen van partij 1 dragen niet echt bij aan de toch al stressvolle periode van het verkopen van een huis.

[ Voor 35% gewijzigd door Koekfabriek op 15-01-2021 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Partij 2, partij 1 heeft meermaals hun kansen gehad lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Als ze beiden dezelfde voorwaarden hebben zou ik zonder enige twijfel voor de nieuwe partij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De eerste partij zal bij mij toch wel een beter bod moeten neerleggen. Zij willen het huis kennelijk heel graag, dus wie weet. Je kunt hun bod natuurlijk ook gebruiken om de tweede kandidaat te laten verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Rohem schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:49:
[...]

:D

Bij gelijkblijvend bod zou ik voor partij twee gaan. Maar je kunt het uitspelen. Partij één kun je doorgeven dat ze (mede gezien de historie) nu achter het net vissen omdat partij twee er is, tenzij ze serieus extra bieden. Partij twee kun je aangeven dat ze iets meer de gunfactor hebben, maar het bod eigenlijk niet onderscheidend genoeg is van partij één.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
Koekfabriek schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:18:
[...]

Gisteren van de koper te horen gekregen dat hij zijn financiering rond heeft. :)
Hij had nog bijna 2 weken maar voelt toch fijn dat het "echt" verkocht is.

Volgende week alweer de sleutel van ons nieuwe huis ophalen toch wel een spannende tijd allemaal. Het is wat dat betreft toch allemaal snel gegaan.

[...]

Fijn dat het zo gelopen is en dat je wat te kiezen hebt zegt maar. Hoe staat je makelaar tegenover verder gaan met de eerste partij? Zelf zou mijn voorkeur toch echt uitgaan naar partij 2. Die fratsen van partij 1 dragen niet echt bij aan de toch al stressvolle periode van het verkopen van een huis.
Vorkie schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:27:
Partij 2, partij 1 heeft meermaals hun kansen gehad lijkt mij.
Gijsje22 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:29:
Als ze beiden dezelfde voorwaarden hebben zou ik zonder enige twijfel voor de nieuwe partij gaan.
Roenie schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:54:
De eerste partij zal bij mij toch wel een beter bod moeten neerleggen. Zij willen het huis kennelijk heel graag, dus wie weet. Je kunt hun bod natuurlijk ook gebruiken om de tweede kandidaat te laten verhogen.
Pannencouque schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:14:
[...]
:D

Bij gelijkblijvend bod zou ik voor partij twee gaan. Maar je kunt het uitspelen. Partij één kun je doorgeven dat ze (mede gezien de historie) nu achter het net vissen omdat partij twee er is, tenzij ze serieus extra bieden. Partij twee kun je aangeven dat ze iets meer de gunfactor hebben, maar het bod eigenlijk niet onderscheidend genoeg is van partij één.
De makelaar (en wij ook) zijn eigenlijk wel een beetje klaar met partij 1. Maar als je het puur zakelijk bekijkt liggen er gewoon twee goede voorstellen op tafel nu.

We hebben daarom de makelaar gezegd partij 1 te informeren dat er een nog een voorstel ligt en of zij hun bod nog willen verhogen. Doen ze dat niet dan gaan we met partij 2 in zee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

En als er een beter bod zou komen, dan partij 2 hetzelfde vragen en die met een eventueel hoger bod mooi het huis laten kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Rohem schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:31:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

De makelaar (en wij ook) zijn eigenlijk wel een beetje klaar met partij 1. Maar als je het puur zakelijk bekijkt liggen er gewoon twee goede voorstellen op tafel nu.

We hebben daarom de makelaar gezegd partij 1 te informeren dat er een nog een voorstel ligt en of zij hun bod nog willen verhogen. Doen ze dat niet dan gaan we met partij 2 in zee.
Heb je nog een getekend koopcontract met partij 1?
Zo ja dan kunnen ze je er aan houden.
Zolang dit niet officieel ontbonden is is het gewoon een bindend koopcontract en heb je leveringsverplichting.
Ik heb gelezen dat ze wilden ontbinden vanwege financiering maar heb je dit ook daadwerkelijk ontbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
dit zou ik enorm gebruiken. Koper 1 moet met hoger bod komen anders naar 2.. Ik zou met 1 liever niet meer in zee gaan. @Rohem

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
Geen idee of het volgens de regeltjes mag, maar ik zou de makelaar beide laten bellen en laten zeggen dat er 2x exact hetzelfde bod incl voorwaarden ligt en of beide partijen hun bod nog een keer willen herzien.

Gunning dan aan de hoogste bieder. Nogmaals, verkocht is verkocht en een paar duizend extra is toch lekker :)

Leuk dat de makelaar ook klaar is met partij 1, maar het is voor een makelaar soms ook wel eens goed als een huis niet als een zoet broodje gaat en hij moet werken voor z'n centen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

B-Real schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:04:
Leuk dat de makelaar ook klaar is met partij 1, maar het is voor een makelaar soms ook wel eens goed als een huis niet als een zoet broodje gaat en hij moet werken voor z'n centen :P
En er wellicht (afhankelijk van de afspraken) nog wat extra voor krijgt bij een hoger verkoopbedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
Hier inmiddels verkocht (ovb). Het heeft lang geduurd, en zodra de ovb weg is zal ik zeker mijn verhaal delen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Wceend schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:41:
[...]

Heb je nog een getekend koopcontract met partij 1?
Zo ja dan kunnen ze je er aan houden.
Zolang dit niet officieel ontbonden is is het gewoon een bindend koopcontract en heb je leveringsverplichting.
Ik heb gelezen dat ze wilden ontbinden vanwege financiering maar heb je dit ook daadwerkelijk ontbonden?
Nee, deze is vorige week maandag officieel ontbonden. Paar dagen daarna hadden ze een koper voor hun eigen huis en toen kon het ineens wel 8)7

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rohem
mevrouwKees_1 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:57:
dit zou ik enorm gebruiken. Koper 1 moet met hoger bod komen anders naar 2.. Ik zou met 1 liever niet meer in zee gaan. @Rohem
Dit is ook precies wat we gedaan hebben :) Koper 1 heeft nog een kans gehad, maar die hadden ons al gevraagd om nog vandaag af te wachten. Ze moesten nog opnieuw met de financieel adviseur in gesprek, maar dit ging pas einde dag (17.00 uur) gebeuren. Dus we hadden dan sowieso nog weer tot morgen moeten wachten. Ze hebben genoeg kansen gehad en ook sinds afgelopen vrijdag nog weer om hun bod te herzien.

Daarom vanmorgen knoop doorgehakt om met koper 2 in zee te gaan. Koopovereenkomst wordt nu opgesteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
Rohem schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:54:
[...]

Dit is ook precies wat we gedaan hebben :) Koper 1 heeft nog een kans gehad, maar die hadden ons al gevraagd om nog vandaag af te wachten. Ze moesten nog opnieuw met de financieel adviseur in gesprek, maar dit ging pas einde dag (17.00 uur) gebeuren. Dus we hadden dan sowieso nog weer tot morgen moeten wachten. Ze hebben genoeg kansen gehad en ook sinds afgelopen vrijdag nog weer om hun bod te herzien.

Daarom vanmorgen knoop doorgehakt om met koper 2 in zee te gaan. Koopovereenkomst wordt nu opgesteld :)
Groot gelijk. Men roept wel, emoties uitzetten, dat kost geld!
Maar rust in je kop is onbetaalbaar :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
Heel goed.. Dat geneuzel van no. 1.. Waarom weer om tafel met je financieel adviseur..als je nu nog niet weet wat je kunt lenen.. dan zijn er vast lijken uit de kast gekomen.. Fijn @Rohem hoop dat het nu wel goed gaat

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Rohem schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:54:
[...]

Wat een stel pannenkoeken. En ik kan het weten :+. Begrijpelijk dat je met 2 in zee bent gegaan. Als zij nu nog met een financieel adviseur moeten zitten zal het opnieuw kantje boord zijn. Dat gezeik wil je niet nogmaals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustC
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09 16:13
Gelukkig niet de enigste die deze rare praktijken mee maakt.

Wij hadden hetzelfde met koper 1 die ook nog eens afzag van zijn bod zonder financieel voorbehoud en doodleuk zegt dat hij een week later wil met voorbehoud met allemaal klusjes aan het huis die gebeurd moeten zijn.

Wij hebben het lekker aan een jong stel gegund die direct al super enthousiast waren en stuk betrouwbaarder over kwamen.

Nu nog even afwachten tot de hypotheek van ze rond is en dan kunnen we keuken etc gaan uit zoeken :)

[ Voor 6% gewijzigd door JustC op 20-01-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Handig ook. zo'n koper die in de huidige tijd allerhande 'eisen' heeft, terwijl hij/zij zou moeten weten dat andere kopers staan te trappelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Rzaan schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:48:
Handig ook. zo'n koper die in de huidige tijd allerhande 'eisen' heeft, terwijl hij/zij zou moeten weten dat andere kopers staan te trappelen.
Nouja, je kunt het proberen natuurlijk. Vooral als je flink overboden hebt en daardoor geen cent meer hebt, mag je proberen om nog wat klusjes gedaan te krijgen. Kan je een paar duizend euro schelen én de nodige tijd.
Echter, moet je dat dan wel op tafel hebben liggen bij het doen van je bod, en niet daarna ermee op de proppen komen. Ik zou met die randvoorwaarden ook snel klaar zijn: ik lever het netjes op, maar klussen doe je maar mooi zelf. Tenzij je me 2k betaalt om een muurtje te sausen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik zal me hier ook melden.

Mijn bedoeling was eerst om mijn huidige woning aan te houden en te verhuren, maar de directe opbrengst is zoveel hoger in relatie tot de huuropbrengsten, dat ik hem toch maar te koop zet en maar op zoek ga naar wat alternatieve beleggingen.

De overdracht van m'n nieuwe woning is medio augustus. Verhuizing is begin/medio september. Plan is daarom om mijn woning begin mei te koop te zetten, om zo een vrij snelle levering te kunnen hebben. Het is een typische starterswoning voor een stel, naar mijn mening is snel kunnen leveren dan wel een pre.

Nu is het wel zo dat ik de eerste buurvrouw die er lucht van had gekregen dat we gingen verhuizen, al aan de deur had. Haar broertje zocht nog een woning en had wel interesse, of we dat niet onderling konden regelen... Zo verwacht er nog wel een paar.

In deze markt ben ik daar niet zo zeker van. Een makelaar kost uiteraard wel geld, maar ze doen er ook wat voor (fotoreportage, plaatsing op funda, kijkdagen regelen, etc.). Ik denk dat ik daar uiteindelijk veel meer aan over kan houden.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Wij zitten met precies hetzelfde.....
Wij tekenen binnenkort in ons dorp een nieuwbouwproject (oplevering ergens Q1 2022) en een week nadat we dit mondelinge toezegde belde de eerste en een paar weken erna nog een.

We zijn het er nu wel over eens dat we proberen om het op deze manier rond te krijgen waarbij onze voorwaarden (verhuizen na oplevering nieuwe woning) en een goed bod er aan ten grondslag liggen. Dat scheelt os erg veel "funda gedoe" vwb beetje op orde krijgen van het huis, dan foto's maken en een dag of twee/drie bezichtigingen en natuurlijk een klein beetje onzekerheid omdat je pas over ruim een half jaar weet wat je voor je huidige woning krijgt.
Tsja je huis over een half jaar te koop zetten zal waarschijnlijk resulteren in weer een hogere vraagprijs, maar wij gaan eerst even bekijken hoever we op deze manier gaan komen zoals ik hierboven beschreef.

En dan calculeren we in dat we waarschijnlijk niet de hoofdprijs ontvangen (maar dat zul je nooit weten natuurlijk), maar het scheelt gewoon veel gedoe en zeker als we mogen blijven zitten tot na de oplevering van onze nieuwe woning zou dat heel fijn zijn!

[ Voor 12% gewijzigd door ChUcKiE op 02-02-2021 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Vrienden van ons waren ook bereid hun woning onderhands te verkopen aan een geïnteresseerde, voor 215K. Dat ging uiteindelijk niet door, want de potentiële kopers haakten af.

Uiteindelijk via een makelaar in de verkoop en er 242K voor gekregen. + 12,5%.

Door dat soort verhalen ben ik erg terughoudend om het onderhands te verkopen, daar wil ik best even de boel voor opruimen en poetsen...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:58
JanHenk schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:10:
Ik zal me hier ook melden.

Mijn bedoeling was eerst om mijn huidige woning aan te houden en te verhuren, maar de directe opbrengst is zoveel hoger in relatie tot de huuropbrengsten, dat ik hem toch maar te koop zet en maar op zoek ga naar wat alternatieve beleggingen.

De overdracht van m'n nieuwe woning is medio augustus. Verhuizing is begin/medio september. Plan is daarom om mijn woning begin mei te koop te zetten, om zo een vrij snelle levering te kunnen hebben. Het is een typische starterswoning voor een stel, naar mijn mening is snel kunnen leveren dan wel een pre.

Nu is het wel zo dat ik de eerste buurvrouw die er lucht van had gekregen dat we gingen verhuizen, al aan de deur had. Haar broertje zocht nog een woning en had wel interesse, of we dat niet onderling konden regelen... Zo verwacht er nog wel een paar.

In deze markt ben ik daar niet zo zeker van. Een makelaar kost uiteraard wel geld, maar ze doen er ook wat voor (fotoreportage, plaatsing op funda, kijkdagen regelen, etc.). Ik denk dat ik daar uiteindelijk veel meer aan over kan houden.
Ik weet niet of allemaal standaard woningen / appartementen zijn in de buurt. Anders zou ik tzt een paar makelaars langs laten komen en even checken waarvoor de rest in buurt is verkocht via Walter of het kadaster. De staat en afwerking moet wel vergelijkbaar zijn. Dan zou ik dat minimaal vragen bij onderhandse verkoop, wel genivelleerd naar het dan huidige prijspijl.

Mijn ervaring is wel dat de onderhandse kopers wel koopjesjagers zijn. Zo werden we voor gek verklaard met onze vraagprijs en boden ze onder de vraagprijs, dit was zelfs lager dan de taxatiewaarde. Terwijl de vraagprijs iets onder de huidige verkoopprijzen lagen. Gevalletjes van de eerste keus hebben volgens mij niet helemaal begrijpen. Anyways dan konden we net zo goed een makelaar inschakelen en zou het meer opleveren met de makelaarskosten eraf.

Als je destijds het huis had gekocht voor de verhuur, had je het dan nu ook verkocht ivm de overwaarde? Snel geld klinkt interessant, maar ik verwacht dat verhuur op de lange termijn rendabeler is. Maar is en blijft altijd een gok. Wij hebben ook een huis in de verhuur en deze waarde is bijna verdubbelt ten opzichte van de aankoopprijs. Ja, dit is ongeveer 10 jaar huur. Stel het huis halveert weer in waarde spelen we nog breakeven. Maar met het oog op een minimale verhuurperiode van 25 jaar verwacht ik dat dit rendabeler zal zijn.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Pagina: 1 ... 92 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.