Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 91 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

Dus dat. Bedenk zelf: waarom zou de courtage van een tussenwoning van 160m2 van 700k in het Zeeheldenkwartier meer moeten zijn dan bij een tussenwoning van 160 m2 in Ypenburg van 500k.
Wat de makelaar doet is voornamelijk verwachtingsmanagement. De courtage van de makelaar gaat doorgaans omhoog bij factoren die vooraf al aanleiding geven om een hogere tijdsbesteding te verwachten. Dat kan bij de wat uniekere woningen zijn (rare vormen, ongunstige locatie, veel te grote oppervlakten), misschien buitengebied (ook al loopt het hier in de regio ook in het buitengebied storm) of een opdrachtgever met veel te hoge verwachtingen. Als je zelf weet dat je een tien-in-een-dozijnwoning hebt en je prijsverwachting realistisch is, is er geen enkele reden om meer dan 5000 courtage moet betalen.

Dat wil niet zeggen dat ik boter op m'n hoofd heb. Als ik de klant vraag hoeveel courtage hij in gedachten heeft en hij zelf al 1% op 700k voorstelt, wie ben ik dan om daar tegen in te gaan... O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Kju op 09-12-2020 09:09 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-09 16:42

Rzaan

Altijd zoekende

Woordkunstenaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
ChUcKiE schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:50:
[...]

Ik zou persoonlijk zoiets nooit doen en zeker niet met zo'n huiswaarde, waarschijnlijk specifiek segment.
En het is gewoon dat je nooit vooraf met zekerheid kunt zeggen dat de makelaar meer waard is dan dat het oplevert. Maar dan heeft er in ieder geval iemand naar gekeken die er verstand van heeft, die ervaring heeft, klantenkring kent en tips kan verschaffen, zeker als het net wat anders loopt dan je verwacht (teveel of te weinig animo)...scheelt natuurlijk ook enorm veel tijd.
Dat is misschien wel waar in normale omstandigheden, maar als je ziet hoe makkelijk woningen nu verkopen.....
Kju schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:51:
[...]

Met alle respect maar als jij denkt dat een makelaar 10k moet kosten zou ik een internetmakelaar zeker niet aanraden. FYI: een makelaar zal je ongeveer 3000 tot 5000 moeten kosten. De prijs is afhankelijk van de te verwachten tijdsbesteding. Het is helemaal afhankelijk van het object.
Met alle respect, maar als jij denkt dat je met 3000 weg komt bij een 700k+ woning in omgeving Amsterdam dan heb je echt geen idee waar je het over hebt. Voor mijn vorige woning was ik al 5000 kwijt en die was zo'n 325k en dat was nog niet eens de duurste makelaar.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

YoshiBignose schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:42:
Zat een beetje te denken om m'n huis verkopen maar is misschien wel rond de 700k waard dus als ik het hier zo lees kan me dat zo 10k kosten. Ik vind dat vrij veel geld en mijn ervaringen die ik heb met makelaars is dat ze dat zeker niet verdienen. Hebben mensen hier dat zelfverkopen of makelaarsland weleens geprobeerd? Dan doe je dus zelf de bezichtigingen en betaal je ze maar een duizendje of twee.
Als ik een woning te koop zie staan bij een internet makelaar denk ik altijd waar heeft de verkoper nog meer op bezuinigd.

Zeker vanaf het midden segment (waar jouw woning in valt) zou ik nooit de indruk wekken dat je goedkoop uit wilt zijn.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:22

HellBeast

Oh My GoT!

Sport_Life schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:11:
[...]

Als ik een woning te koop zie staan bij een internet makelaar denk ik altijd waar heeft de verkoper nog meer op bezuinigd.

Zeker vanaf het midden segment (waar jouw woning in valt) zou ik nooit de indruk wekken dat je goedkoop uit wilt zijn.
Volledig mee eens. Het is perceptie. Ja het kost veel geld. Maar zoek een goede uit en haalt die het onderste uit de kan, dan is het wel terugverdiend.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

@YoshiBignose ik denk dat je je een beetje vergist. 3K zal iets aan de lage kant zitten maar 5K moet echt wel lukken. Het aanbod droogt op, makelaars beconcurreren elkaar, leadgenerators verdienen bakken met geld met leads die ze aan 5 partijen tegelijk verkopen. Natuurlijk zijn de populairdere kantoren in staat om meer te vragen dan normaal maar er zijn genoeg kleinere kantoren die dezelfde of betere kwaliteit leveren voor minder.
Nu is Amsterdam sowieso een aparte markt t.o.v. de rest van Nederland maar vraag maar eens wat offertes op bij Trustoo ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Kju schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:20:
@YoshiBignose leadgenerators verdienen bakken met geld met leads die ze aan 5 partijen tegelijk verkopen.
Kun je dit wat toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Al die makelaars, die krijgen hun opdrachten niet alleen via doorverwijzingen of de voetbal- of hockeyclub. Ze betalen voor leads bij vergelijkingssites zoals makelaarvergelijk en trustoo enzo. Die leads kosten geld en ze zijn nooit exclusief. Dus als jij een aanvraag doet gaat die uit naar 4 of 5 kantoren die dan allemaal een offerte uitbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomonic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 09:38
Courtage die mijn makelaar hanteerde was 1.82% + €500 funda/foto kosten veruit de hoogste van alle makelaars. Maar wat ik ook wist is dat deze makelaar 4 andere huizen in hetzelfde blok heeft verkocht voor best wel hoge prijs (toevallig allemaal beleggers).

Ze gaven ook aan het hoogst te zijn, maar de verkoopprijs is gemiddeld ook hoger. Ik ben dus met hen in zee gegaan, puur i.v.m. de connecties die ze hadden. Aan het einde v/d rit heb ik er €17.500 meer voor gekregen dan wat ik HOOPTE eruit te willen halen. Misschien was het met een andere makelaar ook wel gelukt, maar misschien ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:58
Tomonic schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:07:
Courtage die mijn makelaar hanteerde was 1.82% + €500 funda/foto kosten veruit de hoogste van alle makelaars. Maar wat ik ook wist is dat deze makelaar 4 andere huizen in hetzelfde blok heeft verkocht voor best wel hoge prijs (toevallig allemaal beleggers).

Ze gaven ook aan het hoogst te zijn, maar de verkoopprijs is gemiddeld ook hoger. Ik ben dus met hen in zee gegaan, puur i.v.m. de connecties die ze hadden. Aan het einde v/d rit heb ik er €17.500 meer voor gekregen dan wat ik HOOPTE eruit te willen halen. Misschien was het met een andere makelaar ook wel gelukt, maar misschien ook weer niet.
Dat weet je nooit. Uiteindelijk gaat er om als jij er tevreden mee bent.
Zelf denk ik dat er nog maar weinig onderhandeld wordt en er in de huidige tijd gelijk een finaalbod neergelegd wordt. Die beleggers hadden hun weg denk ik ook wel gevonden via Funda als deze nog niet in het bestand van de makelaar stonden. Dus dan zou de makelaar dus eigenlijk niet veel uit mogen maken.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Morpheusk schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:06:
[...]

Dat weet je nooit. Uiteindelijk gaat er om als jij er tevreden mee bent.
Zelf denk ik dat er nog maar weinig onderhandeld wordt en er in de huidige tijd gelijk een finaalbod neergelegd wordt. Die beleggers hadden hun weg denk ik ook wel gevonden via Funda als deze nog niet in het bestand van de makelaar stonden. Dus dan zou de makelaar dus eigenlijk niet veel uit mogen maken.
Reden te meer dat je (juist in deze tijd) gewoon niet teveel geld uit moet geven aan een makelaar. @Sport_Life heeft het hierboven over 'de indruk wekken dat je goedkoop uit wil zijn', daar heeft hij wellicht een punt maar dat neemt niet weg dat in de huidige woningmarkt je bij wijze van spreken zelf een A4'tje aan je ruit kunt plakken en morgen staan de kopers al aan de deur...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Harrie_ schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:09:
[...]

Reden te meer dat je (juist in deze tijd) gewoon niet teveel geld uit moet geven aan een makelaar. @Sport_Life heeft het hierboven over 'de indruk wekken dat je goedkoop uit wil zijn', daar heeft hij wellicht een punt maar dat neemt niet weg dat in de huidige woningmarkt je bij wijze van spreken een zelf een A4'tje aan je ruit kunt plakken en morgen staan de kopers al aan de deur...
Daarnaast heb je wel het gevaar dat je niet je woning moet onderschatten qua prijs. Dus gedegen onderzoek is wel handig, maar dat kan je doen door een aantal makelaars te laten komen. Maar dan nog zelfs een aantal makelaars zullen deze voorzichter inschatten, want een prijs flink boven de vraagprijs verkocht klinkt natuurlijk een stuk beter.

Hier zelf ook een investeerder over de vloer gehad. Die kwam er gelijk hard in dat de vraagprijs veels te hoog was, omdat er een vergelijkbare woning voor 15k a 25k lager beschikbaar kwam qua vraagprijs. Maar goed wij wisten wel dat je die woning natuurlijk nooit ging krijgen voor die vraagprijs, hij wellicht ook wel. In ieder geval wij hebben hem veel succes gewenst en deze kwam na een maand op hangende pootjes terug. De gunfactor was weg en hij had zijn kans verkeken waar die eerst als eerste de optie had ;). Inmiddels na die maand gingen diezelfde huizen weg voor boven onze initiële vraagprijs.

Je moet dus wel zin hebben in dat soort spelletjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Morpheusk op 09-12-2020 15:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Al had hij mijn hond beledigd, of gezegd dat ie zelden zo'n lelijk schilderij in iemand's huis gezien heeft... wie het hoogste biedt krijgt mijn huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
Sport_Life schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:11:
[...]

Nou ja het is niet per se dat het me om het geld gaat, maar ik gun het een makelaar gewoon niet voor het werk dat ze doen. Heb al met genoeg makelaars te maken gehad, zowel voor prive als zakelijke panden en het zijn altijd dwazen. En zo'n internet makelaar doet eigenlijk bijna hetzelfde behalve dat ze niet de bezichtigingen doen, als ik het goed begreep. Nou iedereen is vast weleens op een bezichtiging geweest en wat de gemiddelde makelaar daar doet is echt niet interessant.
Kju schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:20:
@YoshiBignose ik denk dat je je een beetje vergist. 3K zal iets aan de lage kant zitten maar 5K moet echt wel lukken. Het aanbod droogt op, makelaars beconcurreren elkaar, leadgenerators verdienen bakken met geld met leads die ze aan 5 partijen tegelijk verkopen. Natuurlijk zijn de populairdere kantoren in staat om meer te vragen dan normaal maar er zijn genoeg kleinere kantoren die dezelfde of betere kwaliteit leveren voor minder.
Nu is Amsterdam sowieso een aparte markt t.o.v. de rest van Nederland maar vraag maar eens wat offertes op bij Trustoo ofzo.
Oke dat verbaast me wel maar goed dat maakt het wat minder erg. Ik twijfel nog om te verkopen of misschien verhuren of te blijven wonen maar dat is weer een ander verhaal. Misschien dat ik m'n huis gewoon voor aan redelijk hoge vraagprijs aanbiedt en hopen dat er iemand hapt. Zo niet, dan blijf ik er wonen :9 Heb wel begrepen dat als je huis een paar maanden te koop staat dat het dan een slechte naam krijgt dus dat heb je liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

YoshiBignose schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:34:
[...]
Heb wel begrepen dat als je huis een paar maanden te koop staat dat het dan een slechte naam krijgt dus dat heb je liever niet.
Nou dat valt wel mee, het is meer dat in het begin op Funda de woning veel vaker bekeken wordt. Als de woning vervolgens langere tijd te koop staat dan krijg (zeker in deze tijd) snel dat potentiële kopers de prijs te hoog vinden of het idee hebben dat er iets mis is met woning (anders was de woning wel verkocht natuurlijk). Als je m na een periode x weer offline haalt wees je er dan van bewust dat verschillende websites de verkopen en foto's van Funda indexeren. Ga je een jaar na dato weer opnieuw je woning te koop zetten dan kunnen mensen via google vinden dat je vorig jaar je huis kennelijk niet verkocht kreeg voor vraagprijs x. Dat is prima te voorkomen maar dan zul je die websites moeten gaan mailen met het verzoek om die informatie offline te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Ruudzaan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:33:
Al had hij mijn hond beledigd, of gezegd dat ie zelden zo'n lelijk schilderij in iemand's huis gezien heeft... wie het hoogste biedt krijgt mijn huis.
Dat mag, maar niet iedereen heeft dezelfde principes voor een paar k. Via makelaar ging het net zoveel of meer opbrengen, dus die gok durfden wij wel aan. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Morpheusk op 09-12-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
YoshiBignose schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:34:[...]Nou ja het is niet per se dat het me om het geld gaat, maar ik gun het een makelaar gewoon niet voor het werk dat ze doen.
Dat blijft voor een ieder een afweging. Vergeet niet dat je via een internetmakelaar ook een hoop werk hebt, en die kost natuurlijk ook geld, ik heb het ook eens gedaan via Makelaarsland. Je moet zorgen voor de juiste kadastrale documenten, zelf foto's (laten) maken, al dan niet met plattegrond, zelf een verhaal schrijven, afspraken inplannen, bezichtigingen doen, vraag en antwoord verzorgen, de onderhandelingen voeren, oplevering doen. De internetmakelaar zet jouw verhaal met jouw foto's op Funda, ontvangt de biedingen en zal je helpen met de koopakte, daar houdt het wel op. Voor iedereen een afweging dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
coazter schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:57:
[...]

Dat blijft voor een ieder een afweging. Vergeet niet dat je via een internetmakelaar ook een hoop werk hebt, en die kost natuurlijk ook geld, ik heb het ook eens gedaan via Makelaarsland. Je moet zorgen voor de juiste kadastrale documenten, zelf foto's (laten) maken, al dan niet met plattegrond, zelf een verhaal schrijven, afspraken inplannen, bezichtigingen doen, vraag en antwoord verzorgen, de onderhandelingen voeren, oplevering doen. De internetmakelaar zet jouw verhaal met jouw foto's op Funda, ontvangt de biedingen en zal je helpen met de koopakte, daar houdt het wel op. Voor iedereen een afweging dus.
Ja inderdaad. Als ik nu bij makelaarsland kijk dan zie ik dat ze alles doen behalve bezichtiging, dus ook de foto's en dat ze alsnog 3k+ vragen. Maar misschien valt dat te overleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@YoshiBignose 3k voor het volledige pakket (incl. bezichtigingen), € 1700 (€ 1295 + € 395 opstartkosten) voor het pakket zonder bezichtigingen.

Van de website van Makelaarsland:
Verkoop Actief
Jij de bezichtigingen, wij de rest voor € 1.290*
  • Wij doen de woningopname
  • Wij voeren een complete juridische check uit
  • Wij adviseren de beste strategie en vraagprijs
  • Wij verzorgen een professionele fotopresentatie
  • Wij meten de woning in en maken de plattegronden
  • Wij voeren voor jou de onderhandelingen
  • Wij stellen de koopovereenkomst op
  • Wij verzorgen de volledige afhandeling
* excl. opstartkosten
Ik heb zelf ook mijn woning verkocht via Makelaarsland inmiddels bijna 4 jaar geleden en ook toen zat er plattegronden, voeren van onderhandelingen, kadastrale stukken verzorgen, etc. allemaal bij in. Ik was toentertijd € 1750,- kwijt all-in (bovenstaande pakket in feite). Hoe @coazter erbij komt dat je dit allemaal zelf moet doen is mij dus een raadsel. Ik heb toentertijd alleen maar zelf een tekst hoeven schrijven voor op Funda en de bezichtigingen zelf moeten doen en dat was het eigenlijk wel.

@coazter Je geeft aan zelf ook eens je woning verkocht te hebben via Makelaarsland, maar je verhaal spoort geenszins met de werkelijkheid. Loop je dit verhaal nu uit je duim te zuigen? :|

[ Voor 17% gewijzigd door Harrie_ op 09-12-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:44
Mijn vrouw had zelfs bij Makelaarsland een pakket van iets van 800 euro afgenomen met geloof ik alleen Funda, inmeten en foto's. Met de kennis van nu zou ik voor het pakket van @Harrie_ zijn gegaan. De onderhandelingen waren geen probleem, maar het zelf opstellen van de koopovereenkomst was nog wel een (nauwkeurig) klusje.

Edit: sorry, het was JAAP.nl, maar goed daarna heeft ze alles gewoon volgens het meegeleverde boekje gedaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Magpie op 09-12-2020 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Magpie schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:39:
Mijn vrouw had zelfs bij Makelaarsland een pakket van iets van 800 euro afgenomen met geloof ik alleen Funda, inmeten en foto's. Met de kennis van nu zou ik voor het pakket van @Harrie_ zijn gegaan. De onderhandelingen waren geen probleem, maar het zelf opstellen van de koopovereenkomst was nog wel een (nauwkeurig) klusje.
Daar moet je inderdaad maar zin in hebben, dat gezegd hebbende; de meeste makelaars gebruiken ook gewoon een modelovereenkomst waar wat data, personalia en lijst van overname in worden aangepast.

Uiteindelijk moet iedereen doen waar hij of zij zich prettig bij voelt, maar als het om Makelaarsland / een internetmakelaar gaat vind ik het wel van belang dat we de feiten op orde hebben. We hebben hier op het forum daar al vaker over gediscussieerd en klaarblijkelijk hebben een hoop mensen een mening over 'de internetmakelaar' zonder enig besef wat die nu wel en niet voor je regelt en tegen welke prijs. Om de een of andere reden denken een hoop mensen dat de internetmakelaar alleen een Funda-advertentie voor je regelt en dat je voor de rest alles zelf moet doen, terwijl dat dus in de praktijk helemaal niet waar is.

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
[b]Harrie_ in "Ervaringen met het verkopen van je woning"@coazter Je geeft aan zelf ook eens je woning verkocht te hebben via Makelaarsland, maar je verhaal spoort geenszins met de werkelijkheid. Loop je dit verhaal nu uit je duim te zuigen? :|
Het is zeker wel de werkelijkheid. Het lijkt erop dat het pakket gewijzigd is, want woningpresentatie maakte bij ons geen deel uit van het pakket. We hebben zelf de woningpresentatie moeten verzorgen bij ons pakket. Dat was optioneel. Dus zelf foto's, zorgen voor plattegronden (ben ik nog voor op het gemeentehuis geweest), zelf de tekst moeten aanleveren, dat was allemaal geen onderdeel. Er is ook niemand langs geweest voor een woningopname, alles ging telefonisch en via hun site (uploaden van documenten). Dus prima dat ze dit nu wel doen, maar dit was zeer zeker niet altijd zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Als ik al met een makelaar in zee zou gaan, schrijf ik zelf mijn tekst.
Want wat ik voorbij zie komen is meestal niet veel soeps.
En schrijvers van open deuren als 'leven als God in Frankrijk' zouden in een omgebouwde container gefolterd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:37
Rohem schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:55:
[...]

Vrijdagmiddag om 16.00 uur belde de makelaar dat er al 3 bezichtigingen gepland stonden. En ze verwachten na het weekend nog wel wat meer reacties. Dinsdagmorgen de eerste ronde d:)b
Een kleine update. We hebben op 5 november een bod geaccepteerd. Goed voorstel gehad en we kunnen blijven zitten tot juli volgend jaar, dan verwachten we onze toekomstige woning klaar te hebben :) . Een week later de koopovereenkomst getekend. In eerste instantie stond in de concept versie dat de kopers voorbehoud financiering hadden tot 21 december, met de bankgarantie een week later. Ze vroegen direct al of dit een week langer kon. Dus t/m 28 december, met de bankgarantie op 4 januari. Hier zijn we mee akkoord gegaan..

Nu nam vanmorgen de makelaar contact op dat de kopers 4 weken uitstel vroegen omdat ze nog niets van de bank gehoord hadden en hun huidige huis nog niet verkocht hebben (1,5 week te koop) |:( .
Dat laatste vonden we een kulargument, dan hadden ze dat maar als voorbehoud mee moeten nemen. En daarbij bestaan er overbruggingshypotheken, want dat is precies wat wij ook gedaan hebben. In overleg met de makelaar hebben we 2 weken gedaan, dat wordt voorgesteld aan de kopers. Ik ben benieuwd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:47
ben benieuwd wat er was gebeurd als je 'nee' had gezegd

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Bockelaar schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:51:
ben benieuwd wat er was gebeurd als je 'nee' had gezegd
Dat zullen we denk ik nooit weten :X

Op zich zijn we niet de moeilijkste mensen daarin en we hebben de kopers al gesproken en zien dat wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
YoshiBignose schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:59:
Met alle respect, maar als jij denkt dat je met 3000 weg komt bij een 700k+ woning in omgeving Amsterdam dan heb je echt geen idee waar je het over hebt. Voor mijn vorige woning was ik al 5000 kwijt en die was zo'n 325k en dat was nog niet eens de duurste makelaar.
De makelaar waar wij ons huis nu kopen rekent een vast bedrag EUR 3450, ongeacht de verkoopprijs. (Woning die we kopen is rond de 600K.) Dat is all-in (foto, video, funda, etc.) Maar goed, dat is Flevoland, inderdaad geen Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig net de factuur van de makelaar voorbij zien komen bij de concept eindafrekening van de notaris. Was ruim 3600 euro voor de makelaar op een huis van ongeveer 3 ton. Vooraf geen opstartkosten betaald. Maar het belangrijkste: hij heeft geleverd wat hij beloofde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ruudzaan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:57:
Als ik al met een makelaar in zee zou gaan, schrijf ik zelf mijn tekst.
Want wat ik voorbij zie komen is meestal niet veel soeps.
En schrijvers van open deuren als 'leven als God in Frankrijk' zouden in een omgebouwde container gefolterd moeten worden.
Locatie, locatie, locatie! Wow, wat een woning. Als je binnenstapt valt meteen de royale living op.

60m2 appartement in diemen zuid :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43

paQ

1.25% inclusief promotie, foto's plattegrond, funda enz enz, is dus geen heel vervelende deal?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
paQ schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:35:
1.25% inclusief promotie, foto's plattegrond, funda enz enz, is dus geen heel vervelende deal?
Indien inclusief BTW, dan zeker niet als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Rohem schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:16:
[...]

Dat zullen we denk ik nooit weten :X

Op zich zijn we niet de moeilijkste mensen daarin en we hebben de kopers al gesproken en zien dat wel goed komen.
Ze zijn akkoord gegaan met de termijn van twee weken. Mijn vrouw kreeg nog wel een appje daarna dat ze nog wel wilden toelichten waarom ze dat vroegen, mochten we het niet snappen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43

paQ

dat is incl BTW ja.
De courtage bedraagt bij verkoop 1.25 % inclusief BTW van de verkoopprijs. Deze kosten worden voldaan bij overdracht van de woning bij de notaris.

De presentatiekosten van € 484,00 inclusief BTW kan ik u gratis aanbieden.

In de presentatiekosten zijn begrepen:

- Brochure met aantrekkelijke verkooptekst
- Professionele fotopresentatie door vastgoedfotograaf
- Plattegronden in 2d formaat
- Onbeperkte plaatsing op woningwebsites (o.a. Funda)
- Onbeperkte plaatsing op website Greveling Makelaardij
- Twitter en Facebook vermelding (inclusief "vooraankondiging")
- Plaatsing in de winkeletalage
- Tuinbord of raamdriehoek indien gewenst

Wij adviseren om alleen een fotoreportgage van de woning te maken en deze zo te presenteren dat potentiele kopers nieuwsgierig worden en een afspraak maken om de woning te bezichtigen.
De woning moet worden “beleefd” en dit kan alleen door een bezoek aan de woning.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Ik heb eerder dit jaar ook mijn woning verkocht
via een makelaar (appartement vraagprijs 350k Amsterdam-zuid). Ik heb nog nooit zoveel spijt gehad. Mijn makelaar deed gewoon haar werk goed en alles volgens het boekje. Maar als ik zie hoe weinig werk het was voel ik me echt genaaid. Vooral voor de woning die ik wilde verkopen had ik ECHT geen makelaar nodig. Ik heb spijt dat ik heb geluisterd naar de mensen die zeiden dat ik het niet zelf moest doen. Vooral in deze huizenmarkt worden de makelaars echt slapend rijk.

Ik denk niet dat er meer dan 12 uur is besteed aan mijn woning door de makelaar, maar wel €4000 in haar zak gestoken. Ik vind dat echt iets te makkelijk verdiend sorry.

En ik heb het afgelopen jaar veel woningen bezichtigd de verkoper die het op de meest professionele manier aanpakte was een dame die zelf haar huis verkocht. Ik heb haar zelfs een compliment gegeven daarover. Een makelaar is dus niet altijd beter.

En eerlijk gezegd vond ik het helemaal niet fijn dat ze als schakel zat tussen mij en de kopers. Ik had liever zelf de onderhandelingen gedaan. De bezichtigingen trouwens ook.

[ Voor 14% gewijzigd door Yaa87 op 21-12-2020 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:51
Yaa87 schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:03:
Ik heb eerder dit jaar ook mijn woning verkocht
via een makelaar (appartement vraagprijs 350k Amsterdam-zuid). Ik heb nog nooit zoveel spijt gehad. Mijn makelaar deed gewoon haar werk goed en alles volgens het boekje. Maar als ik zie hoe weinig werk het was voel ik me echt genaaid. Vooral voor de woning die ik wilde verkopen had ik ECHT geen makelaar nodig. Ik heb spijt dat ik heb geluisterd naar de mensen die zeiden dat ik het niet zelf moest doen. Vooral in deze huizenmarkt worden de makelaars echt slapend rijk.

Ik denk niet dat er meer dan 12 uur is besteed aan mijn woning door de makelaar, maar wel €4000 in haar zak gestoken. Ik vind dat echt iets te makkelijk verdiend sorry.

En ik heb het afgelopen jaar veel woningen bezichtigd de verkoper die het op de meest professionele manier aanpakte was een dame die zelf haar huis verkocht. Ik heb haar zelfs een compliment gegeven daarover. Een makelaar is dus niet altijd beter.

En eerlijk gezegd vond ik het helemaal niet fijn dat ze als schakel zat tussen mij en de kopers. Ik had liever zelf de onderhandelingen gedaan. De bezichtigingen trouwens ook.
tja dat geld wel voor meer beroepen :)

maar buiten dat ik vraag me af wat ze overhoud van die 4K ( zal nog veel zijn voor die 12 uur) en misschien verkoopt ze maar 1 woning in de 3 maanden vragen vragen vragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
dus eigenlijk is de strekking van je post dat je zelf niet voldoende onderzoek hebt gedaan voor de verkoop van je woning en daar nu spijt van hebt?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Bockelaar een van de problemen hierbij is dat er ook in dit topic mensen maar blijven roepen dat een makelaar zoveel meerwaarde heeft want die heeft o.a. "kennis van de lokale markt" en weet ik wat al niet meer. Ik heb het al vaker gezegd en zal het nog een keer zeggen; als je in de huidige markt je woning wil verkopen en je hebt een courante woning in een courante regio/gebied dan heb je ècht geen reguliere makelaar nodig. Maar een hoop mensen in dit topic blijven zichzelf wijsmaken dat die makelaar ook een hogere verkoopprijs oplevert dus dat het de moeite waard is. De realiteit is dat we het nooit objectief zullen kunnen vergelijken; wat zou een woning opgebracht hebben wanneer die zonder (reguliere) makelaar verkocht zou zou en vice versa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Toen wij onze huidige woning kochten, waren we juist blij dat de verkopende partij een verkoopmakelaar had. Dat was zo'n koekenbakker dat we sowieso 10K minder hebben betaald dan we van plan waren.
Hij kwam helemaal niet op voor de verkopers, onderhandelde niet, nada.
Heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:36
Harrie_ schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:37:
@Bockelaar een van de problemen hierbij is dat er ook in dit topic mensen maar blijven roepen dat een makelaar zoveel meerwaarde heeft want die heeft o.a. "kennis van de lokale markt" en weet ik wat al niet meer. Ik heb het al vaker gezegd en zal het nog een keer zeggen; als je in de huidige markt je woning wil verkopen en je hebt een courante woning in een courante regio/gebied dan heb je ècht geen reguliere makelaar nodig. Maar een hoop mensen in dit topic blijven zichzelf wijsmaken dat die makelaar ook een hogere verkoopprijs oplevert dus dat het de moeite waard is. De realiteit is dat we het nooit objectief zullen kunnen vergelijken; wat zou een woning opgebracht hebben wanneer die zonder (reguliere) makelaar verkocht zou zou en vice versa...
Of mensen hebben geen zin in rompslomp :) je gaat wel erg kort door de bocht.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
ja. en een auto repareren is ook simpel als je alleen de banden op hoeft te pompen. Je doet een hoop aannames waaronder je het zelf makkelijk kan. Dat klopt. Realiteit is dat alles regelen voor een hoop mensen te complex is of teveel tijd kost, of een combinatie van die twee. Daarnaast zijn veel mensen niet goed in staat om te onderhandelen. Ook lastige vragen, goede advertenties, mooie foto's, gebruik van een netwerk enzovoort vinden mensen lastig. Bezichtigingen plannen terwijl je een baan hebt, ook zo'n ding. En dan de tijd die je moet stoppen in allerlei ellende met contracten enzo. Ow en de realiteitszin bij een hoop mensen mbt waarde en kwaliteit van het bezit is ook ver te zoeken, een reality check bij jezelf uitvoeren is ook wat lastig soms :)

Maar goed: een nieuwbouw appartement in de binnenstad van Utrecht verkoopt idd zichzelf, het tochtige hok 4 hoog 3 achter langs het spoor in Ondiep met een partij schimmel en achterstallig onderhoud misschien wat minder makkelijk.

Let wel: in de huidige markt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:00

Koekfabriek

King Billy on the wall

Harrie_ schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:37:
Zonder deze hele discussie nogmaals te gaan voeren.

Vooral in een markt waarin fors overboden wordt is het lastig om als particulier de vraagprijs goed neer te zetten. Sinds wij hier wonen (3+ jaar) houd ik funda e.d. in de gaten. Maar je ziet de vraagprijs wel maar niet de uiteindelijke verkoopprijs (tuurlijk die kan je opvragen) en het verhaal achter de woning. Daar heeft een (lokale) makelaar gewoon echt meerwaarde. Onze verkoopmakelaar heeft de halve straat hier verkocht/aangekocht, overal in de wijk staan zijn bordjes maar hij kent de markt hier door en door. Zo had ik onze vraagprijs in het hoofd als uiteindelijke verkoopprijs (uiteindelijk veel hoger weggegaan).

Daarnaast bestaal je voor het "uit handen geven". Hij regelt de fotograaf, doet de bezichtigingsdagen, is beschikbaar voor vragen, doet de onderhandelingen, schrijft een "verkoopplan", controle contracten, eerste check op verkopers. Dat stuk service is voor mij (en velen anderen) het gewoon volledig waard.

Hadden wij ons huis "zelf" kunnen verkopen voor een goeie prijs? Ja zeker. Maar dit had een hoop meer werk, meer stress en meer gezeik op geleverd. Wat mij betreft is het 4k goed besteed maar die afweging is voor iedereen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Laatst online: 18-09 13:04
De 4K is een beetje te vergelijken met een verzekering. Gebruik je het niet is het duur, gebruik je het wel is het maar goed dat je het hebt. Snelle verkoop levert waarschijnlijk goed geld op voor de makelaar. Maar ook bij 50 bezichtigingen in een half jaar gaat zijn werk door. Dan is het fijn dat je niet in ene 15k moet betalen bijvoorbeeld.

Het ontlast en neemt voornamelijk zorgen weg in een vaak toch al drukke tijd met aankoop en verhuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Denk zeker dat een makelaar meerwaarde kan geven.
Maar dan is het wel van belang dat je een goede makelaar vind.
In al mijn huizenavonturen ben ik heel veel slechte tegengekomen.
Die zoektocht is nog het moeilijkste van het hele proces

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Martinusz schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:51:
[...]

Of mensen hebben geen zin in rompslomp :) je gaat wel erg kort door de bocht.
@Martinusz @Bockelaar @Koekfabriek Dat mensen geen zin hebben in rompslomp snap ik volkomen en het is natuurlijk aan iedereen vrij om zelf te bepalen of je daar zin in hebt en of je de kosten op vindt wegen tegen de baten.

Dat gezegd hebbende zie ik vaker reacties voorbij komen zoals die van @Yaa87 waarin mensen aangeven dat ze vinden dat de makelaar wel erg 'makkelijk' geld verdient met weinig doen. Mijn punt was meer dat ik de argumentatie m.b.t. "kennis van de lokale markt" e.d. erg overtrokken vind. Wanneer je 10 biedingen boven de vraagprijs krijgt/verwacht is het meer zaak dat je de vraagprijs juist positioneert. Daarvoor kun je natuurlijk makkelijk 3 lokale makelaars contacten voor een vrijblijvend gesprek om te horen welke vraagprijs zij zouden neerzetten. Neemt nog steeds niet weg dat je natuurlijk zin moet hebben in het hele 'geouwehoer' eromheen, maar ik betwijfel ten zeerste dat de 'reguliere makelaar' er een hogere prijs uitsleept op een woning waar de kopers op afkomen als vliegen op de... enfin, je snapt m'n punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:44
Het hangt er ook een beetje vanaf waar je vaardigheden liggen.

Zowel mijn vrouw als ik zijn als kantoortijgers gewend veel te regelen op het werk en met "papier te schuiven". Om die reden wisten we precies wat we zelf gingen doen (verkooptekst (v), bezichtigingen (v/m), onderhandelingen (v) en verkoopcontract/afwikkeling (m)) en wat we niet gingen doen (foto's) en wat we nodig hadden (Funda). Het meest lastige voor ons was de bepaling van de vraagprijs. Verder was er bij JAAP.nl een heel handig boekje, bijna een gebruiksaanwijzing met daarnaast veel tips. Gewoon opgevolgd en niet eigenwijs het wiel gaan uitvinden op dit voor ons onbekende terrein.

Een auto repareren zouden we nooit aan beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Laatst online: 00:00

Koekfabriek

King Billy on the wall

Rzaan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:59:
Denk zeker dat een makelaar meerwaarde kan geven.
Maar dan is het wel van belang dat je een goede makelaar vind.
In al mijn huizenavonturen ben ik heel veel slechte tegengekomen.
Die zoektocht is nog het moeilijkste van het hele proces
Dat is natuurlijk het geval met iedere professionaldie je inhuurt. Genoeg horrorverhalen voorbij zien komen over schilders, stucadors, IT'ers, garagisten etc..
Harrie_ schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:11:

Dat gezegd hebbende zie ik vaker reacties voorbij komen zoals die van @Yaa87 waarin mensen aangeven dat ze vinden dat de makelaar wel erg 'makkelijk' geld verdient met weinig doen. Mijn punt was meer dat ik de argumentatie m.b.t. "kennis van de lokale markt" e.d. erg overtrokken vind. Wanneer je 10 biedingen boven de vraagprijs krijgt/verwacht is het meer zaak dat je de vraagprijs juist positioneert. Daarvoor kun je natuurlijk makkelijk 3 lokale makelaars contacten voor een vrijblijvend gesprek om te horen welke vraagprijs zij zouden neerzetten. Neemt nog steeds niet weg dat je natuurlijk zin moet hebben in het hele 'geouwehoer' eromheen, maar ik betwijfel ten zeerste dat de 'reguliere makelaar' er een hogere prijs uitsleept op een woning waar de kopers op afkomen als vliegen op de... enfin, je snapt m'n punt.
Nee ik snap je punt en ik denk dat de waarheid in het midden ligt.
Vraag mij wel af of de consument wel goed zicht heeft op de uren die een makelaar (+kantoor) in een huis steekt welke niet zichtbaar zijn. Dat maakt het natuurlijk ook lastiger om te bepalen of je makelaar het waard is.

[ Voor 54% gewijzigd door Koekfabriek op 22-12-2020 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Koekfabriek schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:25:
[...]
Nee ik snap je punt en ik denk dat de waarheid in het midden ligt.
Vraag mij wel af of de consument wel goed zicht heeft op de uren die een makelaar (+kantoor) in een huis steekt welke niet zichtbaar zijn. Dat maakt het natuurlijk ook lastiger om te bepalen of je makelaar het waard is.
Het grote verschil tussen 'vroeger' en 'nu' is dat een makelaar in een kopersmarkt over een langere tijdsperiode verschillende keren naar de woning kan voor een bezichtiging. Dat betekent trouwens ook voor de verkoper iedere keer opnieuw het huis fatsoeneren. In de huidige markt hoeft de makelaar maar 1 of 2 keer naar de woning (voor de ingeplande kijkdagen) en daarna kan de deal vaak rondgemaakt worden... Ik denk dat een makelaar in een courant gebied op dit moment max. 3 dagen kwijt is aan de verkoop. Ik reken dan 2 dagen voor kijken en 1 dag voor administratieve handelingen, tekenen van voorlopig koopcontract, etc. Dan zou een makelaar in theorie in een maand zo'n 7 woningen kunnen verkopen. Is op zich niks mis mee, hoop alleen dat ze van deze gouden tijden gebruik maken om voldoende buffer aan te leggen voor de 'magere jaren' zoals in de vorige crisis :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaa87
Bockelaar schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:26:
dus eigenlijk is de strekking van je post dat je zelf niet voldoende onderzoek hebt gedaan voor de verkoop van je woning en daar nu spijt van hebt?
Haha nee ik had juist wel precies genoeg onderzoek gedaan maar ik kon niet geloven dat het verkopen van een huis zo weinig voorstelde. Ik dacht dat ik vast iets over het hoofd zag daarom toch maar een makelaar in de arm genomen ook omdat ik verhalen las van mensen die deden alsof het zo onmisbaar is. Achteraf heeft ze niks gedaan wat ik niet van tevoren wist/ zelf kon doen. Het helpt denk ik als je vooraf juist geen onderzoek doet dan voel je je waarschijnlijk minder genaaid omdat je minder goed doorhebt wat het verkopen van een huis pecies inhoudt (niks als je een beetje hersens hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Bockelaar schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:51:
ja. en een auto repareren is ook simpel als je alleen de banden op hoeft te pompen. Je doet een hoop aannames waaronder je het zelf makkelijk kan. Dat klopt. Realiteit is dat alles regelen voor een hoop mensen te complex is of teveel tijd kost, of een combinatie van die twee. Daarnaast zijn veel mensen niet goed in staat om te onderhandelen. Ook lastige vragen, goede advertenties, mooie foto's, gebruik van een netwerk enzovoort vinden mensen lastig. Bezichtigingen plannen terwijl je een baan hebt, ook zo'n ding. En dan de tijd die je moet stoppen in allerlei ellende met contracten enzo. Ow en de realiteitszin bij een hoop mensen mbt waarde en kwaliteit van het bezit is ook ver te zoeken, een reality check bij jezelf uitvoeren is ook wat lastig soms :)

Maar goed: een nieuwbouw appartement in de binnenstad van Utrecht verkoopt idd zichzelf, het tochtige hok 4 hoog 3 achter langs het spoor in Ondiep met een partij schimmel en achterstallig onderhoud misschien wat minder makkelijk.

Let wel: in de huidige markt!
Kunnen jullie ophouden met doen alsof je een makelaar nodig hebt om goede foto's te hebben op funda? Het fotobedrijf dat ik zelf wilde inschakelen om mijn foto's te maken is precies hetzelfde bureau dat mijn makelaar uiteindelijk liet langskomen. 🙄 ... Volgens mij zijn het ook makelaars die mensen ervan proberen te overtuigen dat ze een makelaar nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
nee. ik ken namelijk geen goede fotos bedrijf die dit soort fotos kan maken. Dus moet ik onderzoek doen, reviews lezen en op onderbuik kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaa87
Bockelaar schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:43:
nee. ik ken namelijk geen goede fotos bedrijf die dit soort fotos kan maken. Dus moet ik onderzoek doen, reviews lezen en op onderbuik kiezen.
Een goede makelaar vinden via google (reviews lezen etc.) lukt wel maar een bedrijf vinden dat gespecialiseerd is in het maken fundafoto's gaat te ver lol... Maar goed dat er makelaars zijn die dit voor je regelen voor een paar duizend euro. En als je zo'n pakket koopt via een zelf verkoop site hoeft dat niet eens want dat zit er ook bij. Alles maar om die makelaar te rechtvaardigen he.

Ik zeg niet dat een makelaar niet meer doet maar mensen overdreven wel echt over hoe moeilijk het allemaal is en wat hun toegevoegde waarde is. Als de makelaar trouwens mijn huis had opgeruimd voor de foto's was ze het geld nog een beetje waard geweest. Maar nee, ze kwam aanzetten met de fotograaf toen al het zware werk al was gedaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Yaa87 op 22-12-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:51
Yaa87 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:31:
[...]

Kunnen jullie ophouden met doen alsof je een makelaar nodig hebt om goede foto's te hebben op funda? Het fotobedrijf dat ik zelf wilde inschakelen om mijn foto's te maken is precies hetzelfde bureau dat mijn makelaar uiteindelijk liet langskomen. 🙄 ... Volgens mij zijn het ook makelaars die mensen ervan proberen te overtuigen dat ze een makelaar nodig hebben.
waar heb je nou spijt van dat je die 4 ruggen kwijt bent of dat je een makelaar heb ingeschakeld?

of beide :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ibin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 17:28
colvano schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:58:
Het ontlast en neemt voornamelijk zorgen weg in een vaak toch al drukke tijd met aankoop en verhuizing.
Exact dit. Sta niet bepaald te springen om zelf zaken te moeten regelen omtrent verkoop. Drukke job, kids noem maar op. Dan is het fijn dat een makelaar dit uit handen neemt. Is het noodzakelijk nee, geeft het een stukje rust ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
bie100 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:12:
[...]

waar heb je nou spijt van dat je die 4 ruggen kwijt bent of dat je een makelaar heb ingeschakeld?

of beide :9
Vooral teleurgesteld dat ik niet naar mezelf heb geluisterd. De makelaar heeft gewoon haar werk prima gedaan en ik heb
zelfs een positieve review voor haar geschreven. Dat had ik niet gedaan als ik zuur was over het geld. Ik het neem het dus mezelf vooral kwalijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55
Yaa87 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:53:
[...]

Een goede makelaar vinden via google (reviews lezen etc.) lukt wel maar een bedrijf vinden dat gespecialiseerd is in het maken fundafoto's gaat te ver lol... Maar goed dat er makelaars zijn die dit voor je regelen voor een paar duizend euro. En als je zo'n pakket koopt via een zelf verkoop site hoeft dat niet eens want dat zit er ook bij. Alles maar om die makelaar te rechtvaardigen he.

Ik zeg niet dat een makelaar niet meer doet maar mensen overdreven wel echt over hoe moeilijk het allemaal is en wat hun toegevoegde waarde is. Als de makelaar trouwens mijn huis had opgeruimd voor de foto's was ze het geld nog een beetje waard geweest. Maar nee, ze kwam aanzetten met de fotograaf toen al het zware werk al was gedaan.
Bij zulke zaken betaal je niet voor het aantal uren werk wat erin zit, maar voor de ervaring/kennis om het in die (korte) tijd te doen.

Die makelaars zijn trouwens 2x bij ons langs geweest voor een gesprek,

Ik had het vast ook allemaal zelf gekund, maar had ik ook alles moeten uitzoeken en vrij moeten nemen voor de bezichtigingen. Mijn tijd is, met drie jonge kinderen, ook geld.

Eigenlijk geldt dat voor het hele traject met een nieuw huis. Heel veel zaken zou ik, met wat uitzoekwerk, zelf kunnen doen. Maar daar heb ik gewoon de tijd en soms de zin niet voor, zoals het verkopen van mijn huis :D

Ik kan dan weer veel klusdingen in het nieuwe huis zelf doen, daar kunnen wij weer op besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:18
kepler schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:59:
[...]

Bij zulke zaken betaal je niet voor het aantal uren werk wat erin zit, maar voor de ervaring/kennis om het in die (korte) tijd te doen.

Die makelaars zijn trouwens 2x bij ons langs geweest voor een gesprek,

Ik had het vast ook allemaal zelf gekund, maar had ik ook alles moeten uitzoeken en vrij moeten nemen voor de bezichtigingen. Mijn tijd is, met drie jonge kinderen, ook geld.

Eigenlijk geldt dat voor het hele traject met een nieuw huis. Heel veel zaken zou ik, met wat uitzoekwerk, zelf kunnen doen. Maar daar heb ik gewoon de tijd en soms de zin niet voor, zoals het verkopen van mijn huis :D

Ik kan dan weer veel klusdingen in het nieuwe huis zelf doen, daar kunnen wij weer op besparen.
Die tijd is ook zeker wat waard. En als ik al wat voorbeelden hoorde van hoe de makelaar ons huis zou bezichtigen, weet ik zeker dat hij dat slimmer doet dan ik zou kunnen. Plus al het geregel er omheen...dan betaal ik graag wat extra met het idee dat hij er waarschijnlijk een hogere prijs uit zou halen dan ik. En aangezien ik dat toch nooit kan checken, hou ik die 'illusie' graag in stand :+

Zo heb ik dat met nieuwbouw ook hoor. Er komen steeds meer initiatieven om zaken samen te regelen. Ik weet niet of het altijd het goedkoopste is, maar als het 200 euro duurder is dan elders en ik hoef er (bijna) geen poot naar uit te steken, is me dat ook wat waard. Genoeg andere zaken te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wat omschreven wordt zijn de voordelen van een goede makelaar.
Maar die zijn er dus niet echt heel veel.
Ik heb het elders al omschreven: Bij onze verkoop liet ik een flink aantal makelaars opdraven. Slechts een enkeling zou de klus hebben gekregen. Het merendeel viel al bij het eerste gesprek en de opvolging door de mand.

• Spacejockey
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-08 20:04
Sta sinds vandaag ook op funda. Mijn makelaar is pas maandag weer bereikbaar, dus misschien niet de meest handige timing, maar aan de andere kant sta ik nu waarschijnlijk wel vier dagen bovenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arene
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 11:14
Leuk topic dit! Wij hebben ook een woning in de verkoop in Brabant. Nu staat de woning sinds gister op Funda en we zien dat het huis ruim 14.000 keer is gevonden en 6500 keer is bekeken. Ik schrik van deze aantallen.
Nu is het natuurlijk wel nieuwjaarsdag maar deze aantallen zijn toch wel erg hoog, of vergis ik me.

Klopt het trouwens dat je niet meer kunt zien als verkoper hoe vaak de woning is opgeslagen als favoriet?

[ Voor 14% gewijzigd door arene op 01-01-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arene schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:04:
Klopt het trouwens dat je niet meer kunt zien als verkoper hoe vaak de woning is opgeslagen als favoriet?
In de app kan je van elke woning zien hoe vaak deze is opgeslagen, daar hoef je niet eens de verkoper voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Laatst online: 19:13
arene schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:04:
Leuk topic dit! Wij hebben ook een woning in de verkoop in Brabant. Nu staat de woning sinds gister op Funda en we zien dat het huis ruim 14.000 keer is gevonden en 6500 keer is bekeken. Ik schrik van deze aantallen.
Nu is het natuurlijk wel nieuwjaarsdag maar deze aantallen zijn toch wel erg hoog, of vergis ik me.

Blijkbaar een drukkere regio. Nou is het altijd zo dat een nieuw huis de eerst ca 72 uur de meeste traffic genereert. Dat icm vakantie & lockdown (vrijwel iedereen verveelt zich de tyfus) kan een wat vertekend beeld geven. Normaliter zal het snel gaan dalen.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arene
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 11:14
Verwijderd schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:13:
[...]

In de app kan je van elke woning zien hoe vaak deze is opgeslagen, daar hoef je niet eens de verkoper voor te zijn.
Ik zie het bij ons huis niet, ik denk dat dat pas werkt als hij er tenminste 1 dag op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustC
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09 16:13
Wij hebben ons huis ook te koop staan waarbij ook een makelaar hebben en was ook al binnen 1 dag 3800 keer bekeken en 4 keer bewaard.

De uiteindelijke bezichtigingen bleef hangen op 3 waarbij 2 kopers wel direct de vraagprijs bood zonder financieel voorbehoud en eentje met.

De makelaar doet gelukkig in dit geval goed zijn werk want er zijn hiccups.

Wij helemaal blij binnen 4 dagen ons huis verkocht nu blijft de man in gebreke betreft het ondertekenen van koopakte en wil die ineens wel onder financieel voorbehoud en komt met allerlei reparaties aanzetten van een lampje in de spiegel tot wc.

We zijn helaas verplicht tot dinsdag te wachten daarna mogen we pas met een andere koper gaan onderhandelen. Snap niet dat er mensen bestaan die met een hoop bravoure gaan bieden en later ineens terug komen op alles.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
corneedebruin schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:50:
We zijn helaas verplicht tot dinsdag te wachten daarna mogen we pas met een andere koper gaan onderhandelen.
:? wie zegt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
corneedebruin schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:50:
Wij hebben ons huis ook te koop staan waarbij ook een makelaar hebben en was ook al binnen 1 dag 3800 keer bekeken en 4 keer bewaard.

De uiteindelijke bezichtigingen bleef hangen op 3 waarbij 2 kopers wel direct de vraagprijs bood zonder financieel voorbehoud en eentje met.

De makelaar doet gelukkig in dit geval goed zijn werk want er zijn hiccups.

Wij helemaal blij binnen 4 dagen ons huis verkocht nu blijft de man in gebreke betreft het ondertekenen van koopakte en wil die ineens wel onder financieel voorbehoud en komt met allerlei reparaties aanzetten van een lampje in de spiegel tot wc.

We zijn helaas verplicht tot dinsdag te wachten daarna mogen we pas met een andere koper gaan onderhandelen. Snap niet dat er mensen bestaan die met een hoop bravoure gaan bieden en later ineens terug komen op alles.
Zou mooi bij de andere gegadigden alvast aangeven dat het huis dinsdag weer beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustC
De makelaar zei dit omdat de koopakte niet getekend is en ze officieel 5 dagen vanaf ontvangst koopakte hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
corneedebruin schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:55:
[...]

De makelaar zei dit omdat de koopakte niet getekend is en ze officieel 5 dagen vanaf ontvangst koopakte hebben.
Ah zo, ik dacht dat de koopakte nog niet uitgegeven was en dat die meneer eerst aanpassingen wilde. Maar inderdaad als de koopakte daar al is voor ondertekening, zal meneer of moeten tekenen zoals die nu is, of niet :P deze meneer dacht slim te zijn door te bieden zonder voorbehoud, leuk trucje, maar dan moet je niet terugkrabbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustC
Martinusz schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:57:
[...]

Ah zo, ik dacht dat de koopakte nog niet uitgegeven was en dat die meneer eerst aanpassingen wilde. Maar inderdaad als de koopakte daar al is voor ondertekening, zal meneer of moeten tekenen zoals die nu is, of niet :P deze meneer dacht slim te zijn door te bieden zonder voorbehoud, leuk trucje, maar dan moet je niet terugkrabbelen.
Nee helaas is inderdaad de koopovereenkomst wel uitgegeven. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacejockey
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-08 20:04
Heb 9 bezichtingen staan voor donderdag, ben benieuwd of er een bod uit gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Ik heb hier ooit gepost dat ons huis te koop stond (550k vraagprijs) maar geen kijkers. Dat was halverwege november.

Intussen is de baby geboren en uiteraard werden we op de dag van de bevalling gebeld dat er mensen wilden komen kijken :') Uiteindelijk is die bezichtiging eind december door Corona afgezegd, maar nu deze week 3 bezichtigingen!

Ik hoop dat het snel verkocht wordt want dat opruimen is, met 3 jongen kinderen, echt een pokkewerk in deze lockdown :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hebben jullie nog geen ander huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Rzaan schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:21:
Hebben jullie nog geen ander huis?
Jawel, wordt mei opgeleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Oei, daar zitten nog een paar maanden tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
corneedebruin schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:02:
Nee helaas is inderdaad de koopovereenkomst wel uitgegeven. :(
Heb je zelf ook al getekend? Zo niet, dan zou je wellicht kunnen aangeven dat je niet akkoord gaat met het tegenbod en de onderhandelingen staakt. En dat de toegezonden koopovereenkomst niet meer geldig is.

In de koopovereenkomst heb je een aanbod gedaan. Dat aanbod heeft de potentiële koper niet aanvaard door nu toch nog een tegenbod te doen.

Niet chique. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Rzaan schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:48:
Oei, daar zitten nog een paar maanden tussen.
Ja, maar we gaan er pas uit als we in dat nieuwe huis kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustC
saviour schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:13:
[...]
Heb je zelf ook al getekend? Zo niet, dan zou je wellicht kunnen aangeven dat je niet akkoord gaat met het tegenbod en de onderhandelingen staakt. En dat de toegezonden koopovereenkomst niet meer geldig is.

In de koopovereenkomst heb je een aanbod gedaan. Dat aanbod heeft de potentiële koper niet aanvaard door nu toch nog een tegenbod te doen.

Niet chique. Succes!
Helaas zelf al getekend , zo juist heeft de makelaar ons gebeld met het hele verhaal en ook zijn bevindingen zoals dat hij had gezegd dat zijn huis verkocht was maar dat kon hij nergens terug vinden. Al met al een vreemd gevoel aan over gehouden en hebben we mede gedeeld dat we mits hij niet tekent zonder voorbehoud we verder gaan met het jongere stel die hetzelfde bieden.

Even afwachten nog vandaag maar inderdaad niet echt chique en blij dat we in dit geval een makelaar hebben die dit voor ons doet :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuzzBightyear
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-07-2022
November vorig jaar hier als eens gepost over het opstarten van de verkoop van onze woning. We hadden toen net een aantal verkoopmakelaars over de vloer gehad. Inmiddels is de verkoop van onze woning (omgeving Utrecht, €500K +) afgerond. Dat wil zeggen: koopakte is in december getekend, wel onder voorbehoud van financiering dus dat blijft nog een paar weken spannend. Wel slechts een voorbehoud voor een deel van de koopsom dus geen gedoe met te lage taxaties oid.

Uiteindelijk is het snel en boven verwachting goed gegaan. Natuurlijk is het een verkopersmarkt, maar omdat ons huis toch niet “doorsnee” is vond ik het toch spannend. Minstens net zo spannend als het aankopen van een huis ;)

Gelukkig een makelaar gevonden die ons enorm goed heeft geholpen met de presentatie en dossier bij de verkoop. Dus naast een hoop zorgen/gedoe uit handen nemen (prijsstelling, bezichtigingen, onderhandelingen, inmeten, fotograaf regelen etc.) zijn er ook zaken waar ik zelf echt niet aan gedacht had (bijv. rondom VVE) waardoor we het huis beter in de markt hebben kunnen zetten. En eenzelfde onderhandelingsresultaat (uiteindelijk zo’n 7% boven de vraagprijs, die we zelf al fors vonden) had ik er zelf waarschijnlijk niet uitgehaald. Dus, nog even terugkomend op de discussie die ik hier kort geleden nog voorbij zag komen over het nut van een verkoopmakelaar: was het voor ons dubbel en dwars waard en heeft zichzelf wel terugverdiend. Al verdient die er alsnog ook goed op natuurlijk (bij ons 1,21% van de koopsom).

Nog even het tijdpad, voor de geïnteresseerden. Binnen drie weken na keuze voor makelaar op Funda en nog eens drie weken later een door beide partijen ondertekende koopakte.

Week 45: Makelaars op bezoek voor kennismaking/verkoopgesprek
Week 46: Offertes binnen en keuze gemaakt
Week 47: Fotograaf en inmeten
Week 48/49: dossier compleet maken en plaatsing op Funda (week 49)
Week 50: kijkdagen
Week 51: akkoord over koopsom en voorwaarden, koopakte zelf ondertekenend
Week 52: getekend door kopers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wij hopen dit jaar ook een ander huis te vinden.
Als we het andere huis gekocht hebben, gaat onze huidige woning in de verkoop.
Nog geen idee hoe dit allemaal gaat verlopen tijd-schematisch gezien.

Stel nu dat we al in ons nieuwe huis kunnen, maar het oude nog niet verkocht is, wat is dan het beste:
De huidige woning nog ingericht laten gedurende de verkoop?
Of helemaal leeg halen?
Dezelfde vragen voor de foto's op Funda.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
  • Laatst online: 19:13
Het e.e.a is natuurlijk sterk afhankelijk van de verkoopbaarheid van de woning en van je materiële positie. Een lege woning kan namelijk invloed hebben op je onderhandelingspositie. Als je een courante woning hebt centrum Utrecht/Asd dan maakt dat natuurlijk niets uit. Staat je huis in Oost-Groningen (no offence) dan zou ik mijn spulletjes er lekker in laten staan. Het zelfde geldt m.i. voor de foto’s op Funda. Mits je je spullen natuurlijk gewoon nodig hebt in de nieuwe woning. Resumé: een genuanceerd verhaal dat per situatie kan verschillen.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Over het algemeen is een ingerichte woning beter te verkopen. De gemiddelde koper heeft moeite om ruimtes in te schatten als deze leeg zijn. Ze kunnen zich dan geen voorstelling maken van een ingerichte ruimte en kunnen daarom afhaken. Soms lost de makelaar dit op met renders waarop meubelen zijn ingetekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-09 15:50
Je kan er ook voor kiezen om meubels te huren. Kost wat, maar kan je wel je eigen spullen eruit halen.
Voor een paar honderd euro ben je wel klaar voor een maand of 2 (ik zie al 180cm tafels voor 20€/mnd, stoelen 3€/mnd, bank voor 20€/mnd en een boxspring voor 40€/mnd).

[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 05-01-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Appartement staat in de Zaanstreek. Vlakbij station, winkels, bioscoop, etc.
Woningen gaan hier steeds sneller. Eerst was er nog enige weerstand, want ja 'Zaandam'.
Maar dat is een beetje voorbij.
Je bent sneller op de Dam vanuit Zaandam-centrum, dan vanuit Amsterdam- West, -Zuid of -Oost.

We hebben de meubels niet per se nodig, omdat we in een nieuw huis ook andere spullen willen gaan kopen.
Maar alvast dank voor de inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-09 15:15
LuzzBightyear schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:03:

Nog even het tijdpad, voor de geïnteresseerden. Binnen drie weken na keuze voor makelaar op Funda en nog eens drie weken later een door beide partijen ondertekende koopakte.

Week 45: Makelaars op bezoek voor kennismaking/verkoopgesprek
Week 46: Offertes binnen en keuze gemaakt
Week 47: Fotograaf en inmeten
Week 48/49: dossier compleet maken en plaatsing op Funda (week 49)
Week 50: kijkdagen
Week 51: akkoord over koopsom en voorwaarden, koopakte zelf ondertekenend
Week 52: getekend door kopers
Netjes..
bij ons was het qua bod rond op 16 december en heb tien keer gevraagd naar de koopakte en deze kwam pas afgelopen zondag. Ik heb hem direct getekend maar kopers nog niet, makelaar zei dat hij ze even zou bellen.
Nu erg in spanning want als dit niet doorgaat komt het zeer ongelegen; baby kan elk moment geboren worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuzzBightyear
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-07-2022
Koptelefoontje schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:17:
[...]

Netjes..
bij ons was het qua bod rond op 16 december en heb tien keer gevraagd naar de koopakte en deze kwam pas afgelopen zondag. Ik heb hem direct getekend maar kopers nog niet, makelaar zei dat hij ze even zou bellen.
Nu erg in spanning want als dit niet doorgaat komt het zeer ongelegen; baby kan elk moment geboren worden.
Hmm, als jullie op 16 december een akkoord hadden, had de makelaar de koopakte toch ook wel voor de kerst op kunnen stellen zou je zeggen. Bij ons zaten er uiteindelijk ook nog een een dag of 5 (incl. weekend) tussen tot de kopers tekenden, terwijl de akte al in concept met hen afgestemd was. Kwam ook nog een bouwkundige keuring tussendoor die vanuit de kopers nog een vraag opleverde. Als jij afgelopen zondag getekend hebt, zou ik me nu nog niet te druk maken. Wellicht willen de kopers (en/of hun aankoopmakelaar) de definitieve stukken nog een keer goed doornemen. Wel goed als jullie makelaar er nog even achteraan zit. Dat van in spanning zitten herken ik wel, hoe dichter bij een definitieve verkoop hoe spannender ik het vond worden. Zeker als er ook nog een baby op komst is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
Even opmerking bezichtigingen/vieuws op Funda zegt helemaal niks, leuk 2000 vieuws maar veel mensen kijken voor de lol zo doe ik dat ook wel eens ondanks geen intenties om een huis te kopen.

Puur om te kijken hoe een ander zijn huis heeft ingericht en ideeen opdoen, zo zie je vaak dat je buren en meer mensen in de straat ook dan opeens even gaan kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2021 15:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Rohem schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:46:
[...]

Ze zijn akkoord gegaan met de termijn van twee weken. Mijn vrouw kreeg nog wel een appje daarna dat ze nog wel wilden toelichten waarom ze dat vroegen, mochten we het niet snappen :+
Het verlengde voorbehoud verloopt aanstaande maandag. Maar wat we nu voor 'n mail ontvangen via onze makelaar 8)7 Daar viel ons echt de *** van open..

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het leek allemaal snel te gaan met een koper < twee weken. Maar het begint nu we langzamerhand een slechte aflevering van GTST te worden. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 15:18
Rohem schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:41:
[...]

Het verlengde voorbehoud verloopt aanstaande maandag. Maar wat we nu voor 'n mail ontvangen via onze makelaar 8)7 Daar viel ons echt de *** van open..

***members only***

Het leek allemaal snel te gaan met een koper < twee weken. Maar het begint nu we langzamerhand een slechte aflevering van GTST te worden. :'(
Wanneer ze lenen op hun maximum inclusief overbruggingskrediet, dan zou de tegenvallende verkoopopbrengst het bedrag van dat overbruggingskrediet wellicht kunnen beperken. Vreemd is het wel, want banken rekenen daarbij doorgaans al met maximaal 90% van de verwachte verkoopopbrengst. De vraag is dan of ze niet überhaupt veel te veel op het randje zijn gaan zitten met alles.

Edit nog ter aanvulling: ik zou sowieso (de makelaar laten) vragen hoe het kan dat de tegenvallende verkoopopbrengst van hun huidige woning de financiering van de nieuwe bemoeilijkt.

[ Voor 10% gewijzigd door olivier5 op 07-01-2021 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
[...]

***members only***

Wanneer zou de overdracht zijn?
Als ze geen voorbehoud financiering hebben, dan hebben ze toch echt een serieus probleem :)
Ik zou in ieder geval niet zakken met de verkoopprijs, zou wel mooi zijn eerst een verkoopprijs afspreken waarmee je de bieding wint, en daarna de verkoopprijs laten zakken omdat ze de financiering niet rond krijgen :F

Deze zin ook 7(8)7 :
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Leuk mensen die huizen gaan kopen, maar geen idee hebben wat ze aan het doen zijn :')

[ Voor 14% gewijzigd door Martinusz op 07-01-2021 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Intussen ben ik even heel benieuwd naar tips & adviezen van jullie!
Kan de verkoop van een woning überhaupt voorwaardelijk zijn voor het rondkrijgen van de financiering?
Tip: Uiteraard niet je verkoopprijs laten zakken tenzij je echt zelf ook snel van je eigen huis af wilt en geen omkijken hebt naar 10k minder anders gewoon opnieuw het riedeltje afgaan en de eventuele 2e/3e koper die op je lijst stond benaderen.

En nee, de verkoop van de woning van de kopers is geen onderdeel voor het rondkrijgen van de financiering, wel zit dit 'verkapt' in het 'onder voorbehoud van financiering van een xx bedrag' maar dan zouden ze een afwijzing moeten kunnen overleggen van de hypotheekverstrekker. Immers een hypotheekverstrekker pakt inderdaad gewoon max 90% van de huidige verkoopwaarde van de woning dus daar zit al een redelijke marge in lijkt me.

Wellicht denken ze er zo onderuit te komen om zelf geen 10k te verliezen die ze wellicht als winst hadden gepakt, maar ik zou ze gewoon in hun sop gaar laten koken... Ben benieuwd hoe dit verder verloopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Enforcer op 07-01-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
olivier5 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:48:
[...]

Wanneer ze lenen op hun maximum inclusief overbruggingskrediet, dan zou de tegenvallende verkoopopbrengst het bedrag van dat overbruggingskrediet wellicht kunnen beperken. Vreemd is het wel, want banken rekenen daarbij doorgaans al met maximaal 90% van de verwachte verkoopopbrengst. De vraag is dan of ze niet überhaupt veel te veel op het randje zijn gaan zitten met alles.

Edit nog ter aanvulling: ik zou sowieso (de makelaar laten) vragen hoe het kan dat de tegenvallende verkoopopbrengst van hun huidige woning de financiering van de nieuwe bemoeilijkt.
Het is een heel vreemd verhaal inderdaad. Maar we krijgen ook het idee dat ze beetje teveel op of over hun kunnen gaan..

Goeie tip, ga ik zeker navragen!
Martinusz schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:02:
[...]

Als ze geen voorbehoud financiering hebben, dan hebben ze toch echt een serieus probleem :)
Ik zou in ieder geval niet zakken met de verkoopprijs, zou wel mooi zijn eerst een verkoopprijs afspreken waarmee je de bieding wint, en daarna de verkoopprijs laten zakken omdat ze de financiering niet rond krijgen :F

Deze zin ook 7(8)7 :

***members only***

Leuk mensen die huizen gaan kopen, maar geen idee hebben wat ze aan het doen zijn :')
De overdracht staat pas gepland in juli, daarom waren we ook zo blij met deze kopers. Want dan hoeven we met een kleine niet 2x te verhuizen terwijl ons nieuwe huis verbouwd wordt :-)

Verkoopprijs laten zakken gaan we uiteraard niet doen inderdaad.
Enforcer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:03:
[...]

Tip: Uiteraard niet je verkoopprijs laten zakken tenzij je echt zelf ook snel van je eigen huis af wilt en geen omkijken hebt naar 10k minder anders gewoon opnieuw het riedeltje afgaan en de eventuele 2e/3e koper die op je lijst stond benaderen.

En nee, de verkoop van de woning van de kopers is geen onderdeel voor het rondkrijgen van de financiering, wel zit dit 'verkapt' in het 'onder voorbehoud van financiering van een xx bedrag' maar dan zouden ze een afwijzing moeten kunnen overleggen van de hypotheekverstrekker. Immers een hypotheekverstrekker pakt inderdaad gewoon max 90% van de huidige verkoopwaarde van de woning dus daar zit al een redelijke marge in lijkt me.

Wellicht denken ze er zo onderuit te komen om zelf geen 10k te verliezen die ze wellicht als winst hadden gepakt, maar ik zou ze gewoon in hun sop gaar laten koken... Ben benieuwd hoe dit verder verloopt.
We hebben geen haast. De nieuwe financiering voor ons huis is rond en we kunnen daar pas in juli in. Dus nog 7 mnd de tijd :) Maar prijs laten zakken gaat zeker niet gebeuren.

Thnx voor de heldere toelichting, dat komt aardig overeen met hoe het in mijn hoofd zit. Dat verkapte stukje ken ik, maar iets anders kon ik me ook al niet voorstellen.

Wordt vervolgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Martinusz schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:02:
Zou een deel van het probleem kunnen zijn dat ze - als de koop niet doorgaat - ze een boete moeten betalen aan de verkopers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Die mensen :') .. Ik weet wel dat je het geen emotioneel proces zou moeten zijn maar vooral zakelijk, maar ik zou liever nog aan een ander stel voor 10k minder dat huis verkopen dan te moeten zakken in prijs omdat zij het niet helemaal op een rijtje hebben :P

Edit: En als ze voorbehoud financiering opgenomen hebben dan is dat in sommige gevallen impliciet ook een voorbehoud verkoop eigen woning: Afhankelijk van de situatie (hoeveel ze nodig hebben, qua LTI en LTV, etc) kan er een bepaald bedrag nodig zijn dat uit hun huidige woning komt.

Maar je kunt het ook hard spelen: Laat ze maar een afwijzing tonen van de bank. Zonder afwijzing kunnen ze (als het voorbehoud ten minste 'standaard' is geformuleerd) niet zomaar ontbinden, en als ze nog ergens wat spaargeld hebben maar dat gewoon 'liever niet' inzetten dan is dat geen reden voor ontbinding. Ik zou in ieder geval niet akkoord gaan met een mailtje "we krijgen de financiering niet rond, helaas, we zullen moeten ontbinden, succes verder en doei" :P

[ Voor 61% gewijzigd door naitsoezn op 07-01-2021 12:24 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Rzaan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:17:
[...]

Zou een deel van het probleem kunnen zijn dat ze - als de koop niet doorgaat - ze een boete moeten betalen aan de verkopers?
Dat zal zeker een probleem voor ze zijn :) maar goed ze hebben sowieso een probleem:
1) of ze krijgen de financiering niet rond om het huis te kopen
2) ze kunnen straks een boete van x% niet betalen als de koop niet door gaat

Overigens in feite hoeven ze de financiering pas rond te hebben in juli, op zich hebben ze dus nog 7 maanden om 10K te vinden of te sparen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Rohem schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:11:
Thnx voor de heldere toelichting, dat komt aardig overeen met hoe het in mijn hoofd zit. Dat verkapte stukje ken ik, maar iets anders kon ik me ook al niet voorstellen.

Wordt vervolgt..
Gezien je weet dat het huis van de kopers op Funda is verschenen en inmiddels al 6k in prijs is verlaagd, ben ik overigens wel benieuwd naar (de verkoopwaarde van) het huis van de kopers, want je kunt het één en ander zelf wel makkelijk inschatten.
- Vraag bij het kadaster voor €2,95 de koopsominformatie van die postcode op, daar staat (als het huis na 1jan 2003 is gekocht door hun) hun koopsom bij waar ze het destijds voor hebben gekocht en wat de recente verkoopprijzen zijn van vergelijkbare woningen in de straat.
-(Eventueel vraag je nog de hypotheekinformatie op waar de hypotheek van hun voor is ingeschreven destijds, kost je ook €2,95)
- Bekijk hoeveel winst ze nu (in theorie) zouden hebben door de koopsom prijs van destijds te vergelijken met de Funda prijs.

Als je dan ook nog eens weet dat een eventuele overbruggingshypotheek voor hun minimaal 10% van de huidige verkoopwaarde afwijkt (daar is een taxatie aan vooraf gegaan) dan kun je theoretisch wel inschatten hoeveel risico ze lopen (eventuele bouwdepots en andere zaken niet meegerekend uiteraard).

-edit-
Dus stel de taxatie is 225.000 geweest voor hun overbrugging dan zal de hypotheekverstrekker met verwachte opbrengst van 200.000 rekenen. Als het huis dan te koop staat voor 220.000 en ze zakken nu al 6k naar 214.000 dan hebben ze nog 14.000 speling. Die proberen ze er misschien nu bij jouw af te snoepen. Leuk spelletje zo....

[ Voor 10% gewijzigd door Enforcer op 07-01-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 15:18
Enforcer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:29:
[...]

Gezien je weet dat het huis van de kopers op Funda is verschenen en inmiddels al 6k in prijs is verlaagd, ben ik overigens wel benieuwd naar (de verkoopwaarde van) het huis van de kopers, want je kunt het één en ander zelf wel makkelijk inschatten.
- Vraag bij het kadaster voor €2,95 de koopsominformatie van die postcode op, daar staat (als het huis na 1jan 2003 is gekocht door hun) hun koopsom bij waar ze het destijds voor hebben gekocht en wat de recente verkoopprijzen zijn van vergelijkbare woningen in de straat.
-(Eventueel vraag je nog de hypotheekinformatie op waar de hypotheek van hun voor is ingeschreven destijds, kost je ook €2,95)
- Bekijk hoeveel winst ze nu (in theorie) zouden hebben door de koopsom prijs van destijds te vergelijken met de Funda prijs.

Als je dan ook nog eens weet dat een eventuele overbruggingshypotheek voor hun minimaal 10% van de huidige verkoopwaarde afwijkt (daar is een taxatie aan vooraf gegaan) dan kun je theoretisch wel inschatten hoeveel risico ze lopen (eventuele bouwdepots en andere zaken niet meegerekend uiteraard).

-edit-
Dus stel de taxatie is 225.000 geweest voor hun overbrugging dan zal de hypotheekverstrekker met verwachte opbrengst van 200.000 rekenen. Als het huis dan te koop staat voor 220.000 en ze zakken nu al 6k naar 214.000 dan hebben ze nog 14.000 speling. Die proberen ze er misschien nu bij jouw af te snoepen. Leuk spelletje zo....
Dit is inderdaad ook een hele goede om te doen! De vraag blijft dan natuurlijk waar ze vanuit zijn gegaan. Als ze veel te optimistisch zijn geweest en ten onrechte dachten zo veel te kunnen lenen o.b.v. inkomen + overbrugging, dan zouden ze kunnen ontbinden. Dan sowieso om een goede en onderbouwde afwijzing vragen. Maar het lijkt er hier meer op dat ze proberen hun probleem ten onrechte op jou af te schuiven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
Of het is een mooie taktiek om hoog te bieden om zo het huis te krijgen en dan via een onderhandse manier proberen het toch goedkoop te krijgen.
Dit onder het motto dat de verkopende partij waarschijnlijk geen zin heeft om weer dat hele verkoop gebeuren te moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Frank_P schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:13:
Of het is een mooie taktiek om hoog te bieden om zo het huis te krijgen en dan via een onderhandse manier proberen het toch goedkoop te krijgen.
Dit onder het motto dat de verkopende partij waarschijnlijk geen zin heeft om weer dat hele verkoop gebeuren te moeten doen.
Zou inderdaad een tactiek kunnen zijn maar lijkt me niet gezien de kopers ook wel weten dat de verkoper pas in Juli eruit hoeft, dus ze hebben nog tijd zat las ik net terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
Enforcer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:22:
[...]

Zou inderdaad een tactiek kunnen zijn maar lijkt me niet gezien de kopers ook wel weten dat de verkoper pas in Juli eruit hoeft, dus ze hebben nog tijd zat las ik net terug ;)
Nouja, proberen staat vrij, wat heb je te verliezen.
Als de verkopers reageren dat ze dan de deal afblazen heb je kans dat ze opeens wel die 10K hebben kunnen vinden en het alsnog rond maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Enforcer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:29:
[...]

-edit-
Briljant idee! Dat ik daar zelf niet opgekomen ben |:( Ga ik direct even uitzoeken, kijken of dat wat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:14
@Rohem mij is nog niet helemaal duidelijk wat de situatie is rondom de ontbindende voorwaarden. Als ik het goed lees zijn de ontbindende voorwaarden afgelopen afgelopen maandag?
Rohem in "Ervaringen met het verkopen van je woning"
Dat is 21 december 2020 + 2 weken = 4 januari 2021, klopt dit?

Edit:
Nee, volgens mij zit ik fout en hebben ze tot komende maandag. Dan is het een lastig vrhaal voor de kopers. Wellicht hangt het af van hun situatie, maar ze moeten hoe dan ook wel aantonen dat ze hun financiering niet rond kunnen krijgen. En daar hebben ze wel degelijk bewijsstukken voor nodig. Dus ik zou afwachten wat daar uit komt. Anders gaat onderstaand verhaal alsnog op :+
/edit

Volgens mij kunnen ze er dan al niet meer onderuit. Ik maak ook op dat ze de waarborg/bankgarantie nog niet hebben overgemaakt/afgegeven (een week later, dus komende maandag?). Maar volgens mij doet dit er niet toe. Die zorgt eigenlijk alleen voor een soepel afhandeling mocht het zover komen.

Als ik mijn eigen koopcontract (standaard NVM) lees bij Artikel 11 dan maak ik hierop uit dat ontbinding obv voorbehouden niet meer mogelijk is. Het niet afgeven van de bankgarantie/overmaken waarborg bij notaris zou m.i. onder de noemer van nalatigheid komen. Na 8 dagen daarna, dus op de dinsdag de 19e zou jij de overeenkomst kunnen ontbinden door nalatigheid. De kopende partij is je alsnog een boete van 10% van de koopsom verschuldigd.

Het is alleen de vraag hoe lang het duurt voor je dat geld krijgt... Maar volgens mij sta je gewoon in je recht als je hiermee naar de rechter zou stappen.

Mocht ik de data en het standaard NVM koopcontract goed hebben geïnterpreteerd uit het topic, dan zou ik het lekker uitzitten. Het duurt niet zo lang voor je zelf onder de koop uit kunt ontbinden en de tweede potentiële koper weer kan benaderen :+

Wel zie ik nog een risico, als ze alsnog een bankgarantie (how hard can it be...) afgeven, dan duurt het nog veel langer voor je de overeenkomst kan ontbinden. Want dan hebben ze nog wel even voor ze de hypotheek wel/niet rond krijgen, en dus het volgende moment van "nalatigheid" waarbij jullie het contract kunnen ontbinden... Dus dat zou een overweging zijn om ook met je makelaar te overleggen hoe dat zit. Je kan een deal voorstellen dat je ze per direct het contract mogen opzeggen voor zeg 5% van de koopsom.

Ik meende elders op GoT een casus te hebben gelezen waarbij de kopende partij nalatig was met de bankgarantie/waarborg en uiteindelijk na 2 jaar gelijk kreeg van de rechter (laat staan dat het geld dan al binnen is...)

Verder: IANAL

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 07-01-2021 14:13 ]

Pagina: 1 ... 91 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.