Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 95 ... 201 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:04

Toppe

Oké ✅

ChUcKiE schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:03:
Wij zitten in dezelfde situatie, behalve dat de bouw nog gestart moet worden het het dus nog ruim een jaar gaat duren.

Neem in de overweging ook mee dat je huis in de tussenliggende periode ook zal gaan stijgen in waarde.

Wij hebben ook een aantal gegadigden via mond op mond reclame en ook zij willen best wachten totdat we overgehuisd zijn.

Binnenkort gaan we denk ik wel via de makelaar een proces is, waarin ze nog wel een keer mogen langskomen, we de lijst met opmerkingen en zaken die overgenomen kunnen worden enzo invullen en waarna er geboden kan worden op de voorwaarden die we stellen. Bij een wauw-bod vinden wij het best zo op deze manier.

Voor het gemak hebben we al wel de taxatiewaarde doorgegeven. Als je puur voor het geld wilt gaan, dan is Funda the way to go zei hij. Maar dan heb je ook wel het gedoe eromheen...
Onze bouw moet ook nog starten ;)

Onze ‘kandidaten’ zijn allemaal bereid om te verkopen zonder makelaar, die komt alleen in zicht op het moment dat het papier werk geregeld moet worden.

Wij willen niet voor het geld gaan maar heb dus ook geen zin om er geld in te steken. Het is niet zo dat het huis uit elkaar valt of iets maar het zijn de ‘standaard’ zaken. Even sauzen hier en daar want ja, soms heb je wel een vlek ;)

In de basis zijn er 4 punten:
- Badkamer. Moet gewoon vervangen worden. Werkt nog maar oud (en douche in bad)
- Plafond keuken. Zat een koof en die is er af gesloopt. Idee was om alles te stucen dus nooit wat mee gedaan
- Muurtje keuken. Zit een gat in (kinderen, struikelen en gipsplaat is geen goeie combinatie) wat zo dicht gesmeerd kan worden als je gaat stucen/behangen
- Zolder raam. Constructie is 100% waterdicht alleen lijkt het glas niet meer 100% waterdicht.

Op de badkamer na ben je voor €2000 klaar, alleen dus gewoon weg geen zin in…

Ben ik lui? Ja zeker.
marcunator schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:06:
Huur een woningstyliste in, die kan in een paar uur aangeven welke minimale aanpassingen er in je huis moeten gebeuren om het verkoopklaar te maken. Als het goed is verdient het zichzelf terug.

Het helpt ook heel erg om je eigen bias van je huis los te laten.
Sinds Roos in ‘Kopen zonder kijken’ ben ik er achter gekomen hoe dit spelletje werkt. Gewoon kleuren gebruiken die je nooit ziet, alles wat nét niet bij elkaar past toch bij elkaar gebruiken en planten in de badkamer 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 12-03-2021 13:17 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:34

Crazy D

I think we should take a look.

Toppe schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:57:
Wij zitten nu een beetje in twee strijd. Pakken we nù door en gaan we direct beginnen met bezichtigen of gaan eerst het huis op orde maken? Ik geloof best dat een huis beter verkoopt als het er gelikt uit ziet, maar daar heb ik om eerlijk te zijn geen zin in. Ja, ik lever liever 10K in dan de boel op te ruimen, tuintje onkruid vrij te maken en ramen te lappen.
Ik wil best voor 5K ff een dagje de ramen wassen, inpakken en tuin onkruid vrij maken hoor :P Nou herken ik dat gevoel ook wel hoor, ik zou er dan iemand voor inhuren... ramenwasser kost je 25 of 50 euro. Tuinmannetje tussen de 250 en 800, is eenmalig dus kies je de goedkoopste :P Dat is echt zo easy money. Huis verkoopt toch wel de vraag is voor welke prijs.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Crazy D schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:17:
[...]

Ik wil best voor 5K ff een dagje de ramen wassen, inpakken en tuin onkruid vrij maken hoor :P Nou herken ik dat gevoel ook wel hoor, ik zou er dan iemand voor inhuren... ramenwasser kost je 25 of 50 euro. Tuinmannetje tussen de 250 en 800, is eenmalig dus kies je de goedkoopste :P Dat is echt zo easy money. Huis verkoopt toch wel de vraag is voor welke prijs.
Ik ben dus reuze benieuwd of een huis in deze periode beter verkoopt als het er gelikt uit ziet, of dat het er uit ziet als een huis wat bewoond wordt. Ik bedoel dan niet bouwval gezocht.

Of het nu verkoopt in 14 dagen of 28, YOLO

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 12-03-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Toppe schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:20:
[...]

Ik ben dus reuze benieuwd of een huis in deze periode beter verkoopt als het er gelikt uit ziet, of dat het er uit ziet als een huis wat bewoond wordt. Ik bedoel dan niet bouwval gezocht.

Of het nu verkoopt in 14 dagen of 28, YOLO
Ik denk niet beter (als in sneller) maar wel tegen een hoger bedrag. Hoe minder je hoeft te doen als koper, hoe meer het waard is. Dus de muren ff een sausje gegeven zodat je er direct in kunt ipv weekje in de avonduren te moeten schilderen zou best weleens paar 1000 extra op kunnen leveren. Maar ja, de grap is, dat weet je nooit, je kunt het alleen vermoeden dat het scheelt :o

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Crazy D schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:25:
[...]

Ik denk niet beter (als in sneller) maar wel tegen een hoger bedrag. Hoe minder je hoeft te doen als koper, hoe meer het waard is. Dus de muren ff een sausje gegeven zodat je er direct in kunt ipv weekje in de avonduren te moeten schilderen zou best weleens paar 1000 extra op kunnen leveren. Maar ja, de grap is, dat weet je nooit, je kunt het alleen vermoeden dat het scheelt :o
Zeker. Alleen gaat het hier om een oplevering voor over 12/13/14 maanden. Dan wil je toch sowieso opnieuw schilderen?

En tuurlijk zijn er punten bespreekbaar. Wil de nieuwe koper een nieuw dakraam? Regel ik, gaat alleen wel de prijs omhoog. Uiteindelijk dus een sigaar uit eigen doos.

De eerste die de €310.000 biedt mag het kopen. Al krijg ik een uur later een bod van €315.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:54
Crazy D schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:25:
[...]

Wij kregen wel opmerkingen van 1 kijker, die baalde dat ze de muren opnieuw moest verven... Dat is toch het minimale wat je doet in je nieuwe huis als je gaat verhuizen? Ik vond het een beetje een vreemde opmerking :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-07 11:31

Sen

<-->

ChUcKiE schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:03:

Neem in de overweging ook mee dat je huis in de tussenliggende periode ook zal gaan stijgen in waarde.
Dit is 1 van de punten waar ik niet 100% zeker van ben. Veel bedrijven blijven nu overeind omdat ze de belastingen niet betaald hebben en als alles open gegooid word zit dan meteen alles weer op 100% terug?

En het laatste jaar zijn er minder faillissementen geweest dan normaal wanneer wordt dit alleen al ingehaald?

Dus dat het huis zal stijgen durf ik niet te zeggen misschien zitten we op 2008 niveau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Zie net dat een identieke woning op Funda staat… onze achter tuinen grenzen aan elkaar: https://www.funda.nl/koop...651380-hibiscusstraat-15/

Die prijs. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:14
Toppe schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:49:
Zie net dat een identieke woning op Funda staat… onze achter tuinen grenzen aan elkaar: https://www.funda.nl/koop...651380-hibiscusstraat-15/

Die prijs. Bizar.
Geen vloer, oude keuken. Gok dat jouw woning (Indien zelfde woning) voor stuk meer aangeboden kan worden dan 310k.
Had de makelaar, die gaan rtl, 310k genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Sen schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:44:
[...]

En het laatste jaar zijn er minder faillissementen geweest dan normaal wanneer wordt dit alleen al ingehaald?
Komt omdat nagenoeg alle bedrijven met overheidssteun overeind worden gehouden.

Bedrijven die in een gezonde economie op de fles zouden zijn gegaan, worden nu op sterven na dood in bedrijf gehouden. Als de overheidssubsidie stopt, verwacht ik dat er aardig wat bedrijven kopje onder gaan. Voornamelijk kleine niche zaakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Source90 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:55:
[...]

Geen vloer, oude keuken. Gok dat jouw woning (Indien zelfde woning) voor stuk meer aangeboden kan worden dan 310k.
Had de makelaar, die gaan rtl, 310k genoemd?
Idee was om hem op de markt te zetten voor €285/€290 als bieden vanaf om dan ‘rond’ de €310k te eindigen. Moet toegeven dat dit gesprek 1 oktober was, er zit dus nog eens 5 maanden tussen.

Het bedrag van €325k was zodra de badkamer ook vervangen was…

€340.000 is echt bizar veel. Ik zou het er nooit voor betalen. Man, wat een tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Idee was om hem op de markt te zetten voor €285/€290 als bieden vanaf om dan ‘rond’ de €310k te eindigen. Moet toegeven dat dit gesprek 1 oktober was, er zit dus nog eens 5 maanden tussen.

€340.000 is echt bizar veel. Ik zou het er nooit voor betalen. Man, wat een tijden.
Die 5 maanden, is minimaal 5 tot misschien wel 10% stijging. Lees de statistieken er maar op na..

Als ik jou was zou ik de kip niet te vroeg slachten. Ik had het liefst ook onderhands verkocht in verband met de moeite... Maar voor iedere duizend euro die ik extra kan krijgen, maak ik wel even de tijd voor om op te ruimen, schoon te maken, etc. Bovendien is het (zoals hier eerder ook benoemd) alvast een goede voorbereiding op je eigen verhuizing.. :)

Overigens, als je onderhands wilt verkopen, het modelcontract voor de verkoop van een woning is gewoon online beschikbaar. Die kun je m.i. zelf gewoon voorbereiden en met de kopers ondertekenen. Hoeft helemaal geen makelaar aan te pas te komen.

[ Voor 12% gewijzigd door JanHenk op 12-03-2021 14:23 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

JanHenk schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:22:
[...]

Die 5 maanden, is minimaal 5 tot misschien wel 10% stijging. Lees de statistieken er maar op na..

Als ik jou was zou ik de kip niet te vroeg slachten. Ik had het liefst ook onderhands verkocht in verband met de moeite... Maar voor iedere duizend euro die ik extra kan krijgen, maak ik wel even de tijd voor om op te ruimen, schoon te maken, etc. Bovendien is het (zoals hier eerder ook benoemd) alvast een goede voorbereiding op je eigen verhuizing.. :)

Overigens, als je onderhands wilt verkopen, het modelcontract voor de verkoop van een woning is gewoon online beschikbaar. Die kun je m.i. zelf gewoon voorbereiden en met de kopers ondertekenen. Hoeft helemaal geen makelaar aan te pas te komen.
Volledig zonder makelaar wel over nagedacht alleen geeft het wel een prettig gevoel dat er iemand over je schouder mee kijkt/denkt en dat je vragen gewoon kan stellen. Geen idee wat een makelaar er voor rekent maar ik begreep zo rond de €1500/€2000.

Het stukje zekerheid wat de verkoopprijs is geeft ons ook wat speelt ruimte voor toekomstige keuzes in onze nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:39:
[...]

Geen idee wat een makelaar er voor rekent maar ik begreep zo rond de €1500/€2000.
Dat is bijna wat ik voor het gehele proces betaal :o
Betaal 1% met een minimum van 2.500€.

[ Voor 32% gewijzigd door Source90 op 12-03-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wilde net zeggen, voor wat namen op een modelovereenkomst en het doorhalen wat niet van toepassing is... Leg het eventueel nog aan een jurist voor (of aan mij) en dan ben je er wel.. :)

Ik heb een verkoopmakelaar ingeschakeld vooral voor;
- de fotorapportage;
- promotiemateriaal en plaatsing op Funda;
- het organiseren en begeleiden van de bezichtigingen, en ontvangen van alle biedingen.. ;);
... maar de verkoopovereenkomst is voor mij zeker niet de motivatie voor een verkoopmakelaar :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:29
En anders even lid worden bij vereniging eigen huis, kost haast niets en je hebt daar het modelovereenkomst opstaan en je kunt het dan voorleggen aan hen, kijken ze het na etc.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:36
Nou eerste stap is bij ons gezet... Volgende week 3 verkoopmakelaars over de vloer (gekozen obv adviezen van vrienden). We hebben geen directe haast maar vinden het wel fijn om een ballpark figure qua kosten / prijzen te ontvangen, en of we nog bepaalde aspecten moeten klussen voordat we gaan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:17

mwa

Toppe schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Wacht gewoon de verkoop van die woning af (zal snel gaan), check de verkoopprijs en pas daar je vraagprijs op aan. Zeker als jouw huis in betere staat is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Starters appartement vorige week in Nijmegen te koop gezet ( bj 1975, 67m2, super basic keuken, badkamer kan een opknapbeurt gebruiken) voor een vraagprijs van 179.000 EUR. Vond dat zelf al een heel mooi bedrag omdat ik het in 2004 kocht voor 126.500 EUR.

Makelaar krijgt vervolgens in 2 dagen tijd 15 kijkers met 10 biedingen met een vanaf prijs van 189.000 EUR. Hoogste bod: 207.000 EUR, ik viel zowat van mijn stoel!

Makelaar zegt ook: schoolvoorbeeld van wat het o zo lastig maakt als starter op de woningmarkt. Als verkoper ben ik uiteraard superblij maar allemachtig wat een gekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-07 12:09
Eefje020 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:11:
[...]

Klopt inderdaad.
Wij hebben gisteren een gesprek gehad en ook onze adviseur gaf aan dat je onder voorbehoud van financiering enkel de nog af te sluiten hypotheek kunt vermelden. De overbrugging dus achterwegen gelaten.
Dit hebben we nu ook gedaan en gisterenavond het bod doorgestuurd naar de makelaar.
Dus bod - overbrugging = ondervoorbehoud van financiering. Dat bedrag was zo minimaal dat het volgens mij een heel goed voorstel is.
Bieden kan tot vanavond 17 uur dus worden spannende dagen/uren.
En... heb je em?

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-07 21:27
Toppe schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:15:
[...]

Onze bouw moet ook nog starten ;)

Onze ‘kandidaten’ zijn allemaal bereid om te verkopen zonder makelaar, die komt alleen in zicht op het moment dat het papier werk geregeld moet worden.

Wij willen niet voor het geld gaan maar heb dus ook geen zin om er geld in te steken. Het is niet zo dat het huis uit elkaar valt of iets maar het zijn de ‘standaard’ zaken. Even sauzen hier en daar want ja, soms heb je wel een vlek ;)

Op de badkamer na ben je voor €2000 klaar, alleen dus gewoon weg geen zin in…

Ben ik lui? Ja zeker.
Tja makkelijker kan je het geld niet verdienen, bedenk ook even dat 10k voor je huis zeer makkelijk te verdienen is en dat je hier normaal gesproken met je werk een stuk langer en harder voor bezig bent. We hebben het nu dus over even de klus op werkspot zetten en iemand langs laten komen...

Gat in de muur etc kan een koper toch een ander gevoel van een huis geven, als verkoper zo lui is wat is er dan nog meer niet onderhouden? Je wilt toch niet de indruk wekken dat er achterstallig onderhoud is.

Inderdaad vrijwel onmogelijk dat je als koper nergens hoeft te sauzen, als de tv of bank weg is zal je daar altijd wat van zien (ook de gaatjes in de muur). Maar kleur keuze en gewoon een fris uiterlijk helpen wel met de verkoop, mensen zien het liefst een huis dat zoveel mogelijk af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Koptelefoontje schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 06:28:
[...]

Tja makkelijker kan je het geld niet verdienen, bedenk ook even dat 10k voor je huis zeer makkelijk te verdienen is en dat je hier normaal gesproken met je werk een stuk langer en harder voor bezig bent. We hebben het nu dus over even de klus op werkspot zetten en iemand langs laten komen...

Gat in de muur etc kan een koper toch een ander gevoel van een huis geven, als verkoper zo lui is wat is er dan nog meer niet onderhouden? Je wilt toch niet de indruk wekken dat er achterstallig onderhoud is.

Inderdaad vrijwel onmogelijk dat je als koper nergens hoeft te sauzen, als de tv of bank weg is zal je daar altijd wat van zien (ook de gaatjes in de muur). Maar kleur keuze en gewoon een fris uiterlijk helpen wel met de verkoop, mensen zien het liefst een huis dat zoveel mogelijk af is.
Het stukje achterstallig onderhoud snap ik, maar we hebben de afgelopen jaren zoveel geld geïnvesteerd in onze woning dat die redelijk makkelijk te weerleggen is.

Ook geeft het taxatie rapport aan dat het onderhoud goed is. Het is natuurlijk geen bouwtechnische keuring, maar geeft toch wel een idee.

Ondertussen toch maar wat mensen uitgenodigd. Even kort een briefje opgesteld met wie wij zijn, wie is ons huis is, wat de reden is, het vebruik (is lekker laag namelijk) en wat er nog ‘niet’ gebeuren. Hierin staan dingen zoals de badkamer.

Aangegeven dat we wel even benieuwd zijn wie wie is en een aantal hebben inderdaad even een stukje tekst op papier gezet. Leuk om te lezen maar nog belangrijker: mensen nemen de moeite om wat op papier te zetten. Dat soort mensen hebben altijd een streepje voor.

Als er daadwerkelijk een koper tussen zit dan heeft die 18 april een huis gekocht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

kepler schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:38:
[...]

Wij kregen wel opmerkingen van 1 kijker, die baalde dat ze de muren opnieuw moest verven... Dat is toch het minimale wat je doet in je nieuwe huis als je gaat verhuizen? Ik vond het een beetje een vreemde opmerking :D
In ons nieuwe huis hebben we niks gedaan. Donderdag eind van de middag de sleuteloverdracht, vrijdag verhuizing. Alles wat er geverfd en behangen is, ziet er prima uit. Als we zelf iets hadden gedaan hadden we waarschijnlijk op simpel wit uitgekomen. Nu is het wat creatiever, voelt allemaal goed en wel als ons huis, en geeft ook meteen een idee voor als we over een jaar of 2-3 wel de boel laten doen, wat we ook zouden kunnen doen qua kleuren en motief. Dus ik snap dat heel goed.

En, als dingen er gewoon goed uitzien, geeft dat ook een uitstraling dat het algehele onderhoud dus ook wel goed is. Waardoor je wellicht toch iets meer bied dan wanneer alle muren gedaan moeten worden, een raam vervangen moet worden, etc.

(ook al snapt iedereen wel dat als je vlak voor de verkoop het hele huis netjes gedaan wordt, raam vervangen indien nodig, etc, de vraagprijs natuurlijk wat hoger is)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Toppe schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 07:11:
Het stukje achterstallig onderhoud snap ik, maar we hebben de afgelopen jaren zoveel geld geïnvesteerd in onze woning dat die redelijk makkelijk te weerleggen is.
Maar was dat echt ter verbetering of noodzakelijk omdat het achterstallig onderhoud anders nu nog meer was geweest? /advocaat van de duivel
Hoe minder vragen er rijzen hoe beter het is. Maar goed, je hebt 1 groot voordeel: er is een huizentekort dus tenzij de prijs echt absurd is voor het huis (zie het funda-huizen topic) denk ik dat elk huis verkoopt. Vraag is dus vooral tegen welk bedrag.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Crazy D schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:43:
[...]

In ons nieuwe huis hebben we niks gedaan. Donderdag eind van de middag de sleuteloverdracht, vrijdag verhuizing. Alles wat er geverfd en behangen is, ziet er prima uit. Als we zelf iets hadden gedaan hadden we waarschijnlijk op simpel wit uitgekomen. Nu is het wat creatiever, voelt allemaal goed en wel als ons huis, en geeft ook meteen een idee voor als we over een jaar of 2-3 wel de boel laten doen, wat we ook zouden kunnen doen qua kleuren en motief. Dus ik snap dat heel goed.

En, als dingen er gewoon goed uitzien, geeft dat ook een uitstraling dat het algehele onderhoud dus ook wel goed is. Waardoor je wellicht toch iets meer bied dan wanneer alle muren gedaan moeten worden, een raam vervangen moet worden, etc.

(ook al snapt iedereen wel dat als je vlak voor de verkoop het hele huis netjes gedaan wordt, raam vervangen indien nodig, etc, de vraagprijs natuurlijk wat hoger is)
Het hoort eigenlijk hier niet, maar de geur van nieuw in je nieuwe huis is prettiger dan de geur van de vorige bewoners die in je muren zit.

Schilderen is in een leeg huis ongeveer 2/3 dagen werk, neem je een spuiter is het 1 a 2 dagen.

Daarom, met de verkoop van de vorige woning, heb ik niets gedaan terwijl dat zeker wel moest. In de huidige woning zijn alle muren door mij gespoten met een Wagner, ook al was dit afgelopen zomer gedaan door de vorige bewoners. Alles fris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:54
Crazy D schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:43:
[...]

Dan ligt het misschien aan mij, maar elk nieuw huis waar ik ging wonen heb ik iig een paar muren geverfd. Gewoon om het meer je eigen huis te maken.

En in ons specifieke geval zit er ruim 6 maanden tussen verkoop en overdracht. Met drie kleine kinderen zou ik dus twee keer alles moeten verven :') We hebben dus niet geverfd. Ik heb zeker wel een aantal klusjes gedaan, maar verven vond ik voor onze situatie overdreven. Ook nog een huis van maar 5 jaar oud :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Crazy D schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:45:
[...]

Maar was dat echt ter verbetering of noodzakelijk omdat het achterstallig onderhoud anders nu nog meer was geweest? /advocaat van de duivel
Hoe minder vragen er rijzen hoe beter het is. Maar goed, je hebt 1 groot voordeel: er is een huizentekort dus tenzij de prijs echt absurd is voor het huis (zie het funda-huizen topic) denk ik dat elk huis verkoopt. Vraag is dus vooral tegen welk bedrag.
Nee, het is niet dat we achterstallig onderhoud hebben moeten 'wegwerken'. Alles functioneerde nog prima toen wij het kochten, hebben alleen wat klein spul moeten 'herstellen' zoals nieuwe wasbak in het toilet, kraanleertje vervangen ed.

Wat hebben we dan wel gedaan? Vanaf de koop tot nu:
- Al het enkel glas vervangen
- Nieuwe CV ketel laten plaatsen (oude was 20 jaar oud)
- Nieuwe keuken geplaatst
- Voor en achtertuin op geknapt. Nieuw (verhoogd) straatwerk, overkapping met stromend water, elektra, internet en afvoer
- Woning voorzien van zonnepanelen
- Woning voorzien van nieuw schilderwerk aan de buitenkant
- Nieuwe verhoogde WC pot op de begaande grond (geen renovatie!)

In feite kan je zo in de woning. Enige wat in mijn ogen echt gedaan 'moet' worden is de badkamer. Dit hebben we de geïnteresseerde ook wel verteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:31
Als ik het zo lees wil ik ook wel 310 betalen. Knal het op de markt en verdien ik in 3 maanden 20k. Alleen jammer van die overdrachtsbelasting.

[ Voor 18% gewijzigd door Pannencouque op 13-03-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Pannencouque schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:04:
Als ik het zo lees wil ik ook wel 310 betalen. Knal het op de markt en verdien ik in 3 maanden 20k. Alleen jammer van die overdrachtsbelasting.
Als een woning 2x van eigenaar wisselt binnen zes maanden hoef je maar 1x overdrachtsbelasting te betalen O-) :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Ons huis nu ook verkocht, kopers hebben de hypotheek rond *O*

Kreeg een appje dat ze krap qua tijd zitten tussen de verhuizing en graag al beginnen zodra onze spullen weg zijn (2 dagen voor de overdracht). Buiten dat ik niet zo’n zin heb om mij opgejaagd te voelen bij het verhuizen zie ik hier geen problemen in.
Is er een goede reden die ik over het hoofd zie om de kopers geen toegang tot de woning te geven vóór de officiële datum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Koptelefoontje schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:51:

Kreeg een appje dat ze krap qua tijd zitten tussen de verhuizing en graag al beginnen zodra onze spullen weg zijn (2 dagen voor de overdracht). Buiten dat ik niet zo’n zin heb om mij opgejaagd te voelen bij het verhuizen zie ik hier geen problemen in.
Is er een goede reden die ik over het hoofd zie om de kopers geen toegang tot de woning te geven vóór de officiële datum?
Er zitten wel wat haken en ogen aan, zie ook hier:
https://www.novitas.nl/sleutelverklaring
https://www.heetebrij.net...van-de-sleutelverklaring/

[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 13-03-2021 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04

Koekfabriek

King Billy on the wall

Heb je die 2 dagen niet nodig om de woning schoon te maken, lampje verwijderen etc.. Ik zou het niet doen, die tijd ben je zo kwijt en het maakt het lastiger als de koper al spullen opslaat.
Het viel ons bij de verkoop best tegen hoeveel tijd er nog in ging zitten om de woning netjes op te leveren, ik zou dat niet zomaar onderschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz

Ze hebben nogal noten op hun zang niet? :)
Gewoon weigeren, dat zij te weinig tijd hebben is niet jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Koekfabriek schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:35:
[...]

Heb je die 2 dagen niet nodig om de woning schoon te maken, lampje verwijderen etc.. Ik zou het niet doen, die tijd ben je zo kwijt en het maakt het lastiger als de koper al spullen opslaat.
Het viel ons bij de verkoop best tegen hoeveel tijd er nog in ging zitten om de woning netjes op te leveren, ik zou dat niet zomaar onderschatten.
Dat is dus de afweging. Als je daar een balans in kan vinden ("onze spullen zijn weg maar wij wilden die dagen gebruiken om het goed net op te leveren, als jullie dan al spullen opslaan kunnen we het niet zo schoon maken als wij van plan waren, zijn jullie daarmee akkoord?") en je een sleutelverklaring kan regelen: Waarom niet?
offtopic:
Mits er een waarborgsom is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:31

En volgens mij qua verzekering/aansprakelijkheid ook niet handig. Niet dat je er vanuit moet gaan dat er iets gebeurd of stuk gaat of beschadigd raakt (moedwillig of niet) maar volgens mij ben jij dan verantwoordelijk.
Iets inmeten is prima maar eerder al spullen laten verhuizen zou ik afwijzen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:58
GeeMoney schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:39:
[...]

En volgens mij qua verzekering/aansprakelijkheid ook niet handig. Niet dat je er vanuit moet gaan dat er iets gebeurd of stuk gaat of beschadigd raakt (moedwillig of niet) maar volgens mij ben jij dan verantwoordelijk.
Iets inmeten is prima maar eerder al spullen laten verhuizen zou ik afwijzen in ieder geval.
Precies dit. Als verkoper heb je hier geen voordelen aan en wel risico’s, hoe klein ook. Altijd kans op gelazer. Stel zij tikken tijdens verhuizing een stuk van het nette stuckwerk eraf. 2 dagen later is de oplevering en loop je een rondje met ze en zeggen ze dat jullie dat gedaan hebben met jullie verhuizing. En dat is dan nog iets kleins. Gewoon niet aan beginnen. Mochten ze écht haast hebben dan voorstellen dat de overdracht twee dagen naar voren gaat als je daar zelf ook geen bezwaar mee hebt, en als je er wel bezwaar bij hebt maar ze toch tegemoet wilt komen hang je er een bedrag aan wat voor jou je bezwaar wegneemt bijv voor twee schoonmakers die in een dag tijd de hele boel opleverklaar maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Ja ik snap het zelf ook niet helemaal, ze gaan het eigen huis verhuren dus waarom zou het dan zo krap zijn? Ze hoeven enkel hier en daar de muur opnieuw te witten voor zover ik begreep.

En inderdaad ik had die extra tijd ook zo ingecalculeerd zodat ik in alle rust nog even alles langs kon lopen, schoon kon maken en de laatste dingen kon fixen. Het word denk ik gewoon een nee..

Doet mij ook denken aan toen ik nog in een huurappartement zat, wij gingen verhuizen en de nieuwe huurders hadden graag eerder de sleutel. Dat kon, dus ik deed:
( huurprijs / dagen in de maand) * dagen dat ze eerder de sleutel kregen..
‘Zoveeell? Voor die paar dagen???’ Kreeg ik als reactie, het was een idioot voorstel volgens deze mensen. Plus dit zou dan betekenen dat ze nergens heen konden want hun eigen huurhuis was ook opgezegd op de laatste dag van de maand. 8)7

Tja sommige mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Koptelefoontje schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:53:
Ja ik snap het zelf ook niet helemaal, ze gaan het eigen huis verhuren dus waarom zou het dan zo krap zijn? Ze hoeven enkel hier en daar de muur opnieuw te witten voor zover ik begreep.

En inderdaad ik had die extra tijd ook zo ingecalculeerd zodat ik in alle rust nog even alles langs kon lopen, schoon kon maken en de laatste dingen kon fixen. Het word denk ik gewoon een nee..

Doet mij ook denken aan toen ik nog in een huurappartement zat, wij gingen verhuizen en de nieuwe huurders hadden graag eerder de sleutel. Dat kon, dus ik deed:
‘Zoveeell? Voor die paar dagen???’ Kreeg ik als reactie, het was een idioot voorstel volgens deze mensen. Plus dit zou dan betekenen dat ze nergens heen konden want hun eigen huurhuis was ook opgezegd op de laatste dag van de maand. 8)7

Tja sommige mensen
Waarschijnlijk hebben ze al een huurder gevonden voor hun andere huis die er in kan zodra zij er zelf uit zijn. Dan betekent een paar dagen eerder in jouw huis kunnen ook weer een paar dagen extra huur vangen zonder dat zij zelf extra kosten hoeven te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Je kan het ook omdraaien.. Met dat ze al hun troep er al in hebben gezet, hebben ze ook al hun rechten verspeeld ;)

Ik ken iemand die in een nieuwbouwwoning al druk aan het klussen was vóór de officiële oplevering. Die had geen poot meer om op te staan toen ie wat opleverpunten op papier wilde zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
JanHenk schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:08:
Je kan het ook omdraaien.. Met dat ze al hun troep er al in hebben gezet, hebben ze ook al hun rechten verspeeld ;)

Ik ken iemand die in een nieuwbouwwoning al druk aan het klussen was vóór de officiële oplevering. Die had geen poot meer om op te staan toen ie wat opleverpunten op papier wilde zetten.
Tenzij er écht iets gebeurt precies in die paar dagen, zoals brand of een enorme lekkage. Dan kom je hoe dan ook in een enorme verzekerings-clusterf*ck terecht. Los van dat je waarschijnlijk wel “wint” en er kostenvrij uitkomt is dat het risico gewoon niet waard, hoe klein ook. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Valorian
Uiteraard, ben het er helemaal mee eens.

De oplevering van een nieuwbouwwoning en de levering van een bestaande woning zijn officiële juridische momenten waar een inspectie aan vooraf gaat. Daar moet je niet mee willen rommelen.

(Wilde alleen even aangeven dat je zowel als verkoper, maar ook als koper, niet mee moet willen rommelen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Ik zou het ook niet doen tenzij ze een verklaringen ondertekenen dat ze de woning op die datum as-is accepteren en enkel het officiële passeren bij de notaris nog een paar dagen later moet gebeuren.
Maar zelfs dan zou ik huiverig zijn: de risico's wegen niet op tegen de baten. Vooral voor jou niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je kunt ook gewoon de overdracht twee dagen vervroegen natuurlijk... Als toch beide partijen er blijkbaar klaar voor zitten.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Moet de notaris wel tijd hebben.. dat was bij ons het probleem. Alle partijen wouden eerder, maar de notaris zat compleet vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-05-2021
Helaas. We hebben een bod uitgebracht 20.000 euro boven vraagprijs maar blijkbaar was ons bod alsnog te laag. Wat een gek er voor wil geven. Ondertussen het volgende huis op de agenda staan. Deze gaan we donderdag bekijken. Een huis die niet perse op ons lijstje stond maar wel met veel mogelijkheden.
Mocht dat het ook niet worden dan gaan we over op een aankoopmakelaar. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Eefje020 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:41:
[...]

Helaas. We hebben een bod uitgebracht 20.000 euro boven vraagprijs maar blijkbaar was ons bod alsnog te laag. Wat een gek er voor wil geven. Ondertussen het volgende huis op de agenda staan. Deze gaan we donderdag bekijken. Een huis die niet perse op ons lijstje stond maar wel met veel mogelijkheden.
Mocht dat het ook niet worden dan gaan we over op een aankoopmakelaar. 8)
Jammer! Maar yes move on maar!
Kan ook lonen om de grote van de zoekgebied in funda iets te vergroten.
Zo kwam ik op mn huis, ja het is wat verder dan dat wij had gewild, maar absolutely no regret!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Koptelefoontje schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:53:

Tja sommige mensen
Bij mij wil de koper ook eerder spullen afleveren (nieuwe vloer, materialen, etc) omdat Roobool of die dag (5 dagen voor oplevering notaris) of 1 week later zou kunnen leveren en ze dus niet die 1 week wil wachten.
Ik was al veel eerder verhuisd en het huis is dus in principe leeg.
Geschakkeld met mijn makelaar, nou ja, opzich kan het wel, maar ze moest dan zo'n verklaring tekenen. Om te verklaren dat mocht er iets gebeurd met de spullen, tijdens transport of na levering, dat ik niet aansprakelijk ben. Uit eindelijk niet door gegaan.... Op moment dat iemand hoort over tekenen en verklaring is het opeens niet meer aantrekkelijk om de risico te nemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-05-2021
SirLct schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:39:
[...]

Jammer! Maar yes move on maar!
Kan ook lonen om de grote van de zoekgebied in funda iets te vergroten.
Zo kwam ik op mn huis, ja het is wat verder dan dat wij had gewild, maar absolutely no regret!
Zeker jammer maar inderdaad, en door!
Het gebied uitbreiden hebben we naar gekeken maar het idee om in Waalwijk te gaan wonen is omdat mijn broer en zus dan om de hoek wonen en ik daarheen kan wandelen/fietsen met mijn dochtertje. Ik wil niet zover van ze af wonen dat ik alsnog de auto moet pakken dus voor mij is het uitbreiden van het zoekgebied geen mogelijke optie. Misschien over 2 jaar als het kopen van een woning onmogelijk lijkt.... We gaan het zien. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Eefje020 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:56:
[...]

Zeker jammer maar inderdaad, en door!
Het gebied uitbreiden hebben we naar gekeken maar het idee om in Waalwijk te gaan wonen is omdat mijn broer en zus dan om de hoek wonen en ik daarheen kan wandelen/fietsen met mijn dochtertje. Ik wil niet zover van ze af wonen dat ik alsnog de auto moet pakken dus voor mij is het uitbreiden van het zoekgebied geen mogelijke optie. Misschien over 2 jaar als het kopen van een woning onmogelijk lijkt.... We gaan het zien. :*)
Als je een hele specifieke gebied in gedachten heb is het idd goed om lokale makelaar in te schakkelen. Die weet vaak over de stille verkoop ;) (Doet men nog tegenwoordig aan stille verkoop eigl? Dacht dat iedereen tegenwoordig op funda gaan zetten zodat ze 20-30k boven marktwaarde kan binnenharken door deze bubbel.. 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

SirLct schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:38:
[...]

Als je een hele specifieke gebied in gedachten heb is het idd goed om lokale makelaar in te schakkelen. Die weet vaak over de stille verkoop ;) (Doet men nog tegenwoordig aan stille verkoop eigl? Dacht dat iedereen tegenwoordig op funda gaan zetten zodat ze 20-30k boven marktwaarde kan binnenharken door deze bubbel.. 8)7 )
Voor de startersmarkt denk ik zeker wel. Nog voordat mijn woning op Funda stond had de makelaar al voldoende kijkers ingepland. Veel mensen die al eerder een bod op een soortgelijke woning deden maar er naast grepen, staan in het netwerk van de makelaar en krijgen een seintje nog voor de woning op Funda staat.

Zal ook wel gelden voor investeerders die woningen opkopen en weer verhuren denk ik?

Ik vind het ook best sneu voor starters die iets proberen te krijgen. Bied je 10-15k over, eventueel zelfs zonder voorbehoud van financiering, grijp je er nog naast omdat iemand doodleuk 28k over biedt. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
kazuka schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:49:
[...]

Voor de startersmarkt denk ik zeker wel. Nog voordat mijn woning op Funda stond had de makelaar al voldoende kijkers ingepland. Veel mensen die al eerder een bod op een soortgelijke woning deden maar er naast grepen, staan in het netwerk van de makelaar en krijgen een seintje nog voor de woning op Funda staat.

Zal ook wel gelden voor investeerders die woningen opkopen en weer verhuren denk ik?

Ik vind het ook best sneu voor starters die iets proberen te krijgen. Bied je 10-15k over, eventueel zelfs zonder voorbehoud van financiering, grijp je er nog naast omdat iemand doodleuk 28k over biedt. 8)7
Yep is te gek voor woorden. Ik had geluk gehad dat ik in 2015 mn eerste woning had gekocht.
Nu zie ik mensen in mijn team die als starter iets proberen te scoren.... Vergeet het maar.
Of je moet dan akkoord zijn met rare voorwaarden: lees opknapper en je oom heeft bouwbedrijf ;( , of nu kopen opleveren eind 2021 :F , of iets in die richting... Is wel echt een moment om makelaar als vriend te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

SirLct schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:29:
[...]

Yep is te gek voor woorden. Ik had geluk gehad dat ik in 2015 mn eerste woning had gekocht.
Nu zie ik mensen in mijn team die als starter iets proberen te scoren.... Vergeet het maar.
Of je moet dan akkoord zijn met rare voorwaarden: lees opknapper en je oom heeft bouwbedrijf ;( , of nu kopen opleveren eind 2021 :F , of iets in die richting... Is wel echt een moment om makelaar als vriend te houden.
Heel toevallig werd zojuis dit artikel geplaatst op NOS: https://nos.nl/nieuwsuur/...it-het-in-jouw-regio.html
Starters met een modaal inkomen komen ook buiten de Randstad maar moeilijk aan een koophuis. Het is knokken geblazen met overspannen biedingen in bijvoorbeeld Zeeland, Zuid-Limburg en Groningen. De vraagprijs is een vanaf-prijs geworden, zeggen makelaars.

Bijna 60 procent van de huizen in Nederland is in het laatste kwartaal van vorig jaar boven de vraagprijs verkocht. Dat is 16 procent meer dan een jaar eerder. Opvallend is dat het percentage huizen dat boven de vraagprijs weggaat, het hardst is gestegen buiten de Randstad.
Dat dik gedrukte zei ik ook vorige week nog tegen mijn makelaar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Haha wat een gekte

"Een huis in Meerwijck dat vijf jaar geleden voor 350.000 euro werd verkocht, wordt nu voor een vraagprijs van 499.500 euro weggezet", vertelt makelaar Edwin Hoksbergen. "Er is zo tegen elkaar opgeboden dat het voor 565.000 euro is verkocht. Dit is niet meer te taxeren."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-07 09:36

Kju

Beetje rare makelaar, vijf jaar terug kijken en het dan niet snappen. Het verschil in Den Haag tussen Q1 2016 en Q4 2020 is 62,1%, in Zuid-Holland 50,1%, zal dat nou echt anders moeten zijn in Meerwijck? Wat kan hij dan niet taxeren..

[ Voor 12% gewijzigd door Kju op 15-03-2021 16:08 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Vanmorgen de oude woning overgedragen aan de koper. Althans, dat denk ik. Een en ander verliep via volmacht en kennelijk is er geen onmiddellijke terugmelding dat eea voltooid is.

Sowieso lijkt de implementatie van de COVID19 regels niet helemaal consistent of logisch:

Bij zowel koop als verkoop vond de inspectie gezamenlijk met verkopers/kopers en makelaar plaats, en zonder mondkapjesplicht.

Bij de notaris moet een en ander dan via volmacht. Bij de ene notaris via video (daar zie ik wel meerwaarde in), bij de ander gewoon op kantoor, maar dan in aparte hokjes (kunnen we net zo goed de akte zelf ondertekenen ipv een volmacht lijkt me, maar OK.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
kazuka schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:49:
[...]

De buurman hier heeft verkocht. 13% boven vraagprijs. De markt is kapot. Het is dat ik van de bank zal moeten, maar eigenlijk wil ik helemaal niet verkopen van de zomer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ondertussen zijn we een stuk verder, er staan een aantal bezichtigingen gepland en we hebben een documentje opgesteld met wat aanvullende informatie.

Daarin hebben we opgenomen dat wij de woning niet aan een investeerder of iets willen verkopen. Nu krijgen we toch veel aanvragen van dit soort mensen.

Ondanks dat het niet ons probleem is in de toekomst wil ik toch de boel netjes afronden en daarom zit ik te kijken naar een zelfbewoningsplicht. Als ik dit artikel mag geloven kan ik als verkopende partij een extra clausule opnemen in de verkoopovereenkomst.

Zijn er meer mensen die dit hebben gedaan of die hier ervaring mee hebben?

Wij hebben erg goed contact met onze buren (85+) en die balen er enorm van dat wij vertrekken en zijn ontzettend 'bang' dat er straks 10 polen in zitten. Ondanks dat we hebben aangegeven dat we dat niet van plan zijn willen we hun ook een stukje zekerheid hierin bieden. Wij kiezen er dus heel bewust voor, ondanks dat er er straks geen last meer van hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Toppe op 16-03-2021 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:20
Toppe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:12:
Ondertussen zijn we een stuk verder, er staan een aantal bezichtigingen gepland en we hebben een documentje opgesteld met wat aanvullende informatie.

Daarin hebben we opgenomen dat wij de woning niet aan een investeerder of iets willen verkopen. Nu krijgen we toch veel aanvragen van dit soort mensen.

Ondanks dat het niet ons probleem is in de toekomst wil ik toch de boel netjes afronden en daarom zit ik te kijken naar een zelfbewoningsplicht. Als ik dit artikel mag geloven kan ik als verkopende partij een extra clausule opnemen in de verkoopovereenkomst.

Wij hebben erg goed contact met onze buren (85+) en die balen er enorm van dat wij vertrekken en zijn ontzettend 'bang' dat er straks 10 polen in zitten. Ondanks dat we hebben aangegeven dat we dat niet van plan zijn willen we hun ook een stukje zekerheid hierin bieden. Wij kiezen er dus heel bewust voor, ondanks dat er er straks geen last meer van hebben.
Ik snap je dilemma. Aan de andere kant...jouw buren zijn er over 10 jaar niet meer. Mogelijk eerder al niet. Jij bent jonger en mag straks flink betalen voor de leuke jaren van je buren (lees: eindeloonspensioen, pensioen met 65 of eerder, coronakosten, etc.).

Ik bedoel niet dat je nu een geldwolf of super egoïstisch persoon moet worden....ben ik ook niet. Maar denk primair aan jezelf is de tip die ik wil meegeven. De overheid zal dat steeds minder doen namelijk.

En in dat daglicht worden de buren minder belangrijk.

Zelf overigens mijn woning ook aan een investeerder verkocht. Ook oude buren die bang waren. Tsja....ik voelde mij er niet super prettig bij, maar "in the end" ben ik zelf verantwoordelijk voor mijn eigen toekomst. En als de reguliere koper niet zoveel wilt bieden als de investeerder....dan verkoop ik aan de investeerder.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Panzer_V schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:42:
[...]

Ik snap je dilemma. Aan de andere kant...jouw buren zijn er over 10 jaar niet meer. Mogelijk eerder al niet. Jij bent jonger en mag straks flink betalen voor de leuke jaren van je buren (lees: eindeloonspensioen, coronakosten, etc.).

Ik bedoel niet dat je nu een geldwolf of super egoïstisch persoon moet worden....ben ik ook niet. Maar denk primair aan jezelf is de tip die ik wil meegeven. De overheid zal dat steeds minder doen namelijk.

En in dat daglicht worden de buren minder belangrijk.

Zelf overigens mijn woning ook aan een investeerder verkocht. Ook oude buren die bang waren. Tsja....ik voelde mij er niet super prettig bij, maar "in the end" ben ik zelf verantwoordelijk voor mijn eigen toekomst. En als de reguliere koper niet zoveel wilt bieden als de investeerder....dan verkoop ik aan de investeerder.
Eens. Gelukkig 'bieden' de investeerders alleen de taxatieprijs en wij verwachten met een verkoop hoger uit te komen, dus win-win voor beide.

Dat wij financieel moeten inleveren op de koopprijs maar we hiermee wel een stukje zekerheid hebben voor ze vinden wij acceptabel.

Het is natuurlijk ook even kijken of en hoe dit juridisch geregeld kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 16-03-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Lijkt wel alsof investeerders (ondanks de hogere OVB) toch nog even willen inslaan voordat een (soort van) zelfbewoningsplicht landelijk geregeld gaat worden... Er lopen toch wel wat partijen rond met dergelijke plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Toppe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:47:
[...]

Eens. Gelukkig 'bieden' de investeerders alleen de taxatieprijs en wij verwachten met een verkoop hoger uit te komen, dus win-win voor beide.

Dat wij financieel moeten inleveren op de koopprijs maar we hiermee wel een stukje zekerheid hebben voor ze vinden wij acceptabel.

Het is natuurlijk ook even kijken of en hoe dit juridisch geregeld kan worden.
Je weet dat de taxatie prijs is wat de taxateur wil dat die is. En zeker voor de investeerders boeit het niet omdat die vaak helemaal geen of weinig financiering nodig hebben.

Ik zou gewoon iedereen laten kijken en bieden en op dat moment als je een keuze kan maken tussen verschillende biedingen dan je afweging maken. Maar kennissen van mij hadden het ook een keer aan een leuk stel gegund in plaats van een investeerder en daardoor +-10k minder ontvangen. Bleek het een stel flippers te zijn.

En een zelf woon clausule kost je gewoon geld want ik zou al huiverig zijn wat als je relatie toch stuk loopt of je droombaan aan de andere kant van het land aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Sen schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:46:
[...]

Je weet dat de taxatie prijs is wat de taxateur wil dat die is. En zeker voor de investeerders boeit het niet omdat die vaak helemaal geen of weinig financiering nodig hebben.

Ik zou gewoon iedereen laten kijken en bieden en op dat moment als je een keuze kan maken tussen verschillende biedingen dan je afweging maken. Maar kennissen van mij hadden het ook een keer aan een leuk stel gegund in plaats van een investeerder en daardoor +-10k minder ontvangen. Bleek het een stel flippers te zijn.

En een zelf woon clausule kost je gewoon geld want ik zou al huiverig zijn wat als je relatie toch stuk loopt of je droombaan aan de andere kant van het land aankomt.
Een zelfbewoningsplicht is dat je er zelf moet gaan wonen als koper, niet dat je het niet mag doorverkopen. Alleen zal dan de voorwaarde blijven staan, anders zou je heel snel kunnen willen door het weer aan een ander te verkopen. Althans, dat zou mijn idee er achter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Toppe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:48:
[...]

Een zelfbewoningsplicht is dat je er zelf moet gaan wonen als koper, niet dat je het niet mag doorverkopen. Alleen zal dan de voorwaarde blijven staan, anders zou je heel snel kunnen willen door het weer aan een ander te verkopen. Althans, dat zou mijn idee er achter zijn.
Dat snap ik wel. Elke beperkende voorwaarde zorgt gewoon voor lagere biedingen. In dit geval betekend het dat ik het niet zou mogen doorverkopen aan de hoogste bieder maar ook moet verkopen aan een lagere bieding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Sen schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:59:
[...]

Dat snap ik wel. Elke beperkende voorwaarde zorgt gewoon voor lagere biedingen. In dit geval betekend het dat ik het niet zou mogen doorverkopen aan de hoogste bieder maar ook moet verkopen aan een lagere bieding.
Klopt, maar als ik 10K moet inleveren hiervoor dan doe ik dat met liefde. Die 10K kan ik terug verdienen. Mijn buren hun laatste jaartjes krijgen ze niet opnieuw terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-07 14:58

Ik heb hetzelfde gedaan omdat ik in een appartement woonde met een kleine VVE en de mensen goed kende. En enorm last heb gehad van huurders van het appartement onder mij. Je kunt dat ook fixen door je gunningsrecht toe te passen. Je kunt je huis dus "gunnen" aan de partij je het beste uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TacoTaco schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:09:
[...]

Ik heb hetzelfde gedaan omdat ik in een appartement woonde met een kleine VVE en de mensen goed kende. En enorm last heb gehad van huurders van het appartement onder mij. Je kunt dat ook fixen door je gunningsrecht toe te passen. Je kunt je huis dus "gunnen" aan de partij je het beste uitkomt.
Klopt, alleen heb ik nu al een geïnteresseerde ‘betrapt’ die graag wou kijken en eventueel kopen. Blijkt partner een investeerder te zijn die meerdere panden bezit en verhuurt. Dan moet je echt grondig onderzoek gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik denk dat het "voordeel" van verkopen aan een investeerder met name in een stukje zekerheid zit (geen voorbehoud ed).
Dus denk dat het niet zoveel zou schelen qua opbrengst.
Iemand die er zelf gaat wonen zal er wellicht zelfs meer voor over hebben dan een investeerder die uitgaat van een bepaald rendement .

[ Voor 95% gewijzigd door Sport_Life op 16-03-2021 11:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Bij ons in de stad is woningsplitsing en kamerverhuur simpelweg verboden. Tegelijkertijd zijn er oude kantoren omgebouwd om de spreekwoordelijke "Polen" in te huisvesten. Dat lijkt goed te werken.

Een strikte zelfbewoningsplicht lijkt me niet wenselijk. Het moet mogelijk blijven een woning te kopen waar je iemand anders in laat wonen. Er zijn mensen die wel goed verdienen en zich netjes gedragen, maar door omstandigheden (tijdelijk) niet in aanmerking komen voor een hypotheek. Die moeten ook ergens terecht kunnen en als iemand anders daar zijn pensioen mee financiert lijkt me dat een prima win/win.

Onze woning is verkocht aan een vrouw, maar de helft van de woning is betaald door haar moeder. Moet de moeder er dan ook per se wonen? En wat als haar moeder 90% had betaald? Moeder deed dit om haar dochter uit een nare relatie te helpen - niet om later rijk van te worden. Met een zelfbewoningsplicht ga je dergelijke mogelijkheden of frustreren, of je staat ze toe en creëert een achterdeur voor rare constructies.

Meer on topic: je kiest zelf met welke koper je in zee gaat. Op dat moment kun je doen wat jij wenselijk acht jegens de buren en de buurt. Daarna houd het voor mij op. Mijn eigen waarden vastleggen in een kettingbeding in de leveringsakte om dit tot in lengte van dagen aan andere op te dringen gaat mij te ver en vind ik misschien wel een beetje grootheidswaanzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-07 13:18
Toppe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:00:
[...]

Klopt, maar als ik 10K moet inleveren hiervoor dan doe ik dat met liefde. Die 10K kan ik terug verdienen. Mijn buren hun laatste jaartjes krijgen ze niet opnieuw terug.
Nobel van je, maar ik denk dat er maar weinig woningbezitters zijn die hun buren 10K waard vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:27:

Iemand die er zelf gaat wonen zal er wellicht zelfs meer voor over hebben dan een investeerder die uitgaat van een bepaald rendement .
Dat zou ikzelf wel verwachten, maar is geen wetmatigheid... Heel erg afhankelijk van de prijsklasse van het object en de locatie denk ik.

Volgens mij heeft bijna iedereen tegenwoordig zoiets van; liever niet verkopen aan een belegger. Investeren in woningen is in die zin haast gelijkwaardig aan investeren in de wapenhandel (moreel verwerpelijk), maar je moet wel verdomd goede screening doen wil je het echt helemaal dicht timmeren.

Ik zou me er niet al te druk om maken juridisch gezien, maar zou me wel het "gunningsrecht" voorbehouden bij het beste bod.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

NielsFL schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:10:
Bij ons in de stad is woningsplitsing en kamerverhuur simpelweg verboden. Tegelijkertijd zijn er oude kantoren omgebouwd om de spreekwoordelijke "Polen" in te huisvesten. Dat lijkt goed te werken.

Een strikte zelfbewoningsplicht lijkt me niet wenselijk. Het moet mogelijk blijven een woning te kopen waar je iemand anders in laat wonen. Er zijn mensen die wel goed verdienen en zich netjes gedragen, maar door omstandigheden (tijdelijk) niet in aanmerking komen voor een hypotheek. Die moeten ook ergens terecht kunnen en als iemand anders daar zijn pensioen mee financiert lijkt me dat een prima win/win.

Onze woning is verkocht aan een vrouw, maar de helft van de woning is betaald door haar moeder. Moet de moeder er dan ook per se wonen? En wat als haar moeder 90% had betaald? Moeder deed dit om haar dochter uit een nare relatie te helpen - niet om later rijk van te worden. Met een zelfbewoningsplicht ga je dergelijke mogelijkheden of frustreren, of je staat ze toe en creëert een achterdeur voor rare constructies.

Meer on topic: je kiest zelf met welke koper je in zee gaat. Op dat moment kun je doen wat jij wenselijk acht jegens de buren en de buurt. Daarna houd het voor mij op. Mijn eigen waarden vastleggen in een kettingbeding in de leveringsakte om dit tot in lengte van dagen aan andere op te dringen gaat mij te ver en vind ik misschien wel een beetje grootheidswaanzin.
Hier (in Almere) zitten een aantal investeerders die alles proberen op te kopen. De eerste die een blind bod deed is zelfs al geweest. Ze kopen, maken er 3 studio's van en verhuren het voor €1000pm. Juist dát volk wil ik weren.

Als ouders bijspringen zien wij dat niet als financiële investering en hebben wij daar totaal geen moeite mee.

De reacties die we er op krijgen zijn tot nu toe alleen maar positief. Mensen zijn ondertussen vrijwel hopeloos, kijken de hele dag op Funda en als ze iets zien kan je al geen afspraak meer maken omdat er een week later "Verkocht" bij staat. Zelfs de 'vastgoedbaasjes' die lezen dat we niet aan hun verkopen kunnen het wel waarderen.

Als ik het zo lees lijk ik wel een liefdadigheidsinstelling :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

SirLct schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:50:
[...]

Bij mij wil de koper ook eerder spullen afleveren (nieuwe vloer, materialen, etc) omdat Roobool of die dag (5 dagen voor oplevering notaris) of 1 week later zou kunnen leveren en ze dus niet die 1 week wil wachten.
Ik was al veel eerder verhuisd en het huis is dus in principe leeg.
Geschakkeld met mijn makelaar, nou ja, opzich kan het wel, maar ze moest dan zo'n verklaring tekenen. Om te verklaren dat mocht er iets gebeurd met de spullen, tijdens transport of na levering, dat ik niet aansprakelijk ben. Uit eindelijk niet door gegaan.... Op moment dat iemand hoort over tekenen en verklaring is het opeens niet meer aantrekkelijk om de risico te nemen :+
Wij ook zo’n verklaring kunnen tekenen toen wij onze huidige woning kochten. Uiteraard even geschakeld met de verzekeraar zodat we zeker wisten dat alles goed zat en ook het gereedschap ed verzekerd was.

Op deze manier konden we 5 weken eerder beginnen met klussen. Het moest voornamelijk in de avond uren en de weekenden.

Weet niet of ik het zelf zou doen moet ik eerlijk toegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:15
Persoonlijk zie ik wel drie niveau's in het toegang geven aan de koper voor de overdracht:
1) Een keer langs komen om wat dingen in te meten --> geen probleem omdat je er zelf ook bij bent
2) Alvast spullen brengen --> wordt al gevaarlijker zoals al eerder vermeld in dit topic m.b.t. schade, diefstal van die spullen en/of woning, of misschien slaan ze wel ff een paar kilo drugs op in jou woning.
3) De koper alvast laten klussen --> zou ik persoonlijk nooit toestaan. Hier heb je nog meer risico op schade (zetten het huis ff onderwater omdat ze door de waterleiding boren) of slopen je halve huis en vervolgens gaat de overdracht niet meer door.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
ydderf schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:15:
Persoonlijk zie ik wel drie niveau's in het toegang geven aan de koper voor de overdracht:
1) Een keer langs komen om wat dingen in te meten --> geen probleem omdat je er zelf ook bij bent
2) Alvast spullen brengen --> wordt al gevaarlijker zoals al eerder vermeld in dit topic m.b.t. schade, diefstal van die spullen en/of woning, of misschien slaan ze wel ff een paar kilo drugs op in jou woning.
3) De koper alvast laten klussen --> zou ik persoonlijk nooit toestaan. Hier heb je nog meer risico op schade (zetten het huis ff onderwater omdat ze door de waterleiding boren) of slopen je halve huis en vervolgens gaat de overdracht niet meer door.
Nummer 1, liefste dan wel gelijk alles doen.... en als aanvulling eventueel het Welkom bij Ziggo/KPN/T-Mobile internet pakket aannemen, dan zijn wij er wel.

Als iemand gelijk spullen wil opslaan, nee dank je, ik zit zelf vanzelfsprekend ook in de spullenboel m.b.t. inpakken en verhuizen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

ydderf schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:15:
Voor de derde optie teken je dan toch een sleutelverklaring?

Dan zijn alle gemaakte schades voor de koper. Vanzelf sprekend vooral pas doen als de woning leeg is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:15
Toppe schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:36:
[...]
Voor de derde optie teken je dan toch een sleutelverklaring?

Dan zijn alle gemaakte schades voor de koper. Vanzelf sprekend vooral pas doen als de woning leeg is :)
In de sleutelverklaring kun je inderdaad behoorlijk wat afvangen. Maar er zijn ook wel behoorlijk wat aandachtspunten.
Ik durf alleen niet te zeggen in hoeverre je alles waterdicht afgedekt krijgt. Ik kan me voorstellen dat wanneer bijvoorbeeld de koper je halve woning heeft gesloopt en de dag voor de overdracht sterft, het lastig gaat worden om er dan zonder financieel verlies uit te komen. Dit is misschien wel een beetje een extreem voorbeeld, maar je zult maar net die pech hebben....
Persoonlijk zou ik me dan eerst heel goed laten adviseren door de notaris of kijken of het niet mogelijk is om de complete overdracht te vervroegen.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

ydderf schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:56:
[...]

In de sleutelverklaring kun je inderdaad behoorlijk wat afvangen. Maar er zijn ook wel behoorlijk wat aandachtspunten.
Ik durf alleen niet te zeggen in hoeverre je alles waterdicht afgedekt krijgt. Ik kan me voorstellen dat wanneer bijvoorbeeld de koper je halve woning heeft gesloopt en de dag voor de overdracht sterft, het lastig gaat worden om er dan zonder financieel verlies uit te komen. Dit is misschien wel een beetje een extreem voorbeeld, maar je zult maar net die pech hebben....
Persoonlijk zou ik me dan eerst heel goed laten adviseren door de notaris of kijken of het niet mogelijk is om de complete overdracht te vervroegen.
Ik moet even in de papieren duiken, maar volgens mij hebben wij de sleutel overdracht gewoon naar voren geschoven en pas een x aantal weken later naar de notaris.

In dit geval kenden wij de verkopende partij wel. Vrijwel alles is buiten de makelaar om gegaan, die overigens de woning een week na het tekenen eigenhandig opnieuw op Funda zetten omdat ze dacht dat we geen hypotheek konden krijgen 8)7

Overigens is hier vanuit de NVM wel een beleid voor, die zullen je dan daadwerkelijk een passend antwoord kunnen geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 19-03-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:36
Deze week 3 makelaars over de vloer gehad. Interessant hoe totaal verschillende indrukken mensen kunnen achterlaten terwijl ze toch dezelfde baan/doel hebben (je huis verkopen).

Kosten zijn bij elke makelaar 3500 all-in en bij elke makelaar krijg je hetzelfde pakket (fotos, funda, eigen netwerk, etc).

Enige wezelijke verschil is dat een makelaar een vraagprijs van 239k adviseert, en de andere eentje van 225k, omdat je dan net die lagere Funda filter mee hebt. Het zou beide niet verbazen als de uiteindelijk verkoopprijs boven de 250k ligt.

De laatste makelaar is wel al langsgeweest maar komt maandag terug, is blijkbaar een tactiek van ze om het laatste woord te hebben...

Persoonlijk had ik zelf de beste klik met de makelaar die 225k adviseert, dus ga waarschijnlijk met hem verder, maar dan met een vraagprijs van 235k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wij hadden in oktober al een gesprek met een makelaar voor de verkoop en die belde vrijdag om te kijken hoe we er voor stonden (althans, zijn kantoor belde).

Uitgelegd dat we kijkers hebben die willen kopen zonder makelaar maar dat we nog even twijfelen wat te doen met het papierwerk.

Uiteindelijk zijn we terug gebeld door de makelaar zelf en die vroeg waarom we zo’n haast hebben. De prijzen stijgen dit jaar nog eens minimaal 10% dus dat zou betekenen dat de woning straks voor €350.000 verkocht -zou kunnen- worden.

Aangegeven dat we graag een stukje financiële zekerheid willen maar dat we wel wat aanvullende eisen hebben. Onder andere blijven zitten tot de verhuizing.

Op zijn verzoek alles op papier gezet en verstuurd, nu een antwoord gekregen waarin hij aangeeft dat in dit geval (en met deze eisen) verkopen zonder makelaar kan, maar niet aan te raden is. Natuurlijk wilt hij scoren, aan de andere kant is het niet zo dat je ‘even’ vermeld wanneer de oplevering is.

Ook geeft hij aan dat de nieuwe kopers belast worden met 8% overdrachtsbelasting.

Wij hebben nu een bodem prijs aangegeven en de bal ligt weer bij hem. Als hij vóór 17 April 12:00 een koper heeft die mee wilt bieden en dat wordt de koper dan mag hij zijn volledige courage rekenen. Geloof dat hij een beetje verbaasd was over onze manier van denken.

Ook hier aangegeven dat we ook niet willen verkopen aan een investeerder en dat we dus liever geen makelaar hebben omdat we dan de woning zó moeten opruimen dat wij ons er niet meer thuis voelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 21 maart 2021 @ 08:32:
Wij hadden in oktober al een gesprek met een makelaar voor de verkoop en die belde vrijdag om te kijken hoe we er voor stonden (althans, zijn kantoor belde).

Uitgelegd dat we kijkers hebben die willen kopen zonder makelaar maar dat we nog even twijfelen wat te doen met het papierwerk.

Uiteindelijk zijn we terug gebeld door de makelaar zelf en die vroeg waarom we zo’n haast hebben. De prijzen stijgen dit jaar nog eens minimaal 10% dus dat zou betekenen dat de woning straks voor €350.000 verkocht -zou kunnen- worden.

Aangegeven dat we graag een stukje financiële zekerheid willen maar dat we wel wat aanvullende eisen hebben. Onder andere blijven zitten tot de verhuizing.

Op zijn verzoek alles op papier gezet en verstuurd, nu een antwoord gekregen waarin hij aangeeft dat in dit geval (en met deze eisen) verkopen zonder makelaar kan, maar niet aan te raden is. Natuurlijk wilt hij scoren, aan de andere kant is het niet zo dat je ‘even’ vermeld wanneer de oplevering is.

Ook geeft hij aan dat de nieuwe kopers belast worden met 8% overdrachtsbelasting.

Wij hebben nu een bodem prijs aangegeven en de bal ligt weer bij hem. Als hij vóór 17 April 12:00 een koper heeft die mee wilt bieden en dat wordt de koper dan mag hij zijn volledige courage rekenen. Geloof dat hij een beetje verbaasd was over onze manier van denken.

Ook hier aangegeven dat we ook niet willen verkopen aan een investeerder en dat we dus liever geen makelaar hebben omdat we dan de woning zó moeten opruimen dat wij ons er niet meer thuis voelen
Ga je onderhand niet het doel voorbij?

Je hebt iets ouds, daar wil je met zekerheid vanaf en je hebt wat nieuws, daar wil je zeker in en wil je goed afmaken om leuk te wonen.

Je eigen uren kosten ook geld, al deze tijd die je in oud steekt krijg je nooit meer terug aan tijd die je kan spenderen aan je nieuwe woning en omgeving.

Ik vindt het wel nobel wat je doet, aan je oude, oude buren denken, daar kan je best rekening mee houden, maar als een stel het met 3 kinderen koopt die de hele dag voor het huis rennen, heb jij 10/15k minder in je portemonnee en zitten zij alsnog met herrie.

Maar goed, waar jullie je goed bij voelen natuurlijk, mocht je naar Poort of Nobelhorst e.o gaan kan je nog wel eens van een koude kermis thuiskomen qua “rekening houden met”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Vorkie schreef op zondag 21 maart 2021 @ 08:47:
[...]

Ga je onderhand niet het doel voorbij?

Je hebt iets ouds, daar wil je met zekerheid vanaf en je hebt wat nieuws, daar wil je zeker in en wil je goed afmaken om leuk te wonen.

Je eigen uren kosten ook geld, al deze tijd die je in oud steekt krijg je nooit meer terug aan tijd die je kan spenderen aan je nieuwe woning en omgeving.

Ik vindt het wel nobel wat je doet, aan je oude, oude buren denken, daar kan je best rekening mee houden, maar als een stel het met 3 kinderen koopt die de hele dag voor het huis rennen, heb jij 10/15k minder in je portemonnee en zitten zij alsnog met herrie.

Maar goed, waar jullie je goed bij voelen natuurlijk, mocht je naar Poort of Nobelhorst e.o gaan kan je nog wel eens van een koude kermis thuiskomen qua “rekening houden met”.
Haha, we verhuizen 134km weg van Almere ;) juist met het idee dat het ons hier allemaal wat te gehaast en te druk wordt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 21 maart 2021 @ 08:54:
[...]

Haha, we verhuizen 134km weg van Almere ;) juist met het idee dat het ons hier allemaal wat te gehaast en te druk wordt ;)
:+

Ik ben op 1 uur en 10 minuten rijden gaan wonen van Almere 😂 dus ik snap jullie keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:49

Don Quijote

El Magnifico

Toppe schreef op zondag 21 maart 2021 @ 08:32:

Uiteindelijk zijn we terug gebeld door de makelaar zelf en die vroeg waarom we zo’n haast hebben. De prijzen stijgen dit jaar nog eens minimaal 10% dus dat zou betekenen dat de woning straks voor €350.000 verkocht -zou kunnen- worden
Mooi dit. Denk maar zo, als dit inderdaad een zekerheid zou zijn, dan zou ik voorstellen dat hij de woning nu voor 340 van je koopt, en jij er in mag blijven wonen. Kan hij hem over een jaar voor 350 verkopen en heeft hij een mooie courtage.

Ik denk dat hij snel wat minder stellig wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat hierboven al is gezegd, heel nobel van je hoor, maar wat geeft jou de garantie dat je het verkoopt aan een soortgelijk stel als jullie terwijl die het misschien weer binnen een jaar door verkoopt ? Daar zit je dan met je goede gedrag....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Don Quijote schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:19:
[...]

Mooi dit. Denk maar zo, als dit inderdaad een zekerheid zou zijn, dan zou ik voorstellen dat hij de woning nu voor 340 van je koopt, en jij er in mag blijven wonen. Kan hij hem over een jaar voor 350 verkopen en heeft hij een mooie courtage.

Ik denk dat hij snel wat minder stellig wordt.
Nogal lef hebben ja, met je glazen bol iets voorspellen dat invloed heeft op andermans geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Don Quijote @Enforcer @Pannencouque

Inderdaad. Ik snap dat de prijzen nog wel gaan stijgen, maar geloof dat ik met €160.000 overwaarde wel genoeg neem, kunnen we leuk de tuin voor doen en nog wel een weekendje Disney boeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Kleine update:

Afgelopen dagen meermaals contact gehad met de makelaar en de constructie zoals wij hem willen is als leek niet te doen. Toch besloten om een makelaar in te schakelen voor de verkoop.

Wij hadden het idee dat €310.000 een mooie verkoopprijs was maar nu blijkt dat een woning verderop in de straat een bod heeft gekregen van boven de €350.000. We schrikken hier wel een beetje van en om €10.000 minder te krijgen vinden we prima, maar voor €40.000 wordt het een heel ander verhaal.

Onze eisen blijven nog steeds staan, de makelaar is op de hoogte en kan zich er prima in vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Laatst online: 02-07 11:25

M.I.G.

[like an alien]

Toch een keer wat toevoegen aangezien het momenteel bij ons speelt en na aanleiding van de berichten over "stille verkoop". https://www.nu.nl/wonen/6...werkt-stille-verkoop.html.

Wij hebben vorig jaar een nieuwbouw woning gekocht en zijn nog steeds in afwachting op de notaris om te tekenen. Bouw begint denk ik in de volgende maanden en schatting volgend jaar zelfde tijd klaar. Dus overdracht midden 2022 welteverstaan.

Makelaar die we via een kennis kennen, kent een echtpaar die heel erg lang op zoek zijn naar een woning en steeds naast de pot pissen. Deze zijn soort van bereid om zo lang te wachten en willen nu al komen kijken en eventueel een bod willen doen. Staan er open voor maar twijfelen of het verstandig is.

Mensen al eens in deze situatie gezeten en zijn er nog dingen waar je mee rekening moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

M.I.G. schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:30:
Toch een keer wat toevoegen aangezien het momenteel bij ons speelt en na aanleiding van de berichten over "stille verkoop". https://www.nu.nl/wonen/6...werkt-stille-verkoop.html.

Wij hebben vorig jaar een nieuwbouw woning gekocht en zijn nog steeds in afwachting op de notaris om te tekenen. Bouw begint denk ik in de volgende maanden en schatting volgend jaar zelfde tijd klaar. Dus overdracht midden 2022 welteverstaan.

Makelaar die we via een kennis kennen, kent een echtpaar die heel erg lang op zoek zijn naar een woning en steeds naast de pot pissen. Deze zijn soort van bereid om zo lang te wachten en willen nu al komen kijken en eventueel een bod willen doen. Staan er open voor maar twijfelen of het verstandig is.

Mensen al eens in deze situatie gezeten en zijn er nog dingen waar je mee rekening moet houden?
Het risico zit hem vooral voor de kopers. Je hypotheek offerte is maximaal 12 maanden geldig. Als oplevering Q2 is (Mei?) reken dan eens even 8 weken uitloop en nog klussen, verhuizen, etc. Dat is nog eens 8 weken?

Wij hebben het ook geprobeerd en ook wel een bieding ontvangen, alleen met €322.500 kwam die lang niet in de buurt van de €340/€360 wat volgens de makelaar haalbaar is.

Komt nog eens bij dat de markt explosief kan groeien met 10% waardoor je straks voor je gevoel €20.000/€30.000 minder hebt dan wat op dat moment haalbaar is.

Zelf zou ik aangeven dat ze 2 weken voordat je woning op Funda komt mogen komen kijken en bieden. Dan hebben ze nog even de tijd om na te denken en om (eventueel) te bieden.

Onze woning is gister op Funda komen en er staan 12 bezichtigingen gepland :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:43

ChUcKiE

Dus........

Wij hebben ondertussen ook geinteresseerden die erg graag willen kopen en bereid zijn om te wachten totdat wij er uit zijn (nieuwbouw start pas over een paar maanden).

We twijfelen nu ook wat hiermee te doen. Of richting een wauw-bod en daarmee is het dan ook klaar hoe het zich ook verder zou ontwikkelen. Of toch over een half jaar op Funda en dan geef ik ze het hoogste bod mee en hebben ze nog de luxe er overheen te bieden als ze dat zouden willen......willen ze niet ook ok, dan krijgt een van de andere bieders het huis.
Dat laatste zal voor ons het meeste opleveren denk ik. Ik heb nu totaal geen stress dat de markt zal inkakken of zo, dus zou best kunnen wachten.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Je weet nooit wat de markt gaat doen, dus er is altijd een risico. Maar ja, als je na 15 kijkers een bod accepteert, kun je ook altijd nog denken "wat als er we hadden gewacht op 30"... op een gegeven moment moet je een besluit nemen. Als de bouw nog moet starten zou ik nog even wachten, iig tot vlak voor de bouw begint (weet niet zo goed wanneer de hypotheek bij nieuwbouw precies ingaat), afhankelijk ook van hoeveel je kunt dragen. Als je bij wijze van spreken financieel het kunt dragen om de dubbele lasten te dragen kun je de markt in de gaten houden en zo laat mogelijk in de verkoop zetten. Als je dat niet kunt is eerder handtekening zetten en zekerheid hebben misschien handig.

Even gekeken op Funda. Huis gelijkwaardig aan wat ik nu heb (ik heb 2 onder 1 kap, dat huis is vrijstaand maar 10 jaar ouder en ook duidelijk 'ouder' van binnen), buurt gelijkwaardig vraagprijs 100k meer dan ons huis. In 1,5 jaar tijd |:( Ik denk dat niet dat ik hier een ton meer voor krijg dan wat ik betaald heb maar al zou het de helft zijn. Wat een markt... (maar ja, moet toch ergens wonen he :+ dus ik hou het maar :P).

[ Voor 23% gewijzigd door Crazy D op 09-04-2021 20:21 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Crazy D schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:19:
Even gekeken op Funda. Huis gelijkwaardig aan wat ik nu heb (ik heb 2 onder 1 kap, dat huis is vrijstaand maar 10 jaar ouder en ook duidelijk 'ouder' van binnen), buurt gelijkwaardig vraagprijs 100k meer dan ons huis. In 1,5 jaar tijd |:( Ik denk dat niet dat ik hier een ton meer voor krijg dan wat ik betaald heb maar al zou het de helft zijn. Wat een markt... (maar ja, moet toch ergens wonen he :+ dus ik hou het maar :P).
In het begin van de straat staat nog een exacte woning te koop als die van ons. Vraagprijs is bieden vanaf €325.000. Wij gaan voor die zelfde prijs de markt op, echter hebben wij nog wat 'voordelen':
- Zolder is een 4de slaapkamer
- 10 Zonnepanelen op het dak (eigendom)
- Tuin is af inclusief overkapping
- Nieuwe keuken met eiland, 5 pits kookplaat, separate koelkast en vriezer (beide 180cm modellen)
- Airco op de slaapkamer
- Buiten schilderwerk nog geen jaar oud

Aan het eind van de straat staat een woning die ook minder is met een bieden vanaf €300.000 prijs en die schijnt verkocht te zijn voor €380.000 (Die zelfde TV makelaar hebben wij ook :9)... Als dat zo is moeten wij dan €400.000 verwachten?

Any how, als we hem goed kunnen verkopen dan gaan we wellicht jaartje er tussen uit en lekker naar Spanje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:30
Crazy D schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:19:
Je weet nooit wat de markt gaat doen, dus er is altijd een risico. Maar ja, als je na 15 kijkers een bod accepteert, kun je ook altijd nog denken "wat als er we hadden gewacht op 30"... op een gegeven moment moet je een besluit nemen. Als de bouw nog moet starten zou ik nog even wachten, iig tot vlak voor de bouw begint (weet niet zo goed wanneer de hypotheek bij nieuwbouw precies ingaat), afhankelijk ook van hoeveel je kunt dragen. Als je bij wijze van spreken financieel het kunt dragen om de dubbele lasten te dragen kun je de markt in de gaten houden en zo laat mogelijk in de verkoop zetten. Als je dat niet kunt is eerder handtekening zetten en zekerheid hebben misschien handig.

Ik denk dat er ook wel een prijsverschil zit tussen vrijstaand en 2 onder 1 kap ook al is die 10 jaar ouder. Ik zou in ieder geval wel meer bieden voor een vrijstaande woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Reiziger88 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:39:
[...]

Ik denk dat er ook wel een prijsverschil zit tussen vrijstaand en 2 onder 1 kap ook al is die 10 jaar ouder. Ik zou in ieder geval wel meer bieden voor een vrijstaande woning.
Gaat misschien wat offtopic maar een vrijstaand huis met net zoveel afstand tot de buren als mijn huis tot de overige buren, is nog wat anders dan een volledig vrijstaand huis. Je zit daar ook met de tuin tegen die van de buren aan alleen zit er een paar meter tussen de woonhuizen. Maar dat scheelt zeker geen ton in prijs. Maar goed staat verder niet zoveel te koop dat vergelijkbaar is :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-07 21:09

kevin33

Welkom in Utopia.

Wij zijn bezig met een nieuwe woning, gisteren een aantal bezichtigd, en op 1 hiervan willen wij een bod uitbrengen. Nu zal de financiering geen probleem zijn. Wel vraagt de verkopende partij af te zien van de clausule "verkoop eigen woning" nu ben ik niet bang dat ons huidige appartement niet verkocht is binnen een paar weken (mooie locatie, uitzicht op een park, prima onderhouden, nette vraagprijs) maar wat als dat niet het geval is?

Welk gevaar loop ik dan? Dubbele hypotheek kosten kan ik best een tijd ophoesten, maar liever niet natuurlijk.

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:09

gws24

Thinking is hard!

kevin33 schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:21:

Welk gevaar loop ik dan? Dubbele hypotheek kosten kan ik best een tijd ophoesten, maar liever niet natuurlijk.
Precies wat je zegt: mogelijke dubbele lasten mocht je oude huis niet verkocht raken aangezien dat dan geen geldige reden is om de aankoop van het nieuwe huis af te blazen. In de huidige markt zou ik mij daar echter niet heel veel zorgen om maken tenzij je echt een incourant huis op een onmogelijke plek hebt maar aan wat je beschrijft lijkt mij dat niet.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
kevin33 schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:21:
Wij zijn bezig met een nieuwe woning, gisteren een aantal bezichtigd, en op 1 hiervan willen wij een bod uitbrengen. Nu zal de financiering geen probleem zijn. Wel vraagt de verkopende partij af te zien van de clausule "verkoop eigen woning" nu ben ik niet bang dat ons huidige appartement niet verkocht is binnen een paar weken (mooie locatie, uitzicht op een park, prima onderhouden, nette vraagprijs) maar wat als dat niet het geval is?

Ligt ook aan je hypotheekverstrekker, die kunnen ook “eisen” dat je appartement eerst verkocht moet zijn.
Kortom het is niet zo simpel als “ik kan wel dubbele lasten ophoesten”, daar zal de hypotheekverstrekker wel akkoord mee moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Martinusz schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:07:
[...]

Ligt ook aan je hypotheekverstrekker, die kunnen ook “eisen” dat je appartement eerst verkocht moet zijn.
Kortom het is niet zo simpel als “ik kan wel dubbele lasten ophoesten”, daar zal de hypotheekverstrekker wel akkoord mee moeten gaan.
Klopt, dat was bij ons ook het geval. We hebben de hypotheekverstrekker ook moeten uitzoeken met de voorwaarde dat onze huidige woning nog niet verkocht zou zijn, daarmee vielen er een paar af.

Daarnaast was bij onze financierder (Argenta) een eis dat onze woning ook getaxeerd zou worden, ondanks dat we al een verklaring van onze verkoopmakelaar hadden over de minimaal te verwachten opbrengst. Dat voelt een beetje als zonde van het geld (€ 500,-) want de koper van onze woning zal waarschijnlijk óók weer een taxatie moeten laten uitvoeren. En zo houden we elkaar lekker bezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
DHH schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:25:
[...]

Klopt, dat was bij ons ook het geval. We hebben de hypotheekverstrekker ook moeten uitzoeken met de voorwaarde dat onze huidige woning nog niet verkocht zou zijn, daarmee vielen er een paar af.

Daarnaast was bij onze financierder (Argenta) een eis dat onze woning ook getaxeerd zou worden, ondanks dat we al een verklaring van onze verkoopmakelaar hadden over de minimaal te verwachten opbrengst. Dat voelt een beetje als zonde van het geld (€ 500,-) want de koper van onze woning zal waarschijnlijk óók weer een taxatie moeten laten uitvoeren. En zo houden we elkaar lekker bezig...
Bij ons ook verplichte taxatie, echter niet hoeven verkopen. Doen wij wel ergens in het najaar.
Gok ook dat animo hoger is (oplevering Q1/22, nieuwbouw), wanneer de oplevering van onze huidige woning in 3-6 maanden is i.p.v. over een jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 11-04-2021 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Source90 schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:25:
[...]

Bij ons ook verplichte taxatie, echter niet hoeven verkopen. Doen wij wel ergens in het najaar.
Gok ook dat animo hoger is (oplevering Q1/22, nieuwbouw), wanneer de oplevering van onze huidige woning in 3-6 maanden is i.p.v. over een jaar.
Ik zou inderdaad ook minder happig zijn om een huis te kopen met oplevering ergens volgend jaar, al is de markt er gek genoeg voor dat je ook dat zeker wel kwijt raakt. Daarnaast is de late oplevering mogelijk ook nog wel lastig voor het vinden van een financierder: wij hadden ruim 7 maanden nodig (bleek uiteindelijk korter), maar weinig partijen die een offerte wilden verstrekken voor meer dan 6 maanden (incl. eventuele verlenging).
Pagina: 1 ... 95 ... 201 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.