1 - adviseur is al op de hoogte al hebben we nog geen concrete berekeningen laten doen. Wel heb ik en mijn vriendin een werkgeversverklaring aangevraagd en met die getallen komen we in de online calculators ruim boven hetgeen uit wat we kwijt zullen zijn. Ook hebben we behoorlijk nog wat eigen geldStihlo161921 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:32:
[...]
1- Krijg eerst je eigen financiële situatie inzichtelijk. Reken dit door met je hypotheekadviseur, hij kan ook zien of je de huidige hypotheek (rente) kunt meenemen of tegen huidige rentepercentages.
2- Zet dit af tegen wat je kwijt gaat zijn. Badkamer, keuken, vloer(verwarming), wc etc? Trek gerust 100.000 hiervoor uit. (Zit nu in soortgelijk traject en dat tikt heel snel aan. Tenzij je van plan bent om veel zelf te doen natuurlijk).
3- Ben je na stap 2 nog steeds enthousiast? Ga dan het onderhandeling proces in. Ik zie in mijn omgeving (Overijssel) vrijstaande woningen die >4 maand te koop staan en waar het nodige aan moet gebeuren, onder de vraagprijs verkocht worden. Neem eventueel voorbehoud verkoop eigen woning mee.
Succes.
2- 100k vind ik wel vrij fors, dit moet voor ~50/60k toch ook wel te realiseren zijn lijkt me.
3- Nog steeds enthousiast hoor en volgens de verkopende makelaar zijn er ook na de open dag nog geen concrete kopers.
Inmiddels zijn er 2 makelaars langs geweest voor het taxeren van onze woning. De geschatte overwaarde is zo rond de 60/75k. De eerste makelaar rekent 3500,- all in en de tweede 749,- plus 1,6% courtage (hier schrok ik wel even van). Wel een professioneler gevoel bij de tweede maar het verschil is wel erg groot.
Kopen de meeste mensen hier eerst een nieuwe woning en daarna direct hun eigen woning in de verkoop? Ze verwachten dat de woning binnen 4 week verkocht is maar blijft toch spannend.