Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 180 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Theo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:50
Stihlo161921 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:32:
[...]

1- Krijg eerst je eigen financiële situatie inzichtelijk. Reken dit door met je hypotheekadviseur, hij kan ook zien of je de huidige hypotheek (rente) kunt meenemen of tegen huidige rentepercentages.
2- Zet dit af tegen wat je kwijt gaat zijn. Badkamer, keuken, vloer(verwarming), wc etc? Trek gerust 100.000 hiervoor uit. (Zit nu in soortgelijk traject en dat tikt heel snel aan. Tenzij je van plan bent om veel zelf te doen natuurlijk).
3- Ben je na stap 2 nog steeds enthousiast? Ga dan het onderhandeling proces in. Ik zie in mijn omgeving (Overijssel) vrijstaande woningen die >4 maand te koop staan en waar het nodige aan moet gebeuren, onder de vraagprijs verkocht worden. Neem eventueel voorbehoud verkoop eigen woning mee.

Succes.
1 - adviseur is al op de hoogte al hebben we nog geen concrete berekeningen laten doen. Wel heb ik en mijn vriendin een werkgeversverklaring aangevraagd en met die getallen komen we in de online calculators ruim boven hetgeen uit wat we kwijt zullen zijn. Ook hebben we behoorlijk nog wat eigen geld
2- 100k vind ik wel vrij fors, dit moet voor ~50/60k toch ook wel te realiseren zijn lijkt me.
3- Nog steeds enthousiast hoor en volgens de verkopende makelaar zijn er ook na de open dag nog geen concrete kopers.

Inmiddels zijn er 2 makelaars langs geweest voor het taxeren van onze woning. De geschatte overwaarde is zo rond de 60/75k. De eerste makelaar rekent 3500,- all in en de tweede 749,- plus 1,6% courtage (hier schrok ik wel even van). Wel een professioneler gevoel bij de tweede maar het verschil is wel erg groot.

Kopen de meeste mensen hier eerst een nieuwe woning en daarna direct hun eigen woning in de verkoop? Ze verwachten dat de woning binnen 4 week verkocht is maar blijft toch spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:03
NatalieF schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:54:

Zelf vind ik de tekst ook wat saai/droog, niet uitnodigend zeg maar.
Ik weet dat we betreft buitenkant geen standaard huis zijn, echter andere zelfde huizen hadden veel animo en binnen zeer korte tijd 10-15% boven vraagprijs verkocht. (Ook woningen met een verdieping minder!)
Ik vind de buitenkant ook niet echt aantrekkelijk en doet grauw aan, maar dat is lastig te veranderen lijkt me. Het helpt niet mee dat de binnenkant ook redelijk koel oogt door de kleuren (grijze tegels, blauwe wanden, etc)

Afwerking ziet er wel netjes uit. Ik hou absoluut niet van katten, maar deze presentatie zou mij niet weerhouden om je huis te kopen..

De prijs is vind ik wel vrij fors voor de hoeveelheid m2 en perceeloppervlak, maar mogelijk is dat normaal in jullie buurt/regio.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 10-10-2024 21:12 . Reden: link op verzoek verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:37

Cordon

Lievelings jankert

Ik weet dat we betreft buitenkant geen standaard huis zijn, echter andere zelfde huizen hadden veel animo en binnen zeer korte tijd 10-15% boven vraagprijs verkocht. (Ook woningen met een verdieping minder!)
Wat is je lievelingskleur? :P

Nee, ik denk dat je gewoon wat ongeduldig bent, weinig op aan te merken hoor. Of je moet echt details gaan kijken. Verder leuk en net huis, maar de buitenkant moet net je smaak zijn en/of doorheen kunnen kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 10-10-2024 21:11 . Reden: link op verzoek verwijderd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 16:17
Arwen. schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Ik vind de buitenkant ook niet echt aantrekkelijk en doet grauw aan, maar dat is lastig te veranderen lijkt me. Het helpt niet mee dat de binnenkant ook redelijk koel oogt door de kleuren (grijze tegels, blauwe wanden, etc)

Afwerking ziet er wel netjes uit. Ik hou absoluut niet van katten, maar deze presentatie zou mij niet weerhouden om je huis te kopen..

De prijs is vind ik wel vrij fors voor de hoeveelheid m2 en perceeloppervlak, maar mogelijk is dat normaal in jullie buurt/regio.
Ik ga nog eens kijken de komende dagen als het zonnig is of er een betere foto van de buitenkant gemaakt kan worden.
Prijs is redelijk netjes voor deze buurt, denk ik. Rijtjes huis gaat hier tegen de 5 ton (regelmatig ook erover), twee-onder-een-kap gemiddeld voor 7ton. We hebben 3 makelaars over de vloer gehad, 2 noemde dit bedrag als inzet en de derde wilde zelfs nog 30k hoger inzetten.
Overburen, zelfde type huis, tuin op noorden, geen garage, en een verdieping en dus ook 2 slaapkamers minder is, niet heel veel onder onze vraagprijs verkocht vorige maand (binnenkant vergelijkbare staat)

[ Voor 9% gewijzigd door NatalieF op 10-10-2024 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:31
Ik heb even gekeken en een scan gedaan van de huizen die verkocht zijn. Nummer 92 is verkocht voor 538.500 euro en stond toen voor 545.000 euro te koop. Deze is op 1 dec 2023 langs de notaris gegaan, eind 2023 was een dipje in de markt maar kan zijn dat hij hiervoor al verkocht was. Nummer 76 is wat recenter bij de notaris geweest namelijk 16 aug 2024, deze stond voor 525.000 euro en ging weg voor 578.000 euro. Deze is qua m2 28 m2 kleiner dan jouw huis. En dan zie ik nummer 78 welke op 1 feb 2023 voor 625.000 euro langs de notaris is geweest met vergelijkbare m2. Als ik nummer 92 zie dan denk ik je zet te hoog in, maar zie ik nummer 78 dan is het een goede prijs. Ik kan ze alleen moeilijk met elkaar vergelijken helaas.

Hopelijk kan je iets met de info zo :).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:52
NatalieF schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:50:
[...]

Ik ga nog eens kijken de komende dagen als het zonnig is of er een betere foto van de buitenkant gemaakt kan worden.
Prijs is redelijk netjes voor deze buurt, denk ik. Rijtjes huis gaat hier tegen de 5 ton (regelmatig ook erover), twee-onder-een-kap gemiddeld voor 7ton. We hebben 3 makelaars over de vloer gehad, 2 noemde dit bedrag als inzet en de derde wilde zelfs nog 30k hoger inzetten.
Overburen, zelfde type huis, tuin op noorden, geen garage, en een verdieping en dus ook 2 slaapkamers minder is, voor vlak onder onze vraagprijs verkocht vorige maand (binnenkant vergelijkbare staat)
Ik zou wel voorzichtig zijn wat je hier precies bespreekt nu je de advertentie gedeeld hebt, kan natuurlijk dat mogelijke kopers meelezen. Die weten dan nu al dat er vooralsnog weinig animo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:59
Als je nieuwe foto’s laat maken, laat dan de voorkant van het huis iets meer vanaf de rechterkant maken (kijk hoe ze dat bij verkoop van een van de buurhuizen hebben gedaan). Dan komt het vriendelijker over, je ziet meer van de diepte van het huis en minder van het huis van de buren, en de ramen van onder tot boven komen mooier over. Een zonnetje erbij doet heel veel, zelfs al gebruik je maar een een filter over de foto. Fotograaf heeft de lucht overigens aangepast, dat maakt dat de stenen grauwer overkomen.

Verder hou ik ook erg van blauw, maar het maakt je huis ook kil. Dat kan mensen afschrikken, omdat ze niet zo doorhebben dat het huis van zichzelf lekker licht is en dat de blauwe kleuren in combinatie met grijze vloer dat koele karakter geeft. Mocht je huis echt niet verkopen, kijk dan eens of je de lange blauwe muur in de kamer bijvoorbeeld een zandkleur kan geven. Dat geeft een heel andere, warmere indruk.
Dit geldt ook voor de slaapkamers.

[ Voor 27% gewijzigd door Toke_gt op 10-10-2024 18:07 . Reden: Foto’s weer verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NatalieF
THM0 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:25:
[...]

Ik zou wel voorzichtig zijn wat je hier precies bespreekt nu je de advertentie gedeeld hebt, kan natuurlijk dat mogelijke kopers meelezen. Die weten dan nu al dat er vooralsnog weinig animo is.
Klopt, ik ga de link zo verwijderen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
NatalieF schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:50:
[...]

Klopt, ik ga de link zo verwijderen 😉
Wil je dat ik de foto’s weghaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NatalieF
Toke_gt schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:51:
[...]

Wil je dat ik de foto’s weghaal?
Goed idee
Bedankt voor het voorbeeld, ik ga zelf ook nog eens kijken en vragen of de makelaar/fotograaf hier naar wil kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

DJ-Theo schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:57:
[...]

1 - adviseur is al op de hoogte al hebben we nog geen concrete berekeningen laten doen. Wel heb ik en mijn vriendin een werkgeversverklaring aangevraagd en met die getallen komen we in de online calculators ruim boven hetgeen uit wat we kwijt zullen zijn. Ook hebben we behoorlijk nog wat eigen geld
2- 100k vind ik wel vrij fors, dit moet voor ~50/60k toch ook wel te realiseren zijn lijkt me.
3- Nog steeds enthousiast hoor en volgens de verkopende makelaar zijn er ook na de open dag nog geen concrete kopers.

Inmiddels zijn er 2 makelaars langs geweest voor het taxeren van onze woning. De geschatte overwaarde is zo rond de 60/75k. De eerste makelaar rekent 3500,- all in en de tweede 749,- plus 1,6% courtage (hier schrok ik wel even van). Wel een professioneler gevoel bij de tweede maar het verschil is wel erg groot.

Kopen de meeste mensen hier eerst een nieuwe woning en daarna direct hun eigen woning in de verkoop? Ze verwachten dat de woning binnen 4 week verkocht is maar blijft toch spannend.
Met 60/70k overwaarde een complete verbouwing financieren is best een uitdaging (vaak kun je niet 100% financieren en je wil ook geen hoge LTV). Ik denk ook eerder aan 100k dan 60k voor keuken, vloeren, badkamer etc. Vaak wil je dan ook vloerverwarming, evt warmtepomp, zonnepanelen, dan ga je over de 100k heen.
Eea afhankelijk van de grootte natuurlijk.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Hertog_Martin schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Ik zocht in dit topic naar info over taxeren van je huidige woning t.b.v. overbruggingskrediet. Deze reactie van twee jaar terug viel mij op.

Wij hebben twee taxaties nodig (denk ik):

Aangekochte woning + verbouwingsspecificatie.
Huidige woning tbv overbruggingshypotheek

De eerste wil je denk ik hoog hebben zodat je a) voldoende leencapaciteit hebt voor verbouwing en b) als je niet alles leent (we hebben overwaarde) je schuld/waarde verhouding sneller gunstig kan worden voor een lagere rentestaffel.

De tweede willen we hoog hebben voor een hogere overbruggingsbedrag zodat we minder afhankelijk zijn van verkoop van eigen woning voor het financieren van de verbouwing.

We hebben eerder met een NWWI taxateur gewerkt, online gevonden, ik twijfel nu of we die de opdracht zullen geven of dat we dus via de bank 'geholpen' worden aan betere uitkomsten.
Zover ik heb begrepen van de taxateur van de kopers van mijn huis, is die vrijheid-blijheid er niet meer. Alle taxaties worden geregistreerd en er mogen dan geen grote verschillen tussen de taxaties zitten van hetzelfde object.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:28
Over een paar weken is de overdracht van onze oude woning en komende week zal het internet al verhuizen. Daarom wil ik dit weekend even kijken naar alle “smart” apparaten die achterblijven:
- deurbelcamera
- airconditioning
- zonnepanelen
- thermostaat

Iemand best practices om dit soort inlogs en ww over te dragen? Mijn idee was om een nieuw e-mailadres aan te maken en daarmee waar mogelijk inlog en WW te maken en dat te delen met de nieuwe bewoners, zodat ze dit zelf kunnen aanpassen.

Waarschijnlijk zal ik voor sommige zaken afhankelijk zijn van installateur (zonnepanelen).

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
VidaR-9 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:41:
Over een paar weken is de overdracht van onze oude woning en komende week zal het internet al verhuizen. Daarom wil ik dit weekend even kijken naar alle “smart” apparaten die achterblijven:
- deurbelcamera
- airconditioning
- zonnepanelen
- thermostaat

Iemand best practices om dit soort inlogs en ww over te dragen? Mijn idee was om een nieuw e-mailadres aan te maken en daarmee waar mogelijk inlog en WW te maken en dat te delen met de nieuwe bewoners, zodat ze dit zelf kunnen aanpassen.

Waarschijnlijk zal ik voor sommige zaken afhankelijk zijn van installateur (zonnepanelen).
Ik zou dan ook kiezen voor een nieuw 'neutraal' adres (bijvoorbeeld Kerkstraat10@google.com) en neutrale wachtwoorden (ook in de lijn met het huisadres).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:28
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:55:
[...]

Ik zou dan ook kiezen voor een nieuw 'neutraal' adres (bijvoorbeeld Kerkstraat10@google.com) en neutrale wachtwoorden (ook in de lijn met het huisadres).
Dat was precies mijn idee inderdaad :)

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:55:
[...]

Bij mij had ik gewoon aan de kopers het e-mailadres gevraagd en daarnaartoe overgedragen bij apparaten die niet 'gereset' konden worden. Apparaten die wel naar fabrieksinstellingen gezet konden worden, heb ik gedaan zodat zij dit zelf kunnen registreren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:32

fub

Sport_Life schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:18:
[...]

Met 60/70k overwaarde een complete verbouwing financieren is best een uitdaging (vaak kun je niet 100% financieren en je wil ook geen hoge LTV). Ik denk ook eerder aan 100k dan 60k voor keuken, vloeren, badkamer etc. Vaak wil je dan ook vloerverwarming, evt warmtepomp, zonnepanelen, dan ga je over de 100k heen.
Eea afhankelijk van de grootte natuurlijk.
Wij hadden de verbouwing/renovatie van ons nieuwe huis begroot op 60k. Maar er zijn dan zo veel dingen die zeg maar "nu-of-nooit" zijn, dat onze begroting nu twee keer zo hoog is. Nu krijgen we ook een goede prijs voor ons huis, maar we moeten toch ook serieus op onze reserves interen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub

fub

Sircuri schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:11:
[...]
Zover ik heb begrepen van de taxateur van de kopers van mijn huis, is die vrijheid-blijheid er niet meer. Alle taxaties worden geregistreerd en er mogen dan geen grote verschillen tussen de taxaties zitten van hetzelfde object.
Yep. Toen ons huis nog van de gemeente was, had een makelaar het erg laag getaxeerd en het voor die prijs verkocht aan een vastgoedhandelaar. En toen wij het wilden kopen hoorden we een vaag verhaal over een eerdere koper die de hypotheek niet rond kreeg.
Ons bod werd geaccepteerd en bij de taxatie hadden wij een redelijke bedrag. Dat triggerde een exceptie in die registratie, dat was nog even hard werken om de geldverstrekker er van te overtuigen dat 'onze' taxatie de juiste was... Dat was die vorige aspirant-koper dus niet gelukt bij zijn bank. Daar kan je dus echt wel last van hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
JeroenVerweij schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:06:
Open Huizen dag gehad. Zo’n 18 kijkers waarvan veel heel serieus. Erg druk, leuk om te doen. Hopen op een mooie uitkomst. Volgende week staan de bezichtigingen gepland.

(Woning in Utrecht, 600k+ vraagprijs)
Spannende periode, hopelijk goede bezichtigingen en een leuk resultaat.

Hier inmiddels komende week de sleutel van ons nieuwe huis en we kunnen gaan beginnen. Heel veel zin in!

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-09 18:46
THE_BASE schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:52:
[...]

Spannende periode, hopelijk goede bezichtigingen en een leuk resultaat.

Hier inmiddels komende week de sleutel van ons nieuwe huis en we kunnen gaan beginnen. Heel veel zin in!
Leuk hoor, snel gegaan! Veel plezier :)

Bij ons gaat alles tot nu toe ok. Ik zal hopelijk eind volgende week een update posten, wil de boel niet jinxen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
aalekss schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:54:
Staat vandaag stedin op de stoep want de gasleiding moet vervangen worden. Ze zijn bezig in de buurt de stoep en voortuin moet deels open. Alles mooi gemaakt voor de verkoop paar extra plantjes nog gepland. Echt alsof het nog niet stressvol genoeg is allemaal. Volgende week staan de eerste bezichtigingen gepland. Ik heb geweigerd, maar volgende week komt hij terug. Anders “moest hij naar kantoor bellen en moet iemand van stedin komen. “ Nou prima ik probeer natuurlijk even uit te stellen. Na verkoop prima. Maar deze kerels wil ik nu niet hebben. Iemand nog een tip?
Ik denk niet dat dat de verkoop in de weg staat hoor. Onderhoud moet nu eenmaal gebeuren, de open stoep staat niet op de foto's, en kijkers kijken toch vooral hoe ze zich in je huis voelen. Je kan het ook als voordeel zien als kijker: dat de stoep en voortuin nu open ligt, betekent dat dat onderhoud voorbij is tegen de tijd dat zij intrekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:55
Vandaag is ook ons huis op funda te vinden. We hebben in de afgelopen maanden onze verwachtingen meerdere keren naar boven bijgesteld: 750k, 800k nu hopen we op 850k.

Voor de funda plaatsing al 3 bezichtigingen ingepland uit makelaars bestand en mond op mond reclame. Een ervan had misgegrepen bij de overburen terwijl ze met 45k hadden overboden.

Een tweede wilde voor de funda plaatsing langs komen en waarschijnlijk al bieden.

Nou nog even afwachten wat er uit vanuit funda binnen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aalekss
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:03
@ SL104. Je hebt wel gelijk.. misschien valt het ook wel mee allemaal.

Vorige week kwam ons huis op Funda. Voor komende week staan nu 17 bezichtigingen gepland. Ik ben zo benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
aalekss schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:29:
Vorige week kwam ons huis op Funda. Voor komende week staan nu 17 bezichtigingen gepland. Ik ben zo benieuwd.
Succes! Hopelijk weet je snel waar je aan toe bent. Met 17 bezichtigingen komt er vast een mooi bod.

Wij hebben er 14 komende week en ik probeer het maar een beetje los te laten. Maar ook ik ben natuurlijk heel benieuwd hoe het zal gaan, en of de kijkers net zo enthousiast zijn over onze te verkopen woning als wijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:43

marapuru

db.

Wij hebben de afgelopen week en dit weekend besteed aan het 'Funda klaar' maken van de woning. Zodat maandag in ieder geval de foto's zonder problemen geschoten kunnen worden.

Laat ik het zo zeggen, de nodige verhuisdozen zijn al ingepakt. En de hoeveelheid zichtbare meuk in huis is tot een minimum teruggebracht. Alle dozen staan achter knieschotten en de kasten zitten overvol.

Ik ben wel benieuwd in hoeverre jullie veel begeleiding hebben gekregen bij het Funda klaar maken. Zelf zijn we aan de hand van een best-practices documentje maar aan de slag gegaan. Wel even de makelaar gecontact over het al dan niet laten herstellen van wat stucwerk ("Herstel maar wel" was het antwoord). Maar dat was eigenlijk alles.

[ Voor 4% gewijzigd door marapuru op 12-10-2024 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:00
marapuru schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:15:
Wij hebben de afgelopen week en dit weekend besteed aan het 'Funda klaar' maken van de woning. Zodat maandag in ieder geval de foto's zonder problemen geschoten kunnen worden.

Laat ik het zo zeggen, de nodige verhuisdozen zijn al ingepakt. En de hoeveelheid zichtbare meuk in huis is tot een minimum teruggebracht. Alle dozen staan achter knieschotten en de kasten zitten overvol.

Ik ben wel benieuwd in hoeverre jullie veel begeleiding hebben gekregen bij het Funda klaar maken. Zelf zijn we aan de hand van een best-practices documentje maar aan de slag gegaan. Wel even de makelaar gecontact over het al dan niet laten herstellen van wat stucwerk ("Herstel maar wel" was het antwoord). Maar dat was eigenlijk alles.
Zelf niks verkocht tot dusver. Maar vrienden van ons beginnen er maandag aan en die hadden niks aan tips ontvangen. Had zelf ook minimaal een onepager verwacht met tips en tops.

Ze hebben het toch iets te makkelijk momenteel geloof ik :P

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij

Onze makelaar liep een paar weken voor de foto’s uitgebreid met ons door ons huis en wees aan wat weg moest en wat een andere indeling van de ruimte. Super veel aan gehad. Daarnaast nog een uitgebreid document ontvangen met algemene tips. Goede begeleiding dus hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
Wat een werk he. De volgestouwde kasten zijn herkenbaar.

Wij kregen een lijstje met tips opgestuurd van de fotograaf, en namens de makelaar kwam er een stylist langs. De stylist liep met ons het huis door, gaf aan welke dingen konden blijven staan en had wat tips over hoe we spullen in huis konden verstoppen. Het had weinig om het lijf maar was toch wel handig.

We hadden vooraf al aangegeven dat het huis is zoals het is en we geen energie meer willen steken in kleine klusjes. Dus daar hebben we ook geen advies over gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Stufferdt schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 01:15:
[...]

Zelf niks verkocht tot dusver. Maar vrienden van ons beginnen er maandag aan en die hadden niks aan tips ontvangen. Had zelf ook minimaal een onepager verwacht met tips en tops.

Ze hebben het toch iets te makkelijk momenteel geloof ik :P
Haha ja dat laatste is wel tekenend voor de markt inderdaad.

We gaan maandagochtend nog even kort bellen met de makelaar denk ik. Laatste check of alles oké is voor de film en foto’s die gemaakt gaan worden later die dag.

Hopen op mooi weer 🤞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
Onze makelaar gaf aan dat het al erg netjes was, alleen wat speelgoed opbergen was de tip.

Foto’s werden gemaakt tijdens een bewolkte dag, de fotograaf vroeg om alle lampen aan te zetten.

Ons huis na 24 uur funda, 2100 x bekeken en 50x opgeslagen. Benieuwd hoeveel bezichtigingen er maandag bij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:00
Bij ons kwam de styliste/ assistent makelaar langs. We hadden al veel zelf opgeruimd en opgeborgen, dus op dat vlak had ze weinig tips. Wel het verzoek vloerkleden zoveel mogelijk op te bergen, de ruimte lijkt er nl kleiner door. En ruim dingen op maar laat ook wel iets van decoratie staan zo nu en dan, het moet wel gezellig en leefbaar lijken en niet te steriel worden.
Dat was eigenlijk alles. We kregen ook nog een documentje met wat tips en idd moesten alle lichten aan voor de foto's.

Wij hadden al veel opgeruimd en netjes gemaakt voordat we een drietal makelaars hadden laten komen voor een gesprek over strategie en indicatie van vraagprijs en opbrengst. We wilden hen ook een zo fraai mogelijk beeld van de woning presenteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik kreeg een lijst wat weg moest.. en toen de foto's gemaakt moesten worden een zeer teleurgestelde makelaar dat er nog zoveel stond... zelfs dingen als theedoeken en badkamermatten moesten weg. Uiteindelijk hebben we de rommelkamer maar volgestapeld met alles wat hij nog weg wou hebben.

Bizar om je eigen huis zo terug te zien. Zo.. steriel. Ongezellig en kaal.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:38

dbzfan

Nee.

SmurfLink schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:41:
Ik kreeg een lijst wat weg moest.. en toen de foto's gemaakt moesten worden een zeer teleurgestelde makelaar dat er nog zoveel stond... zelfs dingen als theedoeken en badkamermatten moesten weg. Uiteindelijk hebben we de rommelkamer maar volgestapeld met alles wat hij nog weg wou hebben.

Theedoeken lijkt me logisch.. badkamer matten eigenlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:38
Hier ook in de verkoop. Vond onze fotograaf erg slordig. Geen enkel lampje aan. Zelfs niet op de badkamer. Alleen maar groothoek. Na 2 dagen online wel 13 kijkers. Categorie >750k in het zuiden des lands. Fingers crossed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
SmurfLink schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:41:

Die theedoeken en badmatten lijkt mij logisch net zoals de wc brillen maar beneden doen en gestreken beddengoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
whipcheck schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:47:
[...]

Die theedoeken en badmatten lijkt mij logisch net zoals de wc brillen maar beneden doen en gestreken beddengoed.
Ze waren allemaal schoongewassen. Maar het was slechts een voorbeeld, praktisch alles moest gewoon weg. De foto's lijken totaal niet meer op een warm huis waar in gewoond mag worden. Meer idee kille ziekenhuiskamer of gevangenisruimte.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
SmurfLink schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:02:
[...]

Ze waren allemaal schoongewassen. Maar het was slechts een voorbeeld, praktisch alles moest gewoon weg. De foto's lijken totaal niet meer op een warm huis waar in gewoond mag worden. Meer idee kille ziekenhuiskamer of gevangenisruimte.
Het moet ook een huis lijken waar naartoe verhuisd kan worden, niet waar gewoond wordt :) Het menselijke brein kan moeilijk door dingen heen kijken of inschattingen maken. Dus zorg je ervoor dat het huis zo leeg mogelijk is en de meubels helpen enkel een inschatting te maken van de ruimtes en mogelijkheden.

Wat jij als een warm huis beschouwd kan een koper weer als rommelig of onnodig beschouwen, je levert daarom een zo neutraal mogelijke setting op.

Voor de bezichtigingen kan het huis alweer iets leefbaarder gemaakt worden, dan kunnen je prullenbak, badmatje en theedoeken vaak weer op hun plek. Zolang het huis in de praktijk maar redelijk overeenkomt met de foto's is het prima.

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 13-10-2024 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
SmurfLink schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:02:
[...]

Herkenbaar hoor. Mijn huis zag er bij verkoop op de foto’s fantastisch en ruim uit, maar ik vond het kil, leeg en abnormaal onpersoonlijk. Totaal niet prettig om te wonen, gelukkig was het snel verkocht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HSA1963
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-07 16:54
Het verkopen van een woning is inmiddels een beetje een loterij geworden. Makelaars vragen een hoofdprijs met nog een keer een hoop extra kosten en bij bezichtigingen moet je bij de ene makelaar je eigen huis verlaten omdat hij rondleid en niet op elke vraag kan antwoorden en misschien zelfs misleidende informatie geeft. En inderdaad onpersoonlijke foto's en dienstverlening. Wij hebben onze woning via Facebook verkocht en hebben eigenlijk alles zelf gedaan.
- Alles goed opruimen maar wel laten zien dat het bewoond is. (geen persoonlijke foto's laten zien op de foto's)
- Foto's vanuit alle hoeken gemaakt
- Een goede plattegrond van de woning toevoegen (dat is vaak het meeste werk)
- Wij hadden toevallig in onze gemeente een Facebooksite van woningen maar je kan hem natuurlijk ook op tweedehands site zetten.
- Gebruik gemaakt van een voorlopig koopcontract van Eigenhuis (is gewoon een invul oefening)
- Prijs wij hebben de niet de hoogste prijs gerekend maar wel een reële prijs en daarbij wilden we ook niet het overbieden en prijsopdrijven wat steeds vaker gebeurt door makelaars.
- Voor bezichtiging hebben we alle tijd genomen in de rondleiding en daarna de potentiële kopers zelf nog door het huis laten gaan.(hierdoor hadden de potentiële kopers ook niet het idee dat ze onder druk stonden.

Binnen 3 dagen was ons huis verkocht nadat we hem vrijdags op facebook hebben geplaatst en zondag bij een kop koffie verkocht een afgesloten met een wijntje aan de eettafel.

Verder hebben wij doordat we wisten dat het een reële prijs was hebben we niets van de prijs afgedaan en de potentiële kopers ook niet laten overbieden. Wij hebben nog steeds contact met elkaar op afstand via Facebook.

[ Voor 1% gewijzigd door HSA1963 op 13-10-2024 20:04 . Reden: Kleine aanvulling ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Nou, de opruim- en poetswoede hier zit er op. Eindelijk weer even rust.
Grootste nadeel van al dat opruimen? Zien hoe je woning er ook uit kan zien als we alles wat meer zouden bijhouden en minder zooi laten rondslingeren. Persoonlijke zooi dan, dat wel :)

Ik zat zojuist beneden in de woonkamer en alles zag er ineens weer zo supergezellig en ruim uit. Terwijl het hiervoor een opeengepakte bedoening was met speelgoed kast van zoontje, speelkleed, geen planten (die gaan bij ons altijd dood).

Waarom gaan we hier nou in godsnaam weg!

Misschien is het ook wel het avondlicht wat het 'm doet.

In ons nieuwe huis (december de sleutel) maar wat meer aandacht aan schenken :+

[ Voor 3% gewijzigd door marapuru op 13-10-2024 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

HSA1963 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:02:
Het verkopen van een woning is inmiddels een beetje een loterij geworden. Makelaars vragen een hoofdprijs met nog een keer een hoop extra kosten en bij bezichtigingen moet je bij de ene makelaar je eigen huis verlaten omdat hij rondleid en niet op elke vraag kan antwoorden en misschien zelfs misleidende informatie geeft. En inderdaad onpersoonlijke foto's en dienstverlening. Wij hebben onze woning via Facebook verkocht en hebben eigenlijk alles zelf gedaan.
- Alles goed opruimen maar wel laten zien dat het bewoond is. (geen persoonlijke foto's laten zien op de foto's)
- Foto's vanuit alle hoeken gemaakt
- Een goede plattegrond van de woning toevoegen (dat is vaak het meeste werk)
- Wij hadden toevallig in onze gemeente een Facebooksite van woningen maar je kan hem natuurlijk ook op tweedehands site zetten.
- Gebruik gemaakt van een voorlopig koopcontract van Eigenhuis (is gewoon een invul oefening)
- Prijs wij hebben de niet de hoogste prijs gerekend maar wel een reële prijs en daarbij wilden we ook niet het overbieden en prijsopdrijven wat steeds vaker gebeurt door makelaars.
- Voor bezichtiging hebben we alle tijd genomen in de rondleiding en daarna de potentiële kopers zelf nog door het huis laten gaan.(hierdoor hadden de potentiële kopers ook niet het idee dat ze onder druk stonden.

Binnen 3 dagen was ons huis verkocht nadat we hem vrijdags op facebook hebben geplaatst en zondag bij een kop koffie verkocht een afgesloten met een wijntje aan de eettafel.

Verder hebben wij doordat we wisten dat het een reële prijs was hebben we niets van de prijs afgedaan en de potentiële kopers ook niet laten overbieden. Wij hebben nog steeds contact met elkaar op afstand via Facebook.
Zo hoort het eigenlijk ook :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:51
Ik heb het al eerder geschreven, makelaars zijn de oorzaak van deze hele markt..

Lager inzetten dan de marktwaarde om zoveel mogelijk overbiedingen te creëren door bieders tegen elkaar op te zetten. Klinkt heel mooi, maar je hebt er helemaal niets aan, want het volgende huis wat je koopt moet je ook kopen door met een belachelijk bedrag te overbieden.

Er is maar 1 groep die hier beter van wordt en dat zijn diezelfde makelaars. Ze hoeven geen moer te doen en lopen geen enkel risico, maar het geld stroomt met bakken te gelijk naar binnen.

Er moeten regels komen tegen het overbieden, want het is al uit de hand gelopen en het wordt alleen maar erger.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 22:44
M@cer schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:01:
Ik heb het al eerder geschreven, makelaars zijn de oorzaak van deze hele markt..

Lager inzetten dan de marktwaarde om zoveel mogelijk overbiedingen te creëren door bieders tegen elkaar op te zetten. Klinkt heel mooi, maar je hebt er helemaal niets aan, want het volgende huis wat je koopt moet je ook kopen door met een belachelijk bedrag te overbieden.

Er is maar 1 groep die hier beter van wordt en dat zijn diezelfde makelaars. Ze hoeven geen moer te doen en lopen geen enkel risico, maar het geld stroomt met bakken te gelijk naar binnen.

Er moeten regels komen tegen het overbieden, want het is al uit de hand gelopen en het wordt alleen maar erger.
Regelrechte quatsch. Geld lenen is te goedkoop, er is "teveel" geld, er zijn te weinig huizen etc.etc. Ik vind ook wat van makelaars en ze zijn te duur maar er zijn ook voordelige alternatieven zoals makelaarsland of het zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
ebk71 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:31:
[...]

Regelrechte quatsch. Geld lenen is te goedkoop, er is "teveel" geld, er zijn te weinig huizen etc.etc. Ik vind ook wat van makelaars en ze zijn te duur maar er zijn ook voordelige alternatieven zoals makelaarsland of het zelf doen.
Het gaat me niet om de prijs die makelaars berekenen, het gaat me er om dat ze bewust de markt nog meer aan het verzieken zijn dat dat deze nu al is.

Ze zetten de verkoopprijs bewust laag in om zo extra overbiedingen te creëren.. Zo wordt markt alleen maar meer overspannen. Want hierdoor komen er grote koppen in de Telegraaf dat overbieden steeds hoger gaat.

Natuurlijk zijn er veel te weinig huizen, maar dit gaat we niet oplossen door voor steeds hogere bedragen te gaan overbieden. Het is nu gewoon 1 groot casino aan het worden, dat moeten we echt niet willen. Daarom zouden er regels moeten komen voor overbieden. Huis gewoon voor de echte prijs (of hoger) te koop zetten en verbod over overbieden.

En helemaal niemand wordt hier beter van, want in 95% van de gevallen moet er weer een nieuw huis gekocht worden..

[ Voor 31% gewijzigd door M@cer op 14-10-2024 11:51 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
M@cer schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:37:
[...]

Het gaat me niet om de prijs die makelaars berekenen, het gaat me er om dat ze bewust de markt nog meer aan het verzieken zijn dat dat deze nu al is.

Ze zetten de verkoopprijs bewust laag in om zo extra overbiedingen te creëren.. Zo wordt markt alleen maar meer overspannen. Want hierdoor komen er grote koppen in de Telegraaf dat overbieden steeds hoger gaat.

En helemaal niemand wordt hier beter van, want in 95% van de gevallen moet er weer een nieuw huis gekocht worden..
Dat komt niet door makelaars. Dat komt door een woningtekort in combinatie met een vrije markt.
De overheid zou er goed aan doen om winst op woningen extreem te gaan belasten. Zoals je zegt: vrijwel niemand wint er bij. We hebben enkel allemaal hogere schulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
M@cer schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:37:
[...]
Ondertussen zullen de gemiddelde verkoopprijzen nog altijd toenemen en de von prijzen van nieuwbouw ook. Het is niet dat het een het ander uitsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Paprika schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:02:
[...]

Ondertussen zullen de gemiddelde verkoopprijzen nog altijd toenemen en de von prijzen van nieuwbouw ook. Het is niet dat het een het ander uitsluit.
Dat begrijp ik, maar je hoeft niet op de gok een bedrag te overbieden.. Nu doe je misschien een overbieding van 45k, terwijl 25k ook genoeg had geweest.. Zomaar 20k onnodig verdwenen.

En de verkoper denkt, als mijn huis 45k werd overboden zal dat voor mijn volgende huis ook wel nodig zijn en voor de zekerheid nog maar ietsjes meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat je dan krijgt is een systeem dat huizen eerst duur in de markt gezet worden. Zeg 15% boven de verwachte waarde, en dan elke week iets verlagen. Men kan dan wachten tot de vraag laag genoeg is. Soort veilen bij afslag. Zelfde principe maar zonder overbieden. Gaan mensen nog eerder akkoord omdat ze bang zijn anders te laat te zijn.

Het is gewoon een verkopersmarkt, veel mensen willen een huis. En een huis heeft geen hele harde objectieve waarde. Voor ons waren er een aantal dingen aan dit huis zo belangrijk dat wij het huis echt meer waard vonden dan anderen. Onder andere de afstand en alleen fietspad rechtstreeks naar een verpleeghuis. Dat was voor ons belangrijk en voor niemand anders.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:56
M@cer schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:06:
[...]

Dat begrijp ik, maar je hoeft niet op de gok een bedrag te overbieden.. Nu doe je misschien een overbieding van 45k, terwijl 25k ook genoeg had geweest.. Zomaar 20k onnodig verdwenen.

En de verkoper denkt, als mijn huis 45k werd overboden zal dat voor mijn volgende huis ook wel nodig zijn en voor de zekerheid nog maar ietsjes meer.
In een competieve markt maakt het min of meer niet uit hoe een huis in de markt wordt gezet en wat voor biedingsmechanisme gehanteert wordt. De prijs die er aan het eind van het proces uit komt rollen is min of meer hetzelfde op macro niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
ArthurMorgan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:13:
Wat je dan krijgt is een systeem dat huizen eerst duur in de markt gezet worden. Zeg 15% boven de verwachte waarde, en dan elke week iets verlagen. Men kan dan wachten tot de vraag laag genoeg is. Soort veilen bij afslag. Zelfde principe maar zonder overbieden. Gaan mensen nog eerder akkoord omdat ze bang zijn anders te laat te zijn.
Ik wilde hetzelfde zeggen. Het probleem is dat je niet biedt om als eerste aan de beurt te zijn, maar om mogelijk het enige in z'n soort te bemachtigen. Op projectmatige nieuwbouw na, is er een grote kans dat je jaren moet wachten op "dezelfde woning". Daardoor heeft het automatisch geen vaste waarde - ook niet als je gaat "afbieden" ipv "opbieden", maar dit is denk ik iets voor een ander draadje.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Uhhhh… volgens mij is er voor bovenstaande discussie een topic “Ontwikkelingen op de huizenmarkt”. Ik kom in dit topic vooral om ervaringen te lezen en te delen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Vrienden van ons hebben vorige week een huis gekocht.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als ik verkoper zou zijn, zou ik zelf niet heel blij zijn met die makelaar. Als ik ten minste zou weten dat de makelaar op die manier informatie door zou spelen (dat weten verkopers in casu niet). Blijft een lastig spel en je moet als verkoper ook wel echt op een makelaar kunnen vertrouwen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:56
JanHenk schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:43:
Vrienden van ons hebben vorige week een huis gekocht.

***members only***

Als ik verkoper zou zijn, zou ik zelf niet heel blij zijn met die makelaar. Als ik ten minste zou weten dat de makelaar op die manier informatie door zou spelen (dat weten verkopers in casu niet). Blijft een lastig spel en je moet als verkoper ook wel echt op een makelaar kunnen vertrouwen.
Anderzijds, wellicht was er anders een risico (vanuit het oogpunt van de verkopers gezien) dat ze helemaal geen bod zouden krijgen als de makelaar niet had weggegeven dat er niet zoveel concurrentie is. Ook genoeg mensen die denken, moeilijk huis, bouwkundige problemen, geen zin om hier voor over te bieden, dus laat maar schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mazziemal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14:04
M@cer schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:01:
Ik begrijp ergens wel waarom je het zegt. Maar ik nu als verkopende partij van een woning sta er toch anders in. Huidige woning getaxeerd op 450k. Advies vraagprijs was 390k. Ik vind het nogal een verschil.
Vergelijkbare woningen in de omgeving zijn de afgelopen 3 maanden ook voor dat bedrag weggegaan. Maar hebben ook allemaal de vraagprijs rond de 390k gehad.

Wat doe je dan? Gros genomen weet iedereen dat er 10% overboden moet worden om kans te maken. Alleen ik heb nou niet het idee dat het voor 440k neer zetten als vraagprijs ervoor gaat zorgen dat je rond die prijs gaat krijgen. Ik denk eerder dat mensen denken: 440k, daar moet nog 10% bij. En dat daardoor het funest is voor je bezichtigingen en je jezelf uit de markt prijst.

Wat ik er ook gevaarlijk aan vind is, als je het dus dan niet binnen 2 weken verkoopt, jezelf grandioos aan de voet aan het schieten bent als de vraagprijs ver beneden de taxatiewaarde is.

Lager inzetten dan de marktwaarde is wat mij betreft nu eerder een truc om uiteindelijk op de marktwaarde uit te komen, dan dat het realisme schept in wat er voor de woning betaald zou moeten gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Mazziemal schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:00:
[...]

Lager inzetten dan de marktwaarde is wat mij betreft nu eerder een truc om uiteindelijk op de marktwaarde uit te komen, dan dat het realisme schept in wat er voor de woning betaald zou moeten gaan worden.
Jup, dat is het. Een truc.

Hetzelfde als een markt ergens in Marokko, waar je voor een hoge prijs iets zou kunnen kopen. Maar waar ze er vanuitgaan dat je er iets af van gaat lullen. Het hele spelletje inclusief weglopen, maar dan in omgekeerde volgorde.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 22:26
Hier ook onze ervaring delen, inmiddels is de bedenktijd verlopen:

Members only:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Catorce schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:08:

***members only***
Dank voor je verhaal en gefeliciteerd met de mooie opbrengst. Wat een bedragen ook. Niet te vergelijken met de Veluwe :’)

Members only:

[ Voor 19% gewijzigd door marapuru op 14-10-2024 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:36
JanHenk schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:43:
Poeh, daar zou ik toch niet blij mee zijn als verkoper. Maar wij hebben als kopende partij ook gehad dat de verkopende makelaar ons destijds wat te veel vertelde waardoor we lager geboden hebben dan we van plan waren.

Ik heb mijn verkoop makelaar meerdere keren gezegd "elke duizend euro is weer duizend euro". De vorige keer heeft hij dat prima onthouden en naar gehandeld.
Deze week twee middagen vol met bezichtigingen dus we gaan zien wat hij dit keer voor elkaar weet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Wij hebben uitzicht op een nieuwbouw (start bouw december, 7 maanden bouwen, oplevering mei-augustus 2025).

Huidige woning is een 2016 2-1 kapper. A label, eigen oprit voor 2 autos, zonnepanelen maar nog wel gas aansluiting. Vraagprijs zal rond de 500k liggen.

Wanneer zouden jullie de woning in de verkoop zetten? Zelf dacht ik medio maart-april (relatief weinig maanden ertussen, makkelijker voorwaarden afstemmen). Daarnaast is er na januari weer een verhoging NHG grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
YKla schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:49:
Wanneer zouden jullie de woning in de verkoop zetten? Zelf dacht ik medio maart-april (relatief weinig maanden ertussen, makkelijker voorwaarden afstemmen). Daarnaast is er na januari weer een verhoging NHG grens.
Een belangrijke factor is hoe vervelend je het zou vinden als je eventueel twee keer moet verhuizen, als de bouw uitloopt en je je huidige huis al moet overdragen?

Wij zouden dat enorm vervelend vinden, dus we hebben ons huidige huis pas op Funda gezet toen we de officiële bevestiging van de opleverdatum hadden. We hebben wel al een paar maanden eerder makelaars uitgenodigd en met eentje een contract getekend, en de foto's laten maken zodat alles klaar zou staan zodra wij klaar waren voor de verkoop.

Voor ons werkt het prima zo. We wonen in een starterswoning. Ons huis staat nu te koop en de meeste kijkers zijn huurders, dus we verwachten dat we snel kunnen overdragen nadat we verhuisd zijn.

Het komt helaas echt vaak voor dat nieuwbouw vertraagd raakt. Bijvoorbeeld omdat de nuts-aansluitingen lang op zich laten wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
YKla schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:49:
Wij hebben uitzicht op een nieuwbouw (start bouw december, 7 maanden bouwen, oplevering mei-augustus 2025).

Huidige woning is een 2016 2-1 kapper. A label, eigen oprit voor 2 autos, zonnepanelen maar nog wel gas aansluiting. Vraagprijs zal rond de 500k liggen.

Ik zou ook tot het voorjaar wachten. Je hebt dan het voordeel van de gunstige tijd van het jaar en je weet ook al wat zekerder wanneer je in je nieuwe woning kunt.

Je omschrijft het type woning waar heel veel mensen naar op zoek zijn. Die raak je in no time kwijt, zelfs als de markt wat zou afkoelen. NHG zal waarschijnlijk nog niet echt relevant zijn, want die grens zit waarschijnlijk een stukje lager (465k)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@YKla Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande.

Gun jezelf daarnaast ook wat tijd om je nieuwe woning, die waarschijnlijk casco wordt opgeleverd, even netjes af te werken voor je gaat verhuizen.

Soms nemen mensen daar maar een week of twee de tijd voor en is het een haastklus met alle opvolgende aannemers, terwijl je met 4 weken (of meer) al veel meer ruimte en speling heeft. En die paar weken dubbele lasten kost je relatief weinig als je kijkt naar de rest van wat een woning kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
JanHenk schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:12:

Gun jezelf daarnaast ook wat tijd om je nieuwe woning, die waarschijnlijk casco wordt opgeleverd, even netjes af te werken voor je gaat verhuizen.

Soms nemen mensen daar maar een week of twee de tijd voor en is het een haastklus met alle opvolgende aannemers, terwijl je met 4 weken (of meer) al veel meer ruimte en speling heeft. En die paar weken dubbele lasten kost je relatief weinig als je kijkt naar de rest van wat een woning kost.
Ik denk dat 4 weken al erg kort is, wanden en plafond afwerken, keuken badkamer en toiletten plaatsen, vloeren, raambekleding, schilder werk. Vaak wordt alles in grondverf opgeleverd dus ook kozijnen en deuren. Tuin is niet noodzakelijk maar bestrating is wel handig.

inpakken, verhuizen, uitpakken, inrichten.

In het verleden hebben 2 weken aangehouden om naar een bestaand huis te verhuizen. We kwamen van een huurappartement, er was weinig te verhuizen. Die 2 weken was eigenlijk te kort.

Wij rekenen op 2-3 maanden overbrugging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
whipcheck schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

Ik denk dat 4 weken al erg kort is, wanden en plafond afwerken, keuken badkamer en toiletten plaatsen, vloeren, raambekleding, schilder werk. Vaak wordt alles in grondverf opgeleverd dus ook kozijnen en deuren. Tuin is niet noodzakelijk maar bestrating is wel handig.

inpakken, verhuizen, uitpakken, inrichten.

In het verleden hebben 2 weken aangehouden om naar een bestaand huis te verhuizen. We kwamen van een huurappartement, er was weinig te verhuizen. Die 2 weken was eigenlijk te kort.

Wij rekenen op 2-3 maanden overbrugging.
Het hangt er ook wel vanaf hoe je woning wordt opgeleverd natuurlijk, toen ik een nieuwbouwwoning kocht in 2014 zat zowel badkamer als toilet er al helemaal in en wat het voor mij vloeren, behangen, raambekleding en de keuken. Dat lukte in 4 weken wel in ieder geval.

2-3 maanden is in ieder geval ruim en ik zou het ook zeker aanraden om gewoon ruim de tijd te nemen.

Mijn punt was meer; te vroeg verkopen en te kort overbruggen is verkeerde zuinigheid. Tenzij je een moeilijk te verkopen object hebt natuurlijk, dan moet je blij zijn met ieder bod en soms accepteren dat je vaker moet verhuizen. Maar daar is hier geen sprake van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
JanHenk schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:12:

Ja we wonen op 200m hemelsbreed dus verhuizen Kan bij wijze van met de kruiwagen. Alles wordt casco opgeleverd. Dus een maandje of 2 speling (was voornemens om dat als voorwaarde op te nemen) hebben we wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:18
Wij gaan begin/medio volgend jaar verkopen. Neem gewoon een oplever tijd van een jaar welke vervroegd kan worden met een aanzegtermijn van 6 weken. Vind je heus wel kopers voor in deze markt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
perspectivebass schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:29:
Wij gaan begin/medio volgend jaar verkopen. Neem gewoon een oplever tijd van een jaar welke vervroegd kan worden met een aanzegtermijn van 6 weken. Vind je heus wel kopers voor in deze markt.
Kopers zul je wel vinden. Maar de vraag is meer hoeveel je op de verkoopprijs zou moeten inleveren bij zulke eisen. Als je te veel mensen afschrikt, dan kan het verlies in verkoopopbrengst flink in de papieren lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SL104
We hebben inmiddels twee kijkdagen gehad. De makelaar belt steeds na afloop en is positief.

Ze komt best wel veel te weten over de kijkers, hun persoonlijke en financiële situatie. Ook gaf ze bij voorbaat aan dat één kijker haar een "lastige koper" leek, omdat hij veel kritische vragen had over kleine dingen. Goed om in het achterhoofd te houden, ik wil geen gezeur na de overdracht.

Leuk inkijkje in het proces in elk geval, ik had geen idee dat makelaars zoveel informatie verzamelen en doorgeven aan de verkoper.

Vanwege het enthousiasme bij de bezichtigingen verwacht de makelaar veel biedingen en is er voor volgende week een inschrijving gepland. Vrijdag is er nog een kijkdag en daarna kunnen we hopelijk onze spullen weer lekker overal laten slingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:21

d0s

sssst

Catorce schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:08:

***members only***
Gefeliciteerd! Leuk om te lezen.

Ik dacht dat makelaars na het aanwijzen en communiceren van een 'winnaar ' geen nieuwe biedingen meer mochten accepteren of actie mogen ondernemen. Ik zou zelf onaangenaam verrast zijn als 'winnaar' met die 2e boodschap. Maar schijnbaar werkt het toch (nog) zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

d0s schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 04:12:
[...]

Gefeliciteerd! Leuk om te lezen.

Ik dacht dat makelaars na het aanwijzen en communiceren van een 'winnaar ' geen nieuwe biedingen meer mochten accepteren of actie mogen ondernemen. Ik zou zelf onaangenaam verrast zijn als 'winnaar' met die 2e boodschap. Maar schijnbaar werkt het toch (nog) zo.
Zolang er geen koopcontract is getekend, mag je in principe nog vanalles. Zelfs nieuwe biedingen accepteren. Of je het netjes vindt, is een ander verhaal. Uiteindelijk is de verkopende makelaar er voor om zoveel mogelijk uit een verkoop te slepen. Doe je een bod en komt er later iemand die meer biedt, dan is dat fijn voor de verkoper.

Signature van nature

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:21

d0s

sssst

Sircuri schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:50:
[...]

Zolang er geen koopcontract is getekend, mag je in principe nog vanalles. Zelfs nieuwe biedingen accepteren. Of je het netjes vindt, is een ander verhaal. Uiteindelijk is de verkopende makelaar er voor om zoveel mogelijk uit een verkoop te slepen. Doe je een bod en komt er later iemand die meer biedt, dan is dat fijn voor de verkoper.
Laat ik het er dan op houden dat ik het niet netjes vind. Een mondelinge toezegging / felicitatie zou ook wat waard moeten zijn. Maar misschien - en gezien het aantal likes op de post - ben ik daarin een uitstervend ras :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 22:26
Was ook exact de reden dat we ons in een heel ongemakkelijke positie vonden zitten. Maar het bedrag was te groot en de tijd tussen de acties dermate kort, dat wij voor deze route gekozen hebben. Was het bedrag een stuk minder of de tijd er tussen langer, hadden we waarschijnlijk ons verlies genomen en het er bij gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

d0s schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:37:
Laat ik het er dan op houden dat ik het niet netjes vind. Een mondelinge toezegging / felicitatie zou ook wat waard moeten zijn.
Helaas voor de wet is een mondelinge toezegging bij het kopen/verkopen van een huis niets waard. Dit om zowel kopers te beschermen om niet opeens ergens aan vast te zitten bij een moment euforie. Als bij de verkopers om ook niet te snel ergens op in te gaan.

Werkt 'helaas' beide kanten op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Marsmellow
  • Laatst online: 08:30
Marsmellow schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:20:
[...]

Update:
Vandaag gebeld door de makelaar. Er waren afgelopen dagen drie serieuze biedingen gedaan, allen de vraagprijs. Uiteindelijk is aan allen een eindbod gevraagd en is één partij 3% boven vraagprijs gaan zitten. Deze hebben we ondertussen geaccepteerd. Kortom, we kunnen volgende fase in en overgaan tot tekenen.

Wat een bevalling... 8)7
Update:

Afgelopen maandag is het koopcontract getekend na de bouwkundige keuring vorige week vrijdag. Betekend dat per vandaag de bedenktijd over is en wij nu eindelijk duidelijkheid hebben en het huis officieel verkocht is. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
Vandaag een bezichtiging gehad met zoals bij ons gebruikelijk toch weer iets om over na te denken.
Verkopers weten door omstandigheden nog niet wanneer ze er uit kunnen, verwachting is 6-8 maanden, maar kan ook een jaar zijn.
Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de verkoop van mijn eigen huis.

Behalve marktwerking, loop ik nog meer risico's?, kan er zelf geen bedenken
Voordeel is natuurlijk wat meer tijd om te sparen en het huidige huis verkoopklaar te maken

Jullie mening wordt op prijs gesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub

fub

Ragnar9999 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:46:
Verkopers weten door omstandigheden nog niet wanneer ze er uit kunnen, verwachting is 6-8 maanden, maar kan ook een jaar zijn.
[...]
Bij ons zit er ook best een lange tijd tussen aankoop van een nieuw huis en de verkoop van de huidige woning: eind maart hebben we het koopcontract getekend voor ons nieuwe huis en eind mei overdracht gehad. Voor onze huidige woning hebben we twee weken geleden het (ver)koopcontract getekend en is de overdracht geplanned voor 12-12.
Zolang de prijzen blijven stijgen is het voordeling om al een ander huis te kopen: die prijs ligt dan vast. En als je dan later je huidige woning gaat verkopen, dan profiteer je van de prijsstijgingen tot dan toe. Nadeel is wel dat je die overbrugging wat langer hebt, maar dat kan je berekenen hoe veel je dat extra kost.
Volgens mij is de maximale overbruggingsperiode van veel hypotheken 1 jaar, dus als je verwacht dat je daar overheen gaat, dan is het wel nuttig om daar met je financieel adviseur over te overleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:11
fub schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:16:
[...]

Bij ons zit er ook best een lange tijd tussen aankoop van een nieuw huis en de verkoop van de huidige woning: eind maart hebben we het koopcontract getekend voor ons nieuwe huis en eind mei overdracht gehad. Voor onze huidige woning hebben we twee weken geleden het (ver)koopcontract getekend en is de overdracht geplanned voor 12-12.
Zolang de prijzen blijven stijgen is het voordeling om al een ander huis te kopen: die prijs ligt dan vast. En als je dan later je huidige woning gaat verkopen, dan profiteer je van de prijsstijgingen tot dan toe. Nadeel is wel dat je die overbrugging wat langer hebt, maar dat kan je berekenen hoe veel je dat extra kost.
Volgens mij is de maximale overbruggingsperiode van veel hypotheken 1 jaar, dus als je verwacht dat je daar overheen gaat, dan is het wel nuttig om daar met je financieel adviseur over te overleggen.
Overbrugging zal het probleem niet zijn, maar meer de geldigheid van je rente aanbod.
Die is beperkt geldig danwel verlengbaar en kan vrij kostbaar worden.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Vandaag een bezichtiging gehad met zoals bij ons gebruikelijk toch weer iets om over na te denken.

Voordeel is natuurlijk wat meer tijd om te sparen en het huidige huis verkoopklaar te maken

Ik kan me voorstellen dat er redenen zijn waarom de overdrachtsdatum nog onzeker is. Maar daar kun je als kopers ook grenzen aan stellen. Zo zul je waarschijnlijk bij de zelfde geldverstrekkers terecht kunnen als je 7 maanden tot de overdrachtsdatum hebt en als je bijna een jaar tot de overdrachtsdatum hebt. Maar als het langer dan een jaar duurt, dan kan dat wel extra kosten geven. Dus je zou kunnen zeggen: prima dat we nog geen definitieve overdrachtsdatum vastleggen, maar de overdracht moet uiterlijk 1-10-2025 plaatsvinden (bijvoorbeeld).

Daarnaast zul je op een gegeven moment je huis willen verkopen. Als je dat bv in mei te koop wil zetten (geen ongunstige tijd), dan is het handig om tegen die tijd al te weten wanneer je in je nieuwe huis kunt. Dan kun je bij je te verkopen huis wél een duidelijke overdrachtsdatum stellen, wat voor de kopers meer zekerheid biedt (en mogelijk hogere opbrengst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 16:50

Crazy D

I think we should take a look.

Bod neerleggen met een 'opslag' (maar dan negatief) vanwege de onzekerheid wanneer je erin kunt, of een goed serieus bod met korte oplevertermijn (en als zij niet weten of het 8 of 14 maanden wordt, kunnen ze ook lekker voor die periode inboedel opslaan en in een bnb gaan zitten).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Dank jullie wel tot zover,

Kleine aanvulling; betreft oudere mensen met een schijnbaar beroerde gezondheid. Dit huis wordt te groot voor ze. Tussen dit huis en hun toekomstige plek ergens gaan zitten was geen optie volgens de verkopend makelaar.

Max aanbod hypotheek offerte was dacht ik een jaar, zal ik maandag checken
evenals de geldigheid van het rente-aanbod, al lees ik dat de aankomende tijd het nog wat gaat dalen (voor zover de voorspellingenm kloppen)

een uiterste datum meenemen spreek me alvast wel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Heeft er iemand ervaring met bezichtigingsdagen in de herfstvakantie periode? Zou dat juist gunstig of ongunstiger kunnen uitpakken?

Betreft een starterswoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

marapuru schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:57:
Heeft er iemand ervaring met bezichtigingsdagen in de herfstvakantie periode? Zou dat juist gunstig of ongunstiger kunnen uitpakken?

Denk dat de meeste starters niet aan een schoolvakantie gebonden zijn en dus wel bezichtigen omdat ze liever buiten de schoolvakanties vakantie nemen.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:38
Hier inmiddels 15 bezichtigingen verder. Dit alles in 8 dagen. Nu afwachten op biedingen. Er is sowieso een koppel dat serieuze interesse heeft. Fingers still crossed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104

Wij hebben de bezichtigingen net voor de herfstvakanties gedaan, om meerdere redenen maar ook omdat we dachten dat potentiële kopers anders op vakantie zouden zijn. Ook een starterswoning. Achteraf gezien denk ik dat het niet zoveel had uitgemaakt. Maar 1 of 2 kijkers hadden kinderen in de basisschoolleeftijd, de rest was niet aan schoolvakanties gebonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:46

Wij hebben de bezichtigen de afgelopen 1.5 week gepland om de herfstvakantie zelf niet met gedoe te zitten (kinderen moeten toch kunnen spelen in de vakantie, en dan elke keer het hele huis weer opruimen is niet fijn).
Ik heb niet het idee dat kijkers er moeite mee zouden hebben gehad. Maar misschien dat er een paar de dag voor/na de vakantie zouden hebben aangevraagd bij de makelaar als ze echt afwezig waren deze week.

Komende dinsdag is de deadline voor biedingen. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
Wij hebben de sleutel aan de makelaar gegeven en pakken het vliegtuig naar de zon. Tot nu toe zijn alle mensen in de gelegenheid om tijdens de herfstvakantie te bezichtigen. Mocht het niet gaan komen ze maar een weekje later als wij aan het werk zijn.

Het is een doorstroom woning(800-850k) in een kindvriendelijke wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvk024
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 22:18
ik sta aan het begin van het proces van het verkopen van mijn vaders (2e) woning, een klein benedenhuis. Contact met makelaar gaat heel informeel, en tussen neus en lippen door vertelde ze hoe ze het wil doen qua courtage: 1% over de vraagprijs en 10% voor wat daarbovenop geboden wordt. Ze had al gezegd niet te hoog te willen inzetten qua vraagprijs: ongeveer 250k en dan hopen te verkopen voor 275k.
Daarmee komt dan dus de uiteindelijke courtage op 2%. Nu gun ik de makelaar haar brood, maar ik heb nu het gevoel dat we tegenover elkaar komen te staan qua belangen (ik wil natuurlijk hoger inzetten) ipv dat we samen voor het beste bod gaan.
Voor mij is deze wereld geheel nieuw, maar is dit gebruikelijk in deze tijd van flinke overbiedingen? Ik zou liever een vast percentage over de uiteindelijke verkoopprijs betalen. En wie bepaalt uiteindelijk de vraagprijs, de makelaar of de verkoper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
jvk024 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:00:
ik sta aan het begin van het proces van het verkopen van mijn vaders (2e) woning, een klein benedenhuis. Contact met makelaar gaat heel informeel, en tussen neus en lippen door vertelde ze hoe ze het wil doen qua courtage: 1% over de vraagprijs en 10% voor wat daarbovenop geboden wordt. Ze had al gezegd niet te hoog te willen inzetten qua vraagprijs: ongeveer 250k en dan hopen te verkopen voor 275k.
Daarmee komt dan dus de uiteindelijke courtage op 2%. Nu gun ik de makelaar haar brood, maar ik heb nu het gevoel dat we tegenover elkaar komen te staan qua belangen (ik wil natuurlijk hoger inzetten) ipv dat we samen voor het beste bod gaan.
Voor mij is deze wereld geheel nieuw, maar is dit gebruikelijk in deze tijd van flinke overbiedingen? Ik zou liever een vast percentage over de uiteindelijke verkoopprijs betalen. En wie bepaalt uiteindelijk de vraagprijs, de makelaar of de verkoper?
Het komt wel vaker voor, dus in die zin gebruikelijk, maar je hoeft daar natuurlijk niet in mee te gaan. Je kunt een vast percentage voorstellen, een vaste prijs of een hogere vraagprijs. De combinatie laag in de markt en 10% over het bedrag erboven zou mij ook geen fijn gevoel geven. Een andere makelaar is ook een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Waarom niet die 10% over het deel verkoopprijs boven de verwachte 275k. En dan bijv. 1.25 over de 275k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 16:50

Crazy D

I think we should take a look.

Voordeel is wel dat het de makelaar wat motiveert om nog even dat belletje te doen om er een hogere prijs uit te halen, maar ja, als jij dan vervolgens meer inlevert op die hogere prijs moet je rekenen hoeveel meer je dat dan echt opbrengt. Ik zou persoonlijk een andere makelaar zoeken, 1% van de prijs is een prima marge voor de makelaar.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Crazy D schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:31:
Voordeel is wel dat het de makelaar wat motiveert om nog even dat belletje te doen om er een hogere prijs uit te halen, maar ja, als jij dan vervolgens meer inlevert op die hogere prijs moet je rekenen hoeveel meer je dat dan echt opbrengt. Ik zou persoonlijk een andere makelaar zoeken, 1% van de prijs is een prima marge voor de makelaar.
Nee er zitten helemaal geen voordelen aan voor verkoper, uiteindelijk bepaalt de markt de prijs en als dat 300k is dan gaat een aanzienlijk deel naar de makelaar.

Vaste prijs is het beste m.i. , ergens tussen de 4k en 6k is gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:34:
[...]

Ik kan me voorstellen dat er redenen zijn waarom de overdrachtsdatum nog onzeker is. Maar daar kun je als kopers ook grenzen aan stellen. Zo zul je waarschijnlijk bij de zelfde geldverstrekkers terecht kunnen als je 7 maanden tot de overdrachtsdatum hebt en als je bijna een jaar tot de overdrachtsdatum hebt. Maar als het langer dan een jaar duurt, dan kan dat wel extra kosten geven. Dus je zou kunnen zeggen: prima dat we nog geen definitieve overdrachtsdatum vastleggen, maar de overdracht moet uiterlijk 1-10-2025 plaatsvinden (bijvoorbeeld).

Daarnaast zul je op een gegeven moment je huis willen verkopen. Als je dat bv in mei te koop wil zetten (geen ongunstige tijd), dan is het handig om tegen die tijd al te weten wanneer je in je nieuwe huis kunt. Dan kun je bij je te verkopen huis wél een duidelijke overdrachtsdatum stellen, wat voor de kopers meer zekerheid biedt (en mogelijk hogere opbrengst).
is mei gunstig ?
vanwege voorjaar/vakantieperiode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
Wat dat laatste betreft: verkoper bepaalt de vraagprijs. Makelaar heeft een adviserende rol.

Je kan ook voorstellen om een vast bedrag af te spreken. Ik zie online prijzen van 3000 tot 4000 euro . Dan weet je exact waar je aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Ragnar9999 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

is mei gunstig ?
vanwege voorjaar/vakantieperiode?
Voorjaar betekent dat bij veel mensen de latente wens naar verandering weer gaat opborrelen. De woonomgeving voelt ook vaak wat positiever in het lichtere en ontluikende voorjaar, na de sombere herfst- en wintermaanden. Maar het zal ook afhangen van de aard van de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Net als anderen zou ik je dit afraden. Ik zou nog 2-3 makelaars langs laten komen, en dan onderhandelen over courtage; dat kan gewoon. Persoonlijk ben ik groot voorstander van vast courtage, zoals hierboven ook genoemd bepaalt de koper de transactieprijs obv kwaliteit van de woning, en niet de makelaar. Onzin dus om daar variabele beloning aan te koppelen. Als je makelaar niet haar best gaat doen voor vast courtage moet je haar sowieso niet in de arm nemen.

Niet vergeten dat de makelaars ook veel last hebben van het beperkte huizenaanbod; ze verdienen namelijk per transactie. Ze zullen allemaal heel blij zijn om de opdracht binnen te slepen, en zo moet je ook de onderhandeling ingaan met je makelaar: jij hebt een schaars goed, zij hebben een commodity.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 18:27
Eens, alsof een makelaar opeens "meer" zijn best gaat doen en echt veel invloed heeft op de prijs in een oververhitte (verkopers)markt. Het is een simpele cashgrab ;)

Gewoon vast bedrag afspreken.

[ Voor 8% gewijzigd door Junia op 19-10-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvk024
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 22:18
dank voor de input zover. Ik ga dan toch aansturen op tenminste een vast percentage voor het hele bedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

whipcheck schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:45:
Wij hebben de sleutel aan de makelaar gegeven en pakken het vliegtuig naar de zon. Tot nu toe zijn alle mensen in de gelegenheid om tijdens de herfstvakantie te bezichtigen. Mocht het niet gaan komen ze maar een weekje later als wij aan het werk zijn.

Het is een doorstroom woning(800-850k) in een kindvriendelijke wijk.
Dank voor de tip. En inderdaad als het niet anders kan dan regelen we wel wat andere dagen.

[ Voor 8% gewijzigd door marapuru op 19-10-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Vind het opvallend dat verschillende makelaars ontzettend dicht bij elkaar in de buurt zitten als ze de vraagprijs van een huis bepalen.
Halen ze hun info uit de een of andere database of doen ze het inderdaad zoals een google search mij verteld door allerlei factoren (oppervlakt/ligging/bouwjaar etc) mee te nemen en is het gewoon toeval?
of zijn ze er allemaal even goed in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Ragnar9999 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:25:
Vind het opvallend dat verschillende makelaars ontzettend dicht bij elkaar in de buurt zitten als ze de vraagprijs van een huis bepalen.
Halen ze hun info uit de een of andere database of doen ze het inderdaad zoals een google search mij verteld door allerlei factoren (oppervlakt/ligging/bouwjaar etc) mee te nemen en is het gewoon toeval?
of zijn ze er allemaal even goed in?
Plus dat zij toegang hebben tot een uitgebreide database van alle verkochte huizen (indien met bij NVM/VastgoedPro e.d. is aangesloten).. Met hierbij de vraagprijs, verkoopprijs, prijs per m2, lengte te koop staan etc per huis in jouw directe omgeving.
Pagina: 1 ... 180 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.