Wij hebben in Juni een huis gekocht waarvan we begin oktober de sleutels kregen. Dat 'nieuwe' huis (stamt uit 1950) moet nog grondig verbouwd worden, dus echt haast met verkopen hadden we niet.
Het oude huis stamt uit 1978 en is een rijtjeshuis waarvan er honderden in deze wijk staan en er iedere maand wel 1 of 2 van verkocht worden. Hoewel op zich goed onderhouden, zijn er wel nog een hoop kleine klusjes waar ik eigenlijk geen zin in had, maar die wel het verschil kunnen maken als je het op funda gaat zetten (plinten die nog missen etc).
Daarom had ik bedacht om het huis (al dan niet met een verkoopmakelaar) in stille verkoop te doen en als je dan gewoon een keer een echt goed bod krijgt dat te accepteren, en als dat 'm niet zou worden konden we het altijd nog op Funda zetten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Al met al is dit voor ons de perfecte route geweest om het huis te verkopen. Als je een one of a kind huis hebt waarvan het lastig is te bepalen wat de markt het waard vindt is er echt wel wat voor te zeggen om veel biedingen binnen te halen. Maar in een omgeving waarbij alle woningen min of meer vergelijkbaar zijn is dat wat mij betreft helemaal niet nodig en kan dat ook prima aan de hand van bijvoorbeeld Huispedia. De tooling die je daar mee hebt is enigzins vergelijkbaar met Realworks; het CRM dat de meeste makelaars gebruiken.
In dit geval hebben we zelf de lijst van zaken en vragenlijst deel B ingevuld, da's op zich niet heel lastig, en als je enigzins kort in je huis gewoond hebt (in ons geval 4 jaar) kan je ook nog de papieren van de vorige koop gebruiken als inspiratie.
Verder heeft de aankoopmakelaar de koopovereenkomst opgesteld. Het is gebruikelijk dat de verkopende partij dat doet, maar mijn inschatting was dat dat nog wel een gedoe kon zijn om geen later gezeik mee te krijgen. In ons geval echter schatten we in dat de aankoopmakelaar dat op een manier zou doen die fair was (ze zei toe het neutraal te zullen doen), en na 3 keer haar concept doorgenomen te hebben heb ik daar niets geks in zien staan.
Voor ons betekent dit dat we ons huis in ongeveer een maand verkocht hebben zonder al te veel gedoe, waarbij we er een goede prijs voor gekregen hebben aan kopers die we het ook echt gunnen.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.