Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 181 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:03
Ragnar9999 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:25:
Vind het opvallend dat verschillende makelaars ontzettend dicht bij elkaar in de buurt zitten als ze de vraagprijs van een huis bepalen.
Halen ze hun info uit de een of andere database of doen ze het inderdaad zoals een google search mij verteld door allerlei factoren (oppervlakt/ligging/bouwjaar etc) mee te nemen en is het gewoon toeval?
of zijn ze er allemaal even goed in?
Mijn vraag komt eigenlijk voort uit een fout die ik heb gevonden in de funda omschrijving en op de website van de makelaar zelf.
Opgegeven tuingrootte op de sites= 15x10
In werkelijkheid 10x10 (optimistisch)
een verschil van 50m2 met de huidige grondprijzen is hier een 15.000 euro

Als de vraagprijs o.a. daarop gebaseerd is deze dus 15.000 euro te hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
edit; dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door Ragnar9999 op 19-10-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Ragnar9999 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:36:
[...]

Mijn vraag komt eigenlijk voort uit een fout die ik heb gevonden in de funda omschrijving en op de website van de makelaar zelf.

De makelaars die ik langs liet komen gebruikten inderdaad dezelfde modellen. Iets van Brainbay (dat is ook van Funda), Calcasa en nog eentje. Daarnaast vergelijkbare woningen die recent verkocht waren.

Dat is allemaal niet zo'n exacte wetenschap, en maar een inschatting. Wat jij noemt is een goed voorbeeld: alhoewel jij stelt dat het ontbrekende tuinoppervlak 15k waard zou zijn, kunnen kopers daar heel anders naar kijken. Veel mensen kijken vooral of de tuin "groot genoeg" is en op het zuiden of westen ligt.

Sterker nog, in het nieuwbouwproject waar wij hebben gekocht zaten meerdere exact dezelfde huizen met verschillende tuinoppervlaktes en die waren allemaal even duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ragnar9999 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:36:
[...]

Perceelgrootte klopt toch wel neem ik aan? Verhouding tuin en huis, maakt voor de grondprijs niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Kalentum schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:26:
[...]

Perceelgrootte klopt toch wel neem ik aan? Verhouding tuin en huis, maakt voor de grondprijs niet uit.
Goeie, nee, klopt ook niet
ongeveer 40m2 minder dan opgegeven op funda en de eigen makelaarssite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Ragnar9999 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:48:
[...]

Goeie, nee, klopt ook niet
ongeveer 40m2 minder dan opgegeven op funda en de eigen makelaarssite
Dat is dan wel erg. Een tuinoppervlakte, daar kan nog een subjectief element in zitten. Maar perceelgrootte ligt vast bij het Kadaster en iedereen kan dat bij het Kadaster opvragen, inclusief de makelaar. Die grootte moet gewoon kloppen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 19-10-2024 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:33
Maar haalt Funda de perceel grote niet direct van het kadaster? Staat toch altijd precies welk perceel het is en welk kadastraal nummer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Hielko schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:03:
Maar haalt Funda de perceel grote niet direct van het kadaster? Staat toch altijd precies welk perceel het is en welk kadastraal nummer?
Funda laat het de makelaar invoeren blijkbaar https://help.funda.nl/s/a...-is-de-perceeloppervlakte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Als het goed is met de info vanuit het kadaster idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-09 02:58
jvk024 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:00:
ik sta aan het begin van het proces van het verkopen van mijn vaders (2e) woning, een klein benedenhuis. Contact met makelaar gaat heel informeel, en tussen neus en lippen door vertelde ze hoe ze het wil doen qua courtage: 1% over de vraagprijs en 10% voor wat daarbovenop geboden wordt. Ze had al gezegd niet te hoog te willen inzetten qua vraagprijs: ongeveer 250k en dan hopen te verkopen voor 275k.
Daarmee komt dan dus de uiteindelijke courtage op 2%. Nu gun ik de makelaar haar brood, maar ik heb nu het gevoel dat we tegenover elkaar komen te staan qua belangen (ik wil natuurlijk hoger inzetten) ipv dat we samen voor het beste bod gaan.
Voor mij is deze wereld geheel nieuw, maar is dit gebruikelijk in deze tijd van flinke overbiedingen? Ik zou liever een vast percentage over de uiteindelijke verkoopprijs betalen. En wie bepaalt uiteindelijk de vraagprijs, de makelaar of de verkoper?
In jouw voorbeeld komt de totale courtage op 5000 van 275k. Dat is iets minder dan 1,82%, geen 2%.
Lang, lang geleden was 1,8 % heel normaal, tegenwoordig lijkt me dat veel te veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 11:37
ik sta aan het begin van het proces van het verkopen van mijn vaders (2e) woning, een klein benedenhuis. Contact met makelaar gaat heel informeel, en tussen neus en lippen door vertelde ze hoe ze het wil doen qua courtage: 1% over de vraagprijs en 10% voor wat daarbovenop geboden wordt. Ze had al gezegd niet te hoog te willen inzetten qua vraagprijs: ongeveer 250k en dan hopen te verkopen voor 275k.
Daarmee komt dan dus de uiteindelijke courtage op 2%. Nu gun ik de makelaar haar brood, maar ik heb nu het gevoel dat we tegenover elkaar komen te staan qua belangen (ik wil natuurlijk hoger inzetten) ipv dat we samen voor het beste bod gaan.
Voor mij is deze wereld geheel nieuw, maar is dit gebruikelijk in deze tijd van flinke overbiedingen? Ik zou liever een vast percentage over de uiteindelijke verkoopprijs betalen. En wie bepaalt uiteindelijk de vraagprijs, de makelaar of de verkoper?
Duur.

In mijn ervaring is het zo'n 1 tot 1,4% + opstartkosten. Of een laag percentage, laag inzetten maar de 10% bonus start dan pas bij het bedrag dat realistisch te verwachten valt of daar boven. Anders geef je gewoon geld weg.

Dus pas vanaf minimaal 275k in dit geval.

Ik zou counteren op 1,2% all in incl btw en zonder bonus. Of 1% + 10% vanaf 290k ofzoiets.. is nog steeds best ok betaald, bij 300k toch 3600-4000 euro voor een verkoop in een categorie waar je geheid tot een snelle verkoop komt.

Enne, nog twee of drie andere partijen uitnodigen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:14
leogeran schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:06:
[...]

We hebben vandaag de biedingen ontvangen. Maar liefst 11 en allemaal ruim boven de vraagprijs!
Het wordt het beste bod, qua voorwaarden en bedrag (is ook het hoogst!).

Onze stoutste dromen overtroffen, betekend lagere maandlasten en een wat vollere spaarrekening ;)
De bedenktijd na tekenen koopovereenkomst is verlopen! Het is dus rond :*)

Het is echt een markt voor verkopers. We hebben een voorkeursdag en notaris voorgesteld, daar is mee akkoord gegaan! Dus alles wordt nu vlotjes afgerond :*)

Woensdag offerte voor hypotheek bekijken en ok op geven, dan aftellen tot het verhuisbedrijf komt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Volgende week gaat m'n oude huis de markt op en m'n nieuwe huis is al bijna klaar. Spannend dus hoe snel het gaat lopen.

Hogere prijsklasse en in een populair dorp dicht bij ASML en de Brainport (Eindhoven), dus benieuwd hoe het gaat lopen. Een vrijstaand en 50 jaar oud huis wat m'n ouders hebben laten bouwen, dus apart om daar afscheid van te nemen.

Vraagje voor hier: er zit een stuk van 100 m2 bij de tuin dat al 40 jaar gehuurd is van de gemeente, kun je die benoemen in de brochure en intekenen op de plattegrond? Het is geen eigendom maar is inmiddels wel een "oud recht" dat meegaat naar de nieuwe eigenaar lijk me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:15
mkrmr schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:31:
Volgende week gaat m'n oude huis de markt op en m'n nieuwe huis is al bijna klaar. Spannend dus hoe snel het gaat lopen.

Hogere prijsklasse en in een populair dorp dicht bij ASML en de Brainport (Eindhoven), dus benieuwd hoe het gaat lopen. Een vrijstaand en 50 jaar oud huis wat m'n ouders hebben laten bouwen, dus apart om daar afscheid van te nemen.

Vraagje voor hier: er zit een stuk van 100 m2 bij de tuin dat al 40 jaar gehuurd is van de gemeente, kun je die benoemen in de brochure en intekenen op de plattegrond? Het is geen eigendom maar is inmiddels wel een "oud recht" dat meegaat naar de nieuwe eigenaar lijk me.
Heb wel vaker makelaars dat zien doen. Zelfs een keer iemand een foto van een heel bos omheen en gezegd dat het geen eigendom is, maar al tig jaren gebruik van werd gemaakt.
Zolang het in de advertentie ook benoemd wordt als geen eigendom, is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:36
mkrmr schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:31:

Als het om een huurovereenkomst gaat die bij de woning 'hoort', dan denk ik dat je het juist ook moet vermelden in de advertentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

Als het om een huurovereenkomst gaat die bij de woning 'hoort', dan denk ik dat je het juist ook moet vermelden in de advertentie.
Ook nogal een aanname dat die overeenkomst overgaat naar de nieuwe koper. Dat hangt af van de verhuurder en wat er in de overeenkomst staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
THM0 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:22:
[...]

Ook nogal een aanname dat die overeenkomst overgaat naar de nieuwe koper. Dat hangt af van de verhuurder en wat er in de overeenkomst staat.
offtopic:
(Ik doe geen aanname dat die overeenkomst overgaat naar de nieuwe koper. Maar misschien dat je de betekenis van het woordje "als" niet kent?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Da Weef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:16
Hier ook spannende tijden. Ons huis staat sinds vrijdag op Funda en er zijn 16 bezichtigingen ingepland. De makelaar geeft aan vanaf nu een reservelijst aan te houden, kijkers met goede voorwaarden worden nog wel toegelaten. Is dat een beetje standaard? Ik had vooraf verwacht dat pas vanaf een bezichtiging of 20-30 er een reservelijst zou worden bijgehouden. Ik weet wel dat de kans groot is dat de koper bij de eerste 10 reacties zit, maar toch.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

NatalieF schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:50:
[...]

Ik ga nog eens kijken de komende dagen als het zonnig is of er een betere foto van de buitenkant gemaakt kan worden.
Prijs is redelijk netjes voor deze buurt, denk ik. Rijtjes huis gaat hier tegen de 5 ton (regelmatig ook erover), twee-onder-een-kap gemiddeld voor 7ton. We hebben 3 makelaars over de vloer gehad, 2 noemde dit bedrag als inzet en de derde wilde zelfs nog 30k hoger inzetten.
Overburen, zelfde type huis, tuin op noorden, geen garage, en een verdieping en dus ook 2 slaapkamers minder is, niet heel veel onder onze vraagprijs verkocht vorige maand (binnenkant vergelijkbare staat)
Toch een bod binnen blijkbaar, Gefeliciteerd :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

THM0 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:22:
[...]
Verhuurder is de gemeente, het stukje grond is al 40 jaar verhuurd aan mijn familie, en het stukje is niet voor iets anders te gebruiken dan groenvoorziening. Nu onderhoud ik het, dan zouden ze dat zelf moeten doen, vandaar mijn aanname...

Enige reden dat we het perceel nooit konden kopen is omdat er nuts-leidingen onder liggen, de gemeente wil dus altijd het recht hebben om daar te kunnen graven, en dat snap ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:59
mkrmr schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:43:
[...]

Verhuurder is de gemeente, het stukje grond is al 40 jaar verhuurd aan mijn familie, en het stukje is niet voor iets anders te gebruiken dan groenvoorziening. Nu onderhoud ik het, dan zouden ze dat zelf moeten doen, vandaar mijn aanname...

Enige reden dat we het perceel nooit konden kopen is omdat er nuts-leidingen onder liggen, de gemeente wil dus altijd het recht hebben om daar te kunnen graven, en dat snap ik.
Ik zou het apart arceren op de plattegrond en omschrijven zoals je het hierboven aangeeft. Stuk grond dat verhuurd wordt door gemeente, alleen te gebruiken als groenvoorziening.
Als koper zou ik best geïnteresseerd zijn in zo’n groot stuk huurgroen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 16:17
Sport_Life schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:40:
[...]

Toch een bod binnen blijkbaar, Gefeliciteerd :).
Meer dan 1 zelfs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Laatst online: 22-09 22:51
Da Weef schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:53:
Hier ook spannende tijden. Ons huis staat sinds vrijdag op Funda en er zijn 16 bezichtigingen ingepland. De makelaar geeft aan vanaf nu een reservelijst aan te houden, kijkers met goede voorwaarden worden nog wel toegelaten. Is dat een beetje standaard? Ik had vooraf verwacht dat pas vanaf een bezichtiging of 20-30 er een reservelijst zou worden bijgehouden. Ik weet wel dat de kans groot is dat de koper bij de eerste 10 reacties zit, maar toch.
Bij voldoende belangstelling verwacht ik dat een verkoopmakelaar twee dagen (of vier dagdelen) bezichtigingen inplant. Daarmee kom je inderdaad tot ongeveer 30 kijkers. Bij onze verkoop kwam na ruim 30 afspraken de melding op Funda dat er geen bezichtigingen meer werden ingepland.
Hoe bepaalt de makelaar voordat iemand komt bezichtigen, dat diegene goede voorwaarden heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Da Weef schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:53:
Ik snap wel dat je liever wat meer bezichtigingen wil. Heb je aangegeven bij de makelaar dat je liever een extra dagdeel bezichtigingen zou willen?

Bij ons was wel de ervaring dat vrijwel alle aanvragen voor een bezichtiging in de eerste twee dagen dat het huis op Funda stond werden gedaan. Wat daarna nog binnenkwam was op één hand te tellen.

Wat bedoelt de makelaar met "goede voorwaarden"? Onze makelaar creëerde wel extra mogelijkheden tot bezichtiging voor mensen met een aankoopmakelaar, omdat ze verwacht dat die beter geïnformeerd zijn en al goed weten wat hun budget en wat een redelijk bod is. Als je daarop selecteert kun je natuurlijk wel een serieuze bieder zonder aankoopmakelaar mislopen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-09 18:46
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 127% gewijzigd door JeroenVerweij op 22-10-2024 08:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toke_gt
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Members only:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kx22
Dus eigenlijk niet zo absurd. De bieders wisten ook wat soortgelijke woningen opbrachten.
Als je je huis voor 1 euro had neergezet hadden uiteindelijk mensen ook wel dit soort achtige biedingen gedaan. Want iedereen snap nu wel (vooral in Utrecht) dat alles een lokkertje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
kx22 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

Dus eigenlijk niet zo absurd. De bieders wisten ook wat soortgelijke woningen opbrachten.
Als je je huis voor 1 euro had neergezet hadden uiteindelijk mensen ook wel dit soort achtige biedingen gedaan. Want iedereen snap nu wel (vooral in Utrecht) dat alles een lokkertje is.
Eens hoor. Met absurd bedoel ik vooral dat er zoveel geld wordt betaald voor een tussenwoning. Daar kan ik nog steeds niet bij :) Maar we zijn uiteraard heel blij met de uitkomst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
JeroenVerweij schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:03:
[...]

Eens hoor. Met absurd bedoel ik vooral dat er zoveel geld wordt betaald voor een tussenwoning. Daar kan ik nog steeds niet bij :) Maar we zijn uiteraard heel blij met de uitkomst!
Ja dat wel ja, maargoed er is een markt voor haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
Mijninziens moet je gewoon de vraagprijs bepalen aan de getaxeerde waarde.
Dan weet jij, de makelaar en de koper waar ze aan toe zijn.

Als iemand wat extra centjes meeneemt is dat prettig.

Zeker in de prijsklasse die je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Weef
antidote schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 00:16:
[...]

Bij voldoende belangstelling verwacht ik dat een verkoopmakelaar twee dagen (of vier dagdelen) bezichtigingen inplant. Daarmee kom je inderdaad tot ongeveer 30 kijkers. Bij onze verkoop kwam na ruim 30 afspraken de melding op Funda dat er geen bezichtigingen meer werden ingepland.
Hoe bepaalt de makelaar voordat iemand komt bezichtigen, dat diegene goede voorwaarden heeft?
Hoe de makelaar dat bepaalt zaten wij ook over na te denken. Voor kopers met een aankoopmakelaar zou hij dit misschien van de aankopende makelaar kunnen weten en wellicht vanuit eerdere biedingsrondes voor andere huizen. Mar we vonden het zelf ook wel een beetje apart verhaal.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Weef
SL104 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 04:56:
[...]

Ik snap wel dat je liever wat meer bezichtigingen wil. Heb je aangegeven bij de makelaar dat je liever een extra dagdeel bezichtigingen zou willen?

Bij ons was wel de ervaring dat vrijwel alle aanvragen voor een bezichtiging in de eerste twee dagen dat het huis op Funda stond werden gedaan. Wat daarna nog binnenkwam was op één hand te tellen.

Wat bedoelt de makelaar met "goede voorwaarden"? Onze makelaar creëerde wel extra mogelijkheden tot bezichtiging voor mensen met een aankoopmakelaar, omdat ze verwacht dat die beter geïnformeerd zijn en al goed weten wat hun budget en wat een redelijk bod is. Als je daarop selecteert kun je natuurlijk wel een serieuze bieder zonder aankoopmakelaar mislopen.
Bedankt, we vroegen ons eerst af wat nu precies standaard is. Ik hoor wel wisselende verhalen, maar over het algemeen wordt 15 wel als weinig beschouwd, dus we gaan wel even vragen hoeveel er op de reservelijst staat en of daar nog iets voor ingepland kan worden.

Dat met goede voorwaarden inderdaad via een aankoopmakelaar wordt bedoeld zou goed kunnen. En misschien op basis van ervaring uit eerdere biedingsrondes voor andere huizen.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Da Weef schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:11:
[...]

Bedankt, we vroegen ons eerst af wat nu precies standaard is. Ik hoor wel wisselende verhalen, maar over het algemeen wordt 15 wel als weinig beschouwd, dus we gaan wel even vragen hoeveel er op de reservelijst staat en of daar nog iets voor ingepland kan worden.

Dat met goede voorwaarden inderdaad via een aankoopmakelaar wordt bedoeld zou goed kunnen. En misschien op basis van ervaring uit eerdere biedingsrondes voor andere huizen.
De orde van grootte van het aantal bezichtigingen, of het aantal kijkdagen, lijkt me iets wat je vooral al zou moeten/kunnen bespreken, op het moment dat je met een bepaalde makelaar in zee gaat. Dat lijkt mij namelijk wel een belangrijk aspect van de verkoopstrategie.

Wat betreft het extra 'toelaten' van kijkers met goede voorwaarden, daar hebben makelaars onderling vaak wel enige kijk op. Een aankoopmakelaar heeft vaak wel een idee van de mogelijkheden van de potentiele kopers (en van hoe serieus de interesse is). En de verkoopmakelaar heeft dan aan een halve hint vaak wel genoeg om te begrijpen dat het erg verstandig is om die potentiele kopers toch te laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:50

Rmg

Laat vooral mensen zelf kijken en beantwoord vragen.

Het is nergens goed voor om zelf al minpunten aan te geven, of excuses voor hoe dingen gemaakt/aangepast/verbouwd zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Da Weef schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:08:
[...]

Hoe de makelaar dat bepaalt zaten wij ook over na te denken. Voor kopers met een aankoopmakelaar zou hij dit misschien van de aankopende makelaar kunnen weten en wellicht vanuit eerdere biedingsrondes voor andere huizen. Mar we vonden het zelf ook wel een beetje apart verhaal.
Als de bezichtigingen vol zijn en er is nog meer animo, dan vragen makelaars soms ook gewoon wat mensen te besteden hebben. Of geven ze aan: “wij verwachten dat de woning minimaal voor X weggaat”, om dan te horen van de nieuwe animo of dat binnen of buiten hun bereik ligt. Dan weten ze of ze met een interessante potentiële koper te maken hebben waarvoor ze echt wel plek gaan maken :)

(Bovenstaande op basis van n=1 bij recente verkoop van onze woning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:57
Wat zien jullie tegenwoordig voorbij komen aan makelaarcourtage?
Gaat om regio Den Bosch/Vught met een woning in de prijsklasse 800kEUR - 950kEUR?

Wat is tegenwoordig schappelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mkrmr schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:43:
[...]
Zaken als recht van overpad en dergelijke kun je prima opnemen in een koopakte. Ik zou proberen om alsnog de grond te kopen... Meestal zijn de prijzen die een gemeente hanteerd voor dit soort "sprokkelgrond" erg schappelijk, terwijl je tijdens de verkoop er de marktprijs voor kunt vangen. Pak je misschien nog wat winst ook. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 21:17
Sincere1983 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:34:
Gaat om regio Den Bosch/Vught met een woning in de prijsklasse 800kEUR - 950kEUR?

Bij ons zaten ze allemaal rond de 0,9%. Wij hebben een vast bedrag onderhandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 22:26

In regio Amsterdam is 1.00-1.21 de gangbare range. Kan zijn dat dit regionaal iets afwijkt maar zal er ook niet enorm veel van af liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:54
Hier net alle fotos laten maken op een mooie dag, ziet er allemaal netjes en strak uit. Nu nog bepalen wanneer we de verkoop in willen gaan. (Regio Flevoland, tussenwoning ~100m2, afgestuct, nette keuken, mooi sanitair, 400k)

Krijgen medio maart 2025 sleutels van het nieuwe huis en willen 2 maanden reserveren voor verbouwingen. Betekent dus dat we pas medio mei het huis uit willen. Makelaar geeft aan dat we beter nog even kunnen wachten omdat hypotheekoffertes niet zo lang geldig zijn en dat dat effect gaat hebben. Nu is dat waar, maar ik vroeg mij af of hier meer mensen ervaring mee hebben?

Mocht er een belachelijk bod komen dan vinden we het trouwens prima om nog even te overbruggen ergens. Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
6pack15 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:44:
Betekent dus dat we pas medio mei het huis uit willen. Makelaar geeft aan dat we beter nog even kunnen wachten omdat hypotheekoffertes niet zo lang geldig zijn en dat dat effect gaat hebben. Nu is dat waar, maar ik vroeg mij af of hier meer mensen ervaring mee hebben?

Mocht er een belachelijk bod komen dan vinden we het trouwens prima om nog even te overbruggen ergens. Wat is wijsheid?
Stel dat je alles nu in gang zet, komen ze over twee weken foto's maken, sta je over drie weken op Funda, kan je misschien eind november tekenen, bedenktijd afwachten en gaan kopers eerste week december een offerte aanvragen. Dan zit je in december + 6 maanden en dan zit je al in mei. En dan ga je er in dit scenario nog vanuit dat je over een maand de koopakte al tekent.

[ Voor 5% gewijzigd door coazter op 28-10-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Catorce schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:07:
[...]

In regio Amsterdam is 1.00-1.21 de gangbare range. Kan zijn dat dit regionaal iets afwijkt maar zal er ook niet enorm veel van af liggen.
Jij hebt toch hopelijk niet >1% betaald? Daar begonnen de makelaars bij mij ook mee (Den Haag, zelfde prijsklasse) , uiteindelijk zonder veel moeite teruggebracht naar 6.000,- euro (0,65%).
Alweer 3 jaar geleden trouwens:).

En als je kijkt hoeveel uren erin zitten dan is dat nog vrij hoog. (2 kijkdagen).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 28-10-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
6pack15 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:44:
Hier net alle fotos laten maken op een mooie dag, ziet er allemaal netjes en strak uit. Nu nog bepalen wanneer we de verkoop in willen gaan. (Regio Flevoland, tussenwoning ~100m2, afgestuct, nette keuken, mooi sanitair, 400k)

Krijgen medio maart 2025 sleutels van het nieuwe huis en willen 2 maanden reserveren voor verbouwingen. Betekent dus dat we pas medio mei het huis uit willen. Makelaar geeft aan dat we beter nog even kunnen wachten omdat hypotheekoffertes niet zo lang geldig zijn en dat dat effect gaat hebben. Nu is dat waar, maar ik vroeg mij af of hier meer mensen ervaring mee hebben?

Hypotheekaanbod is meestal voor 6 maanden maar die kunnen banken ook prima verlengen als je dat zou willen. Dus als jullie nu de boel in gang zetten en de overdracht in mei willen hebben kan dat prima. Het is niet alsof er morgen een bod ligt van de koper.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
"Probleem" zal vooral zijn dat veel mensen tegenwoordig het idee hebben dat als de koop eenmaal beklonken is, de overdracht op korte termijn plaats zal vinden. Dan vinden ze een half jaar misschien al lang.

Aan de andere kant is dit ook weer niet iets wat je meteen in de advertentie hoeft te melden of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:46
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:42:
"Probleem" zal vooral zijn dat veel mensen tegenwoordig het idee hebben dat als de koop eenmaal beklonken is, de overdracht op korte termijn plaats zal vinden. Dan vinden ze een half jaar misschien al lang.

Aan de andere kant is dit ook weer niet iets wat je meteen in de advertentie hoeft te melden of zo.
Wij hebben ons huis straks een jaar van te voren te koop staan. (en voldoende interesse begreep ik van de makelaar)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:42:

Nou op zich wel goed om te melden toch? "Aanvaarding in overleg" betekent dat het onderhandelbaar is. Maar als een koper binnen een half jaar moet verhuizen en de woning is dan nog niet beschikbaar, is het een beetje jammer dat de koper er pas achter komt na een bezichtiging. Iets als 'Aanvaarding: voorjaar 2025' zal wel helpen

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 28-10-2024 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Gefeliciteerd, fijn dat het nu achter de rug is! Wij hebben de woning destijds niet echt laag in de markt gezet en ook 14% bovenop de vraagprijs gekregen. Uiteindelijk hebben we 5 ton overwaarde binnen gesleept.

Nu lekker druk in onze nieuwe woning. :)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:55

Idd 1 tot 1.2 is een openingsbod, .8 tot .9 is zeker mogelijk en anders iets er onder met een vaste prijs.

Ga uit van makelaarsland prijzen en begin dan de onderhandeling.

Lelieveld en Atenzijlstra komen wat duurder over, laat er gewoon een paar langs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essebes
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-06 12:26
Hoogste bod of beste bod?

Huis te koop voor 450.000
Huis getaxeerd voor 475.000

Bieding 1 van 485.000 zonder voorbehoud van financiering

Bieding 2 van 500.000 met voorbehoud van financiering tot 500.000. Nog niet bekend of er eigen geld is. En ook al is dat er kunnen ze er gedurende het proces altijd onderuit komen aangezien de taxatiewaarde lager ligt. Dus kunnen nooit een hypotheek krijgen van 500.000.

Die laatste is m.i. te tricky. Maar je gooit wel even 15k weg. Jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:09
essebes schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:12:

Bieding 2 van 500.000 met voorbehoud van financiering tot 500.000. Nog niet bekend of er eigen geld is. En ook al is dat er kunnen ze er gedurende het proces altijd onderuit komen aangezien de taxatiewaarde lager ligt. Dus kunnen nooit een hypotheek krijgen van 500.000.

Voorstellen om het aan hun te gunnen mits ze de het te financieren bedrag verlagen naar 485? Als daarop erg geaarzeld kun je dat ook meewegen. Heb meermaals meegemaakt dat een verkoopmakelaar een beetje inzicht probeert te krijgen in de financiën, bv bellen met de financieel adviseur. Het is een klein wereldje.

En als het afketst heb je in deze markt het huis ook weer zo verkocht als je hem nu ook snel verkocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:54

Een voorbehoud van financiering boven de vraagprijs is al vreemd en wordt regelmatig bij voorbaat uitgesloten.

In dit geval heb je een taxatie liggen en kun je tot dat bedrag gaan.

Je kunt de makelaar laten peilen naar de financiële toestand. Wellicht is het gewoon een domme bieding met een massa overwaarde of vrij vermogen erachter.

Idem voor de 2e, want waarom is die goed voor zijn geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essebes
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-06 12:26
Rukapul schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:53:
[...]

Een voorbehoud van financiering boven de vraagprijs is al vreemd en wordt regelmatig bij voorbaat uitgesloten.

In dit geval heb je een taxatie liggen en kun je tot dat bedrag gaan.

Je kunt de makelaar laten peilen naar de financiële toestand. Wellicht is het gewoon een domme bieding met een massa overwaarde of vrij vermogen erachter.

Idem voor de 2e, want waarom is die goed voor zijn geld?
De makelaar gaat er morgen achteraan. Het lijkt inderdaad op een domme bieding. Minpuntje voor de voorbereiding en geloofwaardig... Als er ook een 'dom' antwoord terugkomt gaan we mogelijk de 485 zonder voorbehoud vragen op te hogen. Voelt toch niet helemaal goed aan. Wordt dat vaak gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
essebes schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

De makelaar gaat er morgen achteraan. Het lijkt inderdaad op een domme bieding. Minpuntje voor de voorbereiding en geloofwaardig... Als er ook een 'dom' antwoord terugkomt gaan we mogelijk de 485 zonder voorbehoud vragen op te hogen. Voelt toch niet helemaal goed aan. Wordt dat vaak gedaan?
Het komt vaker voor, pasgeleden nog iemand hier die dat als koper had meegemaakt. Ook voor een koper voelt dat niet goed, het komt wat hebberig over waar je als koper min of meer met de rug tegen de muur staat.
Bekijk het vanuit je eigen situatie: je kunt 485K zonder voorbehoud krijgen (is al 35K boven vraagprijs) of 500K met voorbehoud, met het risico dat ze het voorbehoud inroepen. Ben je bereid voor 15K dat risico te lopen of wil je zekerheid van 485K? Wat als nr 2 zegt ‘zoek het uit’?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da Weef
Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:18:
[...]

De orde van grootte van het aantal bezichtigingen, of het aantal kijkdagen, lijkt me iets wat je vooral al zou moeten/kunnen bespreken, op het moment dat je met een bepaalde makelaar in zee gaat. Dat lijkt mij namelijk wel een belangrijk aspect van de verkoopstrategie.

Wat betreft het extra 'toelaten' van kijkers met goede voorwaarden, daar hebben makelaars onderling vaak wel enige kijk op. Een aankoopmakelaar heeft vaak wel een idee van de mogelijkheden van de potentiele kopers (en van hoe serieus de interesse is). En de verkoopmakelaar heeft dan aan een halve hint vaak wel genoeg om te begrijpen dat het erg verstandig is om die potentiele kopers toch te laten kijken.
We hadden het met de makelaar vooraf wel gehad over het (verwachte) aantal kijkdagen, maar niet heel SMART over het aantal bezichtigingen. Uiteindelijk heeft de makelaar een aantal bezichtigingen bij gepland en stonden er ook weinig (interessante) kandidaten op de reservelijst.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Weef
JeroenVerweij schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:38:
[...]

Als de bezichtigingen vol zijn en er is nog meer animo, dan vragen makelaars soms ook gewoon wat mensen te besteden hebben. Of geven ze aan: “wij verwachten dat de woning minimaal voor X weggaat”, om dan te horen van de nieuwe animo of dat binnen of buiten hun bereik ligt. Dan weten ze of ze met een interessante potentiële koper te maken hebben waarvoor ze echt wel plek gaan maken :)

(Bovenstaande op basis van n=1 bij recente verkoop van onze woning)
Zoiets zal het wel zijn ja. Uiteindelijk wist de makelaar van een aantal kandidaten op de reservelijst dat die niet verder konden gaan dan de vraagprijs. Dan heeft het ook niet heel veel zin om ze nog uit te nodigen als er voldoende interesse is.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Weef
[...]

Zo extreem dom hoeft dit ook weer niet te zijn. Voor kopers zonder makelaar is het best mogelijk dat ze niet op de hoogte zijn dat ze alleen een voorbehoud op het financieringsdeel moeten nemen en dat ze daarom het voorbehoud simpelweg op de hoogte van het bod hebben gezet. Hier staat in het biedingsysteem in mijn ervaring ook niet bijster veel en heldere toelichting bij. Ik moest zelf ook wel even puzzelen om te bepalen wat een goed bedrag was om het voorbehoud op te zetten, rekening houdend met (verwachte) overwaarde, eigen geld en kosten koper.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 11:37
[...]
gaan we mogelijk de 485 zonder voorbehoud vragen op te hogen. Voelt toch niet helemaal goed aan. Wordt dat vaak gedaan?
Er wordt zelfs aan de hoogste bieder voorgelegd dat er 'meerdere biedingen bij elkaar liggen' en of ze hun bod willen overwegen.

Dus ja, dat komt zeker voor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Gewoon voor die 485k gaan, zonder voorbehoud is altijd vele male beter. Of jij het waard vindt om 15k 'weg te gooien' moet je je zelf afvragen. Voorbehoud duurt doorgaans 6weken dus mocht je met deze in zee gaan zit je nog 6weken in spanning of de koop wel goed rond kan komen....

Ja je kan ook vragen of die van zonder voorbehoud het naar 500k wil tillen, echter mijn antwoord in zo'n situatie zou dan zijn als koper: Ja, dat kan maar dan gaat het bod ook naar een onder voorbehoud bieding van een x bedrag omdat ik nu zeker weet dat ik 485k kan betalen en die 15k extra kan ik niet 'zomaar' ergens vandaan toveren of iets dergelijks....

Het is overigens niet 15k 'weg gooien' imho, het is het risico dat je afkoopt voor dat bedrag om 6weken langer in spanning te blijven om alsnog mogelijk daarna het huis opnieuw in de verkoop te zetten voor een mogelijk lager bedrag (een 2e keer op funda zetten zal een potentiele koper ook gaan doen twijfelen waarom de vorige koper is afgehaakt en dus zo extra kritisch te zijn).

[ Voor 13% gewijzigd door Enforcer op 29-10-2024 07:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Vanuit de koper gezien wel een verstandig bod, als ze het niet erg vinden om het risico te lopen dat jij als verkoper dat bod afslaat.

De markt is tegenwoordig zodanig dat overbieden vaak de standaard is. En dat woningen onder de taxatiewaarde te koop worden gezet. Dat hebben jullie immers ook gedaan. Als koper word je dus geacht om een x-aantal tienduizendjes te overbieden. Om dat spel mee te spelen zonder het risico te lopen dat je een belachelijk hoog bod doet, is zo'n voorbehoud een prima extra veiligheid. Als je bod dan enigszins in de richting van de waarde van de woning ligt, dan zal de taxateur de woning wel taxeren op de hoogte van het bod. Maar als je veel te veel hebt geboden, krijg je als kopers zo toch de mogelijkheid om het veel te hoge bod in te trekken.

Ik denk dat jullie verkoopmakelaar het beste kan inschatten of de woning kans maakt om op de hoogte van dit bod getaxeerd te worden of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Enforcer schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 06:36:
[...]

Gewoon voor die 485k gaan, zonder voorbehoud is altijd vele male beter. Of jij het waard vindt om 15k 'weg te gooien' moet je je zelf afvragen. Voorbehoud duurt doorgaans 6weken dus mocht je met deze in zee gaan zit je nog 6weken in spanning of de koop wel goed rond kan komen....

Ja je kan ook vragen of die van zonder voorbehoud het naar 500k wil tillen, echter mijn antwoord in zo'n situatie zou dan zijn als koper: Ja, dat kan maar dan gaat het bod ook naar een onder voorbehoud bieding van een x bedrag omdat ik nu zeker weet dat ik 485k kan betalen en die 15k extra kan ik niet 'zomaar' ergens vandaan toveren of iets dergelijks....

Het is overigens niet 15k 'weg gooien' imho, het is het risico dat je afkoopt voor dat bedrag om 6weken langer in spanning te blijven om alsnog mogelijk daarna het huis opnieuw in de verkoop te zetten voor een mogelijk lager/hoger bedrag (een 2e keer op funda zetten zal een potentiele koper ook gaan doen twijfelen waarom de vorige koper is afgehaakt).
Precies dit. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar 6 weken in onzekerheid zitten zou die 15K mij niet waard zijn. Had het laagste bod ook geen motivatie geschreven, dan zou je het ook nog kunnen gunnen namelijk. En gun je jezelf een partij rust.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Beide met aankoopmakelaar?
Dan zou ik de hoogste wel aandurven, anders niet...

Overigens krijgt een taxateur m waarschijnlijk wel op 500k.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 29-10-2024 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

Tenzij verkoper al een taxatie heeft laten uitvoeren voor zijn eigen hypotheek of overbrugging. Dan wordt dat wellicht moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gijsje22 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:31:
[...]

Tenzij verkoper al een taxatie heeft laten uitvoeren voor zijn eigen hypotheek of overbrugging. Dan wordt dat wellicht moeilijker.
Mee eens. Sterker nog, over het algemeen wordt het juist 'minder' (althans in mijn geval).

Taxatie van verkopers voor hun eigen overbrugging was 360k, taxatie die wij hebben uit laten voeren als koper was 350k, en daar zat een termijn van 5maanden tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-09 23:07
Enforcer schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:36:
[...]

Mee eens. Sterker nog, over het algemeen wordt het juist 'minder' (althans in mijn geval).

Taxatie van verkopers voor hun eigen overbrugging was 360k, taxatie die wij hebben uit laten voeren als koper was 350k, en daar zat een termijn van 5maanden tussen.
Zou het niet zijn omdat het gewoon een andere taxateur is? Imho, 350k en 360k is dezelfde taxatie. Als je had gevraagd had de tweede taxateur er ook wel 360 of 370 van kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Enforcer schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:36:
[...]

Ik zou zeggen dat het na 5 maanden juist hoger zou zijn. 10% stijging per jaar, dus ongeveer de helft erbij = 378k.

Ik vermoed dat verkopers bewust een hogere taxatie hebben gevraagd, mogelijk om de overbrugging te verhogen (doorgaans 80 of 90%).

Mijn ervaring met taxaties is dat er veel ruimte voor interpretatie zit. Een aankoopmakelaar kan vaak wel wat regelen bij een collega taxateur. Vandaar mijn opmerking dat als de hoogste bieder een aankoopmakelaar heeft de kans groter is dat eea al is uitgezocht en het niet een lucky shot is van iemand die pas gaat nadenken als hij het hoogste bod heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 29-10-2024 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Sport_Life schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:13:
[...]
Als het huis recent is getaxeerd op 475K heb je wel wat uit te leggen aan NWWI dat taxaties valideert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004

fub

Toke_gt schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:48:
[...]

Als het huis recent is getaxeerd op 475K heb je wel wat uit te leggen aan NWWI dat taxidaties valideert.
Wij hadden dat bij de aankoop van ons nieuwe huis. Daar zat een groot gat tussen wat wij er voor zouden betalen en wat er eerder getaxeerd was. We hebben dat allemaal destijds niet meegekregen, maar het heeft de aankoopmakelaar, financieel adviseur, onze taxateur en de notaris veel werk gekost om die hogere taxatie er door te krijgen voor de nieuwe hypotheek. Gelukkig kenden die elkaar allemaal, dat zal gescheeld hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33

Is het getaxeerd middels een gevalideerd taxatierapport of heeft de verkoopmakelaar dit geroepen na een rondje door het huis tijdens het kennismakingsgesprek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Toke_gt schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:48:
[...]

Als het huis recent is getaxeerd op 475K heb je wel wat uit te leggen aan NWWI dat taxidaties valideert.
Een taxatie is geen exacte wetenschap, als je 3 taxateurs vraagt krijg je 3 verschillende waardes, zeker als er een paar maanden tussen zit.
+~5% een paar maanden later is niet heel bijzonder.

Dat is anders als je 50k erbij plust ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 29-10-2024 11:42 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:33
Wij hebben in Juni een huis gekocht waarvan we begin oktober de sleutels kregen. Dat 'nieuwe' huis (stamt uit 1950) moet nog grondig verbouwd worden, dus echt haast met verkopen hadden we niet.

Het oude huis stamt uit 1978 en is een rijtjeshuis waarvan er honderden in deze wijk staan en er iedere maand wel 1 of 2 van verkocht worden. Hoewel op zich goed onderhouden, zijn er wel nog een hoop kleine klusjes waar ik eigenlijk geen zin in had, maar die wel het verschil kunnen maken als je het op funda gaat zetten (plinten die nog missen etc).

Daarom had ik bedacht om het huis (al dan niet met een verkoopmakelaar) in stille verkoop te doen en als je dan gewoon een keer een echt goed bod krijgt dat te accepteren, en als dat 'm niet zou worden konden we het altijd nog op Funda zetten.

Members only:

Al met al is dit voor ons de perfecte route geweest om het huis te verkopen. Als je een one of a kind huis hebt waarvan het lastig is te bepalen wat de markt het waard vindt is er echt wel wat voor te zeggen om veel biedingen binnen te halen. Maar in een omgeving waarbij alle woningen min of meer vergelijkbaar zijn is dat wat mij betreft helemaal niet nodig en kan dat ook prima aan de hand van bijvoorbeeld Huispedia. De tooling die je daar mee hebt is enigzins vergelijkbaar met Realworks; het CRM dat de meeste makelaars gebruiken.

In dit geval hebben we zelf de lijst van zaken en vragenlijst deel B ingevuld, da's op zich niet heel lastig, en als je enigzins kort in je huis gewoond hebt (in ons geval 4 jaar) kan je ook nog de papieren van de vorige koop gebruiken als inspiratie.

Verder heeft de aankoopmakelaar de koopovereenkomst opgesteld. Het is gebruikelijk dat de verkopende partij dat doet, maar mijn inschatting was dat dat nog wel een gedoe kon zijn om geen later gezeik mee te krijgen. In ons geval echter schatten we in dat de aankoopmakelaar dat op een manier zou doen die fair was (ze zei toe het neutraal te zullen doen), en na 3 keer haar concept doorgenomen te hebben heb ik daar niets geks in zien staan.

Voor ons betekent dit dat we ons huis in ongeveer een maand verkocht hebben zonder al te veel gedoe, waarbij we er een goede prijs voor gekregen hebben aan kopers die we het ook echt gunnen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:07
Freeaqingme schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:26:
Voor ons betekent dit dat we ons huis in ongeveer een maand verkocht hebben zonder al te veel gedoe, waarbij we er een goede prijs voor gekregen hebben aan kopers die we het ook echt gunnen.
Gefeliciteerd. Handige manier waarop je het hebt gedaan. En het verschil tussen gehoopte opbrengst en daadwerkelijke opbrengst kun je al grotendeels (misschien helemaal) wegstrepen tegen de bespaarde kosten van makelaar/fotograaf/etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Pat911 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:56:
[...]

Gefeliciteerd. Handige manier waarop je het hebt gedaan. En het verschil tussen gehoopte opbrengst en daadwerkelijke opbrengst kun je al grotendeels (misschien helemaal) wegstrepen tegen de bespaarde kosten van makelaar/fotograaf/etc.
Eens! Een makelaar had zomaar 5k gekost als de prijzen die ik online zie een beetje kloppen. Daarnaast hadden we dan op z'n minst nog een dakraam vervangen (kost makkelijk 1500 euro), en daarmee hebben we de kosten er al uit.

Daarnaast gaat het bij woningen natuurlijk niet om exacte getallen. Het is toch ook een beetje gevoel als je om je heen kijkt naar andere woningen en weet voor hoeveel die verkocht zijn (yay betaald account Huispedia).We hadden minimaal 90% van de calcasa-waarde nodig om de overbruggingshypotheek terug te kunnen betalen. Alles daarboven is gewoon budget voor de verbouwing van het nieuwe huis. Dus in ons geval kwam het ook niet op duizend euro meer of minder.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje : Je huis staat te koop en hebt de bezichtigingen gehad en morgen kunnen de kandidaten een bod per email uitbrengen aan de verkoopmakelaar.
Mag ik dan nog ff nadenken welke kandidaat het gaat worden of moet dat morgen al meteen beslist worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:36:
Even een vraagje : Je huis staat te koop en hebt de bezichtigingen gehad en morgen kunnen de kandidaten een bod per email uitbrengen aan de verkoopmakelaar.
Mag ik dan nog ff nadenken welke kandidaat het gaat worden of moet dat morgen al meteen beslist worden?
Binnen 24 uur reageren is wel normaal en netjes denk ik (een nachtje erover slapen kan geen kwaad), maar ik heb zelf al eens meegemaakt dat er een deadline was van vrijdag 14.00, en dat er pas op de maandag bericht terug kwam. Dat was niet zo fijn..

[ Voor 5% gewijzigd door absurdsmash op 29-10-2024 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Op zich kan je je wel enigzins voorbereiden op diverse scenario's natuurlijk. Dat helpt wellicht bij het snel(ler) beslissen. Ook je makelaar kan vast met je meedenken of aangeven wat hij zou doen of waar die op zou letten. In theorie kan je er zo lang de tijd voor nemen als dat je nodig hebt, maar is dat uiteindelijk echt zó lastig?

Stel dat je twijfelt tussen 2 biedingen, dan kan je makelaar natuurlijk de rest wel alvast bellen dat ze 't niet geworden zijn. Als koper - zeker bij bieden per inschrijving - heb je natuurlijk geen idee waar je aan toe bent nadat je een bod uitgebracht hebt, dus het is dan wel fijn om niet te lang in spanning te hoeven blijven.

Daarnaast kan een bod in theorie ook weer ingetrokken worden. Als je te lang wacht heb je kans dat mensen verder gaan kijken, of ook een bod doen op een ander huis. Het zou toch zuur zijn als het bod dat wat jou betreft het winnende bod was het zou intrekken omdat ze niet meer konden wachten in inmiddels met iemand anders in zee gegaan zijn. Toegegeven, in de huidige verkopers-markt is die kans niet supergroot, maar uitsluiten kan je 't ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

absurdsmash schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:56:
[...]

Binnen 24 uur reageren is wel normaal en netjes denk ik (een nachtje erover slapen kan geen kwaad), maar ik heb zelf al eens meegemaakt dat er een deadline was van vrijdag 14.00, en dat er pas op de maandag bericht terug kwam. Dat was niet zo fijn..
Ok, dat lijkt me ook, dus dag erop
Heb zelf wel eens een bod gedaan..... en de verkoper 1 week gegeven om te beslissen....en het huis gekocht ,vandaar de vraag

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freeaqingme schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:20:
[...]

Op zich kan je je wel enigzins voorbereiden op diverse scenario's natuurlijk. Dat helpt wellicht bij het snel(ler) beslissen. Ook je makelaar kan vast met je meedenken of aangeven wat hij zou doen of waar die op zou letten. In theorie kan je er zo lang de tijd voor nemen als dat je nodig hebt, maar is dat uiteindelijk echt zó lastig?

Stel dat je twijfelt tussen 2 biedingen, dan kan je makelaar natuurlijk de rest wel alvast bellen dat ze 't niet geworden zijn. Als koper - zeker bij bieden per inschrijving - heb je natuurlijk geen idee waar je aan toe bent nadat je een bod uitgebracht hebt, dus het is dan wel fijn om niet te lang in spanning te hoeven blijven.

Daarnaast kan een bod in theorie ook weer ingetrokken worden. Als je te lang wacht heb je kans dat mensen verder gaan kijken, of ook een bod doen op een ander huis. Het zou toch zuur zijn als het bod dat wat jou betreft het winnende bod was het zou intrekken omdat ze niet meer konden wachten in inmiddels met iemand anders in zee gegaan zijn. Toegegeven, in de huidige verkopers-markt is die kans niet supergroot, maar uitsluiten kan je 't ook niet.
Ja dat is idd ook zo...moet niet te lang duren, als het meteen goed is dan kan ik het wel na een nachtje slapen goedkeuren _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-09 23:49
Onze verkoopmakelaar had een inschrijving georganiseerd tussen de bieders met een deadline om 15 uur. Wij hebben om 16 uur besloten aan wie wij het gingen gunnen. Daarbij het advies van de makelaar gevolgd. Vond ik wel zo netjes, al die mensen zitten in spanning te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:14
Kopers hebben voor de tweede keer uitstel gevraagd voor het rond krijgen van de financiering. Vind het nu toch wel spannend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:10:
Kopers hebben voor de tweede keer uitstel gevraagd voor het rond krijgen van de financiering. Vind het nu toch wel spannend worden.
Het is pas een maand geleden verkocht toch? Misschien vertraging bij de bank, daar hebben meer kopers last van. Weet je iets van de reden? Was het volledig voorbehoud financiering of gedeeltelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Toke_gt schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:18:
[...]

Het is pas een maand geleden verkocht toch? Misschien vertraging bij de bank, daar hebben meer kopers last van. Weet je iets van de reden? Was het volledig voorbehoud financiering of gedeeltelijk?
Nagenoeg volledig, inderdaad is het de bank die wat moeilijk doet begreep ik. Nog een weekje wachten en dan is het hopelijk gewoon rond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:07
Sterkte man, hier is alles rond vrijdag is de overdracht van ons nieuwe huis. Deze kantoor boy kan aan de slag :) en dan laatste week november over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Da Weef schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:38:
[...]

stonden er ook weinig (interessante) kandidaten op de reservelijst.
Wat maakt een kandidaat interessant? Op grond waarvan beoordeel je dat?

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
De kopers hebben de financiering rond :) ik wil wel een biertje open trekken maar het is nog iets te vroeg vandaag

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toke_gt
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:10:
De kopers hebben de financiering rond :) ik wil wel een biertje open trekken maar het is nog iets te vroeg vandaag
Tip: het is nooit te vroeg voor champagne.
Anyhow, gefeliciteerd. Hele zorg minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:43
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:10:
fijn. scheelt weer een hoop stress. bij ons duurde het meer dan twee maanden omdat de bank van de kopers steeds zaken erbij wilde maar ook opeens nieuwe eisen stelde aan de kopers. als koper en verkoper om heel vaak te worden. geniet van je biertje vanavond :9B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:46
Bij ons zijn van de week alle foto's gemaakt! De platte gronden worden nu gemaakt en hopelijk begin volgende week online! We zijn zeer benieuwd of en hoeveel mensen er komen kijken bij ons huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Freeaqingme schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:39:
[...]

Eens! Een makelaar had zomaar 5k gekost als de prijzen die ik online zie een beetje kloppen. Daarnaast hadden we dan op z'n minst nog een dakraam vervangen (kost makkelijk 1500 euro), en daarmee hebben we de kosten er al uit.

Daarnaast gaat het bij woningen natuurlijk niet om exacte getallen. Het is toch ook een beetje gevoel als je om je heen kijkt naar andere woningen en weet voor hoeveel die verkocht zijn (yay betaald account Huispedia).We hadden minimaal 90% van de calcasa-waarde nodig om de overbruggingshypotheek terug te kunnen betalen. Alles daarboven is gewoon budget voor de verbouwing van het nieuwe huis. Dus in ons geval kwam het ook niet op duizend euro meer of minder.
Met de betaalde account van Huispedia, zie je dan ook bijvoorbeeld alle prijzen van de verkochte huizen in de buurt?
Want momenteel gebruik ik regelmatig kadaster, wat mij elke keer 3-4 euro kost per postcode gebied. Tevens krijg ik naar mijn mening teveel oude data door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
El Capitan schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:36:
[...]

fijn. scheelt weer een hoop stress. bij ons duurde het meer dan twee maanden omdat de bank van de kopers steeds zaken erbij wilde maar ook opeens nieuwe eisen stelde aan de kopers. als koper en verkoper om heel vaak te worden. geniet van je biertje vanavond :9B
Wat voor meer eisen stelde de bank? Afhankelijk van je situatie kan je vooraf toch al een aardige inschatting maken van wat de bank nodig zal hebben om je hypotheek goed te keuren?

Wij hebben nu ook een hypotheekaanvraag lopen, dus erg benieuwd waar we eventueel nog rekening mee moeten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:43
bazzemans schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:17:
[...]

Wat voor meer eisen stelde de bank? Afhankelijk van je situatie kan je vooraf toch al een aardige inschatting maken van wat de bank nodig zal hebben om je hypotheek goed te keuren?

Wij hebben nu ook een hypotheekaanvraag lopen, dus erg benieuwd waar we eventueel nog rekening mee moeten houden.
Dit waren buitenlandse kopers die op 1 inkomen wilde kopen. vind de bank ingewikkeld -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
El Capitan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:06:
[...]

Dit waren buitenlandse kopers die op 1 inkomen wilde kopen. vind de bank ingewikkeld -O-
Ah oke. Wij hoorden laatst van vrienden dat ze ook in de knel kwamen met de hypotheek. Bank stond het niet toe om de oude hypotheek (met gunstigere voorwaarden) mee te verhuizen naar de nieuwe woning. Duur geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
kx22 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:21:
[...]

Met de betaalde account van Huispedia, zie je dan ook bijvoorbeeld alle prijzen van de verkochte huizen in de buurt?
Want momenteel gebruik ik regelmatig kadaster, wat mij elke keer 3-4 euro kost per postcode gebied. Tevens krijg ik naar mijn mening teveel oude data door.
Ja, dat heb je inderdaad. Het is wel aan de prijs, dus zodra we ons huis hadden verkocht heb ik het abonnement weer opgezegd. Maar zeker als je het zonder makelaar wil doen (of wil toetsen of je makelaar niet veel te laag gaat zitten met de vraaprijs zodat hij meer kan vangen) is het wat mij betreft wel de ideale tool.

Ik heb even een willekeurig adres gepakt in de wijk Enka in Ede, een relatieve nieuwe wijk waardoor veel woningen goed vergelijkbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/youltg0MjzeHw8oHYE4gJpbitgs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BrtzFdQpsuz6ExOJLMugVskX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rm19Ez7icst7XzTQhuv9BB466U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y7JYZLNsQFotwg4kPjjVy9Aq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzebDFVjLi9HlbP_yQp2_qI1pu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q3gxTVMjZWVxYWX4BTj7CaJn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkK4YdKf8q8xwl5n9U9BDfWgLZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MrLMTaaLzVcWp6xOtpRmG2tU.png?f=fotoalbum_large

Edit: wat je hier trouwens ook ziet is dat Huispedia van het huis dat ik selecteerde niet weet hoe groot de perceelgrootte is. Op de een of andere manier weet het dat niet van _alle_ woningen, maar van de steekproeven die ik gedaan heb is dat maar een zeldzaam verschijnsel.

[ Voor 6% gewijzigd door Freeaqingme op 02-11-2024 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
Nou, de eerste 2 waardebepalingen gehad.
1 hanteert een vast bedrag en 1 rekent 1,5%. Gek genoeg een courtage die hier in de regio wel meer gehanteerd word (varieert zo ongeveer tussen de 1,2 en 1,5%).

Toch lijken we de voorkeur te geven bij de makelaar met het hogere courtage. Met name omdat dit een makelaar is die meer huizen in onze prijsklasse te koop heeft staan en een groter netwerk heeft.
De andere partij is ook een kleinere makelaar die verder geen vergelijkbare huizen te koop heeft staan.
Wij denken daarom dat we bij de makelaar met het hogere courtage uiteindelijk ook wat meer uit de verkoop kunnen halen.

Overigens gaven ze allebei hetzelfde bedrag waarvoor ze de woning nu te koop zouden zetten. Die weer netjes in lijn is met wat we hadden gehoopt.
De hoop was 900k+, ze geven nu aan 850k te koop zetten (mits volgende week online). We gaan naar verwachting Maart/April te koop zetten en hopen dan met overbieden op 900+ te komen.

Komt nog 1 andere makelaar en dan gaan we toch wat keuzes maken (en nog even wat onderhandelen waar dat wellicht lukt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:23
Freeaqingme schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:58:
[...]

Ja, dat heb je inderdaad. Het is wel aan de prijs, dus zodra we ons huis hadden verkocht heb ik het abonnement weer opgezegd. Maar zeker als je het zonder makelaar wil doen (of wil toetsen of je makelaar niet veel te laag gaat zitten met de vraaprijs zodat hij meer kan vangen) is het wat mij betreft wel de ideale tool.

Ik heb even een willekeurig adres gepakt in de wijk Enka in Ede, een relatieve nieuwe wijk waardoor veel woningen goed vergelijkbaar zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit: wat je hier trouwens ook ziet is dat Huispedia van het huis dat ik selecteerde niet weet hoe groot de perceelgrootte is. Op de een of andere manier weet het dat niet van _alle_ woningen, maar van de steekproeven die ik gedaan heb is dat maar een zeldzaam verschijnsel.
Wij zijn aan het oriënteren op een verhuizing. Kan iemand met een betaald Huispedia account mij helpen aan de waarde? Ben wel benieuwd wat die website aangeeft.

Members only:

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Sincere1983 schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:33:

Wij denken daarom dat we bij de makelaar met het hogere courtage uiteindelijk ook wat meer uit de verkoop kunnen halen.
En waar baseer je dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:23
Omdat die meer handelt in het prijssegment. Dat geeft @Sincere1983 aan. Lijkt me een logische afweging, hier wel eens gebruik gemaakt van een kleinere speler maar in mijn geval had ik liever bij de 'marktleider' gezeten achteraf.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
LuPo schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:16:
[...]

Omdat die meer handelt in het prijssegment. Dat geeft @Sincere1983 aan. Lijkt me een logische afweging, hier wel eens gebruik gemaakt van een kleinere speler maar in mijn geval had ik liever bij de 'marktleider' gezeten achteraf.
Kan die logica niet gelijk volgen als iemand niet aangeeft waarom dan...

Betere foto's, betere teksten, beter onderhandelen?

Mensen besluiten niet een huis te bezichtigen en een bod uit te brengen, omdat het door makelaar X in de markt gezet wordt.

Wie weet is die makelaar zo groot dat hij geen zin heeft om de laatste euro uit een bod te persen want hij verkoopt er toch genoeg. Overtuigt hij de verkoper om een lager bod te accepteren, zodat hij snel weer verder kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
jeroenkb schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:20:
[...]

Mensen besluiten niet een huis te bezichtigen en een bod uit te brengen, omdat het door makelaar X in de markt gezet wordt.

Wie weet is die makelaar zo groot dat hij geen zin heeft om de laatste euro uit een bod te persen want hij verkoopt er toch genoeg. Overtuigt hij de verkoper om een lager bod te accepteren, zodat hij snel weer verder kan.
1. Meer huizen in zelfde prijsklasse. Bevalt huis x niet, worden ze sneller gewezen op huis y (ons huis bijvoorbeeld).
2. Mensen van buiten de grote stad zoeken daar op huis x, gaan daar kijken en worden dan gewezen dat er ook nog een aansluitend dorp is wat vlakbij het centrum van de stad is. Dus meer kans op bezichtigingen.
3. Netwerk bereik van de makelaar met hun nieuwsbrief en aankondigingen bereiken meer mensen die geinteresseerd zijn in een huis in deze prijsklasse (bij de andere makelaar niet).
4. Breder en landelijker netwerk en dus ook meer bereik.
5. Meer makelaars rondlopen (8 - 10) in vergelijking met de kleinere makelaar (2 - 3).

Zie daar, de afwegingen die door ons hoofd gaan. :9

De 3e makelaar is er een die juist de markt heel erg kent in het dorp waar we nu wonen. Dus wellicht dat die weer een andere insteek heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
jeroenkb schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:20:
[...]

Ons huis staat op dit moment ook in de verkoop. Morgen en overmorgen kijkers. Twee jaar geleden hebben we door (privé-)omstandigheden de aankoop van een andere woning en de verkoop van ons huis moeten staken.

Destijds kozen we voor een goedkopere makelaar, tegen ons gevoel in. De makelaar was minder bekend in ons segment en maakte in onze optiek ook de nodige fouten. De presentatie van het huis was niet goed (op de foto's en tijdens de bezichtigingen). Ook liet hij meermaals blijken onvoldoende kennis te hebben van de markt. Bij onze huidige makelaar merken we vanaf het begin dat hij bereid is een extra stap te zetten om ons huis zo goed mogelijk te verkopen. Extra werk gemaakt van de presentatie, goed afstemmen van teksten, goed luisteren naar waarom wij zo prettig hier wonen en wat de wijk zo aantrekkelijk maakt. Ook al gaan we er weg, we zijn wel de ervaringsdeskundigen.

Mijn ervaring is dus ook dat de courtage en de inzet wel met elkaar een verband hebben. N=1 uiteraard, maar if you pay peanuts (wat het ook bij 1,2% niet is wmb) you get monkees.
Pagina: 1 ... 181 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.