Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 182 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Sincere1983 schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:35:
[...]

1. Meer huizen in zelfde prijsklasse. Bevalt huis x niet, worden ze sneller gewezen op huis y (ons huis bijvoorbeeld).
2. Mensen van buiten de grote stad zoeken daar op huis x, gaan daar kijken en worden dan gewezen dat er ook nog een aansluitend dorp is wat vlakbij het centrum van de stad is. Dus meer kans op bezichtigingen.
3. Netwerk bereik van de makelaar met hun nieuwsbrief en aankondigingen bereiken meer mensen die geinteresseerd zijn in een huis in deze prijsklasse (bij de andere makelaar niet).
4. Breder en landelijker netwerk en dus ook meer bereik.
5. Meer makelaars rondlopen (8 - 10) in vergelijking met de kleinere makelaar (2 - 3).

Zie daar, de afwegingen die door ons hoofd gaan. :9

De 3e makelaar is er een die juist de markt heel erg kent in het dorp waar we nu wonen. Dus wellicht dat die weer een andere insteek heeft.
Duidelijke overwegingen!

Zouden voor mij alleen relevant zijn in een kopersmarkt....

Persoonlijk zou ik gaan voor de makelaar waar ik de beste klik mee heb. Tweede maatstaf de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
jeroenkb schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:38:
[...]

Duidelijke overwegingen!

Zouden voor mij alleen relevant zijn in een kopersmarkt....

Persoonlijk zou ik gaan voor de makelaar waar ik de beste klik mee heb. Tweede maatstaf de prijs.
Ik ben de vorige keer dus voor de klik en de prijs gegaan van een (in mijn geval aankoop)makelaar. En daarnaast op reviews afgegaan op verschillende websites. Vervolgens wilden we bieden op een huis en toen gaf deze makelaar aan dat we het bod neer konden leggen en geen termijn eraan hoefde te hangen. Hij zei letterlijk: "ze reageren meestal snel". Terwijl wij er 48 uur aan wilden hangen. Vervolgens is onze makelaar een week aan het lijntje gehouden door de verkopende makelaar. En uiteindelijk werd het huis verkocht aan een ander. Maar die hele week was dat nieuwe bod er niet, en alle andere kijkers hadden ook geen bod gedaan.

Oftewel, het bod wat wij neer hadden gelegd met een fatale termijn had de verkopers in ieder geval voor het blok gezet dat ze wat hadden gemoeten. Afwijzen of in onderhandeling. Nu konden ze rustig wachten op een andere bieder met ons bod in hun achterzak... Nee, voor mij heeft de klik, prijs en reviews in ieder geval niet geholpen. Het betrof is ons geval een kleine makelaar die niet heel veel woningen verkoopt/aankoopt.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zo ons huis staat op Funda. Mega spannend en geen pijl op te trekken volgens de makelaar. Vrij uniek stekje dus geen/nauwelijks referentie wat het waard is. Ontzettend benieuwd wat er de komende dagen gaat gebeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 04-11-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 11:37
Sincere1983 schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:33:
Nou, de eerste 2 waardebepalingen gehad.
1 hanteert een vast bedrag en 1 rekent 1,5%. Gek genoeg een courtage die hier in de regio wel meer gehanteerd word (varieert zo ongeveer tussen de 1,2 en 1,5%).

Toch lijken we de voorkeur te geven bij de makelaar met het hogere courtage. Met name omdat dit een makelaar is die meer huizen in onze prijsklasse te koop heeft staan en een groter netwerk heeft.
De andere partij is ook een kleinere makelaar die verder geen vergelijkbare huizen te koop heeft staan.
Wij denken daarom dat we bij de makelaar met het hogere courtage uiteindelijk ook wat meer uit de verkoop kunnen halen.

Overigens gaven ze allebei hetzelfde bedrag waarvoor ze de woning nu te koop zouden zetten. Die weer netjes in lijn is met wat we hadden gehoopt.
De hoop was 900k+, ze geven nu aan 850k te koop zetten (mits volgende week online). We gaan naar verwachting Maart/April te koop zetten en hopen dan met overbieden op 900+ te komen.

Komt nog 1 andere makelaar en dan gaan we toch wat keuzes maken (en nog even wat onderhandelen waar dat wellicht lukt).
1,5% op dat bedrag is echt een hoop poen. Teveel als je het mij vraagt. Makelaars zijn tegenwoordig wel gewend te onderhandelen over de courtage. Misschien steken ze 'm daarom wat hoger in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03:59
jeroenkb schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:20:
[...]

Kan die logica niet gelijk volgen als iemand niet aangeeft waarom dan...

Betere foto's, betere teksten, beter onderhandelen?

Mensen besluiten niet een huis te bezichtigen en een bod uit te brengen, omdat het door makelaar X in de markt gezet wordt.

Wie weet is die makelaar zo groot dat hij geen zin heeft om de laatste euro uit een bod te persen want hij verkoopt er toch genoeg. Overtuigt hij de verkoper om een lager bod te accepteren, zodat hij snel weer verder kan.
Wij hadden ook gekozen voor een makelaar die beter in de markt lag om het zo te zeggen. Je merkte dat bij hem de huizen sneller gingen en vaak ook voor meer geld dan bij andere. Ik heb over een bepaalde periode ook huizen in de gaten gehouden Op Funda hoe snel ze gingen en nadat ze langs de notaris zijn geweest de prijs opgevraagd. Daaruit kwam een bepaald beeld waarop we onze keuze al gemaakt hadden wie we niet als makelaar wilde en wie we wel in overweging namen. En nu nog zie je dat bij bepaalde makelaars huizen soms stil staan door een verkeerde keuze qua makelaar helaas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:49
Net mijn ouderlijk huis verkocht. Binnen een maand na publicatie op funda en deelname open huizendag. Als we het huis eerst zouden flippen zou het vermoedelijk rond de 9 ton waard zijn, nu voor ca. 7 ton verkocht, fractie onder vraagprijs. Maar flippen was voor ons geen optie om diverse redenen. Als ik terugkijk is de eerste dag op funda toch wel het belangrijkste, want dan ben je nieuw in het zoekprofiel van potentiële kopers, daarna komen alleen nog maar nieuwe woningzoekenden. Dus om concurrerende bieders te hebben moet je in 1 keer goed presenteren. Als je veel tijd hebt kun je het huis ook duurder in de markt zetten en wachten op wat de gek ervoor geeft, maar dan is er ook een risico dat je uiteindelijk veel lager moet gaan zitten om het verkocht te krijgen. Kortom ik zou bij het vinden van een makelaar vooral kijken hoe hij/zij woningen presenteert op funda. Foto's en tekst zijn dan belangrijk, maar vooral ook de juiste meta informatie voor de zoekprofielen.

Vooral het feit dat je op funda maar 1 keer een eerste indruk kunt maken is denk ik cruciaal en daar heb je een goede makelaar voor nodig die vervolgens ook het spel van loven en bieden beheerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:30
Ik ben de akte van levering voor de verkoop van onze woning aan het reviewen en het valt me op dat in de koopakte en volmacht voor rectificatie is opgenomen. Dit was niet opgenomen in de akte van levering van onze nieuwe woning. Is dit een normaal artikel om opgenomen te worden in een akte van levering?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
VidaR-9 schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:11:
Ik ben de akte van levering voor de verkoop van onze woning aan het reviewen en het valt me op dat in de koopakte en volmacht voor rectificatie is opgenomen. Dit was niet opgenomen in de akte van levering van onze nieuwe woning. Is dit een normaal artikel om opgenomen te worden in een akte van levering?
Ik begrijp je post niet.
Ene keer heb je het over de verkoop van je woning en dan over de aankoop van je nieuwe woning.
Dit zijn overigens twee losse leveringsaktes met ieder hun eigen inhoud, dus het is niet zo dat die volmacht voor rectificatie ook in de ander zou moeten staan.

De volmacht voor rectificatie is handig voor als in de leveringsakte een fout is geslopen. Dan kan de notaris de akte rectificeren onder gebruikmaking van de volmacht die jij met het tekenen van de leveringsakte hebt gegeven. De volmacht voor rectificatie zie je voornamelijk bij nieuwbouw, niet bij bestaande bouw.
Aan de volmacht zit vaak een maximum termijn aan vast (2 jaar of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:32
Ons huis is gister eind van de middag aangemeld op funda, wanneer zou deze dan zichtbaar zijn op funda? Ik dacht dat het in de nacht zou zijn maar blijkbaar toch te laat voor funda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:15
LuPo schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:12:
[...]
Oftewel, het bod wat wij neer hadden gelegd met een fatale termijn had de verkopers in ieder geval voor het blok gezet dat ze wat hadden gemoeten. Afwijzen of in onderhandeling.
Nee hoor, de verkoper moet niks. Ook met een termijn hadden van jullie hadden ze een week kunnen wachten om jullie daarna te benaderen. Kans was groot dat jullie dan alsnog geïnteresseerd zouden zijn. Het is namelijk vrijwel overal een verkopersmarkt.
Ik zou als verkoper in een markt als deze ook niet onder de indruk zijn van een 48 uur limiet van een bod, tenzij het bod echt heel erg goed zou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Nu online
rube schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:12:
[...]

Nee hoor, de verkoper moet niks. Ook met een termijn hadden van jullie hadden ze een week kunnen wachten om jullie daarna te benaderen. Kans was groot dat jullie dan alsnog geïnteresseerd zouden zijn. Het is namelijk vrijwel overal een verkopersmarkt.
Ik zou als verkoper in een markt als deze ook niet onder de indruk zijn van een 48 uur limiet van een bod, tenzij het bod echt heel erg goed zou is.
Het was een aantal jaar geleden en het huis liep niet.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 14:22
supercrazy schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:15:
[...]

Wij hadden ook gekozen voor een makelaar die beter in de markt lag om het zo te zeggen. Je merkte dat bij hem de huizen sneller gingen en vaak ook voor meer geld dan bij andere. Ik heb over een bepaalde periode ook huizen in de gaten gehouden Op Funda hoe snel ze gingen en nadat ze langs de notaris zijn geweest de prijs opgevraagd. Daaruit kwam een bepaald beeld waarop we onze keuze al gemaakt hadden wie we niet als makelaar wilde en wie we wel in overweging namen. En nu nog zie je dat bij bepaalde makelaars huizen soms stil staan door een verkeerde keuze qua makelaar helaas.
Precies.
Een makelaar die goed staat aangeschreven in de regio heeft vaak ook eigen connecties. Die krijgen het meest aangeboden, maar kunnen je ook al 1 dag van de voren op de hoogte houden van wat op funda gaat komen.
Een grote makelaarskantoor heeft vaak ook meerdere mensen in dienst en ieder heeft zijn eigen portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
Vandaag rond het middaguur is ons huis op funda gekomen, in de eerste 4 uur zijn er 2 bezichtigingen aangevraagd. Geen idee wat we verder kunnen verwachten, stiekem op wat meer gehoopt. Aan de andere kant denk ik dat de mensen die filters hebben gemaakt morgen pas een mail krijgen(als het al zo werkt)

Lastig het geduld op te brengen om te wachten haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
DennusF schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:54:
Vandaag rond het middaguur is ons huis op funda gekomen, in de eerste 4 uur zijn er 2 bezichtigingen aangevraagd. Geen idee wat we verder kunnen verwachten, stiekem op wat meer gehoopt. Aan de andere kant denk ik dat de mensen die filters hebben gemaakt morgen pas een mail krijgen(als het al zo werkt)

Lastig het geduld op te brengen om te wachten haha!
Geen zorgen. Hier 5 op dag 1. 7 op dag 2 en 5 op dag 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusF
synx6 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:08:
[...]

Geen zorgen. Hier 5 op dag 1. 7 op dag 2 en 5 op dag 3.
Wie weet komen er vanavond nog wat bij.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
DennusF schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:13:
[...]

Wie weet komen er vanavond nog wat bij.....
Bij ons is nr 1 het geworden. Je hebt er echt maar eentje nodig ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ziecko
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 21:57
Ik ga dit topic ook maar even volgen en actief posten.
Morgen foto's maken van mijn huis. Vind het wel onwijs spannend, de makelaar heeft het huis bekeken en schat het naar vergelijking met de buurt wel erg hoog in.

Nu is mijn huis ook aardgasvrij gemaakt maar tussen de normale en die van mij zit toch 75k. Er staan er op dit moment meerder exact dezelfde te koop.....

Maargoed, het huis van mijn overbuurman is twee weken geleden verkocht door dezelfde makelaar, ook stuk hoger dan de rest en daar ook nog ruim overboden. We gaan het zien, ik lees mee en zal tzt ook posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-09 16:03

fub

Wat zijn jullie 'best practices' voor het overdragen van domotica? Ik heb hier een dakluik plus een sensor voor de luchtkwaliteit, en een airco met wifi-module -- 'harde' infrastructuur die dus achter blijft. Die hangen natuurlijk op onze wifi, maar dat wordt met de verhuizing natuurlijk ontmanteld, en bij de overdracht hebben onze kopers natuurlijk nog geen wifi geregeld.
Ik zie drie opties:
  • Natuurlijk laten we de handleidingen achter. Dan moeten ze zelf maar de boel resetten en opnieuw instellen
  • Tijdens de overdracht van een telefoon een hotspot maken met dezelfde SSID en wachtwoord als onze wifi nu, en via de apps de boel resetten/overdragen
  • Op een later tijdstip, als onze kopers internet en wifi geregeld hebben, via een asynchroon proces het email-adres overdragen.
De middelste optie is wel het snelst, maar ik wil de eindinspectie eigenlijk gewoon zo snel mogelijk laten verlopen, en als je daar dan zit te hannesen met hotspots en apps enzo loopt dat allemaal uit.

Heeft een van jullie dit aan de hand gehad? Wat hebben jullie toen gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:37
Ik zou het van te voren resetten en wat je aan materiaal hebt achterlaten. Iemand die er geen verstand van heeft gaat alleen maar verward raken (overgrote meerderheid van de mensen die het ook niet zo zou hebben opgelost) of het zelf willen inregelen (de kleine minderheid die voor deze oplossing was gegaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:56
fub schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:41:
Wat zijn jullie 'best practices' voor het overdragen van domotica? Ik heb hier een dakluik plus een sensor voor de luchtkwaliteit, en een airco met wifi-module -- 'harde' infrastructuur die dus achter blijft. Die hangen natuurlijk op onze wifi, maar dat wordt met de verhuizing natuurlijk ontmanteld, en bij de overdracht hebben onze kopers natuurlijk nog geen wifi geregeld.
Ik zie drie opties:
  • Natuurlijk laten we de handleidingen achter. Dan moeten ze zelf maar de boel resetten en opnieuw instellen
  • Tijdens de overdracht van een telefoon een hotspot maken met dezelfde SSID en wachtwoord als onze wifi nu, en via de apps de boel resetten/overdragen
  • Op een later tijdstip, als onze kopers internet en wifi geregeld hebben, via een asynchroon proces het email-adres overdragen.
De middelste optie is wel het snelst, maar ik wil de eindinspectie eigenlijk gewoon zo snel mogelijk laten verlopen, en als je daar dan zit te hannesen met hotspots en apps enzo loopt dat allemaal uit.

Beetje afhankelijk hoe je kopers inschat. Optie 1 als het een beetje consumenten spul is qua configuratie (als in: handige harry krijgt het werkend). Dan is het maar duidelijk dat jij niet de support helpdesk bent.

Ik heb zelf vooraf gevraagd welke codes ze in het alarm wilden en dat ingesteld vóór oplevering, en vervolgens later een keer langsgeweest om alarm op hun telefoons in te stellen en PV omvormer aan te melden op hun WiFi. Account ook overgedragen, maar daar hebben ze het wachtwoord nooit van veranderd.
Dit alles duurde natuurlijk wel weer veel langer dan gedacht, maar was wel leuk om te zien wat ze er van gemaakt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:59
Wat zijn jullie 'best practices' voor het overdragen van domotica?(…)

Niet bij de hand gehad, maar als koper zou ik het waarderen als je me de opties zou voorleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31
Ik zie drie opties:

Als het kan zou ik voor de eerste optie willen gaan. Als je het gewoon kan resetten en werkend kan krijgen, zou ik helemaal prima vinden. Als het iets cloud-based is wat vast zit aan een account, dan natuurlijk iets anders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ziecko
Ik zie drie opties:

Ik zou de hardware laten hangen indien deze nodig is om de apparaten te laten functioneren.

Daarna, vooraf de boel in fabrieksstand zetten, handleiding klaarleggen en succes er mee!
Ik ga niet als hulpje alles opnieuw instellen, dat regel je maar lekker zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19-09 14:18
Wij hebben begin november de overdracht gehad van ons nieuwe huis, en wilden ons huidige appartement eind november te koop zetten.

Nu slaat toch de twijfel toe of het niet beter is om nog een paar maandjes te wachten met de verkoop, ivm december waarin er minder huizen verkocht gaan worden en ook de verwachting van de huizenprijzen.

Onze buurman heeft net een soortgelijke woning online gezet, waarbij het misschien ook in ons voordeel werkt als deze koop is afgerond voordat wij hem online zetten.

Risico is natuurlijk een onverwachte prijsdaling en ook de overbruggingshypotheek kosten van 800 euro netto (die kunnen wij wel dragen). Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:30
ziecko schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:26:
[...]
Ik zou de hardware laten hangen indien deze nodig is om de apparaten te laten functioneren.

Daarna, vooraf de boel in fabrieksstand zetten, handleiding klaarleggen en succes er mee!
Hier idem. Waar mogelijk en nodig terug naar fabrieksinstellingen. Ik heb wel nog een mailtje gemaakt met wat contact gegevens van installateurs en wat instructies en linkjes naar YouTube.

Zelf kreeg ik nagenoeg niks bij overdracht van mijn nieuwe woning - die kennis was bij verkoopster ook niet aanwezig. Maar het meeste gelukkig wel al werkend gekregen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
Ela937 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:48:
Wij hebben begin november de overdracht gehad van ons nieuwe huis, en wilden ons huidige appartement eind november te koop zetten.

Nu slaat toch de twijfel toe of het niet beter is om nog een paar maandjes te wachten met de verkoop, ivm december waarin er minder huizen verkocht gaan worden en ook de verwachting van de huizenprijzen.

Onze buurman heeft net een soortgelijke woning online gezet, waarbij het misschien ook in ons voordeel werkt als deze koop is afgerond voordat wij hem online zetten.

Risico is natuurlijk een onverwachte prijsdaling en ook de overbruggingshypotheek kosten van 800 euro netto (die kunnen wij wel dragen). Wat zouden jullie doen?
Wij hebben 1 week geleden ons huis in de verkoop gezet, maar we merken wel dat het erg rustig is, en hoeverder je in het jaar komt hoe rustiger het gaat worden.. 4 bezichtigingen.. maar gelukkig hoeft er maar 1 tussen te zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 12:58

Per wanneer wil je dan echt over?

Ik ben in dit soort gevallen altijd wel van zekerheid en had de woning dan al veel eerder te koop gezet, met daarbij de opmerking dat de overdracht per 2 januari of zo zou zijn*. Dan verkoop je ook een 'volle' woning ipv een leeggeruimd huis.
Een leeggeruimd huis drukt een klein beetje uit dat je er echt vanaf wil/moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bao_mi1
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-09 15:21
ziecko schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:26:
[...]

Ergens snap ik deze reactie wel, maar het kan denk ik geen kwaad om je iets behulpzamer op te stellen. Je verkoopt een object van meerdere tonnen en voor de koper is het al een onpersoonlijk, gehaast en spannend proces.

Ik kan me voorstellen dat iets als het begrijpen van domotica en de werking daarvan er bij de overdracht bij in schiet. Als er bij de koper daarna nog vragen zijn zou ik die altijd proberen te beantwoorden. Natuurlijk wel tot op zekere hoogte, je bent geen support afdeling en bent zelf waarschijnlijk ook druk met een verhuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Hangt er vanaf hoe grote drop in je verkoopprijs je kan dragen.

Ik zou paar maanden wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:49
Wij hebben inmiddels 3 makelaars gesproken;

Elk dicht bij elkaar qua vraagprijs wat ze willen hanteren (als ze nu te koop zouden zetten) maar degene met de iets lagere vraagprijs (10k lager, resp. 850k en 839,9k) geeft ons het beste gevoel.
Die verwacht met deze 'tactiek' een uiteindelijk hogere vraagprijs te behalen.

@Ela937 : Bij ons gaven overigens alledrie de makelaars aan dat nu te koop zetten ongelukkig is. Foto's springen minder in het oog, eind van het jaar komt eraan, nieuwe CAO verhogingen per 1-1 (dus meer te besteden), rentes dalen nog altijd. Wij gaan dus eind maart/april de markt op en bereiden wel alvast een en ander verder voor (maar wij hoeven ook pas zomer 2026 in ons nieuwe huis).
Markt zal ook niet ineens in een paar weken een andere richting op gaan (of er moet ergens echt een atoombom ofzo ontploffen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt

Hangt natuurlijk ook af van locatie, type woning en vraagprijs. Is het een gewilde locatie waar alle woningen als warme broodjes over de toonbank gaan, dan zou ik november proberen. Het is snel beschikbaar en dat is in het starterssegment een enorme plus. Tegelijkertijd zijn de mogelijkheden voor starters vanaf januari beter (NHG naar 450K). Mogelijk maakt dat verschil voor je.
Als het geen starterswoning is of als de locatie niet zo snel loopt, zou ik tot midden januari wachten, dan zijn de feestdagen achter de rug en staan mensen meer open voor verhuisplannen.

Aanvulllend: in januari de verkoop in geeft je ook wat ruimte om het (lege) huis hier en daar bij te werken. Zelf zou ik er dan een stylist op loslaten die er wat tijdelijke meubels in zet. Die kosten verdien je er zo mee terug en mensen kunnen daardoor beter de verhoudingen en mogelijkheden van het huis zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Toke_gt op 13-11-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19-09 14:18
Toke_gt schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:39:
[...]

Hangt natuurlijk ook af van locatie, type woning en vraagprijs. Is het een gewilde locatie waar alle woningen als warme broodjes over de toonbank gaan, dan zou ik november proberen. Het is snel beschikbaar en dat is in het starterssegment een enorme plus. Tegelijkertijd zijn de mogelijkheden voor starters vanaf januari beter (NHG naar 450K). Mogelijk maakt dat verschil voor je.
Als het geen starterswoning is of als de locatie niet zo snel loopt, zou ik tot midden januari wachten, dan zijn de feestdagen achter de rug en staan mensen meer open voor verhuisplannen.

Aanvulllend: in januari de verkoop in geeft je ook wat ruimte om het (lege) huis hier en daar bij te werken. Zelf zou ik er dan een stylist op loslaten die er wat tijdelijke meubels in zet. Die kosten verdien je er zo mee terug en mensen kunnen daardoor beter de verhoudingen en mogelijkheden van het huis zien.
Goeie tip over die stylist met meubels. Wist niet eens dat dat bestond!

Het is een huis dat zeker goed verkocht gaat worden, (modern appartement midden in centrum van middelgrote stad) de verkoopprijs zal rond de 420k liggen, dus voor een "starter stelletjes" of juist ouderen (geen trap of lift nodig) perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Ela937 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:58:
[...]

Goeie tip over die stylist met meubels. Wist niet eens dat dat bestond!
Zoek maar op verkoopstyling en kies een zzp’er in de buurt.
Het is een huis dat zeker goed verkocht gaat worden, (modern appartement midden in centrum van middelgrote stad) de verkoopprijs zal rond de 420k liggen, dus voor een "starter stelletjes" of juist ouderen (geen trap of lift nodig) perfect.
Je kunt altijd november proberen en als het niet snel lukt (bezichtigingen na een week leveren niks op) haal je het van funda en plaats je het in januari opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:38
Sinds afgelopen zaterdag staat ons "paleisje" ook op Funda. Maandagmiddag te horen gekregen dat er 2 bezichtingen staan gepland. Viel ons aardig tegen gezien de prijsklasse en het huis zelf. Je kan hem maar aan 1 persoon verkopen natuurlijk, maar we hadden iets meer verwacht. Meer mensen met tegenvallende resultaten?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door 6pack15 op 19-11-2024 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:13
6pack15 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:43:
Sinds afgelopen zaterdag staat ons "paleisje" ook op Funda. Maandagmiddag te horen gekregen dat er 2 bezichtingen staan gepland. Viel ons aardig tegen gezien de prijsklasse en het huis zelf. Je kan hem maar aan 1 persoon verkopen natuurlijk, maar we hadden iets meer verwacht. Meer mensen met tegenvallende resultaten?

***members only***
De "tekst" binnen de MO quote werkt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 6pack15
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:46:
[...]

De "tekst" binnen de MO quote werkt niet.
Aangepast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-09 16:10

***members only***
Lijkt me prima woning om als starter met 2 linker handen te starten.

Ik blijf me overigens wel verbazen als foto's zoals die van je BBQ.
Wat is daar in godsnaam de meerwaarde van? Tenzij die blijft staan...

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:52
Erg nette woning zo op de foto's, die 2 bezichtigingen vind ik ook wat weinig, al ken ik Zeewolde niet echt. Succes in ieder geval!
Flix20 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:57:
[...]

Lijkt me prima woning om als starter met 2 linker handen te starten.

Ik blijf me overigens wel verbazen als foto's zoals die van je BBQ.
Wat is daar in godsnaam de meerwaarde van? Tenzij die blijft staan...
Wilde net hetzelfde zeggen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1

***members only***
Met de woning zelf is weinig mis. (Al is het jammer dat er zo veel aanslag aan de onderkant van het douchescherm zichtbaar is. En bij een "ruim perceel" is dit niet de afmeting waar ik aan denk, dit is juist een van de kleinere percelen in de wijk.) Ik denk dat het probleem eerder de prijsstelling is. Zo te zien bieden de meeste woningen in de wijk meer ruimte voor het geld, of een lagere prijs voor de zelfde ruimte. Deze woning springt daar in negatieve zin in uit. Ook al zullen andere woningen misschien flink worden overboden en hebben jullie een realistischer vraagprijs, het zou mij toch afschrikken.

Zo is er even verderop in de straat een vergelijkbare woning als die van jullie, maar dan op een hoek en met een dakkapel, met een veel lagere vraagprijs. En aan de overkant van de weg een woning met een vergelijkbare prijs als die van jullie, maar ook weer een hoekwoning en een veel groter perceel. En dat zijn alleen nog maar de twee vergelijkbare woningen bij jullie in de straat.

Misschien dat jullie het idee hebben dat jullie woning mooier of beter verzorgd is dan die van anderen. Maar dat is erg smaakgevoelig en ook iets wat bij veel mensen toch op de tweede of derde plaats komt. Voorop staan woonruimte (en aantal kamers) en prijs, inrichting is iets wat je altijd nog kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-09 16:03

fub

Wij hadden een realistische vraagprijs voor ons huis -- ook een tussenwoning, wel uitgebouwd dus meer ruimte, en we hebben flink geinvesteerd in kunstof kozijnen, airco, vorig jaar nieuwe ketel etc. Ook wij hadden 'maar' zeven kijkers.
Uiteindelijk wel voor een prima prijs kunnen verkopen -- geen belachelijk bedrag, maar een mooie prijs voor wat het is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
FabianGTI schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 07:55:
Gisteren zijn bij ons de foto's gemaakt, ik ben heel benieuwd, hopelijk komt ons huis eind volgende week te koop te staan. :)

Ik blijf het toch spannend vinden, ik verwacht ook niet dat het zo gaat als 2021 bij ons.
Ik zou blij zijn als dit weer (snel) voorbij is. :+
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door FabianGTI op 19-11-2024 10:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:18
Jullie huis ziet er best netjes uit, maar mij valt ook meteen de aanslag in de WC op.

(en ik vind persoonlijk de binnen kozijnen ook niet zo netjes geschilderd) (wel alles zwart gemaakt om het moderner te laten lijken..maar je ziet zo wel goed dat de kozijnen oud zijn) en ik schat zo in gewoon oud dubbel glas vanuit het bouwjaar 1994 (30 jaar oud..dus mag echt wel vervangen worden voor HR++ glas) is opzich allemaal niet erg maar dan is je vraagprijs ook wel echt flink. Sowieso lees ik niet dat er enige extra isolatie/verbeteringen zijn aangebracht de afgelopen jaren. Ketel is ook uit 2011, geen zonnepanelen etc

voor 400k verwacht ik gewoon iets meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002

dbzfan

Nee.

Orkaan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:06:
Jullie huis ziet er best netjes uit, maar mij valt ook meteen de aanslag in de WC op.

(en ik vind persoonlijk de binnen kozijnen ook niet zo netjes geschilderd) (wel alles zwart gemaakt om het moderner te laten lijken..maar je ziet zo wel goed dat de kozijnen oud zijn) en ik schat zo in gewoon oud dubbel glas vanuit het bouwjaar 1994 (30 jaar oud..dus mag echt wel vervangen worden voor HR++ glas) is opzich allemaal niet erg maar dan is je vraagprijs ook wel echt flink. Sowieso lees ik niet dat er enige extra isolatie/verbeteringen zijn aangebracht de afgelopen jaren. Ketel is ook uit 2011, geen zonnepanelen etc

voor 400k verwacht ik gewoon iets meer
Locatie locatie locatie..

Ik heb huizen gezien die er een stuk minder uitzagen en voor 500k weggingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
dbzfan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:57:
[...]

Locatie locatie locatie..

Ik heb huizen gezien die er een stuk minder uitzagen en voor 500k weggingen.
Daarin is het in verstandig om niet te vergelijken met woningen op een willekeurige locatie elders in het land. Dat heeft namelijk geen zin. Maar te kijken naar wat je in de zelfde plaats (of wijk) kunt krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapzwans116
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:35
Afgelopen week een nieuw huis gekocht (oplevering 1 feb) en nu bedenken hoe de verkoop van mijn huidige woning zal gaan. Ik begin zelf een beetje paranoia te worden van wat er allemaal kan gebeuren in de wereld en wil dus eigenlijk zo snel mogelijk van het huidige huis af.
Het tegenstrijdige is dat we nog tot 1 augustus in het huidige huis willen wonen vanwege de komende verbouwing.

Handig om nu alvast de huidige woning te verkopen met opleverdatum 1 augustus, of pas ergens in Maart/April de markt opgooien met dezelfde opleverdatum? Of is dat een no-go in funda-land?

Huidige woning zal zo'n 425-475k gaan opleveren, staat op een zeer gewilde plek en is compleet gemoderniseerd in 2018. Verkopen zal die wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Laatst online: 21:17
Vraagje aan de verkopers die wellicht met Move hebben gewerkt.

Wij willen gaan bieden op een woning, is deze bieding dan direct zichtbaar voor verkoper / makelaar? Of wordt dit pas openbaar gemaakt op het moment dat de datum sluit?

En krijg je dan alleen de biedingen te zien? Of ook wie ze gedaan hebben (persoonlijke gunning bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
JaMaaT schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:09:
Vraagje aan de verkopers die wellicht met Move hebben gewerkt.

Wij willen gaan bieden op een woning, is deze bieding dan direct zichtbaar voor verkoper / makelaar? Of wordt dit pas openbaar gemaakt op het moment dat de datum sluit?

En krijg je dan alleen de biedingen te zien? Of ook wie ze gedaan hebben (persoonlijke gunning bijvoorbeeld).
Dat ligt een beetje aan de makelaar, bij ons werden de biedingen zichtbaar toen de sluitingsdatum voorbij was, toen kwamen ze in Move te staan met een berichtje, voorbehouden en dat soort dingen, maar zonder naam.
Het schijnt dat de makelaar ook aan kan zetten dat je direct een melding krijgt en een bod ziet.

Wanneer de koop rond is gemaakt krijgt iedereen die geboden heeft de biedingen te zien, volgens mij is dan alsnog niet zichtbaar wie het bieden heeft 'gewonnen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Laatst online: 21:17
Thanks, ga er bij het bieden vanuit dat de makelaar ook maar eerlijk is en niet het geboden bedrag nog rondbazuint aan "een bekende". Nu hopen dat het lukt en dan onze eigen woning verkopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Lapzwans116 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:54:
Afgelopen week een nieuw huis gekocht (oplevering 1 feb) en nu bedenken hoe de verkoop van mijn huidige woning zal gaan. Ik begin zelf een beetje paranoia te worden van wat er allemaal kan gebeuren in de wereld en wil dus eigenlijk zo snel mogelijk van het huidige huis af.
Het tegenstrijdige is dat we nog tot 1 augustus in het huidige huis willen wonen vanwege de komende verbouwing.

Handig om nu alvast de huidige woning te verkopen met opleverdatum 1 augustus, of pas ergens in Maart/April de markt opgooien met dezelfde opleverdatum? Of is dat een no-go in funda-land?

Huidige woning zal zo'n 425-475k gaan opleveren, staat op een zeer gewilde plek en is compleet gemoderniseerd in 2018. Verkopen zal die wel.
Ik zou om twee redenen wachten.

Ten eerste heb je in het nieuwe jaar te maken met een hogere NHG grens. Die gaat naar 450k, waardoor het voor mensen die op die grens zitten makkelijker is om te bieden. (En dus ook om iets meer te bieden.) Niet alleen voor de huizen tot 450k heeft dat effect (waar jullie woning moglijk bij hoort), maar het heeft impact voor woningen die iets duurder zijn. Er is nl. altijd ook een groep mensen die de hele tijd buiten de boot vallen tussen de grote groep die onder de NHG blijft. En die daarom juist een stuk boven de NHG gaan kijken, waar het iets rustiger zou moeten zijn.

Ten tweede is het nu een onhandige tijd. Als je bv voor gezinnen met kleine kinderen in de race bent. die hebben hun vrije tijd nu vaak nodig voor 5 december zaken, en daarna voor de kerst. Mensen hebben ook weinig behoefte om bij nat en koud herfstig weer de deur uit te gaan, om naar woningen te kijken. En veel woningen zien er sowieso somberder uit in de herfst.

Ik zou daarom gewoon tot het voorjaar wachten. Dan heb je voor de potentiele kopers ook gewoon een redelijke oplevertermijn en zul je niet tussentijds nog in een vakantiewoning hoeven te gaan bivakkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:14
FabianGTI schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:24:
[...]

Dat ligt een beetje aan de makelaar, bij ons werden de biedingen zichtbaar toen de sluitingsdatum voorbij was, toen kwamen ze in Move te staan met een berichtje, voorbehouden en dat soort dingen, maar zonder naam.
Het schijnt dat de makelaar ook aan kan zetten dat je direct een melding krijgt en een bod ziet.

Wanneer de koop rond is gemaakt krijgt iedereen die geboden heeft de biedingen te zien, volgens mij is dan alsnog niet zichtbaar wie het bieden heeft 'gewonnen'.
Apart, nu heb ik toch al wat achter de rug qua move en bieden en nergens ooit iets kunnen zien over andere biedingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtownz251
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 18:44
Ragnar9999 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:29:
[...]

Apart, nu heb ik toch al wat achter de rug qua move en bieden en nergens ooit iets kunnen zien over andere biedingen
Zou toch wel moeten. Geloof dat makelaars dat ook verplicht zijn voor transparantie. Al heb ik ook wel eens gehoord dat dossiers gewoon direct naar verkoop verwijderd zijn. Waardoor inzicht niet mogelijk is. Ik heb ze wel altijd gekregen in ieder gevalAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ALZxMyCu2H8sX73vo3-B81YWwI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/syhEeTwJjCnjqhyqOvWU50mc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJbkHTozl-ixnKXh66YEDy-F3Ec=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5YbBqxbPFzvrKoKmx89ZNRpa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXerlNQDhQjFbORwd9KwZRJYxnk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kAXrF4IUAuVf4Ni1VQBhUwpN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapzwans116
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:02:
[...]

Ik zou om twee redenen wachten.

Ten eerste heb je in het nieuwe jaar te maken met een hogere NHG grens. Die gaat naar 450k, waardoor het voor mensen die op die grens zitten makkelijker is om te bieden. (En dus ook om iets meer te bieden.) Niet alleen voor de huizen tot 450k heeft dat effect (waar jullie woning moglijk bij hoort), maar het heeft impact voor woningen die iets duurder zijn. Er is nl. altijd ook een groep mensen die de hele tijd buiten de boot vallen tussen de grote groep die onder de NHG blijft. En die daarom juist een stuk boven de NHG gaan kijken, waar het iets rustiger zou moeten zijn.

Ten tweede is het nu een onhandige tijd. Als je bv voor gezinnen met kleine kinderen in de race bent. die hebben hun vrije tijd nu vaak nodig voor 5 december zaken, en daarna voor de kerst. Mensen hebben ook weinig behoefte om bij nat en koud herfstig weer de deur uit te gaan, om naar woningen te kijken. En veel woningen zien er sowieso somberder uit in de herfst.

Ik zou daarom gewoon tot het voorjaar wachten. Dan heb je voor de potentiele kopers ook gewoon een redelijke oplevertermijn en zul je niet tussentijds nog in een vakantiewoning hoeven te gaan bivakkeren.
Dat is goede tip over de NHG-grens, dat zal precies lekker vallen voor mij met deze woning!

Ik begrijp dat het een ongustige tijd is voor de verkoop van de woning, maar maakt dat echt nog uit in de huidige krappe markt? Zullen kopers echt minder zoeken in deze periode omdat Sinterklaas om de hoek staat of het weer een beetje minder is?
De doelgroep voor onze huidige woning zijn starters en alleenstaande volwassenen. Wellicht dat die meer tijd/geduld hebben met het wachten?

Ik waardeer je reactie in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Lapzwans116 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:07:
[...]
Ik begrijp dat het een ongustige tijd is voor de verkoop van de woning, maar maakt dat echt nog uit in de huidige krappe markt? Zullen kopers echt minder zoeken in deze periode omdat Sinterklaas om de hoek staat of het weer een beetje minder is?
Ja, er worden minder huizen verkocht in december/begin januari. Het zal vast wel verkopen, maar je hebt niet de beste markt en krijgt dus mogelijk niet het beste bod. Of maar één bieding.
De doelgroep voor onze huidige woning zijn starters en alleenstaande volwassenen. Wellicht dat die meer tijd/geduld hebben met het wachten?
Als mensen nu kopen, moeten ze voor een vrij lange tijd (langer dan 6 mnd) een renteaanbod vragen. Dat verhoogt het rentepercentage. Als ze binnen de 6 mnd blijven, komen ze iets lager uit. Dat maakt je huis op dat moment aantrekkelijker (ook al zou de rente hoger zijn dan nu).
Verder snap ik dat je snel uit de chaos wilt zijn, maar met de huidige woningmarkt verkoop je je huis echt wel, tenzij het een heel incourant huis/locatie is. Dus je kunt op je gemak het ideale verkoopmoment benutten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
rtownz251 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:51:
[...]

Zou toch wel moeten. Geloof dat makelaars dat ook verplicht zijn voor transparantie. Al heb ik ook wel eens gehoord dat dossiers gewoon direct naar verkoop verwijderd zijn. Waardoor inzicht niet mogelijk is. Ik3 heb ze wel altijd gekregen in ieder geval
Makelaars moeten dat inzicht geven, maar dat hoeft volgens mij pas als de woning verkocht is. Dat betekent dat dit in principe kan wachten tot de woning bij de notaris gepasseerd is. Dat kan mensen later zijn dan het moment waarop de keus voor een bepaalde koper gemaakt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapzwans116
Toke_gt schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:42:
[...]

Ja, er worden minder huizen verkocht in december/begin januari. Het zal vast wel verkopen, maar je hebt niet de beste markt en krijgt dus mogelijk niet het beste bod. Of maar één bieding.

[...]

Als mensen nu kopen, moeten ze voor een vrij lange tijd (langer dan 6 mnd) een renteaanbod vragen. Dat verhoogt het rentepercentage. Als ze binnen de 6 mnd blijven, komen ze iets lager uit. Dat maakt je huis op dat moment aantrekkelijker (ook al zou de rente hoger zijn dan nu).
Verder snap ik dat je snel uit de chaos wilt zijn, maar met de huidige woningmarkt verkoop je je huis echt wel, tenzij het een heel incourant huis/locatie is. Dus je kunt op je gemak het ideale verkoopmoment benutten.
Ah, daar had ik helemaal nog niet over nagedacht! Dat zal het helemaal een stuk onaantrekkelijker maken dan.

Bedankt voor je wijze antwoorden. Ik zie toch weer een stukje bos door al die bomen heen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:15

Ik heb zelf twee jaar geleden verkocht in een ietwat dalende markt. Maar ook vooral vanwege mijn gemoedsrust zo snel mogelijk verkocht.

Kopers zijn nu zo wanhopig dat een oplevering in augustus geen bezwaar is. De nieuwe NHG grens lijkt me geen issue, de kans dat je dit jaar nog passeert is nihil. Al weet ik niet of contract datum of passeer datum daarvoor leidend is.

Zou zelf ook zo snel mogelijk de markt op gaan. De markt is enorm goed. Glazenbol kijken voor over 4-5 maanden is lastig. En je bent toch wat kwetsbaar bij een geopolitieke/economische schok. Die kans is klein, maar als er iets voorvalt kun je enorm de sjaak zijn. Ben zelf nogal risico mijdend in dit soort zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Lapzwans116 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:07:
[...]

Dat is goede tip over de NHG-grens, dat zal precies lekker vallen voor mij met deze woning!

Ik waardeer je reactie in ieder geval!
In de huidige krappe markt zul je je woning vast wel goed weten te verkopen. Maar het zal voor de opbrengst wel verschil maken of je veel of weinig geinteresseerden hebt. (Of beter gezegd, of je veel of heel veel geinteresseerden hebt ;) ). Eind van het jaar zijn veel mensen toch met andere dingen bezig. Sint en Kerst, deadlines op het werk etc. Als je dan niet per se 'moet' verhuizen, dan is er toch minder rust om even rond te kijken naar andere woningen.

Nog een derde punt, waar ik nog niet aan had gedacht, is dat veel mensen na 1-1 een loonstijging krijgen. Ik hoorde nog niet zo lang geleden op mijn werk iemand letterlijk zeggen dat hij even ging stoppen met het zoeken naar een woning tot hij en zijn partner weer een periodieke (CAO) loonstijging hadden gekregen. Die gaat dus volgend jaar pas weer verder kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
HEY_DUDE schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:47:
De nieuwe NHG grens lijkt me geen issue, de kans dat je dit jaar nog passeert is nihil. Al weet ik niet of contract datum of passeer datum daarvoor leidend is.
Gaat daarbij ook niet (alleen) om de passeerdatum. Mensen zullen nadat er een akkoord is over de koop toch op korte termijn de financiering willen (of moeten) regelen. Dan zul je dus dit jaar een offerte moeten aanvragen. En zal dat voorstel vermoedelijk gebaseerd zijn op de (NHG) regels zoals die nu gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Zal allemaal marginaal waar zijn, maar op het moment is het ook gewoon een prima markt om te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapzwans116
Dank voor alle input. Aardig wat punten naar boven gekomen waar ik zelf nog niet aan had gedacht.
Ik zal de bovenstaande punten allemaal met mijn verkoopmakelaar gaan bespreken en een juiste tactiek bepalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Hielko schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:04:
Zal allemaal marginaal waar zijn, maar op het moment is het ook gewoon een prima markt om te verkopen.
Dat gold voor de zomer ook, en toch las je hier berichten van tweakers die hun woning niet snel verkochten of maar een enkele bezichtiging kregen. Dus als maart/april een optie is, dan is dat echt een beter alternatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marsmellow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Marsmellow schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:38:
[...]

Update:

Afgelopen maandag is het koopcontract getekend na de bouwkundige keuring vorige week vrijdag. Betekend dat per vandaag de bedenktijd over is en wij nu eindelijk duidelijkheid hebben en het huis officieel verkocht is. *O*
En dan vandaag de laatste update. Na verlengingsverzoek om de financiering rond te krijgen (er is veel drukte momenteel) is vandaag het belletje gekomen dat de financiering nu ook rond is! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Toke_gt schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:33:
[...]

Dat gold voor de zomer ook, en toch las je hier berichten van tweakers die hun woning niet snel verkochten of maar een enkele bezichtiging kregen. Dus als maart/april een optie is, dan is dat echt een beter alternatief.
Precies. Als de prijs of het product niet goed is dan zal het altijd moeilijk zijn. Objectief gezien is het voorjaar (en binnen 6 maanden van oplevering) gewoon gunstiger voor een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:52
JaMaaT schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:36:
Thanks, ga er bij het bieden vanuit dat de makelaar ook maar eerlijk is en niet het geboden bedrag nog rondbazuint aan "een bekende". Nu hopen dat het lukt en dan onze eigen woning verkopen ;)
Ik zou om die reden gewoon wachten tot het allerlaatste moment met het indienen van het bod, dit om te voorkomen dat de makelaar nog iets kán zeggen tegen een bekende. Dat was ook de tip die wij kregen van onze makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 11:37
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:00:
[...]

Nog een derde punt, waar ik nog niet aan had gedacht, is dat veel mensen na 1-1 een loonstijging krijgen. Ik hoorde nog niet zo lang geleden op mijn werk iemand letterlijk zeggen dat hij even ging stoppen met het zoeken naar een woning tot hij en zijn partner weer een periodieke (CAO) loonstijging hadden gekregen. Die gaat dus volgend jaar pas weer verder kijken.
Meerdere geldverstrekkers nemen gegarandeerde inkomensstijgingen binnen 6 maanden mee. Zeker als dat met een cao is vastgelegd. Misschien kun je je collega daar nog blij mee maken.

Voorbeeld:
https://www.florius.nl/hypotheek/toekomstig-inkomen

Lloyds ook maar de link pakt enkel de hele kredietgids. Ook met NHG mogelijk.

• Rrr3ns
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-09 09:40
Wij overwegen ons huis volgend jaar te verkopen. Nu hebben we in een verbouwing een muurtje verplaatst en de zolder bewoonbaar gemaakt en vroeg ik me af wat wijsheid is met betrekking tot een NEN 2580 meting. Is dit een gebruikelijk onderdeel van het pakket van de verkopende makelaar, of is het beter dit zelf te organiseren (ook zodat Kadaster op tijd geüpdatet is mocht dat nodig zijn).

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:02
Rrr3ns schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:37:
Wij overwegen ons huis volgend jaar te verkopen. Nu hebben we in een verbouwing een muurtje verplaatst en de zolder bewoonbaar gemaakt en vroeg ik me af wat wijsheid is met betrekking tot een NEN 2580 meting. Is dit een gebruikelijk onderdeel van het pakket van de verkopende makelaar, of is het beter dit zelf te organiseren (ook zodat Kadaster op tijd geüpdatet is mocht dat nodig zijn).

Makelaar meet gewoon de ruimtes op en vermeld die meting op Funda. Als je kunt vertellen bij verkoop waarom woonoppervlak groter is, is dat alleen maar positief. Denk niet dat een aanpassing in kadaster een groot verschil gaat maken.

Je kunt die verbouwing natuurlijk in de begeleidende tekst laten opnemen.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:03
Rrr3ns schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:37:

De makelaar laat iemand gewoon een meting doen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-09 15:51
Martijn1990 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:18:
[...]

Ik zou om die reden gewoon wachten tot het allerlaatste moment met het indienen van het bod, dit om te voorkomen dat de makelaar nog iets kán zeggen tegen een bekende. Dat was ook de tip die wij kregen van onze makelaar.
Alhoewel dat het beste is dat je kan doen zal het voor partijen die zich niet aan afspraken houden niets uitmaken. Biedingen met sluiting zijn naar mijn weten altijd meer een indicatie dan dat het zwart wit is.
Als jij dus 1 min voor sluiting een bod uitbrengt, kan makelaar de volgende dag alsnog naar bekende gaan met het bod en kan die een hoger bod doen.
Makelaar is dan verplicht ook dat bod door te geven (ondanks sluiting).
Het is dan aan de verkopers of die zo netjes zijn of niet.

• Flix20
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:00:
[...]

Voor je collega die een CAO verhoging gaat krijgen, kan deze gewoon nu al mee laten nemen in z'n financiering. Er mag met het nieuwe salaris na verhoging gerekend worden.
Althans, bij ons kon het wel. Moesten we de nieuwsbrief van het CAO meesturen waarin deze verhoging bekend gemaakt werd en een verklaring van werkgever dat zij inderdaad bij dit CAO zijn aangesloten en werknemer daar ook recht op heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Jobjl schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:45:
[...]

Alhoewel dat het beste is dat je kan doen zal het voor partijen die zich niet aan afspraken houden niets uitmaken. Biedingen met sluiting zijn naar mijn weten altijd meer een indicatie dan dat het zwart wit is.
Als jij dus 1 min voor sluiting een bod uitbrengt, kan makelaar de volgende dag alsnog naar bekende gaan met het bod en kan die een hoger bod doen.
Makelaar is dan verplicht ook dat bod door te geven (ondanks sluiting).
Het is dan aan de verkopers of die zo netjes zijn of niet.
Tja, dat is de keerzijde van het feit dat een huis alleen schriftelijk verkocht kan worden. Zolang er geen handtekeningen staan onder een koopcontract zit niemand ergens aan vast.

• Rubbergrover1
Flix20 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:14:
[...]

Voor je collega die een CAO verhoging gaat krijgen, kan deze gewoon nu al mee laten nemen in z'n financiering. Er mag met het nieuwe salaris na verhoging gerekend worden.
Althans, bij ons kon het wel. Moesten we de nieuwsbrief van het CAO meesturen waarin deze verhoging bekend gemaakt werd en een verklaring van werkgever dat zij inderdaad bij dit CAO zijn aangesloten en werknemer daar ook recht op heeft.
Voor die zekere CAO stijging geldt dat inderdaad. Probleem is wel dat, omdat ze nogal aan het begin van hun carrière staan, hun loonstijging grotendeels bestaat uit een niet-vaste min of meer aan prestatie gerelateerde verhoging. Dat zal voor meer mensen gelden (ook voor wie niet onder een CAO valt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 07:53
Vandaag de foto’s gekregen van de woning die we gaan verkopen en we zijn niet bepaald tevreden…

Ik weet niet wat er is gebeurd, maar het lijkt erop dat ze hebben overal dusdanige filters overheen hebben gegooid dat het licht zeer matig is en kleuren onecht en kil overkomen. Nu snap ik dat we als verkopers die onze woning zelf mooi vinden niet heel objectief zijn, maar het voelt niet meer als ons huis en ook gewoon minder aantrekkelijk. Makelaar dus maar gebeld en hij liet ons net weten dat hij de kleuren ook niet overal even fraai vond. Ben erg benieuwd hoe hij dit gaat oplossen.

Snap de fotograaf ook niet goed: er was een filmpje gemaakt van onze woning waarin de kleuren veel natuurlijker overkomen. Dan zie je dat toch als je de foto’s bewerkt of ben ik nu gek?

Ik weet dat het een gekke huizenmarkt is en dat de kans groot is dat we ons huis snel kwijt zijn, maar de eerste indruk moet wel goed zijn wat mij betreft en uitnodigen tot bezichtiging. Zou zonde zijn als we hierdoor bezichtigingen (en daardoor goede biedingen) mislopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 20:32

Hey!

Wij zitten nu net met de verkoop in de 3 dagen bedenktijd, dus koopcontract is getekend.. Wij wilden onze overdracht in juni 2025 gaan doen, maar veel kijkers gaven wel aan dat het een issue is. Uiteindelijk ook een bod geaccepteerd dat nog eerder is, dus we moeten ergens overbruggen als gezin.

Als jij op augustus mikt zou ik nu dus niet de markt op gaan maar echt even wachten tot maart / april op z'n vroegst.
Mryc schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:38:
Vandaag de foto’s gekregen van de woning die we gaan verkopen en we zijn niet bepaald tevreden…

Ik weet niet wat er is gebeurd, maar het lijkt erop dat ze hebben overal dusdanige filters overheen hebben gegooid dat het licht zeer matig is en kleuren onecht en kil overkomen. Nu snap ik dat we als verkopers die onze woning zelf mooi vinden niet heel objectief zijn, maar het voelt niet meer als ons huis en ook gewoon minder aantrekkelijk. Makelaar dus maar gebeld en hij liet ons net weten dat hij de kleuren ook niet overal even fraai vond. Ben erg benieuwd hoe hij dit gaat oplossen.

Snap de fotograaf ook niet goed: er was een filmpje gemaakt van onze woning waarin de kleuren veel natuurlijker overkomen. Dan zie je dat toch als je de foto’s bewerkt of ben ik nu gek?

Ik weet dat het een gekke huizenmarkt is en dat de kans groot is dat we ons huis snel kwijt zijn, maar de eerste indruk moet wel goed zijn wat mij betreft en uitnodigen tot bezichtiging. Zou zonde zijn als we hierdoor bezichtigingen (en daardoor goede biedingen) mislopen............
Als het niet goed voelt, meteen actie ondernemen. Dat hebben jullie gelukkig ook gedaan. Wij hadden ook lichte twijfels over de foto's (gelukkig maar een stuk of 6-7), maar juist die van de voorkant van het huis stoorde wij ons aan. Hebben het niet meer aangegeven voordat hij op Funda kwam en eigenlijk met redelijk wat pijn in de buik de kijkersaanmeldingen langzaam zien binnenkomen. Waren er redelijk van overtuigd dat er met een andere foto van de buitenkant, de foto die je als eerst ziet, er toch meer mensen hadden geklikt en waren komen kijken.

[ Voor 41% gewijzigd door Odysseus87 op 22-11-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mryc
De foto's zijn aangepast en anderhalf uur geleden is het huis zowel binnen NVM uitgezet als op funda. De makelaar appte zojuist dat de eerste aanvragen voor bezichtigingen al zijn gedaan. Super spannend dit!

Het gaat om een relatief nieuw appartement in een middelgrote stad in Zuid Holland, en daar is de prijs ook naar, dus heb echt geen idee hoe het gaat lopen, maar dat er zo snel al aanvragen voor bezichtigingen komen is een goed begin :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ziecko
Nou dan ook van mij maar even een update, huis is vanmorgen op Funda gekomen.
Gister via de interne makelaars lijsten al verstuurd, direct twee aanmeldingen voor een bezichtiging. Waren afvallers voor een vergelijkbare woning in mijn wijk.

sinds half 9 is de woning 20x opgeslagen, ik ben echt heel benieuwd waar dit naartoe gaat.
Hou tweakers op de hoogte (al is het om de spanning even van mij af te schrijven :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ziecko schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:34:
Nou dan ook van mij maar even een update, huis is vanmorgen op Funda gekomen.
Gister via de interne makelaars lijsten al verstuurd, direct twee aanmeldingen voor een bezichtiging. Waren afvallers voor een vergelijkbare woning in mijn wijk.

sinds half 9 is de woning 20x opgeslagen, ik ben echt heel benieuwd waar dit naartoe gaat.
Hou tweakers op de hoogte (al is het om de spanning even van mij af te schrijven :-))
Hoe is je woning vergeleken met die vergelijkbare woning? Beetje zelfde prijsstelling en zelfde uitstraling? Of zit daar nog verschil in. Lijkt me handig als het echt vergelijkbaar is, dat je dan weet welke opbrengst je ongeveer kunt verwachten.

[ Voor 9% gewijzigd door Rubbergrover1 op 27-11-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 16:17
Even een vraagje uit interesse, is er enige waarde te hechten aan de hoeveelheid mensen die de woning opslaan op Funda ten opzichte van het aantal bezichtigingen dat dat huis krijgt? Bijvoorbeeld 20% van het aantal mensen wat het huis heeft opgeslagen op Funda komt het ook daadwerkelijk bezichtigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
NatalieF schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:51:
Even een vraagje uit interesse, is er enige waarde te hechten aan de hoeveelheid mensen die de woning opslaan op Funda ten opzichte van het aantal bezichtigingen dat dat huis krijgt? Bijvoorbeeld 20% van het aantal mensen wat het huis heeft opgeslagen op Funda komt het ook daadwerkelijk bezichtigen?
Vrij weinig.
Tussen de opgeslagen kan je vaak al minstens 15 'saves' afstrepen omdat dat naasten zijn (jezelf, je partner, ouders, vrienden/familie) of mensen in soortgelijke woning die de verkoop volgen voor hun eigen woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
  • Laatst online: 00:31
Ter indicatie; mijn huis staat nu ruim een week op funda. 45x opgeslagen en er zijn deze week 10 bezichtigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mryc
japps schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:25:
[...]

Ter indicatie; mijn huis staat nu ruim een week op funda. 45x opgeslagen en er zijn deze week 10 bezichtigingen.
Toevallig is ons huis ook 45 keer opgeslagen en daar staan 21 bezichtigingen voor gepland.

(Uiteraard is mijn post niet als wedstrijdje bedoeld) maar puur om aan te geven dat het aantal bezoeken er dus niet aan af te leiden valt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:02
Ik heb alle te koop staande woning in mijn buurt als favoriet opgeslagen, maar ben zeker niet voor die woningen in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 20:32
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door Odysseus87 op 28-11-2024 14:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 16:17
Ons huis is definitief verkocht!
Vandaag bericht dat de bankgarantie door de kopers is overgemaakt en dus nu wachten tot het tijd is voor de overdracht. Niet veel kijkers gekregen, maar zoals maar weer bleek, je hoeft er maar 1 te hebben met een goed bod 😊 Uiteindelijk snel gegaan, 3 weken na live gaan op Funda koopovereenkomst getekend en nu dus wachten tot mei voor de overdracht!

• DennusF
Ha 25 x opgeslagen 3 bezichtiging en maar 1 bod, ruim onder de vraagprijs....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ziecko
Rubbergrover1 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:59:
[...]

Hoe is je woning vergeleken met die vergelijkbare woning? Beetje zelfde prijsstelling en zelfde uitstraling? Of zit daar nog verschil in. Lijkt me handig als het echt vergelijkbaar is, dat je dan weet welke opbrengst je ongeveer kunt verwachten.
er staan 400+ dezelfde woningen in de wijk (exact hetzelfde) waarvan ongeveer 10 verkocht in de laatste maanden.
Die van mij is de duurste, maar dan ook aardgasvrij gemaakt terwijl de meeste anderen nog volledig gerenoveerd dienen te worden. Meestal hebben daar de eerste bewoners nog in gewoond, sinds de bouw in 1970 ;-)

Inmiddels wel 20 aanmeldingen voor bezichtigingen. :9

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 22:52
DennusF schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:46:
Ha 25 x opgeslagen 3 bezichtiging en maar 1 bod, ruim onder de vraagprijs....
Toch benieuwd. Heb je misschien een linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusF
champion16 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:59:
[...]

Toch benieuwd. Heb je misschien een linkje?
Zie DM!

• Rubbergrover1
ziecko schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:57:
[...]

er staan 400+ dezelfde woningen in de wijk (exact hetzelfde) waarvan ongeveer 10 verkocht in de laatste maanden.
Die van mij is de duurste, maar dan ook aardgasvrij gemaakt terwijl de meeste anderen nog volledig gerenoveerd dienen te worden. Meestal hebben daar de eerste bewoners nog in gewoond, sinds de bouw in 1970 ;-)

Inmiddels wel 20 aanmeldingen voor bezichtigingen. :9
Dat maakt het vergelijken dan wel makkelijker. Ik neem aan dat je (of je makelaar) dan ook wel inzicht hebt in hoeveel de woningen werkelijk hebben opgebracht, wat ook wel fijn is. (En dus niet alleen wat de vraagprijs of Funda is.)

Het is wel tricky dat je 'doelgroep' wel de meerwaarde van aardgasvrij etc. juist moet inschatten. (of liever overschatten ;) ). Dus vermoedelijk is de groep die je woning ook werkelijk meer waard vindt wel kleiner. Tegelijk zullen de mensen die, ondanks de hogere vraagprijs, bij jullie woning komen kijken, waarschijnlijk juist de mensen zijn die dat wel kunnen waarderen.

• 6pack15
Members only:

• Hjallie1990
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-12-2024
Naar mijn ervaring totaal niet. Ons huis was door iets van 13 personen gemarkeerd als favoriet en uit eindelijk hadden we 3 volledige moeten plannen voor bezichtigingen (30 man±).

Ook bij het huis welke wij uit eindelijk gekocht hadden was deze door ongeveer 12 man gemarkeerd als favoriet maar waren uit eindelijk maar 2 bezichtigingen en 2 biedingen, waaronder die van ons.

Het is gewoon een groot circus en een gok. Je deelt altijd een huis met je familieleden of kennissen, ook markeer je vele huizen puur voor de gein.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Net akkoord gegaan met een bod iets onder de vraagprijs, maar wel ongeveer de marktwaarde. Sinds een maand op de markt, 71x bewaard en slechts 3 bezichtigingen en maar 1 bod, maar wel goed genoeg.
Members only:

Gelukkig ook een snelle overdracht, al op 1 februari, wat me goed uitkomt want over 3 weken verhuis ik naar mijn nieuwbouwhuis.

Kopers moeten ongeveer de helft lenen en willen dus een financieringsvoorbehoud en een bouwkundige keuring, ik maak me niet zo'n zorgen hier over, en de makelaar ook niet.

• ziecko
Netjes!

44 keer opgeslagen, 21 bezichtigingen en die zijn binnenkort dus het bieden laat op zich wachten ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whipcheck
  • Laatst online: 06:55
De cijfers zeggen dus helemaal niks, hier 100x opgeslagen, 20 bezichtigingen en 2 biedingen.
Uiteindelijk voor de vraagprijs verkocht, we hebben redelijk hoog ingezet dus waren al blij met de vraagprijs(800-900k).

We hebben over 10 jaar tijd een waardevermeerdering van 3k/maand gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:49
Groot huis met modernisering opgave maar al wel A label. 34x bewaard, 11 bezoeken bij open huizen dag, 8 bezichtigingen, 3 bieders. Fractie onder vraagprijs verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
whipcheck schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:31:

We hebben over 10 jaar tijd een waardevermeerdering van 3k/maand gehad.
Die je weer kwijt bent aan je nieuwe woning. Of ga je emigreren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
  • Laatst online: 06:55
kx22 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:49:
[...]

Die je weer kwijt bent aan je nieuwe woning. Of ga je emigreren?
We hebben een kavel gekocht, 2x zo groot. Het nieuwe huis krijgt >100m2 meer vloeropppervlak en is gasloos (A+++). Dat hadden we nooit kunnen bekostigen zonder de waardestijging van ons huidige huis.

Ik heb het idee dat de duurdere huizen minder hard in waarde stijgen dan de “starterswoningen”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
whipcheck schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:45:
[...]

We hebben een kavel gekocht, 2x zo groot. Het nieuwe huis krijgt >100m2 meer vloeropppervlak en is gasloos (A+++). Dat hadden we nooit kunnen bekostigen zonder de waardestijging van ons huidige huis.

Ik heb het idee dat de duurdere huizen minder hard in waarde stijgen dan de “starterswoningen”.
Huizen over de 1.1m gaan wel langzamer ja.
Vooral de nieuwbouwwoningen van 200-350k in +/- 2015 zijn nu 600-800k waard.
Afhankelijk van wat je voor je nieuwe huis betaald, is de kans klein dat je zonder overwaarde dit kon betalen

Echter dankzij de huizenmarkt zijn wel paar dingen heel scheef gegaan.
Je kan nu meer lenen dan 10 jaar geleden.
Kosten voor bouwen van huizen zijn ook bijna 100% omhoog gegaan
Grond is ook veel duurder geworden.

Dus ja het is koffiedik kijken, maar het was zeker niet onbereikbaar voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik ga onze vorige woning, na een periode van iets meer dan 3 jaar verhuur, uiteindelijk toch verkopen.

Nu zit er een gruwelijk lelijke zwarte vloer in en ook het tapijt op de bovenverdieping is wel 'af'. Ik zit eraan te denken om vooral de vloer beneden voor het plaatje te vervangen voor wat nets. De woning is leeg en ik woon er zelf niet, dus dat maakt het wel eenvoudig te doen. Ben alleen benieuwd of de kosten (zo'n 50 m² beneden, al gauw 2.500 tot 3.000) opwegen tegen het verkoopresultaat.

En omdat de woning verder leeg staat, zit ik ook te kijken naar verkoopstyling.

Prijsklasse zo tussen de 400-425K, tussenwoning, bouwjaar 2016.

Zou vervanging van de vloer veel uitmaken? Wat zou verkoopstyling mogen kosten? Lees graag wat ervaringen van anderen.

(Zal t.z.t. uiteraard ook even de makelaar consulteren..)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:29
JanHenk schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:21:
Ik ga onze vorige woning, na een periode van iets meer dan 3 jaar verhuur, uiteindelijk toch verkopen.

Nu zit er een gruwelijk lelijke zwarte vloer in en ook het tapijt op de bovenverdieping is wel 'af'. Ik zit eraan te denken om vooral de vloer beneden voor het plaatje te vervangen voor wat nets. De woning is leeg en ik woon er zelf niet, dus dat maakt het wel eenvoudig te doen. Ben alleen benieuwd of de kosten (zo'n 50 m² beneden, al gauw 2.500 tot 3.000) opwegen tegen het verkoopresultaat.
Dat weet niemand, zelfs achteraf niet. Verkocht rijg je het toch wel, maar helemaal af misschien wel tegen een hogere prijs.
En omdat de woning verder leeg staat, zit ik ook te kijken naar verkoopstyling.

Prijsklasse zo tussen de 400-425K, tussenwoning, bouwjaar 2016.

Zou vervanging van de vloer veel uitmaken? Wat zou verkoopstyling mogen kosten? Lees graag wat ervaringen van anderen.

(Zal t.z.t. uiteraard ook even de makelaar consulteren..)
Kosten styling zou ik uitzoeken bij enkele bureautjes in je omgeving. Uiteraard verdien je het terug volgens hun. :+

Ik heb, persoonlijk, wel het idee dat er dik extra wordt betaald voor instapklare woningen tegenwoordig. Er is immers best een grote groep die niet zelf de handjes kunnen/willen laten wapperen. Een en ander hangt er dus ook vanaf hoe dat de rest van de woning er uit ziet zou ik zeggen. Niemand gaat betalen voor nieuw laminaat als de rest nog aan een grondige beurt toe is.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Pagina: 1 ... 182 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.