Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 183 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:13
JanHenk schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:21:
Ik ga onze vorige woning, na een periode van iets meer dan 3 jaar verhuur, uiteindelijk toch verkopen.

Nu zit er een gruwelijk lelijke zwarte vloer in en ook het tapijt op de bovenverdieping is wel 'af'. Ik zit eraan te denken om vooral de vloer beneden voor het plaatje te vervangen voor wat nets. De woning is leeg en ik woon er zelf niet, dus dat maakt het wel eenvoudig te doen. Ben alleen benieuwd of de kosten (zo'n 50 m² beneden, al gauw 2.500 tot 3.000) opwegen tegen het verkoopresultaat.

En omdat de woning verder leeg staat, zit ik ook te kijken naar verkoopstyling.

Prijsklasse zo tussen de 400-425K, tussenwoning, bouwjaar 2016.

Zou vervanging van de vloer veel uitmaken? Wat zou verkoopstyling mogen kosten? Lees graag wat ervaringen van anderen.

(Zal t.z.t. uiteraard ook even de makelaar consulteren..)
Zit er vloerverwarming in? Ik heb het idee dat veel mensen toch graag vloerverwarming willen, wat voor de toekomst (eventuele warmtepomp en zo) beter is. Als er nog geen vloerverwarming in zit, dan denk ik dat een hoop potentiële kopers die vloer die toch zouden willen vervangen, om er vloerverwarming in te doen. Als er dan een nieuwe, te mooie vloer in zit, dan vinden mensen dat zonde. En kunnen ze misschien juist afhaken omdat ze het idee hebben dat ze betalen voor een mooie vloer die ze er toch uit gaan slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
big bang schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:50:
[...]

Ik heb, persoonlijk, wel het idee dat er dik extra wordt betaald voor instapklare woningen tegenwoordig. Er is immers best een grote groep die niet zelf de handjes kunnen/willen laten wapperen. Een en ander hangt er dus ook vanaf hoe dat de rest van de woning er uit ziet zou ik zeggen. Niemand gaat betalen voor nieuw laminaat als de rest nog aan een grondige beurt toe is.
Dat idee heb ik dus ook en vandaar dat ik het ook overweeg. De rest van de woning is namelijk wat mij betreft instapklaar. Als in, wat er in zit is gewoon nog heel netjes en goed. Behalve de vloer(en), die zijn wel een smet op het geheel en doen voor mij ook afbreuk aan de rest.
Rubbergrover1 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:50:
[...]

Zit er vloerverwarming in? Ik heb het idee dat veel mensen toch graag vloerverwarming willen, wat voor de toekomst (eventuele warmtepomp en zo) beter is. Als er nog geen vloerverwarming in zit, dan denk ik dat een hoop potentiële kopers die vloer die toch zouden willen vervangen, om er vloerverwarming in te doen. Als er dan een nieuwe, te mooie vloer in zit, dan vinden mensen dat zonde. En kunnen ze misschien juist afhaken omdat ze het idee hebben dat ze betalen voor een mooie vloer die ze er toch uit gaan slopen.
Goed punt, vloerverwarming zit er al in, heb ik destijds voor gekozen. (Nog) geen warmtepomp, maar het gasverbruik is zelfs met 22 graden constant (jaarrond) maar rond de 500 m³. Triple glas en zeer goede isolatie vanuit de bouw, boven de norm.

Kortom, het zou echt het esthetische aspect zijn.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JanHenk schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:58:
[...]

Goed punt, vloerverwarming zit er al in, heb ik destijds voor gekozen. (Nog) geen warmtepomp, maar het gasverbruik is zelfs met 22 graden constant (jaarrond) maar rond de 500 m³. Triple glas en zeer goede isolatie vanuit de bouw, boven de norm.

Kortom, het zou echt het esthetische aspect zijn.
Dan lijkt het mij wel een goede investering om zo de woning helemaal instapklaar te krijgen. Zeker omdat je wat betreft prijsstelling ook in de NHG hoek zit, waarbij mensen waarschijnlijk niet heel veel geld hebben om zelf nog dingen aan te passen, zal een nette, instapklare woning meerwaarde hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:17
Als er vloerverwarming ligt zou je kunnen overwegen om zelf klik pvc te leggen (snelle hornbach search geeft vanaf 20 €/m2 ongeveer). Maar welke keuze je ook maakt, je zult er vrede mee moeten hebben dat je nooit weet wat de woning anders had opgeleverd :P

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-09 16:10
Ik ga onze vorige woning, na een periode van iets meer dan 3 jaar verhuur, uiteindelijk toch verkopen.

Nu zit er een gruwelijk lelijke zwarte vloer in en ook het tapijt op de bovenverdieping is wel 'af'. Ik zit eraan te denken om vooral de vloer beneden voor het plaatje te vervangen voor wat nets. De woning is leeg en ik woon er zelf niet, dus dat maakt het wel eenvoudig te doen. Ben alleen benieuwd of de kosten (zo'n 50 m² beneden, al gauw 2.500 tot 3.000) opwegen tegen het verkoopresultaat.

Zou vervanging van de vloer veel uitmaken? Wat zou verkoopstyling mogen kosten? Lees graag wat ervaringen van anderen.

2021 heb ik onze verhuurde woning in de verkoop gezet. Iets hogere prijsklasse, maar volledig uitgewoond na 10 jaar verhuur. Ik heb het schoongemaakt en verder gelaten voor wat het was. Geen verkoopstyling, geen cosmetische verbeteringen. Dat liet ik over aan de verkopers.

Even goed kijken of het zinvol is om tijd en geld in de woning te steken voor verkoop. Bij ons ging de verkoop als nog supersnel boven de vraagprijs, en alles ging er toch uit. Mocht je woning in een gewilde plek zijn, is het niet echt nodig om makkelijke cosmetische verandering te maken, want die zijn ook makkelijk voor de koper. Maar mocht de rest van het huis mooi genoeg zijn om zo in te trekken, dan zou het lonen. Maar als de koper toch in alle kamers wat moet doen, heeft het veel minder zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:52
JanHenk schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:58:
[...]
De rest van de woning is namelijk wat mij betreft instapklaar. Als in, wat er in zit is gewoon nog heel netjes en goed. Behalve de vloer(en), die zijn wel een smet op het geheel en doen voor mij ook afbreuk aan de rest.
Een zwarte vloer maakt het geheel een stuk donkerder en voor veel mensen is het lastig inschatten wat een lichte vloer met de ruimte doet. Als de rest van het huis in orde is, zou ik er een vloer in leggen die de moeite waard is en de kamer(s) beter laat uitkomen. Ter overname aanbieden en dus het liefst een vloer die je er zelf weer uit kunt halen en doorverkopen als kopers geen belangstelling hebben. Heb je er wel wat werk aan, maar dan is het zeker geen loze investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Donkere vloer is sowieso niet handig voor de verkoop, dat maakt het kleiner.

Ik denk - onderbuikgevoel - dat een lichte visgraat pvc vloer van de bouwmarkt (kopers kijken toch niet naar kwaliteit) wel echt waarde verhogend werkt, aan de andere kant is het weer een hoop gedoe met als risico dat het weinig oplevert onderaan de streep.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 04-12-2024 19:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001

Kju

@JanHenk ik zou even het advies van de verkopende makelaar afwachten.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Hebben hier mensen ervaring met een woning terug op de markt plaatsen nadat een eerder bod stuk is gelopen?

Onze koper gaf op het laatste moment aan dat hij de financiering niet rond kreeg. De makelaar heeft andere bieders nog gebeld, maar helaas kwam daar niks uit. De woning is van Funda gehaald en komt in januari weer online.

Ik weet dat het gewoon even afwachten is, maar ik baal wel, en hoop dat het opnieuw aanbieden geen al te negatief effect gaat hebben op de verkoopprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
SL104 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:33:
Hebben hier mensen ervaring met een woning terug op de markt plaatsen nadat een eerder bod stuk is gelopen?
Ik heb geen ervaring maar wel wat bemoedigende woorden :) . Dit gebeurt vaker en hoeft zeker niet negatief uit te vallen. In jouw geval zelfs het tegendeel, zou ik haast zeggen (maar ik ken je situatie niet). De hypotheekrente zakt, de gemiddelde woningwaarde stijgt en de grenzen voor NHG (450K in 2025) en vrijstelling overdrachtsbelasting (525K) stijgen per 1/1. Kans op nieuwe belangstellenden is dus zeker aanwezig.
Met de huidige situatie op de woningmarkt moet je echt een heel incourant huis hebben wil je geen koper treffen.
Een andere startfoto op Funda kan overigens goed helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 05-12-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:46
Toke_gt schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:56:
[...]

Ik heb geen ervaring maar wel wat bemoedigende woorden :) . Dit gebeurt vaker en hoeft zeker niet negatief uit te vallen. In jouw geval zelfs het tegendeel, zou ik haast zeggen (maar ik ken je situatie niet). De hypotheekrente zakt, de gemiddelde woningwaarde stijgt en de grenzen voor NHG (450K in 2025) en vrijstelling overdrachtsbelasting (525K) stijgen per 1/1. Kans op nieuwe belangstellenden is dus zeker aanwezig.
Met de huidige situatie op de woningmarkt moet je echt een heel incourant huis hebben wil je geen koper treffen.
Een andere startfoto op Funda kan overigens goed helpen.
Wij gaan ons huis weer van Funda afhalen, we hebben het 3 weken geprobeerd een aantal mensen binnen gehad maar nog geen bod gehad wat goed genoeg was voor ons.

We hebben ook nog geen noodzaak om de woning nu al te verkopen. Wel gaan we wat nieuwe foto's maken zodra de zon weer wat meer schijnt. En gaan we iets zakken in vraag prijs om in een ander filter te komen. (629 naar 599, we hadden hem bewust al wat hoger in de markt gezet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
Toke_gt schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:56:
[...]

Ik heb geen ervaring maar wel wat bemoedigende woorden :) .
Dankjewel, ook bemoedigende woorden zijn welkom op dit moment. Je hebt gelijk, de recente marktbewegingen zijn voor ons positief. Goede tip van een andere foto vooraan plaatsen. De makelaar overweegt ook om bovenaan de advertentie kort toe te lichten waarom de woning weer terug op de markt komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

SL104 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:45:
[...]

Dankjewel, ook bemoedigende woorden zijn welkom op dit moment. Je hebt gelijk, de recente marktbewegingen zijn voor ons positief. Goede tip van een andere foto vooraan plaatsen. De makelaar overweegt ook om bovenaan de advertentie kort toe te lichten waarom de woning weer terug op de markt komt.
Zou er heel goed over nadenken óf en wát je dan bovenaan de advertentie zet om toe te lichten waarom de woning opnieuw de verkoop in gaat. Mensen gaan daar snel eigen invulling aan geven; als je enkel aangeeft dat de vorige koper is afgehaakt dan wek je al snel de indruk dat er iets mis is met de woning. Geef je aan dat de vorige koper het financieel niet rond kreeg dan wek je de indruk dat de woning 'overpriced' is of dat je uitgaat van een bod wat veel hoger ligt dan de vraagprijs...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
Harrie_ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:16:
[...]

Zou er heel goed over nadenken óf en wát je dan bovenaan de advertentie zet om toe te lichten waarom de woning opnieuw de verkoop in gaat. Mensen gaan daar snel eigen invulling aan geven; als je enkel aangeeft dat de vorige koper is afgehaakt dan wek je al snel de indruk dat er iets mis is met de woning. Geef je aan dat de vorige koper het financieel niet rond kreeg dan wek je de indruk dat de woning 'overpriced' is of dat je uitgaat van een bod wat veel hoger ligt dan de vraagprijs...
Dat is zeker zo, en het zou zuur zijn als mensen het zo invullen, want het probleem lag puur bij de koper (of eigenlijk diens hypotheekadviseur).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:51
[...]

Precies gewoon online gooien alsof ie nieuw is, als iemand het vraagt heb je een verhaal en de rest wil gewoon een huis kopen. Prijzen stijgen per maand nog steeds, alweer en wederom fors, dus je verliest er financieel in dat opzicht gelukkig weinig aan.

Wel shit van je tijd en energie. Stressvol, kan ik mij voorstellen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-09 15:51
[...]

Wel lastig inderdaad. Zet je de reden erbij dan kan het afschrikken. Zet je er niets bij dan kan dat ook als negatief worden opgevat. Als je het binnen "korte" tijd weer te koop zet, dan zal een groot gedeelte van de kijkers toch mensen zijn die het al eens eerder hebben gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vidasci
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:24
SL104 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:45:
[...]

Vergeet niet dat naast de marktbewegingen in het nieuwe jaar ook weer veel cao-verhogingen plaatsvinden, ook niet ongunstig. Ik zie overigens geen meerwaarde in het in de nieuwe advertentie toelichten waarom deze weer op de markt komt. Een groot deel van de potentiele kopers zal het niet eens opvallen, en serieus geïnteresseerden die dit wel is opgevallen kunnen er gewoon in de bezichting naar vragen. Dat de kopers de financiering niet rond hebben gekregen is dan een logisch antwoord en zal mij niet afschrikken als potentiële koper.

woningstats.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19-09 14:18
Vanuit de kopende kant wel ervaring met een huis dat opnieuw werd geplaatst. Ik had er gewoon tijdens het belletje voor de bezichtiging naar gevraagd. Schrikte mij verder ook niet af.

Ik zou het zeker niet in de toelichting zetten, een deel is een nieuwe koper die je wellicht afschrikt, een deel valt het niet eens op, en degene die het wel opvalt maar serieuze interesse hebben doen hetzelfde wat ik deed en vragen er gewoon naar.

[ Voor 3% gewijzigd door Ela937 op 05-12-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19-09 14:18
DennusF schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:37:
[...]

Wij gaan ons huis weer van Funda afhalen, we hebben het 3 weken geprobeerd een aantal mensen binnen gehad maar nog geen bod gehad wat goed genoeg was voor ons.

We hebben ook nog geen noodzaak om de woning nu al te verkopen. Wel gaan we wat nieuwe foto's maken zodra de zon weer wat meer schijnt. En gaan we iets zakken in vraag prijs om in een ander filter te komen. (629 naar 599, we hadden hem bewust al wat hoger in de markt gezet)
Hoelang gaan jullie wachten? December is historisch gezien ook wel de slechtste maand om te verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:46
Ela937 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:39:
[...]

Hoelang gaan jullie wachten? December is historisch gezien ook wel de slechtste maand om te verkopen
We zijn begin november online gegaan, dit op advies van de makelaar(wij hadden hier al twijfels bij). We gaan half maart wat nieuwe foto's maken wanneer de zon schijnt en dan denk ik eind maart begin april online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:26
Rubbergrover1 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:07:
[...]

Dan lijkt het mij wel een goede investering om zo de woning helemaal instapklaar te krijgen. Zeker omdat je wat betreft prijsstelling ook in de NHG hoek zit, waarbij mensen waarschijnlijk niet heel veel geld hebben om zelf nog dingen aan te passen, zal een nette, instapklare woning meerwaarde hebben.
Blijft een lastige keuze, omdat je achteraf nooit weet of je de investering eruit haalt. In de huidige markt gaat een recente bouw, met goed energielabel woning gegarandeerd voor een marktconforme, goede prijs, weg. Als de woning in de basis maar goed is. En daarbij is locatie meest bepalende factor.

Ik zou mijn energie in andere zaken steken. En ik zou er als koper persoonlijk van balen als er een nieuwe (goedkoper) zwevende vloer wordt gelegd. Zeker als het niet netjes word gedaan, er een te groot contract is met de eerste verdieping en helemaal als er gebruik wordt gemaakt van plakplinten of iets dergelijks. Uiteindelijk blijft het altijd een rotklus met plinten plaatsen, afkitten en nette afwerking.

In meeste recente bouw woningen met vloerverwachting gaat plak pvc in of tegels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
martijn1p schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:30:
[...]

Blijft een lastige keuze, omdat je achteraf nooit weet of je de investering eruit haalt. In de huidige markt gaat een recente bouw, met goed energielabel woning gegarandeerd voor een marktconforme, goede prijs, weg. Als de woning in de basis maar goed is. En daarbij is locatie meest bepalende factor.

Ik zou mijn energie in andere zaken steken.
Waar zou jij je energie dan in steken?

Normaal gesproken vind ik het ook verspilde moeite om te veel tijd en energie in een te verkopen woning te stoppen. Maar in dit geval geeft JanHenk aan dat de woning verder helemaal netjes is. En alleen de vloeren dus het verschil maken tussen een woning waar je als koper nog energie in moet steken, en een 'instapklare' woning. In dat geval lijkt mij de investering om de woning op deze manier instapklaar te maken wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:50:
[...]

Normaal gesproken vind ik het ook verspilde moeite om te veel tijd en energie in een te verkopen woning te stoppen. Maar in dit geval geeft JanHenk aan dat de woning verder helemaal netjes is. En alleen de vloeren dus het verschil maken tussen een woning waar je als koper nog energie in moet steken, en een 'instapklare' woning. In dat geval lijkt mij de investering om de woning op deze manier instapklaar te maken wel de moeite waard.
Precies. Knal er zoals gezegd een klik PVC vloertje in, ziet er strak en modern uit, en kost je ook de kop niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 08:48
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:50:
[...]

Wat voor een verkoper instapklaar is, is voor een koper vaak al 'ouwe meuk' echter.. :X .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
wfvanputten schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:13:
[...]
Wat voor een verkoper instapklaar is, is voor een koper vaak al 'ouwe meuk' echter.. :X .
In het geval van een zwarte vloer weet je als koper zeker dat je die moet vervangen, bij een gloednieuwe pvc-vloer kun je in ieder geval de financiële of esthetische afweging maken dat nog even te laten liggen. Zeker bij een woning voor starters (ik weet niet of daar hier sprake van is) is dat een pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:18
Foto van je woning met de zwarte vloer? Dat maakt wellicht een betere inschatting.

(Hoe is de keuken/badkamer...als dat standaard witte tegels zijn...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 15:22
coazter schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:12:
[...]

Precies. Knal er zoals gezegd een klik PVC vloertje in, ziet er strak en modern uit, en kost je ook de kop niet.
Dat vind ik zo zonde, de nieuwe bewoner gooit dat meteen in de kliko, mag wel wat duurzamer wat mij betreft, of gewoon niet dan.
Ik heb tijdens het zoeken zo'n flipwoning gezien, zat zelfs een wegwerp badkamer in (knullig aangelegd, met een verhoogde leidinggoot halverwege de badkamer vloer (lekker struikelen) en een wegwerp vloer in de woonkamer om te laten zien dat het ook mooi kan zijn (huis verder totaal uitgewoond/uitgeleefd wellicht een bordeel geweest)
Ik kreeg door de flip al meteen zo'n gevoel van deze wordt het niet.
fliphuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
wfvanputten schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:13:
[...]

Hangt ook wel af van de prijscategorie/doelgroep. Als het gaat om een woning onder de NHG grens, dan liggen de grenzen voor wat instapklaar is en wat niet wel iets anders dan als het gaat om een woning van een miljoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
HvdBent schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:28:
[...]

Dat vind ik zo zonde, de nieuwe bewoner gooit dat meteen in de kliko, mag wel wat duurzamer wat mij betreft, of gewoon niet dan.
Ik heb tijdens het zoeken zo'n flipwoning gezien, zat zelfs een wegwerp badkamer in (knullig aangelegd, met een verhoogde leidinggoot halverwege de badkamer vloer (lekker struikelen) en een wegwerp vloer in de woonkamer om te laten zien dat het ook mooi kan zijn (huis verder totaal uitgewoond/uitgeleefd wellicht een bordeel geweest)
Ik kreeg door de flip al meteen zo'n gevoel van deze wordt het niet.
fliphuis
Hier is wel sprake van een heel andere situatie, als ik het goed begrijp. Als de zwarte vloer het enige is wat niet instapklaar is, haalt het de rest omlaag. Dus dan snap ik de afweging. Jij hebt het over een huis dat sowieso helemaal gerenoveerd moet worden, dat trekt een heel ander publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntraXxX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04:52
Wat is ook al weer die "ene" website waar je de verkoopprijzen van woningen kunt inzien?
De site ziet er zo uit (screenshot van mij van enige tijd geleden), maar ik kom maar niet op de naam..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_z7Pb_Hu-Y23K9yN4vTIBAZ3yI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xmHfL30STLjhzD2NI5EP6Cql.png?f=fotoalbum_large

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyberGuardian
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 16:35
AntraXxX schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:41:
Wat is ook al weer die "ene" website waar je de verkoopprijzen van woningen kunt inzien?
De site ziet er zo uit (screenshot van mij van enige tijd geleden), maar ik kom maar niet op de naam..

[Afbeelding]
Dat is via de waardecheck van Makelaarsland, linkje
Zelf ook regelmatig gebruikt om de waarde in te schatten van huizen in de buurt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Toke_gt schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:15:
[...]

In het geval van een zwarte vloer weet je als koper zeker dat je die moet vervangen, bij een gloednieuwe pvc-vloer kun je in ieder geval de financiële of esthetische afweging maken dat nog even te laten liggen. Zeker bij een woning voor starters (ik weet niet of daar hier sprake van is) is dat een pluspunt.
Ik verwacht in ieder geval rond de 415K uit te komen, wat mij betreft is dat wel een starterswoning (tweeverdieners) of anders doorstromers vanuit kleinere appartementen of iets dergelijks.

Er zijn geen gouden kranen en marmeren tegels, maar kwalitatief wel goed materiaal. Geen uitgesproken designtrends, maar basic kleuren. Met een lichte houtlook pvc vloer zou het beeld van de woning er wel echt van opknappen.

Op dit moment geen actuele foto helaas.

Ik ga zeker ook op het advies van de makelaar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

HvdBent schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:28:
[...]

zat zelfs een wegwerp badkamer in (knullig aangelegd, met een verhoogde leidinggoot halverwege de badkamer vloer (lekker struikelen)
Die rand/hoek-afwerking in de badkamer is wel erg fraai anders. Zie https://cloud.funda.nl/valentina_media/197/583/766_2160.jpg en https://cloud.funda.nl/valentina_media/197/583/769_2160.jpg 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 16:40
Na heel lang meegelezen te hebben (ik heb een jaar of twee gewacht op de sleutel van mijn nieuwbouwwoning, die heb ik heel kortgeleden in ontvangst mogen nemen) is het nu dan zover, ik moet ook maar eens gaan verkopen. Ik heb in het verleden al eens wat makelaars gesproken, vooral om een gevoel te krijgen, en heb inmiddels met een paar makelaars een wat serieuzer gesprek gehad.

De consensus bij die makelaars is om niet te hoog in te zetten ,met de verwachting dat de prijs door overbieden vanzelf wel omhoog gaat.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar... ik woon in een buurt die vrij populair is in een bepaalde doelgroep. En zonder dat ik al aan de grote klok heb gehangen dat ik ging verhuizen, heb ik inmiddels al een paar mensen gesproken wiens familie of vrienden geïnteresseerd zijn. Nu heb ik inmiddels zelfs een aanbod gekregen. Dat ligt in de buurt van wat ik zou hopen te kunnen krijgen en nog mooier: ze bieden aan het niet onder voorbehoud van financiering te doen.

Ik denk dat daar nog wel wat onderhandelingsruimte zit om het net iets meer richting mijn wens-verkoopprijs te krijgen. Maar ik twijfel nu heel erg waar ik goed aan doe. Als ik de markt op ga, ga ik het ook wel kwijtraken (want het aanbod dat ik nu krijg zal men dan ook wel doen). Het enige nadeel is dat ik dan wel het hele circus in moet van het verkopen-via-de-makelaar. Foto's maken (en dus mijn huis behoorlijk aan kant maken, het is op dit moment nog steeds best vol), kijkdagen, etc. Het klinkt natuurlijk decadent tot en met, maar op dit alles verheug ik me niet en de rest van mijn gezin ook niet ;)

Als ik ervoor zou kiezen om wel met deze geïnteresseerde in zee te gaan denk ik dat ik wel een makelaar ga inhuren om het papierwerk in orde te krijgen. Schijnt allemaal niet zo heel spannend te zijn, maar geeft misschien wel een stukje gemoedsrust.

Ik ben benieuwd hoe mede-tweakers hier tegenaan kijken. Ga ik voor "gemak" waarbij ik potentieel wel hogere biedingen misloop? Of ga ik voor de "hebberigheid"?

omniscale.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31
Ik ken je huis niet en de bieding, maar de meeste mensen die ik dit zie doen hebben denk ik geen goed idee van de markt. Een bod klinkt al snel heel goed als je beetje achterloopt qua marktwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 16:40
Hielko schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:30:
Ik ken je huis niet en de bieding, maar de meeste mensen die ik dit zie doen hebben denk ik geen goed idee van de markt. Een bod klinkt al snel heel goed als je beetje achterloopt qua marktwaarde.
Ik blijf bewust een beetje vaag, maar ik heb dénk ik een aardig beeld van de markt omdat ik verkopen hier in de buurt al een tijdje in de gaten houd. Daarnaast baseer ik me op gesprekken met makelaars. Ook weet ik natuurlijk de taxatiewaarde van mijn woning.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vidasci
posttoast schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:10:
[...]

Ik blijf bewust een beetje vaag, maar ik heb dénk ik een aardig beeld van de markt omdat ik verkopen hier in de buurt al een tijdje in de gaten houd. Daarnaast baseer ik me op gesprekken met makelaars. Ook weet ik natuurlijk de taxatiewaarde van mijn woning.
Ik denk dat de woning op de markt zetten altijd het meeste oplevert, zeker een woning die zo populair is als jij schetst. Geïnteresseerden zullen zich ook dan melden met het verschil dat ze in een (vermoedelijke) inschrijving het beste bod neer zullen leggen.

Hou er rekening mee dat in een nieuw kalenderjaar kopers ook weer meer hebben te besteden door o.a. loonsverhogingen, en voor jouw woning wellicht interessant dat de startersvrijstelling verhoogd wordt van 510K naar 525K.

woningstats.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

@posttoast :
Door onderhands te verkopen laat je de kans op een enorme knaller schieten (hier in de omgeving is een woning met 250k /25% overboden!). Aan de andere kant heb je nu wel zekerheid en rust, dat is ook iets waard natuurlijk. En kopers weten ook dat ze niet te laag moeten zitten want dan zet jij 'm op de markt.

We hebben zelf ook een woning onderhands gekocht, de aankoopprijs lag rond de taxatiewaarde. Onze angst was dat de verkoper de woning op funda zou zetten en dat er een 'gek' zou zijn die tonnen zou overbieden, vandaar dat we wel een op dat moment realistische prijs boden. Gevoelsmatig veel te veel, maar rationeel gezien was het een hele goede prijs, ook voor verkopers (die nu al een paar jaar huren omdat ze een grote crash hadden verwacht maar dat terzijde).

[ Voor 43% gewijzigd door Sport_Life op 09-12-2024 20:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 12:58
posttoast schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:14:
Ik ben benieuwd hoe mede-tweakers hier tegenaan kijken. Ga ik voor "gemak" waarbij ik potentieel wel hogere biedingen misloop? Of ga ik voor de "hebberigheid"?
Als het bod in jouw ogen echt reëel is, bespaar je je heel veel gedoe door het onderhands verkopen. Zeker als een makelaar het voor een lage prijs in de markt zet. Dan krijg je veel kijkers, waarbij er uiteindelijk maar een paar een bod doen.

En ja, daar kan een knaller bij zitten. Maar ook veel onzekerheid en gedoe.

Bekijk ook wat je bespaart, geen makelaar, geen foto's, etc. Gevoelsmatig kan je dat geld ook bij het optellen.

Persoonlijk zou ik kiezen voor gemak. Mijn vriendin heeft haar appartement onderhands verkocht aan familie. Haar buurman had net zijn huis verkocht en vertelde ons voor welk bedrag. Dus met de besparing van makelaarskosten e.d. waren we ook al snel klaar met de familie over de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
Als die prijs in de buurt komt bij datgeen waar je zelf op hoopt, kan je altijd die prijs benoemen.
Onder de noemer van 'voor de markt uit kopen' is dit de prijs.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-09 16:03

fub

Als je op funda gaat, dan heb je altijd de beste prijs. Maar daar moet je ook wel veel voor doen: opruimen, wit-kwast er doorheen, foto's, enzovoorts. Als je jezelf dat gedoe wil besparen (je kunt zelf het beste inschatten hoeveel werk het zal zijn om je huis verkoop-klaar te krijgen) dan zou je kunnen overwegen om onderhands te verkopen. Dan moet je accepteren dat je niet het onderste uit de kan haalt, maar je bespaart jezelf ook makelaars-kosten en al het gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
fub schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:37:
Als je op funda gaat, dan heb je altijd de beste prijs.
Altijd ? Hoe weet je dat of denk je dat ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-09 16:03

fub

TvanW schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:44:
[...]

Altijd ? Hoe weet je dat of denk je dat ?
Vanuit de gedachte dat als meer mensen het huis zien, je meer goede biedingen krijgt -- ook als de bieders concurrentie ervaren van andere bieders.
Wij hebben ons huis uiteindelijk, via funda, voor 20k meer verkocht dan dat we onderhands geaccepteerd zouden hebben.

(En er zijn vast wel voorbeelden te vinden waarbij het andersom is. Maar als je onderhands verkoopt weet je natuurlijk nooit wat je er via funda voor gekregen zou hebben.)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ziecko
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 21:57
Update voor de meelezers:
Gister de kluis met inschrijvingen geopend.

stats:
72x geliked
20 bezichtigingen
7 biedingen

beste bod was 9,5% boven de vraagprijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-09 17:43

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Zakelijk gezien wil je natuurlijk het hoogste bod, hier komt wel wat bij kijken. Verkoopklaar maken, makelaarskosten, onzekerheid. En natuurlijk geen garantie op succes.

Wil je op save spelen en je hebt nu een mooi bod waar je tevreden mee bent dan kun je heel wat spanning weghalen.
En misschien gun je het deze mensen ook nog wel dat je mogelijk niet het onderste uit de kan kunt halen?

Doe gewoon waar je je goed bij voelt. Bij twijfel een andere keuze maken.

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:09
Na heel lang meegelezen te hebben (ik heb een jaar of twee gewacht op de sleutel van mijn nieuwbouwwoning, die heb ik heel kortgeleden in ontvangst mogen nemen) is het nu dan zover, ik moet ook maar eens gaan verkopen. Ik heb in het verleden al eens wat makelaars gesproken, vooral om een gevoel te krijgen, en heb inmiddels met een paar makelaars een wat serieuzer gesprek gehad.

De consensus bij die makelaars is om niet te hoog in te zetten ,met de verwachting dat de prijs door overbieden vanzelf wel omhoog gaat.

***members only***

Maar... ik woon in een buurt die vrij populair is in een bepaalde doelgroep. En zonder dat ik al aan de grote klok heb gehangen dat ik ging verhuizen, heb ik inmiddels al een paar mensen gesproken wiens familie of vrienden geïnteresseerd zijn. Nu heb ik inmiddels zelfs een aanbod gekregen. Dat ligt in de buurt van wat ik zou hopen te kunnen krijgen en nog mooier: ze bieden aan het niet onder voorbehoud van financiering te doen.

Ik denk dat daar nog wel wat onderhandelingsruimte zit om het net iets meer richting mijn wens-verkoopprijs te krijgen. Maar ik twijfel nu heel erg waar ik goed aan doe. Als ik de markt op ga, ga ik het ook wel kwijtraken (want het aanbod dat ik nu krijg zal men dan ook wel doen). Het enige nadeel is dat ik dan wel het hele circus in moet van het verkopen-via-de-makelaar. Foto's maken (en dus mijn huis behoorlijk aan kant maken, het is op dit moment nog steeds best vol), kijkdagen, etc. Het klinkt natuurlijk decadent tot en met, maar op dit alles verheug ik me niet en de rest van mijn gezin ook niet ;)

Als ik ervoor zou kiezen om wel met deze geïnteresseerde in zee te gaan denk ik dat ik wel een makelaar ga inhuren om het papierwerk in orde te krijgen. Schijnt allemaal niet zo heel spannend te zijn, maar geeft misschien wel een stukje gemoedsrust.

Focus op het verkrijgen van een goede deal en probeer je niet te focussen om de beste deal er uit te persen. Maakt het een stuk minder complex en achteraf weet je het toch nooit. Als je nu al biedingen hebt die je goed vindt kun je er misschien nog wat op onderhandelen en de makelaar en het gedoe buiten de deur te houden. Als je dat een goede deal vind, dan is dat goed voor jou.

Mensen die altijd koste wat het kost voor de beste deal gaan lopen veel goede deals mis in hun leven. En maken het leven nodeloos complex. Het is meer mijn filosofie hoe ik in het leven sta.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:17
Wij hebben iets soortgelijks. Wilden hem eigenlijk pas ergens in het voorjaar in de markt zetten, maar nu heeft iemand een zodanig hoog bod gedaan (25% boven de geraamde vraagprijs) dat we toch overstag zijn gegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Arwen. op 11-12-2024 22:37 ]

• Janne84
  • Laatst online: 20-09 19:20
Ons huis staat sinds een paar weken op Funda. Maandag loopt het biedingstermijn om 12:00 af.
Nu las ik op internet dat de makelaar opties kan aanzetten of de verkoper de biedingen gelijk kan zien en daar evt ook een mail van krijgt.

Wat is hierin gebruikelijk?

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 14:22
Arwen. schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:36:
Wij hebben iets soortgelijks. Wilden hem eigenlijk pas ergens in het voorjaar in de markt zetten, maar nu heeft iemand een zodanig hoog bod gedaan (25% boven de geraamde vraagprijs) dat we toch overstag zijn gegaan.
En heb je ook vergeleken met de verkoopwaardes in de buurt?
Was de geraamde vraagprijs heel laag ingezet?
Of praten we hier over een heel bijzonder pand?

Want als het een rijtjeshuis of appartement is, kan ik me niet voorstellen dat iemand even 25% boven de prijs gooit. Dat is echt veel geld he....

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 15:30
Janne84 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:34:
Ons huis staat sinds een paar weken op Funda. Maandag loopt het biedingstermijn om 12:00 af.
Nu las ik op internet dat de makelaar opties kan aanzetten of de verkoper de biedingen gelijk kan zien en daar evt ook een mail van krijgt.

Bij mij stond het uit, maar dat moet je aan je makelaar vragen :)

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:18

Meestal zetten ze het bieding proces even uit voor de verkopers, dan wordt deze om 12:05 uur aangezet en kan je inloggen op je move account.
Het is even een spannende tijd, maar de meeste biedingen zullen toch pas zondagavond gedaan worden.

Maar je kan het altijd even vragen aan je makelaar, het is meer wat je zelf het liefst hebt. ;)

• Denizli
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-09 14:06
ziecko schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:01:
Update voor de meelezers:
Gister de kluis met inschrijvingen geopend.

stats:
72x geliked
20 bezichtigingen
7 biedingen

beste bod was 9,5% boven de vraagprijs.
wow gefeliciteerd. En mag ik weten in welke prijscategorie 9,5% werd overboden?

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:50
Bij het verkopen van je woning, wat is jullie ervaring hoe snel de overwaarde op je rekening staat? Bij ons is de overdracht net voor Kerst en ik wil dat bedrag eigenlijk van mijn rekening hebben voordat de belastingdienst op 1 januari kijkt hoeveel geld wij op de rekening hebben staan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:58:
Bij het verkopen van je woning, wat is jullie ervaring hoe snel de overwaarde op je rekening staat? Bij ons is de overdracht net voor Kerst en ik wil dat bedrag eigenlijk van mijn rekening hebben voordat de belastingdienst op 1 januari kijkt hoeveel geld wij op de rekening hebben staan :+
Na het passeren bij de notaris duurde het volgens mij geen 1 week. Ik denk dat het ook afhankelijk is van de notaris.

Misschien kan je zelfs vragen of ie het pas na 1 januari wil storten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:56
Bij mij was het er de werkdag na passeren. Denk dat je de muntjes gewoon in Apeldoorn moet laten zien, want het zou wel erg lang zijn als de notaris zoveel dagen dat geld bij zich houdt.

Kleine aanvulling nog: het maakt niet echt uit, ook als het op de derdengeldenrekening van de notaris staat is het gewoon box 3 vermogen van jou wat je dient op te geven.

[ Voor 12% gewijzigd door THM0 op 12-12-2024 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Bij mij was het de volgende werkdag bijgeschreven.

• Piet_Piraat7
Lelletje schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:01:
[...]

Kan wellicht ook ja, niet aan gedacht. Het ging mij er meer om of ik genoeg tijd heb om het geld in delen weg te schrijven, want voor zeer grote bedragen in 1x moet je naar een kantoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:56
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:02:
[...]

Kan wellicht ook ja, niet aan gedacht. Het ging mij er meer om of ik genoeg tijd heb om het geld in delen weg te schrijven, want voor zeer grote bedragen in 1x moet je naar een kantoor.
Heb mijn reactie aangevuld, maar voor de zekerheid: het is gewoon box3 vermogen voor jou, ook als het nog bij de notaris staat. Je hoort het dus sowieso aan te geven.

• Piet_Piraat7
THM0 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:04:
[...]
Heb mijn reactie aangevuld, maar voor de zekerheid: het is gewoon box3 vermogen voor jou, ook als het nog bij de notaris staat. Je hoort het dus sowieso aan te geven.
Ik wil het van mijn rekening weg hebben door zsm te storten in de hypotheek van de nieuwe woning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Lelletje schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:01:
[...]

Ehm, de notaris is geen een bank en het is niet zijn geld. Als het geld van een cliënt op de rekening van de notaris staat, is én blijft het geld van de cliënt en heeft de cliënt een vordering op de notaris.

De notaris gaat echt niet meewerken aan dit trucje. Dat is ook in strijd met zijn beroeps- en gedragsregels.

• Wispe
  • Niet online
Ons kantoor is op 27 december gesloten. Als de overdracht voor kerst plaatsvindt en het kantoor is op 27 december open, krijg je het geld op 30 of 31 december (afhankelijk van hoelaat het afschrift naar het kadaster wordt verstuurd).

• Piet_Piraat7
Wispe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:12:
[...]

Ons kantoor is op 27 december gesloten. Als de overdracht voor kerst plaatsvindt en het kantoor is op 27 december open, krijg je het geld op 30 of 31 december (afhankelijk van hoelaat het afschrift naar het kadaster wordt verstuurd).
Thanks, dan kan ik beter een afspraak maken op een kantoor van de bank om alles in één keer over te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:13:
[...]

Thanks, dan kan ik beter een afspraak maken op een kantoor van de bank om alles in één keer over te maken.
Om je hypotheek af te lossen bedoel je? Als ik 10% boetevrij wil aflossen bij mijn bank, moet ik dat voor 24 december doen. Daarna kunnen ze hem niet tijdig verwerken.

• Piet_Piraat7
Wispe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:14:
[...]

Om je hypotheek af te lossen bedoel je? Als ik 10% boetevrij wil aflossen bij mijn bank, moet ik dat voor 24 december doen. Daarna kunnen ze hem niet tijdig verwerken.
Bij onze bank mogen we gelukkig alle overwaarde boetevrij aflossen, ook als dat hoger is dan 10% van het hypotheekbedrag

• Flix20
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:26:
[...]

Bij onze bank mogen we gelukkig alle overwaarde boetevrij aflossen, ook als dat hoger is dan 10% van het hypotheekbedrag
Werk je niet met een overbrugging? Dan kan/zal de notaris deze verrekenen.

• Piet_Piraat7
Flix20 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:28:
[...]

Werk je niet met een overbrugging? Dan kan/zal de notaris deze verrekenen.
Yes dat doet die, maar naast de overbrugging is er nog een bedrag over aan overwaarde die ik niet op mijn rekening wil hebben staan

• Wispe
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:26:
[...]

Dat begrijp ik, ik wil alleen maar aangeven dat je wel behoorlijk krap in de tijd zit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:11
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:29:
[...]

Yes dat doet die, maar naast de overbrugging is er nog een bedrag over aan overwaarde die ik niet op mijn rekening wil hebben staan
Kan je niet met de notaris en geldverstrekker afspreken dat notaris het geld overmaakt naar geldverstrekker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wispe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:09:
[...]

Ehm, de notaris is geen een bank en het is niet zijn geld. Als het geld van een cliënt op de rekening van de notaris staat, is én blijft het geld van de cliënt en heeft de cliënt een vordering op de notaris.

De notaris gaat echt niet meewerken aan dit trucje. Dat is ook in strijd met zijn beroeps- en gedragsregels.
Sterker nog, die vordering telt voor Box 3 als 'overige bezittingen', wat dus tegen een veel hoger forfaitair rendement wordt aangeslagen dan geld op een bankrekening.

• Wispe
  • Niet online
Rogar schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:30:
[...]

Kan je niet met de notaris en geldverstrekker afspreken dat notaris het geld overmaakt naar geldverstrekker?
Nee, dat mag niet als er geen een hypotheekrecht aan verbonden is.

[ Voor 12% gewijzigd door Wispe op 12-12-2024 14:46 ]

• TvanW
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:40:
[...]

Sterker nog, die vordering telt voor Box 3 als 'overige bezittingen', wat dus tegen een veel hoger forfaitair rendement wordt aangeslagen dan geld op een bankrekening.
Nee hoor, zie
https://www.google.com/ur...Vaw1Euh6B_TefYsfs22NpVFLK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Daar staat letterlijk "Een bedrag dat op de peildatum voor box 3 wordt aangehouden op een derdenrekening bij de notaris wordt onder de Wet rechtsherstel box 3 aangemerkt als een overige bezitting."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:54:
[...]

Daar staat letterlijk "Een bedrag dat op de peildatum voor box 3 wordt aangehouden op een derdenrekening bij de notaris wordt onder de Wet rechtsherstel box 3 aangemerkt als een overige bezitting."
Ff verder is te lezen:

NB: In het Belastingplan 2024 is geregeld dat met terugwerkende kracht tot 1 januari 2023 het vorderingsrecht op de notaris tot de categorie ‘banktegoeden’ behoort. Een soortgelijke aanpassing van de Wet rechtsherstel box 3 is om verschillende redenen niet doorgevoerd (Kamerstukken I 2023/24, 36 418, D, p. 50-51).

• Rogar
Wispe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:45:
[...]

Nee, dat mag niet als er geen een hypotheekrecht aan verbonden is.
Daar staat letterlijk het volgende in:

"Het bovenstaande betekent dat het de notaris niet is toegestaan van de geldsom andere leningen dan die van hypotheek, pand of bepaalde overbruggingskredieten af te lossen dan wel openstaande schulden te voldoen."

Dus aflossen op een hypotheek mag volgens mij wel gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 15:30
Maandag overdracht, dinsdagavond het geld.

• Wispe
  • Niet online
Rogar schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:58:
[...]

Daar staat letterlijk het volgende in:

"Het bovenstaande betekent dat het de notaris niet is toegestaan van de geldsom andere leningen dan die van hypotheek, pand of bepaalde overbruggingskredieten af te lossen dan wel openstaande schulden te voldoen."

Dus aflossen op een hypotheek mag volgens mij wel gewoon.
Dat is wat ik zeg.
Wat @Piet_Piraat7 wil, is een extra lening aflossen dat niks met de transactie te maken heeft. Dat mag de notaris niet doen.

• Wispe
  • Niet online
screamhouse schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:04:
[...]

Maandag overdracht, dinsdagavond het geld.
Dat is niet vanzelfsprekend. Het Kadaster sluit om 15:00 uur.

• Rogar
Wispe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:04:
[...]

Dat is wat ik zeg.
Wat @Piet_Piraat7 wil, is een extra lening aflossen dat niks met de transactie te maken heeft. Dat mag de notaris niet doen.
Dus bij de verkoop van de oude woning en aflossing overbrugging van de nieuwe woning is de nieuwe hypotheek op de nieuwe woning (wat op 1 afrekening gebeurd) niet dusdanig gelieerd aan de transactie dat dat niet mag?

Lijkt mij een vrij enge uitleg van de regels of denk jij dat de nieuwe lening geen hypotheek is?

[ Voor 4% gewijzigd door Rogar op 12-12-2024 16:09 ]

• Wispe
  • Niet online
Rogar schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:07:
[...]

Dus bij de verkoop van de oude woning en aflossing overbrugging van de nieuwe woning is de nieuwe hypotheek op de nieuwe woning (wat op 1 afrekening gebeurd) niet dusdanig gelieerd aan de transactie dat dat niet mag?

Lijkt mij een vrij enge uitleg van de regels.
Dat klopt. :)
De opdracht is de oude woning vrij van hypotheken en beslagen leveren. Daaronder valt de oude hypotheek en de overbruggingshypotheek, niet andere leningdelen die onder de nieuwe hypotheek op de nieuwe woning vallen.

[ Voor 21% gewijzigd door Wispe op 12-12-2024 16:10 ]

• Rogar
Wispe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:09:
[...]

Dat klopt. :)
De opdracht is de oude woning vrij van hypotheken en beslagen leveren. Daaronder valt de oude hypotheek en de overbruggingshypotheek, niet andere leningdelen die onder de nieuwe hypotheek op de nieuwe woning vallen.
Ik zie ruimte voor een proefprocedure 8)

• Wispe
  • Niet online
Rogar schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:12:
[...]

Ik zie ruimte voor een proefprocedure 8)
Nah, vind ik wel logisch. Waarom moet de notaris dat met andermans geld doen terwijl het ook nog niets met de transactie te maken heeft?
Als het fout gaat, wiens schuld is het dan? Precies, de notaris.

De regels zijn strikt, anders wordt het ook een ongeregeld zooitje.

• Denizli
Weet iemand hoe het zit met bouwdepot. Als er 2 jaar voorbij zijn valt het in box 3. Maar het gedeelte wat nog bij de bank staat en niet benut is voor nieuwbouw is nog steeds een schuld toch. Ik lees de belastingdienst website net alsof het bezitting is. Is er iemand die mij verder kan helpen?

• Rogar
Wispe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:14:
[...]

Nah, vind ik wel logisch. Waarom moet de notaris dat met andermans geld doen terwijl het ook nog niets met de transactie te maken heeft?
Als het fout gaat, wiens schuld is het dan? Precies, de notaris.

De regels zijn strikt, anders wordt het ook een ongeregeld zooitje.
Daar zit wel iets in, maar er is ook wel een kleine samenhang vind ik. Maar goed dat is een andere discussie en helpt de vraagsteller niet verder.

Leuke is altijd wel dat er diverse expertises ronddwalen op het forum en ik weer iets geleerd heb vandaag.

• Rogar
Denizli schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:18:
Weet iemand hoe het zit met bouwdepot. Als er 2 jaar voorbij zijn valt het in box 3. Maar het gedeelte wat nog bij de bank staat en niet benut is voor nieuwbouw is nog steeds een schuld toch. Ik lees de belastingdienst website net alsof het bezitting is. Is er iemand die mij verder kan helpen?
Het is pas een schuld als je het benut hebt. Je moet het zien als een potje dat je kan gebruiken, maar zolang je het niet gebruikt staat het nog ergens te renderen en ziet de fiscus het terecht als vordering.

Sterker nog je hebt zelfs de ontvangen rente op het bouwdepot in mindering moeten brengen op de hypotheekrenteaftrek (let op: verschil tussen bouwdepot en verbouwdepot).

[ Voor 15% gewijzigd door Rogar op 12-12-2024 16:24 ]

• Denizli
Rogar schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:23:
[...]

Het is pas een schuld als je het benut hebt. Je moet het zien als een potje dat je kan gebruiken, maar zolang je het niet gebruikt staat het nog ergens te renderen en ziet de fiscus het terecht als vordering.

Sterker nog je hebt zelfs de ontvangen rente op het bouwdepot in mindering moeten brengen op de hypotheekrenteaftrek (let op: verschil tussen bouwdepot en verbouwdepot).
Het staat eigenlijk niet te renderen, het is een lening bij de bank die nog niet benut is voor de nieuwbouw doch zijn de 2 jaren voorbij. Ik kan er nite bij zonder dat ik facturen indien en dan is het alleen beschikbaar voor zover de bank de facturen goed keurt. In die zin is het wel anders dan een echte vordering of positief saldo. Daar komt bij, ik betaal rente erover en ik kan de (eventueel over het bouwdepot vergoede rente uiteraard ook niet meer verrekenen (wel onbelast maar dat is rente sowieso) met de betaalde. Op enig moment vergoedt de bank niet eens rente meer over het uitstaande saldo over het bouwdepot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
Denizli schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:37:
[...]

Het staat eigenlijk niet te renderen, het is een lening bij de bank die nog niet benut is voor de nieuwbouw doch zijn de 2 jaren voorbij. Ik kan er nite bij zonder dat ik facturen indien en dan is het alleen beschikbaar voor zover de bank de facturen goed keurt. In die zin is het wel anders dan een echte vordering of positief saldo. Daar komt bij, ik betaal rente erover en ik kan de (eventueel over het bouwdepot vergoede rente uiteraard ook niet meer verrekenen (wel onbelast maar dat is rente sowieso) met de betaalde. Op enig moment vergoedt de bank niet eens rente meer over het uitstaande saldo over het bouwdepot.
Precies, dat niet-benutte deel heb je nog te vorderen. Dat je daar een factuur voor in moet dienen, doet daar niets aan af. Je kan het vorderen, het is rentedragend en dus een vordering.

• Denizli
Rogar schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:45:
[...]

Precies, dat niet-benutte deel heb je nog te vorderen. Dat je daar een factuur voor in moet dienen, doet daar niets aan af. Je kan het vorderen, het is rentedragend en dus een vordering.
Het is rentedragend ten gunste van de bank. NIet voor mij.

• vidasci

Bij mij stond het ook uit, maar ik heb inderdaad ook begrepen dat een makelaar er zelf controle over heeft wat een verkoper wanneer kan zien. Gewoon even vragen dus of hij dat voor je kan/wil aanzetten.

woningstats.nl

• Rogar
Denizli schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:57:
[...]

Het is rentedragend ten gunste van de bank. NIet voor mij.
Dat zeg ik.. En jij moet rente betalen omdat het uit de tweejaarstermijn is gelopen.

Feit blijft dat jij obv je hypotheekovereenkomst recht hebt op dat geld. Dus jij hebt een vordering op de hypotheekverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrenaline0182
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-09 14:01
Ik ben een beetje opzoek naar ervaringen of briljante ideeën die mij een denkrichting kunnen geven, ik ga proberen zo kort en helder mogelijk mijn situatie te schetsen:

Ik woon op dit moment in een twee-onder-1-kap woning in jaren '30 stijl ie in 2021 is opgeleverd. De woning is volledig gasloos, heeft kunststof kozijnen, heeft voor elke ruimte individueel verwarming/koelingsmogelijheden dus ook in de garage en op zolder. Het huis is - op de zolder na - tot in de puntjes afgewerkt en er is nergens op bezuinigd (tuin ontwerpen en aangelegd door een professioneel bedrijf inclusief domotica, keuken met werkelijk alle opties, etc.) Nu zul je je al lezen afvragen, waarom al deze details? Dat heeft er mee te maken dat er in dit dorp heel een oudbouw is (veel minder duurzaam, ander soort bouw). Dit drukt de vierkantemeterprijs enorm. Zeker omdat er uit mijn nieuwbouw straatje nog niets is verkocht.

Het volgende is aan de hand: Ik heb een bouwkavel verkregen op precies de plek waar ik zo graag wil zitten. Zelfde dorp, met vrij uitzicht. Voor de financiering straks, van zowel de kavel als het huis, is een bepaalde taxatie nodig van mijn huidige woning. Nu heb ik 3 makelaars over de vloer gehad.

De eerste makelaar taxeerde ongeveer 70.000 euro lager dan mijn verwachting. Zijn verhaal: De woning zal waarschijnlijk aanzienlijk meer opbrengen dan mijn waardebepaling, maar er staat in jouw dorp niets vergelijkbaars dat al is verkocht. Daar ben jij een beetje het slachtoffer van, want ik moet taxeren op basis van 3 referentiewoningen.

De tweede makelaar gaf aan de woning wel open een manier te kunnen taxeren voor een bedrag dat voor ons oké is. De verkoopprijs zou wel 15k hoger worden dan de taxatie.

De derde makelaar is een makelaar waar wij het meeste vertrouwen in hebben. Hij staat erom bekend goede kopers buiten onze regio te vinden (kopers met meer budget). Echter, ook hij gaf aan dat de taxatie waarschijnlijk lager zou uitvallen dan wat wij ons wensen. De verkoopprijs echter een stuk hoger dan wij aanvankelijk dachten. Hij heeft een zelfde soort woning een week eerder verkocht voor zelfs nog een hoger bedrag dan dat, echter is dat in een stadje 10 minuten verderop en wonen wij in een dorp waar de grondprijs gewoon net wat lager ligt.

Dan komt nu mijn punt: Ik wil eigenlijk met die laatste makelaar aan de slag. Simpelweg omdat ik het gevoel heb dat hij ons de beste verkoopprijs gaat opleveren. Zijn voorstel was om de woning misschien niet te taxeren, maar gewoon te verkopen voor een goed bedrag zodat je daar gelijk mee kan rekenen. Echter: Wij gaan in januari een omgevingsvergunning aanvragen voor de nog te bouwen woning. Nadat we deze hebben verkregen hebben wij 4 weken voor de financiering. Ik ga mijn woning natuurlijk niet verkopen alvorens ik weet dat ik het juiste bedrag ontvang voor mijn woning. Ik vrees dus dat ik afhankelijk ben van een taxatie van de woning, die dus waarschijnlijk een stuk lager uitvalt. Of ik moet besluiten om toch met makelaar 2 in zee te gaan. Die denkt de taxatie wel rond te kunnen krijgen, maar ik verwacht persoonlijk dat hij minder goed mijn woning zal verkopen.

Makelaar 3 heb ik nu benaderd per mail en gevraagd om een advies. Maar wellicht dat iemand hier nog een briljant idee heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Adrenaline0182 Lang verhaal kort, je bent echt compleet afhankelijk van die taxatiewaarde voor de aanvraag van de financiering voor je nieuwe woning?

Ga met je hypotheekverstrekker/tussenpersoon om tafel en zet e.e.a. op een rijtje qua totale financiering en ga dan e.e.a. afpellen. Wat is de maximum hypotheek die je kunt verkrijgen op basis van je inkomen? Hoeveel overbruggingskrediet heb je dan nog nodig? Welke taxatiewaarde hoort daarbij?

Ik lees veel over verwachtingen en het gat tussen verkoop en taxatie en wat jouw verwachtingen zijn, maar het gaat er om wat je nodig hebt om de financiering rond te krijgen.

En als die benodigde taxatiewaarde op een tienduizend of voor mijn part halve ton overgaat, dan kun je je afvragen of je die nieuwbouw wel moet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vidasci
Adrenaline0182 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:38:
Ik ben een beetje opzoek naar ervaringen of briljante ideeën die mij een denkrichting kunnen geven, ik ga proberen zo kort en helder mogelijk mijn situatie te schetsen:

Ik woon op dit moment in een twee-onder-1-kap woning in jaren '30 stijl ie in 2021 is opgeleverd. De woning is volledig gasloos, heeft kunststof kozijnen, heeft voor elke ruimte individueel verwarming/koelingsmogelijheden dus ook in de garage en op zolder. Het huis is - op de zolder na - tot in de puntjes afgewerkt en er is nergens op bezuinigd (tuin ontwerpen en aangelegd door een professioneel bedrijf inclusief domotica, keuken met werkelijk alle opties, etc.) Nu zul je je al lezen afvragen, waarom al deze details? Dat heeft er mee te maken dat er in dit dorp heel een oudbouw is (veel minder duurzaam, ander soort bouw). Dit drukt de vierkantemeterprijs enorm. Zeker omdat er uit mijn nieuwbouw straatje nog niets is verkocht.

Het volgende is aan de hand: Ik heb een bouwkavel verkregen op precies de plek waar ik zo graag wil zitten. Zelfde dorp, met vrij uitzicht. Voor de financiering straks, van zowel de kavel als het huis, is een bepaalde taxatie nodig van mijn huidige woning. Nu heb ik 3 makelaars over de vloer gehad.

De eerste makelaar taxeerde ongeveer 70.000 euro lager dan mijn verwachting. Zijn verhaal: De woning zal waarschijnlijk aanzienlijk meer opbrengen dan mijn waardebepaling, maar er staat in jouw dorp niets vergelijkbaars dat al is verkocht. Daar ben jij een beetje het slachtoffer van, want ik moet taxeren op basis van 3 referentiewoningen.

De tweede makelaar gaf aan de woning wel open een manier te kunnen taxeren voor een bedrag dat voor ons oké is. De verkoopprijs zou wel 15k hoger worden dan de taxatie.

De derde makelaar is een makelaar waar wij het meeste vertrouwen in hebben. Hij staat erom bekend goede kopers buiten onze regio te vinden (kopers met meer budget). Echter, ook hij gaf aan dat de taxatie waarschijnlijk lager zou uitvallen dan wat wij ons wensen. De verkoopprijs echter een stuk hoger dan wij aanvankelijk dachten. Hij heeft een zelfde soort woning een week eerder verkocht voor zelfs nog een hoger bedrag dan dat, echter is dat in een stadje 10 minuten verderop en wonen wij in een dorp waar de grondprijs gewoon net wat lager ligt.

Dan komt nu mijn punt: Ik wil eigenlijk met die laatste makelaar aan de slag. Simpelweg omdat ik het gevoel heb dat hij ons de beste verkoopprijs gaat opleveren. Zijn voorstel was om de woning misschien niet te taxeren, maar gewoon te verkopen voor een goed bedrag zodat je daar gelijk mee kan rekenen. Echter: Wij gaan in januari een omgevingsvergunning aanvragen voor de nog te bouwen woning. Nadat we deze hebben verkregen hebben wij 4 weken voor de financiering. Ik ga mijn woning natuurlijk niet verkopen alvorens ik weet dat ik het juiste bedrag ontvang voor mijn woning. Ik vrees dus dat ik afhankelijk ben van een taxatie van de woning, die dus waarschijnlijk een stuk lager uitvalt. Of ik moet besluiten om toch met makelaar 2 in zee te gaan. Die denkt de taxatie wel rond te kunnen krijgen, maar ik verwacht persoonlijk dat hij minder goed mijn woning zal verkopen.

Makelaar 3 heb ik nu benaderd per mail en gevraagd om een advies. Maar wellicht dat iemand hier nog een briljant idee heeft?
Lastige situatie, taxaties worden nu eenmaal voor een groot deel gebaseerd op referentiewoningen. Is de verwachting dat de taxatie lager gaat zijn dan je nodig heb voor de financiering? Als je vermoed dat het rond dat bedrag zal zitten kun je overwegen de woning gewoon nu te laten taxeren, dan heb je in ieder geval duidelijkheid. Dat de woning naar verwachting een stuk meer op gaat brengen is dan een mooie meevaller. Heb je echter de volledige maximale verkoopopbrengst nodig? Dan zou ik het risico van een mogelijk tegenvallende verkoop niet willen lopen..

woningstats.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn woning heeft officieel nog label B , we hebben in 2021 een warmtepomp en pv panelen geplaatst, in verband met renteverlaging bij label A of hoger wil ik een energielabel aanvragen.
Ik heb via de overheidswebsite een aantal partijen gevonden en offertes opgevraagd, maar het lijkt een enorme cowboy markt te zijn.
- 1 partij stuurde meteen een opdracht bevestiging van 450 euro
- 1 partij (een makelaar in deze regio) geeft op de website aan dat kosten voor vrijstaande woning 350 euro zijn, krijg via mail een offerte van 995 euro. (Zogezegd omdat de oppervlakte boven gemiddeld is )

Wat is jullie ervaring met het aanvragen van energie labels?

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 13-12-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:44
Sport_Life schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:01:
Mijn woning heeft officieel nog label B , we hebben in 2021 een warmtepomp en pv panelen geplaatst, in verband met renteverlaging bij label A of hoger wil ik een energielabel aanvragen.
Ik heb via de overheidswebsite een aantal partijen gevonden en offertes opgevraagd, maar het lijkt een enorme cowboy markt te zijn.
- 1 partij stuurde meteen een opdracht bevestiging van 450 euro
- 1 partij (een makelaar in deze regio) geeft op de website aan dat kosten voor vrijstaande woning 350 euro zijn, krijg via mail een offerte van 995 euro. (Zogezegd omdat de oppervlakte boven gemiddeld is )

Wat is jullie ervaring met het aanvragen van energie labels?
Wij hebben volgens mij via Trustoo een lokale partij gevonden. Uiteindelijk 250 euro voor een bovenwoning van 115m2.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toke_gt
Wees realistisch: als de taxatiewaarde lager is dan je had bedacht, kan dat simpelweg ook komen doordat je zelf te enthousiast bent over de waarde. Verstandig lijkt mij om met die (lagere) taxatiewaarde te rekenen, dan stelt dat in ieder geval niet teleur. Is de verkoopprijs uiteindelijk (veel) hoger, dan valt het mee. Rekenen met een te hoge taxatieprijs kan je in ernstige problemen brengen. Een makelaar die meegaat in jouw enthousiasme klinkt fijn, maar hij gaat later een eventueel negatief verschil echt niet bijleggen. Binnen jouw opties zou ik daarom voor makelaar2 gaan.
Kun je daardoor niet de kavel/nieuwbouw kopen, dan is dat misschien ook te hoog gegrepen in dit stadium. Enige oplossing is het huis verkopen zodat de hypotheekverstrekker met de daadwerkelijke verkoopprijs kan rekenen, ipv taxatiewaarde. Maar daar ontbreekt de tijd voor? Of kun je de kavel kopen en ben je flexibel in de prijs van de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyn12
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:04
Adrenaline0182 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:38:.

Ik dacht altijd dat je geen taxatie mag laten doen door een makelaar die op een andere manier ook belang heeft bij jouw woning, bijv door de verkoopmakelaar te worden. Heb ik dat verkeerd begrepen? Of moet je daar ook nog onderscheid in maken in je plan, welke makelaar gaat verkopen en welke de taxatie gaat verzorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janne84
  • Laatst online: 20-09 19:20
Hmm mijn makelaar wil de biedingen in move.nl niet vrijgeven voor het biedingstermijn afloopt.
Hij zegt dat het is om de rust voor ons te bewaren en dat ervaringen uit het verleden geleerd hebben dat op het moment dat er een bod bekend is, de overwegingen gaan lopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Toke_gt schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:55:
[...]

Wees realistisch: als de taxatiewaarde lager is dan je had bedacht, kan dat simpelweg ook komen doordat je zelf te enthousiast bent over de waarde. Verstandig lijkt mij om met die (lagere) taxatiewaarde te rekenen, dan stelt dat in ieder geval niet teleur. Is de verkoopprijs uiteindelijk (veel) hoger, dan valt het mee. Rekenen met een te hoge taxatieprijs kan je in ernstige problemen brengen.
Dat is mooi samengevat waar het om gaat. De taxatie die je nu moet hebben is een taxatie van wat de woning met grote waarschijnlijkheid minstens kan opleveren. Zeker als je een 'onvergelijkbaar' huis hebt, kan de uiteindelijke verkoopprijs best veel hoger uitvallen. Maar ook gewoon niet hoger dan die lage taxatiewaarde. Als je al je geld hebt uitgegeven aan de nieuwe woning en de oude woning levert te weinig op, dan heb je een gat in je financiering dat niet op te lossen is. En kun je de woning niet verkopen. Daarom kun je beter (en vanuit de geldverstrekker gezien: moet je) een realistisch-conservatieve taxatiewaarde hebben.

Uiteindelijk is de kans dan vrij groot dat de opbrengst hoger uitvalt. Maar dat is dan een mooie meevaller. Je hebt dan in elk geval niet het probleem dat je ergens geld vandaan moet halen wat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Janne84 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:14:
Hmm mijn makelaar wil de biedingen in move.nl niet vrijgeven voor het biedingstermijn afloopt.
Hij zegt dat het is om de rust voor ons te bewaren en dat ervaringen uit het verleden geleerd hebben dat op het moment dat er een bod bekend is, de overwegingen gaan lopen
Kan ik me voorstellen. Hoe zou je reageren/wat zou je denken als er 0 biedingen zijn?
In mijn geval had ik ook 0 biedingen tot 2 minuten voor sluit; toen had ik er 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
Ik zou dan met makelaar 3 in zee gaan. Het klinkt misschien gek, maar een zo hoog mogelijke taxatie is niet in jouw belang. Als de verkoop dan tzt tegenvalt, zit je enorm in de stress, want de overbrugging moet wel worden terugbetaald.

Sowieso rekenen banken niet met de volledige taxatiewaarde. Als je huis bijvoorbeeld op 500k getaxeerd wordt, zullen de meeste banken rekenen met 450k of zelfs 400k als woningwaarde.

Ik zou eens met een hypotheekadviseur gaan zitten, als je dat nog niet hebt gedaan. Die kan voor je uitrekenen hoe hoog de taxatie moet uitpakken om je financiering rond te krijgen.
Pagina: 1 ... 183 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.