Zo snel mogelijk verkopen en tijdelijk gaan huren? Of op een vakantiepark gaan zitten tijdelijk.Adrenaline0182 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:38:
Ik ben een beetje opzoek naar ervaringen of briljante ideeën die mij een denkrichting kunnen geven, ik ga proberen zo kort en helder mogelijk mijn situatie te schetsen:
Ik woon op dit moment in een twee-onder-1-kap woning in jaren '30 stijl ie in 2021 is opgeleverd. De woning is volledig gasloos, heeft kunststof kozijnen, heeft voor elke ruimte individueel verwarming/koelingsmogelijheden dus ook in de garage en op zolder. Het huis is - op de zolder na - tot in de puntjes afgewerkt en er is nergens op bezuinigd (tuin ontwerpen en aangelegd door een professioneel bedrijf inclusief domotica, keuken met werkelijk alle opties, etc.) Nu zul je je al lezen afvragen, waarom al deze details? Dat heeft er mee te maken dat er in dit dorp heel een oudbouw is (veel minder duurzaam, ander soort bouw). Dit drukt de vierkantemeterprijs enorm. Zeker omdat er uit mijn nieuwbouw straatje nog niets is verkocht.
Het volgende is aan de hand: Ik heb een bouwkavel verkregen op precies de plek waar ik zo graag wil zitten. Zelfde dorp, met vrij uitzicht. Voor de financiering straks, van zowel de kavel als het huis, is een bepaalde taxatie nodig van mijn huidige woning. Nu heb ik 3 makelaars over de vloer gehad.
De eerste makelaar taxeerde ongeveer 70.000 euro lager dan mijn verwachting. Zijn verhaal: De woning zal waarschijnlijk aanzienlijk meer opbrengen dan mijn waardebepaling, maar er staat in jouw dorp niets vergelijkbaars dat al is verkocht. Daar ben jij een beetje het slachtoffer van, want ik moet taxeren op basis van 3 referentiewoningen.
De tweede makelaar gaf aan de woning wel open een manier te kunnen taxeren voor een bedrag dat voor ons oké is. De verkoopprijs zou wel 15k hoger worden dan de taxatie.
De derde makelaar is een makelaar waar wij het meeste vertrouwen in hebben. Hij staat erom bekend goede kopers buiten onze regio te vinden (kopers met meer budget). Echter, ook hij gaf aan dat de taxatie waarschijnlijk lager zou uitvallen dan wat wij ons wensen. De verkoopprijs echter een stuk hoger dan wij aanvankelijk dachten. Hij heeft een zelfde soort woning een week eerder verkocht voor zelfs nog een hoger bedrag dan dat, echter is dat in een stadje 10 minuten verderop en wonen wij in een dorp waar de grondprijs gewoon net wat lager ligt.
Dan komt nu mijn punt: Ik wil eigenlijk met die laatste makelaar aan de slag. Simpelweg omdat ik het gevoel heb dat hij ons de beste verkoopprijs gaat opleveren. Zijn voorstel was om de woning misschien niet te taxeren, maar gewoon te verkopen voor een goed bedrag zodat je daar gelijk mee kan rekenen. Echter: Wij gaan in januari een omgevingsvergunning aanvragen voor de nog te bouwen woning. Nadat we deze hebben verkregen hebben wij 4 weken voor de financiering. Ik ga mijn woning natuurlijk niet verkopen alvorens ik weet dat ik het juiste bedrag ontvang voor mijn woning. Ik vrees dus dat ik afhankelijk ben van een taxatie van de woning, die dus waarschijnlijk een stuk lager uitvalt. Of ik moet besluiten om toch met makelaar 2 in zee te gaan. Die denkt de taxatie wel rond te kunnen krijgen, maar ik verwacht persoonlijk dat hij minder goed mijn woning zal verkopen.
Makelaar 3 heb ik nu benaderd per mail en gevraagd om een advies. Maar wellicht dat iemand hier nog een briljant idee heeft?
Klopt, de meeste bieders met makelaar zullen voor het bod wachten tot het laatste kwartier. Als verkoper zou je dan ontzettend in de stress kunnen schieten als er tot de laatste dag nog nauwelijks geboden wordt. En misschien onterecht tussendoor je strategie willen aanpassen. Dat kun je als makelaar beter voorkomen.Wispe schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:49:
[...]
Kan ik me voorstellen. Hoe zou je reageren/wat zou je denken als er 0 biedingen zijn?
In mijn geval had ik ook 0 biedingen tot 2 minuten voor sluit; toen had ik er 15.
Ja, vergelijkbaar en nee zeker niet laag ingezet. Ongeveer 30k onder de taxatiewaarde. En nee ook geen heel bijzonder pand. Paar unieke kenmerken, dat wel.kx22 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:05:
[...]
En heb je ook vergeleken met de verkoopwaardes in de buurt?
Was de geraamde vraagprijs heel laag ingezet?
Of praten we hier over een heel bijzonder pand?
Want als het een rijtjeshuis of appartement is, kan ik me niet voorstellen dat iemand even 25% boven de prijs gooit. Dat is echt veel geld he....
Er is juist al een bod, daar gaat het om.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:18:
[...]
Klopt, de meeste bieders met makelaar zullen voor het bod wachten tot het laatste kwartier. Als verkoper zou je dan ontzettend in de stress kunnen schieten als er tot de laatste dag nog nauwelijks geboden wordt. En misschien onterecht tussendoor je strategie willen aanpassen. Dat kun je als makelaar beter voorkomen.
Hij heeft later nog gebeld en gezegd dat het een mooi bod is, boven de vraagprijs.
Maandag horen we meer.
Ik snap wat je zegt. En bedankt voor je advies. Probleem is voornamelijk dat de bank van de taxatie ook nog eens 10% aftrekt. Dus de taxatie valt lager uit vanwege de methodiek (geen goede referentiewoningen) en vervolgens wordt daar nog eens 10% afgetrokken. Als je dat bij elkaar optelt zit je op ongeveer een 100.000 euro aan realistisch verwacht vermogen wat buiten beschouwing wordt gelaten.Toke_gt schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:55:
[...]
Wees realistisch: als de taxatiewaarde lager is dan je had bedacht, kan dat simpelweg ook komen doordat je zelf te enthousiast bent over de waarde. Verstandig lijkt mij om met die (lagere) taxatiewaarde te rekenen, dan stelt dat in ieder geval niet teleur. Is de verkoopprijs uiteindelijk (veel) hoger, dan valt het mee. Rekenen met een te hoge taxatieprijs kan je in ernstige problemen brengen. Een makelaar die meegaat in jouw enthousiasme klinkt fijn, maar hij gaat later een eventueel negatief verschil echt niet bijleggen. Binnen jouw opties zou ik daarom voor makelaar2 gaan.
Kun je daardoor niet de kavel/nieuwbouw kopen, dan is dat misschien ook te hoog gegrepen in dit stadium. Enige oplossing is het huis verkopen zodat de hypotheekverstrekker met de daadwerkelijke verkoopprijs kan rekenen, ipv taxatieprijs. Maar daar ontbreekt de tijd voor? Of kun je de kavel kopen en ben je flexibel in de prijs van de woning?
Met betrekking tot je laatste punt: de bank financiert geen bouwgrond zonder huis. Dan zien ze je als investeerder. Daarom: eerst omgevingsvergunning, dan pas financieringstraject.
Ik snap wat je zegt, maar doordat de taxatie wegens een gebrek aan referentiewoningen een stuk lager uitvalt dan de verwachte opbrengst en de bank er vervolgens voor de overbrugging ook nog eens 10% vanaf trekt kan het verschil weleens een ton zijn. Daar wil ik het dus niet op laten schieten.JanHenk schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:55:
@Adrenaline0182 Lang verhaal kort, je bent echt compleet afhankelijk van die taxatiewaarde voor de aanvraag van de financiering voor je nieuwe woning?
Ga met je hypotheekverstrekker/tussenpersoon om tafel en zet e.e.a. op een rijtje qua totale financiering en ga dan e.e.a. afpellen. Wat is de maximum hypotheek die je kunt verkrijgen op basis van je inkomen? Hoeveel overbruggingskrediet heb je dan nog nodig? Welke taxatiewaarde hoort daarbij?
Ik lees veel over verwachtingen en het gat tussen verkoop en taxatie en wat jouw verwachtingen zijn, maar het gaat er om wat je nodig hebt om de financiering rond te krijgen.
En als die benodigde taxatiewaarde op een tienduizend of voor mijn part halve ton overgaat, dan kun je je afvragen of je die nieuwbouw wel moet doen...
@Adrenaline0182 helemaal eens met @Toke_gt . En, met alle respect, als je zelf wilt laten bouwen en je afhankelijk bent van een ton dan is die zelfbouw te hoog gegrepen.
Gezien waar je vandaan komt zijn je wensen niet een kleine tussenwoning label C dus dat gaat aardig in de papieren lopen. 100k sla je echt zo stuk en als dat dus het wel of niet drempeltje is dan zou ik als geldverstrekker ook denken: dan doen we het dus niet.
@Sport_Life heb je echt een nieuw label nodig of kan je ook met de waarde van de woning de rente verlagen?
Ik wacht de nieuwe WOZ even af en kan daarmee ook mijn laatste stukje rente opslag eraf laten halen.
(Zal per bank mogelijk ook nog verschillen natuurlijk maar wellicht is dit voor jou ook een optie?)
Scheelt eventueel 950,- moet je alleen even wachten tot februari.
Gezien waar je vandaan komt zijn je wensen niet een kleine tussenwoning label C dus dat gaat aardig in de papieren lopen. 100k sla je echt zo stuk en als dat dus het wel of niet drempeltje is dan zou ik als geldverstrekker ook denken: dan doen we het dus niet.
@Sport_Life heb je echt een nieuw label nodig of kan je ook met de waarde van de woning de rente verlagen?
Ik wacht de nieuwe WOZ even af en kan daarmee ook mijn laatste stukje rente opslag eraf laten halen.
(Zal per bank mogelijk ook nog verschillen natuurlijk maar wellicht is dit voor jou ook een optie?)
[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 14-12-2024 08:13 ]
Wellicht al gedaan, maar ik zou vooraf expliciet bij je bank checken of je rente inderdaad omlaag gaat met een beter label. Bij ABN AMRO is dat alleen wanneer je een nieuwe rentevaste periode aangaat bijv, en werkt het dus anders dan een gunstigere schuld/marktwaardeverhouding.Sport_Life schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:01:
Mijn woning heeft officieel nog label B , we hebben in 2021 een warmtepomp en pv panelen geplaatst, in verband met renteverlaging bij label A of hoger wil ik een energielabel aanvragen.
Ik heb via de overheidswebsite een aantal partijen gevonden en offertes opgevraagd, maar het lijkt een enorme cowboy markt te zijn.
- 1 partij stuurde meteen een opdracht bevestiging van 450 euro
- 1 partij (een makelaar in deze regio) geeft op de website aan dat kosten voor vrijstaande woning 350 euro zijn, krijg via mail een offerte van 995 euro. (Zogezegd omdat de oppervlakte boven gemiddeld is )
Wat is jullie ervaring met het aanvragen van energie labels?
In de benodigde financieringsbehoefte is ook gerekend met nog een ton aan meerwerk. De woning zelf wordt ook redelijk compleet opgeleverd, dus inclusief afwerking en badkamer. Plaatst het misschien iets meer in perspectief.GeeMoney schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:04:
@Adrenaline0182 helemaal eens met @Toke_gt . En, met alle respect, als je zelf wilt laten bouwen en je afhankelijk bent van een ton dan is die zelfbouw te hoog gegrepen.
Nou, die ton kun je dus juist niet zo stukslaan, omdat die pas beschikbaar komt als de woning verkocht is. En dan is de nieuwe woning al opgeleverd en ben je daar al naartoe verhuisd. Dat is het hele punt. De kans is dus best aannemelijk dat je tijdens de bouw en de verdere afwerking op bepaalde momenten dingen moet wegbezuinigen, alleen omdat de verwachtte opbrengst van de verkoop van de woning zo conservatief is ingeschat. En vervolgens wordt het huis verkocht en heb je ineens wel een ton of meer geld 'over'. Maar is de nieuwe woning al opgeleverd met allerlei zaken waarop bezuinigd moest worden omdat er geen geld voor was.GeeMoney schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:04:
Gezien waar je vandaan komt zijn je wensen niet een kleine tussenwoning label C dus dat gaat aardig in de papieren lopen. 100k sla je echt zo stuk en als dat dus het wel of niet drempeltje is dan zou ik als geldverstrekker ook denken: dan doen we het dus niet..
Ik snap die frustratie wel. Maar tegelijk snap ik ook dat die conservatieve inschatting de enige verstandige inschatting is. Enige optie die je hebt is om bepaalde zaken die niet noodzakelijk zijn om in de nieuwe woning te gaan wonen, pas achteraf te doen. Dus bv inrichting van de tuin of eventueel afwerking van een zolder die je niet meteen nodig hebt, zou je achteraf kunnen doen als je in de nieuwe woning woont. En als de verkoopopbrengst van de oude woning binnen is.
@Adrenaline0182 Soms moet je voor je 'droomhuis'/'droomplek' een risico nemen. Het klinkt alsof het niet mogelijk is (of heel erg lastig) om van je huidige huis ineens te verhuizen naar je nieuwe huis.
Maar het wordt misschien makkelijker als je toch eerst je huidige huis verkoopt en pakweg anderhalf jaar een goedkoop appartement te gaan huren. Als je nieuwe plek echt een droomplek is... dan moet je die volgorde misschien overwegen.
Maar het wordt misschien makkelijker als je toch eerst je huidige huis verkoopt en pakweg anderhalf jaar een goedkoop appartement te gaan huren. Als je nieuwe plek echt een droomplek is... dan moet je die volgorde misschien overwegen.
Die situatie doet zich vaker voor, bijvoorbeeld als een bank rekent met 80% van de taxatiewaarde. Je kunt daar niet veel aan doen, anders dan je huis verkopen zodat de bank kan rekenen met verkoopwaarde.Adrenaline0182 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 07:30:
[...]
Probleem is voornamelijk dat de bank van de taxatie ook nog eens 10% aftrekt. Dus de taxatie valt lager uit vanwege de methodiek (geen goede referentiewoningen) en vervolgens wordt daar nog eens 10% afgetrokken. Als je dat bij elkaar optelt zit je op ongeveer een 100.000 euro aan realistisch verwacht vermogen wat buiten beschouwing wordt gelaten.
Snap ik, ik bedoelde eigenlijk wat @Rubbergrover1 al schrijft: wees flexibel in de bouw van je huis. Je kunt een huis bouwen van 7 ton of van 6 ton. Als je een hypotheek vraagt voor een minder ideaal huis (dus aanvraag 6 ipv 7 ton), kun je na verkoop van je huis rekenen met een groter budget en de aanpassingen doen voor zover dat budget het toelaat. Zou je zelfs de hypotheek op kunnen aanpassen (bespreek met de bank de mogelijkheden voor gefaseerd bouwen). Zelf zou ik dan wel huis verkopen en tijdelijk elders wonen, omdat je dan veel makkelijker de bouw kunt aanpassen. Na verhuizing badkamer, zolder, opbouw/uitbouw, kelder aanpassen is allesbehalve prettig wonen.Met betrekking tot je laatste punt: de bank financiert geen bouwgrond zonder huis. Dan zien ze je als investeerder. Daarom: eerst omgevingsvergunning, dan pas financieringstraject.
Zet het ook is in de tijd uit. Heb je nu echt volledige bedrag nodig of kan die 100k ook aan einde van traject beschikbaar komen? Bijvoorbeeld voor afbouw of afwerking (keuken, badkamer, etc). Dan zou je al geholpen zijn met taxatie.Adrenaline0182 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 07:30:
[...]
Ik snap wat je zegt. En bedankt voor je advies. Probleem is voornamelijk dat de bank van de taxatie ook nog eens 10% aftrekt. Dus de taxatie valt lager uit vanwege de methodiek (geen goede referentiewoningen) en vervolgens wordt daar nog eens 10% afgetrokken. Als je dat bij elkaar optelt zit je op ongeveer een 100.000 euro aan realistisch verwacht vermogen wat buiten beschouwing wordt gelaten.
Met betrekking tot je laatste punt: de bank financiert geen bouwgrond zonder huis. Dan zien ze je als investeerder. Daarom: eerst omgevingsvergunning, dan pas financieringstraject.
@Adrenaline0182 Waarbij je er wel rekening mee moet houden dat die ton mogelijk NIET beschikbaar komt. Misschien is de waarde niet zo hoog als je dacht, of willen mensen wel voor dat geld in het naburige stadje wonen maar niet in jouw dorp. Hou daar rekening mee.Sethro schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:58:
[...]
Zet het ook is in de tijd uit. Heb je nu echt volledige bedrag nodig of kan die 100k ook aan einde van traject beschikbaar komen? Bijvoorbeeld voor afbouw of afwerking (keuken, badkamer, etc). Dan zou je al geholpen zijn met taxatie.
Je mist het punt. Hij heeft die extra ton nodig om het plan überhaupt uit te voeren. Oftewel, zijn financierings vraag is te hoog.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:21:
[...]
Nou, die ton kun je dus juist niet zo stukslaan, omdat die pas beschikbaar komt als de woning verkocht is. En dan is de nieuwe woning al opgeleverd en ben je daar al naartoe verhuisd. Dat is het hele punt. De kans is dus best aannemelijk dat je tijdens de bouw en de verdere afwerking op bepaalde momenten dingen moet wegbezuinigen, alleen omdat de verwachtte opbrengst van de verkoop van de woning zo conservatief is ingeschat. En vervolgens wordt het huis verkocht en heb je ineens wel een ton of meer geld 'over'. Maar is de nieuwe woning al opgeleverd met allerlei zaken waarop bezuinigd moest worden omdat er geen geld voor was.
Ik snap die frustratie wel. Maar tegelijk snap ik ook dat die conservatieve inschatting de enige verstandige inschatting is. Enige optie die je hebt is om bepaalde zaken die niet noodzakelijk zijn om in de nieuwe woning te gaan wonen, pas achteraf te doen. Dus bv inrichting van de tuin of eventueel afwerking van een zolder die je niet meteen nodig hebt, zou je achteraf kunnen doen als je in de nieuwe woning woont. En als de verkoopopbrengst van de oude woning binnen is.
Huidige taxatie min 10% is bijvoorbeeld 500k. Zijn nieuwe plan kost bijvoorbeeld echter 600k.
Als de taxatie min 10% dus 100k hoger zou uitvallen dan red hij het wel.
Als er trouwens al 100k meerwerk in zijn aanvraag zit en hij is stellig overtuigd dat het huis wel flink meer op gaat leveren kan hij er voor kiezen het meerwerk uit de financiering te slopen maar goed, dat is een risico natuurlijk. Als die opbrengst er niet is zit hij straks zonder vloeren, keuken en een afgewerkte tuin
Ook klinkt het mij meer als een catalogus woning, wellicht kan hij dus ook kleiner kiezen of opties laten varen maar dat wil hij denk ik ook niet.
[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 14-12-2024 10:28 ]
Hoe zou hij dat meerwerk uit de financiering moeten halen dan? Dat zal linksom of rechtsom toch betaald moeten worden. En als dat geld pas beschikbaar komt na verkoop, dan kan dat meerwerk dus ook pas worden uitgevoerd na overdracht van de oude woning. En op dat moment zit je al in de nieuwe woning en is er dus geen mogelijkheid meer om dat meerwerk in de bouw mee te nemen.GeeMoney schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:10:
[...]
Als er trouwens al 100k meerwerk in zijn aanvraag zit en hij is stellig overtuigd dat het huis wel flink meer op gaat leveren kan hij er voor kiezen het meerwerk uit de financiering te slopen maar goed, dat is een risico natuurlijk.
Dat meerwerk als een keuken of vloer is dus nu meegenomen in zijn financierings aanvraag. Die kan hij ook weg laten want dat zijn zaken die je dus wel kan financieren (desnoods zelf) als de woning verkocht is met de overwaarde die hij verwacht.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:51:
[...]
Hoe zou hij dat meerwerk uit de financiering moeten halen dan? Dat zal linksom of rechtsom toch betaald moeten worden. En als dat geld pas beschikbaar komt na verkoop, dan kan dat meerwerk dus ook pas worden uitgevoerd na overdracht van de oude woning. En op dat moment zit je al in de nieuwe woning en is er dus geen mogelijkheid meer om dat meerwerk in de bouw mee te nemen.
Als de woning verkocht is en die koop is definitief kan hij anders ook weer of naar de bank of desnoods een PL nemen voor korte tijd tot het moment dat het geld binnen is.
Als hij bovenstaande scenario’s als een te groot risico ziet, dan ziet hij precies diezelfde problemen die de bank ook ziet en waarom er dus geen financiering verschaft wordt
Eigenlijk maakt het geen snars uit waar hij die 100k extra voor nodig heeft. De bank en makelaar nemen nu gewoon dat risico niet en terecht. Zijn financierings vraag is dus gewoon te hoog.
[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 14-12-2024 12:14 ]
Maar de overdracht van die woning is op het moment dat je al in je nieuwe woning zit. En je dus al een keuken en vloer moet hebben. Die constructie werkt dus niet.GeeMoney schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:07:
[...]
Dat meerwerk als een keuken of vloer is dus nu meegenomen in zijn financierings aanvraag. Die kan hij ook weg laten want dat zijn zaken die je dus wel kan financieren (desnoods zelf) als de woning verkocht is met de overwaarde die hij verwacht.
Op basis waarvan? Er is immers al geleend tot de maximale financieringscapaciteit. Anders zou dit überhaupt niet spelen.Als de woning verkocht is en die koop is definitief kan hij anders ook weer of naar de bank of desnoods een PL nemen voor korte tijd tot het moment dat het geld binnen is.
Als de woning verkocht is is er dus zekerheid op die 100k extra die binnenkomt. Daar is wel een constructie voor te vinden hoor. Moet de koop wel definitief zijn als in: 6 weken verstreken en financiering gegarandeerd van de koper van zijn huidige woning.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:31:
[...]
Maar de overdracht van die woning is op het moment dat je al in je nieuwe woning zit. En je dus al een keuken en vloer moet hebben. Die constructie werkt dus niet.
[...]
Op basis waarvan? Er is immers al geleend tot de maximale financieringscapaciteit. Anders zou dit überhaupt niet spelen.
Ah, ja, dan heb je inderdaad wel een beter uitgangspunt.GeeMoney schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:47:
[...]
Als de woning verkocht is is er dus zekerheid op die 100k extra die binnenkomt. Daar is wel een constructie voor te vinden hoor. Moet de koop wel definitief zijn als in: 6 weken verstreken en financiering gegarandeerd van de koper van zijn huidige woning.
Al denk ik dat je dan vaak al wel een eind in het bouwproces zit. En dan is het wel moeilijk om nog prijzige aanpassingen te doen. Of anders gezegd, het is lastig om grote besparingen te doen die tegen die tijd weer eenvoudig terug te draaien zijn. Maar wel goed om hier naar te kijken.
Een lage taxatie kan voor de kopers trouwens ook nog wel eens een struikelblok zijn in hun eigen financiering. In dat geval zullen ze ook best wat eigen geld moeten meebrengen.
Bij Rabobank krijg je per 1 januari ook rentekorting met minimaal A label bij lopende rentevaste periodes.THM0 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:22:
[...]
Wellicht al gedaan, maar ik zou vooraf expliciet bij je bank checken of je rente inderdaad omlaag gaat met een beter label. Bij ABN AMRO is dat alleen wanneer je een nieuwe rentevaste periode aangaat bijv, en werkt het dus anders dan een gunstigere schuld/marktwaardeverhouding.
Moet het dan wel aantonen en dat kan dan met zo'n label.
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 14-12-2024 20:35 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Nee we zitten al in de laagste categorie.GeeMoney schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:04:
Rente zit nu voor een deel onder de 1% bruto
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 14-12-2024 20:45 ]
Of geluk hebben en een bod accepteren zonder voorbehoud financiering. Dan gaat de bank na 3 dagen bedenktijd uit van de verkoopprijs.GeeMoney schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:47:
[...]
Als de woning verkocht is is er dus zekerheid op die 100k extra die binnenkomt. Daar is wel een constructie voor te vinden hoor. Moet de koop wel definitief zijn als in: 6 weken verstreken en financiering gegarandeerd van de koper van zijn huidige woning.
Als je klant bent van Rabobank kun je ook korting/toelage/subsidie krijgen om een label aan te vragen. Rabobank bied een collectief duurzaamheidsbudget.Sport_Life schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:32:
[...]
Bij Rabobank krijg je per 1 januari ook rentekorting met minimaal A label bij lopende rentevaste periodes.
Zie: https://www.rabobank.nl/p...zaam-wonen/isolatiebudget
[ Voor 8% gewijzigd door perspectivebass op 15-12-2024 09:41 ]
Als je het energielabel nodig hebt voor het verlagen van de risico-opslag, zijn de kosten daarvan ook aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Mits en voor zover de betreffende lening een eigenwoningschuld (box 1) is natuurlijk…Sport_Life schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:32:
[...]
Bij Rabobank krijg je per 1 januari ook rentekorting met minimaal A label bij lopende rentevaste periodes.
Dit wist jij waarschijnlijk al. Dan is het voor andere lezers
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Klopt, label (en advies) kun je ook krijgen van de Rabobank.perspectivebass schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:39:
[...]
Als je klant bent van Rabobank kun je ook korting/toelage/subsidie krijgen om een label aan te vragen. Rabobank bied een collectief duurzaamheidsbudget.
Zie: https://www.rabobank.nl/p...zaam-wonen/isolatiebudget
Maar ze doen eerst de labels G-E , pas daarna komen de andere woningen in aanmerking, dat kan dus best een tijdje duren. In de tussentijd betaal ik dan een hogere rente.
Ik heb nu label B en wil zsm die verlaging dus regel het zelf wel. Bijkomend voordeel is dat ik dan ook precies weet welke partij ik in huis haal.
Bij ons sloot vandaag het biedingstermijn.
We hadden 7 bezichtigingen waarvan 5 een bod uitgebracht hebben.
1 onder de vraagprijs, 4 erboven, waarvan 2 er echt heel ruim boven.
Hoogste bod had ook nog de beste voorwaarden, dus heel blij mee!
We hadden 7 bezichtigingen waarvan 5 een bod uitgebracht hebben.
1 onder de vraagprijs, 4 erboven, waarvan 2 er echt heel ruim boven.
Hoogste bod had ook nog de beste voorwaarden, dus heel blij mee!
De lening zit deels in box 1 (65%) en deels in box 3 (35%), dus volgens mij moet ik de kosten officieel dan uitsplitsen naar verhouding van de leningdelen?JanHenk schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:09:
[...]
Als je het energielabel nodig hebt voor het verlagen van de risico-opslag, zijn de kosten daarvan ook aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Mits en voor zover de betreffende lening een eigenwoningschuld (box 1) is natuurlijk…
Dit wist jij waarschijnlijk al. Dan is het voor andere lezers
Nu trouwens ook offertes gehad van ~400 euro , wel van die online label clubs maar maakt op zich niet uit zolang het label maar A(+++) is .
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 16-12-2024 23:11 ]
Sorry ik had bewust even niet gereageerd, want het voorbehoud zat er nog op ;-)Denizli schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:26:
[...]
wow gefeliciteerd. En mag ik weten in welke prijscategorie 9,5% werd overboden?
Regio Amersfoort (buitengebied)
550K was de de vraagprijs. over de 6 ton verkocht.
Inmiddels is het bijna twee weken geleden dat we een bod op onze woning hebben geaccepteerd. De kopers lijken echter geen haast te hebben met het tekenen van het koopcontract (dat een week geleden als concept aan ze is voorgelegd) en onze verkopend makelaar lijkt het niet zo te boeien. Ondertussen heeft de taxatie van onze woning al wel plaatsgevonden. Voelt allemaal niet heel relaxed.
Je eigen makelaar achter de broek aanzitten. Immers, als het niet doorgaat krijgt hij ook geen provisie.Mryc schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:30:
en onze verkopend makelaar lijkt het niet zo te boeien
Hoeveel scheelde het met de bieder nr. 2?Mryc schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:30:
Inmiddels is het bijna twee weken geleden dat we een bod op onze woning hebben geaccepteerd. De kopers lijken echter geen haast te hebben met het tekenen van het koopcontract (dat een week geleden als concept aan ze is voorgelegd) en onze verkopend makelaar lijkt het niet zo te boeien. Ondertussen heeft de taxatie van onze woning al wel plaatsgevonden. Voelt allemaal niet heel relaxed.
Vreemd, ik wou als de malle tekenen voor mijn huis zodat de verkopers er niet meer onderuit konden.Mryc schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:30:
Misschien dat ze toch enorm twijfelen, of dingen zijn gaan regelen financieel. Wie weet wat erachter zit.
[ Voor 8% gewijzigd door Immutable op 24-12-2024 14:03 ]
Duurde bij ons ook zo lang, uiteindelijk is er pas na bijna drie weken getekend. Kwam toen vooral omdat het even duurde tot het koopcontract helemaal in orde was. Bij ons zat de verkoopmakelaar goed achter de koper aan, heb je die van jullie al expliciet aangespoord te informeren bij de koper waarop jullie wachten?Mryc schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:30:
Misschien is er zonder voorbehoud van financiering geboden en rekken ze het tekenen tot de taxatiewaarde bekend is? Feit dat ze al wel een taxatie uit hebben laten voeren lijkt me overigens wel vertrouwen geven dat ze er niet zomaar vanaf zullen zien.Mryc schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:30:
Dank voor alle reacties. Onze verkoopmakelaar nog even gesproken. Hij vindt het ook lang duren maar ziet geen beren op de weg, ook omdat er een aankoopmakelaar is die hij kent en de taxatie al heeft plaatsgevonden. Tussen bieder 1 en 2 zit een behoorlijk bedrag dus de druk opvoeren door bieder 2 te benaderen is niet meteen interessant. Het ziet ernaar uit dat het tekenen nu pas begin volgende week zal plaatsvinden omdat het makelaarskantoor de rest van de week dicht is.
Wil je niet ongerust maken maar dit geintje hebben wij 2x meegemaakt.Mryc schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:38:
Dank voor alle reacties. Onze verkoopmakelaar nog even gesproken. Hij vindt het ook lang duren maar ziet geen beren op de weg, ook omdat er een aankoopmakelaar is die hij kent en de taxatie al heeft plaatsgevonden. Tussen bieder 1 en 2 zit een behoorlijk bedrag dus de druk opvoeren door bieder 2 te benaderen is niet meteen interessant. Het ziet ernaar uit dat het tekenen nu pas begin volgende week zal plaatsvinden omdat het makelaarskantoor de rest van de week dicht is.
De potentiële kopers hadden nog een ander pand het oog wat ze liever hadden.
Passieve houding makelaar had tot gevolg dat kopers afhaakten en nummer 2 in de rij ook was voorzien.
We moesten dus tot 2x toe opnieuw beginnen
Gelukkig hadden we nog niets gekocht.
Yikes! Wat naar zeg. Hadden de potentiële kopers ook al een taxatie laten uitvoeren dan, met alle kosten van dien?TvanW schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:14:
[...]
Wil je niet ongerust maken maar dit geintje hebben wij 2x meegemaakt.
De potentiële kopers hadden nog een ander pand het oog wat ze liever hadden.
Passieve houding makelaar had tot gevolg dat kopers afhaakten en nummer 2 in de rij ook was voorzien.
We moesten dus tot 2x toe opnieuw beginnen![]()
Gelukkig hadden we nog niets gekocht.
Nee dat niet, steeds maar rekken voor het ondertekenen koopcontract.Mryc schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:23:
[...]
Yikes! Wat naar zeg. Hadden de potentiële kopers ook al een taxatie laten uitvoeren dan, met alle kosten van dien?
Ons vertrouwen in de mede mens heeft hiedoor een flinke deuk opgelopen.
Gisteren definitief goed nieuws over de verkoop van onze woning; de financiering van de kopers is rond en de verkoop is definitief. 31 januari de sleutel dan ons nieuwe huis en op Valentijnsdag dragen we ons huis over. Nu kunnen we (eindelijk) echt beginnen met toeleven naar het nieuwe huis en alles voorbereiden.
Onze nieuwbouwwoning wordt over enkele maanden opgeleverd. We hebben besloten niet te wonen en te verhuizen. We zitten een beetje met afwerken. Makelaar zegt dat in deze prijscategorie en waarbij nog keuken ed. wordt geplaatst zelden wordt overboden. Prijs >750K. Zou het zin hebben om wel een keuken te plaatsen en bijv. sommige muren afwerken en eventueel woonkamer en keuken vloer. Als dat leidt tot overbieden en sneller leveren, is dat voor ons het overwegen waard. Want een koper moet anders maanden op een keuken wachten.. Het oogt ook mooier maar smaken kunnen verschillen en de vraagprijs moet dan wel met enkele tienduizenden omhoog. ..
Als ik een nieuwe woning zou kopen zou ik deze ook helemaal zelf in willen richten. Kan me bijna niet voorstellen dat je de investering in een keuken terugverdient, zeker niet in dat segment. Je kunt het ook anders bekijken, kopers kunnen een nieuwbouwwoning kopen waar ze niet jaren op hoeven te wachten. Afwerking van de muren is wellicht wel handig (bijv. laten stucen en witten) zodat de koper alleen de smaakgevoelige elementen hoeft te regelen. Je zou eventueel ook impressiefoto's kunnen laten maken.Denizli schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:21:
Onze nieuwbouwwoning wordt over enkele maanden opgeleverd. We hebben besloten niet te wonen en te verhuizen. We zitten een beetje met afwerken. Makelaar zegt dat in deze prijscategorie en waarbij nog keuken ed. wordt geplaatst zelden wordt overboden. Prijs >750K. Zou het zin hebben om wel een keuken te plaatsen en bijv. sommige muren afwerken en eventueel woonkamer en keuken vloer. Als dat leidt tot overbieden en sneller leveren, is dat voor ons het overwegen waard. Want een koper moet anders maanden op een keuken wachten.. Het oogt ook mooier maar smaken kunnen verschillen en de vraagprijs moet dan wel met enkele tienduizenden omhoog. ..
Muren afwerken, stucwerk etc zou ik wel doen. Desnoods wit laten verven. Maar een keuken zou ik nooit laten plaatsen. Teveel smaak gevoelig waarbij de kans best aanwezig is, dat je die kosten er minimaal of niet uit gaat krijgen.Denizli schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:21:
Vloer idem dito. Wil je een pvc plak vloer, tegels of toch echt houten parket. Teveel smaak gevoelig en keuzes in. Deze keuzes zou ik niet voor iemand gaan maken. Maar dat zijn mijn two cents.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Wat adviseerde de makelaar?Denizli schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:21:
Of een keuken met alles erop en eraan inclusief wijnkoeler of helemaal niet.
Muren renovlies met een kleurtje en pvc vloer. Dus amders dan wat hier geadviseerd wordt. Stuc is best wel duur. Niet iedereen hoeft oerse stuc.
Bedenk wat je er voor wil hebben en richt je vraagprijs daarop. Al het andere is beetje wishful thinking. Keuken verdien je niet terug. Wanden in nieuwbouw kun je niet stucen, huis moet nog zetten. Moet je gaan behangen. Spack is zo lelijk dat ik daar niet aan zou beginnen. Tenzij je in Oost Groningen in het aardbevingsgebied woont verkopen huizen makkelijk.Denizli schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:21:
Toch vreemd dat in mijn nieuwbouwhuis in 2014 de muren wel gestuct konden worden.HEY_DUDE schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:15:
[...]
Bedenk wat je er voor wil hebben en richt je vraagprijs daarop. Al het andere is beetje wishful thinking. Keuken verdien je niet terug. Wanden in nieuwbouw kun je niet stucen, huis moet nog zetten. Moet je gaan behangen. Spack is zo lelijk dat ik daar niet aan zou beginnen. Tenzij je in Oost Groningen in het aardbevingsgebied woont verkopen huizen makkelijk.
En scheuren krijg je altijd, een huis zet zich altijd. Nieuwbouw/oud-bouw. Enkel achter behang zie je ze minder snel.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Hier ook gewoon wanden gestuct, ging prima.. Paar haarscheurtjes na 2-3 jaar maar dat ziet niemand. Buren hebben die haarscheurtjes ook weg laten werken na enige tijd.
Ik zou ook niet teveel meer in die woning investeren, als je er meer uit wil halen kun je beter een paar maanden wachten.. Rente lijkt iets te zakken, het voorjaar is de beste tijd om te verkopen en kopers worden nog even gek gemaakt met +12-15% j-j stijging in April.... (Dus medio april/mei de markt op daar win je veel meer mee dan een nieuwe keuken erin).
En als je een ander iets gunt zet je m zsm in de verkoop. Maargoed op de huizenmarkt is het ikke ikke ikke dus je zal niet uniek zijn door nog even te wachten op de meest gunstige tijd.
Ik zou ook niet teveel meer in die woning investeren, als je er meer uit wil halen kun je beter een paar maanden wachten.. Rente lijkt iets te zakken, het voorjaar is de beste tijd om te verkopen en kopers worden nog even gek gemaakt met +12-15% j-j stijging in April.... (Dus medio april/mei de markt op daar win je veel meer mee dan een nieuwe keuken erin).
En als je een ander iets gunt zet je m zsm in de verkoop. Maargoed op de huizenmarkt is het ikke ikke ikke dus je zal niet uniek zijn door nog even te wachten op de meest gunstige tijd.
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 25-12-2024 22:38 ]
Bij de wat goedkopere woningen denk ik dat een 'instapklare' woning wel een plus is. Maar bij een wat duurdere woning denk ik dat potentiële kopers ook wat kritischer zijn op smaakgevoelige zaken. Dan is het lastiger om het zo te maken dat het ook waardeverhogend is. Je hebt ook dan wel een groep die graag iets instapklaars wil (bv expats), maar dan moet het hele plaatje wel 'kloppen'. En daar gaat behoorlijk wat geld in zitten.Denizli schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:10:
[...]
Of een keuken met alles erop en eraan inclusief wijnkoeler of helemaal niet.
Muren renovlies met een kleurtje en pvc vloer. Dus amders dan wat hier geadviseerd wordt. Stuc is best wel duur. Niet iedereen hoeft oerse stuc.
Bedenk ook dat het in mijn ogen dan alleen meerwaarde heeft als je de hele woning afwerkt. Dus ook de tuin en de badkamers. Terwijl dat ook erg smaakgevoelige dingen zijn. Ik vraag me af of je de meerkosten dan wel terugziet in een veel hogere verkoopprijs.
Inderdaad. Wij hebben destijds gekozen coor renovlies, maar de grotere krimpscheuren zie je er gewoon doorheen hoor. En beschadingen zijn laatiger te herstellen. Nu kiezen we denk ik voor dunpleister.TheKerremenke schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:28:
[...]
Toch vreemd dat in mijn nieuwbouwhuis in 2014 de muren wel gestuct konden worden.![]()
En scheuren krijg je altijd, een huis zet zich altijd. Nieuwbouw/oud-bouw. Enkel achter behang zie je ze minder snel.
dank Het is ook om sneller te verkopem em de koper een goed gevoel te geven. Als je binnen komt en de woonkamer is afgewerkt met een licht kleurtje en er ligt een visgraat pvc oogt dat anders dan betonnen behangklare muren. Je moet dan alles zelf inbeelden, hoe het kan worden.Rubbergrover1 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 08:04:
[...]
Bij de wat goedkopere woningen denk ik dat een 'instapklare' woning wel een plus is. Maar bij een wat duurdere woning denk ik dat potentiële kopers ook wat kritischer zijn op smaakgevoelige zaken. Dan is het lastiger om het zo te maken dat het ook waardeverhogend is. Je hebt ook dan wel een groep die graag iets instapklaars wil (bv expats), maar dan moet het hele plaatje wel 'kloppen'. En daar gaat behoorlijk wat geld in zitten.
Bedenk ook dat het in mijn ogen dan alleen meerwaarde heeft als je de hele woning afwerkt. Dus ook de tuin en de badkamers. Terwijl dat ook erg smaakgevoelige dingen zijn. Ik vraag me af of je de meerkosten dan wel terugziet in een veel hogere verkoopprijs.
[ Voor 4% gewijzigd door Denizli op 26-12-2024 09:35 ]
Ik zou ook even je voorwaarden lezen. Wij mogen, als ik het goed heb, ons huis niet direct verkopen, en mits we dit wel zouden doen binnen het 1e jaar zit daar meen ik een boeteclausule op.Denizli schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:20:
[...]
dank Het is ook om sneller te verkopem em de koper een goed gevoel te geven. Als je binnen komt en de woonkamer is afgewerkt met een licht kleurtje en er ligt een visgraat pvc oogt dat anders dan betonnen behangklare muren. Je moet dan alles zelf inbeelden, hoe het kan worden.
Het is maar de vraag of je die extra kosten eruit haalt. Ik denk dat je meer gebaat bent bij goede renders die je bij bezichtiging kunt laten zien om mensen een indruk te geven van de mogelijkheden. Een kaal, betonnen huis laat het kleiner en donkerder lijken. Renders kunnen dan helpen.Denizli schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:21:
Eventueel kun je de woonkamer en een slaapkamer laten inrichten met nepmeubelen om de verhoudingen goed weer te geven. Misschien leveren zulke verhuisstylisten ook wel een nepvloer, geen idee. Maar ik zou daar eerder in investeren dan een keuken van 25K.
Ik snap dat het dan makkelijker is om een voorstelling te maken. Tegelijk moet je niet onderschatten hoeveel mensen het juist een grote pre vinden dat je bij nieuwbouw een 'blanco canvas' hebt, wat je helemaal naar eigen wens kunt afwerken. Dat wordt door veel mensen toch wel als een groot voordeel aan nieuwbouw gezien. Zeker als doorstromer weet je vaak al beter wat je wel en niet zou willen. Dan is de keus voor een nieuwbouwwoning die je helemaal naar eigen smaak kunt maken soms een heel bewuste keus. En is jouw woning het beste van twee werelden: nieuwbouw zonder dat je twee jaar hoeft te wachten op de sleutels.Denizli schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:20:
[...]
dank Het is ook om sneller te verkopem em de koper een goed gevoel te geven. Als je binnen komt en de woonkamer is afgewerkt met een licht kleurtje en er ligt een visgraat pvc oogt dat anders dan betonnen behangklare muren. Je moet dan alles zelf inbeelden, hoe het kan worden.
Als je de woning helemaal afwerkt, dan heeft deze woning weinig voordeel boven andere woningen die de laatste, pak 'm beet, 5 jaar gebouwd zijn. En moet je daarmee concurreren. Dus misschien meer kijkers, maar ook meer concurrentie. Wat zwaarder weegt zul je zelf, met je makelaar, moeten inschatten. Maar ik zou, als potentiële doorstromer, liever die 'kale' woning zien.
ga je "uit elkaar" dan kan je gewoon verkopen zonder boete ( zo was het bij ons project iig. gelukkig geen gebruik van hoeven makenSincere1983 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:48:
[...]
Ik zou ook even je voorwaarden lezen. Wij mogen, als ik het goed heb, ons huis niet direct verkopen, en mits we dit wel zouden doen binnen het 1e jaar zit daar meen ik een boeteclausule op.
Wat doet men hier ter voorbereiding van de verkoop? Alles sauzen, eventueel beslag vervangen? Ik twijfel den beetje hoeveel werk we er in moeten steken gezien de woning (2-1 kap, 2016) tamelijk gewild is en waarschijnlijk ongeacht toch wel verkoopt.
Goed opruimen, schoonmaken, ontspullen (lees: veel weggooien maar ook een aantal meubels weghalen). We hebben een paar kleine herstelwerkzaamheden gedaan. Geen grote dingen.MagniArtistique schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:31:
Wat doet men hier ter voorbereiding van de verkoop? Alles sauzen, eventueel beslag vervangen? Ik twijfel den beetje hoeveel werk we er in moeten steken gezien de woning (2-1 kap, 2016) tamelijk gewild is en waarschijnlijk ongeacht toch wel verkoopt.
Edit: mijn vriendin heeft ook wat schilderwerk geprobeerd te herstellen en dat heeft averechts uitgepakt. Geloof niet dat het iets gedaan heeft met de verkoopprijs.
[ Voor 13% gewijzigd door bazzemans op 26-12-2024 23:39 ]
Dit inderdaad. Is je plafond kneitergeel van de nicotine dan zou ik het nog wel even witten voor je gaat verkopen, maar als het huis al verkocht is, lekker laten zitten. Zorg dat het zoveel mogelijk leeg en schoon is en dat alles wat kapot is is vervangen.bazzemans schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:38:
[...]
Goed opruimen, schoonmaken, ontspullen (lees: veel weggooien maar ook een aantal meubels weghalen). We hebben een paar kleine herstelwerkzaamheden gedaan. Geen grote dingen.
Beslag zou ik zeker niet vervangen, gezien de nieuwe bewoner dat waarschijnlijk zelf ook gaat doen. Idem met sauzen en behangen/schilderen.
I have stability. The ability to stab.
Ja het is meer zaken als kraantjes die of nogal verroest zijn of alle kanten opspuiten als je ze open trekt. Dat bedoel ik met beslag. Dingen die eigenlijk niet meer kunnen maar die je zelf voor lief neemt.SmurfLink schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:39:
[...]
Dit inderdaad. Is je plafond kneitergeel van de nicotine dan zou ik het nog wel even witten voor je gaat verkopen, maar als het huis al verkocht is, lekker laten zitten. Zorg dat het zoveel mogelijk leeg en schoon is en dat alles wat kapot is is vervangen.
Beslag zou ik zeker niet vervangen, gezien de nieuwe bewoner dat waarschijnlijk zelf ook gaat doen. Idem met sauzen en behangen/schilderen.
Dat heeft misschien te maken met kalkaanslag aan binnenzijde. Als je de kraan nog kunt losdraaien, zou ik die in een bakje met antikalkmiddel leggen. Nieuwe kranen zou ik niet doen.MagniArtistique schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 07:54:
[...]
Ja het is meer zaken als kraantjes die of nogal verroest zijn of alle kanten opspuiten als je ze open trekt. Dat bedoel ik met beslag. Dingen die eigenlijk niet meer kunnen maar die je zelf voor lief neemt.
Is het werkelijk roest? Daar zou ik wel verbaasd over zijn, bij een woning van nog geen 10 jaar oud. Daar zou ik als koper wel van terugschrikken. En denken: wat is er nog meer versleten? Dan is een tripje bouwmarkt denk ik wel de moeite waard.MagniArtistique schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 07:54:
[...]
Ja het is meer zaken als kraantjes die of nogal verroest zijn of alle kanten opspuiten als je ze open trekt. Dat bedoel ik met beslag. Dingen die eigenlijk niet meer kunnen maar die je zelf voor lief neemt.
Maar wat al gemeld is: wel wat ontkalken. Denk ook aan een glazen douchewand die op de foto's er vaak extra verkalkt/vies uit ziet. Of voegen die een beetje vergeeld zijn, daar even wat antischimmel/chloor overheen.
Verven alleen als er echt duidelijke vlekken zijn.
Bijna elk huis verkoopt tegenwoordig wel. Toch hier vooral de klusjes aan het doen die ik 5 jaar geleden zou doen toen we erin trokken, dus:MagniArtistique schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:31:
- trappen eindelijk aflakken;
- washok eindelijk geverfd;
- plinten eindelijk gemonteerd in de kamers op zolder en geverfd;
- plafonnetje in de gangkast eindelijk dichtgesmeerd en geverfd;
- en vooral enorm veel zooi opgeruimd en speelgoed uitgezocht, wat verzamel je toch veel in vijf jaar.
Heb thuis al eens geopperd om elk jaar een weekje te doen alsof je gaat verhuizen, dan kun je zelf ook eens genieten van een af huis 😊
Binnen niet zoveel eigenlijk, behalve veel weggooien.MagniArtistique schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:31:
Buiten ervoor gezorgd dat de tuin er heel strak bij stond , gras kort maaien, onkruid weg , schuurtje leeg, heg bijwerken dat soort dingen. Maakt meteen een verzorgde indruk.
Wat dat betreft moet ik ook maar weer eens verhuizen - of net doen alsof. Plinten in de kelder zijn hier ook nog niet gedaankoentjuh schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:12:
[...]
Bijna elk huis verkoopt tegenwoordig wel. Toch hier vooral de klusjes aan het doen die ik 5 jaar geleden zou doen toen we erin trokken, dus:
- en vooral enorm veel zooi opgeruimd en speelgoed uitgezocht, wat verzamel je toch veel in vijf jaar.
Heb thuis al eens geopperd om elk jaar een weekje te doen alsof je gaat verhuizen, dan kun je zelf ook eens genieten van een af huis 😊
Hier lagen de plinten in de woonkamer er ook niet zo netjes bij tijdens de foto's en bezichtigingen (bedrade speakers FTWSport_Life schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:41:
[...]
Wat dat betreft moet ik ook maar weer eens verhuizen - of net doen alsof. Plinten in de kelder zijn hier ook nog niet gedaan. (Ik dacht dat komt wel.....).
@MagniArtistique Wel wat klein schilderwerk gedaan om wat netter te ogen maar voor de rest is hier vooral opgeruimd en grote spullen naar de opslag waardoor de ruimtes beter te zien waren en mensen een beter beeld krijgen van hoe ze het kunnen inrichten. Nette en strakke inrichting met wat leuke details doet wonderen.
Als dit soort kleine klusjes al niet gedaan zijn vraag ik mij af hoe het met de grotere klussen/onderhoud zit.koentjuh schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:12:
[...]
Bijna elk huis verkoopt tegenwoordig wel. Toch hier vooral de klusjes aan het doen die ik 5 jaar geleden zou doen toen we erin trokken, dus:
Ach dat hebben de meeste wel hoor de grotere klussen laten ze meestal doenTvanW schreef op maandag 30 december 2024 @ 06:49:
[...]
Als dit soort kleine klusjes al niet gedaan zijn vraag ik mij af hoe het met de grotere klussen/onderhoud zit.
Voorbeeld ik ben al twee jaar bezig om de garage op te ruimen
Dat zit wel snor; het zijn juist die kleine dingen die blijven liggen en eigenlijk stiekem ook helemaal niet zo veel tijd kosten.TvanW schreef op maandag 30 december 2024 @ 06:49:
[...]
Als dit soort kleine klusjes al niet gedaan zijn vraag ik mij af hoe het met de grotere klussen/onderhoud zit.
Kijken of me dat bij het derde huis weer gaat gebeuren 😉
Grote dingen besteed je vaak ook uit aan professionals. Dat gaat hier ook een stuk sneller dan een plint of een trapleuning bijverven
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Iets met 1e indrukbie100 schreef op maandag 30 december 2024 @ 07:33:
[...]
Ach dat hebben de meeste wel hoor de grotere klussen laten ze meestal doen
Voorbeeld ik ben al twee jaar bezig om de garage op te ruimenbijna klaar
Snap ik daarom doen ze nu de klusjes toch ook omdat ze het huis gaan verkopen daarvoor geven ze er niet om
Met andere woorden ze hebben geen zin om het te doen
Hoe oververhit is de markt bij jullie ? Ik heb in huizen gekeken van 4 jaar oud waarbij men het helemaal had uitgeleefd, het verfwerk door een prutser was gedaan, kit naden die door een 3 jarige waren aangebracht (en loslieten) die gietvloer beschadigingen had, de muren butsen en gaten hadden. Wat denk je ? 50K boven vraagprijs verkochtMagniArtistique schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:31:

Zelf ons huis wel aan het opknappen. Meer omdat ik niet weet of we nog wel een ander huis gaan vinden in deze markt dus steek er iets meer moeite in na enkele opmerkingen van makelaars die waren geweest voor waarde bepaling. Daarnaast zat ik toen thuis met een burnout en rustig klussen voor mij mediterende werkt.
Wat ik gedaan heb afgelopen 8 maanden.
Zolder overal vaste schotten, en netjes afgewerkt + alles neutrale kleur geschilderd.
Muren in trapgat glad gemaakt + renovlies en neutrale kleur.
Woonkamer moeten we nog plafond opnieuw verven ivm lekkage en zeker willen zijn dat we het probleem hebben gevonden.
Toilet beneden opgeknapt (verfen + vensterbank vervangen).
Master bedroom opgeknapt (muren strak gemaakt en neutraal behangen met modern motiefje / beschadiging vloer gefixed enz)
Laatste kozijn geverfd (project van 3 jaar (schuur jaar 1, voorkant huis jaar 2, achterkant huis jaar 3)
Voornamelijk omdat wij in een gebied wonen waar zwaar wordt overboden op instap klare huizen. Dus de investering (~3000 euro (kan alles zelf)) krijg ik met gemak terug als we wel een ander huis weten te vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door Jan-man op 30-12-2024 10:38 ]
Dat zegt niets als je niet weet hoe hoog de vraagprijs was. Je kunt zelfs de grootste bouwval 50k boven de vraagprijs verkopen als de vraagprijs maar laag genoeg is.Jan-man schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:32:
[...]
Hoe oververhit is de markt bij jullie ? Ik heb in huizen gekeken van 4 jaar oud waarbij men het helemaal had uitgeleefd, het verfwerk door een prutser was gedaan, kit naden die door een 3 jarige waren aangebracht (en loslieten) die gietvloer beschadigingen had, de muren butsen en gaten hadden. Wat denk je ? 50K boven vraagprijs verkocht.
Vraagprijs was zo uit hoofd 580 of 590K en was gewoon prima prijs geweest voor goede staat (goede staat is bij mij als alleen her een der je eigen kleur op de muren moet).Rubbergrover1 schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:22:
[...]
Dat zegt niets als je niet weet hoe hoog de vraagprijs was. Je kunt zelfs de grootste bouwval 50k boven de vraagprijs verkopen als de vraagprijs maar laag genoeg is.
Bij straat erachter, iets groter en geheel instap klaar was 3 maanden ervoor voor 596k verkocht. Huis is voor hoog in de ~63xK verkocht echter kleiner als andere huis van 590, hoop verlies van ruimte op zolder ivm vage dak constructie. Pluspunt was wel 3 meter extra tuin achter. Maar wel recht tegenover de enige straat in en uit de wijk, en volledige huis dus uitgeleefd. Voorzichtige schatting voor herstel en verf werkzaamheden zou tegen de 10K lopen (je zag overal de verf banen, trappen waren zwart van kleur maar niet voorbehandeld of schoongemaakt dus helemaal strippen. Kozijnen binnen waren niet voorbehandeld en kwam de verf al van los, niet de moeite genomen om schroeven en spijkers netjes te vullen, schakelaars waren zonder primer zwart gemaakt en kwam dus allemaal los enz enz. En dat was alleen het direct zichtbare...)
Ander voorbeeld was huis van mijn schoonzus, verderop in de wijk, instapklaar voor 670 in verkoop, 711 zonder voorbehoud verkocht aan expats.
Zitten hier tegen de a12 aan tusssen Arnhem en Utrecht in vol met expats met 'teveel' geld. Alles wat enigszins stap klaar is ben je in de eerste ronde kwijt en huizen die wel werk nodig hebben volgen nu ook merk ik.
Ons huis komt hopelijk vandaag op Funda, regio zuid-oost Drenthe.
Erg benieuwd naar de animo, huis is zo goed als nieuw dus verwacht geen issues.
Ons huis is inmiddels onder voorbehoud verkocht.Nu kregen we al reactie van de notaris (door koper aangewezen) om zaken aan te leveren en onze verkoopmakelaar was ook al voortvarend om een factuur te sturen.
Is dat gebruikelijk? Ik zou verwachten dat ze even wachten tot het voorbehoud is afgelopen over een paar weken?
Is dat gebruikelijk? Ik zou verwachten dat ze even wachten tot het voorbehoud is afgelopen over een paar weken?
Factuur van de makelaar is inderdaad vrij snel, maar deze wordt als het goed is pas bij de overdracht voldaan. Ik kreeg bij de verkoop van mijn woning ook binnen een week bericht van de notaris (en was ook verkocht onder voorbehoud van financiering). Dit is volgens mij niet heel ongebruikelijk.Arwen. schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:10:
Ons huis is inmiddels onder voorbehoud verkocht.Nu kregen we al reactie van de notaris (door koper aangewezen) om zaken aan te leveren en onze verkoopmakelaar was ook al voortvarend om een factuur te sturen.
Misschien de eerste factuur ivm de opstartkosten die wat later komt? Dus foto's/plattegrond maken en op Funda aanmelden etc. De echte afrekening komt pas bij notaris (overdracht).. Tenminste, bij ons..Arwen. schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:10:
Hier ook al snel de factuur, voor afloop van het voorbehoud. Er stond bij mij wel bij dat de factuur automatisch verrekend wordt bij de overdracht in februari, denk dat ze fiscaal wel de factuur in 2024 wilden hebben.Arwen. schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:10:
50x~ bewaard, nog geen bericht van de makelaar. Erg benieuwd wat het gaat doenKoudeAardbei schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:05:
Ons huis komt hopelijk vandaag op Funda, regio zuid-oost Drenthe.
@KoudeAardbei wat ik niet begrijp is dat de vragenlijst voor bijna de helft niet is ingevuld.
Funda en de brochure vermelden vloerverwarming maar in de vragenlijst wordt aangegeven dat er geen vloerverwarming is.
Beetje slordig allemaal.
Funda en de brochure vermelden vloerverwarming maar in de vragenlijst wordt aangegeven dat er geen vloerverwarming is.
Beetje slordig allemaal.
Ik zie het inderdaad, ik ga even vragen hoe dit zit / aangepast kan worden! Thanks voor de heads-upTvanW schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:41:
@KoudeAardbei wat ik niet begrijp is dat de vragenlijst voor bijna de helft niet is ingevuld.
Beetje slordig allemaal.
Ik lees zojuist de voorlopige koopovereenkomst door voor een woning welke ik ga verkopen. De kopers willen graag een voorbehoud van financiering opnemen, waar ik wel in mee kan gaan. Echter lees ik ik nu in de clausule dat het gaat om een voorbehoud van de volledige koopsom. Is dit gebruikelijk, met name in een tijd waarin overbieden de standaard is? Hoogstwaarschijnlijk zal de taxatie lager uitvallen dan de koopsom, waardoor sowieso geen hypotheekverstrekker voor de volledige koopsom een financiering afgeeft.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Dat is toch iets wat direct duidelijk is bij de bieding? Daar kom je toch niet achter bij het opstelling van de koopovereenkomst voor hoeveel dat voorbehoud is?ChillPascal schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:08:
Ik lees zojuist de voorlopige koopovereenkomst door voor een woning welke ik ga verkopen. De kopers willen graag een voorbehoud van financiering opnemen, waar ik wel in mee kan gaan. Echter lees ik ik nu in de clausule dat het gaat om een voorbehoud van de volledige koopsom. Is dit gebruikelijk, met name in een tijd waarin overbieden de standaard is? Hoogstwaarschijnlijk zal de taxatie lager uitvallen dan de koopsom, waardoor sowieso geen hypotheekverstrekker voor de volledige koopsom een financiering afgeeft.
Wat is er als voorwaarde opgenomen bij het uitbrengen van het bod? Als dit niet is afgesproken zou ik hier niet mee akkoord gaan, precies om de reden die je aangeeft. Je kunt tegenvoorstel doen met voorbehoud ter hoogte van taxatiewaarde, je kunt ook vragen of het wel zo bedoeld is. Soms wordt gewerkt met een modelovereenkomst, soms is het simpelweg gekopieerd van een eerdere verkoop.ChillPascal schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:08:
Als jij verkoopt, ben jij dan niet degene die een koopovereenkomst initieert (en dus bepaalt wat er in staat)?
Dat zou alleen zo zijn als je iets anders hebt afgesproken. Als je verder niets hebt gespecificeerd over de hoogte van dat voorbehoud, dan vind ik niet dat je je erop kunt beroepen dat je dacht dat dat voorbehoud veel lager zou zijn.Toke_gt schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:18:
[...]
Wat is er als voorwaarde opgenomen bij het uitbrengen van het bod? Als dit niet is afgesproken zou ik hier niet mee akkoord gaan, precies om de reden die je aangeeft.
Als je 6 maanden flink hebt verbouwd en de bank staat eindelijk in de woonkamer vergt het best wat discipline om jezelf toe te zetten om dan toch maar eens die plinten op de zolder te plakken, of die laatste koplatjes op de kozijnen en dan aflakkenTvanW schreef op maandag 30 december 2024 @ 06:49:
[...]
Pijnlijk herkenbaar. 3 jaar tegen een klusje aan zitten hikken en toen het huis in de verkoop ging was het in anderhalf uur gefixt. Dat je ook bij jezelf afvraagt; waarom heb ik dit niet eerder gedaan..koentjuh schreef op maandag 30 december 2024 @ 07:35:
[...]
Dat zit wel snor; het zijn juist die kleine dingen die blijven liggen en eigenlijk stiekem ook helemaal niet zo veel tijd kosten.
Kijken of me dat bij het derde huis weer gaat gebeuren 😉
PSN: Flix20-NL
Ik zou het juist andersom verwachten.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:35:
[...]
Dat zou alleen zo zijn als je iets anders hebt afgesproken. Als je verder niets hebt gespecificeerd over de hoogte van dat voorbehoud, dan vind ik niet dat je je erop kunt beroepen dat je dacht dat dat voorbehoud veel lager zou zijn.
Als je bod x doet onder voorbehoud van financiering (zonder bedrag) geldt dat dus voor het hele bedrag x.
Als het voorbehoud minder is moet je dat apart vermelden. Dus bod x onder voorbehoud van financiering voor bedrag y.
Zo komt het ook in Move terug. Dat zie je dan dus wel voordat de koopovereenkomst er is.
Je ziet zoiets wel vaker als kopers zonder makelaar bieden, dan krijg je dit soort onvolledige biedingen. Net als 'onder voorbehoud van bouwkundige keuring' zonder verdere details. Uh ja prima je mag die keuring gerust doen maar de uitkomst heeft geen invloed op de overeenkomst als je het zo opschrijft.dutchgio schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:55:
[...]
Ik zou het juist andersom verwachten.
Als je bod x doet onder voorbehoud van financiering (zonder bedrag) geldt dat dus voor het hele bedrag x.
Als het voorbehoud minder is moet je dat apart vermelden. Dus bod x onder voorbehoud van financiering voor bedrag y.
Zo komt het ook in Move terug. Dat zie je dan dus wel voordat de koopovereenkomst er is.
Maar goed, een oplettende verkoopmakelaar had dit ook wel eventjes kunnen verduidelijken bij de biedende partij toen hij ze belde om te vertellen dat ze het winnende bod hebben geplaatst.
Ik denk dat een potentiële koper daar niet zoveel mee heeft, die betaald toch al de jackpot.Flix20 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:42:
[...]
Als je 6 maanden flink hebt verbouwd en de bank staat eindelijk in de woonkamer vergt het best wat discipline om jezelf toe te zetten om dan toch maar eens die plinten op de zolder te plakken, of die laatste koplatjes op de kozijnen en dan aflakken
Dat is precies wat ik zeg.dutchgio schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:55:
[...]
Ik zou het juist andersom verwachten.
En als je als kopers geen bedrag hebt genoemd, maar je wil als verkopers niet een voorbehoud voor volledige financiering, dan moet je dat vooraf, op het moment dat je het bod krijgt, aangeven. En niet achteraf.
Dat is wel iets anders. Een bouwkundige keuring kun je inderdaad altijd wel laten doen. Dus aan het 'lege' voorbehoud van bouwkundige keuring kun je altijd voldoen. Financiering kun je niet altijd krijgen, dus daarbij zijn de randvoorwaarden wel relevant.THM0 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:01:
[...]
Je ziet zoiets wel vaker als kopers zonder makelaar bieden, dan krijg je dit soort onvolledige biedingen. Net als 'onder voorbehoud van bouwkundige keuring' zonder verdere details. Uh ja prima je mag die keuring gerust doen maar de uitkomst heeft geen invloed op de overeenkomst als je het zo opschrijft.
Daarom dus relevant wat er is gezegd bij het uitbrengen van het bod. Misschien is daar helemaal geen voorbehoud gemaakt.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:35:
[...]
Dat zou alleen zo zijn als je iets anders hebt afgesproken. Als je verder niets hebt gespecificeerd over de hoogte van dat voorbehoud, dan vind ik niet dat je je erop kunt beroepen dat je dacht dat dat voorbehoud veel lager zou zijn.
Ik ben een uurtje aan het lezen en zie leuke berichten, maar niet waar ik eigenlijk voor kom: heeft iemand ervaring met het verkopen zonder een makelaar in te schakelen? Dus zelf op internet zetten (bijvoorbeeld marktplaats). Ik heb een jaar geleden dit huis verhuurd en had toen (via Marktplaats) heel veel reacties. Dus wellicht het proberen waard, en zijn er nog andere mogelijkheden om dit te doen. Alle suggesties welkom! We hebben al mooie (prof. foto's) want jaar geleden was het de bedoeling te verkopen maar we kregen niet wat we wilde hebben. Dus toen maar weer in de verhuur (dat stond het al een jaar of 10, meubels en al er nog in).
De grote vraag is of de lagere kosten wel compenseren voor de minder kijkers die je zult krijgen. Het verkopen zelf zal nl. niet zo'n probleem zijn, maar met minder gegadigden mis je wel potentie voor de prijs.
[removed]
Persoonlijk denk ik dat het onmisbaar is om op Funda te staan. Enkel op marktplaats zal je een hoop volk niet bereiken.
Althans, als voormalig koper heb ik er zelf geen seconde over nagedacht om op Marktplaats te kijken.
Daarnaast moet je je afvragen hoeveel tijd heb je ervoor over?
Je zult al snel een paar dagen vrij moeten nemen voor de bezichtigingen e.d.
Zelf het contract opstellen. Nu zijn er standaard NVM contracten te downloaden maar toch ben je er wel al snel een dag mee zoet.
Ik denk dat je al snel aan 50 uur aan werk zit, ervanuit gaande dat je veel volk weet te bereiken.
Heb je die tijd en kost het je verder niets...
Persoonlijk vind ik de kosten die je dan kwijt bent aan een makelaar het te rechtvaardigen. Dat stukje algehele ontzorgen.
Althans, als voormalig koper heb ik er zelf geen seconde over nagedacht om op Marktplaats te kijken.
Daarnaast moet je je afvragen hoeveel tijd heb je ervoor over?
Je zult al snel een paar dagen vrij moeten nemen voor de bezichtigingen e.d.
Zelf het contract opstellen. Nu zijn er standaard NVM contracten te downloaden maar toch ben je er wel al snel een dag mee zoet.
Ik denk dat je al snel aan 50 uur aan werk zit, ervanuit gaande dat je veel volk weet te bereiken.
Heb je die tijd en kost het je verder niets...
Persoonlijk vind ik de kosten die je dan kwijt bent aan een makelaar het te rechtvaardigen. Dat stukje algehele ontzorgen.
PSN: Flix20-NL
Verhuren en verkopen zijn wel twee heel verschillende dingen. Bij verhuren heb je, even simpel gezegd, gewoon maar 1 geïnteresseerde nodig. Dat is genoeg. Bij verkoop wil je zo veel mogelijk belangstellenden, zodat er veel en hoge boden komen. Dus ik zou gewoon Funda erbij doen. Zeker als je al goede foto's hebt, kun je vaak voor niet al te veel geld een goede presentatie op Funda krijgen.klaasvdberg schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:13:
Ik ben een uurtje aan het lezen en zie leuke berichten, maar niet waar ik eigenlijk voor kom: heeft iemand ervaring met het verkopen zonder een makelaar in te schakelen? Dus zelf op internet zetten (bijvoorbeeld marktplaats). Ik heb een jaar geleden dit huis verhuurd en had toen (via Marktplaats) heel veel reacties. Dus wellicht het proberen waard, en zijn er nog andere mogelijkheden om dit te doen. Alle suggesties welkom! We hebben al mooie (prof. foto's) want jaar geleden was het de bedoeling te verkopen maar we kregen niet wat we wilde hebben. Dus toen maar weer in de verhuur (dat stond het al een jaar of 10, meubels en al er nog in).
Ons huis is inmiddels onder voorbehoud van financiering verkocht dus kan ik iets meer kwijt over het verloop:
Overmorgen ontvangen we de sleutel van ons nieuwe huis
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Overmorgen ontvangen we de sleutel van ons nieuwe huis

Wij hebben 3 jaar geleden zelf verkocht (incl Funda plaatsing via een "internetmakelaar").klaasvdberg schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:13:
Zelf alle bezichtingingen (ongeveer 20 over 2 dagen destijds) en onderhandelingen doen, zij doen voor een paar honderd euro het papierwerk en de Funda plaatsing (die is denk ik idd noodzakelijk).
Wij waren uiteindelijk erg tevreden over het proces en kregen ook veel leuke reacties van kijkers (en een enkeling die het heel vreemd vond
Mocht je verdere vragen hebben: DM staat open.
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.