Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 176 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:19
Terpen Tijn schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:11:
[...]

Misschien hoopten zij op een informeel praatje met de vriendelijke verkoper i.p.v. een norse blik? :+
Ik ben niet vies van een vriendelijke praatje; laatst stopte een vrouw op haar fiets en zat naar het huis te kijken. Ik was in de tuin bezig en ben met haar gaan praten. Maar als je zelf in je auto blijft zitten dan ga ik niet naar je toe om op het raampje te kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:50
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:37:
@fub drie maanden om een huis leeg en wit te maken? Kleur op de muur zou ik juist zien als een plus. Verder kost opruimen en ritjes naar de werf / kringloop toch niet zó veel tijd?
Bij ons gaat dit ook veel tijd kosten. Heb al meerdere ritjes naar de kringloop gemaakt. En er zullen er ook nog veel naar de vuilstort volgen. Heb nu bijvoorbeeld een mobiele airco te koop. Kostte tijd hem op Marktplaats te zetten. Vraag er niet veel voor. Anders wordt het toch kringloop of de vuilstort. Heb ook 2 spijlenbedden die nog uit elkaar moeten, kringloop wil ze niet. Maar heb ook geen zin ze op Marktplaats te zetten en te wachten tot iemand reageert en daarna of ze op komen dagen.
Heb ook nog oude laptops, die wil ik niet wegdoen voor ze leeggemaakt zijn. Gingen ze eerst weer updaten, bij 1 lukt het helemaal niet. Dit kost allemaal erg veel tijd. Achteraf was het slimmer geweest ze meteen op te ruimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:28
In Alkmaar hebben we een facebook pagina gratis af te halen dat is ideaal om te ontspullen en je maakt iemand weer blij.
Ik kijk vaak op marktplaats van levert het nog iets op en als dat te weinig is gaat het op gratis af te halen.

Harde schijf uit de laptop halen en die vernietigen.

[ Voor 10% gewijzigd door leeri003 op 04-09-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:20
Catanan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:49:
[...]

Bij ons gaat dit ook veel tijd kosten. Heb al meerdere ritjes naar de kringloop gemaakt. En er zullen er ook nog veel naar de vuilstort volgen. Heb nu bijvoorbeeld een mobiele airco te koop. Kostte tijd hem op Marktplaats te zetten. Vraag er niet veel voor. Anders wordt het toch kringloop of de vuilstort. Heb ook 2 spijlenbedden die nog uit elkaar moeten, kringloop wil ze niet. Maar heb ook geen zin ze op Marktplaats te zetten en te wachten tot iemand reageert en daarna of ze op komen dagen.
Heb ook nog oude laptops, die wil ik niet wegdoen voor ze leeggemaakt zijn. Gingen ze eerst weer updaten, bij 1 lukt het helemaal niet. Dit kost allemaal erg veel tijd. Achteraf was het slimmer geweest ze meteen op te ruimen.
Afval container huren. Kost wat maar scheelt zoveel tijd en frustratie. Hoef je het ook niet te scheiden. Echt heel chill en praktisch om zo te ruimen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 20:00

dbzfan

Nee.

Toen ons huis te koop stond hebben we mensen bij de buren aangebeld om te kijken wat voor mensen daar wonen :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
VidaR-9 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:56:
[...]

Afval container huren. Kost wat maar scheelt zoveel tijd en frustratie. Hoef je het ook niet te scheiden. Echt heel chill en praktisch om zo te ruimen.
Niet zo duurzaam, bruikbare spullen gun je een tweede (of derde) leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

VidaR-9 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:56:
[...]
Ik heb nu een ontruimingsbedrijf ingehuurd om mijn huis (geërfd van mijn ouders, dus ook nog vol met hun spullen) deels leeg te halen voor de verkoop. Zij scheiden het afval en brengen ook zaken naar de kringloop die nog bruikbaar zijn.

Niet goedkoop, maar een groot huis opruimen met in 50 jaar opgebouwde spullen, door een generatie die niks weg kon gooien, is een mega klus die mij veel te veel tijd en energie zou gaan kosten.

Opruimen valt nog mee, maar alles wegbrengen (groot, oud, zwaar en vies) besteed ik liever uit...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:22
Catanan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:55:
[...]

Ik word juist altijd wat verdrietig van al die strakke lege huizen waar voor mijn gevoel niet in geleefd wordt. En dan van die stomme close-ups van een geurtje of een bos bloemen op tafel. Maar ik weet dat dit niet voor doorsnee Nederland geldt.
Ik vraag mij ook af of dit invloed zal hebben op de prijs. Wij hebben ook een 2 onder een kap in een geliefde wijk. Maar wel vol met spullen van de afgelopen 28 jaar. Sowieso moeten we gaan "ontspullen", want we willen dit ook niet allemaal meenemen (gaan binnenkort een ander huis bezichtigen).
Wij hebben wel flink opgeruimd en we werden bijna weer verliefd op ons huis.
Tevens voor het eerst de kamer van mijn tienerdochter gezien hoe die eruit zag, nooit geweten dat daar laminaat lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:59
mkrmr schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:38:
Ik heb nu een ontruimingsbedrijf ingehuurd om mijn huis (geërfd van mijn ouders, dus ook nog vol met hun spullen) deels leeg te halen voor de verkoop. Zij scheiden het afval en brengen ook zaken naar de kringloop die nog bruikbaar zijn.

Niet goedkoop, maar een groot huis opruimen met in 50 jaar opgebouwde spullen, door een generatie die niks weg kon gooien, is een mega klus die mij veel te veel tijd en energie zou gaan kosten.
Heb ik moeten doen toen mijn ouders naar een bejaardentehuis gingen, want zelf konden ze dat niet meer. Waarschijnlijk een gelijke generatie want ook die hadden 50 jaar kunnen verzamalen.
En bij mijn eigen woning 2 jaar later weer.

Omdat mijn ouders echt alles op 1 hoop gooiden, wilde ik het toch echt zelf doen. Genoeg verzekeringspapieren/familiedocumenten/sieraden tegengekomen in tassen en koffers die ik op het eerste gezicht gewoon weg zou hebben gegooid.

Bij mijn eigen woning vond ik het opruimen ook wel iets therapeutisch hebben. Oude spullen weggooien voordat je naar iets nieuws gaat. En spullen waar ik veel plezier aan heb beleefd en die eigenlijk nog wel goed zijn weggegeven aan kennissen (met kinderen die voor het eerst op zichzelf gingen wonen) of voor weinig op marktplaats gezet en ook veel naar goede-doelen-kringloopwinkels gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
screamhouse schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:41:
Wij hebben wel flink opgeruimd en we werden bijna weer verliefd op ons huis.
Idem, opgeruimd en toen we de foto's zagen vonden we het weer ontzettend mooi (want op die foto's zie je niet direct alle kleine ergernissen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-09 23:12
Wispe schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:41:
[...]

Ik zou voor optie 4 kiezen (maar wel rond maart/april online, want eerder zijn slechte maanden), want minder stress voor jezelf en ook fijner voor de kopers als ze niet zo lang hoeven te wachten tot juni. Tegen die tijd weet je ook waar je aan toe bent met je nieuwe huis en wanneer je erin kan.
Thanks! Denk ook dat het optie 4 gaat worden.
GeeMoney schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:22:
@Son Gohan ik ken de huidige regels niet exact maar houd ook even rekening met eventuele aftrek en geldigheid van die overbrugging. Zo te zien ga je het jaar ruim overstijgen en dat kon nog weleens financiële consequenties hebben.
Als je het makkelijk kan betalen is wellicht aanhouden ook een optie? Moet je wel zin hebben in verhuur en alles wat daarbij komt kijken natuurlijk. (En je moet dus je overbrugging checken)

Er zijn nog geen tekenen dat de markt op instorten staat dus wachten met verkoop is waarschijnlijk voor de opbrengst de beste optie.
Dank voor de reactie, aanhouden heb ik geen zin in eerlijk gezegd. Overbruggingshypotheek is trouwens 2 jaar geldig.
Crazy D schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:54:
[...]

Of kijk of je ergens een huisje kunt huren voor die periode. Genoeg AirBnB’s die die mogelijkheid bieden. Lastige is om nu al te koop te zetten met oplevering “waarschijnlijk juni” dat is gewoon ruk. Maar in maart te koop zetten met dezelfde onzekerheid of het juni of augustus is, is eigenlijk net zo vervelend (alleen dan is de periode die overbrugt moet worden wat korter).
Dank voor de input. Daar had ik ook aan zitten denken, maar een huisje huren vs overbruggingshypotheek betalen is not worth it voor mij. Moet dan meer betalen voor het huren van een huis + 2x gaan verhuizen en dat weegt niet op tegen de andere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:21
Hier is het helemaal mis gegaan..

Vriend zag een huis voor 325k en was hier wel in geintresseerd. Dus naar de hypotheekadviseur en samen gekeken wat de mogelijkheden waren. Als hij zijn eigen appartement (randstad/vinex) zou verkopen voor 285k zou hij een bod van 340k kunnen doen op basis van zijn gegevens. Vervolgens een bod gedaan en dat is geaccepteerd.

Na akkoord gekregen te hebben nogmaals alles berekend en toen bleek het toch allemaal niet zo rooskleurig en moest zijn huidige huis minimaal 300k opleveren.. En bij de definitieve offerte zelfs 310k. Zelfs zonder dat hij daar over was ingelicht, we hebben het pas gezien in de offerte.

Hij nog niet gelijk in paniek, want met de huidige huizenmarkt zou dat nog best kunnen. Taxateur (via de makelaar) is langs geweest en heeft een taxatie gedaan van 320k na 5 minuten binnen geweest te zijn. Op basis daarvan is de hypotheek ook goedgekeurd. Zowel de makelaar als de hypotheekadviseur hebben op dat moment niet aan de bel getrokken en wel overleg met elkaar gehad.

Dus appartement te koop gezet.. Op aanraden van de makelaar voor 285k, want in deze huizengekte ging het allemaal geen probleem zijn. Kijkdagen in de agenda en zelfs een biedmoment waarna hij tussen de enveloppen zou kunnen kiezen. Ze waren er van overtuigd dat dit geen enkel probleem zou worden.

Nou daar was het biedmoment.. 1 bod van de vraagprijs van 285k en verder niets... Dus daar zit hij opeens met een gat van minimaal 25k.

Inmiddels wijzen de makelaar en de hypotheekadviseur lekker naar elkaar en is het een grote puinhoop.
Veel te hoge taxatie, we denken een te lage vraagprijs en een enorm gat. Zoals je het nu ziet hadden ze gewoon moeten zeggen dat het helemaal niet mogelijk was.

Nu maar hopen dat ze een goed plan B hebben voor de komende tijd. Je merkt wel als het even anders gaat dan de gebruikelijke procedure ze eigenlijk geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hoe is dat geregeld met de overbruggingshypotheek? Of is het idee dat eerst de huidige woning geleverd zou worden en daarna pas de nieuwe woning (met dus dubbele verhuizing), zodat geen overbrugging nodig is?
M@cer schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:51:
Nu maar hopen dat ze een goed plan B hebben voor de komende tijd. Je merkt wel als het even anders gaat dan de gebruikelijke procedure ze eigenlijk geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.
Dat "ze" een plan B hebben? Het spijt me wel, maar de vraag is wat jullie plan B is...

[ Voor 49% gewijzigd door JanHenk op 04-09-2024 14:00 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
mkrmr schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:38:
[...]

Opruimen valt nog mee, maar alles wegbrengen (groot, oud, zwaar en vies) besteed ik liever uit...
Toevallig ook recent gedaan om een ouderlijke verzamelwoede van 45 jaar aan spullen weg te krijgen. Dikke 2-onder-1 kapper met vrijstaande garage, natuurlijk achter elk deurtje en kastje bergen troep. We hebben er zelf wat waardevol spul uit gehaald en de rest bezemschoon laten ontruimen, 3 man zijn er van 8:00 tot 18:00 volle bak mee bezig geweest :+ Ik vond de offerte van €1500 nog meevallen, er moest zóveel troep worden gesjouwd en afgevoerd. Uiteindelijk zeer blij dat we het niet zelf allemaal hoefden te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
@M@cer dat is vervelend!

Dus bottom line betekent dat dat hij zijn overbruggingskrediet niet kan afbetalen? Wel bijzonder dat de bank 100% van de waarde heeft meegenomen en geen afslag heeft gedaan.

Als de taxatie op 320k uit kwam, waarom zouden makelaar of adviseur dan aan de bel moeten trekken? Hier dacht de makelaar ook dat we het gemakkelijk voor hoger bedrag zouden verkopen. Toch lager in de markt gezet en de interesse is nog steeds minimaal. Het is nou eenmaal geen exacte wetenschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Laatst online: 23-09 20:00

dbzfan

Nee.

Vriend zag een huis voor 325k en was hier wel in geintresseerd. Dus naar de hypotheekadviseur en samen gekeken wat de mogelijkheden waren. Als hij zijn eigen appartement (randstad/vinex) zou verkopen voor 285k zou hij een bod van 340k kunnen doen op basis van zijn gegevens. Vervolgens een bod gedaan en dat is geaccepteerd.

Na akkoord gekregen te hebben nogmaals alles berekend en toen bleek het toch allemaal niet zo rooskleurig en moest zijn huidige huis minimaal 300k opleveren.. En bij de definitieve offerte zelfs 310k. Zelfs zonder dat hij daar over was ingelicht, we hebben het pas gezien in de offerte.

Hij nog niet gelijk in paniek, want met de huidige huizenmarkt zou dat nog best kunnen. Taxateur (via de makelaar) is langs geweest en heeft een taxatie gedaan van 320k na 5 minuten binnen geweest te zijn. Op basis daarvan is de hypotheek ook goedgekeurd. Zowel de makelaar als de hypotheekadviseur hebben op dat moment niet aan de bel getrokken en wel overleg met elkaar gehad.

Dus appartement te koop gezet.. Op aanraden van de makelaar voor 285k, want in deze huizengekte ging het allemaal geen probleem zijn. Kijkdagen in de agenda en zelfs een biedmoment waarna hij tussen de enveloppen zou kunnen kiezen. Ze waren er van overtuigd dat dit geen enkel probleem zou worden.

Nou daar was het biedmoment.. 1 bod van de vraagprijs van 285k en verder niets... Dus daar zit hij opeens met een gat van minimaal 25k.

Inmiddels wijzen de makelaar en de hypotheekadviseur lekker naar elkaar en is het een grote puinhoop.
Veel te hoge taxatie, we denken een te lage vraagprijs en een enorm gat. Zoals je het nu ziet hadden ze gewoon moeten zeggen dat het helemaal niet mogelijk was.

Zo zie je maar weer.. nooit op je max gaan zitten...
Jijzelf geen inkomen? Eigen geld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
JanHenk schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:58:
@M@cer Hoe is dat geregeld met de overbruggingshypotheek? Of is het idee dat eerst de huidige woning geleverd zou worden en daarna pas de nieuwe woning (met dus dubbele verhuizing), zodat geen overbrugging nodig is?
Hij krijgt de sleutel van zijn nieuwe huis volgende maand.

Er is een overbrugging voor 10 maanden, dus daar zit nog wel wat ruimte de komende maanden. Maar dit is niet goed voor je gemoedstoestand.

Het is overigens een vriend (alleenstaand), niet mijn vriend ;)

Dat "ze" een plan B hebben? Het spijt me wel, maar de vraag is wat jullie plan B is...
Hij hoopt in ieder geval samen met de makelaar tot een goed plan te komen.... Dus combinatie tussen ze en hem....

[ Voor 26% gewijzigd door M@cer op 04-09-2024 14:06 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
@M@cer Hoe is dat geregeld met de overbruggingshypotheek? Of is het idee dat eerst de huidige woning geleverd zou worden en daarna pas de nieuwe woning (met dus dubbele verhuizing), zodat geen overbrugging nodig is?
Dat lijkt me niet mogelijk als de woning nog niet definitief verkocht was. En dat was niet het geval, anders zou de bank niet met die opbrengst van 310k rekening hebben gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
VidaR-9 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:59:
@M@cer dat is vervelend!

Dus bottom line betekent dat dat hij zijn overbruggingskrediet niet kan afbetalen? Wel bijzonder dat de bank 100% van de waarde heeft meegenomen en geen afslag heeft gedaan.

Als de taxatie op 320k uit kwam, waarom zouden makelaar of adviseur dan aan de bel moeten trekken? Hier dacht de makelaar ook dat we het gemakkelijk voor hoger bedrag zouden verkopen. Toch lager in de markt gezet en de interesse is nog steeds minimaal. Het is nou eenmaal geen exacte wetenschap.
De makelaar heeft de taxatie van 320K gezien en zegt nu dat dit helemaal nooit mogelijk zou zijn.. 300k zou eigenlijk al bijzonder zijn. Als hij dat nou gelijk na de taxatie had gezegd hadden we de boel afgeblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online

Vervelende maar ook wel gekke situatie. Bij een taxatie van de eigen woning van €320.000 zou ik verwachten dat een overbruggingshypotheek maximaal €320.000 * 90% = €288.000 mag worden. Dat doet vrijwel elke verstrekker.. welke hypotheekverstrekker rekende met 100%? Want als je de standaard 90% meeneemt in realistische berekeningen dan zou er nu geen onverwacht gat van minimaal 25k moeten zijn.

Ik ben blij dat ik bij mijn woning aankoop/verkoop overal zelf op safe heb gespeeld. Ik had een vraagprijs van €275.000 en rekende met een verwachte verkoopprijs van €260.000. Alles daarboven zag ik als bonus voor een lagere hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
VidaR-9 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:01:
[...]

Dat lijkt me niet mogelijk als de woning nog niet definitief verkocht was. En dat was niet het geval, anders zou de bank niet met die opbrengst van 310k rekening hebben gehouden.
Dat was dus mijn vraag. Normaal gesproken wordt er maximaal 90% van de taxatiewaarde overbrugt, in casu dan dus 288K.

Dat er in de hypotheekofferte blijkbaar een andere afslag is genomen, is heel vreemd.

Normaal gesproken zou die 3K verschil tussen overbrugging en de verkoopprijs dan maar gewoon uit eigen middelen moeten komen, geen man overboord.

Als er (schijnbaar) overbrugt is voor 310K terwijl de taxatiewaarde 320K is, ben ik benieuwd:
a. bij welke hypotheekverstrekker dat is;
b. wat de voorwaarden van de overbruggingskrediet zijn bij die verstrekker?

Mogelijk is er niet aan de zorgplicht voldaan hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
stin00 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:07:
[...]

Vervelende maar ook wel gekke situatie. Bij een taxatie van de eigen woning van €320.000 zou ik verwachten dat een overbruggingshypotheek maximaal €320.000 * 90% = €288.000 mag worden. Dat doet vrijwel elke verstrekker.. welke hypotheekverstrekker rekende met 100%? Want als je de standaard 90% meeneemt in realistische berekeningen dan zou er nu geen onverwacht gat van minimaal 25k moeten zijn.

Ik ben blij dat ik bij mijn woning aankoop/verkoop overal zelf op safe heb gespeeld. Ik had een vraagprijs van €275.000 en rekende met een verwachte verkoopprijs van €260.000. Alles daarboven zag ik als bonus voor een lagere hypotheek.
Er is een overbruggingshypotheek van 149k.. Zijn oude hypotheek + overwaarde (de 149k overbrugging) gaat mee naar het nieuwe huis en daar komt nog een stukje extra hyptoheek bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
M@cer schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:10:
[...]

Er is een overbruggingshypotheek van 149k.. Zijn oude hypotheek + overwaarde gaat mee naar het nieuwe huis en daar komt nog een stukje extra hyptoheek bij.
Uiteraard, maar het totaal van huidige hypotheek + overbruggingskrediet komt dan blijkbaar uit boven 90% van de taxatiewaarde, namelijk op die 310K.

Ten minste, dat begrijp ik uit jouw verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
JanHenk schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:13:
[...]

Uiteraard, maar het totaal van huidige hypotheek + overbruggingskrediet komt dan blijkbaar uit boven 90% van de taxatiewaarde, namelijk op die 310K.

Er zijn sowieso een aantal banken die 95% hanteren. 100% obv taxatie heb ik nog nooit gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
JanHenk schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:13:
[...]

Ja dat klopt...

Uit de adviesbox die we hebben gekregen bij de offerte (Hypotheekshop/ING)

Aankoop nieuwe woning : 347.500 + kosten

Marktwaarde huidige woning : 310.000
Opbrengt huidige woning : 310.000

Hypotheek : 218.000 (60k nieuw / 158k oud aflossingsvrij)
Overbrugging : 149.000 voor 3 maanden

[ Voor 12% gewijzigd door M@cer op 04-09-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
M@cer schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:18:
[...]
Ja dat klopt...

In de adviesbox

Hypotheek : 218.000 (60k nieuw)
Wat is de oude openstaande hypotheek? 218-60?

218 hypotheek + 149 overbrugging snap ik ook niet als het huis 325k kost.

[ Voor 9% gewijzigd door VidaR-9 op 04-09-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
VidaR-9 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:21:
[...]

Wat is de oude openstaande hypotheek? 218-60?

218 hypotheek + 149 overbrugging snap ik ook niet als het huis 325k kost.
Ja dat klopt.. Het huis kost 347.500 + de overige kosten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
M@cer schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:18:
[...]

Ja dat klopt...

Uit de adviesbox die we hebben gekregen bij de offerte (Hypotheekshop/ING)

Hypotheek : 218.000 (60k nieuw)
Dat is dus een overbrugging van 218K minus 60K = 158K restschuld + 149K overbruggingskrediet = 307K?

Wat afrondingsverschil daargelaten zou dat uit kunnen komen op de 95% van 320K (dat is max 304K). Welke geldverstrekker heeft de overbrugging? Edit: ING zie ik nu staan. Die gebruikt 90% max. Heel bijzonder hoe dit geaccepteerd is.

Ik ben wel benieuwd hoe dit is verlopen bij de hypotheekadviseur, want deze situatie past imo niet binnen de kaders.

Is het bod op de nieuwe woning ook zonder voorbehoud voor financiering gedaan?

Vind dit nogal wat hoe dit geregeld is door de hypotheekadviseur. Als hier een restschuld zou ontstaan uit hoofde van het niet kunnen aflossen van de overbrugging zou ik onderzoeken of de adviseur aansprakelijk te stellen is op basis van zorgplicht, afhankelijk van de exacte getallen etc.

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 04-09-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
JanHenk schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:25:
[...]

Dat is dus een overbrugging van 218K minus 60K = 158K restschuld + 149K overbruggingskrediet = 307K?

Wat afrondingsverschil daargelaten zou dat uit kunnen komen op de 95% van 320K (dat is max 304K). Welke geldverstrekker heeft de overbrugging?

Ik ben wel benieuwd hoe dit is verlopen bij de hypotheekadviseur, want deze situatie past net wel of eigenlijk net niet binnen de kaders.

Is het bod op de nieuwe woning ook zonder voorbehoud voor financiering gedaan?

Vind dit nogal wat hoe dit geregeld is door de hypotheekadviseur. Als hier een restschuld zou ontstaan uit hoofde van het niet kunnen aflossen van de overbrugging zou ik onderzoeken of de adviseur aansprakelijk te stellen is op basis van zorgplicht, afhankelijk van de exacte getallen etc.
Hypotheekshop met geldverstrekker ING.

Het bod is gedaan met voorbehoud van financiering, maar dat was verlopen op het moment dat de biedingen werden gedaan..

Iemand bekend wat de procedure is om de zorgplicht te toetsen?

Bedankt voor alle hulp trouwens. Hij weet zelf ook wel dat hij zelf beter had moeten opletten achteraf. Maar als iedereen alles zo positief voorschotelt is dat best lastig.

[ Voor 9% gewijzigd door M@cer op 04-09-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 22:52
M@cer schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:29:
[...]

Het bod is gedaan met voorbehoud van financiering, maar dat was verlopen op het moment dat de biedingen werden gedaan..

Bedankt voor alle hulp trouwens. Hij weet zelf ook wel dat hij zelf beter had moeten opletten achteraf. Maar als iedereen alles zo positief voorschotelt is dat best lastig.
Dit is toch heel bijzonder? Makelaar neemt een taxateur en die taxatie komt uit op 320k.
De makelaar neemt vervolgens niet eens de moeite om dit te verifieren. Vervolgens gaat vriend samen met makelaar het huis te koop aanbieden met in het achterhoofd dat de 320k gehaald moet worden.
Daarna komt makelaar er pas achter dat 300k kennelijk al heel mooi zou zijn..
Terwijl daarvoor al alarmbellen zouden moeten zijn afgegaan bij makelaar.
Ook bijzonder dat er maar 1 bod van 285k (vraagprijs) is gekomen terwijl de makelaar het inschat op 300k, maar dat kunnen we niet bepalen zonder een linkje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:15
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:04:
Hier in de doodlopende straat valt het op wanneer mensen komen loeren naar je huis, maar gisteren ging het wel heel ver. Dat je langs een huis wandelt of fietst om de buurt te bekijken snap ik volkomen, zou ik ook doen. Maar gisteren parkeerde iemand voor onze oprit en ging naar binnen staren. Ik was groenten aan het snijden en keek ze recht aan. Ze bleven gewoon staan. Eten op tafel gezet, zoon van drinken voorzien. Kom terug bij het aanrecht; staan ze er nog, mij aan te staren. Heb je dan totaal geen fatsoen?
Jij zag hun wel, maar mogelijk zagen ze jou door reflecterend glas helemaal niet zo duidelijk en waren ze aan het mijmeren over met hoeveel plezier ze in je huis zouden kunnen wonen?
Probeer er maar niet te zwaar aan te tillen, het is maar tijdelijk en het is eerder een teken van interesse in het huis dan nieuwsgierigheid naar de bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:33
Goedenavond, hier zijn de afgelopen maand de foto's gemaakt en is het huis klaar voor de presentatie op funda.

Nu twijfelen wij over de vraagprijs, makelaar wil de woning voor 400.000 op funda te koop aan bieden zodat we een grote groep bereiken met zoveel bezoekers.

Alleen twijfelen mijn vriendin en ik erg of dat niet aan de lage kant is, in de omgeving stond laats een woning te koop voor 427.500 en die heeft een energielabel d , terwijl mijn woning gasloos is en een A+++ label heeft.
Wie weet wat wijsheid is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-03 22:30
Ramon_1984 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:58:
Goedenavond, hier zijn de afgelopen maand de foto's gemaakt en is het huis klaar voor de presentatie op funda.

Nu twijfelen wij over de vraagprijs, makelaar wil de woning voor 400.000 op funda te koop aan bieden zodat we een grote groep bereiken met zoveel bezoekers.

Alleen twijfelen mijn vriendin en ik erg of dat niet aan de lage kant is, in de omgeving stond laats een woning te koop voor 427.500 en die heeft een energielabel d , terwijl mijn woning gasloos is en een A+++ label heeft.
Wie weet wat wijsheid is
Nodig nog 1-2 makelaars uit, en bekijk welke verhaal jullie het beste past. Is deze woning ook als referentie meegenomen in het 400k verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:04

Naast de hiervoor gestelde vragen: hoe kan het dat de definitieve offerte er al was toen het oude huis nog getaxeerd moest worden? Normaal gesproken verlangt de geldverstrekker een taxatie / WOZ-rapport / verkoopopdracht met de verwachte opbrengst, en dan uiteraard voordat de definitieve offerte wordt uitgebracht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
M@cer schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:29:
[...]

Als je de acceptatiegids van ING leest, wordt er maximaal 90% van de taxatiewaarde overbrugt. Ik begrijp dat er in dit geval geen hogere financiering (op basis van inkomen) van 218K mogelijk is. Daardoor is het overbruggingskrediet nodig, anders kan de nieuwe woning niet geleverd worden.

Ik begrijp niet hoe de hypotheekofferte is uitgebracht door ING op basis van deze cijfers, het past niet in hun eigen acceptatievoorwaarden. Ik neem overigens aan dat het taxatierapport van de huidige woning bij de ING is ingeleverd.

Ze zouden de aanvraag moeten afwijzen. De koper zou dan nog, in verband met het voorbehoud voor financiering, de koop van de nieuwe woning kunnen ontbinden. Nu was die mogelijkheid er niet, want de offerte is uitgebracht.

Je zou de vraag moeten stellen hoe het kan dat de hypotheekofferte is uitgebracht, want op basis van mij bekende gegevens past het qua overbruggingskrediet NIET binnen de kaders. Meer toetsing heb je mijns inziens niet nodig. Maatwerk is soms nog mogelijk, wellicht dat de adviseur daarop heeft gepusht.

Wat nu?

Het helpt meestal niet om langer te wachten met verkoop, vaak wordt de verkoopprijs niet hoger... Ik zou het bod serieus nemen dus.

Is er spaargeld, of een andere manier (onderhands van familie of iets dergelijks) om het gat tussen de totale overbrugging (310) en mogelijke verkoopprijs (285K) te overbruggen?

Als je het bod accepteert, moet er ook geleverd worden aan de koper. En waarschijnlijk gaat de bank daar op deze manier niet mee akkoord. Je zal meteen moeten bijpassen bij de levering. Dus dat is je eerste punt van zorg.

Tweede punt is dat je moet uitzoeken of je de hypotheekadviseur aansprakelijk kunt stellen, zie hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-09 16:27
Als je een werkt met Bieden op inschrijving wanneer doet men de meeste biedingen ik krijg nu strategieen te horen waar wij niet aan deden zoals pas op de laatste dag een bod doen enz. Vandaag is de 2e kijkdag nog geen biedingen gehad maar wel mensen die bellen of er veel mensen komen en 1 kijker die voor de 2e keer komt met de ouders. Iedereen is opkomen dagen tot nu toe. Yes stress level is hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 22:52
Skywalker27 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:28:
Als je een werkt met Bieden op inschrijving wanneer doet men de meeste biedingen ik krijg nu strategieen te horen waar wij niet aan deden zoals pas op de laatste dag een bod doen enz. Vandaag is de 2e kijkdag nog geen biedingen gehad maar wel mensen die bellen of er veel mensen komen en 1 kijker die voor de 2e keer komt met de ouders. Iedereen is opkomen dagen tot nu toe. Yes stress level is hoog.
Iedereen kan een andere strategie hebben, maar het is nu vaker zo dat men op het laatste moment een bod doet. Vaak om te voorkomen dat de verkopende partij dat kan gebruiken om bij een ander een hoger bod uit te slepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Skywalker27 Het geeft ook wel een bepaalde rust voor kopers, zo'n deadline. Dan weet je dat er voor de tijd in principe geen besluit wordt genomen door de verkopers.

De geïnteresseerden nemen dan hun tijd om;
a. te bepalen of ze de woning willen;
b. te bepalen tegen welke prijs.

Sommigen nemen die tijd ook om alvast te kijken of er mogelijkheden zijn voor bijv. uitbouwen, nog een keer kijken met mensen meenemen, etc. Of alvast kijken naar de financieringsmogelijkheden met hypotheekadviseurs.

Heel normaal dat mensen dan de tijd nemen als je een inschrijving met een termijn hebt. En daarnaast helpt het ook om je niet in de kaarten te laten kijken. Jouw bod moet immers niet als lat gebruikt worden voor het bod van een ander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skywalker27
Ik had niet verwacht dat dit zoveel stress zo opleveren. Vorige verkoop van het huis ging onderhands. Het kopen von ik stress vol want je wil weten waar je aan toe bent. En het verkopen ja kijkers leuk maar je wil gewoon min 1 bod zodat je i.i.g. weet dat je je huis snel kwijt bent ;). Blij als dit hopelijk klaar is straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Skywalker27 al bezichtigingen / biedingen gehad inmiddels?

Edit: sorry lees nu pas het bericht erboven. Biedingen komen vast nog wel!

Wij hebben overigens zelf ons bod 5 minuten voor de deadline uitgebracht dus stress niet teveel :)

[ Voor 66% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 05-09-2024 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamhouse
Skywalker27 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:01:
Ik had niet verwacht dat dit zoveel stress zo opleveren. Vorige verkoop van het huis ging onderhands. Het kopen von ik stress vol want je wil weten waar je aan toe bent. En het verkopen ja kijkers leuk maar je wil gewoon min 1 bod zodat je i.i.g. weet dat je je huis snel kwijt bent ;). Blij als dit hopelijk klaar is straks.
Ik was 3 kg kwijt van al dat geregel. Gelukkig kun je je daarna druk maken over je nieuwe huis :)

Ook kwamen bij ons de biedingen echt dicht tegen de deadline en het waren er uiteindelijk 8

[ Voor 8% gewijzigd door screamhouse op 05-09-2024 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vond het verkopen ook meer stress opleveren dan het kopen. Bij het kopen was het gezonde spanning, dat voelde ik bij verkoop totaal anders.

Ik merkte ook dat er geen pijl op te trekken was: mensen keken vooraf naar de woning, mensen kwamen bezichtiging en lieten niets los, de makelaar merkte ook dat mensen zich niet in de kaarten lieten kijken. Biedingen kwamen bijna allemaal om letterlijk 5 voor 12 binnen.

Voor onze aankoop hebben we om 11:59 uur geboden en dat zorgde bij ons voor heel veel rust voor het zover was. We voelden daardoor weinig druk, dat speelt zeker mee voor eventueel geïnteresseerden.

Er komt vast een bod voor je, no worries. De vraag is alleen of het bod is wat je wenst en of de voorwaarden goed zijn.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skywalker27
@THE_BASE thx voor je reactie had ik net effe nodig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Skywalker27 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:28:
Het is ook wel een nadeel van bieden met online inzicht voor verkoper. Dagelijks tientallen keren kijken en checken maakt heel onrustig. Bedenk dat er de komende dagen geen biedingen zullen zijn, die komen allemaal vlak voor tijd. Dus ga in dat laatste kwartier kijken, dat scheelt je enorm in de stress in de dagen ervoor.
Verder heb je zo’n mooi huis met grote tuin, voor een aantrekkelijke prijs, ik kan me niet voorstellen dat daar geen goed bod op komt. Dus adem in, adem uit, komt goed!

• Skywalker27
Ja juist dat online gebeuren en dat checken dat helpt zeker niet mee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• screamhouse
@Skywalker27 Wij kregen bewust de biedingen niet te zien, dus er viel weinig te checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
De verkoopmakelaar gaf aan dat ze de biedingen wel in kón laten zien maar dat het niet gebruikelijk is. Beter wachten tot de deadline verstrijkt en dat is ook wat we gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skywalker27
screamhouse schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:00:
@Skywalker27 Wij kregen bewust de biedingen niet te zien, dus er viel weinig te checken.
Bevestig onze makelaar net pas na de deadline anders wordt je gek en mensen kunnen ook nog voor de deadline het bod intrekken enz. dat wil je niet zien.

• Piet_Piraat7
Morgen beginnen de bezichtigingen hier. Ik heb een werkplek met een desktop pc en groot scherm. Zouden jullie die wegruimen voor de kijkers? Aan de ene kant is een leeg bureau netter, aan de andere kant staat er dan een hele gedemonteerde pc op zolder. Wat een beetje gek is.

• screamhouse
Ik heb mijn werkkamer gewoon zo gelaten. Maar als het midden op de keukentafel staat zou ik het misschien wel weghalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
Voor de foto's had ik het wel opgeruimd (i.o.m. de fotografe), maar bij de bezichtigingen stond alles er gewoon. Wel gezorgd dat de kabels zoveel mogelijk netjes waren gelegd/opgerold/geplakt achter het scherm zodat het er wel opgeruimd uitziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-09 18:46
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:53:
Morgen beginnen de bezichtigingen hier. Ik heb een werkplek met een desktop pc en groot scherm. Zouden jullie die wegruimen voor de kijkers? Aan de ene kant is een leeg bureau netter, aan de andere kant staat er dan een hele gedemonteerde pc op zolder. Wat een beetje gek is.
Bij ons werd geadviseerd hem op de overloop te zetten als werkplek. De werkkamer waar hij normaal in stond, werd dan een “extra slaapkamer”. Vond ik wel slim dus hebben wij gedaan. Moet natuurlijk wel passen bij jou

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenVerweij op 05-09-2024 15:01 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@JeroenVerweij de pc past hier niet echt op een andere plek behalve gedemonteerd op zolder. Ik laat hem maar gewoon staan. Niet vergeten pornhub af te sluiten en beeldscherm uit te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-09 23:32
Ons huis staat nog niet eens te koop en ik merk bij mijn vriendin nu al stress ;)
Mijn filosofie is altijd, kun je iets veranderen aan de situatie? Nee? Dan heeft het geen enkele zin om je op te winden. Rustig afwachten, alles komt goed...

Waar ik gruwelijk veel stress van heb is de noodzaak om op te ruimen. Ik kan slecht afstand doen van zaken waar een herinnering aan vast zit. Daar moet ik nog wel even doorheen vrees ik.
Ik pieker er niet over om te gaan schilderen of iets dergelijks voor de foto's, wat ik wel eens lees. De keuze was verbouwen of verhuizen en dan ga ik nu niet ineens allerlei klussen doen als we voor het laatste hebben gekozen. Ik ga er sowieso vanuit dat de kopers aan de gang gaan na de oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Blurk62 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:46:
[...]

Ons huis staat nog niet eens te koop en ik merk bij mijn vriendin nu al stress ;)
Mijn filosofie is altijd, kun je iets veranderen aan de situatie? Nee? Dan heeft het geen enkele zin om je op te winden. Rustig afwachten, alles komt goed...
Ah. Een lotgenoot. Hier paar weken verder maar niet veel veranderd. Vriendin nog vol in de stress midden in de bezichtigingen. Ik denk: de markt is de markt; we zien t wel..

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Wat zijn gangbare bedragen om te noemen bij een voorwaarde voor bouwkundige inspectie?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Signature van nature

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02:54
Sircuri schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:34:
Wat zijn gangbare bedragen om te noemen bij een voorwaarde voor bouwkundige inspectie?

***members only***
Al die ontbindende voorwaarden bedenken is leuk, maar besef je wel dat de koper gewoon tot 3 dagen na tekenen voorlopig koopcontract ook gewoon nee kan zeggen. Dus of je nu 5k, 10 of 20k ervan maakt, die koper kan alsnog er een draai aan geven. Overigens vind ik 5k best hoog, als jij dat laag vind dan heb je wat zaken niet genoemd die gedaan moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 22:26
5k is bijzonder laag, bij een nieuwe ketel of iets dergelijks kom je daar al snel aan. Zou er niet in mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

ebk71 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:48:
[...]

Al die ontbindende voorwaarden bedenken is leuk, maar besef je wel dat de koper gewoon tot 3 dagen na tekenen voorlopig koopcontract ook gewoon nee kan zeggen. Dus of je nu 5k, 10 of 20k ervan maakt, die koper kan alsnog er een draai aan geven. Overigens vind ik 5k best hoog, als jij dat laag vind dan heb je wat zaken niet genoemd die gedaan moeten worden?
Nee, het is een huis van eind 2016 en ik verwacht ook helemaal niks. Huis zit net nieuw weer in de verf. Die 3 dagen snap ik, daar gaat het ook niet om. Het voelt een beetje alsof ze dit huis aan het "lijntje" willen houden voor die overige 17 dagen. Ze zouden dan iets onbenulligs kunnen aanwijzen en zeggen dat het echt wel gerepareerd moet worden om zo onder de koop uit te komen.
Misschien ben ik wel te wantrouwend in deze :/

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Catorce schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 00:30:
5k is bijzonder laag, bij een nieuwe ketel of iets dergelijks kom je daar al snel aan. Zou er niet in mee gaan.
Dat is gelukkig allemaal niet van toepassing. Ik heb de punten even opgezocht:
  • de fundering; - geen verzakkingen en/of scheuren in de buitenmuren. Moet goed zijn.
  • de kozijnen; - hardhout, opnieuw geschilderd, geen rot of iets dergelijks
  • de staat van het dak; - niets geks gemerkt, maar daar ben ik dan ook geen expert in. Moet bekeken worden.
  • mogelijke vochtplekken of lekkage; - Niet van toepassing
  • de cv-ketel; - uit het jaar 2016, dus kan nog prima mee. Elk jaar onderhouden.
  • eventueel aanwezig asbest; - nvt
  • de veiligheid van elektra. - vanuit de bouw. Laadpaal auto is later toegevoegd
Misschien moet ik er allemaal maar niet te zwaar aan tillen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

***members only***
Je gaat toch zelf akkoord met dat bod? Dan had je maar een ander bod moeten accepteren waar geen voorbehoud bouwkundige inspectie bij zit mits je die mogelijkheid hebt natuurlijk. Voorderest is het gewoon afwachten dan. Met een huis uit 2016 zou ik zelf niet eens een bod doen met een dergelijk voorbehoud dus het zou best kunnen zijn 'dat je aan het lijntje gehouden wordt' maar daar heb je dan zelf voor gekozen mits er geen andere biedingen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Laatst online: 23-09 22:53
@Sircuri is het bod alleen onder voorbehoud van de bouwkundige keuring, of is er ook een voorbehoud financiering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt

***members only***
Je kunt een tegenbod doen met minder dagen na bouwkundige keuring?
Of vragen waarom ze die periode willen. Dit klinkt wel als een verlengde bedenktijd, daar zou ik niet in meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Sircuri schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:31:
[...]

Nee, het is een huis van eind 2016 en ik verwacht ook helemaal niks. Huis zit net nieuw weer in de verf. Die 3 dagen snap ik, daar gaat het ook niet om. Het voelt een beetje alsof ze dit huis aan het "lijntje" willen houden voor die overige 17 dagen. Ze zouden dan iets onbenulligs kunnen aanwijzen en zeggen dat het echt wel gerepareerd moet worden om zo onder de koop uit te komen.
Misschien ben ik wel te wantrouwend in deze :/
Een bouwkundige inspectie op een woning van 8 jaar oud.. dat zou je niet zo snel verwachten :+ Ik weet niet wat hier achter zit, mogelijk inderdaad een easy way out? Die €5000 is zo bereikt namelijk, bij vrijwel elk huis. Dus de kopers zijn óf heel voorzichtig van aard óf ze willen gaandeweg ineens een paar duizend minder bieden omdat ze anders dreigen hun ontbindende voorwaarde te gebruiken? Geen idee hoor, maar ik vind het wel bijzonder op zo'n jonge woning. Lijkt me alleen nuttig als de woning op een plek staat waar bijvoorbeeld funderingsproblemen bekend zijn door bodemverzakking of slechte grond ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 06-09-2024 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

stin00 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:27:
[...]

Een bouwkundige inspectie op een woning van 8 jaar oud.. dat zou je niet zo snel verwachten :+ Ik weet niet wat hier achter zit, mogelijk inderdaad een easy way out? Die €5000 is zo bereikt namelijk, bij vrijwel elk huis. Dus de kopers zijn óf heel voorzichtig van aard óf ze willen gaandeweg ineens een paar duizend minder bieden omdat ze anders dreigen hun ontbindende voorwaarde te gebruiken? Geen idee hoor, maar ik vind het wel bijzonder op zo'n jonge woning. Lijkt me alleen nuttig als de woning op een plek staat waar bijvoorbeeld funderingsproblemen bekend zijn door bodemverzakking of slechte grond ofzo.
:O Want elke woning die in Nederland is opgeleverd, is vrij van bouwfouten O-) .
Mijn huidige woning was 10 jaar oud toen ik hem kocht. Toch een bouwkundige keuring op laten doen, komen nog diverse zaken uit. Zat ruim boven het ontbindingsbedrag. Niet ontbonden.

Het kan namelijk ook zo zijn dat de koper richting de max van hypotheek moet gaan en simpelweg wil berekenen hoe de cashflow de komende jaren gaat zijn. Dan helpt het zeker wel om te weten wat er in een 'nieuwe' woning gedaan moet worden.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:02
Toevallig heeft een collega een huis uit 2018 waarvan zijn dak nu lekt, en ook behoorlijk. Schijnbaar door een bouwfout. de schade expert gaf ook aan dat dit niet uniek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:31
Op een huis uit 2016 zonder ogenschijnlijke problemen zou je natuurlijk ook die 5k niet eens kunnen halen.
Wellicht kan de makelaar achterhalen waarom men een dergelijke optie wil, het klinkt inderdaad als bedenktijd in plaats van dat er iets uit kan komen om de woning op af te wijzen.
Onderhandelen over bouwtechnische keuring binnen de bedenktijd is wellicht beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911

***members only***
Ik vind 5000 een erg laag bedrag.
Ik neem aan dat dan wel gespecificeerd is dat het gaat om noodzakelijke herstelacties die (bijna) direct moeten plaatsvinden? Dus iets met fundering, dak op instorten o.i.d.

Als je nog een 2e bod hoopt dat maar iets lager is, zou ik daar voor gaan. Dit lijken me lastige kopers (of heel erg onwetend en met een slechte aankoopmakelaar).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
  • Laatst online: 23-09 19:30
Een bouwkundige keuring is niet zo gek. Ik zou het zelfs doen bij een woning van 1 jaar oud. Bouwfouten zijn snel gemaakt.

Het ding is het bedrag. 5000 euro als ontbindende voorwaarden slaat natuurlijk helemaal nergens op. Als je de woning niet kan kopen wanneer je er 6000 euro aan moet uitgeven, moet je misschien even een prijsklasse lager gaan zoeken. Een eigen woning kost nu eenmaal geld, en zoals hier ook gezegd 5000 euro ben je al snel kwijt als je wat gaat schilderen enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Het gaat dan wel om 'directkosten' neem ik aan? Dan valt € 5.000 toch wel mee voor een 'nieuwbouwwoning'?
Pat911 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:36:
[...]

Als je nog een 2e bod hoopt dat maar iets lager is, zou ik daar voor gaan. Dit lijken me lastige kopers (of heel erg onwetend en met een slechte aankoopmakelaar).
Dit inderdaad.

[ Voor 58% gewijzigd door JanHenk op 06-09-2024 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Draakje5 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:39:
Een bouwkundige keuring is niet zo gek. Ik zou het zelfs doen bij een woning van 1 jaar oud. Bouwfouten zijn snel gemaakt.
Is dat zo? Ik had 12 biedingen op mijn huis (paar jaar oud), maar niemand die voorbehoud had voor een bouwkundige keuring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:39:
Op bouwkundige fouten/gebreken bij een nieuwbouwwoning heb je gewoon garantie. Ik meen zelfs tot 10jaar op ernstige gebreken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Zou je hier ook de voortgang willen posten van dit dossier, ter leering ende vermaeck?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
JanHenk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:33:
[...]

Zou je hier ook de voortgang willen posten van dit dossier, ter leering ende vermaeck?
Ja ga ik doen... Op dit moment is de makelaar weer in onderhandeling met de eventuele koper om te kijken of het bedrag omhoog kan.

Verder gaat hij in gesprek met de makelaar en hypotheekadviseur om te kijken hoe hij alles zo goed mogelijk kan oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Enforcer schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:27:
[...]

Op bouwkundige fouten/gebreken bij een nieuwbouwwoning heb je gewoon garantie. Ik meen zelfs tot 10jaar op ernstige gebreken...
6 jaar bouwkundige fouten, 10 jaar ernstige fouten.
Maar dan nog, mogelijk raak je in een ellenlange discussie met de aannemer, moet je juridische kosten betalen en is die moeite je het niet waard.
Bijv. ontbreken ontluchting? Is dit een enrstige bouwfout, of heb je gewoon pech? En ga jij dan de discussie aan met een aannemer ?

Of stel er is door de verkoper nog aan de woning geknutseld, bijv. dakkapel, uitbouw noem maar op. Dan zit je ook weer in een lastig(er) parket met bewijslast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
VidaR-9 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:21:
[...]

Is dat zo? Ik had 12 biedingen op mijn huis (paar jaar oud), maar niemand die voorbehoud had voor een bouwkundige keuring.
Tja, wij hadden er ook een stuk of 15 en inderdaad ook geen bouwkundige keuringen.
Zo gek is dat toch niet? Men is allang blij dat ze een woning kunnen kopen en menig koper steekt zijn kop in het zand voor mogelijke gebreken, zolang ze maar een woning hebben.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik moet over een uur mijn huis uit zijn voor de eerste bezichtingenmiddag :) erg spannend allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

antidote schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:44:
@Sircuri is het bod alleen onder voorbehoud van de bouwkundige keuring, of is er ook een voorbehoud financiering?
Beide.

Ik ga zo mijn makelaar maar weer eens bellen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Mocht het het enige bod zijn en qua prijs acceptabel, kijk dan of je de voorwaarden zo kunt nuanceren dat ze realistisch zijn. 5000 aan onderhoud is iets anders dan 5000 aan direct noodzakelijk onderhoud. Dat eerste heb je bij een keuring nog wel bij elkaar gesprokkeld, maar 5000 direct noodzakelijk niet. Dan heb je het echt over een lekkend dak, verzakkende funcdering, wegrottende kozijnen. Daar zou ik als verkoper van een huisnuit 2016 op durven vertrouwen.
De 17 dagen zou ik zoals eerder aangegeven terugbrengen naar enkele dagen. Tenzij er een goede verklaring voor is.

Probleem als je er zwaar tegenin gaat, is dat ze mogelijk denken dat je iets te verbergen hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 22:26
Toch wel erg benieuwd naar de voortgang van verkoop bij @Skywalker27 ! Zijn er al updates?

Hier zijn overigens afgelopen week de foto's gemaakt, wij gaan morgen op vakantie en dan mag de makelaar het in drie weken tijd helemaal gaan fixen. Geen dagen waarbij je alles weer moet opruimen en weg moet met hond, baby... Desalniettemin: inpakken, een baby van 3 maanden verzorgen en je huis gereed maken voor bezichtigingen die zullen volgen is niet niks, best wat stress zo de laatste 1-2 dagen voor vertek.

[ Voor 69% gewijzigd door Catorce op 06-09-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Toke_gt schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:42:
Mocht het het enige bod zijn en qua prijs acceptabel, kijk dan of je de voorwaarden zo kunt nuanceren dat ze realistisch zijn. 5000 aan onderhoud is iets anders dan 5000 aan direct noodzakelijk onderhoud. Dat eerste heb je bij een keuring nog wel bij elkaar gesprokkeld, maar 5000 direct noodzakelijk niet. Dan heb je het echt over een lekkend dak, verzakkende funcdering, wegrottende kozijnen. Daar zou ik als verkoper van een huisnuit 2016 op durven vertrouwen.
De 17 dagen zou ik zoals eerder aangegeven terugbrengen naar enkele dagen. Tenzij er een goede verklaring voor is.

Probleem als je er zwaar tegenin gaat, is dat ze mogelijk denken dat je iets te verbergen hebt.
Ja, dat laatste wil ik ook niet. Het huis loopt niet storm en dit is momenteel het enige serieuze bod. Ik ga er toch maar mee akkoord. En het betreft inderdaad 5000 EUR voor direct noodzakelijk onderhoud. En niet de zaken op langer termijn.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Sircuri schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:39:
[...]

Ja, dat laatste wil ik ook niet. Het huis loopt niet storm en dit is momenteel het enige serieuze bod. Ik ga er toch maar mee akkoord. En het betreft inderdaad 5000 EUR voor direct noodzakelijk onderhoud. En niet de zaken op langer termijn.
Begrijpelijk. Vraag nog wel even waarom die 17 dagen, daar is misschien een goede reden voor en anders loop je maar te piekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Toke_gt schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:35:
[...]

Begrijpelijk. Vraag nog wel even waarom die 17 dagen, daar is misschien een goede reden voor en anders loop je maar te piekeren.
Makelaar hanteert kennelijk een standaard bied-formulier. En dit formulier geeft de optie voor keuring voor/tijdens de bedenktijd of 17 dagen.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Sircuri schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:11:
[...]

Makelaar hanteert kennelijk een standaard bied-formulier. En dit formulier geeft de optie voor keuring voor/tijdens de bedenktijd of 17 dagen.
Kijk, dat is dus helder. Geen dubieuze voorwaarde, maar gewoon een keuze. Hoef je je daar niet druk om te maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Bezichtiging middag zit er op. Er stonden vijf afspraken; 1 kwam niet opdagen, 1 is verzet en 3 zijn enthousiast waarbij eentje zeer enthousiast.

Maandag weer een middag met 7 bezichtigingen.

Niet op komen dagen... Vind het erg asociaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 06-09-2024 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:32:
Bezichtiging middag zit er op. Er stonden vijf afspraken; 1 kwam niet opdagen, 1 is verzet en 3 zijn enthousiast waarbij eentje zeer enthousiast.

Hadden wij ook last van. Gebeurd in de markt. Ze willen kans op bezichtiging maken en zien daarna wel of ze het wel zo leuk vinden. Niet druk om maken, asociaal is het zeker.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Laatst online: 10:43
THE_BASE schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:38:
[...]

Hadden wij ook last van. Gebeurd in de markt. Ze willen kans op bezichtiging maken en zien daarna wel of ze het wel zo leuk vinden. Niet druk om maken, asociaal is het zeker.
Vooral asociaal ten opzichte van een potentiële koper die nu misschien geen bezichtigingsplek heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skywalker27
Hier nog geen updates ook nog geen biedingen die verwacht de makelaar op maandagochtend. Deze kunnen wij ook niet zien maandag na 12 uur worden we gebeld. Ik ervaar wel meer stress dan met de vorige twee woningen die ik verkocht heb terwijl de markt toen nog niet over verhit was. Iedereen zegt maak je geen zorgen je raakt je huis wel kwijt. Maar ik ervaar het niet zo.

@Piet_Piraat7
Idd erg asociaal wij hadden er ook 1 die eerst zo genaamd de kijk dagen had verward dat is knap met move. En vervolgens op de 2e dag kwam ie niet omdat ie een ander huis had gekocht. Deze speelde dus gewoon een spelletje.

[ Voor 24% gewijzigd door Skywalker27 op 07-09-2024 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamhouse
@Skywalker27 je lijkt mij wel, ik dacht ook er komt geen enkel bod, uiteindelijk 8 biedingen en ben door iedereen uitgelachen. Hoop stress voor niets

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:56
Deze week in zee gegaan met een makelaar omgeving Tilburg. We hebben met 3 reguliere makelaars + makelaarsland contact gehad.
Meeste makelaars vroegen 1 of 1.25% maar na onderhandeling wilden ze het ook wel voor .85% courtage + opstartkosten verkopen.

Makelaarsland had geen makelaar beschikbaar om bezichtigingen te begeleiden.

Laatste bod van 2 makelaars was 7k vaste prijs Inc. opstartkosten. We hopen dat het huis voor minimaal 800k verkocht wordt.

Het grote ruimen kan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prophasis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:35
Skywalker27 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:57:
Hier nog geen updates ook nog geen biedingen die verwacht de makelaar op maandagochtend. Deze kunnen wij ook niet zien maandag na 12 uur worden we gebeld. Ik ervaar wel meer stress dan met de vorige twee woningen die ik verkocht heb terwijl de markt toen nog niet over verhit was. Iedereen zegt maak je geen zorgen je raakt je huis wel kwijt. Maar ik ervaar het niet zo.

@Piet_Piraat7
Idd erg asociaal wij hadden er ook 1 die eerst zo genaamd de kijk dagen had verward dat is knap met move. En vervolgens op de 2e dag kwam ie niet omdat ie een ander huis had gekocht. Deze speelde dus gewoon een spelletje.
Vandaag is de dag dus! Erg benieuwd, je houdt de tweakers hier in ieder geval goed mee in spanning. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:56
Skywalker27 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:57:
@Piet_Piraat7
Een deel is ook cultureel.

In een expatmarkt als Eindhoven gebeurt dit aan de lopende band: men komt niet, te vroeg, te laat, andere dag.

Verkoopmakelaars houden daar ook rekening mee. Uit land X, Y of Z zonder aankoopmakelaar krijgt een lagere plek in de rij bij het inplannen van bezichtigingen. De meest kansrijke met minste kans op gedoe bovenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:23
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:32:

Er loopt raar volk bij tussen de bezichtigers ja. In ons geval heeft het zelfs ook geld gekost.
Hadden een stel, welke volgens de makelaar betrouwbaar over kwamen.
Hadden een goed bod gedaan voor ons huis waar wij op in wilden gaan, kreeg de makelaar ze gewoon niet meer te pakken.
Bellen, mailen, appen etc. niets lukte om ze nog te pakken te krijgen. Na een paar dagen zijn we over gegaan naar de 2e optie, die hadden ondertussen een andere woning. Optie 3 was er op dat moment nog niet.
Uiteindelijk lager verkocht dan optie 2. Uiteindelijk nog wel prima verkocht, maar het proces heft daardoor wel een maand langer geduurd en ruim 10k minder opgebracht.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Skywalker27
Hij is verkocht mooie prijs de biedingen lagen wel dicht bij elkaar maar boven verwachting. Geen ontbindende voorwaarden. Whoohoo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:46
Zo dan ook even hier een berichtje. Sinds vorige week maandag staat ons huis op de site van de makelaar, en sinds dinsdag op Funda.

Het huis is nu 1300 keer bekeken op Funda, en er zijn 3 bezichtigingen gepland waarvan vandaag 2. De makelaar belde zojuist al, je raadt het al de 1e was een no show, en de tweede had al ergens een bod gedaan op een ander huis en ze hoorde vandaag of morgen of dit doorging.

Al met al krijg ik (zoals de meeste hier) al aardige buikpijn :-) Hopelijk is de bezichtiging van morgen een groter succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Ik voel hem van je het proces is zo gehaast en het verschil is ook dat je eerst wat moet kopen anders ben je dakloos. En vervolgens krijg je bij je hypotheekgesprek nog even de kosten van de overbrugging om de oren. Ja meer stress dan 5 jaar geleden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:46
Skywalker27 schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:38:
Ik voel hem van je het proces is zo gehaast en het verschil is ook dat je eerst wat moet kopen anders ben je dakloos. En vervolgens krijg je bij je hypotheek nog even de kosten van de overbrugging om de oren. Ja meer stress dan 5 jaar geleden.
Het vervelendste van alles vindt ik eigenlijk nu nog de standaard reactie van iedereen "Ach dat huis ben je zo kwijt! Het is helemaal af, en je kunt er zo in!"

Ach, het enige wat we nu kunnen doen is geduld hebben, en hopen dat er iemand interesse heeft! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Skywalker27 schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:07:
Hij is verkocht mooie prijs de biedingen lagen wel dicht bij elkaar maar boven verwachting. Geen ontbindende voorwaarden. Whoohoo
Wat fijn :) gefeliciteerd. Veel van de kijkers dus een bod neergelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Je hebt een DM

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik mag me hier ook melden.. het bord staat in de tuin, nu even afwachten hoe het gaat lopen. Spannend :)
We hebben een 2 onder 1 kap in het oosten vh land in de markt gezet.
Pagina: 1 ... 176 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.