We hebben een bod van € 540.000 op onze woning met vraagprijs € 500.000. Mijn hoop was € 525.000 dus daar ben ik erg blij mee. Natuurlijk ongeveer € 6.000 naar de makelaar, maar het bedrag is nu dusdanig hoog dat ik overweeg met de waarde boven de 5 (dus pak em beet 30k) iets mee te doen. Ik probeer alleen een tool te vinden online waarmee ik kan uitrekenen wat dat me kost. Ik kan wel uitrekenen wat mijn resthypotheek is met 30k meer of minder, maar wat doet het bijvoorbeeld met hypotheekrente aftrek (heb een hypotheek deel met 3,6% rente die ik er extra mee zou aflossen). Kent iemand zo'n tool? Wil uitrekenen of het de moeite waard is mijn studieschuld er mee af te lossen.
Gefeliciteerd! Wij gaan beginnen met de verkoop van onze woning.. volgende week foto’s.DennisCle schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:09:
We hebben een bod van € 540.000 op onze woning met vraagprijs € 500.000. Mijn hoop was € 525.000 dus daar ben ik erg blij mee. Natuurlijk ongeveer € 6.000 naar de makelaar, maar het bedrag is nu dusdanig hoog dat ik overweeg met de waarde boven de 5 (dus pak em beet 30k) iets mee te doen. Ik probeer alleen een tool te vinden online waarmee ik kan uitrekenen wat dat me kost. Ik kan wel uitrekenen wat mijn resthypotheek is met 30k meer of minder, maar wat doet het bijvoorbeeld met hypotheekrente aftrek (heb een hypotheek deel met 3,6% rente die ik er extra mee zou aflossen). Kent iemand zo'n tool? Wil uitrekenen of het de moeite waard is mijn studieschuld er mee af te lossen.
Ik herken alle opmerkingen hier nu al: ‘dat huis is af en heb je zo verkocht!’ Ja dat moeten we nog zien.
Onze hypotheekadviseur heeft aangegeven wat elke 10k meer overwaarde zou schelen bij aflossing. Dat is voor ons ongeveer 35 netto per maand.. misschien kan jouw hypotheekadviseur je dat vertellen?
Waarschijnlijk is je netto hypotheekrente dan ongeveer 3.60% - 36,93% = 2.27%.DennisCle schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:09:
DUO rente zal nu maximaal 2.50% zijn?
Ik ken je financiële plaatje uiteraard niet, maar het lijkt me dan interessanter om het bij Santander tegen 3.35% spaarrente te laten renderen.
Dit is wel een bierviltje berekening, zelf even narekenen
Op www.berekenhet.nl kun je dit berekenen, incl HRA.DennisCle schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:09:
Nou succes ben benieuwd hoeveel aan meldingen je krijgt. En sterkte met de stress alvast.
Gisteren zijn bij ons de foto's gemaakt, ik ben heel benieuwd, hopelijk komt ons huis eind volgende week te koop te staan.
Ik blijf het toch spannend vinden, ik verwacht ook niet dat het zo gaat als 2021 bij ons.
Ik zou blij zijn als dit weer (snel) voorbij is.
Ik blijf het toch spannend vinden, ik verwacht ook niet dat het zo gaat als 2021 bij ons.
Ik zou blij zijn als dit weer (snel) voorbij is.
Melden meer mensen zich hier, is het toeval of komen er meer (eindelijk) huizen op de markt?
Ik denk na de zomer een piek. Rest valt denk ik wel mee.El Capitan schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:11:
Melden meer mensen zich hier, is het toeval of komen er meer (eindelijk) huizen op de markt?
Hier in de omgeving duidelijk een piek vanaf zo’n 2 weken terug vergeleken met de drie maanden ervoor. In prijscategorie 400-500K is het aanbod wel ~4x hoger.El Capitan schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:11:
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Hier loopt morgen de deadline af voor biedingen. Ik vind het enorm spannend
volgens de makelaar komt het helemaal goed, bij beide kijkdagen waren kijkers erg enthousiast.
We hebben morgenavond maar alvast een oppas geregeld om uit eten te gaan. Maar of dat luxe wordt of de Febo hangt even af van het winnende bod.
We hebben morgenavond maar alvast een oppas geregeld om uit eten te gaan. Maar of dat luxe wordt of de Febo hangt even af van het winnende bod.
Zie in mijn omgeving (Westland) ook veel meer woningen ineens op de markt komenVidaR-9 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:33:
[...]
Hier in de omgeving duidelijk een piek vanaf zo’n 2 weken terug vergeleken met de drie maanden ervoor. In prijscategorie 400-500K is het aanbod wel ~4x hoger.
HAHAHHA ik zal voor je duimenPiet_Piraat7 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:35:
Hier loopt morgen de deadline af voor biedingen. Ik vind het enorm spannendvolgens de makelaar komt het helemaal goed, bij beide kijkdagen waren kijkers erg enthousiast.
Hier gaat de champagne pas open als alle termijnen / voorbehouden zijn verlopen.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:35:
Hier loopt morgen de deadline af voor biedingen. Ik vind het enorm spannendvolgens de makelaar komt het helemaal goed, bij beide kijkdagen waren kijkers erg enthousiast.
En terecht. Hier hadden we een bod geaccepteerd met financieel voorbehoud en een dag voor de deadline kregen we het bericht dat ze deze wilden/moesten verlengen.... Maar geaccepteerd want het is toch de kortste route naar een succesvolle verkoop. Wel gaat dit gelijk de eerste en laatste keer zijn dat we uitstel accepteren.
Ik voeg mezelf ook toe aan dit topic. Wij gaan vandaag foto's maken (poh wat kun je druk zijn met schoonmaken
) en hopelijk deze / volgende week de markt op. Karakteristieke vrijstaande bungalow met alles aanwezig op de begane vloer. De aanname is dat er een flinke doelgroep is die levensloopbestendig wil gaan wonen op dit moment.

Ook gehad, maar kwam door de bank van de kopers. Die kwam opeens met extra eisen op de proppen. Voor niemand leuk die fratsensirkeith schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:58:
En terecht. Hier hadden we een bod geaccepteerd met financieel voorbehoud en een dag voor de deadline kregen we het bericht dat ze deze wilden/moesten verlengen.... Maar geaccepteerd want het is toch de kortste route naar een succesvolle verkoop. Wel gaat dit gelijk de eerste en laatste keer zijn dat we uitstel accepteren.
Wij hebben met onze aankoop ook gehad, dat de bank steeds weer met stukken opvroeg... vooral eigen geld geeft veel vertraging. Je moet tegenwoordig elke eurocent kunnen verantwoorden.
Stel je laat het proces verlopen met bieden op inschrijving en meerdere biedingen liggen erg dicht bij elkaar. Mag je dat dan terug koppelen en mensen nog een kans geven hun bod te herzien/verhogen?
Dat gebeurt vaker. Volgens mij mag je prima aangeven aan partijen dat ze nog tot datum x hebben een nieuw bod in te dienen. Netjes is het niet, maar het mag.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:27:
Stel je laat het proces verlopen met bieden op inschrijving en meerdere biedingen liggen erg dicht bij elkaar. Mag je dat dan terug koppelen en mensen nog een kans geven hun bod te herzien/verhogen?
Volgens mij mag je alleen niet met specifieke bedragen gaan werken (dus tegen partij a zeggen dat b 300k heeft geboden etc..), maar correct me if i'm wrong.
Eens, maar na 10 weken voor de financiering rond te krijgen is voor mij de max wel bereikt.El Capitan schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:07:
[...]
Ook gehad, maar kwam door de bank van de kopers. Die kwam opeens met extra eisen op de proppen. Voor niemand leuk die fratsen
Helemaal niks mis met Febo!Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:35:
Gewoon ook naartoe gaan als er een 100k overboden wordt!
Ja werd ook bij mij gedaan toen ik een bod had uitgebracht. Ze zeiden, ja alle 3 hebben zitten jullie heel dicht bij elkaar. Dus we laten jullie ieder nog een bod uitbrengen. Mijne was toen "helaas" niet de winnende.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:27:
Niet erg, want 2 maanden later kocht ik in dezelfde straat een identieke huis voor 50k minder
Je hebt toen wel een nieuw bod uitgebracht, of had je zoiets van 'bekijk het maar'?kx22 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:13:
[...]
Ja werd ook bij mij gedaan toen ik een bod had uitgebracht. Ze zeiden, ja alle 3 hebben zitten jullie heel dicht bij elkaar. Dus we laten jullie ieder nog een bod uitbrengen. Mijne was toen "helaas" niet de winnende.
Niet erg, want 2 maanden later kocht ik in dezelfde straat een identieke huis voor 50k minder
Ja 20.000 hoger, maar achteraf voelde ik me ook niet lekker over. Een FOMO bod.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:15:
[...]
Je hebt toen wel een nieuw bod uitgebracht, of had je zoiets van 'bekijk het maar'?
De winnende partij had ruim 35k meer geboden dan over eerste bod. We praten hier over huizen van ongeveer 800k.
Wat ga je doen dan als ze straks nóg een weekje nodig hebben? Niet accepteren, en dan? Voor ontbinding hebben de kopers waarschijnlijk afwijzingen nodig, welke ze niet hebben. Ga je dan nog langer in onzekerheid zitten? Als ze het niet konden financieren had je die afwijzingen waarschijnlijk al lag gehad, dan ga je namelijk niet laten weten dat je een of twee weken extra nodig hebt.sirkeith schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:43:
[...]
Eens, maar na 10 weken voor de financiering rond te krijgen is voor mij de max wel bereikt.
Hierboven is het al genoemd, maar er kan vanalles zijn waardoor de bank extra documenten of tijd nodig heeft, ook als de kopers bv ZZP'ers oid zijn.
Ik ben benieuwd wat je strategie is.
Rail Away!
Als het goed is loopt je voorbehoud van financiering na een aantal weken af. Kans dat het voorbehoud er niet meer is na 10 weken is dan groot. Volgens mij mag je als verkoper dan toch ook op een gegeven moment zeggen, ik verleng het niet meer?Mad Marty schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:38:
[...]
Wat ga je doen dan als ze straks nóg een weekje nodig hebben? Niet accepteren, en dan? Voor ontbinding hebben de kopers waarschijnlijk afwijzingen nodig, welke ze niet hebben. Ga je dan nog langer in onzekerheid zitten? Als ze het niet konden financieren had je die afwijzingen waarschijnlijk al lag gehad, dan ga je namelijk niet laten weten dat je een of twee weken extra nodig hebt.
Hierboven is het al genoemd, maar er kan vanalles zijn waardoor de bank extra documenten of tijd nodig heeft, ook als de kopers bv ZZP'ers oid zijn.
Voorbehoud financiering is een voorbehoud voor de koper, niet voor de verkoper
Rail Away!
Als je al 10 weken wacht en ze vragen om een verlenging van 2 weken.Jobjl schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:59:
[...]
Als het goed is loopt je voorbehoud van financiering na een aantal weken af. Kans dat het voorbehoud er niet meer is na 10 weken is dan groot. Volgens mij mag je als verkoper dan toch ook op een gegeven moment zeggen, ik verleng het niet meer?
Neem jij dan het risico om alles af te ketsen? Dan heeft het hele grapje gewoon een paar maanden bij elkaar geduurd. Zoals al gezegd de banken stellen gewoon steeds meer vragen dan het standaard vragenlijstje die je eerst krijgt bij de hypotheker. Wat ook heel logisch is er zijn tegenwoordig zoveel inkomende geldstromen.
En de bank wil niet weer een boete krijgen vanuit de overheid.
Als je niet meewerkt aan verlenging van het voorbehoud van financiering, is de koper weer aan zet. Ze kunnen de koopovereenkomst ontbinden, maar niet zómaar. Want een beroep op datzelfde voorbehoud van financiering lijkt me ook lastig als er (blijkbaar) nog geen afwijzing ligt.
Beetje theoretisch geneuzel wellicht, maar ik ben ook benieuwd wat de kopers dan kunnen doen in zo'n geval. Volgens mij niet veel, behalve ontbinden met (eventuele) boete tot gevolg. Of het voorbehoud gewoon laten verlopen en niet ontbinden en dan de bank netjes afwachten. Als die groen licht geeft, kan het hele zwikje alsnog doorgaan natuurlijk.
Beetje theoretisch geneuzel wellicht, maar ik ben ook benieuwd wat de kopers dan kunnen doen in zo'n geval. Volgens mij niet veel, behalve ontbinden met (eventuele) boete tot gevolg. Of het voorbehoud gewoon laten verlopen en niet ontbinden en dan de bank netjes afwachten. Als die groen licht geeft, kan het hele zwikje alsnog doorgaan natuurlijk.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Het mag de naam strategie niet hebben, want er is geen strategie. Als verkoper zijnde wil ik gewoon dat de verkoop rond komt. Het vertrouwen hierin wordt echter steeds minder. Het begon al dat ik zélf de kopers moest vragen waarom er nog geen taxateur langs was geweest. De reden van hun kant was om "eventuele kosten te besparen".... Dat nodigt niet uit tot vertrouwen.Mad Marty schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:38:
[...]
Wat ga je doen dan als ze straks nóg een weekje nodig hebben? Niet accepteren, en dan? Voor ontbinding hebben de kopers waarschijnlijk afwijzingen nodig, welke ze niet hebben. Ga je dan nog langer in onzekerheid zitten? Als ze het niet konden financieren had je die afwijzingen waarschijnlijk al lag gehad, dan ga je namelijk niet laten weten dat je een of twee weken extra nodig hebt.
Tsja, het zijn meestal gewoon de omstandigheden die zich bij een bank ontwikkelen waarom er vertraging is in het proces van een financiering. Met de juiste mensen achter de tafel is zo'n beoordeling binnen 3-5dagen gewoon gedaan als alle papieren goed en wel binnen zijn, maarja, het is net vakantietijd geweest dus is de juiste persoon bij zo'n bank 4weken op vakantie gegaan (ivm bezuinigingen zijn de meeste/goede mensen weggejorist). Dan komt er een achterstand en alle papieren stapelen maar op, het zijn net ambtenaren...
Hier destijds hetzelfde in 2020, eigenlijk een no-brainer van een financiering wat 2maanden heeft geduurd (vanwege corona/thuiswerk periode waar kennelijk de banken nog niet helemaal zich in verdiept hadden).
• 04/04/2020 - Koopovereenkomst getekend, 1 juni passeren
• 07/04/2020 - Renteaanbod ontvangen
• 24/04/2020 - Bankgarantie afgegeven
• 25/05/2020 - Bericht naar verkopend makelaar en naar notaris dat passeerdatum niet haalbaar is vanwege corona-perikelen bij de hypotheekverstrekker, verzoek voor uitstel aan verkoper gedaan
• 29/05/2020 - Uitstel ontvangen van 2 weken
• 5/06/2020 - Definitief akkoord hypotheekverstrekker, stukken worden doorgestuurd naar notaris
• 9/06/2020 - Bericht van notaris dat alle gelden ontvangen zijn en passeren mogelijk is.
Hier destijds hetzelfde in 2020, eigenlijk een no-brainer van een financiering wat 2maanden heeft geduurd (vanwege corona/thuiswerk periode waar kennelijk de banken nog niet helemaal zich in verdiept hadden).
• 04/04/2020 - Koopovereenkomst getekend, 1 juni passeren
• 07/04/2020 - Renteaanbod ontvangen
• 24/04/2020 - Bankgarantie afgegeven
• 25/05/2020 - Bericht naar verkopend makelaar en naar notaris dat passeerdatum niet haalbaar is vanwege corona-perikelen bij de hypotheekverstrekker, verzoek voor uitstel aan verkoper gedaan
• 29/05/2020 - Uitstel ontvangen van 2 weken
• 5/06/2020 - Definitief akkoord hypotheekverstrekker, stukken worden doorgestuurd naar notaris
• 9/06/2020 - Bericht van notaris dat alle gelden ontvangen zijn en passeren mogelijk is.
Het mag, maar netjes is het niet. Als ik een potentiele koper zou dan dan zou je het iig wel kunnen vergeten dat ik uberhaupt je huis nog zou willen kopen.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:27:
Zoals al gezegd is het niet sjiek, maar het gebeurt wel. Ik zou dit wel alleen doen als deze situatie zich echt voordoet en je niet aan het bluffen bent met maar een bieder. Zal je net die ene principiële Tweaker treffen die er dan van af ziet. Mocht je er meerderen hebben met een soortgelijk bod dan kan je dat risico wel lopen. Ze kunnen hun bod wellicht ook interessanter maken door je meer tegemoet te komen richting de door jou gewenste overdrachtsdatum enz. Hoewel voor jou zakelijk is het moreel natuurlijk wel laakbaar als je een deadline opgeeft en je er niet aan houdt.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:27:Stel je laat het proces verlopen met bieden op inschrijving en meerdere biedingen liggen erg dicht bij elkaar. Mag je dat dan terug koppelen en mensen nog een kans geven hun bod te herzien/verhogen?
Zelf vind ik het niet sjiek, ik had ook niet echt een eindtermijn of bieden op inschrijving.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:27:
Ik heb alleen tegen de partij die mijn huis wilde kopen maar een lager bod had gedaan, gezegd dat ik hun het huis heel erg gunde, maar dat ik simpelweg een ander hoger bod had ontvangen. Hierbij hun wel de kans gegeven hun bod te verhogen, en als dat voldoende hoger zou zijn, zou ik het ze ook hebben gegund. Zelfs als het iets lager was dan het hoogste bod.
Geen bedragen genoemd, maar ze konden ook echt niet meer bieden. Als ze een voor mij acceptabel bod hadden gedaan, had ik ook tegen de andere kopers gezegd dat een ander het had gekregen. Ik wilde niet een biedspelletje opstarten.
Vandaag gebeld door de makelaar, van alle bezichtigingen hadden we toch nog 1 bod! En ook nog eens overboden met ca 4%. Verder ook geen andere voorwaarden. Aankomende vrijdag gaan we tekenen. Uiteraard is er dus ergens volgende week zekerheid, en laten we hopen dat het verder allemaal goed gaat aangezien we dit als enige bod hebben gekregenTribunus schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:56:
Wij hebben afgelopen vrijdag ook onze woning te koop gezet. Moet zo links en rechts wat aan gebeuren maar is wat ons betreft klaar om direct te betrekken.
Vrijdag rond 16:00 op Funda en uurtje later de makelaar gesproken dat ze een extra bezichtiging dag nodig hadden (stonden er al 4 gepland) dus dat was een goed begin! Helaas sinds vrijdag nog maar 1 of 2 extra geïnteresseerde. Woning is wel wat duurder gezien de ligging en de grootte maar toch valt het me wel een klein beetje tegen qua interesse tot nu toe.
Ben benieuwd of we hier ook biedingen uit gaan ontvangen!
Uiteindelijk kan ook maar gewoon 1 bieder het huis kopenTribunus schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:41:
[...]
Vandaag gebeld door de makelaar, van alle bezichtigingen hadden we toch nog 1 bod! En ook nog eens overboden met ca 4%. Verder ook geen andere voorwaarden. Aankomende vrijdag gaan we tekenen. Uiteraard is er dus ergens volgende week zekerheid, en laten we hopen dat het verder allemaal goed gaat aangezien we dit als enige bod hebben gekregen
Ik snap dat zo'n periode met voorbehouden onzeker maakt. Maar denk er aan dat de verkoop rond komt op de (afgesproken) datum van overdracht, hoe en wanneer de kopers hun financiering rond krijgen maakt in principe niks uit zolang dat voor de afgesproken datum is. Ze kunnen het voorbehoud ook laten verlopen zonder jou op de hoogte te stellen, zolang op de afgesproken datum de centen maar op de rekening van de notaris staan.sirkeith schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:33:
[...]
Het mag de naam strategie niet hebben, want er is geen strategie. Als verkoper zijnde wil ik gewoon dat de verkoop rond komt. Het vertrouwen hierin wordt echter steeds minder. Het begon al dat ik zélf de kopers moest vragen waarom er nog geen taxateur langs was geweest. De reden van hun kant was om "eventuele kosten te besparen".... Dat nodigt niet uit tot vertrouwen.
Als ze het voorbehoud hadden willen inroepen, dan hadden ze dat waarschijnlijk al gedaan. 99% van de kopers vraagt een verlenging als de financiering net niet rond is, maar er elk moment het akkoord van de bank kan komen.
Uiteraard is er een minieme kans dat je net een gek hebt die de boel loopt te flessen.
Rail Away!
Zo het avontuur is bijna ten einde hier Vrijdag gaan we tekenen. Passeren 2 Dec en 1 nov krijgen wij de sleutel van onze woning en dan kunnen we bezig en verhuizen.
Even allemaal duimen; einde middag loopt de deadline af hier
hopen op een mooi bod.
Update: gisteren zijn de foto's en video's gemaakt. Zelfs onze hond krijgt een kleine rol in de video :-D. Verwachting is dat er begin volgende week de markt op kunnen gaan. Begint nu toch wel wat spannender te worden.Marsmellow schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:04:
Ik voeg mezelf ook toe aan dit topic. Wij gaan vandaag foto's maken (poh wat kun je druk zijn met schoonmaken) en hopelijk deze / volgende week de markt op. Karakteristieke vrijstaande bungalow met alles aanwezig op de begane vloer. De aanname is dat er een flinke doelgroep is die levensloopbestendig wil gaan wonen op dit moment.
Niet iedereen is dol op honden. Zou voor m'n vriendin direct een afknapper zijn. Next..Marsmellow schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:55:
[...]
Update: gisteren zijn de foto's en video's gemaakt. Zelfs onze hond krijgt een kleine rol in de video :-D. Verwachting is dat er begin volgende week de markt op kunnen gaan. Begint nu toch wel wat spannender te worden.
Omdat een hond een kleine rol speelt in een presentatiefilmpje? BijzonderBlurk62 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:16:
[...]
Niet iedereen is dol op honden. Zou voor m'n vriendin direct een afknapper zijn. Next..
Mijn vrouw is dol op honden, Lets go!Blurk62 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:16:
[...]
Niet iedereen is dol op honden. Zou voor m'n vriendin direct een afknapper zijn. Next..
Even afwachten kan ook een zeehond zijn heBlurk62 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:16:
[...]
Normaliter staat die er niet bij op de lijst van zaken met een kruisje bij "blijft achter".Blurk62 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:16:
[...]
Ah, dan wordt het een ander verhaal, die zijn wel leukbie100 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:36:
[...]
Even afwachten kan ook een zeehond zijn he
Familieportretten worden wazig gemaakt op de Funda foto's, de kattenbak haal je weg. Ik hoef niet te weten welke huisdieren er allemaal rondlopen in het huis waar ik misschien in geïnteresseerd ben.
Klopt. Maar wij houden wel van risico nemen en leven graag op het randje. Een chihuahua in een promofilmpje past daar wel goed bijBlurk62 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:16:
[...]
Je had het toch over een hond?Marsmellow schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:01:
[...]
Klopt. Maar wij houden wel van risico nemen en leven graag op het randje. Een chihuahua in een promofilmpje past daar wel goed bij
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Vrij standaard op basis van bouwjaar om die clausule in te voegen.VidaR-9 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:59:
***members only***
Dat is waarschijnlijk ook het eerlijke verhaal, want je weet niet of bijvoorbeeld achter een kozijn of schouw asbesthoudend materiaal is gebruikt.
De makelaar zal dat desgewenst ook zo uitleggen aan de koper.
[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 11-09-2024 23:08 ]
Is dat zo? De algemene “het is verkopers niet bekend dat” ken ik, maar een extra clausule met “maar indien toch aanwezig is het voor risico koper” kende ik niet. Ook nooit een huis gekocht of verkocht van die bouwjaren.Rukapul schreef op woensdag 11 september 2024 @ 23:08:
[...]
Vrij standaard op basis van bouwjaar om die clausule in te voegen.
Dat is waarschijnlijk ook het eerlijke verhaal, want je weet niet of bijvoorbeeld achter een kozijn of schouw asbesthoudend materiaal is gebruikt.
Precies. Als koper heb ik in ons koopcontract ook zo’n clausule. Het huis is een paar jaar voor verkoop verbouwd dus eventuele asbest die toen gevonden is, is al verwijderd. Maar als ik ooit flink ga verbouwen laat ik het wel even goed onderzoeken voordat ik muren en dergelijke ga slopen.Rukapul schreef op woensdag 11 september 2024 @ 23:08:
[...]
Vrij standaard op basis van bouwjaar om die clausule in te voegen.
Wat is het bouwjaar van je woning dan? Dan kan ik zo snel niet terug vinden in het topic.VidaR-9 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 07:12:
[...]
Is dat zo? De algemene “het is verkopers niet bekend dat” ken ik, maar een extra clausule met “maar indien toch aanwezig is het voor risico koper” kende ik niet. Ook nooit een huis gekocht of verkocht van die bouwjaren.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
1979Inspired schreef op donderdag 12 september 2024 @ 07:44:
[...]
Wat is het bouwjaar van je woning dan? Dan kan ik zo snel niet terug vinden in het topic.
Precies. Bij de vorige woning uit 1973 bij het vervangen van kozijnen ook een paar verdachte zetstukken afgevoerd. Was er verder nog asbest bekend? Nee. Zou het kunnen? Ja. Zou dat laatste waarschijnlijk risico of kosten betekenen? Waarschijnlijk niet.Tk55 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 07:42:
[...]
Precies. Als koper heb ik in ons koopcontract ook zo’n clausule. Het huis is een paar jaar voor verkoop verbouwd dus eventuele asbest die toen gevonden is, is al verwijderd. Maar als ik ooit flink ga verbouwen laat ik het wel even goed onderzoeken voordat ik muren en dergelijke ga slopen.
Meestal is het niet zo dramatisch qua sanering als er wel ergens asbest zit. De kunst is om in te schatten wanneer er mogelijk een daadwerkelijk risico of saneringskosten kan optreden. Dat hangt vaak samen met bouwjaar en -aard.
Is gewoon een standaard clausule bij alle woningen tm 1980 (volgens mij). Tot 1980 is er tijdens de bouw mogelijk asbest materiaal gebruikt. Hoogstwaarschijnlijk staat er in je eigen toenmalige koopcontract een soortgelijke clausule voor deze woning. Je was er niet bij tijdens de bouw dus weet je ook niet of er asbest in is verwerkt.
Overigens is het vrij normaal dat er EERST een concept koopovereenkomst naar jouw als verkoper gestuurd wordt die je vervolgens controleert en als alles goed is het pas dan naar de koper toegaat.
[ Voor 18% gewijzigd door Enforcer op 12-09-2024 08:01 ]
Oké bedankt allen. Goed om te weten dat het redelijk gebruikelijk is voor deze bouwjaren. Bij kozijnen en gevelbekleding vervangen niets tegengekomen (verder volgens mij nooit wat verbouwd); maar kan altijd waar we geen weet van hebben, dus daarom deze clausule. Duidelijk nu.
[ Voor 8% gewijzigd door VidaR-9 op 12-09-2024 08:14 ]
Gisteren verliep de deadline hier voor de biedingen van ons huis. Het resultaat had ik nooit durven hopen. Om even specifieke bedragen te vermijden; er is tussen de 10 en 20 procent overboden. Wat in deze regio absoluut niet gebruikelijk is, maar we zijn enorm blij.
Hoe oud is je woning, want vlgs mij is dat een standaard clausule voor wat oudere woningen, ik had het er ook in staan (jaren 60)
Edit:er was al gereageerd
Edit:er was al gereageerd
[ Voor 10% gewijzigd door screamhouse op 12-09-2024 08:11 ]
Gefeliciteerd!! In wat voor prijsklasse zit je woning? En welke regio?Piet_Piraat7 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:04:
Gisteren verliep de deadline hier voor de biedingen van ons huis. Het resultaat had ik nooit durven hopen. Om even specifieke bedragen te vermijden; er is tussen de 10 en 20 procent overboden. Wat in deze regio absoluut niet gebruikelijk is, maar we zijn enorm blij.
Ik stuur je de Funda link even privéProphasis schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:49:
[...]
Gefeliciteerd!! In wat voor prijsklasse zit je woning? En welke regio?
ik ben ook wel benieuwd, regio achterhoek / twente hierPiet_Piraat7 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:00:
[...]
Ik stuur je de Funda link even privé
Gefeliciteerd overigens!
Dat doen ze bij alle woningen standaard van voor 1994VidaR-9 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:59:
***members only***
@Piet_Piraat7 gefeliciteerd kerel
[ Voor 9% gewijzigd door Skywalker27 op 12-09-2024 09:33 ]
Hier zijn gisteren de foto's gemaakt door een meneer van Zibber. We hebben de afgelopen maanden kei-hard gewerkt om alle troep die we in 19 jaar hadden verzameld te sorteren en naar de stort of naar de opslag te brengen. Alle adviezen van de makelaar over de presentatie hebben we opgevolgd -- een hoop werk (we zijn behoorlijk gesloopt nu) maar we willen ons huis zo optimaal mogelijk presenteren. We hebben een behoorlijk gat in onze begroting voor de renovatie van ons nieuwe huis, dus als we meer kijkers trekken is dat alleen maar beter. Het foto's maken was ook zo gebeurd omdat alles piekfijn in orde was.
De man van Zibber kwam ook de plattgronden maken. Ik had verwacht dat hij met zo'n laser-afstandmeter aan de slag zou gaan, maar hij had een 3D scanner waarmee hij even door het hele huis liep. Hij liet het even zien op z'n telefoon: je zag gewoon een 3D model van het huis opgebouwd worden. Cool spul!
Het plan is om zaterdag op Funda te gaan, en dan de bezichtigingen vanaf volgende week vrijdag -- dan zijn wij een weekje op vakantie dus dan is er ook niemand om tussendoor rommel te maken en kan de makelaar gewoon z'n gang gaan.
De man van Zibber kwam ook de plattgronden maken. Ik had verwacht dat hij met zo'n laser-afstandmeter aan de slag zou gaan, maar hij had een 3D scanner waarmee hij even door het hele huis liep. Hij liet het even zien op z'n telefoon: je zag gewoon een 3D model van het huis opgebouwd worden. Cool spul!
Het plan is om zaterdag op Funda te gaan, en dan de bezichtigingen vanaf volgende week vrijdag -- dan zijn wij een weekje op vakantie dus dan is er ook niemand om tussendoor rommel te maken en kan de makelaar gewoon z'n gang gaan.
Wow, fantastisch! Gefeliciteerd!Piet_Piraat7 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:04:
Super! Ik hoop dat er naast hoog ook gunstig met de voorwaarden is geboden!Piet_Piraat7 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:04:
Hier gisteren hetzelfde verhaal. Geloof dat het inmeten nu met Lidar techniek gebeurt. Ik zat zelf in een conferencecall terwijl de meneer van Zibber zijn apparaatje even om de hoek stak om de boel op te meten. Zelfde verbazing hadden wij met de 360 graden foto's, dat was ook een simpel rondje om het huis lopen en klaar.fub schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:51:
Hier zijn gisteren de foto's gemaakt door een meneer van Zibber. We hebben de afgelopen maanden kei-hard gewerkt om alle troep die we in 19 jaar hadden verzameld te sorteren en naar de stort of naar de opslag te brengen. Alle adviezen van de makelaar over de presentatie hebben we opgevolgd -- een hoop werk (we zijn behoorlijk gesloopt nu) maar we willen ons huis zo optimaal mogelijk presenteren. We hebben een behoorlijk gat in onze begroting voor de renovatie van ons nieuwe huis, dus als we meer kijkers trekken is dat alleen maar beter. Het foto's maken was ook zo gebeurd omdat alles piekfijn in orde was.
Zeker. Stond er van te kijken dat geen enkele van de biedingen een voorbehoud van bouwtechnische keuring had opgenomen. Het is een oud huis, ik had dat toch wel gedaan maar misschien zijn tijden echt veranderd.Marsmellow schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:46:
[...]
Super! Ik hoop dat er naast hoog ook gunstig met de voorwaarden is geboden!
Is wat ik van de makelaar begreep echt dit moment in de markt, mensen willen graag en zijn geneigd om concessies op de voorwaarden te doen om zichzelf bij kopers in de kijker te spelen.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:49:
[...]
Zeker. Stond er van te kijken dat geen enkele van de biedingen een voorbehoud van bouwtechnische keuring had opgenomen. Het is een oud huis, ik had dat toch wel gedaan maar misschien zijn tijden echt veranderd.
Overigens hoorde ik gisteren iets bijzonders. Kopers die in de bedenktijd de taxatie op de woning gepland kregen en vervolgens opnieuw o.b.v. de taxatie een kleine onderhandeling in probeerde te gaan. Had ik nog niet eerder gehoord.
Dan ben ik benieuwd naar het volgende als woningzoekende:Piet_Piraat7 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:49:
[...]
Zeker. Stond er van te kijken dat geen enkele van de biedingen een voorbehoud van bouwtechnische keuring had opgenomen. Het is een oud huis, ik had dat toch wel gedaan maar misschien zijn tijden echt veranderd.
Had jij het hogere bod geweigerd als een lager bod geen voorbehoud van bouwtechnische keuring had aangegeven?
Ik had geen enkel bod met voorbehoud van bouwtechnische keuring. Maar zowel bij voorbehoud van bouwtechnische keuring als voorbehoud van financiering zou het verschil bij mij zeker niet groter moeten zijn dan € 5000 om een lager bod te overwegen.Clubbers schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:19:
[...]
Dan ben ik benieuwd naar het volgende als woningzoekende:
Had jij het hogere bod geweigerd als een lager bod geen voorbehoud van bouwtechnische keuring had aangegeven?
Wij hebben 4 jaar geleden een lager bod zonder voorbehoud geaccepteerd. Niet zozeer omdat er wat met de woning was maar bij de andere bieding heb je dan gevoelsmatig geen tussenstap meer.Clubbers schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:19:
[...]
Wij zijn vandaag Funda op gegaan! Men, toch spannend allemaal… Amsterdam, prijsklasse 750k-1m.
Ligt aan het verschil in euro’s.Clubbers schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:19:
[...]
Maar als het allemaal bij elkaar ligt zou ik het wel weten.
Iets lager bod zonder keuring.
Zelf gehad bij het kopen:
Bij mij werd ook iets lager bod geaccepteerd.
Verschil was ca: 20.000 euro.
Ik had voorbehoud voor 50% woning waarde andere helft uit verkoop oude woning.
Persoon die 20.000 euro hoger zat maakte volledige voorbehoud.
Maar dat zou de bank nooit gefinancierd hebben want het zat teveel boven taxatie waarde.
Dus mijn lagere bod had betere voorwaarden.
[ Voor 31% gewijzigd door joke_name op 13-09-2024 05:57 ]
Vanacht is de wettelijke bedenktijd verlopen. Huis staat nu als 'verkocht onder voorbehoud'. Zojuist is de inspecteur langsgeweest, maar die vroeg zich echt af wat ie kwam doen. Het huis is uit 2016 en er was ook niks op of aan te merken. Dus die voorwaarden zit wel goed. Nu nog wachten tot 25 oktober; dan verloopt de financiele voorwaarden.
Zelf heb ik gisteren een aankoopmakelaar (in Nijmegen) opdracht gegeven voor het zoeken van een appartement in Nijmegen. Ben heel erg benieuwd hoe vlot dat gaat. Hij had er alle vertrouwen in. Vooral omdat ik zoveel eigen vermogen meeneem door de verkoop van mijn huidige woning.
Zelf heb ik gisteren een aankoopmakelaar (in Nijmegen) opdracht gegeven voor het zoeken van een appartement in Nijmegen. Ben heel erg benieuwd hoe vlot dat gaat. Hij had er alle vertrouwen in. Vooral omdat ik zoveel eigen vermogen meeneem door de verkoop van mijn huidige woning.
Signature van nature
Mogen we weten wat de inspecteur allemaal heeft doorgelopen/doorgenomen met je? Een pagina terug wordt er van alles geroepen over bouwfouten e.d. maar zo'n inspecteur gaat echt niet heel je huis overhoop halen en doet alles gewoon "op zicht"Sircuri schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:26:
Vanacht is de wettelijke bedenktijd verlopen. Huis staat nu als 'verkocht onder voorbehoud'. Zojuist is de inspecteur langsgeweest, maar die vroeg zich echt af wat ie kwam doen. Het huis is uit 2016 en er was ook niks op of aan te merken. Dus die voorwaarden zit wel goed. Nu nog wachten tot 25 oktober; dan verloopt de financiele voorwaarden.
Inderdaad is alles op zicht. Overal foto's van gemaakt (CV, Warmtepomp, omvormer zonnepanelen). Aardlek werking getest op elke kamer in huis. Staat binnenmuren bekeken (nieuwbouwhuis, dus scheuren in de hechting tussen binnenmuren en dragende muren). Staat van schuine dak zolder. Vochtmeting badkamer. Alle ramen (kiep/kantel) open en dichtgedaan. Foto's gemaakt van meterkast. Gerammeld aan de gas en waterleiding in de meterkast (zit alles vast?). Kranen open en dicht doen (controle of waterleidingen goed vastzitten). Controle aardedraad tussen badkamer wastafel kraan en vloer. Buitenschilder werk. Dak van garage. Dak van huis zelf. Ramen en glas controle (HR+ plus glas).Enforcer schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:39:
[...]
Mogen we weten wat de inspecteur allemaal heeft doorgelopen/doorgenomen met je? Een pagina terug wordt er van alles geroepen over bouwfouten e.d. maar zo'n inspecteur gaat echt niet heel je huis overhoop halen en doet alles gewoon "op zicht"
Dat was het geloof ik wel een beetje.
Ik denk dat zaken als bouwfouten pas bekeken worden als uit ervaring blijkt dat een bepaalde wijk of bouwproject in het verleden problemen heeft gehad. Deze man kende de wijk ook en wist van geen problemen met de bouw.
Signature van nature
Eigenlijk ook wel gek: over zaken gen gunste van de koper kan wel gespeculeerd en onderhandeld worden (lager bieden dan vraagprijs, bepaalde eisen stellen / voorbehoud XYZ) maar een tweede biedingsronde is niet sjiek.Hielko schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:39:
[...]
Het mag, maar netjes is het niet. Als ik een potentiele koper zou dan dan zou je het iig wel kunnen vergeten dat ik uberhaupt je huis nog zou willen kopen.
Dat is helemaal niet gek, dan moet je dat als koper van te voren communiceren en niet eerst vragen om een finaal bod met deadline en daarna iets anders doen.YKla schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 06:59:
[...]
Eigenlijk ook wel gek: over zaken gen gunste van de koper kan wel gespeculeerd en onderhandeld worden (lager bieden dan vraagprijs, bepaalde eisen stellen / voorbehoud XYZ) maar een tweede biedingsronde is niet sjiek.
Hoezo niet sjiek? Ik zou het als koper prima vinden om nog een 2e kans te krijgen voor een woning die je (net) misloopt.YKla schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 06:59:
[...]
Eigenlijk ook wel gek: over zaken gen gunste van de koper kan wel gespeculeerd en onderhandeld worden (lager bieden dan vraagprijs, bepaalde eisen stellen / voorbehoud XYZ) maar een tweede biedingsronde is niet sjiek.
Zoals deze mensen https://www.ad.nl/wonen/o...-extra-inleggen~a27f130f/
Zelf bij verkoop niet gedaan, de hoogste 3 biedingen lagen dicht bij elkaar (ca 20k verschil bij ~900k) en de hoogste bieder bood zonder voorbehoud. De makelaar stelde het wel voor.
Er had wellicht meer ingezeten maar dan hadden we het risico op een bod zonder voorbehoud, dat woog toen erg zwaar mee gezien de (over)waarde en zonder risico de overbrugging af te sluiten.
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 14-09-2024 14:03 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Donderdag op Funda gegaan. Inmiddels staat de teller op 2200 views, 80 likes en 16 bezichtigingen. Hopelijk dat een deel van de geïnteresseerden het weekend gebruikt om er over na te denken en zich na het weekend meldt voor een bezichtiging. Het blijft spannend, maar we hebben goede hoop.Catorce schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:51:
Wij zijn vandaag Funda op gegaan! Men, toch spannend allemaal… Amsterdam, prijsklasse 750k-1m.
Ikzelf houd deze topic ook al even in de gaten. Goed om jullie ervaringen te lezen; dit heeft me zeker geholpen om voorbereid het gesprek met de makelaar aan te gaan.
Inmiddels is onze woning donderdag verspreid onder het zoekersbestand van de makelaar, vrijdag online op Leef Twente en vanochtend op Funda gekomen (nu 17 likes; cool om die statistieken te zien). Tot nu toe 10 bezichtigingen gepland staan. Zeer benieuwd hoeveel daar morgen bij gaan komen.
Inmiddels is onze woning donderdag verspreid onder het zoekersbestand van de makelaar, vrijdag online op Leef Twente en vanochtend op Funda gekomen (nu 17 likes; cool om die statistieken te zien). Tot nu toe 10 bezichtigingen gepland staan. Zeer benieuwd hoeveel daar morgen bij gaan komen.
Wat duren de dagen lang als je een mooi bod hebt gehad maar nog geen handtekening ergens onder hebt kunnen zetten. Ik wil zsm een krabbel zetten en dat die 3 dagen bedenktijd verlopen
Leef Twente dan kom je bij mij uit de buurt. Twenterand?WbernardoW schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:47:
Ikzelf houd deze topic ook al even in de gaten. Goed om jullie ervaringen te lezen; dit heeft me zeker geholpen om voorbereid het gesprek met de makelaar aan te gaan.
@Piet_Piraat7 Woensdag 23.59 loopt hier de tijd af.
[ Voor 4% gewijzigd door Skywalker27 op 16-09-2024 09:05 ]
Inmiddels is het probleem opgelost... Er is nog een bod gekomen van 295.000 euro, waardoor het gat nog maar 9.000 euro zou zijn. We hadden al een heel plan opgezet met de verkoop van de auto, maar dat bleek uiteindelijk niet nodig te zijn.JanHenk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:33:
[...]
Zou je hier ook de voortgang willen posten van dit dossier, ter leering ende vermaeck?
De hypotheekadviseur was even vergeten te melden dat er nog 17.000 euro vrij zou komen van de oude spaarhypotheek.. Was ook nergens terug te vinden in de offertes en mails die we hadden gekregen. Ook bij de verschillende eerdere telefoontjes heeft hij het er niet over gehad en moesten we het maar uitzoeken.
Misschien hadden we dit zelf moeten zien en weten, maar dit is toch ook wel iets waarom je naar zo iemand toegaat. Het is nou niet zo dat wij dit dagelijks doen..
Dus uiteindelijk bod geaccepteerd en vandaag krijgt hij de sleutel van het nieuwe huis.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Eerlijk gezegd schoot dat destijds al even door mijn hoofd, anders kon ik me niet voorstellen dat de ING die hypotheekofferte zou uitbrengen. Dan sluit het plaatje wel (edoch maar net).M@cer schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:34:
[...]
De hypotheekadviseur was even vergeten te melden dat er nog 17.000 euro vrij zou komen van de oude spaarhypotheek.. Was ook nergens terug te vinden in de offertes en mails die we hadden gekregen. Ook bij de verschillende eerdere telefoontjes heeft hij het er niet over gehad en moesten we het maar uitzoeken.
Mooi dat het nog goed is afgelopen en bedankt voor de update!
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Wij zijn sinds zaterdag online gekomen op Funda. Mensen die vaak bij ons over de vloer zijn geweest, zeggen dat ze het haast niet herkennen omdat het zo leeg en opgeruimd is, mensen die het voor het eerst zien vinden het mooi licht en ruim...
Vanaf vrijdag zijn de bezichtigingen mogelijk, want wij zijn dan op vakantie. Iedereen om ons heen roept dat we ons huis vast wel snel verkocht krijgen, maar dat moet dan nog maar wel eventjes gebeuren... Ik vind het toch wel spannend.
Vanaf vrijdag zijn de bezichtigingen mogelijk, want wij zijn dan op vakantie. Iedereen om ons heen roept dat we ons huis vast wel snel verkocht krijgen, maar dat moet dan nog maar wel eventjes gebeuren... Ik vind het toch wel spannend.
Kleine update: gaat hard, ook na het weekend. Inmiddels 29 bezichtigingen ingepland van woensdag tm vrijdag. Weer lijkt super te worden, dus ook dat zit mee. Fingers crossedCatorce schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:53:
[...]
Donderdag op Funda gegaan. Inmiddels staat de teller op 2200 views, 80 likes en 16 bezichtigingen. Hopelijk dat een deel van de geïnteresseerden het weekend gebruikt om er over na te denken en zich na het weekend meldt voor een bezichtiging. Het blijft spannend, maar we hebben goede hoop.
Dat klinkt goed, lekker aantal ook. Je hebt er gelukkig maar 1 nodig met het juiste bod.Catorce schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:44:
[...]
Kleine update: gaat hard, ook na het weekend. Inmiddels 29 bezichtigingen ingepland van woensdag tm vrijdag. Weer lijkt super te worden, dus ook dat zit mee. Fingers crossed
Ik weet niet hoe dat in de rest van Nederland is, in Almere is het normaal om niet te komen opdagen bij je geplande bezichtiging.
Tijdens onze vakantie, eind Augustus, hadden we over drie dagen in totaal 18 bezichtigingen laten plannen door de verkoopmakelaar, uiteindelijk waren er maar 11 daadwerkelijk komen opdagen.
Een enkeling belde een paar minuten voor de bezichtiging af, het grootste deel heeft nooit wat laten horen.
Maargoed, uiteindelijk is het voor ons helemaal goed gekomen.
Ik snap het wel, het besef dat je misschien in Almere gaat wonen kan toch best voor angstzweet zorgenTung-pi schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:57:
[...]
Ik weet niet hoe dat in de rest van Nederland is, in Almere is het normaal om niet te komen opdagen bij je geplande bezichtiging.
Zo, dat is wel echt een flink percentage no show! Ik heb echt geen idee hoe dat in Amsterdam is, ik heb ergens het idee dat het daar zo’n gekte is en er zo veel mensen op zoek zijn naar een woning dat een no show ongebruikelijk is? Althans, een flink percentage no shows. Zodra ik einde week meer weet van de makelaar zet ik het hier lering en vermaak ook wel even op.Tung-pi schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:57:
[...]
Dat klinkt goed, lekker aantal ook. Je hebt er gelukkig maar 1 nodig met het juiste bod.
Tijdens onze vakantie, eind Augustus, hadden we over drie dagen in totaal 18 bezichtigingen laten plannen door de verkoopmakelaar, uiteindelijk waren er maar 11 daadwerkelijk komen opdagen.
Een enkeling belde een paar minuten voor de bezichtiging af, het grootste deel heeft nooit wat laten horen.
Maargoed, uiteindelijk is het voor ons helemaal goed gekomen.
Hier ook meegemaakt (Veluwe). Weliswaar minder no-shows maar veel annuleringen na een initiële aanmelding. Op het moment dat de woning aan de klanten van de verkoopmakelaar werd aangeboden ging het aantal bezichtigingsaanvragen door het dak. Idem zo toen de woning net op Funda kwam. De dagen erna vielen er zo'n tien tussenuit die zich toch hadden teruggetrokken. Eerst FOMO en aanmelden en daarna pas echt goed kijken en afwegen vermoed ik. Maar meld je dan gewoon netjes af.Catorce schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:26:
[...]
Zo, dat is wel echt een flink percentage no show! Ik heb echt geen idee hoe dat in Amsterdam is, ik heb ergens het idee dat het daar zo’n gekte is en er zo veel mensen op zoek zijn naar een woning dat een no show ongebruikelijk is? Althans, een flink percentage no shows. Zodra ik einde week meer weet van de makelaar zet ik het hier lering en vermaak ook wel even op.
[quote]Skywalker27 schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:04:
[...]
Leef Twente dan kom je bij mij uit de buurt. Twenterand?
Nope, precies aan de andere kant van de regio, zuid-westelijk gelegen.
Vanochtend liep het nog niet zo rap maar uiteindelijk aan het eind vd middag nog 4 bezichtigingen bijgekomen, waardoor de teller nu op 18 staat. Erg content mee. Komende maandag de eerste 6 bezichtigingen; toch wel spannend!
[...]
Leef Twente dan kom je bij mij uit de buurt. Twenterand?
Nope, precies aan de andere kant van de regio, zuid-westelijk gelegen.
Vanochtend liep het nog niet zo rap maar uiteindelijk aan het eind vd middag nog 4 bezichtigingen bijgekomen, waardoor de teller nu op 18 staat. Erg content mee. Komende maandag de eerste 6 bezichtigingen; toch wel spannend!
Nog altijd geen akkoord van de kopers op concept koopovereenkomst. Ik weet dat ik ongeduldig ben maar die onzekerheid is echt vervelend. Zo'n document heb je toch zo doorgelezen en akkoord op gegeven?
Dat was bij ons destijds ook, vond dat ook vrij irritant. Heb toen de makelaar laten bellen met hun aankoopmakelaar met de boodschap dat zijn cliënt (ik dus) loopt te duwen en al naar het tweede bod kijkt. Toen was het zo gepiept.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:43:
Nog altijd geen akkoord van de kopers op concept koopovereenkomst. Ik weet dat ik ongeduldig ben maar die onzekerheid is echt vervelend. Zo'n document heb je toch zo doorgelezen en akkoord op gegeven?
Je hebt natuurlijk kans dat ze tijd rekken omdat ze iets anders afwachten.
@THM0 de makelaar zou er gisteren achteraan gaan. Ik hoop dat ze er gisteravond nog even naar hebben gekeken en vandaag akkoord geven
Tijdrekken kan inderdaad, of wellicht zijn ze bezig met het zoeken naar iemand die de bouwkundige keuring kan doen.THM0 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:46:
[...]
Je hebt natuurlijk kans dat ze tijd rekken omdat ze iets anders afwachten.
Ik heb het van beide kanten meegemaakt, bij de aankoop van ons huis waren er wat onduidelijkheden die ik zwart op wit wilde van de verkoopmakelaar. Ik weet niet of hij dat allemaal aan zijn client heeft doorgespeeld.
Aan de andere kant, bij de verkoop van onze woning namen die mensen ruim de tijd om dat ding te ondertekenen.
Ik denk niet dat mensen in deze tijd een woning snel laten klappen, maar wellicht denk ik daarin te simpel of gemakkelijk.
@Tung-pi ik hoop ook van niet. Ze hebben een aankoopmakelaar, ze hebben een motivatiebrief geschreven hoe leuk ze het huis vonden. Het zou vreemd zijn om het nu te laten klappen. Bouwtechnische keuring hebben ze trouwens niet opgenomen in de voorbehoud. Maar goed dan denk ik; lees dat ding gewoon even door, dan kan de echte overeenkomst opgesteld worden en kan iedereen een krabbel zetten.
Ik zit even te kijken maar donderdag heb je een bod geaccepteerd? Nog geen week geleden? Ik snap dat je ongeduldig bent maar niet iedereen 'leest even een document door', sommige mensen willen goed begrijpen waar ze mee akkoord gaan. Misschien laten ze nog iemand anders kijken enzo.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:43:
Wie weet willen ze nog wat wijzigen, ben je zo weer een paar dagen verder.
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.