Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 232 233 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:02

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

The Wizard schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:36:
Kom op zeg, wat een hoop veronderstellingen. Het is een all-electric huis met vloerverwarming als bijverwarming voor in de winter (puur voor comfort). Zit hier op 5000 kWh jaarlijks verbruik (zonder teruglevering of direct verbruik).

Tuurlijk heb ik een verkoopmakelaar.

Er is helemaal geen tocht, kwestie van afstellen. Airco's zijn gekocht als primaire verwarmingsbron, niet voor koeling, dat is een bijzaak. Gas is hier al lang afgesloten/weg. Maar hiermee is een einde aan deze discussie.
100% mee eens, wij hadden de airco als tussen oplossing geinstalleerd om te verwarmen,om uiteindelijk de stadsverwarming af te sluiten en een lucht/water wp te plaatsen voor de vloerverwarming.

Uiteindelijk vonden wij de airco dermate comfortabel dat die lucht/water wp er nooit is gekomen. De stadsverwarming is wel afgesloten en de vloerverwarming doet het ook niet meer. Dat zegt genoeg denk ik zo :).

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• kegeltje26
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:17
ducoquelicot schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:42:
Helaas, geen biedingen gekregen. We hebben afgesproken met de makelaar dat we in ieder geval tot eind volgende week nog online blijven staan, ze gaan ook nog een push doen op hun socials, om te zien of dat iets oplevert.

Voor mezelf wel besloten dat als er tegen die tijd geen extra bezichtigingen meer gepland zijn, het mij verstandiger lijkt om een paar weken van Funda af te gaan, in plaats van eindeloos online te blijven staan. Makelaar gaf aan dat ze dat normaal gesproken pas na 6-8 weken overwegen, maar dat leek mij een beetje lang.
Hier ook niet na 4 weken online.

Met onze makelaar afgesproken ons huis voor een verlaagde prijs opnieuw op Funda te zetten (4,35 ton), we mogen dan ook nieuwe foto's er extra bij zetten en we gaan mee doen met de NVM Open Huizen dag.

Als dat geen extra bezichtigingen oplevert weet ik ook niet wat we nog moeten doen...

• Denizli
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-10 09:22
bij ons al > 5 bezichtigingen en sommigen 2 x maar nul biedingen. Woning staat al weken te koop. >750.000 segment.

[ Voor 8% gewijzigd door Denizli op 17-09-2026 22:16 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:14
revolution-nl schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:55:
Uiteindelijk vonden wij de airco dermate comfortabel dat die lucht/water wp er nooit is gekomen. De stadsverwarming is wel afgesloten en de vloerverwarming doet het ook niet meer. Dat zegt genoeg denk ik zo :).
De vraag (in dit topic) is niet of het voor jou werkt maar wat de ervaring is bij het verkopen van een dergelijke woning.

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:50
kegeltje26 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:27:
[...]

Hier ook niet na 4 weken online.

Met onze makelaar afgesproken ons huis voor een verlaagde prijs opnieuw op Funda te zetten (4,35 ton), we mogen dan ook nieuwe foto's er extra bij zetten en we gaan mee doen met de NVM Open Huizen dag.

Als dat geen extra bezichtigingen oplevert weet ik ook niet wat we nog moeten doen...
Misschien dat we het dan ook nog wel een weekje extra erop laten staan om te zien of we met de Open Huizendag nog bezichtigingen krijgen. Maar dat zal ik dan nog wel even bespreken met de makelaar tzt.

Er is voor zover ik kan zien niets mis met ons huis, ik heb ook niets in die hoedanigheid van de makelaar teruggekregen. Dus ik zit in hetzelfde als jij: weet niet zo goed wat we verder nog zouden kunnen doen.

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-10 14:04
ducoquelicot schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:39:
[...]

Misschien dat we het dan ook nog wel een weekje extra erop laten staan om te zien of we met de Open Huizendag nog bezichtigingen krijgen. Maar dat zal ik dan nog wel even bespreken met de makelaar tzt.

Er is voor zover ik kan zien niets mis met ons huis, ik heb ook niets in die hoedanigheid van de makelaar teruggekregen. Dus ik zit in hetzelfde als jij: weet niet zo goed wat we verder nog zouden kunnen doen.
Wij gaan maandag met de makelaar de strategie bespreken. Dan ruim 4 weken online met maar 1 bezichtiging. Vorige keer had de makelaar geen idee waarom het niet liep. Dat zal nu niet anders zijn denk ik. Weet daarom ook niet of een verlaging van de vraagprijs wel gaat werken. Ben me daarom maar aan het verdiepen in dubbele woonlasten en een woning tijdelijk verhuren en daar worden we bepaald niet vrolijk van.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:07

Stufferdt

doet ook maar wat.

Al vaker aangegeven laatste 2 weken, hier in de regio
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
lijkt de stroom met gegadigden ook op te drogen. Max 2 bezichtigingen op een middenwoning die vorig jaar nog 15 kijkers trok is niet ongewoon blijkbaar.

Ter illustratie: 100 huizen te koop in ons dorp, 29 in enigzins hetzelfde segment en 7 in onze wijk.

😀😀😀

• kegeltje26
Vak127 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:10:
[...]

Wij gaan maandag met de makelaar de strategie bespreken. Dan ruim 4 weken online met maar 1 bezichtiging. Vorige keer had de makelaar geen idee waarom het niet liep. Dat zal nu niet anders zijn denk ik. Weet daarom ook niet of een verlaging van de vraagprijs wel gaat werken. Ben me daarom maar aan het verdiepen in dubbele woonlasten en een woning tijdelijk verhuren en daar worden we bepaald niet vrolijk van.
Andere foto's kan soms helpen, maar dat is vooral bij ons omdat de door de VVE georganiseerde renovatie richting einde loopt en we zichtbaar verbetering zien. We hopen dat potentiële kopers daar ook meer door worden aan getrokken.

Indien jullie in de tussentijd ook wat hebben veranderd kan het winst opleveren. Ook als jullie inmiddels het te verkopen huis hebben verlaten, dan kan soms foto's van een opgeruimd leeg huis meer doen dan dat er tegen een bepaalde inrichting wordt aangekeken die een uitgesproken interieur smaak weer geeft die niet de populaire smaak (lees: VTWonen/Kopen of slopen smaak) is.

Jullie ook succes!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:19
ducoquelicot schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:39:
[...]
Geduld hebben. Ik heb drie keer een huis verkocht.
Eerste huis, 1995: 25 bezichtigingen, biedingstermijn aangeboden na eerste dag, 10% boven vraagprijs verkocht.
Tweede huis, 1999: 5 bezichtingen, na drie maanden voor vraagprijs verkocht
Derde huis: 2006: 7 bezichtigingen, na zeven weken verkocht voor iets boven de vraagprijs

Mijn conclusie: in een oververhitte markt gaat het snel en ver boven de vraagprijs. Op andere momenten duurt het langer en kom je op de vraagprijs uit, ook als het al 7-12 weken te koop staat. Vandaar het geduld. Tenzij je haast hebt en snel moet verkopen, dan moet je echt zakken met de prijs.

• ducoquelicot
Toke_gt schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:25:
[...]

Geduld hebben. Ik heb drie keer een huis verkocht.
Eerste huis, 1995: 25 bezichtigingen, biedingstermijn aangeboden na eerste dag, 10% boven vraagprijs verkocht.
Tweede huis, 1999: 5 bezichtingen, na drie maanden voor vraagprijs verkocht
Derde huis: 2006: 7 bezichtigingen, na zeven weken verkocht voor iets boven de vraagprijs

Mijn conclusie: in een oververhitte markt gaat het snel en ver boven de vraagprijs. Op andere momenten duurt het langer en kom je op de vraagprijs uit, ook als het al 7-12 weken te koop staat. Vandaar het geduld. Tenzij je haast hebt en snel moet verkopen, dan moet je echt zakken met de prijs.
Sprak toevallig vandaag weer iemand met een andere ervaring. Paar jaar geleden huis te koop voor 4 ton (de taxatiewaarde), 16 bezichtigingen maar geen bod. Van funda af, vraagprijs naar 375, verkocht voor 435.

Er is niet één tactiek die werkt.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:04
Toke_gt schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:25:
[...]

Volgens mij is overbieden als "norm" echt pas iets vanaf 2020. En zelfs dan is het geen gegeven, maar afhankelijk van markt en sentiment. Voor die tijd werden, voor wat ik kan terugvinden, meer huizen onder dan boven de vraagprijs verkocht. En dat is ook mijn ervaring van huizen kopen/verkopen (familie, vrienden) in die periode voor 2020.

Wij hebben onze woning 2 jaar terug ook onder de vraagprijs gekocht.

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:52
Vanaf gisteravond staat mijn woning op Funda. Val onder de nieuwe advertentiestructuur bij Funda en kon zelf betalen (dit was voordeliger i.v.m. gratis upgrade).

Makelaar gaf aan dat de prijzen voor plaatsen op Funda flink verhoogd zijn. Je krijgt tot 31 december een "gratis" upgrade van je pakket.

Makelaar stond hier niet achter en gaf ook aan dat makelaars een gedeelte van plaatsingskosten "terug krijgen" in de vorm van een cashback. Hij zou dit gedeelte teruggeven aan mij.

Wordt hoogtijd dat Funda wat meer concurrentie krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ruben0s op 19-09-2026 08:52 ]

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ruben0s schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:51:
[...]
Wordt hoogtijd dat Funda wat meer concurrentie krijgt.
Wordt hoog tijd dat Funda van een onafhankelijk orgaan wordt i.p.v. de NVM.

Concurrentie klinkt leuk maar dan moeten kopers straks op 3 verschillende sites gaan kijken, en moet een verkoper dan maar een keus maken uit die 3 of juist 3x aftikken om op alle websites zichtbaar te zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Harrie_ op 19-09-2026 09:13 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• VidaR-9
Harrie_ schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 09:13:
[...]

Wordt hoog tijd dat Funda van een onafhankelijk orgaan wordt i.p.v. de NVM.

Concurrentie klinkt leuk maar dan moeten kopers straks op 3 verschillende sites gaan kijken, en moet een verkoper dan maar een keus maken uit die 3 of juist 3x aftikken om op alle websites zichtbaar te zijn?
Is met auto's niet anders toch. Waarom zou het daar wel kunnen en met huizen niet.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

VidaR-9 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:19:
[...]

Volgens mij is overbieden als "norm" echt pas iets vanaf 2020. En zelfs dan is het geen gegeven, maar afhankelijk van markt en sentiment. Voor die tijd werden, voor wat ik kan terugvinden, meer huizen onder dan boven de vraagprijs verkocht. En dat is ook mijn ervaring van huizen kopen/verkopen (familie, vrienden) in die periode voor 2020.

Wij hebben onze woning 2 jaar terug ook onder de vraagprijs gekocht.
Onze 1e woning is in mei 2018 boven de vraagprijs verkocht. In die regio was dat toen al wel de norm. We dachten toen ook (na 4 jaar prijsstijging) dat we op de absolute top van de markt verkochten haha ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• VidaR-9
Sport_Life schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 09:26:
[...]

Onze 1e woning is in mei 2018 boven de vraagprijs verkocht. In die regio was dat toen al wel de norm. We dachten toen ook (na 4 jaar prijsstijging) dat we op de absolute top van de markt verkochten haha ;).
Uiteraard zijn er huizen boven de vraagprijs verkocht. En zal het zeker ook per regio, segment, etc verschillen.

Ik deed mijn uitspraak op basis van: https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/aanvullende-statistische-diensten/2022/spanning-op-de-koopwoningmarkt-2021/indicator-ratio-transactieprijs-vraagprijs

• Toke_gt
ducoquelicot schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 00:24:
[...]

Sprak toevallig vandaag weer iemand met een andere ervaring. Paar jaar geleden huis te koop voor 4 ton (de taxatiewaarde), 16 bezichtigingen maar geen bod. Van funda af, vraagprijs naar 375, verkocht voor 435.

Er is niet één tactiek die werkt.
Dat klopt, er leiden vele wegen naar Rome, maar overhaast zakken is meestal geen garantie voor succes. En de markt (en vooral rente) is nu echt wel anders dan een paar jaar geleden.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:59
Als ik bovenstaande verhalen zo lees, is er geen peil op te trekken. Kennis heeft net woning verkocht:
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door MisterMailman op 19-09-2026 15:29 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:59
Toke_gt schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:15:
[...]

Dat klopt, er leiden vele wegen naar Rome, maar overhaast zakken is meestal geen garantie voor succes.
Te vroeg zakken geeft inderdaad bij potentiële kopers het idee dat je er snel vanaf moet. En misschien zelfs wat wanhopig bent. Dan zullen ze ook eerder denken dat ze ook niet echt een concurrerend bod hoeven te doen.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:03
MisterMailman schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 15:26:
Als ik bovenstaande verhalen zo lees, is er geen peil op te trekken. Kennis heeft net woning verkocht:

***members only***
Ik kom uit de betreffende dorp en afhankelijk van buurt het is het zo weg.
Met dat bedrag zitten ze zowat aan de onderkant van de rijtjeswoningen qua prijzen.

• ducoquelicot
Toke_gt schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:15:
[...]

Dat klopt, er leiden vele wegen naar Rome, maar overhaast zakken is meestal geen garantie voor succes. En de markt (en vooral rente) is nu echt wel anders dan een paar jaar geleden.
Helemaal eens dat de markt anders is. Maar dat was ie ook toen jij je huizen verkocht toch? Dat is ook alweer een tijdje geleden.

• Toke_gt
ducoquelicot schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:56:
[...]

Helemaal eens dat de markt anders is. Maar dat was ie ook toen jij je huizen verkocht toch? Dat is ook alweer een tijdje geleden.
Bij eerste huis was markt (in Utrecht) ook behoorlijk oververhit. Wel uitte dat op een andere manier dan nu: mensen stonden letterlijk tegen elkaar op te bieden bij bezichtigingen. Bij tweede huis was de rente aan het stijgen en dat merkte je aan de belangstelling en het aantal huizen op de markt.

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:34
Interessant artikel: Artikel woningmarkt Rabobank

komt er dan toch een najaarsgolf aan zodra nieuwe NHG grens en loonstijgingen bekend zijn?

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:20
Banken en andere instanties publiceren aan de lopende band voorspellingen over de markt en maar zelden komt het ook maar in de buurt van de realiteit is mijn gevoel.

• genc007
dimi_v schreef op zondag 20 september 2026 @ 22:52:
Banken en andere instanties publiceren aan de lopende band voorspellingen over de markt en maar zelden komt het ook maar in de buurt van de realiteit is mijn gevoel.
Lange termijn ben ik het eens met je; onmogelijk te voorspellen.

korte termijn zien zij natuurlijk wel als eerste de trends in aantal hypotheek(advies) aanvragen.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:29
*off-topic*

Voor het laatste deel is Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 een betere plek.

[ Voor 93% gewijzigd door tweakduke op 22-09-2026 13:47 ]

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:53
Wij hebben ervoor gekozen het eerste bod niet te accepteren en toch te gaan werken met een deadline. Vandaag nog 9 bezichtigingen en dan woensdag sluiten.

• Toke_gt
genc007 schreef op zondag 20 september 2026 @ 23:50:
[...]

Lange termijn ben ik het eens met je; onmogelijk te voorspellen.

korte termijn zien zij natuurlijk wel als eerste de trends in aantal hypotheek(advies) aanvragen.
Bankeconometristen werken met complexe rekenmodellen en statistieken waarin ze allerlei actuele en historische data verwerken. Recente hypotheekaanvragen bij eigen bank spelen daarin nauwelijks een rol.

• genc007
zonet gehoord van een collega, Regio rotterdam centrum, dat een appartament van 250k dichtbij centraal station in 1 dag al 18 bezichtigingsaanvragen heeft gehad en er geen nieuwe bezichtigingen meer worden geaccepteerd.

Dus her en der zijn er zeker nog wel pockets van overhitting; lijkt vooral onder de 400k te zitten momenteel.

• Remigius
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:12
Huis uit erfenis is inmiddels verkocht (vp 490k, appartement met lift in Westland) . Paar geïnteresseerden, eerst iemand die 20k onder vp bood, toen iemand die 10k onder vp bood maar zonder voorbehouden en na afwijzing van de eerste kwam deze weer terug en bood deze 20k over de vp heen. Toen we akkoord gingen trok deze zich terug.

Ik merk dat ik een beetje een zure nasmaak van deze verkoop heb. Niet zozeer vanwege het geld, maar meer hoe star mensen zich kunnen opstellen tegenwoordig en dat er totaal geen ruimte meer is om mee te denken met een ander mbt overdracht e.d.

• Toke_gt
Remigius schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:40:
Huis uit erfenis is inmiddels verkocht (vp 490k, appartement met lift in Westland) . Paar geïnteresseerden, eerst iemand die 20k onder vp bood, toen iemand die 10k onder vp bood maar zonder voorbehouden en na afwijzing van de eerste kwam deze weer terug en bood deze 20k over de vp heen. Toen we akkoord gingen trok deze zich terug.

Ik merk dat ik een beetje een zure nasmaak van deze verkoop heb. Niet zozeer vanwege het geld, maar meer hoe star mensen zich kunnen opstellen tegenwoordig en dat er totaal geen ruimte meer is om mee te denken met een ander mbt overdracht e.d.
Oef, dan heb je het wel slecht getroffen, schat ik in. Ik weet niet of het niet meewerken en bieden/terugtrekken de norm is tegenwoordig. Kan me de zure nasmaak wel voorstellen. Jammer dat het zo gelopen is.

• Remigius
Toke_gt schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:44:
[...]

Oef, dan heb je het wel slecht getroffen, schat ik in. Ik weet niet of het niet meewerken en bieden/terugtrekken de norm is tegenwoordig. Kan me de zure nasmaak wel voorstellen. Jammer dat het zo gelopen is.
Ja klopt, ik zat ook enorm te twijfelen om alles maar af te ketsen en te wachten op iemand die wel blij er mee is. De koper wilde ook de overdracht persé in de laatste week van december doen. Een week eerder (ivm mijn vakantie) kon wel, maar dan ging er weer 5k van de prijs af...

• Rubbergrover1
Remigius schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:40:

Wat een rare situatie. Eerst een bod doen, maar als de kopers daarmee akkoord gaan snel terugtrekken? Ik snap ook niet echt wat die potentiële kopers dan dachten.

• Rubbergrover1
Remigius schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:48:
[...]

Ja klopt, ik zat ook enorm te twijfelen om alles maar af te ketsen en te wachten op iemand die wel blij er mee is. De koper wilde ook de overdracht persé in de laatste week van december doen. Een week eerder (ivm mijn vakantie) kon wel, maar dan ging er weer 5k van de prijs af...
Ik kan me wel voorstellen dat er redenen zijn waarom een koper niet voor een bepaalde datum wil verkopen. Bv. als de oude woning nog niet overgedragen is en het geld nog niet beschikbaar is. Maar dat zou je dan ook moeten aangeven bij het bod.

• Remigius
Rubbergrover1 schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:49:
[...]

Wat een rare situatie. Eerst een bod doen, maar als de kopers daarmee akkoord gaan snel terugtrekken? Ik snap ook niet echt wat die potentiële kopers dan dachten.
Het was nog vreemder. Makelaar had al gewaarschuwd dat ze waarschijnlijk zouden terugtrekken omdat ze een andere bezichtiging bij dezelfde makelaar hadden ingepland voor een ander huis. Maar hier hadden ze ook een andere naam voor gebruikt.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:51:
[...]

Ik kan me wel voorstellen dat er redenen zijn waarom een koper niet voor een bepaalde datum wil verkopen. Bv. als de oude woning nog niet overgedragen is en het geld nog niet beschikbaar is. Maar dat zou je dan ook moeten aangeven bij het bod.
Dat geldt andersom dan toch ook?

• Rubbergrover1
TvanW schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:57:
[...]

Dat geldt andersom dan toch ook?
Ja, maar dat hoeft dus helemaal niets te maken te hebben met een starre opstelling waarbij je als koper geen zin hebt om mee te werken. Maar het kan simpelweg te maken hebben met dat het voor de kopers onmogelijk is om de overdracht voor een bepaalde datum te hebben.

• Remigius
Ik ben het in eerste instantie met jullie eens, maar het gaat om een optelsom van zaken. In dit geval wilden ze zo laat omdat de aannemer niet eerder tijd had of omdat de keuken nog besteld moest worden. Het betreft ook een bod zonder voorbehoud van financiering (en in eerste instantie ook keuring) dus het geld was het niet. Als ik dan alleen vraag om het een week eerder te doen (let wel, ik wacht al meerdere maanden voor ze) ivm met een vakantie waarvoor ik het graag geregeld wilt hebben en dat alleen willen doen door weer 5k eraf te halen vind ik star. En tuurlijk kan het, en het is een zakelijke transactie, en ze begrepen waarschijnlijk dat er met het afketsen van het 30k hogere bod dat ze goed zaten en hakken in het zand konden zetten.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:15

Rmg

Toke_gt schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:44:
[...]

De meesten zitten aan de top van hun kunnen wat betreft hoogte vd hypotheek. De rek en flexibiliteit is er gewoon letterlijk en figuurlijk uit bij de kopers.

• Ruben0s
Mijn woning is vrijdag rond 19:00 op Funda gekomen. Inmiddels staan er 6 bezichtigingen gepland.

De nieuwe betaalpakketten (bronze, zilver en goud) van Funda hebben nog iets vervelend. Na 48 uur kom je onder de duurdere pakketten te staan. Mijn huis ging dus van plek 3, naar plek 40+ na 48 uur en dat zie je direct terug in de statistieken. Natuurlijk willen ze zo de duurdere pakketten promoten.

[ Voor 11% gewijzigd door Ruben0s op 21-09-2026 15:49 ]

• kx22
genc007 schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:31:
zonet gehoord van een collega, Regio rotterdam centrum, dat een appartament van 250k dichtbij centraal station in 1 dag al 18 bezichtigingsaanvragen heeft gehad en er geen nieuwe bezichtigingen meer worden geaccepteerd.

Dus her en der zijn er zeker nog wel pockets van overhitting; lijkt vooral onder de 400k te zitten momenteel.
Ja 250k is ook wel heel laag voor een huisje in centrum van Rdam.
Dan snap ik heel goed dat mensen het willen. Zelfs in de slechtste economische tijden wilde mensen een huis kopen zolang die maar goedkoop is.

• kx22
Remigius schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:48:
[...]

Gewoon hun afwimpelen. Zij hebben het huis meer nodig dan jij de verkoop. Gaat om een huis uit de erfenis toch? Dan verkoop je het maar paar maanden later..

• Remigius
kx22 schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:07:
[...]

Gewoon hun afwimpelen. Zij hebben het huis meer nodig dan jij de verkoop. Gaat om een huis uit de erfenis toch? Dan verkoop je het maar paar maanden later..
Dat was ook zeker mijn gedachten. Had voor mijzelf ook echt een grens getrokken. Als ze nog met een wijziging / vraag / eis zouden komen zou ik hem gewoon te koop laten staan. Echter doordat ik het aantal kijkers laag vond (wellicht omdat de makelaar adviseerde in de zomer online te gaan), er in september dus een hoop woningen bijkomen en ik de prijs waarschijnlijk na een paar maanden zou verlagen naar die 480 als bezichtigingen uit bleven, toch maar gekozen om te accepteren. Huis was inderdaad uit erfenis, maar had nog wel een aflossingsvrije hypotheek. Dus die lasten en die van de VvE lopen natuurlijk gewoon door.

• Rubbergrover1
Ruben0s schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:48:
Mijn woning is vrijdag rond 19:00 op Funda gekomen. Inmiddels staan er 6 bezichtigingen gepland.

De nieuwe betaalpakketten (bronze, zilver en goud) van Funda hebben nog iets vervelend. Na 48 uur kom je onder de duurdere pakketten te staan. Mijn huis ging dus van plek 3, naar plek 40+ na 48 uur en dat zie je direct terug in de statistieken. Natuurlijk willen ze zo de duurdere pakketten promoten.
Ehm, het was volgens mij altijd al zo dat je het van de eerste dag of dagen moest hebben en de views daarna flink kelderen. Dat hoeft dus niet aan het nieuwe model te liggen.

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-10 22:35
las3r schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:22:
We zijn ons gekke pand aan het verkopen (winkelpand met bewoning boven) - en we hebben een koper gevonden boven verwachting, voor een nette prijs. Dit is een pand in de hoofdwinkelstraat, "bouwjaar 1910 of eerder").

Met de nieuwe regels per april zijn we verplicht een funderings-risico analyse uit te laten voeren -> quickscan gedaan, en surprise surprise - een E-score. Want grote scheur aan de buitenmuur, en volgens het "model" betekent dat risico, en dus E-score. De quickscan staat verder vol met algemeenheden: "naar verwachting" en "op basis van publieke informatie". De beoordeling is gebaseerd op het feit dat dit een KCAF risicogebied is, en dat het huis op palen zou staan. Ik geloof dit niet, en heb bij ons lokale stadsarchief gevraagd om funderings/bouwtekeningen van dit huis - dus die zijn al onderweg.

Waar ik een beetje aan het puzzelen ben nu is het vervolg. De makelaar geeft aan: "ja boek maar vast een fase 1 onderzoek want die ga je nodig hebben" - echter zijn die kosten tussen de 1700-3000 euro (ik kan nog wel wat subsidie krijgen omdat rijksmonument). Volgens mij werkt het zo dat het funderingslabel onderdeel is van de taxatie van de taxateur van de kopers, wat weer input is voor de hypotheekverstrekker van de kopers. Dat zou het treintje moeten zijn, toch? Deze kopers hebben een financieringsvoorbehoud ter waarde van de helft van de verkoopprijs.

Waar ik mee worstel, en waar ik meningen over zoek:
- Kan ik niet gewoon de "vraag" afwachten van de kopers / taxateur om dit te regelen?
- Kan het zijn dat de bank hier iets minder over gaat zeuren omdat maar de helft van de waarde van het pand wordt geleend door de kopers, en dit dus helemaal niet nodig is?
- Ben ik verplicht dit bedrag helemaal zelf te betalen of komt het ook voor dat zo'n onderzoek gesplitst wordt qua kosten?

Mijn eerste plan is om met de tekeningen van het lokale stadsarchief (als blijkt dat de boel niet op palen staat maar gewoon beton / zand) of ik die quickscan niet naar een C kan krijgen. als dat allemaal niet zo blijkt te zien, dan het plan hierboven. Als blijkt dat ik zelf een volledig fase 1 funderingsonderzoek moet laten doen, dan doe ik dat, maar om proactief zoveel geld uit te geven gaat me veel te ver.

Ideeën ?
Banken zijn hier nog wat mee aan het stoeien. Een van de varianten waarmee dit soort risico's worden ondervangen, is door na te gaan of de koper de te verwachten herstelkosten voor de fundering zou kunnen bijlenen, mocht dat nodig zijn.

Stel de te verwachten herstelkosten zijn 175.000 eur, dan moet de klant dat nog kunnen bijlenen op het inkomen.

Als het goed is is er een inschatting gemaakt van de kosten in het taxatierapport of je quickscan.

• Ruben0s
Rubbergrover1 schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:22:
[...]

Ehm, het was volgens mij altijd al zo dat je het van de eerste dag of dagen moest hebben en de views daarna flink kelderen. Dat hoeft dus niet aan het nieuwe model te liggen.
Dat klopt, maar het nieuwe model maakt het wellicht nog erger. Die van mij ging op drukste moment (rond 19:00) van plek 3 naar plek 40+. Views waren het eerste uur daarna (tussen 19:00 en 20:00) direct 50% lager.

Had ik het duurste pakket genomen stond ik niet op plek 40+ maar nog steeds op plek 3.

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:47
Ruben0s schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:59:
[...]

Dat klopt, maar het nieuwe model maakt het wellicht nog erger. Die van mij ging op drukste moment (rond 19:00) van plek 3 naar plek 40+. Views waren het eerste uur daarna (tussen 19:00 en 20:00) direct 50% lager.

Had ik het duurste pakket genomen stond ik niet op plek 40+ maar nog steeds op plek 3.
Misschien een gekke opmerking maar volgens mij maakt dat allemaal niet zoveel uit...

Ja je gaat de mensen missen die door de lijst aan het heen scrollen zijn. Echter de mensen die specifiek zoeken in een bepaalde regio, type huis, prijsklasse, etc. hebben gewoon een zoekopdracht uitstaan en die krijgen netjes een pushmelding van jouw huis en eventueel later nog een mailtje.

Als ik een huis niet zie op funda dan voldeed deze niet aan mijn zoekopdracht en ben ik ook geen potentiële koper.

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-10 21:53
Laapo schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:42:
[...]

Banken zijn hier nog wat mee aan het stoeien. Een van de varianten waarmee dit soort risico's worden ondervangen, is door na te gaan of de koper de te verwachten herstelkosten voor de fundering zou kunnen bijlenen, mocht dat nodig zijn.

Stel de te verwachten herstelkosten zijn 175.000 eur, dan moet de klant dat nog kunnen bijlenen op het inkomen.

Als het goed is is er een inschatting gemaakt van de kosten in het taxatierapport of je quickscan.
De quickscan geeft alleen maar aan dat alles wijst op risico's, dus aanvullend onderzoek nodig. Dat kan ook niet anders in het kwartier dat iemand hier is langsgeweest en een standaardformulier heeft ingevuld.

Het gaat nu specifiek om het vervolg, waarbij de makelaar zegt: "joh doe maar preventief zo'n fase 1 onderzoek" á 3 (waar dus waarschijnlijk meer details uitkomen) terwijl ik me afvraag of ik niet beter de vraag van de kopers kan afwachten. Onze hyptheek-man gaf aan dat bijvoorbeeld ING nog niet moeilijk doet over de fundering, ook niet bij risico, terwijl andere banken hier al wel heel strak op zijn, omdat de regels nog zo vers zijn.

• Seroo
  • Laatst online: 02-10 13:36
las3r schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:27:
[...]

De quickscan geeft alleen maar aan dat alles wijst op risico's, dus aanvullend onderzoek nodig. Dat kan ook niet anders in het kwartier dat iemand hier is langsgeweest en een standaardformulier heeft ingevuld.

Het gaat nu specifiek om het vervolg, waarbij de makelaar zegt: "joh doe maar preventief zo'n fase 1 onderzoek" á 3 (waar dus waarschijnlijk meer details uitkomen) terwijl ik me afvraag of ik niet beter de vraag van de kopers kan afwachten. Onze hyptheek-man gaf aan dat bijvoorbeeld ING nog niet moeilijk doet over de fundering, ook niet bij risico, terwijl andere banken hier al wel heel strak op zijn, omdat de regels nog zo vers zijn.
Heb je niet eerst nog een quick scan (fase 0) á 700-800 euro voordat je een fase 1 onderzoek doet?
Volgens mij is dit ook voor de koper.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:23
Sport_Life schreef op maandag 21 september 2026 @ 09:33:
[...]

Ik denk dat die mensen hartstikke blij zijn met hun nieuwe woning!
Waarom gunnen jullie het die mensen niet gewoon?
Dat is jammer genoeg echt een Nederlandse eigenschap .Er zijn gelukkig nog verstandige mensen die het niet doen

Alleen de gedachte dat je het wil doen is in mijn ogen al bizar :+

• las3r
Seroo schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:47:
[...]

Heb je niet eerst nog een quick scan (fase 0) á 700-800 euro voordat je een fase 1 onderzoek doet?
Volgens mij is dit ook voor de koper.
Ik heb 300 euro betaald voor een "quickscan" die via de makelaar geregeld als onderdeel van het "meldplicht" stuk. Dat ding heet "Quickscan fase 0.pdf" - door HomeKeur. Daar komt ook geen A-E label uit, maar gewoon laag / mid / hoog risico -> Hoog -> "Advies: verder onderzoek".

Vandaag naar stadsarchief om te kijken of de boel hier wel op palen staat. Als dat niet het geval is loopt het hopelijk af met een sisser voor wat betreft extra (duur) onderzoek.

• ducoquelicot
We hebben voor aanstaande donderdag tegen alle verwachtingen in nog drie bezichtigingen weten te plannen. Hebben de socials van de makelaar toch geholpen. En de hebben besloten om mee te doen aan de Open Huizendag, tenzij iemand voor die tijd besluit een goed bod neer te leggen :)

• Laapo
las3r schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:27:
[...]

Geen inschatting van de kosten op basis van het type fundering en bebouwd oppervlak?

Edit: weet niet of ze allemaal het zelfde format hanteren, onder het stukje modelmatig onderzoek staat een kopje 'indicatieve herstelkosten' bij de voorbeelden die ik heb gezien, maar misschien is dit heel casus specifiek.

Ik zou dit trouwens sowieso aan koper over laten. Die moet het regelen bij de geldverstrekker.

[ Voor 15% gewijzigd door Laapo op 22-09-2026 11:32 ]

• las3r
Laapo schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:18:
[...]

Geen inschatting van de kosten op basis van het type fundering en bebouwd oppervlak?

Edit: weet niet of ze allemaal het zelfde format hanteren, onder het stukje modelmatig onderzoek staat een kopje 'indicatieve herstelkosten' bij de voorbeelden die ik heb gezien, maar misschien is dit heel casus specifiek.

Ik zou dit trouwens sowieso aan koper over laten. Die moet het regelen bij de geldverstrekker.
Dit is exact wat ik de makelaar vertelde maar;
"Nee, vanuit de NVM moeten we een datum van een fase 1 onderzoek in het koopcontract zetten" - volgens mij klopt hier echt niks van en is dit iets wat hij zelf aan de kopers beloofd heeft ofzo. Maar goed, voor de snelle verkoop ga ik er wel in mee.

• genc007
Olieprijs daalt op geruchten dat hormuz open gaat, de 10Y NL rente reageert ook meteen.

Als dit doorzet / echt blijkt, dan denk ik dat de rentes wel weer snel gaan zakken richting de 3.5% van vorig jaar.
Dat zou dan de huizenmarkt weer een nieuwe impuls kunnen geven, al zal het wel 2-3 maanden duren voordat het zover is.

Bij mij is het overigens nog steeds erg rustig, geen nieuwe bezichtigingen gehad na de 2e 2 weken gelden.
We gaan wel meedoen met NVM Open Huizen dag op 3 oktober; heeft iemand hier ervaring mee of het nut kan hebben?

Mijn strategie is om het nog even af te wachten, vooral op de aankondiging van nieuwe NHG grenzen ergens in oktober, en dan evt zakken met de prijs onder de 500k grens om een nieuw doelgroep aan te boren.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:34
genc007 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:13:
Olieprijs daalt op geruchten dat hormuz open gaat, de 10Y NL rente reageert ook meteen.

Als dit doorzet / echt blijkt, dan denk ik dat de rentes wel weer snel gaan zakken richting de 3.5% van vorig jaar.
Dat zou dan de huizenmarkt weer een nieuwe impuls kunnen geven, al zal het wel 2-3 maanden duren voordat het zover is.
Nou zou het mij ook wel goed uitkomen als die rente wat verder daalt. Maar ik zou er niet direct van uit gaan. Die sinasappel in het Witte Huis is zo wispelturig dat zolang hij aanblijft dingen nog wel wat zullen fluctueren, verwacht ik.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:47

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:De off-topic discussie van gisteren is alsnog verwijderd.

Kijk aub naar Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 of Ervaring met huis kopen - Deel 8 als je post daar beter past.

Tweakers Discord

• Ruben0s
Inmiddels 10 bezichtigingen gepland staan. Ben benieuwd. Hebben gekozen voor bod met gesloten inschrijving tot maandag 5 oktober.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:59

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Allemaal markt speculatie/manipulatie als het het mij vraagt. Die oranje grapjas valt absoluut niet te vertrouwen :/

En al zou die open gaan, na de midterms gaan ze (de VS) waarshijnlijk gewoon verder waar ze geblevn zijn.... :-(

Do { Ping } while ( LOL )

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

tweakduke schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:54:
[modbreak]De off-topic discussie van gisteren is alsnog verwijderd.

Kijk aub naar Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 of Ervaring met huis kopen - Deel 8 als je post daar beter past.[/]
We hebben wel smakelijk kunnen lachen ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:19
Members only:

De wijzen komen uit het Oosten!

• genc007
Ik heb even de officiele cijfers van CBS en de regels van NHG erbij gepakt en de waarschijnlijke grenzen voor 2027 berekend.

Ik kom op basis van juni24-aug26 uit op 502k; dus NHG gaat dan 500k zijn.
Met EBV zit je dan op 530k.
De nieuwe grenzen worden als het goed is binnen 2-3 weken bekend gemaakt, en zijn dan per direct geldig bij hypo offertes vanaf 1 januari (dus overdracht is dan natuurlijk ook in 2027).

Wellicht nuttig voor mensen die hun huis te koop gaan zetten binnenkort voor de prijsstrategie :-)
Hoe is de hoogte van de NHG-grens voor 2026 bepaald?

De NHG-grens voor 2026 voor woningen zonder Energie Besparende Voorzieningen wordt in drie stappen berekend: 
  1. Bereken het (ongewogen) gemiddelde van de maandelijkse gemiddelde verkoopprijzen in de periode van 27 maanden, dus voor 2026 vanaf mei 2023 tot en met augustus 2025. 
  2. Verhoog het in stap 1 berekende bedrag met 5 procent van dit bedrag. 
  3. Rond het in stap 2 berekende bedrag af op het dichtstbijzijnde bedrag dat deelbaar is door vijfduizend euro. 

De NHG-grens voor woningen met EBV wordt als volgt berekend: 
  4. Verhoog het in stap 3 berekende bedrag met 6 procent van dit bedrag.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:33

Crazy D

I think we should take a look.

We gaan wel meedoen met NVM Open Huizen dag op 3 oktober; heeft iemand hier ervaring mee of het nut kan hebben?
Ik heb mijn huis verkocht aan iemand die net na de sluitingstijd kwam maar vroeg of hij toch even mocht kijken.... Er waren die dag ook wel een paar anderen komen kijken, geen stormloop maar genoeg om vrijwel continue wel iemand over de vloer te hebben. Voelt wel beetje ongemakkelijk want je kunt niet zomaar van alles gaan doen wat je op een normale zaterdag wel kunt doen. En mijn ervaring is wel/ook dat mensen liever van jou als huidige bewoner gewoon een eerlijk verhaal horen dan het mooie praatje van de makelaar. Ik heb 0,0 gezegd over de staat van het huis (dan nemen ze maar iemand mee die er verstand van heeft) maar vooral over "het wonen daar" en van de meesten kreeg ik daar positieve reactie op terug (het is paar jaar terug, geloof dat er toen uiteindelijk 3 biedingen zijn geweest n.a.v. die dag). Moet je natuurlijk wel geloofwaardig kunnen vertellen waarom het leuk wonen is (en scheiding is dan wel een makkelijke reden om het huis te willen verkopen, "we hebben een leuker huis gevonden" is dan weer lastiger :+).

Natuurlijk heeft het zin want het is gewoon een kans om nieuwe kijkers te krijgen. Kost je een vrije zaterdag. Als koper vind ik de open huizen dagen ideaal om zonder een strakke agenda een paar interessante huizen te bekijken en het lukt niet vaak om met normale bezichtingen het zo te plannen dat je mooi een paar huizen na elkaar kunt zien. Ik ben fan :D

Exact expert nodig?

• Rubbergrover1
Crazy D schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:00:
[...]
En mijn ervaring is wel/ook dat mensen liever van jou als huidige bewoner gewoon een eerlijk verhaal horen dan het mooie praatje van de makelaar. Ik heb 0,0 gezegd over de staat van het huis (dan nemen ze maar iemand mee die er verstand van heeft) maar vooral over "het wonen daar" en van de meesten kreeg ik daar positieve reactie op terug
Ik denk dat dat, naast de laagdrempeligheid van geen afspraak hoeven te maken, voor kopers vooral ook de grote toegevoegde waarde is van die open huizendagen. Dat je van de bewoners een indruk kunt krijgen van het wonen zelf. Iets wat je uit de advertentieteksten en foto's toch minder goed kunt krijgen. Informatie over de 'technische' kant van de woning kun je inderdaad beter aan de professionals overlaten.

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-10 23:34
Inmiddels is hier het bedenktermijn verstreken. Nu enkel voorbehoud financiering. Wanneer die vervallen is zal ik hier tussen member only qoutes wat meer informatie delen ter beeldvorming van jullie allen.

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:53
Bij ons zijn de biedingen inmiddels binnen. We gaan voor het hoogste bod (VP + 10%) waarbij de kopers een gedeeltelijk voorbehoud op de financiering hebben en een bouwkundige keuring.

Nu hopelijk rustig het traject uitzitten, dit eerste deel viel gelukkig mee (11-09 online en 23-09 gesloten)

• Mark K
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-10 22:41
Trump verliest een hoop stemmers als hij niet snel de situatie in Hormuz (en nu ook in Yemen) onder controle krijgt. Hij zal denk ik snel een slechte deal met Iran sluiten en het aankondigen als de beste deal ooit. Dat gezegd hebbende verwacht ik dat richting November, de markten stabiliseren en daarmee langzaam ook de hypotheekrente. Ik denk ook dat de woningen die laatste jaren beperkt zijn gestegen na inflatiecorrectie dus ik verwacht wel een flinke spike ergens in de nabije toekomst. Hoe dan ook koop ik daar nu niks voor.

• Laapo

Bij mij is het overigens nog steeds erg rustig, geen nieuwe bezichtigingen gehad na de 2e 2 weken gelden.

Mijn strategie is om het nog even af te wachten, vooral op de aankondiging van nieuwe NHG grenzen ergens in oktober, en dan evt zakken met de prijs onder de 500k grens om een nieuw doelgroep aan te boren.
10y US maakt een flinke sprong vandaag.

Maar als je het echt bont wil zien, de euro 10 jaars swap

https://nl.investing.com/...rs-irs-interest-rate-swap

+0,168%

Daar zal hier en daar wat worden overgewerkt bij de banken vandaag.

• Rubbergrover1
Ik heb het idee dat een aantal berichten in het verkeerde topic zijn beland.

• kegeltje26

Wij hebben de prijs laten zakken en ook aangekondigd mee te gaan doen aan de Open Huizen dag. Huis staat met de nieuwe prijs weer op Funda.

Meteen 2 aanvragen voor een bezichtiging via Funda waarbij er 1 is in gepland. Plus een mogelijk geïnteresseerde bij de makelaar aan de lijn.

Iets meer reuring dan de vorige keer. Dus goed gevoel er bij. Anders verwachten we wel interesse bij de Open Huizen dag.

Vraag ook aan mensen die eerder hebben mee gedaan als verkoper aan een Open Huizen dag: geven jullie snoep/hapjes/drankje? Letten jullie op wat jullie voor kleding aan trekken? Nodigden jullie 1 kennis/vriend of familie lid uit om als 3e/2e persoon mee te helpen het huis te presenteren voor bezoekers?

Qua huizenmarkt denk ik dat de verhoging van het bedrag dat vrijgesteld wordt van overdrachtsbelasting voor jonge starters per 2027 ook invloed gaat hebben. Maar ik hoop voor die tijd al van de woning af te zijn

• ducoquelicot
kegeltje26 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:21:
[...]

Wij hebben de prijs laten zakken en ook aangekondigd mee te gaan doen aan de Open Huizen dag. Huis staat met de nieuwe prijs weer op Funda.

Meteen 2 aanvragen voor een bezichtiging via Funda waarbij er 1 is in gepland. Plus een mogelijk geïnteresseerde bij de makelaar aan de lijn.

Iets meer reuring dan de vorige keer. Dus goed gevoel er bij. Anders verwachten we wel interesse bij de Open Huizen dag.

Vraag ook aan mensen die eerder hebben mee gedaan als verkoper aan een Open Huizen dag: geven jullie snoep/hapjes/drankje? Letten jullie op wat jullie voor kleding aan trekken? Nodigden jullie 1 kennis/vriend of familie lid uit om als 3e/2e persoon mee te helpen het huis te presenteren voor bezoekers?

Qua huizenmarkt denk ik dat de verhoging van het bedrag dat vrijgesteld wordt van overdrachtsbelasting voor jonge starters per 2027 ook invloed gaat hebben. Maar ik hoop voor die tijd al van de woning af te zijn
Onze makelaar komt vrijdag mini-donuts langsbrengen, dus die zullen we dan neerzetten denk ik maar. Wordt nog wat om de katten daarbij weg te houden maar enfin. M'n verloofde en ik zullen de taken een beetje verdelen, hij let vooral op de katten en ik zal een beetje rondleiden als mensen daar behoefte aan hebben. Eerlijk gezegd zou ik het zelf maar wat ongemakkelijk vinden als de verkoper continu naast me staat dus ik denk dat ik me eerder ga opstellen als: kom binnen, kijk op je gemak even rond, als je vragen hebt ben ik beschikbaar.

• ducoquelicot
Bij ons is overigens alweer een bezichtiging voor morgen afgezegd, maar ook een andere gepland voor a.s. dinsdag. Het blijft wel spannend zo, we hebben nooit meer dan twee bezichtigingen per dag gehad.

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:23
ducoquelicot schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:26:
Bij ons is overigens alweer een bezichtiging voor morgen afgezegd, maar ook een andere gepland voor a.s. dinsdag. Het blijft wel spannend zo, we hebben nooit meer dan twee bezichtigingen per dag gehad.
Sprak laatst de plaatselijke makelaar en het "probleem" nu is ook de hoge hypotheekrente i.c.m. de woning die men wilt bezichtigen. Velen willen geen €1500+ betalen voor een woning van 80-100m2, want grootte staat niet in verhouding tot de maandlasten etc. Wat te begrijpen is, want een sociale huurwoning van €800 per maand waar je dan het dubbele voor moet betalen in de maand staat niet in verhouding.

Wij verkochten enkele jaren geleden een woning van ~100m2 voor 310k en de rente was nog onder de 2%. Direct 20+ bezichtigingen etc maar velen laten dit soort woningen aan zich voorbij gaan, omdat ze simpelweg niet zulke maandlasten willen betalen voor een "relatief" kleine woning. Velen zien €1500+ nog steeds als minimaal een twee-kapper, vrijstaand etc. Valt iets voor te zeggen.

• ducoquelicot
CryptoNL schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:32:
[...]

Sprak laatst de plaatselijke makelaar en het "probleem" nu is ook de hoge hypotheekrente i.c.m. de woning die men wilt bezichtigen. Velen willen geen €1500+ betalen voor een woning van 80-100m2, want grootte staat niet in verhouding tot de maandlasten etc. Wat te begrijpen is, want een sociale huurwoning van €800 per maand waar je dan het dubbele voor moet betalen in de maand staat niet in verhouding.

Wij verkochten enkele jaren geleden een woning van ~100m2 voor 310k en de rente was nog onder de 2%. Direct 20+ bezichtigingen etc maar velen laten dit soort woningen aan zich voorbij gaan, omdat ze simpelweg niet zulke maandlasten willen betalen voor een "relatief" kleine woning. Velen zien €1500+ nog steeds als minimaal een twee-kapper, vrijstaand etc. Valt iets voor te zeggen.
Ja, dat zou goed kunnen meespelen. Ons appartement is 100m2 met 3 slaapkamers, maisonette dus over anderhalve verdieping verdeeld. Maar niet op de begane grond, dus geen tuin. En een vp van 435 is natuurlijk een stuk hogere hypotheek nu met die rentes.

• CryptoNL
ducoquelicot schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:35:
[...]

Ja, dat zou goed kunnen meespelen. Ons appartement is 100m2 met 3 slaapkamers, maisonette dus over anderhalve verdieping verdeeld. Maar niet op de begane grond, dus geen tuin. En een vp van 435 is natuurlijk een stuk hogere hypotheek nu met die rentes.
Ik zou je woning kunnen betalen maar zou hem laten schieten. Ruim 2.000 bruto p maand als ik geen overwaarde zou inzetten om de hypotheek te drukken EN dan moet er ook nog wat overblijven om te verbouwen etc. Dat is vaak niet het geval. Het is vaak OF lagere maandlasten OF verbouwen. 100k overwaarde bijvoorbeeld is niks.

• ducoquelicot
CryptoNL schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:37:
[...]

Ik zou je woning kunnen betalen maar zou hem laten schieten. Ruim 2.000 bruto p maand als ik geen overwaarde zou inzetten om de hypotheek te drukken EN dan moet er ook nog wat overblijven om te verbouwen etc. Dat is vaak niet het geval. Het is vaak OF lagere maandlasten OF verbouwen. 100k overwaarde bijvoorbeeld is niks.
Gelukkig is verbouwen geen noodzaak. Kan wel een wens zijn van de kopers obv smaak maar alles functioneert en is neutraal genoeg om niet offensive te zijn. We staan op dit moment niet heel afwijkend geprijsd voor de rest van de wijk, dus we gaan zien wat de makelaar adviseert als we na de open huizendag nog steeds geen koper hebben.

• CryptoNL
ducoquelicot schreef op woensdag 23 september 2026 @ 21:21:
[...]

Gelukkig is verbouwen geen noodzaak. Kan wel een wens zijn van de kopers obv smaak maar alles functioneert en is neutraal genoeg om niet offensive te zijn. We staan op dit moment niet heel afwijkend geprijsd voor de rest van de wijk, dus we gaan zien wat de makelaar adviseert als we na de open huizendag nog steeds geen koper hebben.
Oh zeker is dat smaak, maar bijvoorbeeld qua duurzaamheid iets doen valt ook onder verbouwen etc etc. Maisonnettes moet je ook maar net willen natuurlijk. Gok dat hij dan adviseert de prijs omlaag te gooien.

• genc007
[...]

Wij zijn momenteel het goedkoopste woonhuis net boven de 5 ton in de wijk, en wijk ernaast (wordt vaak ook als 1 gezien).

Er is 1 goedkopere net onder de 5 ton grens, maar die heeft 300€ erfpachtcanon; blijkbaar brengt de bank dat per direct in mindering op de max hypotheek met x20 en moet flink verbouwd worden.

dus onze woning is best een goede deal; maar alsnog weinig kijkers. Wel volgende week weer een bezichtiging, en NVM open huizen dag.

Gok dat in de eerste weken van oktober ook de nieuwe nhg grenzen bekend worden gemaakt; dus als ik ga zakken met de prijs wordt het denk ik gelijk daarna naar de 499k.

• grimselman
  • Laatst online: 20:34
[...]

Dit verhaal van de makelaar gaat uit van iemand die nu in een sociale huurwoning woont en wil gaan kopen. Er zijn ook mensen die in de vrije sector huren en dan ziet het financiële plaatje er heel anders uit.

Het kabinet wil scheefwoners meer huur laten betalen dus de lasten van de sociale huurwoning worden ook hoger als je genoeg verdient om een woning te kopen.

Ik denk dat het voor deze groep nog steeds beter is om te kopen. In het begin is het even slikken maar je maandlast wordt nooit hoger en bij huur mag je elk jaar weer meer betalen.

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-10 15:29

Cordon

Lievelings jankert

Ook hier meeleuren... :P

Ons huis gaat volgende week in de verkoop nadat wij zelf een woning hebben kunnen aankopen. Makelaar is met alle snelheid bezig om alles in orde te krijgen om het huis online te krijgen volgende week zodat we ook nog de open huizen dag mee kunnen pakken.

Makelaar vind het wel waard om nog mee te doen met de Open Huizen Dag, heeft goede hoop dat dit huis wel in trek is en dus het aardig druk kan worden. Met dagjes mensen, maar ook potentiele kopers. Maar het ligt wel aan de timing met live komen. Woensdag/donderdag zou nog kunnen in overleg. Vrijdag is te kort-dag.

Daarnaast verwacht ie ook behoorlijk wat 'normale' bezichtigingen, als ze uitgaan hoe het andere huis in de straat recent is verkocht en andere in de buurt. De wijk is behoorlijk in trek. We wachten het af, wel spannend. Ondertussen bezig de laatste dingen met de nieuwe woning regelen. :P
Members only:

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:01
[...]

valt iets voor te zeggen maar ook volledig uit verbinding met de werkelijkheid. iedereen die nu nog geen huis heeft gekocht gaat tegen maandlasten van minimaal 1500 eur/maand aanlopen. Dit is ook een kwestie van je verwachtingen bijstellen. Ik ken bijv niemand die verwacht voor 1500 in een vrijstaand huis te wonen. Andersom wel mensen die 6ton hypotheek hebben voor een hoekwoning in regio Den Haag. dat is +2500/maand heh.

• Rubbergrover1
Fr33z schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:03:
[...]

valt iets voor te zeggen maar ook volledig uit verbinding met de werkelijkheid. iedereen die nu nog geen huis heeft gekocht gaat tegen maandlasten van minimaal 1500 eur/maand aanlopen. Dit is ook een kwestie van je verwachtingen bijstellen. Ik ken bijv niemand die verwacht voor 1500 in een vrijstaand huis te wonen. Andersom wel mensen die 6ton hypotheek hebben voor een hoekwoning in regio Den Haag. dat is +2500/maand heh.
Klopt. Ook als je als huurder begint, zul je al gauw tegen dit soort bedragen aan lopen. Tenzij je in een veredeld studio'tje gaat wonen, maar die hebben ook in de verkoop een veel lagere prijs.

En uiteraard ook niet als je het lot uit de loterij van de sociale huur hebt gewonnen...

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-09 12:11
Mijn vriendin heeft haar appartement (65m2, segment verkoopprijs 260~300k) te koop staan in regio 0318. Wel wat kijkers maar nog geen biedingen. Het aanbod met appartementen van ongeveer dezelfde grootte is de afgelopen weken ook ineens flink toegenomen in de regio.

• genc007
Zonet de makelaar gesproken, zijn opmerking was "je moet blij zijn met de bezichtigingen die je hebt, sommige panden hebben 0 bezichtigingen gehad. Iedereen wacht momenteel af wat de rentes gaan doen horen we van verschillende kijkers"

Toch wat meer geduld hebben en hopen op terugkeer van de rust in de markt richting Q4!

• ducoquelicot
CryptoNL schreef op woensdag 23 september 2026 @ 21:35:
[...]

Oh zeker is dat smaak, maar bijvoorbeeld qua duurzaamheid iets doen valt ook onder verbouwen etc etc. Maisonnettes moet je ook maar net willen natuurlijk. Gok dat hij dan adviseert de prijs omlaag te gooien.
Zij :)

Duurzaamheid hebben we met de VVE al aangepakt, DMJOP opgesteld vorig jaar en meteen de maatregelen die zin hadden laten uitvoeren. De jongen van het energielabel die we over de vloer hadden, zei ook dat het heel moeilijk is om bij deze huizen op een hoger label dan C uit te komen, maar ook moeilijk om op een lager label uit te komen. Blijkbaar zouden we zelfs met alles enkel glas hier nog steeds 'C' hebben. Enfin. We gaan het zien!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:33

Crazy D

I think we should take a look.

ducoquelicot schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:35:
[...]

Ik heb even gemist waar dit is, maar dat vind ik ook wel heel flink eigenlijk. 6 jaar geleden verkocht ik een maisonette die iets groter is, met een balkon va iets van 5 x 5 of zo, voor 280. Wil ik niet zeggen dat dat gelijkwaardig is maar dat zou toch wel betekenen dat dat appartemenut nu ook zeker 100k meer is. Dat zou ik er echt in geen 380 jaar voor betalen. Voor zoveel geld (of misschien net iets meer) koop je een echt huis. Nu ben ik sowieso fan van "verder uit de randstad is het ook mooi wonen" maar ook als ik niet die vergelijking maak, maar even snel kijk wat ik nu aan woningen in diezelfde wijk zie, zijn dat wel 'echte huizen' voor rond de 400. Dan ben je gek als je een appartement koopt wat mij betreft (in mijn huidige levensfase) ,en helemaal een maisonette want dan heb je alsnog een trap dus 'oud worden' is alsnog een beetje lastiger (en dus niet veel anders dan in een huis met een trap...).

Aan de andere kant kun je ook stellen, je mag blij zijn als je sowieso een huis kunt kopen (zowel financieel als qua aantal mensen die een huis zoeken), en als het dan een appartement is, het is ook een dak boven je hoofd. Maar ja met de huidige rente wordt het allemaal wel weer een stukje duurder.

Ik was trouwens juist wel erg gecharmeerd van een maisonette, ik vind het namelijk wel fijner om boven de slaapkamer en badkamer te hebben. Los van de prijs(-verschil met normale huizen) dan, zou ik nu liever een maisonette kopen dan een gewoon appartement.

Exact expert nodig?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:01
Crazy D schreef op donderdag 24 september 2026 @ 17:28:
[...]

Ik heb even gemist waar dit is, maar dat vind ik ook wel heel flink eigenlijk. 6 jaar geleden verkocht ik een maisonette die iets groter is, met een balkon va iets van 5 x 5 of zo, voor 280. Wil ik niet zeggen dat dat gelijkwaardig is maar dat zou toch wel betekenen dat dat appartemenut nu ook zeker 100k meer is. Dat zou ik er echt in geen 380 jaar voor betalen. Voor zoveel geld (of misschien net iets meer) koop je een echt huis. Nu ben ik sowieso fan van "verder uit de randstad is het ook mooi wonen" maar ook als ik niet die vergelijking maak, maar even snel kijk wat ik nu aan woningen in diezelfde wijk zie, zijn dat wel 'echte huizen' voor rond de 400. Dan ben je gek als je een appartement koopt wat mij betreft (in mijn huidige levensfase) ,en helemaal een maisonette want dan heb je alsnog een trap dus 'oud worden' is alsnog een beetje lastiger (en dus niet veel anders dan in een huis met een trap...).

Aan de andere kant kun je ook stellen, je mag blij zijn als je sowieso een huis kunt kopen (zowel financieel als qua aantal mensen die een huis zoeken), en als het dan een appartement is, het is ook een dak boven je hoofd. Maar ja met de huidige rente wordt het allemaal wel weer een stukje duurder.

Ik was trouwens juist wel erg gecharmeerd van een maisonette, ik vind het namelijk wel fijner om boven de slaapkamer en badkamer te hebben. Los van de prijs(-verschil met normale huizen) dan, zou ik nu liever een maisonette kopen dan een gewoon appartement.
ook hier weer: jouw beeld van 6 jaar geleden is dus niet meegeschaald met hoe de markt nu is. hartstikke leuk dat jij geen 380k voor een appartemenr wilt betalen maar heel veel mensen doen dat dus wel. ook omdat je dus gewoon niks koopt op veel plekken voor minder. Ben benieuwd waar die echte huizen voor minder dan 4 ton dan staan, dat is sowieso een stukje uit de randstad dan.

• tokusatsu
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 04-10 06:34
In 6 jaar tijd hebben we ook een flinke inflatiegolf gehad. Dus alleen daarop gebaseerd zou die 280k al rukm 350k zijn. De huizen zijn zelf nog een stukje harder gestegen. (55% sinds 2020) dus kom je rond de 430k.

• ducoquelicot
[...]

Dit is wel in de randstad. We hebben het drie jaar geleden gekocht voor 379!

• ducoquelicot
Bezichtigingen vandaag waren overigens positief. Tweede keer al dat we een opmerking krijgen dat mensen de afwerking van ons huis mooier vinden dan elders in de straat. Beide bezichtigers waren van plan ofwel een tweede bezichtiging te plannen ofwel volgende week zaterdag op de open huizendag langs te komen.

• las3r
las3r schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:14:
[...]

Ik heb 300 euro betaald voor een "quickscan" die via de makelaar geregeld als onderdeel van het "meldplicht" stuk. Dat ding heet "Quickscan fase 0.pdf" - door HomeKeur. Daar komt ook geen A-E label uit, maar gewoon laag / mid / hoog risico -> Hoog -> "Advies: verder onderzoek".

Vandaag naar stadsarchief om te kijken of de boel hier wel op palen staat. Als dat niet het geval is loopt het hopelijk af met een sisser voor wat betreft extra (duur) onderzoek.
Update op mijn saga:

We zijn naar het stadsarchief geweest om bewijs te vinden van "het huis staat niet op palen", en daar was helaas vrij weinig te vinden van onze woning. De digitaliseringsslag heeft een aantal bronnen vernield (verkeerd op microfiche gezet). Wat we wel konden vinden is tekeningen van de huizen naast die van ons. Daaruit blijkt dat deze beide gebouwd zijn op een ondiepe fundering "op staal" zoals ze zeggen.

Deze aan de "quickscan"-partij geleverd met het verzoek de "rating te herzien", en tadaa: "Midden risico: Monitoring aanbevolen". Hierdoor vervalt hopelijk de nood om voor 3000 EYPO een 'funderingsonderzoek fase 1' te doen - wachten is op de makelaar voor antwoord.

Al met al toch de moeite waard geweest om zelf even wat tijd in te steken, ik kan het iedereen aanraden die in deze situatie komt te staan. Laatste update zal ik later wel posten.

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:47
Inmiddels onze woning ook te koop.

Gisteren via de socials en vanochtend op funda gekomen.
Members only:

[ Voor 11% gewijzigd door Sincere1983 op 25-09-2026 23:06 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sincere1983 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 20:00:
Inmiddels onze woning ook te koop.

Gisteren via de socials en vanochtend op funda gekomen.

***members only***
6 Tweakers :P.

Succes met de verkoop!

• Helma67
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 29-09 21:01
[...]

Zes jaar geleden maisonette gekocht in de Randstad voor 180.000. Scherpe prijs, niet het hoogste bod, wel de beste voorwaarden. Ook gevalletje van erdoorheen kijken. Gerenoveerd voor 50k. Daar kon je destijds heel veel mee. Vorig jaar verkocht 100% instapklaar en heel hoog afwerkingsniveau stonden ze voor in de rij. Verkocht voor 340.000. Wel mazzel: koper wilde kost wat kost op die plek wildw wonen, bood 11k hoger dan nummer 2.

"Mooi wonen buiten de Randstad"??? Ik word nog liever dakloos 😝

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:23
Helma67 schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:09:
[...]

"Mooi wonen buiten de Randstad"??? Ik word nog liever dakloos 😝
Lekker daar blijven dan ;) als de rest ook zo denkt d:)b

• ducoquelicot
Members only:

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• ducoquelicot
De makelaar had de mail doorgestuurd waarmee ze het bod hadden gedaan. Het leest alsof het met chatgpt is geschreven en de makelaar bevestigde dat ook.

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:14
_Hades_ schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:58:
hmm ja dat is ook wel zo. Ik zal de makelaar eens vragen er naar te kijken als t met deze kijker niets word. En binnenkort is het ook open huizendag, dus het is wellicht nog wel een goed idee om daar aan mee te doen om de mensen die twijfelen toch wat laagdrempeliger nog over de vloer te krijgen.
Members only:

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 13:47
Remigius schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:05:
Ik ben het in eerste instantie met jullie eens, maar het gaat om een optelsom van zaken. In dit geval wilden ze zo laat omdat de aannemer niet eerder tijd had of omdat de keuken nog besteld moest worden. Het betreft ook een bod zonder voorbehoud van financiering (en in eerste instantie ook keuring) dus het geld was het niet. Als ik dan alleen vraag om het een week eerder te doen (let wel, ik wacht al meerdere maanden voor ze) ivm met een vakantie waarvoor ik het graag geregeld wilt hebben en dat alleen willen doen door weer 5k eraf te halen vind ik star. En tuurlijk kan het, en het is een zakelijke transactie, en ze begrepen waarschijnlijk dat er met het afketsen van het 30k hogere bod dat ze goed zaten en hakken in het zand konden zetten.
Ga lekker op vakantie en laat een medewerker van het notariskantoor via een volmacht voor je tekenen, je hoeft daar echt niet zelf bij te zijn als alle stukken van tevoren goed zijn doorgenomen.

Import van EVs

Pagina: 1 ... 232 233 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.