Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 232 233 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:33
Luiaard schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:46:
[...]

Ga lekker op vakantie en laat een medewerker van het notariskantoor via een volmacht voor je tekenen, je hoeft daar echt niet zelf bij te zijn als alle stukken van tevoren goed zijn doorgenomen.
In aanvulling: je kunt de inspectie die voorafgaat aan de overdracht bij de notaris ook een week eerder doen. Dan is de verkoop nog steeds tijdens jouw vakantie, maar krijg je achteraf geen gedoe over dingen die volgens kopers niet in orde waren.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:14
las3r schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:14:
[...]

Ik heb 300 euro betaald voor een "quickscan" die via de makelaar geregeld als onderdeel van het "meldplicht" stuk. Dat ding heet "Quickscan fase 0.pdf" - door HomeKeur. Daar komt ook geen A-E label uit, maar gewoon laag / mid / hoog risico -> Hoog -> "Advies: verder onderzoek".

Vandaag naar stadsarchief om te kijken of de boel hier wel op palen staat. Als dat niet het geval is loopt het hopelijk af met een sisser voor wat betreft extra (duur) onderzoek.
Bij aankoop van mijn woning (eind vorig jaar nog voor het verplichte funderingslabel) heb ik een quickscan laten doen op mijn kosten en als voorbehoud. Let op dat er meerdere partijen zijn en ik vond er eentje die binnen hun definitie van een quickscan langskwam, metingen van gevels en vloeren deed en uitgebreide foto's. Op basis daarvan laag risico en geen problemen verwacht. Dit is risicogebied, maar fundering is zo oud dat er van palen nog geen sprake was, het huis zakt dus met de omgeving mee en zolang dat maar gelijkmatig en niet scheef gaat is er eigenlijk niks aan de hand.

Ymmv, maar als je al een koper hebt dan zou ik haast zeggen dat het initiatief bij hen ligt n.a.v. de quickscan of ze nader onderzoek willen laten doen. Een bank zal mogelijk hiernaar vragen dus dat is wel hun pakkie aan voor de financiering, maar uiteraard ben jij er ook mee geholpen als dat wel doorgaat. Je kunt natuurlijk een balletje opgooien en een voorstel doen.

Een nader onderzoek is ofwel het meten van gevels en vloeren zoals bij mij of soms zelfs over langere tijd (hoewel fundermaps dit op basis van satelliet al doet) en soms gaan ze graven om te kijken wat eronder zit, maar dit is alleen als er geen historische gegevens zijn.

Ik had BVL bouwadvies uit Nieuwerkerk a/d IJssel en hun Quickscan omvatte het volgende:
• Bureaustudie (archiefonderzoek) verzorgt door opdrachtgever: Voor een betrouwbare beoordeling hebben wij inzicht nodig in het funderingstype. Daarom vragen wij de opdrachtgever om beschikbare archiefstukken, zoals bouw- of funderingstekeningen en eerdere rapportages, aan te leveren (indien beschikbaar).
• Visuele inspectie: Classificatie van fundering gerelateerde scheuren in de binnen en buitengevels, wordt beoordeeld volgens de KCAF-schadeclassificatie. Hierbij worden ook scheve deurposten en raamkozijnen opgemerkt, die kunnen duiden op verticale vervorming door funderingsproblemen.
• Lintvoegmeting: Beoordeling van de mate van scheefstand van voorgevel(buiten).
• Vloerveldmeting: Beoordeling van de mate van scheeftstand van de vloer begane grond of 1e Verdieping.
• Loodmeting: Beoordeling van het hellen van het gebouw (voorover of achterover) voorgevel.
• Zakkingssnelheid (optioneel): Beoordeling van de snelheid waarmee een gebouw zakt, gebaseerd op satellietmetingen of reeds beschikbare (deformatie)metingen

Ik vond dit een fijne partij en hun quickscan omvatte veel meer dan sommige andere partijen deden. Prijs was alleszins redelijk (iets meer dan het dubbele van jouw quickscan, maar dus veel uitgebreider) en ik heb diverse andere offertes gevraagd die soms veel hoger lagen of veel minder werkzaamheden bevatten.

[ Voor 5% gewijzigd door Luiaard op 30-09-2026 14:46 ]

Import van EVs

• JohanR91
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:53
Inmiddels staat mijn woning iets meer dan een maand te koop. Ik wordt er totaal niet vrolijk van:

Funda:
Bekeken: 1584x
Opgeslagen: 25x

Bezichtingen
Gepland: 3x
Doorgegaan: 0x

De makelaar zegt dat het op meer plekken in de regio lastiger gaat, maar dit slaat wel alles moet ik zeggen tot nu toe. Hopen dat zaterdag wat beweging komt.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
JohanR91 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:43:
Inmiddels staat mijn woning iets meer dan een maand te koop. Ik wordt er totaal niet vrolijk van:

Funda:
Bekeken: 1584x
Opgeslagen: 25x

Bezichtingen
Gepland: 3x
Doorgegaan: 0x

De makelaar zegt dat het op meer plekken in de regio lastiger gaat, maar dit slaat wel alles moet ik zeggen tot nu toe. Hopen dat zaterdag wat beweging komt.
Regio en prijsklasse?

• JohanR91
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:53
Regio Heeze en rond de 450k. Is 136m2 met A+++ label en vijf jaar oud nu.

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:23
JohanR91 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:46:
[...]

Zet hem op 395 en bezichtigingen stromen binnen met waarschijnlijk een overbieding

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
[...]

Presentatie ziet er op het eerste oog netjes uit, maar ik mis een foto van de parkeerruimte... Voor veel mensen is dat erg belangrijk.

Slaapkamers boven misschien wat smal voor een huis van dit formaat, maar de meeste mensen kijken daar amper naar denk ik.

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:32
[...]

Regio Grote steden zijn momenteel flink afgekoeld.

Het is wachten op een rente daling voor wat meer beweging denk ik.

Wel bijzonder je huis valt in NHG maar alsnog geen bekijks.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
genc007 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:32:
[...]

Regio Grote steden zijn momenteel flink afgekoeld.

Het is wachten op een rente daling voor wat meer beweging denk ik.

Wel bijzonder je huis valt in NHG maar alsnog geen bekijks.
https://www.nu.nl/economie/6411535/hypotheekrente-stijgt-naar-hoogste-niveau-van-het-jaar-en-raakt-leencapaciteit.html

Kennelijk staan er 25% meer huizen te koop op Funda tov september vorig jaar. Dus de verkopers markt koelt af, de rentes stijgen rap.
Pagina: 1 ... 232 233 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.