Nou een koopcontract is geen rocket science. Ze zijn tegenwoordig goed te lezen. En bijna alle makelaars gebruiken de versie van de vakvereniging. En de makelaar loopt het ook nog samen met de partijen door. Maandag verliep de deadline. Kopers op de hoogte gesteld vrijdag 9.00 uur zaten we aan tafel om te tekenen.
@Kalentum woensdag geaccepteerd! Maar oke, ja, ik ben ongeduldig
Ik snap wel dat je er ongeduldig over word, je wilt graag snel duidelijkheid en dan heb je na het ondertekenen ook nog de drie dagen bedenktijd (in het ergste geval duurt dat vijf kalenderdagen want het weekend en feestdagen tellen niet mee).
Zelf ben ik nu in afwachten van het feit of de kopers hun hypotheek rond krijgen, dat moet uiterlijk de 30e gerealiseerd zijn. Ik verwacht van wel, want expats en ze hebben 450.000 nodig op een bod van 490.000 (ik moest mijn huis laten taxeren voor de overbrugging naar onze nieuwe woning en die kwam toen op 480.000).
Al met al een hoop waar je je druk over kan maken, ik probeer er maar positief in te blijven staan.
Zelf ben ik nu in afwachten van het feit of de kopers hun hypotheek rond krijgen, dat moet uiterlijk de 30e gerealiseerd zijn. Ik verwacht van wel, want expats en ze hebben 450.000 nodig op een bod van 490.000 (ik moest mijn huis laten taxeren voor de overbrugging naar onze nieuwe woning en die kwam toen op 480.000).
Al met al een hoop waar je je druk over kan maken, ik probeer er maar positief in te blijven staan.
Irritant, denk inderdaad dat ze nog twijfelen of wedden op twee paarden. Anders wil je ook geen twijfel zaaien bij de verkoper die mogelijk doorgaat naar een andere koper lijkt mij.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:43:
Nog altijd geen akkoord van de kopers op concept koopovereenkomst. Ik weet dat ik ongeduldig ben maar die onzekerheid is echt vervelend. Zo'n document heb je toch zo doorgelezen en akkoord op gegeven?
Hopelijk snel rond!
bij ons leverde juist het expat gedeelte vertraging op bij de bank. Inkomen zat inderdaad wel snor en kwam ook wel goed maar toch.. genoeg spanning van gehad.Tung-pi schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:43:
Ik snap wel dat je er ongeduldig over word, je wilt graag snel duidelijkheid en dan heb je na het ondertekenen ook nog de drie dagen bedenktijd (in het ergste geval duurt dat vijf kalenderdagen want het weekend en feestdagen tellen niet mee).
Regel rond de bedenktijd is dat er minstens 2 niet weekend en/of feestdagen zitten in deze 3 dagen.Tung-pi schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:43:
Signature van nature
Ons huis is ondertussen al een ruime tijd geleden verkocht en gisteren is de overdracht geweest. Ik dacht ik deel mijn ervaring hier ook nog even.
Wij hadden een mooie twee-onder-een kap woning (met geschakelde garage) te koop staan in Veldhoven. Perfecte locatie natuurlijk om zeer vlot van je huis af te zijn voor een goede prijs. Van te voren moet dat natuurlijk nog blijken maar achteraf kan ik zeggen dat het ook inderdaad heel vlot is gegaan.
Vooraf hadden we 2 makelaars gevraagd om eens op de koffie te komen en een plan te bespreken. Diegene die het niet geworden is was naar onze mening iets teveel bezig om zichzelf te verkopen i.p.v. een goed plan voor de verkoop. Ook was zijn strategie om de vraagprijs enigszins laag te houden om meer mensen te trekken en echt in te zetten op overbieden. Een strategie waar wij zelf een ontzettende hekel aan hebben omdat dit toch een soort misleiding is voor potentiële kopers. Je geeft dan mensen het idee iets te kunnen kopen wat achteraf totaal onrealistisch is.
Mede daarom ook voor de andere makelaar gekozen (naast dat zij ook de makelaar waren toen wij het huis kochten). Zij hadden een heldere strategie met een goed verhaal zonder poespas. Ook een iets hogere vraagprijs dan wij zelf in gedachten hadden met de boodschap dat dit het in Veldhoven echt minimaal moet kunnen opleveren. Zelf waren wij nog wat terughoudend maar toen ze nogal gekscherend aanboden om de courtage dan te verhogen voor de opbrengst boven de vraagprijs hadden we wel het vertrouwen dat dit toch een realistische vraagprijs was.
Vervolg fase met o.a. de foto's verliep heel fijn en toen was het wachten op het aantal bezichtigingen. Er was gepland voor 2 dagen en totaal 20 bezichtigingen maar uiteindelijk zijn er "slechts" 7 mensen/stellen komen kijken. Uiteindelijk niet erg want de makelaar gaf achteraf aan dat ze eigenlijk allemaal zeer geïnteresseerd overkwamen en dat er sowieso meerdere biedingen gingen komen. De deadline was gesteld op 6 dagen later voor een bod. Vanzelfsprekend een spannende week om af te wachten wat er zou gaan komen.
Uiteindelijk 4 biedingen ontvangen die vrij ver uit elkaar lagen. Van €25.000 onder de vraagprijs naar ruim €35.000 erboven. Heel bizar eigenlijk dat ons huisje zoveel "waard" zou zijn. Compleet van de zotte eigenlijk als je bedenkt wat wij er 7 jaar geleden voor hadden betaald. Maar fijn voor ons.
Zoals het in Veldhoven eigenlijk bijna standaard is tegenwoordig was het hoogste bod bij ons ook van expats. Van te voren hadden we nog overwogen om het aan Nederlanders te gunnen maar daar was het verschil hier veel te groot voor en dan denk je toch vooral aan de eigen portemonnee.
Dan is altijd nog de vraag: hoe betrouwbaar is een bod van een expat? Volgens de makelaar hoefden wij ons daar niet druk over te maken aangezien het allemaal via een bekende financieel adviseur ging. Dat bleek uiteindelijk ook want nog binnen de termijn van het voorbehoud was alles rond en kon de champagne open.
Gisteren dus een fijne overdracht gehad waarbij het wel een bijzondere gewaarwording is hoe het allemaal werkt met een tolk bij de notaris. Maar al met al een hele fijne verkoop gehad die ons een heel mooi bedrag heeft opgeleverd wat weer mooi gebruikt kan worden om onze nieuwe hypotheek weer een stukje te verlagen.
Wij hadden een mooie twee-onder-een kap woning (met geschakelde garage) te koop staan in Veldhoven. Perfecte locatie natuurlijk om zeer vlot van je huis af te zijn voor een goede prijs. Van te voren moet dat natuurlijk nog blijken maar achteraf kan ik zeggen dat het ook inderdaad heel vlot is gegaan.
Vooraf hadden we 2 makelaars gevraagd om eens op de koffie te komen en een plan te bespreken. Diegene die het niet geworden is was naar onze mening iets teveel bezig om zichzelf te verkopen i.p.v. een goed plan voor de verkoop. Ook was zijn strategie om de vraagprijs enigszins laag te houden om meer mensen te trekken en echt in te zetten op overbieden. Een strategie waar wij zelf een ontzettende hekel aan hebben omdat dit toch een soort misleiding is voor potentiële kopers. Je geeft dan mensen het idee iets te kunnen kopen wat achteraf totaal onrealistisch is.
Mede daarom ook voor de andere makelaar gekozen (naast dat zij ook de makelaar waren toen wij het huis kochten). Zij hadden een heldere strategie met een goed verhaal zonder poespas. Ook een iets hogere vraagprijs dan wij zelf in gedachten hadden met de boodschap dat dit het in Veldhoven echt minimaal moet kunnen opleveren. Zelf waren wij nog wat terughoudend maar toen ze nogal gekscherend aanboden om de courtage dan te verhogen voor de opbrengst boven de vraagprijs hadden we wel het vertrouwen dat dit toch een realistische vraagprijs was.
Vervolg fase met o.a. de foto's verliep heel fijn en toen was het wachten op het aantal bezichtigingen. Er was gepland voor 2 dagen en totaal 20 bezichtigingen maar uiteindelijk zijn er "slechts" 7 mensen/stellen komen kijken. Uiteindelijk niet erg want de makelaar gaf achteraf aan dat ze eigenlijk allemaal zeer geïnteresseerd overkwamen en dat er sowieso meerdere biedingen gingen komen. De deadline was gesteld op 6 dagen later voor een bod. Vanzelfsprekend een spannende week om af te wachten wat er zou gaan komen.
Uiteindelijk 4 biedingen ontvangen die vrij ver uit elkaar lagen. Van €25.000 onder de vraagprijs naar ruim €35.000 erboven. Heel bizar eigenlijk dat ons huisje zoveel "waard" zou zijn. Compleet van de zotte eigenlijk als je bedenkt wat wij er 7 jaar geleden voor hadden betaald. Maar fijn voor ons.
Zoals het in Veldhoven eigenlijk bijna standaard is tegenwoordig was het hoogste bod bij ons ook van expats. Van te voren hadden we nog overwogen om het aan Nederlanders te gunnen maar daar was het verschil hier veel te groot voor en dan denk je toch vooral aan de eigen portemonnee.
Dan is altijd nog de vraag: hoe betrouwbaar is een bod van een expat? Volgens de makelaar hoefden wij ons daar niet druk over te maken aangezien het allemaal via een bekende financieel adviseur ging. Dat bleek uiteindelijk ook want nog binnen de termijn van het voorbehoud was alles rond en kon de champagne open.
Gisteren dus een fijne overdracht gehad waarbij het wel een bijzondere gewaarwording is hoe het allemaal werkt met een tolk bij de notaris. Maar al met al een hele fijne verkoop gehad die ons een heel mooi bedrag heeft opgeleverd wat weer mooi gebruikt kan worden om onze nieuwe hypotheek weer een stukje te verlagen.
Ik snap je ongeduld. Wij hadden op maandag het bindende bod, de vrijdag daar op hadden wij het contract in onze mailbox, snel tekenen en door. Hele weekend niets, dus we hadden ook zoiets van 'Waarom tekenen ze niet?'. Blijkbaar hadden ze nog een hele simpele vraag en de makelaar was pas maandag bereikbaar.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:11:
@Kalentum woensdag geaccepteerd! Maar oke, ja, ik ben ongeduldig
Dinsdag hebben ze getekend en vrijdag verliep de bedenktijd. Pas toen ging de vlag uit. Even later moest de bankgarantie binnen zijn, ook dat was voor ons weer een momentje van spanning, het bleek ook een dag te laat overgemaakt te zijn. Maar nu is alles rond.
Kortom: de stress moet je even zien te bedwingen, er kan van alles aan de andere kant spelen, van groot tot heel klein. No stress.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Thanks, inmiddels is de stress een stuk gezakt. Bericht van onze makelaar dat de aankoopmakelaar van de kopers graag ook nog naar het concept koopovereenkomst wil kijken en daar was hij door drukte nog niet aan toe gekomen.THE_BASE schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:39:
[...]
Kortom: de stress moet je even zien te bedwingen, er kan van alles aan de andere kant spelen, van groot tot heel klein. No stress.
Blij als alles achter de rug is, een huis verkopen is helemaal niet leuk
Een huis kopen is leuker.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:54:
[...]
Thanks, inmiddels is de stress een stuk gezakt. Bericht van onze makelaar dat de aankoopmakelaar van de kopers graag ook nog naar het concept koopovereenkomst wil kijken en daar was hij door drukte nog niet aan toe gekomen.
Blij als alles achter de rug is, een huis verkopen is helemaal niet leuk
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Uiteindelijk 31 bezichtigingen ingepland, na een goede start met veel concreet geïnteresseerden gaan we voor een inschrijving met deadline van dinsdag voldoende week. Lijkt me dat we met een dergelijk aantal en in deze tijdspanne we genoeg hebben km het beste uit de markt te vissen.
Blijft spannend, want wat als de ultieme koper zich pas volgende week meldt voor een bezichtiging? Desalniettemin fijn om redelijk snel duidelijkheid te hebben.
Blijft spannend, want wat als de ultieme koper zich pas volgende week meldt voor een bezichtiging? Desalniettemin fijn om redelijk snel duidelijkheid te hebben.
[ Voor 22% gewijzigd door Catorce op 19-09-2024 06:40 ]
De eerste dag ja daarna stress of je bod is geaccepteerd tussen de vele anderen. Daarna als het zover is is het i.d.d. leuk

Ik geloof niet dat er na deze piek nog iemand meldt, je zult het met deze 13 moeten doen en in je achterhoofd houden dat er nog kijkers afhaken of afbellen. Eén goed bod is genoeg!Catorce schreef op donderdag 19 september 2024 @ 06:39:
Uiteindelijk 31 bezichtigingen ingepland, na een goede start met veel concreet geïnteresseerden gaan we voor een inschrijving met deadline van dinsdag voldoende week. Lijkt me dat we met een dergelijk aantal en in deze tijdspanne we genoeg hebben km het beste uit de markt te vissen.
Vrij zinloos om met ‘wat als’ te denken. Wat als je het huis over een half jaar op de markt had gezet als de hypotheekrente mogelijk is gedaald. Wat als er over een maand ergens een economische of politieke crisis uitbreekt waardoor huizen in waarde dalen. Wat als…Catorce schreef op donderdag 19 september 2024 @ 06:39:
Blijft spannend, want wat als de ultieme koper zich pas volgende week meldt voor een bezichtiging?
Doe het jezelf niet aan. Je hebt 31 kijkers, daar komt vast een goed/uitstekend bod uit.
Hier is de handtekening eindelijk door iedereen gezet
volgende week loopt de bedenktijd af maar ik geloof het allemaal wel. Blij dat het er straks op zit
Vanmiddag werd ik door de kopers van ons huis gebeld, ze gaf aan dat hun hypotheek geaccepteerd was en dat ze met wat vragen zitten voor de meubels die ze willen kopen en of ze even wat zaken mogen inmeten.
Allereerst goed nieuws, dat lijkt er dan op dat alles geregeld is en aan de andere kant logisch dat ze dat willen (want dat willen wij ook).
Allereerst goed nieuws, dat lijkt er dan op dat alles geregeld is en aan de andere kant logisch dat ze dat willen (want dat willen wij ook).
Hier sinds vandaag weer wat schot in de zaak. Financiering voor de gekochte woning is rond en de aanvaarding halen we een kleine maand naar voren (kunnen we al beginnen met klussen ;-)).
Voor het verkopen van de huidige woning gaan we morgen nog zelf de woning presentatie nalopen en mits akkoord gaan we dan a.s. maandag de markt op.
Herkennen jullie trouwens het volgende? Wij blijven twijfelen over de verkoopprijs. Makelaar geeft aan liever iets scherper te zitten in de prijs zodat er wat loop komt. Onze desktop taxatie zit tov van die prijs ~10k hoger. Het blijft lastig om te bepalen op welke strategie in te zetten!
Voor het verkopen van de huidige woning gaan we morgen nog zelf de woning presentatie nalopen en mits akkoord gaan we dan a.s. maandag de markt op.
Herkennen jullie trouwens het volgende? Wij blijven twijfelen over de verkoopprijs. Makelaar geeft aan liever iets scherper te zitten in de prijs zodat er wat loop komt. Onze desktop taxatie zit tov van die prijs ~10k hoger. Het blijft lastig om te bepalen op welke strategie in te zetten!
Een taxatie zegt op dit moment niet zoveel. Het is maar net wat de gek ervoor geeft. Wij hadden hem ook scherp in de markt, uiteindelijk meer dan de taxatiewaarde de woning verkocht.
Wij hebben hem iets scherper gezet en uiteindelijk blij met die tactiek. We hadden 6 kijkers en 3 bieders, dus dat hield niet over.
Aan de andere kant waren de biedingen wel boven de vraag- en taxatieprijs (voor overbrugging). Beste bod was zonder voorwaarden en inmiddels is de bedenktijd verlopen. Nu dus enkel nog de bankgarantie en dan aftellen tot overdracht 1 november. Het had niet beter gekund, krijgen zelf de sleutel van nieuwe woning op 1 oktober.
Aan de andere kant waren de biedingen wel boven de vraag- en taxatieprijs (voor overbrugging). Beste bod was zonder voorwaarden en inmiddels is de bedenktijd verlopen. Nu dus enkel nog de bankgarantie en dan aftellen tot overdracht 1 november. Het had niet beter gekund, krijgen zelf de sleutel van nieuwe woning op 1 oktober.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Wij hebben hem voor 25k onder de taxatiewaarde in de markt gezet, zo'n 75k onder de waarde die de makelaar denkt er voor te kunnen krijgen. Is wel Amsterdam, maar lijkt me een tendens die je in meer delen van het land ziet.
Kijk, dat stelt toch gerust als ik deze reacties lees ;-)
Heel herkenbaar.Marsmellow schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:23:
Onze woning, in Utrecht, wil de makelaar ruim 15% onder de taxatiewaarde in de markt zetten. Vallen we nog net binnen een bepaalde Funda grens en motivatie is dan dat er meer aanloop te verwachten is.
Ik zou liever iets hoger zitten. Prima om onder de taxatiewaarde te zitten maar 15% is nogal behoorlijk. Ik ga liever op minder dan 10% eronder zitten. Vallen we binnen het volgende Funda filter maar wel meer kans op een hogere opbrengst wellicht?
Moeilijke afweging. Andere woningen die voor de vraagprijs de markt op gingen die de makelaar ook voor onze woning in gedachte heeft, werden wel bijna 20% overboden. Lastig, lastig.
Maar dan realiseer je dus feitelijk ‘maar’ 5% overbieding op de werkelijke waarde?
Ik zou toch zeggen dat je in Utrecht wel iets dichter op de verwachte prijs kan gaan zitten. Toch genoeg animo.JeroenVerweij schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:09:
[...]
Heel herkenbaar.
Onze woning, in Utrecht, wil de makelaar ruim 15% onder de taxatiewaarde in de markt zetten. Vallen we nog net binnen een bepaalde Funda grens en motivatie is dan dat er meer aanloop te verwachten is.
Ik zou liever iets hoger zitten. Prima om onder de taxatiewaarde te zitten maar 15% is nogal behoorlijk. Ik ga liever op minder dan 10% eronder zitten. Vallen we binnen het volgende Funda filter maar wel meer kans op een hogere opbrengst wellicht?
Moeilijke afweging. Andere woningen die voor de vraagprijs de markt op gingen die de makelaar ook voor onze woning in gedachte heeft, werden wel bijna 20% overboden. Lastig, lastig.
@Paralize_nl Ja inderdaad. Overigens zou ik direct tekenen als iemand de taxatiewaarde biedt (hij is naar ons idee achterlijk hoog getaxeerd).
@VidaR-9 Dat lijkt mij ook. Alleen zitten wij in een wat hogere prijsklasse en volgens de makelaar is het dan juist beter om wat lager te zitten om meer mensen te trekken.
Ik blijf het rete lastig vinden. Aan de ene kant wil ik de makelaar vertrouwen, die dagelijks op de lokale markt actief is en precies weet wat handig is. Aan de andere kant wil ik liever wat hoger zitten met de vraagprijs om onszelf niet in de vingers te snijden.
@VidaR-9 Dat lijkt mij ook. Alleen zitten wij in een wat hogere prijsklasse en volgens de makelaar is het dan juist beter om wat lager te zitten om meer mensen te trekken.
Ik blijf het rete lastig vinden. Aan de ene kant wil ik de makelaar vertrouwen, die dagelijks op de lokale markt actief is en precies weet wat handig is. Aan de andere kant wil ik liever wat hoger zitten met de vraagprijs om onszelf niet in de vingers te snijden.
Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om het huis juist niet scherp in de markt te zetten omdat we zelf absoluut niet van die tactiek houden. Grote kans dat je dan wel iets meer kijkers gaat krijgen maar wat mij betreft een klein beetje bedrog omdat je voor "veel" meer geld wil verkopen en dus gokt op flinke overbiedingen.
Uiteindelijk op advies van onze makelaar zelfs nog ietsje hoger in de markt gezet dan we zelf voor ogen hadden met uiteindelijk 7 bezichtigingen en 4 biedingen. Het hoogste bod was vervolgens ook nog eens flink boven de vraagprijs dus overbieden blijf je vaak toch houden in de populaire gebieden. Achteraf denk ik ook dat als we het huis een stuk lager in de markt gezet hadden dat we nooit het uiteindelijke hoogste bod hadden gekregen.
Uiteindelijk op advies van onze makelaar zelfs nog ietsje hoger in de markt gezet dan we zelf voor ogen hadden met uiteindelijk 7 bezichtigingen en 4 biedingen. Het hoogste bod was vervolgens ook nog eens flink boven de vraagprijs dus overbieden blijf je vaak toch houden in de populaire gebieden. Achteraf denk ik ook dat als we het huis een stuk lager in de markt gezet hadden dat we nooit het uiteindelijke hoogste bod hadden gekregen.
Best een dilemma inderdaad. Stel een huis is getaxeerd op 500k.
Bij een vraagprijs van 495K biedt een koper +10% dus in totaal 544.500
Zou een koper bij een vraagprijs van 450K een ton extra bieden? En zouden meer kopers dat doen, zodat je als verkoper nog wat te kiezen hebt?
Nog los van de gedachte dat mensen die in dat lagere segment zoeken, waarschijnlijk niet die ton extra gaan bieden.
Ik zou die 15% onder de vraagprijs niet doen, zeker niet in een hoger segment bij een toch al forse taxatieprijs. Liever realistisch.
Bij een vraagprijs van 495K biedt een koper +10% dus in totaal 544.500
Zou een koper bij een vraagprijs van 450K een ton extra bieden? En zouden meer kopers dat doen, zodat je als verkoper nog wat te kiezen hebt?
Nog los van de gedachte dat mensen die in dat lagere segment zoeken, waarschijnlijk niet die ton extra gaan bieden.
Ik zou die 15% onder de vraagprijs niet doen, zeker niet in een hoger segment bij een toch al forse taxatieprijs. Liever realistisch.
Bedankt voor het meedenken! Ik denk dat wij inderdaad ook wat hoger gaan inzetten.
Dat lager inzetten van de makelaars is echt een hele nare eigenschap, waar iedereen uiteindelijk slechter van wordt..
- Mensen die het net aan kunnen betalen geef je valse hoop dat er een huis beschikbaar is
- Je wordt gedwongen tot overbieden, het is net 1 groot casino.
- Als je de prijs niet haalt als verkoper heb je pech.
- Het is vooral erg leuk zodat er weer berichten in de krant geplaatst kunnen worden over overbieden, waardoor de markt nog gekker wordt. Leuk voor de verkoop, maar je moet ook weer terugkopen.
Je kan, mijn inziens, beter hoger inzetten en echte geïnteresseerden binnen halen. Naar beneden kan altijd nog, omhoog is een stuk lastiger.
Er zouden best regels mogen komen om het overbieden te beperken.
- Mensen die het net aan kunnen betalen geef je valse hoop dat er een huis beschikbaar is
- Het is vooral erg leuk zodat er weer berichten in de krant geplaatst kunnen worden over overbieden, waardoor de markt nog gekker wordt. Leuk voor de verkoop, maar je moet ook weer terugkopen.
Je kan, mijn inziens, beter hoger inzetten en echte geïnteresseerden binnen halen. Naar beneden kan altijd nog, omhoog is een stuk lastiger.
[ Voor 11% gewijzigd door M@cer op 20-09-2024 10:25 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Het is vooral leuk voor de makelaar die snel, zonder al te veel gehannes, van het huis af wil. Vooral als de inkomsten van de makelaar niet meer afhangen van de verkoopprijs, hebben ze geen prikkel meer om er het meeste uit te halen. Dus als makelaar wil je veel kijkers en bieders op één dag, zodat het maar snel verkocht raakt.M@cer schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:20:
Dat lager inzetten van de makelaars is echt een hele nare eigenschap, waar iedereen uiteindelijk slechter van wordt..
It's time to play the music, it's time to light the lights
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 20-09-2024 12:39 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dat is natuurlijk maar de vraag. Is het voor een makelaar niet veel goedkoper om 6 serieuze kijkers te hebben i.p.v. 30 verdeeld over 3 volle dagen? Ik weet niet wat jouw uurtarief is, maar 6 x 30 minuten is toch goedkoper dan 3 x 8 tot 10 uur zitten in een huis en mensen ontvangen.big bang schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:03:
[...]
Het is vooral leuk voor de makelaar die snel, zonder al te veel gehannes, van het huis af wil. Vooral als de inkomsten van de makelaar niet meer afhangen van de verkoopprijs, hebben ze geen prikkel meer om er het meeste uit te halen. Dus als makelaar wil je veel kijkers en bieders op één dag, zodat het maar snel verkocht raakt.
Signature van nature
Tenzij er tussen die 6 geen fatsoenlijk bod zit etc. Ik denk dat ze regulier inzetten op twee volle kijkersdagen om de balans kans op een bod vs moeite voor kijkersdag gunstig te houden. Uit mijn omgeving (n=1) bleek ook dat de verkoper moeite moest doen bij de makelaar om die derde dag georganiseerd te krijgen. Was wel verstandig, want daar kwam het winnende bod uit.Sircuri schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:07:
[...]
Dat is natuurlijk maar de vraag. Is het voor een makelaar niet veel goedkoper om 6 serieuze kijkers te hebben i.p.v. 30 verdeeld over 3 volle dagen? Ik weet niet wat jouw uurtarief is, maar 6 x 30 minuten is toch goedkoper dan 3 x 8 tot 10 uur zitten in een huis en mensen ontvangen.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Mensen die in Utrecht en omgeving zoeken weten als het goed is dat ze moeten gaan overbieden. En zoeken dus ook al 10-20% lager dan wat ze kunnen betalen.JeroenVerweij schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:09:
[...]
Heel herkenbaar.
Zet je hem hoger in de markt, prima, is het inderdaad rustiger qua bezichtigingen. Omdat de meeste mensen verwachten dat die al boven budget is. Dan blijven de hoopvolle en mensen die verder dan hun neus lang is kunnen kijken over.
Uiteindelijk verkoopt de woning in deze markt toch wel voor wat die waard is.
Wij hebben vorige week een nieuw huis gekocht waarvan de overdracht in januari is. Vervolgens gaat we nog 4/5 maanden verbouwen. Daarna willen we pas ons huidige huis uit.
Zit een beetje in dubio of we ons huidige huis al in oktober/november te koop gaan zetten of wachten tot februari/maart.
Volgens onze makelaar zijn december/januari geen goede maanden om te verkopen.
Nu al verkopen geeft wat meer zekerheid over het verbouwbudget mbt afwerking en dergelijke maar langer wachten kan een voordeel zijn met de stijgende huizenprijzen.
Ons huidige huis betreft een ‘af’ huis in de randstad die we nu voor 850k te koop zouden zetten.
Mijn vriendin neigt erg naar zsm verkopen maar merk dat ik liever speculeer op de stijgende huisprijzen.
Jullie nog gedachtes of argumenten voor het een of ander?
Zit een beetje in dubio of we ons huidige huis al in oktober/november te koop gaan zetten of wachten tot februari/maart.
Nu al verkopen geeft wat meer zekerheid over het verbouwbudget mbt afwerking en dergelijke maar langer wachten kan een voordeel zijn met de stijgende huizenprijzen.
Ons huidige huis betreft een ‘af’ huis in de randstad die we nu voor 850k te koop zouden zetten.
Mijn vriendin neigt erg naar zsm verkopen maar merk dat ik liever speculeer op de stijgende huisprijzen.
Je wilt dat de koper een jaar wacht. Of gaan jullie na verkoop ergens anders wonen? Ik denk dat z’n lange wachttijd ook invloed heeft op de biedingen als is het maar vanwege hypotheek offerte geldigheid.Louislouislouis schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:46:
Wij hebben vorige week een nieuw huis gekocht waarvan de overdracht in januari is. Vervolgens gaat we nog 4/5 maanden verbouwen. Daarna willen we pas ons huidige huis uit.
@perspectivebass ja dat aspect was ik nog vergeten te noteren, langer dan een halfjaar tussen verkoop en overdracht lijkt me onverstandig
Je kunt het in de verkoop zetten en tijdelijk elders gaan wonen als je een bod boven verwachting krijgt of je kunt iemand treffen die best wil en kan wachten. Gebeurt dat niet, dan zou ik het van de markt halen en in feb/mrt volgend jaar herkansen. Dat zijn betere maanden voor de verkoopLouislouislouis schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:46:
Dank voor de input, inmiddels de knop wel doorgehakt en vanaf feb/maart in de verkoop afhankelijk van de voortgang van de verbouwing.
Kan me hier ook melden, we hebben een nieuwbouwhuis gekocht en gaan dus ons huidge huis ergens voorjaar 2025 te koop zetten.
Nu is onze straat best populair en nu dus in de situatie dat iemand ons huis dus al wil kopen, maar liefst zonder 'funda' gedoe.
Tja, het lijkt me verstandig in de huidige markt juist wel de funda molen in te gaan. Iemand ervaringen ermee? We gaan dit uiteraard ook voorleggen aan de makelaar.
Nu is onze straat best populair en nu dus in de situatie dat iemand ons huis dus al wil kopen, maar liefst zonder 'funda' gedoe.
Tja, het lijkt me verstandig in de huidige markt juist wel de funda molen in te gaan. Iemand ervaringen ermee? We gaan dit uiteraard ook voorleggen aan de makelaar.
Als deze persoon nu je huis al wil hebben, kan je dat laten reflecteren in de verkoopprijs. Laat hem/haar maar een voorstel doen toch? Je kan toch gewoon nee zeggen als het je niet bevalt?
Signature van nature
Wij hadden maandje geleden dezelfde situatie, makelaar raadde dit sterk af. We hebben naar hem geluisterd, en maar goed ook, uiteindelijk bood iemand 30k meer dan degene die het voor de funda plaatsing wilde hebben bereidt was te betalen.Arwen. schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:38:
Goedeavond
Onze woning staat nu 2 weken te koop maar weinig reactie tot nu toe..3 bezichtigingen..naar mijn mening is er wat mis met de foto's ..graag jullie mening aub..
Zie link hieronder ..bedankt
https://www.funda.nl/deta...absdaalseweg-18/89081063/
Onze woning staat nu 2 weken te koop maar weinig reactie tot nu toe..3 bezichtigingen..naar mijn mening is er wat mis met de foto's ..graag jullie mening aub..
Het is wel een soort van klushuis, denk dat dit, plus de locatie in Zeeland, niet heel aantrekkelijk is? Op sommige foto’s staan wat vreemde dingen, of dingen die mij erg opvallen (soms niet positief).km1234 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:55:
Goedeavond
Over de foto’s:
Foto 3: Is er een pot verf van de trap gevallen? (Schrikreactie)
Foto 4: Waarom staat de plant voor de voordeur?
Foto 9/10: Foto’s van de keuken, maar waar is het fornuis? (Vraag)
Foto 14: Dat groen is bijna weer hip in de badkamer. (Schrikreactie)
Foto 15: Lege vitrinekasten, beetje creepy. (Schrikreactie)
Foto 17: De kozijnen zien er nogal overleden uit. (Schrikreactie)
Foto 18: Volgens mij zit je bed verkeerd in elkaar.
Foto 21: Linker foto, rechtsonder, wat zit daar in gephotoshopt? Is dit om iets te verbergen?
Al moet ik wel zeggen dat ik het een heel leuk huis vind, als je er doorheen kijkt is er zeker wel iemand is te vinden die het fantastisch vind en er z’n eigen draai aan wilt geven. Maar het is niet instapklaar, wat het grote gross tegen kan houden, en het energielabel is ook niet heel goed.
[ Voor 15% gewijzigd door Cordon op 20-09-2024 23:27 ]
Ik ben vrij direct in de communicatie.km1234 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:55:
Goedeavond
- Begint met de hal die totaal niet interessant is in deze staat, gelijk geeft het de impressie dat als de trap er al zo uit ziet dat de rest ook niet wat is.
- Plant is al genoemd
- Woonkamer oogt erg smal
- 6. Verwarmingsbuisisolatie in het zicht - sowieso heeft dat geen toegevoegde waarde in een ruimte die je wel verwarmd.
- 7. Er mist een deur in het scharnier richting de deur naar de tuin, dit lijkt wel los aangebouwd of zo?
- 7. Radiator hangt scheef
- Keuken is gedateerd
- 13. keuken of deur lijkt wel scheef
- 13/14 smal, krap en gedateerd
- Die serre lijkt er wel gewoon bij aangeplakt.
- Mist ook nog één slaapkamer op de foto's?
Regio is ook wel erg beperkend in die hoek me dunkt.
Betere foto's zouden mij niet meer doen trekken naar deze woning.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Weinig aan toe te voegen tov wat hierboven al gezegd is. In het kort: eerste foto is nog leuk (de basis van het huis), daarna ga ik er als kijker rap doorheen en is mijn conclusie: werkelijk alles mag/moet er uit om het een beetje toekomstbestendig te maken. Daar moet je maar zin in hebben en doorheen kunnen kijken. Vooral dat laatste kunnen veel mensen niet.
Als je een bureau had ingeschakeld om renders te maken van een toekomstige situatie, had je dat laatste voor mensen gedaan en nodigt het mogelijk uit tot wel komen bezichtigen. Nu zullen er genoeg denken: pfff, laat maar zitten.
Als je een bureau had ingeschakeld om renders te maken van een toekomstige situatie, had je dat laatste voor mensen gedaan en nodigt het mogelijk uit tot wel komen bezichtigen. Nu zullen er genoeg denken: pfff, laat maar zitten.
Het huis staan te vol , echt veel te vol. Toen ik mijn huis ging verkopen heb ik echt de 80% van me inboedel elders neergezet zodat het huis compleet blanco is. Overal staat iets , is het rommelig. Daarnaast is het gewoon een gemiste kans geweest om niet van de voren de kleine dingen te repareren.km1234 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:55:
Goedeavond
Wij hadden losse deurklinken in huis / scheve deurklinken. Die zijn toen vervangen voordat we foto’s gingen maken. Zo had je de trap van wat verf kunnen voorzien , deur kunnen fixen , etc. Je had zelfs je badkamer kunnen verven of de tegels stucen zodat het niet allemaal zo oubollig overkomt.
Ik denk locatie, label E en niet alles is gemoderniseerd.km1234 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:55:
Goedeavond
Gemiste kans om niet even wat meer isolatie toe te passen, dan zat je makkelijk op label C of B met de nieuwe kozijnen. De grootste kostenpost heb je al gehad (kozijnen).
[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 21-09-2024 08:02 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Hoe komt het dat je energielabel E hebt nadat alle kozijnen vervangen zijn en je een moderne ketel hebt geplaatst? Dat zou mij ontzettend afschrikken als koper.km1234 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:55:
Goedeavond
Behalve de locatie (geen idee van de lokale woningmarkt) mis ik de tekst dat koper rekening dient te houden met moderniseringskosten. Mijn vermoeden is dat kopers een grondige renovatie gaan uitvoeren om de woning naar hun wens te krijgen.
Makelaarstekst is ook niet bijzonder wervelend overigens maar ik denk dat de foto’s inclusief aanstaande moderniseringen veel mensen afschrikken.
De trap en deurkozijnen had ik geschilderd voordat de foto's werden gemaakt. Daarnaast kan het nog wel wat cleaner, in ieder geval al die vitrinekasten weg. Dat maakt denk ik al een groot verschil.hbsJR schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 07:31:
[...]
Het huis staan te vol , echt veel te vol. Toen ik mijn huis ging verkopen heb ik echt de 80% van me inboedel elders neergezet zodat het huis compleet blanco is. Overal staat iets , is het rommelig. Daarnaast is het gewoon een gemiste kans geweest om niet van de voren de kleine dingen te repareren.
Daarnaast zal het uiteraard locatie zijn.
Ik vind het in de basis wel een heel leuk huis met potentie. Maar zou het zelf ook nooit bezichtigen omdat er teveel aan moet gebeuren (bijna alles).
Naast wat anderen hiervoor al zeggen over de staat van onderhoud; de foto’s laten niet goed zien wat ik met de ruimte kan doen. Dat komt deels door positie fotograaf, maar ook door de opstelling van meubels. Foto woonkamer toont vooral een grote bank die de rest van de kamer lijkt te blokkeren. Dat is helemaal niet zo, blijkt uit de andere foto’s, maar als je de bank een kwartslag draait, zien mensen meteen hoe groot de ruimte is. Idem de foto vanuit de serre naar buiten, ik zie daar vooral witgoed en lege vitrinekasten. Dus kijk ik nou vanuit de bijkeuken of vanuit een serre aan de woonkamer? Maak daar een zithoek en je laat veel beter zien hoe mensen die ruimte kunnen gebruiken.km1234 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:55:
Goedeavond
De foto’s van een enorm grasveld zou ik minderen, de foto van de gezellige zithoek in de tuin zou ik naar voren halen. Dat is een mooi pluspunt. Sowieso staan de foto’s in de volgorde waarin je door het huis loopt. Dat kan soms handig zijn, maar bij jouw huis zie je daardoor veel ruimtes die nog niet opgeknapt zijn, waardoor bijvoorbeeld kinderkamer, slaapkamer en zithoek tuin wegvallen tegen badkamer en overloop. Dus schrap een aantal foto’s en benadruk de pluspunten van je huis. Je kunt het echt beter presenteren zonder zes weken klussen.
Bedankt voor de snelle reacties..we gaan ermee aan de slag.
Wat er dan staat ademt dan Xenos of werpt grote vraagtekens op (die vitrinekasten bijv.).hbsJR schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 07:31:
[...]
Het huis staan te vol , echt veel te vol. Toen ik mijn huis ging verkopen heb ik echt de 80% van me inboedel elders neergezet zodat het huis compleet blanco is. Overal staat iets , is het rommelig. Daarnaast is het gewoon een gemiste kans geweest om niet van de voren de kleine dingen te repareren.
Wij hadden losse deurklinken in huis / scheve deurklinken. Die zijn toen vervangen voordat we foto’s gingen maken. Zo had je de trap van wat verf kunnen voorzien , deur kunnen fixen , etc. Je had zelfs je badkamer kunnen verven of de tegels stucen zodat het niet allemaal zo oubollig overkomt.
Ik denk dat een droneshot van de tuin wellicht ook nog wel wat kan doen, krijgen mensen meer gevoel bij de afmetingen.km1234 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:21:
Bedankt voor de snelle reacties..we gaan ermee aan de slag.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Hier een update van hoe alles is gegaan aangezien de bedenktijd inmiddels is verlopen.netwan_G schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:39:
Ons huis is vorige week in de verkoop gegaan. Eerst door de makelaar op Facebook gezet en vrijdagochtend op Funda.
Inmiddels staan er 20 bezichtigingen gepland, verdeeld over 3 dagen. Wij hadden deze interesse wel verwacht maar toch zijn we ontzettend blij. Courante 2 onder 1 kap in Brabant met vraagprijs 550k
Uiteindelijk zijn er 22 bezichtigingen geweest waarbij op inschrijving 11 biedingen binnen zijn gekomen. Het laagste bod was +/- 8,5% boven de vraagprijs en het hoogste bod was +/- 17% boven de vraagprijs. Al met al lagen de biedingen vrij dicht bij elkaar muv het laagste bod en de 3 hoogste. Wij hebben enkel naar de voorwaarden van de 3 hoogste biedingen gekeken en hierbij werd door niemand een voorbehoud (financieel/keuring etc.) gemaakt. Wij zijn ontzettend blij hoe e.e.a. is gegaan.
Voordat wij het huis te koop hadden gezet zouden wij al zeer tevreden zijn geweest met de laagste bieding die gedaan is. Ondanks onze al hoge verwachtingen is de markt nog meer oververhit dan wij eerder dachten...
De afgelopen weken heb ik ook het topic 'Ervaring met huis kopen' gevolgd. Uiteraard moeten wij als doorstromer ook kopen (in onze situatie is het met geluk onderhands gegaan) maar de situatie voor instappers op de huizenmarkt wordt met de tijd steeds schrijnender... Ik heb het met ze te doen
[ Voor 11% gewijzigd door netwan_G op 21-09-2024 20:04 ]
Dat is gewoon bijna een ton bovenop de vraagprijs van 550 euro, dat is echt krankjorum met prijzen die al extreem zijnnetwan_G schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:58:
[...]
het hoogste bod was +/- 17% boven de vraagprijs.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.
Hebben jullie nog overwogen om de 3 hoogste bieders een tweede bod uit te laten brengen?netwan_G schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:58:
[...]
Uiteindelijk zijn er 22 bezichtigingen geweest waarbij op inschrijving 11 biedingen binnen zijn gekomen. Het laagste bod was +/- 8,5% boven de vraagprijs en het hoogste bod was +/- 17% boven de vraagprijs. Al met al lagen de biedingen vrij dicht bij elkaar muv het laagste bod en de 3 hoogste. Wij hebben enkel naar de voorwaarden van de 3 hoogste biedingen gekeken en hierbij werd door niemand een voorbehoud (financieel/keuring etc.) gemaakt. Wij zijn ontzettend blij hoe e.e.a. is gegaan.
Nee, dat voelde niet netjes aangezien dat heel het idee van een inschrijving/biedingstermijn onderuit haalt. Sterker nog, nummer 2 was bereid nog een extra bod te doen maar hier zijn wij niet verder op in gegaan. Als nummer 2 proactief een hoger tweede bod uitgebracht had (dat hoger was dan nummer 1) dan had dat ons in een moeilijke situatie gebracht aangezien het bod van nummer 1 al mondeling geaccepteerd was._superboer_ schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 23:05:
[...]
Hebben jullie nog overwogen om de 3 hoogste bieders een tweede bod uit te laten brengen?
Hier exact hetzelfde verhaal, op de locatie na dan.Louislouislouis schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:46:
De huidige verwachtingen zijn dat de boel nog 10% stijgt komend jaar. Maar garantie tot de deur, vooral aangezien er aan de deur van Europa een oorlog op de deur klopt. Maar dan hebben we andere problemen zou ik zeggen.
Wij gaan er op speculeren en geen haast maken met de verkoop. Wrs in juni pas verkopen. Wél gaan we wrs. al een makelaar inschakelen en de boel alvast voorbereiden, zodat als zij dan first-hand in de markt signaleren dat de boel begint af te koelen je nog snel kan schakelen en de boel op Funda gooien.
2022 toonde wel hoe snel het ineens om kan slaan. Maar 80k pakken door achterover te leunen is mij het risico wel waard. In principe stijgt het harder bij stijging dan het daalt bij daling, gezien alle marktomstandigheden.
wij gaan in juni een woning in de verkoop doen. wat is een goed moment op met makelaars om de tafel te gaan? Praten zij vooral over nu want het duurt nog bijna 3 kwartalen en de prijs kan zomaar 8% hoger liggen.
1-2 maanden ervoor ofzo. Als je toch al weet dat je dan pas wilt verkopen heeft het geen zin daar nu al mee bezig te zijn.real_tweety schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:14:
wij gaan in juni een woning in de verkoop doen. wat is een goed moment op met makelaars om de tafel te gaan? Praten zij vooral over nu want het duurt nog bijna 3 kwartalen en de prijs kan zomaar 8% hoger liggen.
Dan ga je toch pas in mei om de tafel? Makelaars zat...real_tweety schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:14:
Bankgarantie is te laat. Wil daar eens achteraan bellen voor gelijk formeel in gebreke te stellen. Maar wie moet ik daarvoor bellen, de notaris of de makelaar?VidaR-9 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:50:
Nu dus enkel nog de bankgarantie en dan aftellen tot overdracht 1 november.
De notaris stuurt toch eerst een reminder? Was bij ons ook 2 dagen te laat, maar ik heb daar niet echt waker van gelegen
Geen flauw idee. Niks van de notaris gehoord nog.screamhouse schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:57:
De notaris stuurt toch eerst een reminder? Was bij ons ook 2 dagen te laat, maar ik heb daar niet echt waker van gelegen
Maar wie heeft je dan verteld dat de BG te laat is? Ik wist het doordat de notaris een reminder stuurde, anders had ik het niet eens geweten.
Je begrijpt dat de bankgarantie naar de notaris wordt gestuurd, en niet naar jou? Zou eerst je notaris vragen of er iets binnen is.VidaR-9 schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:32:
[...]
Geen flauw idee. Niks van de notaris gehoord nog.
Wij zijn sinds deze ochtend ook de markt op gegaan, in de middag op Funda vanwege wat vertraging. Wel bijzonder om te zien dat nu al mensen meerdere keren langs / heen en weer lopen. Vermoed dat er al veel via de vroegere plaatsing bij de makelaar loopt in deze buurt.
Vraagje aan jullie. Hoe lang duurde het bij jullie voordat je de data van Funda in kon zien? Bij mij geeft hij nu aan dat er geen data beschikbaar is.
Vraagje aan jullie. Hoe lang duurde het bij jullie voordat je de data van Funda in kon zien? Bij mij geeft hij nu aan dat er geen data beschikbaar is.
Bij ons duurde dat iets meer dan een halve dag volgens mij. Als je je dan via Funda aanmeldt als ‘Ik ben de verkoper van dit pand’ zie je alles per dag grafisch weergegeven, mooi om mee te kunnen kijken. Tenzij je dat al had gedaan en dat bedoelde, natuurlijk
Omdat we niks hadden gehoord (dachten we).screamhouse schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:41:
Maar wie heeft je dan verteld dat de BG te laat is? Ik wist het doordat de notaris een reminder stuurde, anders had ik het niet eens geweten.
Maar zojuist vond mijn vriendin de bevestiging van de notaris dat het binnen is in haar ongewenst folder
Laat me raden een outlook mail adres? Echt super irritant de laatste tijd dat dat soort mailtjes in de spam/ongewenst map komen..VidaR-9 schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:36:
[...]
Omdat we niks hadden gehoord (dachten we).
Maar zojuist vond mijn vriendin de bevestiging van de notaris dat het binnen is in haar ongewenst folder
Als er vorige week donderdag door iedereen getekend is, loopt dan vandaag de bedenktijd af? Of moeten het 3 volle werkdagen zijn, telt de tekendag dus zelf niet, en loopt die morgen af?
Edit: ik zie via google zelfs dat die gisteren afliep. Vreemd, niet verwacht
[ Voor 17% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 24-09-2024 07:41 ]
En je kan 100x aangeven dat het geen spam is het komt er de volgende keer gewoon weer in.
@Piet_Piraat7 De bedenktijd gaat om 0.00 uur in
. En het weekend telt als 1 bedenk dag.
@Piet_Piraat7 De bedenktijd gaat om 0.00 uur in
[ Voor 35% gewijzigd door Skywalker27 op 24-09-2024 07:41 ]
De verbouwingskosten van onze aangekochte woning geven dermate hoofdpijn dat we even de volgende mogelijkheid willen uitpluizen:
Overdracht is over een paar maanden. Als we na ontvangst sleutel meteen de boel weer in de verkoop zouden zetten, en we blijven wonen waar we nu wonen, tellen we dan als investeerder en moeten we 10,4% overdrachtsbelasting betalen? Lees online tegenstrijdige dingen.
Als ik het goed begrijp kunnen we dan iig wel in verkoopcontract opnemen dat als overdracht binnen 6 maanden is nadat wij het hebben verkregen de kopers dan geen overdrachtsbelasting hoeven te betalen en dat dat voordeel dan ten gunste van ons komt. Dus als die anders 2% verschuldigd zouden zijn wij dat betaald krijgen.
Overdracht is over een paar maanden. Als we na ontvangst sleutel meteen de boel weer in de verkoop zouden zetten, en we blijven wonen waar we nu wonen, tellen we dan als investeerder en moeten we 10,4% overdrachtsbelasting betalen? Lees online tegenstrijdige dingen.
Als ik het goed begrijp kunnen we dan iig wel in verkoopcontract opnemen dat als overdracht binnen 6 maanden is nadat wij het hebben verkregen de kopers dan geen overdrachtsbelasting hoeven te betalen en dat dat voordeel dan ten gunste van ons komt. Dus als die anders 2% verschuldigd zouden zijn wij dat betaald krijgen.
Een maand geleden ons nieuwe huis gekocht en die woning willen wij betrekken na een verbouwing van +/-2 maanden. We zullen er pas medio mei in gaan.
Voor de verkoop van ons huidige huis (rijtjes, netjes afgewerkt, ~400k+, midden NL) zitten we in de twijfel om nu al de markt op te gaan. De rentes dalen en de periode tot overdracht is aanzienlijk, wat mogelijk problemen met hypotheekoffertes kan opleveren voor de kopers. Wat zijn de gedachten hierover onder de tweakers?
Voor de verkoop van ons huidige huis (rijtjes, netjes afgewerkt, ~400k+, midden NL) zitten we in de twijfel om nu al de markt op te gaan. De rentes dalen en de periode tot overdracht is aanzienlijk, wat mogelijk problemen met hypotheekoffertes kan opleveren voor de kopers. Wat zijn de gedachten hierover onder de tweakers?
Ook even door je foto's gebladerd en in alle eerlijkheid het onderstaande.km1234 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:55:
Goedeavond
1) Leuk huis, vrijstaand, ziet er knus en gezellig uit
3) De hal, zoals een ander ook zei: ongetwijfeld jullie smaak, maar het lijkt er op dat er een pot verf is omgevallen. Dit moet echt worden aangepakt om het neutraler te doen lijken.
4) Ook hier weer de plant, wat doet die voor de deur, wat dacht de fotograaf hiermee te bereiken? Ook zie ik dat de binnenkant van de voordeur aan een likje verf toe is.
5) De bank hebben jullie zo staan, maar is niet handig om door de ruimte heen te kijken. Draai die bank om en als het even kan: schilder die muur wit. Dan lijkt het optisch breder.
9) De stellage naast het tafeltje begrijp ik niet, maar als het er toch staat: zet er wat accessoires of plantjes op.
11) Weer een kozijn dat erg lelijk is geschilderd, zou aangepakt kunnen worden.
12) Ik zie buiten uit de muur komen, vallen in die kleur heel erg op, lik verf eroverheen
14) Douchegordijn weghalen, oogt ruimer en minder rommelig (en onhygiënisch). Dat geldt ook voor de mat voor het toilet.
15) Over de vitrines is al gesproken, die zou ik weghalen voor de foto's (en liefst ook tijdens bezichtigingen).
17) Nog een aantal deuren en kozijnen die beter afgewerkt mogen worden.
18) Bed lijkt niet goed in elkaar gezet en onder de verwarming niet mooi afgewerkt.
20) Ook hier weer allerlei gordijnen en douchegordijnen: weg ermee.
21) Wat een ander zei: wat is hier gebeurd met Photoshoppen?
23) Haal je loungeset naar deze locatie toe
25) Zet op deze plek twee goedkope stoeltjes neer
Er is echt wel wat potentie, maar foto's zijn het eerste wat mensen zien. Zorg ervoor dat die in orde zijn, een makelaar/fotograaf had ook wel iets meer advies mogen geven.
Hoop dat je wat hebt aan alle adviezen, succes met de verkoop!
Wij zitten in exact hetzelfde parket, eind december de sleutel en dan nog +- 4 maanden verbouwen. We zijn toch de markt op gegaan, met dit als onderbouwing:6pack15 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:18:
Een maand geleden ons nieuwe huis gekocht en die woning willen wij betrekken na een verbouwing van +/-2 maanden. We zullen er pas medio mei in gaan.
1. We hebben een flink bouwdepot geregeld, maar dit is niet toereikend voor alles dat we willen doen. Duidelijkheid over het budget is voor ons erg belangrijk om tijdig te kunnen beginnen aan de verbouwing en die in 1 te kunnen afronden.
2. De markt is nu goed, we kunnen prima speculeren op nog beter maar de kans dat er weer wat gebeurt is ook aanwezig. Tevens: kopers zien ook al die signalen van een oververhitte markt, dalende rentes etc, dus kunnen ook deels ‘voor de markt uit gaan’ en een fiks bod neerleggen om over een paar maanden niet nog veel meer te hoeven betalen.
3. Ons USP is een fantastisch uitzicht en terras (hebben een appartement) dat uitkijkt over Amsterdam. Dat verkoop het beste als het lekker weer is, dus hebben we vorige week de bezichtigingen gedaan. Uit eigen ervaring weet ik dat je niet graag het terras op gaat als het hard waait en regent, en die kans is groter als we een aantal maanden wachten. De eerstvolgende periode van echt lekker weer zal pas in de lente zijn en dat is ons weer te laat.
4. Als om wat voor reden dan ook de verkoop niet succesvol blijkt, kun je altijd nog terugtrekken en later aanbieden. Andersom gaat niet.
Vanmiddag 13:00 deadline, om 14:00 bellen we met de makelaar. We wachten in spanning af…
Update:Marsmellow schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:24:
Wij zijn sinds deze ochtend ook de markt op gegaan, in de middag op Funda vanwege wat vertraging. Wel bijzonder om te zien dat nu al mensen meerdere keren langs / heen en weer lopen. Vermoed dat er al veel via de vroegere plaatsing bij de makelaar loopt in deze buurt.
Sinds deze ochtend 6 bezichtigingen gepland. Funda statistieken werken ondertussen ook dus kunnen we volgen nu. Spannend proces. Na deze week heb ik geen F5 knop meer over op mijn toetsenbord
Ik vraag me altijd af, op funda en huispedia kan je een indicatie krijgen van hoeveel je woning 'waard' is. In welke mate klopte dat bij jullie?
Waarde komt behoorlijk overeen en geeft mijn inziens best een prima indicatie. Maar zoals verschillende makelaars al aan ons vertelde: het is de (lokale) markt die uiteindelijk de prijs voor de woning bepaald.
3 volle dagen, waarvan minstens 2 GEEN feestdag of weekend is.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:39:
Als er vorige week donderdag door iedereen getekend is, loopt dan vandaag de bedenktijd af? Of moeten het 3 volle werkdagen zijn, telt de tekendag dus zelf niet, en loopt die morgen af?
Signature van nature
De lokale markt is inderdaad heel erg bepalend. In "verhitte" regio's is de prijs op Huispedia een hele goede indicatie. In andere regio's absoluut niet en bepaald de gek wat ie er voor wil geven. Mijn huis zou tussen de 430K en 480K moeten opbrengen volgens Huispedia. Zojuist verkocht voor 410K (midden limburg).Milo85 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:56:
Ik vraag me altijd af, op funda en huispedia kan je een indicatie krijgen van hoeveel je woning 'waard' is. In welke mate klopte dat bij jullie?
Signature van nature
Bij ons bracht het huis 10% meer op dan Huispedia (en de makelaar) verwachtte. In een regio die je niet als overspannen zou zien.Milo85 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:56:
Je hebt maar één goed bod nodig en een dosis geluk.
Wij hebben zojuist een bod gedaan op een woning en dat is geaccepteerd. Nu moeten we onze eigen woning in de verkoop gaan krijgen.
Volgorde lijkt mij
0. Financieel Advies afronden (hebben we ivm grote druk/haast nog niet gedaan)
1. Makelaar vinden
2. Woning verkoopklaar maken
3. Omgaan met biedingen
4. Overdracht regelen.
Welke 'groffe' stappen sla ik over of kijk ik makkelijk overheen?
Kwa Makelaar vinden zat ik te denken aan de makelaar waar wij ook de koop bij hebben gedaan. Die had heeft bij de verkopende partij wel een mooie prijs opgeleverd. Mede dankzij onszelf natuurlijk
Maar kan me ook voorstellen dat dat ergens gaat knellen. Die wil tenslotte een snelle verkoop doen om de vorige ook zsm binnen te harken. Of heb ik dat mis?
Ok bedacht ik me net dat het mooie weer net voorbij lijkt te zijn. Kan dat nog impact hebben op de foto's die later gemaakt moeten gaan worden? Het meeste is natuurlijk binnen. Maar een zonnig dagje in de mooie groene tuin had niet misstaan!
Volgorde lijkt mij
0. Financieel Advies afronden (hebben we ivm grote druk/haast nog niet gedaan)
1. Makelaar vinden
2. Woning verkoopklaar maken
3. Omgaan met biedingen
4. Overdracht regelen.
Welke 'groffe' stappen sla ik over of kijk ik makkelijk overheen?
Kwa Makelaar vinden zat ik te denken aan de makelaar waar wij ook de koop bij hebben gedaan. Die had heeft bij de verkopende partij wel een mooie prijs opgeleverd. Mede dankzij onszelf natuurlijk
Maar kan me ook voorstellen dat dat ergens gaat knellen. Die wil tenslotte een snelle verkoop doen om de vorige ook zsm binnen te harken. Of heb ik dat mis?
Ok bedacht ik me net dat het mooie weer net voorbij lijkt te zijn. Kan dat nog impact hebben op de foto's die later gemaakt moeten gaan worden? Het meeste is natuurlijk binnen. Maar een zonnig dagje in de mooie groene tuin had niet misstaan!
[ Voor 13% gewijzigd door marapuru op 25-09-2024 08:16 ]
@marapuru een goede verkoopmakelaar begeleid je in alle te nemen stappen. Omgaan met biedingen bijvoorbeeld en hoe het huis op de beste manier te presenteren.
En een mooie herfstdag is toch prima voor foto's? Het was bij ons in ieder geval een harde eis; fotograaf komt met mooi weer.
En een mooie herfstdag is toch prima voor foto's? Het was bij ons in ieder geval een harde eis; fotograaf komt met mooi weer.
Nodig 3-4 makelaars uit om ze te leren kennen, te horen hoe zij de markt zien, wat ze van het huis vinden en wat hun verkoopstrategie incl vraagprijs en verwachte opbrengst is. Dan pas een keuze maken. Wij hebben uiteindelijk verkocht met een makelaar die we nog niet kenden en we waren er uiteindelijk zeer tevreden mee. Vergeet niet dat je vaak nog wel iets kunt onderhandelen qua courtage.
Overdrachtsbelasting is een tijdstipbelasting, de heffing heeft plaats bij levering van het onroerend goed en de belasting is verschuldigd door de verkrijger, jij dus als koper.Hertog_Martin schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:40:
Het algemene tarief is 10,4%. Er is een uitzondering voor woningen waarvan de verkrijger deze gaat gebruiken als eigen woning. Er is nog weinig jurisprudentie hieromtrent, maar je moet dat lezen als intentie op moment van verkrijging. Het lijkt me logisch dat als je een grote verbouwing doet, je er niet gelijk gaat wonen. Daar gaat het ook niet om; het gaat om de intentie die je op dat moment had.
Als jij stelt, ik wil hem meteen doorverkopen (op moment van verkrijging) heb je mijns inziens geen recht op de uitzondering van 2% (of soms zelfs 0%) tarief. Ik ben wel van mening dat er dan dus 10,4% verschuldigd is op die verkrijging.
Er is een bepaling in de wet dat de volgende verkrijger binnen zes maanden, de grondslag (waarde) mag verminderen met het bedrag waarover de vorige verkrijger overdrachtsbelasting verschuldigd was. Kort gezegd, als jij iets koopt voor 600K (en daarover 10,4% lapt) en daarna verkoopt voor 650K, dan hoeft die koper slechts over het verschil, 50K, overdrachtsbelasting te betalen. Dat zal dan vaak 2% zijn.Als ik het goed begrijp kunnen we dan iig wel in verkoopcontract opnemen dat als overdracht binnen 6 maanden is nadat wij het hebben verkregen de kopers dan geen overdrachtsbelasting hoeven te betalen en dat dat voordeel dan ten gunste van ons komt. Dus als die anders 2% verschuldigd zouden zijn wij dat betaald krijgen.
In de koopovereenkomst wordt dan vaak afgesproken, dat dit verschil ten gunste komt aan de verkoper. Je kan dan dus (grofweg, niet helemaal, want het voordeel is ook weer onderdeel van de koopsom die is overeengekomen en hierover mis je dus 2%), over 500K 2% terugontvangen van de koper. (En dus niet van de fiscus.)
Als jouw koper ook 10,4% verschuldigd is, kan het overigens wel helpen...
Lang verhaal kort, heel interessant is het allemaal niet. Die 10,4% is een stevige blokkade in de 'handel'.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Daar heb je gelijk in.Piet_Piraat7 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:21:
@marapuru een goede verkoopmakelaar begeleid je in alle te nemen stappen. Omgaan met biedingen bijvoorbeeld en hoe het huis op de beste manier te presenteren.
In ieder geval is dat 'begeleiden vermogen' van een makelaar al een belangrijk criterium dat ik heb opgeschreven. Dank!
Hier staat het 'verkocht' bord inmiddels in de voortuin
voelt toch helemaal officieel nu.
Nou, was al die stress nou echt nodig?Piet_Piraat7 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:42:
Hier staat het 'verkocht' bord inmiddels in de voortuinvoelt toch helemaal officieel nu.
Nee hoor, ik had precies hetzelfde, fijn dat het nu rond is!
Volgens mij is er uiteindelijk geen pijl op te trekken, het is wat de gek ervoor geeft. In ons geval zaten we op 14% boven wat die websites allemaal aangaven.Milo85 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:56:
Probleem met die sites is dat ze een aantal kwaliteiten van de woning niet uit datapunten kunnen halen.THE_BASE schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:39:
[...]
Volgens mij is er uiteindelijk geen pijl op te trekken, het is wat de gek ervoor geeft. In ons geval zaten we op 14% boven wat die websites allemaal aangaven.
Onze woning bijvoorbeeld, die grenst aan een gigantisch open grasveld. In de tuin kijk je dus niet direct tegen het volgende huis aan, maar heb je vrij zicht.
Dat staat in de teksten en omschrijvingen op Funda vaak wel beschreven. Maar er is geen datapunt met: 'vrij uitzicht: ja/nee' of 'meters dat je weg kan kijken: 250'.
Zelfde geld voor zaken als:
- aantal straten die je moet oversteken voor een basisschool
- snelheid die wordt gereden rond het huis
- aantal parkeerplaatsen op het aantal woningen
- etc. etc.
De basiswaarde van de woningen klopt wel aardig met al die websites. Maar uiteindelijk geven de andere zaken een grote plus of grote min. En speelt ook nog de markt mee.
Nou ja of wat denk je simpelweg van de mate van afwerking? Als er net 2 huizen in de straat met een zeer hoog afwerkingsniveau verkocht zijn, of juist heel uitgewoond, geeft dat ook een heel ander beeld. Het is wel een mooi beginpunt natuurlijk.marapuru schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:53:
[...]
Probleem met die sites is dat ze een aantal kwaliteiten van de woning niet uit datapunten kunnen halen.
Onze woning bijvoorbeeld, die grenst aan een gigantisch open grasveld. In de tuin kijk je dus niet direct tegen het volgende huis aan, maar heb je vrij zicht.
Dat staat in de teksten en omschrijvingen op Funda vaak wel beschreven. Maar er is geen datapunt met: 'vrij uitzicht: ja/nee' of 'meters dat je weg kan kijken: 250'.
Zelfde geld voor zaken als:
- aantal straten die je moet oversteken voor een basisschool
- snelheid die wordt gereden rond het huis
- aantal parkeerplaatsen op het aantal woningen
- etc. etc.
De basiswaarde van de woningen klopt wel aardig met al die websites. Maar uiteindelijk geven de andere zaken een grote plus of grote min. En speelt ook nog de markt mee.
Exact expert nodig?
Ja ook dat werkt mee. Maar ook weer eentje die je niet in standaard data punten terugvindt.Crazy D schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:58:
[...]
Nou ja of wat denk je simpelweg van de mate van afwerking? Als er net 2 huizen in de straat met een zeer hoog afwerkingsniveau verkocht zijn, of juist heel uitgewoond, geeft dat ook een heel ander beeld. Het is wel een mooi beginpunt natuurlijk.
Onze kopers hebben tot 3 oktober de tijd om de financiering rond te krijgen, maar we hebben tot nu toe nog niets vernomen. Is het gebruikelijk dat we bericht ontvangen zodra de financiering is geregeld, of komt het vaker voor dat dit stil blijft totdat de deadline nadert?
denk dat dit van partij tot partij verschilt of ze tussentijdse updates verstrekken.Schepseltje schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:47:
Onze kopers hebben tot 3 oktober de tijd om de financiering rond te krijgen, maar we hebben tot nu toe nog niets vernomen. Is het gebruikelijk dat we bericht ontvangen zodra de financiering is geregeld, of komt het vaker voor dat dit stil blijft totdat de deadline nadert?
kennelijk in dit geval stuurt men pas een bericht als het geregeld is of op de dag van de deadline.
~
Ik denk dat het stil blijft tot de financiering rond is, dan zul je via de notaris een mailtje ontvangen.Schepseltje schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:47:
Tot 3 oktober, en dat is volgende week pas. Ik zou niet van de kopers verwachten dat ze regelmatige updates geven als er niets te melden valt.Schepseltje schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:47:
Bovendien, de financiering moet rond zijn op de dag van overdracht. Dat hoeft helemaal niet op de dag dat het voorbehoud verloopt. Alleen als ze het voorbehoud willen inroepen, dán dien je dat te vernemen voor of op de dag van verlopen van het voorbehoud.
Rail Away!
Ehm, nee. Dat is schending van het beroepsgeheim. De notaris gaat toch ook niet inhoudelijke mededelingen doen over de financiën van de verkopende partij aan de kopende partij?THE_BASE schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:51:
[...]
Ik denk dat het stil blijft tot de financiering rond is, dan zul je via de notaris een mailtje ontvangen.
Natuurlijk moet de notaris informatie delen over de bankgarantie. Hoe kan een verkoper een koper anders ooit in gebreke stellen of hoe kan een notaris anders ingrijpen als de passering van de akte in gevaar komt? Alleen de notaris is degene die kan toezien op het nakomen van dergelijke verplichtingen uit de koopakte. Dat heeft niets met beroepsgeheim te maken, eerder met een informatieplicht.Wispe schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:39:
[...]Ehm, nee. Dat is schending van het beroepsgeheim. De notaris gaat toch ook niet inhoudelijke mededelingen doen over de financiën van de verkopende partij aan de kopende partij?
[ Voor 8% gewijzigd door coazter op 25-09-2024 15:49 ]
We hebben het over rond krijgen van de financiering, niet over de bankgarantie. Wel goed lezen he.coazter schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:47:
[...]
Natuurlijk moet de notaris informatie delen over de bankgarantie. Hoe kan een verkoper een koper anders ooit in gebreke stellen of hoe kan een notaris anders ingrijpen als de passering van de akte in gevaar komt? Alleen de notaris is degene die kan toezien op het nakomen van dergelijke verplichtingen uit de koopakte. Dat heeft niets met beroepsgeheim te maken, eerder met een informatieplicht.
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.