I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Nu is alleen de vraag: welk bod kiezen we. We begrepen van de makelaar dat degene met het hoogste bod ook een bod heeft gedaan op een ander huis dat bij hun in de verkoop staat, die bieding sluit vandaag om 12.00 uur en daarbij hebben ze tot nu toe ook het hoogste bod. De makelaar gaf aan dat het wel een risico is omdat de koper wellicht bij andere makelaars nog meer biedingen heeft uit staan en als de kopers bij meerdere huizen het hoogste bod hebben ze straks zelf kunnen gaan kiezen uit de huizen.
Het hoogste bod is uitgebracht onder voorbehoud van financiering van de vraagprijs -12,5%.
Het een na hoogste bod is 4,5K lager dan het hoogste bod en is onder voorbehoud van financiering van de vraagprijs -25% (dus hebben minder financiering nodig)
Het bod dat daarna komt is in totaal 11K lager dan het hoogste bod, dus al wat minder interessant. Wat dit bod dan wel weer interessanter maakt is dat deze koper slechts een financiering nodig heeft voor 42,5% van de vraagprijs.
Ik houd bewust de vraagprijs even vaag zodat eventuele kopers op dit forum niet meteen weten om welk huis het gaat
vraag ff bij je makelaar, die kan het vinkje aanzetten.miicker schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:02:
Kun je in Move bij de biedingen ergens zien wat voor persoonlijk verhaal de bieders er bij hebben gezet? Want de makelaar las een aantal verhalen voor en heeft daarna de biedingen opengezet in Move, maar daar vind ik de verhalen niet namelijk.
Gewoon het hoogste bod nemen, koopcontract moet dan getekend zijn voor eind vd week. Als er binnen die 3dagen een annulering komt ga je verder met nummer 2? Of denk ik te simpel?miicker schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:45:
Net de biedingen binnen gekregen op ons huis dat te koop staat. We hadden 26 bezichtigingen, 11 biedingen, variërend van exact de vraagprijs tot vraagprijs +7,75%
Nu is alleen de vraag: welk bod kiezen we. We begrepen van de makelaar dat degene met het hoogste bod ook een bod heeft gedaan op een ander huis dat bij hun in de verkoop staat, die bieding sluit vandaag om 12.00 uur en daarbij hebben ze tot nu toe ook het hoogste bod. De makelaar gaf aan dat het wel een risico is omdat de koper wellicht bij andere makelaars nog meer biedingen heeft uit staan en als de kopers bij meerdere huizen het hoogste bod hebben ze straks zelf kunnen gaan kiezen uit de huizen.
Het hoogste bod is uitgebracht onder voorbehoud van financiering van de vraagprijs -12,5%.
Het een na hoogste bod is 4,5K lager dan het hoogste bod en is onder voorbehoud van financiering van de vraagprijs -25% (dus hebben minder financiering nodig)
Het bod dat daarna komt is in totaal 11K lager dan het hoogste bod, dus al wat minder interessant. Wat dit bod dan wel weer interessanter maakt is dat deze koper slechts een financiering nodig heeft voor 42,5% van de vraagprijs.
Ik houd bewust de vraagprijs even vaag zodat eventuele kopers op dit forum niet meteen weten om welk huis het gaat
Heb je kans dat de 2de niet meer hoeft of bod verlaagt omdat ze ruiken dat het kan. Kan miicker door met nr 3, oftewel een nog lager bod...Enforcer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:46:
[...]
Gewoon het hoogste bod nemen, koopcontract moet dan getekend zijn voor eind vd week. Als er binnen die 3dagen een annulering komt ga je verder met nummer 2? Of denk ik te simpel?
Ik weet niet precies wat de spelregels zijn van de makelaar maar nr 2 hoeft niet nu al te weten dat er al een beslissing is gemaakt toch? Pas wanneer het koopcontract definitief ondertekent is tussen verkoper en koper worden de andere partijen (nr 2 tm xx) toch pas afgewezen?Wispe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:03:
[...]
Heb je kans dat de 2de niet meer hoeft of bod verlaagt omdat ze ruiken dat het kan. Kan miicker door met nr 3, oftewel een nog lager bod...
Zo lang mensen laten wachten lijkt me niet echt gebruikelijk. De makelaars heeft tegen iedereen die een bod heeft uitgebracht verteld dat ze uiterlijk morgen de uitslag krijgen.Enforcer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:09:
[...]
Ik weet niet precies wat de spelregels zijn van de makelaar maar nr 2 hoeft niet nu al te weten dat er al een beslissing is gemaakt toch? Pas wanneer het koopcontract definitief ondertekent is tussen verkoper en koper worden de andere partijen (nr 2 tm xx) toch pas afgewezen?
Het duurt wel even voordat het koopcontract wordt getekend (wil je dan ook nog zover gaan om te wachten na bedenktijd?)...Enforcer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:09:
[...]
Ik weet niet precies wat de spelregels zijn van de makelaar maar nr 2 hoeft niet nu al te weten dat er al een beslissing is gemaakt toch? Pas wanneer het koopcontract definitief ondertekent is tussen verkoper en koper worden de andere partijen (nr 2 tm xx) toch pas afgewezen?
[ Voor 6% gewijzigd door Wispe op 15-08-2023 14:27 ]
Ik snap ergens je gedachtegang wel, maar het is natuurlijk niet per definitie zo dat mensen die 75% moeten financieren een groter risico zijn dan 57,5%.miicker schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:45:
Anyway, zou lekker voor het tweede bod gaan en zsm het voorlopig koopcontract tekenen.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Ik heb ook wel eens gelezen dat het met expats ook wel lastig kan zijn omdat ze soms hier lastiger een hypotheek krijgen. Dus misschien dat ik toch maar voor het hoogste bod moet kiezen en dan zorgen dat deze week het contract getekend wordt zodat zo snel mogelijk de bedenktijd in gaat, als er dan iets tussenkomt kunnen we altijd degene met het op 1 na hoogste bod benaderen.
Expats krijgen vaak het gemakkelijkst een hypotheek omdat ze geen schuldhistorie hebben (BKR) en omdat ze vaak in loondienst zijn. Geen gekkigheid dus.miicker schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:13:
Hmm erg lastig, volgens mij is de gene met het tweede hoogste bod een buitenlands stel (expat vermoed ik). Ze hebben gebruik gemaakt van een aankoop makelaar. Het stel dat het hoogste bod uitbracht is een Nederlands stel.
Ik heb ook wel eens gelezen dat het met expats ook wel lastig kan zijn omdat ze soms hier lastiger een hypotheek krijgen. Dus misschien dat ik toch maar voor het hoogste bod moet kiezen en dan zorgen dat deze week het contract getekend wordt zodat zo snel mogelijk de bedenktijd in gaat, als er dan iets tussenkomt kunnen we altijd degene met het op 1 na hoogste bod benaderen.
Ik zou de makelaar nummer 2 laten peilen en aangeven of ze nog wat aan het bod willen doen. Ze hebben een aankoopmakelaar die hun belangen behartigd dus ze weten hoe ze daar mee om kunnen gaan. Wie weet maken ze het gat nog wat kleiner met de nummer 1.
Dit is echt precies waarom makelaars zo’n slechte reputatie hebben…Laapo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:29:
[...]
Ik zou de makelaar nummer 2 laten peilen en aangeven of ze nog wat aan het bod willen doen. Ze hebben een aankoopmakelaar die hun belangen behartigd dus ze weten hoe ze daar mee om kunnen gaan. Wie weet maken ze het gat nog wat kleiner met de nummer 1.
Maar als verkoper is dit wel de slimme route inderdaad.
Where you sit determines where you stand.
Lijkt mij vooral belangrijk om te bekijken of de hoogste bieders uiteindelijk voor jouw huis kiezen en niet voor het andere huis waarvoor ze in de race zijn. Die percentages zeggen namelijk niet zo veel. De mogelijkheid tot financiering hangt vooral af van hun inkomen en veel minder van het percentage van de woningwaarde dat gefinancierd moet worden. Uiteraard zullen ze wel een hogere hypotheek moeten nemen, maar zonder inzicht in de inkomens kun je niet bepalen of dat moeilijker is.miicker schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:13:
Hmm erg lastig, volgens mij is de gene met het tweede hoogste bod een buitenlands stel (expat vermoed ik). Ze hebben gebruik gemaakt van een aankoop makelaar. Het stel dat het hoogste bod uitbracht is een Nederlands stel.
stin00 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:40:
***members only***
Spannend! Veel succes en hopen op het beste. Welke prijsklasse en regio zit je?
[ Voor 11% gewijzigd door xiangpo op 18-08-2023 11:39 ]
Zegt toch niks joh, het is nog vakantie...bijna weekend, in het weekend hebben mensen ook wat vaker tijd. Als het een courant huis is, komt het echt wel goed
Float like a butterfly, sting like a bee.
xiangpo schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:39:
[...]
Spannend! Veel succes en hopen op het beste. Welke prijsklasse en regio zit je?
Dat is zeker waar hoor en 3 makelaars kwamen met een vergelijkbare vraagprijs. Prima onderhouden starterswoning met nette foto's. Je wordt alleen wat opgezweept als de makelaars roepen dat het makkelijk zal verkopen en er een zeer brede doelgroep is. De verwachtingen nemen dan wat toeMartinusz schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:42:
[...]
Zegt toch niks joh, het is nog vakantie...bijna weekend, in het weekend hebben mensen ook wat vaker tijd. Als het een courant huis is, komt het echt wel goed
Het is vooral spannend omdat we al een ander huis hebben aangeschaft, hopen op een X bedrag bij verkoop eigen woning en de overbruggingsperiode niet te lang willen hebben.
stin00 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:52:
[...]
***members only***
[...]
Dat is zeker waar hoor en 3 makelaars kwamen met een vergelijkbare vraagprijs. Prima onderhouden starterswoning met nette foto's. Je wordt alleen wat opgezweept als de makelaars roepen dat het makkelijk zal verkopen en er een zeer brede doelgroep is. De verwachtingen nemen dan wat toe
Het is vooral spannend omdat we al een ander huis hebben aangeschaft, hopen op een X bedrag bij verkoop eigen woning en de overbruggingsperiode niet te lang willen hebben.
Pure nieuwsgierigheid
Uiteindelijk voor het hoogste bod gekozen nadat we hoorde van onze makelaar dat ze bij het andere huis niet de hoogste bieding hadden en niet door de verkopers zijn uitgekozen.BlauweHamer schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:57:
@miicker voor welk bod ben je gegaan uiteindelijk (nr 1 of 2, of toch iets heel anders gedaan)?
Pure nieuwsgierigheid
Regio oost Nederland, kan de Funda link delen zodra er een bod uitgebracht is en de bedenktermijn verlopen is.
[ Voor 12% gewijzigd door TheDeuce op 20-08-2023 11:44 ]
De verkopers van onze woning hadden de kat gewoon in huis gelaten, voor ons als liefhebbers versterkte dat juist het gevoelrozuchu schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:22:
We staan sinds vrijdag ook op funda. Hoopte vandaag al iets te horen van de makelaar over eventuele bezichtigingen. Daar kijk ik wel tegenop, ik heb twee kleine kinderen, een kat en een hond. Die zal ik dan allemaal moeten evacueren voor elke dag dat er een bezichtiging is. En een hoop stofzuigen en opruimen 🥲
Is er dan sprake van een tijdelijke situatie met 2 hypotheken van 200k, waarbij je bijv. bij de oude hypotheek alleen de rente moet betalen?
Op internet kan ik het niet terugvinden. Informatie gaat met voornamelijk over overbruggingshypotheken.
Je neemt inderdaad een volledig nieuwe hypotheek, zeg maar de eindsituatie nadat je gekocht en verkocht hebt. Daar zit tijdelijk de overbrugging bovenop. Zodra je je oude huis verkoopt worden zowel de overbrugging als de oude hypotheek afgelost. Aan je nieuwe hypotheek verandert niets bij verkoop oude woning, behalve evt extra aflossing die je doet uit een meevaller bij de verkoop. Je oude hypotheek blijft gewoon doorlopen totdat je deze aflost bij verkoop oude woning. Is dus niet alleen rente die je dubbel betaalt.esmittie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:47:
Wij zijn inmiddels aan het overwegen om onze woning op korte termijn te verkopen. Kan iemand mij met het volgende hypotheekvraagstuk helpen? We willen onze huidige hypotheek meeverhuizen. Ik vroeg mij alleen af hoe dat in de praktijk gaat. Voorbeeld: hypotheek oude woning 200k, woningwaarde 300k, = overwaarde 100k. Voor die 100k sluit ik een overbruggingshypotheek af. Hoe gaat het echter met de 200k. Die gaat over naar de nieuwe woning, maar oude woning moet ook nog tijdelijk met die 200k gefinancieerd blijven.
Is er dan sprake van een tijdelijke situatie met 2 hypotheken van 200k, waarbij je bijv. bij de oude hypotheek alleen de rente moet betalen?
Op internet kan ik het niet terugvinden. Informatie gaat met voornamelijk over overbruggingshypotheken.
Je verhuist dus eigenlijk niks, je neemt gewoon een extra hypotheek die voor een deel dezelfde voorwaarden als de oude hypotheek heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door THM0 op 21-08-2023 19:58 ]
Wij hebben een Pers die veel te aanhankelijk is, daarnaast maakt hij een hoop rommel door als een malle te verharen en bruine vlekken achter te laten op de muur ivm z’n traanogen. Hij kan helaas niet naar buiten.Spherix schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:55:
[...]
De verkopers van onze woning hadden de kat gewoon in huis gelaten, voor ons als liefhebbers versterkte dat juist het gevoel
Je zal maar net kijkers hebben die absoluut niet van katten houden, ik ga voor de zekerheid maar ff slepen met de halve inboedel.
Nou niet helemaal. Je kan je oude hypotheek gewoon meenemen zoals deze vraagsteller vraagt.THM0 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:57:
[...]
Je neemt inderdaad een volledig nieuwe hypotheek, zeg maar de eindsituatie nadat je gekocht en verkocht hebt. Daar zit tijdelijk de overbrugging bovenop. Zodra je je oude huis verkoopt worden zowel de overbrugging als de oude hypotheek afgelost. Aan je nieuwe hypotheek verandert niets bij verkoop oude woning, behalve evt extra aflossing die je doet uit een meevaller bij de verkoop. Je oude hypotheek blijft gewoon doorlopen totdat je deze aflost bij verkoop oude woning. Is dus niet alleen rente die je dubbel betaalt.
Je verhuist dus eigenlijk niks, je neemt gewoon een extra hypotheek die voor een deel dezelfde voorwaarden als de oude hypotheek heeft.
Wat gebeurt er:
Stel je hebt een hypotheek van 200k, de woningwaarde is 300k en dus idd 100k overwaarde. Je koopt een nieuw huis zonder dat je je oude huis verkocht hebt. Dan kan je een overbruggingshypotheek afsluiten. Met deze hypotheek los je niks af, je betaald wel rente (ietsjes hoger dan de normale rente). Die overbruggingshypotheek is 90% van de marktwaarde - je huidige hypotheek. Dus 90% van (300k-200k) = 90k. Jij kan dus een huis aankopen van 290k. Koop je een duurder huis, zeg 350k dien je een tweede hypotheek af te sluiten voor 60k (even los van de kosten koper). Die tweedehypotheek kan ergens totaal anders, bij een andere aanbieder. Daarom moet je je huis ook laten taxeren voor je overbruggingshypotheek, dat is om die 90% te bepalen.
Zodra je je huis verkocht hebt komt je overwaarde vrij. Je overbruggingshypotheek wordt doorgehaald bij de notaris die ingeschakeld is door de kopende partij. Je hebt een meevaller en je huis gaat voor 320k weg, dan heb je een extra overwaarde gerealiseerd van 320k - 290k = 30k. Deze 30k moet je vervolgens weer in je huis stoppen (dus aflossen of woningvebeteren). Ja je kan er ook een auto van kopen maar dan krijg je gedoe. Kortom: die tweede hypotheek is dan uiteindelijk maar 30k.
Er is dus een moment dat je in dit geval 3 hypotheken hebt. En ja, daar betaal je dan ook weer voor bij de notaris.
In dit geval kan je ook prima de kosten koper financieren in je hypotheek.
[ Voor 4% gewijzigd door Joost1981_2 op 21-08-2023 20:54 ]
Bij ABN is het zelfs 85% van de marktwaarde ter overbrugging tegenwoordig.Joost1981_2 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:38:
[...]
Nou niet helemaal. Je kan je oude hypotheek gewoon meenemen zoals deze vraagsteller vraagt.
Wat gebeurt er:
Stel je hebt een hypotheek van 200k, de woningwaarde is 300k en dus idd 100k overwaarde. Je koopt een nieuw huis zonder dat je je oude huis verkocht hebt. Dan kan je een overbruggingshypotheek afsluiten. Met deze hypotheek los je niks af, je betaald wel rente (ietsjes hoger dan de normale rente). Die overbruggingshypotheek is 90% van de marktwaarde - je huidige hypotheek. Dus 90% van (300k-200k) = 90k. Jij kan dus een huis aankopen van 290k. Koop je een duurder huis, zeg 350k dien je een tweede hypotheek af te sluiten voor 60k (even los van de kosten koper). Die tweedehypotheek kan ergens totaal anders, bij een andere aanbieder. Daarom moet je je huis ook laten taxeren voor je overbruggingshypotheek, dat is om die 90% te bepalen.
Zodra je je huis verkocht hebt komt je overwaarde vrij. Je overbruggingshypotheek wordt doorgehaald bij de notaris die ingeschakeld is door de kopende partij. Je hebt een meevaller en je huis gaat voor 320k weg, dan heb je een extra overwaarde gerealiseerd van 320k - 290k = 30k. Deze 30k moet je vervolgens weer in je huis stoppen (dus aflossen of woningvebeteren). Ja je kan er ook een auto van kopen maar dan krijg je gedoe. Kortom: die tweede hypotheek is dan uiteindelijk maar 30k.
Er is dus een moment dat je in dit geval 3 hypotheken hebt. En ja, daar betaal je dan ook weer voor bij de notaris.
In dit geval kan je ook prima de kosten koper financieren in je hypotheek.
(Zit nu bij ABN en wil ook mijn huidige hypotheek meenemen, vandaar dat ik dat weet
Dat je die 30K weer in je huis moet stoppen, geldt toch alleen voor als je hypotheek in box 1 zit?
Ahh.. ja het percentage hangt idd af van de partij.Wispe schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:55:
[...]
Bij ABN is het zelfs 85% van de marktwaarde ter overbrugging tegenwoordig.
(Zit nu bij ABN en wil ook mijn huidige hypotheek meenemen, vandaar dat ik dat weet).
Dat je die 30K weer in je huis moet stoppen, geldt toch alleen voor als je hypotheek in box 1 zit?
Ja die 30k is box afhankelijk. Die heb ikzelf nog niet helemaal door. Weet jij hoe dat zit?
Nee. Mijn huidige hypotheek bij ABN zit in box 3. Dus ik had gehoopt dat jij wist hoe het dan werkte.Joost1981_2 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:57:
[...]
Ahh.. ja het percentage hangt idd af van de partij.
Ja die 30k is box afhankelijk. Die heb ikzelf nog niet helemaal door. Weet jij hoe dat zit?
Heb donderdag afspraak staan bij financieel adviseur.
die 30K geldt alleen voor BOX 1. De concequentie is namelijk dat de hypotheekrente over dat gedeelte niet aftrekbaar is.Wispe schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:59:
[...]
Nee. Mijn huidige hypotheek bij ABN zit in box 3. Dus ik had gehoopt dat jij wist hoe het dan werkte.
Heb donderdag afspraak staan bij financieel adviseur.
Ja I know. En als die 30K in box 3 zou zitten? Geen consequenties?real_tweety schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:26:
[...]
die 30K geldt alleen voor BOX 1. De concequentie is namelijk dat de hypotheekrente over dat gedeelte niet aftrekbaar is.
[ Voor 10% gewijzigd door Wispe op 21-08-2023 21:33 ]
Nee geen aanname, dat is de bijleenregeling.
Je was me te snel. Ik interpreteerde je bericht verkeerd. Je hebt gelijk.real_tweety schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:33:
[...]
Nee geen aanname, dat is de bijleenregeling.
Verschillende varianten, afhankelijk van de bank. Volgende opties:esmittie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:47:
Wij zijn inmiddels aan het overwegen om onze woning op korte termijn te verkopen. Kan iemand mij met het volgende hypotheekvraagstuk helpen? We willen onze huidige hypotheek meeverhuizen. Ik vroeg mij alleen af hoe dat in de praktijk gaat. Voorbeeld: hypotheek oude woning 200k, woningwaarde 300k, = overwaarde 100k. Voor die 100k sluit ik een overbruggingshypotheek af. Hoe gaat het echter met de 200k. Die gaat over naar de nieuwe woning, maar oude woning moet ook nog tijdelijk met die 200k gefinancieerd blijven.
- hypotheek 1 wordt variabel, hypotheek 2 voortgezet met de meeverhuisde rente
- hypotheek 1 en 2 krijgen beiden de lage rente, voor een max periode
- hypotheek 1 blijft zoals het is, hypotheek 2 krijgt de mee te verhuizen rente pas nadat 1 is afgelost
Je adviseur kan hypotheek 1 om laten zetten naar aflosvrij voor zover de marktwaarde dat toelaat (50%) om de maandlast te dempen. Er wordt beweerd dat in dat geval beide hypotheken aftrekbaar zijn omdat hypotheek 1 dan fiscaal gezien een soort van overbrugging wordt. Maar dit weet ik niet zeker..
Als het goed is hoor ik vandaag met welke variant ik (wellicht) te maken ga krijgen. Als het interessant is of hier nog niet aan bod gekomen, zal ik dit delen. Maar zit nog in de voorbereidende fase.Laapo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:39:
[...]
Verschillende varianten, afhankelijk van de bank. Volgende opties:
- hypotheek 1 wordt variabel, hypotheek 2 voortgezet met de meeverhuisde rente
- hypotheek 1 en 2 krijgen beiden de lage rente, voor een max periode
- hypotheek 1 blijft zoals het is, hypotheek 2 krijgt de mee te verhuizen rente pas nadat 1 is afgelost
Je adviseur kan hypotheek 1 om laten zetten naar aflosvrij voor zover de marktwaarde dat toelaat (50%) om de maandlast te dempen. Er wordt beweerd dat in dat geval beide hypotheken aftrekbaar zijn omdat hypotheek 1 dan fiscaal gezien een soort van overbrugging wordt. Maar dit weet ik niet zeker..
Ik moet zeggen dat het toch riskant voelt: droomhuis kopen en dan je eigen woning nog kwijt zien te raken. Want gevoelsmatig is het nu niet bepaald hot and happening qua huizenmarkt in de regio. Anderzijds staat hier (klein dorp) niks te koop. En het is geen optie om eerst de eigen woning te verkopen. Want dan is de woning die ik op het oog heb weg. En dan hoef ik weer niet te verhuizen…
Maar een makelaar vertrouwen dat het wel goed gaat komen met de verkoop vind ik lastig. Verkoop betreft een deels opgeknapte jaren 70 woning. Deels, want we zouden verhuizen voordat het af is en steken ons spaargeld in die andere woning. Wel best redelijk na-geïsoleerd.
Je krijgt een nieuwe hypotheek op je nieuwe huis. De oude loopt door. Daarnaast een extra stuk op je oude huis om de overwaarde mee te nemen naar je nieuwe huis. Je betaald de oude hypotheek plus de nieuwe plus rente op het deel dat de overwaarde dekt.esmittie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:47:
Hier ook dezelfde situatie.HEY_DUDE schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:50:
[...]
Je krijgt een nieuwe hypotheek op je nieuwe huis. De oude loopt door. Daarnaast een extra stuk op je oude huis om de overwaarde mee te nemen naar je nieuwe huis. Je betaald de oude hypotheek plus de nieuwe plus rente op het deel dat de overwaarde dekt.
Oude huis (lage rente) en nieuw huis gekocht.
Op dit moment is de oude hypotheek overgezet naar het nieuwe huis (dus lage rente). Daarnaast zit er een extra nieuwe hypotheek op om de rest aan te vullen. En er loopt nog een overbruggingshypotheek. We betalen dus voor 3 hypotheken. Op het oude huis staat nu een variabele (hoge) rente.
De situatie nu is dus:
Oud huis -> Hypotheek met variabele rente
Nieuw huis -> 'Oude hypotheek' met lage rente + Nieuwe hypotheek (x jaar vast) + overbruggingshypotheek.
Gelukkig is er HRA, ik kan een voorlopige aanslag enorm aanraden in deze situatie van dubbele lasten.
Of de lasten van de hypotheken voor je nieuwe huis meefinancieren in de overbruggingshypotheek, dat kan ook.Lightning89 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:12:
[...]
Hier ook dezelfde situatie.
Oude huis (lage rente) en nieuw huis gekocht.
Op dit moment is de oude hypotheek overgezet naar het nieuwe huis (dus lage rente). Daarnaast zit er een extra nieuwe hypotheek op om de rest aan te vullen. En er loopt nog een overbruggingshypotheek. We betalen dus voor 3 hypotheken. Op het oude huis staat nu een variabele (hoge) rente.
De situatie nu is dus:
Oud huis -> Hypotheek met variabele rente
Nieuw huis -> 'Oude hypotheek' met lage rente + Nieuwe hypotheek (x jaar vast) + overbruggingshypotheek.
Gelukkig is er HRA, ik kan een voorlopige aanslag enorm aanraden in deze situatie van dubbele lasten.
Dan betaal je tot je verhuizing enkel die hypotheek van je oude huis. Kost je iets rente omdat je overbruggingshypotheek wat hoger wordt, maar dat valt best mee.
- Makelaar schetste bij het eerste gesprek veel korte periodes en tijdlijnen dan het daadwerkelijk geworden is (zo kon de fotograaf pas na 1,5 week langskomen voor het inmeten en de foto's en die had vervolgens 4 dagen nodig voor het bewerken van de foto's en het maken van de plattegronden);
- Makelaar wilde eigenlijk maar 2 halve dagen bezichtigen, na veel aandringen kregen we er nog een halve dag bij, maar er was vraag genoeg, daar had nog makkelijk een halve dag bij gekund;
- Inmiddels hebben de kopers vorige week dinsdag (precies een week geleden) het bod gedaan en dat hebben wij diezelfde dag (einde van de dag) geaccepteerd, tot op heden hebben we nog altijd niet de koopovereenkomst getekend! Bij het huis dat we gekocht hebben ontvingen we de dag na ons bod al de door de verkopers ondertekende verkoopovereenkomst. Volgens de makelaar kwam dit omdat ze tijd nodig hadden om personalia (van de kopers) te verzamelen en de overeenkomst op te stellen. Gister is de koper geweest, die zei dat ze alle gegevens op woensdag al hadden aangeleverd. Vandaag had ik een telefonische afspraak om de overeenkomst met de makelaar door te nemen. Dit doen ze blijkbaar ook met de kopers van het huis (ze nemen dus echt de hele overeenkomst door en geven overal toelichting op). Bij het huis dat wij kochten was dit ook niet het geval. Nu kan ik nog accepteren dat ze dat doen, maar ze hebben voor vandaag een afspraak met ons staan, maar denk je dat ze dan ook alvast met de kopers een afspraak gepland hebben? Nope.. Moest nog gepland worden. Toen ben ik wel aardig boos geworden aan de telefoon. Het is toch niet normaal dat er nog geen getekende overeenkomst ligt een week nadat we het bod hebben geaccepteerd? Ze kon ook niet zeggen wanneer ze de overeenkomst met de kopers zou bespreken, want ze kon niet in hun agenda kijken...
Mijn voorstel was toen om ons nu te laten tekenen en die overeenkomst op te sturen, zodat in ieder geval de bedenktijd gaat lopen. Ook dat was volgens haar geen optie, want uit hun ervaring bleek dat het dan vaak veel meer tijd kost, want als er dan nog iets aangepast moet worden, dan moeten eerst wij opnieuw tekenen e.d.
Dat is natuurlijk complete onzin, want als de kopers nu iets aan willen passen dan zullen wij ook eerst de aanpassing onder ogen krijgen. Al met al zou ik echt nooit meer zaken doen met deze makelaar.
Anoniem: 1986520
Slaat de stress een beetje bij je toe? :-). Even rustig ademhalen wellicht.miicker schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:47:
Het is toch niet normaal dat er nog geen getekende overeenkomst ligt een week nadat we het bod hebben geaccepteerd? Ze kon ook niet zeggen wanneer ze de overeenkomst met de kopers zou bespreken, want ze kon niet in hun agenda kijken...
Mijn voorstel was toen om ons nu te laten tekenen en die overeenkomst op te sturen, zodat in ieder geval de bedenktijd gaat lopen.
Een week tussen aanvaarden bod en heen-en-weer over het contract is echt niet heel bijzonder. En jouw aanpak werkt natuurlijk helemaal niet. Bedenktijd gaat pas in nadat alle partijen hebben getekend.
En een makelaar heeft er ook gewoon een belang bij dat kopers de inhoud begrijpen en het ermee eens zijn, anders komt er alsnog gezeik en daar wordt jij dan ook weer niet blij van.
Je zoekt gewoon zekerheid, maar dat heb je gewoon nog heel even niet. En als er ontbindende voorwaarden zijn duurt dat zelfs nog wat lager. Vervelend maar waar.
Nee heb er geen stress om, ben niet bang dat de verkopers er onderuit willen, vind het gewoon amateuristisch handelen van de makelaar. Daarbij gaat de bedenktijd in op het moment dat de kopers de door de verkopers getekende overeenkomst hebben ontvangen, niet pas op het moment dat zij ondertekend hebben.Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:00:
[...]
Slaat de stress een beetje bij je toe? :-). Even rustig ademhalen wellicht.
Een week tussen aanvaarden bod en heen-en-weer over het contract is echt niet heel bijzonder. En jouw aanpak werkt natuurlijk helemaal niet. Bedenktijd gaat pas in nadat alle partijen hebben getekend.
En een makelaar heeft er ook gewoon een belang bij dat kopers de inhoud begrijpen en het ermee eens zijn, anders komt er alsnog gezeik en daar wordt jij dan ook weer niet blij van.
Je zoekt gewoon zekerheid, maar de heb je gewoon nog heel even niet. En als er ontbindende voorwaarden zijn duurt dat zelfs nog wat lager. Vervelend maar waar.
Even nadenken wellicht….. alleen een mondelinge overeenkomst is voor de koop van een huis niet geldig. Tot het moment dat de kopers (en jullie) tekenen is er in het geheel geen overeenkomst, de bedenktijd voor de kopers gaat in vanaf het moment dat er een geldige overeenkomst is.miicker schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:01:
[...]
Daarbij gaat de bedenktijd in op het moment dat de kopers de door de verkopers getekende overeenkomst hebben ontvangen, niet pas op het moment dat zij ondertekend hebben.
Kortom, zij hebben tot het moment dat ze tekenen + 3 werkdagen feitelijk nog gewoon bedenktijd.
Duidelijker dan dat het hier staat kunnen ze het niet maken: https://www.makelaarsland...en-bedenktijd-huis-kopen/
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 22-08-2023 17:11 ]
Nee, na het tekenen gaat de bedenktijd in. Zou een rare boel zijn anders. Zolang je een koopcontract voor een huis niet tekent kun je er ook niet aan gebonden zijn.miicker schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:01:
[...]
Nee heb er geen stress om, ben niet bang dat de verkopers er onderuit willen, vind het gewoon amateuristisch handelen van de makelaar. Daarbij gaat de bedenktijd in op het moment dat de kopers de door de verkopers getekende overeenkomst hebben ontvangen, niet pas op het moment dat zij ondertekend hebben.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Je kan het blijven volhouden maar je hebt het toch echt foutAnoniem: 1986520 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:05:
[...]
Even nadenken wellicht….. alleen een mondelinge overeenkomst is voor de koop van een huis niet geldig. Tot het moment dat de kopers tekenen is er in het geheel geen overeenkomst, de bedenktijd voor de kopers gaat in vanaf het moment dat er een geldige overeenkomst is.
Kortom, zij hebben tot het moment dat ze tekenen + 3 werkdagen feitelijk nog gewoon bedenktijd.
Duidelijker dan dat het hier staat kunnen ze het niet maken: https://www.makelaarsland...en-bedenktijd-huis-kopen/
https://www.rijksoverheid...0afzien%20van%20de%20koop.
De bedenktijd gaat in op de dag nadat u het koopcontract heeft ontvangen.
Het gaat om het koopcontract met beide handtekeningen.miicker schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:10:
[...]
Je kan het blijven volhouden maar je hebt het toch echt foutDe verkoopmakelaar van ons huis heeft dat bevestigd, en ook de verkoopmakelaar van het huis dat we gekocht hebben zei dat. Daarnaast zie je het hier ook:
[...]
lees wat boven je quote staat
Als u een woning koopt, tekent u een koopcontract. Na het tekenen heeft u enkele dagen bedenktijd. U kan dan zonder reden of vergoeding afzien van de koop.
[ Voor 14% gewijzigd door ArthurMorgan op 22-08-2023 17:13 ]
Nadenken is blijkbaar in de stress te lastig….. lees nou gewoon wat er staat en maak geen eigen interpretaties. Er moet door iedereen getekend zijn en de kopers moeten het daarna ontvangen hebben. Nu gaat dat meestal gewoon automatisch met een cascade van eerst verkopers en dan kopers (en soms ook nog de makelaar).miicker schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:10:
[...]
Je kan het blijven volhouden maar je hebt het toch echt foutDe verkoopmakelaar van ons huis heeft dat bevestigd, en ook de verkoopmakelaar van het huis dat we gekocht hebben zei dat. Daarnaast zie je het hier ook:
[...]
Maar in het stiuk van Makelaarsland staat het exact met ook nog een starttijd van 0:00.
de koper en verkoper kunnen er nog steeds vanaf.
2. alleen de koper of verkoper tekent, beiden kunnen er nog steeds vanaf.
3. de ander tekent, de verkoper kan er niet meer vanaf. (edit: volgens het juridischloket. https://www.juridischloke...uren/koopwoning/bod-huis/ dus echt op het moment van tekenen van de laatste contractant.)
4. vanaf het moment dat beiden het ondertekende contract hebben gaat de bedenktijd lopen. Tot het einde van de bedenktijd 3 dagen + wat weekend en andere uren kan de koper er nog steeds vanaf.
(dus stel jullie hebben beiden je getekende contract naar de makelaar gestuurd en de makelaar doet daar niks mee, dan is gaat de bedenktijd nog steeds niet in. Kan zijn dat de makelaar daarmee onrechtmatig handelt, maar dat moet je dan zelf met hem uitvechten, eventueel via de rechter.)
5. pas na die tijd is het koopcontract ingegaan.
[ Voor 37% gewijzigd door ArthurMorgan op 22-08-2023 17:44 ]
Toen heb ik wel even bij onze makelaar nagevraagd of ze het huis wilden kopen, of het huis "onder voorbehoud van het mogelijk zijn van alle gewenste verbouwingen" wilden kopen. Want dat stond niet in de koopovereenkomst. En of hij zo vriendelijk wilde zijn om vervolgens gewoon eerst te zorgen dat het ondertekend werd, vóór de kerstdagen zouden beginnen en de bedenktijd nog langer zou worden.
[ Voor 13% gewijzigd door twi op 22-08-2023 19:21 ]
Een makelaar heeft er ook geen enkel belang bij om niet gewoon op te schieten, maar ook om gewoon het teken circus maar één keer te doorlopen.
Idd. 1 a 1 1/2 week is gewoon normaal. De kopers en verkopers dienen ook beide gegevens aan te leveren. Kopers dienen notaris aan te leveren. Voor je gevoel duurt het al snel te lang. Zoals Sumo zegt: De verkoopmakelaar is er juist bij gebaad voor een snelle afhandeling. En volgens mij is het nog de vakantieperiode / periode waar mensen weer aan het opstarten zijn.Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:24:
Ik schat dat (bijna) iedereen gewoon gaat voor een soepele afwikkeling. Maar 1-1,5 week is gewoon de gemiddelde doorlooptijd. En mensen opjagen is gewoon een slecht plan bij zoiets.
Een makelaar heeft er ook geen enkel belang bij om niet gewoon op te schieten, maar ook om gewoon het teken circus maar één keer te doorlopen.
Heb een beetje vertrouwen. Kopers willen ook jouw huis kopen he!
Een huis kopen/verkopen is niet rationeel. Wij mensen zijn niet rationeel.
Al ben ik nog steeds van mening dat ik het erg vreemd vind dat het zo lang moet duren. De verkoopmakelaar laat het lijken alsof het allemaal enorm maatwerk is elk contract, terwijl het gewoon een standaard contact is waar alle "bijzondere zaken" (lees: zaken die ze moeten invullen) dikgedrukt is, en dat is echt niet zo veel. Nu snap ik natuurlijk dat het wel allemaal moet kloppen en zo.
En zoals eerder gezegd, ik heb ook niet het idee dat de verkopers er onderuit willen of wat dan ook, dus ik ervaar ook geen stress, meer ergernis omdat de verkoopmakelaar bepaalde zaken niet nakomt of niet snel regelt.
Niet iedereen heet of is miicker (en Wispe) die de gegevens na 1ste keer vragen meteen aanlevert. Het is geen een broodje kaas wat je koopt.miicker schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:04:
Ik heb ook wel vertrouwen hoor. Toen wij dit huis kochten waar we nu wonen (5 jaar geleden) hadden we na 3 dagen de door de kopers getekende koopovereenkomst. Bij het kopen van onze nieuwe woning al de dag nadat we ons bod uitbrachten, dus vandaar dat ik de indruk had dat het erg lang duurde, maar fijn om te zien dat het blijkbaar normaler is dan ik dacht.
Lekker makkelijk om van afstand te beoordelen dat het "echt niet zoveel is". Heb je liever een contract dat fout is omdat hij snel is opgesteld en ingevuld of een contract dat goed is omdat men er tijd voor heeft genomen?Al ben ik nog steeds van mening dat ik het erg vreemd vind dat het zo lang moet duren. De verkoopmakelaar laat het lijken alsof het allemaal enorm maatwerk is elk contract, terwijl het gewoon een standaard contact is waar alle "bijzondere zaken" (lees: zaken die ze moeten invullen) dikgedrukt is, en dat is echt niet zo veel. Nu snap ik natuurlijk dat het wel allemaal moet kloppen en zo.
Kopers.En zoals eerder gezegd, ik heb ook niet het idee dat de verkopers er onderuit willen of wat dan ook, dus ik ervaar ook geen stress, meer ergernis omdat de verkoopmakelaar bepaalde zaken niet nakomt of niet snel regelt.
Gewoon geduld hebben. Ik moest ook 2 weken wachten nadat ik een bod had geaccepteerd en het contract werd getekend. Maar er kwam ook een bouwkundige keuring tussendoor.
[ Voor 4% gewijzigd door Wispe op 23-08-2023 08:07 ]
Uiteindelijk zat er 5 week tussen funda en notaris.
Maar eerst. funda, maar makelaar diezelfde week op vakantie dus pas een halve week later een bezichtiging kunnen plannen voor weer een halve week later. Het was gelukkig op inschrijven, dus geen verder onderhandeling. Halve week (maandagochtend 12 uur) later de mondelinge overeenkomst. (Makelaar had wel eerder aangegeven dat hij ons zou aanbevelen en we echt op pole-position lagen.) Daarna moesten we tot vrijdag wachten op de overeenkomst..... 3 minuten later getekend, maar de verkoper nog niet... dus weer spanning (hoewel je prima weet dat het goed zit) en pas 4 uur later hun handtekening. Daarna (of misschien al eerder, weet ik niet goed meer) de notaris doorgegeven. Moesten we weer weken wachten.... man man man
(Beetje just kidding, maar ik had er geen bezwaar tegen gehad als het allemaal nog veel sneller was gegaan
Mijn huidige huis was mijn eerste huis en dat heb ik gekocht op de top van een oververhitte markt. Het kwam daarom ook wel als een verrassing toen ons bod opeens het winnende bleek te zijn. Daar moest ik best een paar dagen van bijkomen en mezelf de vraag stellen 'Oke, nu is het echt, gaan we dit doen?'. Ik heb daarom een dagje extra genomen om te tekenen, zodat de bedenktermijn over een weekend heen getrokken werd en ik nog even na kon denken.
Als ik nu zou verkopen zou ik dat gedrag niet fijn, maar wel begrijpelijk, vinden. Het blijft voor veel mensen gewoon iets wat ze niet dagelijks doen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Leuk bedacht hoor…. Maar de termijn van de bouwkundige keuring en het max bedrag, plus de gegevens van de notaris moeten gewoon in de overeenkomst staan voor er getekend wordt. Je mag daar namelijk als koper ook nog wat van vinden, even kijken wat bijvoorbeeld hun tarieven zijn voor de doorhaling is ook wel handig.Señor Sjon schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:12:
Ik snap de frustratie van @miicker volkomen. Wat NAW gegevens oppennen hoeft geen week te duren. Een concept ovk had al na de eerste dag rondgestuurd kunnen zijn. Daarop opmerkingen en dan de definitieve versie een dag later tekenen. Verklaring ontvangst voor de looptijd en dóór. Een bouwkundige keuring? Zes aannemers op de koffie? Notaris zoeken? Prima, doe dat lekker nadat de ovk is getekend.
En het blijkt hier ook maar weer dat zo’n toelichting van de makelaar ook nodig kan zijn als mensen blijkbaar niet eens weten hoe het zit met iets simpels als de bedenktijd.
Die paar dagen kan er gewoon bij, in de praktijk zal er niemand afhaken die dat toch niet al van plan was.
Wij vinden het moment van koop / verkoop en alles wat er omheen hangt het allerbelangrijkste op dat moment en zijn er de hele dag (en nacht) mee bezig. Laten desnoods alles uit onze handen vallen.
En voor de makelaar (en notaris etc) is het gewoon werken en hebben ze niet 1 klant maar tientallen. En de persoon die de contracten opstelt heeft gewoon een werkvoorraad; en gaat gewoon lekker om 5 uur naar huis.
En als een partij iets niet aanlevert wordt er een mailtje gestuurd en dan weer iets anders gedaan. etc etc
Misschien niet leuk, wel de realiteit
Ons eigen huis in Zoetermeer verkoopklaar maken door "kleine klusjes" zoals het toilet beneden vernieuwen, de trapbekleding verwijderen (lijmresten zijn de hel) en de trappen schilderen, nieuw laminaat op de 1e verdieping en nog 100 kleinere klusjes.
Afgelopen maandag is de fotograaf geweest, eind volgende week gaat ons huis op Funda.
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen! We hebben er in de 8 jaar dat we er woonden iets heel moois van gemaakt en ik hoop dat zich dat gaat vertalen in een mooie verkoopprijs.
De vraagprijs wordt € 525.000,- voor een hoekhuis met zes slaapkamers aan een park.
"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."
Precies dit. Sommige hier zeggen dat 1-1,5 week een beetje normaal is, maar tegen de tijd dat bij onze verkoop de bedenktijd verlopen is dan zijn we 2 weken verder (aangezien er vandaag nog niet getekend is en de bedenktijd pas de dag na het tekenen in gaat en weekend dagen niet meetellen).Señor Sjon schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:12:
Ik snap de frustratie van @miicker volkomen. Wat NAW gegevens oppennen hoeft geen week te duren. Een concept ovk had al na de eerste dag rondgestuurd kunnen zijn. Daarop opmerkingen en dan de definitieve versie een dag later tekenen. Verklaring ontvangst voor de looptijd en dóór. Een bouwkundige keuring? Zes aannemers op de koffie? Notaris zoeken? Prima, doe dat lekker nadat de ovk is getekend.
De kopers hadden geboden onder voorbehoud van het uitvoeren van een bouwtechnische keuring in de bedenktijd, die keuring is afgelopen maandag al geweest en de bedenktijd is nog niet eens ingegaan

Als het normaal is dat het 1,5 week duurt voordat je de koopovereenkomst tekent dan is de bedenktijd van 3 dagen ook nogal overbodig. Ik snap de bedenktijd helemaal als je snel het koopcontact krijgt, maar in ons geval (als de makelaar vandaag eindelijk beslist om een keer wat te gaan doen) hebben de kopers gewoon 2 weken bedenktijd gehad mits ze vandaag tekenen, en anders wordt het nog langer
Bouwkundige keuring kan je als voorwaarde opnemen met een x bedrag aan direct te verhelpen kosten.Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:24:
[...]
Leuk bedacht hoor…. Maar de termijn van de bouwkundige keuring en het max bedrag, plus de gegevens van de notaris moeten gewoon in de overeenkomst staan voor er getekend wordt. Je mag daar namelijk als koper ook nog wat van vinden, even kijken wat bijvoorbeeld hun tarieven zijn voor de doorhaling is ook wel handig.
En het blijkt hier ook maar weer dat zo’n toelichting van de makelaar ook nodig kan zijn als mensen blijkbaar niet eens weten hoe het zit met iets simpels als de bedenktijd.
Die paar dagen kan er gewoon bij, in de praktijk zal er niemand afhaken die dat toch niet al van plan was.
Gegevens notaris? Waarom moet dat in de koopakte staan? Meestal staat er dat koper een notaris selecteert binnen xx km van het te verkopen object en deze minstens één maand van tevoren aan alle partijen kenbaar maakt. Dat zijn allemaal zaken die een koopovereenkomst niet hoeven te vertragen.
Er wordt helemaal niets vertraagd, ze zijn er gewoon mee bezig. Uitgangspunt dat alles in enkele dagen MOET is gewoon onzinnig.Señor Sjon schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:09:
[...]
Bouwkundige keuring kan je als voorwaarde opnemen met een x bedrag aan direct te verhelpen kosten.
Gegevens notaris? Waarom moet dat in de koopakte staan? Meestal staat er dat koper een notaris selecteert binnen xx km van het te verkopen object en deze minstens één maand van tevoren aan alle partijen kenbaar maakt. Dat zijn allemaal zaken die een koopovereenkomst niet hoeven te vertragen.
De kopende partij heeft de getekende overeenkomst ook nodig om de financiering aan te vragen. Ook die termijn wil je als verkoper niet eindeloos rekken.
Sjon, je moet je notaris uitgezocht hebben, deze staat namelijk in de koopovereenkomst. En daarmee moet je een reservering doen bij de notaris voor een tijdsslot voor de overdracht. Je bent dus echt dan al voordat er een definitieve versie is van de koopovereenkomst bezig met offertes.Señor Sjon schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:12:
Niks moet, maar op je dooie gemak pas dingen uit gaan zoeken na acceptatie bieding? Je koopt voor 3-4 ton een woning, dan is die laatste 100 euro meer of minder voor de notaris echt niet leidend om een overeenkomst op te houden.
De kopende partij heeft de getekende overeenkomst ook nodig om de financiering aan te vragen. Ook die termijn wil je als verkoper niet eindeloos rekken.
Geef de kopers een aantal dagen de tijd om dit uit te zoeken. Ook notarissen zijn niet snel qua offertes versturen of hebben zelfs (op de 1e werkdag van de maand) geeneens tijd voor je.
[ Voor 18% gewijzigd door Joost1981_2 op 23-08-2023 10:47 ]
Zo stond het in mijn vorige overeenkomst, datum natuurlijk wel ingevuld.Artikel 4: Eigendomsoverdracht
4.1
De akte van levering zal gepasseerd worden op @datum of zoveel eerder of later als partijen
tezamen nader overeenkomen, ten overstaan van een notaris verbonden aan notariskantoor
______________________________, hierna verder te noemen “notaris”.
[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 23-08-2023 11:00 ]
Verkoop woning: 8 dagen tussen mondelinge overeenkomst en digitale ondertekening van beide partijen van de overeenkomst
Bij fysiek ondertekenen kan dit denk ik langer duren.
Toen wij ons huidige huis kochten leverde ik direct de benodigde gegevens aan, volgens mij was de overeenkomst slechts een dag of hooguit twee later door beide partijen ondertekend.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Waarom zo'n standaard koopovereenkomst weken moet duren is mij wel een raadsel. Makelaar zonder backoffice wellicht? Die moet dat allemaal in de avonduurtjes of vanaf het vakantie adres doen.
Dus dit stond er eerst in:
Dit staat er nu in:Onder goed gedocumenteerd wordt verstaan dat koper minimaal van 1
bank c.q. erkende geldinstelling een afwijzing dient te overleggen. In deze afwijzingsbrief dient
minimaal vermeld te staan de namen van de aanvragers, de reden van afwijzing en het
aangevraagde hypotheekbedrag. Tevens is koper verplicht om kopieën af te geven van alle
informatie en bescheiden welke hij in het kader van de hypotheekaanvraag aan de banken c.q.
erkende geldinstellingen heeft verstrekt.
Ik snap natuurlijk dat je er niet op zit te wachten dat je bijvoorbeeld je rekeningafschriften van afgelopen paar maanden moet delen met ons als verkopende partij wanneer je de hypotheek niet rond krijgt, dus denk dat ik er ook niet moeilijk over ga doen.Onder goed gedocumenteerd wordt verstaan de afwijzingsbrief van de
geldverstrekkende bankinstelling. Het ondertekende aanvraagformulier van de aangevraagde
hypotheek. Het is koper toegestaan om hierin persoonlijke informatie onleesbaar te maken met
uitzondering van het aangevraagde bedrag en de personalia.
Normaliter zonder het doorgehaalde deel. Ik zou eerder om 2 afwijzingen vragen. 1 heb je zo wel. De doorgehaalde tekst is aan één kant weer om sabotage door koper te voorkomen als hij er toch af wilt.Onder goed gedocumenteerd wordt verstaan dat koper minimaal van 1
bank c.q. erkende geldinstelling een afwijzing dient te overleggen. In deze afwijzingsbrief dient
minimaal vermeld te staan de namen van de aanvragers, de reden van afwijzing en het
aangevraagde hypotheekbedrag. Tevens is koper verplicht om kopieën af te geven van alle
informatie en bescheiden welke hij in het kader van de hypotheekaanvraag aan de banken c.q.
erkende geldinstellingen heeft verstrekt.
[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 23-08-2023 14:17 ]
Ik weet niet of dat nieuw is, zoals in de eerste quote stond het in de concept overeenkomst. De tweede quote is na aanpassing van de verkoper.Señor Sjon schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:17:
Die kopie-stukken is nieuw?
[...]
Normaliter zonder het doorgehaalde deel. Ik zou eerder om 2 afwijzingen vragen. 1 heb je zo wel. De doorgehaalde tekst is aan één kant weer om sabotage door koper te voorkomen als hij er toch af wilt.
Op zich heb ik er niet veel moeite mee, al heb ik wel het idee dat dit het wel een stuk eenvoudiger maakt voor hun om een afwijzing te krijgen door minder aan te leveren bij de hypotheekaanvraag, zeker als ze dat vervolgens niet hoeven te bewijzen.
Ik zou altijd de reden willen weten….. dat kan namelijk ook zoiets zijn als dat zij niet alle stukken hebben geleverd. Beetje een blanco cheque nu om een afwijzing te kunnen krijgen.miicker schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:24:
[...]
Op zich heb ik er niet veel moeite mee, al heb ik wel het idee dat dit het wel een stuk eenvoudiger maakt voor hun om een afwijzing te krijgen door minder aan te leveren bij de hypotheekaanvraag, zeker als ze dat vervolgens niet hoeven te bewijzen.
Meer dan één is altijd een beetje discutabel, je start meestal 1 aanvraag en je hebt een aanvullende afwijzing niet zomaar binnen. Plus de criteria zijn overal redelijk gelijk.
Zo'n blanco cheque wil ik dus ook voorkomen, maar in principe staat er nu dus wel in dat de afwijzingsbrief overhandigd moet worden.Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:25:
[...]
Ik zou altijd de reden willen weten….. dat kan namelijk ook zoiets zijn als dat zij niet alle stukken hebben geleverd. Beetje een blanco cheque nu om een afwijzing te kunnen krijgen.
Meer dan één is altijd een beetje discutabel, je start meestal 1 aanvraag en je hebt een aanvullende afwijzing niet zomaar binnen. Plus de criteria zijn redelijk gelijk.
Dan zou ik toch laten opnemen dat indien de afwijzing komt door onvoldoende informatie aanleveren of anderszins procedureel verzuim, dit niet leidt tot ontbinding.miicker schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:26:
[...]
Zo'n blanco cheque wil ik dus ook voorkomen, maar in principe staat er nu dus wel in dat de afwijzingsbrief overhandigd moet worden.
Of is dat echt zo summier dat er alleen staat "jammer joh" ?
In dat laatste geval zou ik idd ook wel iets meer willen zien, want dan zou onvoldoende info aanleveren idd een makkelijke manier zijn om alsnog onder de koop uit te komen. Maar alle papieren laten zien die je hebt opgestuurd, dat zegt sowieso niets. Hoe weet jij nou of ik niet een documentje achter hou?
Exact expert nodig?
Het kan inderdaad heel sumier zijn…..Crazy D schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:28:
Ik heb geen afwijzing gehad van een hypotheek, maar neem aan dat daar iets in staat als: krijgt geen hypotheek voor xxx euro vanwege onvoldoende inkomen
Of is dat echt zo summier dat er alleen staat "jammer joh" ?
Ennals een koper zo’n standaard tekst aan zou willen passen zou dat voor mij juist een signaal zijn om juist wel die details te willen laten vermelden.
Als je bijvoorbeeld zo’n afwijzing wilt kunnen overleggen volstaat bijvoorbeeld al om in je aanvraag gesprek te zeggen dat je denk ontslag te gaan nemen of bijvoorbeeld binnenkort voor jezelf te willen beginnen. Krijg je gewoon een generieke afwijzing.
[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 23-08-2023 23:07 ]
Het voorlopig koopcontract is alleen de vastlegging van wat je met elkaar hebt afgesproken. Afspraken over de bouwkundige keuring en het moment van overdracht (en de notaris) zijn zaken die je als onderdeel van de koop afspreekt. En dus ook voor die tijd moet bespreken. Als je daar als koper (of als verkoper) wat van vindt, dan moet je dat vóór de koop aangeven.Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:24:
[...]
Leuk bedacht hoor…. Maar de termijn van de bouwkundige keuring en het max bedrag, plus de gegevens van de notaris moeten gewoon in de overeenkomst staan voor er getekend wordt. Je mag daar namelijk als koper ook nog wat van vinden, even kijken wat bijvoorbeeld hun tarieven zijn voor de doorhaling is ook wel handig.
Ondertussen zijn we druk op zoek naar een nieuwe woning. We hebben gesproken met onze financiëel adviseur en weten wat we maximaal aan hypotheek kunnen krijgen.
Zou het verstandig zijn om alvast een hypotheekofferte aan te vragen? We nemen onze oude hypotheek (tegen 2% mee) dus de verdeling wordt ongeveer 80% oud, 20% nieuwe hypotheek.
Verkeerde topic
Er bestaat al eeuwen niet meer zoiets als “voorlopig”….. een beetje kennis is wel prettig bij een reactie over zoiets.Rubbergrover1 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:01:
[...]
Het voorlopig koopcontract is alleen de vastlegging van wat je met elkaar hebt afgesproken. Afspraken over de bouwkundige keuring en het moment van overdracht (en de notaris) zijn zaken die je als onderdeel van de koop afspreekt. En dus ook voor die tijd moet bespreken. Als je daar als koper (of als verkoper) wat van vindt, dan moet je dat vóór de koop aangeven.
En niemand wordt blij met weer een discussie en tekenronde over kleine details, dat doe je liever in één keer. Zie nu ook de discussie over de inhoud van het financieringsvoorstel. Dingen afstemmen kost gewoon tijd, ook als één partij vindt dat het allemaal wel in een dag zou kunnen.
Dat is nu juist de reden waarom je die zaken al bespreekt voordat je de koop sluit. Zodat het koopcontract alleen de vastlegging is van de zaken die al besproken zijn. Daarom is het onzinnig om te zeggen dat je, nadat je akkoord bent gegaan met de koop, over allerlei dingen als koper nog wat 'kunt vinden'.Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:56:
[...]
En niemand wordt blij met weer een discussie en tekenronde over kleine details, dat doe je liever in één keer.
En zo’n modelcontract bevat gewoon voorwaarden die de meeste mensen dan pas voor de eerste keer in detail zien.
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 24-08-2023 10:26 ]
Nee, die concrete invulling moet je juist afspreken voordat je de afspraken definitief op papier zet.Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:24:
Het contract is hier nog helemaal niet getekend. Dat is dus het moment om afspraken concreet in te vullen en vast te leggen.
En in die 'kleine lettertjes' zouden ook geen verrassingen moeten staan. Anders heeft de makelaar zijn werk niet goed gedaan.En zo’n modelcontract bevat gewoon voorwaarden die de meeste mensen dan pas voor de eerste keer in detail zien.
Je bezichtigd, je doet een bod, dat wordt geaccepteerd en dan begint de invulling van de details juist door het reageren op de teksten in het modelcontract. Dat is gewoon het werk van de (verkoop)makelaar.Rubbergrover1 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:35:
En in die 'kleine lettertjes' zouden ook geen verrassingen moeten staan. Anders heeft de makelaar zijn werk niet goed gedaan.
Vast nog nooit iets met een huis kopen of verkopen te maken gehad. Eerst dat onzinnige woord “voorlopig contract” en nu dit weer….
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 24-08-2023 18:04 ]
Je bezichtigt, je doet een bod met bijbehorende (ontbindende) voorwaarden en de verkoper kiest uit alle boden degene met de gunstigste combinatie van bedrag en voorwaarden... En dan gaat de verkoopmakelaar de afgesproken voorwaarden verwerken in het modelcontract.Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:58:
[...]
Je bezichtigd, je doet een bod, dat wordt geaccepteerd en dan begint de invulling van de details juist door het reageren op de teksten in het modelcontract. Dat is gewoon het werk van de (verkoop)makelaar.
De makelaar kwam aan het begin van de avond het bord plaatsten, hij wist te vertellen dat er al twee bezichtigingen gepland zijn voor volgende week. Ik ben heel benieuwd!
We zitten met een vraagprijs van 525.000 euro niet in het meest gezochte segment, maar wel op een van de mooiste plekjes van een heel gewilde wijk. In Zoetermeer, dat dan weer wel :-)
Hierbij een linkje naar de Funda pagina voor belangstellenden: https://t.ly/TMYUn
"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."
Netjes

In welke wijk ligt het? Helpman schijnt populairder te zijn dan Tuinwijk (in mijn geval).
Leuke woning hoor. Ik denk dat vooral het aantal (slaap-)kamers kijkers kan trekken, want er zijn tegenwoordig niet zo veel woningen meer met redelijk wat kamers. En de 'openslaande' achtergevel (en goede glasisolatie) zijn zeker ook pluspunten. Verder is veel natuurlijk smaakgevoelig. Ik vind zelf bv. de keuken en eettafel erg leuk gedaan, maar iemand met een andere smaak zal dit er misschien zo weer uit halen.A-Tray schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:23:
Ons huis staat sinds 13:00 vandaag op Funda. SIndsdien is het ruim 3.500 keer bekeken vanuit 13.000 weergaven. Een conversie van 27% volgens de statistieken op Funda. Ik heb geen enkele context voor deze ciijfers. Is het veel? Gemiddeld?
De makelaar kwam aan het begin van de avond het bord plaatsten, hij wist te vertellen dat er al twee bezichtigingen gepland zijn voor volgende week. Ik ben heel benieuwd!
We zitten met een vraagprijs van 525.000 euro niet in het meest gezochte segment, maar wel op een van de mooiste plekjes van een heel gewilde wijk. In Zoetermeer, dat dan weer wel :-)
Hierbij een linkje naar de Funda pagina voor belangstellenden: https://t.ly/TMYUn
Wat kijkers betreft, ik heb zelf het idee dat het aantal keer dat de woning is opgeslagen meer zegt dan het aantal kijkers.
Dankjewel! De woning is volgens Funda nu 47 keer opgeslagen. Ook daar geen context bij, maar wie weet zit de.koper er tussen!Rubbergrover1 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:02:
[...]
Wat kijkers betreft, ik heb zelf het idee dat het aantal keer dat de woning is opgeslagen meer zegt dan het aantal kijkers.
47 keer in een dag is heel netjes. Die van ons had na twee weken iets van 30 keer opgeslagen. Daarna was hij verkocht...A-Tray schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:45:
[...]
Dankjewel! De woning is volgens Funda nu 47 keer opgeslagen. Ook daar geen context bij, maar wie weet zit de.koper er tussen!
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Je hebt er maar 1 nodig heA-Tray schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:45:
[...]
Dankjewel! De woning is volgens Funda nu 47 keer opgeslagen. Ook daar geen context bij, maar wie weet zit de.koper er tussen!
Bij ons uiteindelijk iets van 62x opgeslagen, eerste dag rond de 40. Toen hadden we 6 bezichtigingen de eerste dag en kwamen er nog 3 bij in de loop van de week. Koper had direct na de bezichtiging op de 1e dag al een bod uitgebracht.A-Tray schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:45:
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door Laapo op 31-08-2023 13:24 ]
Smaakgevoelig met hout, maar wel erg leuk verder (!). En mooie achterpui zo. Heb je dat zelf gedaan? Of zat dat er al in?A-Tray schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:23:
Ons huis staat sinds 13:00 vandaag op Funda. SIndsdien is het ruim 3.500 keer bekeken vanuit 13.000 weergaven. Een conversie van 27% volgens de statistieken op Funda. Ik heb geen enkele context voor deze ciijfers. Is het veel? Gemiddeld?
Succes met verkopen.
Vrijdag staan we 2 weken op Funda, er is 0 belangstelling geweest. De makelaar dacht dat het wel een goed idee was om een open dag te organiseren, daar kwam ook niemand op af. Maar ze hebben die ook niet echt gepromoot behalve de status op Funda aan te passen met dag en tijdstip.
Vind de makelaar traag en niet echt proactief. De beginfoto op Funda vond ik bijv erg slecht (was een drone shot van ons perceel met een oranje vierkant omheen getekend). En het definitieve energielabel krijgen duurde lang, maar toen die er eenmaal was moest ik de makelaar pushen om het aan te passen op Funda (incl andere foto) en dit duurde 4 werkdagen met het weekend er nog tussen.
Misschien veel te hoge verwachtingen aangepraat, maar baal er wel van dat er gewoon niemand komt bezichtigen.
Pff balen zeg! Hierdoor raak ik énorm benieuwd naar hoe het huis eruit ziet.. je wil vast geen Funda linkje delen hier?rozuchu schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:11:
Iedereen roept altijd, oh wat een leuk huis, wat een leuke locatie, verschillende makelaars riepen allemaal het is zo verkocht, binnen twee weken makkelijk!
Vrijdag staan we 2 weken op Funda, er is 0 belangstelling geweest. De makelaar dacht dat het wel een goed idee was om een open dag te organiseren, daar kwam ook niemand op af. Maar ze hebben die ook niet echt gepromoot behalve de status op Funda aan te passen met dag en tijdstip.
Vind de makelaar traag en niet echt proactief. De beginfoto op Funda vond ik bijv erg slecht (was een drone shot van ons perceel met een oranje vierkant omheen getekend). En het definitieve energielabel krijgen duurde lang, maar toen die er eenmaal was moest ik de makelaar pushen om het aan te passen op Funda (incl andere foto) en dit duurde 4 werkdagen met het weekend er nog tussen.
Misschien veel te hoge verwachtingen aangepraat, maar baal er wel van dat er gewoon niemand komt bezichtigen.
Geen probleem, niet schrikken hoorstin00 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:17:
[...]
Pff balen zeg! Hierdoor raak ik énorm benieuwd naar hoe het huis eruit ziet.. je wil vast geen Funda linkje delen hier?
[ Voor 9% gewijzigd door rozuchu op 13-10-2023 09:55 ]
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.