Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 154 ... 193 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-05 09:10
Sport_Life schreef op maandag 3 juli 2023 @ 07:51:
[...]

Scop van 7 kan niet, wat wel kan is een (maximale) cop van 7 in het voor en najaar, als de buiten temperatuur 15 graden is ofzo. Dan hoeft ie maar 4 graden te overbruggen.

[...]
Heb mij hierop verkeken, hij kan in sommige "situaties" wel de 7 bijna benaderen. Maar ja, je kan beter uitgaan van realistische gebruik.

[ Voor 15% gewijzigd door Immutable op 03-07-2023 21:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-05 22:11
Voor het bespreken van energie technische zaken zijn prachtige andere topics op tweakers..............

Modbreak:Maak liever een topicreport, maar je hebt wel gelijk. De hele verhandelingen over warmtepompen en AANKOOPervaringen met labels kunnen makkelijk elders en hebben weinig met dit VERKOOPtopic te maken.

[ Voor 52% gewijzigd door Señor Sjon op 04-07-2023 09:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 07:27
Roenie schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:04:
Ik herken dat als zoeker naar een huis wel. Ik selecteer alleen op oorspronkelijke A en B. Lager dan dat hoef ik niet eens te zien. Het energielabel is tegenwoordig een belangrijk verkoopargument.
Vergeet niet dat veel mensen voor 5 euro een A/B labeltje hebben gekocht. Als deze straks is verlopen moeten ze een nieuw label en komt er iemand daadwerkelijk kijken. Hoppa, gaan ze zo van A/B naar C!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:15
ColeJ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:19:
[...]

Vergeet niet dat veel mensen voor 5 euro een A/B labeltje hebben gekocht. Als deze straks is verlopen moeten ze een nieuw label en komt er iemand daadwerkelijk kijken. Hoppa, gaan ze zo van A/B naar C!
Kun je nagaan hoe slecht de woningen zijn die toen een label C hebben gekregen... Daarom is het niet zo gek dat je in eerste instantie die woningen uitsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:41
@Rubbergrover1 Klopt niet altijd. Wij hebben C op onze woning waar wij sinds eind vorig jaar wonen, maar het kan nooit C zijn, eerder A of B. Volledige spouwmuurisolate, grondisolatie, HR++ en warmtewerend glas. Aluminium pui etc etc etc. Splinternieuwe Intergas Xtreme 30 CV. Vloerverwarming beneden en in de badkamer.

En de volledige voorkant wordt nu kunststof HR+++ zelfs.

Er klopt geen snars van die oude labels in ieder geval.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 16:37
CryptoNL schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:42:
@Rubbergrover1 Klopt niet altijd. Wij hebben C op onze woning waar wij sinds eind vorig jaar wonen, maar het kan nooit C zijn, eerder A of B. Volledige spouwmuurisolate, grondisolatie, HR++ en warmtewerend glas. Aluminium pui etc etc etc. Splinternieuwe Intergas Xtreme 30 CV. Vloerverwarming beneden en in de badkamer.

En de volledige voorkant wordt nu kunststof HR+++ zelfs.

Er klopt geen snars van die oude labels in ieder geval.
Volgens het energielabel hebben wij F en dat komt puur doordat we geen spouwmuur hebben en een oudere ketel.

De vloer, tussenvloeren, dak is allen geïsoleerd, HR+ glas incl nieuwe kozijnen en voor een huis uit 1941, laag gasverbruik (1100 m2 per jaar met drie personen).

Een adviseur gaf aan dat hij het F label raar vind door alle reeds genomen maatregelen. Ook wanneer wij een nieuwe ketel plaatsen en 6 zonnepanelen leggen, we waarschijnlijk naar een B label gaan. En als we de bovenstaande maatregelen nemen en de muren vanuit binnenuit isoleren, een A label mogelijk is 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:35
[...]

Veel mensen hebben in de tussentijd wat verbouwd, geïsoleerd, panelen gelegd etc dat zit nu niet in dat gratis label dat ze ooit hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Dat oude label is nog steeds beter dan een F toch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-05 13:30
Roenie schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:22:
[...]
Je bent niet de enige die het label op een economische manier bekijkt. Dat doe ik ook. En E naar A of B brengen is nu eenmaal een kostbare zaak. Als het al kan. Dus liever gelijk op label selecteren. Zeker als de energieprijzen weer gaan stijgen is het fijn dat je niet direct aan de beurt bent.
Maar dan kijk je er juist niet economisch naar maar selecteer je puur op gemak/comfort, en daar betaal je voor. Energielabel A/B zijn immers hoger geprijsd.

Pas als je de afweging maakt of deze hogere maandlasten aan hypotheek afwegen tegen de lagere energiemaandlasten kijk je er economisch naar, maar dat doe je dus niet.

Niks mis mee hoor, zolang je je er maar van bewust bent dat je die betere specs tegen een prijs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Hbeez schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:38:
[...]

Maar dan kijk je er juist niet economisch naar maar selecteer je puur op gemak/comfort, en daar betaal je voor. Energielabel A/B zijn immers hoger geprijsd.

Pas als je de afweging maakt of deze hogere maandlasten aan hypotheek afwegen tegen de lagere energiemaandlasten kijk je er economisch naar, maar dat doe je dus niet.

Niks mis mee hoor, zolang je je er maar van bewust bent dat je die betere specs tegen een prijs komen.
Aangezien arbeid en materiaal tegenwoordig niet meer te betalen is vraag ik mij af wat duurder is. Daarnaast kost dat veel tijd en dat is ook geld. Dus liever iets kopen dat in A of B valt om het effect van de stijgende energieprijzen wat te dempen.

[ Voor 198% gewijzigd door Roenie op 06-07-2023 00:09 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:35
Eindelijk zover
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Laapo schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:33:
Eindelijk zover

***members only***
Congrats. *O*

Ik zou er niet teveel over in zitten of er wellicht nog wat power in de markt zit. Voor hetzelfde geld valt Rusland morgen Nederland binnen en zakken de prijzen met 25%. Dan horen we je ook niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05 09:02
Laapo schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:33:
Eindelijk zover

***members only***
Fijn man. En don’t look back.

Members only:

Het scenario van eerder verkopen had je ook veel geld gekost. Je betaalt (waarschijnlijk flinke) huur, daarnaast los je niet meer af (op je oude huis). Ook het dubbel verhuizen en geschikt maken van je huurwoning kost geld.

Members only:

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Ik ben ook begonnen met de voorbereidingen om voor het eerst te gaan verkopen. Toch een stuk spannender dan 2x nieuwbouw (geen loting) kopen.

Ik heb een shortlist van 6 makelaars gemaakt waar ik op basis van Funda en hun website een goed gevoel over heb. We houden al zeker 2 jaar Funda in de gaten en zien welke makelaars regelmatig terug op Funda gaan met een lagere prijs. Dat kan natuurlijk een keer gebeuren, maar bij sommige makelaars zie ik dat echt heel erg vaak. Ligt dat dan aan de klant of aan de verkeerde inschatting van de makelaar? Die makelaars sla ik over.

Ik heb de makelaars dit weekend gemaild met de vraag wat de courtages zijn en of ze een eerste inschatting van een waardebepaling kunnen doen. Op de courtages kan ik misschien al de eerste makelaars af laten vallen. Volgende stap is denk ik met ze in gesprek om te kijken of er een klik is en wat de beste verkoopstrategie is.

We gaan ook zien of het slim van me is geweest om sinds de aankoop van het nieuwbouwhuis in 2020 het huidige huis al die tijd aan te houden. Ik heb heel veel ongevraagd advies gehad dat ik maar moest verkopen, zeker tijdens het hoogtepunt van de markt. Even kijken wie er gelijk gaat krijgen, ik houd wel van wat risico :P Ik had sowieso geen zin in 2x verhuizen en ik los al die tijd nog af op de hypotheek.

Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door Alic3 op 10-07-2023 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:15

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Wij hebben vanmiddag voor het eerst bezichtigingen in onze woning. Ik ben extreem benieuwd wat eruit gaat komen. Het zijn er 4. Ik hoop vurig dat er uit deze bezichtigingen een bod komt dat we kunnen accepteren want al dat opgeruim en schoongemaak met 2 katten en 3 kinderen is geen sinecure.

Vorige week vrijdagavond is het huis op Funda gekomen en we willen de overwaarde gebruiken om de studieschulden mee af te lossen. We hebben per september voor 7 maanden een huurhuis vlakbij.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:52
Succes @Tjebakka . Ik duim voor je :-).

Mijn woning is op 11 juli online gekomen. Nu dus nog net geen 2 volledige dagen online. Inmiddels 4 bezichtigingen gepland.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:16
Hammetje schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:42:

Mijn woning is op 11 juli online gekomen. Nu dus nog net geen 2 volledige dagen online. Inmiddels 4 bezichtigingen gepland.
Hier al 6 weken online en 3 bezichtigingen gehad zonder enige interesse. Gelukkig deze week nog 4. Schiet voor geen meter op. De makelaar schat de markt veel gunstiger in dan ik tevreden mee ben. Zie hier het resultaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Lightning89 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:50:
[...]

Hier al 6 weken online en 3 bezichtigingen gehad zonder enige interesse. Gelukkig deze week nog 4. Schiet voor geen meter op. De makelaar schat de markt veel gunstiger in dan ik tevreden mee ben. Zie hier het resultaat....
Kan even niet vinden welke regio jij verkoopt, alleen dat je hebt gereageerd om huizenprijzen rondom Amsterdam. Bij mij schat de makelaar ook optimistisch in; we gaan mee maken of dat realistisch was. Sterkte in ieder geval. Er hoeft er maar 1 tussen te zitten met een goed (acceptabel) bod hé....

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 19:00
Alic3 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:09:

Ik heb een shortlist van 6 makelaars gemaakt waar ik op basis van Funda en hun website een goed gevoel over heb. We houden al zeker 2 jaar Funda in de gaten en zien welke makelaars regelmatig terug op Funda gaan met een lagere prijs. Dat kan natuurlijk een keer gebeuren, maar bij sommige makelaars zie ik dat echt heel erg vaak. Ligt dat dan aan de klant of aan de verkeerde inschatting van de makelaar? Die makelaars sla ik over.

***members only***
Kun je niet beter naar de uiteindelijke verkoopprijs kijken? Een bekende taktiek is lager in de markt zetten voor meer animo en dan hopen op een hoger bod.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:16
Hammetje schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:01:
[...]

Kan even niet vinden welke regio jij verkoopt, alleen dat je hebt gereageerd om huizenprijzen rondom Amsterdam. Bij mij schat de makelaar ook optimistisch in; we gaan mee maken of dat realistisch was. Sterkte in ieder geval. Er hoeft er maar 1 tussen te zitten met een goed (acceptabel) bod hé....
Klopt een stad naast Amsterdam. En je hebt gelijk, 1 bod is genoeg. We gaan het afwachten en anders maar dalen over een paar weken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alic3
sdk1985 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:05:
[...]

Kun je niet beter naar de uiteindelijke verkoopprijs kijken? Een bekende taktiek is lager in de markt zetten voor meer animo en dan hopen op een hoger bod.
De verkoopprijzen van de huizen die één keer of vaker 'zijn afgeprijsd' zijn meestal ook een stuk lager of gelijk aan de laatste vraagprijs. Het zijn ook vaak huizen waar iets mee is waarvan ze denk ik in eerste instantie hopen dat ze toch een hoge prijs krijgen.

Qua strategie is het denk ik goed om de vraagprijs scherp genoeg in te zetten. Maar als een makelaar een huis eerst hoog aanbiedt en daarna nog 2x in prijs zakt, dan is er iets mis (is dus vaak zo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Hammetje schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:42:

Thanks, Gister hebben we 4 bezichtigingen gehad. 3 zeer geïnteresseerd en 1 twijfelde over de locatie. Alleen nog geen bod ontvangen tot nu toe. Ben wel reuze benieuwd hoe lang dat nog gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Tjebakka schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:58:
[...]

Thanks, Gister hebben we 4 bezichtigingen gehad. 3 zeer geïnteresseerd en 1 twijfelde over de locatie. Alleen nog geen bod ontvangen tot nu toe. Ben wel reuze benieuwd hoe lang dat nog gaat duren.
Kan zomaar een week duren hoor.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Tjebakka schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:58:
[...]

Ja, dat is een gezellig tijd. Na twee huizen in twee jaar verkocht te hebben doe ik dit momenteel voor mijn schoonouders (nou ja, de coördinatie dan, ik ben geen makelaar). Na elke bezichtiging weer wachten op de terugkoppeling van de makelaar (waarom doen ze dat niet gelijk?), hopen dat ze enthousiast waren, wachten of dat dan weer leidt tot een bod, je Excel blijven aanpassen en alle scenario's qua opbrengst doorrekenen. En als er dan een bod komt dan maar hopen dat ze snel tekenen, de evt. hypotheek snel rond krijgen enzovoorts, het is gewoon continu afwachten en daarmee ook continu wel spannend. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-05 22:38
Tjebakka schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:38:
Wij hebben vanmiddag voor het eerst bezichtigingen in onze woning. Ik ben extreem benieuwd wat eruit gaat komen. Het zijn er 4. Ik hoop vurig dat er uit deze bezichtigingen een bod komt dat we kunnen accepteren want al dat opgeruim en schoongemaak met 2 katten en 3 kinderen is geen sinecure.

Vorige week vrijdagavond is het huis op Funda gekomen en we willen de overwaarde gebruiken om de studieschulden mee af te lossen. We hebben per september voor 7 maanden een huurhuis vlakbij.
Is het wel slim de overwaarde gebruiken om studieschuld mee af te lossen? Als je binnen 3 jaar een andere woning koopt moet je die overwaarde in je volgende koopwoning stoppen. Doe je dat niet dan is dat deel niet aftrekbaar van belasting. En met de hoge rentes van nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Mastergo schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:22:
[...]

Is het wel slim de overwaarde gebruiken om studieschuld mee af te lossen? Als je binnen 3 jaar een andere woning koopt moet je die overwaarde in je volgende koopwoning stoppen. Doe je dat niet dan is dat deel niet aftrekbaar van belasting. En met de hoge rentes van nu...
Ja, ik weet dat je dat deel niet kunt gebruiken voor de HRA. Het is echter tientjeswerk en dat heb ik er wel voor over. Ik stop het liever in de stenen dan dat ik iedere maand aflos.

Members only: schuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
kw_nl schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:43:
[...]

Kan zomaar een week duren hoor.
Of bijna een jaar :X

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 16:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tjebakka schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:12:
[...]

Ja, ik weet dat je dat deel niet kunt gebruiken voor de HRA. Het is echter tientjeswerk en dat heb ik er wel voor over. Ik stop het liever in de stenen dan dat ik iedere maand aflos.

***members only***
Wat is de rente van de studie schuld?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Sport_Life schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:40:
[...]

Wat is de rente van de studie schuld?
Van een lage rente op een studieschuld kan ik niet wonen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Tjebakka schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:45:
[...]

Van een lage rente op een studieschuld kan ik niet wonen
Wat gek, ik heb ook nog een studieschuld. Maar mijn adviseur zegt dat dat totaal niet interessant is en doet daar niks mee. Mjha zal wel...

Verlies je dan niet trouwens je mooie hypotheek met lage rente die je mee kan nemen? Kan nog wel eens meer waard zijn dan jou studieschuld. Maar hangt allemaal af waar je meer voordeel mee hebt. De lage rente meeneem hypotheek of als je een giga studieschuld hebt... tsja.

Ga er vanuit dat je alles al hebt laten doorrekenen zeker.

[ Voor 34% gewijzigd door Immutable op 14-07-2023 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Immutable schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:03:
[...]

Wat gek, ik heb ook nog een studieschuld. Maar mijn adviseur zegt dat dat totaal niet interessant is en doet daar niks mee. Mjha zal wel...

Verlies je dan niet trouwens je mooie hypotheek met lage rente die je mee kan nemen? Kan nog wel eens meer waard zijn dan jou studieschuld. Maar hangt allemaal af waar je meer voordeel mee hebt. De lage rente meeneem hypotheek of als je een giga studieschuld hebt... tsja.

Tja maar als je tegen de max gaat lenen dan wordt dat lastig ;). Al zal zo'n lening best impact hebben op het te lenen bedrag.

Ik dacht dat die duo lening 0 of 1% was, dan is het beste zonde om een hypotheek lening te nemen van >4% (die niet aftrekbaar is want dat geld is gebruikt voor de studieschuld).

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 14-07-2023 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
Tjebakka schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:12:
[...]

***members only***
Kijk wel of je de lage hypotheek überhaupt kan meenemen meestal vervalt die optie na 6 maanden ofzo. Begrijp wel dat zo’n hoge studieschuld een probleem is. Maar is het niet verstandiger te blijven wonen, ff blijven cashen en aflossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Mastergo schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 00:19:
[...]

Kijk wel of je de lage hypotheek überhaupt kan meenemen meestal vervalt die optie na 6 maanden ofzo. Begrijp wel dat zo’n hoge studieschuld een probleem is. Maar is het niet verstandiger te blijven wonen, ff blijven cashen en aflossen?
Immutable schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:03:
[...]

Ja die kunnen we meenemen en we zijn ook zeker van plan heel snel een nieuwe woning te kopen.

Het zal allemaal goed bedoeld zijn maar we hebben alles uitvoerig uitgezocht met een externe partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Gewoon doen wat goed voelt. Ik snap je wel, een schuld hebben is gewoon geen fijn idee - het cadeautje ‘overwaarde’ zorgt dan voor een schone lei. Succes met de zoektocht naar een nieuwe woning @Tjebakka !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:19:
[...]

Ik dacht dat die duo lening 0 of 1% was, dan is het beste zonde om een hypotheek lening te nemen van >4% (die niet afrekbaar is want dat geld is gebruikt voor de studieschuld).
Behalve als je door die studieschuld een lagere maximale hypotheek kunt regelen en dan 'vast' zit in je huidige huis.

En ja, er zijn mensen die het niet melden, maar laten we maar niet gaan discussiëren over het morele gehalte van die overweging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

jeroenkb schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 15:02:
[...]

Behalve als je door die studieschuld een lagere maximale hypotheek kunt regelen en dan 'vast' zit in je huidige huis.

En ja, er zijn mensen die het niet melden, maar laten we maar niet gaan discussiëren over het morele gehalte van die overweging.
Exact dat. En we willen het gewoon eerlijk houden.

Inmiddels een heel aantrekkelijk bod binnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje
Fijn @Tjebakka ! Is dat onder, op- of boven de vraagprijs?

Onze woning is afgelopen dinsdag (11 juli) in de verkoop gegaan. Staat sinds 11 juli halverwege de middag op Funda. 7 bezichtigingen gepland, waarvan 1 vrij vlot geannuleerd. 6 bezichtigingen voelt wat mager, maar goed - we gaan het meemaken. Wellicht nog wat extra kijkers die dit weekend pas/ weer op zoek zijn gegaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Hammetje schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:54:

Onze woning is afgelopen dinsdag (11 juli) in de verkoop gegaan. Staat sinds 11 juli halverwege de middag op Funda. 7 bezichtigingen gepland, waarvan 1 vrij vlot geannuleerd. 6 bezichtigingen voelt wat mager, maar goed - we gaan het meemaken. Wellicht nog wat extra kijkers die dit weekend pas/ weer op zoek zijn gegaan.
Zo'n 4,5% boven vraagprijs :)

Edit: Inmiddels bijna 9%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mastergo
Hammetje schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:54:

Ach vorig jaar ons huis verkocht. Ook maar 8 kijkers en 2 biedingen. Maar wel een topbieding van 9% boven de vraagprijs. Dusja je hebt maar 1 goed bod nodig om het te verkopen. Tevens juli/aug zijn vakantiemaanden. Niet de beste tijd van het jaar om je huis te verkopen gezien veel mensen op vakantie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:58
Mastergo schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 00:19:
[...]

In de meeste gevallen moet je inderdaad binnen 6 maanden wat nieuws hebben gekocht om het vastgezeten rentedeel mee te kunnen nemen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Hier ook een N=1 ervaring (niet van mezelf). Mooi huis in Apeldoorn, realistische vraagprijs volgens 3 separate makelaars. 4 bezichtigingen in drie weken zonder concrete interesse. Ik denk/hoop dat de periode ook ongunstig is zo net in of voor de zomervakanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:24

Crazy D

I think we should take a look.

coazter schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:52:
Hier ook een N=1 ervaring (niet van mezelf). Mooi huis in Apeldoorn, realistische vraagprijs volgens 3 separate makelaars. 4 bezichtigingen in drie weken zonder concrete interesse. Ik denk/hoop dat de periode ook ongunstig is zo net in of voor de zomervakanties.
Welke prijsklasse? In de prijsklasse < 300.000 gaan de huizen sowieso nog steeds als warme broodjes over de toonbank hoor. Maar ik denk in de wat hogere klasse, dat mensen ook wel wat wachten. 4,5 % is echt een stuk meer maandelijkse lasten dan 2%....

Exact expert nodig?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Tjebakka schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:12:
[...]

Zo'n 4,5% boven vraagprijs :)

Edit: Inmiddels bijna 9%
Uitgekomen op 8,2% boven vraagprijs zonder enig voorbehoud.

Nooit verwacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Tjebakka schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:42:
[...]

Nooit verwacht!
Wauw, lekker man! Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizli
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-04 09:57
Tjebakka schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:42:
[...]

Nooit verwacht!
gefeliciteerd! Welke prijsrange als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:28
Crazy D schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:57:
[...]

Welke prijsklasse? In de prijsklasse < 300.000 gaan de huizen sowieso nog steeds als warme broodjes over de toonbank hoor. Maar ik denk in de wat hogere klasse, dat mensen ook wel wat wachten. 4,5 % is echt een stuk meer maandelijkse lasten dan 2%....
Dat valt opzich netto wel mee. Helemaal de komende 10 jaar. Je zou hypo af kunnen sluiten met rentevast 10 jaar en dan opnieuw afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:24

Crazy D

I think we should take a look.

Paralize_nl schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:23:
[...]

Dat valt opzich netto wel mee. Helemaal de komende 10 jaar. Je zou hypo af kunnen sluiten met rentevast 10 jaar en dan opnieuw afsluiten.
4.5 of 1,8 scheelt 200 euro per maand bij een lening van 175000. Dat krijg je natuurljk deels weer terug via HRA maar je moet wel betalen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:15
Crazy D schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:26:
[...]

4.5 of 1,8 scheelt 200 euro per maand bij een lening van 175000. Dat krijg je natuurljk deels weer terug via HRA maar je moet wel betalen.
Maar het is heel wat minder dramatisch dan hoe het verschil in rentepercentage klinkt. Bovendien is het verschil in rente tussen nu en een jaar geleden ook een stuk minder groot. De rente was een jaar geleden al wel weer wat hoger dan 1,8%. De laagste 10 jaar vast rentes gingen van ongeveer 1,8% begin Q2 naar 3,3% eind Q2 vorig jaar. Gemiddeld dus zo'n 2,5%. En dit jaar was in Q2 de laagste 10 jaar vast rente redelijk stabiel rond de 4%.

Het verschil in lasten tussen vorig jaar en dit jaar is nog wel een slagje kleiner. Als je dan ook nog bedenkt dat het inkomen van de gemiddelde huizenkoper in het afgelopen jaar ook heel wat procenten gestegen is, is het nog niet zo slecht gesteld met de verandering in de betaalbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-05 22:00

twi

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:39:
[...]

Maar het is heel wat minder dramatisch dan hoe het verschil in rentepercentage klinkt.
Je kunt het relativeren, en zeker voor een hypotheek van 175 euro. Maar bij grotere bedragen schrik je je écht de tandjes, en is het relativerend vermogen dat je een groot deel van de lasten terug krijgt ineens weg.

Zo hadden we ons huis waarschijnlijk nooit gekocht wanneer de bruto maandlasten 900 euro duurder zouden zijn, wat het inmiddels is t.o.v. vorig jaar januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-05 04:52

ScreamGT

joejoe

Wij zijn druk bezig met het zoeken naar een nieuwe woning. We willen groter, en graag een tuin. Wonen nu in een maisonnette woning (monumentaal). Wij vinden het alleen spannend qua verkoop, aangezien de VVE per 1 januari verdubbeld wordt (inflatie, hogere kosten qua werkzaamheden onderhoud en het MJOP is ook net gemaakt voor de komende 6 jaar). Dat betekend 400 euro per maand aan VVE kosten… heeft iemand ervaring met het verkopen van een appartement met zeer hoge VVE kosten?

Wij zitten er zelfs aan te denken om voor heel volgend jaar de VVE in 1x te betalen, en dit zo te laten voor de eventuele toekomstige bewoner. Om het wat aantrekkelijker te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ScreamGT schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:31:
Wij zijn druk bezig met het zoeken naar een nieuwe woning. We willen groter, en graag een tuin. Wonen nu in een maisonnette woning (monumentaal). Wij vinden het alleen spannend qua verkoop, aangezien de VVE per 1 januari verdubbeld wordt (inflatie, hogere kosten qua werkzaamheden onderhoud en het MJOP is ook net gemaakt voor de komende 6 jaar). Dat betekend 400 euro per maand aan VVE kosten… heeft iemand ervaring met het verkopen van een appartement met zeer hoge VVE kosten?
Op basis van ervaring: Het helpt om inzichtelijk te maken waarom de kosten voor de VvE zo "hoog" zijn. Uiteindelijk heb je er als koper niets aan als je een appartementsrecht koopt in een VvE die niet in staat is om de benodigde onderhoud uit te voeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:00
Scheelt ook of het een flatje is van 50 vierkante meter of 200 vierkante meter. Monumentaal tikt ook aardig aan qua onderhoud natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastergo

Wij zitten er zelfs aan te denken om voor heel volgend jaar de VVE in 1x te betalen, en dit zo te laten voor de eventuele toekomstige bewoner. Om het wat aantrekkelijker te maken.
Leuk dat je vooruit wilt betalen, maar uiteindelijk die 400 euro komen daarna weer iedere maand terug. Wel erg veel. Zegt wel iets over de VVE want een verdubbeling betekent dat er echt een achterstand is kwa onderhoud.
Kan er wel vanuit gaan dat het een woning is die voor 600k + de markt opgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-05 04:52

ScreamGT

joejoe

Mastergo schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:09:
[...]

Leuk dat je vooruit wilt betalen, maar uiteindelijk die 400 euro komen daarna weer iedere maand terug. Wel erg veel. Zegt wel iets over de VVE want een verdubbeling betekent dat er echt een achterstand is kwa onderhoud.
Kan er wel vanuit gaan dat het een woning is die voor 600k + de markt opgaat?
Vorige VVE beheerder heeft het iets rooskleurig doen voorkomen, daar komen wij nu achter na de overstap richting een iets professionelere VVE partij. Niet alleen het onderhoud, maar ook de bijdrages en de hoogte hiervan de afgelopen jaren zijn gewoon te weinig geweest. MJOP is een stuk uitgebreider en met een officieel rapport van monumentenwacht. Het is vooral onderhoud dat specifiek door een partij gedaan dient te worden die daartoe is bevoegd (monument etc etc). Dus dat loopt dan al gauw in de papieren. Wel kan er aanspraak gemaakt worden op subsidie.

Maar zoals hierboven al beschreven wordt, is het plan duidelijk en de aanpak gepland. Dan valt het enigszins te verklaren en goed te verkopen. Ik meen mij te herinneren dat veel vrienden/kennissen die in appartementen wonen en met VVE's te maken hebben, vaak bij groot onderhoud alsnog zelf in de buidel moeten tasten om het te financieren.

Dank voor de reacties!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hammetje
Zoals jullie hebben kunnen lezen, is mijn huis 11 juli in de verkoop gegaan. Over 2 dagen tijd 7 bezichtigingen gehad en direct een bod gekregen boven de vraagprijs. Afgelopen donderdag op advies van verkoopmakelaar besloten om 'op inschrijving' te verkopen. Deadline verloopt vandaag, 12.00 uur. Rete spannend ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoe groot is je appartement? Is er een lift ? Het maakt nogal uit of het appartement 150m2 is of 60m2.
Over het algemeen zijn mensen die een monument willen bewonen wel bereid relatief veel voor onderhoud te betalen, mits het eea in verhouding is.

Ik zou geen bedragen vooruit betalen, wat je wel kunt vragen is om met alle bewoners alvast een deel in de VvE pot te doen (1000 euro per 100m2 VvE eenheid bv) en het maandbedrag iets lager. Dat is veel beter voor de verkoop. VvE spaarpot van 10k met 350 euro is beter dan 0 met 400 euro :).

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 25-07-2023 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hammetje schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:29:
Zoals jullie hebben kunnen lezen, is mijn huis 11 juli in de verkoop gegaan. Over 2 dagen tijd 7 bezichtigingen gehad en direct een bod gekregen boven de vraagprijs. Afgelopen donderdag op advies van verkoopmakelaar besloten om 'op inschrijving' te verkopen. Deadline verloopt vandaag, 12.00 uur. Rete spannend ;-).
Ben benieuwd of er nog een paar duizend bovenop wordt gegooid. Maar aangezien er al boven de vraagprijs is geboden zal de grootste spanning er al wel af zijn :D Laat even weten wat het resultaat is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-05 22:24
Hammetje schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:29:
Hier een vergelijkbare situatie gehad (zie paar blz. terug) en bij ons had de inschrijving geen windeieren gelegd. Succes en ben benieuwd naar je eindresultaat!

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Hammetje
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door Hammetje op 25-07-2023 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:11
Hammetje schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:29:
Mijn woning gaat 2e week van juli online. Vraagprijs 675k, midden randstad. Makelaar wilde 1,2% courtage - daar hebben we 1% weten te onderhandelen. Alles in het gedeelte boven de 675k krijgt hij dan wel 10% van.
Goede deal voor de makelaar geweest dan! Maar gefeliciteerd, mooie uitkomst.

[ Voor 63% gewijzigd door xiangpo op 25-07-2023 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
@Hammetje Gefeliciteerd, zeer mooi bedrag lijkt me! En inderdaad loopt de makelaar, volgens mijn berekeningen, dan weg met een leuk courtage van 1,44%. Maar met dit resultaat lijkt me dat niet erg :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hammetje
Dat van die courtage was mijn voorstel; maar dat betaal ik graag. De makelaar had ook ons kunnen pushen akkoord te gaan met bedrag net boven de vraagprijs die vorige week al was uitgebracht. Hij blij, wij blij. Van te voren werden we al gewaarschuwd dat het huis waarschijnlijk minder zou opbrengen dan de vraagprijs, dat gaven diverse aankoopmakelaars ook aan. Die 2 biedingen van onder- en net boven de vraagprijs waren dan ook gedaan via een aankoopmakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:05
stin00 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:28:
@Hammetje Gefeliciteerd, zeer mooi bedrag lijkt me! En inderdaad loopt de makelaar, volgens mijn berekeningen, dan weg met een leuk courtage van 1,44%. Maar met dit resultaat lijkt me dat niet erg :D
Maar de vraag is of dat bod nou kwam omdat de makelaar een debiel courtage gaat vangen, of staat dat er los van? Slechts één bod ruim boven vraagprijs, dat is toch geen mega prestatie lijkt me…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

9450 vs 8424 scheelt het, met als voordeel dat de makelaar nu waarschijnlijk meer getriggerd was om er zoveel mogelijk uit te slepen.

Ik vind trouwens beide bedragen absurd eerlijk gezegd, een tip voor anderen zorg gewoon voor een vaste prijs rond de 6-7k incl btw. (Dat was de vaste prijs die ik had afgesproken, vp ~900k). Dat doen ze ook wel tenzij je een bouwval verkoopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 25-07-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-05 16:07
Ik mag waarschijnlijk rond volgend jaar deze tijd mijn huis verkopen. Afgelopen zomer nog getaxeerd op 545k ten behoeve van mijn nieuwbouw hypotheek. Lijkt mij echter aan de hoge kant. We hebben voor de nieuwe hypotheek gerekend op 450k (aankoopbedrag) dat moet toch wel lukken. Zou mooi zijn als we in het midden uitkomen, maar de markt kan in een jaar veel doen natuurlijk.

Kijk nu al op tegen makelaars zo'n fikse som betalen. Ik geloof eigenlijk niet in een percentage van de verkoopsom. Het is simpel werk lijkt me waar een vast bedrag tegenover hoort te staan. 5k vind ik eigenlijk al veel voor zo'n klusje. Ben bang dat we er echter niet onderuit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
DennisCle schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:04:
Ik mag waarschijnlijk rond volgend jaar deze tijd mijn huis verkopen. Afgelopen zomer nog getaxeerd op 545k ten behoeve van mijn nieuwbouw hypotheek. Lijkt mij echter aan de hoge kant. We hebben voor de nieuwe hypotheek gerekend op 450k (aankoopbedrag) dat moet toch wel lukken. Zou mooi zijn als we in het midden uitkomen, maar de markt kan in een jaar veel doen natuurlijk.

Kijk nu al op tegen makelaars zo'n fikse som betalen. Ik geloof eigenlijk niet in een percentage van de verkoopsom. Het is simpel werk lijkt me waar een vast bedrag tegenover hoort te staan. 5k vind ik eigenlijk al veel voor zo'n klusje. Ben bang dat we er echter niet onderuit komen.
Ik betaalde op de top van de markt (na onderhandeling) EUR 6250 all-in, fixed price. Woning ging rond 850k weg(ervaringen in dit topic gedeeld). Maar goed, toen hadden we ook 24 bezichtigingen gepland, dus dat kostte ook 2.5 dagen werk voor de makelaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-05 16:33
Wat zijn jullie toch allemaal met verkoopmakelaars aan het sjouwen? Ik kan de meerwaarde van de verkoopmakelaar op sommige punten zeker begrijpen maar een verkoopmakelaar lijkt mij pas nodig als er sprake is van de (zware) negatieve punten die moeten worden gecompenseerd door zijn ervaring/expertise. Negatieve punten; moeilijke markt, locatie, onderhoud, etc etc.

Als je echter een courant huis hebt ben je die al zo kwijt door eventueel zelf een pakketje van funda te regelen (daar zit een bemiddelaar tussen voor een fractie van het geld) of door mond op mond reclame / facebook social media.

Members only: title

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Het belangrijkste dat een makelaar te bieden heeft in goede tijden met een courant huis is een advertentie op Funda. En dat is voor een fractie van de prijs te regelen tegenwoordig.

Over die VVE, je verkoopt het appartementsrecht inclusief dat potje. Dus hoe groter het potje, hoe meer het waard is. En andersom natuurlijk. Toch kijken veel mensen daar niet naar. Indirect heeft dat invloed op de hoogte van de VVE bijdrage uiteraard. En daar kijken mensen dan weer sneller naar. En inderdaad de reserveringen voor een lift nemen al gelijk een flinke hap uit die bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Arcenon schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:28:
Wat zijn jullie toch allemaal met verkoopmakelaars aan het sjouwen? Ik kan de meerwaarde van de verkoopmakelaar op sommige punten zeker begrijpen maar een verkoopmakelaar lijkt mij pas nodig als er sprake is van de (zware) negatieve punten die moeten worden gecompenseerd door zijn ervaring/expertise. Negatieve punten; moeilijke markt, locatie, onderhoud, etc etc.

Als je echter een courant huis hebt ben je die al zo kwijt door eventueel zelf een pakketje van funda te regelen (daar zit een bemiddelaar tussen voor een fractie van het geld) of door mond op mond reclame / facebook social media.

***members only***
Ik heb ontzettend goede ervaringen met een internet makelaar! Wel als koper trouwens! ;).

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 25-07-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
Roenie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:34:
Het belangrijkste dat een makelaar te bieden heeft in goede tijden met een courant huis is een advertentie op Funda. En dat is voor een fractie van de prijs te regelen tegenwoordig.

Over die VVE, je verkoopt het appartementsrecht inclusief dat potje. Dus hoe groter het potje, hoe meer het waard is. En andersom natuurlijk. Toch kijken veel mensen daar niet naar. Indirect heeft dat invloed op de hoogte van de VVE bijdrage uiteraard. En daar kijken mensen dan weer sneller naar. En inderdaad de reserveringen voor een lift nemen al gelijk een flinke hap uit die bijdrage.
Ja juist, dus dat kan je met een uitgekleed pakket dus ook gewoon regelen ipv 5k+ te betalen of X% van de verkoopprijzen.

Het is gewoon, niet lomp bedoeld, geen hogere wiskunde. Je kunt zelf beknopt soortgelijke ''woonobjecten'' bekijken, je kunt verkoopprijzen opzoeken, dat in combinatie met een taxatierapport en een portie gezond boeren (handels) verstand gaan best ver. En nee, dat is geen onderzoek van maanden, zelfs niet van weken. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dagelijks Funda afstruint of zich ''aware'' is van bepaalde getallen die zo nu en dan droppen.

En ik ben zelf zeker ook van het gemak, maar voor mijn gevoel is het een redelijke makkelijke handeling die veel oplevert. Een handeling die ''wij Tweakers'' zeker zelf kunnen verrichten.

[ Voor 28% gewijzigd door Arcenon op 25-07-2023 15:51 ]

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-05 16:07
Arcenon schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:28:

Zo ver heb ik nog niet gekeken. Dat ga ik t.z.t. nog even goed bekijken of dat de besparing waard is t.o.v. het gemak. Denk het wel, maar heb ook nog te maken met een partner die daar misschien minder op gerust is.

Huis is in principe wel 'courant' denk ik. Beetje aparte indeling, maar wel goede locatie, tuin etc.
THM0 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:14:
[...]

Ik betaalde op de top van de markt (na onderhandeling) EUR 6250 all-in, fixed price. Woning ging rond 850k weg(ervaringen in dit topic gedeeld). Maar goed, toen hadden we ook 24 bezichtigingen gepland, dus dat kostte ook 2.5 dagen werk voor de makelaar.
Klinkt wel als een redelijk bedrag. Zoveel bezichtigingen reken ik niet op qua markt komend jaar, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumpie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 06:46
Heb een huis op het oog dat inmiddels 3 maanden te koop staat.
Ik vroeg me af wat normaliter het bedrag is waarvoor men nog biedt bij dit soort advertenties? Is het alsnog zo dat de vraagprijs minimaal geboden moet worden of kan ik er met x% onder gaan zitten vanwege de situatie?

Even aan het aftasten wat mensen aangeven die wat meer ervaring hebben of recentelijk huis hebben gekocht/verkocht.
De gemiddelde verkoopprijs van huizen in die buurt ligt rond de 270.000 en zij hebben het huis paar jaar geleden voor 259.000 gekocht (kadaster data).
Huidige vraagprijs ligt rond de 280.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Arcenon schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:40:
[...]

Ja juist, dus dat kan je met een uitgekleed pakket dus ook gewoon regelen ipv 5k+ te betalen of X% van de verkoopprijzen.

Het is gewoon, niet lomp bedoeld, geen hogere wiskunde. Je kunt zelf beknopt soortgelijke ''woonobjecten'' bekijken, je kunt verkoopprijzen opzoeken, dat in combinatie met een taxatierapport en een portie gezond boeren (handels) verstand gaan best ver. En nee, dat is geen onderzoek van maanden, zelfs niet van weken. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dagelijks Funda afstruint of zich ''aware'' is van bepaalde getallen die zo nu en dan droppen.

En ik ben zelf zeker ook van het gemak, maar voor mijn gevoel is het een redelijke makkelijke handeling die veel oplevert. Een handeling die ''wij Tweakers'' zeker zelf kunnen verrichten.
Ik krijg de indruk dat je mij probeert te overtuigen, maar ik ben het met mijn posting met je eens. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arcenon
Roenie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:29:
[...]
Ik krijg de indruk dat je mij probeert te overtuigen, maar ik ben het met mijn posting met je eens. ;)
Ow nee, zo was het vanuit mij niet bedoeld, meer in het verlengde van jouw verhaal en daarnaast een algemene oproep voor de zelfstandigheid van de tweakers wat aansloot op de voorge-edite post van sportlife :+

M3 '21

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het gaat niet om de handeling, maar om een stukje professionaliteit en uitstraling. Dat is geld waard.

Ik ben ervan overtuigd dat de biedingen (veel) lager zullen zijn, omdat de uitstraling veel minder is. Daarnaast zijn verkopers niet objectief als ze hun eigen woning aanprijzen, persoonlijke smaak van 25j geleden wordt als de nieuwe trend verkocht :+. Dit is mijn ervaring na 2x aangekocht te hebben zonder verkoopmakelaar. (Als koper zijn dat de krenten uit de pap). Ik calculeer ook een aanzienlijk deel risico in, je weet nooit waar verkoper nog meer op heeft bezuinigd..

Maar als jij een goed gevoel over hebt gehouden aan de verkoop zonder makelaar dan is dat prima toch ? ;). Dat is uiteindelijk het belangrijkste, dat zowel koper als verkoper tevreden zijn :).

[ Voor 42% gewijzigd door Sport_Life op 25-07-2023 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
sumpie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:03:
Heb een huis op het oog dat inmiddels 3 maanden te koop staat.
Ik vroeg me af wat normaliter het bedrag is waarvoor men nog biedt bij dit soort advertenties? Is het alsnog zo dat de vraagprijs minimaal geboden moet worden of kan ik er met x% onder gaan zitten vanwege de situatie?

Even aan het aftasten wat mensen aangeven die wat meer ervaring hebben of recentelijk huis hebben gekocht/verkocht.
De gemiddelde verkoopprijs van huizen in die buurt ligt rond de 270.000 en zij hebben het huis paar jaar geleden voor 259.000 gekocht (kadaster data).
Huidige vraagprijs ligt rond de 280.000
Er is geen standaard antwoord op te geven, dan dat het meestal zo is dat hoe langer het huis te koop staat, des te meer onderhandeling ruimte heb je. Je weet echter niet hoe de verkoper er in staat. Maar gewoon flink onder bieden ( 10% is niet gek ) en zien hoe er gereageerd wordt is gewoon een optie. Maar het kan ook prima dat de koper niet ingaat op je nog. Maar bekijk eerst wat de woning objectief waard zou zijn. Jij geeft aan gemiddeld 270k, maar vergelijk dan ook de staat, afwerking, ligging en eventueel andere factoren. Dan bied je gewoon een stukje onder wat je het waard vind

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 13:07
Amsterdam. Een gewilde buurt voor starters en expats. Heeft 2 weken op funda gestaan. 60 bezichtiging, 15 biedingen geplaatst, 15 procent boven vraagprijs en 15 procent boven gemiddelde grondprijs. Wel met een dakterras van 20m2 wat een usp is. Afwerking matig tot voldoende, keuken, badkamer meer dan 15 jaar niets aan gedaan.

[ Voor 14% gewijzigd door donald_dick op 25-07-2023 18:14 ]

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justerini
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-01 23:06
donald_dick schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:13:
Amsterdam. Een gewilde buurt voor starters en expats. Heeft 2 weken op funda gestaan. 60 bezichtiging, 15 biedingen geplaatst, 15 procent boven vraagprijs en 15 procent boven gemiddelde grondprijs. Wel met een dakterras van 20m2 wat een usp is. Afwerking matig tot voldoende, keuken, badkamer meer dan 15 jaar niets aan gedaan.
Ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
stin00 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:28:
1.35%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 13:07
Het is toch een ervaring?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Denizli schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:23:
[...]

gefeliciteerd! Welke prijsrange als ik vragen mag?
Members only: Prijs

[ Voor 18% gewijzigd door Tjebakka op 27-07-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogeler
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-08-2023
Kan ik ergens een desktop taxatie laten uitvoeren die rekening houdt met reeds aangebrachte isolatie en de aanschaf van zonnepanelen en warmtepomp?
Voor zover ik weet kijkt Calcasa alleen naar de buurt, oppervlakte en energielabel (wat ik niet heb).

Ik wil de waarde van mijn woning zo accuraat mogelijk inschatten zonder 700 euro voor een volwaardige taxatie te betalen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Vogeler schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:57:
Ik wil de waarde van mijn woning zo accuraat mogelijk inschatten zonder 700 euro voor een volwaardige taxatie te betalen.
Wie wil dat niet :+

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vogeler schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:57:
Kan ik ergens een desktop taxatie laten uitvoeren die rekening houdt met reeds aangebrachte isolatie en de aanschaf van zonnepanelen en warmtepomp?
Voor zover ik weet kijkt Calcasa alleen naar de buurt, oppervlakte en energielabel (wat ik niet heb).

belangrijkste component in de waardebepaling is de gemiddelde recente verkoopprijs van twee zo identiek mogelijke woning uit dezelfde buurt.

en op die uitkomst kan je wat plussen en minnen naar gelang het onderhoud en speciale kenmerken van de eigen woning (oude keuken, minnetje, zonnepanelen, plusje).

een dure taxateur gaat het niet anders doen.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
JJ Le Funk schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:56:
[...]

belangrijkste component in de waardebepaling is de gemiddelde recente verkoopprijs van twee zo identiek mogelijke woning uit dezelfde buurt.

en op die uitkomst kan je wat plussen en minnen naar gelang het onderhoud en speciale kenmerken van de eigen woning (oude keuken, minnetje, zonnepanelen, plusje).

Behalve dan een officieel rapport schrijven wat je bij een geldverstrekker kunt indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
THM0 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:16:
[...]

Behalve dan een officieel rapport schrijven wat je bij een geldverstrekker kunt indienen.
Onze geldverstrekker accepteert ook Calcasa. Onze hypotheekadviseur heeft daar bewust op geselecteerd, maar wij leende ook niet tegen ons limiet. Het was overigens ook niet echt een beperking gezien we gewoon bij een grote verzekeraar zitten.

Je hebt pas echt een waardebepaling bij overdracht. Tot die tijd is het altijd speculeren. Details als goede of zeer goede isolatie lijken niet zo relevant. Belangrijkste is locatie, locatie, locatie en natuurlijk een koper die het totale plaatje ziet zitten. Wij hadden 30 bezichtiging zonder bod, uiteindelijk na twee maanden 2 biedingen 10% boven de vraagprijs (geen bieden vanaf onzin).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:34
JJ Le Funk schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:56:
[...]

Ik vond het kadaster erg fijn! de werkelijke prijs van verkochte woningen vergelijken met de vraagprijs op funda.

https://www.kadaster.nl/producten/woning/koopsominformatie

Ja het kost geld, maar is toch wat goedkoper dan een taxateur.

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Deveon schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Onze geldverstrekker accepteert ook Calcasa. Onze hypotheekadviseur heeft daar bewust op geselecteerd, maar wij leende ook niet tegen ons limiet. Het was overigens ook niet echt een beperking gezien we gewoon bij een grote verzekeraar zitten.

Je hebt pas echt een waardebepaling bij overdracht. Tot die tijd is het altijd speculeren. Details als goede of zeer goede isolatie lijken niet zo relevant. Belangrijkste is locatie, locatie, locatie en natuurlijk een koper die het totale plaatje ziet zitten. Wij hadden 30 bezichtiging zonder bod, uiteindelijk na twee maanden 2 biedingen 10% boven de vraagprijs (geen bieden vanaf onzin).
Maar de oorspronkelijke vraag ging over een desktop taxatie maar dan een waarbij allerlei specifieke eigenschappen van de woning meegenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
THM0 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:27:
[...]

Maar de oorspronkelijke vraag ging over een desktop taxatie maar dan een waarbij allerlei specifieke eigenschappen van de woning meegenomen worden.
Klopt maar ik reageerde op jou opmerking. Een fysieke taxatie voegt voor ons niets toe ten opzichte van een desktop taxatie. De taxatie van Calcasa is meestal net zo officieel en ook in PDF vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Tegenwoordig accepteert een groot deel van de geldschieters een desktoptaxatie. Volgens m'n hypotheekadvisuer is dit alleen betrouwbaar te gebruiken bij aanschaf van een woning waarbij je maximaal zo'n 70-80 LTV hanteert. Een desktoptaxatie valt vaak iets lager uit dan een 'officiële' taxatie, vooral als er na de bouw zaken zijn toegevoegd (uitbouw, keuken/badkamer, isolatie etc). Al is mijn nieuwe woning vorige week met een desktoptaxatie 7% hoger gewaardeerd dan de aanschafprijs, dat had ik dan weer niet verwacht.

Als de eigen woning getaxeerd moet worden voor bijv. een overbruggingskrediet dan ontkom je eigenlijk niet aan een normale taxatie. Althans, dat raadde m'n hypotheekadviseur aan. Desktop voor de nieuwe woning en normale taxatie voor de eigen woning. In het Noorden lukt kon ik een normale taxatie vinden voor +- 525 euro. Het blijft inderdaad helaas zuur geld, vooral omdat ze in 20 minuten door je huis rennen, 1 verplichte foto van elke kamer schieten en dan een deels geautomatiseerd rapportje maken.

Ik ken geen desktoptaxatie die rekening houdt met allerei verbouwingen.

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 04-08-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Deveon schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:34:
[...]

Klopt maar ik reageerde op jou opmerking. Een fysieke taxatie voegt voor ons niets toe ten opzichte van een desktop taxatie. De taxatie van Calcasa is meestal net zo officieel en ook in PDF vorm.
Ja als je de context van mijn opmerking verder negeert…
Maar goed, een desktop taxatie mag je voor de hypotheek vaak alleen gebruiken bij een significante hoeveelheid eigen geld (omdat er toch enige onnauwkeurigheid in zit aangezien oa staat van onderhoud niet echt meegenomen wordt). Daarnaast is het geen NWWI rapport waardoor het niet overal geaccepteerd wordt voor een hypotheek.
Maar goed, nog even terug naar het punt wat ik maakte, in de context: vraag was: ik wil een desktop taxatie prijs betalen maar wel de specifieke verbeteringen aan mijn woning meegenomen hebben bij de bepaling van de woningwaarde. Dat kan dus niet, daarvoor moet een normale taxatie gedaan worden incl bezoek aan huis van taxateur, en die geeft je vervolgens een officieel rapport wat je bij een hypotheekverstrekker kunt indienen. Geen rocket science allemaal, zo’n taxatie, maar zo werkt het nu eenmaal. En het kost een paar honderd euro, ook omdat de taxateur nogal wat dingen moet uitzoeken en opschrijven.

Als je in jouw geval uit kunt met een desktop taxatie: prima. Heb ik ook gedaan voor overbruggingshypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Ah dacht al, wat is nou een desktop taxatie. Duidelijk. Bij de aangekochte woning wouden ze wel een echte taxatie doen(Complex iets). En voor de overbrugging, een desktop taxatie van eigen woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-05 14:19
Je kan voor je eigen desktop taxatie het beste funda een tijd je in de gaten houden en inderdaad plussen en minnen op bepaalde aspecten. Kijken naar de m2 prijs en dan 50 euro er af of er bij per relevant ding. Mocht er logischerwijs veel overboden worden kan je daar naar uit kijken maar zou het niet in je taxatie mee rekenen. Kijk naar VP alles daarna is een cadeau.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 11-08-2023 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Spannend! Ik heb v/d zomer alvast foto's laten maken toen het goed weer was. Maandag 21-08 gaat hij op funda. Ik ben ook benieuwd hoe snel het gaat. Vraagprijs wordt 649.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
kraaitje schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:53:
[...]

Spannend! Ik heb v/d zomer alvast foto's laten maken toen het goed weer was. Maandag 21-08 gaat hij op funda. Ik ben ook benieuwd hoe snel het gaat. Vraagprijs wordt 649.
We hadden mazzel dat het gisteren niet regende en er slechts deels bewolking was. Fotograaf gaf aan dat het prima weer was voor foto's. Direct zonlicht kan voor buiten foto's gunstig zijn, maar teveel zonlicht in huis maakt de belichting wat lastiger. Ze gaf aan dat de lucht achteraf nog wordt bewerkt.. standaardpraktijken. 'Op Funda is het altijd mooi weer' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-05 22:04
stin00 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:56:
[...]

We hadden mazzel dat het gisteren niet regende en er slechts deels bewolking was. Fotograaf gaf aan dat het prima weer was voor foto's. Direct zonlicht kan voor buiten foto's gunstig zijn, maar teveel zonlicht in huis maakt de belichting wat lastiger. Ze gaf aan dat de lucht achteraf nog wordt bewerkt.. standaardpraktijken. 'Op Funda is het altijd mooi weer' :+
Onze (binnen)foto's waren in de regen genomen destijds maar daar zag je op de foto's echt helemaal niets van :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 14:44
Hier zitten we in de fase om het huis in de verkoop te gooien. Ons nieuwe huis ( voor ons nieuw, geen nieuwbouw ) krijgen we eind januari de sleutel van. We gaan binnenkort foto's laten maken en dan waarschijnlijk ook eind augustus in de verkoop. Dit weekend even het huis beetje aan kanten brengen. Speelgoed wat niet dagelijks gebruikt wordt even opruimen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
Ik heb met een aantal makelaars een kennismakingsgesprek gehad. 2 van de 3 makelaars doen altijd Funda Premium. Nu denk ik dat ons appartement makkelijk verkoopt. Dat zeiden ze ook alledrie en de laatste 4 vergelijkbare appartementen waren binnen 2-3 weken verkocht dit jaar.

Ik heb de statistieken niet van wat Funda Premium nou echt oplevert, maar een blikvanger, 3 maanden extra groot in beeld, extra foto's en een slogan lijken me niet echt nodig voor een appartement dat zo weg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
Alic3 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:10:
Ik heb met een aantal makelaars een kennismakingsgesprek gehad. 2 van de 3 makelaars doen altijd Funda Premium. Nu denk ik dat ons appartement makkelijk verkoopt. Dat zeiden ze ook alledrie en de laatste 4 vergelijkbare appartementen waren binnen 2-3 weken verkocht dit jaar.

Ik heb de statistieken niet van wat Funda Premium nou echt oplevert, maar een blikvanger, 3 maanden extra groot in beeld, extra foto's en een slogan lijken me niet echt nodig voor een appartement dat zo weg is.
Het zijn ook echt voor een groot deel marketinginstrumenten voor de makelaar zelf. Bij bijv die Blikvanger staat de naam van het makelaarskantoor ook aanmerkelijk prominenter in beeld, met een logo.
Bij mijn verkoopmakelaar zat het destijds standaard in het pakket (maar hun positionering was natuurlijk dat ik het kosteloos kreeg van hen als extratje :') ).
Pagina: 1 ... 154 ... 193 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.