Immutable schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:28:
[...]
Broertje van mij krijgt een A4+ woning. Blijkbaar bestaat er ook nog A5+ kom ik achter. Maar probeer erachter te komen wat het inhoudt. A4+ is eigenlijk NOM (null op de meter) En A5+ is dat je surplus hebt en letterijk meer energieleverancier bent dan dat je iets gebruikt. En A3+ is BENG norm waar de nieuwbouw op dit moment minimaal aan moet voldoen. (Schat ik ongeveer)
Woning van mijn broertje heeft dan ook een grond warmtepomp met een SCOP van bijna 7. Dat betekend dat je met een kleine hoeveelheid energie heel veel warmte kan verpompen.
Maar goed ik ga mijn woning verkopen, alles geisoleerd. Letterlijk 45K euro tegen aan gegooid voor kozijnen en glas tripple glas. En 10K+ voor isoleren van muren, dak en vloer. En ja het is een stuk aangenamer, en warmt een stuk minder snel op en koelt minder snel af. Maar het voelt niet als een wondermiddel. En het voelt absoluut nog niet zo goed als een BENG+ huis.
Dan zou ik nog vloerverwarming beneden en boven moeten plaatsen, warmtepomp moeten plaatsen. Hele dak volgooien met zonnepanelen. En dan kan je verder niks meer doen. (Misschien een energy buffer in de vorm van een batterij.)
Heb dus gekozen om mijn woning te verkopen, en gewoon een BENG+ woning te kopen. En meer grond en vrijstaand trok mij ook wel.
Maar goed hoop dat er starters op mijn woning af komen. Het is een prachtig huis voor starters om nog net even de puntjes op de i te zetten. Maar oudere woningen krijg je nooit meer zonder absurde investeringen op A3+ of hoger niveau. Dat kun je vergeten.
Maar ik denk dat in mijn prijs categorie qua verkoop ook geen enkele A3+ woning zal concurreren met mijn woning. Want die is automatisch duurder. Dus dat scheelt weer. Maar denk zeker dat mensen nu bewuster naar de labels gaan kijken bij het kopen!!! En dus "jou" huis eruit filteren. Als ze minimaal label A willen bijvoorbeeld.
Daar kan ik wel op inhaken....
Ik heb dan een A+++ huis.
Bodemwarmte installatie (hoe jou broertje een COP van 7 heeft is mij een raadsel, ik kom ongeveer op 5, en dat alleen voor verwarming. Warmwater ligt rond een COP 2 en met grote boilers 300 en 500 liter is dat nog lager)..
Verder heb ik een douche WTW met een rendement op papier van 65%.
Op mijn dak ligt voor 8KW aan zonnenpanelen.
Isolatie wanden is deels R=7 en deel R=5.
Dak R=6 (dat zou hoger kunnen).
Verder triplieglas met 12 mm spouw.
Een Serre in het zonnetje...
Een WTW luchtverversing.
Ondanks dat ik gemiddeld 8.000 KWH opwek en over het geheel tussen de 5.200 en 5.500 KWH verbruik.
Ik lever dus minimaal per jaar 2.500 KWH teveel terug.
En ik heb nog steeds A+++.
A++++ betekent dat je berekent nul op de meter hebt. (theoretisch).
Daar kom je helemaal niet zo makkelijk aan.
Nu heb ik bij Funda even gekeken naar wat A++++ varianten....
De meeste zijn kavels of zijn nieuwbouw en hebben nog helemaal geen energie label.
Dus hoe kunnen die dat er al neerzetten.
A+++++ die hebben 30.000 KWH aan zonnenpanelen liggen. Die hebben een groot verbruiker aansluiting en betalen een hoog vast recht. Waarschijnlijk zit daar een bedrijf bij of hebben ze een zwembad.
En die telt dan net weer niet mee waardoor je wellichtgunstig uit komt.
Daarbij zijn alleen de enegrielabels die de laatste twee jaar zijn afgegeven theoretisch berekend.
Die daarvoor afgegevel zijn ,, daar kon je het zelf invullen.....
Maar ben toch benieuwd naar het merk en type van de warmtepomp (bodem) met een COP 7.
Want zelfs een open aardwarmtepomp komt daar niet aan. (die hebben een 0,5 hogere COP over het algemeen).
Ik ben erg benieuwd want heb net getekend voor een apparaat met een COP 5, en als er een zeven is dan wil ik die.