Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 153 ... 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 16:06

murphsy

Product Monkey

Wij gaan binnenkort naar Funda. Heel benieuwd hoe de markt nu is... Ons vorige avontuur was toch alweer bijna 7 jaar geleden, toen was alles nog heel anders. Alleen nog kiezen tussen twee prijs scenario's:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:05
kraaitje schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:30:
Hier ook binnenkort in de verkoop.

Makelaar stelt voor 1%. Op een woning van 649.000 zou dit 6.490 euro zijn. Na ons gesprek was het 4.000 geworden.

Tegenvoorstel gedaan:
2.500 als hij iemand weet zonder funda
4.000 prima maar dan met een gratis taxatie van de nieuwe woning
3.000 in een envelop met de postduif.

Ben benieuwd welke optie hij interessant vindt :-)
En dan ontdek je dat er iets mis is en zou normaal een makelaar je eerste aanspreekpunt zijn. Maar die heeft niks op papier, alleen een dooie duif in een gat in zijn achtertuin.
Denk dat optie 3 voor de makelaar erg interessant is, maar dat de klant daar bar slecht me af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:30
Hier ook binnenkort in de verkoop.

Makelaar stelt voor 1%. Op een woning van 649.000 zou dit 6.490 euro zijn. Na ons gesprek was het 4.000 geworden.

Tegenvoorstel gedaan:
2.500 als hij iemand weet zonder funda
4.000 prima maar dan met een gratis taxatie van de nieuwe woning

Vraagprijs ligt bij ons wat lager (500-550), 1.2% incl opstartkosten en toevallig heb ik aangegeven een gratis taxatie te verwachten op moment dat de nieuwe woning wordt opgeleverd. Ook goed voor zo'n 600-750 eur.

Type makelaar: zeer traditioneel. Lang in het vak, en recent een soortgelijke woning in de straat succesvol verkocht. Twee andere uitgenodigd, geen klik, courtagevoorstellen ex btw.. dat soort gebeuren. Nop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
murphsy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:18:
Wij gaan binnenkort naar Funda. Heel benieuwd hoe de markt nu is... Ons vorige avontuur was toch alweer bijna 7 jaar geleden, toen was alles nog heel anders. Alleen nog kiezen tussen twee prijs scenario's:

***members only***
Zakken kan altijd nog, daarnaast zal de gene die geen 420k te besteden heeft ook bij 400k niet veel overbieden. Maar je wilt ook niet dat iemand die het net kan betalen een bezichtiging in plant ten kosten van iemand die het wel te besteden heeft. Onze makelaar wilde in eerste instantie ook lager inzetten maar ben blij dat we voor een "traditionele" vraagprijs zijn gegaan. Het is maar net hoe snel/graag je er vanaf wilt.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Is deze optie een test voor zijn betrouwbaarheid? Met zo iemand zou ik namelijk echt geen zaken willen doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-04 13:34
Deveon schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:36:
[...]

Is deze optie een test voor zijn betrouwbaarheid? Met zo iemand zou ik namelijk echt geen zaken willen doen.
Succes ook. De makelaar maakt bij verkoop de koopovereenkomst op die bij de notaris passeert. De notaris verrekent dan ook de courtage. Die krijgt plots met een koopovereenkomst van een makelaar te maken zonder enige courtage. Ga je de notaris ook een postduif sturen? :F

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
murphsy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:18:

***members only***
Moet zelf nu dus ook afwegen wat de vraagprijs wordt. Weet wel een ding zeker, hoe eerder verkocht hoe beter. De woning meermaals weer helemaal klaar voor kijkers maken met een peuter die zo door de muren rent ga ik niet meer trekken. Het klaarmaken van de woning voor de foto's heeft wat dat betreft z'n tol geëist.

Ik overweeg dus een wat scherpere prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 16:06

murphsy

Product Monkey

Laapo schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:49:
[...]

Moet zelf nu dus ook afwegen wat de vraagprijs wordt. Weet wel een ding zeker, hoe eerder verkocht hoe beter. De woning meermaals weer helemaal klaar voor kijkers maken met een peuter die zo door de muren rent ga ik niet meer trekken. Het klaarmaken van de woning voor de foto's heeft wat dat betreft z'n tol geëist.

Ik vond de twee weken voor de foto's enorm stressvol. Een soort strijd tegen het natuurlijke gedrag van een gezin. Niet te doen. Onze twee kleine mannen doen het heus niet expres, maar dingen* worden vies.

* vloeren, kastjes, muren, euh... plafonds, ramen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Laapo schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:49:
[...]
Drie kinderen (9,7,5) en een hond van 7 maanden. 32 bezichtigingen. Ik zou echter geen (tien)duizenden euro’s minder vragen om die last te voorkomen. Uiteindelijk praat je wel over serieuze bedragen.

Misschien kan je tijdelijk in de regio iets huren? De eerste week waren wel een midweek eropuit, maar heeft daarna nog twee maanden te koop gestaan.

PS: Ik kan een robotstofzuiger voor de bezichtigingen wel van harte aanbevelen. Alleen opruimen en daarna Henk aan het werk zetten maakt de voorbereiding een stuk minder.

[ Voor 14% gewijzigd door Deveon op 10-05-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-05 13:22
Als ik zie wat er geboden wordt in regio Amsterdam (4x bod gedaan, overbiedingen van 11%, 15%, 15% en 20%) ben ik benieuwd of dat voor mn appartement ook zal gelden binnenkort. Ik hou jullie op de hoogte.

Heeft een tweaker recent zn huis verkocht en ook zoveel boven de vraagprijs gekregen in regio Amsterdam? Het is echt een krankzinnige markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lexus-vr
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-04 13:07
Lightning89 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:13:

Heeft een tweaker recent zn huis verkocht en ook zoveel boven de vraagprijs gekregen in regio Amsterdam? Het is echt een krankzinnige markt.
Onlangs ons maisonnette verkocht regio bloemendaal. 11.5% boven vraagprijs.
Lag niet in onze verwachting maar was wel erg fijn _/-\o_ Vraagprijs net onder 400 O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-04 14:51
Mijn huis in Belgisch Limburg net verkocht, compromis zonder opschortende voorwaarden getekend dus.
2% boven de vraagprijs, maar we hadden zelfs niet verwacht de vraagprijs te krijgen.

We zijn dan ook blij, in totaal 12 bezoeken gehad. Nu eerst de aankoop laten verlijden bij de notaris en dan mijn woning een maandje later verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:48
Als ik zie wat er geboden wordt in regio Amsterdam (4x bod gedaan, overbiedingen van 11%, 15%, 15% en 20%) ben ik benieuwd of dat voor mn appartement ook zal gelden binnenkort. Ik hou jullie op de hoogte.

Het is dan altijd de vraag of dit het beeld van de hele markt is, of dat je gewoon in de zelfde vijver vist als een grote groep andere kandidaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online

Amsterdamse huizenmarkt is een bijzondere markt. Maar het is krankzinniger geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 08:33
Eerste keer verkoop; volgende week overdracht. Hoe moet dat nu met de gemeentelijke- en waterschapsbelasting? Die betaal ik namelijk per maand. Moet ik die nu gewoon in zijn geheel voldoen? Want eerder toen ik koper was dan moest ik altijd het jaar pro rata betalen aan de notaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karim015
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-04 17:37
the-hyrax schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:23:
Eerste keer verkoop; volgende week overdracht. Hoe moet dat nu met de gemeentelijke- en waterschapsbelasting? Die betaal ik namelijk per maand. Moet ik die nu gewoon in zijn geheel voldoen? Want eerder toen ik koper was dan moest ik altijd het jaar pro rata betalen aan de notaris
De belastingen moet je volledig betalen. Omdat je op 1 januari nog eigenaar was. De notaris berekent vanaf moment van overdracht wat je dan terug krijgt. Staat als het goed is op de nota van afrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
the-hyrax schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:23:
Als jij die in termijnen betaalt blijf je dat dit jaar doen, je houdt de betalingsverplichting. Bij de notaris zal je zien dat je de koper hiervoor een deel aan jou moet betalen, maar dat staat los van of je in 1x of in termijnen betaalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 14:50
Fijn, dit topic. Ik lees al even mee. Afgelopen week te horen gekregen dat we het winnende bod hebben uitgebracht op woning, dat betekent dat ons huidige koophuis in de verkoop mag.

Hier in de regio zijn genoeg kantoren actief, maar om mij heen hoor ik goede verhalen over de makelaar die ook dit huis ooit aan ons verkocht heeft (nieuwbouw, 2016). Nog geen idee wat de courtage is, maar daar kom ik deze week vast achter.

Ik ben benieuwd hoe snel het zou gaan. We hebben dit huis in 2016 gekocht (2017 opgeleverd) voor 385k met alles erop en eraan, vorig jaar hypotheek overgesloten i.v.m. lage rente en is daarbij getaxeerd op 675k. Dat lijkt mij wat absurd, met 600k zou ik al erg tevreden zijn. Gaat om een hoekwoning in Pijnacker (midden tussen Rotterdam, Den Haag, Zoetermeer en Delft in), energielabel A inc zonnepanelen, 145m2 woonoppervlak en eigen parkeergelegenheid.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-05 13:22
Hammetje schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:44:
Fijn, dit topic. Ik lees al even mee. Afgelopen week te horen gekregen dat we het winnende bod hebben uitgebracht op woning, dat betekent dat ons huidige koophuis in de verkoop mag.

Hier in de regio zijn genoeg kantoren actief, maar om mij heen hoor ik goede verhalen over de makelaar die ook dit huis ooit aan ons verkocht heeft (nieuwbouw, 2016). Nog geen idee wat de courtage is, maar daar kom ik deze week vast achter.

Ik ben benieuwd hoe snel het zou gaan. We hebben dit huis in 2016 gekocht (2017 opgeleverd) voor 385k met alles erop en eraan, vorig jaar hypotheek overgesloten i.v.m. lage rente en is daarbij getaxeerd op 675k. Dat lijkt mij wat absurd, met 600k zou ik al erg tevreden zijn. Gaat om een hoekwoning in Pijnacker (midden tussen Rotterdam, Den Haag, Zoetermeer en Delft in), energielabel A inc zonnepanelen, 145m2 woonoppervlak en eigen parkeergelegenheid.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen.
Ik zit midden in hetzelfde proces,net iets gekocht nu in de verkoop. Ik zal de waarde even checken met bijv. Walterliving (gratis), Calcasa en 1 of 2 makelaars een aanbod laten doen. Er is ook zo'n vergelijk site dat meerdere makelaars een strategie/verkoopprijs doen. En in dezelfde range even zoeken op Funda.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hammetje
Lightning89 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:07:
[...]

Ik zit midden in hetzelfde proces,net iets gekocht nu in de verkoop. Ik zal de waarde even checken met bijv. Walterliving (gratis), Calcasa en 1 of 2 makelaars een aanbod laten doen. Er is ook zo'n vergelijk site dat meerdere makelaars een strategie/verkoopprijs doen. En in dezelfde range even zoeken op Funda.
Goede tip. Walter living zegt dit:
Geschatte woningwaarde
€ 592.000 – € 629.000

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Mijn (verhuur)woning is aangemeld. Binnen 2 uur (intussen 1 denk ik) zichtbaar voor andere makelaars, morgen op Funda. Vraagprijs is 295 met het doel om overbiedingen te lokken. Er zijn geen andere woningen te koop in de wijk.

Ben benieuwd. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 31-03 09:23
Wispe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:52:
Mijn (verhuur)woning is aangemeld. Binnen 2 uur (intussen 1 denk ik) zichtbaar voor andere makelaars, morgen op Funda. Vraagprijs is 295 met het doel om overbiedingen te lokken. Er zijn geen andere woningen te koop in de wijk.

Wordt er echt nog veel overboden? Ik dacht dat die tijd wel een beetje voorbij was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Joe28965 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 06:44:
[...]

Wordt er echt nog veel overboden? Ik dacht dat die tijd wel een beetje voorbij was?
Geen idee. WOZ is 296k, Walterliving/Huispedia zegt 315k-325k.
Geen andere woningen in de wijk, behalve 1 (studenten)appartement, slecht onderhouden en vrpr 275k en binnen 2 weken weg.
Ik heb een ondergrens voor mezelf gesteld (315k), anders krijg je hem niet. :)
Hypotheekvrij, geen haast.

[ Voor 13% gewijzigd door Wispe op 14-06-2023 06:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Dat ligt gewoon aan de vraagprijs. Als jij (dik) onder de marktprijs te koop zet krijg je uiteraard gewoon overbiedingen.

Het is ook een beetje hoe je er zelf in staat als koper. Ik heb een aantal huizen laten lopen die ik te duur in de markt gezet vond. Gewoon omdat ik niet graag onderbied. Toen kwam ik een huis tegen dat ik graag wilde hebben dat naar mijn mening echt te laag geprijsd was, en dara ben ik toen vol op ingegaan en heb dus ook overboden.

Persoonlijk denk ik dat je het beste zo dicht mogelijk kunt zitten op het bedrag dat je wilt hebben (taxatiewaarde) om zo beide groepen aan te spreken. Het resultaat zal dan vaak gewoon in de buurt van de vraagprijs liggen.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
[...]Wordt er echt nog veel overboden? Ik dacht dat die tijd wel een beetje voorbij was?
Wij zijn voor de schoonouders bezig met makelaars maar alle drie die zijn langs geweest geven aan dat overbieden nog steeds best frequent gebeurt (Apeldoorn). Ook gaan er nog steeds woningen ruim boven vraagprijs weg voordat ze op Funda komen. Het zal misschien aan de zoekcriteria en daarmee concurrentie liggen (oudere mensen op zoek naar gelijkvloers, riante overwaarde mee) maar makelaars geven aan dat er gewoon weinig aanbod is en bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Hammetje schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:15:
[...]

Goede tip. Walter living zegt dit:
Geschatte woningwaarde
€ 592.000 – € 629.000
Verkoopmakelaar inmiddels gevonden en opdracht gegeven. Volgende week komt de fotograaf. Woning gaat laatste week van juni officieel in de verkoop (en daardoor o.a. naar Funda). Verkoopmakelaar had zich aardig goed voorbereid op vergelijkbare woningen in de buurt en verwacht dat ons huis zo'n €675.000,- moet gaan opleveren. Daarvoor gaat ie dan ook t.z.t. in de verkoop, we gaan het meemaken. Qua courtage was er nog wat onderhandelingruimte; ik heb deze 0,2% omlaag gekregen. Prima zo. De 3 verkoopmakelaars die ik over de vloer heb gehad vroegen praktisch hetzelfde. Waarom dan deze verkoopmakelaar? Gewoon, goed gevoel bij - had zich goed voorbereid en hij kende dit soort woningen vrij goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Wispe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:52:

En al 1 bezichtiging ingepland. :o
Niet slecht voor binnen 12 uur (op Funda). :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Hammetje schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Verkoopmakelaar inmiddels gevonden en opdracht gegeven. Volgende week komt de fotograaf. Woning gaat laatste week van juni officieel in de verkoop (en daardoor o.a. naar Funda). Verkoopmakelaar had zich aardig goed voorbereid op vergelijkbare woningen in de buurt en verwacht dat ons huis zo'n €675.000,- moet gaan opleveren. Daarvoor gaat ie dan ook t.z.t. in de verkoop, we gaan het meemaken. Qua courtage was er nog wat onderhandelingruimte; ik heb deze 0,2% omlaag gekregen. Prima zo. De 3 verkoopmakelaars die ik over de vloer heb gehad vroegen praktisch hetzelfde. Waarom dan deze verkoopmakelaar? Gewoon, goed gevoel bij - had zich goed voorbereid en hij kende dit soort woningen vrij goed.
Leuk! Hier komen ze woensdag foto's maken maar gaan pas najaar in de verkoop. We weten namelijk niet precies wanneer het nieuwe huis klaar is. Wij hebben een vaste prijs met de makelaar van 4K afgesproken, inclusief een taxatie op de nieuwe woning. De prijs voor de oude woning wordt 649.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-04 22:33
Doen de meesten hier die hun woning verkopen, met als clausule: "Voorbehoud verkoop eigen woning" en tevens een extra hypotheek om duurder te gaan wonen?
Lukt het tegenwoordig al een beetje om met clausules een huis te kopen dus met voorbehoud van financiering + voorbehoud verkoop eigen woning?

Of neem je ook wel een gokje, en hoop je dat je huis snel is verkocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Hammetje schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:44:

Haha best een andere wereld. Heb zelf een twee onder 1 kap, die ik binnenkort op de markt wil zetten. Volledig in triple glas(Veeeel glas), vloerisolatie, spouwmuur isolatie en dakisolatie. Dubbele parkeerplek op de oprit. 150m2, 4 slaapkamers eerste verdieping en 5e slaapkamer op zolder.

Hoop er 280K voor te krijgen. :P Is nog wel leuk in de buurt qua prijs voor leuke starter gezin ga ik vanuit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Voorbehoud van verkoop eigen woning is erg ongebruikelijk en zou daar als verkoper ook niet in mee gaan. Er is nog steeds een enorme vraag naar woningen dus als de koper zijn huidige huis niet verkocht krijgt dan zakt die maar met de prijs, en/of bied lager op de nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Deveon schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:19:
Voorbehoud van verkoop eigen woning is erg ongebruikelijk en zou daar als verkoper ook niet in mee gaan. Er is nog steeds een enorme vraag naar woningen dus als de koper zijn huidige huis niet verkocht krijgt dan zakt die maar met de prijs, en/of bied lager op de nieuwe woning.
Maar wat voor tijd zit daar tussen dat je hem dan kan verkopen? Als men zegt, kort na financiering is mogelijk moet die week daarna dan het huis al verkocht zijn? Hoe gaat men hier mee om? Dat is toch onmogelijk zo'n beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Immutable schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:21:
[...]

Maar wat voor tijd zit daar tussen dat je hem dan kan verkopen? Als men zegt, kort na financiering is mogelijk moet die week daarna dan het huis al verkocht zijn? Hoe gaat men hier mee om? Dat is toch onmogelijk zo'n beetje.
Beetje afhankelijk of de huidige woning al te koop staat. Onze heeft twee maanden te koop gestaan voordat het daadwerkelijk verkocht is ben je nog twee maanden verder, maar zie het in de wijk wel toenemen en prijzen dalen.

Als voorbeeld gaan wij nu onze laatste week onder voorbehoud van financiering in voor de verkoop. Als we nog geen nieuw huis hadden zouden we nu een bod kunnen uit brengen onder voorwaarden dat ons huis verkocht is en zou dat niet meer risico meebrengen dan onder voorbehoud van financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Deveon schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:37:
[...]

Beetje afhankelijk of de huidige woning al te koop staat. Onze heeft twee maanden te koop gestaan voordat het daadwerkelijk verkocht is ben je nog twee maanden verder, maar zie het in de wijk wel toenemen en prijzen dalen.

Als voorbeeld gaan wij nu onze laatste week onder voorbehoud van financiering in voor de verkoop. Als we nog geen nieuw huis hadden zouden we nu een bod kunnen uit brengen onder voorwaarden dat ons huis verkocht is en zou dat niet meer risico meebrengen dan onder voorbehoud van financiering.
Maar in die 4 maand, was jij al wel door jou periode heen betreffende voorbehoud van financiering. Hoe heb je dat opgelost. Overbruggingshypotheek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Immutable schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:52:
[...]

Maar in die 4 maand, was jij al wel door jou periode heen betreffende voorbehoud van financiering. Hoe heb je dat opgelost. Overbruggingshypotheek?
Je kunt dan wel al gewoon je financiering regelen. Het regelen van de financiering gebeurt in de regel (veel) eerder dan de daadwerkelijke overdracht. En vaak ook veel eerder dan de huidige woning verkocht en overgedragen is.

Een overbruggingshypotheek is trouwens sowieso vaak nodig, omdat je in de regel eerst de overdracht van de nieuwe woning hebt, dan de verhuizing en daarna pas de verkoop overdracht van de oude woning. De verkoopopbrengst van de oude woning is dan dus niet beschikbaar op het moment dat je de nieuwe woning moet betalen. Daarom heb je een overbrugging nodig.

Wat betreft de nieuwe hypotheek en de verkoopopbrengst moet je er wel rekening mee houden dat als de oude woning nog niet verkocht is, de bank in de regel maar uitgaat van een opbrengst van 90% van de te verwachten verkoopprijs. Als je de woning wel verkocht hebt, maar de overdracht ligt in de toekomst, dan kun je wel uitgaan van de werkelijke verkoopprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Immutable schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:52:
[...]

Ja, en gezien wij naar nieuwbouw gaan was die overbrugging 18 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:58
Immutable schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:10:
Doen de meesten hier die hun woning verkopen, met als clausule: "Voorbehoud verkoop eigen woning" en tevens een extra hypotheek om duurder te gaan wonen?
Lukt het tegenwoordig al een beetje om met clausules een huis te kopen dus met voorbehoud van financiering + voorbehoud verkoop eigen woning?
Voorbehoud van financiering lukt nog wel. Voorbehoud verkoop eigen woning bijna niet. Dat wordt eigenlijk altijd alleen geaccepteerd als een soort van optie. Je bod blijft staan tot een ander een gelijk of hoger bod doet. Dan krijg je de keuze om het voorbehoud te laten vallen of van de koop af te zien.

[quote]
Of neem je ook wel een gokje, en hoop je dat je huis snel is verkocht?
Er worden nog steeds veel huizen verkocht en de markt is zeker niet op slot. Als je de prijs aantrekkelijk maakt is je huis sneller weg.

In mijn buurt (populaire buurt in Rotterdam) heb nu al een paar huizen bijna een jaar te koop zien staan. Waarvan er 1 inmiddels zonder verkoop van Funda is gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

ArthurMorgan schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:07:
Dat ligt gewoon aan de vraagprijs. Als jij (dik) onder de marktprijs te koop zet krijg je uiteraard gewoon overbiedingen.

Het is ook een beetje hoe je er zelf in staat als koper. Ik heb een aantal huizen laten lopen die ik te duur in de markt gezet vond. Gewoon omdat ik niet graag onderbied. Toen kwam ik een huis tegen dat ik graag wilde hebben dat naar mijn mening echt te laag geprijsd was, en dara ben ik toen vol op ingegaan en heb dus ook overboden.

Persoonlijk denk ik dat je het beste zo dicht mogelijk kunt zitten op het bedrag dat je wilt hebben (taxatiewaarde) om zo beide groepen aan te spreken. Het resultaat zal dan vaak gewoon in de buurt van de vraagprijs liggen.
Die hele overbieden-discussie is inderdaad een beetje moeilijk, omdat je er dan bijna vanuit gaat dat prijzen altijd precies op de markt geprijsd zijn. De realiteit is natuurlijk dat sommige prijzen boven en onder de marktwaarde liggen. Dan krijg je vanzelf over- en onderbiedingen.

Mensen laten zich echt wel een beetje leiden door de vraagprijs, maar uiteindelijk bieden mensen wat ze het zelf waard vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:22
Deveon schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:19:
Tegenwoordig is het erg ongebruikelijk. Maar tussen 2008 en 2013 werd het wel veelvoudig toegepast.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-05 15:02
Ik ben begonnen met het proces om een huis uit +-2000 te verkopen. Deze loopt wel achter qua onderhoud. De keuken, badkamer, en WC's zijn allen werkende, maar niet meer courant en hebben duidelijke gebruikssporen. Daarnaast zijn er twee ramen lek en zijn er ruimtes met verouderd behang.

De vraag is nu hoeveel hiervan het aanpakken waard is. De lekke ramen zijn denk ik van belang om te doen. De keuken/badkamer/WC's daarentegen niet, buiten misschien een WC die blauwe muren heeft wit schilderen. Wat zouden jullie (voor de foto's/bezichtigingen) aanraden om wel of niet te doen?

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:57
coptician schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:50:
Ik ben begonnen met het proces om een huis uit +-2000 te verkopen. Deze loopt wel achter qua onderhoud. De keuken, badkamer, en WC's zijn allen werkende, maar niet meer courant en hebben duidelijke gebruikssporen. Daarnaast zijn er twee ramen lek en zijn er ruimtes met verouderd behang.

De vraag is nu hoeveel hiervan het aanpakken waard is. De lekke ramen zijn denk ik van belang om te doen. De keuken/badkamer/WC's daarentegen niet, buiten misschien een WC die blauwe muren heeft wit schilderen. Wat zouden jullie (voor de foto's/bezichtigingen) aanraden om wel of niet te doen?
Dingen die echt kapot zijn (zoals de ramen) zou ik inderdaad vervangen kost je een paar 100 eur maar als je dat soort dingen ziet als potentiële koper ga je je toch afvragen wat er nog meer niet goed is (wat je niet ziet)

Voor de rest zou ik meest voor de hand liggende zaken even oppakken, zoals vlekken op de muur, beschadigde lijsten e.d. even herstellen met een likje verf.

Hele uitgesproken kleuren zou ik ook proberen te voorkomen, dus als je nu een paarse wc hebt dan is het oververven in een licht neutraal kleurtje geen gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 16:59

Als je goed kan schilderen alles witten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Lekke ramen zou ik duidelijk vermelden en niet zelf vervangen, die pak je t beste mee met het buiten schilderwerk.

Straks heb je er net 2 vervangen en dan gaat er nog 1 lek. Bovendien kan koper dan hr+++ overwegen of meteen alle ramen vervangen.

Zelfde voor badkamer, keuken enz. Koper zal beseffen dat er wat geld in gestoken moet worden dus ik zou me daar niet druk om maken. Aan de andere kant mag ik hopen dat jouw verwachtingen qua opbrengst ook niet al te hoog zijn.

Gewoon netjes schoonmaken en de prijs enigszins scherp houden.

Heb zelf een dergelijke woning gekocht en was juist blij dat verkoper niets gedaan had want nu kon ik volledig los gaan zonder iets van waarde te hoeven afbreken (wat in mijn geval in hield gasloos maken incl vloerverwarming en nieuwe leidingen).

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 21-06-2023 13:37 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:01:
[...]

Lekke ramen zou ik duidelijk vermelden en niet zelf vervangen, die pak je t beste mee met het buiten schilderwerk.

Straks heb je er net 2 vervangen en dan gaat er nog 1 lek. Bovendien kan koper dan hr+++ overwegen.

Zelfs voor badkamer, keuken enz. Koper zal beseffen dat er wat geld in gestoken moet worden dus ik zou me daar niet druk om maken. Aan de andere kant mag ik hopen dat jouw verwachtingen qua opbrengst ook niet al te hoog zijn.

Mee eens. Grote kans dat een nieuwe bewoner hr++ glas wil en/of hele nieuwe kozijnen. Dan is het kapitaalvernietiging om dat nu nog te vervangen.

Ik zou er vooral voor zorgen dat het er netjes uit ziet. Dus misschien een slordige muur een verfje geven (of een extern gekleurde muur). Maar sanitaire een keuken zijn zo smaakgevoelig dat ik dat niet zou vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Loopt het achter qua onderhoud of de staat goed en is het alleen oud? Als het niet uitgewoond overkomt zou ik het zeker niet vervangen. Laat dat maar aan de nieuwe bewoners. Eventueel kan je voor de keuken nog alleen de deurtjes vervangen of beplakken.

Al is de locatie ook relevant. Onze woning stond in een populaire wijk en dan zijn de verwachting wat hoger gezien hetzelfde huis 10 minuten verderop veel voordeliger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
[...]Lekke ramen zou ik duidelijk vermelden en niet zelf vervangen, die pak je t beste mee met het buiten schilderwerk.
Ik hink toch op twee gedachten hierbij. Wij hadden hier ook twee lekke ramen (en een raam met een barst erin) toen we kwamen kijken en het gaf toch een erg slordige indruk. Waarom zou je lekker ramen niet vervangen, en wat is er nog meer niet gedaan. Het doet toch afbreuk aan de uitstraling van een huis als ook geeft het misschien een beeld van een verkoper die niet zo happig is op onderhoud. Ik heb geen idee wat het kost om te vervangen overigens, wij hebben overal kunststof met HR++ laten plaatsen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online

Heb je niet toevallig een glasverzekering bij je inboedelverzekering in zitten (oftewel - wellicht dat je de ramen via de verzekering kan laten vervangen?)

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Maestro.mosjuh schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:40:
[...]

Heb je niet toevallig een glasverzekering bij je inboedelverzekering in zitten (oftewel - wellicht dat je de ramen via de verzekering kan laten vervangen?)
Schadeverzekeringen dekken geen slijtage. Neem tenminste aan dat het niet door schade komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-05 15:02
Dank voor al het advies tot dusver!
[...]

Straks heb je er net 2 vervangen en dan gaat er nog 1 lek. Bovendien kan koper dan hr+++ overwegen of meteen alle ramen vervangen.

Zelfde voor badkamer, keuken enz. Koper zal beseffen dat er wat geld in gestoken moet worden dus ik zou me daar niet druk om maken. Aan de andere kant mag ik hopen dat jouw verwachtingen qua opbrengst ook niet al te hoog zijn.

Heb zelf een dergelijke woning gekocht en was juist blij dat verkoper niets gedaan had want nu kon ik volledig los gaan zonder iets van waarde te hoeven afbreken (wat in mijn geval in hield gasloos maken incl vloerverwarming en nieuwe leidingen).
Dit is een goed punt vanuit een puur praktisch en financieel aspect. Ik vraag me wel af of een koper eerder afhaakt als ze dit soort problemen met de woning zien. Het staat niet netjes.
Rostares schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:59:
[...]

Dingen die echt kapot zijn (zoals de ramen) zou ik inderdaad vervangen kost je een paar 100 eur maar als je dat soort dingen ziet als potentiële koper ga je je toch afvragen wat er nog meer niet goed is (wat je niet ziet)

Voor de rest zou ik meest voor de hand liggende zaken even oppakken, zoals vlekken op de muur, beschadigde lijsten e.d. even herstellen met een likje verf.

Hele uitgesproken kleuren zou ik ook proberen te voorkomen, dus als je nu een paarse wc hebt dan is het oververven in een licht neutraal kleurtje geen gek idee.
Ik denk inderdaad ook dat een likje verf de moeite waard kan zijn in een aantal kamers. Het geeft meer rust, wat ik ook bij een bezichtiging merkte. Je kan daardoor makkelijker inleven in de woning. Dat gaan we denk ik sowieso doen!
Deveon schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:45:
[...]

Loopt het achter qua onderhoud of de staat goed en is het alleen oud? Als het niet uitgewoond overkomt zou ik het zeker niet vervangen. Laat dat maar aan de nieuwe bewoners. Eventueel kan je voor de keuken nog alleen de deurtjes vervangen of beplakken.

Al is de locatie ook relevant. Onze woning stond in een populaire wijk en dan zijn de verwachting wat hoger gezien hetzelfde huis 10 minuten verderop veel voordeliger is.
Het komt grootdeels niet uitgewoond over (gelukkig na <25 jaar). De keuken is wel echt op aan het raken, al zijn de koelkast/vriezer, de oven en de vaatwasser wel in prima staat. Dat aanpakken is zeker niet rendabel dus dat zullen we niet doen en netjes vermelden. De badkamer is verouderd met een simpele douchecabine en badkuip, maar heeft een relatief modern wastafelmeubel er in zitten.

Wat betreft de locatie: We zitten in een erg gewilde wijk, maar er staan ook 20+ woningen in de verkoop. Ik woon in Almere dus we hebben het over aardig wat woningen in de regio, maar ook veel vraag.
Maestro.mosjuh schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:40:
[...]

Dat is een goede! Ik ga dit nakijken en zo ja, dan is het een stuk makkelijker om er gebruik van te maken :).

---

Dank jullie wel nogmaals! Als starter zijn dit soort praktische antwoorden heel goed om te lezen :D.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
finsdefis schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:45:
[...]

Schadeverzekeringen dekken geen slijtage. Neem tenminste aan dat het niet door schade komt.
Mooie harde stelling zo lekker gedeponeerd hier, helaas is dat niet waar.

Ik zei "wellicht dat je de ramen via de verzekering kan laten vervangen?".
Als ik een steekproef doe en bijvoorbeeld bij Centraal Beheer kijk:
https://www.centraalbeheer.nl/verzekeringen/glasverzekering
Met een Glasverzekering verzekert u glasschade aan uw woning. [...] Ook lekkage van dubbelglas valt hieronder. Bij ons hoeft u geen losse Glasverzekering af te sluiten. Het glas van uw woning is standaard meeverzekerd met onze Opstalverzekering. Gemakkelijk en goed verzekerd.
https://www.independer.nl...o/dekking/glasverzekering
[...] Ook het lek raken van isolerend glas is meestal verzekerd. [...]
Dus gewoon een goede tip: kijk even bij je verzekering (en dan hoeft het zoals je ziet niet eens een glasverzekering te zijn - soms zit het bij je inboedelverzekering bij in zoals bij Centraal Beheer). Nee, het wordt niet altijd vergoed, maar niet geschoten is altijd mis.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

coptician schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:52:
Dank voor al het advies tot dusver!

[...]

Dit is een goed punt vanuit een puur praktisch en financieel aspect. Ik vraag me wel af of een koper eerder afhaakt als ze dit soort problemen met de woning zien. Het staat niet netjes.

[...]
Mijn visie is vrij zwart /wit. Of het moet goed zijn, maar dan ook alles op orde en in vrij neutrale smaak (of toevallig mijn smaak welke vrij neutraal is) of alles moet aan vervanging toe zijn - mits casco goed is maar dat is wel in orde bij bouwjaar 2000. Alles daartussenin zou ik zonde vinden want dan steek je veel geld in een woning welke niet volledig jouw smaak is (denk aan hr++ glas ipv nieuwe kozijnen met hr+++ bijvoorbeeld).

In dit geval lijkt het de 2e situatie en dan zou ik als koper liever alles goed aan willen pakken.
Een paar ramen vervangen is een vrij kleine ingreep vergeleken met een complete badkamer, keuken, vloer enzo. De doelgroep weet dat ook wel.
Mensen die al schrikken van een lek raam gaan niet zo'n woning kopen , die kopen iets dat 'af' is. (Hooguit 10 jaar oud).

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 21-06-2023 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maestro.mosjuh schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:31:
[...]

[...]

[...]

Dus gewoon een goede tip: kijk even bij je verzekering (en dan hoeft het zoals je ziet niet eens een glasverzekering te zijn - soms zit het bij je inboedelverzekering bij in zoals bij Centraal Beheer). Nee, het wordt niet altijd vergoed, maar niet geschoten is altijd mis.
Wees dan wel volledig ;).
Ook het lek raken van isolerend glas is meestal verzekerd. Maak vaak alleen als dit gebeurt binnen tien jaar na de fabricagedatum.
Mijn nieuwe glas heeft ook 10 jaar garantie trouwens. :).

Er is geen enkele verzekering die glas dat lek raakt van 20 jaar oud vergoed. Dat valt namelijk onder slijtage (ouderdom).

Probeer jij de jaarlijks onderhoud van je auto ook bij de auto verzekering te claimen? :P

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 21-06-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Maestro.mosjuh schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:31:
[...]

[...]

[...]

Prima, maar kijk dan wel even naar de voorwaarden. 1 minuut werk en ik vond dit:
Schade doordat het glas in de woning lekslag
heeft. Het glas mag hierbij niet ouder zijn dan
10 jaar. Ook geeft de leverancier geen
garantie.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Wispe schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:20:
[...]

En al 1 bezichtiging ingepland. :o
Niet slecht voor binnen 12 uur (op Funda). :P
En verkocht/bod geaccepteerd.
Aan die ene bezichtiging. _O- Ik zou vandaag nog 3 andere bezichtigingen hebben, maar die hebben:
- afgezegd want wilde verhuren en op de woning zit geen kamerverhuurvergunning en de gemeente gaat ook niet meer afgeven;
- afgezegd want zou de financiering niet rondkrijgen;
- niet komen opdagen want waren bezig met ander huis.

Ben redelijk tevreden. Niet de bod waar ik op had gehoopt, maar gezien de markt, ik geen andere kijkers heb/er weinig animo is en dat we aan de vooravond van nieuwe crisis staan, heb ik de hoofdprijs gekregen t.o.v. wat ik ervoor heb betaald in 2014.
Als het definitief is, zal ik de getallen neerplempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 15:20
Immutable schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:18:
[...]

Haha best een andere wereld. Heb zelf een twee onder 1 kap, die ik binnenkort op de markt wil zetten. Volledig in triple glas(Veeeel glas), vloerisolatie, spouwmuur isolatie en dakisolatie. Dubbele parkeerplek op de oprit. 150m2, 4 slaapkamers eerste verdieping en 5e slaapkamer op zolder.

Hoop er 280K voor te krijgen. :P Is nog wel leuk in de buurt qua prijs voor leuke starter gezin ga ik vanuit.
Voor hoeveel heb je het ooit gekocht en wanneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
ColeJ schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:56:
[...]

Voor hoeveel heb je het ooit gekocht en wanneer?
eind 2015 voor 145K. Hier in het noorden zijn de prijzen niet zo extreem hoog zoals in het zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Immutable schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:51:
[...]

eind 2015 voor 145K. Hier in het noorden zijn de prijzen niet zo extreem hoog zoals in het zuiden.
Dan zit je wel erg hoog in het noorden en waarschijnlijk ook niet in een grote kern, hier in de buurt (Heerenveen) is een woning met jouw omschrijving zo een half miljoen.

Desniettemin, ook al is het een aardige prijsstijging, blijft de prijsstijging bij jou ook achter bij het gemiddelde.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
JanHenk schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:24:
[...]

Dan zit je wel erg hoog in het noorden en waarschijnlijk ook niet in een grote kern, hier in de buurt (Heerenveen) is een woning met jouw omschrijving zo een half miljoen.

Desniettemin, ook al is het een aardige prijsstijging, blijft de prijsstijging bij jou ook achter bij het gemiddelde.
Ja ben met mijn hypotheek adviseur alles wezen doorrekenen. Overwaarde, hypotheek meenemen met lage rentes + mijn hogere woonquote vanwege mijn salaris wat er mogelijk is.
En hoop dan ongeveer 280k te kunnen krijgen. Aardig wat gedaan aan de woning. Ook woning is helemaal opnieuw gevoegd, stond op het punt om nieuwe dakpannen erop te gooien, maar denk dat ik dat beter kan laten als ik ga verkopen dat ik dat niet meer terug krijg. Het is en blijft natuurlijk een woning uit de jaren 70.

Zo hoog in het noorden is het ook weer niet. Je bent zo in de stad Groningen. En dicht bij een snelweg naar het zuiden toe.

En dan het verkoop proces in, wat nieuw is voor mij. Dus vandaar dat ik ook in deze topic zit. Onderhandelen over courtage e.d. Zit nu op zoiets als 250 euro opstart kosten en 1.2 a 1.3% courtage. Weet niet of dit ok is. Hoor vaker wel 1.5%....

[ Voor 10% gewijzigd door Immutable op 25-06-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 10:32

twi

Immutable schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:29:
[...]

Ja ben met mijn hypotheek adviseur alles wezen doorrekenen. Overwaarde, hypotheek meenemen met lage rentes + mijn hogere woonquote vanwege mijn salaris wat er mogelijk is.
En hoop dan ongeveer 280k te kunnen krijgen. Aardig wat gedaan aan de woning. Ook woning is helemaal opnieuw gevoegd, stond op het punt om nieuwe dakpannen erop te gooien, maar denk dat ik dat beter kan laten als ik ga verkopen dat ik dat niet meer terug krijg. Het is en blijft natuurlijk een woning uit de jaren 70.

Zo hoog in het noorden is het ook weer niet. Je bent zo in de stad Groningen. En dicht bij een snelweg naar het zuiden toe.

En dan het verkoop proces in, wat nieuw is voor mij. Dus vandaar dat ik ook in deze topic zit. Onderhandelen over courtage e.d. Zit nu op zoiets als 250 euro opstart kosten en 1.2 a 1.3% courtage. Weet niet of dit ok is. Hoor vaker wel 1.5%....
1.5 is wel hoog. Mijn huis 1.25 gehad zonder opstartpagina en een huis ivm nalatenschap zit nu op 1% met opstartkolsten. Wel in een duurdere omgeving, maar denk dat 1.2 een vrij normaal tarief is. Dan hoeven ze ook niet abnormale eenmalige bijdrages te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Mijn woning gaat 2e week van juli online. Vraagprijs 675k, midden randstad. Makelaar wilde 1,2% courtage - daar hebben we 1% weten te onderhandelen. Alles in het gedeelte boven de 675k krijgt hij dan wel 10% van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
Hammetje schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:29:
Mijn woning gaat 2e week van juli online. Vraagprijs 675k, midden randstad. Makelaar wilde 1,2% courtage - daar hebben we 1% weten te onderhandelen. Alles in het gedeelte boven de 675k krijgt hij dan wel 10% van.
Dat vind ik zulke onzin. Krijg jij dan ook 10% van alles onder de 675k? Alsof die makelaar invloed heeft op de hoogte van het bod... - invloed op de vraagprijs heeft hij trouwens wel. Hij kan er nooit op verliezen, alleen maar winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:09
ColeJ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:42:
[...]

Dat vind ik zulke onzin. Krijg jij dan ook 10% van alles onder de 675k? Alsof die makelaar invloed heeft op de hoogte van het bod... - invloed op de vraagprijs heeft hij trouwens wel. Hij kan er nooit op verliezen, alleen maar winnen.
Precies, je zou beter een penalty kunnen introduceren voor de makelaar als de opbrengst meer dan x% van de voorspelde opbrengst zit. Dan kent de makelaar de markt blijkbaar onvoldoende om je zinvol te kunnen adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
En wie heeft die 675k vraagprijs dan bedacht?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hammetje
De vraagprijs is gebaseerd op:
- getaxeerde waarde van de woning door onafhankelijk taxateur
- gemiddelde verkoopprijs van vergelijkbare woningen uit deze wijk van het afgelopen jaar

Daarbij in acht nemende dat:
- taxateur noemde dat met de dalende huizen prijzen de verwachting is dat men onder de 675 gaat bieden

Op het moment dat er meer dan 650k wordt geboden, hebben we al een kleine 3 ton overwaarde. Daar zouden wij al erg blij mee zijn. Alles meer is mooi meegenomen, zo ook de incentive voor boven de 675k.

Mijn vrouw en ik voelen ons daar goed bij. Dat iemand anders daar niet voor kiest; prima. Dit is een topic om ervaringen te delen, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Hammetje schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:32:
- gemiddelde verkoopprijs van vergelijkbare woningen uit deze wijk van het afgelopen jaar

- taxateur noemde dat met de dalende huizen prijzen de verwachting is dat men onder de 675 gaat bieden

Op het moment dat er meer dan 650k wordt geboden, hebben we al een kleine 3 ton overwaarde. Daar zouden wij al erg blij mee zijn. Alles meer is mooi meegenomen, zo ook de incentive voor boven de 675k.

Mijn vrouw en ik voelen ons daar goed bij. Dat iemand anders daar niet voor kiest; prima. Dit is een topic om ervaringen te delen, toch?
Zeker, het was ook helemaal geen verwijt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Dat klinkt dan als een goede en weloverwogen keuze. :) Succes met de verkoop!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Natuurlijk wel een risico dat je makelaar zich alleen op de vermogendere klanten richt en niet op een spoedig verkoop. Weet nog goed dat ik afknapte op een woning nadat de verkopende makelaar aangaf dat de woning scherp in de markt was gezet in de hoop flinke overboden te worden.

Ben blij dat onze makelaar een vaste prijs hanteerde zodat ze gebaad waren bij een snelle verkoop. Uiteindelijk wel een mooi bod gekregen na vele bezichtigingen, mede dankzij de inzet van een traditionele vraagprijs in plaats van die bieden vanaf onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Idd gewoon lekker je eigen ding doen.
Heb ook honderd duizend 'adviezen' gekregen door de jaren heen maar als ik daar naar had geluisterd dan konden we onze huidige woning niet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Deveon schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:31:
[...]

Natuurlijk wel een risico dat je makelaar zich alleen op de vermogendere klanten richt en niet op een spoedig verkoop. Weet nog goed dat ik afknapte op een woning nadat de verkopende makelaar aangaf dat de woning scherp in de markt was gezet in de hoop flinke overboden te worden.

Ben blij dat onze makelaar een vaste prijs hanteerde zodat ze gebaad waren bij een snelle verkoop. Uiteindelijk wel een mooi bod gekregen na vele bezichtigingen, mede dankzij de inzet van een traditionele vraagprijs in plaats van die bieden vanaf onzin.
Daarin kun je dus een voorkeur hebben: snel verkopen of een betere prijs. Niet iedereen legt de prioriteit op snel verkopen, er zijn ook mensen die de hoogste prijs willen. In beide gevallen is het handig om de juiste makelaar en verkooptechniek te kiezen om teleurstellingen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 07:42:
[...]

Daarin kun je dus een voorkeur hebben: snel verkopen of een betere prijs. Niet iedereen legt de prioriteit op snel verkopen, er zijn ook mensen die de hoogste prijs willen. In beide gevallen is het handig om de juiste makelaar en verkooptechniek te kiezen om teleurstellingen te voorkomen.
Die prioriteit voor de makelaar zit altijd in een snelle verkoop. Ze verdienen hun geld met name in acquisitie niet in verkoop. Het verschil tussen 1,5% van 750k of 1,5% van 800k is ook maar 750 euro. Voor het risico om een nieuwe koper (in deze markt) te vinden laten ze dat lager bod daar echt niet voor schieten, zeker gezien bij een bod van 750k die 1,5% al een zekerheid is. meer info in dit oude maar niet verouderde case study.

Ondanks dat de onze makelaar met een vaste prijs werkte was er trouwens net zo goed een focus op prijs ten opzichte van snelle verkoop. Dat heet gewoon luisteren naar je opdrachtgever. :+ Uiteindelijke hadden we twee biedingen met een klein verschil en konden de makelaar zonder eigen belang adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Deveon schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:37:
[...]

Die prioriteit voor de makelaar zit altijd in een snelle verkoop. Ze verdienen hun geld met name in acquisitie niet in verkoop. Het verschil tussen 1,5% van 750k of 1,5% van 800k is ook maar 750 euro. Voor het risico om een nieuwe koper (in deze markt) te vinden laten ze dat lager bod daar echt niet voor schieten, zeker gezien bij een bod van 750k die 1,5% al een zekerheid is.
Maar het gaat bij dit voorbeeld nu juist om een situatie waarin die makelaar 10% van die extra 50k krijgt. Voor die 5k extra zal de makelaar juist wél liever even wachten om een beter bod te kunnen krijgen.

Dat is juist precies waar het hier om gaat. Wil je snel verkopen, dan kies je een makelaar die prioriteit legt bij snelheid en waarschijnlijk met een vaste prijs of een vast percentage rekent. Wil je de beste prijs, dan kies je beter een makelaar die voor elke extra euro ook zelf flink extra verdient.

(Uiteraard is dit geen wet van Meeden en Perzen, maar als je geen kennis hebt van de lokale makelaars, dan is dit een redelijk uitgangspunt.)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:15
Voor de mensen in de randstad regio die van plan zijn hun huis te verkopen hieronder een hoopvol verhaal:

Members only:

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Laatst online: 23-12-2024
Hier prijs afgesproken 4K vast + gratis taxatie nieuwe woning erbij. Prijs ligt ongeveer gelijk aan die van jou (649K), plaats naast Gouda ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-04 11:58

frG

RobbieB schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:23:
Voor de mensen in de randstad regio die van plan zijn hun huis te verkopen hieronder een hoopvol verhaal:

***members only***
Interesting, om hoeveel m2 woonoppervlakte ging dat? En wil je de stad noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
RobbieB schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:23:

***members only***
Wat een succes, gefeliciteerd!

Voor de juiste woningen is er altijd een markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:15
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door RobbieB op 30-06-2023 22:36 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-05 11:41
Hebben hier mensen ervaring met een woning zelf aanbieden zonder tussenkomst van een makelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Die afkorting is met hoofdletters toch? En dan te bedenken dat er op hun eigen site niet eens naar de funda site wordt verwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfVsl1fdNUNcr9yLL1Ny3Wxmbg8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hQEqr53IcrbwFA3CFzoeXfw7.png?f=user_large

Gaat dit denk je een groot verschil geven in Nederland qua prijzen nu dit vergaand in Funda is doorgevoerd? Eerst was het namelijk nog lastiger om A+++ en A++++ woningen te zoeken.

Nu is het een simpele filtertje geworden.... Meeste huizen zitten dus op C en A.

Ik denk dat dit simpele filtertje zelfs zoveel invloed heeft dat het mensen meer laat bewegen om te investeren om een hogere label te krijgen omdat mensen er nu beter op gaan letten bij de koop van een woning.

Dus hoop dat dat een goede effect heeft op de verkoop van mijn woning de komende 2 maand.

[ Voor 25% gewijzigd door Immutable op 01-07-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-03 09:52
Immutable schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:34:
[Afbeelding]

Gaat dit denk je een groot verschil geven in Nederland qua prijzen nu dit vergaand in Funda is doorgevoerd? Eerst was het namelijk nog lastiger om A+++ en A++++ woningen te zoeken.

Nu is het een simpele filtertje geworden.... Meeste huizen zitten dus op C en A.

Ik denk dat dit simpele filtertje zelfs zoveel invloed heeft dat het mensen meer laat bewegen om te investeren om een hogere label te krijgen omdat mensen er nu beter op gaan letten bij de koop van een woning.

Dus hoop dat dat een goede effect heeft op de verkoop van mijn woning de komende 2 maand.
A++++ of zelfs een vijfde.....ik ben dan erg benieuwd hoe die mensen dat voor elkaar hebben gekregen.
Dat moet dan een tine huis zijn die helemaal ingepkat zit met andere woningen.....

Ik heb een laagbouw vrijstaande woning. en nu een hoogbouw nieuwe woning in aanbouw.
Beide zijn A+++ en daar is dan behoorlijk wat maatregelen que energie besparing tegen aan gegooid.

Het is namelijk een rekenkundige waarde en niet de werkelijk waarde.
De werkelijkheid stop ik meer energie in het net dan ik verbruik.
Maar rekenkundig is dat toch weer even anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-04 13:34
[Afbeelding]

Benieuwd wat er gebeurd als we de labels herzien. Zoals mijn type A+++ Bosch koelkast van enkele jaren geleden, waar het vergelijkbare model tegenwoordig label F heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_m5OgbCs99F09Cy1iC5lj4y9Kw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QpK0irRqoP7PENJvEHKnDc3J.jpg?f=user_large

En wat voor effect dat gaat hebben op verkoop, ook juist de woningen die nu wel erg blij als A-label verkocht wordt. Een woning uit 2003 heeft meestal al label A. Mijn aankomende woning (BENG) is A+++, maar heeft volgens de EP nog een jaarlijks verbruik van 5000kWh.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
koningen schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:00:
[...]

A++++ of zelfs een vijfde.....ik ben dan erg benieuwd hoe die mensen dat voor elkaar hebben gekregen.
Dat moet dan een tine huis zijn die helemaal ingepkat zit met andere woningen.....
Energielabel is gerelateerd aan woonoppervlak. Een tiny house heeft relatief veel wand, dak en vloer in verhouding tot het woonoppervlak. En zal daarom eerder slechter uitpakken dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
koningen schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:00:
[...]

Ik heb een laagbouw vrijstaande woning. en nu een hoogbouw nieuwe woning in aanbouw.
Beide zijn A+++ en daar is dan behoorlijk wat maatregelen que energie besparing tegen aan gegooid.

Het is namelijk een rekenkundige waarde en niet de werkelijk waarde.
De werkelijkheid stop ik meer energie in het net dan ik verbruik.
Maar rekenkundig is dat toch weer even anders.
Broertje van mij krijgt een A4+ woning. Blijkbaar bestaat er ook nog A5+ kom ik achter. Maar probeer erachter te komen wat het inhoudt. A4+ is eigenlijk NOM (null op de meter) En A5+ is dat je surplus hebt en letterijk meer energieleverancier bent dan dat je iets gebruikt. En A3+ is BENG norm waar de nieuwbouw op dit moment minimaal aan moet voldoen. (Schat ik ongeveer)

Woning van mijn broertje heeft dan ook een grond warmtepomp met een SCOP van bijna 7. Dat betekend dat je met een kleine hoeveelheid energie heel veel warmte kan verpompen.

Maar goed ik ga mijn woning verkopen, alles geisoleerd. Letterlijk 45K euro tegen aan gegooid voor kozijnen en glas tripple glas. En 10K+ voor isoleren van muren, dak en vloer. En ja het is een stuk aangenamer, en warmt een stuk minder snel op en koelt minder snel af. Maar het voelt niet als een wondermiddel. En het voelt absoluut nog niet zo goed als een BENG+ huis.

Dan zou ik nog vloerverwarming beneden en boven moeten plaatsen, warmtepomp moeten plaatsen. Hele dak volgooien met zonnepanelen. En dan kan je verder niks meer doen. (Misschien een energy buffer in de vorm van een batterij.)

Heb dus gekozen om mijn woning te verkopen, en gewoon een BENG+ woning te kopen. En meer grond en vrijstaand trok mij ook wel.

Maar goed hoop dat er starters op mijn woning af komen. Het is een prachtig huis voor starters om nog net even de puntjes op de i te zetten. Maar oudere woningen krijg je nooit meer zonder absurde investeringen op A3+ of hoger niveau. Dat kun je vergeten.

Maar ik denk dat in mijn prijs categorie qua verkoop ook geen enkele A3+ woning zal concurreren met mijn woning. Want die is automatisch duurder. Dus dat scheelt weer. Maar denk zeker dat mensen nu bewuster naar de labels gaan kijken bij het kopen!!! En dus "jou" huis eruit filteren. Als ze minimaal label A willen bijvoorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Immutable op 01-07-2023 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Ik herken dat als zoeker naar een huis wel. Ik selecteer alleen op oorspronkelijke A en B. Lager dan dat hoef ik niet eens te zien. Het energielabel is tegenwoordig een belangrijk verkoopargument.

[ Voor 4% gewijzigd door Roenie op 01-07-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Veel energielabels stammen nog uit de tijd dat het bijna gratis online kon worden aangevraagd. Als er daarna duurzaamheidsmaatregelen zijn getroffen dan zie je dat niet direct terug in het label. Tenzij de eigenaar een nieuw label á 300 piek heeft aangevraagd.

Dat soort woningen komen niet door het filter heen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:09
Laapo schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:02:
Veel energielabels stammen nog uit de tijd dat het bijna gratis online kon worden aangevraagd. Als er daarna duurzaamheidsmaatregelen zijn getroffen dan zie je dat niet direct terug in het label. Tenzij de eigenaar een nieuw label á 300 piek heeft aangevraagd.

Dat soort woningen komen niet door het filter heen.
Nou een beetje intelligente verkoper vraagt dan echt even een nieuw label aan hoor, die 300 euro verdien je echt wel terug. Neem aan dat de gemiddelde verkoopmakelaar dat ook zal adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Roenie schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:04:
Ik herken dat als zoeker naar een huis wel. Ik selecteer alleen op oorspronkelijke A en B. Lager dan dat hoef ik niet eens te zien. Het energielabel is tegenwoordig een belangrijk verkoopargument.
en ook al een tijdje aantoonbare invloed op de verkoopprijs dat was 15 jaar geleden wel anders. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Als een nieuw label je huis een stapje (of meer) hoger kan krijgen dan is dat een hele goede investering in deze tijd lijkt mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 21:38
Het type woning dat ik zoek is dusdanig specifiek en schaars dat ik niet ook nog selecteer op energielabel. De energiekosten moeten tezamen met de hypotheeklasten leiden tot acceptabele maandelijkse woonlasten. Als het dat niet is, dan hangt het er sterk vanaf hoe moeilijk de woning te verduurzamen is of ik een bod zou doen. Ik heb nu ook een energielabel G woning geupgrade naar A/B, geen probleem om dat nog een keer te doen maar met een woning uit bv 1900 zou dit mij teveel moeite zijn.

Als er nu twee identieke woningen te koop zouden komen, met als enige verschil het energielabel, bv een A en een G, en de verkoopprijs, dan zou het voor mij een grotendeels economische afweging zijn; hoeveel €/maand scheelt de A in energiekosten t.o.v. de G vs hoeveel €/maand is de A duurder in maandlasten qua hypotheeklasten om te bepalen of de koop van de A-woning uit kan. Het alternatief is dan de moeite/kosten voor de G upgraden naar een A. Het maakt mij dan ook niet uit als de labels worden herzien en A+++++ uiteindelijk A+ wordt, aangezien het enige wat verandert het label is en het mij om de kosten gaat.

Uiteraard spelen ook andere zaken mee, zoals comfort, staat van het huis, etc. Overigens zijn Tweakers bovengemiddeld gefocust op de specs (& duurzaamheid) van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Hbeez schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:16:
Het type woning dat ik zoek is dusdanig specifiek en schaars dat ik niet ook nog selecteer op energielabel. De energiekosten moeten tezamen met de hypotheeklasten leiden tot acceptabele maandelijkse woonlasten. Als het dat niet is, dan hangt het er sterk vanaf hoe moeilijk de woning te verduurzamen is of ik een bod zou doen. Ik heb nu ook een energielabel G woning geupgrade naar A/B, geen probleem om dat nog een keer te doen maar met een woning uit bv 1900 zou dit mij teveel moeite zijn.

Als er nu twee identieke woningen te koop zouden komen, met als enige verschil het energielabel, bv een A en een G, en de verkoopprijs, dan zou het voor mij een grotendeels economische afweging zijn; hoeveel €/maand scheelt de A in energiekosten t.o.v. de G vs hoeveel €/maand is de A duurder in maandlasten qua hypotheeklasten om te bepalen of de koop van de A-woning uit kan. Het alternatief is dan de moeite/kosten voor de G upgraden naar een A. Het maakt mij dan ook niet uit als de labels worden herzien en A+++++ uiteindelijk A+ wordt, aangezien het enige wat verandert het label is en het mij om de kosten gaat.

Uiteraard spelen ook andere zaken mee, zoals comfort, staat van het huis, etc. Overigens zijn Tweakers bovengemiddeld gefocust op de specs (& duurzaamheid) van een huis.
Je bent niet de enige die het label op een economische manier bekijkt. Dat doe ik ook. En E naar A of B brengen is nu eenmaal een kostbare zaak. Als het al kan. Dus liever gelijk op label selecteren. Zeker als de energieprijzen weer gaan stijgen is het fijn dat je niet direct aan de beurt bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koningen
Immutable schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:28:
[...]

Broertje van mij krijgt een A4+ woning. Blijkbaar bestaat er ook nog A5+ kom ik achter. Maar probeer erachter te komen wat het inhoudt. A4+ is eigenlijk NOM (null op de meter) En A5+ is dat je surplus hebt en letterijk meer energieleverancier bent dan dat je iets gebruikt. En A3+ is BENG norm waar de nieuwbouw op dit moment minimaal aan moet voldoen. (Schat ik ongeveer)

Woning van mijn broertje heeft dan ook een grond warmtepomp met een SCOP van bijna 7. Dat betekend dat je met een kleine hoeveelheid energie heel veel warmte kan verpompen.

Maar goed ik ga mijn woning verkopen, alles geisoleerd. Letterlijk 45K euro tegen aan gegooid voor kozijnen en glas tripple glas. En 10K+ voor isoleren van muren, dak en vloer. En ja het is een stuk aangenamer, en warmt een stuk minder snel op en koelt minder snel af. Maar het voelt niet als een wondermiddel. En het voelt absoluut nog niet zo goed als een BENG+ huis.

Dan zou ik nog vloerverwarming beneden en boven moeten plaatsen, warmtepomp moeten plaatsen. Hele dak volgooien met zonnepanelen. En dan kan je verder niks meer doen. (Misschien een energy buffer in de vorm van een batterij.)

Heb dus gekozen om mijn woning te verkopen, en gewoon een BENG+ woning te kopen. En meer grond en vrijstaand trok mij ook wel.

Maar goed hoop dat er starters op mijn woning af komen. Het is een prachtig huis voor starters om nog net even de puntjes op de i te zetten. Maar oudere woningen krijg je nooit meer zonder absurde investeringen op A3+ of hoger niveau. Dat kun je vergeten.

Maar ik denk dat in mijn prijs categorie qua verkoop ook geen enkele A3+ woning zal concurreren met mijn woning. Want die is automatisch duurder. Dus dat scheelt weer. Maar denk zeker dat mensen nu bewuster naar de labels gaan kijken bij het kopen!!! En dus "jou" huis eruit filteren. Als ze minimaal label A willen bijvoorbeeld.
Daar kan ik wel op inhaken....
Ik heb dan een A+++ huis.

Bodemwarmte installatie (hoe jou broertje een COP van 7 heeft is mij een raadsel, ik kom ongeveer op 5, en dat alleen voor verwarming. Warmwater ligt rond een COP 2 en met grote boilers 300 en 500 liter is dat nog lager)..
Verder heb ik een douche WTW met een rendement op papier van 65%.
Op mijn dak ligt voor 8KW aan zonnenpanelen.
Isolatie wanden is deels R=7 en deel R=5.
Dak R=6 (dat zou hoger kunnen).

Verder triplieglas met 12 mm spouw.

Een Serre in het zonnetje...

Een WTW luchtverversing.

Ondanks dat ik gemiddeld 8.000 KWH opwek en over het geheel tussen de 5.200 en 5.500 KWH verbruik.
Ik lever dus minimaal per jaar 2.500 KWH teveel terug.
En ik heb nog steeds A+++.

A++++ betekent dat je berekent nul op de meter hebt. (theoretisch).
Daar kom je helemaal niet zo makkelijk aan.

Nu heb ik bij Funda even gekeken naar wat A++++ varianten....
De meeste zijn kavels of zijn nieuwbouw en hebben nog helemaal geen energie label.
Dus hoe kunnen die dat er al neerzetten.

A+++++ die hebben 30.000 KWH aan zonnenpanelen liggen. Die hebben een groot verbruiker aansluiting en betalen een hoog vast recht. Waarschijnlijk zit daar een bedrijf bij of hebben ze een zwembad.
En die telt dan net weer niet mee waardoor je wellichtgunstig uit komt.

Daarbij zijn alleen de enegrielabels die de laatste twee jaar zijn afgegeven theoretisch berekend.
Die daarvoor afgegevel zijn ,, daar kon je het zelf invullen.....

Maar ben toch benieuwd naar het merk en type van de warmtepomp (bodem) met een COP 7.
Want zelfs een open aardwarmtepomp komt daar niet aan. (die hebben een 0,5 hogere COP over het algemeen).

Ik ben erg benieuwd want heb net getekend voor een apparaat met een COP 5, en als er een zeven is dan wil ik die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:36
koningen schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:32:
[...]

Daar kan ik wel op inhaken....
Ik heb dan een A+++ huis.

Bodemwarmte installatie (hoe jou broertje een COP van 7 heeft is mij een raadsel, ik kom ongeveer op 5, en dat alleen voor verwarming. Warmwater ligt rond een COP 2 en met grote boilers 300 en 500 liter is dat nog lager)..
Verder heb ik een douche WTW met een rendement op papier van 65%.
Op mijn dak ligt voor 8KW aan zonnenpanelen.
Isolatie wanden is deels R=7 en deel R=5.
Dak R=6 (dat zou hoger kunnen).

Verder triplieglas met 12 mm spouw.

Een Serre in het zonnetje...

Een WTW luchtverversing.

Ondanks dat ik gemiddeld 8.000 KWH opwek en over het geheel tussen de 5.200 en 5.500 KWH verbruik.
Ik lever dus minimaal per jaar 2.500 KWH teveel terug.
En ik heb nog steeds A+++.

A++++ betekent dat je berekent nul op de meter hebt. (theoretisch).
Daar kom je helemaal niet zo makkelijk aan.

Nu heb ik bij Funda even gekeken naar wat A++++ varianten....
De meeste zijn kavels of zijn nieuwbouw en hebben nog helemaal geen energie label.
Dus hoe kunnen die dat er al neerzetten.

A+++++ die hebben 30.000 KWH aan zonnenpanelen liggen. Die hebben een groot verbruiker aansluiting en betalen een hoog vast recht. Waarschijnlijk zit daar een bedrijf bij of hebben ze een zwembad.
En die telt dan net weer niet mee waardoor je wellichtgunstig uit komt.

Daarbij zijn alleen de enegrielabels die de laatste twee jaar zijn afgegeven theoretisch berekend.
Die daarvoor afgegevel zijn ,, daar kon je het zelf invullen.....

Maar ben toch benieuwd naar het merk en type van de warmtepomp (bodem) met een COP 7.
Want zelfs een open aardwarmtepomp komt daar niet aan. (die hebben een 0,5 hogere COP over het algemeen).

Ik ben erg benieuwd want heb net getekend voor een apparaat met een COP 5, en als er een zeven is dan wil ik die.
Kan prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORIqjXUHcVEPHvg6STYFXDXxULo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/atWwQE0dkpQtOBEJWinZYGcG.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hbeez schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:16:

Ik denk dat je beter zelf een woning kunt upgraden van B-G naar A(+) dan een bestaande woning kopen die al geupgrade is. Dan weet je zeker dat het goed gebeurt.

Momenteel zijn volgens mij woningen met F en G labels minder populair, men koopt liever een woning die op papier label A is, maar dan weer geen vvw ed (LTV) heeft, wat m.i. essentieel is.

Veel woningen met "label A" hebben een stuk of 10 pv panelen en het glas is vervangen door hr++ in bestaande kozijnen en er hangen een paar airco's in, dat zijn nou niet echt de grote kosten. Die zitten meer in LTV, warmtepomp, nieuwe leidingen (32mm), 12cm pir op of onder het dak etc. Dat is in ieder geval de consensus op tweakers.

My 2ct;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Immutable schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:28:
[...]

Scop van 7?! Weet je dat zeker?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XOR

XOR

[Afbeelding]

Energielabels zijn rekenkundig, en vertegenwoordigen lang niet altijd de realiteit. Daarom denk ik dat het ook maar een beperkte invloed zal hebben op de vraagprijs en/of hoe gewild iets is.

Het verschil tussen A en F is helder en heeft ook veel invloed op het wooncomfort. Maar A+ en A+++? Minder interessant, en komt potentieel ook met verborgen problemen als hitteopbouw in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

Roenie schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:22:
Je bent niet de enige die het label op een economische manier bekijkt. Dat doe ik ook. En E naar A of B brengen is nu eenmaal een kostbare zaak. Als het al kan. Dus liever gelijk op label selecteren. Zeker als de energieprijzen weer gaan stijgen is het fijn dat je niet direct aan de beurt bent.
Van E naar A betekent doorgaans een renovatie. Meestal koop je zo'n huis ook met het idee dat je de hele boel toch al aanpakt. De andere kant van het spectrum is A (met random aantal plussen) en instapklaar, waarbij je wellicht nog een vloertje legt of wat muren schildert, maar dat is het dan wel. Daar tussenin, dus bijvoorbeeld van C naar A is vaak waar het lastig wordt, want dan probeer je zonder alles overhoop te gooien een redelijk resultaat te bereiken.

Het huis dat we nu aan het renoveren zijn had ook een desastreus energielabel, maar het was ook kraakhelder dat vrijwel ieder aspect aangepakt ging worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
@koningen itho daalderop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koningen
die heeft geen 7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Scop van 7 kan niet, wat wel kan is een (maximale) cop van 7 in het voor en najaar, als de buiten temperatuur 15 graden is ofzo. Dan hoeft ie maar 4 graden te overbruggen.
De SCOP is het gemiddelde rendement van een warmtepomp gemeten over een heel jaar. Alle seizoenen zijn hierin dus meegenomen. In de winter kan de warmtepomp bijvoorbeeld een COP hebben van 3,4 en in de zomer een COP van 7. Gemiddeld over het gehele jaar gezien kom je dan uit op een SCOP of gemiddeld rendement van 4.2

[ Voor 47% gewijzigd door Sport_Life op 03-07-2023 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op maandag 3 juli 2023 @ 07:51:
[...]

Scop van 7 kan niet, wat wel kan is een (maximale) cop van 7 in het voor en najaar, als de buiten temperatuur 15 graden is ofzo. Dan hoeft ie maar 4 graden te overbruggen.
Bij een bodemwarmtepomp hangt de COP juist weinig af van de buitentemperatuur. Dat speelt vooral bij lucht-warmtepompen.

https://www.woonwijzerwinkel.nl/product/nibe-f1255/

[ Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 03-07-2023 08:54 ]

Pagina: 1 ... 153 ... 192 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.