Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 152 ... 201 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-07 17:57
Pazienza schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:18:
[...]

Nee bod is gedaan snel nadat ze langs waren gekomen
Dat lijkt mij wel opmerkelijk. Als ik zelf langs de huizen was gegaan om te kijken voor een nieuw appartement, dan zou ik denk ik eerst de zondag gebruiken om alles even rustig te overzien en een bod te bedenken. Om dat dan maandagochtend uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jes2020
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-04-2024
migchiell schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:28:
[...]

Mooi! Ik hoop dat de kijkers hier van de week ook met een (of liefst meerdere) bod komen. Huis staat nu iets meer dan 2 maanden te koop, in die periode 10 bezichtigingen maar nog geen bod dus. De gekte is er echt wel vanaf.
10 bezichtigingen, dat is toch wel een aantal waarmee je een jaar geleden de woning wel verkocht had zou ik denken. De gekte lijkt er inderdaad van af.
Wat zijn de reacties van de mensen van de bezichtigingen geweest? Vonden ze de woning wel geschikt en mooi?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:37
Rubbergrover1 schreef op zondag 2 april 2023 @ 06:48:
[...]

Dat lijkt mij wel opmerkelijk. Als ik zelf langs de huizen was gegaan om te kijken voor een nieuw appartement, dan zou ik denk ik eerst de zondag gebruiken om alles even rustig te overzien en een bod te bedenken. Om dat dan maandagochtend uit te brengen.
Ja, eens.

Er is gisteravond nog een bod binnen gekomen. Ietsjes onder het eerste bod maar nog steeds boven de vraagprijs.

Maandag ga ik dus een knoop doorhakken en een bod accepteren. Met twee goede biedingen wil ik niet te lang wachten met accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:52
Jes2020 schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:22:
[...]

10 bezichtigingen, dat is toch wel een aantal waarmee je een jaar geleden de woning wel verkocht had zou ik denken. De gekte lijkt er inderdaad van af.
Wat zijn de reacties van de mensen van de bezichtigingen geweest? Vonden ze de woning wel geschikt en mooi?
Nou de woning is op zich wel toe aan een nieuwe keuken, daar is in de vraagprijs ook wel rekening mee gehouden, maar daar zijn wel mensen op afgehaakt omdat ze vonden dat er nog teveel gedaan moest worden. Waren kennelijk vooral op zoek naar een pas gerenoveerde/instapklare woning.

Dan denk ik, doe dan een bod van 25k lager en kijk waar je uitkomt, maar kopers lijken dus echt ineens weer een heel stuk kritischer te zijn geworden. De vraagprijs ligt al 25k onder de taxatiewaarde, en in die taxatiewaarde is de staat van de keuken ook al meegenomen.

En de keuken is gewoon prima functioneel, maar wel verouderd. Ik bedoel het is geen bouwval of opknaphuis, maar het is wel een jaren 20 huis dat prima is onderhouden, maar niet recent gerenoveerd. Dus als je een instapklaar nieuwbouwhuis verwacht, ja dat is het niet :)

Een ander vond het lelijk dat de verwarmingsbuizen onder de radiator liepen en niet in de muren waren gefreesd... dat lijken mij toch dingen waar je doorheen kunt kijken, en/of die heel makkelijk te verhelpen zijn.

Gisteren tijdens de open huizen-dag gelukkig wel iets realistischer mensen die snappen dat je altijd wel even wat dingetjes moet doen voordat je een huis intrekt. Dus ik hoop dat daar wellicht nog wel een bod uit volgt.

Dan ging de verkoop van mijn vorige woning, 3 jaar geleden, toch een heel stuk makkelijk... die heeft Funda niet eens gehaald destijds :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-07 06:12
Een ander vond het lelijk dat de verwarmingsbuizen onder de radiator liepen en niet in de muren waren gefreesd... dat lijken mij toch dingen waar je doorheen kunt kijken, en/of die heel makkelijk te verhelpen zijn.
Haha allemachtig.

Hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ze er niet doorheen kijken maar gewoon iets dat opgemerkt wordt. Als je daarom een huis laat schieten, vind je nooit wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:15
Paralize_nl schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:27:
[...]

Haha allemachtig.

Hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ze er niet doorheen kijken maar gewoon iets dat opgemerkt wordt. Als je daarom een huis laat schieten, vind je nooit wat.
Als je je daar aan stoort moet je gewoon een 'nieuwbouw' huis kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Paralize_nl schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:27:
[...]

Haha allemachtig.

Sommige mensen krijgen bij verwarmingsbuizen die niet in de muur zijn verwerkt meteen de associatie met goedkope woningbouwvereniging bouw. Dan gaat het dus niet alleen om die verwarmingsbuizen, maar is dat slechts één indicator die duidt op de vermoedelijke aanwezigheid van meerdere zaken die niet naar hun zin zijn.

Overigens lijkt het me ook best nog wel een werkje om dat achteraf aan te pakken. Maar tegelijk zijn dat ook zaken die je in de regel op de foto's op Funda ook kunt zien. Dus wellicht iemand die zich sowieso niet zo goed had voorbereid en misschien niet echt heel erg geïnteresseerd was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Rubbergrover1 schreef op maandag 3 april 2023 @ 07:19:
[...]

Sommige mensen krijgen bij verwarmingsbuizen die niet in de muur zijn verwerkt meteen de associatie met goedkope woningbouwvereniging bouw. Dan gaat het dus niet alleen om die verwarmingsbuizen, maar is dat slechts één indicator die duidt op de vermoedelijke aanwezigheid van meerdere zaken die niet naar hun zin zijn.

Overigens lijkt het me ook best nog wel een werkje om dat achteraf aan te pakken. Maar tegelijk zijn dat ook zaken die je in de regel op de foto's op Funda ook kunt zien. Dus wellicht iemand die zich sowieso niet zo goed had voorbereid en misschien niet echt heel erg geïnteresseerd was
Vooral dat laatste; dit zie je gewoon op de foto's. Voor mij duurde het ook wel even voordat ik door de opdekdeuren, aluminium deurkozijnen en vrij lopende verwarmingsbuizen kon kijken. Maar toen ik daar nog last van had ging ik dus geen bezichtiging inplannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ojjorz schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:43:
[...]

Vooral dat laatste; dit zie je gewoon op de foto's. Voor mij duurde het ook wel even voordat ik door de opdekdeuren, aluminium deurkozijnen en vrij lopende verwarmingsbuizen kon kijken. Maar toen ik daar nog last van had ging ik dus geen bezichtiging inplannen :)
Ja, als je de keus hebt (of denkt te kunnen hebben), dan zullen veel mensen op zulke punten een woning makkelijk afschrijven. Maar naar mate er minder keus blijkt te zijn, zullen ook steeds meer van deze cosmetische zaken afvallen als selectiecriterium.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Rubbergrover1 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:09:
[...]

Ja, als je de keus hebt (of denkt te kunnen hebben), dan zullen veel mensen op zulke punten een woning makkelijk afschrijven. Maar naar mate er minder keus blijkt te zijn, zullen ook steeds meer van deze cosmetische zaken afvallen als selectiecriterium.
En daarom woon ik nu in een huis met opdekdeuren en lelijke deurkozijnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Ojjorz schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:43:
[...]

Vooral dat laatste; dit zie je gewoon op de foto's.
Ja, ja, ik moet de eerste verkoper/makelaar/fotograaf nog tegenkomen die de minder goede kanten van een woning fotografeert :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:43

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:09:
[...]

Goede reden om meteen vloerverwarming erin te leggen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:27:
[...]

Goede reden om meteen vloerverwarming erin te leggen.
Hangt uiteraard ook af van het budget en de soort woning. Als je een zogenaamd instapklare woning hebt, met een bijbehorende vraagprijs, dan zul je niet zo snel meteen aan de slag willen met het aanleggen van vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-07 09:54
Even een mening van jullie.
Mijn verkoopmakelaar heeft van mijn opdracht gekregen om mijn huis te verhuren (ja mag niet, mijn risico, maar kleine hypotheek).
Nu zegt hij dat ze dit al vorige week (zaterdag) op funda hebben gezet en ondertussen al 4 aanvragen hebben gekregen tot bezichtiging.

Echter kan ik de advertentie NIET online vinden?!

Ik heb mijn cache en alle cookies gewist. Ben met een andere browser en mijn iPhone op funda gaan zoeken, maar ik kan het echt niet vinden.
Bestaat er iets van een besloten zoek opdracht? Lijkt mij niet toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-07 17:08
@kx22 vraag je makelaar om een linkje te sturen?
Toen ik mijn huis te koop aanbood, ontving ik een link waarmee ik de Funda statistieken (o.a. views) kon volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
heb je wel via het huren gezocht?

https://www.funda.nl/huur/

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stringer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:10

Stringer

Casual Sim liefhebber.

kx22 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:34:
Mijn verkoopmakelaar heeft van mijn opdracht gekregen om mijn huis te verhuren (ja mag niet, mijn risico, maar kleine hypotheek).
Nu zegt hij dat ze dit al vorige week (zaterdag) op funda hebben gezet en ondertussen al 4 aanvragen hebben gekregen tot bezichtiging.

Ik heb mijn cache en alle cookies gewist. Ben met een andere browser en mijn iPhone op funda gaan zoeken, maar ik kan het echt niet vinden.
Blijft je woning tegelijkertijd te koop?

i5 3570k @ 4.2 | MSI Z77A-G45 | 16GB RAM | GTX 1070 TI 8GB |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
kx22 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:34:

Ik hoop dat je hier geen advies komt inwinnen als je bank besluit je woning te veilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Laatst online: 23:15
Wispe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:45:
[...]

Ik hoop dat je hier geen advies komt inwinnen als je bank besluit je woning te veilen.
Bangmakerij. Met een kleine hypotheek zal dat niet zo snel.

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 05-04-2023 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Van de week werd ik opgebeld door de verkoopmakelaar van het huis waar ik tijdens de open huizen dag geweest was. Er waren wat zaken waar ik niet zo enthousiast over was, inclusief specifieke ligging, en dat heb ik aangegeven met de opmerking dat dit in verhouding met de vraagprijs maakte dat ik verder ging kijken. Tot driemaal toe benadrukte de makelaar dat over de prijs te praten viel. Kennelijk is de markt wat opgedroogd, want dat had ik mij een half jaar geleden niet kunnen voorstellen. Maar goed, die ligging is niet te verhelpen met een lagere koopprijs, dus ik sla maar even over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:50
Roenie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:57:
Van de week werd ik opgebeld door de verkoopmakelaar van het huis waar ik tijdens de open huizen dag geweest was. Er waren wat zaken waar ik niet zo enthousiast over was, inclusief specifieke ligging, en dat heb ik aangegeven met de opmerking dat dit in verhouding met de vraagprijs maakte dat ik verder ging kijken. Tot driemaal toe benadrukte de makelaar dat over de prijs te praten viel. Kennelijk is de markt wat opgedroogd, want dat had ik mij een half jaar geleden niet kunnen voorstellen. Maar goed, die ligging is niet te verhelpen met een lagere koopprijs, dus ik sla maar even over.
Dat de markt anders is ben ik het mee eens. Maar mijn tante was haar huis binnen een week kwijt in Soest. Het kan dus zeker nog wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:00:
[...]

Bangmakerij. Met een kleine hypotheek zal dat niet zo snel.
Niet zo snel, neemt niet weg dat het niet gaat gebeuren.
Ik heb een dossier waarvan de hypotheekgever gaat overstappen naar eeuwigdurende erfpacht en ook illegaal verhuurt. Ondanks dat de waarde toeneemt door de overstap en een kleine hypotheek op rust, wilde de bank dat zij de hypotheek ging afbetalen.

Kortom, of nou de waarde toeneemt of een kleine hypotheek op rust, je bent niet conform de afspraken, zoals die zijn neergelegd in de hypotheekakte, bezig. Dat is jouw fout.
Als je toch volgens de afspraken wil handelen, vraag je om toestemming aan de bank en gebruik je je "maar er zit een kleine hypotheek op"-argument.
Los daarvan: als de bank erachter komt en ze gaan veilen, moet de huurder eruit en kan de huurder jou aanspreken voor wanprestatie en schadevergoeding vorderen wegens het niet nakomen van de huurovereenkomst omdat jij de woning terbeschikking moet stellen.

[ Voor 24% gewijzigd door Wispe op 05-04-2023 19:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kx22
Wispe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:45:
[...]

Maak je geen zorgen om mij. Kan het elk moment afbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Dunedin schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:38:
@kx22 vraag je makelaar om een linkje te sturen?
Toen ik mijn huis te koop aanbood, ontving ik een link waarmee ik de Funda statistieken (o.a. views) kon volgen.
Nou hij stuurt zonet een link. Onder koop staat ook huur. Weet eigenlijk wel zeker dat het pas net is aangepast. Maar goed ze had vandaag al bezichtigingen, dus als daar iets uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wispe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:13:
[...]
Los daarvan: als de bank erachter komt en ze gaan veilen, moet de huurder eruit en kan de huurder jou aanspreken voor wanprestatie en schadevergoeding vorderen wegens het niet nakomen van de huurovereenkomst omdat jij de woning terbeschikking moet stellen.
De bank zal eerst het geld opeisen, pas als je het niet kan opbrengen volgt liquidatie van de woning. Als je binnen enkele weken het bedrag kan op hoesten dan zal de bank daar zeker genoegen mee nemen. De woning zal waarschijnlijk in eerste instantie met huurder geveild worden, helaas zijn er niet veel verhuurders hun portfolio aan het uitbreiden maar als de bank de hypotheek som maar afgelost krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:24:
[...]

De bank zal eerst het geld opeisen, pas als je het niet kan opbrengen volgt liquidatie van de woning. Als je binnen enkele weken het bedrag kan op hoesten dan zal de bank daar zeker genoegen mee nemen. De woning zal waarschijnlijk in eerste instantie met huurder geveild worden, helaas zijn er niet veel verhuurders hun portfolio aan het uitbreiden maar als de bank de hypotheek som maar afgelost krijgt.
Kortom, gewoon niet doen en aan de afspraken - waar jij als hypotheekgever mee akkoord bent gegaan - houden. Dus: toestemming vragen en anders pech.

Wat bezielt mensen toch om schijt te hebben aan de afspraken waar zij zelf voor hebben getekend. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Wispe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:49:
[...]

Kortom, gewoon niet doen en aan de afspraken - waar jij als hypotheekgever mee akkoord bent gegaan - houden. Dus: toestemming vragen en anders pech.

Wat bezielt mensen toch om schijt te hebben aan de afspraken waar zij zelf voor hebben getekend. 8)7
Wie zonder zonde is werpt de eerste steen. uiteindelijk is het aan het individu om de consequenties te aanvaarden. Zolang de kans op uitkomen klein is en de gevolgen daarvan te behappen is het simpelweg een risicoafweging. net als fout parkeren en zwartrijden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wispe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:49:
[...]

V.z.i.w. is het gevolg als de geldverstrekker erachter komt dat de hypotheekgever zoiets doet dat het resterende bedrag direct opeisbaar is. Dus als je dat gevolg accepteert conform de voorwaarden is er niet per se een probleem.

Het is niet dat het huis in eigendom is van de geldverstrekker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Roenie schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:02:
[...]
Wie zonder zonde is werpt de eerste steen. uiteindelijk is het aan het individu om de consequenties te aanvaarden. Zolang de kans op uitkomen klein is en de gevolgen daarvan te behappen is het simpelweg een risicoafweging. net als fout parkeren en zwartrijden ;)
Dat noem ik asociaal :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
En dat mag op zijn beurt ook weer ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Vind ik een vreemde redenering. In feite zeg je daarmee dat je je niet aan de regels hoeft te houden als je persoonlijke situatie zodanig is dat de gevolgen van betrapt worden je weinig doen. Dus als multimiljonair kun je rustig doen wat je wilt, zonder je iets van de regels aan te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 06:04:
[...]

Vind ik een vreemde redenering. In feite zeg je daarmee dat je je niet aan de regels hoeft te houden als je persoonlijke situatie zodanig is dat de gevolgen van betrapt worden je weinig doen. Dus als multimiljonair kun je rustig doen wat je wilt, zonder je iets van de regels aan te trekken.
Als multimiljonair kom je toch ook met meer weg :?

Niet iedereen is gelijk in de wereld. Al heeft die multimiljonair niets met deze specifieke case te maken, want die verhuurd zijn-haar huis niet clandestien terwijl er hypotheek op rust lijkt mij.

Het is een mooi idee om te geloven dat de mens het goede doet, maar dat is in de praktijk natuurlijk niet zo. Er zullen mensen zijn die altijd het juiste doen, mensen die altijd de wet overtreden en de grote groep houdt zich aan de regels zolang de pakkans en/of consequentie(s) maar groot genoeg is/zijn. Daar kun je dan verontwaardigd over zijn, maar zo zit de mens in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Roenie schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:47:
[...]
Als multimiljonair kom je toch ook met meer weg :?

Niet iedereen is gelijk in de wereld. Al heeft die multimiljonair niets met deze specifieke case te maken, want die verhuurd zijn-haar huis niet clandestien terwijl er hypotheek op rust lijkt mij.

Het is een mooi idee om te geloven dat de mens het goede doet, maar dat is in de praktijk natuurlijk niet zo. Er zullen mensen zijn die altijd het juiste doen, mensen die altijd de wet overtreden en de grote groep houdt zich aan de regels zolang de pakkans en/of consequentie(s) maar groot genoeg is/zijn. Daar kun je dan verontwaardigd over zijn, maar zo zit de mens in elkaar.
Maar in de regel is de mate waarin mensen geneigd zijn zich aan de regels te houden niet 1 op 1 gelinkt aan het vermogen dat iemand heeft. Dat wordt in deze casus wel gesuggereerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-07 16:48
[...]
Het web aan strenge regels, benodigd papierwerk en wantrouwen van overheid en bijv banken, hebben we allemaal te danken aan mensen die bewust sjoemelen.

Het individu ervaart niet de consequenties, maar het collectief.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:00
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:11:
[...]

Maar in de regel is de mate waarin mensen geneigd zijn zich aan de regels te houden niet 1 op 1 gelinkt aan het vermogen dat iemand heeft. Dat wordt in deze casus wel gesuggereerd.
Men weegt de consequenties af. Met dit soort zaken is dat toch gauw een simpele rekensom. Hoe meer poen hoe gemakkelijker hiermee kan worden omgegaan.

Kans dat het mis gaat is klein, want banken hebben al uitgerekend dat hier actief op toezien niets oplevert, eigenaar woning doet alsof zijn neus bloedt, omdat er nauwelijks consequenties zijn. Zo is het cirkeltje rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
rubenos schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:25:
[...]

Het web aan strenge regels, benodigd papierwerk en wantrouwen van overheid en bijv banken, hebben we allemaal te danken aan mensen die bewust sjoemelen.

Als het op zaken zoals verhuur, studieschulden e.d. aankomt laten banken de deur (bewust) wagenwijd open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:11:
[...]

Als je geld heb dan kun je je letterlijk en figuurlijk meer veroorloven.
rubenos schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:25:
[...]

Tja, dat is nu eenmaal de mens. Een soort van prisoners dilemma. Of: de brutalen hebben de halve wereld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Roenie schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:33:
[...]
Als je geld heb dan kun je je letterlijk en figuurlijk meer veroorloven.
Dat is nog geen reden om het dan naar goed te vinden. Dat wordt hier een beetje gesuggereerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:30:
[...]

Dat is nog geen reden om het dan naar goed te vinden. Dat wordt hier een beetje gesuggereerd.
Iedereen heeft zijn-eigen moreel kompas. En in dit geval is het ook allemaal niet wereldschokkend: de bank kan de volledige leensom opeisen en dan zul je moet betalen of je huis verkopen.

Kortom: zolang je de risico's accepteert vind ik dat iemand dat lekker zelf moet bepalen. Jij vindt dat niet en dat mag ook ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Roenie schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:58:
[...]

Kortom: zolang je de risico's accepteert vind ik dat iemand dat lekker zelf moet bepalen.
8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Roenie schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:58:
[...]
Iedereen heeft zijn-eigen moreel kompas. En in dit geval is het ook allemaal niet wereldschokkend: de bank kan de volledige leensom opeisen en dan zul je moet betalen of je huis verkopen.

Kortom: zolang je de risico's accepteert vind ik dat iemand dat lekker zelf moet bepalen. Jij vindt dat niet en dat mag ook ;)
Dat iedereen zijn eigen moreel kompas heeft, is nu juist de reden waarom men regels opstelt waar iedereen zich aan moet houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Rubbergrover1 schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:28:
[...]

Dat iedereen zijn eigen moreel kompas heeft, is nu juist de reden waarom men regels opstelt waar iedereen zich aan moet houden.
Zelf nooit te hard gereden of door rood gefietst blijkbaar, gefeliciteerd. Terug on-topic dan maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hbeez schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:32:
[...]

Zelf nooit te hard gereden of door rood gefietst blijkbaar, gefeliciteerd. Terug on-topic dan maar.
Als ik dat al gedaan zou hebben, dan zou ik dat niet proberen goed te praten met slappe excuses of een "ander moreel kompas".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Rubbergrover1 schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:45:
[...]

Als ik dat al gedaan zou hebben, dan zou ik dat niet proberen goed te praten met slappe excuses of een "ander moreel kompas".
Hoe interessant ik het ook vind om te horen hoe jij het dan wel voor jezelf zou goedpraten stel ik toch voor dat we weer on-topic gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
8)
Rubbergrover1 schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:28:
[...]

offtopic:
Ik heb ook niets tegen die regels zelf :) . En als je die regels overtreedt en het komt uit, dan volgt een sanctie. If you can't do the time, don't do the crime. Als mensen zich per definitie door regels zouden weerhouden dan zouden er geen gevangenissen nodig zijn ;)

Maar goed. Een huis dat ik laatst bezichtigd heb was van een stel die net voordat de markt 'inzakte' het huis in de verkoop heeft gedaan. Dan verwacht je als verkoper het een en ander aan opbrengst en kopers kijken dan juist even de kat uit de boom. Voor verkopers niet fijn, maar als koper het moment om voor die mooie deal te gaan. Zeker als je eigen huis in een prijscategorie valt die makkelijker verkoopt. In het duurdere segment kun je flink stijgen als de markt lekker loopt, maar ook flink dalen als de markt stagneert. Bij een 'gemiddeld' huis lijkt die volatiliteit minder. Dus van een gemiddeld huis naar een duur huis verhuizen lijkt mij in deze markt gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchpulp
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:27
Voor de bank moet er een taxatie komen van mijn huis ivm Overbruggingshypotheek. Die taxateur moet onafhankelijk zijn.

Mag ik diezelfde taxateur daarna ook als verkoopmakelaar inschakelen voor de verkoop van mijn huis?

Andersom lijkt me niet. Maar in deze volgorde klopt het weer?

[ Voor 24% gewijzigd door dutchpulp op 13-04-2023 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:40
dutchpulp schreef op donderdag 13 april 2023 @ 06:50:
Voor de bank moet er een taxatie komen van mijn huis ivm Overbruggingshypotheek. Die taxateur moet onafhankelijk zijn.

Mag ik diezelfde taxateur daarna ook als verkoopmakelaar inschakelen voor de verkoop van mijn huis?

Het lijkt mij dat je iedereen mag inschakelen als verkoopmakelaar. Dat mag dus je taxateur zijn maar zelfs iemand zonder opleiding of cursus. Er is geen enkele restrictie wat dat betreft. Al zet je de gladde citroen-verkoper van om de hoek in die nog nooit een huis verkocht heeft omdat je vindt dat ie een goede babbel heeft 😅

[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 13-04-2023 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-07 09:29

Agent47

I always close my contracts.

dutchpulp schreef op donderdag 13 april 2023 @ 06:50:

Mijn verkoop makelaar gaf aan dat hij dit niet deed omdat de bank dit misschien hier vertrouwde. Wij hebben een taxateur genomen van 2 steden verderop. 24 uur later had ik het taxatierapport al :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:40
Agent47 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:28:
[...]

Mijn verkoop makelaar gaf aan dat hij dit niet deed omdat de bank dit misschien hier vertrouwde. Wij hebben een taxateur genomen van 2 steden verderop. 24 uur later had ik het taxatierapport al :)
Dat klinkt logisch en slim. Maar in de volgordelijkheid van @dutchpulp is dit minder relevant denk ik? Die heeft immers dan zijn overbruggingshypotheek al geregeld bij de bank en akkoord vóórdat hij zijn huis te koop zet. Op het moment dat hij de taxatie laat verzorgen (en de contacten en afstemming met de bank plaatsvindt) is er dus nog helemaal geen verkoopmakelaar in beeld. Dat gedeelte wordt pas opgestart nádat alle krabbels voor die overbruggingshypotheek al lang en breed gezet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchpulp
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:27
Valorian schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:29:
[...]

Dat klinkt logisch en slim. Maar in de volgordelijkheid van @dutchpulp is dit minder relevant denk ik? Die heeft immers dan zijn overbruggingshypotheek al geregeld bij de bank en akkoord vóórdat hij zijn huis te koop zet. Op het moment dat hij de taxatie laat verzorgen (en de contacten en afstemming met de bank plaatsvindt) is er dus nog helemaal geen verkoopmakelaar in beeld. Dat gedeelte wordt pas opgestart nádat alle krabbels voor die overbruggingshypotheek al lang en breed gezet zijn.
Ja, behalve dan dat de bank de gegevens nog aan het verwerken is, overbruggingshypotheek is dus nog niet rond.
Dus na het moment van het maken van het taxatierapport.

Maargoed, denk misschien te moeilijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 09:17

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Ter info, mijn ervaring met het verkopen van mijn huis in deze toch wat onvoorspelbare tijd.

Randstad regio Drechtsteden Noord. Betreft een tussenwoning A label in een vinex-wijk jaren '00 .
Makelaar was 5 maanden geleden in mijn ogen nog erg positief, daarom met hem een bonus afgesproken als hij de woning boven (zijn) vraagprijs zou verkopen.

5 maanden en 7 bezichtigingen later is de woning verkocht voor 7% onder de initiële vraagprijs. Waarbij we na 2/3 maanden al hadden besloten om in prijs te gaan zakken.

De makelaar en ik hadden verwacht dat het sneller zou gaan, qua overwaarde ben ik heel realistisch en vind ik +50% in 5 jaar heel fijn maar ook erg pijnlijk voor de huidige "starters"

Huis van mijn vriendin was 5 maanden gelden binnen 2 weken verkocht met +60% overwaarde, voor je gevoel is 5 maanden langer wachten dan wel erg lang en onnodig spannend.

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlikeme
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-07 12:26
Heb je info over de verkoopprijs? want huis van 2 ton of 6 ton maakt denk ik wel verschil?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:22
Bedankt voor alle reacties, even update van mijn kant:
Wispe schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:17:
[...]

Je kan toch aan de koper overlaten of hij die door jouw gekozen pvc vloer wil en daarin onderhandelen? Wie weet wil hij tapijt en lijkt het me voor jou als verkoper gewoon slikken.
Het leggen van de vloer stond gepland vóór de verkoop.
99ruud99 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:25:
[...]

Ik neem aan dat die vloer er al ligt voor de verkoopfotos gemaakt worden. Anders zou deze vraag niet spelen.
Klopt.
Rubbergrover1 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:27:
[...]

Ook als de koper een andere vloer zou willen, kan het voor de verkoop wel beter uitpakken. Soms geeft een 'goedkope' laminaatvloer de hele woning een goedkope uitstraling. Dan kan een andere vloer ervoor zorgen dat de hele woning er veel chiquer en duurder uit ziet.

Maar dit is vooral ook afhankelijk van de rest van de woning en van het prijssegment waarin de woning valt.
Het gaat om een woning van rond 3 ton. Ik heb onlangs een verkoopmakelaar over de vloer gehad en die vertelde dat de oude laminaat vloer nog goed genoeg was voor de verkoop (ca 10 jaar oud).Dat zal inderdaad met de prijsklasse te maken hebben, want de rest van de woning is behoorlijk up to date gemaakt.
mentalozzie schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:29:
Moeilijke vraag.. hoe ziet de keuken etc eruit? Als dat vrij nieuw is en alleen de vloer niet zou ik het doen. Als eigenlijk alles al aan vervanging toe is zou ik het annuleren.
Ik heb er voor gekozen om te annuleren, gewoon omdat ik inmiddels vrij zeker ben dat ik de kosten van de vloer er niet uit ga halen bij verkoop.
Ik heb een deal kunnen maken, waarbij ik 10% van het aankoopbedrag betaal als boete, en dat ik dat bedrag terug krijg als ik alsnog binnen een jaar een nieuwe vloer koop in mijn nieuwe woning. Netjes opgelost door de vloerenzaak. (volgens contract was boete bij ontbinding 30%)
wortelsoft schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:34:
[...]

Kun je niet uitstellen en dan de vloer in je nieuwe woning?
Deze deal heb ik nu dus, maar nog iets beter, want als mijn nieuwe woning al een goede vloer heeft, heb ik verder geen verplichtingen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald Koeman op 16-04-2023 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Een fijn topic dit en prettig wat ervaringen terug te lezen. :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:50
LordBusiness schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:58:
Een fijn topic dit en prettig wat ervaringen terug te lezen. :)

***members only***
Goed dat je het zo berekent. Ik vindt de 5k+ voor een appartement verkopen echt veels te veel. Volgens mij gaan zulke woningen nog steeds zo weg.

Wat je ook kan doen (en wat ik gedaan heb) is gewoon een vaste prijs afspreken met de makelaar. Bijvoorbeeld beginnen met 3K / 3.5K vaste prijs voor verkoop appartement.

Werd wel afgeraden door een vriend van mij. Omdat de makelaar dan "minder" hard loop.. ik geloof daar niet zo in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
mentalozzie schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:15:
[...]
Werd wel afgeraden door een vriend van mij. Omdat de makelaar dan "minder" hard loop.. ik geloof daar niet zo in...
De makelaar wil gewoon zo snel mogelijk verkopen, hij (of zij) gaat voor die paar honderd euro extra provisie echt geen risico nemen om een hoger bod af te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
@LordBusiness ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als ik een courant appartement te verkopen had, zou ik zeker overwegen om gebruik te maken van makelaarsland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Bij internetmakelaars zoals Makelaarsland denk ik toch altijd, als je bespaart op een makelaar, waar heb je in huis nog meer op bespaard? De huizen die ik op Funda zie van Makelaarsland/Zelf Verkopen etc is toch vaak wat mis mee. Rare foto's, gekke omschrijving, moeilijk huis, te duur in de markt gezet etc. Hoeft niet altijd natuurlijk, maar op basis van de omschrijving en de foto's zie ik vaak snel of iemand het zelf verkoopt of niet.

Hoe zien jullie dit?

Er zijn natuurlijk ook lokale makelaars die er niks van bakken, maar betaal je bij een gerenomeerde makelaar ook niet voor een soort van vertrouwen naar de potentiele kopers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Niet online
Wij gaan als het goed is deze week het contract tekenen omdat wij ons appartement hebben verkocht. Zodra alles definitief is zal ik ons verhaal delen met alle details.

Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Stefmeister8 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:29:
Wij gaan als het goed is deze week het contract tekenen omdat wij ons appartement hebben verkocht. Zodra alles definitief is zal ik ons verhaal delen met alle details.

***members only***
Zekerheid heb je pas als je de sleutel hebt overhandigt en de akte ondertekent bij de notaris. Voor die tijd kan er nog van alles gebeuren zoals een overlijden van de koper... Een koper kan er altijd onderuit, hetzij met een eventuele (gematigde) boete dus ja wat is zekerheid in het leven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos

***members only***
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door rubenos op 18-04-2023 09:51 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:56
Alic3 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:16:
Bij internetmakelaars zoals Makelaarsland denk ik toch altijd, als je bespaart op een makelaar, waar heb je in huis nog meer op bespaard? De huizen die ik op Funda zie van Makelaarsland/Zelf Verkopen etc is toch vaak wat mis mee. Rare foto's, gekke omschrijving, moeilijk huis, te duur in de markt gezet etc. Hoeft niet altijd natuurlijk, maar op basis van de omschrijving en de foto's zie ik vaak snel of iemand het zelf verkoopt of niet.

Hoe zien jullie dit?

Er zijn natuurlijk ook lokale makelaars die er niks van bakken, maar betaal je bij een gerenomeerde makelaar ook niet voor een soort van vertrouwen naar de potentiele kopers?
Nog meer op bespaard als in de spreekwoordelijke beunhaas die met twee linkerhanden bijv. al zijn elektra wel even vervangt?
Denk dat die kans net zo groot is als bij een reguliere makelaar :P

Vaak pik je ze er zo uit op Funda, maar zo pik ik "mijn eigen" makelaar er ook zo uit omdat hij altijd dezelfde aanpak heeft en dezelfde fotograaf.

Verder kijk ik eigenlijk nooit naar de makelaar, ik kijk naar het huis en wie hem verkoopt zal mij een zorg zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:28

Hoe zien jullie dit?

Bedoel je dan de woning zelf of de presentatie van de woning?

Vanuit perspectief als koper maakt het mij weinig uit. Ik zie pas wie de makelaar is als ik een bezichtiging wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Enforcer schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:34:
[...]
Zekerheid heb je pas als je de sleutel hebt overhandigt en de akte ondertekent bij de notaris. Voor die tijd kan er nog van alles gebeuren zoals een overlijden van de koper... Een koper kan er altijd onderuit, hetzij met een eventuele (gematigde) boete dus ja wat is zekerheid in het leven?
Dat is allemaal wel heel simpel geredeneerd. Zelfs als de koper overlijdt blijft de verkoop gewoon gelden voor de nabestaanden/de boedel.

En als er sprake is van een garantie heb je dat ook nog achter de hand. Ik ken geen enkele uitspraak waar de schade bij niet nakomen op minder dan zo'n garantie is bepaald, wel hogere schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:09

***members only***
Strikt genomen is de notaris de partij die in de gaten dient te houden of de bankgarantie danwel de waarborgsom op tijd is ontvangen. Een goede notaris informeert vervolgens ook koper en verkoper dat dit ontvangen is danwel ontbreekt. Dat doen ze soms echter pas op datum dat de periode is afgelopen (omdat ze dan het dossier bijwerken). Althans dat was bij mij vorige keer zo toen ik huis verkocht.

Als je het spannend vindt is het wel handig als je subtiel of minder subtiel laat blijken dat je het graag hoort zodra het rond is. Kan direct bij koper of bij de makelaar. Echter is koper niet verplicht ook maar enige mededeling te doen over voortgang van het dossier. Enige wat ze je verschuldigd zijn is binnen de termijn de spullen bij de notaris te hebben danwel de ontbindende voorwaarde aan te roepen met de juiste bijbehorende stukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
B-Real schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:01:
[...]

Nog meer op bespaard als in de spreekwoordelijke beunhaas die met twee linkerhanden bijv. al zijn elektra wel even vervangt?
Denk dat die kans net zo groot is als bij een reguliere makelaar :P

Vaak pik je ze er zo uit op Funda, maar zo pik ik "mijn eigen" makelaar er ook zo uit omdat hij altijd dezelfde aanpak heeft en dezelfde fotograaf.

Verder kijk ik eigenlijk nooit naar de makelaar, ik kijk naar het huis en wie hem verkoopt zal mij een zorg zijn :)
Bij het oriënteren op woningen en makelaars (voor de verkoop) heb ik wel een tijd gekeken welke woningen en presentaties mij aanspraken en welke presentaties juist niet. Daarbij viel het mij op dat presentaties die ik er slecht vond uitzien toch vaak van die 'doe het zelf makelaars' waren. Uiteraard vallen dan alleen de slechte presentaties op en vallen de goede doe het zelf presentaties dan niet op. Maar ik vond dat wel een teken.

Daarbij heb ik toch ook het idee dat als een bewoner het niet opvalt hoe slecht een presentatie is of overkomt, dat het dan misschien ook niet zo snel opvalt als andere dingen in het huis niet goed zijn of niet goed worden aangepakt. Of dat die bewoners niet zo kritisch zijn en al snel tevreden zijn als iets het doet in plaats van dat het ook kwalitatief goed aangepakt moet worden. Het hoeft uiteraard niet zo te zijn dat de rest van de woning ook minder goed aangepakt is, maar ik krijg wel sneller dat idee. En ben dan toch minder enthousiast om de woning te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:20
Interessant perspectief op doe het zelf makelaars. Ik schat in dat dit vooral ook in hogere segment speelt, waar beeldvorming rond woning mogelijk bepalender is. Onze dertien in een dozijn goed onderhouden rijtjeswoning in 2020 (dus wel in betere tijden) zonder problemen zelf verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
CirclDigital schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:11:
[...]

Dat is allemaal wel heel simpel geredeneerd. Zelfs als de koper overlijdt blijft de verkoop gewoon gelden voor de nabestaanden/de boedel.

En als er sprake is van een garantie heb je dat ook nog achter de hand. Ik ken geen enkele uitspraak waar de schade bij niet nakomen op minder dan zo'n garantie is bepaald, wel hogere schade.
Ik ken die uitspraken wel, genoeg te vinden op rechtspraak.nl

En het is inderdaad heel simpel geredeneerd, tuurlijk zijn de nabestaanden (bij een overlijden) dan verantwoordelijk voor de overdracht maar zit je daar als verkoper op te wachten, met alle smeekgebedes die je zult ontvangen. Je kan je poot stijf houden en inderdaad kostte wat het kost de (ver)koop door laten gaan na een overlijden maar normaliter kom je hier 'samen' gewoon uit. Hetzij met of zonder een gerechtelijk bevel.

En dan nog, een koper die niet op komt dagen en naar het buitenland is vertrokken en geen enkel bestaan meer in Nederland heeft dan kun je wel zo braaf bij de notaris in je uppie zitten maar als de koper niet op komt dagen is er geen overdracht en zit je dus net zo lief nog lekker met je huisje opgescheept...

Kortom, doom-scenario's maar niks is met 100% zekerheid te zeggen in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Enforcer schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:04:
[...]
Ik ken die uitspraken wel, genoeg te vinden op rechtspraak.nl
Show me?

Maar daarom heb je nou net allemaal een garantie/waarborgsom. Om je eerste verhaal van kosten makkelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het even via de makelaar vragen en hopelijk wil de koper hier een melding van maken zodra het zover is. Tot nu toe is de minimale communicatie (via de makelaar) heel fijn dus heb daar goede hoop voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
Stefmeister8 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:24:
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het even via de makelaar vragen en hopelijk wil de koper hier een melding van maken zodra het zover is. Tot nu toe is de minimale communicatie (via de makelaar) heel fijn dus heb daar goede hoop voor.
Als ik het goed begrijp moeten ze nog tekenen. Ik zou al dit soort verzoeken na de bedenktijd doen. Dan start alles pas. Als jij al gaat twijfelen in deze fase… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
CirclDigital schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:07:
[...]

Show me?

Maar daarom heb je nou net allemaal een garantie/waarborgsom. Om je eerste verhaal van kosten makkelijker te maken.
Gewoon zoeken op rechtspraak.nl "koopovereenkomst matiging" of zoiets. Het is allemaal leuk en aardig zo'n overeenkomst maar als je wil kan je er altijd onderuit. Elke casus zal anders zijn maar in het geval van hier (gewoon even een random gepakt, niet alles gelezen overigens).

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBROT:2022:3845

Kan je wel 10% vorderen maar in dit geval krijg je maar een fractie (1,5%) van je 10% vordering waarbij je de woning zelf ook nog eens 4maanden later hebt doorverkocht en dus ook 4maanden je hypotheek gewoon netjes weer moet voldoen wat mogelijk ongeveer hetzelfde heeft gekost als die 1,5% die je krijgt van de eerste koper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
Enforcer schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:54:
[...]

Gewoon zoeken op rechtspraak.nl "koopovereenkomst matiging" of zoiets. Het is allemaal leuk en aardig zo'n overeenkomst maar als je wil kan je er altijd onderuit. Elke casus zal anders zijn maar in het geval van hier (gewoon even een random gepakt, niet alles gelezen overigens).

Kan je wel 10% vorderen maar in dit geval krijg je maar een fractie (1,5%) van je 10% vordering waarbij je de woning zelf ook nog eens 4maanden later hebt doorverkocht en dus ook 4maanden je hypotheek gewoon netjes weer moet voldoen wat mogelijk ongeveer hetzelfde heeft gekost als die 1,5% die je krijgt van de eerste koper.
De woning is vervolgens voor 50k meer verkocht. Dat speelt ook wel mee in de afweging lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Enforcer schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:54:
[...]

Zoals ik dacht, een uitspraak die totaal niet omvat wat ik aangaf. Ik gaf toch duidelijk aan dat ik geen enkele uitspraak ken waarbij de boete gematigd is als de garantie/borgsom al is afgegeven en die dus ook gewoon zonder verder juridische stappen gewoon op te eisen is. Tot aan die garantiestelling is het inderdaad altijd lastig omdat je nooit weet of er echt wat te halen valt.

En hier is de verkoper nog steeds de gelukkige partij, met een extra winst van 55k. Een veel hogere verkoopprijs dan oorspronkelijk gepland en ook nog een schadevergoeding.

De 10% clausule blijft inderdaad als basis de werkelijke schade houden, ook hoger is mogelijk. Maar als de borg eenmaal gesteld is dan is het verder aan de koper om dan de zaak op te starten. En ik ken dus geen uitspraak die dan nog matigt tot onder het bedrag van een al afgegeven borg.

Je verhaaltje dat niets zeker is en de koper er toch wel vanaf kan is dus gewoon veel te simpel.

[ Voor 15% gewijzigd door CirclDigital op 18-04-2023 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Niet online
rubenos schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:49:
[...]

Als ik het goed begrijp moeten ze nog tekenen. Ik zou al dit soort verzoeken na de bedenktijd doen. Dan start alles pas. Als jij al gaat twijfelen in deze fase… ;)
Goede toevoeging, maar was ik inderdaad al van plan. :)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
CirclDigital schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:02:
Je verhaaltje dat niets zeker is en de koper er toch wel vanaf kan is dus gewoon veel te simpel.
Iemand vraagt hier gewoon hoeveel zekerheid je hebt, ik geef daar gewoon mijn visie op weer net zoals dat jij de jouwe hebt. Zoals ik al zei, genoeg (doom)scenario's waar je rekening mee kan houden als verkoper en ja tuurlijk over het algemeen gaat het gewoon bij iedereen goed (99%) omdat heel veel mensen ter goeder trouw kunnen handelen maar er zitten uiteraard ook rotte appels bij (1%). Of je er rekening mee moet houden, misschien niet, maar je zal maar net die ene procent treffen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CirclDigital
Je geeft helemaal niet zomaar een mening, je deponeert de stelling "Een koper kan er altijd onderuit...." en "Het is allemaal leuk en aardig zo'n overeenkomst maar als je wil kan je er altijd onderuit".

En dat is dus helemaal niet zo. Het principe is dat je de koper aan zijn contract kan houden, punt. De eventuele schade als dat niet gebeurt kan dan worden gedekt door een boete maar het uitgangspunt nakoming van het contract blijft gewoon. Dat is toch echt iets heel anders.

En nee, niets is 100% zeker, maar van een koopcontract ben je echt niet zomaar af.....

[ Voor 28% gewijzigd door CirclDigital op 18-04-2023 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Magpie schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:53:
Interessant perspectief op doe het zelf makelaars. Ik schat in dat dit vooral ook in hogere segment speelt, waar beeldvorming rond woning mogelijk bepalender is. Onze dertien in een dozijn goed onderhouden rijtjeswoning in 2020 (dus wel in betere tijden) zonder problemen zelf verkocht.
Dan zal uiteraard meteen de vraag rijzen of de verkoopprijs met een professionele makelaar misschien niet beter was geweest. Een discussie die wel vaker terugkomt en waarop moeilijk een eenduidig antwoord gegeven kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:37
Heb mijn huis (in Belgie) nu 2 weken te koop via makelaar en 10 bezoeken gehad. Nog steeds geen bod :| .
Had toch gedacht dat een recent huis (bouwjaar 2016) vlotter zou verkopen, ook al is het niet heel groot. Het is wel volledig in orde, op de tuin na, die verdient wel wat aandacht nadat de kleine alles kapot gefietst heeft. Nu het beter weer wordt gaan we daar maar eens werk van maken, maar denk niet dat dat een groot breekpunt is, aangezien het maar een beperkt grasveldje is.

Financieel is dat gelukkig geen ramp omdat we heel ver onder onze leencapaciteit blijven (hypotheek ligt op 22% van het nettoloon zonder rekening te houden met de leasewagens en andere voordelen), maar het kost toch 1000 euro per maand zolang het niet verkocht is. Uiteindelijk is dat wel een bak geld wat je niet meer kan spenderen aan iets anders.
Stefmeister8 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:24:
Heb dat rechtstreeks aan de kopers laten weten, de hypotheek was rond op 2,5 week (kon nog kiezen tussen de banken). Dat is maar een kleine moeite en geeft ze toch wat gemoedsrust. De opschortende voorwaarden waren trouwens voor 90% van het aankoopbedrag voor 3 weken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:43

Hoe zien jullie dit?

Ik heb verkocht met makelaarsland. Was een pijpenla appartement in Haarlem. Eigenlijk best prima gegaan. De kopers gaven aan dat ze de persoonlijke rondleiding en afwezigheid van gladjakkers op prijs hadden gesteld.
Verkoop was in 2011. (Zeg ik even uit mijn hoofd)

Qua huis, tja een 1986 bj apartmenten complex, viel verder niet veel eer aan te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
-

[ Voor 107% gewijzigd door LordBusiness op 09-08-2023 15:45 . Reden: Aanvulling. ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Dat het belachelijk veel geld is :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:09
Fixed price tegenvoorstel doen, en aangeven dat je verwacht dat hij hoe dan ook zijn best doet, ook als dat hem geen extra courtage oplevert bovenop wat is afgesproken.
En als dat niet het geval is dat je dan verder gaat kijken, want dit is wel het minimale wat je mag verwachten.
Die 10% is echt idioot, alsof de makelaar zorgt dat iemand er 40k bovenop gooit. Het is je huis wat maakt dat er een hoog bod komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
Niet doen. Makelaar heeft belang jou een lage vraagprijs te adviseren, zodat hij een flink bonuscourtage opstrijkt.

Evt zou je kunnen voorstellen om die bonus pas te laten ingaan boven een bedrag waarbij jij een bonus gerechtvaardigd vindt. Dat hoeft natuurlijk niet gelijk te zijn aan de vraagprijs.

[ Voor 13% gewijzigd door Dunedin op 28-04-2023 22:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
-

[ Voor 120% gewijzigd door LordBusiness op 09-08-2023 15:44 . Reden: Typo. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Als dit een motivatie voor hem is om een hogere prijs eruit te halen is het toch prima?
Jouw winst is ook veel meer. Alles boven de 440k = 90% voor jou en 10% voor hem.
Zie het als een extra beloning voor alles boven de 440k

Pas net over de 450k is de break even punt.
En dan praten we over 100 euro meer. Voor 100 euro verschil heb ik liever een makelaar waar ik het beste gevoel bij heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door LordBusiness op 09-08-2023 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:40
Mijn 2 centjes, doen waar jij je goed bij voelt. Als deze makelaar fijn vindt, gewoon doen. Die 10% klinkt veel, maar gaat in de praktijk waarschijnlijk toch wel meevallen. Dan nog is 90% van jou…

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
10% bonus lijkt veel maar dan moet hij 10.000 er boven zitten om er 1000 aan over te houden. De vraag is of die daar echt meer moeite voor doet gezien een nieuwe koper/kijker vinden en regelen zo maar weer een paar uur werk is. Over het algemeen verdienen de makelaars het meeste op het aantal woning dat ze verkopen waarbij ze het liefst dus zo snel mogelijk verkopen.

Onze verkoopmakelaar werkt trouwens via een vaste prijs, maar wij verkopen ook met een traditionele vraagprijs. Wie de vraagprijs bied mag het gelijk hebben, mits er geen onredelijke voorwaarden aan zitten. Laatst een koper die een bod wilde doen bij eerdere overdracht, voor een mooi bod kan het wel iets eerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
@LordBusiness Vergeet niet dat 440k voor kopers tegenwoordig wel een soort van 'grens' is vanwege die startersvrijstelling. De huizen waar ik naar keek bleven ook tegen de 440K aanhikken, nu snap ik waarom. Een koper moet er wel erg graag willen wonen om over die 440 te bieden. Gaat een makelaar dat kunnen pushen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Das echt veel te veel man voor zo’n woning. Gewoon een fixed price pakken ben je met zo’n 2500 klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door LordBusiness op 09-08-2023 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
LordBusiness schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:35:

Eens, maar waar vind je die makelaar in de omgeving de randstad? Als ik hier een beetje terug zoek op bonus en de courtages is het allemaal niet buitensporig. Maar een (te) hoog bedrag voor een verkoop blijft het zeker, heb alleen niet het idee dat ik voor een normaal bedrag nog een makelaar ga vinden.
Dat zou goed kunnen. Als dit normale prijzen zijn, dan heb je het daar mee te doen.

Ik vind die 'truc' met opstartkosten alleen niet heel prettig. Dan heb je al een behoorlijke courtage en dan wordt er op deze manier toch nog wat geld bij op geteld. Eigenlijk zou je in mijn optiek dan ook kunnen zeggen: als je apart rekent voor het opstarten van het proces, dan zou je ook niet moeten klagen als ik de verkoop afblaas en/of naar een andere makelaar zou overstappen. Want de kosten die je hebt gemaakt, daar heb je al apart 'opstartkosten' voor gerekend.

Nog wel een belangrijk punt om op te letten is of de percentages inclusief of exclusief btw zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door LordBusiness op 09-08-2023 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
LordBusiness schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:18:
[...]
Makelaar is ook op basis van no cure no pay (excl opstartkosten) en bedragen zijn incl. btw. Al mag je als consument ervanuit gaan dat er naar jou altijd incl. btw gecomunniceerd wordt, volgens mij mag dat wettelijk niet eens anders. Maar wel een goeie dubbelcheck. :)
Bedragen zullen ze wel inclusief BTW doen, maar sommige makelaars geven het percentage exclusief BTW. Dat is volgens mij een schemergebied, of dat kan/mag of niet. Dat de courtage dus bv zogenaamd 1% van de verkoopprijs is, maar dat hier alsnog 21% BTW overheen moet. En het dus in feite 1,21% courtage is.

In elk geval altijd handig om dat even na te gaan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:04:
[...]

***members only***

Edit: inmiddels 15 bezichtigingen *O*
Eindelijk 27 bezichtigingen gehad de afgelopen 2 maanden en op één dag twee biedingen gekregen. De interesse was er wel maar niemand wilde doorzetten, uiteindelijk 2% boven de vraagprijs terwijl we eigenlijk een traditionele vraagprijs hadden staan en geen bieden vanaf. Makelaar wilde lager inzetten met bieden vanaf maar gaf aan dat ik zelf in deze markt niet snel zou overbieden (al hoor ik om mij heen dat het nog steeds gebeurt).

Extreem blij en wat een rust geeft dat zeg! Nu nog even de termijnen afwachten inclusief een bouwkundige keuring op een huis van 7 jaar oud wat nog onder de bouwgarant valt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Mijn (verhuur)woning gaat ook in de verkoop. Heb intussen adviezen van 2 makelaars ontvangen.
Makelaar 1 zou vraagprijs 290k doen, verwacht opbrengst van dat bedrag, of ietsje meer. Courtage 1,5% incl. van verkoopprijs, geen opstartkosten.
Makelaar 2 (van wie ik ook heb gekocht 9 jaar geleden en altijd voor mij klaarstond als ik een vraag had) verwacht een opbrengst van 335k. Courtage 5,5k. Ik heb aan haar gevraagd hoe het kwam dat er een groot verschil is met makelaar 1 en ze zei dat ze de strategie/tactiek wel begreep. Toen vroeg ik wat ze als vraagprijs zou doen, zei ze ook 290k, hoogstens 300k (om daarmee in de beide prijsklassen op Funda te vallen).

Bij een verkoopprijs van 335k scheelt de courtage "maar" 475 euro.

Ik neig naar makelaar 2, omdat het anders als een middelvinger naar haar voelt want ze heeft wel altijd keurig op mij beantwoord als ik een vraag had via de app. En het voelt bij haar vertrouwder/persoonlijker.

Morgen maar even een mailtje sturen naar de huurders met de vraag of de woning leeg staat (ze hebben vanaf 1 mei al iets anders). Officieel mogen/moeten ze de woning leeg en vrij opleveren op 1 juni. En even kijken of we uit kunnen komen qua foto's maken. Anders ga ik een voorstel doen dat ze 15 mei ook mogen opleveren, zodat ze een halve maand huur niet hoeven te betalen/terugkrijgen.

Ik zit namelijk een beetje met de zomerperiode/zomerdip, straks komt er niemand op af als de woning half juni op Funda komt. Aan de andere kant heb ik geen haast met verkopen, dus ik kan altijd nee zeggen op biedingen onder de 335k.

[ Voor 10% gewijzigd door Wispe op 04-05-2023 17:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
5,5k courtage, ik vind het nogal wat. Ik zat zelf op 1% (= € 3500 incl.), maar toen gingen de woningen ook wel wat sneller dan nu. Aangezien je al een langere relatie hebt, kan je geen tegenbod doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Hier ook binnenkort in de verkoop.

Makelaar stelt voor 1%. Op een woning van 649.000 zou dit 6.490 euro zijn. Na ons gesprek was het 4.000 geworden.

Tegenvoorstel gedaan:
2.500 als hij iemand weet zonder funda
4.000 prima maar dan met een gratis taxatie van de nieuwe woning
3.000 in een envelop met de postduif.

Ben benieuwd welke optie hij interessant vindt :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
kraaitje schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:30:
Hier ook binnenkort in de verkoop.

Makelaar stelt voor 1%. Op een woning van 649.000 zou dit 6.490 euro zijn. Na ons gesprek was het 4.000 geworden.

Tegenvoorstel gedaan:
2.500 als hij iemand weet zonder funda
4.000 prima maar dan met een gratis taxatie van de nieuwe woning
3.000 in een envelop met de postduif.

Ben benieuwd welke optie hij interessant vindt :-)
Tja, als het een vast bedrag is geworden en de makelaar staat open voor optie 3 dan denk ik niet dat je de beste verkoopprijs gaat krijgen. Dan zal hij wel een zelfde soort moreel kompas hebben over snelle deals met aankoopmakelaars....
Pagina: 1 ... 152 ... 201 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.