Hier nog zo 1. 700k betaald voor een jaren 50 rijtjeshuis. Maar ja, location, location, location he.twi schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:44:
[...]
Er zijn mensen die meer geven om locatie, het wonen in/dicht bij een sfeervolle stad en goede verbindingen naar andere hotspots hebben. En anderen geven juist weer om rust, perceel- en woonoppervlakte en die eigen oprit. Over smaak valt niet te twisten. Ben zelf ook zo iemand die voor veel te veel geld een nieuwbouwhuis in de buurt van een mooie stad heeft gekozen, in plaats van de 2-onder-1 kapper in de provincie. Hoewel ik ook echt in die laatste wel voordelen zie hoor.
En dat is precies de rede dat ze het kunnen vragen… er is meer vraag naar een huis in Delft dan een huis in een dorpje bij de Duitse grens. Hoewel dat laatste ongetwijfeld z’n voordelen heeft.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Pijnacker is qua prijs bij nieuwbouw ongeveer hetzelfde zie ik, maar dan woon je bij de metro/randstad rail richting Rdam en Den Haag, maar met wat minder kans op astma garantie voor je kinderen.
Ik woonde op 300/400m van het Terbregse plein, vandaar dat het me opvalt.
Ook met dit soort artikelen in ogenschouw nemende:
https://nos.nl/artikel/24...verschreden-bij-nieuwbouw
Overigens niks tegen Delft, hardstikke leuke stad.
Denk alleen dat ze praktisch niet meer kunnen uitbreiden en daarom dit soort dubieuze keuzes maken qua nieuwbouw locaties.
Deze wijk ligt volgens mij niet dichter op de snelweg dan Wippolder of Vrijenban. Of, aan de andere kant van de snelweg, de nieuwbouw van Delfgauw. Zo'n dramatische keus vind ik het dus niet echt. Al kun je uiteraard ook daar twijfels bij hebben.Vandread schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:19:
[...]
Denk alleen dat ze praktisch niet meer kunnen uitbreiden en daarom dit soort dubieuze keuzes maken qua nieuwbouw locaties.
Wat betreft metro/randstadrail, een wijk als Tuindershof in Pijnacker ligt volgens mij niet heel veel dichter bij de stations van de randstadrail dan de Schoemaker Plantage van de stations in Delft. En tram 19 rijdt vanaf eind dit jaar (na de verbouwing) ook weer op de campus en eindigt straks vlak bij de Schoemaker plantage.
Maar even een stapje terug, ik denk dat veel bewoners van Schoemaker Plantage vergeleken met Pijnacker sowieso minder behoefte hebben om heel vaak naar Rotterdam of Den Haag te gaan, omdat een hoop zaken al in Delft zijn...
In Delft heb je toch nog het Kabeldistrict dat moet leiden tot een hoop woningbouw?
Dat komt er inderdaad ook aan. Maar volgens mij is dat wat 'stadser', met meer appartementen en stadswoningen. Terwijl de Schoemaker plantage wat meer suburb aan doet, met rijtjeshuizen met tuin en tweekappers en zo.Jopie035 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:07:
In Delft heb je toch nog het Kabeldistrict dat moet leiden tot een hoop woningbouw?
Dat probeerde onze makelaar ten tijde van verkoop onze woning ook te doen.trebium schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:54:
Hij heeft geprobeerd om na het verlopen van de termijn nog een verlenging aan te vragen bij ons. Hier zijn wij niet mee akkoord gegaan, het lijkt een spelletje geweest te zijn tussen makelaar en aspirant koper om ons onder druk te zetten. Het was bekend dat wij al een andere woning gekocht hadden.
Voor de makelaar was het dubbele winst als dit door zou gaan:
- verkoop onze woning
- verkoop woning van de aspirant koper.
Daarnaast was de aspirant koper bevriend met de makelaar, en had de makelaar 3 jaar terug ook geholpen met het rondkrijgen van de hypotheek icm een BKR registratie.
Maar goed, Gisteren hebben we de overdracht gehad en het is voor ons nu dus gelukkig afgerond.![]()
[...]
Eerste verlenging ruim op tijd aangevraagd, wij akkoord.
Tweede verlenging (te laat), iets in de trant van: Hierbij wilde ik aangeven dat de termijn verlengt omdat [insert reden]. (Wij vermoeden dat de makelaar het vergeten was aan te vragen maar weten we niet zeker)
Na heel even nagedacht te hebben zijn we niet akkoord gegaan. Gelukkig voor beide partijen is het goed gekomen, kopers hadden de hypotheek uiteindelijk 3 dagen voor overdracht rond

(periode medio 2020)
Verkeerde draadje
[ Voor 89% gewijzigd door MagniArtistique op 15-03-2023 00:47 ]
We zijn na het aankopen van ons nieuwe huis ook druk bezig met de verkoop van ons eigen huis en hier zit waarschijnlijk een stuk overwaarde in.
Deze overwaarde willen we graag investeren in het nieuwe huis (want behoudt van HRA). Maar hoe houden we dit administratief het makkelijkste bij? Uiteraard alle bonnetjes bewaren maar zou een aparte rekening hier ook bij helpen? Wat is jullie ervaring hiermee?
Deze overwaarde willen we graag investeren in het nieuwe huis (want behoudt van HRA). Maar hoe houden we dit administratief het makkelijkste bij? Uiteraard alle bonnetjes bewaren maar zou een aparte rekening hier ook bij helpen? Wat is jullie ervaring hiermee?
Die overwaarde krijg je pas bij het passeren. Hoe ga je tot die tijd de aankoop van de nieuwe woning financieren? Meestal is dat met een overbruggingskrediet die je dan aflost na verkoop van je huidige woning.Taenadar schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:36:
We zijn na het aankopen van ons nieuwe huis ook druk bezig met de verkoop van ons eigen huis en hier zit waarschijnlijk een stuk overwaarde in.
Aparte rekening is niet nodig. Ik neem aan dat je niet de aankoop van het huis bedoelt of extra aflossing, maar bijvoorbeeld verbouwingswerkzaamheden of verduurzaming. Daar volstaat een eenvoudig overzicht met welke werkzaamheden je voor welk bedrag hebt uitgevoerd of laten uitvoeren. Dus bonnetjes en rekeningafschriften bewaren. Ik heb daar nooit controle op gehad.Taenadar schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:36:
Je kunt het ook in een verbouwdepot onderbrengen, maar ik moet zeggen dat ik daar de voordelen niet goed van begrijp. Sterker, daar had een andere Tweaker laatst een horrorverhaal over van een bank die het niet wilde vrijgeven omdat het geld binnen de verbouwing anders werd benut dan was opgegeven. Dan kun je het maar beter op je eigen rekening hebben staan; kun je er ook iets heel anders mee doen als dat zo uitkomt.
Bouwdepot is handig als er is getaxeerd op waarde inclusief de nog te volgen verbouwing. Dan hanteert de bank de waarde na de verbouwing als marktwaarde. Kan dus gunstig zijn voor de risico opslag. Maar dan wilt de bank wel dat alles conform het taxatierapport wordt verbouwd.Toke_gt schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:23:
[...]
Aparte rekening is niet nodig. Ik neem aan dat je niet de aankoop van het huis bedoelt of extra aflossing, maar bijvoorbeeld verbouwingswerkzaamheden of verduurzaming. Daar volstaat een eenvouding overzicht met welke werkzaamheden je voor welk bedrag hebt uitgevoerd of laten uitvoeren. Dus bonnetjes en rekeningafschriften bewaren. Ik heb daar nooit controle op gehad.
Je kunt het ook in een verbouwdepot onderbrengen, maar ik moet zeggen dat ik daar de voordelen niet goed van begrijp. Sterker, daar had een andere Tweaker laatst een horrorverhaal over van een bank die het niet wilde vrijgeven omdat het geld binnen de verbouwing anders werd benut dan was opgegeven. Dan kun je het maar beter op je eigen rekening hebben staan; kun je er ook iets heel anders mee doen als dat zo uitkomt.
Financiering is helemaal rond inclusief overbrugging maar na het aflossen van de overbrugging blijft nog geld over want waarde is lager ingeschat dan de verkoopprijs.Deveon schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:07:
[...]
Die overwaarde krijg je pas bij het passeren. Hoe ga je tot die tijd de aankoop van de nieuwe woning financieren? Meestal is dat met een overbruggingskrediet die je dan aflost na verkoop van je huidige woning.
In de nieuwe hypotheek zit ook een bouwdepot, maar dit is dus "extra" geld om bepaalde zaken eerder te verbouwen dan we hadden gepland.
Maar alles bewaren en goed zelf registreren dan kan het gewoon op de lopende rekening.
Recent heb ik samen met mijn vriendin woning aangekocht (jan.) en huidige woning (staat alleen op mijn naam) verkocht, i.v.m. de geplande verbouwing (bestaande woning volledig verduurzamen) staat de overdracht gepland op in okt.Taenadar schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:00:
[...]
Financiering is helemaal rond inclusief overbrugging maar na het aflossen van de overbrugging blijft nog geld over want waarde is lager ingeschat dan de verkoopprijs.
In de nieuwe hypotheek zit ook een bouwdepot, maar dit is dus "extra" geld om bepaalde zaken eerder te verbouwen dan we hadden gepland.
Maar alles bewaren en goed zelf registreren dan kan het gewoon op de lopende rekening.
In Excel heb ik een begroting gemaakt van de te verwachten aankoop- en bouwkosten. Vervolgens betalen we alles vanuit onze en/of rekening. Qua structuur heb ik de mappen op de server als volgt opgebouwd:
Verbouwing.
- Installateur
> Offerte en vwdn
> Facturen
- Elektriciën
> Offerte en vwdn
> Facturen
Verder heeft de begroting een extra tabel met gerealiseerde kosten. Elke keer als er kosten zijn dan plaats ik de facturen direct in de juiste mapjes en werk ik het Excel overzicht bij. We houden hierin ook goed bij wie wat inbrengt, dat ligt bij ons nogal ver uit elkaar dus gaan we achteraf een schuldbekentenis tekenen ingeval onze relatie onverhoopt beëindigd.
Ah zo. Dan breng je dus zelf het geld in zodat de bank kan controleren of je het conform afspraken besteedt. Dank voor je uitleg. Ik kende de constructie met bouwdepot alleen met inbreng vanuit hypotheek. Maar dit klinkt best logisch.Laapo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:54:
[...]
Bouwdepot is handig als er is getaxeerd op waarde inclusief de nog te volgen verbouwing. Dan hanteert de bank de waarde na de verbouwing als marktwaarde. Kan dus gunstig zijn voor de risico opslag. Maar dan wil de bank wel dat alles conform het taxatierapport wordt verbouwd.
Mooi systeem, die ga ik overnemen.Susteentje schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:27:
[...]
Recent heb ik samen met mijn vriendin woning aangekocht (jan.) en huidige woning (staat alleen op mijn naam) verkocht, i.v.m. de geplande verbouwing (bestaande woning volledig verduurzamen) staat de overdracht gepland op in okt.
In Excel heb ik een begroting gemaakt van de te verwachten aankoop- en bouwkosten. Vervolgens betalen we alles vanuit onze en/of rekening. Qua structuur heb ik de mappen op de server als volgt opgebouwd:
Verbouwing.
- Installateur
> Offerte en vwdn
> Facturen
- Elektriciën
> Offerte en vwdn
> Facturen
Verder heeft de begroting een extra tabel met gerealiseerde kosten. Elke keer als er kosten zijn dan plaats ik de facturen direct in de juiste mapjes en werk ik het Excel overzicht bij. We houden hierin ook goed bij wie wat inbrengt, dat ligt bij ons nogal ver uit elkaar dus gaan we achteraf een schuldbekentenis tekenen ingeval onze relatie onverhoopt beëindigd.
Ik heb een dergelijk systeem, waarbij ik nog wil toevoegen: administreer ook alle gemaakte kosten m.b.t. de hypotheek in (deze) Excel. Je moet deze kosten namelijk zelf handmatig toevoegen aan je belastingaangifte. Bij aankoop spreekt dit bijna voor zich, maar ook bij verkoop komen er kosten om de hoek kijken, die liggen wellicht minder voor de hand. Op het moment dat er een afrekening/factuur volgt, aantekenen. Zo kwam ik op ruim 600 euro royemenstkosten na aflossing van mijn hypotheek (hypotheek + overbrugging). Had ik die niet opgeschreven, dan was ik ze bij deze aangifte vrijwel zeker vergeten omdat mijn aankoop al in 2021 was, maar de verkoop in 2022.
Heeft iemand ervaring met hoe lang het duurt voordat een bouwkundige keuring gedaan is?
Maandag wordt er één in mijn opdracht uitgevoerd. De partij die we ingeschakeld hebben zegt zelf dat ik rekening moet houden met een week omdat ik extra aandacht heb gevraagd voor de kwaliteit van de isolatie, de dakconstructie en de fundering van de woning.
Het rapport kan dan nog een week op zich laten wachten is vervolgens het antwoord.
Twee weken voor een bouwkundige keuring? Is dat normaal/redelijk?
Maandag wordt er één in mijn opdracht uitgevoerd. De partij die we ingeschakeld hebben zegt zelf dat ik rekening moet houden met een week omdat ik extra aandacht heb gevraagd voor de kwaliteit van de isolatie, de dakconstructie en de fundering van de woning.
Het rapport kan dan nog een week op zich laten wachten is vervolgens het antwoord.
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Klinkt niet onredelijk. Al zul je de grootste bevindingen ook meteen na de keuring al wel mondeling te horen kunnen krijgen.DutchManticore schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:27:
Heeft iemand ervaring met hoe lang het duurt voordat een bouwkundige keuring gedaan is?
Zoals ik het lees gaat hij maandag dan starten met een keuring die een week duurt en dan gaat hij het nog een week duren om het uit te werken? Wat is die beste man / vrouw allemaal van plan dan? De keuringen die ik heb meegemaakt waren 1 à 1,5 uur en paar dagen later een rapport. Je loopt een rondje door het huis, doet wat metingen, stelt wat vragen en dat is het wel zo'n beetje. Hou er ook rekening mee dat er in principe niks opengebroken mag worden, of de verkopende partij moet er mee instemmen (wat ik dus nooit zou doen). Normaal gesproken is het enkel een visuele inspectie. Ik snap dat je benieuwd ben naar de isolatie en fundering etc, maar ben benieuwd of hij daar uberhaupt bij kan komen.DutchManticore schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:27:
Ik had binnen 24u het rapport. Wel op aangeven dat het van belang was omdat we daarna pas het voorlopig koopcontract zouden ondertekenen.DutchManticore schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:27:
PSN: Flix20-NL
Wat jij afspreekt met de keurder......DutchManticore schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:27:
Het is geen rocket-science (standaard keuring van €300-500) en het werk gebeurt tijdens de keuring zelf (uurtje of 1,5) en daarna is het invullen van een standaard template. Zo'n rapport moet je dus met een paar dagen na de keuring zelf binnen hebben. Eigenlijk is 48uur wel normaal.
En als je verstandig bent dan ben je erbij.... weet je, behalve geschatte bedragen voor herstel, de issues eigenlijk meteen.
En stel je er ook weer niet teveel van voor. Het is visueel dus de aandachtspunten die jij noemt zijn amper goed te beoordelen of er moet veel mis mee zijn waardoor het duidelijk zichtbaar wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door CirclDigital op 20-03-2023 10:40 ]
Ik hoop dat ik mijn vraag in het juiste topic plaats, zo niet dan hierbij alvast mijn excuses.
Een projectontwikkelaar heeft interesse getoond in het huis van mijn ouders en hun buren.
De situatie is als volgt, mijn ouders wonen in een vrijstaande woning in het centrum van het dorp.
Ze hoeven op dit moment nog niet persee weg maar willen op termijn best kleiner gaan wonen en zouden dus open staan voor een goed bod.
De woning is wat verouderd maar bewoonbaar, heeft eigenlijk een flinke opknapbeurt nodig (isolatie, nieuw dak, etc.)
De vraag is dan wat voor een prijs acceptabel is voor een projectontwikkelaar.
Gaat deze uit van een WOZ waarde van het huis, van een taxatie/marktprijs, van het aantal vierkante meters van de kavel, etc?
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen of die misschien ooit een vergelijkbare situatie heeft meegemaakt?
Een projectontwikkelaar heeft interesse getoond in het huis van mijn ouders en hun buren.
De situatie is als volgt, mijn ouders wonen in een vrijstaande woning in het centrum van het dorp.
Ze hoeven op dit moment nog niet persee weg maar willen op termijn best kleiner gaan wonen en zouden dus open staan voor een goed bod.
De woning is wat verouderd maar bewoonbaar, heeft eigenlijk een flinke opknapbeurt nodig (isolatie, nieuw dak, etc.)
Gaat deze uit van een WOZ waarde van het huis, van een taxatie/marktprijs, van het aantal vierkante meters van de kavel, etc?
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen of die misschien ooit een vergelijkbare situatie heeft meegemaakt?
Je kan toch een makelaar (of meerdere) langs laten komen om te kijken wat het huis zou opbrengen als je deze in de verkoop zou gooien. Dan is dat de prijs vor de project ontwikkelaar.de_bananeman schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:43:
Ik hoop dat ik mijn vraag in het juiste topic plaats, zo niet dan hierbij alvast mijn excuses.
Of je het vooraf aan de makelaar zou moeten vertellen is aan jullie zelf (ik zou het in het midden laten)
PSN: Flix20-NL
Ik zou idd wat makelaars langs laten komen om een indicatie te geven, aangeven dat het voornemens bent om het te verkopen (en dan in t midden laten of dat vrije verkoop is of via projectontwikkelaar). Makelaars komen over het algemeen graag langs als ze het idee hebben dat ze iets kunnen verkopen.
Als een projectontwikkelaar interesse toont dan zou ik verwachten dat ze er een flink rendement op denken te maken en het voor het op de markt komt weg willen kapen. Daar zit vaak wel het geld.de_bananeman schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:43:
Ik zou puur voor de eigen onderbouwing een taxatie laten uitvoeren met de opdracht om hoog in de marge te gaan zitten. De getaxeerde waarde zou ik als ondergrens hanteren bij evt. onderhandelingen. Persoonlijk zou ik in dergelijke situaties de regie willen nemen en de projectontwikkelaar dan zelf een voor jullie niet te weigeren voorstel (=flink boven getaxeerde waarde) doen. Beetje slikken of stikken verhaal.
Voor een kleine 100 euro kan je een rapport door https://calcasa.nl/ laten opmaken. Dit geeft minstens een redelijk beeld van de opbrengst. Uit ervaring zou ik een marge van circa 10% aanhouden, dan zit je sowieso goed.de_bananeman schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:43:
Je kan ook een gratis waardebepaling aanvragen bij een makelaar. Dan je ouders zelf een inschatting maken of het verstandig is het huis op de markt te brengen of aan een projectontwikkelaar te verkopen.
Dat is inderdaad wat de beste man aangaf. Ik heb geen ervaringen met bouwkundige keuringen dus ik heb het hier gevraagd.NACrat schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:20:
[...]
Zoals ik het lees gaat hij maandag dan starten met een keuring die een week duurt en dan gaat hij het nog een week duren om het uit te werken? Wat is die beste man / vrouw allemaal van plan dan? De keuringen die ik heb meegemaakt waren 1 à 1,5 uur en paar dagen later een rapport. Je loopt een rondje door het huis, doet wat metingen, stelt wat vragen en dat is het wel zo'n beetje. Hou er ook rekening mee dat er in principe niks opengebroken mag worden, of de verkopende partij moet er mee instemmen (wat ik dus nooit zou doen). Normaal gesproken is het enkel een visuele inspectie. Ik snap dat je benieuwd ben naar de isolatie en fundering etc, maar ben benieuwd of hij daar uberhaupt bij kan komen.
Ik vond het ook al lang. De kopers hebben gebeld en aangegeven dat hij er vanochtend om 11u was en zojuist vertrokken is.
Daarbij de boodschap dat hij morgen om 10u weer voor de deur zou staan.
De kopers vragen mij nu of ze echt de hele week thuis moeten blijven zodat die vent zijn onderzoek kan doen.
Ik ben heel benieuwd wat dit voor soap gaat worden
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
En wij zijn als Tweakers wel benieuwd welke prijsafspraak je voor deze hele uitgebreide bouwkundige keuring hebt afgesproken!
Zal eerder paar duizend euro zijn dan de gebruikelijke € 300-400
Of ga je alle gewerkte uren op basis " uurtje-factuurtje " gewoon betalen?
Gewoon zorgen dat je aanwezig bent om mee te kijken.
Je kunt ook iemand inhuren
om de werkzaamheden van de bouwkundige te controleren.
Kost wat, maar als jou dat zekerheid geeft.
No Guts, No Glory
Zal eerder paar duizend euro zijn dan de gebruikelijke € 300-400
Of ga je alle gewerkte uren op basis " uurtje-factuurtje " gewoon betalen?
Gewoon zorgen dat je aanwezig bent om mee te kijken.
Je kunt ook iemand inhuren
Kost wat, maar als jou dat zekerheid geeft.
No Guts, No Glory
[ Voor 43% gewijzigd door 964C2 op 20-03-2023 17:15 . Reden: Aanvullende vragen ]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Wtf heb je een bouwval gekocht of zo ?
!
Wij hadden een 'standaard' keuring, daarnaast de originele bouwpapieren opgevraagd voor de bouwkundige zaken , isolatie ed.
Maar we wisten dat we toch alles gingen vervangen dus alleen de casco moest goed zijn.
En idd ik zou ook altijd aanwezig zijn, dan heb je de kans om van een expert de staat van zo'n woning te horen en vragen te stellen..
Wij hadden een 'standaard' keuring, daarnaast de originele bouwpapieren opgevraagd voor de bouwkundige zaken , isolatie ed.
Maar we wisten dat we toch alles gingen vervangen dus alleen de casco moest goed zijn.
En idd ik zou ook altijd aanwezig zijn, dan heb je de kans om van een expert de staat van zo'n woning te horen en vragen te stellen..
[ Voor 117% gewijzigd door Sport_Life op 20-03-2023 17:34 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ongeacht de staat van het object gaat dit echt helemaal nergens over, ik zou dit z.s.m. een halt toeroepen want volgens mij wordt hier niet helemaal aan de vraag van de opdracht beantwoord... Recept voor conflicten ditDutchManticore schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:54:
[...]
Dat is inderdaad wat de beste man aangaf. Ik heb geen ervaringen met bouwkundige keuringen dus ik heb het hier gevraagd.
Ik vond het ook al lang. De kopers hebben gebeld en aangegeven dat hij er vanochtend om 11u was en zojuist vertrokken is.
De kopers vragen mij nu of ze echt de hele week thuis moeten blijven zodat die vent zijn onderzoek kan doen.
Absoluut niet mee eens. Een vrijstaande woning in een dorpscentrum klinkt niet als een woning met veel referentiemateriaal. 10% marge gaat zomaar over 50k plus. Investeer dan even die 700 euro in een taxateur die er echt wat nuttigs over kan vertellen.SmashCruiser schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:23:
[...]
Voor een kleine 100 euro kan je een rapport door https://calcasa.nl/ laten opmaken. Dit geeft minstens een redelijk beeld van de opbrengst. Uit ervaring zou ik een marge van circa 10% aanhouden, dan zit je sowieso goed.
Je kan ook een gratis waardebepaling aanvragen bij een makelaar. Dan je ouders zelf een inschatting maken of het verstandig is het huis op de markt te brengen of aan een projectontwikkelaar te verkopen.
Een taxateur moet altijd HABU (highest and best use) taxeren, dus zal de hoogste waarde opschrijven, als dit de marktwaarde is dan schrijft hij of zij de marktwaarde op, maar als de waarde hoger mocht zijn bij sloop-/nieuwbouw en/of herontwikkeling zal dit een bijzonder uitgangspunt in het rapport vormen. Calcasa kijkt helemaal nergens naar en is een zwaar inferieur product. Het komt alleen vaak in de buurt vanwege de enorme vergaarbak aan data van koopsommen. Maar bestemmingsplannen, bodemgesteldheid, kansen, bedreigingen en staat van onderhoud worden niet behandeld.
Ik ga helemaal stuk om de reacties hier. Ik heb m gebeld en ik krijg nu de voicemail. Ingesproken met het verzoek mij terug te bellen.
De keuring kostte 399 euro, plus 220 extra voor de uitgebreide keuring isolatie/fundering met endoscoop/drone/warmtecamera.
Oh en 59 euro voorrijdkosten omdat het net buiten hun werkgebied was.
Wordt vervolgd
De keuring kostte 399 euro, plus 220 extra voor de uitgebreide keuring isolatie/fundering met endoscoop/drone/warmtecamera.
Oh en 59 euro voorrijdkosten omdat het net buiten hun werkgebied was.
Wordt vervolgd
[ Voor 15% gewijzigd door DutchManticore op 20-03-2023 17:46 ]
Nee dan had hij geen week nodig gehad om gebreken te vinden of uit te sluiten denk ik

Nou ja als je straks na aankoop nog verborgen gebreken tegenkomt sta je wel sterk haha!
. (Of juist heel zwak als de keurder er iets over geschreven heeft).
[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 20-03-2023 17:47 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Tip: mocht je voor een volledige taxatie gaan, en je ouders hebben nog een hypotheek lopen, laat 'm dan opstellen ten behoeve van de financiering. Mail de bank een kopie om de waarde aan te passen. Los van een eventueel lagere risicoklasse zijn je taxatiekosten dan ook fiscaal aftrekbaar.de_bananeman schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:43:
Pfff dan ben ik wel benieuwd wat hij allemaal aan het doen is als hij er zo lang over doet. En als ik heel eerlijk ben vind ik ook niet dat je als verkoper zijnde hier aan mee hoeft te werken. Een standaard bouwkundige keuring uiteraard wel, maar je kan toch moeilijk gaan verlangen dat die mensen een meerdere vrije dagen (er even vanuitgaande dat ze werken) moeten gaan opgeven voor zoiets. Ik zou in ieder geval geweigerd hebben.DutchManticore schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:54:
[...]
Dat is inderdaad wat de beste man aangaf. Ik heb geen ervaringen met bouwkundige keuringen dus ik heb het hier gevraagd.
Goedendag, ik wil graag mijn woning gaan verkopen en het is op een paar minuten afstand van het centrum van Rotterdam. Perfecte appartement, 116 m2, bouwjaar 2002, energielabel A, domotica, badkamer en wc vorig jaar gerenoveerd echter weet ik niet welke makelaar ik zou moeten kiezen en of een makelaar zoals De Gratis Makelaar wel wat is... Iemand ervaring hier?
Ik kan je geen specifieke makelaar in de buurt van Rotterdam aanraden, maar ik denk dat een 'echte' makelaar zijn geld echt wel opbrengt. Ik heb recent mijn eigen huis verkocht en de ontzorging die een makelaar biedt, is echt wel wat waard. Daarnaast maken ze een inschatting van de verkoopprijs waar mijn makelaar in ieder geval een stuk beter in is dan ikzelfWandjanie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:13:
Goedendag, ik wil graag mijn woning gaan verkopen en het is op een paar minuten afstand van het centrum van Rotterdam. Perfecte appartement, 116 m2, bouwjaar 2002, energielabel A, domotica, badkamer en wc vorig jaar gerenoveerd echter weet ik niet welke makelaar ik zou moeten kiezen en of een makelaar zoals De Gratis Makelaar wel wat is... Iemand ervaring hier?
De Gratis Makelaar heeft een ander verdienmodel. Zij halen de commissie bij de koper en hebben daarmee een potentiele loophole gevonden in de regelgevind. Die leidt er wel toe dat jij je als verkoper moet afvragen of jouw belangen wel worden behartigd... Een makelaar mag namelijk geen 'twee heren dienen' en is dus partijdig. Ik heb het altijd bijzonder gevonden dat zij voor de verkoper optreden, maar hun vergoeding bij de wederpartij ophalen.Wandjanie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:13:
Nodig twee of drie partijen uit en kies op basis van je gevoel en hun verhaal. Courtage zou wat mij betreft pas op plek 3 moeten komen.
[ Voor 7% gewijzigd door Randyfisherman op 21-03-2023 11:23 ]
PureLOOD schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:57:
[...]
Ik kan je geen specifieke makelaar in de buurt van Rotterdam aanraden, maar ik denk dat een 'echte' makelaar zijn geld echt wel opbrengt.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Ik heb eerst bekeken welke makelaars recent gelijksoortige woningen hebben verkocht in de omgeving en de presentatie van de woningen op Funda. Tot slot de werkelijke verkoopsommen vergeleken. Uiteindelijk een shortlist van 3 makelaars, die zijn alle 3 hier in het verleden geweest voor een oriënterend gesprek.Wandjanie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:13:
Mijn advies is om dit sowieso te doen, ook als je daarna mocht besluiten de verkoop zelf of via zo'n gratis makelaar constructie te doen. Dan heb je in ieder geval het verhaal van de makelaars aangehoord.
De courtage was bij alle 3 ongeveer gelijk, 1 tot 1,2% of een eventuele lagere courtage met een prestatiebonus.
Zelf ook een vraag: iemand ervaring met staging of styling van de woning?
De planning is binnen nu en 3 maanden in verkoop te gaan, vind dat de woning veel beter voor de dag kan komen dan hoe het er nu uit ziet. Zou sowieso voor de woonkamer wat meubels willen laten plaatsen. Wat er nu staat is te toegetakeld door de kinderen.
Vooral benieuwd naar wat zoiets heeft gekost, of het überhaupt nut had en hoe dat dan zit in de periode tussen foto's en bezichtigingen.
De planning is binnen nu en 3 maanden in verkoop te gaan, vind dat de woning veel beter voor de dag kan komen dan hoe het er nu uit ziet. Zou sowieso voor de woonkamer wat meubels willen laten plaatsen. Wat er nu staat is te toegetakeld door de kinderen.
Vooral benieuwd naar wat zoiets heeft gekost, of het überhaupt nut had en hoe dat dan zit in de periode tussen foto's en bezichtigingen.
Misschien geen filiaal hier in de buurtFreakie1NL schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:25:
[...]
![]()
![]()
. Duidelijk nog geen ervaringen gehad met makelaars van firma list en bedrog.
Daarnaast altijd een tip van mij; laat een familie lid (met een andere naam) of een bekende bellen naar de potentiele makelaar als potentiele koper van een ander huis. Hoe een makelaar potentiele kopers behandeld is wat mij betreft bepalend.Laapo schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:51:
[...]
Ik heb eerst bekeken welke makelaars recent gelijksoortige woningen hebben verkocht in de omgeving en de presentatie van de woningen op Funda. Tot slot de werkelijke verkoopsommen vergeleken. Uiteindelijk een shortlist van 3 makelaars, die zijn alle 3 hier in het verleden geweest voor een oriënterend gesprek.
Mijn advies is om dit sowieso te doen, ook als je daarna mocht besluiten de verkoop zelf of via zo'n gratis makelaar constructie te doen. Dan heb je in ieder geval het verhaal van de makelaars aangehoord.
De courtage was bij alle 3 ongeveer gelijk, 1 tot 1,2% of een eventuele lagere courtage met een prestatiebonus.
Daarnaast als je eigen huis te koop staat, ook dit weer laten doen maar dan voor je eigen woning. Bij bepaalde makelaars al mee gemaakt (vandaar de eerdere list en bedrog) dat er bepaalde dagen 'vol' zaten terwijl er richting de verkoper zelf weer andere dingen worden gecommuniceerd, weinig kijkers etc.
Onze voormalig buren, hadden welgeteld 3 kijkers. Enorm courante buurt, maar makelaar gaf steeds aan dat er geen kijkers waren. Op hun verzoek een keer gebeld, was het zogenaamd al vol en zelfs onder bod. Buren wisten van niets.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Ok er zijn afspraken gemaakt met de partij die de bouwkundige keuring verricht, en met de verkopers.
De beste man mag vandaag tussen 14:00 en 17:00 los gaan, en morgen gaat hij het bijgebouw controleren waar de sauna en het zwembad (relatief klein. 3 bij 2,50 meter, is meer een grote badkuip dan een zwembad) inzitten. Hiervoor hoeven de verkopers niet thuis te zijn, aangezien het een bijgebouwtje met aparte ingang betreft. De garage laten we zitten, die is in 2018 pas gebouwd en dat is geheel uitbesteed dus ik geloof het wel.
Direct na het gezamenlijke gesprek belde hij terug met dat ik op moest passen. Het was volgens hem een rode vlag als verkopers de keuring in probeerde te korten (eens maar hallo, een week elke dag over de vloer is dan wel weer het andere uiterste!)
Hij had een aantal plekken gevonden met de warmte camera waar de spouw isolatie slecht gedaan was volgens hem.
We gaan het zien. Ik vind het ergens wel prachtig. Hij is erg grondig, en enthousiast. Man op leeftijd, vind het wel aandoenlijk.
Ik dacht met drone dat hij met een quadcoptertje rond zou vliegen. Dat was ook zo, maar hij klikt daarna de camera dus gewoon op een klein autootje waarmee hij door de kruipruimte en ondervloers ook controleert. Fantastisch
Ik wacht rustig het rapport af haha
De beste man mag vandaag tussen 14:00 en 17:00 los gaan, en morgen gaat hij het bijgebouw controleren waar de sauna en het zwembad (relatief klein. 3 bij 2,50 meter, is meer een grote badkuip dan een zwembad) inzitten. Hiervoor hoeven de verkopers niet thuis te zijn, aangezien het een bijgebouwtje met aparte ingang betreft. De garage laten we zitten, die is in 2018 pas gebouwd en dat is geheel uitbesteed dus ik geloof het wel.
Direct na het gezamenlijke gesprek belde hij terug met dat ik op moest passen. Het was volgens hem een rode vlag als verkopers de keuring in probeerde te korten (eens maar hallo, een week elke dag over de vloer is dan wel weer het andere uiterste!)
Hij had een aantal plekken gevonden met de warmte camera waar de spouw isolatie slecht gedaan was volgens hem.
We gaan het zien. Ik vind het ergens wel prachtig. Hij is erg grondig, en enthousiast. Man op leeftijd, vind het wel aandoenlijk.
Ik dacht met drone dat hij met een quadcoptertje rond zou vliegen. Dat was ook zo, maar hij klikt daarna de camera dus gewoon op een klein autootje waarmee hij door de kruipruimte en ondervloers ook controleert. Fantastisch
[ Voor 18% gewijzigd door DutchManticore op 21-03-2023 13:07 ]
Mijn ervaringen met de verkoop van een appartement in Eindhoven tot nu toe.
Het betreft een appartement dat de laatste 10 jaar verhuurd is geweest, huurders gaan eruit vandaar de verkoop in om eens te kijken.
Vorige week is deze online gekomen op Funda, tot nu toe 7 bezichtigingen gepland. Viel mij niet tegen.
Nu ontving ik toevalligerwijs bericht van de gemeente Eindhoven, dat ze voornemens zijn het gehele pand aan te merken als ''gemeentelijk monument''.
Is hier iemand die kan aangeven of dit gevolgen zal hebben voor het pand op zich? ikzelf vind het maar een oud pand met weinig fantasie maargoed.
Ik dacht het kan nadelen hebben voor de VVE wanneer er zaken aangepast dienen te worden ivm. vergunningen etc.
Van de andere kant zit er ook een brief bij dat de kosten voor sommige zaken, ook dure zaken voor 50% gedekt gaan worden door de gemeente.
Komt een beetje lullig uit omdat dit nu samenvalt met de verkoop.
Het betreft een appartement dat de laatste 10 jaar verhuurd is geweest, huurders gaan eruit vandaar de verkoop in om eens te kijken.
Vorige week is deze online gekomen op Funda, tot nu toe 7 bezichtigingen gepland. Viel mij niet tegen.
Nu ontving ik toevalligerwijs bericht van de gemeente Eindhoven, dat ze voornemens zijn het gehele pand aan te merken als ''gemeentelijk monument''.
Is hier iemand die kan aangeven of dit gevolgen zal hebben voor het pand op zich? ikzelf vind het maar een oud pand met weinig fantasie maargoed.
Ik dacht het kan nadelen hebben voor de VVE wanneer er zaken aangepast dienen te worden ivm. vergunningen etc.
Van de andere kant zit er ook een brief bij dat de kosten voor sommige zaken, ook dure zaken voor 50% gedekt gaan worden door de gemeente.
Komt een beetje lullig uit omdat dit nu samenvalt met de verkoop.
Dan had je wel te maken met een heel rare partij. Als makelaar/taxateur kan ik echt geen enkel argument bedenken waarom die strategie voor de verkopend makelaar gunstig zou zijn, wanneer een courtage is afgesproken...Freakie1NL schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:33:
[...]
Daarnaast altijd een tip van mij; laat een familie lid (met een andere naam) of een bekende bellen naar de potentiele makelaar als potentiele koper van een ander huis. Hoe een makelaar potentiele kopers behandeld is wat mij betreft bepalend.
Daarnaast als je eigen huis te koop staat, ook dit weer laten doen maar dan voor je eigen woning. Bij bepaalde makelaars al mee gemaakt (vandaar de eerdere list en bedrog) dat er bepaalde dagen 'vol' zaten terwijl er richting de verkoper zelf weer andere dingen worden gecommuniceerd, weinig kijkers etc.
Onze voormalig buren, hadden welgeteld 3 kijkers. Enorm courante buurt, maar makelaar gaf steeds aan dat er geen kijkers waren. Op hun verzoek een keer gebeld, was het zogenaamd al vol en zelfs onder bod. Buren wisten van niets.
Voor dit soort praktijken is er nu overigens gewoon een tuchtcollege he, mits het kantoor bij een van de drie brancheorganisaties is aangesloten. Aanpakken die lui.
En dat voor nog geen 500,- euro. Dus die man is de hele week bezig voor 2000,- euro in de maand omzet.DutchManticore schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:03:
Ok er zijn afspraken gemaakt met de partij die de bouwkundige keuring verricht, en met de verkopers.

Ho ho. 698 euro. Ik weet dat het belachelijk is, maar 'nog geen 500' is wel heel extreem.Randyfisherman schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:26:
[...]
En dat voor nog geen 500,- euro. Dus die man is de hele week bezig voor 2000,- euro in de maand omzet.
Het is een B.V. maar volgens mij is hij de enige werknemer.
Gok dat hij de gepensioneerde leeftijd al wel bereikt heeft.
Hij werd me aangeraden via een bekende.
Je kunt veel zeggen, maar grondig is hij wel.
[ Voor 9% gewijzigd door DutchManticore op 21-03-2023 13:35 ]
Wij hebben als koper ervaring met De Gratis Makelaar en uiteindelijk reden geweest om van de koop af te zien. Wij moesten 3000 euro extra betalen voor 'niets', want ze hebben letterlijk niets voor ons gedaan. Ook de verkopende partij was niet erg tevreden, want tekst op Funda werd niet kloppend gemaakt en mensen konden geen afspraak maken voor een bezichtiging. Het schrikt potentiële kopers echt af in de huidige markt.Wandjanie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:13:
Hier een tussenwoning in Utrecht Leidsche Rijn te koop gezet en met 20 aanmeldingen voor bezichtigingen mochten we niet klagen. Uiteindelijk 15 gekomen en 4 biedingen (op inschrijving) gekregen waarvan 3 op of boven de vraagprijs. Wij hadden het termijn iets langer gezet na het online komen van de woning, just in case. Maar mijn gevoel zegt dat het niet uitmaakte. De vraagprijs was hoger gezet dan de makelaar had geadviseerd en gelukkig maar.
Mijn 2 cent hieruit is dat de markt nog onduidelijk is en dat makelaars het ook niet altijd bij het juiste eind hebben. De vraag is in ieder geval nog steeds aanwezig.
Mijn 2 cent hieruit is dat de markt nog onduidelijk is en dat makelaars het ook niet altijd bij het juiste eind hebben. De vraag is in ieder geval nog steeds aanwezig.
Ik zou ook bij de koop van een huis bij deze makelaar de FEE in het bod mee nemen. Hierdoor ben je als verkopende partij nog steeds de gene die betaald.MargoJ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:44:
[...]
Wij hebben als koper ervaring met De Gratis Makelaar en uiteindelijk reden geweest om van de koop af te zien. Wij moesten 3000 euro extra betalen voor 'niets', want ze hebben letterlijk niets voor ons gedaan. Ook de verkopende partij was niet erg tevreden, want tekst op Funda werd niet kloppend gemaakt en mensen konden geen afspraak maken voor een bezichtiging. Het schrikt potentiële kopers echt af in de huidige markt.
Wij staan voor een transparant en eerlijk verkoop- en aankoopproces.
Daarbij hebben wij een verdienmodel opgezet waar we een hele goede verkoopdienst verlenen zonder dat de verkoper ons daarvoor bij verkoop betaald.
De koper die optimaal profiteert van het transparante online biedproces betaalt een fee aan ons als hij de woning daadwerkelijk aankoopt.
Daarnaast kan de verkoper extra produkten afnemen bij ons. Denk aan het Makelaarspakket waarmee wij ook de bezichtigingen verzorgen of aanvullende marketing voor extra promotie van de woning.
https://www.degratismakelaar.nl/verdienmodel
Zit je wel in het juiste topic? Ik raakte steeds een beetje in de war van de berichten hierover, want waarom ben je als verkoper zo enthousiast over een bouwkundige keurder, maar als ik het goed begrijp ben je juist de koper?DutchManticore schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:34:
[...]
Ho ho. 698 euro. Ik weet dat het belachelijk is, maar 'nog geen 500' is wel heel extreem.
Het is een B.V. maar volgens mij is hij de enige werknemer.
Gok dat hij de gepensioneerde leeftijd al wel bereikt heeft.
Hij werd me aangeraden via een bekende.
Je kunt veel zeggen, maar grondig is hij wel.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
3000 maar? Als je ons huis wilt kopen zitten daar nog veel meer verborgen makelaarskosten inbegrepen hoor. Als ze niets voor jullie hebben gedaan dan vraag ik mij af hoe jullie de woning gevonden hadden, via-via?MargoJ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:44:
[...]
Wij hebben als koper ervaring met De Gratis Makelaar en uiteindelijk reden geweest om van de koop af te zien. Wij moesten 3000 euro extra betalen voor 'niets', want ze hebben letterlijk niets voor ons gedaan. Ook de verkopende partij was niet erg tevreden, want tekst op Funda werd niet kloppend gemaakt en mensen konden geen afspraak maken voor een bezichtiging. Het schrikt potentiële kopers echt af in de huidige markt.
Ik had hier nog nooit van gehoord maar het klinkt best bizar ja. Op welk moment laten ze de kopers dan weten dat ze moeten betalen? Want als kopers de verkopende makelaar betalen slaat natuurlijk nergens op.MargoJ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:44:
[...]
Met alle respect, maar no way dat ik de makelaar van de verkoper ga betalen... Of ik moet heel wanhopig zijn. Maar anders zou ik echt verder kijken.
Volgens mij was het idee dat ze een openbaar biedsysteem hebben en op het moment dat je een bod doet, dan zie je dus die extra kosten erbij komen. En als koper profiteer je dan van het feit dat je transparantie hebt. Maar dat is vooral interessant in de woningmarkt van 1,5 jaar terug. Wij hebben een bod uitgebracht bij de verkopers, omdat ze daar zelf om vroegen. Maar toen kwamen die er achter dat ze niet meer onder de kosten van de makelaar uit kwamen (Qoine schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:43:
[...]
Ik had hier nog nooit van gehoord maar het klinkt best bizar ja. Op welk moment laten ze de kopers dan weten dat ze moeten betalen? Want als kopers de verkopende makelaar betalen slaat natuurlijk nergens op.

Daarbij komt dat we nog van alles bij de notaris moesten regelen (niet getrouwd/geregistreerd partners) en De Gratis Makelaar verplicht je om hun notaris te nemen. En die notaris wilden we helemaal niet.
Wat voor makelaarskosten heb je het dan over? Als koper komen er veel kosten bij, maar er vanuitgaande dat je geen aankoopmakelaar hebt zitten daar geen makelaarskosten bij. Of je moet een eventuele taxatie hieronder rekenen. Maar dat vind ik dan niet echt verborgen kosten.Deveon schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:33:
[...]
3000 maar? Als je ons huis wilt kopen zitten daar nog veel meer verborgen makelaarskosten inbegrepen hoor. Als ze niets voor jullie hebben gedaan dan vraag ik mij af hoe jullie de woning gevonden hadden, via-via?
Sinds 1 januari van dit jaar is dat 'openbaar' biedsysteem verplicht voor alle makelaars die bij een brancheorganisatie zijn aangesloten. Het openbare zit hem er in dat na het verstrijken van de ontbindende voorwaarden elke bieder inzicht kan krijgen in het biedlogboek.MargoJ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:22:
[...]
Volgens mij was het idee dat ze een openbaar biedsysteem hebben en op het moment dat je een bod doet, dan zie je dus die extra kosten erbij komen. En als koper profiteer je dan van het feit dat je transparantie hebt. Maar dat is vooral interessant in de woningmarkt van 1,5 jaar terug. Wij hebben een bod uitgebracht bij de verkopers, omdat ze daar zelf om vroegen. Maar toen kwamen die er achter dat ze niet meer onder de kosten van de makelaar uit kwamen () en moesten we het via die biedingswebsite doen. Daar zijn we uiteindelijk op stuk gelopen (want 2 dagen na ons, kwam er een koper die ze daarmee hebben uitgespeeld en hetzelfde bod neer kon leggen + die kosten wel wilde betalen).
Daarbij komt dat we nog van alles bij de notaris moesten regelen (niet getrouwd/geregistreerd partners) en De Gratis Makelaar verplicht je om hun notaris te nemen. En die notaris wilden we helemaal niet.
Dit is een ander biedsysteem: je ziet namelijk meteen welke biedingen gedaan worden en met welke voorwaarden.Randyfisherman schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:35:
[...]
Sinds 1 januari van dit jaar is dat 'openbaar' biedsysteem verplicht voor alle makelaars die bij een brancheorganisatie zijn aangesloten. Het openbare zit hem er in dat na het verstrijken van de ontbindende voorwaarden elke bieder inzicht kan krijgen in het biedlogboek.
Ah oke, en mag je dan ook meerdere keren bieden?MargoJ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:15:
[...]
Dit is een ander biedsysteem: je ziet namelijk meteen welke biedingen gedaan worden en met welke voorwaarden.
Yes! Dus het is echt een 'veiling'-idee.Randyfisherman schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:29:
[...]
Ah oke, en mag je dan ook meerdere keren bieden?
Mijn verkoopmakelaar liet iemand langs komen met styling advies. Meeste had ik zelf ook wel kunnen bedenken. Als ik sommige funda foto’s zie dan hebben mensen überhaupt geen poging ondernomen om hun huis wat beter op de foto te zetten. Hoefde zelf niet heel veel aan te passen.Laapo schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:58:
Geen persoonlijke ervaring met De Gratis Makelaar (in de zin van dat ik nooit een woning via ze heb verkocht). Wel op werk (werk op een notariskantoor) eens een miep van de Gratis Makelaar aan de lijn gehad en ze was echt dom.Wandjanie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:13:

Makelaarskosten zijn inbegrepen in de prijs maar worden bij ons pas betaald bij verkoop, voordat de wij ons geld krijgen snoept de makelaar daar iets vanaf. Je kan natuurlijk stellen dat ik als verkoper dat betaal, maar zonder koper wordt het niet betaald dus kan je ook stellen dat de koper deze verborgen kosten betaald. Bij de Gratis Makelaar is dit inzichtelijk en betaald de koper de basis en verkoper alleen aanvullen diensten.NACrat schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:26:
[...]
Wat voor makelaarskosten heb je het dan over? Als koper komen er veel kosten bij, maar er vanuitgaande dat je geen aankoopmakelaar hebt zitten daar geen makelaarskosten bij. Of je moet een eventuele taxatie hieronder rekenen. Maar dat vind ik dan niet echt verborgen kosten.
Hier toch wel een paar middagjes opruimen gehad om verkoop klaar te maken. De schuur staat inmiddels prop vol met wat voorheen op zolder stond, hierdoor is de zolder echter meer een tweede etage geworden en lijkt het huis bijzonder ruim.HEY_DUDE schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:59:
[...]
Mijn verkoopmakelaar liet iemand langs komen met styling advies. Meeste had ik zelf ook wel kunnen bedenken. Als ik sommige funda foto’s zie dan hebben mensen überhaupt geen poging ondernomen om hun huis wat beter op de foto te zetten. Hoefde zelf niet heel veel aan te passen.
Helaas heeft het echter nog niet geholpen en zitten we nog steeds zonder biedingen na 11 bezichtiging en enkele gedesinteresseerde die bij de afspraak niet eens komen opdagen. Volgende week weer vier, ben benieuwd maar mag opzich niet klagen na 4 weken in de verkoop.
Klopt! Wilde het verkopers perspectief van ervaringen met bouwkundige keuring.rubenos schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:08:
[...]
Zit je wel in het juiste topic? Ik raakte steeds een beetje in de war van de berichten hierover, want waarom ben je als verkoper zo enthousiast over een bouwkundige keurder, maar als ik het goed begrijp ben je juist de koper?
Styling is leuk, en als het er echt allemaal droevig uit ziet wellicht een optie. Veel belangrijker is is dat je het huis ruimt en zo min mogelijk laat staan. Een oude versleten bank kijken kopers wel doorheen, maar als er overal overbodige spullen/rommel staan voelt en oogt het allemaal veel minder ruimtelijk.Laapo schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:58:
Wij hebben deze gebruikt als inspiratie:Laapo schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:58:
https://www.zibber.nl/styling
Ik heb in mijn leven 2 huizen verkocht, dus niet echt veel, vind ik vooral zelf.Laapo schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:58:
Bij de eerste (een pijpenla appartementje in Haarlem) hebben we een stylist gebruikt en daarmee in elk geval de presentatie van de ruimtes echt op een hoger plan getrokken. Ze had ook advies over "deze rode muur beter kleur X maken" en " dat handgemaakte, vast voor jullie heel belangrijke ornament van 2,5 bij 1 meter boven de eettafel maar eventjes in de schuur zetten" .
We hebben haar zelfs om advies gevraagd in de woning waar we toen naar toe verhuisde, dus om de inrichting te doen op het moment dat we er gingen wonen.
Toen we die woning gingen verkopen deed die persoon dat werk niet meer, dus hebben we zelf de lessen van daarvoor toegepast, de markt was ook totaal anders (we hadden letterlijk file in de straat bij de kijkdag), toen maakte dat allemaal wat minder uit mogelijk.
Als je weet dat je woning een beetje "rommelig" of " alternatief " is, kan het zeker helpen. Heb je een jaren 30 interieur omdat je het huis van je ouders verkoopt en daar is sinds 1822 niets veranderd, dan ben je meer toe aan een aannemer
Wij hebben bewust ons huis pas te koop gezet nadat we al een groot deel van de spullen konden verhuizen. Ik zou ook vooral een hoop 'rommelige' prullaria opruimen/inpakken. (Of eventueel vast weggooien.) Indien mogelijk ergens anders opbergen, maar als dat niet kan in de schuur zetten in nette verhuisdozen. Je kunt heel veel 'troep' kwijt in een stapeltje verhuisdozen.En meubels die je sowieso niet wil houden kun je vaak beter al voor de verkoop weg doen.Laapo schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:58:
Wat betreft "styling" denk ik dat het vaak meer impact heeft om een lelijke muur een verfje te geven dan om het nieuwste VT wonen interieur aan te schaffen.
Overigens doen kleine dingen zoals een bos bloemen op tafel ook al heel wat.
Ons appartement was al helemaal leeg toen het in de verkoop kwam. We hebben zelf de inschatting gemaakt dat Funda-foto's van een leeg huis, en een leeg huis bij het bezichtigen, het appartement minder aantrekkelijk zouden maken, en dat we de extra kosten van het inhuren van een styling-bureau (1650 euro incl btw) wel terug zouden verdienen in de verkoopprijs. Je weet achteraf natuurlijk nooit of dat klopt, maar wij waren er tevreden mee.Laapo schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:58:
Wat ze daarvoor deden: een stel VT-wonen meubels en bijpassende accessoires (inclusief droogbloemen en prints voor aan de muur) in het huis plaatsen op zodanige wijze dat het huis absoluut niet leefbaar zou zijn wegens een gebrek aan opbergruimte, maar het er wel heel ruim en licht en hip uitzag. De meubels werden in overleg met de makelaar geplaatst op de dag voordat de fotograaf langskwam, en weer opgehaald nadat de bezichtigingen waren afgerond. Geloof dat dat 3 weken was in totaal. Het bed bestond overigens uit verhuisdozen met een hippe sprei er overheen, maar dat viel niet op tot je op het bed probeerde te gaan zitten. Gelukkig doen mensen dat niet tijdens een rondleiding.
We hadden zelf eerder al geregeld dat alle muren nog even waren gesausd, met 1 muur in een accentkleur die nu hip is. En voor de fotograaf kwam had ik zelf een bosje bloemen gekocht - wie goed keek zag in minimaal 4 foto's van verschillende plekken in huis hetzelfde bosje bloemen opduiken, vanuit een andere hoek.
Voor een beschrijving van het verkoopresultaat, zie Anakha in "Ervaringen met het verkopen van je woning".
10 jaar geleden gedaan, het was toen heel lastig om een woning te verkopen.Laapo schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:58:
Kosten waren ongeveer 600 euro, dat waren de kosten van de styliste (300 euro) en wat spullen die we van marktplaats konden halen (lamp, tafeltje, klein spul). Ze heeft best goed advies gegeven, per kamer aanwijzingen gegeven en we hebben dat allemaal zelf uit kunnen voeren. Ze gebruikte zoveel mogelijk spullen die we al hadden. Het zag er superstrak uit maar het was ook praktisch genoeg dat we er gewoon konden blijven wonen. Uiteindelijk maar 1 bezichtinging gehad maar op basis van haar advies hadden we het huis in hele korte tijd bezichtigingsproof.
Ik denk dat het het wel waard was.
Styling helpt vooral enorm om ‘door het huis heen te kijken’. Het hangt van je inrichting én van potentiële kopers af of dat nodig is. Een starter heeft meestal wat meer moeite om de mogelijkheden te zien en haakt soms af op de kleur van de muur of stijl van de meubels. Is het een starterswoning, dan kun je daar met een stylist op inspelen. Heb je een huis voor doorstromers, dan is dat meestal minder relevant.Laapo schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:58:
Verder kan styling helpen als je een ongebruikelijke indeling of plaatsing van meubels hebt. Zelf vind je het misschien fijn om de tafel bij het raam te hebben, ook al blokkeert het de lichtinval. Een stylist helpt je om het huis zo in te delen dat mensen de voordelen goed kunnen zien. Zelf zie je dat niet altijd meer omdat je eraan gewend bent.
Dat je meubels aangetast zijn door kinderen, lijkt me niet zo’n issue. Die zijn niet bij de koop inbegrepen. Belangrijker is dat er geen speelgoed rondslingert (sla driekwart van het speelgoed op in dozen en stop de rest in een mand), haal groot speelgoed (loopauto, winkeltje) weg en zet er alleen een speeltafeltje met twee stoeltjes neer. Mensen mogen best zien dat er kinderen wonen (hebben ze mogelijk zelf ook), maar het hoeft niet over te komen als een kinderdagverblijf. Geldt voor woon- en slaapkamer.
En tip hierboven om huis al flink leeg te halen, werkt ook heel goed. Een lege woonkamer en vervolgens een volgestouwde schuur werkt volgens mij niet zo goed. Dat laat toch een indruk achter dat er te weinig bergruimte is. Dus hou het in proportie. Stouw liever de opslagplaats vol voor een paar weken. Heb je de helft van de verhuizing al gehad, wat sowieso heel fijn is!
Opruimen, opruimen, opruimen.Toke_gt schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:08:
[...]
Styling helpt vooral enorm om ‘door het huis heen te kijken’. Het hangt van je inrichting én van potentiële kopers af of dat nodig is. Een starter heeft meestal wat meer moeite om de mogelijkheden te zien en haakt soms af de kleur van de muur of stijl van de meubels. Is het een starterswoning, dan kun je daar met een stylist op inspelen. Heb je een huis voor doorstromers, dan is dat meestal minder relevant.
Verder kan styling helpen als je een ongebruikelijke indeling of plaatsing van meubels hebt. Zelf vind je het misschien fijn om de tafel bij het raam te hebben, ook al blokkeert het de lichtinval. Een stylist helpt je om het huis zo in te delen dat mensen de voordelen goed kunnen zien. Zelf zie je dat niet altijd meer omdat je eraan gewend bent.
Dat je meubels aangetast zijn door kinderen, lijkt me niet zo’n issue. Die zijn niet bij de koop inbegrepen. Belangrijker is dat er geen speelgoed rondslingert (sla driekwart van het speelgoed op in dozen en stop de rest in een mand), haal groot speelgoed (loopauto, winkeltje) weg en zet er alleen een speeltafeltje met twee stoeltjes neer. Mensen mogen best zien dat er kinderen wonen (hebben ze mogelijk zelf ook), maar het hoeft niet over te komen als een kinderdagverblijf. Geldt voor woon- en slaapkamer.
En tip hierboven om huis al flink leeg te halen, werkt ook heel goed. Een lege woonkamer en vervolgens een volgestouwde schuur werkt volgens mij niet zo goed. Dat laat toch een indruk achter dat er te weinig bergruimte is. Dus hou het in proportie. Stouw liever de opslagplaats vol voor een paar weken. Heb je de helft van de verhuizing al gehad, wat sowieso heel fijn is!
Dat is wat bij ons in elk geval enorm heeft geholpen, maar ook een van de dingen waar ik zelf moeite mee had om doorheen te kijken. Je krijgt al snel de indruk dat een woning niet goed is onderhouden op het moment dat er overal 'zooi' ligt. Als er kleding in de slaapkamer slingert heb ik niet de indruk dat die mensen zich hebben ingezet om het huis goed te onderhouden. Ik probeer daar dan doorheen te kijken, waardoor ik vervolgens alleen maar meer dingen zie die niet goed zijn.
Verder doet een plant op de juiste plek ook een hoop. Wij hadden wat oude leidingen lopen op een bepaalde plek, maar als je daar een mooie (redelijk grote) plant neerzet valt dat allemaal niet zo op.
Mensen willen het gevoel hebben dat ze de ruimte hebben en dat het licht is. Haal dus wat planten weg als die het zonlicht blokkeren voor de ramen bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat je niet 6 apparaten in je keuken hebt staan. De keuken lijkt een stuk kleiner dan. Onze blender stond altijd in de hoek van de keuken, maar die is toen toch maar even verplaatst. Ik had zelf ook direct het gevoel dat de keuken ruimer was, dus inmiddels staat ie altijd in de keukenkast
Let ook op de indeling van je meubels. Ik had mijn bureau bijna midden op de kamer staan omdat ik dan geen last had van de zon op mijn beeldscherm. Ik had hem gedraaid en zat dus zelf met de rug naar de muur. Dat ziet er natuurlijk erg knullig uit en was met lopen onhandig. De kamer leek daardoor erg klein, je kon je kont niet keren zegmaar. Even het bureau tegen de muur gezet en je had ineens genoeg ruimte om overal bij te kunnen.
Tot slot vind ik het de moeite waard om nog even de puntjes op de i te zetten door wat schilderwerk te doen. Ik snap dat niet iedereen daar zin in heeft, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat die moeite zich heeft terugbetaald. Hoe mooier / nieuwer / strakker alles lijkt, hoe minder men door dingen heen hoeft te kijken. Dat geeft je sneller een wauwgevoel dan wanneer je ziet dat er ergens een schroef in de muur heeft gezeten etc. Het stomme is dat de koper dat soort dingen waarschijnlijk toch allemaal nog gaat schilderen etc, maar men kan gewoon erg slecht door dingen heen kijken. Zelfs al let je er op, deed ik zelf ook, dan nog is het moeilijk. Alle woningen waarvan ik dacht 'meh' waren allemaal woningen waarbij de verkoper zichtbaar niet zijn best had gedaan om er wat van te maken.
De hal is enorm belangrijk. Dat is waar je als eerste binnenstapt. Als het daar verprutst is dan hang je, aldus mijn makelaar. Laat twee jassen hangen, de rest kan weg. Berg je schoenen op. Doe je kinderwagen in je auto, etc. Een potentiele koper stapt vaak met de makelaar binnen, dus soms sta je met 3 of meer mensen tegelijk in de hal. Hou daar rekening mee. Mijn lieve buurvrouw heeft me uiteindelijk geholpen om de hele galerij schoon te maken. Waar stap je liever binnen, een zwarte galerij of een galerij die netjes en schoon is?
Kortom:
- Opruimen, opruimen en opruimen. Uberhaupt handig voordat je gaat verhuizen.
- Denk aan quick wins zoals het schilderen van een lelijk plekje.
- Denk aan de hal en eventueel een galerij die een eerste indruk vormen.
- Onthoud: iedereen zegt dat ze door dingen heen kunnen kijken. Niemand kan het
- Doe een beetje moeite en laat je niet ompraten door je partner die zegt 'dat maakt allemaal niet uit, we gaan toch verhuizen'. Doe het wel, accepteer de 'waarom deed je eerder niet dan' opmerkingen
Toch geinig want in januari kreeg ik in dit topic nog het advies dat je niet teveel hoeft te doen en dat hoorde ik van familie ook. Inmiddels na 4 weken het huis in de verkoop en geen bod ben ik heel blij dat ik wel naar de makelaar geluisterd heb, aan onze inzet ligt het in ieder geval niet.. Het gehele huis & tuin moet een goed gevoel geven, elke afknapper kan er één teveel zijn.
De tip van @Toke_gt voor geen volgepropte schuur ga ik nog even overwegen, die van ons puilt namelijk zeker uit..
De tip van @Toke_gt voor geen volgepropte schuur ga ik nog even overwegen, die van ons puilt namelijk zeker uit..
Wij hadden voor ons zelf een hele waslijst gemaakt van aandachtspunten voor de verkoop-bezichtigingen.
Onze verkoopmakelaar gaf aan dat bij de verkoop van een woning bij de koper een heel groot deel emotie / gevoel komt kijken (wij Tweakers willen vaak rationeel zaken benaderen (excel-sheetjes met verkoopprijzen en vierkante meters e.d.), maar bij veel kopers zal het veel meer op gevoel aankomen).
Daarom hadden wij van alles bedacht om vooral ook het gevoel positief te beïnvloeden. Dit kan natuurlijk door de standaard zaken zoals goed schoonmaken, niet teveel rommel / tierelantijntjes in beeld, bloemen en fruit neerzetten etc. (en daar zijn we extreem (te ver?) in gegaan: zorgen dat er geen "bijna op"-toiletrollen hangen, koffie in de Jura bijvullen zodat deze vol zit, deuren zoveel mogelijk open voor een ruimtelijk gevoel, etc)
Maar we hebben ook (te extreem?) aandacht besteed om negatieve emoties te voorkomen - denk hierbij aan "nog een keer extra scharnieren smeren" (een piepende deur heeft een negatieve associatie), geen "hair-repair" shampo in het zicht ("repair" kan onbewust een negatieve associatie hebben), geen (vies) wc-blokje in de wc, poort-deur van de tuin alvast van slot halen zodat deze snel / makkelijk open gaat, voordeur nog een keer extra schoonmaken (het had geregend dus zand op de voordeur)).
Van de "extreem"-punten kan je je afvragen of ze echt invloed hebben gehad, maar vaak kosten die punten ook bijna geen tijd, dus better safe than sorry ;-) .
Onze verkoopmakelaar gaf aan dat bij de verkoop van een woning bij de koper een heel groot deel emotie / gevoel komt kijken (wij Tweakers willen vaak rationeel zaken benaderen (excel-sheetjes met verkoopprijzen en vierkante meters e.d.), maar bij veel kopers zal het veel meer op gevoel aankomen).
Daarom hadden wij van alles bedacht om vooral ook het gevoel positief te beïnvloeden. Dit kan natuurlijk door de standaard zaken zoals goed schoonmaken, niet teveel rommel / tierelantijntjes in beeld, bloemen en fruit neerzetten etc. (en daar zijn we extreem (te ver?) in gegaan: zorgen dat er geen "bijna op"-toiletrollen hangen, koffie in de Jura bijvullen zodat deze vol zit, deuren zoveel mogelijk open voor een ruimtelijk gevoel, etc)
Maar we hebben ook (te extreem?) aandacht besteed om negatieve emoties te voorkomen - denk hierbij aan "nog een keer extra scharnieren smeren" (een piepende deur heeft een negatieve associatie), geen "hair-repair" shampo in het zicht ("repair" kan onbewust een negatieve associatie hebben), geen (vies) wc-blokje in de wc, poort-deur van de tuin alvast van slot halen zodat deze snel / makkelijk open gaat, voordeur nog een keer extra schoonmaken (het had geregend dus zand op de voordeur)).
Van de "extreem"-punten kan je je afvragen of ze echt invloed hebben gehad, maar vaak kosten die punten ook bijna geen tijd, dus better safe than sorry ;-) .
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Veel van wat je hier zegt hebben wij ook 'aangepakt', maar dat was uit iets simpelere overwegingenMaestro.mosjuh schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:41:
Wij hadden voor ons zelf een hele waslijst gemaakt van aandachtspunten voor de verkoop-bezichtigingen.
Aan de andere kant kreeg ik ook een keer van de makelaar terug dat iemand bij een bezichtiging zei: "deze trap kraakt wel zeg". Maar ja, dat is soms ook een spelletje van kopers die op veel slakken zout leggen.
Het constante opruimen bij verspreide bezichtingen komt in sommige gevallen alweer terug, dat lijkt me wel echt klote - vooral met jonge kinderen. Als je huis maandenlang te koop staat en je elke keer weer alles moet opbergen etc. Nu hou ik ook wel van een ongeorganiseerd zooitje in huis hier en daar (boeken, electronica, klusspul in de garage etc.), dus dat zou mij veel werk kosten
Hi Wandjanie, ik ben toevallig aan het oriënteren op het kopen van een woning in Rotterdam. Mag ik vragen welke wijk en wat de (naar jou) geschatte richtprijs ongeveer is voor jouw type woning?Wandjanie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:13:
Dankjewel voor de reacties
. Naar mijn inziens kan het toch ook een strategie van de makelaar zijjn geweest om 'vol' te zijn van bezichtigingen
, waardoor de verkopers de druk voelen? Ik zal zeker eens een check doen naar soortgelijke appartementen en de aanbieders daarvan. Een goede nulmeting.

Kijk eens bij Maarten Makelaardij, eigenlijk alleen maar positieve verhalen van gehoord en zitten goed in jou segment:Wandjanie schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:55:
Dankjewel voor de reacties. Naar mijn inziens kan het toch ook een strategie van de makelaar zijjn geweest om 'vol' te zijn van bezichtigingen
, waardoor de verkopers de druk voelen? Ik zal zeker eens een check doen naar soortgelijke appartementen en de aanbieders daarvan. Een goede nulmeting.
https://www.funda.nl/make...nbod/koop/heel-nederland/
Alle makelaars willen graag bij je langs komen om hun verkooppraatje, nodig er sowieso 3 uit om een beeld te krijgen.
Daar kan je ook transparant in zijn en natuurlijk vinden ze het jammer als ze het niet worden, maar zo is het spelletje nou eenmaal.
Het bezoek zelf (zijn ze te laat? reageren ze vlot? zegt al veel), het verhaaltje, de schattingen etc zijn altijd goed om aan te horen.
Dank voor de uitgebreide tips qua styling. Denk dat 1 ding wel echt eruit springt en dat is de boel goed leegruimen. Inmiddels een opslagruimte gehuurd op een paar minuten afstand. In de schuur had al nauwelijks nog wat gepast. Kan die ook mooi leeg.
Hal, Keuken, woonkamer, en slaapkamers van de kinderen krijgen een vers laagje verf. Laat ook nog een klein stukje stucen in de overloop en het trapgat. Daarmee moet het wel rond zijn allemaal.
Hal, Keuken, woonkamer, en slaapkamers van de kinderen krijgen een vers laagje verf. Laat ook nog een klein stukje stucen in de overloop en het trapgat. Daarmee moet het wel rond zijn allemaal.
Ik heb een nieuwe pvc vloer besteld voor mijn woonkamer, kosten dik 4000 euro. De huidige laminaat vloer is op en echt aan vervanging toe. Nu heb ik echter door gewijzigde omstandigheden besloten dat ik mijn huis wil gaan verkopen. Kosten voor annulering van de vloer zijn 30% van de aanschafprijs. Wat denken jullie, haal ik die 3k verschil er weer uit bij verkoop van de woning? Annuleren of niet?
Je kan toch aan de koper overlaten of hij die door jouw gekozen pvc vloer wil en daarin onderhandelen? Wie weet wil hij tapijt en lijkt het me voor jou als verkoper gewoon slikken.Ronald Koeman schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:04:
Ik heb een nieuwe pvc vloer besteld voor mijn woonkamer, kosten dik 4000 euro. De huidige laminaat vloer is op en echt aan vervanging toe. Nu heb ik echter door gewijzigde omstandigheden besloten dat ik mijn huis wil gaan verkopen. Kosten voor annulering van de vloer zijn 30% van de aanschafprijs. Wat denken jullie, haal ik die 3k verschil er weer uit bij verkoop van de woning? Annuleren of niet?
[ Voor 5% gewijzigd door Wispe op 26-03-2023 10:17 ]
Ik neem aan dat die vloer er al ligt voor de verkoopfotos gemaakt worden. Anders zou deze vraag niet spelen.Wispe schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:17:
[...]
Je kan toch aan de koper overlaten of hij die door jouw gekozen pvc vloer wil en daarin onderhandelen? Wie weet wil hij tapijt en lijkt het me voor jou als verkoper gewoon slikken.
Ook als de koper een andere vloer zou willen, kan het voor de verkoop wel beter uitpakken. Soms geeft een 'goedkope' laminaatvloer de hele woning een goedkope uitstraling. Dan kan een andere vloer ervoor zorgen dat de hele woning er veel chiquer en duurder uit ziet.Wispe schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:17:
[...]
Je kan toch aan de koper overlaten of hij die door jouw gekozen pvc vloer wil en daarin onderhandelen? Wie weet wil hij tapijt en lijkt het me voor jou als verkoper gewoon slikken.
Maar dit is vooral ook afhankelijk van de rest van de woning en van het prijssegment waarin de woning valt.
Moeilijke vraag.. hoe ziet de keuken etc eruit? Als dat vrij nieuw is en alleen de vloer niet zou ik het doen. Als eigenlijk alles al aan vervanging toe is zou ik het annuleren.
Kun je niet uitstellen en dan de vloer in je nieuwe woning?Ronald Koeman schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:04:
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 13:20
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
De discussie ging om een huis kopen, dus een aantal reacties zijn verplaatst naar Ervaring met huis kopen - Deel 8
Met de veranderende woningmarkt en het dalende aanbod in je achterhoofd, zijn de prijzen die makelaars rekenen ook lager geworden? Of valt er misschien meer te onderhandelen tegenwoordig over de makelaars/opstartkosten? Wat is jullie ervaring?
Misschien is dit wel wishful thinking
Volgens mij viel er altijd al te onderhandelen met een makelaar. Bij minder aanbod heeft een makelaar denk ik minder ruimte en zin om te zakken in prijs. Ze moeten nu ook meer werk verzetten om 1 woning te verkopen.Alic3 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:27:
Met de veranderende woningmarkt en het dalende aanbod in je achterhoofd, zijn de prijzen die makelaars rekenen ook lager geworden? Of valt er misschien meer te onderhandelen tegenwoordig over de makelaars/opstartkosten? Wat is jullie ervaring?
M.i. zijn die altijd wel onderhandelbaar. Ik heb bijvoorbeeld de taxatiekosten van de te verkopen woning hoger laten zetten om dit vervolgens van de courtage af te trekken. Dit i.v.m. dat de taxatiekosten aftrekbaar zijn en makelaarskosten niet.Alic3 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:27:
Verder heb ik altijd nog korting bedongen op de standaard courtage. Het enige dat ik hem beloof is loyaliteit en dat gun ik hem dan ook daadwerkelijk in de praktijk.
Eerder juist andersom, voorheen was acquisitie het belangrijkste voor de makelaar. Hoe meer woningen, hoe hoger de omzet. Nu kan je wel 10 woning te koop zetten per maand, maar je moet ze nog wel zien te verkopen. De makelaar zal eerder zijn beschikbare tijd vol hebben dan wanneer de woning binnen een week verkocht, juist in dat scenario kan je het beste voor de goedkoopste makelaar kiezen gezien de woning zichzelf verkoopt.Alic3 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:27:
Nog ervaringen met de NVM open huis dag vandaag?
Hier 10 kijkers en al één bod boven de vraagprijs!
Kan je daar iets meer over kwijt? Welke stad, type woning en prijsklasse?Pazienza schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:43:
ebk71 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:04:
[...]
Kan je daar iets meer over kwijt? Welke stad, type woning en prijsklasse?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Vandaag een aantal huizen bezocht. Wel duidelijk waarom die mee deden: toch de wat minder aantrekkelijke huizen heb ik het idee. Fijn om gewoon op een zaterdag langs te rijden in plaats van afspraken (op werkdagen). Ook leuk openhartige eigenaren te spreken en geen gladde makelaars.
Hier (groot appartement in de randstad, vraagprijs 585k) 11 stellen langs gehad, maar nog niet direct een bod. Hebben ze bij jou ter plekke een bod gedaan?Pazienza schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:43:
Nee bod is gedaan snel nadat ze langs waren gekomenmigchiell schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:16:
[...]
Hier (groot appartement in de randstad, vraagprijs 585k) 11 stellen langs gehad, maar nog niet direct een bod. Hebben ze bij jou ter plekke een bod gedaan?
Mooi! Ik hoop dat de kijkers hier van de week ook met een (of liefst meerdere) bod komen. Huis staat nu iets meer dan 2 maanden te koop, in die periode 10 bezichtigingen maar nog geen bod dus. De gekte is er echt wel vanaf.Pazienza schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:18:
[...]
Nee bod is gedaan snel nadat ze langs waren gekomen
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.