Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 150 ... 193 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:32
Roenie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:20:
[...]
offtopic:
2000? Dat is niet veel. Die limiet van 50k vind ik al absurd. Laat mensen lekker hun eigen geld overmaken als zij dat willen.
Off topic, maar toch
Rabobank stelt een vergelijkbare limiet in voor betalingen van 5K. Bij hogere bedragen kun je zelf de limiet verhogen, maar moet je ook 4 uur wachten. Banken doen dit om het oplichters moeilijker te maken. En aangezien daar soms heel schrijnende situaties door ontstaan, vind ik dat wel begrijpelijk. Hoe vaak komt het voor dat je meer dan 5K wilt overmaken en dat niet 4 uur van tevoren weet/niet 4 uur kunt wachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
De banklimieten worden op de FP al besproken. ;) Dat hoort meer in PFSL over het beperken van het betaalverkeer door banken. :) Hier de verkoop van uw woning svp.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-05 09:21
Señor Sjon schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:40:
[mbr]De banklimieten worden op de FP al besproken. ;) Dat hoort meer in PFSL over het beperken van het betaalverkeer door banken. :) Hier de verkoop van uw woning svp. [/]
Toch vind ik het wel handig dat hierop gewezen wordt. Want je zal niet zo vaak een huis kopen/verkopen en dus zulke grote bedragen in 1 keer overmaken.
Ik had het vorige maand ook: 's ochtends €50.000 overgemaakt (ING) naar mijn dochters rekening als overbruggingshypotheek, eind van de ochtend bleek de vriezer kapot en kon ik niet meer met Ideal betalen omdat mijn max was bereikt.
Toen gaf ik als tip om bij het terugbetalen niet de max van €50.000 te gebruiken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Klopt, maar om er nou een uitgebreide discussie van te maken in dit topic is ook zo wat. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-05 00:35
Nou, tenzij ik morgenochtend te horen krijg dat de koper er in de bedenktijd vanaf heeft gezien, is mijn appartement verkocht!

Het ging echt snel, na de eerste dag bezichtigen kreeg ik een net bod en na even wat meningen ingewonnen te hebben van o.a. makelaar en familie ben ik daar op ingegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:11
the-hyrax schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 00:14:
Nou, tenzij ik morgenochtend te horen krijg dat de koper er in de bedenktijd vanaf heeft gezien, is mijn appartement verkocht!

Het ging echt snel, na de eerste dag bezichtigen kreeg ik een net bod en na even wat meningen ingewonnen te hebben van o.a. makelaar en familie ben ik daar op ingegaan.
Dit zegt helemaal niks.. Welke regio, vraagprijs, boven/onder de vp verkocht, veel interesse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met een overbruggingshypotheek (of 2 overbruggingshypotheken) op 2 woningen?
Zo ja, zou een bank bereid zijn om dit te doen op een verhuurde woning waarvan het contract binnen een jaar afloopt?

[ Voor 37% gewijzigd door Wispe op 03-02-2023 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Wispe Een overbruggingshypotheek op twee woningen is niet ongebruikelijk, bijvoorbeeld bij twee personen die samen gaan wonen in een derde (nieuwe) woning.

Maar op een verhuurde woning... Dat is een behoorlijke maatwerkcasus. Lijkt me niet meteen een zinnig antwoord op te geven. Het hangt af van het complete plaatje:
- Loopt er een krediet op de verhuurde woning;
- Wat is de marktwaarde in vrije verkoop;
- Hoe hoog is de (eventuele) huidige hypothecaire inschrijving;
- Oftewel, is er überhaupt ruimte voor vestigen van overbrugging.

Ik geef je de beste kans het geheel te herfinancieren bij één en dezelfde hypotheekverstrekker. Eventueel zelfs op basis van de huurinkomsten mee te nemen in de LTI-toets. Dan zou een overbruggingskrediet misschien niet eens nodig zijn (ook weer helemaal afhankelijk van de casus).

Een andere optie is een overbruggingskrediet bij een particuliere / derde partij, als dit bij banken en verzekeraars niet in hun toetsingskader past.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-05 00:35
xiangpo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:36:
[...]

Dit zegt helemaal niks.. Welke regio, vraagprijs, boven/onder de vp verkocht, veel interesse?
Rotterdam, appartement van tussen de 65-70m2 en vraagprijs was 350K. In totaal waren er zo'n 15 bezichtigingen. Volgens de makelaar was dit echt vrij veel voor deze tijd. Heb boven vraagprijs verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:32
the-hyrax schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:17:
[...]

Rotterdam, appartement van tussen de 65-70m2 en vraagprijs was 350K. In totaal waren er zo'n 15 bezichtigingen. Volgens de makelaar was dit echt vrij veel voor deze tijd. Heb boven vraagprijs verkocht.
(Alvast) gefeliciteerd :) goed om te lezen dat het energielabel niet echt een ding is geworden. (y)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
  • Laatst online: 22:11
the-hyrax schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:17:
[...]

Gefeliciteerd! Mooi resultaat, zeker als je alle verhalen zo hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-05 23:55
THM0 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:20:
[...]

Haha dat kreeg ik ook, toen ik alles aan het verplaatsen was voor depositogarantiestelsel. Luxeproblemen.
Valt er nog iets te doen om op voorhand te voorkomen dat je in zo'n witwasfilter valt? eea valt natuurlijk gewoon te verklaren. Ik krijg binnenkort ook een aardige som gestort (vind ik zelf) waarvan na wat laatste afwikkelingen de helft weer naar mijn broer gaat. Zou het zin hebben ING van te voren te informeren? Of was het een kwestie van de aktes tonen en klaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:10
WaterFire schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:51:
[...]

Valt er nog iets te doen om op voorhand te voorkomen dat je in zo'n witwasfilter valt? eea valt natuurlijk gewoon te verklaren. Ik krijg binnenkort ook een aardige som gestort (vind ik zelf) waarvan na wat laatste afwikkelingen de helft weer naar mijn broer gaat. Zou het zin hebben ING van te voren te informeren? Of was het een kwestie van de aktes tonen en klaar?
Ik moest gewoon standaard formulier invullen, en als bewijs de afrekennota van de notaris en bankafschrift van de storting aanleveren.
Banken moeten dit allemaal verplicht vragen bij grote stortingen dus je kunt er niet echt omheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 23-05 15:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wispe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:09:
Heeft iemand ervaring met een overbruggingshypotheek (of 2 overbruggingshypotheken) op 2 woningen?
Zo ja, zou een bank bereid zijn om dit te doen op een verhuurde woning waarvan het contract binnen een jaar afloopt?
Wij hebben ook twee overbruggingskredieten gehad. Eigenlijk redelijk standaard. Houd er rekening mee dat eigenlijk alles dubbel gaat. Dus twee keer een woningtaxatie, waarbij destijds (begin 2022) met 90% van de taxatiewaardes gerekend werd.

Enige "bijzondere" was dat één van de twee woningen voor het passeren van de gekochte woning al verkocht werd. Dat overbruggingskrediet is toen komen te vervallen, en er moest een gedeelte van de overwaarde naar de notaris overgemaakt worden.

Overbruggen op een verhuurde woning wordt een ander verhaal. Zou best eens kunnen dat men gewoon de taxatiewaarde in verhuurde staat aanhoudt, en die zal aanzienlijk lager liggen. Maar goed, dat is een kwestie van informeren...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Question Mark schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:14:
[...]

Overbruggen op een verhuurde woning wordt een ander verhaal. Zou best eens kunnen dat men gewoon de taxatiewaarde in verhuurde staat aanhoudt, en die zal aanzienlijk lager liggen. Maar goed, dat is een kwestie van informeren...
Dat kwam ook in mijn gedachten op, maar dat zou ik niet logisch vinden. Immers is de looptijd van het krediet maximaal 24 maanden. Je gaat er dus altijd vanuit dat er wordt verkocht. Waarom zou je dan de waarde in verhuurde staat aanhouden voor het overbruggingskrediet..

Het lijkt dat er twee opties zijn:
- Of het is mogelijk, op basis van de waarde in vrije verkoop, eventueel met een (gebruikelijke) afslag van ~10%;
- Of het is in het geheel niet mogelijk.

Maar goed, ben ik het met je eens, kwestie van informeren bij een goede tussenpersoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 23-05 15:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

JanHenk schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:55:
[...]
Dat kwam ook in mijn gedachten op, maar dat zou ik niet logisch vinden. Immers is de looptijd van het krediet maximaal 24 maanden. Je gaat er dus altijd vanuit dat er wordt verkocht. Waarom zou je dan de waarde in verhuurde staat aanhouden voor het overbruggingskrediet..
Kwestie van risico-inschatting denk ik:
  • huurder wil er ondanks de tijdelijke overeenkomst toch niet uit
  • huurder is niet de eigenaar, en gaat minder zorgvuldig om met de woning en sloopt de boel.
Ik noem even extreme voorbeelden die potentieel voor een waardevermindering kunnen zorgen. Het kán zijn dat men dus simpelweg gaat kijken naar de situatie van nu, op moment van taxeren en niet een toekomstig moment.

Werkt net zo met de taxatiewaarde, dat is de waarde van het object op dit moment. Je overbruggingskrediet wordt voor max 2 jaar afgesloten. Wees blij dat ze niet de getaxeerde waarde pakken over twee jaar (in een dalende markt).. ;)

Maar goed, laat je informeren. We hebben het hier over theoretische scenario's. Leg de case voor tijdens een gratis adviesgesprek. Dan heb je zekerheid over de procedure. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Laatst online: 24-04-2023
JanHenk schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:55:
[...]
Degene die het overbruggingskrediet verstrekt gaat er helemaal niet zomaar vanuit dat er wel verkocht wordt. Die neemt dat risico gewoon mee in de hoogte van het te verstrekken bedrag.

Er wordt gekeken naar wat een fatsoenlijke waarde is van het onderpanden (en in verhuurde staat is dat gewoon lager), kijkt vervolgens of je in staat bent om zoveel dubbele lasten te betalen (dan nemen ze wellicht de huurpenningen mee) en bepaalt dan welk bedrag je als overbrugging kan krijgen.

Waarbij dan vaak voor een eigen woning met 90% van de marktwaarde wordt gerekend is dat in verhuurde staat eerder richting 70% van die waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Dank voor jullie reacties. :)
De verhuurde woning is vrij van hypotheek overigens. Op mijn eigen woning 13% LTV.
Ik heb vandaag contact opgenomen met een hypotheekadviseur (op aanraden via via, die zou veel bijzondere situaties doen). Ze is meteen aan de slag gegaan en na een uurtje zei ze dat een overbruggingshypotheek op en verhuurd pand niet mogelijk lijkt te zijn.

Jammer, ze gaat nu kijken naar een verhuurhypotheek bij de NN. Geen idee of dat iets is, ook i.v.m. de hoge rente. Laat haar lekker gaan en als het financieel te doen is voor een jaartje, zou ik niet weten waarom niet als ik daardoor mijn droomwoning kan kopen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31
Wispe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:38:
Dank voor jullie reacties. :)
De verhuurde woning is vrij van hypotheek overigens. Op mijn eigen woning 13% LTV.
Ik heb vandaag contact opgenomen met een hypotheekadviseur (op aanraden via via, die zou veel bijzondere situaties doen). Ze is meteen aan de slag gegaan en na een uurtje zei ze dat een overbruggingshypotheek op en verhuurd pand niet mogelijk lijkt te zijn.

Jammer, ze gaat nu kijken naar een verhuurhypotheek bij de NN. Geen idee of dat iets is, ook i.v.m. de hoge rente. Laat haar lekker gaan en als het financieel te doen is voor een jaartje, zou ik niet weten waarom niet als ik daardoor mijn droomwoning kan kopen.

***members only***
Vastgoed hypotheek bij de NN afsluiten is zeker mogelijk. Echter, wel zonde van het geld als het maar voor een jaartje is ...de afsluitkosten zijn best fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:26
ColeJ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:17:
[...]

Vastgoed hypotheek bij de NN afsluiten is zeker mogelijk. Echter, wel zonde van het geld als het maar voor een jaartje is ...de afsluitkosten zijn best fors.
Weet je daar meer over? Hoe werkt zoiets bij NN? Tellen de potentiële huurinkomsten mee als inkomen of is moet dit te dragen zijn op inkomen, naast de eigen hypotheek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
Laapo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 17:02:
[...]

Weet je daar meer over? Hoe werkt zoiets bij NN? Tellen de potentiële huurinkomsten mee als inkomen of is moet dit te dragen zijn op inkomen, naast de eigen hypotheek?
De huurinkomsten kun je wel meenemen maar dan moet je geloof ik wel al een getekend huurcontract hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 10:32

twi

Deze week is de deadline voor het financieel voorbehoud verstreken. Heel fijn!
Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door twi op 10-02-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:17:
[...]

Ik kom 70K te kort om mijn droomwoning te kunnen financieren. De NN (en de andere geldverstrekkers) hebben geen interesse in mijn hypotheekvrije verhuurde woning (al zou ik een verhuurhypotheek op gooien, dan daalt de leencapaciteit van een "regulier" woonhypotheek). Blijft toch bijzonder.

Heb al plan B, dat de komende week uitzoeken. Tijd dringt, de makelaar heeft al foto's gemaakt van de woning en ik heb vernomen dat het z.s.m. op Funda verschijnt.

Plan C is een jaartje wachten en de boel verkopen, dan kan ik in de hogere prijsklasse zoeken dan in de klasse waar mijn droomwoning zich in bevindt ( :? ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Wispe schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:28:
[...]

Ik kom 70K te kort om mijn droomwoning te kunnen financieren. De NN (en de andere geldverstrekkers) hebben geen interesse in mijn hypotheekvrije verhuurde woning (al zou ik een verhuurhypotheek op gooien, dan daalt de leencapaciteit van een "regulier" woonhypotheek). Blijft toch bijzonder.

Heb al plan B, dat de komende week uitzoeken. Tijd dringt, de makelaar heeft al foto's gemaakt van de woning en ik heb vernomen dat het z.s.m. op Funda verschijnt.

Plan C is een jaartje wachten en de boel verkopen, dan kan ik in de hogere prijsklasse zoeken dan in de klasse waar mijn droomwoning zich in bevindt ( :? ).
Toch gek, onze financieringsruimte werd juist groter met een verhuurd appartement erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ColeJ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:47:
[...]

Toch gek, onze financieringsruimte werd juist groter met een verhuurd appartement erbij.
Idem. Lijkt me vreemd.

@Wispe Heb je nog een andere adviseur gevraagd? Niet iedereen is even onderlegd in deze materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
ColeJ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:47:
[...]

JanHenk schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:28:
[...]

Idem. Lijkt me vreemd.

@Wispe Heb je nog een andere adviseur gevraagd? Niet iedereen is even onderlegd in deze materie.
De leencapaciteit voor een reguliere woonhypotheek werd inderdaad groter, maar dat is het dan ook wel. Deze daalt weer als ik een verhuurhypotheek neem.

Vorig jaar had ik een andere adviseur, en die zei hetzelfde. Ik snap ook niet hoe het kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wispe schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:50:
[...]

[...]

De leencapaciteit voor een reguliere woonhypotheek werd inderdaad groter, maar dat is het dan ook wel. Deze daalt weer als ik een verhuurhypotheek neem.

Vorig jaar had ik een andere adviseur, en die zei hetzelfde. Ik snap ook niet hoe het kan...
Het gaat ook meer om het totaal: je hebt een lagere woonhypotheek nodig als je een verhuurhypotheek neemt. Als die twee tezamen een grotere maximale lening opleveren dan slechts alleen de woonhypotheek, komt die woning wellicht alsnog binnen bereik.

Maar het zou overigens ook goed kunnen dat in de uitgangssituatie de huurinkomsten al zijn meegenomen en dat het totaal van maximale woonhypotheek + verhuurhypotheek láger is dan alleen de woonhypotheek. Waarschijnlijk als gevolg van toets- of daadwerkelijke rente.

Maar dan zou je inzicht in de berekeningen moeten krijgen om te zien aan welke knoppen te draaien is.

Ik zou voor overbrugging van de te verkopen (verhuurde) woning alsnog kijken naar een kortlopende lening buiten een bank om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-05 21:42
JanHenk schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:31:
[...]

Het gaat ook meer om het totaal: je hebt een lagere woonhypotheek nodig als je een verhuurhypotheek neemt. Als die twee tezamen een grotere maximale lening opleveren dan slechts alleen de woonhypotheek, komt die woning wellicht alsnog binnen bereik.

Maar het zou overigens ook goed kunnen dat in de uitgangssituatie de huurinkomsten al zijn meegenomen en dat het totaal van maximale woonhypotheek + verhuurhypotheek láger is dan alleen de woonhypotheek. Waarschijnlijk als gevolg van toets- of daadwerkelijke rente.

Maar dan zou je inzicht in de berekeningen moeten krijgen om te zien aan welke knoppen te draaien is.

Ik zou voor overbrugging van de te verkopen (verhuurde) woning alsnog kijken naar een kortlopende lening buiten een bank om.
Dat laatste zou ik wel eerst goed uitpluizen. Voor je het weet is je krediet opgevoerd en drukt het je leencapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Wanne-B88 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:50:
[...]

Dat laatste zou ik wel eerst goed uitpluizen. Voor je het weet is je krediet opgevoerd en drukt het je leencapaciteit.
Aangezien hij 'buiten de bank' om vermeldt vermoed ik dat hiermee onderhands bedoeld wordt, maar anders inderdaad zeker zorgen dat deze niet bij BKR in beeld komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:31:
[...]

Dat idd. Ik geloof mijn financieel adviseur als ze zegt dat dit de maximale is dat ze kan doen.
Plan B was dat ik 70K van mijn ouders ging lenen (zij kunnen het aan mij uitlenen). Is ook afgeschoten door mijn financieel adviseur, omdat de bank dat als een lening ziet en dat drukt dan weer op mijn leencapaciteit... 8)7
En het "plannetje" dat het geld op mijn rekening staat, zou niet werken, want de bank gaat vragen hoe ik aan dat geld kom.
Plan C is nu (vorig plan C is nu plan D) te onderzoeken of we aan de voorwaarden voldoen dat mijn ouders mede-schuldenaar worden op de hypotheek.
Volgend jaar als mijn huurwoning is verkocht, de hypotheek volledig aflossen en heb ik 0,0 schuld bij wie dan ook.

Allemaal heel krom en belachelijk dat het allemaal zo moeilijk moet, maar goed... Banken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wispe schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:35:
...Plan B was dat ik 70K van mijn ouders ging lenen (zij kunnen het aan mij uitlenen). Is ook afgeschoten door mijn financieel adviseur, omdat de bank dat als een lening ziet en dat drukt dan weer op mijn leencapaciteit... 8)7
En het "plannetje" dat het geld op mijn rekening staat, zou niet werken, want de bank gaat vragen hoe ik aan dat geld kom...
Als zij dat vragen kun je toch zeggen dat het een schenking of voorschot op de erfenis was :?

En als je dat niet wil zeggen dan willen je ouders dit wellicht ook wel schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
[...]

Plan B was dat ik 70K van mijn ouders ging lenen (zij kunnen het aan mij uitlenen). Is ook afgeschoten door mijn financieel adviseur, omdat de bank dat als een lening ziet en dat drukt dan weer op mijn leencapaciteit... 8)7
En het "plannetje" dat het geld op mijn rekening staat, zou niet werken, want de bank gaat vragen hoe ik aan dat geld kom.
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door coazter op 14-02-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Roenie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:06:
[...]
Als zij dat vragen kun je toch zeggen dat het een schenking of voorschot op de erfenis was :?

En als je dat niet wil zeggen dan willen je ouders dit wellicht ook wel schenken.
De jubelton is verdwenen he. Althans, flink verlaagd.
Hmm... Ik weet ook niet waarom mijn financieel adviseur zo moeilijk doet.
Heb maar weer een berichtje gestuurd met wat je zei.

[ Voor 4% gewijzigd door Wispe op 14-02-2023 17:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:12
Wispe schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:27:
[...]

[...]

Omdat dat natuurlijk dubbele fraude is. Allereerst tov de hypotheekverstrekker, maar ook tov de belastingdienst omdat je het geld eerst schenkt (ongetwijfeld zonder aangifte schenkbelasting te doen) en vervolgens ook weer terug schenkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:42:
[...]

Omdat dat natuurlijk dubbele fraude is. Allereerst tov de hypotheekverstrekker, maar ook tov de belastingdienst omdat je het geld eerst schenkt (ongetwijfeld zonder aangifte schenkbelasting te doen) en vervolgens ook weer terug schenkt.
Vind ik minder erg dan studieschuld verzwijgen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wispe schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:27:
[...]

[...]

Zonder 'jubelton' kunnen ouders ook schenken hoor ;) Deels belastingvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:39
Wispe schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:07:
[...]

Vind ik minder erg dan studieschuld verzwijgen. :+
Moet er wel naar gevraagd worden door de hypotheek verstrekker :P, dat doen ze ook niet altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dessertcrook
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-03 20:12
Ik heb een vraagje, bijv. je ouders hebben en huis met flinke overwaarde waar ook amper een hypotheek meer op zit. Zouden zij deze hypotheek op kunnen hogen, en dat geld vervolgens uit kunnen lenen aan hun kind waarmee dat kind weer een huis kan kopen?

Dit klinkt namelijk in theorie heel goed in de oren, waarom zou je bijv. zo veel schenkbelasting betalen als je ook je kind die hypotheek rustig over 30 jaar kan laten betalen. Heeft je kind wel een huis kunnen kopen, terwijl dat bij de bank niet zou kunnen.

Ik las dan dat je wel een soort marktrente over die lening moet hanteren, maar als dat dan gwn 3% is dan valt dat heel erg mee.

Belastingtechnisch klinkt dit ook erg goed. Mag je dan 2 keer hypotheekrente aftrekken op die manier?

[ Voor 18% gewijzigd door Dessertcrook op 15-02-2023 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:39
Dessertcrook schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:54:
Ik heb een vraagje, bijv. je ouders hebben en huis met flinke overwaarde waar ook amper een hypotheek meer op zit. Zouden zij deze hypotheek op kunnen hogen, en dat geld vervolgens uit kunnen lenen aan hun kind waarmee dat kind weer een huis kan kopen?

Dit klinkt namelijk in theorie heel goed in de oren, waarom zou je bijv. zo veel schenkbelasting betalen als je ook je kind die hypotheek rustig over 30 jaar kan laten betalen. Heeft je kind wel een huis kunnen kopen, terwijl dat bij de bank niet zou kunnen.

Ik las dan dat je wel een soort marktrente over die lening moet hanteren, maar als dat dan gwn 3% is dan valt dat heel erg mee.

Belastingtechnisch klinkt dit ook erg goed. Mag je dan 2 keer hypotheekrente aftrekken op die manier?
Ja dat zou kunnen. Dat heet een familiehypotheek. Je ouders zouden dan de rente die je betaalt weer terug kunnen schenken, belastingvrij tot ~2500 euro per jaar uit mijn hoofd.

Twee keer hypotheekrente aftrekken gaat je niet lukken. De kans is sowieso groot dat je ouders hun aftrek al opgebruikt hebben. Wij hebben bijvoorbeeld na onze verhuizing een leningdeel van 26 jaar lopen omdat we over dat bedrag al 4 jaar hypotheekrenteaftrek hebben gehad. Grote kans dat je ouders er uberhaupt weinig recht op hebben. De hypotheekrente is wat dat betreft persoonlijk en gebonden aan de hoeveelheid die je leent.

[ Voor 17% gewijzigd door Zenomyscus op 15-02-2023 11:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor bijlenen (wat de ouders doen) is geen HRA mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:46

Wat het laatste betreft, nee, degene die het geld gebruikt om de eigen woning te verwerven of verbeteren mag de rente aftrekken. De ouders gebruiken het geld voor een ander doel (uitleven aan kind), dus die mogen de rente niet aftrekken.

Wat het verhogen van de lening in de kinderen te helpen betreft, dat is zeker mogelijk, en gebeurt ook regelmatig. Maar de ouders moeten dan wel voldoende inkomen hebben om de nieuwe, hogere, hypotheek 'volgens de normen' te kunnen betalen. Dat was de laatste jaren vaak wel het geval, omdat de rente zo laag stond. Maar dat is nu niet meer altijd zo evident. Kun je uiteraard navragen bij een adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
-

[ Voor 100% gewijzigd door coazter op 15-02-2023 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
coazter schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:38:
[...]

De adviseur raadde mij aan dit formeel met een schenkingsovereenkomst te regelen, want het bedrag was al gestort maar de herkomst moest verklaard worden. De overeenkomst is dan ook netjes ondertekend
aangeleverd. Dat er nadien besloten is om de schenking ongedaan te maken en de overeenkomst te vernietigen, tsja, dat kon de adviseur ook niet weten.
Een schenking kan je natuurlijk niet zomaar ongedaan maken. Als je dat zwart op wit vast hebt gelegd is die schenking gewoon een feit. Je kan het daarna wel terug schenken, maar dan moet je wel 2x aangifte doen voor de schenkbelasting. En daarnaast weet je zelf ook donders goed dat er ook nooit een intentie was om dat daadwerkelijk te schenken, en daarmee is het ook nog eens fraude tov de hypotheekverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Wat is jullie ervaring met het taxatierapport?
Eind vorig jaar is een dezelfde woning hiernaast als de mijne verkocht voor 340K.
Taxateur van vandaag kwam niet verder dan 285K voor mijn woning, terwijl het exact een identieke woning is (ok, de deur van mijn slaapkamer staat gunstiger aangezien ik mijn bed op zo'n manier kan neerzetten dat de deur naar het balkon open kan. Dat kan bij die woning hiernaast niet).

Ik snap dit niet. Daardoor kan ik mijn droomwoning niet financieren omdat de overbruggingslening te weinig zou zijn. ;w |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Wispe op 15-02-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-05 09:44
Vraag nog 2 taxateurs.
Of dat verstandig is, is een 2e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Paralize_nl schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:39:
Vraag nog 2 taxateurs.
Of dat verstandig is, is een 2e
Want?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wispe schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:35:
Eind vorig jaar is een dezelfde woning hiernaast als de mijne verkocht voor 340K.
Taxateur van vandaag kwam niet verder dan 285K voor mijn woning, terwijl het exact een identieke woning is (ok, de deur van mijn slaapkamer staat gunstiger aangezien ik mijn bed op zo'n manier kan neerzetten dat de deur naar het balkon open kan. Dat kan bij die woning hiernaast niet).

Ik snap dit niet. Daardoor kan ik mijn droomwoning niet financieren omdat de overbruggingslening te weinig zou zijn. ;w |:(
zal toch wel onderbouwd zijn in het rapport daar zal het huis van je buren toch wel als referentie in staan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Het klinkt alsof het allemaal net (niet) past. Deze regels zijn er voor een reden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt

Het is beter om te vergelijken met de taxatiewaarde. Haal daar % daling woningmarkt vanaf en je hebt een beter beeld hoe de woningen zich ten opzichte van elkaar verhouden. Verder is het qua indeling misschien een identieke woning, maar aspecten als leeftijd/inrichting badkamer, keuken en tuin tellen ook mee.
Wel zuur als je daardoor je woning misloopt. Uiteindelijk telt de verkoopprijs. Zijn er meer woningen in de buurt ter vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi

twi

Vorig jaar rond deze tijd werd natuurlijk nog vaak met 10% overboden. Houd er sowieso rekening mee dat veel banken maar 90% van de taxatiewaarde pakken voor het verstrekken van de hypotheek. Zou het met 90% van 300k/310k wel lukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

@Wispe Bij de rabobank kun je in sommige gevallen 100% vd taxatiewaarde overbruggen.

Verder is zo'n taxatiewaarde weinig waard, ik zou altijd een veilige marge aanhouden.

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 15-02-2023 21:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:58:
[...]

zal toch wel onderbouwd zijn in het rapport daar zal het huis van je buren toch wel als referentie in staan?
Mijn financieel adviseur weet ervan.. Daarom hadden we ook die waarde aangenomen, tot de taxateur vandaag met 285K kwam aanproppen.
Toke_gt schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:30:
[...]

Het is beter om te vergelijken met de taxatiewaarde. Haal daar % daling woningmarkt vanaf en je hebt een beter beeld hoe de woningen zich ten opzichte van elkaar verhouden. Verder is het qua indeling misschien een identieke woning, maar aspecten als leeftijd/inrichting badkamer, keuken en tuin tellen ook mee.
Wel zuur als je daardoor je woning misloopt. Uiteindelijk telt de verkoopprijs. Zijn er meer woningen in de buurt ter vergelijking?
Het is een exact dezelfde woning in de VvE. Allemaal gerenoveerd door een projectontwikkelaar 10 jaar geleden. Mijn woning is zelfs beter opgeknapt dan die hiernaast. In de zin van apparatuur en sanitair.
Er zijn wel meer woningen in de buurt ter vergelijking, varieert allemaal tussen 320-340. Meest recente is 340K, en dat is die hiernaast.
twi schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:43:
Vorig jaar rond deze tijd werd natuurlijk nog vaak met 10% overboden. Houd er sowieso rekening mee dat veel banken maar 90% van de taxatiewaarde pakken voor het verstrekken van de hypotheek. Zou het met 90% van 300k/310k wel lukken?
Ik zei eind vorig jaar, niet vorig jaar rond deze tijd. Ga mij niet vertellen dat mijn woning in 2,5-3 maanden tijd met 16% is gedaald.
Dat van 90% was bekend. Met 340K zou het wel lukken, met 325K ook wel, daaronder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-05 09:44
3 taxateurs geven wellicht andere taxatiewaardes. Wellicht 1 die je wenst, alleen, dan moet je t wel voor 90% van de prijs verkocht krijgen toch? (Overbruggingshypotheek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Paralize_nl schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:28:
[...]

3 taxateurs geven wellicht andere taxatiewaardes. Wellicht 1 die je wenst, alleen, dan moet je t wel voor 90% van de prijs verkocht krijgen toch? (Overbruggingshypotheek)
Volgens mij 90% van de taxatiewaarde als het nog niet is verkocht.. Minus huidige hypotheekschuldsaldo. Bij Obvion in ieder geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Wispe op 15-02-2023 21:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toke_gt
Wispe schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:26:
[...]
Met 340K zou het wel lukken, met 325K ook wel, daaronder niet.
Wist de taxateur dat het circa 325K zou moeten worden? Mocht je een nieuwe taxatie laten uitvoeren, geef dit dan aan en kies vooral niet voor een anonieme landelijke taxatie ’centrale’, maar vraag liever bij de buren naar hun taxateur.

Overigens vind ik het wel riskant om in een dalende markt te rekenen met de maximale verkoopprijs in de buurt. Mogelijk hebben je buren een koper gevonden die al geruime tijd aan het zoeken was en het zat was in steeds maar overboden te worden. Dat kan dus een uitschieter zijn, met een koopprijs ver boven de vraagprijs en taxatiewaarde.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ontvang je als verkoper nog een afschrift van de akte van overdracht en/of iets van het kadaster?

Ik heb twee weken geleden overdracht gehad maar hier tot op heden nog niets over gehoord. Ook niet van mijn hypotheekverstrekker.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:32
VidaR-9 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 03:29:
Ontvang je als verkoper nog een afschrift van de akte van overdracht en/of iets van het kadaster?

Ik heb twee weken geleden overdracht gehad maar hier tot op heden nog niets over gehoord. Ook niet van mijn hypotheekverstrekker.
Kreeg hier bij de koop en verkoop na een kleine maand bericht van het kadaster in de berichtenbox van mijn overheid.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
VidaR-9 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 03:29:

Nee, enkel de evt overwaarde gestort en tzt bericht van kadaster dat je niet meer als eigenaar geregistreerd staat.

• VidaR-9
  • Nu online
De overwaarde heb ik gestort gehad en als ik inlog bij mijn hypotheekverstrekker staat dat ik geen lopende producten meer heb. Helaas is het ook niet meer mogelijk om de online documenten in te zien. Zou wel moeten, maar ik krijg een error.

Bij mijn ex hadden ze de documenten van de hypotheek naar het oude adres gestuurd :S Ik heb daarop al een adreswijziging doorgevoerd, maar wil wel zeker weten dat ik die stukken zelf krijg (if any).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

• koerskii
  • Laatst online: 22:31
VidaR-9 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:13:
De overwaarde heb ik gestort gehad en als ik inlog bij mijn hypotheekverstrekker staat dat ik geen lopende producten meer heb. Helaas is het ook niet meer mogelijk om de online documenten in te zien. Zou wel moeten, maar ik krijg een error.

Bij mijn ex hadden ze de documenten van de hypotheek naar het oude adres gestuurd :S Ik heb daarop al een adreswijziging doorgevoerd, maar wil wel zeker weten dat ik die stukken zelf krijg (if any).
Ik kreeg wel een transactie overzicht in de inbox van m'n banken (rabo en vista) van de aflossing van oude hypotheek en overbrugging). Dat duurde wel een paar weken.

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05 21:50
Een precies omgekeerde ervaring. De taxatiewaarde was mijns inziens veel te positief.

Ons huis werd vergeleken met een aantal andere recent verkochte woningen in de buurt, enkele zelfs precies hetzelfde type als de onze.

Maar qua staat van onderhoud niet vergelijkbaar (onze woning is wat minder; geen vloerverwarming of nieuw gestucte muren, de douche is versleten en moet door de volgende eigenaar echt vernieuwd gaan worden, etc)

Uiteindelijk zat er een gat van 40.000 euro (negatief dus) tussen de taxatiewaarde en het hoogste bod….

[ Voor 17% gewijzigd door autoreverse op 16-02-2023 20:00 ]

• koerskii
  • Laatst online: 22:31
autoreverse schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:53:
[...]

Een precies omgekeerde ervaring. De taxatiewaarde was mijns inziens veel te positief.

Ons huis werd vergeleken met een aantal andere recent verkochte woningen in de buurt, enkele zelfs precies hetzelfde type als de onze.

Maar qua staat van onderhoud niet vergelijkbaar (onze woning is wat minder; geen vloerverwarming of nieuw gestucte muren, de douche is versleten en moet door de volgende eigenaar echt vernieuwd gaan worden, etc)

Uiteindelijk zat er een gat van 40.000 euro (negatief dus) tussen de taxatiewaarde en het hoogste bod….
Bij mij zat de taxatiewaarde 110.000 te laag.. op een appartement in Amsterdam afgelopen juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brooke0110
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-02-2023
Ik hou ook van dit bedrijf, gebruikte hun diensten, erg handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
autoreverse schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:53:
[...]

Een precies omgekeerde ervaring. De taxatiewaarde was mijns inziens veel te positief. .
Hier ook vrij positief (Calcasa), maar achteraf blijkt er ook weinig te kloppen van de gegeven bij kadaster. Het bouwjaar staat een jaar later en de oppervlakte klopt niet. Gelukkig zat er ondanks genoeg ruimte in de financiering. Ons huis gaat echter nu in de verkoop en taxatie is al ruim een jaar oud (nieuwbouw).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ
[...]

Je kunt gewoon het geld door je ouders laten storten en een schenkingsovereenkomst opstellen, die overeenkomst lever je aan bij de bank en wellicht ook bij de notaris. Vervolgens verscheur je de overeenkomst en acteer je alsof het een familiebankhypotheek is. Dit werkt prima als je niet roomser dan de paus bent, soms moet je gewoon slim/creatief zijn. Maar goed, er zullen er hier wel weer een paar op hun achterste poten gaan staan, die zijn dat dus wel :X

[ Voor 6% gewijzigd door ColeJ op 22-02-2023 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vorige week is ons huis op Funda gekomen en voor deze week al 11 geïnteresseerde ingepland. Sleutel aan de makelaar gegeven en wij gaan er met de kinderen lekker een midweek tussenuit en verwacht eigenlijk vrijdag wel een bod voor minimaal de vraagprijs (geen bieden vanaf prijs onzin, letten kopers daar überhaupt op?). Blijft toch spannend maar wel fijn als vanwege volgende week weer in het huis mogen “leven”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:35:
Vorige week is ons huis op Funda gekomen en voor deze week al 11 geïnteresseerde ingepland. Sleutel aan de makelaar gegeven en wij gaan er met de kinderen lekker een midweek tussenuit en verwacht eigenlijk vrijdag wel een bod voor minimaal de vraagprijs (geen bieden vanaf prijs onzin, letten kopers daar überhaupt op?). Blijft toch spannend maar wel fijn als vanwege volgende week weer in het huis mogen “leven”.
Regio, prijsklasse ?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Members only:

Edit: inmiddels 15 bezichtigingen *O*

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 27-02-2023 14:10 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• trebium
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-05 18:53
Even een update van mijn kant.

De toenmalige aspirant koper heeft de dag na het verlopen van het financiering voorbehoud af laten weten. Na overleg met de rechtsbijstand geen verdere actie ondernomen. De 10% boete clausule wordt bij een rechtzaak bijna altijd gematigd, waardoor je misschien een procent overhoudt.

We hebben een andere makelaar ingeschakeld en binnen een week was de woning opnieuw verkocht onder voorbehoud, voor meer dan het vorige bod!

Nog steeds wel een erg nare bijsmaak van de eerste makelaar, die blijkbaar op de hoogte moet zijn geweest van de financiële situatie van de eerste aspirant koper. (3 jaar eerder hadden ze met hem een soort gelijke situatie gehad)

Maar gelukkig lijkt alles nu goed te komen en is binnenkort de overdracht van onze oude woning.
trebium schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:43:
[...]

Ik vraag me af of de makelaar wel integer gehandeld heeft. Dat een bezichtiging wordt afgezegd dat geloof ik zeker, maar 6 uit 6 op 4 weken tijd vind ik wel bijzonder.
We hebben ook bewijs dat de makelaar bezichtigingen heeft afgehouden toen het contract nog niet getekend was. (Een bekende heeft geprobeerd een afspraak te maken, maar kreeg te horen dat de woning al verkocht zou zijn)

Of we er meer uit hadden kunnen halen weet ik niet. De makelaar gaf in eerste instantie aan dat tussen de 450 en 475 "Wel vrij zeker zou lukken". En het is nu voor 425 verkocht. Maar dat maakt me ook niet zo zeer uit. Het gaat mij er wel om dat ik de makelaar betaal om mijn belangen te behartigen en ik dus niet zeker weet of hij dat gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
trebium schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 07:35:

De toenmalige aspirant koper heeft de dag na het verlopen van het financiering voorbehoud af laten weten. Na overleg met de rechtsbijstand geen verdere actie ondernomen. De 10% boete clausule wordt bij een rechtzaak bijna altijd gematigd, waardoor je misschien een procent overhoudt.
Op voorbehoud van financiering zit toch helemaal geen boete clausule? Dat geld toch alleen als je zonder voorbehoud koopt of om een andere reden afhaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:59
Op het voorbehoud zit geen boete clausule nee. Op het koopcontract, waar je aan vast zit na het verstrijken van het voorbehoud, wél. Dat kost je 10%.

Ik vind het geen stijl van de potentiële koper, die wist prima zijn situatie en had ook prima binnen de termijn zich terug kunnen trekken. Dat de makelaar aan geeft dat de koper dit al vaker heeft geflikt zou voor mij reden zijn om door te zetten om die 10% (of een deel er van) te krijgen.

Natuurlijk fijn dat de woning inmiddels verkocht is, maar je hebt er wel gedoe en stress van. Laat de potentiële koper het maar voelen.

maarja, makkelijk l*llen vanaf de zijlijn natuurlijk :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Ik begrijp wel dat de rechtsbijstand dat zegt :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Deveon schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:36:
[...]

Op voorbehoud van financiering zit toch helemaal geen boete clausule? Dat geld toch alleen als je zonder voorbehoud koopt of om een andere reden afhaakt?
Je moet het wel op tijd melden (binnen de afgesproken periode van het voorbehoud) en normaliter ook aantonen met een afwijzingsbrief.

Dilemma wat je als verkoper hebt is dat als je de aspirant koper aansprakelijk gaat stellen, je niet direct door kunt met verkoop aan andere koper.
Oorspronkelijke koper kan immers nog levering van de woning verlangen na de evt boete betaald te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trebium
Dit precies, we wilden graag zo snel mogelijk duidelijkheid hebben. Een rechtzaak zou lang kunnen duren en in de tussentijd kun je niet verder met de verkoop.

Vandaar dat we besloten hebben om het te laten zoals het is, en door te gaan bij een andere makelaar. Dit heeft dus goed uitgepakt voor ons, maar het was wel erg stressvol even.
THM0 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:54:
[...]

Je moet het wel op tijd melden (binnen de afgesproken periode van het voorbehoud) en normaliter ook aantonen met een afwijzingsbrief.

Dilemma wat je als verkoper hebt is dat als je de aspirant koper aansprakelijk gaat stellen, je niet direct door kunt met verkoop aan andere koper.
Oorspronkelijke koper kan immers nog levering van de woning verlangen na de evt boete betaald te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
THM0 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:54:
[...]

Ah verkeerd gelezen. Dat is inderdaad een lastige. Die 1% is ook niet echt de moeite waard dan en met één dag te laat is nalatigheid om het door te geven ook lastig aan te tonen.

Zelf heb ik eens na een verlenging van de financiële voorwaarde van de hypotheekadviseur te horen gekregen dat hij onze private lease auto als zakelijke lease auto had opgenomen. Gelukkig met beetje snijden in het (riante) meerwerk toch rond gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
B-Real schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:47:
Ik vind het geen stijl van de potentiële koper, die wist prima zijn situatie en had ook prima binnen de termijn zich terug kunnen trekken. Dat de makelaar aan geeft dat de koper dit al vaker heeft geflikt zou voor mij reden zijn om door te zetten om die 10% (of een deel er van) te krijgen.
Je weet het niet. Misschien heeft die potentiële koper tot op de laatste dag wel geprobeerd om tot een oplossing te komen maar is het helaas niet gelukt.
Zou niet weten wat je voordeel kan zijn om tot de laatste dag te wachten met het aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebium
Hij heeft geprobeerd om na het verlopen van de termijn nog een verlenging aan te vragen bij ons. Hier zijn wij niet mee akkoord gegaan, het lijkt een spelletje geweest te zijn tussen makelaar en aspirant koper om ons onder druk te zetten. Het was bekend dat wij al een andere woning gekocht hadden.

Voor de makelaar was het dubbele winst als dit door zou gaan:
- verkoop onze woning
- verkoop woning van de aspirant koper.

Daarnaast was de aspirant koper bevriend met de makelaar, en had de makelaar 3 jaar terug ook geholpen met het rondkrijgen van de hypotheek icm een BKR registratie.

Maar goed, Gisteren hebben we de overdracht gehad en het is voor ons nu dus gelukkig afgerond. *O*
DarkFire1985 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:00:
[...]

Je weet het niet. Misschien heeft die potentiële koper tot op de laatste dag wel geprobeerd om tot een oplossing te komen maar is het helaas niet gelukt.
Zou niet weten wat je voordeel kan zijn om tot de laatste dag te wachten met het aanmelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:56

Koekfabriek

King Billy on the wall

trebium schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:54:
Hij heeft geprobeerd om na het verlopen van de termijn nog een verlenging aan te vragen bij ons. Hier zijn wij niet mee akkoord gegaan, het lijkt een spelletje geweest te zijn tussen makelaar en aspirant koper om ons onder druk te zetten. Het was bekend dat wij al een andere woning gekocht hadden.

Voor de makelaar was het dubbele winst als dit door zou gaan:
- verkoop onze woning
- verkoop woning van de aspirant koper.

Daarnaast was de aspirant koper bevriend met de makelaar, en had de makelaar 3 jaar terug ook geholpen met het rondkrijgen van de hypotheek icm een BKR registratie.

Maar goed, Gisteren hebben we de overdracht gehad en het is voor ons nu dus gelukkig afgerond. *O*

[...]
Zou dit ook even melden bij NVM/VBO. Dit zijn van die makelaarsgeintjes waardoor hele begroepsgroep slechte naam krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 21:45
Heeft iemand wel eens meerdere Calcasa desktop taxaties laten doen?
Ik heb een gevoel van willekeur aangezien er maar +3k tussen de WOZ zit en de marktwaarde volgens de taxatie.
Wat me zelfs in de dalende markt, in een goede wijk erg laag lijkt.
Als ik de laagste m2 prijs van de wijk pak in het afgelopen kwartaal kom ik nog steeds 25k hoger uit dan de WOZ.
Ook worden er maar 3 vergelijkbare objecten getoond over een periode van dik 2 jaar.
Of Calcasa is vrij pessimistisch over de status van de woningmarkt nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:26

We hebben een andere makelaar ingeschakeld en binnen een week was de woning opnieuw verkocht onder voorbehoud, voor meer dan het vorige bod!

Nog steeds wel een erg nare bijsmaak van de eerste makelaar, die blijkbaar op de hoogte moet zijn geweest van de financiële situatie van de eerste aspirant koper. (3 jaar eerder hadden ze met hem een soort gelijke situatie gehad)

Maar gelukkig lijkt alles nu goed te komen en is binnenkort de overdracht van onze oude woning.

[...]
Dit is hoe ontbindende voorwaarden werken. Eerste hit in Google:

https://www.das.nl/wonen/...oopovereenkomst-ontbinden
Hoe kan ik een koopovereenkomst ontbinden?

Ga er niet vanuit dat het koopcontract uit zichtzelf ongeldig wordt verklaart als er niet voldaan wordt aan de ontbindende voorwaarden. U moet hier zelf wel voor in actie komen. Zowel u als de verkopende partij moeten er alles aan gedaan hebben om de koop door te laten gaan. De precieze eisen die worden gesteld aan de ontbindende voorwaarden staan in de koopovereenkomst. Daar staat ook vermeld op welke wijze het contract ontbonden kan worden. Als u het contract wil ontbinden moet u dit schriftelijk aan de verkopende partij laten weten. Dit moet uiterlijk op de eerste werkdag na de datum waarvan in de ontbindende voorwaarde sprake is.
Een verlenging aanvragen is ook niet ongebruikelijk in deze situatie, wellicht was er nog een kans van slagen, maar zat dat er niet op tijd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebium
Zeker waar, maar verlenging aanvragen nadat de termijn verlopen is is niet correct, er was blijkbaar sprake van een BKR registratie en het zou nog zeker 3 maanden duren voordat hij daar iets mee zou kunnen. Dit is iets wat hij een week eerder ook al wist, op dat moment had hij dus een verlenging aan kunnen vragen en hadden we het ook zeker overwogen. Maar mijn inziens kom je niet met zo'n actie nadat de termijn verstreken is.

Hierdoor was het vertrouwen op een goede afloop wel weg zeg maar.

Daarnaast had hij (achteraf) geen goed gedocumenteerde afwijzing. Hij was dus gewoon echt te laat met deze actie.
Laapo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:35:
[...]

Dit is hoe ontbindende voorwaarden werken. Eerste hit in Google:

https://www.das.nl/wonen/...oopovereenkomst-ontbinden

[...]

Een verlenging aanvragen is ook niet ongebruikelijk in deze situatie, wellicht was er nog een kans van slagen, maar zat dat er niet op tijd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
trebium schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:58:
Zeker waar, maar verlenging aanvragen nadat de termijn verlopen is is niet correct, er was blijkbaar sprake van een BKR registratie en het zou nog zeker 3 maanden duren voordat hij daar iets mee zou kunnen. Dit is iets wat hij een week eerder ook al wist, op dat moment had hij dus een verlenging aan kunnen vragen en hadden we het ook zeker overwogen. Maar mijn inziens kom je niet met zo'n actie nadat de termijn verstreken is.

Hierdoor was het vertrouwen op een goede afloop wel weg zeg maar.

Daarnaast had hij (achteraf) geen goed gedocumenteerde afwijzing. Hij was dus gewoon echt te laat met deze actie.

[...]
Volgens mij ging het laapo er meer om dat de potentiële kopers niet te laat waren. Dat het dus correct is om de verkopers de dag na het aflopen van het voorbehoud te informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Na een midweekje er tussenuit en deze week nog een extra dag zijn we door de bezichtiging heen. Van de 15 afspraken zijn er uiteindelijk 9 doorgegaan en hier en daar wat opzeggingen of inval van de reservelijst. Best opvallend hoeveel een afspraak maken en vervolgens niet komen opdagen.

De makelaar verwacht van twee kijkers nog een terugkoppeling maar die wilde ook graag andere opties nog bekijken. Helaas voor ons dus nog geen bod ontvangen. Best vervelend dat we nu ook geen bezichtiging meer hebben staan gezien het toch al snel 2 uur kost om het huis klaar te maken. Nu maar afwachten hoe het loopt want heb eigenlijk geen zin om per bezichtiging te gaan opruimen/schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:31
Deveon schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:28:
Na een midweekje er tussenuit en deze week nog een extra dag zijn we door de bezichtiging heen. Van de 15 afspraken zijn er uiteindelijk 9 doorgegaan en hier en daar wat opzeggingen of inval van de reservelijst. Best opvallend hoeveel een afspraak maken en vervolgens niet komen opdagen.

De makelaar verwacht van twee kijkers nog een terugkoppeling maar die wilde ook graag andere opties nog bekijken. Helaas voor ons dus nog geen bod ontvangen. Best vervelend dat we nu ook geen bezichtiging meer hebben staan gezien het toch al snel 2 uur kost om het huis klaar te maken. Nu maar afwachten hoe het loopt want heb eigenlijk geen zin om per bezichtiging te gaan opruimen/schoonmaken.
Ken het gevoel. Maar bij ons kwam er toch nog een bod (bijna 6 dagen later). Volgens de makelaar niet heel ongebruikelijk tegenwoordig.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 10:24
kw_nl schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:26:
[...]

Ken het gevoel. Maar bij ons kwam er toch nog een bod (bijna 6 dagen later). Volgens de makelaar niet heel ongebruikelijk tegenwoordig.
Het is gewoon heel erg veranderd die markt. Het is zo snel gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Extrix schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:23:
[...]

Het is gewoon heel erg veranderd die markt. Het is zo snel gegaan
Ik merk daar in Groningen stad nog weinig van. Overal bieden op inschrijving en dan 10% boven de vraagprijs. Het aanbod loopt wel fors terug trouwens..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
stin00 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:07:
[...]

Ik merk daar in Groningen stad nog weinig van. Overal bieden op inschrijving en dan 10% boven de vraagprijs. Het aanbod loopt wel fors terug trouwens..
Hangt misschien ook af van het soort woning dat je zoekt? Ik weet niet wat jouw zoekcriteria zijn, maar als dat is waar 'iedereen' naar zoekt, dan zal de vraag wel blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extrix
Rubbergrover1 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:19:
[...]

Hangt misschien ook af van het soort woning dat je zoekt? Ik weet niet wat jouw zoekcriteria zijn, maar als dat is waar 'iedereen' naar zoekt, dan zal de vraag wel blijven.
Woon toevallig in Meerstad hier verkoopt toch allemaal wat moeizamer lijkt het. Staat in iedergeval allemaal langer te koop

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:54
Gisteren mijn huis opnieuw aangemeld en heb gelijk meer bezichtigingen ontvangen dan de eerste maand tijdens de eerste aanmeldperiode (oktober).
Maandag 4 bezichtigingen en woensdag ook 4. Niet veel als ik lees dat hierboven 15 bezichtigingen heeft.
Maargoed, hoeft maar 1 persoon tussen te zitten.

Huis is wel 5.000 euro lager geprijsd. Makelaar is iig erg positief erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:09
Extrix schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 06:17:
[...]

Woon toevallig in Meerstad hier verkoopt toch allemaal wat moeizamer lijkt het. Staat in iedergeval allemaal langer te koop
ik woon ook in Meerstad, ben het deels met je eens.
Zie met name de projectbouw in Groenewei die niet meer verkoopt.
Maar wat wil je met uitschieters van bijna 8 ton v.o.n. voor een tweekapper. 2021 prijzen die gewoon niet meer bij de markt passen.

De bestaande bouw gaat nog best vlot, met name vrijstaand, en vrije kavels lopen nog wel goed en zijn er veel inschrijvingen met loting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extrix
El Capitan schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:19:
[...]

ik woon ook in Meerstad, ben het deels met je eens.
Zie met name de projectbouw in Groenewei die niet meer verkoopt.
Maar wat wil je met uitschieters van bijna 8 ton v.o.n. voor een tweekapper. 2021 prijzen die gewoon niet meer bij de markt passen.

De bestaande bouw gaat nog best vlot, met name vrijstaand, en vrije kavels lopen nog wel goed en zijn er veel inschrijvingen met loting.
Klopt nieuwbouw zal straks wel opnieuw in de verkoop gaan hier voor lagere prijs.

Klopt vrijstaand en kavels en aan het water gaat nog rap. Rijtjes en 2 kappers staan nu relatief lang in de verkoop.

Heb zelf onze twee kapper in de stijgende markt nog verkocht om lekker vrij staand aan het water te gaan wonen projectbouw toen nog soort van betaalbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:09
Extrix schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:18:
[...]

Klopt nieuwbouw zal straks wel opnieuw in de verkoop gaan hier voor lagere prijs.

Klopt vrijstaand en kavels en aan het water gaat nog rap. Rijtjes en 2 kappers staan nu relatief lang in de verkoop.

Heb zelf onze twee kapper in de stijgende markt nog verkocht om lekker vrij staand aan het water te gaan wonen projectbouw toen nog soort van betaalbaar
Goed gedaan en je kans gepakt. Wij hebben ook naar kavels gekeken, maar de nieuwe kavels op de Zeilen liggen ons nu toch net te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
stin00 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:07:
[...]

Ligt maar waar je naar kijkt. Ik zie genoeg huizen die opnieuw teruggeplaatst worden voor lagere bedragen, zelfs/ook als ze een bieding op inschrijving hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:31
Extrix schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:18:
[...]

Denk toch regio gebonden, hier in Delft bij ons project (zit zelf in fase 1) gaan juist de 2 kappers het hardst:
https://schoemakerplantage.nl/nl/aanbod/grasbuurt-3/

Ondanks de toch wel forse prijzen.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kw_nl schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:37:
[...]

Denk toch regio gebonden, hier in Delft bij ons project (zit zelf in fase 1) gaan juist de 2 kappers het hardst:

Misschien dat dit ook komt door het bescheiden aantal tweekappers: 8 van de 47 woningen in dat buurtje?

De prijzen vind ik relatief ook wel meevallen. Zijn ongeveer een ton duurder dan een rijtjeshuis met de zelfde oppervlak (ongeveer 8 ton ipv 7 ton).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
[...]

Jeetje wat een geld voor twee onder 1 kapper. Met hem klaar maken zit je zo tegen een miljoen aan. Dat het nog wordt verkoch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49
Extrix schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:05:
[...]

Jeetje wat een geld voor twee onder 1 kapper. Met hem klaar maken zit je zo tegen een miljoen aan. Dat het nog wordt verkoch
Ik sta er ook van te kijken. Bij ons staan de 2 kappers van 6.5 ton VON al 3/4e jaar te koop. Niemand wilt ze hebben. Tel er nog een ton bij op en de rest voor de badkamer, keuken, opties enz. 4.5% rente..

Maargoed het is regio afhankelijk. Als de 2kappers KK nog 7 ton zijn dan zal nieuwbouw rond die prijsklasse ook wel beter lopen. Hier heb je prima 2 kappers voor 5.5 ton KK.

[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 13-03-2023 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 21:45
[...]

Nog geen 200 meter van de snelweg 8,5 ton voor een 2 onder 1 kap of richting de 6 ton voor een rijtjeshuis 8)7
https://goo.gl/maps/PDWL3MmNRAA6gHFU9
Ze weten ook wel ieder hoekje vol te stampen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Vandread schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:04:
[...]

Nog geen 200 meter van de snelweg 8,5 ton voor een 2 onder 1 kap of richting de 6 ton voor een rijtjeshuis 8)7
https://goo.gl/maps/PDWL3MmNRAA6gHFU9
Ze weten ook wel ieder hoekje vol te stampen....
Maar dan woon je wel in Delft 8)7

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twi

twi

TvanW schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:20:
[...]

Maar dan woon je wel in Delft 8)7
Er zijn mensen die meer geven om locatie, het wonen in/dicht bij een sfeervolle stad en goede verbindingen naar andere hotspots hebben. En anderen geven juist weer om rust, perceel- en woonoppervlakte en die eigen oprit. Over smaak valt niet te twisten. Ben zelf ook zo iemand die voor veel te veel geld een nieuwbouwhuis in de buurt van een mooie stad heeft gekozen, in plaats van de 2-onder-1 kapper in de provincie. Hoewel ik ook echt in die laatste wel voordelen zie hoor.
Pagina: 1 ... 150 ... 193 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.