Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
Link [verwijderd]Mars18 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:06:
[...]
Heb je een funda link? Om te kijken voor tips/feedback
[ Voor 20% gewijzigd door mrmatiz87 op 06-07-2022 20:53 ]
Kan me voorstellen dat mensen in dit segment afhaken op de VVE kosten, die zijn op het eerste gezicht vrij hoog. (Geen idee wat er allemaal in zit.) Als je als starter op je max moet lenen om dit te kunnen betalen is 140 euro pm. natuurlijk best wel geld.
Kan me ook voorstellen dat veel kopers momenteel ff de kat uit de boom kijken / hopen dat de prijzen gaan zakken. Maar dat is puur mn onderbuik.
[ Voor 12% gewijzigd door Charly op 04-07-2022 16:06 ]
En als iemand daar doorheen kan kijken dan zal hij of zij wel afhaken bij foto 33....
Voorheen waren er vast wel naïeve particuliere investeerders te vinden, maar die zien de beurs dalen en de rente stijgen dus die haken af. En een koopstarter gaat geen 325k lenen tegen 3-4% rente voor zo'n flatje.
Ik vind het riskant om "advies" te geven want niemand weet of er morgen een koper komt die de vraagprijs (of hoger) biedt of dat de markt in dat segment over 6 maanden gehalveerd is in prijs.
[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 04-07-2022 16:33 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik vind het ook veel geld, de makelaar heeft dit bepaald op basis van verkoopprijzen van appartementen in hetzelfde gebouw die meer hebben opgeleverd dan deze vraagprijs (wel voor wel mooier afgewerkte appartementen). De keuken is eenvoudig zonder inbouwapparatuur, qua gebreken is er weinig mis mee maar het oogt natuurlijk wat minder fraai. Ik verhuurde het appartement het afgelopen jaar, daarom kon ik zelf weinig verbeteringen aanbrengen. Als het in de komende weken niet wordt verkocht, overweeg ik ook zeker om er toch een nieuwe keuken in te plaatsen en het allemaal wat te verbeteren en misschien verhuur ik het ook wel weer.Sport_Life schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:20:
Als ik het vergelijk met een andere grote stad in het westen (Utrecht ken ik minder goed) dan is het echt veel en veel te duur. Veel zaken zijn (op het oog) ook vrij makkelijk te verbeteren, oa die verwarmingsbuizen kunnen prima achter een koofje, stekkerdoos in de keuken is wat slordig, etc. Dan verwacht ik IRL nog veel meer gekke dingen tegen te komen en bij een bouwkundige keuring nog veel meer (die keuken is vast door een doe het zelfer geïnstalleerd denk ik dan).
En als iemand daar doorheen kan kijken dan zal hij of zij wel afhaken bij foto 33....
Voorheen waren er vast wel naïeve particuliere investeerders te vinden, maar die zien de beurs dalen en de rente stijgen dus die haken af. En een koopstarter gaat geen 325k lenen tegen 3-4% rente voor zo'n flatje.
Ik vind het riskant om "advies" te geven want niemand weet of er morgen een koper komt die de vraagprijs (of hoger) biedt of dat de markt in dat segment over 6 maanden gehalveerd is in prijs.
Het appartement is verouderd, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet als een flipper gaat moderniseren.
Wat me wel opvalt aan de foto’s:
- Na twee leuke foto’s van de binnenkant moet ik langs 8 andere foto’s van entree/binnenkomst voor ik weer bij een leuke foto van de woonkamer ben. Ik snap wat de makelaar doet, namelijk foto’s als van een wandeling van buiten naar binnen, maar die maken het geheel niet aantrekkelijker.
- De slaapkamers lijken kleiner dan ze zijn doordat in allebei een groot bed en een bureau staat. Dat zou ik in ieder geval tijdens de bezichtiging ruimer indelen. Kan een van de bedden en bureaus er tijdelijk uit? Dan laat je een slaapkamer en een werkkamer zien, met meer dan genoeg ruimte eromheen. Maakt het appartement aantrekkelijk, waar het nu wat volgepropt overkomt (geen verwijt, zo zien de slaapkamers er hier ook uit).
- Verder zou ik wat planten in de vensterbank van de woonkamer zetten, zodat je niet tegen de andere flats kijkt, maar meer in het groen. Stelt niks voor, maar geeft toch andere indruk.
Mocht je flat echt niet verkopen (maar er komt vast wel iemand, duurt misschien wat langer) dan zou ik kijken naar een andere oplossing voor de douchedeur. Die vouwdeur zou voor mij een indicatie zijn dat er dertig jaar niks met het pand is gebeurd, ondanks de 150 (of 140?)-VVE kosten per maand.
En oh ja, misschien in de tekst benadrukken dat het gaat om de bovenste twee verdiepingen van het complex. Met 5/6 is dat misschien niet voor iedereen duidelijk (is begane grond 1 of 0), terwijl het wel relevant is dat je geen bovenburen hebt bij je slaapkamers.
Edit: ik las dat je nu verhuurt, dus kamer leegmaken lijkt dan misschien niet haalbaar. Maar ik zou het bed in de berging van een buur zetten en de huurder twee nachtjes in een hotel. Heb je echt zo terugverdiend!
[ Voor 8% gewijzigd door Toke_gt op 04-07-2022 16:52 . Reden: Aanvulling ]
Wat mij meteen opvalt is:
- Volgorde foto's; ik zou trappenhuis niet aan het begin doen (of zelfs weglaten) iig eerst fotos van de grootste pluspunten (uitzicht bijv.) En de foto's lijken ook wat door elkaar te staan.
- Daarnaast zou ik de radiatoren leidingen wit verven. Dat steekt veel minder schril af. Wij hebben precies dezelfde leidingen lopen en allemaal wit geverfd. Dat scheelt veel qua looks.
- Gezelliger maken. Bijv. plantjes op het balkon voor de foto's
Ik heb ook basis opgeknapt bij ons appartement (starterswoning Amsterdam) verkocht afgelopen mei voor 9000+ per m2 en is ook oud sociale huur, maar wel met wat basis verbeteringen (32 kijkers, 11 biedingen).
Bedankt voor de tips! Volgorde van foto's is misschien inderdaad niet ideaal, ik heb de makelaar gevraagd dat aan te passen. Vouwdeur is inderdaad ook niet zo fraai meer. Helaas zijn de huurders afgelopen weekend vertrokken, dus het zal leegstaan bij bezichtigingen. Huurders gebruikten wel mijn eettafel en tv-meubel, dus alleen die blijven staan.Toke_gt schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:47:
[...]
Het appartement is verouderd, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet als een flipper gaat moderniseren.
Wat me wel opvalt aan de foto’s:
- Na twee leuke foto’s van de binnenkant moet ik langs 8 andere foto’s van entree/binnenkomst voor ik weer bij een leuke foto van de woonkamer ben. Ik snap wat de makelaar doet, namelijk foto’s als van een wandeling van buiten naar binnen, maar die maken het geheel niet aantrekkelijker.
- De slaapkamers lijken kleiner dan ze zijn doordat in allebei een groot bed en een bureau staat. Dat zou ik in ieder geval tijdens de bezichtiging ruimer indelen. Kan een van de bedden en bureaus er tijdelijk uit? Dan laat je een slaapkamer en een werkkamer zien, met meer dan genoeg ruimte eromheen. Maakt het appartement aantrekkelijk, waar het nu wat volgepropt overkomt (geen verwijt, zo zien de slaapkamers er hier ook uit).
- Verder zou ik wat planten in de vensterbank van de woonkamer zetten, zodat je niet tegen de andere flats kijkt, maar meer in het groen. Stelt niks voor, maar geeft toch andere indruk.
Mocht je flat echt niet verkopen (maar er komt vast wel iemand, duurt misschien wat langer) dan zou ik kijken naar een andere oplossing voor de douchedeur. Die vouwdeur zou voor mij een indicatie zijn dat er dertig jaar niks met het pand is gebeurd, ondanks de 150 (of 140?)-VVE kosten per maand.
En oh ja, misschien in de tekst benadrukken dat het gaat om de bovenste twee verdiepingen van het complex. Met 5/6 is dat misschien niet voor iedereen duidelijk (is begane grond 1 of 0), terwijl het wel relevant is dat je geen bovenburen hebt bij je slaapkamers.
Edit: ik las dat je nu verhuurt, dus kamer leegmaken lijkt dan misschien niet haalbaar. Maar ik zou het bed in de berging van een buur zetten en de huurder twee nachtjes in een hotel. Heb je echt zo terugverdiend!
Bedankt voor de tips, die radiatoren zijn inderdaad erg lelijk.koerskii schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:49:
Wat mij meteen opvalt is:
- Volgorde foto's; ik zou trappenhuis niet aan het begin doen (of zelfs weglaten) iig eerst fotos van de grootste pluspunten (uitzicht bijv.) En de foto's lijken ook wat door elkaar te staan.
- Daarnaast zou ik de radiatoren leidingen wit verven. Dat steekt veel minder schril af. Wij hebben precies dezelfde leidingen lopen en allemaal wit geverfd. Dat scheelt veel qua looks.
- Gezelliger maken. Bijv. plantjes op het balkon voor de foto's
Wat is er mis met foto 33?Sport_Life schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:20:
Oh, nou, dat lijkt me eerlijk gezegd een voordeel. Dan zie je hoe ruimtelijk het is en dat je er meteen in kunt. Als het (zichtbaar) verhuurd is, maken mensen zich misschien zorgen of die huurders er wel op tijd uit gaan.mrmatiz87 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:03:
[...]
Bedankt voor de tips! Volgorde van foto's is misschien inderdaad niet ideaal, ik heb de makelaar gevraagd dat aan te passen. Vouwdeur is inderdaad ook niet zo fraai meer. Helaas zijn de huurders afgelopen weekend vertrokken, dus het zal leegstaan bij bezichtiging
Ik zou zo’n appartement perfect vinden voor twee studerende kinderen, dus kan me niet voorstellen dat het niet verkoopt. (Mijn jongste studeert nog niet, anders…)
Twee eenvoudige tips: met simpelweg andere grepen kan het er al heel anders uit zien. En als je de grote koelkast en de wasmachine eruit doet en alleen een kleine koelkast op de plek van de wasmachine zet, dan oogt de keuken waarschijnlijk ook ruimtelijker.mrmatiz87 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:46:
[...]
De keuken is eenvoudig zonder inbouwapparatuur, qua gebreken is er weinig mis mee maar het oogt natuurlijk wat minder fraai.
Verder zijn de verwarmingsbuizen erg opvallend tegen de witte muur. Misschien een emmertje latex en een middag verven om de buizen wit te krijgen.
Wat de badkamer betreft zou ik die deur niet veranderen (ik weet niet of het daar beter van wordt), maar dat kastje ziet er wat brak uit een neemt ruimte in, zou ik er dus uit gooien. Als potentiële koper zou ik trouwens sowieso wel afknappen op een badkamer in de keuken, zeker als de slaapkamers op een andere verdieping zijn. Maar dat zou ik de volgende bewoners laten aanpakken.
Ik haak hier ook even op in: stel de kastdeurtjes weer even goed af zodat ze netjes recht hangen en maak dan nieuwe foto's van de keuken. Als de kastdeurtjes recht hangen, ziet dat er meteen een stuk verzorgder uitmrmatiz87 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:46:
[...]
De keuken is eenvoudig zonder inbouwapparatuur, qua gebreken is er weinig mis mee maar het oogt natuurlijk wat minder fraai.
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Mensen hebben nu wat moeite zich hier te zien wonen. Zet een simpele ombouw om de (verouderde) radiator; schilder de buizen in ieder geval wit, en op sommige plekken misschien een koof inderdaad. De kleuren zijn erg persoonlijk, die zou ik neutraler maken. Vervang de wat viezige (imho, no offense) bekleding van de trap door de betaalbare traprenovatie van de hornbach.
Beeld je in dat een jong modern stel of iemand die uit scheiding komt een mooie plek zoekt waar niet eerst twee maanden aan geklust hoeft te worden. Die doelgroep slaat je appartement nu vaak over denk ik.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Wij zitten in het traject om een verkoopmakelaar te selecteren (hebben er 1 gesproken van de 3 die uitgenodigd zijn) en ben daarom nieuwsgierig: heb je zelf van te voren geen inzicht gehad in de tekst/advertentie voordat deze online kwam? Of heb je dat wel gehad, maar zelf toen ook niet gezien?mmmmmark schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:43:
Zag net in de funda tekst bij mij nog 2 foutjes staan. Makelaar heeft geschreven dat er screens voor de slaapkamer ramen zitten ipv horren. In de tekst staan de vve kosten correct maar in de “tabel” samenvatting staan verkeerde kosten😳🤐. Hoe kan een makelaar zoveel domme fouten maken.
Dit is nog wel een “premium” makelaar…
1 van de selectie-eisen is dat we van te voren inzicht hebben (en invloed hebben op) alles wat online gezet wordt - juist omdat je zo vaak hoort/ziet/leest over dit soort slordigheden. Bij de eerste makelaar was dit inderdaad zo (alles inzichtelijk via een move-account) en konden we ook/zelfs zelf foto's aanleveren (ik heb een drone en als ik wilde (weet niet of ik dat wil
Dat is natuurlijk wel de minimum doorlooptijd - als er iets (meer) uitgezocht of toegelicht moet worden wordt die periode natuurlijk al een stuk langer.FrankSpin schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:40:
[...]
Bij Obivion is de doorlooptijd nu ongeveer 16 werkdagen.
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Of je die trap moet aanpakken zal erg persoonlijk zijn. Ik heb het idee dat het juist best goede vloerbedekking is (al zie je dat misschien niet op iedere foto terug). En ik word juist helemaal kriegel van die "traprenovatie"-trappen.big bang schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:47:
Ik zou er ook eens als een flipper naar kijken; levert de boel opknappen een leuke winst op? Dan gewoon doen.
Ik denk dat in deze categorie (wat betreft prijs en m2) een 'echte' flip misschien meer kost dan het oplevert. En je moet dan ook keuzes maken die bepaalde groepen kan uitsluiten. En misschien veel werk geven. Voorbeeld: ik zou altijd ervoor willen kiezen om een badkamer op de zelfde verdieping als de slaapkamers te hebben. In dit appartement lijkt mij de ruimte naast de trap daarvoor ideaal. Tegelijk betekent die keuze wel dat je de mogelijkheid om die slaapkamer op te splitsen in twee kamers verloren gaat. Terwijl een hoop andere mensen veel liever een extra werk-/kinder-/logeerkamer hebben in plaats van twee grote slaapkamers.
Een kleine simpele tip zou nog wel zijn om de voegen op de vloer in de WC wit te maken. Een tube voegenfris kost 15 euro en het geeft meteen een heel ander gezicht. (Op termijn zal dat in een WC wel weer smoezelig worden, maar dat is ver nadat de woning verkocht is...
Verder zou ik in de zomer ook op het balkon/de balkons een paar vrolijke stoelen en bloempotten zetten. Een fel kleurtje maakt het balkon én de woning meteen een stuk zomerser. (gekleurd, maar wel rustig, dus effen en geen patroon.) Kost je misschien 200 euro, maar zal waarschijnlijk veel meer verkoopopbrengst opleveren. Misschien dat het ook al heel veel scheelt als je op het balkon bij het bistrosetje ook een paar vrolijke bloempotten zou zetten. Wat het helemaal mooi zou maken is een bistrosetje op het ene balkon en een (kleine) ligstoel op het andere balkon.
En nu de huurders weg zijn kun je wellicht ook met een kritische blik door het huis gaan en hier en daar een beperkt aantal kleine meubels zetten.
Eens met de grepen, maar waar moet ik de wasmachine dan laten...? Verwarmingsbuizen en badkamer ben ik ook met je eens, maar ik overweeg nu nog niet om de gehele badkamer te verplaatsen naar de bovenste verdieping. Ik denk dat ik als koper het meest zou afhaken op de keuken, dit is allemaal losse apparatuur en is geen mooi geheel. Ik overweeg om er een simpele keuken met inbouwapparatuur en inductie in te laten zetten, ik denk dat dit al een hele boel scheelt. Dat de badkamer niet op dezelfde vloer is als de slaapkamers is niet ideaal maar ik denk geen dealbreaker.Rubbergrover1 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:17:
Twee eenvoudige tips: met simpelweg andere grepen kan het er al heel anders uit zien. En als je de grote koelkast en de wasmachine eruit doet en alleen een kleine koelkast op de plek van de wasmachine zet, dan oogt de keuken waarschijnlijk ook ruimtelijker.
Verder zijn de verwarmingsbuizen erg opvallend tegen de witte muur. Misschien een emmertje latex en een middag verven om de buizen wit te krijgen.
Wat de badkamer betreft zou ik die deur niet veranderen (ik weet niet of het daar beter van wordt), maar dat kastje ziet er wat brak uit een neemt ruimte in, zou ik er dus uit gooien. Als potentiële koper zou ik trouwens sowieso wel afknappen op een badkamer in de keuken, zeker als de slaapkamers op een andere verdieping zijn. Maar dat zou ik de volgende bewoners laten aanpakken.
Bedankt voor de tips, zoals hierboven vermeld overweeg ik de keuken in zijn geheel aan te pakken.Wok schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:23:
Ik haak hier ook even op in: stel de kastdeurtjes weer even goed af zodat ze netjes recht hangen en maak dan nieuwe foto's van de keuken. Als de kastdeurtjes recht hangen, ziet dat er meteen een stuk verzorgder uitNu geeft de keuken mij een afgeleefde/uitgewoonde indruk en ik kan me voorstellen dat dat gevoel bij potentiële kopers doorwerkt voor wat betreft de rest van het appartement (onafgewerkte CV-leidingen kunnen die indruk bijvoorbeeld bevestigen/versterken). Niet iedereen kan daar 'doorheen' kijken.
Het hele appartement aanpakken kan, maar ik denk niet dat het rendabel is. Andere appartementen in deze flat zagen er wel wat moderner uit, maar leverden ook niet meer op dan ~340K. En zeker nu de prijsstijging lijkt te stagneren en het appartement in de toekomst misschien ook minder waard wordt zie ik een complete flip niet zitten. De trap ziet er op de foto's misschien wat viezig uit, maar dat valt in het echt wel mee.big bang schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:47:
Ik zou er ook eens als een flipper naar kijken; levert de boel opknappen een leuke winst op? Dan gewoon doen.
Mensen hebben nu wat moeite zich hier te zien wonen. Zet een simpele ombouw om de (verouderde) radiator; schilder de buizen in ieder geval wit, en op sommige plekken misschien een koof inderdaad. De kleuren zijn erg persoonlijk, die zou ik neutraler maken. Vervang de wat viezige (imho, no offense) bekleding van de trap door de betaalbare traprenovatie van de hornbach.
Beeld je in dat een jong modern stel of iemand die uit scheiding komt een mooie plek zoekt waar niet eerst twee maanden aan geklust hoeft te worden. Die doelgroep slaat je appartement nu vaak over denk ik.
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Toilet ga ik zeker aanpakken met voegenfris, dat scheelt ook een hoop denk ik. Nu de huurders eruit zijn, kan ik het appartement in ieder geval wel aanpakken. Ga waarschijnlijk de kozijnen (binnen), de trap en de verwarmingsbuizen een likje verf geven. Verder dus misschien ook de keuken, iemand enig idee hoeveel een eenvoudige keuken inclusief plaatsen kost? Bij de badkamer overweeg ik een mooier badkamermeubel te plaatsen, met eventueel een glazen scheiding tussen wasbak en douche zoals hier te zien is. Daarna moet ik de woning dan wel opnieuw op Funda aanbieden...Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:09:
Een kleine simpele tip zou nog wel zijn om de voegen op de vloer in de WC wit te maken. Een tube voegenfris kost 15 euro en het geeft meteen een heel ander gezicht. (Op termijn zal dat in een WC wel weer smoezelig worden, maar dat is ver nadat de woning verkocht is...)
Verder zou ik in de zomer ook op het balkon/de balkons een paar vrolijke stoelen en bloempotten zetten. Een fel kleurtje maakt het balkon én de woning meteen een stuk zomerser. (gekleurd, maar wel rustig, dus effen en geen patroon.) Kost je misschien 200 euro, maar zal waarschijnlijk veel meer verkoopopbrengst opleveren. Misschien dat het ook al heel veel scheelt als je op het balkon bij het bistrosetje ook een paar vrolijke bloempotten zou zetten. Wat het helemaal mooi zou maken is een bistrosetje op het ene balkon en een (kleine) ligstoel op het andere balkon.
En nu de huurders weg zijn kun je wellicht ook met een kritische blik door het huis gaan en hier en daar een beperkt aantal kleine meubels zetten.
Ik heb een keuken van ikea erin laten zetten 7 jaar geleden, was volgens mij rond de 4000 (inclusief vaatwasser, wasmachine en combi oven). Inbouwen deed men toen voor 1200,- ofzoiets..Bedankt voor de uitgebreide reactie. Toilet ga ik zeker aanpakken met voegenfris, dat scheelt ook een hoop denk ik. Nu de huurders eruit zijn, kan ik het appartement in ieder geval wel aanpakken. Ga waarschijnlijk de kozijnen (binnen), de trap en de verwarmingsbuizen een likje verf geven. Verder dus misschien ook de keuken, iemand enig idee hoeveel een eenvoudige keuken inclusief plaatsen kost? Bij de badkamer overweeg ik een mooier badkamermeubel te plaatsen, met eventueel een glazen scheiding tussen wasbak en douche zoals hier te zien is. Daarna moet ik de woning dan wel opnieuw op Funda aanbieden...
Even inhakend op je eerdere verhaal dat kopers afhaken: ik maak al een tijdje hetzelfde mee.
Ik verkoop een nieuwbouw woning waar ik zelf niet in heb gewoond maar wel helemaal "af" is. (Dus vloeren, muren, keuken e.d. allemaal gedaan, ofwel een instapklare tussenwoning van 94m2).
Maar ik heb ook inmiddels al meerdere mensen gehad die een bod hebben gedaan en:
1. Teruggetrokken (zonder uitleg 1x)
2. Teruggetrokken omdat de financiering niet lukte (3x)
Het is zeer irritant in de huidige markt... maar dat is een effect van de hogere rente. Omdat mijn woning netto 300 euro kost ga ik (nog) niet zakken met de prijs, de bezichtingen lopen nog door (ongeveer 2 per week).
Begin nu richting de 2 maanden doorlooptijd te lopen, misschien ga ik over een week of 2 de "statistieken" laten resetten door het huis even van funda af te trekken en een paar dagen later er weer op te zetten.
[ Voor 11% gewijzigd door Ikke_Niels op 05-07-2022 16:20 ]
User Error -- Please Replace User
Nergens! Jij hoeft er immers niet te wonen, dus die wasmachine hoef je niet in dat huis te hebben.mrmatiz87 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:50:
[...]
Eens met de grepen, maar waar moet ik de wasmachine dan laten...?
Voor de kopers ziet het er een stuk ruimer uit en áls ze al beseffen dat de wasmachine ergens moeten staan, dan zien ze wel dat dit prima onder het aanrecht kan, maar ze 'voelen' tijdens de bezichtiging niet dat het dan een stuk kleiner aanvoelt.
Zou ik ook niet doen, is een hoop werk én te gevoelig voor voorkeur van de kopers.ik overweeg nu nog niet om de gehele badkamer te verplaatsen naar de bovenste verdieping.
Kun je overwegen. Ik had even naar de 'quick wins' gekeken, een nieuwe keuken is dan weer een iets andere categorie. Maar hoeft je de kop niet te kosten. Maar misschien dat het sowieso al een hoop scheelt als je de muur waar nu fornuis en koelkast hebt helemaal leeg zou hebben. Dus ook de afzuigkap weg. Want ook hier: het gaat om de indruk die de kopers krijgen, niet over of het functioneel is om in te wonen. En grote kans dat de kopers een andere keuken nemen.Ik denk dat ik als koper het meest zou afhaken op de keuken, dit is allemaal losse apparatuur en is geen mooi geheel. Ik overweeg om er een simpele keuken met inbouwapparatuur en inductie in te laten zetten, ik denk dat dit al een hele boel scheelt. Dat de badkamer niet op dezelfde vloer is als de slaapkamers is niet ideaal maar ik denk geen dealbreaker.
Dat lijkt mij ook een goed besteed weekendje klussen.Bedankt voor de uitgebreide reactie. Toilet ga ik zeker aanpakken met voegenfris, dat scheelt ook een hoop denk ik. Nu de huurders eruit zijn, kan ik het appartement in ieder geval wel aanpakken. Ga waarschijnlijk de kozijnen (binnen), de trap en de verwarmingsbuizen een likje verf geven.
Dat is handig, een woning die bijna de zelfde opbouw heeft!Verder dus misschien ook de keuken, iemand enig idee hoeveel een eenvoudige keuken inclusief plaatsen kost? Bij de badkamer overweeg ik een mooier badkamermeubel te plaatsen, met eventueel een glazen scheiding tussen wasbak en douche zoals hier te zien is. Daarna moet ik de woning dan wel opnieuw op Funda aanbieden...
Als ik die woning zo zie, dan is het vervangen van de deur van de douche misschien toch wel een goed idee. Als je handig bent kun je dat zelf.
En inderdaad is de indruk van die andere douche toch wel een stuk mooier. Terwijl je wat betreft tegels etc. wel gewoon een prima douche hebt. Dus kastjes er uit en een nieuw badkamermeubel plus spiegel en een glazen wandje er in.
Ik kan nu eindelijk delen met jullie hoe ons avontuur is afgelopen m.b.t het verkopen van onze huis
Het ging hierbij om een twee onder 1 kap woning(nieuwbouw)
Wij hebben rond rond de 10 bezichtingen gehad.
Wij hebben uiteindelijk 4 biedingen gehad variërend van 30k tot 70k boven de vraagprijs.
Keuze is gemaakt op basis van bieding en voorwaarden en zijn we voor een bod gegaan die 50k boven de vraagprijs was en dat we konden blijven zitten tot volgend jaar juni.
Wij zijn heel blij met deze uitkomst en konden hier niet gelukkiger mee zijn.
Met beetje geluk kunnen we nu blijven zitten tot onze nieuwe woning klaar is
Verwijderd
Ik denk dat er te hoog ingezet is, omdat een kijker er in deze staat toch het label "zit wel wat werk aan" op kan plakken. Je wil dat met niet al teveel moeite aanpassen naar "hoeft niet veel aan te gebeuren". Het moet een frisse indruk geven.mrmatiz87 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:50:
[...]
Eens met de grepen, maar waar moet ik de wasmachine dan laten...? Verwarmingsbuizen en badkamer ben ik ook met je eens, maar ik overweeg nu nog niet om de gehele badkamer te verplaatsen naar de bovenste verdieping. Ik denk dat ik als koper het meest zou afhaken op de keuken, dit is allemaal losse apparatuur en is geen mooi geheel. Ik overweeg om er een simpele keuken met inbouwapparatuur en inductie in te laten zetten, ik denk dat dit al een hele boel scheelt. Dat de badkamer niet op dezelfde vloer is als de slaapkamers is niet ideaal maar ik denk geen dealbreaker.
[...]
Bedankt voor de tips, zoals hierboven vermeld overweeg ik de keuken in zijn geheel aan te pakken.
[...]
Het hele appartement aanpakken kan, maar ik denk niet dat het rendabel is. Andere appartementen in deze flat zagen er wel wat moderner uit, maar leverden ook niet meer op dan ~340K. En zeker nu de prijsstijging lijkt te stagneren en het appartement in de toekomst misschien ook minder waard wordt zie ik een complete flip niet zitten. De trap ziet er op de foto's misschien wat viezig uit, maar dat valt in het echt wel mee.
[...]
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Toilet ga ik zeker aanpakken met voegenfris, dat scheelt ook een hoop denk ik. Nu de huurders eruit zijn, kan ik het appartement in ieder geval wel aanpakken. Ga waarschijnlijk de kozijnen (binnen), de trap en de verwarmingsbuizen een likje verf geven. Verder dus misschien ook de keuken, iemand enig idee hoeveel een eenvoudige keuken inclusief plaatsen kost? Bij de badkamer overweeg ik een mooier badkamermeubel te plaatsen, met eventueel een glazen scheiding tussen wasbak en douche zoals hier te zien is. Daarna moet ik de woning dan wel opnieuw op Funda aanbieden...
Bij mijn vorige woning kreeg ik van een makelaar de tip om de zoldertrap even van een nieuw laagje verf te voorzien en er van die nieuwe halve maantjes op te plakken en de muren van het trapgat naar zolder op te frissen. Ik had zoiets van "het is maar een zoldertrap.....". Toch gedaan en dat gaf echt een enorme vooruitgang. De eerste verdieping voelde ineens veel prettiger.
Badkamer opfrissen is met relatief weinig inspanning te doen. Keuken zou je kunnen laten zitten, maar dan moet de rest van het appartement gewoon fris zijn. Het gevoel moet van "best veel werk" naar "eigenlijk alleen de keuken en een paar kleine persoonlijke dingetjes".
Eens. Je wil bij de eerste 10 foto's geen algemene voordeur, trappenhuizen, galerijen en eigenlijk maar 1 foto van het aanzicht van het gebouw. Foto van dat zooitje fietsen kan er helemaal uit.amboly schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 06:30:
[...]
Mijn makelaar vertelde dat het grootste gedeelte van de kijkers na 10 foto's is afgehaakt op Funda (onderzocht door Funda zelf). Bij jou zitten er allerlei oninteressante foto's van de gang en de deur helemaal in het begin van de presentatie. De volgorde veranderen is dus een easy win.
Uitzonderingen mogelijk voor USP's natuurlijk. Wij hadden een extra overzichtsfoto van de straat bij de eerste 10 bijvoorbeeld. Ruim, veel groen, grote afstand tot de straat, echt een super uitstraling.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2022 07:00 ]
Mijn makelaar vertelde dat het grootste gedeelte van de kijkers na 10 foto's is afgehaakt op Funda (onderzocht door Funda zelf). Bij jou zitten er allerlei oninteressante foto's van de gang en de deur helemaal in het begin van de presentatie. De volgorde veranderen is dus een easy win.mrmatiz87 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:58:
Mijn appartement in Utrecht staat te koop en vorige week slechts één kijker gehad die gelukkig wel een prima bod deed. Nadat ik het bod had geaccepteerd, wilde hij nog een keer komen kijken. Om niet moeilijk te doen hebben we dit geaccepteerd en is hij vrijdag nogmaals langsgekomen. Vandaag te horen gekregen dat hij zijn bod heeft ingetrokkenBen nu een beetje radeloos, blijkbaar is de interesse in mijn appartement minimaal aan het aantal bezichtigingen te zien dus vraag me af of ik het nog wel verkocht krijg.
Ik had die gedachte ook bij mijn appartement, maar ging er eigenlijk vanuit dat mijn makelaar wel wist wat hij deed... Maar heb gevraagd of hij het wil aanpassen, maar de makelaar is nog niet echt daadkrachtig. Echt frustrerend, ik denk soms dat ik zelf beter zou doen dan via een makelaar. Goede les voor een volgende keer, er nooit vanuit gaan dat de makelaar het beter weet dan jijamboly schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 06:30:
Mijn makelaar vertelde dat het grootste gedeelte van de kijkers na 10 foto's is afgehaakt op Funda (onderzocht door Funda zelf). Bij jou zitten er allerlei oninteressante foto's van de gang en de deur helemaal in het begin van de presentatie. De volgorde veranderen is dus een easy win.
Dat vooral, in die eerste tien foto's moet voor geïnteresseerden duidelijk naar voren komen waarin de woning anders is dan de rest, waarom je deze woning wilt.Verwijderd schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 06:16:
[...]
Uitzonderingen mogelijk voor USP's natuurlijk. Wij hadden een extra overzichtsfoto van de straat bij de eerste 10 bijvoorbeeld. Ruim, veel groen, grote afstand tot de straat, echt een super uitstraling.
Wat ik op het eerste gezicht als pluspunten zie zijn 2 ruimte slaapkamers, bovenste verdieping en twee balkons. Dat komt in de eerste foto's niet echt naar voren. Sterker nog, het lijkt in eerste instantie of het om een tweekamerappartement gaat, omdat de foto's van de derde kamer pas heel laat komen en wat verstopt zijn.
Bij het buurhuis dat je als voorbeeld gaf hadden ze ook een foto waarop duidelijk aangegeven was dat het om de bovenste 2 lagen ging. Hoewel ik zelf in het algemeen niet zo'n fan ben van zulke 'ingetekende' foto's, is dat in dit geval waarschijnlijk wel nuttig.
Gefeliciteerd! Je zou denken dat overdracht over een jaar een probleem zou zijn, maar daar lijkt het bij jou niet op.Extrix schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:29:
Hallo allemaal,
Ik kan nu eindelijk delen met jullie hoe ons avontuur is afgelopen m.b.t het verkopen van onze huis
Het ging hierbij om een twee onder 1 kap woning(nieuwbouw)
Wij hebben rond rond de 10 bezichtingen gehad.
Wij hebben uiteindelijk 4 biedingen gehad variërend van 30k tot 70k boven de vraagprijs.
Keuze is gemaakt op basis van bieding en voorwaarden en zijn we voor een bod gegaan die 50k boven de vraagprijs was en dat we konden blijven zitten tot volgend jaar juni.
Wij zijn heel blij met deze uitkomst en konden hier niet gelukkiger mee zijn.
Met beetje geluk kunnen we nu blijven zitten tot onze nieuwe woning klaar is
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Helaas geen andere keus dan een weekje uitstel toe te kennen.
Nog een paar dagen langer "onzekerheid".
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Ik zou neigen naar "niet akkoord".
Dan mogen ze even heel snel hun kansen wegen.
Volgens mij kunnen ze namelijk niet eenvoudig de overeenkomst ontbinden op die laatste dag. Als je 6 à 8 weken hebt en je hebt het daarna nog niet rond, dan voldoe je m.i. ook niet aan je inspanningsverplichting. Bovendien heb je (zo is het voorbehoud meestal ook omschreven) in ieder geval een afwijzingsbrief nodig. Als ze werkelijk alles al in gang hebben gezet, dan zullen ze hun kansen ook wel wegen en waarschijnlijk gewoon met het proces doorgaan.
Ja, dan ben je op oorlogspad. Wellicht met alle gevolgen van dien. Maar ik vind dit ook niet echt een normale wijze van communicatie...
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
En wat schiet je daar precies mee op?JanHenk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:44:
@verstappen33 Wat een lef van de kopers om dat op de laatste dag te vragen...
Volgens mij kunnen ze namelijk niet eenvoudig de overeenkomst ontbinden op die laatste dag. Als je 6 à 8 weken hebt en je hebt het daarna nog niet rond, dan voldoe je m.i. ook niet aan je inspanningsverplichting. Bovendien heb je (zo is het voorbehoud meestal ook omschreven) in ieder geval een afwijzingsbrief nodig. Als ze werkelijk alles al in gang hebben gezet, dan zullen ze hun kansen ook wel wegen en waarschijnlijk gewoon met het proces doorgaan.
Ja, dan ben je op oorlogspad. Wellicht met alle gevolgen van dien. Maar ik vind dit ook niet echt een normale wijze van communicatie...
Dat de koop gewoon definitief is.
Als ze hun zaken niet voor elkaar hebben, kun je in ieder geval nog schade vorderen als je het verkoopproces opnieuw moet opstarten. Dat lijkt me met stijgende rentes en stagnerende prijzen best een goed wapen.
Als ze hun zaken gewoon voor elkaar hebben, is er ook precies niets aan de hand immers.
Wellicht is het ook een beetje allergie mijnerzijds tegen dit soort vragen, die gewoon als een mededeling geponeerd worden bij je makelaar. Er wordt veel te licht gedacht over de koopovereenkomst. Soms wordt het zelfs "voorlopig koopcontact" genoemd in de volksmond. Maar het is gewoon definitief en verre van vrijblijvend. Op de laatste dag zo'n mededeling, daar ben ik echt allergisch voor. Dan weet je allang dat e.e.a. niet helemaal plan verloopt, toch?
[ Voor 40% gewijzigd door JanHenk op 06-07-2022 11:55 ]
Bij ons deden ze dat ook. Wij hebben ze drie dagen uitstel gegeven en toen was het rond.verstappen33 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:30:
Pfff laatste dag van ontbindende voorwaarden, belt net onze makelaar op dat de kopers de financiering nog niet rond hebben, wachten nog op finaal akkoord van de bank.
Helaas geen andere keus dan een weekje uitstel toe te kennen.
Nog een paar dagen langer "onzekerheid".
Briefje van een (1) bank met afwijzing is zo gemaakt, wij hadden vorig jaar de afspraak met de bank dat we een afwijzing zouden krijgen als de verkoop van onze woning zou tegenvallen niet minimaal 10% boven de waarde is. (Dan kunnen we obv voorbehoud financiering van de koop af).JanHenk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:44:
Bankmedewerker gaf aan dat zo'n afwijzing een kleine moeite is, hoeft ook intern bij de bank niet door veel mensen ondertekend te worden . En er hoeft geen reden van afwijzing in te staan (tenzij anders in de koopovereenkomst staat). Al zou ik als koper niet op de laatste dag gokken natuurlijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 06-07-2022 12:00 ]
In de praktijk schiet je er echt niks mee op. Als ik het zo lees is de bank traag, als dat een paar dagen extra kost, dan is dat heel veel minder gezeur dan allerlei rechtszaken gaan voeren om je gelijk te halen.JanHenk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:46:
[...]
Als ze hun zaken niet voor elkaar hebben, kun je in ieder geval nog schade vorderen als je het verkoopproces opnieuw moet opstarten. Dat lijkt me met stijgende rentes en stagnerende prijzen best een goed wapen.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Bedankt, ik heb de tips doorgegeven bij de makelaar en de advertentie wordt volgende week opnieuw op Funda geplaatst voor EUR 300k inclusief aangepaste fotovolgorde en tekst. Ook met de makelaar besproken dat er enkele foto's weggelaten kunnen worden (o.a. trappenhuis, fietsenkelder etc). Ik zal zelf ook even aan de slag gaan in het appartement met wat verf en voegenfris. We zijn bijna klaar met verven in het nieuwe huis, mag ik verder in dit appartementRubbergrover1 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:51:
Dat vooral, in die eerste tien foto's moet voor geïnteresseerden duidelijk naar voren komen waarin de woning anders is dan de rest, waarom je deze woning wilt.
Wat ik op het eerste gezicht als pluspunten zie zijn 2 ruimte slaapkamers, bovenste verdieping en twee balkons. Dat komt in de eerste foto's niet echt naar voren. Sterker nog, het lijkt in eerste instantie of het om een tweekamerappartement gaat, omdat de foto's van de derde kamer pas heel laat komen en wat verstopt zijn.
Bij het buurhuis dat je als voorbeeld gaf hadden ze ook een foto waarop duidelijk aangegeven was dat het om de bovenste 2 lagen ging. Hoewel ik zelf in het algemeen niet zo'n fan ben van zulke 'ingetekende' foto's, is dat in dit geval waarschijnlijk wel nuttig.

Ja, verhuizen is even afzien. Maar als je straks je woning verkocht hebt, dan zul je waarschijnlijk toch blij zijn met wat je hebt bereikt.mrmatiz87 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:11:
[...]
We zijn bijna klaar met verven in het nieuwe huis, mag ik verder in dit appartement
Joh ze zijn toch gewoon bezig met de aanvraag? Het is overal drukker bij de geldverstrekkers, personeelstekorten, vakanties beginnen dus de doorlooptijden gaan omhoog.JanHenk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:46:
[...]
Als ze hun zaken gewoon voor elkaar hebben, is er ook precies niets aan de hand immers.
Wellicht is het ook een beetje allergie mijnerzijds tegen dit soort vragen, die gewoon als een mededeling geponeerd worden bij je makelaar. Er wordt veel te licht gedacht over de koopovereenkomst. Soms wordt het zelfs "voorlopig koopcontact" genoemd in de volksmond. Maar het is gewoon definitief en verre van vrijblijvend. Op de laatste dag zo'n mededeling, daar ben ik echt allergisch voor. Dan weet je allang dat e.e.a. niet helemaal plan verloopt, toch?
Kost je niks om even niet al te moeilijk te gaan doen. Alternatief is dat ze eronderuit gaan piepen met een geconstrueerde afwijzing en dan heb je ook niks als verkoper.
Je kunt nu toch niet direct opnieuw de markt op ivm vakanties dus de beste optie is gewoon even die twee weekjes afwachten.
Je hebt heel weinig invloed op de doorlooptijd van je dossier. Wellicht heeft de adviseur wat lopen kloten, kunnen die mensen toch niks aan doen?
Ligt eraan hoe de koper zijn bod uitgebracht heeft. Stel de koper hanteert de volgende tactiek om niet 100% financiering op te nemen maar net iets meer dan dat je zou kunnen lenen. Dus laten zeggen dat je een woning van 500k zou kopen en je hebt overwaarde van 100k en je kan maar max 400k lenen dan neem je een voorbehoud op voor een bedrag van 430k zodat je altijd een afwijzing kan overleggen. In zo een geval kan je namelijk dezelfde dag nog een paar afwijzingen regelen, ligt ook een beetje aan de adviseur en de connecties.JanHenk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:44:
Dus om even terug te komen op jouw voorstel, als de koper zoiets heeft gedaan dan ben je zelf de lul en kan je het traject als verkoper weer opnieuw bewandelen.
Ik zou als verkoper en koper proberen altijd op een redelijke manier met elkaar om te gaan, dit werkt het beste.
Dat is zeker zo en ook de tactiek die @Sport_Life suggereert met de verkoopwaarde (overwaarde) van zijn oude woning. Als je het voorbehoud maar hoog genoeg zet, is er op gegeven moment een grens waarbij je die centen inderdaad niet kunt lenen.Figo112 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:41:
[...]
Ligt eraan hoe de koper zijn bod uitgebracht heeft. Stel de koper hanteert de volgende tactiek om niet 100% financiering op te nemen maar net iets meer dan dat je zou kunnen lenen. Dus laten zeggen dat je een woning van 500k zou kopen en je hebt overwaarde van 100k en je kan maar max 400k lenen dan neem je een voorbehoud op voor een bedrag van 430k zodat je altijd een afwijzing kan overleggen. In zo een geval kan je namelijk dezelfde dag nog een paar afwijzingen regelen, ligt ook een beetje aan de adviseur en de connecties.
Zelfs dan is 1 dag wel heel kort dag. Helemaal als het excuus is dat de beoordeling van het dossier lang duurt. Daarnaast moet bij het beroep op het voorbehoud ook de aanvraag (eigenlijk het gehele dossier) overlegd worden. Als je de aanvraag op de laatste dag doet, kun je je ook afvragen of er geen misbruik van de bepaling wordt gemaakt (inspanningsverplichting). Ook daar zijn al meerdere rechtszaken over geweest. In ieder geval: bedenk dat je als verkoper ook gewoon een keuze hebt om het uitstel al dan niet te verlenen. Maar dan moet je ook een kerel zijn en voor de (mogelijke) gevolgen instaan natuurlijk.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Maar die redelijkheid moet wel van twee kanten komen. En niet maar van één kant.Dus om even terug te komen op jouw voorstel, als de koper zoiets heeft gedaan dan ben je zelf de lul en kan je het traject als verkoper weer opnieuw bewandelen.
Ik zou als verkoper en koper proberen altijd op een redelijke manier met elkaar om te gaan, dit werkt het beste.
Ik vind het gewoon geen stijl om op de laatste dag uitstel te vragen. Ik ken de gehele situatie natuurlijk niet (wie zijn de kopers, wat staat er precies omschreven in het koopcontract, wat is de verkoopsom, etc.). Daarom zeg ik ook, ik zou neigen naar "niet akkoord", maar dat is meer uit een allergische reactie dan dat ik geheel vanaf hier kan overzien.
Als je toch al moeilijk wil doen kan je beter geen antwoord geven - dan verloopt die laatste dag en is de koop definitief (als je antwoord geeft "niet akkoord" dan kunnen ze - zoals de anderen hierboven al aangeven - snel op zoek naar een afwijzing / de afwijzingen).JanHenk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:44:
[...]
Dan zit je in de situatie dat ze nog lastiger van de koop af kunnen (en motiveert ze om de financiering rond te krijgen, want nu zitten zij met de gebakken peren als het niet lukt - ipv dat jij dan de sigaar bent).
Mede afhankelijk van het verloop van de rest van het traject, maar ik zou ze waarschijnlijk wel uitstel geven...
En ze hadden gewoon heel weinig tijd, ze hadden maar 4 weken vanaf het moment dat de koop overeenkomst getekend werd.
Door feestdagen (hemelvaart/pinksteren) en kleine foutjes in het concept is het pas 2 weken later getekend, maar de datum van de ontbindende voorwaarden zijn toen niet mee opgeschoven...
En liever dat het nu gewoon netjes afgerond word, dan ruzie te gaan maken met alle gevolgen van dien..
Ik verwacht met enkele dagen wel positief nieuws te ontvangen..
Maar ik keek stiekum wel uit naar het eind van deze dag..
Maarja nu nog enkele dagen langer wachten..
Edit: Net weer bericht van onze makelaar, akkoord van de bank is binnen bij de kopers, dus verlengen hoeft niet meer...
Bult commotie om niets..
[ Voor 9% gewijzigd door verstappen33 op 06-07-2022 13:48 ]
Ik heb paar jaar terug 2 afwijzingen in 1 dag geregeld, de bewijsvoering mag later plaats vinden. Dus mochten ze gehele dossier willen met welke gegevens de aanvraag is gedaan, dan kan dat later plaats vinden. De lopende aanvraag is zeker geen reden voor afwijzing, maar je kan zo 2 andere banken benaderen en als je de eerder aangehaalde tactiek heb toegepast dan kan daar een rechtzaak niet veel aan veranderen. En zelfs de afwijzing mag 1 dag later zijn zie ook:JanHenk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:54:
[...]
Dat is zeker zo en ook de tactiek die @Sport_Life suggereert met de verkoopwaarde (overwaarde) van zijn oude woning. Als je het voorbehoud maar hoog genoeg zet, is er op gegeven moment een grens waarbij je die centen inderdaad niet kunt lenen.
Zelfs dan is 1 dag wel heel kort dag. Helemaal als het excuus is dat de beoordeling van het dossier lang duurt. Daarnaast moet bij het beroep op het voorbehoud ook de aanvraag (eigenlijk het gehele dossier) overlegd worden. Als je de aanvraag op de laatste dag doet, kun je je ook afvragen of er geen misbruik van de bepaling wordt gemaakt (inspanningsverplichting). Ook daar zijn al meerdere rechtszaken over geweest. In ieder geval: bedenk dat je als verkoper ook gewoon een keuze hebt om het uitstel al dan niet te verlenen. Maar dan moet je ook een kerel zijn en voor de (mogelijke) gevolgen instaan natuurlijk.
[...]
Ik ben het hier helemaal mee eens. Maar die redelijkheid moet wel van twee kanten komen. En niet maar van één kant.
Ik vind het gewoon geen stijl om op de laatste dag uitstel te vragen. Ik ken de gehele situatie natuurlijk niet (wie zijn de kopers, wat staat er precies omschreven in het koopcontract, wat is de verkoopsom, etc.). Daarom zeg ik ook, ik zou neigen naar "niet akkoord", maar dat is meer uit een allergische reactie dan dat ik geheel vanaf hier kan overzien.
In de huidige standaard koopovereenkomst van de VBO en de NVM is een overzichtelijke regeling opgenomen. Stel: partijen spreken af dat tot uiterlijk 1 mei 2018 een beroep kan worden gedaan op de ontbindende voorwaarde met betrekking tot de financiering. In dat geval moet de koper ervoor zorgen dat zijn brief/e-mail uiterlijk op 2 mei 2018 door de verkoper zijn ontvangen.
En de bewijsvoering mag gewoon later plaats vinden:
Bovendien dient de koper het beroep op het voorbehoud van financiering direct of in elk geval kort daarna te onderbouwen middels documentatie (lees een afwijzing van de verstrekker van de financiering).
Daarbij moet wel opgemerkt worden dat dat een kleine overschrijding van de termijn voor het aanleveren van de documentatie (de afwijzingen van de financiers) vaak door de rechterlijke macht met de mantel der liefde bedekt wordt. zie https://www.juistjust.nl/over-mij/voorbehoudfinanciering
De vraag is eigenlijk als je deze weg op wil of je uberhaupt tussentijds zomaar je woning mag verkopen als je namelijk nog een overeenkomst hebt met de koper om de woning alsnog af te nemen. Dit wordt een juridische strijd die zomaar jaren kan duren.
Volgens mij hoef je als koper alleen maar de afwijzingsbrief te delen. Staat hier min of meer ook letterlijk in het stukje wat je aanhaalt. En dus niet het hele aanvraagdossier. Lijkt me ook wat ongebruikelijk want je hele financiele hebben en houden gaat dan over tafel; dat lijkt me niet heel doelmatig voor de verkoper.Figo112 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:48:
[...]
Ik heb paar jaar terug 2 afwijzingen in 1 dag geregeld, de bewijsvoering mag later plaats vinden. Dus mochten ze gehele dossier willen met welke gegevens de aanvraag is gedaan, dan kan dat later plaats vinden. De lopende aanvraag is zeker geen reden voor afwijzing, maar je kan zo 2 andere banken benaderen en als je de eerder aangehaalde tactiek heb toegepast dan kan daar een rechtzaak niet veel aan veranderen. En zelfs de afwijzing mag 1 dag later zijn zie ook:
In de huidige standaard koopovereenkomst van de VBO en de NVM is een overzichtelijke regeling opgenomen. Stel: partijen spreken af dat tot uiterlijk 1 mei 2018 een beroep kan worden gedaan op de ontbindende voorwaarde met betrekking tot de financiering. In dat geval moet de koper ervoor zorgen dat zijn brief/e-mail uiterlijk op 2 mei 2018 door de verkoper zijn ontvangen.
En de bewijsvoering mag gewoon later plaats vinden:
Bovendien dient de koper het beroep op het voorbehoud van financiering direct of in elk geval kort daarna te onderbouwen middels documentatie (lees een afwijzing van de verstrekker van de financiering).
Daarbij moet wel opgemerkt worden dat dat een kleine overschrijding van de termijn voor het aanleveren van de documentatie (de afwijzingen van de financiers) vaak door de rechterlijke macht met de mantel der liefde bedekt wordt. zie https://www.juistjust.nl/over-mij/voorbehoudfinanciering
De vraag is eigenlijk als je deze op weg wil of je uberhaupt tussentijds zomaar je woning mag verkopen als je namelijk nog een overeenkomst hebt met de koper om de woning alsnog af te nemen. Dit wordt een juridische strijd die zomaar jaren kan duren.
op aanvraag moet de koper deze kunnen overhandigen maar eerste instantie is dit inderdaad niet nodig.THM0 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:51:
[...]
Volgens mij hoef je als koper alleen maar de afwijzingsbrief te delen. Staat hier min of meer ook letterlijk in de het stukje wat je aanhaalt. En dus niet het hele aanvraagdossier. Lijkt me ook wat ongebruikelijk want je hele financiele hebben en houden gaat dan over tafel; dat lijkt me niet heel doelmatig voor de verkoper.
Het aanvraagdossier? Of alleen de afwijzingsbrief?Figo112 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:52:
[...]
op aanvraag moet de koper deze kunnen overhandigen maar eerste instantie is dit inderdaad niet nodig.
Uiterlijk dag later na einde voorbehoud financiering de afwijzingsbrief en de mail en dossier dus met welke gegevens is de aanvraag gedaan moet aangeleverd worden wanneer de verkoper erom vraagt.THM0 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:53:
[...]
Het aanvraagdossier? Of alleen de afwijzingsbrief?
Anders kan iedereen de aanvraag gegevens zodanig manipuleren zodat je altijd een afwijzing krijgt. Dus wel logisch dat je die kan overhandigen.
Maar ik lees nergens dat je als koper verplicht bent het dossier op aanvraag te delen. Je moet documentatie laten zien van een geldverstrekker dat je aanvraag is afgewezen. Dat is dus de afwijzingsbrief.Figo112 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:55:
[...]
Uiterlijk dag later na einde voorbehoud financiering de afwijzingsbrief en de mail en dossier dus met welke gegevens is de aanvraag gedaan moet aangeleverd worden wanneer de verkoper erom vraagt.
Anders kan iedereen de aanvraag gegevens zodanig manipuleren zodat je altijd een afwijzing krijgt. Dus wel logisch dat je die kan overhandigen.
En verder staat er niks over onderliggende stukken die gebruikt zijn voor de aanvraag. Ik zou me daar als koper ook tegen verzetten; je hebt je nergens gecommitteerd om dat te delen en het is zeer vertrouwelijke informatie.
Misschien iets minder allergisch proberen te zijn? Inmiddels een akkoord, begrijp ik, maar wat hier heel goed kan spelen is dat de bank al die tijd beloofd heeft uiterlijk gisteren met een def voorstel te komen, en dat dat niet is gelukt. Dan vertrouw je er als kopers op dat het gaat lukken, en moet je de dag erna toch uitstel vragen. Ik denk dat zij nog veel nerveuzer waren dan verkoper.JanHenk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:54:
[...]
Om er dan als verkoper met zo’n gestrekt been in te gaan, mwah. Levert je meestal geen voordeel op.
Een afwijzing moet wel een reden bevatten voor de verkoper..THM0 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:58:
[...]
Maar ik lees nergens dat je als koper verplicht bent het dossier op aanvraag te delen. Je moet documentatie laten zien van een geldverstrekker dat je aanvraag is afgewezen. Dat is dus de afwijzingsbrief.
En verder staat er niks over onderliggende stukken die gebruikt zijn voor de aanvraag. Ik zou me daar als koper ook tegen verzetten; je hebt je nergens gecommitteerd om dat te delen en het is zeer vertrouwelijke informatie.
Want ik als verkoper zou wel de reden willen weten waarom een financiering niet rond komt..
Want zomaar afwijzen zonder reden is natuurlijk makkelijk eronderuit komen..
Ik als verkoper zou dan wel meer informatie willen ontvangen waarin blijkt dat de koper er alles aan gedaan heeft om het wel rond te krijgen.
Klopt, wij hadden het ook met onze aanvraag enkele maanden geleden daar kwam het akkoord ook op de een na laatste dag.Toke_gt schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:59:
[...]
Misschien iets minder allergisch proberen te zijn? Inmiddels een akkoord, begrijp ik, maar wat hier heel goed kan spelen is dat de bank al die tijd beloofd heeft uiterlijk gisteren met een def voorstel te komen, en dat dat niet is gelukt. Dan vertrouw je er als kopers op dat het gaat lukken, en moet je de dag erna toch uitstel vragen. Ik denk dat zij nog veel nerveuzer waren dan verkoper.
Om er dan als verkoper met zo’n gestrekt been in te gaan, mwah. Levert je meestal geen voordeel op.
Een geldverstrekker weet wanneer de termijn verstrijkt en plant gewoon die aanvraag enkele dagen van te voren in ter beoordeling..
Door drukte kan het iets vertraagd worden, maar zoals ik al zei, geen ramp, ze hadden al een 1e akkoord, alleen moet het altijd 2x beoordeeld worden bij de geld verstrekker..
En dat is inmiddels ook rond..
Uitstel vragen was gewoon vanwege de onzekerheid, niemand verwachte problemen, dus ik zag er ook geen groot probleem in.
En het is inmiddels rond, dus helemaal happy..

[ Voor 40% gewijzigd door verstappen33 op 06-07-2022 14:06 ]
\THM0 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:58:
[...]
Maar ik lees nergens dat je als koper verplicht bent het dossier op aanvraag te delen. Je moet documentatie laten zien van een geldverstrekker dat je aanvraag is afgewezen. Dat is dus de afwijzingsbrief.
Staat er zeker hoor: Hij moet het beroep op het voorbehoud met één of meer afwijzingen [2] onderbouwen. Maar desgevraagd moet hij ook de achterliggende stukken aan de verkoper kunnen tonen, zodat die kan controleren of de koper wel voldaan heeft aan zijn inspanningsverplichting, de zogenaamde documentatieplicht.
Dus de achterliggende stukken, zoals welke gegevens heb je gebruikt bij je aanvraag. Is toch logisch dan kan ik voor iedereen afwijzing regelen en is die hele clausule een wassenneus.
De vraag is natuurlijk of de afwijzing genoeg bewijs is dat je de financiering niet rond kan krijgen - en dat hangt ook af van hoe het in het contract staat. Is er in het koopcontract opgenomen dat er een max jaarlast of rentepercentage staat, dan is alleen de afwijzing niet voldoende - dan moet je ook bewijzen dat het daarom niet kan.THM0 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:58:
[...]
Alleen afwijzing is nooit genoeg, je moet altijd de aanvraag beschikbaar hebben. Anders kan de verkoper namelijk nooit controleren met welke gegevens jij de aanvraag heb gedaan en of je de nodige inspanning heb geleverd. Stel ik koop een woning samen met iemand. Ik ben de hoofdverdiener en wij kunnen samen 400k lenen en dit hebben we ook in koopcontract opgenomen. Vervolgens doe ik de aanvraag alleen met het salaris van mijn partner. Dus de bank stuurt vervolgens een afwijzing omdat je op 1 salaris die 400k niet kan lenen. Denk je dat dit dan voldoende is voor de verkoper? Want de bank geeft bijna nooit een reden in een afwijzingsbriefMaestro.mosjuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:04:
[...]
De vraag is natuurlijk of de afwijzing genoeg bewijs is dat je de financiering niet rond kan krijgen - en dat hangt ook af van hoe het in het contract staat. Is er in het koopcontract opgenomen dat er een max jaarlast of rentepercentage staat, dan is alleen de afwijzing niet voldoende - dan moet je ook bewijzen dat het daarom niet kan.
Check bijv. ook deze uitleg:
Financieringsvoorbehoud
Deze mededeling dient schriftelijk en goed gedocumenteerd via gangbare communicatiemiddelen te geschieden. Indien koper de ontbinding wenst in te roepen als gevolg van het (tijdig) ontbreken van een financiering als bedoeld in artikel 15.1 onder sub a. wordt, tenzij partijen anders overeenkomen, onder 'goed gedocumenteerd' verstaan dat één afwijzing van een erkende geldverstrekkende bankinstelling aan verkoper of diens makelaar dient te worden overgelegd. In aanvulling hierop/In afwijking hiervan komen partijen overeen dat koper de/het navolgende stuk(ken) dient over te leggen om te voldoen aan het vereiste van ‘goed gedocumenteerd’: minimaal een kopie hypotheekaanvraag en gemotiveerde afwijzing. (…) Alsdan zijn beide partijen van deze koopovereenkomst bevrijd.
Partijen zijn het erover eens dat de bedoeling van de documentatieplicht was om in staat te stellen te controleren of kopers hadden voldaan aan hun inspanningsverplichting om de financiering voor aankoop van de woning rond te krijgen.
[ Voor 32% gewijzigd door Figo112 op 06-07-2022 14:14 ]
Gefeliciteerd maar je hebt een hele discussie gestart, we moeten dit wel goed maken dus geef maar aan wanneer we langs kunnen komen voor de BBQ.verstappen33 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:15:
Edit: Net weer bericht van onze makelaar, akkoord van de bank is binnen bij de kopers, dus verlengen hoeft niet meer...
Bult commotie om niets..
Eerlijk is eerlijk, ik gooide pas echt olie op het vuur denk ikFigo112 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:13:
[...]
Gefeliciteerd maar je hebt een hele discussie gestart, we moeten dit wel goed maken dus geef maar aan wanneer we langs kunnen komen voor de BBQ.
[ Voor 71% gewijzigd door JanHenk op 06-07-2022 14:26 ]
Bij onze verkoop hadden de kopers ook een voorbehoud van financiering en onderstaand stukje werd toegevoegd:Figo112 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:02:
[...]
\
Staat er zeker hoor: Hij moet het beroep op het voorbehoud met één of meer afwijzingen [2] onderbouwen. Maar desgevraagd moet hij ook de achterliggende stukken aan de verkoper kunnen tonen, zodat die kan controleren of de koper wel voldaan heeft aan zijn inspanningsverplichting, de zogenaamde documentatieplicht.
Dus de achterliggende stukken, zoals welke gegevens heb je gebruikt bij je aanvraag. Is toch logisch dan kan ik voor iedereen afwijzing regelen en is die hele clausule een wassenneus.
Er zullen ongetwijfeld potentiële kopers zijn geweest die deze toevoeging te ver vonden gaan, maar met principes koop je geen huisOnder “goed gedocumenteerd” wordt verstaan dat koper(s) minimaal van 1 bank of erkende geldinstelling
een afwijzing dienen te overleggen.
In deze schriftelijke afwijzingen dienen minstens vermeld te staan:
1. wat de naam/ namen van de aanvrager(s) is/ zijn;
2. op basis van welk(e) inkomen(s) een aanvraag is ingediend;
3. om welk aangevraagd hypotheekbedrag het gaat;
4. wat de reden van de afwijzing is.
Tevens is/ zijn koper(s) desgevraagd verplicht kopieën af te geven van alle betreffende informatie en
loonbescheiden welke in het kader van de hypotheekaanvraag aan de banken/erkende geldinstellingen zijn
verstrekt of mogelijk relevant zijn. Voldoen de betreffende afwijzingen niet aan de genoemde voorwaarden
dan worden deze niet als relevant gezien en ziet verkoper dit niet als een geldige ontbinding.
Opzich is die toevoeging niet extra aangezien al die zaken al onder documentatieplicht vallen. Alleen wel duidelijker zo denk ik en scheelt discussie.finsdefis schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:26:
[...]
Bij onze verkoop hadden de kopers ook een voorbehoud van financiering en onderstaand stukje werd toegevoegd:
[...]
Er zullen ongetwijfeld potentiële kopers zijn geweest die deze toevoeging te ver vonden gaan, maar met principes koop je geen huis
Wij hadden bij verkoop helemaal geen voorbehoud financiering, duidelijk en scheelt discussiefinsdefis schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:26:
[...]
Bij onze verkoop hadden de kopers ook een voorbehoud van financiering en onderstaand stukje werd toegevoegd:
[...]
Er zullen ongetwijfeld potentiële kopers zijn geweest die deze toevoeging te ver vonden gaan, maar met principes koop je geen huis
Ik meen me trouwens te herinneren dat toen wij onze eerste woning kochten > 10 jaar geleden dat de standaard clausule was dat er minimaal 2 of 3 afwijzingen nodig waren. Of de verkoper had dat er slim ingefietst.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 06-07-2022 14:36 ]
Precies dat, verkopen met voorbehoud is zoo 2013JanHenk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:21:
En volgende keer gewoon verkopen zonder voorbehoud financiering
Overleg met financieel adviseur gehad over mogelijkheden van kopende partij en hij zegt dat er stuk of 6 hypotheek aanbieders zijn die een offerte van een jaar aanbieden.kw_nl schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:53:
[...]
Gefeliciteerd! Je zou denken dat overdracht over een jaar een probleem zou zijn, maar daar lijkt het bij jou niet op.
Daarom zijn wij ook de verkoop in gegaan voor de zomer
Gaat wel weer terugkomen nu de markt aan het draaien is en financiering lastiger wordtSport_Life schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:37:
[...]
Precies dat, verkopen met voorbehoud is zoo 2013
Precies. De verkoper moet in staat worden gesteld om te beoordelen of voldaan is aan de inspanningsverplichting inderdaad. Je kan zo'n uitwerking opnemen, dan is dat helder voor met name de kopers, maar niet per se noodzakelijk.Figo112 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:30:
[...]
Opzich is die toevoeging niet extra aangezien al die zaken al onder documentatieplicht vallen. Alleen wel duidelijker zo denk ik en scheelt discussie.
Als het huidige model van de NVM erbij pak dan zie ik 1 afwijzing, maar dan dus wel 'goed gedocumenteerd'. Misschien is dat inderdaad veranderd t.o.v. 10 jaar geleden. Toen hield ik me nog niet bezig met huizen...Sport_Life schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:34:
[...]
Ik meen me trouwens te herinneren dat toen wij onze eerste woning kochten > 10 jaar geleden dat de standaard clausule was dat er minimaal 2 of 3 afwijzingen nodig waren. Of de verkoper had dat er slim ingefietst.
[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 06-07-2022 14:44 ]
Sinds de vorige crisis zijn de hypotheekregels dermate strenger geworden en geüniformeerd dat als je bij één partij het niet rond krijgt, het bij een andere partij ook niet gaat lukken.JanHenk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:44:
[...]
Als het huidige model van de NVM erbij pak dan zie ik 1 afwijzing, maar dan dus wel 'goed gedocumenteerd'. Misschien is dat inderdaad veranderd t.o.v. 10 jaar geleden. Toen hield ik me nog niet bezig met huizen...
Voor dit tijd kon je nog wel wat shoppen en zat er nog wel wat verschil in de maximale hypotheken die verschillende aanbieders durfden aan te bieden.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
https://www.ikbenfrits.nl/biedverzekering/
Lang verhaal kort; 20 jaar geleden hebben mijn ouders een spaarrekening vast gezet tegen een mooi percentage en die komt volgend jaar vrij. Omdat mijn vader overleden is erven mijn zus en ik dus het deel van ons vader.
Nu zou ik daar dus graag een woning van willen kopen en kwam een leuk nieuwbouw project tegen. Maar ik vraag me dus af hoe dit werkt aangezien dat geld pas volgend jaar vrij komt, en ik nu een hypotheek kan krijgen wat zeker niet genoeg voor die nieuwbouw woning. Zijn hier regelingen voor?
Sorry, ik ben hier volledig nieuw in en mis nogal wat kennis hierover.
Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve
Helemaal geen stomme vraag; variant is er, Ervaringen met huis kopen en ook het (Projectmatige) nieuwbouwwoning topic.MonkeySleeve schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:50:
Hey, stomme vraag misschien maar is er ook een variant van dit topic voor het kopen van een (nieuwbouw)woning?
Lang verhaal kort; 20 jaar geleden hebben mijn ouders een spaarrekening vast gezet tegen een mooi percentage en die komt volgend jaar vrij. Omdat mijn vader overleden is erven mijn zus en ik dus het deel van ons vader.
Nu zou ik daar dus graag een woning van willen kopen en kwam een leuk nieuwbouw project tegen. Maar ik vraag me dus af hoe dit werkt aangezien dat geld pas volgend jaar vrij komt, en ik nu een hypotheek kan krijgen wat zeker niet genoeg voor die nieuwbouw woning. Zijn hier regelingen voor?
Sorry, ik ben hier volledig nieuw in en mis nogal wat kennis hierover.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat jouw situatie zo specifiek is dat je het beste kunt gaan praten met een financieel adviseur (van je bank). Die kan je precies voorschotelen hoe het vrijkomen van zo’n bedrag in zijn werk gaat en wat je er op voorhand mee kunt doen. En ook of je er bijvoorbeeld erfbelasting etc over moet betalen.je hoeft namelijk niet altijd het hele bedrag al meteen bij de notaris op te hoesten, als maar wel duidelijk is dat je het voor oplevering woning kunt betalen op de gevraagde momenten. Stel je koopt nu en oplevering is pas in 2024, dan heb je een heel andere situatie dan oplevering in q1 in 2023. Mogelijk kun je iets met een overbruggingsregeling tot het bedrag vrijkomt. Of mogelijk kun je een garantie krijgen van de bank waar het spaargeld is vastgezet. Er zijn dus vast wel mogelijkheden, maar hangt van nogal wat factoren af.
Zoek wel echt een adviseur die snapt hoe die spaarregeling in elkaar steekt. Bijvoorbeeld van die bank?
[ Voor 19% gewijzigd door Toke_gt op 06-07-2022 18:03 ]
Dankje! Als het goed zou er geen erfbelasting moeten zijn, maar dit zou ik wel even moeten navragen. Vroeg me inderdaad af of dit gewoon via betaalmomenten zou kunnen gezien er een oplever moment is van de woning zelf.Toke_gt schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:59:
[...]
Helemaal geen stomme vraag; variant is er, Ervaringen met huis kopen en ook het (Projectmatige) nieuwbouwwoning topic.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat jouw situatie zo specifiek is dat je het beste kunt gaan praten met een financieel adviseur (van je bank). Die kan je precies voorschotelen hoe het vrijkomen van zo’n bedrag in zijn werk gaat en wat je er op voorhand mee kunt doen. En ook of je er bijvoorbeeld erfbelasting etc over moet betalen.je hoeft namelijk niet altijd het hele bedrag al meteen bij de notaris op te hoesten, als maar wel duidelijk is dat je het voor oplevering woning kunt betalen op de gevraagde momenten. Stel je koopt nu en oplevering is pas in 2024, dan heb je een heel andere situatie dan oplevering in q1 in 2023. Mogelijk kun je iets met een overbruggingsregeling tot het bedrag vrijkomt. Of mogelijk kun je een garantie krijgen van de bank waar het spaargeld is vastgezet. Er zijn dus vast wel mogelijkheden, maar hangt van nogal wat factoren af.
Zoek wel echt een adviseur die snapt hoe die spaarregeling in elkaar steekt. Bijvoorbeeld van die bank?
Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:06 ]
Dat hangt van het project af. Soms betaal je eerst alleen de grond en vervolgens per bouwperiode het deel dat dan gebouwd is. Bij andere projecten betaal je alles ineens.MonkeySleeve schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:06:
[...]
Dankje! Als het goed zou er geen erfbelasting moeten zijn, maar dit zou ik wel even moeten navragen. Vroeg me inderdaad af of dit gewoon via betaalmomenten zou kunnen gezien er een oplever moment is van de woning zelf.
Soms stelt de bank een bouwdepot beschikbaar waaruit je alles betaalt op het moment dat het nodig is. Daarvoor betaal je de rente, maar over het niet uitgegeven deel ontvang je rente.
Vraag is dus wat het project van je vraagt en of je eerder over het benodigde bedrag moet beschikken en wat daarvoor dan het alternatief is.
Hou er overigens rekening mee dat een bank kan eisen dat het vrijkomende bedrag direct in het depot wordt gestopt, zodat je niet in de problemen komt. Daarom dus handig om met een bank te praten die op een of andere manier gelieerde is aan de bank waar de spaarpot staat. Dat maakt de lijntjes korter en betrouwbaarder, en de kans dat het lukt wat groter.
Misschien kan @tweakduke of @Señor Sjon deze vraag en reacties vast voor je verplaatsen naar het juiste topic?
[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 06-07-2022 18:19 ]
Ik heb onze koopakte van november er nog even bij gezocht (wij hadden ook voorbehoud opgevoerd). Bij ons zijn die stukken leeg gelaten. Staat dus ‘koper dient volgende stukken te overleggen: .”.finsdefis schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:26:
[...]
[...]
Makelaar moet die specificatie dus wel opvoeren in de koopovereenkomst, anders heb je gewoon pech als verkoper denk ik en heb je het te stellen met de afwijzingsbrief.
Ja je merkt wel dat de markt aan het veranderen is er staan nu een aantal woningen te koop die met elkaar concurreren(rijtjes woningen) sommige staan daardoor alweer tijdje in de verkoopFrankSpin schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:11:
[...]
Gefeliciteerd met de verkoop. Vind het een mooi resultaat.
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:06 ]
Dat is dan uiteindelijk wel goed uitgepakt. Ik vond het ook wel behoorlijk aan de prijs en volgens mij zitten vergelijkbare huizen vaak inderdaad onder de 6 ton, maar met op deze manier een beetje 'bluffen' heb je zo te zien inderdaad de juiste 'doelgroep' kunnen raken.FrankSpin schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:51:
Initieel was het idee om de woning te koop te zetten voor 595k. Maar mijn gevoel zegde dat 635k een betere prijs was. Gebaseerd op het idee dat mensen die tot 600k zoeken met 595k toch niet veel gaan overbieden. En mensen welke tot de 700k range zoeken dan wat lucht hebben. Makelaar was het er initieel niet helemaal mee eens, maar klant is koning :-)
Misschien een onbescheiden vraag, maar ik neem aan dat jullie richting (zuidelijke?) randstad vertrekken. Ik meen te herinneren dat jullie weer nieuwbouw gingen kopen. Is dat wat betreft woonkwaliteit enigszins vergelijkbaar met deze woning? Ik kan me namelijk voorstellen dat je straks een stuk minder huis voor je geld krijgt.
Nee we vertrekken onderin Friesland en we verwachten uiteindelijk wel op wooncomfort vooruit te gaan. We zijn inderdaad bezig met nieuwbouwwoning, als alles meezit tekenen we eind van deze maand voor de grond en is alles is rond met de aannemer.Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:56:
[...]
Dat is dan uiteindelijk wel goed uitgepakt. Ik vond het ook wel behoorlijk aan de prijs en volgens mij zitten vergelijkbare huizen vaak inderdaad onder de 6 ton, maar met op deze manier een beetje 'bluffen' heb je zo te zien inderdaad de juiste 'doelgroep' kunnen raken.
Misschien een onbescheiden vraag, maar ik neem aan dat jullie richting (zuidelijke?) randstad vertrekken. Ik meen te herinneren dat jullie weer nieuwbouw gingen kopen. Is dat wat betreft woonkwaliteit enigszins vergelijkbaar met deze woning? Ik kan me namelijk voorstellen dat je straks een stuk minder huis voor je geld krijgt.
Qua voorzieningsniveau gaan we wel een enorme stap terug doen. Maar dat is niet erg, want we maakten niet veel gebruik meer van het aanbod van de stad. En dan is dicht bij een stad wonen, ook wel beetje vergelijkbaar met een duur sportschool abonnement wat je amper gebruikt.
Morgen het eerste gesprek met de verkoopmakelaar(tevens diegene waar wij ons volgende huis gekocht hebben).
Ik heb alle documenten liggen dus ben vooral benieuwd wat hij gaat zeggen over wat te doen, etc.
(vanavond eerst maar rustig de aan koopakte lezen)
[ Voor 11% gewijzigd door AMARONE op 06-07-2022 20:46 ]
Gefeliciteerd met de verkoop, Groningen blijft een bijzondere markt. En welkom in zuidelijk FrieslandFrankSpin schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:08:
[...]
Nee we vertrekken onderin Friesland en we verwachten uiteindelijk wel op wooncomfort vooruit te gaan. We zijn inderdaad bezig met nieuwbouwwoning, als alles meezit tekenen we eind van deze maand voor de grond en is alles is rond met de aannemer.
Qua voorzieningsniveau gaan we wel een enorme stap terug doen. Maar dat is niet erg, want we maakten niet veel gebruik meer van het aanbod van de stad. En dan is dicht bij een stad wonen, ook wel beetje vergelijkbaar met een duur sportschool abonnement wat je amper gebruikt.
Ik lees dit toch met enige verbazing. Bij een bank moet je tegenwoordig een eed afleggen en alle zaken rondom ethiek ed. zijn fors aangescherpt. Ik zou verwachten dat een bank heden ten dage niet zomaar meer meewerkt aan zaken die de bank in een verkeerd daglicht kan zetten. Jou bericht alleen al suggeert dat en kan dus als nadelig voor de bank zijn.Sport_Life schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:57:
[...]
Briefje van een (1) bank met afwijzing is zo gemaakt, wij hadden vorig jaar de afspraak met de bank dat we een afwijzing zouden krijgen als de verkoop van onze woning zou tegenvallen niet minimaal 10% boven de waarde is. (Dan kunnen we obv voorbehoud financiering van de koop af).
Bankmedewerker gaf aan dat zo'n afwijzing een kleine moeite is, hoeft ook intern bij de bank niet door veel mensen ondertekend te worden . En er hoeft geen reden van afwijzing in te staan (tenzij anders in de koopovereenkomst staat). Al zou ik als koper niet op de laatste dag gokken natuurlijk.
Klopt. Zoals @Sport_Life het formuleert klinkt het heel easy, maar zo makkelijk zal het niet altijd zijn. Wel kan, zoals in dit geval, de bank aangeven dat minimaal bedrag x aan opbrengst huidige woning nodig is om totale financiering haalbaar te maken. Maar dan ís dat dus ook niet echt haalbaar. Dat is iets anders dan ‘bank, schrijf ff op dat ik het niet haal, want ik wil van de koop af’. Daar gaat een bank echt niet in mee. In de afwijzing moet duidelijk staan waarom financiering niet haalbaar is, en dat moet corresponderen met je voorbehoud, anders heb je niks aan de afwijzing. (Zie even recente voorbeeld van een koper die had gefraudeerd met loonstrookje. Dat is echt geen geldige reden om voorbehoud in te roepen).jerh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:15:
[...]
Ik lees dit toch met enige verbazing. Bij een bank moet je tegenwoordig een eed afleggen en alle zaken rondom ethiek ed. zijn fors aangescherpt. Ik zou verwachten dat een bank heden ten dage niet zomaar meer meewerkt aan zaken die de bank in een verkeerd daglicht kan zetten. Jou bericht alleen al suggeert dat en kan dus als nadelig voor de bank zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 06-07-2022 21:38 ]
Wij moesten wel, we hadden namelijk maar 1 bod ontvangen, en die was helaas met voorwaarden.finsdefis schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:42:
[...]
Gaat wel weer terugkomen nu de markt aan het draaien is en financiering lastiger wordt
Ze waren starters en hadden wel een aankoop makelaar, die hen goed begeleide en al aangaf dat hun al goed hadden uitgezocht wat ze konden krijgen aan hypotheek..
Dus het vertrouwen was er wel dat het goed zou komen.
Als het een partij zou zijn geweest zonder aankoop makelaar had ik misschien hardere eisen gesteld.
Maarja blij dat nu alles rond is, nu de laatste puntjes op de i zetten voor de verbouwingen in ons nieuwe huis en nog even lekker vakantie vieren deze zomer, en dan straks in het najaar vol aan de bak en verhuizen.
Zoals ik het lees is het alleen maar een verzekering die de boete van 10% betaalt als de financiering alsnog niet rondkomt. Zekerheid dat de financiering okay is, is er nog steeds niet...Laapo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:48:
IkbenFrits biedt tegenwoordig de mogelijkheid om te bieden zonder voorbehoud mét een garantie, hier volgens mij ook al eerder voorbij gekomen. Hoop echt dat dit de standaard wordt en heel dat onzekere rond financieren gewoon verleden tijd is. Belachelijk al die voorbehouden en ander gezeik.
https://www.ikbenfrits.nl/biedverzekering/
Daar heb je als verkoper overigens ook zelf een hand in. Ik heb bij de verkoop van mijn woning ook geinformeerd hoe zeker de financiering was (via mijn makelaar). Mijn makelaar heeft toen bij de potentiele kopers gevraagd hoe zeker eea was. De volgende dag kreeg ik keurig een mailbericht van hun tussenpersoon dat hij al om tafel gezeten had met de potentiele kopers, en dat de financiering geen probleem zou worden.
Dan heb ik er weinig moeite mee om een voorbehoud onder financiering op te nemen in het koopcontract.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Zo ging het dus ook bij ons, makelaars zijn over het algemeen wel "eerlijk" in dit soort dingen want hun willen ook gewoon dat de aankoop/verkoop goed verloopt..Question Mark schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:12:
[...]
Zoals ik het lees is het alleen maar een verzekering die de boete van 10% betaalt als de financiering alsnog niet rondkomt. Zekerheid dat de financiering okay is, is er nog steeds niet...
Daar heb je als verkoper overigens ook zelf een hand in. Ik heb bij de verkoop van mijn woning ook geinformeerd hoe zeker de financiering was (via mijn makelaar). Mijn makelaar heeft toen bij de potentiele kopers gevraagd hoe zeker eea was. De volgende dag kreeg ik keurig een mailbericht van hun tussenpersoon dat hij al om tafel gezeten had met de potentiele kopers, en dat de financiering geen probleem zou worden.
Dan heb ik er weinig moeite mee om een voorbehoud onder financiering op te nemen in het koopcontract.
Want met de aankoop van mijn nieuwe huis wilde mijn makelaar ook precies weten wat onze leencapaciteit was, en dit heeft ook voor ons de doorslag gegeven bij de verkopers, want een ander had geen aankoop makelaar en daar moesten ze dus op zijn blauwe ogen vertrouwen dat de financiering geen probleem zou zijn..
Toch een klein voordeeltje van een aankoop makelaar in de hand nemen..
Dat klinkt dan op meerdere punten als een vooruitgang voor jullie. Gefeliciteerd met je beslissing. En succes met de spannende tijd rond de bouw van de nieuwe woning.FrankSpin schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:08:
[...]
Nee we vertrekken onderin Friesland en we verwachten uiteindelijk wel op wooncomfort vooruit te gaan. We zijn inderdaad bezig met nieuwbouwwoning, als alles meezit tekenen we eind van deze maand voor de grond en is alles is rond met de aannemer.
Het siert de verkopend makelaar ook wel om dit goed te checken bij kopers. Bij het laatste huis dat we kochten werden we best grondig ondervraagt na ons definitieve bod. Bleek achteraf dat er eerder al een bod stuk gelopen was op financiën.verstappen33 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:42:
[...]
Zo ging het dus ook bij ons, makelaars zijn over het algemeen wel "eerlijk" in dit soort dingen want hun willen ook gewoon dat de aankoop/verkoop goed verloopt..
Want met de aankoop van mijn nieuwe huis wilde mijn makelaar ook precies weten wat onze leencapaciteit was, en dit heeft ook voor ons de doorslag gegeven bij de verkopers, want een ander had geen aankoop makelaar en daar moesten ze dus op zijn blauwe ogen vertrouwen dat de financiering geen probleem zou zijn..
Toch een klein voordeeltje van een aankoop makelaar in de hand nemen..
Dan kan ik me die angst wel voorstellen. Maar ik zou als koper niet graag willen dat de verkopers zaken zoals je inkomen etc. zouden 'opeisen', wat hier ook werd gesuggereerd. Lijkt mij dat er toch wel een beetje privacy zou mogen bestaan.sprhnk schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:02:
[...]
Het siert de verkopend makelaar ook wel om dit goed te checken bij kopers. Bij het laatste huis dat we kochten werden we best grondig ondervraagt na ons definitieve bod. Bleek achteraf dat er eerder al een bod stuk gelopen was op financiën.
Vaak gaat dat ook abstracter natuurlijk, "Wat doe je voor werk?, Waar woon je nu?, Zijn jullie op zoek naar meer ruimte?, Woon je er al lang?"Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:17:
[...]
Dan kan ik me die angst wel voorstellen. Maar ik zou als koper niet graag willen dat de verkopers zaken zoals je inkomen etc. zouden 'opeisen', wat hier ook werd gesuggereerd. Lijkt mij dat er toch wel een beetje privacy zou mogen bestaan.
Dan heb je meestal al wel een redelijk beeld van financiële slagkracht.
Dat is inderdaad niet zo bezwaarlijk. En kun je zelf ook redelijk abstract houden.sprhnk schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:23:
[...]
Vaak gaat dat ook abstracter natuurlijk, "Wat doe je voor werk?, Waar woon je nu?, Zijn jullie op zoek naar meer ruimte?, Woon je er al lang?"
Dan heb je meestal al wel een redelijk beeld van financiële slagkracht.
Maar laatst werd er een voorbeeld genoemd van wat iemand had toegevoegd aan gegevens die bij een beroep op het voorbehoud van financiering werden vereist. Een dat vond ik behoorlijk ver gaan.
"2. op basis van welk(e) inkomen(s) een aanvraag is ingediend;
3. om welk aangevraagd hypotheekbedrag het gaat;
4. wat de reden van de afwijzing is.
Tevens is/ zijn koper(s) desgevraagd verplicht kopieën af te geven van alle betreffende informatie en
loonbescheiden welke in het kader van de hypotheekaanvraag aan de banken/erkende geldinstellingen zijn
verstrekt of mogelijk relevant zijn."
Het siert beide makelaars om dit te checken..sprhnk schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:02:
[...]
Het siert de verkopend makelaar ook wel om dit goed te checken bij kopers. Bij het laatste huis dat we kochten werden we best grondig ondervraagt na ons definitieve bod. Bleek achteraf dat er eerder al een bod stuk gelopen was op financiën.
Toen wij op zoek gingen en een aankoop makelaar in de arm namen kregen we ook een hele intake.
Tijdens de intake hebben we aangegeven wat ons budget was (gebaseerd op online tooltjes), hier ging hij natuurlijk wel in mee, maar raadde ons wel aan om eens een advies gesprek te plannen met een hypotheekadviseur om alles helder te krijgen.
In ons geval viel de makelaar en de hypotheekverstrekker onder 1 dak...
Dus na het eerste advies waaruit bleek dat we onze max hypotheekhoogte zelfs te laag ingeschat was, was er dus ook 98% duidelijkheid dat dit ook financieel haalbaar was voor ons..
Het gekochte huis zat uiteindelijk nog 30% onder de max hypotheek die we konden nemen, onze makelaar wist dit ook precies en ging dus vol vertrouwen de onderhandelingen in..
Verkopende makelaar stelde inderdaad ook veel vragen over wat wij deden etc, maar de opmerking van onze makelaar (tijdens de 2e biedingsronde) dat wij de financieen hadden laten checken door hun hypotheek tak, gaf de doorslag..
Uiteindelijk hadden wij samen met nog iemand hetzelfde bod neergelegd. Zonder dat we nog meer moesten bieden zijn ze met ons in zee gegaan omdat dit meer vertrouwd aanvoelde qua financiele zekerheid..
De verkopers zaten niet echt op hete kolen maar hadden al wel wat anders aangekocht en wilde dus niet na enkele weken in de problemen komen als de financiering toch niet mogelijk zou zijn.
Nja het is vrij simpel, omdat mijn woning ook al een paar keer op financiering is geklapt zou ik ook een bod accepteren die beter zijn financien uitgezocht heeft dan iemand die nog niet gestart is.verstappen33 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:55:
[...]
Het siert beide makelaars om dit te checken..
Toen wij op zoek gingen en een aankoop makelaar in de arm namen kregen we ook een hele intake.
Tijdens de intake hebben we aangegeven wat ons budget was (gebaseerd op online tooltjes), hier ging hij natuurlijk wel in mee, maar raadde ons wel aan om eens een advies gesprek te plannen met een hypotheekadviseur om alles helder te krijgen.
In ons geval viel de makelaar en de hypotheekverstrekker onder 1 dak...
Dus na het eerste advies waaruit bleek dat we onze max hypotheekhoogte zelfs te laag ingeschat was, was er dus ook 98% duidelijkheid dat dit ook financieel haalbaar was voor ons..
Het gekochte huis zat uiteindelijk nog 30% onder de max hypotheek die we konden nemen, onze makelaar wist dit ook precies en ging dus vol vertrouwen de onderhandelingen in..
Verkopende makelaar stelde inderdaad ook veel vragen over wat wij deden etc, maar de opmerking van onze makelaar (tijdens de 2e biedingsronde) dat wij de financieen hadden laten checken door hun hypotheek tak, gaf de doorslag..
Uiteindelijk hadden wij samen met nog iemand hetzelfde bod neergelegd. Zonder dat we nog meer moesten bieden zijn ze met ons in zee gegaan omdat dit meer vertrouwd aanvoelde qua financiele zekerheid..
De verkopers zaten niet echt op hete kolen maar hadden al wel wat anders aangekocht en wilde dus niet na enkele weken in de problemen komen als de financiering toch niet mogelijk zou zijn.
Vandaag heb ik weer iemand die (toen hij kwam kijken), zei dat hij een bod wilde doen. Maar inmiddels erachter is dat hij dat niet kan lenen.
In mijn gedachten kijk je eerst grofweg wat je kan lenen (daar zijn legio sites voor) en ga je daarna pas zoeken naar een huis... maar dat is blijkbaar niet hoe de meeste mensen naar huizen zoeken.
De financien worden pas later uitgezocht nádat het huis is gevonden.
User Error -- Please Replace User
Dat is/was volgens mij ook inherent aan de gekte op de markt. Hopelijk kalmeert dat nu en hebben mensen meer tijd om zich over de haalbaarheid van hun bod te buigen. Dat is uiteindelijk voor iedereen beter.Ikke_Niels schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:16:
[...]
Nja het is vrij simpel, omdat mijn woning ook al een paar keer op financiering is geklapt zou ik ook een bod accepteren die beter zijn financien uitgezocht heeft dan iemand die nog niet gestart is.
Vandaag heb ik weer iemand die (toen hij kwam kijken), zei dat hij een bod wilde doen. Maar inmiddels erachter is dat hij dat niet kan lenen.
In mijn gedachten kijk je eerst grofweg wat je kan lenen (daar zijn legio sites voor) en ga je daarna pas zoeken naar een huis... maar dat is blijkbaar niet hoe de meeste mensen naar huizen zoeken.
De financien worden pas later uitgezocht nádat het huis is gevonden.
Vergeet verder ook niet dat mensen die bijvoorbeeld vorig jaar zijn gestart met het zoeken naar een huis, zich gebaseerd hebben op de rente en de prijzen van dat moment. Dat ga je niet elke week opnieuw checken. Dus de kans dat je in huidige markt niet meer kunt betalen, wat je vorig jaar maandelijks met gemak kon opbrengen, is zeker aanwezig. In die zin ook echt gevaarlijk om zomaar te zeggen dat je geen financieel voorbehoud nodig hebt.
Precies dit, naast "blind bieden" heeft de hogere rente behoorlijke impact op de max hypotheek en ook de maandlasten..Toke_gt schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:21:
[...]
Dat is/was volgens mij ook inherent aan de gekte op de markt. Hopelijk kalmeert dat nu en hebben mensen meer tijd om zich over de haalbaarheid van hun bod te buigen. Dat is uiteindelijk voor iedereen beter.
Vergeet verder ook niet dat mensen die bijvoorbeeld vorig jaar zijn gestart met het zoeken naar een huis, zich gebaseerd hebben op de rente en de prijzen van dat moment. Dat ga je niet elke week opnieuw checken. Dus de kans dat je in huidige markt niet meer kunt betalen, wat je vorig jaar maandelijks met gemak kon opbrengen, is zeker aanwezig. In die zin ook echt gevaarlijk om zomaar te zeggen dat je geen financieel voorbehoud nodig hebt.
Wij hebben ons zoek budget gebasseerd op maandelijkse lasten, de rentes zaten toen nog rond de 2% en gaf ons veel ruimte qua budget, met de huidige rentestanden zou ik 100-120k lager komen te zitten om dezelfde maandlasten te houden zoals ik wilde.. Best een groot verschil, terwijl de max hypotheek maar 20-30k is gedaald.
En ik denk dat we daarom nu ook even een flinke afkoeling zien in de huizenmarkt, Mensen moeten zich nu opnieuw orienteren op wat ze kunnen en willen..
Misschien zie ik gewoon spoken maar ik vind het apart.
Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD
Een week is wel snel, ze zullen eerst een afspraak moeten maken met de hypotheekverstrekker, doorlooptijd enkele dagen misschien tot wel 2 weken voor ze de afspraak hebben,3clectic schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:46:
Wat is jullie ervaring met de doorlooptijd na het tekenen van het koopcontract? We zijn hier nu inmiddels een week verder en nog niks gehoord over wanneer ze het huis willen komen taxeren en de notaris is ook nog niet gekozen. Nu kan ik dat tweede begrijpen wat betreft de prijs, maar het taxeren (lijkt mij) redelijk dringend in verband met de hypotheekaanvraag. Nu weet ik alleen van bij ons natuurlijk dat we daar beide keren meteen achteraan zijn gegaan maar misschien is dat niet hoe het normaal gaat. Onze aankoop/verkoopmakelaar vond het ook een beetje apart dat ze geen haast leken te hebben.
Misschien zie ik gewoon spoken maar ik vind het apart.
Dan moet alles aangeleverd worden en worden partijen zoals een taxateur aangestuurd, die zit ook met een planning etc..
Hier zat er ongeveer 2 weken tussen voordat de taxateur belde voor een afspraak. Deze kwam de week erop (3 weken na tekenen).
Het kan zijn dat hypotheekverstrekker een desktoptaxatie doet. Dan komt er helemaal geen taxatie op locatie aan te pas en merk je als verkoper helemaal niets. Zeker als je een heel gangbaar huis hebt, kan dat het geval zijn.3clectic schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:46:
Wat is jullie ervaring met de doorlooptijd na het tekenen van het koopcontract? We zijn hier nu inmiddels een week verder en nog niks gehoord over wanneer ze het huis willen komen taxeren en de notaris is ook nog niet gekozen. Nu kan ik dat tweede begrijpen wat betreft de prijs, maar het taxeren (lijkt mij) redelijk dringend in verband met de hypotheekaanvraag.
Nee niet echt, volgordelijk is dit logischrichard939 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:40:
Kan iemand mij vertellen wanneer normaliter de taxateur langs komt als de woning onder voorbehoud verkocht is. Is het normaal dat deze nog een week voor afgeven bankgarantie langskomt?
Koper oriënteerd bij adviseur wat die kan lenen
Koper bied op huis en hoera
Koper tekend voorlopig koopovereenkomst
Koper doet taxatie
Koper dient aanvraag in met overige stukken
Koper krijgt concept aanbod
Koper tekend aanbod en krijgt definitief aanbod
Hypotheek rond voorbehoud financiering vervalt automatisch
Koper plant notaris in
Koper regelt waarborg som
Een taxatie is logisch om direct na het ondertekenen in te laten plannen
Klopt, bij ons regelde de tussenpersoon die de hypotheekaanvraag deed alles voor ons.sprhnk schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:00:
[...]
Nee niet echt, volgordelijk is dit logisch
Koper doet taxatie
Koper plant notaris in
Bij ons werd dus eerst de aanvraag gedaan van de hypotheek, en de tussenpersoon regelde vervolgens de taxatie, ondertussen leverde wij de overige stukken aan.
Het ligt ook aan welke taxateur je hebt en hoeveel haast je hebt, wil je een spoed taxatie dat betaal je meer, heb je 2-3 weken langer de tijd dan kan het wat goedkoper..
Bij ons duurde het 2-3 weken voordat de taxateur op pad ging..
Notaris kun je ook al gelijk aangeven voordat het koopcontract getekend wordt, dan wordt het gelijk in het koopcontract opgenomen en kan de makelaar/koper dit doorsturen naar de notaris en gelijk een afspraak maken voor overdracht..
[ Voor 9% gewijzigd door verstappen33 op 08-07-2022 09:49 ]
Ik kan er dus eigenlijk vanuit gaan dat de verkoop dus niet doorgaat?sprhnk schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:00:
[...]
Koper doet taxatie
Koper plant notaris in
Misschien hebben kopers geen hypotheek nodig, of een dusdanig lage hypotheek dat er geen fysieke inspectie plaats hoeft te vinden?richard939 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:04:
[...]
Ik kan er dus eigenlijk vanuit gaan dat de verkoop dus niet doorgaat?
Oprechte vraag:sprhnk schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:00:
[...]
Koper doet taxatie
Koper plant notaris in
Wat doet jou besluiten om tekent en oriënteert met een D te schrijven, maar dan plant, regelt wel weer met een T.
Ik begrijp de mensen die het structureel fout doen met een D, maar in dit geval lijkt het wel of je zelf nieuwe spellingsregels hebt bedacht?
jeroenkb schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:26:
[...]
Oprechte vraag:
Wat doet jou besluiten om tekent en oriënteert met een D te schrijven, maar dan plant, regelt wel weer met een T.
Ik begrijp de mensen die het structureel fout doen met een D, maar in dit geval lijkt het wel of je zelf nieuwe spellingsregels hebt bedacht?
Totaal offtopic verder maar ik zie dit vaker, mensen gebruiken d's en t's te pas en onpas door elkaar, alsof het voltooid deelwoorden zijn. Tegenwoordige tijd, enkelvoud, derde persoon (hij, zij, het) is altijd stam van het werkwoord + t
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Goed gespot, kort antwoord: dyslexie. Ik lees/schrijf hier overheen zonder enig lampje.jeroenkb schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:26:
[...]
Oprechte vraag:
Helder. Dank voor het antwoord.sprhnk schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:16:
[...]
Goed gespot, kort antwoord: dyslexie. Ik lees/schrijf hier overheen zonder enig lampje.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.