Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 130 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
NovyH schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:13:
Ik volg dit topic ook al even en haak nu aan omdat we ons huis in de verkoop gaan zetten. We zijn behoorlijk in dubio momenteel. Nou oké, vooral ik ;) Dus als iemand me af en toe even door elkaar wil rammelen, graag!

Onze makelaar heeft een adviesverkoopwaarde afgegeven die zo hoog is dat ik ervan geschrokken ben. Ik snap het allemaal wel want er staat hier amper iets te koop onder de 500k (13) en onder de 450k (9). Daarbij hebben wij ook nog eens een groter woonoppervlak dan de meeste van deze woningen, een eigen parkeerplaats en een leuk stadstuintje. En toch, in mijn hoofd verkoopt het niet.

We hebben al een woning aangekocht en het overbruggingskrediet veel lager ingezet voor de zekerheid dus daar geen zorgen. Ik weet dat ik rustig moet blijven maar de markt is zo grillig momenteel, je weet het gewoon niet. Vandaag is er wel een taxateur geweest dus binnenkort is de huidige marktwaarde in ieder geval duidelijk. Met Funda, Huispedia, Walterliving en het kadaster kan ik helaas niet veel, daar staan de waardes nog hoger. Volgende week de foto's en dan zal ongetwijfeld de vraagprijs nog een doorgesproken worden.
Waar ga je verkopen?

Het is wel heel wisselend, wij hebben ons huis gekocht voor 100k onder de taxatiewaarde en waren 100k overboden op een huis waar wij de zogenaamde taxatiewaarde op hadden geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovyH
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-11-2022
Paralize_nl schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:40:
[...]

Waar ga je verkopen?

Het is wel heel wisselend, wij hebben ons huis gekocht voor 100k onder de taxatiewaarde en waren 100k overboden op een huis waar wij de zogenaamde taxatiewaarde op hadden geboden.
100K? Wow, dat is echt bizar!

Is het gebruikelijk je woonplaats hier neer te kwakken? Het is een plaats tussen Rotterdam en Den Haag in ieder geval. De hittemeter slaat hier nog redelijk rood uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveGold
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-09 20:23
Vandaag voor het eerst kijkers over de vloer gehad. Helaas kwamen 2 van de 6 niet opdagen. (waarbij er met 1 contact is geweest en deze had zich vergist en komt nu op ander moment).
Makelaar zei dat dit wel vaker voorkomt maar dat hij dit niet had verwacht in de 500k+ doelgroep.
Ik ben benieuwd of we dit bij de andere ingeplande kijkmomenten ook nog gaan meemaken.
De markt is zeker grillig / anders. Van alle mensen (circa 20) die zich hebben aangemeld voor bezichtiging zijn er uiteindelijk zo'n 13 overgebleven. Gelukkig waren de mensen die wel kwamen kijken allemaal serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovyH
DaveGold schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:48:
Vandaag voor het eerst kijkers over de vloer gehad. Helaas kwamen 2 van de 6 niet opdagen. (waarbij er met 1 contact is geweest en deze had zich vergist en komt nu op ander moment).
Makelaar zei dat dit wel vaker voorkomt maar dat hij dit niet had verwacht in de 500k+ doelgroep.
Ik ben benieuwd of we dit bij de andere ingeplande kijkmomenten ook nog gaan meemaken.
De markt is zeker grillig / anders. Van alle mensen (circa 20) die zich hebben aangemeld voor bezichtiging zijn er uiteindelijk zo'n 13 overgebleven. Gelukkig waren de mensen die wel kwamen kijken allemaal serieus.
En uiteindelijk heb je er genoeg aan één. Ik probeer het me ook voor te houden maar toch. Is het niet zo dat mensen nog altijd hun kansen spreiden door voor meerdere huizen afspraken te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:10
NovyH schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:04:
[...]

En uiteindelijk heb je er genoeg aan één. Ik probeer het me ook voor te houden maar toch. Is het niet zo dat mensen nog altijd hun kansen spreiden door voor meerdere huizen afspraken te maken?
Ik snap de emotie, onthoud dat je daarvoor juist een makelaar hebt. De markt is grillig maar zo'n man/vrouw brengt ook een hoop ervaring mee... én heeft er belang bij jouw huis voor een zo hoog mogelijke prijs te verkopen. Dus je kan je twijfel aangeven en vragen waarom zij denken dat het wel X waard is, maar vertrouw ook een beetje op hun advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:10
NovyH schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:37:
[...]

Bij onze aankoop ging het vrij snel, ongeveer 5 werkdagen. Heeft je makelaar al gegevens ontvangen van de kopende partij?
Dat weet ik niet en zou ik mijn verkoopmakelaar moeten navragen. Ging me voornamelijk even om hoe lang dit normaal duurt. Bedankt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:19
[...]

Als kijker: Nee, liever niet. Wij kijken alleen waar we echt serieus zijn en doen dus grondig voorwerk. Zo heb ik een Qgis-project (open source) met hoge resolutie, recente, luchtfoto, bekende bodemverontreinieingen, wat lagen van de risicokaart, hoogspanningsleidingen en nog wat dingen die je liever niet bij de bezichtiging (of later...) pas ziet. Kadastrale grenzen staan er ook in en zo zie je nog best vaak dat er gesnoept is met terreingrenzen. Dat leer ik ook liever nu.

Kijken kost veel tijd en vaak op nog onhandige tijdstippen ook.

[ Voor 30% gewijzigd door supersoco80 op 29-06-2022 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovyH
qwasd schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:22:
[...]

Dat weet ik niet en zou ik mijn verkoopmakelaar moeten navragen. Ging me voornamelijk even om hoe lang dit normaal duurt. Bedankt
Graag gedaan! Ik zag je eerdere opmerking/vraag over hoe de koper zijn financiering rond krijgt. Hij heeft zeer waarschijnlijk overwaarde waar hij een overbruggingskrediet voor gaat aanvragen en wellicht ook eigen middelen. De taxatiewaarde maakt dan niet zo heel veel uit.

Onze taxatie voor de nieuwe woning is 445k en we hebben 470k geboden. Voorbehoud op 429k en een geschatte overwaarde van 135k. Dit is het eigen geld dat we inbrengen tesamen met een polis van 70k. Blijft 285k over aan hypotheek. Worden hypotheekverstrekkers blij van begreep ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovyH
supersoco80 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:29:
[...]

Als kijker: Nee, liever niet. Wij kijken alleen waar we echt serieus zijn en doen dus grondig voorwerk. Zo heb ik een Qgis-project (open source) met hoge resolutie, recente, luchtfoto, bekende bodemverontreinieingen, wat lagen van de risicokaart, hoogspanningsleidingen en nog wat dingen die je liever niet bij de bezichtiging (of later...) pas ziet. Kadastrale grenzen staan er ook in en zo zie je nog best vaak dat er gesnoept is met terreingrenzen. Dat leer ik ook liever nu.

Klopt, zo deden wij het ook. Toch merk je in onze regio dat men dit nog wel doet vanwege de krapte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
[...]

Yep. Deden wij ook hoor hadden soms 5 bezichtigingen in een week en dat waren allemaal huizen waar we kwa locatie en kwa huis wilden wonen (eenmaal bezichtigd vielen er best wat af)

Maar kwam ook voor dat we op een paar huizen een bod hadden gedaan. Dit kwam wel doordat je volle bak onder druk werd gezet met inschrijvingen etc. ook op die manier weleens afgehaakt nadat we winnende bod hadden.

Wees dus blij als je echt serieuze mensen hebt nu en de markt wat afgekoeld is. Dan gaat het er hopelijk wat relaxter aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
qwasd schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:30:
[...]

Ik heb dinsdag akkoord gegeven op het ontvangen bod. Dit is ook door mijn makelaar gecommuniceerd naar diegene die het huis wil kopen / zijn aankoopmakelaar.

Hoe lang duurt het normaal, voordat het koopcontract wordt opgemaakt/getekend?
Er is m.i. geen 'normaal'.

Tijdens de aankoop van de nieuwe woning duurde deze periode naar mijn gevoel te lang, dus had ik bij mijn verkopende makelaar aangegeven dat ik de koopovereenkomst z.s.m. wil hebben nadat er een bod is geaccepteerd. Immers is een koopovereenkomst voor 90% standaard en dienen enkel de personalia en de gegevens van de woning ingevuld te worden.

Zodoende lag in mijn geval in de middag na akkoord op het winnend bod de concept koopovereenkomst er al.

Als er dus een 'normaal' zou zijn, zou ik zeggen max. 2 dagen voor het werk dat er ligt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
NovyH schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:13:
Ik volg dit topic ook al even en haak nu aan omdat we ons huis in de verkoop gaan zetten. We zijn behoorlijk in dubio momenteel. Nou oké, vooral ik ;) Dus als iemand me af en toe even door elkaar wil rammelen, graag!

Onze makelaar heeft een adviesverkoopwaarde afgegeven die zo hoog is dat ik ervan geschrokken ben. Ik snap het allemaal wel want er staat hier amper iets te koop onder de 500k (13) en onder de 450k (9). Daarbij hebben wij ook nog eens een groter woonoppervlak dan de meeste van deze woningen, een eigen parkeerplaats en een leuk stadstuintje. En toch, in mijn hoofd verkoopt het niet.

We hebben al een woning aangekocht en het overbruggingskrediet veel lager ingezet voor de zekerheid dus daar geen zorgen. Ik weet dat ik rustig moet blijven maar de markt is zo grillig momenteel, je weet het gewoon niet. Vandaag is er wel een taxateur geweest dus binnenkort is de huidige marktwaarde in ieder geval duidelijk. Met Funda, Huispedia, Walterliving en het kadaster kan ik helaas niet veel, daar staan de waardes nog hoger. Volgende week de foto's en dan zal ongetwijfeld de vraagprijs nog een doorgesproken worden.
Wat ik heb gedaan; vraagprijs zo ingezet dat ik zeker weet dat het overbruggingsdeel niet in het geding komt en dan afhankelijk van de markt c.q. omgeving +10k oid. Mochten kopers dan de vraagprijs bieden of iets eronder, dat wist ik zeker dat de overbrugging safe is.

ps. Ik ben iemand die niet het onderste van de kan moet halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovyH
beyazz06 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:22:
[...]

Wat ik heb gedaan; vraagprijs zo ingezet dat ik zeker weet dat het overbruggingsdeel niet in het geding komt en dan afhankelijk van de markt c.q. omgeving +10k oid. Mochten kopers dan de vraagprijs bieden of iets eronder, dat wist ik zeker dat de overbrugging safe is.

ps. Ik ben iemand die niet het onderste van de kan moet halen..
Ik wil sowieso vertrouwen op de ervaring van de makelaar zoals iemand al zei, en daar zit het gevoel wel goed. Hij heeft ook een ondergrens afgegeven en dan nog komt het overbruggingskrediet überhaupt niet in het geding. Er zit ong. 60k tussen het krediet en de vraagprijs dus daar is voldoende speelruimte. Ondertussen zijn er vandaag maar 13 "beschikbare" woningen in het segment tot 500k. De krapte lijkt hier alleen maar toe te nemen. Beschikbaar tussen haakjes want er zit een behoorlijke vertraging op het onder bod of verkocht onder voorbehoud plaatsen op Funda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
supersoco80 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:29:
[...]

Kan je die delen? Die lagen zijn sowieso handig om te hebben.
Ik heb ook nog wel het voronoi diagram van het stemgedrag op dichtsbijzijnde stembureau als je die wilt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
ANdrode schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:12:
[...]

Kan je die delen? Die lagen zijn sowieso handig om te hebben.
Ik heb ook nog wel het voronoi diagram van het stemgedrag op dichtsbijzijnde stembureau als je die wilt :+
Ik zal vanavond kijken (en heb toevallig eerder deze week de statistieken van de stembureaus aan de buurtenlaag van het CBS gekoppeld)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Compuchip87 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:17:
onthoud dat je daarvoor juist een makelaar hebt. De markt is grillig maar zo'n man/vrouw brengt ook een hoop ervaring mee... én heeft er belang bij jouw huis voor een zo hoog mogelijke prijs te verkopen.
Dit hoeft niet, dit ligt volledig aan de makelaar en de liggende afspraken. Vaak hebben makelaars er belang bij om niet zo hoog mogelijk, maar zo snel mogelijk te verkopen.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
supersoco80 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:16:
[...]

Ik zal vanavond kijken (en heb toevallig eerder deze week de statistieken van de stembureaus aan de buurtenlaag van het CBS gekoppeld)
Er zijn ook nog wat datasets rondom kansen van kinderen op scholen op basis van hun postcode (kansenongelijkheid). Dit correleert alleen sterk met de factoren die je toch al in gedachten hebt, maar is wel een realiteit check om het in getallen te zien.

Er is dus flink wat openbare data beschikbaar die je kan gebruiken als je een omgeving niet in detail kent.

En daarnaast dus nog geografische data die je details geeft over de wijk die je niet direct ziet (perceelgrenzen, omgevingsvervunningen, vervuiling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
ANdrode schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:21:
[...]

Er zijn ook nog wat datasets rondom kansen van kinderen op scholen op basis van hun postcode (kansenongelijkheid). Dit correleert alleen sterk met de factoren die je toch al in gedachten hebt, maar is wel een realiteit check om het in getallen te zien.

Er is dus flink wat openbare data beschikbaar die je kan gebruiken als je een omgeving niet in detail kent.

En daarnaast dus nog geografische data die je details geeft over de wijk die je niet direct ziet (perceelgrenzen, omgevingsvervunningen, vervuiling).
Interessant hier in Haarlem is de impact van locatie op basis van scholen sinds 3-4 aar enorm veranderd.
Sinds deze periode is het beleid veranderd en is inschrijf duur niet meer geldig maar de afstand tot de school van de 1e 2e en 3e keuze etc.. Dat maakt de huizen nabij goede scholen extra in trek omdat je ongeveer de garantie hebt dat je kind op je voorkeurs school komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:44
sprhnk schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:06:
[...]

Interessant hier in Haarlem is de impact van locatie op basis van scholen sinds 3-4 aar enorm veranderd.
Sinds deze periode is het beleid veranderd en is inschrijf duur niet meer geldig maar de afstand tot de school van de 1e 2e en 3e keuze etc.. Dat maakt de huizen nabij goede scholen extra in trek omdat je ongeveer de garantie hebt dat je kind op je voorkeurs school komt.
Met goede scholen bedoel je dan waarschijnlijk populaire? Want met de kwaliteit van het onderwijs heeft het vaak niet veel te maken. Wel met signatuur van de school, uitstroomscores naar VO en culturele achtergrond en opleidingsniveau van ouders.
Ik snap dat jij niet verantwoordelijk bent voor het beleid, dus niet op jou persoonlijk gericht. Maar wat een bijzonder beleid. Vraag me af wat dit op lange termijn doet voor achterstandswijken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Toke_gt schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:29:
[...]

Met goede scholen bedoel je dan waarschijnlijk populaire? Want met de kwaliteit van het onderwijs heeft het vaak niet veel te maken. Wel met signatuur van de school, uitstroomscores naar VO en culturele achtergrond en opleidingsniveau van ouders.
Ik snap dat jij niet verantwoordelijk bent voor het beleid, dus niet op jou persoonlijk gericht. Maar wat een bijzonder beleid. Vraag me af wat dit op lange termijn doet voor achterstandswijken etc.
Ik denk dat dit weinig uit maakt kwa impact op de scholen in de achterstandswijken behalve dat als je nu in de nabijheid woont je niet verder weg een andere betere school kunt kiezen. Je zit vast aan de wijk waar je woont dus dat zal iets meer mixen gok ik. Betekend dus wel dat daarom de wijken met populaire/ goede scholen nog meer in trek zijn. Het vorige systeem was je kind bijna inschrijven voor het geboren was dat sloeg ook nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
sprhnk schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:33:
[...]

Ik denk dat dit weinig uit maakt kwa impact op de scholen in de achterstandswijken behalve dat als je nu in de nabijheid woont je niet verder weg een andere betere school kunt kiezen. Je zit vast aan de wijk waar je woont dus dat zal iets meer mixen gok ik. Betekend dus wel dat daarom de wijken met populaire/ goede scholen nog meer in trek zijn. Het vorige systeem was je kind bijna inschrijven voor het geboren was dat sloeg ook nergens op.
We dwalen ietwat af buiten het topic, maar ik bedoelde eigenlijk dat nog meer mensen (met kinderen) in wijken met populaire scholen willen wonen en nog minder mensen in achterstandswijken. Dus die laatste gaan achteruit, in plaats van vooruit, tenzij ze hemelsbreed gunstiger zijn dan de populaire scholen in de populaire wijk ernaast. Ik heb geen idee, maar ben gewoon benieuw wat zo’n maatregel aan bijeffecten heeft. En verder helemaal eens dat de regeling ervoor ook weinig toereikend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Toke_gt schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:41:
[...]

We dwalen ietwat af buiten het topic, maar ik bedoelde eigenlijk dat nog meer mensen (met kinderen) in wijken met populaire scholen willen wonen en nog minder mensen in achterstandswijken. Dus die laatste gaan achteruit, in plaats van vooruit, tenzij ze hemelsbreed gunstiger zijn dan de populaire scholen in de populaire wijk ernaast. Ik heb geen idee, maar ben gewoon benieuw wat zo’n maatregel aan bijeffecten heeft. En verder helemaal eens dat de regeling ervoor ook weinig toereikend was.
Ik snap wat je bedoeld hoor maar zo zwart wit gaat het niet. Als een sloot ex sociale huurwoningen de verkoop in gaat dan kan een ongewilde school in rap tempo vol stromen met kids met hoger opgeleide ouders. Amsterdam west, oost en noord zat 10 jaar terug vol met probleemscholen en zijn nu knijter dure hipster achtige toestanden. Wat je in Amsterdam veel zag is dat de sociale status van een wijk minder relevant was dan de locatie, en dat met de nieuwe bewoners ook andere voorzieningen mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
sprhnk schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:03:
[...]
Wat je in Amsterdam veel zag is dat de sociale status van een wijk minder relevant was dan de locatie, en dat met de nieuwe bewoners ook andere voorzieningen mee komen.
En wat verdwijnt er doordat er nieuwe bewoners komen? Juist... de oude bewoners :s.

Tegen kansenongelijkheid werken deze systemen niet. Het alternatief (wat aan zal voelen als loten) is daarentegen weer erg onpopulair bij een deel van de bevolking...

Neem demografische ontwikkelingen mee (leeftijd in een wijk/stad, met als gevolg sluiting en opening van scholen) en voor woningwaarde op lange termijn zegt het een stuk minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:02
sprhnk schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:03:
[...]

Ik snap wat je bedoeld hoor maar zo zwart wit gaat het niet. Als een sloot ex sociale huurwoningen de verkoop in gaat dan kan een ongewilde school in rap tempo vol stromen met kids met hoger opgeleide ouders.
Een 'goede' school is niet noodzakelijk gerelateerd aan veel of weinig hoog opgeleide ouders. Even heel kort door de bocht, met een klas vol met probleemloze kinderen-uit-het-boekje is het niet moeilijk om les te geven en om de kinderen met voldoende resultaat van school te krijgen. De kwaliteit van een school laat zich pas echt zien bij 'afwijkende' kinderen. Het kan dan soms best zijn dat een leerkracht die gewend is om de leermethode aan te passen voor 'moeilijke' leerlingen ook makkelijker de leermethoden aanpast voor leerlingen die juist boven het maaiveld uitsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Rubbergrover1 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:25:
[...]

Een 'goede' school is niet noodzakelijk gerelateerd aan veel of weinig hoog opgeleide ouders. Even heel kort door de bocht, met een klas vol met probleemloze kinderen-uit-het-boekje is het niet moeilijk om les te geven en om de kinderen met voldoende resultaat van school te krijgen. De kwaliteit van een school laat zich pas echt zien bij 'afwijkende' kinderen. Het kan dan soms best zijn dat een leerkracht die gewend is om de leermethode aan te passen voor 'moeilijke' leerlingen ook makkelijker de leermethoden aanpast voor leerlingen die juist boven het maaiveld uitsteken.
Mee eens hoor, helaas is het wel zo dat als je naar een redelijke school nabij een buurt met hoog opgeleiden 3-4x modalers dit je kids op voorsprong brengt en dat heeft aantrekkingskracht op de huizen er om heen als dit de kans vergroot dat je op dit soort scholen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:15
Feit is helaas dat scholen afgerekend worden op gemiddeldes en ondergrenzen. Niet op uitschieters naar boven. Er is dus een stimulans om extra energie te steken in onderpresterende leerlingen en niet om al goed presterende leerlingen verder uit te dagen.

Maar dat lijkt me intussen wel erg ver afdwalen van het verkopen van je woning. Om het terug te brengen: nog 2,5 week voor bij ons het voorbehoud van financiering afloopt. Voor alles getekend was stond de taxateur al op de stoep en afgelopen week kregen we een mailtje van de notaris waar de overdracht zal plaatsvinden in oktober. Kopers pakken dus prima door zonder gedoe.

Wat is eigenlijk normaal qua afspraken over de Lijst van Zaken? Hier is het niet meegenomen in de onderhandelingen of voorwaarden, is dat iets dat je pas bespreekt nadat alle verbehouden verlopen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@millerman_sf Wat voor afspraken bedoel je? Ik neem aan deze als bijlage bij de koopovereenkomst is gevoegd, dus dan weet ieder waar ze aan toe is. Of bedoel je afspraken over zaken welke "ter overname" zijn aangeboden?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Dat laatste. De rest is duidelijk, maar in principe hebben we vrij veel ter overname beschikbaar. Prima als ze geen interesse hebben, dan gooien we een hoop op Marktplaats natuurlijk. Maar wat is een logisch moment om daar naar te vragen of om sowieso contact op te nemen met een koper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
millerman_sf schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:07:
Feit is helaas dat scholen afgerekend worden op gemiddeldes en ondergrenzen. Niet op uitschieters naar boven. Er is dus een stimulans om extra energie te steken in onderpresterende leerlingen en niet om al goed presterende leerlingen verder uit te dagen.

Maar dat lijkt me intussen wel erg ver afdwalen van het verkopen van je woning. Om het terug te brengen: nog 2,5 week voor bij ons het voorbehoud van financiering afloopt. Voor alles getekend was stond de taxateur al op de stoep en afgelopen week kregen we een mailtje van de notaris waar de overdracht zal plaatsvinden in oktober. Kopers pakken dus prima door zonder gedoe.

Wat is eigenlijk normaal qua afspraken over de Lijst van Zaken? Hier is het niet meegenomen in de onderhandelingen of voorwaarden, is dat iets dat je pas bespreekt nadat alle verbehouden verlopen zijn?
Toevallig net in "ervaring met kopen woning" topic iets over geplaatst:
beyazz06 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:03:
[...]

Hoe een en ander verloopt is ook zeer afhankelijk van de makelaar. Zo stuurde bij ons de verkopende makelaar erg op, geef aan wat je wil overnemen zodat dit in de koopovereenkomst wordt gezet en dus vast staat. Wat uiteindelijk ook is gebeurd.

Toen ik mijn woning verkocht, via de dezelfde makelaarskantoor maar via een andere makelaar, was de strekking zaken die mogelijk overgenomen worden kan je het beste achteraf bespreken / afspreken..

Nu kan je van beiden wel iets vinden, echter achteraf gezien vind ik het wel fijn dat eea vast staat in de koopovereenkomst. De verkopers kunnen achteraf niet zeggen 'ja maar, dit dat sus zo'.

Het frappante vind ik overigens, weliswaar bij overbiedingen, dat men dus nog grof geld vraagt voor zaken die ter overname staan. Je hebt immers al veel meer gekregen dan wat je vraagprijs was voor de woning, dus waarom nog moeilijk doen over die paar zaken die overgenomen kunnen worden..
millerman_sf schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:20:
Dat laatste. De rest is duidelijk, maar in principe hebben we vrij veel ter overname beschikbaar. Prima als ze geen interesse hebben, dan gooien we een hoop op Marktplaats natuurlijk. Maar wat is een logisch moment om daar naar te vragen of om sowieso contact op te nemen met een koper?
Ik heb gewacht totdat alles rond was bij de kopers (hypotheek etc) zodat zij ook zeker weten dat de koop door zou gaan. Vervolgens heb ik ze een mail gestuurd in de trant van 'ik ben begonnen met sorteren wat ik ga verkopen/weggooien etc, is er iets wat jullie nog zouden willen overnemen'.

[ Voor 14% gewijzigd door beyazz06 op 01-07-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
millerman_sf schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:20:
Bij de aankoop van onze woning vorig jaar, hebben we er gewoon nooit over gesproken. Zowel niet vanuit hun kant als onze kant :+.. Al stond er (bijna) niets op ter overname. Ze hebben die paar dingen toen gewoon meegenomen.

Dus ik weet niet wat 'normaal' is.

Het voorbehoud financiering heeft ook geen relatie met de over te nemen zaken naar mijn idee. Je kan een simpele vraag stellen of ze ook interesse hebben in de zaken die ter overname zijn aangeboden.

Ik denk dat jouw kopers nu ook al een idee hebben waar ze al dan niet in geïnteresseerd zijn. Daar hoef je niet weken over na te denken me dunkt. Dan heb je zelf ook gauw duidelijkheid.

[ Voor 9% gewijzigd door JanHenk op 01-07-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
We hebben na de afloop van het voorbehoud nog voldoende tijd, dus op zich vind ik het wel een prettig idee dat de onderliggende verkoop gewoon afgehandeld en klaar is. Dan is al het andere echt op zichzelf, zonder dat je daar nog gedoe over krijgt. Bovendien zet ik bij toenadering vanuit ons ook de deur naar hun open om bijvoorbeeld nog een keer langs te komen om zaken te bekijken of op te meten. Wat me helemaal logisch en prima lijkt, alleen wil ik uitsluiten dat zoiets ook nog gebruikt wordt om iets te vinden van de aankoop.

Dat maakt het voor mij in ieder geval wel prima om gewoon even te wachten tot het voorbehoud afgelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Rubbergrover1 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:25:
[...]

offtopic:
In het scholenonderzoek van RTL wordt met dit effect en de verschillende achtergronden van ouders mbt de eindresultaten rekening gehouden. Overigens heeft dat denk ik weinig met de huizenmarkt te maken. Als ik naar mezelf kijk ben ik net bewust verhuisd naar een dorp waar diverse goede scholen zijn, dit was 1 van de belangrijkste redenen om hier te wonen. Maar als er verschillende scholen zijn, dan zijn er waarschijnlijk meer faciliteiten (e.g. sportlocaties, winkels) wat het sowieso een gewilde locatie maakt.

Er zijn verschillende selectiecriteria waarvan de afstand naar de school slechts 1 is, andere zijn bv of broertjes/zusjes al op school zitten, of chronologisch, of een combinatie ervan. Of dichtbij wonen je kansen genoeg vergroot voor een plekje weet je pas na verhuizing omdat je je dan pas kan inschrijven. Ik denk dat meer ouders zo redeneren; wonen op een locatie met diverse opties/scholen op fietsafstand is belangrijker dan wonen in wijk X omdat daar school Y staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
millerman_sf schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:36:
We hebben na de afloop van het voorbehoud nog voldoende tijd, dus op zich vind ik het wel een prettig idee dat de onderliggende verkoop gewoon afgehandeld en klaar is. Dan is al het andere echt op zichzelf, zonder dat je daar nog gedoe over krijgt. Bovendien zet ik bij toenadering vanuit ons ook de deur naar hun open om bijvoorbeeld nog een keer langs te komen om zaken te bekijken of op te meten. Wat me helemaal logisch en prima lijkt, alleen wil ik uitsluiten dat zoiets ook nog gebruikt wordt om iets te vinden van de aankoop.

Dat maakt het voor mij in ieder geval wel prima om gewoon even te wachten tot het voorbehoud afgelopen is.
Je kunt een voorbehoud voor financiering alleen inroepen met een afwijzing op de financiering. Niet omdat je iets aan te merken hebt op de woning of de lijst van zaken...

Desniettemin kun je ook prima even wachten natuurlijk, als dat voor jou beter voelt en je nog tijd zat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Als je wilt, kun je een afwijzing voor een financiering vrij makkelijk regelen natuurlijk. Dus als je onvrede hebt over het ene punt, kun je nog steeds op een afwijziging aansturen. Kleine kans en een hoop gedoe, maar makkelijk te vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-09 16:31
Hbeez schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:42:
[...]

offtopic:
In het scholenonderzoek van RTL wordt met dit effect en de verschillende achtergronden van ouders mbt de eindresultaten rekening gehouden. Overigens heeft dat denk ik weinig met de huizenmarkt te maken. Als ik naar mezelf kijk ben ik net bewust verhuisd naar een dorp waar diverse goede scholen zijn, dit was 1 van de belangrijkste redenen om hier te wonen. Maar als er verschillende scholen zijn, dan zijn er waarschijnlijk meer faciliteiten (e.g. sportlocaties, winkels) wat het sowieso een gewilde locatie maakt.

Er zijn verschillende selectiecriteria waarvan de afstand naar de school slechts 1 is, andere zijn bv of broertjes/zusjes al op school zitten, of chronologisch, of een combinatie ervan. Of dichtbij wonen je kansen genoeg vergroot voor een plekje weet je pas na verhuizing omdat je je dan pas kan inschrijven. Ik denk dat meer ouders zo redeneren; wonen op een locatie met diverse opties/scholen op fietsafstand is belangrijker dan wonen in wijk X omdat daar school Y staat.
Ik denk dat je erg onderschat de effect van scholen op de huizenprijzen. In landen waarbij de school bepaald is door de locatie van je woning (VS, VK bijvoorbeeld) is de kwaliteit van de school heel erg bepalend voor de prijs van de huizen.

In Nederland is deze effect kleiner omdat je vrije keus hebt qua scholen. Maar plekken met veel goede scholen zijn echt duurder dan plekken met minder goede scholen, en ik ken een aantal mensen die voor beter scholen zijn verhuisd. Ook woon ik in deze omgeving primair vanwege de scholen en openbaar vervoer, dat het ook een natuurrijke omgeving is waarbij je toch zo dat stad in fietst is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Lastmanstanding schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:19:
[...]
Ik denk dat je erg onderschat de effect van scholen op de huizenprijzen. In landen waarbij de school bepaald is door de locatie van je woning (VS, VK bijvoorbeeld) is de kwaliteit van de school heel erg bepalend voor de prijs van de huizen.
Klopt, in (sommige steden?) in Nieuw-Zeeland is dit behoorlijk extreem. Daar zijn scholen toegewezen op basis van postcode. In een van de renovatieprogramma’s brak de pleuris uit, omdat 2 deelnemers met een hoekwoning de voordeur aan de zijkant maakten, waardoor ze een ander huisadres en postcode kregen en daarmee aan een andere school met een veel betere naam waren gekoppeld. Dat leverde fors meer op bij de veiling van de gerenoveerde huizen.
Ik vond het slim, maar was wel verbaasd over de methode en het effect, maar dat zou dus in Haarlem ook kunnen ontstaan. Bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Toke_gt schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:45:
[...]

Klopt, in (sommige steden?) in Nieuw-Zeeland is dit behoorlijk extreem. Daar zijn scholen toegewezen op basis van postcode. In een van de renovatieprogramma’s brak de pleuris uit, omdat 2 deelnemers met een hoekwoning de voordeur aan de zijkant maakten, waardoor ze een ander huisadres en postcode kregen en daarmee aan een andere school met een veel betere naam waren gekoppeld. Dat leverde fors meer op bij de veiling van de gerenoveerde huizen.
Ik vond het slim, maar was wel verbaasd over de methode en het effect, maar dat zou dus in Haarlem ook kunnen ontstaan. Bijzonder.
Mij valt dus op dat sindsdien in onze buurt in Haarlem ook het aantal expats in onze wijk fors is toegenomen en zij bieden doorgaans ook agressiever (denk aan 100k boven de taxatie waarde). Vandaar dat ik mij ook een beetje afvraag of ze dus inderdaad vanuit hun thuisland zo'n postcode perspectief op de huizenmarkt meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Laatst online: 18-07 22:26
Lastmanstanding schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:19:
[...]

In Nederland is deze effect kleiner omdat je vrije keus hebt qua scholen. Maar plekken met veel goede scholen zijn echt duurder dan plekken met minder goede scholen, en ik ken een aantal mensen die voor beter scholen zijn verhuisd. Ook woon ik in deze omgeving primair vanwege de scholen en openbaar vervoer, dat het ook een natuurrijke omgeving is waarbij je toch zo dat stad in fietst is mooi meegenomen.
Ik zeg letterlijk dat ikzelf een locatie heb uitgekozen omdat er veel scholen in de buurt waren, en dat ik denk dat ook veel andere ouders zo redeneren. Wat ik echter niet denk is dat een zielloze vinexwijk gewild wordt omdat er 1 goede school staat wat lokaal tot hogere huizenprijzen leidt. Misschien praten we langs elkaar heen, maar als jij een voorbeeld hebt van wijk X met 1 goede school Y wat heeft geleid tot hogere huizenprijzen ben ik daar erg benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Hbeez schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:19:
[...]

Ik zeg letterlijk dat ikzelf een locatie heb uitgekozen omdat er veel scholen in de buurt waren, en dat ik denk dat ook veel andere ouders zo redeneren. Wat ik echter niet denk is dat een zielloze vinexwijk gewild wordt omdat er 1 goede school staat wat lokaal tot hogere huizenprijzen leidt. Misschien praten we langs elkaar heen, maar als jij een voorbeeld hebt van wijk X met 1 goede school Y wat heeft geleid tot hogere huizenprijzen ben ik daar erg benieuwd naar.
Zal vast inderdaad niet alleen aan de school hangen, waar ik mee begon is dat in het geval van Haarlem door een wijziging in het plaatsingsbeleid je adres relevant is geworden voor de kans je voorkeurschool waar dat eerst niet zo was.

Toen wij ooit zelf zochten als starter was het inderdaad een combinatie, in de buurt van een school 5 min lopen, winkels, het centrum, restaurants en café en water voor de boot. Huis moest een tuin hebben, een bad hebben minimaal zoveel kamers etc. etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-09 16:31
[...]

De ene wijk is de brug over van de andere. Een aantal kinderen uit de klas van mijn zoon wonen op de "verkeerde" kant van de brug. Sommige verhuizen naar de duurdere huizen op de "goede" kant van de brug. Je krijgt veel meer voor je geld op een kant van de brug, en daar zijn de scholen ook minder goed. Zou het een systeem worden waarbij mensen moeten op de ene kant van de brug wonen om bij de goede scholen te zijn, zou het verschil in huizenprijzen flink verder oplopen.

Ja, het is niet alleen de scholen die anders zijn, maar mensen verhuizen wel korte afstanden om in de goede wijk met de goede scholen te wonen. (Huizen rondom deze school zijn kleine jaren 70 wonen die voor een topprijs weggaat). Het is nog best te doen om tussen de twee wijken kinderen te vervoeren, maar praktisch gezien, met twee werkende ouders, is het logistiek moeilijker dan als je dichterbij woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
[...]

In Utrecht hebben ze nu ook zo'n lotingsysteem, en dan krijg je voorrang bij bepaalde scholen obv je postcode. Kan me niet voorstellen dat mensen daar een huis op laten schieten eerlijk gezegd. Sowieso heb je geen garantie om ingeloot te worden (je loot in Utrecht mee op je eerste keuze, daarna wordt gekeken waar nog plek is bij de scholen die je verder had opgeschreven). Het is nu wel kansloos geworden om een plek te krijgen op een populaire school buiten het verzorgingsgebied van jouw postcode.
Maar als je deze parameter ook nog mee moet gaan nemen, vermoed ik dat het nagenoeg onmogelijk wordt om een huis te vinden wat bij je past.

In Utrecht is het lotingsysteem er vooral om enerzijds centraal goed overzicht te hebben hoeveel vraag/aanbod er is qua schoolcapaciteit, en anderzijds om te zorgen dat kinderen dichtbij huis naar school kunnen zodat ze niet naar de andere kant van de wijk hoeven iedere dag. En natuurlijk om iedereen gelijke kansen te geven; het was voorheen zo dat vooral hoog-opgeleide ouders direct bij het verkrijgen van het BSN nummer de inschrijving deden, vaak ook nog bij meerdere scholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:36
De reputatie van een school kan ook razendsnel veranderen heb ik gemerkt. De school waar mijn kinderen op zitten heeft een aantal jaar een continue wisseling van directeurs gekend, daarbij onvrede van het personeel en een hoop wijzigingen. Heeft niet geleid tot een stabiele omgeving en dat heeft zijn weerslag op de prestaties van de school (met name merkbaar in een aantal specifieke klassen). Meerdere ouders hebben hun kinderen al weggehaald en verplaatst naar een andere school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Blik1984 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:07:
De reputatie van een school kan ook razendsnel veranderen heb ik gemerkt. De school waar mijn kinderen op zitten heeft een aantal jaar een continue wisseling van directeurs gekend, daarbij onvrede van het personeel en een hoop wijzigingen. Heeft niet geleid tot een stabiele omgeving en dat heeft zijn weerslag op de prestaties van de school (met name merkbaar in een aantal specifieke klassen). Meerdere ouders hebben hun kinderen al weggehaald en verplaatst naar een andere school.
Dat kan natuurlijk ook maar dat moet dus maar net kunnen, in Haarlem en Amsterdam hebben de voorkeurs scholen vaak wachtlijsten dus je kind verplaatsen lukt niet altijd naar de school die je wilt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:11
Maar weer eens een ontopic post.....

Wat is de norm/op welk moment mag of sta je toe dat er een taxatie namens de koper gedaan wordt als er ook nog voorbehoud van financiering in het getekende koopcontract staat?
In de 3 dagen bedenktijd of juist na het verlopen er van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Ik zou het toelaten in de drie dagen bedenktijd. Als het gaat klappen op financiering wegens te lage taxatie, is het voor zowel koper als verkoper gunstiger als dat zsm duidelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Rouske schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:56:

Wat is de norm/op welk moment mag of sta je toe dat er een taxatie namens de koper gedaan wordt als er ook nog voorbehoud van financiering in het getekende koopcontract staat?
Zo snel mogelijk, des te eerder weet je of de hypotheek rond komt. Het meest vervelende dat kan gebeuren is dat je bij niet doorgaan van de koopovereenkomst voor niets thuis bent gebleven. Bij mij was de taxerende makelaar in 10 minuten klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk

Direct, enerzijds omdat dat eerder zichtbaar wordt of de financiering daadwerkelijk haalbaar is. Anderzijds omdat de taxatie een randvoorwaarde is voor de financiering dus met vertragen snij je jezelf in de vingers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online

İs eerder discussie over geweest; alle bovenstaande hebben duidelijk de voorkeur op zsm. İk heb het juist na de 3 dagen bedenktijd getild.

Waarom zou je zeggen; het bod dat ik geaccepteerd had was namelijk zonder enige voorbehoud. Door voor de 3 dagen bedenktijd te laten taxeren krijg je via deze weg toch je voorbehoud. Voor mij was het ergens dan ook een principe kwestie.

In deze tijd (hoge rente, dalende animo) zou ik overigens ook opteren voor zsm, het is in je eigen voordeel om eea zo snel mogelijk duidelijk te krijgen zodat je eventueel een tweede bieder niet kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
beyazz06 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:05:
[...]

İs eerder discussie over geweest; alle bovenstaande hebben duidelijk de voorkeur op zsm. İk heb het juist na de 3 dagen bedenktijd getild.

Waarom zou je zeggen; het bod dat ik geaccepteerd had was namelijk zonder enige voorbehoud. Door voor de 3 dagen bedenktijd te laten taxeren krijg je via deze weg toch je voorbehoud. Voor mij was het ergens dan ook een principe kwestie.

In deze tijd (hoge rente, dalende animo) zou ik overigens ook opteren voor zsm, het is in je eigen voordeel om eea zo snel mogelijk duidelijk te krijgen zodat je eventueel een tweede bieder niet kwijt raakt.
Ik kan me daar ook wel in vinden echter heb je er geen baat bij om gedoe te krijgen met een koper die het dan eigenlijk toch niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@SL104 @coazter @sprhnk @beyazz06 bedankt voor jullie inzicht, nu denk ik dat die 2 dagen later de taxatie doen niet heel veel uit gaat maken om uitsluitsel te krijgen. Het bod is via een aankoop makelaar gedaan, ik mag aannemen dat die makelaar zijn klant niet een bod uit laat brengen wat ze niet kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
Ben echt teleurgesteld in mijn makelaar, overdrijf en ben ik een zeikerd of terecht?

1 Eerst waren de fotos van mijn appartement erg flets, vooral de fotos door het raam naar buiten en van het uitzicht waren erg slecht. De makelaar stuurde een zip bestand met mededeling hier zijn de fotos. Blijkbaar zelf niet nagekeken want toen ik bij hem terug kwam dat de fotos erg slecht waren (en de video ook) was hij het met me eens en heeft hij de fotograaf laten terugkomen. Voor geschiedenis is dat ik van te voren had aangegegven dat ik fotos bij een andere huis niet dat ze te koop hadden niet mooi vond en toch zelfde fout weer gemaakt.

2 Funda tekst werd gisteren om 17.15 gedeeld terwijl ik daar al een aantal weken om vroeg. Bleek dat de afmetingen in de tekst (welke gedeeltelijk gekopieerd was uit 2013 van toen ik had app had gekocht) niet overeen kwamen met de metingen die waren gedaan. Was hem niet opgevallen..

3 De makelaar uploade de funda tekst + fotos vrijdag om 17.30 met als gevolg dat als je alleen vrijdagavond tussen 23-24 het appartement vond als je zocht op vandaag gepost.

4 Volgens de makelaar was het belangrijk hoog in de funda zoek resultaten te komen en daarom alle extra dingen video, matterport, 3d etc gedaan + een blikvanger. Nu keek ik op funda en was de video matterport, 3d etc er nog niet en ook de blikvanger was er niet. Excuus was dat de assistent er niet was vrijdag en dit maandag komt. Maandag wordt dat pas geupload volgens de makelaar maakt dit niet uit en is de advertentie vanaf maandga dan weer hoger in funda.

Als ik de punten aankaard doet hij heel laconiek en komt goed etc. Ben ik nou gek of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mmmmmark schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:06:
Ben echt teleurgesteld in mijn makelaar, overdrijf en ben ik een zeikerd of terecht?
Komt op mij over als een luie makelaar die nog in de modus operandi zit: elke woning verkoopt toch wel binnen twee weken. Aka makkelijk courtage pakken en klaar. Nu was dat zeker het geval in 2020 tot q1 2022. Maar ik vind het terecht dat je die punten aankaart. Jij betaalt je makelaar voor geleverde diensten en zoals je aangeeft zijn die diensten niet bepaald vlekkeloos geleverd. Mag je zeker wat van zeggen als verkoper en opdrachtgever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:50
Nee hoor, dit soort zaken hoort een makelaar gewoon op orde te hebben. Smoesjes over dat iemand niet op kantoor was, zijn totaal niet relevant.

Je betaalt ze genoeg, beetje inzet mag je wel verwachten.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
kw_nl schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:27:
[...]

Nee hoor, dit soort zaken hoort een makelaar gewoon op orde te hebben. Smoesjes over dat iemand niet op kantoor was, zijn totaal niet relevant.

Je betaalt ze genoeg, beetje inzet mag je wel verwachten.
Dat dacht ik dus ook maar hij doet heel laconiek en lacht me eigenlijk gewoon uit. Ik zit een beetje in dubio, ga ik met hem verder of niet. In het contract staat 600 euro opstart kosten + 10% van de misgelopen courtage (obv de laastste vraagprijs). Maar weet niet of dat houdbaar is als de makelaar gewoon niet levert zoals afgesproken?

Als ik wel verder ga met deze makelaar dan wil je ook geen al te slechte relatie hebben. Overstappen naar een andere makelaar kost ook weer tijd en energie.

[ Voor 10% gewijzigd door mmmmmark op 02-07-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:50
Altijd lastig, want misschien is het verder een prima makelaar die je huis uiteindelijk voor een mooie prijs weet te verkopen. Maar ik kan me je gevoel goed voorstellen.

Die 600 euro kan je als verlies nemen, foto’s maken, energielabel, etc.

Die 10% niet, neem aan dat er nog geen bod is geweest?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:09
mmmmmark schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:49:
[...]

Dat dacht ik dus ook maar hij doet heel laconiek en lacht me eigenlijk gewoon uit. Ik zit een beetje in dubio, ga ik met hem verder of niet. In het contract staat 600 euro opstart kosten + 10% van de misgelopen courtage (obv de laastste vraagprijs). Maar weet niet of dat houdbaar is als de makelaar gewoon niet levert zoals afgesproken?

Als ik wel verder ga met deze makelaar dan wil je ook geen al te slechte relatie hebben. Overstappen naar een andere makelaar kost ook weer tijd en energie.
Klinkt inderdaad als een hele luie makelaar. Had ik hier in de regio ook meegemaakt.
En hij kwam er nog mee weg ook.

Betreffende een huis van 750k.
De buren (identieke huis van buiten) hadden in 2021 november te koop gezet bij hem.
Hij heeft gewoon HELE tekst gekopieerd. Zonder enige aan de afmetingen BINNEN te veranderen. Terwijl de kamers heel erg anders zijn ingedeeld.
Zelfs toen mijn aankoopmakelaar een bod ging uitbrengen met geldigheid van 1 dag, antwoordde hij pas enkele uren nadat het bod was verlopen.

Uiteindelijk kwam hij er mee weg, want 3 geïnteresseerden werden tegen opgezet en kreeg hij een bedrag waar hij vooraf nooit op had gehoopt. Zo zie je maar dat veel huizen zichzelf verkopen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mmmmmark
kx22 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:31:
[...]

Klinkt inderdaad als een hele luie makelaar. Had ik hier in de regio ook meegemaakt.
En hij kwam er nog mee weg ook.

Betreffende een huis van 750k.
De buren (identieke huis van buiten) hadden in 2021 november te koop gezet bij hem.
Hij heeft gewoon HELE tekst gekopieerd. Zonder enige aan de afmetingen BINNEN te veranderen. Terwijl de kamers heel erg anders zijn ingedeeld.
Zelfs toen mijn aankoopmakelaar een bod ging uitbrengen met geldigheid van 1 dag, antwoordde hij pas enkele uren nadat het bod was verlopen.

Uiteindelijk kwam hij er mee weg, want 3 geïnteresseerden werden tegen opgezet en kreeg hij een bedrag waar hij vooraf nooit op had gehoopt. Zo zie je maar dat veel huizen zichzelf verkopen!
Ik twijfelde al aan het nut van een makelaar, maar mijn ervaring tot nu toe heeft dat gevoel compleet bevestigd. Alles wat de makelaar heeft gedaan had ik zelf beter gekund. Wellicht laat hij zijn waarde zien bij rondleidingen en biedingen. Hopelijk is hij dan niet zo lui.
Vooroordeel mbt makelaars in ieder geval bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80

1 Eerst waren de fotos van mijn appartement erg flets, vooral de fotos door het raam naar buiten en van het uitzicht waren erg slecht. De makelaar stuurde een zip bestand met mededeling hier zijn de fotos. Blijkbaar zelf niet nagekeken want toen ik bij hem terug kwam dat de fotos erg slecht waren (en de video ook) was hij het met me eens en heeft hij de fotograaf laten terugkomen. Voor geschiedenis is dat ik van te voren had aangegegven dat ik fotos bij een andere huis niet dat ze te koop hadden niet mooi vond en toch zelfde fout weer gemaakt.

2 Funda tekst werd gisteren om 17.15 gedeeld terwijl ik daar al een aantal weken om vroeg. Bleek dat de afmetingen in de tekst (welke gedeeltelijk gekopieerd was uit 2013 van toen ik had app had gekocht) niet overeen kwamen met de metingen die waren gedaan. Was hem niet opgevallen..

3 De makelaar uploade de funda tekst + fotos vrijdag om 17.30 met als gevolg dat als je alleen vrijdagavond tussen 23-24 het appartement vond als je zocht op vandaag gepost.

4 Volgens de makelaar was het belangrijk hoog in de funda zoek resultaten te komen en daarom alle extra dingen video, matterport, 3d etc gedaan + een blikvanger. Nu keek ik op funda en was de video matterport, 3d etc er nog niet en ook de blikvanger was er niet. Excuus was dat de assistent er niet was vrijdag en dit maandag komt. Maandag wordt dat pas geupload volgens de makelaar maakt dit niet uit en is de advertentie vanaf maandga dan weer hoger in funda.

Als ik de punten aankaard doet hij heel laconiek en komt goed etc. Ben ik nou gek of?
Wat punt 3 betreft: ik zie dat veel.

Ik vermoed dat ze dat doen zodat het bijna 3 dagen op Funda staat zonder dat ze gebeld kunnen worden zodat ze zelf lekker kunnen selecteren in de online bezichtigingsaanvragen die zijn binnengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
mmmmmark schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:25:
[...]

Ik twijfelde al aan het nut van een makelaar, maar mijn ervaring tot nu toe heeft dat gevoel compleet bevestigd. Alles wat de makelaar heeft gedaan had ik zelf beter gekund. Wellicht laat hij zijn waarde zien bij rondleidingen en biedingen. Hopelijk is hij dan niet zo lui.
Vooroordeel mbt makelaars in ieder geval bevestigd.
Hij heeft gewoon geen goede kantoorondersteuning. Kan ie best een goede makelaar zijn, qua onderhandelen en aanprijzen van de woning, maar zonder mensen die werk maken van foto’s, teksten etc heb je daar niet zoveel aan. Als verkoper mag je echt wat meer verwachten. Straks loop je ook kijkers mis, of een goed bod. Ik zou het hem aanreiken dat je hier geen goed gevoel bij hebt en dat je liever de samenwerking beëindigt als hij geen beterschap kan of wil beloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Toke_gt schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:46:
[...]

Hij heeft gewoon geen goede kantoorondersteuning. Kan ie best een goede makelaar zijn, qua onderhandelen en aanprijzen van de woning, maar zonder mensen die werk maken van foto’s, teksten etc heb je daar niet zoveel aan. Als verkoper mag je echt wat meer verwachten. Straks loop je ook kijkers mis, of een goed bod. Ik zou het hem aanreiken dat je hier geen goed gevoel bij hebt en dat je liever de samenwerking beëindigt als hij geen beterschap kan of wil beloven.
Dat klopt, hij gaf inderdaad weer de assistent de schuld. Dat geen goed gevoel heb ik al gezegd idd, allerlei excuses en dat maandag alles er op komt en dan alle problemen zijn opgelost. Kijkdagen heeft hij ook gepland voor aankomende vrijdag en maandag. Met eventueel extra kijkdagen daarna afhankelijk van belangstelling.

Is er trouwens een reden dat een makelaar niet direct eigen fotos van uitzicht wil plaatsen. Hij wilde onze eigen, hele mooie fotos, pas aan het einde van deze week plaatsen zodat ons apartment weer een update had en weer hoger in de rankings zou komen. Is dit een echte reden of zit hier wellicht iets anders achter? Toen ik zei dat hij de mooie fotos ook direct kon plaatsen en wat andere fotos voor hetzelfde resultaat later nam hij me helemaal niet meer serieus..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
mmmmmark schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:04:
[...]
Is er trouwens een reden dat een makelaar niet direct eigen fotos van uitzicht wil plaatsen. Hij wilde onze eigen, hele mooie fotos, pas aan het einde van deze week plaatsen zodat ons apartment weer een update had en weer hoger in de rankings zou komen. Is dit een echte reden of zit hier wellicht iets anders achter? Toen ik zei dat hij de mooie fotos ook direct kon plaatsen en wat andere fotos voor hetzelfde resultaat later nam hij me helemaal niet meer serieus..
Ik kan me er niets bij voorstellen.sowieso vind ik het gek dat hij zo verwijst naar een update, hoger in de rankings etc. Met een goede eerste presentatie en planning op funda heb je dat allemaal niet nodig; dan zitten je kijkdagen meteen vol.
Dus tja, op mij komt het over als een reeks smoesjes. Als die kijkdagen niets opleveren: hup naar een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-09 20:32
We hebben ons huis verkocht en zitten nu in de fase tekenen koopcontract. Ik merk dat ik toch wel wat gespannen ben en een beetje geïrriteerd. Koopcontract ligt al sinds donderdagochtend ondertekend bij de kopers en ook goedgekeurd door de kopers zelf maar ze gingen het morgen pas ondertekenen. Op zich prima, maar ik snap nu met de stijgende rentes niet dat je niet zo snel mogelijk de zaken geregeld wilt hebben.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
3clectic schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:55:
We hebben ons huis verkocht en zitten nu in de fase tekenen koopcontract. Ik merk dat ik toch wel wat gespannen ben en een beetje geïrriteerd. Koopcontract ligt al sinds donderdagochtend ondertekend bij de kopers en ook goedgekeurd door de kopers zelf maar ze gingen het morgen pas ondertekenen. Op zich prima, maar ik snap nu met de stijgende rentes niet dat je niet zo snel mogelijk de zaken geregeld wilt hebben.
Dan hebben ze tot woensdag of donderdag toch (afhankelijk van wanneer jij ondertekend gaat/hebt)? Misschien wedden ze op meerdere paarden of misschien willen ze alles goed uitzoeken en begrijpen. Spannend in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:22
Zou me daar niet enorm druk om maken. In ons geval moest het tekenen van het contract bij de verkoopmakelaar gebeuren, en die had pas dagen nadat verkopers getekend hadden tijd. We hebben het hier over slechts 3 werkdagen he :P wellicht hebben de kopers overdag verplichtingen, zoals een baan...

Als ze weten dat verkopers hebben getekend, zou ik ook weinig haast hebben bij het tekenen. Wat kan er realistisch gezien nog gebeuren, wat negatief is voor hen?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Richh schreef op zondag 3 juli 2022 @ 00:23:
[...]

Zou me daar niet enorm druk om maken. In ons geval moest het tekenen van het contract bij de verkoopmakelaar gebeuren, en die had pas dagen nadat verkopers getekend hadden tijd. We hebben het hier over slechts 3 werkdagen he :P wellicht hebben de kopers overdag verplichtingen, zoals een baan...

Als ze weten dat verkopers hebben getekend, zou ik ook weinig haast hebben bij het tekenen. Wat kan er realistisch gezien nog gebeuren, wat negatief is voor hen?
Nou.. dat de bedenktijd pas gaat lopen nadat zowel de kopers als de verkopers hebben getekend en de verkopers het ondertekende document hebben terug gestuurd aan de kopers. Dus er is nog niks rond nu. Ik zou er ook altijd bij vermelden we hebben pas echt een deal als je het koopcontract tekend tot die tijd laten we bezichtigen doorgaan.

Het gebeurd niet vaak hoor maar ik ken een casus van een koper bij een kennis eind die 2 weken het lijntje aan hield en daarna eindelijk tekekende en zich toen als nog bedacht. Omdat dat soort dingen heel soms gebeuren is het terecht om er een beetje scherp op te zijn. Plus andersom is het ook ruk, als koper heb je een koopcontract nodig als voorwaarde voor je financiering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Richh schreef op zondag 3 juli 2022 @ 00:23:
[...]

Hier ging het tekenen van die contracten volledige digitaal (docusign) heb hem zelf om 04:00 in de ochtend getekend en de kopers om 12:30 in de middag op een zaterdag.

fysiek langsgaan is niet meer van deze tijd :*)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Zwelgje schreef op zondag 3 juli 2022 @ 07:05:
[...]

Hier ging het tekenen van die contracten volledige digitaal (docusign) heb hem zelf om 04:00 in de ochtend getekend en de kopers om 12:30 in de middag op een zaterdag.

fysiek langsgaan is niet meer van deze tijd :*)
Bij ons ook digitaal. Maar als de eerste partij getekend heeft, krijgt de tweede partij vijf werkdagen de tijd om ook te tekenen (geldt ook als je op papier tekent overigens). Ik heb bij onze verkoop de kopers eerst laten tekenen, om te voorkomen dat ze nog even vijf werkdagen de tijd namen voor de krabbel en daarna nog eens de bedenktijd. Er was geen voorbehoud in het bod, dus dan wilde ik ook niet extra tijd inruimen. Het schoot al niet op met terugkoppeling op het concept, dus ik had wat zorgen of ze het wel door gingen zetten. Maar allemaal goed gekomen gelukkig!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik kan mij goed voorstellen dat als je als kopers op donderdag de papieren krijgt, je even in het weekend de tijd wilt nemen om de boel rustig door te lezen. Dat zou bij mij vooral te maken hebben met een stuk zorgvuldigheid. Ik geef niet iedere dag een paar ton uit. Ik wil dan wel weten waar ik voor teken en of alles wel juist op papier staat. Het zal niet de eerste keer zijn dat er iets niet goed staat.

Volgens mij hadden wij ook een keer dat de makelaar een hoop standaard teksten en clausules gebruikte (wat op zich prima is), maar dat bij het knip en plakwerk een stuk vergeten was. Of dat het er juist dubbel in stond, maar dat het elkaar tegensprak. Zulke dingen wil ik dan wel aangepast zien. Dus ik wil wel de tijd hebben om het allemaal goed door te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Ik neem aan dat je dat al helemaal uitgeplozen hebt in het concept van de koopovereenkomst? En dat je de aanpassingen eerst weer in een nieuw concept gekregen hebt.

Het enige wat je nog zou moeten doen voor ondertekenen is het concept vergelijken met de versie waar je voor tekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:47:
[...]

Ik kan mij goed voorstellen dat als je als kopers op donderdag de papieren krijgt, je even in het weekend de tijd wilt nemen om de boel rustig door te lezen. Dat zou bij mij vooral te maken hebben met een stuk zorgvuldigheid. Ik geef niet iedere dag een paar ton uit. Ik wil dan wel weten waar ik voor teken en of alles wel juist op papier staat. Het zal niet de eerste keer zijn dat er iets niet goed staat.

Volgens mij hadden wij ook een keer dat de makelaar een hoop standaard teksten en clausules gebruikte (wat op zich prima is), maar dat bij het knip en plakwerk een stuk vergeten was. Of dat het er juist dubbel in stond, maar dat het elkaar tegensprak. Zulke dingen wil ik dan wel aangepast zien. Dus ik wil wel de tijd hebben om het allemaal goed door te lezen.
Beide partijen krijgen toch eerst een concept te zien voordat er uberhaupt getekend wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Rouske schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:00:
Ik neem aan dat je dat al helemaal uitgeplozen hebt in het concept van de koopovereenkomst? En dat je de aanpassingen eerst weer in een nieuw concept gekregen hebt.

Het enige wat je nog zou moeten doen voor ondertekenen is het concept vergelijken met de versie waar je voor tekent.
Dan ga je er vanuit dat er eerst een concept geweest is en dat er aan enige tijd zit tussen concept en definitieve versie. Terwijl het dus ook regelmatig gebeurt dat je gewoon meteen het koopcontract krijgt. Bv dat er woensdag een mondeling akkoord was over de koop en de makelaar donderdag het contract naar de verkopers stuurt.

Als het de kopers zou gaan om het uitstellen van het moment waarop ze de koop zouden kunnen terugdraaien, en er was al een concept koopcontract geweest, dan was het toch veel logischer geweest als ze daar vertragend in zouden zijn opgetreden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:23
Rubbergrover1 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:15:
[...]

Dan ga je er vanuit dat er eerst een concept geweest is en dat er aan enige tijd zit tussen concept en definitieve versie. Terwijl het dus ook regelmatig gebeurt dat je gewoon meteen het koopcontract krijgt. Bv dat er woensdag een mondeling akkoord was over de koop en de makelaar donderdag het contract naar de verkopers stuurt.

Als het de kopers zou gaan om het uitstellen van het moment waarop ze de koop zouden kunnen terugdraaien, en er was al een concept koopcontract geweest, dan was het toch veel logischer geweest als ze daar vertragend in zouden zijn opgetreden?
Volgens mij is het niet minder dan normaal dat je de tijd neemt om zowel het concept als de definitieve goed door te lezen.

We zijn hier geen appels aan het kopen.

Ik denk dat de onzekerheid vooral komt door de dingen die andere Tweakers mee maken.

Tweakers is groot maar er worden zoveel meer huizen verkocht buiten dit topic om.

De kans is niet super groot dat iemand het laat afweten in de afrondende fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Zag net in de funda tekst bij mij nog 2 foutjes staan. Makelaar heeft geschreven dat er screens voor de slaapkamer ramen zitten ipv horren. In de tekst staan de vve kosten correct maar in de “tabel” samenvatting staan verkeerde kosten😳🤐. Hoe kan een makelaar zoveel domme fouten maken.
Dit is nog wel een “premium” makelaar…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:23
mmmmmark schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:43:
Zag net in de funda tekst bij mij nog 2 foutjes staan. Makelaar heeft geschreven dat er screens voor de slaapkamer ramen zitten ipv horren. In de tekst staan de vve kosten correct maar in de “tabel” samenvatting staan verkeerde kosten😳🤐. Hoe kan een makelaar zoveel domme fouten maken.
Makelaars zijn soms bizar slecht in teksten schrijven. Wij hebben zelf nog allemaal aanpassingen doorgevoerd

Naja de makelaar heeft niet alles gebruikt van onze nieuwe teksten maar goed :|

Makelaars zijn misschien te vol van hun zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Laatst online: 09:13
Je kunt eerst een offerte aanvragen waarbij nog niet alle informatie benodigd is, daarop krijg je een voorlopig renteaanbod. Pas als je dat accepteert moet je overige info zoals taxatie rapport e.d. opsturen.
Je kunt de rente dus al tijdig "reserveren", en de rentewijzigingen worden vaak een paar dagen van te voren aangekondigd.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:01
Hier helaas bericht dat de kopers 2 weken langer nodig hebben voor de financiering. Ze zeggen dat de doorlooptijd bij banken gigantisch langs is momenteel. Volgens mijn makelaar klopt het verhaal van de koper wel en ziet hij dit vaker momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 20:52
@ColeJ Ik had hetzelfde bij de koop van ons huidige huis (2019). Ik had helemaal geen moeilijkheden verwacht, ik kon het ook makkelijk lenen, maar de verwerking bij de bank ging gewoon heel stroperig. Ik heb ook 1 of 2x uitstel moeten aanvragen bij de verkopende partij.

Bij koop van mijn eerste huis bleef het angstvallig stil bij het regelen van de hypotheek en na navraag was mijn adviseur op vakantie en was me 'vergeten'. Toen moest stel op sprong de boel nog geregeld worden...

[ Voor 3% gewijzigd door Josk79 op 03-07-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Extrix schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:35:
[...]

Volgens mij is het niet minder dan normaal dat je de tijd neemt om zowel het concept als de definitieve goed door te lezen.

We zijn hier geen appels aan het kopen.

Ik denk dat de onzekerheid vooral komt door de dingen die andere Tweakers mee maken.

Tweakers is groot maar er worden zoveel meer huizen verkocht buiten dit topic om.

De kans is niet super groot dat iemand het laat afweten in de afrondende fase
Ik zou mij dit dus ook niet kunnen voorstellen, omdat je zelf altijd denkt snel en efficiënt handelen prioriteren want is belangrijk en door. Er zijn ook mensen die anders denken en hier een week voor uittrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Laatst online: 09:13
sprhnk schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:53:
[...]

Ik zou mij dit dus ook niet kunnen voorstellen, omdat je zelf altijd denkt snel en efficiënt handelen prioriteren want is belangrijk en door. Er zijn ook mensen die anders denken en hier een week voor uittrekken.
En sommigen hebben gewoon iets meer tijd nodig om extra clausules of overige onduidelijke zaken uit het concept koopakte uit te pluizen of om advies te vragen.
De verkoper stelt 'm op i.s.m. de verkoop makelaar, maar de koper heeft niet altijd een (aankoop)makelaar.

"Snel en efficiënt handelen prioriteren" versus "zorgvuldig"..
Als koper kies ik voor zorgvuldig; een slecht omschreven clausule kan een duur grapje worden.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:01
Nnoitra schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:03:
[...]

En sommigen hebben gewoon iets meer tijd nodig om extra clausules of overige onduidelijke zaken uit het concept koopakte uit te pluizen of om advies te vragen.
De verkoper stelt 'm op i.s.m. de verkoop makelaar, maar de koper heeft niet altijd een (aankoop)makelaar.

"Snel en efficiënt handelen prioriteren" versus "zorgvuldig"..
Als koper kies ik voor zorgvuldig; een slecht omschreven clausule kan een duur grapje worden.
Snel en efficiënt kan ook gewoon zorgvuldig. Ik snap niet waarom het tekenen lang moet duren. Als er iets in de akte staat wat onduidelijk is en zo'n lange "uitzoektijd" heeft, moet het totaal iets nieuws en onverwachts zijn. Dan is er wat anders aan de hand lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ColeJ schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:19:
[...]

Snel en efficiënt kan ook gewoon zorgvuldig.
Uiteraard kan snel en efficiënt in gepaard gaan met zorgvuldigheid. Helaas is dat lang niet altijd het geval. Daarom zou het nogal naïef zijn om er vanuit te gaan 'dat het wel zal kloppen'. Vertrouwen is goed, controle is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 16:16
(jarig!)
mmmmmark schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:43:
Wij hebben een deel van de tekst van de makelaar ook herschreven. Daarnaast ook fouten eruit gehaald. 1 maand na de verkoop kwam er een ander huis in de wijk te koop bij diezelfde makelaar. Daarvoor werd onze tekst weer hergebruikt (inclusief toch nog een fout die er nog in zat). :+

Ook een van de bekendste makelaars hier in de omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dix0r schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:47:
[...]

Wij hebben een deel van de tekst van de makelaar ook herschreven. Daarnaast ook fouten eruit gehaald. 1 maand na de verkoop kwam er een ander huis in de wijk te koop bij diezelfde makelaar. Daarvoor werd onze tekst weer hergebruikt (inclusief toch nog een fout die er nog in zat). :+

Zulke slordige makelaars lijken mij dan ook makelaars waarbij het verstandig is om het koopcontract goed te controleren ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08:49
ColeJ schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:31:
Hier helaas bericht dat de kopers 2 weken langer nodig hebben voor de financiering. Ze zeggen dat de doorlooptijd bij banken gigantisch langs is momenteel. Volgens mijn makelaar klopt het verhaal van de koper wel en ziet hij dit vaker momenteel.
Hier zijn we inmiddels 3 weken verder na het tekenen en we kregen nu pas bericht dat kopers een taxateur in wilden gaan schakelen...

Toen wij kochten hing onze taxateur de dag dat de bedenktijd verlopen was al aan de telefoon bij verkopers.
Anderen hebben blijkbaar zoiets van 'we hebben 6 weken dus die gaan we maximaal benutten ook'.

Zou me niks verbazen als ze straks ook om uitstel vragen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmmmmark
Dix0r schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:47:
[...]

Inmiddels heeft hij de taalfouten eruit gehaald echter staan er nog steeds onjuistheden in zoals screens in de slaapkamer ipv horren. Erg frustrerend dit. Ook de 3d werkt nog niet, als je erop klikt krijg je een error.
Makelaar heeft inmiddels wel een eigen foto toegevoegd maar ook een paar fotos die ik eruit wilde hebben (niet mooi) niet verwijderd.

Vrijdag hebben we de eerste kijkers en maandag ook nog een kijkdag. Als dat geen bod opleverd wat me aanstaat overweeg ik te stoppen met de makelaar en huis van funda af te halen en begin september er weer op te zetten met een andere makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Aomi schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:43:
[...]
Zou me niks verbazen als ze straks ook om uitstel vragen...
Da's leuk, maar zou ik niet zomaar accepteren. Zeker niet in een dalende markt.

De kopers hebben een bepaalde periode om met een afwijzing te komen. Hebben ze die niet, omdat bijvoorbeeld de beoordeling van de financiering nog niet rond is, dan kunnen ze geen afwijzing overleggen en is de koop definitief...

Dat komt misschien lullig over, maar die periode is gewoon afgestemd en opgenomen in het koopcontract. Daarvan afwijken is met de huidige markt zeker niet in het voordeel van de verkoper.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmatiz87
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-06-2024
Mijn appartement in Utrecht staat te koop en vorige week slechts één kijker gehad die gelukkig wel een prima bod deed. Nadat ik het bod had geaccepteerd, wilde hij nog een keer komen kijken. Om niet moeilijk te doen hebben we dit geaccepteerd en is hij vrijdag nogmaals langsgekomen. Vandaag te horen gekregen dat hij zijn bod heeft ingetrokken :( Ben nu een beetje radeloos, blijkbaar is de interesse in mijn appartement minimaal aan het aantal bezichtigingen te zien dus vraag me af of ik het nog wel verkocht krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Denk dat de eerste stap is om te kijken waarom de belangstelling tegenvalt, is de prijs te hoog, de afwerking minder, is het de ligging, enz?. Dan kan je daar actie op ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:19:
[...]

Snel en efficiënt kan ook gewoon zorgvuldig. Ik snap niet waarom het tekenen lang moet duren. Als er iets in de akte staat wat onduidelijk is en zo'n lange "uitzoektijd" heeft, moet het totaal iets nieuws en onverwachts zijn. Dan is er wat anders aan de hand lijkt me.
Ben ik het wel mee eens. Wat er in staat kan inderdaad niet een verassing zijn voor beide partijen, het is een bevestiging van afspraken die al zijn gemaakt.

Als men gewoon het model koopcontract van het NVM gebruikt (ik heb nog nooit iets anders gezien overigens), dan is het even doorhalen wat niet van toepassing is en specifieke zaken aanvullen (met vet gedrukt meestal). Als je daar de focus op legt, heb je e.e.a. gauw doorgenomen.

Mijn schoonmoeder heeft haar woning verkocht en ik heb in 10 minuten haar concept verkoopovereenkomst doorgenomen, zag er allemaal keurig uit. De makelaar had nog een specifieke clausule opgenomen omdat de kopers zelf de woning uiteindelijk niet hebben gezien, maar ze zich hebben laten vertegenwoordigen. Dat had ie ook netjes verwoord, dus ik had mijn goedkeuring al gauw klaar.

(En mijn schoonmoeder heeft een groot vertrouwen in mij :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmatiz87
Gijsje22 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:02:
Denk dat de eerste stap is om te kijken waarom de belangstelling tegenvalt, is de prijs te hoog, de afwerking minder, is het de ligging, enz?. Dan kan je daar actie op ondernemen.
De afwerking is matig, voornamelijk de keuken is wat verouderd. Maar goed, een nieuwe keuken erin zetten is denk ik ook niet de oplossing. Locatie is prima, verkoopprijs misschien wat aan de hoge kant maar bod wat ik had geaccepteerd was er alsnog ruim boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

mrmatiz87 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:14:
[...]

De afwerking is matig, voornamelijk de keuken is wat verouderd. Maar goed, een nieuwe keuken erin zetten is denk ik ook niet de oplossing. Locatie is prima, verkoopprijs misschien wat aan de hoge kant maar bod wat ik had geaccepteerd was er alsnog ruim boven.
Misschien doetie t wel voor de vraagprijs? Dan kan ie er een nieuwe keuken inzetten. (Of Misschien nog wel meer :X). En jij hebt m dan alsnog goed verkocht.
Kun je altijd vragen.

Oude buren hebben recent verkocht en dat ging nog heel goed (meerdere biedingen waaronder ruim boven de vp).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 04-07-2022 13:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
T blijft gokken, maar het zou mij niets verbazen als het vooral een combinatie van factoren (matige afwerking en hoge vraagprijs) zijn die zorgen voor een lagere belangstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmatiz87
Sport_Life schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:17:
[...]

Misschien doetie t wel voor de vraagprijs? Dan kan ie er een nieuwe keuken inzetten. (Of Misschien nog wel meer :X)
Kun je altijd vragen .
Makelaar heeft aangegeven dat het eventueel voor iets minder kan, maar koper gaf aan dat het toch niet helemaal goed voelde ofzo. Blijft toch apart dat je dan in eerste instantie wel een bod doet.
Gijsje22 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:18:
T blijft gokken, maar het zou mij niets verbazen als het vooral een combinatie van factoren (matige afwerking en hoge vraagprijs) zijn die zorgen voor een lagere belangstelling.
Ik denk inderdaad dat veel mensen op zoek zijn naar een instapklare woning, wat ik best kan volgen.

[ Voor 30% gewijzigd door mrmatiz87 op 04-07-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
mrmatiz87 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:19:
[...]

Makelaar heeft aangegeven dat het eventueel voor iets minder kan, maar koper gaf aan dat het toch niet helemaal goed voelde ofzo. Blijft toch apart dat je dan in eerste instantie wel een bod doet.
Heb je haast met verkopen? Anders zou ik het over de zomervakantie heentillen en opnieuw op funda zetten met een lagere verkoopprijs. Zo trek je wellicht meer kijkers.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08:49
Question Mark schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:55:
[...]

Da's leuk, maar zou ik niet zomaar accepteren. Zeker niet in een dalende markt.

De kopers hebben een bepaalde periode om met een afwijzing te komen. Hebben ze die niet, omdat bijvoorbeeld de beoordeling van de financiering nog niet rond is, dan kunnen ze geen afwijzing overleggen en is de koop definitief...

Dat komt misschien lullig over, maar die periode is gewoon afgestemd en opgenomen in het koopcontract. Daarvan afwijken is met de huidige markt zeker niet in het voordeel van de verkoper.
I know!
Denk ook niet dat ik er zomaar mee instem, hoe vervelend voor hen 't ook is.
Zij doen een bod ovf met een termijn van 6 weken, niet ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmatiz87
SmurfLink schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:27:
[...]

Heb je haast met verkopen? Anders zou ik het over de zomervakantie heentillen en opnieuw op funda zetten met een lagere verkoopprijs. Zo trek je wellicht meer kijkers.
Nou ja, heb wel al een nieuwe woning gekocht met overbruggingslening dus liever eerder dan later. Ik ga deze week even met de makelaar bespreken wat de opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

mrmatiz87 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:51:
[...]

Nou ja, heb wel al een nieuwe woning gekocht met overbruggingslening dus liever eerder dan later. Ik ga deze week even met de makelaar bespreken wat de opties zijn.
Hier is het ook slim pickings hoor, 2 kijkers in 2 weken sinds het appartement te koop staat. Toch heeft eentje ervan vorige week een mooi bod uitgebracht iets boven de vraagprijs. Voordeel is dat het instapklaar is en nog vrijwel nieuwbouw (vorig jaar opgeleverd) en gasloos. Toch zal de combinatie van vakantieperiode, stijgende rente en in mijn geval denk ik ook de ligging (klein kerkdorp ipv in een grotere stad of dorp) meespelen met het beperkt aantal kijkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-09 20:32
Kleine update. Koopcontract is ondertussen getekend door de kopers. Vorige week dinsdag is het koopcontract al naar ons en de kopers gestuurd waarna zij het hebben bekeken met hun hypotheekadviseur en ook al goed hebben bevonden. Vandaar dat ik het vreemd vond dat ze pas in het weekend wilden gaan tekenen. Het aparte is dat ze de datum van tekenen van mij en mijn partner hebben gebruikt dus wat dat met de bedenktijd doet weet ik niet. Ik neem aan dat de datum van tekenen in het contract geldt wat zou betekenen dat de bedenktijd al voorbij is.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 16:03

Koekfabriek

King Billy on the wall

3clectic schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:33:
Kleine update. Koopcontract is ondertussen getekend door de kopers. Vorige week dinsdag is het koopcontract al naar ons en de kopers gestuurd waarna zij het hebben bekeken met hun hypotheekadviseur en ook al goed hebben bevonden. Vandaar dat ik het vreemd vond dat ze pas in het weekend wilden gaan tekenen. Het aparte is dat ze de datum van tekenen van mij en mijn partner hebben gebruikt dus wat dat met de bedenktijd doet weet ik niet. Ik neem aan dat de datum van tekenen in het contract geldt wat zou betekenen dat de bedenktijd al voorbij is.
Volgens mij gaat het in de dag dat je het getekende contract (door beide partijen) als koper ontvangt. De dag van tekenen maakt niet uit.
Pagina: 1 ... 130 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.