Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 129 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:12

DjVe

Hatsaflats!

jeroenkb schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:43:
[...]

lastig geval.

Gewetensvraag aan jou: als jouw huis te koop zou staan en je krijgt 2 biedingen:
-300k van huisjesmelker die je verteld heeft dat de boel verkamerd gaat worden en dan lekker veel huur vangen
-250k van gezin dat oorspronkelijk uit de buurt komt en nu hun kinderen daar wil zien opgroeien

Wie wordt het?
Dat is een compleet andere case, die je hoe dan ook, op een eerlijke manier kan afhandelen.

Welke keuze ik zou maken, hangt af van heel veel verschillende factoren. Maar ik zou zeker geen keuze maken die over de rug gaat van een ander. Ook al "kost" dat geld. Period!

Het is ook wel erg makkelijk om te zeggen: het is de makelaar die het initiatief neemt, dus zijn fout. Je weet dat dit gebeurd en je kiest er bewust voor je mond te houden, dus dan ben je net zo fout bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:37
jbvo schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:02:
Wij zijn ook onze woning aan het verkopen. Het aantal bezichtigingen viel erg tegen, we hebben wel een bod 5% onder de vraagprijs binnen.
Je kan een tegenbod doen van 1% onder de vraagprijs.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hbeez schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:26:
[...]

Terechte vraag. Het valt me op hoe massaal het gedrag van @SmurfLink als hufterig wordt beoordeeld en men hem digitaal terechtwijst, terwijl ik denk dat het gros van de mensen mocht de kans zich voordoen hem ook zou grijpen. Daarnaast was dit niet eens inbreken op een bestaande/mondelinge overeenkomst, maar was de op dat moment hoogste bieder nog niet eens op de hoogte gebracht dat hij (tijdelijk) de hoogste bieder was. Leeft men hier echt in zo'n utopie dat men verbaasd is dat vriendjes elkaar in het zakenleven iets gunnen/een voorkeursbehandeling geven?

Wellicht was de enahoogste bieder wel iemand die een harde bovengrens had, was het dan sympathieker geweest als @SmurfLink blind 40k erboven had geboden? Wie had daar iets mee opgeschoten.

Via de aankoopmakelaar heeft hij toegang tot een netwerk verschaft die hem bepaalde privileges hebben gegeven. Is idd niet eerlijk, geen transparant proces, maar de huizenmarkt is nu eenmaal een cowboywereld en daar gaat een principiële positie van een mede-Tweaker niks aan veranderen. Wellicht had het openbare biedlogboek waar Ollongren aan werkt hier wel uitkomst geboden.
Oh ik maak me er ook niet druk om hoe men mij hier ziet (zij trouwens), maar wilde het vooral delen als voorbeeld dat dit dus écht wel gebeurt tussen makelaars in. Zoals je zegt, er waren mensen die aangaven dat dit niet zou gebeuren. Ja, dat is inderdaad een utopie. Die twee bij mij kenden elkaar blijkbaar van voetbal ofzo dus ging het vriendendienstje lopen. Ja ik ben niet gek ofzo dus ga echt niet zeggen "nee nee doe maar niet". :') En ik kan behoorlijk onmogelijk geloven dat ook maar iemand anders dat wel zou doen.

Ik had daarnaast ook de sympathie van de bewoner omdat hij een vijver met eigen kweek vissen had die niet mee konden emigreren, ik heb zelf altijd aquaria gehad dus wou de vijver én de vissen houden en had er nog kennis van ook. Dat vond hij al helemaal geweldig, dus de gunningsfactor had ik al, naast dat mijn hypotheek al praktisch rond was en mijn makelaar daar ook voor garant stond. Dus eigenlijk was die bieding het laatste stukje van de puzzel. Ik had ook geen cent hoger meer kunnen bieden overigens.

Het is niet netjes, het is niet hoe het hoort want ze zaten allebei bij de NVM. maar ik heb er echt geen seconde spijt van want ik woon hier fantastisch vergeleken met mijn 47m2 flatje aan een drukke 50 weg.
Borromini schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:57:
[...]

Is dit niet op het randje van de legaliteit (of erover)? In België mag opbieden/overbieden - dan bedoel ik over een bestaand bod gaan wanneer je weet dat je niet de hoogste bieder bent - in principe alleen bij een openbare verkoop (die via een notaris loopt).
Het is in NL niet illegaal, wel tegen de makelaarsprincipes in. Maar hoeveel die waard zijn blijkt wel weer. :+ Er is 0 transparantie in die markt en zelfregulatie werkt niet. De Consumentenbond is hiertegen actie aan het ondernemen maar het wordt wederom eerst bij de makelaars zelf gelegd.
Sport_Life schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:55:
[...]

Overigens zou ik voor een 1.500 euro hoger bod nooit een mondeling akkoord annuleren, bied dan 5k of 10k meer ofzo, dan zou ik erover nadenken.
Welk mondeling akkoord? Dat was er niet...

[ Voor 15% gewijzigd door SmurfLink op 26-06-2022 09:26 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:27
RocketKoen schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:05:
[...]

Of de rente stijgt nog een procent ofzo en iedereen zakt weer een prijsklasse.
De VS is bijvoorbeeld een jaar eerder dan ons begonnen met de stijgende hypotheekrente. Daar zitten ze nu op 5,5%
Maar hoe hoger de prijsklasse, hoe minder mensen daarin zitten. Wat op zich ook een risico vormt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:18
SmurfLink schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:19:
[...]
Het is in NL niet illegaal, wel tegen de makelaarsprincipes in. Maar hoeveel die waard zijn blijkt wel weer. :+
Het lastige is dat de regels niet in harde wetten zijn gegoten. Het is in Nederland dus expliciet niet toegestaan dat een makelaar een bod doorgeeft, maar als de makelaar dat wel doet, dan volgt er alleen een tuchtzaak als er een klacht over wordt ingediend. Maar ja, hoe kom je hier achter en hoe bewijs je een en ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
DjVe schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:22:
[...]

Dat is een compleet andere case, die je hoe dan ook, op een eerlijke manier kan afhandelen.

Welke keuze ik zou maken, hangt af van heel veel verschillende factoren. Maar ik zou zeker geen keuze maken die over de rug gaat van een ander. Ook al "kost" dat geld. Period!

Het is ook wel erg makkelijk om te zeggen: het is de makelaar die het initiatief neemt, dus zijn fout. Je weet dat dit gebeurd en je kiest er bewust voor je mond te houden, dus dan ben je net zo fout bezig.
Het siert je in ieder geval dat je geen direct antwoord geeft op de hypothetische vraag.

Dat betekent dat bij jou moraal ook niet absoluut is.

Want als een betere wereld in alle gevallen bij jezelf begint dan steun je dat leuke gezin en niet de huisjesmelker die andere mensen wil uitbuiten

[ Voor 0% gewijzigd door jeroenkb op 26-06-2022 10:02 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
champion16 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:39:
[...]

Maar hoe hoger de prijsklasse, hoe minder mensen daarin zitten. Wat op zich ook een risico vormt.
Dat wordt zeker een probleem. Dat zie je nu al in de markt voor babyboomers met een vrijstaand huis. Daar moet vaak flink verbouwd worden om van het gas af te gaan. En nu de rente stijgt is de interesse van kopers verdwenen.

Vrienden zijn nu bezig om het huis van hun ouders te kopen voor een zacht prijsje. Waarbij de ouders er dan mogen blijven wonen in een mantelzorg woning in de tuin.

Maar bij het kijken naar zo'n mantelzorg woning blijkt dat de vraag daar ook is geëxplodeerd. De prijzen zijn verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. En de levertijd is van 8 weken naar 1-2 jaar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuhair
jbvo schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:02:
Wij zijn ook onze woning aan het verkopen. Het aantal bezichtigingen viel erg tegen, we hebben wel een bod 5% onder de vraagprijs binnen.
Het aantal bezichtigingen is voor heel veel woningen flink afgenomen, dus dat heeft meer met de woningmarkt te maken dan met je woning.
Maar de kans dat er iemand langs komt met een hoger bod, lijkt me niet heel groot. Je kan een maand wachten op iemand die 5000,- meer biedt, maar ik denk dat het wel dat geld waard is om van de stress af te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
jeroenkb schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:01:
[...]

Het siert je in ieder geval dat je geen direct antwoord geeft op de hypothetische vraag.

Dat betekent dat bij jou moraal ook niet absoluut is.

Want als een betere wereld in alle gevallen bij jezelf begint dan steun je dat leuke gezin en niet de huisjesmelker die andere mensen wil uitbuiten
Reageren op kritische vragen..ben je nieuw hier? :+

Het verdient allemaal zeker niet de schoonheidsprijs, maar de hufterigheid/over de rug van, etc vind ik overtrokken. Verkoper is blij want iemand met gunfactor heeft z'n maximale budget gebruikt en was zo de hoogste bieder. Hoe de enahoogste bieder baalt weten we niet, wellicht stond hij achter z'n maximale bod en had hij er simpelweg niet meer voor over, en was deze hele transactie niet anders verlopen zonder de inside-info. Of had Smurflink sowieso de woning gekregen op basis van gunfactor. Dat de enahoogste bieder pech had dat de verkoopmakelaar en aankoopmakelaar voetbalmaatjes waren staat buiten kijf.

Als er was ingebroken op een bestaande (mondelinge) overeenkomst had ik het wél hufterig gevonden overigens. Omdat je dan iemand eerst blij maakt en dan toch teleurstelt, en dan dus echt met de emoties van mensen speelt voor wat extra euro's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:32
SmurfLink schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:19:
[...]
Welk mondeling akkoord? Dat was er niet...
In ‘Kopen van een woning’ loopt een draadje waarin dat wel het geval was. Ik lees beide draadjes en haalde dat ook even door elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Toke_gt schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:38:
[...]

In ‘Kopen van een woning’ loopt een draadje waarin dat wel het geval was. Ik lees beide draadjes en haalde dat ook even door elkaar.
Ah vandaar. Dat ben ik inderdaad niet, bij mij verliep het allemaal gewoon tijdens de biedingsfase zo en was er alleen een akkoord met mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:22

epic_gram

undercover moderator

teveel negativiteit rondom huisjesmelkers hier.

Een investeerder verkamert of splitst een pand, waardoor er meer mensen gehuisvest kunnen worden. Deze mensen kunnen een deel van de woningnood oplossen. Geen enkele particulier neemt bijvoorbeeld een student of vluchteling in huis, of splitst zijn pand.

Daarnaast is er een enorm tekort aan huurwoningen/kamers, terwijl kopers nu juist een goede tijd hebben.

het is allemaal niet zo zwart/wit.

[ Voor 6% gewijzigd door epic_gram op 26-06-2022 12:01 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Hbeez schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:34:
[...]

Reageren op kritische vragen..ben je nieuw hier? :+

Het verdient allemaal zeker niet de schoonheidsprijs, maar de hufterigheid/over de rug van, etc vind ik overtrokken. Verkoper is blij want iemand met gunfactor heeft z'n maximale budget gebruikt en was zo de hoogste bieder. Hoe de enahoogste bieder baalt weten we niet, wellicht stond hij achter z'n maximale bod en had hij er simpelweg niet meer voor over, en was deze hele transactie niet anders verlopen zonder de inside-info. Of had Smurflink sowieso de woning gekregen op basis van gunfactor. Dat de enahoogste bieder pech had dat de verkoopmakelaar en aankoopmakelaar voetbalmaatjes waren staat buiten kijf.

Als er was ingebroken op een bestaande (mondelinge) overeenkomst had ik het wél hufterig gevonden overigens. Omdat je dan iemand eerst blij maakt en dan toch teleurstelt, en dan dus echt met de emoties van mensen speelt voor wat extra euro's.
Kan ook simpele makelaarstruc zijn geweest om je nog meer te laten betalen zonder dat er überhaupt een ander bod lag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

epic_gram schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:01:
teveel negativiteit rondom huisjesmelkers hier.
[...]
quote: Wikipedia
Een huisjesmelker is een uitdrukking voor een nalatige verhuurder die meerdere panden bezit. De huisjesmelker probeert door minimale bestedingen aan onderhoud een zo groot mogelijke winst te halen. Vaak hebben huisjesmelkers door woningnood de kans om een hogere huurprijs te vragen.
bron
Goh, wat vreemd dat mensen negatief zijn over huisjesmelkers :')

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:54
@jbvo
Als ik het huis bekijk, krijg ik ook niet direct een positieve indruk.

Misschien vind je dat niet leuk om te horen en heb je zelf een compleet ander beeld.
Ik zie in de buurt wel andere woningen die ik veel aantrekkelijker er uit vind zien, soms voor minder geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 23:58
djiedjee schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:55:
@jbvo
Als ik het huis bekijk, krijg ik ook niet direct een positieve indruk.

Misschien vind je dat niet leuk om te horen en heb je zelf een compleet ander beeld.
Ik zie in de buurt wel andere woningen die ik veel aantrekkelijker er uit vind zien, soms voor minder geld.
Als ik de wijk selecteer, dan is het nagenoeg de goedkoopste. De m2 prijs is ook niet bijzonder hoog.

Er zijn wel wat zaken smaak gevoelig, maar voor deze prijs niet zo’n probleem. Energielabel is verder ook prima.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

kw_nl schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:47:
[...]

Als ik de wijk selecteer, dan is het nagenoeg de goedkoopste. De m2 prijs is ook niet bijzonder hoog.

Er zijn wel wat zaken smaak gevoelig, maar voor deze prijs niet zo’n probleem. Energielabel is verder ook prima.
Waarom zou de smaakgevoeligheid in deze prijsklasse geen probleem zijn?

Het huis heeft een aantal unique selling points zoals 5(!) slaapkamers en een apart toilet boven, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen blij is met:
• de keuken midden in de kamer die feitelijk de ruimte zo in tweeën knipt
• de zeer kleine badkamer met douche in bad
• CV-leidingen over de muur en dat soort details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Harrie_ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:36:
[...] maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen blij is met:
• de keuken midden in de kamer die feitelijk de ruimte zo in tweeën knipt
Daar zou ik nou zelf zo blij mee zijn!
En dat zegt meteen alles, er zitten een paar dingen in het huis waar je net degene moet treffen die dat leuk vindt. En niet iemand die gaat minderen op de prijs omdat ie vindt dat ie dat er allemaal uit moet slopen. Dus geduld.
Wat ik me wel afvroeg: waarom zit er geen hek om het balkonnetje boven de voordeur? Dat zou ik nog wel even laten fixen, want dat valt enorm op en geeft misschien een verkeerde indruk van het onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Toke_gt schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:51:
[...]
Daar zou ik nou zelf zo blij mee zijn!
En dat zegt meteen alles, er zitten een paar dingen in het huis waar je net degene moet treffen die dat leuk vindt.
[...]
Dat geldt voor alles, ik noem specifiek de dingen waarvan ik denk dat het toch een beetje 'dealbreakers' zijn voor veel mensen.

De afgelopen 10 jaar aardig wat verbouwingen meegemaakt waarbij wanden eruit gesloopt moesten worden en waarbij het kookeiland zo geplaatst wordt dat je vanaf de kookplaat de kamer in kijkt. Zou mijn persoonlijke keus trouwens ook niet zien, maar ik geef maar aan welke zaken volgens mij minder in trek zijn bij het 'grote publiek'. Je kunt de keuken zelfs op zolder zetten en ook daar zal wel een koper voor te vinden zijn, maar over het algemeen is dat toch niet wat mensen willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 23:58
[...]
Omdat de andere huizen voor een stuk meer te koop staan in die wijk...

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

kw_nl schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:33:
[...]

Omdat de andere huizen voor een stuk meer te koop staan in die wijk...
Zijn de andere huizen in die wijk vergelijkbaar met deze dan? En als dat zo is; wie zegt dat mensen die in deze prijsklasse shoppen zin hebben om nog flink te gaan lopen verbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Het huis heeft een aantal unique selling points zoals 5(!) slaapkamers en een apart toilet boven,
Zo heel uniek is dat niet in Zoetermeer. Ik denk dat mensen die op zoek zijn naar een huis met veel slaapkamers een beetje verbaasd zullen zijn over hoe de kamers ingedeeld zijn. Bijvoorbeeld de L-vormige kamer op zolder vind ik zelf raar bedacht, omdat het een heel smalle kamer oplevert. Niet alleen onhandig, maar ook zo smal (1,59, dus minder dan 1,80) dat de kamer niet mag 'meetellen' als slaapkamer. Mensen die op zoek zijn naar boven 6 kamers zullen deze woning daarom niet meenemen in de zoektocht (lijkt alsof er te weinig kamers zijn) terwijl mensen die zoeken naar boven 5 kamers bij deze woning de grootte van de kamers misschien vinden tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Rubbergrover1 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:03:
[...]

Zo heel uniek is dat niet in Zoetermeer. Ik denk dat mensen die op zoek zijn naar een huis met veel slaapkamers een beetje verbaasd zullen zijn over hoe de kamers ingedeeld zijn. Bijvoorbeeld de L-vormige kamer op zolder vind ik zelf raar bedacht, omdat het een heel smalle kamer oplevert. Niet alleen onhandig, maar ook zo smal (1,59, dus minder dan 1,80) dat de kamer niet mag 'meetellen' als slaapkamer. Mensen die op zoek zijn naar boven 6 kamers zullen deze woning daarom niet meenemen in de zoektocht (lijkt alsof er te weinig kamers zijn) terwijl mensen die zoeken naar boven 5 kamers bij deze woning de grootte van de kamers misschien vinden tegenvallen.
Ik weet niet of dat gangbaar is in Zoetermeer? (Zijn de gezinnen daar groter ofzo?) In mijn beleving hebben rijtjeshuizen, zeker die uit de jaren 80, zelden tot nooit 5 slaapkamers. 3 slaapkamers en een badkamer op de eerste verdieping en soms een extra kamer op zolder en vaak nog gewoon een 'lege' zolder.

Het ging me trouwens niet om de unique selling points positieve zaken, ik wilde alleen een paar positieve dingen roepen i.p.v. alleen maar zaken die volgens mij 'mis zijn' met deze woning. Punt van mijn post was vooral om mee te denken over waarom het juist niet storm loopt op deze woning...

De L-vormige kamer op zolder is trouwens een ketelhok maar de kamers zijn inderdaad niet bijzonder groot...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:54
Mijn punt was ook niet dat het huis "niks" is.

Ik denk dat vooral de instapklare VT wonen huizen nog goed lopen.
Je weet wel, visgraatvloer, taatsdeuren, zwarte keuken etc.

Een prima huis waar smaakgevoelige onderdelen in zitten en nog zaken aan moeten gebeuren, krijgen het nu als eerste lastig.

Aan de belangstelling en de biedingen te zien ben ik niet de enige die zo denkt.

Uiteraard heb je maar 1 goed bod nodig, maar als men niet eens langskomt is dat zeker wel een teken.

[ Voor 23% gewijzigd door djiedjee op 26-06-2022 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Harrie_ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:16:
[...]

Ik weet niet of dat gangbaar is in Zoetermeer? (Zijn de gezinnen daar groter ofzo?) In mijn beleving hebben rijtjeshuizen, zeker die uit de jaren 80, zelden tot nooit 5 slaapkamers. 3 slaapkamers en een badkamer op de eerste verdieping en soms een extra kamer op zolder en vaak nog gewoon een 'lege' zolder.
Kleine moeite om in Funda te filteren op 5 slaapkamers. Dat zal de 'doelgroep' waarschijnlijk ook doen. Dan krijg je behoorlijk wat hits. En, wat jammer is voor deze woning, dat zijn (naast een paar dure villa's) in deze buurt op dit moment vooral woningen die goedkoper zijn (soms veel goedkoper) en een beter energielabel hebben.
Het ging me trouwens niet om de unique selling points positieve zaken, ik wilde alleen een paar positieve dingen roepen i.p.v. alleen maar zaken die volgens mij 'mis zijn' met deze woning. Punt van mijn post was vooral om mee te denken over waarom het juist niet storm loopt op deze woning...
Ik denk dat deze woning best een aantal positieve punten heeft. Met name de relatief vrije/groene ligging en de nabijheid van het de natuur vind ik grote pluspunten. Toch denk ik dat dat voor de 'doelgroep' minder belangrijk is dan simpele zaken zoals een lagere vraagprijs.

Ik denk daarom dat het domme pech is dat er bij de woningen van deze afmeting nu vooral goedkopere woningen te koop staan. Daarmee lijkt deze woning al vrij snel duur. Terwijl in het verleden ook wel wat duurdere woningen te koop hebben gestaan. Dan heb je meteen een andere concurrentiepositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
djiedjee schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:27:
Mijn punt was ook niet dat het huis "niks" is.

Ik denk dat vooral de instapklare VT wonen huizen nog goed lopen.
Je weet wel, visgraatvloer, taatsdeuren, zwarte keuken etc.

Een prima huis waar smaakgevoelige onderdelen in zitten en nog zaken aan moeten gebeuren, krijgen het nu als eerste lastig.

Aan de belangstelling en de biedingen te zien ben ik niet de enige die zo denkt.

Uiteraard heb je maar 1 goed bod nodig, maar als men niet eens langskomt is dat zeker wel een teken.
Hehe ik voel het maagzuur al opkomen als ik een visgraat vloer in een rijtjes huis zie. Het is zo massaal gedaan dat ik me afvraag of dat kwa stijl niet al over de houdbaarheids datum heen is. Net als die stalen frame deuren, lol of het mega onpraktische grote kook eiland.

Ik ben het wel met je eens dat mensen zullen zoeken naar iets dat af is, maar is dat niet altijd zo. Ik gok overigens dat het perfect zijn kwa staat niet een de eerste prio van menig koper is. Dat zal de locatie zijn je kunt uit eindelijk alles aanpassen behalve de locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:20
Op Tweakers is het qua kerel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

r0bb schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:11:
Op Tweakers is het qua kerel.
:?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:56
Rubbergrover1 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:44:
[...]

Kleine moeite om in Funda te filteren op 5 slaapkamers. Dat zal de 'doelgroep' waarschijnlijk ook doen. Dan krijg je behoorlijk wat hits. En, wat jammer is voor deze woning, dat zijn (naast een paar dure villa's) in deze buurt op dit moment vooral woningen die goedkoper zijn (soms veel goedkoper) en een beter energielabel hebben.
Als je filtert op beschikbare woonhuizen met 5 of meer slaapkamers, krijg je inderdaad relatief veel aanbod: 45 woningen. De meeste daarvan hebben echter minder woonoppervlak dan de hier besproken woning, het begint bij 115 vierkante meter.

In grootte vergelijkbare woningen zijn er veel minder: met een filter op gebruiksoppervlak van 150 m2 of meer blijven er nog 19 over, waarvan er maar één goedkoper is. Zonder het filter 5 slaapkamers is deze woning nog steeds de op één na goedkoopste. Met de prijsstelling lijkt dus niet veel mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
antidote schreef op maandag 27 juni 2022 @ 00:06:
[...]

Als je filtert op beschikbare woonhuizen met 5 of meer slaapkamers, krijg je inderdaad relatief veel aanbod: 45 woningen. De meeste daarvan hebben echter minder woonoppervlak dan de hier besproken woning, het begint bij 115 vierkante meter.

In grootte vergelijkbare woningen zijn er veel minder: met een filter op gebruiksoppervlak van 150 m2 of meer blijven er nog 19 over, waarvan er maar één goedkoper is. Zonder het filter 5 slaapkamers is deze woning nog steeds de op één na goedkoopste. Met de prijsstelling lijkt dus niet veel mis.
Je hebt een goed punt dat deze woning (veel) meer m2 heeft dan de meeste andere woningen met 5 slaapkamers. Maar eerlijk gezegd 'voelt' het op de foto's niet veel groter dan de andere woningen. Het heeft niet zo de uitstraling van een ruim huis. En daarnaast, het is de vraag of mensen het aantal m2 als belangrijk criterium meenemen bij het zoeken.

Het huis lijkt mij ook zeker wel het geld waard. Maar tegelijk denk ik dat bij veel kopers met een groot gezin, wat sowieso al een 'dure hobby' is, de lagere vraagprijs van andere woningen zwaarder weegt dan de extra m2. In denk dat het dus net even domme pech is dat er nu juist een aantal goedkopere (en kleinere) woningen met 5 slaapkamers te koop staan. Of misschien dat de tekst nog wat meer had kunnen focussen op de zaken die deze woning beter maakt dan andere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:25
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 06:41:
[...]
Het huis lijkt mij ook zeker wel het geld waard. Maar tegelijk denk ik dat bij veel kopers met een groot gezin, wat sowieso al een 'dure hobby' is, de lagere vraagprijs van andere woningen zwaarder weegt dan de extra m2.
Ook kleinere gezinnen met hoog-opgeleide twee-verdieners willen graag meer slaapkamers. Één ouder slaapkamer, twee kinderkamers en twee werkkamers voor thuiswerken. Heel normaal gebruik voor zo’n woning tegenwoordig. En onder die tweeverdieners zitten er echt wel met twee goede inkomens en veel overwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zijn er echt zoveel mensen die expliciet filteren op aantal kamers? Het zegt heel weinig namelijk. Denk dat de meeste mensen filteren op aantal m2. Kamers kan je met veel m2 relatief goedkoop bijmaken, terwijl extra m2 maken heel duur is.

Wat niet helpt is denk ik dat dit zo’n beetje het duurste rijtjeshuis in de wijk is. Algemene vastgoed regel is dat je beter het goedkoopste huis in de buurt kan kopen dan het duurste. Dus dat zal ook niet helpen.

IMHO zou het bad in de te kleine badkamer de grootste afknapper zijn. Er is gewoon geen ruimte voor. Dus in bad zit je claustrofobisch en voor douchen moet je in het bad klimmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:55:
[...]

De praktijk is (was?) volgens mij juist andersom. De huisjesmelker biedt op veel appartementen zonder voorbehoud met korte geldigheid en hoopt dan dat verkopers toehappen (en soms met succes).
Vaak ook woningen waar iets aan mankeert (drukke straat oid), geen invloed op de huurprijs maar wel op de koopprijs.

Wij hadden 1 belegger en die zat 60k onder de uiteindelijke verkoopprijs. En ook het laagste bod.
Nu staat een soortgelijke woning alweer 2 maanden te koop, dus ik denk dat de animo wat gezakt is (dure nieuwbouw woning).

Overigens zou ik voor een 1.500 euro hoger bod nooit een mondeling akkoord annuleren, bied dan 5k of 10k meer ofzo, dan zou ik erover nadenken.
Huisjesmelkers doen dat al tijden zo. Ik heb mijn appartement in 2010 een tijdje zelfstandig in de verkoop gehad, voor ik het via een makelaar verkocht heb. Ben toen ook benaderd door 2 huisjesmelkers. Kenmerkend: ze komen meteen met een bod zonder ook maar binnen te zijn geweest. Bod is ook altijd laag en zonder enig voorbehoud. Maarja, ook dermate laag dat je je best moet doen om niet in lachen uit te barsten.

Ze proberen het gewoon. Als ze 100 keer proberen en er hapt er 1, dan zijn ze alweer spekkoper. Ik ben niet op hun bod ingegaan. Voelde de bui al hangen, dus wilde niet eens in onderhandeling.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2022 09:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
sprhnk schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:43:
[...]

Hehe ik voel het maagzuur al opkomen als ik een visgraat vloer in een rijtjes huis zie. Het is zo massaal gedaan dat ik me afvraag of dat kwa stijl niet al over de houdbaarheids datum heen is. Net als die stalen frame deuren, lol of het mega onpraktische grote kook eiland.

Ik ben het wel met je eens dat mensen zullen zoeken naar iets dat af is, maar is dat niet altijd zo. Ik gok overigens dat het perfect zijn kwa staat niet een de eerste prio van menig koper is. Dat zal de locatie zijn je kunt uit eindelijk alles aanpassen behalve de locatie.
De trends van nu hoeven natuurlijk niet je smaak te zijn (goed dat je niet bij mij op bezoek komt overigens ;)), maar de jaren 80 vibe van deze woning is weer het andere uiterste; staande wc's met gele tegeltjes, zichtbare cv-leidingen, ouderwetse radiatoren, douchen vanuit bad, die kast op de gang, etc. Een boel elementen die je niet zo 1,2,3 aanpakt.. overigens heeft de woning ook wel een aantal pluspunten, zoals de gemoderniseerde keuken.

Daarnaast is 157m2 een ruime gezinswoning, maar dit voelt inderdaad niet zo. Wat dat betreft is 157 anno jaren 80 niet te vergelijken met 157m2 anno 2022. Als ik zo grof reken gaat er zo'n 25-30m2 vanaf door overloop/bergruimte. In een modern huis waren bv de trappen bovenop elkaar gemaakt ipv naast elkaar.

Volgens mij is het echte probleem dat er inmiddels al 50+ woningen bij zijn gekomen in deze categorie (bestaande bouw, Zoetermeer, 5+ slaapkamers) sinds de publicatie, waardoor deze woning helemaal is ondergesneeuwd onder concurrererend aanbod. Dit is gewoon niet de top uit het segment waar heel veel mensen warm voor lopen.

Als ik hier zou kijken zou overigens m'n eerste indruk zijn dat er een balkonnetje mist bij de deur op de 1e verdieping, dus dat zou ik even sowieso laten fixen. Verder zijn er ook een aantal richtlijnen voor de fotografie 'overtreden', zoals zichtbare dozen onder bed. Ik zou toch in overleg met de makelaar kijken welke feedback de kijkers hebben gegeven en de presentatie proberen te verbeteren voordat je hem evt opnieuw te koop aanbiedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:06:
Zijn er echt zoveel mensen die expliciet filteren op aantal kamers? Het zegt heel weinig namelijk. Denk dat de meeste mensen filteren op aantal m2. Kamers kan je met veel m2 relatief goedkoop bijmaken, terwijl extra m2 maken heel duur is.
Ik denk dat een hoop mensen die zoeken naar veel kamers dit wel in eerste instantie als zoekcriterium hebben. Dus eerst kijken of er interessante woningen met voldoende kamers zijn, en daarnaast eventueel ook kijken naar 'grote' huizen die makkelijker in meer kamers in te delen zijn.
Wat niet helpt is denk ik dat dit zo’n beetje het duurste rijtjeshuis in de wijk is. Algemene vastgoed regel is dat je beter het goedkoopste huis in de buurt kan kopen dan het duurste. Dus dat zal ook niet helpen.
Dat is inderdaad een beetje de pech van dat moment. Ik zie dat er tussen de verkochte huizen ook wel wat duurdere huizen zitten. Daartussen zou dit huis juist als 'goedkopere optie' naar voren zijn gekomen.
IMHO zou het bad in de te kleine badkamer de grootste afknapper zijn. Er is gewoon geen ruimte voor. Dus in bad zit je claustrofobisch en voor douchen moet je in het bad klimmen.
Daarin zullen smaken verschillen. Ik zou de aanwezigheid van een bad juist een groot pluspunt en ik zou liever een bad hebben waar je in moet 'klimmen' om te douchen dan alleen een douche.

Ik zou dan wel weer de mogelijkheid willen hebben om op de tweede verdieping ook een badkamer te maken. Misschien dat dat ook kan in de 'smalle' slaapkamer, maar dan had ik dat ook in de advertentietekst benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Bij vrienden van ons dreigt de verkoop van het huis een behoorlijk fiasco te worden.

Eind maart verkocht tegen 595K onder voorbehoud gedeeltelijke financiering. Voorbehoud is ergens ooit verlengd maar men kwam er niet uit met hun financiële partij van voorkeur. Vervolgens hebben ABN en SNS de financiering afgekeurd op basis van fraude met loonstrookje. Mevrouw de koper beweerde 3200eu netto te verdienen aan de lopende band.

Voor onze vrienden een nachtmerrie -die waarborgsom is niet zomaar te claimen, wanneer mogen ze nu opnieuw op Funda en zie maar eens een dergelijk bod opnieuw binnen te hengelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@r0bb Heb je wat meer informatie omtrent het tijdspad? Wanneer zou de levering zijn, is er al in gebreke gesteld, is de overeenkomst al ontbonden en de schade gevorderd?

Is de bankgarantie c.q. waarborgsom wel afgegeven? Waarom is die niet zomaar te claimen? Je moet er inderdaad wat moeite voor doen, maar als er niet wordt nagekomen door de koper, kun je er best aanspraak op maken.

Je kunt zelfs, mocht de verkoop van de woning nu (veel) lager uitpakken, meer dan de gestorte waarborgsom claimen. Immers is uitgangspunt vergoeding van de werkelijk geleden schade.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
r0bb schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:02:
Bij vrienden van ons dreigt de verkoop van het huis een behoorlijk fiasco te worden.

Eind maart verkocht tegen 595K onder voorbehoud gedeeltelijke financiering. Voorbehoud is ergens ooit verlengd maar men kwam er niet uit met hun financiële partij van voorkeur. Vervolgens hebben ABN en SNS de financiering afgekeurd op basis van fraude met loonstrookje. Mevrouw de koper beweerde 3200eu netto te verdienen aan de lopende band.

Voor onze vrienden een nachtmerrie -die waarborgsom is niet zomaar te claimen, wanneer mogen ze nu opnieuw op Funda en zie maar eens een dergelijk bod opnieuw binnen te hengelen.
Dit biedt in elk geval aanknopingspunten om de mogelijke schade op die mensen te verhalen lijkt me. Wanneer op funda ligt aan de te volgen weg denk ik, als je ze aan de ovk wilt houden omdat ze op frauduleuze gronden zijn afgewezen dan weet ik niet of je het alweer op funda kunt zetten. Misschien sowieso de moeite om juridisch advies in te winnen, wel snel want volgens mij staan er korte termijnen in de standaard nvm contracten (8 dgn?).

En praktisch gedacht, was er een #2 bieder die in de buurt zat, misschien die benaderen, scheelt een hoop gezeik. Voor evt overbrugging wordt toch uitgegaan van 90% als de koop nog niet definitief is.

En evt een combinatie van beide punten, als bieder #2 € 10K lager zit dan aanbieden dat bieder #1 dat betaalt tegen finale kwijting, en anders gezellig naar de rechter.

Bovenstaande niet juridisch onderbouwd, puur op gevoel, zulke mensen moeten een keer keihard onderuit gaan om dit soort fratsen af te leren. Succes toegewenst voor je vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Het is redelijk vers nieuws, de andere biedingen nabellen gaat idd gebeuren -zou veel schelen. Echter het sentiment is redelijk gedraaid en de rentes zijn gestegen dus dat het iets aan overwaarde gaat kosten lijkt aannemelijk..

Vind het bizar eigenlijk dat toetsing van loonstrook niet initieel bij het verkopende makelaarskantoor gebeurd tijdens verzamelen biedingen maar pas bij de bank.

[ Voor 3% gewijzigd door r0bb op 27-06-2022 13:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-09 16:31
r0bb schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:30:
Vind het bizar eigenlijk dat toetsing van loonstrook niet initieel bij het verkopende makelaarskantoor gebeurd tijdens verzamelen biedingen maar pas bij de bank.
Het is echt niet de taak voor de makelaar om te bepalen of je eigenlijk je eigen bod kan financieren. En ik ga echt 100% niet mijn salarisstrook doorgeven aan wat dan ook makelaar -- mijn eigen of een ander. Mooi manier om te zien als er nog "ruimte" zit bij mijn bod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:15
JanHenk schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:19:
@r0bb Heb je wat meer informatie omtrent het tijdspad? Wanneer zou de levering zijn, is er al in gebreke gesteld, is de overeenkomst al ontbonden en de schade gevorderd?

Is de bankgarantie c.q. waarborgsom wel afgegeven? Waarom is die niet zomaar te claimen? Je moet er inderdaad wat moeite voor doen, maar als er niet wordt nagekomen door de koper, kun je er best aanspraak op maken.

Je kunt zelfs, mocht de verkoop van de woning nu (veel) lager uitpakken, meer dan de gestorte waarborgsom claimen. Immers is uitgangspunt vergoeding van de werkelijk geleden schade.
Bankgarantie is vast niet afgegeven, want volgens mij geven veel banken die pas als de financiering rond is (meestal moet die ook pas betaalt worden als alle ontbindende voorwaarden zijn verlopen).

Maar gezien het feit dat de koopprijs 595K was denk ik dat er twee mensen met een baan hoofdelijk aansprakelijk zijn voor die 10% boete (of het meerdere als de schade groter is), dus dat zijn echt geen twee kale kippen waar niks te halen is (want met alleen 3.2K netto koop je zo'n huis natuurlijk niet). Zal wellicht de nodige moeite kosten, maar ongetwijfeld wel de moeite waard om er alles aan te doen om dat te claimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Hielko Je hebt ook 'losse' bankgaranties en er zou ook een waarborgsom gestort kunnen zijn natuurlijk. Maar dat weten we ook niet. Het maakt in feite ook niet zoveel uit. Schade = schade. Alleen als er al 10% is 'gestort' heb je dat deel in ieder geval een stuk sneller.

Ik denk ook dat er wel wat 'te halen' is. Maar vervelend is het sowieso. Opnieuw de markt op, dubbele lasten, vertraging, inzet om nakoming en/of schadevergoeding te eisen, etc. En uiteindelijk heb je dan maximaal hetzelfde bedrag als je anders ook had gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-09 20:32
JanHenk schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:37:
@Hielko Je hebt ook 'losse' bankgaranties en er zou ook een waarborgsom gestort kunnen zijn natuurlijk. Maar dat weten we ook niet. Het maakt in feite ook niet zoveel uit. Schade = schade. Alleen als er al 10% is 'gestort' heb je dat deel in ieder geval een stuk sneller.

Ik denk ook dat er wel wat 'te halen' is. Maar vervelend is het sowieso. Opnieuw de markt op, dubbele lasten, vertraging, inzet om nakoming en/of schadevergoeding te eisen, etc. En uiteindelijk heb je dan maximaal hetzelfde bedrag als je anders ook had gekregen.
Zijn in dit soort gevallen de potentiële kopers niet ook verantwoordelijk voor het opdraaien van de extra gemaakte kosten zoals de dubbele lasten als er inderdaad sprake is van fraude?

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JanHenk schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:37:

Precies. Als de termijn voor het voorbehoud inmiddels verstreken is en de koper heeft dat voorbehoud dus niet op tijd, schriftelijk en onderbouwd ingeroepen, dan is er geen voorbehoud meer en zitten ze er gewoon keihard aan vast. Gaat het dan niet door, dan zullen ze alle schade moeten vergoeden. Alleen als die 10% dan inderdaad nog niet (in de vorm van een garantie of waarborgsom) bij de notaris is, dan zul je die bij de koper op moeten eisen..... Uiteindelijk beland je dan wel bij de rechter voor het claimen van je schade.

En dat kan best eens in de papieren gaan lopen in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
@Lastmanstanding eens.

@JanHenk er is idd een waarborgsom gestort.

Sleuteloverdracht stond gepland op 1 november.

[ Voor 25% gewijzigd door r0bb op 27-06-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wann0wfhc
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:21
Goed, afgelopen week wat makelaars over de vloer gehad en nu vrijdag één partij uitgekozen.
Move account bestaat ondertussen dus ik zit nu vol in de formulieren en uploads.. gelukkig alles van de aankoop en met betrekking tot het huis wel goed gearchiveerd dus het gaat tot nog toe lekker met invullen.

Aanstaande vrijdag kan de fotograaf al langskomen, dus de volgende prioriteit is om te zorgen dat alle bende in de daarvoor bestemde berging gaat zodat het huis er vrijdag tip top uit ziet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r0bb schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:05:
@Lastmanstanding eens.

@JanHenk er is idd een waarborgsom gestort.
Juich niet te vroeg. Ze zijn pas in gebreke als er niet getransporteerd kan worden op de afgesproken datum. Wie weet krijgen ze die financiering uiteindelijk 1 dag voor de overdracht (bij wijze van) nog rond en is er helemaal niets aan de hand. Je kunt nu ook zeker nog niet beginnen met opnieuw verkopen: je hebt overeengekomen het huis op datum X te leveren aan de koper en datum X ligt nog in de toekomst.

Zolang de verkoper maar niet zo "dom" is geweest om het voorbehoud financiering fors te verlengen en ze die nu nog zouden kunnen inroepen. Maar daar zou je makelaar ook zeker dwars voor zijn gaan liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 10:31
Modbreak:Zullen we het gewoon op de verkoop van de EIGEN woning houden en niet een metadiscussie voeren over de wenselijkheid van biedingen, makelaars en vooral elkaar? Want dit komt de sfeer hier zeker niet ten goede.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:09:
[...]

Juich niet te vroeg. Ze zijn pas in gebreke als er niet getransporteerd kan worden op de afgesproken datum. Wie weet krijgen ze die financiering uiteindelijk 1 dag voor de overdracht (bij wijze van) nog rond en is er helemaal niets aan de hand. Je kunt nu ook zeker nog niet beginnen met opnieuw verkopen: je hebt overeengekomen het huis op datum X te leveren aan de koper en datum X ligt nog in de toekomst.

Zolang de verkoper maar niet zo "dom" is geweest om het voorbehoud financiering fors te verlengen en ze die nu nog zouden kunnen inroepen. Maar daar zou je makelaar ook zeker dwars voor zijn gaan liggen.
Meestal wordt er al eerder een bankgarantie of depotstorting bij de notaris verwacht. Je hebt als verkoper niet zomaar je handen vrij om de boel opnieuw op de markt te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:15:
[...]

Meestal wordt er al eerder een bankgarantie of depotstorting bij de notaris verwacht. Je hebt als verkoper niet zomaar je handen vrij om de boel opnieuw op de markt te zetten.
Die is er dus ook (waarborgsom, user heeft dat net bevesitgd). Nu opnieuw te koop zetten zou dan inderdaad heel dom zijn. Dan loop je zelf een risico op een hele bak ellende.

Dat hele voorbehoud verliest zijn waarde als de termijn verstreken is. Dan heb je gewoon een onvoorwaardelijke overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 19:46
r0bb schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:02:

Even los van of er fraude gepleegd is: Wat kl*te voor de verkoper, maar wat een hel voor de kopers. Dan ben je echt even klaar als zoiets gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Met waarborgsom gewoon doorgaan, zeker als het maar om een gedeeltelijke financiering gaat. Er staat 59.500 op verkoper te wachten. Welke termijn is er afgesproken voor levering?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:08
supersoco80 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:25:
[...]

Even los van of er fraude gepleegd is: Wat kl*te voor de verkoper, maar wat een hel voor de kopers. Dan ben je echt even klaar als zoiets gebeurt.
Gevalletje eigen schuld toch? Koper heeft op meerdere plekken gewoon gefaald.

Stap 1. Pleeg geen fraude
Stap 2. Bied met volledig voorbehoud
Stap 3. Weet 100% zeker wat je kan lenen voordat je zonder behoud bied

Vooral medelijden met de verkoper in deze situatie. Die zit weer met een huis in een hele spannende markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:25
jessy100 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:57:
[...]

Gevalletje eigen schuld toch? Koper heeft op meerdere plekken gewoon gefaald.

Stap 1. Pleeg geen fraude
Stap 2. Bied met volledig voorbehoud
Stap 3. Weet 100% zeker wat je kan lenen voordat je zonder behoud bied

Vooral medelijden met de verkoper in deze situatie. Die zit weer met een huis in een hele spannende markt.
Maar er was zo te lezen wel een voorbehoud voor verkrijging financiering. Vraag is of daarvan gebruik gemaakt kan/kon worden. Mogelijk is er van de eerste aanvraag een afwijzingsbrief. Als ze die indienen voordat het voorbehoud is afgelopen heb je als verkoper weinig opties. Afwijzing ivm fraude kun je denk ik weinig mee als koper zijnde aangaande voorbehoud financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:08
THM0 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:07:
[...]

Maar er was zo te lezen wel een voorbehoud voor verkrijging financiering. Vraag is of daarvan gebruik gemaakt kan/kon worden. Mogelijk is er van de eerste aanvraag een afwijzingsbrief. Als ze die indienen voordat het voorbehoud is afgelopen heb je als verkoper weinig opties. Afwijzing ivm fraude kun je denk ik weinig mee als koper zijnde aangaande voorbehoud financiering.
"voorbehoud gedeeltelijke financiering" gedeeltelijk.

Afwijzing vanwege fraude kun je idd niets mee. Hun enige hoop lijkt me een andere bank vinden, de echte gegevens aanleveren en hopen dat hij onder de gedeeltelijk voorbehoud zit. Lijkt me sterk maar goed. Dat zou nog zuurder zijn voor de verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@r0bb
Je kunt niet zomaar opnieuw op Funda, dat is (veel) te voorbarig. Als het voorbehoud voor financiering is verlopen, is de koopovereenkomst definitief. Als verkopers de financiering niet rond hebben, moet je nakoming vereisen, kopers in gebreke stellen, etc. In de basis moeten beide partijen namelijk gewoon de overeenkomst nakomen, ook jij als verkoper moet gewoon (kunnen) leveren.

Je kunt ook de koopovereenkomst in onderling overleg ontbinden en nu halsoverkop nog maar eens op Funda aanbieden, maar dat zou (naar mijn mening) stom zijn als de koopovereenkomst gewoon definitief is geworden. Je houdt je dan namelijk ook niet aan jouw zijde van de koopovereenkomst.

Kortom, heb je meer informatie aangaande het tijdspad? Waar zitten we ergens? Was de termijn voor het voorbehoud voor financiering reeds verlopen? Of willen ze nu ontbinden nadat de koopovereenkomst definitief is geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:53
JanHenk schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:26:
@r0bb

Je kunt ook de koopovereenkomst in onderling overleg ontbinden en nu halsoverkop nog maar eens op Funda aanbieden, maar dat zou (naar mijn mening) stom zijn als de koopovereenkomst gewoon definitief is geworden. Je houdt je dan namelijk ook niet aan jouw zijde van de koopovereenkomst.
Ik zou dat hooguit doen als kopers aangeven definitief niet aan de financiering te kunnen komen. Je kunt dan bijvoorbeeld in de minne afspreken de 10% te verlagen naar bijvoorbeeld 7,5% indien de overeenkomst verder met wederzijds instemmen ontbonden wordt. Je ziet dan wel af van verdere claims lijkt me, maar je kunt in ieder geval weer meteen op funda.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:51
Vraagje: Wij hebben ons huis onder voorbehoud van financiering verkocht. Ik lees zojuist dat de kopende partij een maand krijgt om akkoord te krijgen voor de financiering. Is dit normaal? Ik kan mij van enkele jaren geleden herinneren dat dit max 10 dagen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:53
Thomas19903 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:35:
Vraagje: Wij hebben ons huis onder voorbehoud van financiering verkocht. Ik lees zojuist dat de kopende partij een maand krijgt om akkoord te krijgen voor de financiering. Is dit normaal? Ik kan mij van enkele jaren geleden herinneren dat dit max 10 dagen is.
Wat staat er in het contract? 10 dagen is momenteel wel erg kort met de meeste verstrekkers.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
big bang schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:36:
[...]

Wat staat er in het contract? 10 dagen is momenteel wel erg kort met de meeste verstrekkers.
Ik kreeg zojuist het voorlopige contract binnen en daar staat 25 juli in als einddatum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
4 tot 6 weken is momenteel wel de gebruikelijke termijn voor een vooorbehoud. Onze makelaar hanteerde 2 jaar geleden 4 weken bij loondienst en 6 weken bij een ondernemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hou zelf altijd 6 weken aan. 10 dagen is absurd kort voor zoiets. En als doorstromer heb je vaak ook wel iets meer werk te verzetten. Ik had in 2020 ook 6 weken de tijd en dat was toen vrij krap zelfs. Je hoeft maar ergens vertraging op te lopen en je bent een week verder. Verkopers waren wel bereid om een week extra te geven, maar uiteindelijk was dat gelukkig net niet nodig.

Moet zeggen dat een deel van de vertraging wel onnodig is geweest. Iets met vakanties en onvolledige overdracht.... Maar ze hebben er hard aan getrokken om het nog op tijd rond te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:36
Ik heb hier eerder al eens gepost. Ons huidige woning hebben wij destijds van een woningcorporatie (als nieuwbouw) gekocht met korting (koopgarant regeling). De afspraak is zodra wij de woning willen verkopen wij het verplicht terug moeten verkopen aan de woningcorporatie.

Onlangs is er een taxateur (in opdracht van woningcorporatie) langs geweest. Woning is getaxeerd op 395.000 (3761/m2). Wat ons betreft aan de lage kant, maar het kan zijn dat wij er niet objectief naar kijken.

Momenteel staat er een advertentie op Funda.nl van een woning uit hetzelfde complex (verkoop in opdracht van woningcorporatie). Vraagprijs 335.000 (4786/m2), onder voorbehoud verkocht. Woning is 35m2 kleiner. Ik kan nog niet zien voor hoeveel het daadwerkelijk is verkocht.

In februari van dit jaar is er een andere woning uit hetzelfde complex verkocht voor 326.500 (4340/m2). Woning is 33m2 kleiner.

Beide woningen zijn niet gebruikt als referentie object.

Wel zijn er 3 andere referentie objecten gebruikt (allemaal zijn kleiner, waarvan 1 zelfs een lager energielabel heeft).

Referentieobjecten:
Object 1 (78 m2) gecorrigeerde verkoopprijs naar juni 2022: € 387.610,- (4969/m2)
Object 2 (88 m2) gecorrigeerde verkoopprijs naar juni 2022: € 394.764,- (4485/m2)
Object 3 (93 m2) gecorrigeerde verkoopprijs naar juni 2022: € 395.000,- (4247/m2)
Ons woning (105 m2), getaxeerd: € 395.000,- (3761/m2)

Ik kan in beroep gaan en een eigen taxateur inschakelen op eigen kosten. Wat zouden jullie doen (rekening houdend met de huidige markt)?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
c-nan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:01:
Ik heb hier eerder al eens gepost. Ons huidige woning hebben wij destijds van een woningcorporatie (als nieuwbouw) gekocht met korting (koopgarant regeling). De afspraak is zodra wij de woning willen verkopen wij het verplicht terug moeten verkopen aan de woningcorporatie.

Onlangs is er een taxateur (in opdracht van woningcorporatie) langs geweest. Woning is getaxeerd op 395.000 (3761/m2). Wat ons betreft aan de lage kant, maar het kan zijn dat wij er niet objectief naar kijken.

Momenteel staat er een advertentie op Funda.nl van een woning uit hetzelfde complex (verkoop in opdracht van woningcorporatie). Vraagprijs 335.000 (4786/m2), onder voorbehoud verkocht. Woning is 35m2 kleiner. Ik kan nog niet zien voor hoeveel het daadwerkelijk is verkocht.

In februari van dit jaar is er een andere woning uit hetzelfde complex verkocht voor 326.500 (4340/m2). Woning is 33m2 kleiner.

Wel zijn er 3 andere referentie objecten gebruikt (allemaal zijn kleiner, waarvan 1 zelfs een lager energielabel heeft).

Referentieobjecten:
Object 1 (78 m2) gecorrigeerde verkoopprijs naar juni 2022: € 387.610,- (4969/m2)
Object 2 (88 m2) gecorrigeerde verkoopprijs naar juni 2022: € 394.764,- (4485/m2)
Object 3 (93 m2) gecorrigeerde verkoopprijs naar juni 2022: € 395.000,- (4247/m2)

Ik kan in beroep gaan en een eigen taxateur inschakelen op eigen kosten. Wat zouden jullie doen (rekening houdend met de huidige markt)?
In beroep gaan en taxateur inschakelen :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Taxateur inschakelen en afhankelijk van uitkomst handelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
Redelijke nobrainer. Die 500 euro van de taxateur is een gok die je wel kan wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

Referentieobjecten:

Heb je een hypotheekadviseur voor een nieuwe hypotheek voor een andere woning? Zo ja, vraag die om een taxateur, als je een woning koopt of verkoopt taxeren ze ook minimaal het gewenste bedrag, dus als hij de boodschap meekrijgt zo hoog mogelijk .oet dat goedkomen. Die hypotheekadviseur heeft wel een vriendje die taxateur is, zo werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Scuderia110 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:23:
[...]

Heb je een hypotheekadviseur voor een nieuwe hypotheek voor een andere woning? Zo ja, vraag die om een taxateur, als je een woning koopt of verkoopt taxeren ze ook minimaal het gewenste bedrag, dus als hij de boodschap meekrijgt zo hoog mogelijk .oet dat goedkomen. Die hypotheekadviseur heeft wel een vriendje die taxateur is, zo werkt het.
Yes, voor ons nieuwe woning hebben we een hypotheekadviseur, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Dank voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11

Referentieobjecten:

Wij hebben ook verkocht via een woningcorperatie. koopcomfort ipv koopgarant maar de essentie is hetzelfde, je krijgt de taxatie waarde. Omdat er in het verleden was gesjoemeld met de taxaties heb ik het als volgt aangepakt:

1) Eigen analyse: Je kijkt naar marktrends, vergelijkbare woningen en extrapoleert naar een huidige waarde. Op basis daarvan kwam ik tot een bepaalde bandbreedte.
2) Eigen taxateur ingeschakeld die zo een realistische taxatie doen, zodanig dat we het zouden kunnen gebruiken bij woonbron. Uiteindelijk lag mijn analyse en dat van hem 1000,- uit elkaar dus ik was het er mee eens.
3) Taxateur woningcorperatie langs laten komen en vooraf geinformeerd over stap en 1 en 2 en dat het representatieve taxatie moest worden. Uiteindelijk kwam zijn taxatie 500,- boven taxateur 2 uit, dus prima.

Ik heb de woning nog 2 maanden aangehouden maar toen ik eenmaal zag dat de markt niet verder ging stijgen heb ik het verkocht.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
c-nan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:01:
[...]

Yes, voor ons nieuwe woning hebben we een hypotheekadviseur, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Dank voor de tip :)
Zoek wel eerst goed uit of je wel echt een willekeurige taxateur mag nemen, want daar zitten vaak ook eisen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jes2020
  • Laatst online: 04-04-2024
Wat adviseren jullie en waarom?
A. Woning nu in de verkoop zetten
B. Woning na de zomervakanties in de verkoop zetten? (En wanneer is dat dan, eind augustus? Of nog later, in September?)
Het gaat om een luxe 2 onder één kap woning, nieuwbouwwoning van 1,5 jaar oud in gewilde wijk in het oosten van het land
Wij willen het liefst nu verkopen, maar weten niet of het handig is om met de vakanties in zicht de woning nu in de verkoop te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Jes2020 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:29:
Wat adviseren jullie en waarom?
A. Woning nu in de verkoop zetten
B. Woning na de zomervakanties in de verkoop zetten? (En wanneer is dat dan, eind augustus? Of nog later, in September?)
Het gaat om een luxe 2 onder één kap woning, nieuwbouwwoning van 1,5 jaar oud in gewilde wijk in het oosten van het land
Wij willen het liefst nu verkopen, maar weten niet of het handig is om met de vakanties in zicht de woning nu in de verkoop te zetten
Na 1,5 jaar alweer weg, niet kunnen aarden?
Zonde joh, dat verhuizen kost ook zoveel (zowel verkoop als koop)

Als ik hier zo meelees is het advies na de zomer. Begin sept?

[ Voor 4% gewijzigd door Paralize_nl op 27-06-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jes2020
Haha nee hoor dat is niet de reden, fijne buurt en fijne omgeving hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:20:
[...]

Zoek wel eerst goed uit of je wel echt een willekeurige taxateur mag nemen, want daar zitten vaak ook eisen aan.
De wat grotere hypotheek adviseurs hebben vaak een redelijk goede kring van taxateurs met nwwi etc.. mijn beeld is dat dit nog altijd een loophole is in de wetgeving/ handhaving want je krijgt meestal exact wat je nodig hebt en die adviseurs en taxateurs kennen elkaar maar al te goed. Ik zou dus ook nooit een willekeurige nemen maar de taxateur die je adviseur voorsteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
6-8 weken was vroeger standaard en nu gaat dat iets sneller door digitalisering van handtekeningen. Stel je koper begint vanaf 0, dan is het ongeveer een week stukken verzamelen (mits je werkgever meewerkt). Dan een adviesgesprek of je doet het zelf etc.. dan krijg je een concept rente aanbod, ben je weer een week verder als je pech hebt langer, dan krijg je een definitief aanbod, dit kan een paar werkdagen of een paar weken duren, maar het kan heel goed dan de geldverstrekker extra vragen heeft, ben je weer een week verder, dan moet je notaris maar weer net de tijd hebben. etc. etc..

Persoonlijk denk ik ook dat het theoretisch binnen een week zou moeten kunnen maar zo werkt het in de praktijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik kan je vraag niet zo goed plaatsen; jij hebt zelf toch het -winnend- bod met de daarbij horende voorwaarden geaccepteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
beyazz06 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:44:
[...]

Ik kan je vraag niet zo goed plaatsen; jij hebt zelf toch het -winnend- bod met de daarbij horende voorwaarden geaccepteerd?
Klopt. Maar ik had geen idee hoelang het voorbehoud is. Ik snap een maand heel goed met jullie argumenten, vroeg me enkel af of dit standaard is 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Thomas19903 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:24:
[...]

Klopt. Maar ik had geen idee hoelang het voorbehoud is. Ik snap een maand heel goed met jullie argumenten, vroeg me enkel af of dit standaard is 😉
Dat is juist mijn punt.. hoelang het voorbehoud is, is een onderdeel van de voorwaarden van het bod.. Iets in de trant van: "ik bied xx bedrag onder voorbehoud van financiering voor xx bedrag binnen xx weken na tekenen koopovereenkomst".

Jij als verkoper accepteert vervolgens het bod, doet een tegenbod met andere voorwaarden of weigert het bod.. Ofwel het termijn van voorbehoud zou niet een verassing voor je moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:21
Thomas19903 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:24:
[...]

"Meestal geldt er een termijn van 6 tot 8 weken voor het regelen van de financiering door de koper. " zegt Eigen Huis.

Verder wat @beyazz06 al zegt natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Compuchip87 op 28-06-2022 09:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:08
qwasd schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:09:
Mijn tussenwoning staat nu 10 dagen te koop. In 3 dagen 10 bezichtigingen geweest en het bieden gaat op inschrijving. De deadline is a.s. maandag 12:00. Nu wel spannend, omdat er nog helemaal geen reactie is binnengekomen. De kijkers waren wel positief maar wachten ze dan toch tot het laatste moment? Ik ben benieuwd...
Uiteindelijk 4 biedingen gehad en akkoord gegaan met een bod van 260K. (vraagprijs was 220k).

Koper is een alleenstaande man, heeft een goede baan en heeft als aanvaarding 1 oktober 2022 aangegeven met een voorbehoud voor een hypotheek van 180K. Hij heeft nog een appartement die hij wil verkopen dus hoe dit verder allemaal gaat lopen gaan we zien...

Inhoudelijk weet ik niet hoe hij dit bedacht heeft maar waarschijnlijk via een overbruggingshypotheek?
Ook ben ik wel benieuwd hoe dit gaat aflopen met de taxatie. Ik verwacht namelijk dat het huis minder waard is als het uitgebrachte bod.

[ Voor 7% gewijzigd door qwasd op 28-06-2022 20:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
qwasd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:04:
[...]
Inhoudelijk weet ik niet hoe hij dit bedacht heeft maar waarschijnlijk via een overbruggingshypotheek?
Ook ben ik wel benieuwd hoe dit gaat aflopen met de taxatie. Ik verwacht namelijk dat het huis minder waard is als het uitgebrachte bod.
Dat maakt niet uit toch? Als taxatie maar hoger is dan het bedrag ter voorbehoud van financiering (180K). Hoe hij dat verder structureert is jouw zorg niet. Misschien wel spaargeld of een beleggingshypotheek die vrijkomt bij verkoop.
Maar verder: mooi resultaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Uiteindelijk 4 biedingen gehad en akkoord gegaan met een bod van 260K. (vraagprijs was 220k).
Netjes! Dus de zorgen waren achteraf niet nodig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Koper is een alleenstaande man, heeft een goede baan en heeft als aanvaarding 1 oktober 2022 aangegeven met een voorbehoud voor een hypotheek van 180K. Hij heeft nog een appartement die hij wil verkopen dus hoe dit verder allemaal gaat lopen gaan we zien...

Als hij maar 180k aan hypotheek nodig heeft maakt die taxatie niet uit, zolang het meer dan 180k waard is en daarop getaxeerd wordt. Voor de rest kan hij inderdaad zijn flat verkopen en een overbruggingskrediet nemen voor de tussentijd. Dit gaat op de taxatiewaarde van de flat. Maar hij kan ook eerst zijn flat verkopen en tijdelijk gaan huren of bij iemand intrekken, dan heeft hij de overbrugging niet nodig verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
SmurfLink schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:50:
[...]

Als hij maar 180k aan hypotheek nodig heeft maakt die taxatie niet uit, zolang het meer dan 180k waard is en daarop getaxeerd wordt. Voor de rest kan hij inderdaad zijn flat verkopen en een overbruggingskrediet nemen voor de tussentijd. Dit gaat op de taxatiewaarde van de flat. Maar hij kan ook eerst zijn flat verkopen en tijdelijk gaan huren of bij iemand intrekken, dan heeft hij de overbrugging niet nodig verder.
Tijdelijk huren lijkt me dan sterk, omdat hij aangaf van 1 oktober voor mijn woning. Zoals ik het goed heb begrepen moet hij zelfs zijn appartement nog in de verkoop zetten. We gaan het allemaal zien hoe het loopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
qwasd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:55:
[...]

Tijdelijk huren lijkt me dan sterk, omdat hij aangaf van 1 oktober voor mijn woning. Zoals ik het goed heb begrepen moet hij zelfs zijn appartement nog in de verkoop zetten. We gaan het allemaal zien hoe het loopt...
1 oktober is dan nog ver weg. Een flat is vrij snel te verkopen, enige wachttijd die je hebt is de 6 weken voor de koper z'n financiën mits die een hypotheek nodig heeft. Is dat niet het geval kan het binnen 2 weken klaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
SmurfLink schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:02:
[...]

1 oktober is dan nog ver weg. Een flat is vrij snel te verkopen, enige wachttijd die je hebt is de 6 weken voor de koper z'n financiën mits die een hypotheek nodig heeft. Is dat niet het geval kan het binnen 2 weken klaar zijn.
Een overbruggingskrediet heeft hij ook binnen die periode binnen mits 90% van de taxatie waarde afdoende is. Voor de financiering maakt het nog moeten verkopen van je huis niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
sprhnk schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:09:
[...]

Een overbruggingskrediet heeft hij ook binnen die periode binnen mits 90% van de taxatie waarde afdoende is. Voor de financiering maakt het nog moeten verkopen van je huis niet uit.
Klopt, maar als je per se geen overbrugging wil kan verkopen en tijdelijk huren ook nog. :P Ik geef het als mogelijkheid, niet als waarschijnlijkheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 23:20
Ik volg dit topic al een tijdje op de achtergrond en zal de komende periode (hopelijk niet al te lang ;) ) mijn updates plaatsen.

Mijn appartement in Rotterdam staat op het punt om in de verkoop te gaan. Merk toch dat ik het spannend vind hoeveel animo er zal zijn. Het appartement is af, hoeft niks aan te gebeuren (volledige renovatie in 2017), dus dat zou voor me moeten spreken, maar ik zie ook dat andere appartementen in de buurt lang te koop staan en/of de vraagprijs verlagen. Die appartementen zijn wel stuk voor stuk minder goed afgewerkt en zullen verbouwd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jes2020
Leuk jacco91 ik ben benieuwd naar je updates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Referentieobjecten:

Weet je zeker dat de coöperatie een taxatie van jouw taxateur zal accepteren? Je hebt (als het goed is) ergens in een contract vastgelegd dat je je woning verplicht aan de coöperatie moet terugverkopen, staat daar ook bij hoe de waarde moet worden vastgesteld? Mogelijk heeft de coöperatie dat in het contract al dichtgetimmerd en staat er dat zij de taxateur moeten aanstellen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Egeau
  • Laatst online: 17:44
Egeau schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:17:
Sinds gister heb ik dit topic ontdekt en ik moet zeggen dat ik veel herken van de issues die er nu spelen rondom het verkopen van je huis.

Waar ik nog wel het meest verrast over ben is dat er ook geen 'opportunistische' bieders lijken te zijn. Ons huis in Utrecht is een huis wat precies voldoet (generaliserend) aan de starter-met-geld koper: 10 min lopen van centrum Utrecht, jaren 30 bouwstijl, tuin + dakterras, nieuwe pvc vloer, 3 kamers, zolder + dakkapel.

Het huis is te koop gezet voor een 'lokprijs' die onder de taxatiewaarde ligt en we hebben in mei welgeteld 3 kijkers gehad en 0 biedingen. Ik had toch op zijn minst verwacht dat er iemand was die op/onder de vraagprijs zou bieden.

In mijn geval hoeft het huis ook niet weg voor de hoofdprijs die de makelaar in zijn hoofd heeft. We gaan binnenkort verhuizen, kleintje op komst en er zit al prima overwaarde op dus ik wil liever door en ons daar op focussen.

We hebben het nu opnieuw aangeboden en hopelijk komt daar wat meer uit. Mocht het niet zo zijn dan overweeg ik het aan te houden en te gaan verhuren.
Hierbij weer een update van de verkoop. Sinds gister is de bedenktijd van de verkopers officieel verlopen en hebben we ons huis verkocht.

Na de initiële schok dat er geen biedingen binnen kwamen hebben we besloten het huis nog een keer aan te bieden van maar dan voor 25K minder. Dit leverde meer kijkers op (5) en uiteindelijk zijn hier 2 biedingen uit gekomen waarbij het huis alsnog is verkocht voor meer dan de originele vraagprijs in mei. Het bedrag is nog steeds een stuk lager dan de inschatting van verschillende makelaars maar voor ons is het een goed aanbod en geeft het een hoop minder stress rondom de doorstroom naar ons nieuwe huis.

Overigens hebben andere verkopers bij ons in de straat >15 kijkers gehad en nog steeds geen bod gehad. Morgen komt er weer een vergelijkbaar huis bij in de straat. Ik heb vanuit mijn relatief kleine kring toch wel echt het idee dat het 'lastiger' is om je huis te verkopen voor bedragen die 3 maanden geleden heel normaal ware.

Hierbij een paar tags's voor mensen die op mijn vorige post hebben gereageerd. Wellicht leuk om de afloop van dit verhaal te horen. @D-dark @MaStar @kx22 @Vorkie @Toke_gt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
Egeau schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:45:
[...]

2 biedingen uit gekomen waarbij het huis alsnog is verkocht voor meer dan de originele vraagprijs in mei.
Waren ze allebei hoger dan de originele vraagprijs?
Waren ze allebei hoger dan de nieuwe vraagprijs?
Was het eerste of het tweede bod hoger?
Hoeveel verschil zat er tussen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Egeau schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:45:
[...]
Hierbij weer een update van de verkoop. Sinds gister is de bedenktijd van de verkopers officieel verlopen en hebben we ons huis verkocht.

Na de initiële schok dat er geen biedingen binnen kwamen hebben we besloten het huis nog een keer aan te bieden van maar dan voor 25K minder. Dit leverde meer kijkers op (5) en uiteindelijk zijn hier 2 biedingen uit gekomen waarbij het huis alsnog is verkocht voor meer dan de originele vraagprijs in mei.
Wat fijn te horen, deze ontwikkeling! Weg stress, en op naar nieuw huis! Misschien net verkeerde moment op funda gezet, iets te veel concurrerend aanbod, of minder speurders door mooi weer/feestdagen etc.
En nu ook een nieuwe groep kopers aangesproken, die er blijkbaar nog vanuit ging dat er flink overboden moest worden. Ik ben wel met je eens dat er echt een verandering gaande is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
  • Laatst online: 17:44
Compuhair schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:04:
[...]

Waren ze allebei hoger dan de originele vraagprijs?
Waren ze allebei hoger dan de nieuwe vraagprijs?
Was het eerste of het tweede bod hoger?
Hoeveel verschil zat er tussen?
Beide hoger dan de originele vraagprijs (en dus ook nieuwe) maar ook weer niet heel veel hoger. Verschil tussen beide biedingen was heel klein en degene die de hoogste bieding had toevallig ook de beste voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
migchiell schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:35:
[...]

Weet je zeker dat de coöperatie een taxatie van jouw taxateur zal accepteren? Je hebt (als het goed is) ergens in een contract vastgelegd dat je je woning verplicht aan de coöperatie moet terugverkopen, staat daar ook bij hoe de waarde moet worden vastgesteld? Mogelijk heeft de coöperatie dat in het contract al dichtgetimmerd en staat er dat zij de taxateur moeten aanstellen.
Ja, ik ben er 100% zeker van. Wel zijn er wat voorwaarden, namelijk:
De taxateur moet onafhankelijk zijn. Dit betekent dat de taxateur en het bedrijf waarvoor hij werkt op geen enkele wijze, als taxateur, makelaar of anderszins, betrokken is of eerder betrokken is geweest bij de verkoop of terugkoop van deze woning of bij de financiering van de woning, in opdracht van <woningcorporatie> of van u.

De taxateur dient ingeschreven te zijn in het NRVT.

De taxateur moet het rapport laten valideren door een erkend validatie-instituut.

De taxateur moet voldoen aan de Werkgebied Regeling Taxateur. Dit betekent dat de afstand tussen uw woning en het vestigingsadres van de taxateur hemelsbreed minder dan 20 kilometer moet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
c-nan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:34:
[...]

Ja, ik ben er 100% zeker van. Wel zijn er wat voorwaarden, namelijk:

[...]
Ok, dus aan die voorwaarden kun je voldoen.

Maar... de taxateur van de coöperatie voldeed ook aan de voorwaarden (ga ik even vanuit). Dus als er straks twee taxaties liggen, daar zal ongetwijfeld wel een verschil tussen zitten, staat er ook beschreven wat er dan gebeurt? Neem je dan het gemiddelde van de taxaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
migchiell schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:38:
[...]

Ok, dus aan die voorwaarden kun je voldoen.

Maar... de taxateur van de coöperatie voldeed ook aan de voorwaarden (ga ik even vanuit). Dus als er straks twee taxaties liggen, daar zal ongetwijfeld wel een verschil tussen zitten, staat er ook beschreven wat er dan gebeurt? Neem je dan het gemiddelde van de taxaties?
Ja en nee. De 1e taxateur gaat samen met de 2e taxateur een 3e taxateur aanwijzen. De 3e taxateur komt met een bindend marktwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovyH
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-11-2022
Ik volg dit topic ook al even en haak nu aan omdat we ons huis in de verkoop gaan zetten. We zijn behoorlijk in dubio momenteel. Nou oké, vooral ik ;) Dus als iemand me af en toe even door elkaar wil rammelen, graag!

Onze makelaar heeft een adviesverkoopwaarde afgegeven die zo hoog is dat ik ervan geschrokken ben. Ik snap het allemaal wel want er staat hier amper iets te koop onder de 500k (13) en onder de 450k (9). Daarbij hebben wij ook nog eens een groter woonoppervlak dan de meeste van deze woningen, een eigen parkeerplaats en een leuk stadstuintje. En toch, in mijn hoofd verkoopt het niet.

We hebben al een woning aangekocht en het overbruggingskrediet veel lager ingezet voor de zekerheid dus daar geen zorgen. Ik weet dat ik rustig moet blijven maar de markt is zo grillig momenteel, je weet het gewoon niet. Vandaag is er wel een taxateur geweest dus binnenkort is de huidige marktwaarde in ieder geval duidelijk. Met Funda, Huispedia, Walterliving en het kadaster kan ik helaas niet veel, daar staan de waardes nog hoger. Volgende week de foto's en dan zal ongetwijfeld de vraagprijs nog een doorgesproken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
[...]

Ik heb dinsdag akkoord gegeven op het ontvangen bod. Dit is ook door mijn makelaar gecommuniceerd naar diegene die het huis wil kopen / zijn aankoopmakelaar.

Hoe lang duurt het normaal, voordat het koopcontract wordt opgemaakt/getekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovyH
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-11-2022
qwasd schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:30:
[...]

Ik heb dinsdag akkoord gegeven op het ontvangen bod. Dit is ook gecommuniceerd naar diegene die het huis wil kopen en zijn aankoopmakelaar.

Hoe lang duurt het normaal, voordat het koopcontract wordt opgemaakt/getekend?
Bij onze aankoop ging het vrij snel, ongeveer 5 werkdagen. Heeft je makelaar al gegevens ontvangen van de kopende partij?
Pagina: 1 ... 129 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.