Dat zou logisch zijn, echter sta in de koopovereenkomst onder voorbehoud van financiering ter hoogte van de koopsom. Ik maak me ondertussen oprecht zorgen.THM0 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:20:
[...]
Misschien hebben kopers geen hypotheek nodig, of een dusdanig lage hypotheek dat er geen fysieke inspectie plaats hoeft te vinden?
Dan heeft je koper per definitie een taxatie nodig ter hoogte van de koopsom en eigen geld voor de rest. Het is wat vroeg om te zeggen dat dan je koop niet doorgaat of om je zorgen te maken. Het zegt alleen dat je koper het volgordelijk voor een snelle doorloop van de financiering niet heel handig aanpakt. Dat hoeft niet uit te maken als hij daar de tijd voor heeft. Sommige mensen zijn daar gewoon minder vaardig in.richard939 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:19:
[...]
Dat zou logisch zijn, echter sta in de koopovereenkomst onder voorbehoud van financiering ter hoogte van de koopsom. Ik maak me ondertussen oprecht zorgen.
Dat hoeft niet per se. Gisteren reageerde ik op een vergelijkbare vraag van een andere Tweaker, precies 1 post voor je jouw post plaatste. Het kan heel goed zijn dat de hypotheekverstrekker een desktoptaxatie doet of heeft gedaan. Daar merk/hoor je als verkoper helemaal niets van. Zeker als je een redelijk gangbaar huis hebt met voldoende vergelijkingsmateriaal in de buurt, is dat heel goed mogelijk.richard939 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:19:
[...]
Dat zou logisch zijn, echter sta in de koopovereenkomst onder voorbehoud van financiering ter hoogte van de koopsom. Ik maak me ondertussen oprecht zorgen.
Volgens mij is dit niet toegestaan als je 100% wil financieren.Toke_gt schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:40:
[...]
Dat hoeft niet per se. Gisteren reageerde ik op een vergelijkbare vraag van een andere Tweaker, precies 1 post voor je jouw post plaatste. Het kan heel goed zijn dat de hypotheekverstrekker een desktoptaxatie doet of heeft gedaan. Daar merk/hoor je als verkoper helemaal niets van. Zeker als je een redelijk gangbaar huis hebt met voldoende vergelijkingsmateriaal in de buurt, is dat heel goed mogelijk.
Heb je afgesproken wanneer de woning geleverd moet worden? Pas dan moet koper de financiering rond hebben.richard939 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:19:
[...]
We kunnen allerlei redenen bedenken waarom het allemaal wat langer duurt. Maar het hele systeem, makelaars, taxateurs, hypotheek adviseurs en notarissen is er op gericht om de transactie af te ronden. Dus meestal komt alles goed.
Je makelaar kan eventueel bij kopers informeren maar zolang kopers niet in gebreke zijn moet je gewoon even afwachten.
Dat klopt idd. Kan tot 90%. Maar dat kopers een voorbehoud maken voor 100% wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk 100% nodig hebben omdat het anders niet kan doorgaan.sprhnk schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:56:
[...]
Volgens mij is dit niet toegestaan als je 100% wil financieren.
Voor wie er slapeloze nachten van heeft: laat bij de aankoopmakelaar informeren wanneer je een taxatie kunt verwachten. Ivm vakantie, werkzaamheden, feestje, verzin het maar.
In deze casus werd gemeld van wel. Leuke tip wel.Toke_gt schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:17:
[...]
Dat klopt idd. Kan tot 90%. Maar dat kopers een voorbehoud maken voor 100% wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk 100% nodig hebben omdat het anders niet kan doorgaan.
Voor wie er slapeloze nachten van heeft: laat bij de aankoopmakelaar informeren wanneer je een taxatie kunt verwachten. Ivm vakantie, werkzaamheden, feestje, verzin het maar.
Ik heb gisteren de koopakte getekend. Nu is het wachten op de koper. Hoe het vervolgens met de taxatie zit weet ik niet. Dit i.v.m. de koper maar een financiering nodig heeft van 180k. Is dit dan wel nodig? Zijn appartement is inmiddels verkocht boven de vraagprijs van 220k heb ik begrepen.qwasd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:04:
[...]
Uiteindelijk 4 biedingen gehad en akkoord gegaan met een bod van 260K. (vraagprijs was 220k).
Koper is een alleenstaande man, heeft een goede baan en heeft als aanvaarding 1 oktober 2022 aangegeven met een voorbehoud voor een hypotheek van 180K. Hij heeft nog een appartement die hij wil verkopen dus hoe dit verder allemaal gaat lopen gaan we zien...
Inhoudelijk weet ik niet hoe hij dit bedacht heeft maar waarschijnlijk via een overbruggingshypotheek?
Ook ben ik wel benieuwd hoe dit gaat aflopen met de taxatie. Ik verwacht namelijk dat het huis minder waard is als het uitgebrachte bod.
[ Voor 12% gewijzigd door qwasd op 08-07-2022 23:14 ]
Een taxatie is een vereiste om een hypotheek geregeld te krijgen, de hoogte van de financiering is v.z.i.w. niet relevant.qwasd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:10:
[...]
Ik heb gisteren de koopakte getekend. Nu is het wachten op de koper. Hoe het vervolgens met de taxatie zit weet ik niet. Dit i.v.m. de koper maar een financiering nodig heeft van 180k. Is dit dan wel nodig? Zijn appartement is inmiddels verkocht boven de vraagprijs van 220k heb ik begrepen.
Dat zijn appartement verkocht is, zegt ook niet echt heel veel. Je kunt hooguit uitzoeken (lees: info kopen) hoeveel overwaarde hij heeft. Als ie al afgelost heeft, heeft ie een extra voordeeltje.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Volgens mij zijn er ook hypotheekverstrekkers waar je een hypotheek kunt krijgen op basis van de WOZ. Dat zal uiteraard niet kunnen met een tophypotheek, maar als het te financieren bedrag onder de WOZ blijft zal het geen probleem zijn...Nnoitra schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:54:
[...]
Een taxatie is een vereiste om een hypotheek geregeld te krijgen.
[...]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Da's war einmal..Harrie_ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:50:
[...]
Volgens mij zijn er ook hypotheekverstrekkers waar je een hypotheek kunt krijgen op basis van de WOZ. Dat zal uiteraard niet kunnen met een tophypotheek, maar als het te financieren bedrag onder de WOZ blijft zal het geen probleem zijn...
Vanaf 1 juli 2021 geldt een nieuwe Europese richtlijn. Hierdoor is het altijd verplicht om een taxatie aan te leveren en kan er géén gebruik meer gemaakt worden van een WOZ waarde of een Calcasa rapport.
Tot nu toe meerdere huizen gekocht (nieuwbouw) en zelf gebouwd, maar nog nooit taxatie nodig gehad.
Nieuwbouw is vaak wel logisch, verkoopprijs is markt prijs.
Zelfbouw was wel wat vervelender, maar toen hebben we de waarde van de woning gewoon heel laag gezet (hoe lager was voor mij ook beter, want minder ledger kosten)
Uiteindelijk kon ik er mee weg komen met kavelprijs + helft van casco bouw kosten.
Dus het kan wel
Zelfbouw was wel wat vervelender, maar toen hebben we de waarde van de woning gewoon heel laag gezet (hoe lager was voor mij ook beter, want minder ledger kosten)
Uiteindelijk kon ik er mee weg komen met kavelprijs + helft van casco bouw kosten.
Dus het kan wel
@Nnoitra die regel geldt dan denk ik alleen voor bestaande bouw?
Overigens een richtlijn is een advies en dus geen wet.
Een nog niet bestaand huis is moeilijk te tazeren hehbadboyqxy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:23:
Tot nu toe meerdere huizen gekocht (nieuwbouw) en zelf gebouwd, maar nog nooit taxatie nodig gehad.
Dus het kan wel
En voor nieubouw geld v.z.i.w. idd de verkoopprijs.
Volgens mij zat het zo dat een Europese richtlijn landen verplicht om er aan te voldoen, maar dat ze zelf bepalen hoe ze dat regelen. En dan zul je je er dus aan moeten houden.
Voorheen was het dan wel zo, dat je WOZ véél hoger dan je hypotheek moest zijn.
Nee want Europa maakt geen wetten. Alleen richtlijnen (directives) die afzonderlijke lidstaten dan omzetten in wetgeving. Dus effectief is het een wet, in ieder geval niet zo vrijblijvend als "advies" klinkt.badboyqxy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:25:
@Nnoitra die regel geldt dan denk ik alleen voor bestaande bouw?
November 2021 mijn appartement verkocht. Taxateur namens koper is nooit over de vloer geweest, blijkbaar had ie geen taxatie nodig. Hij hoefde alleen zo’n 55% van koopsom te financieren, rest was overwaarde. Ik vond het wel relaxed, scheelt mij ook weer tijd & een persoon over de vloer.Nnoitra schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:21:
[...]
Vanaf 1 juli 2021 geldt een nieuwe Europese richtlijn. Hierdoor is het altijd verplicht om een taxatie aan te leveren en kan er géén gebruik meer gemaakt worden van een WOZ waarde of een Calcasa rapport.
[...]
Overigens is zijn nieuwe hypotheek op het appartement lager dan de WOZ-waarde. WOZ zit op zo’n 65% van de koopsom.
De conclusie dat ie geen taxatie nodig had, klopt niet. De taxatie is nodig.Blackgold schreef op zondag 10 juli 2022 @ 00:28:
[...]
November 2021 mijn appartement verkocht. Taxateur namens koper is nooit over de vloer geweest, blijkbaar had ie geen taxatie nodig. Hij hoefde alleen zo’n 55% van koopsom te financieren, rest was overwaarde. Ik vond het wel relaxed, scheelt mij ook weer tijd & een persoon over de vloer.
Overigens is zijn nieuwe hypotheek op het appartement lager dan de WOZ-waarde. WOZ zit op zo’n 65% van de koopsom.
Gezien die situatie, is het aannemelijk dat een desktop taxatie voldoende was. Dan heb je ook niemand over de vloer.
De koper van mijn oude woning heeft naar het adres van mijn ex-vriendin een aangetekende aanmaning laten sturen. Deze staat echter op mijn naam, waardoor zij het niet kan ophalen bij het ophaalpunt. Ik woon er echter niet in de buurt. De aanmaning heeft vermoedelijk betrekking op een lekkage, waarbij de koper denkt dat het om een verborgen gebrek gaat. Een onterechte veronderstelling, maar dat is een ander verhaal.
Kan ik/mijn ex de aanmaning terug laten sturen, in verband met de verkeerde adressering?
Kan ik/mijn ex de aanmaning terug laten sturen, in verband met de verkeerde adressering?
Zit hier eigenlijk nog een termijn aan vast? Moet koper "voor" een bepaalde datum ook tekenen of niet? Ik zie in de koopakte alleen onderstaande staan. Dit is echter pas nadat het is getekend.qwasd schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:10:
[...]
Ik heb gisteren de koopakte getekend. Nu is het wachten op de koper. Hoe het vervolgens met de taxatie zit weet ik niet. Dit i.v.m. de koper maar een financiering nodig heeft van 180k. Is dit dan wel nodig? Zijn appartement is inmiddels verkocht boven de vraagprijs van 220k heb ik begrepen.
De bedenktijd duurt drie dagen en begint om 0.00 uur van de dag die volgt op de dag dat de door partijen ondertekende koopovereenkomst (in kopie) aan koper ter hand gesteld is.
Een aangetekende brief die niet wordt opgehaald, gaat na enige tijd retour afzender. Als je weet/vermoedt waar de brief vandaan komt, waarom bel je dan niet met het bedrijf om te horen over welk bedrag het gaat en hoe je het kunt overmaken?Joeridev schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:09:
De koper van mijn oude woning heeft naar het adres van mijn ex-vriendin een aangetekende aanmaning laten sturen. Deze staat echter op mijn naam, waardoor zij het niet kan ophalen bij het ophaalpunt. Ik woon er echter niet in de buurt. De aanmaning heeft vermoedelijk betrekking op een lekkage, waarbij de koper denkt dat het om een verborgen gebrek gaat. Een onterechte veronderstelling, maar dat is een ander verhaal.
Deze gaat volgens mij automatisch retour na een bepaalde tijd. De brief is niet voor je ex bestemd, het lijkt me dan ook dat zij hier niks aan kan doen. Wat nu als je ex ook niet meer woonde op het adres waar de brief naartoe is verstuurd? Dan had je dit nooit geweten.Joeridev schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:09:
Het blijft volgens mij de verantwoordelijkheid van de koper van je oude huis. De koper van je oude huis even benaderen kan echter een oplossing zijn.
Uh dat staat gewoon in de koopovereenkomst… heb je die helemaal goed gelezen voordat je het tekende? Artikel 17.2 als het een NVM akte is…qwasd schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:09:
[...]
Zit hier eigenlijk nog een termijn aan vast? Moet koper "voor" een bepaalde datum ook tekenen of niet? Ik zie in de koopakte alleen onderstaande staan. Dit is echter pas nadat het is getekend.
De bedenktijd duurt drie dagen en begint om 0.00 uur van de dag die volgt op de dag dat de door partijen ondertekende koopovereenkomst (in kopie) aan koper ter hand gesteld is.
Oeps ja dat is het inderdaad. Staat er gewoon in (5 dagen).THM0 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:05:
[...]
Uh dat staat gewoon in de koopovereenkomst… heb je die helemaal goed gelezen voordat je het tekende? Artikel 17.2 als het een NVM akte is…
Mijn appartement is staat op funda en bij de verkoopstatistieken staat dat mijn huis goed presteert tov de concurrentie. Ik neem aan dat dat betekend dat het huis meer bekeken en bewaard word? Iemand daar meer info over?
Bezichtigingen zijn volgende week en weet dat er afgelopen vrijdag al een aantal gepland stonden.
Bezichtigingen zijn volgende week en weet dat er afgelopen vrijdag al een aantal gepland stonden.
Ik heb dit bij vrienden ook altijd zien staan. Heeft iemand wel eens gezien dat er staat ::Uw huis gaat super slecht, jammer"Jacco91 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:06:
Mijn appartement is staat op funda en bij de verkoopstatistieken staat dat mijn huis goed presteert tov de concurrentie. Ik neem aan dat dat betekend dat het huis meer bekeken en bewaard word? Iemand daar meer info over?
Sinds onze woning op 'verkocht onder voorbehoud' staat, lopen de statistieken logischerwijs terug. Sinds 2 weken staat het er niet meer bij. Dus ik vermoed dat ze nooit zullen zeggen dat het slecht gaat, maar gewoon simpelweg niet vermelden dat het goed gaat.
Bij mij stond hij ook op beter presterend, na twee weken oid stond ie op minder presterend (maar toen was het huis al verkocht).sprhnk schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:06:
[...]
Ik heb dit bij vrienden ook altijd zien staan. Heeft iemand wel eens gezien dat er staat ::Uw huis gaat super slecht, jammer"?
De funda statistiek in een notendop:
Dag 1 de piek, dan fors onderuit, dan kwakkelende afname tot hij verwijderd is.
Leuker zou ook zijn, de mediaan en gemiddelde in bekeken en bewaard naar belichtingen en biedingen.
Leuker zou ook zijn, de mediaan en gemiddelde in bekeken en bewaard naar belichtingen en biedingen.
Correctie; i.p.v. minder stond er gemiddeld..koerskii schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:26:
[...]
Bij mij stond hij ook op beter presterend, na twee weken oid stond ie op minder presterend (maar toen was het huis al verkocht).
Ja dat zal zeker. Inzicht in de bezichtigingen en biedingen zal nooit op Funda komen lijkt me, want dat zou de FOMO kunnen beperken.sprhnk schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:45:
Ik moet wel zeggen dat mijn appartement wel vaker bewaard word dan de huizen in de omgeving die er ongeveer even lang op staan (of sommige zelf al een stukje langer). Laten we hopen dat dit goed nieuws is en er wat serieuze boden komen *fingerscrossed*
Dat klinkt goed in ieder geval. Wij gaan zeer binnenkort op Funda en denken dat we aardig kunnen concureren met het huidige aanbod. We zien het aanbod hier ook stevig opdrogen maar het maakt niet minder nerveus.Jacco91 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:23:
[...]
Ja dat zal zeker. Inzicht in de bezichtigingen en biedingen zal nooit op Funda komen lijkt me, want dat zou de FOMO kunnen beperken.
Ik moet wel zeggen dat mijn appartement wel vaker bewaard word dan de huizen in de omgeving die er ongeveer even lang op staan (of sommige zelf al een stukje langer). Laten we hopen dat dit goed nieuws is en er wat serieuze boden komen *fingerscrossed*
Zouden dat ook niet veel bots zijn, die dag 1 piek?sprhnk schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:45:
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Nee, veel mensen kijken alleen naar wat er deze dag bijgekomen is. Dat is nog een overzichtelijke hoeveelheid huizen.sdk1985 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:39:
[...]
Zouden dat ook niet veel bots zijn, die dag 1 piek?
Precies dat, de eerste keer dat kopers zoeken gaan ze het totaal af daarna alleen wat er van dag tot dag bij komt.Rubbergrover1 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:43:
[...]
Nee, veel mensen kijken alleen naar wat er deze dag bijgekomen is. Dat is nog een overzichtelijke hoeveelheid huizen.
Mijn woning staat nu al sinds half juni op funda en is zo goed als verkocht. Ik krijg echter nog elke maandagnacht de week statistieken binnen. Normaal was het altijd beter vergeleken met andere woningen maar nu stond er dit: Ten opzichte van de concurrentie presteert jouw huis: minder goed.sprhnk schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:06:
[...]
Ik heb dit bij vrienden ook altijd zien staan. Heeft iemand wel eens gezien dat er staat ::Uw huis gaat super slecht, jammer"?
Je zou denken dat verkocht de ultieme status is ten opzichte van de concurrentie. Bedoel je met zo goed als verkocht dat je kopers met de financiering bezig zijn?qwasd schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:33:
[...]
Mijn woning staat nu al sinds half juni op funda en is zo goed als verkocht. Ik krijg echter nog elke maandagnacht de week statistieken binnen. Normaal was het altijd beter vergeleken met andere woningen maar nu stond er dit: Ten opzichte van de concurrentie presteert jouw huis: minder goed.
Ik heb vorige week donderdag de koopakte getekend. Nu de kopers nog tekenen en de 3 dagen bedenktijd. En dan nog het stukje financiering inderdaad.sprhnk schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:54:
[...]
Je zou denken dat verkocht de ultieme status is ten opzichte van de concurrentie. Bedoel je met zo goed als verkocht dat je kopers met de financiering bezig zijn?
Gefeliciteerd ik hoop dat ze snel tekenen.qwasd schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:59:
[...]
Ik heb vorige week donderdag de koopakte getekend. Nu de kopers nog tekenen en de 3 dagen bedenktijd. En dan nog het stukje financiering inderdaad.
Viel mij ook al op. Zomervakantie zit er aan te komenExtrix schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:34:
Hier wordt het ook opeens rustiger
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Die is dan ook al begonnen in sommige regio's. Meestal wel een dooie periode voor de huizenmarkt.kw_nl schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:17:
[...]
Viel mij ook al op. Zomervakantie zit er aan te komen
I have stability. The ability to stab.
Kan hier nog wel wat delen over onze regio er staan bij ons in de omgeving al een tijdje langer dan een maand te koop.
Blijkbaar is animo flink afgezwakt. vakantie? Markt? Zeg het maar
En waar mag dat zijn ?Extrix schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:56:
Kan hier nog wel wat delen over onze regio er staan bij ons in de omgeving al een tijdje langer dan een maand te koop.
Als Fries zijnde kan ik maar 1 oorzaak geven: LocatieExtrix schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:56:
Grapjuh natuurlijk
Ben er wel een paar keer geweest en ken ook de huizen daar wel en die zijn prima.
Voor mij persoonlijk is het zo'n net niet locatie. Een soort van Almere van Groningen dat nog lang niet af is.
Ik had het idee dat daar toch niet zo heel veel woningen te koop staan. Wat in die wijk waarschijnlijk wel meespeelt is dat er ook nog flink nieuw gebouwd wordt. Als je je huis wilt verkopen, dan zul je dus altijd moeten 'concurreren' met nieuwbouwprojecten. Het gaat dan dus niet alleen om de vraag wat jouw huis waard is vergeleken met andere bestaande woningen in de buurt (een in de stad), maar ook om wat de nieuwbouw biedt.
Verder, wat Nnoitra ook aangeeft, is het voor -sommige- woningen net-niet. Het ligt toch wel een eindje van het centrum vandaan. En ik denk dat veel mensen dan toch een ruim huis met redelijk wat tuin verwachten. Bij sommige woningen valt dat toch wat tegen en kun je, als je toch niet de eerste bewoner bent, misschien beter en iets oudere woning in de stad kopen.
(Wat ik zelf nog een puntje vind is dat de woningen in Meerstad, net als de woningen in Eelderwolde, niet in de zoekresultaten komen als je zoekt op een woning in Groningen.)
Hier is het ook merkbaar. Huizen waar ik eind mei nog bezichtingen voor had gepland staan, staan nu nog steeds zonder status op Funda. Blijkbaar toch net te vroeg gekocht wellichtExtrix schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:56:
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Kennissen in Haarlem hebben hun huis te koop staan en hebben deze week 26 bezichtigingen.. mijn beeld is daardoor juist andersom. Het aanbod slinkt nu weer in de regio omdat verkopers eerst op vakantie gaan, en blijkbaar is er een kopers groep die juist deze periode nog een huis wil vinden.Stufferdt schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:01:
[...]
Hier is het ook merkbaar. Huizen waar ik eind mei nog bezichtingen voor had gepland staan, staan nu nog steeds zonder status op Funda. Blijkbaar toch net te vroeg gekocht wellicht
.
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:06 ]
Extrix schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:56:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ja klopt, viel me ook al op
Met overdracht over een jaar, wat vrij luxe is.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Terwijl voorheen de huizen in Meerstad redelijk snel verkocht waren.
Prachtige omgeving…laat er ook een huis bouwen (project bouw).
Hier is mijn woning wel net 2 dagen terug op de markt gezet. Nu is er op zich geen grote haast om te verkopen want we gaan zelf pas in Januari over.
Vandaag ook de eerste aanvraag voor bezichtiging mogen ontvangen, dus ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontvouwen in de komende weken.
Vandaag ook de eerste aanvraag voor bezichtiging mogen ontvangen, dus ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontvouwen in de komende weken.
Ik vraag mij ook af of het werkelijk zo is dat de woningen hier langer te koop staan, of dat 'de wens de vader van de gedachte' is, of dat het meer opvalt als er 'te koop'-bordjes staan als je zelf ook je huis te koop hebt gezet.Bouwnrzoveel schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:37:
[...]
Van de 44 woningen die op Funda in Meerstad te koop staan zijn 39 woningen nieuwbouwprojecten. Die blijven in de regel langere tijd op Funda staan. (Vaak zelfs tot het moment van de grondoverdracht.) Van de overige 5 is er 1 verkocht onder voorbehoud, drie zijn van eind juni/begin juli en 1 woning staat er inderdaad al langer op, sinds 28 mei. Dat is meteen ook de kleinste van de vijf, zowel qua woning als qua perceel. (En met foto's waar ik zeeziek van word.) Ik denk dat die gewoon iets te duur geplaatst is (en met slechte foto's); de prijs is vergelijkbaar met die van iets grotere huizen met een stuk meer perceel die wel verkocht zijn.
Wat hier ook zal spelen is een soort autoselectie. De woningen die wél verkocht zijn, die zie je niet meer terug in de lijst met te koop staande woningen. Dus het percentage woningen dat lang te koop staat zal zo relatief hoog blijven.
En uiteraard zeggen deze cijfers allemaal vrij weinig over de verkoopprijzen. Het kan best zijn dat de verkoopprijzen wel flink gedaald zijn, dat is van Funda niet te achterhalen.
Kan het me niet voorstellen er zijn twee nieuwe projecten in verkoop gegaan en je betaald voor een kaal twee onder 1 kapper bijna 8ton.Rubbergrover1 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:54:
[...]
Ik had het idee dat daar toch niet zo heel veel woningen te koop staan. Wat in die wijk waarschijnlijk wel meespeelt is dat er ook nog flink nieuw gebouwd wordt. Als je je huis wilt verkopen, dan zul je dus altijd moeten 'concurreren' met nieuwbouwprojecten. Het gaat dan dus niet alleen om de vraag wat jouw huis waard is vergeleken met andere bestaande woningen in de buurt (een in de stad), maar ook om wat de nieuwbouw biedt.
Verder, wat Nnoitra ook aangeeft, is het voor -sommige- woningen net-niet. Het ligt toch wel een eindje van het centrum vandaan. En ik denk dat veel mensen dan toch een ruim huis met redelijk wat tuin verwachten. Bij sommige woningen valt dat toch wat tegen en kun je, als je toch niet de eerste bewoner bent, misschien beter en iets oudere woning in de stad kopen.
(Wat ik zelf nog een puntje vind is dat de woningen in Meerstad, net als de woningen in Eelderwolde, niet in de zoekresultaten komen als je zoekt op een woning in Groningen.)
Kan me niet voorstellen dat mensen dat liever doen
Denk dat het vooral komt door misschien doorstromers? Dat doorstromers niet in een rijtjes huis willen wonen ? En dat starters het nu gewoon niet meer kunnen betalen?
Klopt maar als je de prijzen ziet van de nieuwbouw projecten misselijk makendBouwnrzoveel schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:37:
[...]
Jup wij wonen dus straks aan het water nieuwbouw en ton minder. Bizar gewoonFrankSpin schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:59:
Al durven ze het er nog wel voor te vragen hoor
€ 795.000 - 168 m² / 405 m² (2 onder 1 kap)
https://www.meerstad.eu/w...twee-onder-een-kapwoning/
€254.100 - 560m2 | 453.605 - 781m2
https://www.meerstad.eu/a...ijst-Staglanden-DEF-2.pdf
De woning die zo lang te koop staat is nu juist een tussenwoning, met 114 m2 woonoppervlak en 113 m2 perceel, voor 425k. Dat is niet vergelijkbaar met die tweekappers, maar eerder vergelijkbaar met een rijtjeswoning zoals bijvoorbeeldExtrix schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:36:
[...]
Kan het me niet voorstellen er zijn twee nieuwe projecten in verkoop gegaan en je betaald voor een kaal twee onder 1 kapper bijna 8ton.
Kan me niet voorstellen dat mensen dat liever doen
https://www.funda.nl/koop...arkhoven-taurus-bouwnr-2/
472k voor 120 m2 en 155 m2 grond. Dat moet uiteraard nog afgewerkt, waarna je nog wel een sloot geld verder bent. Maar dan heb je wel alles nieuw en naar jouw smaak. En het is allemaal net wat ruimer dan die andere woning. Als daar dingen in zitten die niet naar je smaak zijn een je wilt dat aanpassingen aan doen, dan gaat de teller ook wel lopen.
Ik kan me dus best wel voorstellen dat mensen liever iets meer uitgeven voor die nieuwe woning. Tegelijk kan ik me ook goed voorstellen dat als die bestaande woning naar je smaak is, dat een veel betere deal is.
Ik denk dat er voor deze relatief kleine woning, met kleine tuin, in de stad zelf ook interessantere alternatieven zijn.Extrix schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:38:
[...]
Denk dat het vooral komt door misschien doorstromers? Dat doorstromers niet in een rijtjes huis willen wonen ? En dat starters het nu gewoon niet meer kunnen betalen?
https://www.funda.nl/koop...81-sint-maartenstraat-40/
zou ik dan bijvoorbeeld zeker overwegen. Voor 450k 140 m2 wonen, fietsafstand van het centrum, grenst aan een parkje. Als je qua budget in Meerstad toch niet echt lekker ruim kunt wonen, lijkt me zoiets een beter alternatief.
Ja zo had ik hem nog niet bekeken ik zag het van mensen die huis in meerstad bezichtigen willen per se in meerstad wonen.Rubbergrover1 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:08:
[...]
Ik denk dat er voor deze relatief kleine woning, met kleine tuin, in de stad zelf ook interessantere alternatieven zijn.
zou ik dan bijvoorbeeld zeker overwegen. Voor 450k 140 m2 wonen, fietsafstand van het centrum, grenst aan een parkje. Als je qua budget in Meerstad toch niet echt lekker ruim kunt wonen, lijkt me zoiets een beter alternatief.
Het helpt ook niet mee dat het perspectief enige zelfstandigheid ook nihil is; voor heel veel zaken ben en blijf je afhankelijk van Groningen.Rubbergrover1 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:00:
[...]
De woning die zo lang te koop staat is nu juist een tussenwoning, met 114 m2 woonoppervlak en 113 m2 perceel, voor 425k. Dat is niet vergelijkbaar met die tweekappers, maar eerder vergelijkbaar met een rijtjeswoning zoals bijvoorbeeld
https://www.funda.nl/koop...arkhoven-taurus-bouwnr-2/
472k voor 120 m2 en 155 m2 grond. Dat moet uiteraard nog afgewerkt, waarna je nog wel een sloot geld verder bent. Maar dan heb je wel alles nieuw en naar jouw smaak. En het is allemaal net wat ruimer dan die andere woning. Als daar dingen in zitten die niet naar je smaak zijn een je wilt dat aanpassingen aan doen, dan gaat de teller ook wel lopen.
Ik kan me dus best wel voorstellen dat mensen liever iets meer uitgeven voor die nieuwe woning. Tegelijk kan ik me ook goed voorstellen dat als die bestaande woning naar je smaak is, dat een veel betere deal is.
De animo om er te gaan wonen is gewoon heel erg laag, wat bovenstaande dan ook weer in stand houd.
Het plan van om 10,000 huizen voor 30,000 mensen klaar te hebben in 2026. Dat is al bijgesteld naar 6,000 huizen in 2035. (zegt wiki)
Op 01-01-2021 had het pas z'n 2300 inwoners.
Je moet al echt buiten de hectiek van de stad willen wonen én er een premium prijs voor willen betalen. Wetende dat het de komende 10 á 15 jaar een veredelde bouwput blijft..
Rubbergrover1 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:08:
[...]
Ik denk dat er voor deze relatief kleine woning, met kleine tuin, in de stad zelf ook interessantere alternatieven zijn.
offtopic:
Lekker dan dat je bij die woning een soort balkon op de begane grond hebt vanwaar je direct uitkijkt over een immens grasveld. Je zou zeggen dat er toch wel een stukje tuin bij de woningen had gekund...
Lekker dan dat je bij die woning een soort balkon op de begane grond hebt vanwaar je direct uitkijkt over een immens grasveld. Je zou zeggen dat er toch wel een stukje tuin bij de woningen had gekund...
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Dat laatste verschilt natuurlijk sterk van buurt tot buurt. Bij zulke nieuwbouwlocaties zit je vaak even in de troep, maar als jouw stukje buurt af is, dan trekt de troep ook grotendeels weer verder.Nnoitra schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:29:
[...]
Je moet al echt buiten de hectiek van de stad willen wonen én er een premium prijs voor willen betalen. Wetende dat het de komende 10 á 15 jaar een veredelde bouwput blijft..
En deze wijk is natuurlijk bij uitstek ook bedoeld voor hebben die buiten de hectiek van de stad willen wonen
KloptRubbergrover1 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:35:
En deze wijk is natuurlijk bij uitstek ook bedoeld voor hebben die buiten de hectiek van de stad willen wonen
Zoals je aangaf heb je daar ook beter betaalbare alternatieven voor, net buiten die hectiek maar wel dichter bij alle voorzieningen.
Dat de animo zo (imho best schrikbarend) laag is, dat moet ergens aan liggen.
Overigens gaan er hier, Zuid-Oost Friesland nog steeds woningen binnen enkele dagen van de hand voor vraagprijs + 10+%
2 dagen op de markt en maar 1 aanvraag? Het huis staat wel op Funda??wann0wfhc schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:56:
Hier is mijn woning wel net 2 dagen terug op de markt gezet. Nu is er op zich geen grote haast om te verkopen want we gaan zelf pas in Januari over.
Welke regio hebben we het over?
Wij zijn vorig jaar rond april ingeloot, toen was het nog redelijk betaalbaar.Extrix schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:39:
[...]
Klopt maar als je de prijzen ziet van de nieuwbouw projecten misselijk makend
Achter ons komen soortgelijke woningen te staan, daar beginnen de tussen woningen al vanaf 4 ton. In ons project zijn de hoekwoningen zelfs goedkoper.
We hebben op tijd gekocht en op tijd onze huidige woning verkocht (begin mei, binnen 2 weken verkocht).
Helaas nog niets. Ze hebben de getekende koopakte vrijdag 8 juli ontvangen. Ze hebben dus nog 2 dagen...
Ik hoop niet dat het een gevalletje opnieuw op Funda wordt.
[ Voor 11% gewijzigd door qwasd op 13-07-2022 18:14 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:06 ]
Wellicht dat de lage rentes daarin een aandeel hebben gehad of dat het om andere redenen sinds een jaar wat begint te lopen..FrankSpin schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:08:
[...]
Daar moet ik je toch wel ongelijk in geven. Het voorzieningenniveau is nu inderdaad te laag. Maar komende jaren wordt dat wel voor groot gedeelte recht getrokken. Supermarkt en gezondheidscentrum openen bijvoorbeeld na de zomer.
En voor je beeld - half jaar geleden waren er voor zes twee onder 1 kap woningen 100 inschrijvingen.
Maar dat het qua huizen en inwoners zo erg achterloopt ten opzicht van wat men had verwacht, dan ligt het toch ergens aan.
Met een supermarkt en gezondheidscentrum ben je er nog niet; hoeveel restaurantjes, kroegen, overige winkels zijn er inmiddels? Heeft het überhaupt iets van een "centrum" ?
Dit is een serieuze vraag overigens, ik kon de info zo snel niet vinden.
.
[ Voor 106% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:06 ]
Pff, ik kan mij opzich best voorstellen dan men zich bedenkt zeker bij zo'n grote beslissing maar dan is het wel heel gek als je niet z.s.m. iets van je laat horen. Heel vervelend, ik duim voor je.qwasd schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:03:
[...]
Helaas nog niets. Ze hebben de getekende koopakte vrijdag 8 juli ontvangen. Ze hebben dus nog 2 dagen...
Ik hoop niet dat het een gevalletje opnieuw op Funda wordt.
Ik had ook maar 2 aanvragen in de eerste 2 weken, denk dat dit niet heel ongewoon is momenteel met de vakantieperiode en stijgende rentes.supersoco80 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:47:
[...]
2 dagen op de markt en maar 1 aanvraag? Het huis staat wel op Funda??
Wellicht verschilt het ook per regio? Hier 1.5 dag op Funda en 2 bezichtigingen in de agenda.kazuka schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:49:
[...]
Ik had ook maar 2 aanvragen in de eerste 2 weken, denk dat dit niet heel ongewoon is momenteel met de vakantieperiode en stijgende rentes.
Dat sluit echt zo ontzettend niet aan bij mijn ervaring. Vanochtend wezen kijken bij een huis dat vrijdag op Funda kwam, direct gebeld,l. Vandaag zat ie een halve dag vol bezichtigingen, morgen de hele dag.
Overigens was dit dan wel weer een outlier naar boven, maar ook weer niet zo'n outlier
Overigens was dit dan wel weer een outlier naar boven, maar ook weer niet zo'n outlier
Het heeft een jaar of tien geduurd voor er überhaupt meer dan 10 huizen stonden (beetje gechargeerd). Momenteel is het dus juist een succes te noemen.Nnoitra schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:30:
[...]
Maar dat het qua huizen en inwoners zo erg achterloopt ten opzicht van wat men had verwacht, dan ligt het toch ergens aan.
Het originele plan moest/moet qua oppervlakte net zo groot worden als de stad Groningen zelf. Weliswaar een groot deel water, maar toch redelijk 'megalomaan' voor deze regio. Dat imago kleefde er ook lange tijd aan.
Dat is ongeveer het verloop van een huis van een kennis, eind vorige week geplaatst nu is er een estafette van bezichtigingen bezig. Alle dagen zitten vol en na het weekend gaat het feestje verder op maandag. Ze zijn gestopt met tellen bij 30 maar er druppelen nog steeds afspraken binnen.supersoco80 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:26:
Dat sluit echt zo ontzettend niet aan bij mijn ervaring. Vanochtend wezen kijken bij een huis dat vrijdag op Funda kwam, direct gebeld,l. Vandaag zat ie een halve dag vol bezichtigingen, morgen de hele dag.
Ik vind dat best forse aantallen.
FrankSpin schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:40:
[...]
Meerstad is trouwens gewoon een wijk van Groningen en geen officiëlere plaats.
offtopic:
Meerstad is wel degelijk een officiële plaats, maar wel een plaats in de gemeente Groningen. Net als dat bv. Hoogkerk een aparte plaats is binnen de gemeente Groningen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QT0B8q1DszNZo6iQtqNxGfMu.jpg?f=user_large)
Meerstad is wel degelijk een officiële plaats, maar wel een plaats in de gemeente Groningen. Net als dat bv. Hoogkerk een aparte plaats is binnen de gemeente Groningen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QT0B8q1DszNZo6iQtqNxGfMu.jpg?f=user_large)
Welke prijsklasse?sprhnk schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:21:
[...]
Dat is ongeveer het verloop van een huis van een kennis, eind vorige week geplaatst nu is er een estafette van bezichtigingen bezig. Alle dagen zitten vol en na het weekend gaat het feestje verder op maandag. Ze zijn gestopt met tellen bij 30 maar er druppelen nog steeds afspraken binnen.
Ik vind dat best forse aantallen.
Wij gaan het verkoop proces nu ook in. Vandaag de officiële opdracht gekregen tot verkoop.
Regio Den Haag, 65m2, gehele woning is goed onderhouden/opgeknapt, ~250k op de markt. Ik ben benieuwd hoeveel animo er gaat zijn en of dit de prijs gaat blijven qua biedingen.
Regio Den Haag, 65m2, gehele woning is goed onderhouden/opgeknapt, ~250k op de markt. Ik ben benieuwd hoeveel animo er gaat zijn en of dit de prijs gaat blijven qua biedingen.
Toch als je kind geboren wordt in Meerstad staat er Groningen op de akte ;-)Rubbergrover1 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:37:
[...]
offtopic:
[Afbeelding]
Offtopic: zeker geboren in het martini ziekenhuis hahaFrankSpin schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:35:
[...]
Toch als je kind geboren wordt in Meerstad staat er Groningen op de akte ;-)
Hehe - nee gewoon in de klei van Meerstad. Volgens mij is het officieel een stadsdeel van Groningen. Wat dan weer onder verdeeld is in verschillende wijken (Meeroevers, Tersluis, Groenewei en de Zeilen)qwasd schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:37:
[...]
Offtopic: zeker geboren in het martini ziekenhuis haha
Wonen trouwens 3000 mensen nu
Er staat toch sowieso altijd de gemeentenaam als geboorteplaats? Groningen dus. Wel op mijn rijbewijs en paspoort tenminste.FrankSpin schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:35:
[...]
Toch als je kind geboren wordt in Meerstad staat er Groningen op de akte ;-)
Ja het viel mij ook een beetje tegen nu ik hier in het topic heb gezocht op de term bezichtigingen... Als ik kijk naar de statistieken wordt er toch wel goed naar gekeken ook heb ik het idee.supersoco80 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:47:
[...]
2 dagen op de markt en maar 1 aanvraag? Het huis staat wel op Funda??
Huis staat als blikvanger op Funda en staat nog steeds ook bovenaan als je zoekt op de gemeente.
Gaat hier om de kop van Noord-Holland, West-Friesland.
Prijs klasse is 250-300k.
Misschien inderdaad toch de vakantie tijd waardoor het nog geen storm loopt.
Succes! Ik zit zo ongeveer in dezelfde prijsklasse maar wel een hele andere regio. Tot nu toe dus 1 bezichtiging na 2 dagen op Funda.AMARONE schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:58:
Wij gaan het verkoop proces nu ook in. Vandaag de officiële opdracht gekregen tot verkoop.
Gaat jou huis op Funda na de vakantie periode of wanneer de presentatie klaar is?
We gaan meteen de markt op, ik ga er even vanuit dat in de steden het wel loopt ondanks de vakantie.wann0wfhc schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 07:43:
[...]
Succes! Ik zit zo ongeveer in dezelfde prijsklasse maar wel een hele andere regio. Tot nu toe dus 1 bezichtiging na 2 dagen op Funda.
Gaat jou huis op Funda na de vakantie periode of wanneer de presentatie klaar is?
Er zitten momenteel echt grote verschillen tussen bepaalde regio's. Op sommige plekken maak amper kans om überhaupt te kunnen bezichtigen terwijl er misschien 30km verderop amper tot geen geïnteresseerde zijn.wann0wfhc schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 07:41:
[...]
Ja het viel mij ook een beetje tegen nu ik hier in het topic heb gezocht op de term bezichtigingen... Als ik kijk naar de statistieken wordt er toch wel goed naar gekeken ook heb ik het idee.
Huis staat als blikvanger op Funda en staat nog steeds ook bovenaan als je zoekt op de gemeente.
Gaat hier om de kop van Noord-Holland, West-Friesland.
Prijs klasse is 250-300k.
Misschien inderdaad toch de vakantie tijd waardoor het nog geen storm loopt.
Wij hebben in mei in de regio Alkmaar onze woning verkocht maar toen was de daling al ingezet. Minder kijkers, minder biedingen. Ook op funda zie je met enige regelmaat woningen verdwijnen en terugkomen voor een lagere vraagprijs. En nee, dit zijn echt niet allemaal oude woningen.
Wij mochten toen blij zijn met 5 bezichtigen en uiteindelijk maar 1 bod, welke voor ons gelukkig nog een aantal procent boven de vraagprijs zat. En dan is ons huis nog een woning uit 2019, volledig instapklaar, waar je misschien alleen de muren een keer moet verven.
Wat is voor jullie de reden om toch proberen te verkopen tijdens de vakantie periode?wann0wfhc schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 07:43:
[...]
Succes! Ik zit zo ongeveer in dezelfde prijsklasse maar wel een hele andere regio. Tot nu toe dus 1 bezichtiging na 2 dagen op Funda.
Herkenbaar ja. Ik heb maar 2 kijkers gehad in 2 weken waarvan er 1 gelukkig een bod deed. Vrijwel nieuwbouw appartement vorig jaar opgeleverd, instapklaar en gasloos etc. Ik denk dat de ligging heel veel uitmaakt. Ik woon in een klein kerkdorp in Brabant en ik denk had dat appartement in Den Bosch of Eindhoven gestaan, of zelfs een groter dorp als Veghel of Uden ik veel meer kijkers en biedingen zou krijgen.NeonovA schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:10:
[...]
Er zitten momenteel echt grote verschillen tussen bepaalde regio's. Op sommige plekken maak amper kans om überhaupt te kunnen bezichtigen terwijl er misschien 30km verderop amper tot geen geïnteresseerde zijn.
Wij hebben in mei in de regio Alkmaar onze woning verkocht maar toen was de daling al ingezet. Minder kijkers, minder biedingen. Ook op funda zie je met enige regelmaat woningen verdwijnen en terugkomen voor een lagere vraagprijs. En nee, dit zijn echt niet allemaal oude woningen.
Wij mochten toen blij zijn met 5 bezichtigen en uiteindelijk maar 1 bod, welke voor ons gelukkig nog een aantal procent boven de vraagprijs zat. En dan is ons huis nog een woning uit 2019, volledig instapklaar, waar je misschien alleen de muren een keer moet verven.
Zou ik niet te hard vanuit gaan, vrienden van ons hebben hun huis weer van de markt afgehaald in de zomervakantie omdat het totaal niet liep (2 jaar geleden, Utrecht). Na de vakantie weer terug online gezet en in no-time alles vol qua bezichtigingen.AMARONE schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:32:
[...]
We gaan meteen de markt op, ik ga er even vanuit dat in de steden het wel loopt ondanks de vakantie.
Maar ik duim met je mee
Wat is jullie ervaring met Huispedia? Gaan kijkers of geïnteresseerden daar veel kijken en kijkt men dan ook naar Walterliving? Ik heb het idee dat de laatste niet zo bekend is. Ons appartement staat op Huispedia met een bizarre geschatte woningwaarde die werkelijk niet in buurt komt van de vraagprijs. Ben een beetje bang dat men denkt dat ze heel flink moeten overbieden.
Heb je je woning laten taxeren? Wij schrokken ook van de taxatiewaarde, maar de woning van de buren werd een maand later voor nog 5% hoger verkocht.NovyH schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:09:
Wat is jullie ervaring met Huispedia? Gaan kijkers of geïnteresseerden daar veel kijken en kijkt men dan ook naar Walterliving? Ik heb het idee dat de laatste niet zo bekend is. Ons appartement staat op Huispedia met een bizarre geschatte woningwaarde die werkelijk niet in buurt komt van de vraagprijs. Ben een beetje bang dat men denkt dat ze heel flink moeten overbieden.
Ja een tijdje geleden en daar staat het ook voor te koop maar dat ziet men natuurlijk niet terug in de geschatte waarde op Huispedia. Het is namelijk ook nog eens zo dat kleinere appartementen (zelfde bouwjaar) voor veel meer te koop staan in de buurt.praliwi schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:28:
[...]
Heb je je woning laten taxeren? Wij schrokken ook van de taxatiewaarde, maar de woning van de buren werd een maand later voor nog 5% hoger verkocht.
Je woning is gewoon meer waard dan je denkt, denk ik. Als je je woning wil 'weggeven' moet je dat in de advertentie zettenNovyH schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:36:
[...]
Ja een tijdje geleden en daar staat het ook voor te koop maar dat ziet men natuurlijk niet terug in de geschatte waarde op Huispedia. Het is namelijk ook nog eens zo dat kleinere appartementen (zelfde bouwjaar) voor veel meer te koop staan in de buurt.
Och, liever 1 kijker die flink gaat overbieden dan 10 kijkers die het voor een lagere prijs proberen te kopen.NovyH schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:09:
De schattingen van Funda, WalterLiving en Huispedia kwamen hier ook significant hoger uit. Bijna 20% boven de toch al behoorlijk forse vraagprijs. Uiteindelijk 2 biedingen rond de 1-2% onder de vraagprijs gehad. Die rekenmodellen zijn leuk, maar de nauwkeurigheid wisselt nogal van huis tot huis en locatie tot locatie. En nee, we hebben geen unieke woning op een vreemde plek of met vreemde maten.
Hier toch wel een enigszins zenuwachtige huis verkoper. Wij verkopen ons huis in een tot een paar weken zeer gewilde wijk Rijnfront in Oegstgeest (https://www.funda.nl/koop/oegstgeest/rijnfront/). Dit zijn huizen beetje rond de 650-850k, ca 4000 tot 5000/m2.
Zoals je op de link kan zien, zijn er niet veel huizen die al maanden te koop staan, maar de huizen die nu te koop staan, inclusief de onze, krijgen weinig bezichtigingen en biedingen.
Het valt mij wel echt tegen… ok, nu is het misschien vakantie, maar een maand geleden nog niet.
Onze makelaar zegt rustig afwachten… dus dat doen we dan maar, maar het voelt niet goed.
Zoals je op de link kan zien, zijn er niet veel huizen die al maanden te koop staan, maar de huizen die nu te koop staan, inclusief de onze, krijgen weinig bezichtigingen en biedingen.
Het valt mij wel echt tegen… ok, nu is het misschien vakantie, maar een maand geleden nog niet.
Onze makelaar zegt rustig afwachten… dus dat doen we dan maar, maar het voelt niet goed.
Maar wat maakt je zenuwachtig dan? Ik neem aan dat je je situatie met de makelaar hebt besproken en aan de hand daarvan een strategie, passend bij jou situatie, hebt gekozen.ChrisM schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:06:
Hier toch wel een enigszins zenuwachtige huis verkoper. [...] Onze makelaar zegt rustig afwachten
Zoals hierboven ook al staat: je hebt niet 12 kopers nodig, je hebt er maar 1 nodig. Dus tenzij je gegokt hebt op een veel te hoge verkoop-opbrengst lijkt mij er nog geen reden tot paniek (die woningen zijn de laatste anderhalf jaar anderhalve ton duurder geworden, dus je bent sowieso een winnaar).
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.