Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 110 ... 196 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Accretion schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:00:
[...]

Krijgt jou makelaar een percentage van wat er overboden wordt?

Dan is het simpel voor hem, lekker laag inzetten.
Hij is mijn oom en doet het voor een vriendenprijsje zonder bonus, dus daar ligt het niet aan.

Ik beheer beroepsmatig een aantal VvE's in de Veste in Brandevoort en zie daar bij woningtransacties ook voor 50% Engelstalige mensen met moeilijke achternamen voor terug komen. Dat zijn vermoedelijk allemaal kenniswerkers die op zoek zijn naar een alternatief voor Eindhoven. Het zijn ook mensen voor wie een woning van € 350 tot 450K met gemak in het budget past.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Morgen worden bij ons de foto's gemaakt. Nu is het morgen waarschijnlijk geen zonnige dag, wat jammer is voor de tuin (voor, achter en zij-zon). Zit te twijfelen om de fotograaf af te bellen en te verplaatsen naar volgende week, eventuele annuleringskosten vind ik niet zo erg. Wat is jullie idee? Verplaatsen of (buiten)foto's met bewolking (zullen ze achteraf wel weer corrigeren)?
Aan de andere kant wil ik ook zsm op Funda..

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 18-11-2021 21:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:07
Sport_Life schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:55:
Morgen worden bij ons de foto's gemaakt. Nu is het morgen waarschijnlijk geen zonnige dag, wat jammer is voor de tuin (voor, achter en zij-zon). Zit te twijfelen om de fotograaf af te bellen en te verplaatsen naar volgende week, eventuele annuleringskosten vind ik niet zo erg. Wat is jullie idee? Verplaatsen of (buiten)foto's met bewolking (zullen ze achteraf wel weer corrigeren)?
Ik gok dat het in deze markt niet veel uitmaakt.
Je verkoopt een woning en niet het weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:52

ChUcKiE

Dus........

En anders gewoon foto’s maken en vragen of ze voor de buiten foto’s nog een keer extra kunnen komen?
Juist die binnenfoto’s waar alles netjes en opgeruimd moet zijn zou ik door laten gaan als je dat gepland hebt!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exo81
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-06 22:42
Wij hebben twee weken terug foto's laten maken en het weer was toen vergelijkbaar. Ik was daar ook bezorgd over maar de foto's zijn erg mooi geworden. De fotograaf zei dat bewolking niks uitmaakt en dat het zelfs beter is dan zonnig weer omdat je dan schaduw en weerspiegeling hebt waardoor foto's minder goed over komen. Dus ik zou het lekker door laten gaan en als het resultaat slecht is dan komt de fotograaf gewoon terug.
Veel succes met het spannende traject!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nou vandaag is dus de fotograaf en wat denk je, de zon schijnt! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:45
finsdefis schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:41:
[...]

Misschien heb ik het gemist, maar is er wel een realistisch beeld geschetst van de woning of is er wat opgeleukt? En is er een selectie gemaakt van de kijkers? Kwantiteit is leuk, maar je hebt natuurlijk het liefst bezichtigingen die niet tot een totaal ander beeld leiden dan de foto's/video.

Dit is wel een bizar lage conversie in elk geval. Lijkt me een reflectie momentje voor de makelaar, ook wat betreft zijn eigen tijdsinvestering :P

Bij onze eigen woning viel het aantal bezichtigingen wat tegen (<10) mede door een realistische tour maar wel 3x geboden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
finsdefis schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:36:
[...]

Heb het idee dat met de gestegen prijzen ook gestegen verwachtingen komen qua aankleding en afwerking. Niet geheel onterecht naar mijn mening. (mits je het niet over A'dam of Utrecht hebt ofzo)

[...]
Dit idee heb ik ook en werd door onze makelaar bevestigd (Amsterdam). Mensen zijn bereid om flink te betalen voor een woning getuige de huidige prijzen, maar het moet wel kloppen en liefst zelfs perfect zijn. Dat betekent geen onderhoud, rommel, vervelende klusjes, de eerder genoemde duiventil wellicht, keuken badkamer etc. Je moet er zo in kunnen en liefst met een luxe gevoel die past bij de prijs. Als je huis niet in dat plaatje past ben je wellicht beter af om zelf een 'flip' te doen en het op sommige punten wat op te leuken? Je hebt volgens mij ook bedrijfjes die verkoopstyling doen, dus ff wat andere meubels er in knallen omdat mensen er anders te snel op afknappen. Al gok ik dat dit vooral voor het type woningen is wat te koop staat omdat de oude mensen die er woonden zijn overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
Marinos83 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:02:
[...]

Dit idee heb ik ook en werd door onze makelaar bevestigd (Amsterdam). Mensen zijn bereid om flink te betalen voor een woning getuige de huidige prijzen, maar het moet wel kloppen en liefst zelfs perfect zijn. Dat betekent geen onderhoud, rommel, vervelende klusjes, de eerder genoemde duiventil wellicht, keuken badkamer etc. Je moet er zo in kunnen en liefst met een luxe gevoel die past bij de prijs. Als je huis niet in dat plaatje past ben je wellicht beter af om zelf een 'flip' te doen en het op sommige punten wat op te leuken? Je hebt volgens mij ook bedrijfjes die verkoopstyling doen, dus ff wat andere meubels er in knallen omdat mensen er anders te snel op afknappen. Al gok ik dat dit vooral voor het type woningen is wat te koop staat omdat de oude mensen die er woonden zijn overleden.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 23-11-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:47

Rmg

Dat is toch gewoon af te leiden uit de kadasterdata?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:40

Rzaan

Altijd zoekende

Rmg schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:51:
[...]

Die data kloppen vaak niet.
Ook bij ons appartement kloppen die data niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rmg schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:51:
[...]

Het gaat mij met name om de situatie tekening hoe de woning op de kavel staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Bij ons hebben ze mooie drone foto's gemaakt, ook van recht boven. Dat zal ook kunnen helpen?
Maar bij ons was het doel ook om het inzicht te geven van het vrije landschap achter ons huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Drone foto's vind ik echt een toevoeging.

[ Voor 86% gewijzigd door Rzaan op 24-11-2021 10:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Ik vind het ook een meerwaarde, vooral om te zien hoe de tuin van de buren eruit ziet. Geeft je meestal wel een idee van wie er woont :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-06 08:06
Sport_Life schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:07:
[...]

Het gaat mij met name om de situatie tekening hoe de woning op de kavel staat.
En sat kunnen zo met gemak uit de kadastrale tekeningen halen. Het is zelfs niks anders dan een printscreentje.

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Leuk om ook jullie ervaringen te lezen over de verkoop ! Na bijna een jaar zoeken voor een nieuw huis zitten wij nu aan de andere kan van de tafel en dat valt nog niet mee!

Wij zijn als kopers gewend dat je direct moet bellen anders is er geen plek.
Ons huis is helemaal af, opgeknapt en spik en span gemaakt . er zijn nu een paar bezichtigingen gepland voor binnenkort… maken ons wel een beetje zorgen. Ik denk dat de makelaars toch een beetje boter op hun hoofd hadden en wij er wellicht te snel in hun vraagprijs zijn meegegaan. Uiteindelijk hebben we de woning wel 35k al lager gezet dan eerder was geadviseerd toen we de oriënterende gesprekken hadden. Ben erg benieuwd maar van de 3 kijkdagen had er dus net zo goed 1 kunnen zijn….

Betreft utrecht, goede buurt met mooie tuin en je kunt er zo in. Denk toch een te hoge vraagprijs gehanteerd maar volgende week weten we het zeker als de biedingstermijn is verstreken.

Ik denk dat de COVID situatie en de periode nu ook niet echt helpt. Als we niet ons ‘doel’ halen staken we wellicht de verkoop om begin volgend jaar met een lagere vp het opnieuw te proberen. We begrepen dat de december maand alles sowieso een beetje op z’n gat ligt qua verkoop namelijk. Mensen hebben dan andere prio’s geven de makelaars aan .

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waypoint schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:11:
Leuk om ook jullie ervaringen te lezen over de verkoop ! Na bijna een jaar zoeken voor een nieuw huis zitten wij nu aan de andere kan van de tafel en dat valt nog niet mee!

Wij zijn als kopers gewend dat je direct moet bellen anders is er geen plek.
Ons huis is helemaal af, opgeknapt en spik en span gemaakt . Na ruim een dag op funda zijn er pas slechts 4 bezichtigingen gepland voor volgende week… maken ons wel een beetje zorgen. Ik denk dat de makelaars toch een beetje boter op hun hoofd hadden en wij er wellicht te snel in hun vraagprijs zijn meegegaan. Uiteindelijk hebben we de woning wel 35k al lager gezet dan eerder was geadviseerd toen we de oriënterende gesprekken hadden. Ben erg benieuwd maar van de 3 kijkdagen had er dus net zo goed 1 kunnen zijn….

Betreft utrecht, goede buurt , jaren 30 met mooie tuin en je kunt er zo in. Denk toch een te hoge vraagprijs gehanteerd maar volgende week weten we het zeker als de biedingstermijn is verstreken.

Ik denk dat de COVID situatie en de periode nu ook niet echt helpt. Als we niet ons ‘doel’ halen staken we wellicht de verkoop om begin volgend jaar met een lagere vp het opnieuw te proberen. We begrepen dat de december maand alles sowieso een beetje op z’n gat ligt qua verkoop namelijk. Mensen hebben dan andere prio’s geven de makelaars aan .
Wij hadden ook minder bezichtigingen (5) dan vooraf gewenst, maar wel 2 serieuze biedingen gekregen en uiteindelijk het koopcontract getekend met een mooi bod net boven de v.p.

Dit terwijl er iemand in dit topic recentelijk postte over 35 bezichtingen met 1 bod waarbij geen overeenkomst bereikt is.

Het zegt dus niet veel, maar in een eerdere post gaf ik zelf mijn gevoel ook al aan dat het een beetje lijkt te stagneren omdat velen het al opgegeven lijken te hebben. Plus, bij ons stonden er tegelijk ook 2 andere goedkopere huizen te koop waar mensen nog hoop op hadden.

Als je huis eenmaal meer dan een week op Funda staat krijg je doorgaans weinig reacties, dus dan zou ik als verkoper idd ook aandringen bij de makelaar om 'm eraf te halen en later opnieuw te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

finsdefis schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:21:
[...]

Wij hadden ook minder bezichtigingen (5) dan vooraf gewenst, maar wel 2 serieuze biedingen gekregen en uiteindelijk het koopcontract getekend met een mooi bod net boven de v.p.

Dit terwijl er iemand in dit topic recentelijk postte over 35 bezichtingen met 1 bod waarbij geen overeenkomst bereikt is.

Het zegt dus niet veel, maar in een eerdere post gaf ik zelf mijn gevoel ook al aan dat het een beetje lijkt te stagneren omdat velen het al opgegeven lijken te hebben. Plus, bij ons stonden er tegelijk ook 2 andere goedkopere huizen te koop waar mensen nog hoop op hadden.

Als je huis eenmaal meer dan een week op Funda staat krijg je doorgaans weinig reacties, dus dan zou ik als verkoper idd ook aandringen bij de makelaar om 'm eraf te halen en later opnieuw te plaatsen.
Thnx dat geeft de burger weer moed ! Ben ook erg benieuwd maar na alle moeite om een woning te kopen en tussen alle grote hordes mensen een plekje voor een bezichtiging te bemachtigen is dit wel een desillusie! Het leek ons appeltje eitje , maar goed wie weet zit er een goed bod bij. We hebben er ook maar één nodig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-06 21:42
Je leest en hoort her en der dat de piek er wel een beetje af lijkt te gaan.
Hoe dan ook, de kopers weten natuurlijk niet dat jij geen volle bak hebt.
Bij ons viel het ook wat tegen; we hadden ramvolle dagen verwacht zoals bij de buren, maar het werden tien bezichtigingen in drie dagen. Maar het uiteindelijk bod was meer dan we hadden durven hopen, dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deures
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-04 12:20
Tuin gaat inderdaad op basis van kadaster data. Ze meten dit bewust niet op omdat het altijd discussie oproept. Staan bijvoorbeeld de schutting wel op de erfgrens etc..

Ik heb dit bij de verkoop van ons huis aan de inmeter gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 46% gewijzigd door Sport_Life op 26-11-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-06 17:18
Is dat positief of negatief?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Reiziger88 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:17:
[...]

Is dat positief of negatief?:)
Positief :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Members only:

Veel succes met de verkoop!

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Iemand die iets weet van funda statistieken? Woning is op de eerste dag 45x opgeslagen, wat is de conversie (opgeslagen vs bezichting) ongeveer bij jullie?

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 27-11-2021 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06 21:12

Don Quijote

El Magnifico

Sport_Life schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:49:
Iemand die iets weet van funda statistieken? Woning is op de eerste dag 45x opgeslagen, wat is de conversie (opgeslagen vs bezichting) ongeveer bij jullie?
Na de eerste twee dagen hadden wij qua stats:
Woning 176x bewaard en 6449x bekeken. Uit mijn hoofd leverde dat in eerste instantie 30 bezichtigen op. Dus bij mij 1 op 6. (Den Haag/700k vraagprijs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaika001
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-04 09:00
Wat wordt er gemiddeld in de Zoetermeer op en huis van 5ton overboden?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 17-06 21:42
Jaika001 schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:57:
Een glazen bol en een luchtgitaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Totaal andere markt, wel zelfde woonplaats; 24% op huis van circa 2,5 ton.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Je kunt ons paranormale excel forumlid vragen ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:28
Members only: title

[ Voor 14% gewijzigd door pingkiller op 29-11-2021 21:00 ]

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-06 17:07
pingkiller schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:57:
Members only:
Ik blijf dit bijzonder vinden. Een prijs die een (boven)modaal gezin kan betalen, regio Amsterdam, en dan 'maar' 12 bezichtigingen (of heeft de makelaar er maar 12 aangenomen?).

En dan 'maar' 2 biedingen die vervolgens ver boven de vraagprijs liggen. :+

[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 29-11-2021 22:32 . Reden: membersonly tags toegevoegd + quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Don Quijote schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:09:
[...]

Na de eerste twee dagen hadden wij qua stats:
Woning 176x bewaard en 6449x bekeken. Uit mijn hoofd leverde dat in eerste instantie 30 bezichtigen op. Dus bij mij 1 op 6. (Den Haag/700k vraagprijs)
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 04-12-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Laatst online: 15:28
Aomi schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:04:
[...]

Ik blijf dit bijzonder vinden. Een prijs die een (boven)modaal gezin kan betalen, regio Amsterdam, en dan 'maar' 12 bezichtigingen (of heeft de makelaar er maar 12 aangenomen?).

Het huis heeft best wat onderhoud nodig. Er is ook 30 jaar stevig in gerookt.
Ik vermoed dat dat maakt dat er niet zoveel mensen geboden hebben. Hoewel de funda omschrijving niet deed voorkomen alsof het een juweeltje was. Maar goed, even kijken kan nooit kwaad natuurlijk.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-06 17:07
pingkiller schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:39:
[...]

Het huis heeft best wat onderhoud nodig. Er is ook 30 jaar stevig in gerookt.
Ik vermoed dat dat maakt dat er niet zoveel mensen geboden hebben. Hoewel de funda omschrijving niet deed voorkomen alsof het een juweeltje was. Maar goed, even kijken kan nooit kwaad natuurlijk.
Ja, des te bijzonderder vind ik dan dat de 2 biedingen die wel gedaan zijn dan meteen zo hoog zijn.
Ik zou dan eerder verwachten dat er 5 of 6 biedingen gedaan worden die allemaal maar net boven de vraagprijs liggen (met misschien 1 of 2 uitschieters). Blijkbaar haken veel mensen al af bij de gedachte dat ze over 'moeten' bieden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• b17b
  • Laatst online: 01-11-2024
Voor eenieder die hier twijfelt of de kentering in de markt is gekomen dan wel sprake is van covid-19/december stilte hierbij onze ervaringen.

Wegens de aankoop van een nieuwe woning buiten de Randstad hebben wij 2 weken geleden ons appartement/bovenwoning te koop gezet in een van de grote 4 steden (niet-Amsterdam). Ik wil niet te veel details geven omdat alles nog onder voorbehoud is.

Prijsklasse/vraagprijs: 500-525k
Bezichtingen: 30+ verdeeld over 2 dagen
Biedingen: 9
Hoogste bod: bijna 18 pct boven de vraagprijs.

Hier hadden wij niet op gerekend. Wij hebben deze woning in 2012 gekocht voor 275k in de slechte tijd toen de wijk ook nog mwah-mwah was. Met aflossing nemen wij dus ca 400k mee naar een nieuwe woning.
Plus (een deel van) eigen middelen van 100k kunnen wij hiermee een woning van 850k betrekken waar vervolgens slechts 350k hypotheek op rust.

We beseffen dat we best een mooie stap hebben kunnen maken in deze markt. Maar hebben ooit ook aan de andere kant gestaan toen we in 2012 een startersappartement met 30k verlies verkocht hebben (en bij de overdracht moesten aftikken).

Mijn afdronk van de verkoop: jonge stellen azen nog altijd op woningen in de stad. Voor hetzelfde geld koop je buiten de stad (veel!!) meer woning maar de binnenstad heeft een "premium" alsmede woningen uit de tijd 1900-1920.

[ Voor 3% gewijzigd door b17b op 29-11-2021 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marinos83
Aomi schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:04:
[...]

Dit sluit goed aan bij andere verhalen die ik heb gehoord, zoals van buren van ons met een vergelijkbaar huis als het onze. Appartement in Amsterdam west, net buiten de ring, vraagprijs 550k, van binnen erg netjes afgewerkt. Slechts 15 bezichtigingen, maar wel 7 serieuze biedigen, uiteindelijk meer dan 100k boven de vraagprijs.

Wij gaan morgen de verkoop starten, hopen natuurlijk op iets vergelijkbaars maar verwacht iets minder aangezien we minder luze afwerking hebben. Erg spannend allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
b17b schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:34:
Voor eenieder die hier twijfelt of de kentering in de markt is gekomen dan wel sprake is van covid-19/december stilte hierbij onze ervaringen.

Wegens de aankoop van een nieuwe woning buiten de Randstad hebben wij 2 weken geleden ons appartement/bovenwoning te koop gezet in een van de grote 4 steden (niet-Amsterdam). Ik wil niet te veel details geven omdat alles nog onder voorbehoud is.

Prijsklasse/vraagprijs: 500-525k
Bezichtingen: 30+ verdeeld over 2 dagen
Biedingen: 9
Hoogste bod: bijna 18 pct boven de vraagprijs.

Hier hadden wij niet op gerekend. Wij hebben deze woning in 2012 gekocht voor 275k in de slechte tijd toen de wijk ook nog mwah-mwah was. Met aflossing nemen wij dus ca 400k mee naar een nieuwe woning.
Plus (een deel van) eigen middelen van 100k kunnen wij hiermee een woning van 850k betrekken waar vervolgens slechts 350k hypotheek op rust.

We beseffen dat we best een mooie stap hebben kunnen maken in deze markt. Maar hebben ooit ook aan de andere kant gestaan toen we in 2012 een startersappartement met 30k verlies verkocht hebben (en bij de overdracht moesten aftikken).

Mijn afdronk van de verkoop: jonge stellen azen nog altijd op woningen in de stad. Voor hetzelfde geld koop je buiten de stad (veel!!) meer woning maar de binnenstad heeft een "premium" alsmede woningen uit de tijd 1900-1920.

[ Voor 5% gewijzigd door amboly op 29-11-2021 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amboly
Lol dat is mijn ervaring dus niet. Ons huis in die prijsklasse en die bouwperiode vlak naast het centrum in een ontzettend leuke wijk van een grote stad is nog steeds niet verkocht.

[ Voor 25% gewijzigd door amboly op 29-11-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b17b
  • Laatst online: 01-11-2024
[quote]amboly schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:15:
Lol dat is mijn ervaring dus niet. Ons huis in die prijsklasse en die bouwperiode vlak naast het centrum in een ontzettend leuke wijk van een grote stad is nog steeds niet verkocht.
[

Wij hebben veel energie gestopt in de presentatie van de foto’s en alle kleine klusjes opgepakt. En veel spullen het huis uit.

Zo mooi dat ik me zelf afvroeg waarom ik er weg wilde 😃

Daarentegen in maart dit jaar nog makelaar gehad die 475k aangaf als verkoopopbrengst.

Misschien een eindejaarsspurt? De jubelton is rechtstreeks in onze zakken terecht gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marinos83
Vandaag rond middaguur online gegaan, tot nu toe 11k x gevonden, 800x bekeken en 4 bezichtigingen ingepland. Hoop natuurlijk dat veel mensen vanavond of morgen de mails met update zoekopdrachten lezen en er nog wat meer bezichtigingen gaan volgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Bij ons zojuist ook online gegaan, ben zeer benieuwd!

Members only:

Edit: Halve dag verder, 1700 keer bekeken en 8 bezichtigingen gepland. Niet verkeerd tot nu toe.

[ Voor 29% gewijzigd door ChUcKiE op 01-12-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:08
Doen jullie goed :o.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:25

mwa

Hoe zeggen ze dat ook alweer? Ohja, Locatie, locatie, locatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03-2024
Pino112 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:05:
Doen jullie goed :o.

***members only***
Als het de woning is met de Lego Boomhut dan snap ik het wel, je zit wel redelijk in de middle of nowhere, niet voor niets dat je voor hetzelfde bij ons (regio Rotterdam) minimaal 3 ton meer zal neerleggen. Verder wel echt een leuk huis, als het inderdaad die is. Het is helaas nog steeds locatie, locatie, locatie, zelfs in deze tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 01-12-2021 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marinos83
Tjah locatie, wij zitten in Amsterdam, maar tot nu toe (1,5 dag online) met 1700x bekeken op funda en 6 bezichtigingen ingepland. Ik had toch wel op iets meer gehoopt, maar wellicht komt dat morgen nog! En tot die tijd stellen we ons zelf gerust met het idee dat je het toch maar 1x kan verkopen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:08
Dalive schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:35:
[...]

Als het de woning is met de Lego Boomhut dan snap ik het wel, je zit wel redelijk in de middle of nowhere, niet voor niets dat je voor hetzelfde bij ons (regio Rotterdam) minimaal 3 ton meer zal neerleggen. Verder wel echt een leuk huis, als het inderdaad die is. Het is helaas nog steeds locatie, locatie, locatie, zelfs in deze tijd.
:Y

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Eigenlijk wel grappig om de ervaringen in dit topic te lezen. Ik vond 7 bezichtigingen ook tegenvallen gezien de markt, maar schoonouders herinnerde me als echte boomers (nofi) aan de tijd dat je met geluk 1x in de zoveel weken een bezichtiging had. Relativeert het ook allemaal wel een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 17:10
finsdefis schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:01:
Eigenlijk wel grappig om de ervaringen in dit topic te lezen. Ik vond 7 bezichtigingen ook tegenvallen gezien de markt, maar schoonouders herinnerde me als echte boomers (nofi) aan de tijd dat je met geluk 1x in de zoveel weken een bezichtiging had. Relativeert het ook allemaal wel een beetje.
Haha ja. Ik heb in 2012 met verlies verkocht. 1 belangstellende, flink onder de vraagprijs. Dat was wel even slikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

finsdefis schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:01:
Wij kochten onze eerste woning in de crisis , konden toen rustig 2x bezichtigen want waren de enige geïnteresseerden :P, uiteindelijk gekocht voor 10k onder de vraagprijs, zonder makelaar, buiten funda om. Waren er behoorlijk verliefd op :).
Dat is eigenlijk niet eens zolang geleden. Kan ook zo weer omslaan..

Moet wel zeggen dat eerst kopen en daarna verkopen behoorlijk stressvol is , ik denk dat het prettiger is om in een rustigere markt een nieuwe woning te kopen (na verkoop oude woning).

[/mo]

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 04-12-2021 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:54

Wok

Dakloos...

Members only:

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Sport_Life schreef op donderdag 2 december 2021 @ 00:11:
[...]

Moet wel zeggen dat eerst kopen en daarna verkopen behoorlijk stressvol is , ik denk dat het prettiger is om in een rustigere markt een nieuwe woning te kopen (na verkoop oude woning).

***members only***
Ik heb geen ervaring met het eerst verkopen en dan kopen van een woning, maar ik denk dat beide scenarios veel stress kunnen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 06:58
Sport_Life schreef op donderdag 2 december 2021 @ 00:11:
[...]

Wat vond je er stressvol aan? Zit nu zelf ook in de situatie dat ik een nieuw huis heb gekocht en m'n huidige huis nog moet verkopen maar ervaar echt 0 stress en ga nog een paar maanden wachten met verkopen. De wind is nu lekker in de zeilen, en mocht de markt omdraaien is er ook geen man over boord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:53
Hbeez schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:47:
[...]

Wat vond je er stressvol aan? Zit nu zelf ook in de situatie dat ik een nieuw huis heb gekocht en m'n huidige huis nog moet verkopen maar ervaar echt 0 stress en ga nog een paar maanden wachten met verkopen. De wind is nu lekker in de zeilen, en mocht de markt omdraaien is er ook geen man over boord.
Met de wind in de zeilen heb je geen stress. Maar in een markt waarin het gerust een paar maanden kan duren voor je huis is verkocht en dan een eindje onder de vraagprijs, is het een onzekere periode of bijvoorbeeld de hypotheek wel toereikend is. En of je niet langdurig met dubbele lasten komt te zitten omdat je huis nog niet verkocht is als de overdracht plaatsvindt. Daar kan een gemiddeld mens echt wel slapeloze nachten van hebben. En er waren in die periode ook wel voorbeelden van mensen die hun huis niet verkocht kregen en ten einde raad hun nieuwe huis maar in de verkoop gooiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 06:58
Toke_gt schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:04:
[...]

Met de wind in de zeilen heb je geen stress. Maar in een markt waarin het gerust een paar maanden kan duren voor je huis is verkocht en dan een eindje onder de vraagprijs, is het een onzekere periode of bijvoorbeeld de hypotheek wel toereikend is. En of je niet langdurig met dubbele lasten komt te zitten omdat je huis nog niet verkocht is als de overdracht plaatsvindt. Daar kan een gemiddeld mens echt wel slapeloze nachten van hebben. En er waren in die periode ook wel voorbeelden van mensen die hun huis niet verkocht kregen en ten einde raad hun nieuwe huis maar in de verkoop gooiden.
Snap ik, maar da's een hele andere situatie dan waar @Sport_Life in zit - in de huidige verkopersmarkt, in 1 van de 4 grote steden, dikke overwaarde, dat lijkt me juist een leuk iets en niet stressvol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:18
Binnenkort onze woning aanbieden, regio Nijmegen. Hoekhuis 100m2 compleet vernieuwd.

Offerte vd makelaar is binnen, binnenkort een afspraak gaan maken om foto’s te maken. Het wordt al aardig spannend want waarschijnlijk gaan we eerst verkopen en daarna kopen.

Benieuwd naar de aanwas straks in deze decembertijd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Hbeez schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:00:
[...]

Snap ik, maar da's een hele andere situatie dan waar sport_life in zit - in de huidige verkopersmarkt, in 1 van de 4 grote steden, dikke overwaarde, dat lijkt me juist een leuk iets en niet stressvol.
Maar @Sport_Life bedoelde toch ook niet de situatie nu, maar deze situatie (koop-verkoop) in een rustige markt? Of heb ik dat verkeerd lezen?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:15

Bommes

Capo del formaggio

Vandaag een belletje van onze makelaar.
De kopers van ons huis hadden deze ochtend naar hem gebeld: financiering was rond.
Dat was het enige voorbehoud in het koopcontract dus ons huis is eigenlijk zo goed als zeker verkocht. *O*

Overdracht is pas op 3 januari.
Ik kom dan nog wel ff hier terug om de details te delen.

Vreemde was dat de kopers 2 weken terug nog contact opgenomen hebben met onze makelaar.
Ze wilde een week extra op het financieringsvoorbehoud.
Ze waren bang dat ze de offerte niet op tijd binnen zouden hebben.
Iets met wat vertraging met het terug/verkopen van hun appartement aan de woningbouwvereniging.

Dat was dus wel even een WTF.
Want ja wat zeg je daarop als verkoper.
Nee, met het risico dat ze het niet rond hebben en zich terug trekken.
Ja, en nog een week langer in onzekerheid of het wel rond komt..
We zijn er maar in mee gegaan, niet een volle week want dan zou er met het weekend dat er bij kwam wel erg veel tijd bij komen.
Datum was 3 december, verlengd tot 9 december, dan hebben ze wettelijk tot de eerst volgende werkdag de 10de de tijd.

Uiteindelijk is het dus voor de 3de al rond. Gelukkig.
Dat kon er nog wel bij met verkoop van ons huis :P
Gelukkig hebben we financieel de ruimte om het wel even te overbruggen.
Maar ik had niet graag weer terug de verkoop in gegaan.
We zitten al een volle maand in ons nieuwe huis nu, heerlijke plek.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-06 01:18
Laapo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:09:
Hmz. Ik zie dat er eindelijk, na een jaar, weer een woning te koop is gekomen die gelijk is aan de onze. Onze uitbouw is iets groter, maar zij hebben een eigen p-plek. Verder gelijk. Vraagprijs is nog geen 5% hoger dan van de laatst verkochte woning.

De markt ontwikkelt zich blijkbaar niet overal gelijk.
Kon mezelf niet bedwingen.
Members only:
7(8)7

Ik denk dat het eerst verkopen en dan pas kopen weer een hele slimme strategie kan zijn. Een hoop mensen zullen toch met een (fors) lagere opbrengst rekenen, en daarmee moeite hebben om door te kunnen stromen. Als je eerst verkoopt en het blijkt dat je 50 of 75k meer vangt dan verwacht, kun je eerder een succesvol bod neerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hbeez schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:00:
[...]

Snap ik, maar da's een hele andere situatie dan waar @Sport_Life in zit - in de huidige verkopersmarkt, in 1 van de 4 grote steden, dikke overwaarde, dat lijkt me juist een leuk iets en niet stressvol.
Members only:

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 02-12-2021 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Vandaag de styliste en fotografe over de vloer gehad, herkende m'n eigen huis nauwelijks meer! Laat het maar zo staan nu, dan herkennen de kijkers hopelijk het huis beter van Funda... :P

Had al veel opgeruimd en netjes gemaakt, dacht ik, en zij gingen er nog een dunnetjes overheen. :*) M'n huis niet meer zo leeg gezien sinds voordat ik erheen verhuisde begin 2003.

Ik woon er al niet meer, en dus een raar gevoel om zo onwennig in je huis te lopen, waar je 19 jaar hebt gewoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karolijn
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09-2024
Members only:

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou daar echt nooit in mee gaan.
Alles moet 100% in orde zijn als je op funda gaat, de eerste dag krijg je de meeste bezoekers. (Dag 2 vaak 70-80% minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Eigenaardige strategie. Misschien werkt het wel, maar als er een huis met maar één foto op funda komt, denk ik meteen dat er iets mee is (verhuurd, bedenkelijke staat van onderhoud, wietplantage) of hooguit dat het een fout is. Dus geen enkele motivatie om het huis op te slaan. Misschien werkt het bij een enkeling, maar of je zo de beste koper lokt… ik denk het niet.
Als makelaar verder als beste aanvoelt, zou ik dit bespreken. Je betaalt er veel geld voor, dus klant is koning, zou ik denken.

[ Voor 11% gewijzigd door Toke_gt op 03-12-2021 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 13:01

Kju

In die prijsklasse in de grote steden moet je echt geen aandacht tekort komen. Zelf ben ik van mening dat je bij de eerste publicatie al gelijk zo compleet mogelijk voor de dag moet komen. Misschien is het zijn USP om je binnen te halen. Het verkopen van een woning is geen issue voor een makelaar, het vinden van opdrachten wel.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:00
het is wel bizar hoor de markt, mijn broertje kocht zijn huisje in 2010 huisje uit het jaar 1930 voor 140 duizend

nieuw keukentje erin laten zetten 3 potten verf gebruikt en heeft het nu verkocht over de 3 ton we hebben het hier over 69 m² woonruimte

wat ik me afvraag zullen die mensen die het gekocht hebben nou denken als hun het een keer verkopen daar ook winst uit halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Bommes schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:00:
Vandaag een belletje van onze makelaar.
Ik dacht serieus na het lezen van de eerste zin dat er weer een dramatische ontwikkeling in deze soap kwam. Gelukkig meldde je eerst dat het rond was, maar de rest van je verhaal was toch (bijna) die ontwikkeling. |:(
Blij voor je dat het bijna januari is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
bie100 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:41:
het is wel bizar hoor de markt, mijn broertje kocht zijn huisje in 2010 huisje uit het jaar 1930 voor 140 duizend

nieuw keukentje erin laten zetten 3 potten verf gebruikt en heeft het nu verkocht over de 3 ton we hebben het hier over 69 m² woonruimte

wat ik me afvraag zullen die mensen die het gekocht hebben nou denken als hun het een keer verkopen daar ook winst uit halen?
Tja, de kans daarop is best realistisch toch?
Ik verkocht mijn eerste huis (koop 115K gulden (!)) destijds voor 180K en was de koning te rijk. De woning kwam recent in verkoop voor 410K euro en was binnen een week verkocht. Inmiddels andere keuken en badkamer, maar er was geen paleis van gemaakt. Niets uitgebouwd, doorgebroken of in oude glorie hersteld. Waarmee ik maar wil zeggen: wat nu de top van de markt lijkt, kan over tien jaar wel zwaar overtroffen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Toke_gt schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:50:
[...]

Tja, de kans daarop is best realistisch toch?
Ik verkocht mijn eerste huis (koop 115K gulden (!)) destijds voor 180K en was de koning te rijk. De woning kwam recent in verkoop voor 410K euro en was binnen een week verkocht. Inmiddels andere keuken en badkamer, maar er was geen paleis van gemaakt. Niets uitgebouwd, doorgebroken of in oude glorie hersteld. Waarmee ik maar wil zeggen: wat nu de top van de markt lijkt, kan over tien jaar wel zwaar overtroffen zijn.
realistisch of niet kan me eigen nog wel een tijd herinneren ( ook nog niet zo lang geleden) dat je een nieuwe auto erbij kreeg als je een huis kocht het lijkt net of we dat zijn vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:44
bie100 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:41:

Waarom niet. Alles wordt duurder. Lonen stijgen. Dat huis wat jouw broertje gekocht heeft voor 140K in 2010 is in de 15 jaar ervoor waarschijnlijk ook al een keer verdubbeld, dus diezelfde vraag had je in 2010 kunnen stellen aan je broertje. Vrijwel alle experts op het gebied van economie en woningmarkt verwachten dat de markt nog wel een keer gaat stabiliseren en mogelijk zelfs flink dalen, maar historie leert dat dat uiteindelijk altijd golfbewegingen zijn. Kortom: het kán zijn dat deze kopers die 300K betaald hebben voor de genoemde 69m2 er straks iets op achteruit gaan, maar de kans is ook groot dat ze – zeker als ze niet ineens weg hoeven door een scheiding of ander onheil – er straks ook gewoon overwaarde op opbouwen. 300K is overigens niet wonderlijk hoor, in de gewildere steden betalen mensen voor 69m2 op 2km van een centrum tegenwoordig al 400-450K. Als je dit interessant vindt om meer over te lezen dan raad ik je aan het "ontwikkelingen op de huizenmarkt"-topic eens door te bladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Valorian schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:40:
[...]

Waarom niet. Alles wordt duurder. Lonen stijgen. Dat huis wat jouw broertje gekocht heeft voor 140K in 2010 is in de 15 jaar ervoor waarschijnlijk ook al een keer verdubbeld, dus diezelfde vraag had je in 2010 kunnen stellen aan je broertje. Vrijwel alle experts op het gebied van economie en woningmarkt verwachten dat de markt nog wel een keer gaat stabiliseren en mogelijk zelfs flink dalen, maar historie leert dat dat uiteindelijk altijd golfbewegingen zijn. Kortom: het kán zijn dat deze kopers die 300K betaald hebben voor de genoemde 69m2 er straks iets op achteruit gaan, maar de kans is ook groot dat ze – zeker als ze niet ineens weg hoeven door een scheiding of ander onheil – er straks ook gewoon overwaarde op opbouwen. 300K is overigens niet wonderlijk hoor, in de gewildere steden betalen mensen voor 69m2 op 2km van een centrum tegenwoordig al 400-450K. Als je dit interessant vindt om meer over te lezen dan raad ik je aan het "ontwikkelingen op de huizenmarkt"-topic eens door te bladeren.
nou goed we liggen tegen Arnhem weet niet of dat een gewilde stad is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Bommes schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:00:
Dat was dus wel even een WTF.
Want ja wat zeg je daarop als verkoper.
Nee, met het risico dat ze het niet rond hebben en zich terug trekken.
Misschien begrijp ik het voorbehoud verkeerd, maar ze kunnen zich toch niet zomaar terugtrekken? Dit kan alleen als ze een afwijzing hebben van een bank/geldverstrekker en niet als ze nog geen offerte hebben. Anders moeten ze toch echt die 10% lappen om eronderuit te komen.

Volgens mij is het niet zozeer dat ze financiering geregeld moeten hebben en dat het dan door kan gaan, maar juist dat ze een harde afwijzing moeten fixen om het niet door te laten gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:47

Rmg

finsdefis schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:04:
[...]

Misschien begrijp ik het voorbehoud verkeerd, maar ze kunnen zich toch niet zomaar terugtrekken? Dit kan alleen als ze een afwijzing hebben van een bank/geldverstrekker en niet als ze nog geen offerte hebben. Anders moeten ze toch echt die 10% lappen om eronderuit te komen.

Volgens mij is het niet zozeer dat ze financiering geregeld moeten hebben en dat het dan door kan gaan, maar juist dat ze een harde afwijzing moeten fixen om het niet door te laten gaan.
Dit is het standaardmodel voor een koopovereenkomst 2021.
artikel 15 Ontbindende voorwaarden
15.1. Deze koopovereenkomst kan door koper worden ontbonden indien uiterlijk:
a. op ................... koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van ................, zegge ………….. geen bindend aanbod tot een hypothecaire geldlening van een erkende geldver¬strekkende bankinstelling heeft verkregen, zulks tegen geen hogere bruto jaarlast dan .............. zegge ……….., of een rentepercentage niet hoger dan ......., bij de volgende hypo-theekvorm: ………………………………...
Onder bankinstelling wordt in dit artikel begrepen een bank of verzekeraar in de zin van artikel 1:1 Wet op het financieel toezicht; of
b. op ..................... koper geen met de aangevraagde hypothecaire geldlening corresponderende Nationale Hypotheek Garantie heeft verkregen; of
c. op……………….. uit het rapport van een bouwtechnische keuring uitgevoerd door …...... (naam keurder) / nader te bepalen * blijkt dat de kosten van direct noodzakelijk herstel van gebreken en achterstallig onderhoud een bedrag van €.................., zegge ............, te boven gaan of als aanvullend specialistisch onderzoek wordt aanbevolen. Als de keurder bij onderdelen in het rapport een bandbreedte in de herstelkosten aanhoudt, wordt uitgegaan van het hoogste bedrag.
Als de koper op datum x geen bindende offerte heeft dan kan ie de ontbindende voorwaarden aanroepen en er onderuit zonder boete.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Rmg schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:15:
[...]

Dit is het standaardmodel voor een koopovereenkomst 2021.

[...]

Als de koper op datum x geen bindende offerte heeft dan kan ie de ontbindende voorwaarden aanroepen en er onderuit zonder boete.
Dat is exact wat @finsdefis zegt.
Je komt er niet mee weg met "kreeg het niet voor elkaar. Ze wilde mij geen krediet geven".

Je moet, zover ik weet, gemotiveerd kunnen aantonen dat je geen hypotheek kon krijgen voor het in de koopakte onder financiële voorbehoud benoemde bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
bie100 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:42:
[...]

nou goed we liggen tegen Arnhem weet niet of dat een gewilde stad is :P
Jazeker wel, heb je de prijsontwikkelingen niet bijgehouden van Duiven, Heteren, Oosterhout, Elst?

Elk huis is al verkocht voordat het erop staat. Achterbuur had huis gekocht voor 360k en nu is, 1 jaar later, het huis ernaast (2-onder-1) verkocht voor 413k. Dan heb je het aan een dorp aan de A15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Source90 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:21:
[...]

Dat is exact wat @finsdefis zegt.
Je komt er niet mee weg met "kreeg het niet voor elkaar. Ze wilde mij geen krediet geven".

Je moet, zover ik weet, gemotiveerd kunnen aantonen dat je geen hypotheek kon krijgen voor het in de koopakte onder financiële voorbehoud benoemde bedrag.
Ja, in 99,9% van de gevallen wordt het gespecificeerd als iets van 'goed gedocumenteerd' en hoe je dit moet aantonen als koper. Dat gebeurt dan idd door middel van het overleggen van een afwijzing.

En soms ook gegevens die voor die afwijzing gebruikt zijn (zoals salaris etc.) om te voorkomen dat er lagere salarissen gebruikt worden om de financiering af te laten ketsen neem ik aan.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 03-12-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Gefeliciteerd! Hoeveel bezichtingen en hoeveel biedingen hadden jullie uiteindelijk? En zaten de biedingen dicht bij elkaar in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadcheck
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-12-2024
@Sport_Life hoeveel % is er uiteindelijk nog over geboden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Members only:

Toevallig onze slaapkamer laatst opnieuw geschilderd, en het ziet er weer pico bello uit. Ik wilde eigenlijk dit weekend weer gaten boren om de gordijnrails op te hangen maar toen bedacht ik, is dat een slimme keuze met het plan om de woning binnenkort in de verkoop te zetten? Nu zijn de muren nog maagdelijk mooi, en in principe redden we het wel een paar maanden met enkel de rolluiken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Erasmo schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 23:01:
Nu zijn de muren nog maagdelijk mooi, en in principe redden we het wel een paar maanden met enkel de rolluiken.
Rolluiken maken een kamer toch gewoon pikkedonker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rzaan schreef op zondag 5 december 2021 @ 07:42:
[...]

Rolluiken maken een kamer toch gewoon pikkedonker?
Wat wel zo fijn is in de nacht :P We hebben niet echt inkijk omdat de slaapkamer vrij hoog is(2e verdieping, geen bebouwing die zo hoog is aan de overkant) en overdag hebben we de rolluiken nu half open, kan prima werken voor een paar maandjes.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-06 11:20
Pannencouque schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:35:
Je leest en hoort her en der dat de piek er wel een beetje af lijkt te gaan.
Hoe dan ook, de kopers weten natuurlijk niet dat jij geen volle bak hebt.
Bij ons viel het ook wat tegen; we hadden ramvolle dagen verwacht zoals bij de buren, maar het werden tien bezichtigingen in drie dagen. Maar het uiteindelijk bod was meer dan we hadden durven hopen, dus prima.
Uhm, ik heb nu al twee bezichtigingen gehad waar de makelaar - zonder het te vragen - zei hoeveel bezichtigingen ze hadden. Je weet nooit wat ze gaan zeggen, tenzij je er ook bij bent :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 105% gewijzigd door Sport_Life op 09-12-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:41
We hebben ook een een huis gekocht (jeeeej) en gaan in Q1 onze huidige woning op de markt brengen. Wat is nou een schappelijk courtage? Heb drie makelaars over de vloer gehad, komen allemaal boven de 7500 euro uit…
Ik vind het erg veel geld gezien wat er moet gebeuren. Gaat om een courante hoekwoning in een van de grote steden, zal ergens tussen de 700k en 800k uitkomen.
Zoveel werk is het toch ook weer niet? Ik had gedacht dat ze wel wat scherper zouden prijzen, zoveel opdrachten zijn er niet in de markt… Het is net alsof er een kartel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locatielocatie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-06 15:41
THM0 schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:54:
We hebben ook een een huis gekocht (jeeeej) en gaan in Q1 onze huidige woning op de markt brengen. Wat is nou een schappelijk courtage? Heb drie makelaars over de vloer gehad, komen allemaal boven de 7500 euro uit…
Ik vind het erg veel geld gezien wat er moet gebeuren. Gaat om een courante hoekwoning in een van de grote steden, zal ergens tussen de 700k en 800k uitkomen.
Zoveel werk is het toch ook weer niet? Ik had gedacht dat ze wel wat scherper zouden prijzen, zoveel opdrachten zijn er niet in de markt… Het is net alsof er een kartel is.
Heb je internet verkoopmakelaar overwogen? Kost 1000 euro inclusief dezelfde foto+video bundel als bij de locale verkoopmakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 99% gewijzigd door Sport_Life op 09-12-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

1% is echt niet uitzonderlijk voor de grote steden.
In veel plaatsen betaal je nog gewoon 2%.
Je kunt ook werken met een ander systeem.
Bijvoorbeeld 0.5% tot 750K en 10% van alles wat daarboven komt.
Dan gaan ze voor die laatste moeilijkere 50K harder hun best doen.
Want daar zit dan voor hen de winst te behalen.
Bij gewoon een vast percentage maakt het niet veel uit (voor een makelaar) of een huis verkocht wordt voor 760 or 780. Bij 780 verdient hij € 200 meer maar heeft hij misschien wel een halve dag meer werk. Maar als hij voor dat verschil 2.000 kan bijschrijven op z'n factuur, dan doet hij nog wel z'n best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:41
Internetmakelaar heb ik overwogen, maar ik wil zelf geen bezichtigingen moeten inplannen laat staan begeleiden. En ik wil echt dat hier een makelaar mensen rondleidt die de wijk kent en kan vertellen welke winkels op loopafstand zitten, hoe het zit met scholen, kinderopvang etc.

Ik zie ook wel constructies inderdaad met een laag courtage, maar dan extreem hoog boven bepaald bedrag (10% ofzo). Vind ik ook weer een beetje moeilijk; als er 1 gek bij zit, hoeft de makelaar daar wmb geen duizenden euro's aan over te houden; is toch meer de wanhoop van de koper dan de skills van de makelaar.

Als ik zo bekijk wat er moet gebeuren zijn er paar dingen die arbeidsintensief zijn:
- Foto, advertentie, boekje, Funda tekst maken (wat bij mij steeds apart geoffreerd wordt als opstartkosten)
- Bezichtingen plannen (wat vooral administratief werk is)
- Bezichtigingen zelf, dat is zo 2 volle dagen werk
- Inschrijvingsproces communiceren, bieidingen doorspreken en uitslag communiceren
- Koopovereenkomst opstellen en tekenproces begeleiden

Als ik dan reken wat ik betaal, dan kom ik op een uurtarief van boven de 200 euro uit... Het is niet bepaald McKinsey wat ik inhuur dus dat uurtarief vind ik wel echt fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Vergis je ook niet in wat een makelaar allemaal kan vertellen over de buurt, dat valt vaak vies tegen. Op dat vlak kan vaak zelf meer informatie geven, maar ik snap zeker dat je dat niet allemaal zelf wil doen. Kijk anders ook eens bij makelaarsland. Die hebben ook een pakket dat zij de bezichtigingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 13:46

Crazy D

I think we should take a look.

Gijsje22 schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:20:
Vergis je ook niet in wat een makelaar allemaal kan vertellen over de buurt, dat valt vaak vies tegen. Op dat vlak kan vaak zelf meer informatie geven, maar ik snap zeker dat je dat niet allemaal zelf wil doen. Kijk anders ook eens bij makelaarsland. Die hebben ook een pakket dat zij de bezichtigingen doen.
Dat ligt ook wel erg aan de makelaar. De verkoper van het huis dat wij hebben gekocht, verkoopt zo ongeveer het halve dorp, die wist wel een hoop. Verkopend makelaar van ons appartement ook. Maar we hebben toen ook andere makelaars laten komen en eentje wist nog net in welk dorp hij zat maar daar hield het ook mee op.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:32
De bezichtingen die ik heb gehad daar vertelden de verschillende makelaars toch bar weinig over de omgeving, maar vooral veel over de woning.

Ik heb mijn 1e woning gekocht en verkocht via dezelfde makelaar. Is al een jaar of 20 á 30 actief in de regio en gevestigd in dezelfde wijk als ik destijds mijn woning kocht/verkocht. Ik denk dat hij het gros van de woningen in die wijk minimaal 1x verkocht heeft in die wijk.
Kortom, die wist heel goed hoe het in elkaar stak. Dat plus de bijzonder prettige samenwerking, no nonsens, gevraagd en ongevraagd advies en een scherp tarief hebben er voor gezorgd dat ik een volgende keer zonder aarzelen weer naar hem toe ga.

Overigens heb ik inmiddels ook een aantal makelaars op mijn lijstje staan waar ik zeer zeker geen zaken mee zou doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

finsdefis schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:08:
[...]

Ja, in 99,9% van de gevallen wordt het gespecificeerd als iets van 'goed gedocumenteerd' en hoe je dit moet aantonen als koper. Dat gebeurt dan idd door middel van het overleggen van een afwijzing.

En soms ook gegevens die voor die afwijzing gebruikt zijn (zoals salaris etc.) om te voorkomen dat er lagere salarissen gebruikt worden om de financiering af te laten ketsen neem ik aan.
Daar kom je niet mee weg, tenzij je werkgever will sjoemelen met de werkgeversverklaring. Je salaris gaat een eventuele verkoper niets aan. Je kunt dus volstaan met een formele afwijzing van een kloppende aanvraag. Het heeft dus ook geen zin om een aanvraag te doen voor bijv. 500.000 euro, terwijl er een voorbehoud is beschreven voor een financiering van 400.000 euro. Een afwijzing voor een lening van 500.000 euro kun je niet gebruiken om een voorbehoud voor een financiering van 400.000 euro in te roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dat vind ik dus vrij fors, zeker voor een courante woning. Geen idee hoeveel werk de makelaar er aan denkt te hebben, maar vorig jaar heb ik 3500 betaald voor de verkoop van een tussenwoning (waarde 3 ton). Maarja, dat was niet in 1 van de grote steden, wel in een drukke regio.

En het lijkt net of er een kartel is? Tsja, ik denk van wel.... maar zonder bewijzen heb je daar niets aan. :) Volgens mij wordt er heel veel onderling "gekletst" in het wereldje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 13:01

Kju

@B-Real In al mijn jaren kan ik op één hand tellen dat een kandidaat mij vroeg om 'eens iets over de buurt te vertellen'.

PSN: Kjujay

Pagina: 1 ... 110 ... 196 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.