Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 109 ... 198 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-06 16:39
Morgen gaat ons huis op Funda!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Meer mensen ervaring met dat het bij kopers echt lang duurt voor er het seintje krijgen dat de financiering rond is? 20 September akkoord gegeven op t bod. Contracten waren snel getekend maar is nu al lang vrij stil. 1,5 week terug kregen we opeens bericht dat ze nog wat info nodig hadden over de VVE, dus dat is geleverd. Daarna doodse stilte. Over 3 weken loopt hun voorbehoud financiering ook af

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Hier ook sinds vandaag het huis online. Het is een vrijstaand huis in het Vechtdal in Overijssel.

Gebouwd in 2019, passief houtskeletbouw met CLT en bio based materialen. Best een bijzonder huis dus.
108m2 oppervlak op een kavel van 529m2
Vraagprijs 500K
Net gebeld door de makelaar en al 11 bezichtigen gepland :)

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:16
DennusB schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:52:
Meer mensen ervaring met dat het bij kopers echt lang duurt voor er het seintje krijgen dat de financiering rond is? 20 September akkoord gegeven op t bod. Contracten waren snel getekend maar is nu al lang vrij stil. 1,5 week terug kregen we opeens bericht dat ze nog wat info nodig hadden over de VVE, dus dat is geleverd. Daarna doodse stilte. Over 3 weken loopt hun voorbehoud financiering ook af
Klinkt als het doen van een bod nav online tools en dan pas een hypotheekadviseur zoeken.
Zijn de zaken in orde dan praat je over een maand maximaal en dan reken ik ruim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-06 17:02

vanDaal

-ismeereentje

Vantage92 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:26:
Hier ook sinds vandaag het huis online. Het is een vrijstaand huis in het Vechtdal in Overijssel.

Gebouwd in 2019, passief houtskeletbouw met CLT en bio based materialen. Best een bijzonder huis dus.
Vraagprijs 500K
Gaaf huis! 8)

Toch nu al verhuizen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackgold
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
Meer mensen ervaring met dat het bij kopers echt lang duurt voor er het seintje krijgen dat de financiering rond is?
Geen idee wat normaal is. Wij kregen binnen 2 weken al bindend offerte van de bank. Vrienden van ons wachten al meer dan een maand…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:13

Bommes

Capo del formaggio

Wij wachten ook al een paar weken (nu 3de week) op uitsluitsel over de financiering van de kopers van ons huis.
Taxatie hebben ze afgelopen dinsdag laten uitvoeren.

Dat is ook een lachertje trouwens, die dude is denk ik nog geen 10 minuten bezig geweest in ons huis. Elke ruimte een foto een paar vragen over isolatie, leeftijd van bepaalde zaken in/aan het huis. En weg was hij weer.

Is het trouwens gebruikelijk dat je die taxatie als verkoper ook te zien krijgt?
In ons geval hebben de kopers de volledige overeengekomen prijs als financiering voorbehoud.
Als verkoper is het dan wel erg interessant om te weten of de taxatie dan toch wel op dat bedrag uitkomt.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Bommes schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:25:
Wij wachten om al een paar weken (nu 3de week) op uitsluitsel over de financiering van de kopers van ons huis.
Dat is ook een lachertje trouwens, die dude is denk ik nog geen 10 minuten bezig geweest in ons huis. Elke ruimte een foto en paar vragen over isolatie, leeftijd van bepaalde zaken in/aan het huis. En weg was hij weer.

Is het trouwens gebruikelijk dat je die taxatie als verkoper ook te zien krijgt?
In ons geval hebben de kopers de volledige overeengekomen prijs als financiering voorbehoud.
Als verkoper is het dan wel erg interessant om te weten of de taxatie dan toch wel op dat bedrag uitkomt.
Hier ook taxatie gehad idd door de kopers, maar jij als verkoper krijgt dat helaas niet te zien!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@DennusB ik neem aan dat indien ze de financiering niet rond krijgen, en onder de verkoop uit willen om die reden, je alsnog die taxatie inzichtelijk krijgt.

Dat is namelijk nogal essentieel als de volledige verkoopprijs als financiering voorbehoud is gesteld.

Maar goed weer gaan er vanuit dat het gewoon goed komt.
Zodra het bij de notaris gepasseerd is zal ik hier nog wel wat meer details delen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:43
Bommes schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:29:
@DennusB ik neem aan dat indien ze de financiering niet rond krijgen, en onder de verkoop uit willen om die reden, je alsnog die taxatie inzichtelijk krijgt.
Ja, aanname lijkt me terecht. En ik ga er ook vanuit dat zij het hun makelaar direct laten weten als de taxatie lager uitvalt dan gedacht.
Tegelijkertijd, als ik lees dat makelaar amper binnen is geweest, durf ik wel te gokken dat de taxatiewaarde exact de verkoopprijs zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Jep, ook hier was de taxateur binnen 5 min weer weg. Vroeg nog “hebben ze met voorbehoud financiering geboden?” En toen we ja zeiden “Oh dan ga ik m best doen hem zo hoog mogelijk te taxeren” :’)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 08:02
Wij wachten ook al een paar weken (nu 3de week) op uitsluitsel over de financiering van de kopers van ons huis.

Dat is ook een lachertje trouwens, die dude is denk ik nog geen 10 minuten bezig geweest in ons huis. Elke ruimte een foto een paar vragen over isolatie, leeftijd van bepaalde zaken in/aan het huis. En weg was hij weer.

Ik had mijn bindende offerte 5 werkdagen nadat alle informatie binnen was.
Laatste was de taxatie. Die moet langskomen en heeft daarna nog een werkweek om het rapport te maken.
Het helpt als je (samen met een adviseur) al de rest van je documenten op orde hebt. Al kun je bijna alles tegenwoordig gewoon online vinden. Alleen de werkgeversverklaring heb ik geregeld voordat ik überhaupt een bod deed.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vantage92
vanDaal schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:12:
[...]

Gaaf huis! 8)

Toch nu al verhuizen?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Te zien... nee. Misschien als je het de koper vraagt... Maar onze makelaar wist me vrij snel te vertellen wat het bedrag was, want een makelaar is gewoon brutaal genoeg om dat te vragen: duizend euro onder de koopsom. Koper had in theorie mogen ontbinden, maar had daar geen behoefte aan. Hij heeft die duizend euro gewoon zelf afgetikt. Die was al lang blij dat hun zoektocht voorbij was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Anoniem: 39993 inderdaad een goede tip ik zal het onze makelaar eens vragen.

Toen wij het nu verkochte huis kochten 3 jaar terug werd het ook onder de koopprijs getaxeerd.
4k, ook wij konden toen ontbinden maar hebben dat ook zelf maar betaald.

Taxatie was toen trouwens 9k onder de vraagprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-06 01:18
Ik heb recentelijk mijn hypotheek rond gehad. Ging in eerste instantie heel snel daarna leek het alsof er niet meer gebeurde. Bijna 6 weken geduurd uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Laapo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:35:
[...]

Ik heb recentelijk mijn hypotheek rond gehad. Ging in eerste instantie heel snel daarna leek het alsof er niet meer gebeurde. Bijna 6 weken geduurd uiteindelijk.
Bij veel verstrekkers wachten ze met de 1e toetsing tot het hele dossier compleet is. Dan komt je dossier gewoon bij een junior of "1e lijns" te liggen en die gaat eerst zorgen dat alles compleet is en kijken of alle info correct is. Zodra die akkoord is (1e toetsing) gaat het dossier iets hoger in de boom voor een "definitief oordeel". Pas daarna volgt de offerte.

Maar zelfs als je je huiswerk niet helemaal goed gedaan hebt en nog wat moet aanleveren, dan moet het in ongeveer 6 weken over het algemeen wel lukken. Als je die 6 weken niet haalt, dan is er iets loos of is ergens uitzonderlijke vertraging ontstaan. Dat laatste kan ook gewoon betekenen dat de aanvraag heel slordig gedaan is en men veel tijd verspeelt aan het compleet krijgen van het dossier. Info over een VvE zou je natuurlijk gewoon direct kunnen aanleveren, want je weet vooraf dat ze daar het een en ander van nodig hebben. Als je daar na een maand pas over begint, dan oogt dat nogal slordig.

Als er nu nog niet eens getaxeerd is, dan is de eerste toetsing in ieder geval nog niet gedaan. Dossier nog niet compleet. Aangezien er pas dinsdag getaxeerd is, hebben ze dat rapport nog niet eens binnen. Dat ligt dan dus ook nog niet bij de verstrekker.
Bommes schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:29:

[...]
Nee, ook dan hoeft dat niet. Ze moeten dan meestal 2 formele afwijzingen overleggen van een "zinnige" aanvraag. Mogelijk dat daar dan natuurlijk wel als reden vermeld wordt, dat de getaxeerde waarde te laag is om het gewenste bedrag te kunnen financieren. Maar volgens mij is ook dat niet verplicht.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 05-11-2021 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-06 09:07
Source90 schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:42:
Moet zeggen dat exact dat hierboven (2x bedrag wat wij betaald hebben) toch wat ongemakkelijk aanvoelt. Mede vanwege dat dit expliciet in de koopovereenkomst van onszelf toentertijd staat.
Beetje dubbel gevoel. Aan de andere kant heb ik ze niet onder dwang dit bedrag laten bieden, is de markt tegenwoordig..
Herkenbaar. Bij ons is het geen 100% en ook over langere tijd, maar dan nog voel je je haast schuldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
19-04 winnend bod
26-04 koopovereenkomst getekend
18-05 hypotheekaanbod gekregen

Dus bij mij viel het wel mee hoe traag het was.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39
Onze ervaringen recentelijk met verkoop en aankoop van huis. Onze situatie is tweeverdieners zonder kinderen, een eigen bedrijf en een loondienst verband, jaren 30 huis in Randstad verkocht, huis in Drenthe gekocht.

Biedingen aankoop: 2,5 volle dagen kijkers, 8% boven vraagprijs geboden, geen idee van aantal biedingen en wil ik ook niet weten ;-)

Biedingen verkoop: 2,5 dagen kijkers, 1 serieus bod, 7% boven vraag. Dit was in maart dit jaar en dus maar geaccepteerd.

Hypotheek verkrijgen : wij hadden wel een serieuze taxatie, zijn wel een uur in het huis geweest met hem. De hypotheek kon op inkomsten loondienst en overwaarde oude huis, dus zou in theorie makkelijk moeten zijn. Toch wil de bank dan nog volledige inzage in bedrijf en dus hebben we, door er echt als haviken bovenop te zitten, het met moeite in 5 weken gehaald.

Verkoop definitief: de kopers van ons huis hadden langer nodig en hebben een keer verlenging van het voorbehoud aangevraagd. Dat hebben we gegund en uiteindelijk heeft dat wel 8 weken gekost (iets met de verkoop van hun vorige woning).

Overigens hebben we zowel met de verkopers als met de koper vanaf de acceptatie van de biedingen gewoon rechtstreeks contact gehad, zodat je bijvoorbeeld even kon vragen hoe het ging of even een status update kon melden. Wij hebben de aankoop taxatie ook gewoon gedeeld met de verkopers. In beide gevallen was dat prettig en makkelijk, zou iedereen adviseren om gewoon de andere partij te benaderen als je wil weten hoe de vlag erbij hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roboroach
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-06 23:40
Bij ons heeft het verkrijgen van de hypotheek zo'n 6 weken geduurd. Deze was uiteindelijk pas enkele dagen voordat de ontbindende voorwaarden verliepen rond. Ons bod werd rond Juni/July 2019 geaccepteerd waardoor we over de zomervakantie heen gingen. Daarnaast was was mijn contract vorm bij de universiteit als PhD een complicerende factor (ik kan hierdoor geen intentieverklaring krijgen). Er waren na een paar weken nog extra documenten nodig om te garanderen dat de hypotheek terug betaald ging worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

In principe zit je gewoon 6 weken in spanning, als dat de termijn is voor voorbehoud financiering. Zijn de zes weken voorbij en heb je niets gehoord, dan is e.e.a. definitief.

Tot die tijd hoef je niet te vragen naar de status en de kopers zijn ook niet verplicht om je te informeren o.i.d.

Je komt er overigens ook niet zomaar onderuit op basis van het voorbehoud. Dan moet er wel echt wat aan de hand zijn.

Toen ik onze huidige woning kocht begin dit jaar, had ik geen voorbehoud voor financiering. Voor de verkopers 'voelt' dat anders, maar ik had toch wel degelijk een financiering nodig. Die is pas maanden (haast een half jaar) later geregeld. Kortom, het voelt anders, maar in wezen is er niet zoveel verschil.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:10
Ik had dit topic nog niet gespot.

Na een week heeeel grondig opruimen (zo'n 80 dozen in de opslag?) hebben we vrijdag foto's laten maken van ons huis: eengezinswoning uit 2013 in Utrecht. Vanmiddag is de woning online gekomen. De eerste bezichtigingen staan al ingepland. We zijn onvoorstelbaar nieuwsgierig, ook omdat de verkoopprijs impact heeft op het budget voor de woning die we aan het bouwen zijn. Het zou me niks verbazen als er na morgenochtend al geen bezichtigingen meer mogelijk zijn.
En dan de komende tijd vast veel onbekende gezichten in de straat die even komen spieken 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Ik zie hier trouwens wat flinke getallen qua conversie. Om een ander beeld te geven, het is nu 22:31 en ons huis is rond 14:00 online gegaan: ruim 65k keer gevonden, 1750 keer bekeken en 3% conversie. Dit heeft vanmiddag al geleid tot 13 geplande bezichtigingen. (Waarschijnlijk waren makelaars alleen tijdens kantooruren beschikbaar om die in te plannen. We verwachten dat er morgenochtend flink wat bijkomen.)

Dus voor dit topic een lage conversie, maar effectief wel heel vaak gevonden, bekeken -en- veel bezichtigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-06 11:28
na 3 makelaars voor een waardebepaling voer de vloer gehad te hebben zijn we er nog niet over uit.
Niet echt een klik een ook de kosten (1% ex btw + ~800 euro foto's en plattegronden) vind ik vrij fors.
Het gaat om een net jaren 30 appartement in een gewilde buurt in de hofstad, instapklaar en zo'n 650k verkoopwaarde.

Zijn dit normale prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

Sjoerd-b schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:07:
na 3 makelaars voor een waardebepaling voer de vloer gehad te hebben zijn we er nog niet over uit.
Niet echt een klik een ook de kosten (1% ex btw + ~800 euro foto's en plattegronden) vind ik vrij fors.
Het gaat om een net jaren 30 appartement in een gewilde buurt in de hofstad, instapklaar en zo'n 650k verkoopwaarde.

Ik vind van niet.
Onze makelaar in Utrecht deed 0.8 a 0.9% incl. btw. (lag aan het huis) + ongeveer 500 opstartkosten.
Vaste prijs was ook mogelijk (ongeveer 3500).

Misschien is Den Haag anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
Koekfabriek schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:30:
[...]

Ik vind van niet.
Onze makelaar in Utrecht deed 0.8 a 0.9% incl. btw. (lag aan het huis) + ongeveer 500 opstartkosten.
Vaste prijs was ook mogelijk (ongeveer 3500).

Misschien is Den Haag anders.
3500 klinkt mij als een prima prijs, maar 6500 vind ik wel een beetje gortig.
Zojuist een 4e makelaar uitgenodigd, eens kijken of we ons hier beter bij voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Sjoerd-b schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:37:
[...]

Zojuist een 4e makelaar uitgenodigd, eens kijken of we ons hier beter bij voelen.
Mocht het niet bevallen, kijk dan of er makelaars zijn die vaste prijzen hanteren en wat je daar van vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Niks mis mee toch, om wat meer mensen uit te nodigen? Het blijft immers een soort van sollicitatieprocedure.

Onze verkoop gaat helaas wat stroever dan verwacht, ondanks dat we in een populaire wijk zitten.

Op basis van dit topic, gesprekken met bekenden en andere ontwikkelingen had ik het idee om onze courante moderne tussenwoning te koop te zetten voor bedrag X. Dit bij 2 makelaars in het kennismakingsgesprek genoemd en allebei zeiden ze dat bedrag X+20k beter zou zijn in de huidige markt. Zelf had ik een beetje het idee dat veel kopers zichzelf toch al kansloos wanen en het ook al incalculeren dat ze moeten overbieden, dus dat bedrag X misschien beter zou zijn. De makelaars beweerden van niet.

Members only:

Kijk, ik ben niet zo bang dat we het huis niet verkopen, maar vind het wel jammer dat ikzelf blijkbaar een betere inschatting van het sentiment heb gemaakt dan de 2 makelaars die ik sprak. Je betaalt zoiemand toch ook voor lokale marktkennis? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:40

Rzaan

Altijd zoekende

Ik had er een paar jaar geleden nog veel meer uitgnodigd.
Achteraf heel blij mee, want ik schrok me de tering van de verschillen (zowel taxatie, handelswijze als karakters)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:03
finsdefis schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:55:
[...]

Niks mis mee toch, om wat meer mensen uit te nodigen? Het blijft immers een soort van sollicitatieprocedure.

Onze verkoop gaat helaas wat stroever dan verwacht, ondanks dat we in een populaire wijk zitten.

Op basis van dit topic, gesprekken met bekenden en andere ontwikkelingen had ik het idee om onze courante moderne tussenwoning te koop te zetten voor bedrag X. Dit bij 2 makelaars in het kennismakingsgesprek genoemd en allebei zeiden ze dat bedrag X+20k beter zou zijn in de huidige markt. Zelf had ik een beetje het idee dat veel kopers zichzelf toch al kansloos wanen en het ook al incalculeren dat ze moeten overbieden, dus dat bedrag X misschien beter zou zijn. De makelaars beweerden van niet.

***members only***

Kijk, ik ben niet zo bang dat we het huis niet verkopen, maar vind het wel jammer dat ikzelf blijkbaar een betere inschatting van het sentiment heb gemaakt dan de 2 makelaars die ik sprak. Je betaalt zoiemand toch ook voor lokale marktkennis? 8)7
Als jij van te voren zegt dat je snel verkocht wilt hebben, hadden ze het dan niet anders ingezet?
En wat als de andere 2 huizen verkocht zijn. Zullen vast en zeker wel enkele personen zijn die daar net misgrepen en dan met hun budget bij jou aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackgold
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
Vraagje over heffingsvrij vermogen. Deze maand wordt mijn huidig appartement opgeleverd en daar zit €60k overwaarde op, wat gestort wordt op mn rekening.

In december laten mijn vriend en ik een geregistreerd partnerschap vastleggen.

Hoe zit het met de belastingen van 2022?
- Ik heb in 2022 dus een fiscale partner, waardoor we gezamenlijk €101.300 vrijstelling hebben.
- Maar op mijn bankrekening staat wel die €60k, wat hoger is dan de individuele vrijstelling van €50.650.
- Is het dus misschien handig als ik bijv. €30k overhevel naar mijn partner’s bankrekening, zodat we beiden alsnog onder die €50.650 zitten of maakt dat niets uit?
- Maakt het nog wat uit dat die €60k eerst in mijn bezit is en dat ik pas daarna geregistreerd partnerschap heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
Heeft iemand nog een mening over een woning te koop zetten in december?
Zag een paar bladzijdes terug al een stukje over dat rond april het beste is, zoals het er nu uitziet kunnen we begin december de markt op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb niet de indruk dat dit met de krapte van tegenwoordig veel verschil maakt.
Het zal wel zo zijn dat je huis in april al weer een paar procenten meer waard is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
Sjoerd-b schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:14:
Zag een paar bladzijdes terug al een stukje over dat rond april het beste is, zoals het er nu uitziet kunnen we begin december de markt op.
Wij wilden december voor zijn zodat mensen tijd en ruimte hebben voor zowel het bekijken van de advertentie, als voor kijkdagen. Hoe groot de impact echt is weten we niet maar het leek ons prettig. Ook foto's van de buitenruimte zijn nu lastiger te maken als je een tuin hebt. Maar wachten tot alles weer groen is, is ook wel heel lang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:36

ChUcKiE

Dus........

Wij gaan deze maand op funda. Eigenlijk was het plan om maandag foto's te maken, maar dat kon niet doorgaan helaas, nu staat het voor komende dinsdag gepland en daarna vlot naar Funda en dan hopelijk dat we dit jaar nog weten wat het geworden is.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Blackgold schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:11:
Vraagje over heffingsvrij vermogen. Deze maand wordt mijn huidig appartement opgeleverd en daar zit €60k overwaarde op, wat gestort wordt op mn rekening.

- Ik heb in 2022 dus een fiscale partner, waardoor we gezamenlijk €101.300 vrijstelling hebben.
- Maar op mijn bankrekening staat wel die €60k, wat hoger is dan de individuele vrijstelling van €50.650.
- Is het dus misschien handig als ik bijv. €30k overhevel naar mijn partner’s bankrekening, zodat we beiden alsnog onder die €50.650 zitten of maakt dat niets uit?
- Maakt het nog wat uit dat die €60k eerst in mijn bezit is en dat ik pas daarna geregistreerd partnerschap heb?
Als jouw vriend (dan fiscaal partner) op 01.01.2022 minder vermogen heeft dan 40k komen jullie niet boven de vrijstelling uit, en betaal je dus geen Box III-heffing. Je hoeft jouw geld niet over te maken naar de rekening van je vriend, de fiscus kijkt naar jullie gezamelijke vermogen (en dus niet naar 2x het individu).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Blackgold schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:11:

Je bent dan voor heel 2021 belastingpartner, dat gaat met terugwerkende kracht (vaak genoeg ellende gelezen hier over mensen die al hun toeslagen mochten terugbetalen). In jouw geval dus in je voordeel, gezien jullie gezamenlijke vermogen dus niet boven de 101.300 uit mag komen voor de belastingaangifte over 2021. Het maakt niet uit wat waar staat, dus je hoeft niets over te maken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-06 08:18
Sjoerd-b schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:14:
Maakt op zich niet zo veel uit hoor, woningen worden het hele jaar door verkocht, net als dat het niet zo veel uitmaakt welk moment van de week je de woning online zet, de meeste komen op donderdag en vrijdag online maar dat betekent dus vooral ook dat je meer concurrentie hebt van andere woningen.

Ik dacht heel even dat je in je vorige posts 'hoofdstad' schreef, anders had ik je wel willen helpen (wij doen 020 en 030). Die bedragen die je noemt zijn wel erg stevig, maar wellicht is in Den Haag een kartel actief en zijn die prijzen normaal :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
-

[ Voor 99% gewijzigd door Karp op 11-11-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
crispo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:28:
[...]

Maakt op zich niet zo veel uit hoor, woningen worden het hele jaar door verkocht, net als dat het niet zo veel uitmaakt welk moment van de week je de woning online zet, de meeste komen op donderdag en vrijdag online maar dat betekent dus vooral ook dat je meer concurrentie hebt van andere woningen.

Ik dacht heel even dat je in je vorige posts 'hoofdstad' schreef, anders had ik je wel willen helpen (wij doen 020 en 030). Die bedragen die je noemt zijn wel erg stevig, maar wellicht is in Den Haag een kartel actief en zijn die prijzen normaal :/
Goed om te horen. Helaas woon je niet dichterbij.
Misschien de prijzen fors omdat we in de wat duurdere wijken zitten, alle makelaars tot nu toe opereren vooral in dit gebied. Als de vierde ook nog zo prijzig is gaan we op zoek naar iemand van wat verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crispo
Sjoerd-b schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:18:
[...]

Goed om te horen. Helaas woon je niet dichterbij.
Misschien de prijzen fors omdat we in de wat duurdere wijken zitten, alle makelaars tot nu toe opereren vooral in dit gebied. Als de vierde ook nog zo prijzig is gaan we op zoek naar iemand van wat verder.
Over het algemeen is de afstand van de makelaar tot je huis niet zo belangrijk, maar het gevoel dat je hebt bij de makelaar moet wel kloppen (en daar hoort natuurlijk ook een normale vergoeding bij!). Ik krijg altijd jeuk van collega's die ex btw offreren, dat is echt niet netjes (en ook wettelijk verboden). Je hebt geen vrienden/kennissen in de buurt die onlangs verkocht/aangekocht hebben? Gewoon vragen wie zij hadden en wat ze betaald hebben, dan weet je al voordat je iemand laat komen of het zin heeft. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
Karp schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:00:
Ik had dit topic nog niet gespot.

Na een week heeeel grondig opruimen (zo'n 80 dozen in de opslag?) hebben we vrijdag foto's laten maken van ons huis: eengezinswoning uit 2013 in Utrecht. Vanmiddag is de woning online gekomen. De eerste bezichtigingen staan al ingepland. We zijn onvoorstelbaar nieuwsgierig, ook omdat de verkoopprijs impact heeft op het budget voor de woning die we aan het bouwen zijn. Het zou me niks verbazen als er na morgenochtend al geen bezichtigingen meer mogelijk zijn.
En dan de komende tijd vast veel onbekende gezichten in de straat die even komen spieken 😄
Mooi huis heb je! Mocht er van moeders de vrouw geen grotere tv komen? :P Ben benieuwd wat het op gaat leveren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vantage92
Vantage92 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:26:

Vraagprijs 500K
Hier nu een weekje online ongeveer. Twee bezichtigingsdagen nu volgepland met nog wat mensen op de reservelijst. De statistieken voor ons huis waren op dag 1:
22.039 keer gevonden
5.621 keer bekeken
Conversie: 25.5%

Best hoog dus, de conversie zit nu gemiddeld op 14 procent na een week online. Dat komt denk ik doordat het een bijzonder huis is en er in de regio echt heel weinig te koop staat. Na het weekend zijn de bezichtigingsdagen, dus flink opruimen en schoonmaken dit weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Hier gisteren foto's laten maken, we hebben vorige week een stylist langsgehad voor wat tips en daarna het hele weekend opgeruimd. Met 2 kleine kinderen in een huis wat eigenlijk al een tijdje wat te klein is was dat nog een hele opgave! Het viel ons wel op dat er stiekem toch veel zooi is die je uit gewoonte een plekje hebt gegeven maar als je weer eens kritisch gaat kijken veel weg kan of slimmer opgeborgen kan worden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Karp schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:34:
Ik zie hier trouwens wat flinke getallen qua conversie. Om een ander beeld te geven, het is nu 22:31 en ons huis is rond 14:00 online gegaan: ruim 65k keer gevonden, 1750 keer bekeken en 3% conversie. Dit heeft vanmiddag al geleid tot 13 geplande bezichtigingen. (Waarschijnlijk waren makelaars alleen tijdens kantooruren beschikbaar om die in te plannen. We verwachten dat er morgenochtend flink wat bijkomen.)

Dus voor dit topic een lage conversie, maar effectief wel heel vaak gevonden, bekeken -en- veel bezichtigingen.
Volgens mij ben ik 'm tegen gekomen. Lijkt mij een vrij scherpe prijs? Iets verderop staat een oudere kleinere woning voor dezelfde vp. Ik ben lange tijd zoekende geweest aan de andere kant van de stad, in Leidsche Rijn en daar ging het op een gegeven moment alleen nog voor 100+ boven de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
SmurfLink schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:58:
[...]

Je bent dan voor heel 2021 belastingpartner, dat gaat met terugwerkende kracht (vaak genoeg ellende gelezen hier over mensen die al hun toeslagen mochten terugbetalen). In jouw geval dus in je voordeel, gezien jullie gezamenlijke vermogen dus niet boven de 101.300 uit mag komen voor de belastingaangifte over 2021. Het maakt niet uit wat waar staat, dus je hoeft niets over te maken.
Loophole: dat hoeft dus niet zo te zijn. Je kan voor heel het jaar gezien worden als fiscaal partner voor de IB, maar voor de toeslagen niet. Fictieve situatie:

Je gaat na 15 december samen wonen en een geregistreerd partnerschap aan. Dan kan je gezamenlijk belastingaangifte doen terwijl je voor de toeslagen pas effectief toeslagpartner bent per 1-1 van het nieuwe jaar.

Als je al samen woont werkt het niet. Je bent dan altijd met terugwerkende kracht toeslagpartner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

In onze wijk staan nu weer meerdere woningen te koop, dus ik denk dat we de verkoop maar over de kerst heen tillen. Hebben we meteen een goed beeld van wat men bereid is te betalen.

Members only:

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 04-12-2021 10:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karp
Laapo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:33:
[...]

Volgens mij ben ik 'm tegen gekomen. Lijkt mij een vrij scherpe prijs? Iets verderop staat een oudere kleinere woning voor dezelfde vp. Ik ben lange tijd zoekende geweest aan de andere kant van de stad, in Leidsche Rijn en daar ging het op een gegeven moment alleen nog voor 100+ boven de prijs.
Er is iets in dezelfde wijk geplaatst, op dezelfde dag en voor dezelfde prijs. Ik vind zelf dat we meer te bieden hebben!

LR liggen vraagprijzen al snel een stuk hoger ook. Ik ben heel benieuwd waar het voor ons heen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amboly

Ik verkoop nu een huis in Den Haag en betaal mijn makelaar 1% ex BTW maar inclusief foto's en dergelijke (geen startkosten, voorschot). Stuur maar een pm voor de naam van de makelaar, kan hem erg aanraden.

[ Voor 4% gewijzigd door amboly op 10-11-2021 22:14 ]

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
crispo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:38:
[...]

Ik krijg altijd jeuk van collega's die ex btw offreren, dat is echt niet netjes (en ook wettelijk verboden).
Oh wauw, daar stoor ik me ook ongelooflijk aan |:(
Mijn huis (Overijssel) gaat volgend jaar ook in de verkoop en moet dus nog een makelaar zoeken. Maar diegene die komen met een bedrag ex btw staan bij mij direct met 10-0 achter - wat een onzin is dat 8)7 (en zoals je zegt: wettelijk verboden).

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Afgelopen maandag ruim 20 bezichtigingen gehad voor mijn appartement, morgen komen er nog 6-8 bij. Maandag na het weekend is de inschrijving om een bod te doen. Erg spannend allemaal.

(appartementje in Amsterdam btw 350k)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amboly
amboly schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:39:
Morgen gaat ons huis op Funda!

***members only***
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
  • Nu online
Ja diezelfde spanning voel ik hier ook, vooral omdat je het niet meer in eigen hand hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

DonnieDoezoe schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:38:
Ja diezelfde spanning voel ik hier ook, vooral omdat je het niet meer in eigen hand hebt.
Wij zijn nu bijna met de aankoop van de nieuwe woning rond (als verkoper geen gekke sprongen meer maakt) en onze woning gaat dan waarschijnlijk ook binnenkort online, vind het erg spannend allemaal. Zal je net zien dat de woningmarkt in elkaar klapt volgende maand :P.
Zal wel toeval zijn want het stijgt al sinds 2014, maar toch .

Zal dan na 5 dec online komen, volgens onze makelaar maakt dat qua timing niet zo uit, iedereen zit toch met de kerst thuis..

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 12-11-2021 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:36

ChUcKiE

Dus........

Wij hebben het maken van de (funda) foto’s helaas ook moeten uitstellen. Worden nu derde week van november gemaakt, waarschijnlijk ook eind november op funda, eerste week december bezichtigingsdagen.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Iemand al een beeld van hoe met bezichtigingen wordt omgegaan met de nieuwe maatregelen? Loopt dat gewoon door of gaan we terug naar online bezichtigingen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Marinos83 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:51:
Iemand al een beeld van hoe met bezichtigingen wordt omgegaan met de nieuwe maatregelen? Loopt dat gewoon door of gaan we terug naar online bezichtigingen oid?
Voor zo ver ik weet geen impact. Misschien met de volgende set maatregelen dat het wat aanpassing vereist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sport_Life schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:57:

Zal wel toeval zijn want het stijgt al sinds 2014, maar toch .
Zou wel heel stug zijn, en ik zou ook niet weten waarom.
Wellicht dat dat hele Evergrande verhaal nog wat gaat doen.
Maar het zou ook kunnen dat juist door Evergrande dat maar voor de kat z'n kut-wegbouwen tot een eind komt. En dan zakken misschien de grondstofprijzen wat. Dat zou wel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Hmz. Ik zie dat er eindelijk, na een jaar, weer een woning te koop is gekomen die gelijk is aan de onze. Onze uitbouw is iets groter, maar zij hebben een eigen p-plek. Verder gelijk. Vraagprijs is nog geen 5% hoger dan van de laatst verkochte woning.

De markt ontwikkelt zich blijkbaar niet overal gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinoburg85
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-06 18:31
Laapo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:09:
Hmz. Ik zie dat er eindelijk, na een jaar, weer een woning te koop is gekomen die gelijk is aan de onze. Onze uitbouw is iets groter, maar zij hebben een eigen p-plek. Verder gelijk. Vraagprijs is nog geen 5% hoger dan van de laatst verkochte woning.

Dat kan heel goed tactiek zijn.
Laag inzetten, hopen op veel bezichtigingen en 1 gek die een bod 20%+ boven de vraagprijs doet.

Vp an sich zegt weinig over daadwerkelijke markwaarde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 21:39
Laapo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:09:

Vorig jaar ons huis verkocht in Utrecht, vraagprijs +14%. Recent kwam in zelfde straat huis te koop, vraagprijs gelijk aan onze verkoopprijs obv m2 prijs (120m2 vs 113m2) +5% marktontwikkeling.

Huis is vraagprijs +25% verkocht :+ … hetgeen dik 200k extra is in 1-1,5 jaar. Had ik het maar tijdelijk verhuurt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

koentjuh schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:23:

Huis is vraagprijs +25% verkocht :+ … hetgeen dik 200k extra is in 1-1,5 jaar. Had ik het maar tijdelijk verhuurt
Van de week zag ik een overzicht van wat een huis per dag gemiddeld meer waar wordt. Het werd aangegeven per provincie. Kan het zo snel niet terugvinden, maar dacht NH iets van € 220 en NB € 150.

Maar dan moet je natuurlijk wel kijken of je de overwaarde niet nodig hebt voor je nieuwe huis.
En of je 2 hypotheken aankan.
Daarnaast wordt het 2de huis in Box 3 belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 08:02
Rzaan schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:28:
[...]

Van de week zag ik een overzicht van wat een huis per dag gemiddeld meer waar wordt. Het werd aangegeven per provincie. Kan het zo snel niet terugvinden, maar dacht NH iets van € 220 en NB € 150.

Maar dan moet je natuurlijk wel kijken of je de overwaarde niet nodig hebt voor je nieuwe huis.
Box 3 is effectief 1,5% belasting. De hypotheekrente ook zoiets. Met prijsstijgingen van >20% in een jaar blijft er genoeg over.

Maja, dat is achteraf makkelijk rekenen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
RocketKoen schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:35:
[...]

Box 3 is effectief 1,5% belasting. De hypotheekrente ook zoiets. Met prijsstijgingen van >20% in een jaar blijft er genoeg over.

Maja, dat is achteraf makkelijk rekenen.
Precies! Was sowieso niet gelukt want mijn wederhelft zag dat niet zitten. Zijn alleen bizarre rekensommen tegenwoordig :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rzaan schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:28:
[...]

Ons overbruggingskrediet loopt max 2 jaar, in theorie kunnen we besluiten de oude woning nog lange tijd aan te houden, als de stijging zo doorzet is het een prima rendement.
Ben alleen veel te risico-avers :+
Met lagere waardes had ik het wel aangedurfd (vind het alleen moreel niet ok om 2 woningen te bezetten;))

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 14-11-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Sport_Life schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:24:
[...]
(vind het alleen moreel niet ok om 2 woningen te bezetten;))
Als je verhuurt, help je toch ook iemand aan woonruimte? Vooral als het mensen zijn die bijvoorbeeld zelf op nieuwbouw wachten en al wel hun huis verkocht hebben. Zo schuift het uiteindelijk allemaal door. Maar ik begrijp je andere bezwaren uiteraard; zou het zelf ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Toke_gt schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:48:
[...]

Als je verhuurt, help je toch ook iemand aan woonruimte? Vooral als het mensen zijn die bijvoorbeeld zelf op nieuwbouw wachten en al wel hun huis verkocht hebben. Zo schuift het uiteindelijk allemaal door. Maar ik begrijp je andere bezwaren uiteraard; zou het zelf ook niet doen.
Verhuren mag officieel niet van de bank, maar het zou wel beter zijn dan leeg aanhouden idd. Trouwens er staat hier nog steeds een woning leeg sinds de bouw in 2017, de VON prijs is inmiddels over de kop gegaan :X
(Naar het schijnt een stel kort na aankoop uit elkaar en nu oneens wat ze met de woning aan moeten).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 14-11-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Sport_Life schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:01:
[...]

Verhuren mag officieel niet van de bank, maar het zou wel beter zijn dan leeg aanhouden idd. Trouwens er staat hier nog steeds een woning leeg sinds de bouw in 2017, de VON prijs is inmiddels over de kop gegaan :X
(Naar het schijnt een stel kort na aankoop uit elkaar en nu oneens wat ze met de woning aan moeten).
Soms mag het wel van de bank, maar niet standaard inderdaad.
Zie overigens dat ik jou had verward met @koentjuh , die had spijt van het niet verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Toke_gt schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:19:
[...]

Soms mag het wel van de bank, maar niet standaard inderdaad.
Zie overigens dat ik jou had verward met @koentjuh , die had spijt van het niet verhuren.
Spijt niet want het gaf wel ruimte om net ff wat verder te gaan met verbouwen. verhuren is meer iets voor een appartement vind ik. Misschien daar maar eens wat mee doen, maar moreel vind ik dat in deze markt ook wel lastig ivm starters die je dan weer in de weg zit :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Er zijn ook genoeg mensen die niet willen kopen, maar willen huren.
Dat zijn ook vaak starters (vanuit het ouderlijk huis naar een eigen woning om samen te wonen)
Zolang huizen maar niet leeg blijven staan, is er niks amoreels aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
  • Nu online
DonnieDoezoe schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:37:
Afgelopen maandag ruim 20 bezichtigingen gehad voor mijn appartement, morgen komen er nog 6-8 bij. Maandag na het weekend is de inschrijving om een bod te doen. Erg spannend allemaal.

(appartementje in Amsterdam btw 350k)
Vandaag inschrijvingen gesloten, waren best wel wat biedingen gekomen, meer dan ik verwacht had eerlijk gezegd. Uiteindelijk ruim 30 bezichtigingen gehad in 2 dagen.

Een bod van om en nabij 400k geaccepteerd, met behoud van financiering, Nu snel tekenen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

DonnieDoezoe schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:57:
[...]

Vandaag inschrijvingen gesloten, waren best wel wat biedingen gekomen, meer dan ik verwacht had eerlijk gezegd. Uiteindelijk ruim 30 bezichtigingen gehad in 2 dagen.

Een bod van om en nabij 400k geaccepteerd, met behoud van financiering, Nu snel tekenen :9~
En hoeveel keer "bewaard" op funda?
Er staat bij ons een vergelijkbare woning online, die is sinds 4 dagen 110x bewaard (10.000x bekeken). Als dat ook allen kijkers zijn dan zou dat wel mooi zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-06 06:59
Oei! Wel feedback gekregen? Ga je nog iets veranderen qua strategie? Ga je het opnieuw online zetten, of hoe ga je kenbaar maken dat het weer te koop is? Veel sterkte met de verkoop.

Het huis dat ik heb gekocht waren ~40 bezichtigingen, ~14 biedingen.

[ Voor 18% gewijzigd door Hbeez op 16-11-2021 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 16-11-2021 16:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:27
Hier is gister het koopcontract getekend 🎉
Nu nog de ontbindende voorwaarden af tikken en we zijn rond.

Members only:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 23:15

HellBeast

Oh My GoT!

Bij mij is de bedenktijd ook voorbij, dus kan ik wat meer gegevens met jullie delen.

Members only:

Nu kan onze focus volledig verschoven worden naar ons nieuwbouwhuis. Ik wens iedereen in dit topic een goede afloop met de eigen verkoop!

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dat het Energielabel er verkeerd op Funda staat is schering en inslag.
Dit komt omdat Funda zelf een berekening maakt en de makelaars deze handmatig zouden moeten wijzigen.
Maar dat is teveel gevraagd voor vele van deze prinsesjes.

Dat de koper bij de keuring aanwezig is, is meer regel dan uitzondering.
Dus daar had de makelaar jullie zeker over moeten inlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 23:15

HellBeast

Oh My GoT!

Rzaan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:45:

Dat de koper bij de keuring aanwezig is, is meer regel dan uitzondering.
Dus daar had de makelaar jullie zeker over moeten inlichten.
Ze ontkennen de fout ook niet, maar hij is wel gemaakt.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
  • Nu online
Wat balen he, zoveel bezichtigingen, weet de verkoop makelaar waarom er na zoveel animo toch zoveel mensen afhaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
DonnieDoezoe schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:48:
[...]

Wat balen he, zoveel bezichtigingen, weet de verkoop makelaar waarom er na zoveel animo toch zoveel mensen afhaken?
Hij heeft werkelijk geen idee, hij is zeer verbaasd. Maar gelukkig is hij ook overtuigd dat we het huis alsnog goed zullen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
amboly schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:56:
[...]

Hij heeft werkelijk geen idee, hij is zeer verbaasd. Maar gelukkig is hij ook overtuigd dat we het huis alsnog goed zullen verkopen.
Kan hij het niet navragen bij een paar kijkers. Ik heb in 2010 een woning verkocht, toen was een halfjaar geen bezichtiging ook normaal. De sporadische kijker die kwam op zo'n openhuizen dag heb ik zelf gewoon gemaild en op een nette manier gevraagd waarom ze ervan afzagen, best nuttige feedback gehad. Moet je makelaar er wel wat voor doen, dat is even wennen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
Scuderia110 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:31:
[...]

Kan hij het niet navragen bij een paar kijkers. Ik heb in 2010 een woning verkocht, toen was een halfjaar geen bezichtiging ook normaal. De sporadische kijker die kwam op zo'n openhuizen dag heb ik zelf gewoon gemaild en op een nette manier gevraagd waarom ze ervan afzagen, best nuttige feedback gehad. Moet je makelaar er wel wat voor doen, dat is even wennen misschien.
Dat heeft hij inmiddels gedaan, redenen o.a. te donker (wat verwacht je dan van een pijpenlawoning?), uitzicht aan de voorkant niet mooi, bovenbuurman heeft een duiventil op zijn dakterras. Allemaal dingen waar we niet direct iets aan kunnen veranderen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-06 22:21
Zo'n duiventil bij de buurman zou voor mij ook wel een afknapper zijn.

Het uitzicht aan de voorkant kun je tegenwoordig vooraf al aardig beoordelen via Google Maps in de meeste gevallen. Of is de situatie daar niet goed zichtbaar? Of inmiddels sterk veranderd?

Een pijpenla hoeft niet heel donker te zijn. Kleurgebruik en verlichting kan daarin het beeld van de kijkers wel deels beïnvloeden. Helaas zit wat dat betreft het weer afgelopen dagen niet echt mee. Op een zonnige dag lijkt een huis al een stuk minder donker dan op een grijze dag.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
amboly schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:30:
[...]

Dat heeft hij inmiddels gedaan, redenen o.a. te donker (wat verwacht je dan van een pijpenlawoning?), uitzicht aan de voorkant niet mooi, bovenbuurman heeft een duiventil op zijn dakterras. Allemaal dingen waar we niet direct iets aan kunnen veranderen helaas.
Misschien heb ik het gemist, maar is er wel een realistisch beeld geschetst van de woning of is er wat opgeleukt? En is er een selectie gemaakt van de kijkers? Kwantiteit is leuk, maar je hebt natuurlijk het liefst bezichtigingen die niet tot een totaal ander beeld leiden dan de foto's/video.

Dit is wel een bizar lage conversie in elk geval. Lijkt me een reflectie momentje voor de makelaar, ook wat betreft zijn eigen tijdsinvestering :P

Bij onze eigen woning viel het aantal bezichtigingen wat tegen (<10) mede door een realistische tour maar wel 3x geboden.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-06 21:51

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Members only:

Mijn oude huis, een tussenwoning van 130 m2 woonoppervlakte en 105 m2 kavel, is uit 2002 en staat in Brandevoort bij Eindhoven, een populaire vinex locatie. Mijn interieur, keuken en badkamer zijn niet gemoderniseerd sinds de bouw in 2002, wel is groot onderhoud in orde en het huis heeft energielabel A.

Realistische vraagprijs volgens meeste makelaars is €350k, met hoop op 10%+ overbieden, alleen dat is het veruit het goedkoopste wat er in die wijk te koop staat. Is het in zo'n situatie nu handig om zo'n redelijke vraagprijs te gebruiken, of zou ik kunnen gokken op mensen die heel graag daarheen willen verhuizen, en de vraagprijs toch hoger in te zetten? De woningmarkt rond Eindhoven is behoorlijk overspannen, net als de Randstad, dus vraag me af of de makelaars het zich niet te gemakkelijk maken met zo'n vraagprijs?

Ik heb dus nu al een huis waar ik een tijd in kan wonen, en dus geen haast met de verkoop, hoeveel kan ik hiervan profiteren in de huidige markt?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:00

Rmg

mkrmr schreef op donderdag 18 november 2021 @ 01:13:
***members only***

Mijn oude huis, een tussenwoning van 130 m2 woonoppervlakte en 105 m2 kavel, is uit 2002 en staat in Brandevoort bij Eindhoven, een populaire vinex locatie. Mijn interieur, keuken en badkamer zijn niet gemoderniseerd sinds de bouw in 2002, wel is groot onderhoud in orde en het huis heeft energielabel A.

Realistische vraagprijs volgens meeste makelaars is €350k, met hoop op 10%+ overbieden, alleen dat is het veruit het goedkoopste wat er in die wijk te koop staat. Is het in zo'n situatie nu handig om zo'n redelijke vraagprijs te gebruiken, of zou ik kunnen gokken op mensen die heel graag daarheen willen verhuizen, en de vraagprijs toch hoger in te zetten? De woningmarkt rond Eindhoven is behoorlijk overspannen, net als de Randstad, dus vraag me af of de makelaars het zich niet te gemakkelijk maken met zo'n vraagprijs?

Ik heb dus nu al een huis waar ik een tijd in kan wonen, en dus geen haast met de verkoop, hoeveel kan ik hiervan profiteren in de huidige markt?
Reken het een terug naar een m2 prijs en vergelijk dan eens. 105m2 is gewoon niet zo groot.

Persoonlijke zou ik als koper een huis dat lang of voor een 2e keer te koop staat (zonder flip) niet vertrouwen. Zou dan ook oppassen daar mee.

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
***members only***

Ik zit met hetzelfde dilemma in dezelfde wijk. Alleen is mijn woonoppervlakte 110m2 maar staat het huis in de Hoeves ipv de Veste. Bouwjaar 2016 en naar de laatste trends. De makelaar adviseert ook 350 te vragen en af te wachten hoeveel er overboden wordt. Gevoelsmatig zit er inderdaad meer in het vat want ik zie 350 al vanaf begin dit jaar voorbij komen. Verwacht begin volgend jaar dan ook eerder 360 of 365 te vragen en wellicht wordt er dan ook nog op dezelfde wijze overboden. Maar het blijft een gok :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

***members only***

Het plaatje moet wel kloppen.
Er zijn maar weinig mensen uit de regio die graag naar Helmond verhuizen tenzij ze er al wonen of expat zijn en geen binding hebben.

Ons huis, ook in de regio Eindhoven, in Nuenen, heeft recentelijk toch best wel even te koop gestaan.
Vergelijkbaar woonoppervlak, meer perseel, wel wat werk.
Los van de staat en de ligging gehad onze makelaar juist de vraagprijs te optimistisch ingezet.
In 2 maanden ongeveer 30 bezichtigingen gehad, 3 biedingen, allen onder de vraagprijs.
Uiteindelijk dus ook verkocht onder de vraagprijs.

Nogmaals het moet wel kloppen, hoog in zetten omdat de markt nu eenmaal overspannen is, is niet altijd succes.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-06 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Olympialooping schreef op donderdag 18 november 2021 @ 07:40:
[...]
De makelaar adviseert ook 350 te vragen en af te wachten hoeveel er overboden wordt. Gevoelsmatig zit er inderdaad meer in het vat want ik zie 350 al vanaf begin dit jaar voorbij komen.
Krijgt jou makelaar een percentage van wat er overboden wordt?

Dan is het simpel voor hem, lekker laag inzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoerd-b
[...]

De vierde makelaar was een succes, goede klik en wist goed de plus en min-punten te verwoorden.
Tarief was onderhandelbaar, maar zit alsnog in de buurt van de max wat we voor ogen hadden.

We gaan nu richten op 1e week december online gaan. Spannende tijden.

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:15
Bommes schreef op donderdag 18 november 2021 @ 07:50:
[...]

Er zijn maar weinig mensen uit de regio die graag naar Helmond verhuizen tenzij ze er al wonen of expat zijn en geen binding hebben.

Ons huis, ook in de regio Eindhoven, in Nuenen, heeft recentelijk toch best wel even te koop gestaan.
Vergelijkbaar woonoppervlak, meer perseel, wel wat werk.
Los van de staat en de ligging gehad onze makelaar juist de vraagprijs te optimistisch ingezet.
In 2 maanden ongeveer 30 bezichtigingen gehad, 3 biedingen, allen onder de vraagprijs.
Uiteindelijk dus ook verkocht onder de vraagprijs.

Nogmaals het moet wel kloppen, hoog in zetten omdat de markt nu eenmaal overspannen is, is niet altijd succes.
In Brandevoort De Veste koop je een modern comfortabel huis in een populaire wijk met een station en alle dagelijkse winkels op kruipafstand. Dat vind ik niet te vergelijken met jouw wat gedateerde woning aan een veel te drukke doorgaande weg maar toch overal net te ver vandaan. Het enige voordeel van jouw huis is het labeltje Nuenen in plaats van Helmond, maar zoals je zelf al opmerkt is dat alleen relevant voor wie in die regio opgegroeid is met bijbehorende vooroorlogse vooroordelen (die ik als kind uit de regio ook lange tijd had).

Mijn schoonouders wonen niet ver bij je vandaan in Nuenen, dus voor mij is alles in Brabant daar te dichtbij om nog te willen wonen, maar als Brandevoort officieel bij Geldrop-Mierlo had gehoord in plaats van bij Helmond (ligt tegen de gemeentegrens), waren alle huizen daar spontaan een ton duurder geweest.

Wat dat betreft doet @mkrmr het prima door het te omschrijven als 'Brandevoort bij Eindhoven'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Anakha schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:42:
maar als Brandevoort officieel bij Geldrop-Mierlo had gehoord in plaats van bij Helmond (ligt tegen de gemeentegrens), waren alle huizen daar spontaan een ton duurder geweest.
Je zegt het hiermee zelf al. ;)
De vooroordelen hoe gedateerd die ook moge zijn hebben nog wel hun uitwerking op de prijzen.

Mijn (net verkochte) woning haalde ik alleen aan als voorbeeld dat hoog inzetten niet altijd succes hoeft te zijn.
"Goed overspannen regio" is niet instant succes bij verkoop.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bao_mi1
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-06 18:42
Een aantal maanden geleden rond augustus-september waren hier een aantal paniekerige berichten over het uitblijven van (overweldigende) interesse bij te koop staande woningen. Of het kantelpunt niet was bereikt en de huizenmarkt over het hoogtepunt heen was? Dit was de periode waarin ik ook mijn appartement te koop zette. Ik was dus enigszins bezorgd of alles wel goed zou gaan. Hieronder mijn bevindingen.

Members only:

Conclusie. Verkopen is in deze markt misschien nog wel enger dan kopen. Men wordt gek gemaakt met extreme succesverhalen waardoor het proces bijna alleen maar kan tegenvallen.
Ik geloof ook dat er minder geïnteresseerden zijn omdat de stijgingen in de markt de kaf van het koren gescheiden hebben. Daarentegen zijn de overgebleven mensen vaak erg serieus en heeft het denk ik geen impact op de uiteindelijke prijzen. Mijn tip: staat je absoluut niet blind op de verkoopprijs want uiteindelijk is het de markt die de transactieprijs bepaald, en niet de vraagprijs. Wees daar dus enigszins bescheiden in.

In Amsterdam schijnen veel mensen zelf op advertenties te reageren maar komen ze uiteindelijk wel met een aankoopmakelaar kijken, dus staar je daar ook niet blind op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Bommes schreef op donderdag 18 november 2021 @ 07:50:
[...]

Een van de makelaars liet me de NVM zoekopdrachten zien in de buurt, met name in de Veste waar ik woon, en er werd heel veel gezocht en het aanbod is heel schaars. Brandevoort hoort formeel wel bij Helmond, maar wordt eerder gezien als een buitenwijk van Eindhoven.

Snap ook dat het plaatje moet kloppen, en in de Veste is dat ook wel, alles is op loopafstand en het is er erg mooi wonen. Ik was eigenlijk ook nog niet van plan om te gaan verhuizen...

Ze vragen allemaal een gewone courtage (1,25-1,35% all in), zonder bonus regeling, dus voor de makelaar is er geen extra winst door laag in te zetten, behalve dan de snelle verkoop.

Ter info, dit is niet mijn huis, maar van de achterburen, verder redelijk vergelijkbaar: https://www.funda.nl/koop...s-88946069-kopersteeg-12/

[ Voor 7% gewijzigd door mkrmr op 18-11-2021 10:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik begrijp dat ASML binnenkort weer 5.000 nieuwe personeelsleden gaat aannemen.
Die moeten allemaal ergens wonen.
Bij voorkeur in Eindhoven, maar daar is het gekkenhuis.
Dan komen Veldhoven en Waalre aan de beurt.
Maar nu zie je die gekte ook al langzaam richting Valkenswaard, Eersel, Leende opkruipen.
Brandevoort zal op een gegeven moment ook wel in het zichtgebied van ASML komen.
Zeer aantrekkelijke buurt voor expats (relatief nieuwe woningen, sfeer, winkels, jonge mensen)
Die mensen interesseert het geen reet of het Helmond heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Bao_mi1 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:59:
Een aantal maanden geleden rond augustus-september waren hier een aantal paniekerige berichten over het uitblijven van (overweldigende) interesse bij te koop staande woningen. Of het kantelpunt niet was bereikt en de huizenmarkt over het hoogtepunt heen was? Dit was de periode waarin ik ook mijn appartement te koop zette. Ik was dus enigszins bezorgd of alles wel goed zou gaan. Hieronder mijn bevindingen.

***members only***

Conclusie. Verkopen is in deze markt misschien nog wel enger dan kopen. Men wordt gek gemaakt met extreme succesverhalen waardoor het proces bijna alleen maar kan tegenvallen.
Frappante is dat onze makelaar het volgende aanbood:

Members only:

Ik merkte dat mijn vrouw en ik er wat sceptischer instonden en graag lager hadden ingezet om meer interesse te wekken. Uiteindelijk hadden we door hoger in te zetten + een virtuele tour wel kijkers die zeer serieus waren. Ze wisten bij voorbaat al dat de woonkamer bijv. redelijk klein was (geen uitbouw) en dat zal sommigen afgeschrikt hebben. We kregen dan ook gewoon serieuze biedingen met leuke verhaaltjes erbij.

Veel mensen lijken het gewoon al opgegeven te hebben en calculeren die 5-10% overbieden in, waardoor ze zichzelf vooraf al kansloos achten. Onderbieden is in de huidige markt bij courante huizen immers not done en de vraagprijs bieden is al ongebruikelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
***members only***

130m2 woonopp is best veel, maar het perceel is wel erg klein.

Bij een gemiddelde keuken, badkamer en interieur uit 2002 denken de meeste kopers alleen wel na om dat allemaal te gaan vervangen waardoor ze al gauw 30-50k verbouwingskosten rekenen. In mijn ervaring dan.

"Vroegâh" kon je nog wel eens huizen voor onder de 2 ton krijgen waarbij veel gemoderniseerd moest worden, maar dan was de aankoopprijs niet zo hoog en accepteerde je dat wel. Heb het idee dat met de gestegen prijzen ook gestegen verwachtingen komen qua aankleding en afwerking. Niet geheel onterecht naar mijn mening. (mits je het niet over A'dam of Utrecht hebt ofzo)
Tja, wat is de 'huidige' markt? Rentes stijgen langzaamaan, vaste lasten stijgen, half Europa ligt weer op z'n gat, personeelstekort in de bouw, leveringsproblemen, Evergrande is nog steeds niet stabiel, er wordt gesproken over afschaffen jubelton en sneller inperken HRA etc. etc.

Er is geen garantie dat je huis in waarde stijgt. Als ik in mijn eigen glazen bol kijk denk ik eerder aan een kleiner wordende groep kopers die stijgende prijzen kan financieren waardoor er wat stagnatie optreedt in de gewilde maar niet enorm overhypte regio's rondom middelgrote steden.

Er zijn een aantal opties:
- te koop zetten en gewoon verkopen voor het beste bod; kijk objectief naar je woning, als deze enigszins vergelijkbaar is met de goedkoopste optie zou ik zeker niet veel hoger gaan zitten
- te koop zetten (evt. met hoge vraagprijs) bij een makelaar die het prima vindt om 'm over x maanden nog een keer op Funda te gooien als de interesse tegenvalt
- oud huis verhuren voor passief inkomen, evt. onder leegstandswet of met (omgezette) verhuur-/vastgoedhypotheek; uiteraard als je financiële situatie dat toelaat

En natuurlijk nog gecondoleerd en sterkte...

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Rzaan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:12:
Ik begrijp dat ASML binnenkort weer 5.000 nieuwe personeelsleden gaat aannemen.
Die moeten allemaal ergens wonen.
Bij voorkeur in Eindhoven, maar daar is het gekkenhuis.
Dan komen Veldhoven en Waalre aan de beurt.
Maar nu zie je die gekte ook al langzaam richting Valkenswaard, Eersel, Leende opkruipen.
Brandevoort zal op een gegeven moment ook wel in het zichtgebied van ASML komen.
Zeer aantrekkelijke buurt voor expats (relatief nieuwe woningen, sfeer, winkels, jonge mensen)
Die mensen interesseert het geen reet of het Helmond heet.
Goed achtergrondartikel recent in de NRC:
"Eindhoven wil geen San Francisco worden
De uitdijende techsector zet Eindhoven onder druk. Gebrek aan woningen en werknemers, verstopte wegen."
https://www.nrc.nl/nieuws...francisco-worden-a4064505
Pagina: 1 ... 109 ... 198 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.