Toon posts:

Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 108 109 110 Laatste
Acties:

• ChUcKiE
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 22:44

ChUcKiE

Dus........

En dan toch vraag ik me nog af waarom dan niet juist net wat hoger en dan ook sturen op overbieden?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• locatielocatie
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 23:50
ChUcKiE schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:22:
En dan toch vraag ik me nog af waarom dan niet juist net wat hoger en dan ook sturen op overbieden?
Een zeer terechte vraag. Waarschijnlijk omdat het merendeel van de huiseigenaren denkt dat de verkoopmakelaars volledig in het belang van de eigenaren werken...

• jamaar_jamaar
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 05-12 14:24
ChUcKiE schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:22:
Hebben wij uiteindelijk ook gedaan. het verschil wat de verkoopmakelaar wilde als startprijs en de prijs waar het uiteindelijk voor de markt is opgegaan is 35k. ik heb liever meer serieuze kijkers dan kijkers die het net kunnen betalen en niet kunnen overbieden :)

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Het is ook niet goed of fout en elke verkoop en elk huis dat te koop komt te staan is weer anders.
Wij gaan in november op Funda en zie dit toch ook wel als een van de weinige momenten waar het mogelijk is om aardig wat extra euro's te verdienen. Dan maar meegaan in die oververhitte markt. Maar ook wij moeten nog wel de tactiek kiezen.

[Voor 7% gewijzigd door ChUcKiE op 19-10-2021 10:46]

• Vizzie
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21:47
ChUcKiE schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:46:
Het is ook niet goed of fout en elke verkoop en elk huis dat te koop komt te staan is weer anders.
Wij gaan in november op Funda en zie dit toch ook wel als een van de weinige momenten waar het mogelijk is om aardig wat extra euro's te verdienen. Dan maar meegaan in die oververhitte markt. Maar ook wij moeten nog wel de tactiek kiezen.
Enerzijds snap ik je overweging en denk ik er zelf ook wel eens over, anderzijds blijf ik dan toch een beetje met het probleem zitten dat ik wel ergens moet wonen met m'n gezin en dat alle huizen hier in de buurt (midden provincie Utrecht) idioot in waarde gestegen zijn sinds we ons huis gekocht hebben.

Hoe heb jij dit opgelost? Heb je een extra huis om in te gaan wonen of verhuis je ergens heen waar de prijzen nog minder hard gestegen zijn ofzo? Tijdelijk huren?

• jamaar_jamaar
Andere vraag over Funda statistieken: ik ben online opzoek gegaan naar wat meer uitleg, gemiddelde etc over de funda statistieken of deze wel/niet iets zeggen over een woning. Zijn hier tweakers mee bekend? wellicht ook intressant om toe te voegen als topicreeks start? Ik denk dat we met een aantal hier wel een goed begin kunnen maken 😊

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Vizzie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:02:
[...]

Enerzijds snap ik je overweging en denk ik er zelf ook wel eens over, anderzijds blijf ik dan toch een beetje met het probleem zitten dat ik wel ergens moet wonen met m'n gezin en dat alle huizen hier in de buurt (midden provincie Utrecht) idioot in waarde gestegen zijn sinds we ons huis gekocht hebben.

Hoe heb jij dit opgelost? Heb je een extra huis om in te gaan wonen of verhuis je ergens heen waar de prijzen nog minder hard gestegen zijn ofzo? Tijdelijk huren?
Ons nieuwbouwhuis is in aanbouw en de oplevering is ergens in februari gepland :) Vorig jaar net voor kerst ja tegen gezegd (vaste V.O.N. prijs). Ondertussen dus haast een jaar verder en is ons huis ook mooi in waarde gestegen.

We gaan pas over als we volledig in ons nieuwe huis zitten, dus geen extra/tijdelijk onderkomen of huur. Zeker met twee kleine kinderen en thuiswerken is dat geen doen.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

jamaar_jamaar schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:03:
Andere vraag over Funda statistieken: ik ben online opzoek gegaan naar wat meer uitleg, gemiddelde etc over de funda statistieken of deze wel/niet iets zeggen over een woning. Zijn hier tweakers mee bekend? wellicht ook intressant om toe te voegen als topicreeks start? Ik denk dat we met een aantal hier wel een goed begin kunnen maken 😊

***members only***
Kun je ook nog zien hoe vaak bewaard?

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20:01

***members only***
Wat funda statistieken zeggen over een woning is echt zo regio afhankelijk. Daar is, imho, op individuele basis weinig over te zeggen.

• jamaar_jamaar
ChUcKiE schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:17:
[...]

Kun je ook nog zien hoe vaak bewaard?
Ik heb begrepen dat dit na 1 dag beschikbaar is (vervolgens elke 15min). andere statistieken (vanaf moment plaatsen) worden elke 15min geupdate lijkt het als ik naar de pagina-code kijk.

• HellBeast
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 05-12 16:17

HellBeast

Oh My GoT!

***members only***
Mijn woning is vanmorgen erop gegaan. De tussenstand:

2 uur geleden het laatst contact gehad met de makelaar en al 13 bezichtigingen ingepland voor a.s. maandag en woensdag. Gaat wel de goede kant op zo!

Beauty is in the eye of the beerholder

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Toevallig ondertussen onze makelaar gesproken (mijn broer is makelaar) en met hem besproken wat nu een handige tactiek is in deze tijd in onze regio (Noord-Limburg/Zuid Gelderland).

Hij heeft daar wel een voor mij plausibele kijk op. Ook hier geldt, het is niet goed of fout en je weet nooit hoe een andere tactiek uitgepakt zou hebben en je kunt het maar 1 keer doen.

Het belangrijkste tegenwoordig, met de vele overbiedingen is, dat je mensen in ieder geval binnen moet krijgen en ze niet op basis van prijs niet laten aanmelden voor een bezichtiging. Potentiële kopers rekenen al met 10% overbieden. Als je de prijs te hoog neerzet op Funda, dan vallen potentiële kopers waarschijnlijk af omdat ze met een waarde van 110% (dus met de al ingecalculeerde 10% overbieding) al afzien van het meedoen in de wedstrijd. Met een scherpere prijs irm de waarde van de woning en waarbij overbiedingen ogenschijnlijk een kans hebben krijg je ze in ieder geval binnen en kunnen ze meedoen.
Uiteraard moet je ook niet te laag inzetten, maar de trend hier is om het scherp neer te zetten. De markt corrigeert toch wel. Was het te scherp dan wordt er meer overboden, omdat potentiële kopers het gewoon graag willen hebben en zijn er ook uitschieters naar +15%.
In ons dorp is er gewoon helaas weinig verkocht en is het dus lastig vergelijken (twee woningen in een half jaar, waarvan er 1 onze nieuwbouw woning is). Maar die 10% lijkt hier ook wel redelijk gangbaar in omliggende dorpen.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

ChUcKiE schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:36:
of fout en je weet nooit hoe een andere tactiek uitgepakt zou hebben en je kunt het maar 1 keer doen.

Het belangrijkste tegenwoordig, met de vele overbiedingen is, dat je mensen in ieder geval binnen moet krijgen en ze niet op basis van prijs niet laten aanmelden voor een bezichtiging.
Precies wat mijn makelaar ook vertelde.

• big bang
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 01:55
Ik denk dat de tactiek is om precies zo hoog/laag in te zetten dat je een redelijk aantal bezichtigingen hebt. Zet je te laag in en je krijgt 100 aanvragen voor een bezichtiging, dan zeg je nee tegen 70 mensen. Best kans dat daar de hoogste bieder tussen zou zitten.

Zet je te hoog in dan schrik je te veel mensen af. Als je zo in zet dat je precies even veel aanvragen voor bezichtigingen krijgt als dat je kwijt kunt, dan lijkt me de kans het grootst dat de hoogste bieder ook tussen de bezichtigingen zit en dus daadwerkelijk een bod uit gaat doen. Bieden zonder bezichtigen komt (gelukkig) niet veel voor.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

17 geplande bezichtigingen inmiddels! Niet slecht voor 9 uur online. :-)

[Voor 26% gewijzigd door HellBeast op 19-10-2021 18:31]

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 04-12 08:47
Marinos83 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:47:
@jessy100 @koerskii

Ik kom uit de zelfde situatie dus snap de twijfel. Toen wij net ons nieuwbouwhuis hadden gekocht begon net de corona crisis...

Echter als ik nu terug kijk moet je je niet gek laten maken en gewoon zakelijk kijken welk risico je kan/wil dragen. Een huis is primair om in te wonen, dus als je het nog daarvoor nodig hebt dan zou ik het niet verkopen, TENZIJ je het risico niet kan of wilt dragen dat de huizenmarkt onderuit gaat. Of dat gaat gebeuren blijft gokken dus lijkt mij zinloos om dat te gaan proberen te voorspellen en daar dan je keuze op te baseren.
Maak liever een scenario analyse. Hoe ziet het financiele plaatje er uit als de huidige trend doorzet? En hoe ziet het er uit als de markt flink inzakt, zeg 10% lagere prijzen en het duurt een jaar voordat je de woning kwijt bent (dus dubbele lasten). Kan je dat hebben? Dan zou ik gewoon lekker nog ff in je huis blijven wonen en voorlopig niet te veel in dit topic gaan rondhangen, maar juist beginnen met nadenken over de leuke dingen zoals inrichting.
Eens. Wij hadden hetzelfde met nieuwbouw begin corona. Toen de rekensom gemaakt: hoeveel mag ons 'oude' huis dalen om het behapbaar te houden vs. de kosten van huren en de kosten plus ongemak van een keer extra verhuizen. Dan moest er wel serieus geld af, wilde huren goedkoper worden.
Moet je wel een beetje risicotolerant voor zijn, want ms. PC wilde liever weg en weten waar ze aan toe was.
Davidshadow13 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:10:
Ik heb vandaag een offerte gekregen voor de verkoop van mijn huis. jaren '60 tussenwoning in de kop van NH met een geschatte opbrengt van 225k. Makelaar rekent standaard 2% courtage. Ik vind dit vrij hoog, vorig jaar voor hetzelfde huis een fixed price aanbieding gehad van 3500 euro. Dus ik ben geneigd om een tegenbod te doen en meer op de 1,75% te gaan zitten?

Is 2% een beetje marktconform in deze tijd in het 2-3 ton segment?
2% is hoog, maar het ligt ook wat aan de constructie.
Ik betaalde 1% ex btw bij een vraagprijs in de drie ton-range, maar heb er een bonusconstructie aan gehangen bij een forse verkoopprijs, waardoor ik alsnog rond de 2% uitkom. Makelaar heeft de verwachtingen qua biedingen echter ruimschoots overtroffen, dus prima besteed geld wmb.
big bang schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:45:
Ik denk dat de tactiek is om precies zo hoog/laag in te zetten dat je een redelijk aantal bezichtigingen hebt. Zet je te laag in en je krijgt 100 aanvragen voor een bezichtiging, dan zeg je nee tegen 70 mensen. Best kans dat daar de hoogste bieder tussen zou zitten.

Zet je te hoog in dan schrik je te veel mensen af. Als je zo in zet dat je precies even veel aanvragen voor bezichtigingen krijgt als dat je kwijt kunt, dan lijkt me de kans het grootst dat de hoogste bieder ook tussen de bezichtigingen zit en dus daadwerkelijk een bod uit gaat doen. Bieden zonder bezichtigen komt (gelukkig) niet veel voor.
Je moet ook weten welk publiek je binnen wil hengelen. Ik heb nog wat met de makelaar gefilosofeerd over de VP. Lager zitten is een groter publiek, maar dan heb je mensen binnen die je eigenlijk niet wil hebben. Je wil een VP op de rand van wat net wel/niet kan en de makelaar nog kan uitleggen als 'tsja, stijging hè, dit is de markt in de afgelopen maanden' - en ze dan laten overbieden.

Wij hebben het proces ook rond inmiddels. Makelaar stuurde heel netjes alle biedingen in screenshot door dus was bijna realtime te volgen. Uiteindelijk een bod ruim fors boven VP ontvangen, dus zeer tevreden. Wel met wat voorbehouden, maar die zijn inmiddels verlopen.
Bezichtigingen liepen ook niet zo snel vol als verwacht, uiteindelijk zelfs nog behoorlijk wat lege plekken overgehouden. Reden is de VP die lag op niveau verkoopprijs van een woning vlakbij, eerder dit jaar. Dat schrikt mensen toch af en ook NHG zat er niet meer in (op dat andere huis wel). Daardoor minder animo, maar wel allemaal serieuze mensen. Volgens mij heeft 50% een bod uitgebracht. Wij kijken tevreden terug.

Overigens gaf de taxateur die op bezoek kwam nog aan dat de markt in haar ogen wat af lijkt te remmen. Voorheen ging alles weg, nu zijn er wat huizen met de nodige aandachtspunten die wel wat langer te koop staan dan voorheen. N=1 natuurlijk (of nouja, n=een paar huizen), maar wie weet.

[Voor 3% gewijzigd door Pannencouque op 20-10-2021 07:32]

• jamaar_jamaar
jamaar_jamaar schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:10:
Goedemorgen allemaal,

Na een tijdje te hebben meegelezen is ons huis vandaag live gegaan op funda 🎉

Ik ga aankomende tijd eea met jullie delen over ervaringen die wij hebben (aantal bezichtigingen, biedingen (hopelijk) etc.

***members only***
Hier ook een update na een dag op Funda:

aantal bezichtigingen gepland is 5. Voelt als een tegenvaller we hadden meer verwacht maar dit heeft er denk ik ook mee te maken dat wij de VP aan de "hoge" kant in de markt hebben gezeten. zoals gisteren ook besproken in dit topic is het een balans vinden tussen serieuze kijkers (die kunnen bieden) en genoeg kijkers trekken. even afwachten dus hoeveel het er uiteindeijk gaan worden.

dinsdag/woensdag volgende week kijk dagen dus ik deel einde van deze week hoeveel het aantal bezichtigingen is wat is gepland.

• Toke_gt
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 00:40
jamaar_jamaar schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:31:
[...]
Hier ook een update na een dag op Funda:

aantal bezichtigingen gepland is 5. Voelt als een tegenvaller we hadden meer verwacht maar dit heeft er denk ik ook mee te maken dat wij de VP aan de "hoge" kant in de markt hebben gezeten.
Met een hoge vraagprijs en de trend om fors te overbieden, denken mensen mogelijk dat je huis te duur wordt. Immers, met de vraagprijs en kk zijn ze er nog niet (denken ze). Terwijl jij misschien wel heel blij bent als iemand de vraagprijs biedt.
Wat hier laatst al werd geschetst (geen idee of dat op jou van toepassing is):
Huis A vraagprijs 315.000, verkoopprijs 330.000
Huis B vraagprijs 330.000, verkoopprijs 340.000
Huis C vraagprijs 340.000
Dat loopt een keer spaak. Bij huis van 340.000 denken mensen dat ze ook moeten overbieden, terwijl dat eigenlijk al twee keer in de vraagprijs is meegenomen.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Toke_gt schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:49:
[...]

Met een hoge vraagprijs en de trend om fors te overbieden, denken mensen mogelijk dat je huis te duur wordt. Immers, met de vraagprijs en kk zijn ze er nog niet (denken ze). Terwijl jij misschien wel heel blij bent als iemand de vraagprijs biedt.
Dat loopt een keer spaak. Bij huis van 340.000 denken mensen dat ze ook moeten overbieden, terwijl dat eigenlijk al twee keer in de vraagprijs is meegenomen.
Goed praktisch voorbeeld zo, dat verder borduurt op de eerdere discussie/overwegingen.
Wij proberen dus iets hoger dan scherp in te gaan zetten, om het maar lekker concreet uit te drukken >:)

In jouw voorbeeld zou dat dan uitkomen op zo'n 320.000-325.000 bijvoorbeeld. Dan verwachten we dat daar zeg die 10% bij komt en dan kom je over de 350.000 uit. Dat wordt zo'n beetje onze tactiek.

• big bang
Ik zou denk ik geneigd zijn om als vraagprijs te hanteren waar je minimaal tevreden mee bent. De "ik denk/hoop dit maar meer is altijd leuk"-prijs. Alles wat dan overboden wordt is mooi meegenomen.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

big bang schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:05:
Ik zou denk ik geneigd zijn om als vraagprijs te hanteren waar je minimaal tevreden mee bent. De "ik denk/hoop dit maar meer is altijd leuk"-prijs. Alles wat dan overboden wordt is mooi meegenomen.
Ja klopt en dat gaat dan in onze situatie mooi uitkomen.

• jamaar_jamaar
Toke_gt schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:49:
[...]

Eens idd, wij hebben zoals @big bang aangeeft gekozen om voor het bedrag te gaan als VP waar we blij mee zijn. probleem in de huidige markt is denk ik ook meer dat zowel kopers als verkopers "gek" gemaakt worden door de percentages die je overal terug ziet komen in het nieuws.

We gaan het zien :) ,

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

Precies, zo gaan wij binnenkort kijken bij een woning die al een hele tijd veel te hoog in de verkoop staat. Inmiddels heeft de markt de vraagprijs benaderd (ingehaald?), maar op moment van start verkoop gingen soortgelijke woningen veel lager weg.
Moet nog kijken dus wellicht zit er ergens nog een adder 8)7

• Source90
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 02:53
Members only:

• Marinos83
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 05-12 14:10
Ik snap het verhaal wel dat je niet te hoog inzet omdat je niet onnodig mensen wil afschrikken die er al vanuit gaan dat ze er nog 10% bij op moeten tellen. Maar aan de andere kant, je hebt maar één koper nodig die bij de hogere prijs toch ook gewoon 10% er bovenop biedt...

Bij een bonusconstructie zoals @Source90 aangeeft zou ik wel geneigd zijn om gewoon in adviesprijs makelaar mee te gaan, maar als je een zo goedkoop mogelijke makelaar hebt uitgezocht omdat de woning zich toch wel verkoopt ben ik toch geneigd om een wat hogere vraagprijs neer te zetten en dan hopen dat ze alsnog overbieden.

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:38
Hier zijn net de 3 dagen bedenktijd van de kopers verstreken, dus ons huis is verkocht *O*

Na 24 bezichtegingen in 2 dagen, hebben we uiteindelijk 6 biedingen gehad. Het waren allemaal locale investeerders, en 1 jongen die het met zn ouders voor zn studietijd wilde kopen.
Ik had het graag gegund aan een starterskoppel (zelfs als het 5k minder opleverde), maar omdat het toch alleen investeerders waren was het niet lastig om gewoon voor het hoogste bod te gaan. Dit bod was ook nog eens zonder enige vorm van voorbehoud of keuring.

Uiteindelijk verkocht voor 267k, met een oorspronkelijke vraagprijs van 239k. Not bad voor een huis in het verre zuiden en wat 5 jaar geleden 138k kostte.

Over een maandje is de sleuteloverdracht, lekker snel!

All in all erg blij hoe vlot het allemaal verlopen is. Volgende stap is denk ik vooral huilen als huizenkoper...

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Bij mij staat na 2 dagen de teller op 18 bezichtigingen. Die eerste dag was echt gekkenhuis op Funda, maar daarna stagneert het wel flink. Dit weekend als een leipo alles opruimen en schoonmaken en dan kijken waar volgende week het schip strandt.

• Blackgold
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 23:25
Basekid schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:54:

All in all erg blij hoe vlot het allemaal verlopen is. Volgende stap is denk ik vooral huilen als huizenkoper...
Jullie hebben eerst verkocht en gaan nu pas kopen? Vanwaar die volgorde? (Als je het wilt delen)

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:38
Blackgold schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:31:
[...]

Jullie hebben eerst verkocht en gaan nu pas kopen? Vanwaar die volgorde? (Als je het wilt delen)
Puur uit praktisch oogpunt. We gaan 200km verderop wonen (en werken) dus voor nu hebben we daar een vakantiehuisje gehuurt waarvanuit we snel lokaal kunnen schakelen en de regio/wijken beetje kunnen verkennen.

5 uur bezig zijn met 1 bezichtiging is gewoon niet te doen

Technisch gezien hadden we het huis nog niet hoeven te verkopen i guess, maar we wilde niet al die extra lasten dragen.

[Voor 10% gewijzigd door Basekid op 21-10-2021 21:00]

• Blackgold
Basekid schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:58:
[...]

Puur uit praktisch oogpunt. We gaan 200km verderop wonen (en werken) dus voor nu hebben we daar een vakantiehuisje gehuurt waarvanuit we snel lokaal kunnen schakelen en de regio/wijken beetje kunnen verkennen.

Technisch gezien hadden we het huis nog niet hoeven te verkopen i guess, maar we wilde niet al die extra lasten dragen.
Ah ja begrijpelijk. Maar wel echt ontzettend spannend in deze tijd. Veel succes, hopen dat het huilen jullie enigszins bespaard zal blijven! (Overigens heb ik 1 keer heel hard gehuild tijdens mn huizenzoektocht. Na stuk of 8 afgewezen biedingen, kreeg ik een inzinking a la “ik wil dit volgende huis zooo graag en we gaan zoooveel overbieden weer, en we gaan het toch weer niet krijgen”… volgende week krijgen we de sleutel van desbetreffende huis _/-\o_ )

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:18

Bommes

Capo del formaggio

Bij ons zijn ook de 3 bedenk dagen voor de kopers van ons huis voorbij.
Nu rest er nog de financiering als ontbindende voorwaarden.

Dustyroads.nl - Adventures are not always fun while you're having them

• bie100
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 17:25
Basekid schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:54:

ja dan verdwijnt de overwaarde als sneeuw voor de zon :|

• Source90
HellBeast schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:02:
Bij mij staat na 2 dagen de teller op 18 bezichtigingen. Die eerste dag was echt gekkenhuis op Funda, maar daarna stagneert het wel flink. Dit weekend als een leipo alles opruimen en schoonmaken en dan kijken waar volgende week het schip strandt.
Hier staat de teller op 2 bezichtigingen via makelaar. Morgen op Funda. Makelaar verwacht dat maandag zijn mailbox ontploft is 😅

• Dalive
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 05-12 08:25
Source90 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:28:
[...]

Hier staat de teller op 2 bezichtigingen via makelaar. Morgen op Funda. Makelaar verwacht dat maandag zijn mailbox ontploft is 😅
Waarom morgen op Funda? Snap dat nooit zo als de makelaar dicht is, gewoon benieuwd :)

• Vorkie
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Bommes schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:26:
Bij ons zijn ook de 3 bedenk dagen voor de kopers van ons huis voorbij.
Nu rest er nog de financiering als ontbindende voorwaarden.
Wanneer de is housewarming van jullie nieuwe woning?

Gefeliciteerd!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

2 November is de overdracht van onze nieuwe woning.
8 november het verhuis bedrijf ingehuurd, weekend daarna viert mijn vrouw haar verjaardag en is de housewarming in ons nieuwe huis :+

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

En het afscheidsfeest van je oude woning ? ;)

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 23:41
Basekid schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:58:
[...]

Wel spannend lijkt me. Hoe langer het duurt om een nieuwe woning te vinden des te meer je achterop raakt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Toke_gt
Dalive schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:43:
[...]

Waarom morgen op Funda? Snap dat nooit zo als de makelaar dicht is, gewoon benieuwd :)
Sommige makelaars zijn gewoon open/bereikbaar. Verder denk ik (aanname) dat het te maken heeft met een soort voorselectie omdat mensen daardoor meer tijd hebben om naar het huis te gaan kijken/de buurt verkennen etc. Dat voorkomt reserveringen van bezichtigingen door mensen die het bij een eerste eigen verkenning niets vinden. Je krijgt dus meer serieuze bezichtigingen en dat is handig als je een toeloop verwacht.

• Marinos83
Of gewoon omdat mensen in het weekend meer tijd hebben om op Funda te kijken voor huizen?

• Source90
Marinos83 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:18:
Of gewoon omdat mensen in het weekend meer tijd hebben om op Funda te kijken voor huizen?
Onze makelaar gaf eerlijk toe dat de telefoon dan niet continue roodgloeiend staat en mensen beweegt om schriftelijk (via de site) een bezichtiging in te plannen.

Volgens hem komen de telefonische bezichtigingsaanvragen ook vaker niet opdagen waardoor er gekozen is de huizen zaterdag om 00:00 online te gooien. Maandag zal ik weten of de bezichtigingen al vol zitten :)

• Immutable
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 05-12 12:01
Het is toch echt wel komisch om dit topic te lezen. Toen ik mijn huis kocht, heeft de eigenaar er 40K op moeten inleveren. En de makelaar belde mij om te bellen of ik nog interesse had en misschien wel een bod wou doen. Dus toen had ik een lowball bod gedaan. Paar keer heen en weer geboden, en toen ergens in het midden uitgekomen. 5K onder de vraagprijs. En het huis was al bijna 40k omlaag gegaan. Stond al echt hele tijd te koop ook. :) (huis is nu verdubbelt in waarde zo'n beetje)

Kan je je nu niet meer voorstellen!!

• Source90
Source90 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:28:
[...]

Sinds zaterdag online.
Deze statistieken ontvangen vanuit Funda. Is dus 23-24 oktober.
Members only:

Account van funda moet nog wel gekoppeld worden door makelaar. Is er nog meer te zien naast deze Info?

• Dalive
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 05-12 08:25
Source90 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 01:51:
[...]

Sinds zaterdag online.
Deze statistieken ontvangen vanuit Funda. Is dus 23-24 oktober.

***members only***

Account van funda moet nog wel gekoppeld worden door makelaar. Is er nog meer te zien naast deze Info?
Nee dit is het eigenlijk wel, niet heel spannend verder die statistieken als je eenmaal gekoppeld bent.

• Xanaroth
  • Laatst online: 02-12 15:36
Marinos83 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:20:
Ik snap het verhaal wel dat je niet te hoog inzet omdat je niet onnodig mensen wil afschrikken die er al vanuit gaan dat ze er nog 10% bij op moeten tellen. Maar aan de andere kant, je hebt maar één koper nodig die bij de hogere prijs toch ook gewoon 10% er bovenop biedt...
Helemaal mee eens. Hoopte destijds op 200k, 225k als ideaal. Vraagprijs werd al iets van 230k als ik het goed herinner en transactie uiteindelijk rond de 250k.

Ik had tig bezichtigingen, ondanks schofterig hoge vraagprijs waar ik me onzeker bij voelde. Straat stond volgeparkeerd, buurtjes zaten gniffelend in de voortuin de chaos aan te kijken.

Deadline voor biedingen: 0 ingediend en volle paniek.

Dag ofzo later; "Hoop dat we niet te laat zijn? Hier in elk geval nog ons bod van [vraagprijs+10%]."

Hoe ziek of verknipt de markt ook is.... je hebt 1 koper/bod nodig, want je kan het toch maar 1x verkopen. De rest is verder ook eigenlijk irrelevant.

[Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 25-10-2021 09:17]

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Bij mij is vandaag de eerste kijkdag. Woensdag de tweede. Afgelopen weekend (vooral gisteren) me de blubbers gepoetst. Ik heb nu wel het gevoel dat ik er niets meer aan kan doen, dus dat is wel fijn. De makelaar geeft aan dat we vrijdag de deadline van de biedingen houden. Spannende week!

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Hier komt onze woning binnenkort ook op Funda. Gezien het nieuws over rentestijgingen e.d. ben ik maar al te blij om er binnenkort vanaf te zijn als de financierbaarheid voor potentiële kopers onder druk zou komen te staan. Wie weet stijgen de prijzen nog door, maar daar wil ik verder niet op gokken. Onze nieuwbouwwoning wordt eind Q1 opgeleverd.

Wel irritant dat toevallig 2 vergelijkbare huizen voor lagere prijzen dan onze beoogde vraagprijs op Funda zijn verschenen, maar dat is duidelijk de tactiek van 'laag' op de markt zetten om meer interesse te wekken. Daar wordt sowieso >40k op overboden. Even met onze verkoopmakelaar overleggen, maar ik denk toch dat wij 'm gewoon wat hoger in de markt zetten precies op de grens van 2 Funda-prijsklassen. De interesse in de wijk waarin we wonen is toch zeer groot.

Ondanks dat het een luxeprobleem is is het toch wel spannend :D

• big bang
finsdefis schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:50:

Wel irritant dat toevallig 2 vergelijkbare huizen voor lagere prijzen dan onze beoogde vraagprijs op Funda zijn verschenen, maar dat is duidelijk de tactiek van 'laag' op de markt zetten om meer interesse te wekken. Daar wordt sowieso >40k op overboden. Even met onze verkoopmakelaar overleggen, maar ik denk toch dat wij 'm gewoon wat hoger in de markt zetten precies op de grens van 2 Funda-prijsklassen. De interesse in de wijk waarin we wonen is toch zeer groot.
Als je die van jullie nu net zo insteekt, dat de sluitingstijd van de biedingen één of twee dagen is, nadat de andere hun afwijzing binnen hebben. Dus iedereen die eerst bood op huis A of B, denk bij huis C, nu ja, laten we hier maar stevig op bieden dan, dan hebben we in ieder geval iets?

Geen idee hoe dat bij huizen werkt, maar bij bijvoorbeeld troostrijk of BVA zie ik het vaak zo gaan, mits voldoende interesse. Bij drie (bijna) gelijke kavels A, B en C, denkt men bij A en B vaak nog van, laat maar gaan, ik beproef mijn geluk wel op de laatste. En uiteindelijk gaat die dan voor de hoogste prijs.

• finsdefis
  • Niet online
big bang schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:48:
[...]

Als je die van jullie nu net zo insteekt, dat de sluitingstijd van de biedingen één of twee dagen is, nadat de andere hun afwijzing binnen hebben. Dus iedereen die eerst bood op huis A of B, denk bij huis C, nu ja, laten we hier maar stevig op bieden dan, dan hebben we in ieder geval iets?

Geen idee hoe dat bij huizen werkt, maar bij bijvoorbeeld troostrijk of BVA zie ik het vaak zo gaan, mits voldoende interesse. Bij drie (bijna) gelijke kavels A, B en C, denkt men bij A en B vaak nog van, laat maar gaan, ik beproef mijn geluk wel op de laatste. En uiteindelijk gaat die dan voor de hoogste prijs.
Interessante overweging. Maar eens meenemen naar het gesprek deze week.

• Rzaan
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 21:06
Hier komt onze woning binnenkort ook op Funda. Gezien het nieuws over rentestijgingen e.d. ben ik maar al te blij om er binnenkort vanaf te zijn als de financierbaarheid voor potentiële kopers onder druk zou komen te staan. Wie weet stijgen de prijzen nog door, maar daar wil ik verder niet op gokken.
Zo snel zal het allemaal niet gaan.
De rentestijgingen zijn echt minimaal.
Weet niet in welke prijsklasse jullie huis valt, maar het zal nauwelijks invloed hebben op huizen tot 400/500K, denk ik.

• finsdefis
  • Niet online
Rzaan schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:28:
[...]

Zo snel zal het allemaal niet gaan.
De rentestijgingen zijn echt minimaal.
Weet niet in welke prijsklasse jullie huis valt, maar het zal nauwelijks invloed hebben op huizen tot 400/500K, denk ik.
Ik verwacht idd ook wel dat het praktische effect niet zo groot zal zijn, maar misschien dat het sentiment (langzaamaan) omslaat.

En we weten allemaal wat dat kan doen met een woningmarkt. In 2013 was er ook een woningtekort maar wilde je toch echt je eigen hut eerst verkocht hebben voordat je iets nieuws zou overwegen.

Op de korte termijn zou ik eigenlijk juist meer interesse verwachten, als de angst zou ontstaan dat rentes blijven stijgen heb je liever nú een hypotheekofferte dan over een half jaar natuurlijk.

• millerman_sf
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23:17
finsdefis schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:13:
[...]
In 2013 was er ook een woningtekort maar wilde je toch echt je eigen hut eerst verkocht hebben voordat je iets nieuws zou overwegen.
Aangezien de crisis vanaf 2008 is ingezet, kun je wel stellen dat je best een paar maanden zou moeten kunnen wachten. Dat maak ik mezelf tenminste wijs, met mijn glazen bol.

• Rzaan
We hebben nu natuurlijk (nog) geen crisis.
Wel iets meer inflatie en wat andere zaken die voortsukkelen.
Maar daar is een ander topic meer geschikt voor.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Zojuist onze eigen inleg in ons te kopen huis over gemaakt naar de notaris.
Toch altijd een spannend moment als je zo een grote som moet overmaken.
Het moest zelfs in 5 delen in verband met de transactie limiet van de bank.. :o

Volgende week dinsdag is de afspraak bij de notaris.. *O*

Een echte WTF:... je betaald dus tegenwoordig zelfs negatieve rente over de waarborgsom en de hypotheek som aan de notaris..

Oh en nog een WTF we hebben een kleine overbruggingshypotheek af moeten sluiten, de kosten die je voor die akte aan de notaris betaald zijn hoger dan de akte voor de "normale" hypotheek.
En dat terwijl die overbrugging slechts 1/6 deel is van de "normale" hypotheek som. 8)7

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Bij mij zijn vandaag de laatste bezichtigingen. Er waren er een paar geannuleerd, waardoor er in totaal 18 bezichtigingen overbleven. Ben wel blij dat het na vandaag achter de rug is. Het is toch een hoop gedoe en je bent er best intensief (in je hoofd) mee bezig. In eerste instantie wilde de makelaar a.s. vrijdag als deadline nemen, maar omdat een aantal potentiele kopers hadden aangegeven nog iets meer tijd te willen (voor hun eigen financiële plaatje) wordt het aanstaande maandag om 12:00.

Volgens de makelaar zaten er een paar goede serieuze kandidaten tussen. Dus dat is wel fijn om te horen.

• Marinos83
Marinos83 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:40:
Iemand ervaring met Kijck makelaars? www.kijck.nl
Hebben een interessant vast tarief van €2950 verkoopkosten all-in, incl BTW.
Reviews op funda en google zijn erg positief en komen authentiek over, maar klinkt bijna te goed om waar te zijn?
Ik heb ze langs gehad en was positief gesprek, dus heb ze de opdracht gegund. Andere makelaar die langs is geweest was ook goed, maar letterlijk dubbel zo duur (1% plus €500 opstratkosten). En bij Kijck krijgen we een gratis styliste langs die gaat helpen huis zo goed mogelijk op de foto te krijgen, is een actie ivm hun eenjarig bestaan. Ben benieuwd! Plan is over ongeveer een maand op Funda.

• Gouwden
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 19:41
Iemand ervaring met het zelf opstellen van de koopakte, lijst wat er kan worden overgenomen en de NVM vragenlijst? Wij zijn bezig met een woningruil met andere woning eigenaren, en zijn er al uit voor de prijs en ontbindende voorwaarden. Enigste wat nog moet gebeuren is de lijst en koopakte opstellen. Makelaar rekent 500 euro voor alleen opstellen koopakte, of 1000 euro voor de complete begeleiding van de overdracht (ook check van koopakte die ik moet gaan tekenen). Is dit de moeite waard ?

• Vorkie
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Gouwden schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:39:
Iemand ervaring met het zelf opstellen van de koopakte, lijst wat er kan worden overgenomen en de NVM vragenlijst? Wij zijn bezig met een woningruil met andere woning eigenaren, en zijn er al uit voor de prijs en ontbindende voorwaarden. Enigste wat nog moet gebeuren is de lijst en koopakte opstellen. Makelaar rekent 500 euro voor alleen opstellen koopakte, of 1000 euro voor de complete begeleiding van de overdracht (ook check van koopakte die ik moet gaan tekenen). Is dit de moeite waard ?
1000 euro voor ontzorgen, klinkt enorm fijn.

Gezien het woningruil is, lekker even splitten, betaal je 500 de woning, is een koopje om de juiste dingen in het contract te hebben.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Vorkie schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:45:
[...]

1000 euro voor ontzorgen, klinkt enorm fijn.

Gezien het woningruil is, lekker even splitten, betaal je 500 de woning, is een koopje om de juiste dingen in het contract te hebben.
Hier ben ik het zeker mee eens. Verkeerde zuinigheid om dit zelf te willen doen.

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20:01
Wij hebben het zonder makelaars gedaan, dus zelf koopcontract opgesteld, lijst van zaken en het het pakket doorgestuurd naar de notaris.

Pak gewoon het nvm modelcontract en lijst, doet de makelaar ook.

Kijk er eerst eens alleen naar en dan samen door alle artikelen. Wijzigen en verwijderen is prima, maar streep door ipv tekst te wissen.

Het stelt echt weinig voor als je er eens een avond goed voor gaat zitten.

Een koopcontract bij woningruil is in principe, ook niet anders, het enige verschil is de de verrekening bij de notaris, als je dan extra hulp wil zoek een notaris die dat bied.

Persoonlijk vind ik 1000 euro voor een makelaar nogal wat voor een modelcontractje, wat zaken naar een notaris doorsturen en een beetje ouwehoeren bij het opnemen van de meterstanden tijdens de overdracht.

[Voor 50% gewijzigd door Rmg op 29-10-2021 08:44]

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:10

BazzH

Kei-goed...

Immutable schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:16:
Het is toch echt wel komisch om dit topic te lezen. Toen ik mijn huis kocht, heeft de eigenaar er 40K op moeten inleveren. En de makelaar belde mij om te bellen of ik nog interesse had en misschien wel een bod wou doen. Dus toen had ik een lowball bod gedaan. Paar keer heen en weer geboden, en toen ergens in het midden uitgekomen. 5K onder de vraagprijs. En het huis was al bijna 40k omlaag gegaan. Stond al echt hele tijd te koop ook. :) (huis is nu verdubbelt in waarde zo'n beetje)

Kan je je nu niet meer voorstellen!!
Daar moet je nu echt wel een beetje geluk voor hebben inderdaad tegenwoordig. Het kán nog wel, maar volgens mij is het aantal regio's nu op 1 hand te tellen en is het zélfs in die regio's al niet meer "de standaard". Wij hebben nu ruim een jaar geleden gekocht in zo'n regio. Op dat moment was je hier nog vrij zeker dat "vraagprijs = koopsom" wel op zou gaan. Huizen die te duur op de markt werden gezet, werden dan ook gewoon niet verkocht (pas als de markt de vraagprijs inhaalde, werden deze verkocht). Kopen onder de vraagprijs kon in bepaalde situaties nog wel. Wij hebben ook onderhandeld en zijn bijna 20k onder de vraagprijs uitgekomen. Maar dat kon door "omstandigheden".

Think smart........ Act stupid........

• DonnieDoezoe
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 20:24

Sinds vanochtend op Funda. Weet niet wat dit precies zegt. Makelaar appte net dat 1e bezichtigingsdag al 6 mensen komen kijken. Erg spannend allemaal.

Appartement in Amsterdam ~350k btw

• jessy100
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23:40
Onze verkoopdatum kruipt langzaam dichterbij...

Alleen zitten we met een groot issue: we hebben een lekkage vanaf het balkon van de bovenburen. resultaat: ~2x1 meter plafond is helemaal bruin. Ik ben al sinds mei bezig met touwtrekken met de VVE om dit gefixed te krijgen, maar er gebeurt weinig. Iemand nog tips of ik dit eventueel over een juridische boeg wat kracht bij kan zetten? Dit gaat gewoon geld kosten want op deze manier kan/wil ik het huis echt niet verkopen...

Vervelende is ook dat de oorzaak bij de buren zit, anders had ik het uit eigen zak betaald. Maar ik kan niet zomaar werklui daar naar binnen sturen.

edit: misschien niet het juiste topic (?)

[Voor 3% gewijzigd door jessy100 op 29-10-2021 16:03]

• CeesKees
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23:09

CeesKees

I rest my Kees

@jessy100 Schakel je verzekeraar in.
En geef aan waarom dit voorrang heeft.

Of zorg dat je een toezegging vanuit de VVE hebt, en laat een bedrag (bij de notaris) in depot staan tot dit is opgelost.

[Voor 43% gewijzigd door CeesKees op 29-10-2021 16:03]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• jessy100
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23:40
CeesKees schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:03:
@jessy100 Schakel je verzekeraar in.
En geef aan waarom dit voorrang heeft.
Dat is de opstalverzekering neem ik aan? die loopt via de VVE :-(

• big bang
@jessy100 Heb je een rechtsbijstandverzekering? Mogelijk kun je (dreigen) de VVE aansprakelijk te stellen voor vervolgschade als ze niet snel reageren?

• Rzaan
CeesKees schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:03:

Of zorg dat je een toezegging vanuit de VVE hebt, en laat een bedrag (bij de notaris) in depot staan tot dit is opgelost.
Kun je dit wat toelichten?
Wiens geld staat er bijvoorbeeld in depot en wanneer gaat dit er weer uit?

• kx22
  • Laatst online: 19:25
Hier komt onze woning binnenkort ook op Funda. Gezien het nieuws over rentestijgingen e.d. ben ik maar al te blij om er binnenkort vanaf te zijn als de financierbaarheid voor potentiële kopers onder druk zou komen te staan. Wie weet stijgen de prijzen nog door, maar daar wil ik verder niet op gokken. Onze nieuwbouwwoning wordt eind Q1 opgeleverd.

Ondanks dat het een luxeprobleem is is het toch wel spannend :D
Ik heb mijn bedenkingen bij dit soort tactieken.
Een kennis van mij is daar ook "ingetrapt".
Hij heeft een uitgebouwde hoekwoning met circa 140m2. Grotere perceel en redelijke afwerking van huis.
Tegenover hem is een tussenwoning van 125m2 met kleinere perceel en ditto afwerking. Deze stond online voor de vraagprijs van 450k. We weten NIET voor wat voor bedrag het is verkocht, maar het is aannemelijk dat het voor de vraagprijs of meer is verkocht ivm locatie (mooie buurt rdam).
Aangezien hij een grotere huis heeft, hoekwoning en grotere perceel is het aannemelijk dat hij minimaal 500k als vraagprijs zou hanteren.
De makelaar zegt echter, nee laten wij 460k doen, want dan ga ik ze uit elkaar spelen en krijg je alsnog de hoogste bod.

Eindstand was de verkoopprijs 500k.

In mijn optiek teleurstellend, want zet je beide woningen naast elkaar zou ik ten alle tijden 50k extra betalen voor hoekwoning die groter is. Naar mijn mening zou een vraagprijs met 500k juist tot biedingen leiden die 50k erboven worden geboden.

Hij is er tevreden mee, want hierop pakt hij al een overwaarde van ruim 300k. Echter vind ik de tactiek van de makelaar enorm slap.
Die geeft hem nu het idee dat iemand wel 50k bovenop de vraagprijs betaald, terwijl het eigenlijk de vraagprijs hoort te zijn.

• Bumaa
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 03-11 12:11
kx22 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:07:
[...]

Naar mijn mening zou een vraagprijs met 500k juist tot biedingen leiden die 50k erboven worden geboden.
Waarom zet je de woning dan niet voor 600k te koop? Dan verkoop je hem voor 650k :+

• MikelS1986
  • Laatst online: 02-12 12:37
jessy100 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:01:

Alleen zitten we met een groot issue: we hebben een lekkage vanaf het balkon van de bovenburen. resultaat: ~2x1 meter plafond is helemaal bruin. Ik ben al sinds mei bezig met touwtrekken met de VVE om dit gefixed te krijgen, maar er gebeurt weinig. Iemand nog tips of ik dit eventueel over een juridische boeg wat kracht bij kan zetten? Dit gaat gewoon geld kosten want op deze manier kan/wil ik het huis echt niet verkopen...

Vervelende is ook dat de oorzaak bij de buren zit, anders had ik het uit eigen zak betaald. Maar ik kan niet zomaar werklui daar naar binnen sturen.

Vraagje: behoort het balkon toe aan de VvE of aan de eigenaar zelf (conform akte)?

• kx22
Bumaa schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:21:
[...]

Waarom zet je de woning dan niet voor 600k te koop? Dan verkoop je hem voor 650k :+
Omdat als je mijn verhaalt goed leest ik naar de overbuurman kijk.
Of mogen we niet meer bedenkingen hebben bij bepaalde tactieken van makelaars?

• Toke_gt
jessy100 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:01:

Als je wel bereid bent dit uit eigen zak te (voor)financieren, zou ik kijken of je met de bovenburen kunt afspreken dat jij laat repareren en voorlopig betaalt. Dan kun je goed je huis verkopen of opleveren (is het al verkocht?) en is het daarna getouwtrek over al dan niet terugbetalen. Het zou mij wel wat waard zijn om het gefixt en zonder gedoe over de oplossing te kunnen verkopen/overdragen.
Heb je enig idee wat er aan de hand is en hoe het gefixt kan worden?

• Bumaa
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 03-11 12:11
kx22 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:57:
[...]

Omdat als je mijn verhaalt goed leest ik naar de overbuurman kijk.
Of mogen we niet meer bedenkingen hebben bij bepaalde tactieken van makelaars?
Nee snap ik, maar zonder de verkoopprijs van de andere woning weet je het nooit. Misschien is die wel veel te hoog in de markt gezet en voor de vraagprijs of maar net erboven weg gegaan.

• Laapo
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 21:43
kx22 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:07:
[...]

Ik heb mijn bedenkingen bij dit soort tactieken.
Een kennis van mij is daar ook "ingetrapt".
Hij heeft een uitgebouwde hoekwoning met circa 140m2. Grotere perceel en redelijke afwerking van huis.
Tegenover hem is een tussenwoning van 125m2 met kleinere perceel en ditto afwerking. Deze stond online voor de vraagprijs van 450k. We weten NIET voor wat voor bedrag het is verkocht, maar het is aannemelijk dat het voor de vraagprijs of meer is verkocht ivm locatie (mooie buurt rdam).
Aangezien hij een grotere huis heeft, hoekwoning en grotere perceel is het aannemelijk dat hij minimaal 500k als vraagprijs zou hanteren.
De makelaar zegt echter, nee laten wij 460k doen, want dan ga ik ze uit elkaar spelen en krijg je alsnog de hoogste bod.

Eindstand was de verkoopprijs 500k.

In mijn optiek teleurstellend, want zet je beide woningen naast elkaar zou ik ten alle tijden 50k extra betalen voor hoekwoning die groter is. Naar mijn mening zou een vraagprijs met 500k juist tot biedingen leiden die 50k erboven worden geboden.

Hij is er tevreden mee, want hierop pakt hij al een overwaarde van ruim 300k. Echter vind ik de tactiek van de makelaar enorm slap.
Die geeft hem nu het idee dat iemand wel 50k bovenop de vraagprijs betaald, terwijl het eigenlijk de vraagprijs hoort te zijn.
En de makelaar kon ook niet uitvogelen wat de verkoopprijs van de overburen is geweest?

• kx22
Ongetwijfeld wel, maar die zei dat niet tegen hem. Was een andere makelaar die dat huis verkocht.

Maar ergens is het dubieus om laag inzetten om dan meer eruit te krijgen dan hoger in te zetten met de kans dat je iets naar beneden moet.
Bij laag inzetten zal je huis altijd snel verkocht worden.....en dan krijgt de makelaar weer een vinkje achter zijn naam.

• Blackgold
kx22 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:03:
Ongetwijfeld wel, maar die zei dat niet tegen hem. Was een andere makelaar die dat huis verkocht.
Is dat zo gezegd door de makelaar of een vermoeden vanuit jullie? Het lijkt me namelijk heel raar dat je eigen verkoopmakelaar zulke info voor je achterhoudt. Bij mij vertelde aankoop- en verkoopmakelaar altijd voor welke prijs een andere woning weg ging en als hij het niet wist, belde die het voor me na.

Ik vind dat je inderdaad altijd kritisch moet blijven over makelaars en er zitten heus rotte appels tussen. Maar ik merk nogal wat aannames in je verhaal. Je weet immers niet voor hoeveel die tussenwoning is weggegaan, voor hetzelfde geldt is het overbieden daar reuze meegevallen en heeft je vriend met de hoekwoning een goede marktconforme prijs gekregen.

Wat ik in ieder geval zelf heb gezien in mijn straat (waar te koop woningen elkaar in korte tijd snel opvolgen met verschillende prijsstrategieën) is dat een hogere vraagprijs echt geen garantie biedt voor een evenredig hoger overbiedingspercentage. Sterker nog, een woning die expres “bluffend” hoog ging zitten (want recent gerenoveerd en dus moderner/beter dan de rest) heeft uiteindelijk zijn prijs moeten verlagen. Ja, tegenwoordig is is t wat de gek ervoor geeft, maar de gek heeft wel redelijke kennis van de markt.

• Dabbel
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 00:50
kx22 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:03:

Maar ergens is het dubieus om laag inzetten om dan meer eruit te krijgen dan hoger in te zetten met de kans dat je iets naar beneden moet.
Bij laag inzetten zal je huis altijd snel verkocht worden.....en dan krijgt de makelaar weer een vinkje achter zijn naam.
Ligt ook aan de afspraak van de eigenaar en makelaar. Als de makelaar 10% krijgt voor alles boven vraagprijs, dan zal hij vaak lager inzetten.
Als hij een vaste vergoeding krijgt, dan maakt overbieden niets uit.

• Hbeez
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:52
Ik kan m'n tussenwoning (prijs 550-570) qua opleverdatum van m'n nieuwe huis ergens in de periode tussen nu - april/mei 2022 te koop zetten. Met de voorspellingen van de ABN/ING zou het huis in het voorjaar zo'n 5% meer waard kunnen zijn dan nu, ook al zijn wat stoplichten wel van groen naar oranje gegaan. Maar belangrijker is dat de dagen nu al wat donkerder/druilerig zijn en ik het gevoel heb dat er in het voorjaar meer enthousiasme komt dan wanneer ik hem nu online zet. De makelaar geeft aan dat in de huidige woningmarkt er sowieso wel genoeg enthousiasme is, maargoed, gok dat hij het liever nu verkoopt voor 550 dan over 6 maanden voor 580. Anderen die dezelfde afweging aan het maken zijn?

• locatielocatie
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 23:50
Hbeez schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 02:30:
Ik kan m'n tussenwoning (prijs 550-570) qua opleverdatum van m'n nieuwe huis ergens in de periode tussen nu - april/mei 2022 te koop zetten. Met de voorspellingen van de ABN/ING zou het huis in het voorjaar zo'n 5% meer waard kunnen zijn dan nu, ook al zijn wat stoplichten wel van groen naar oranje gegaan. Maar belangrijker is dat de dagen nu al wat donkerder/druilerig zijn en ik het gevoel heb dat er in het voorjaar meer enthousiasme komt dan wanneer ik hem nu online zet. De makelaar geeft aan dat in de huidige woningmarkt er sowieso wel genoeg enthousiasme is, maargoed, gok dat hij het liever nu verkoopt voor 550 dan over 6 maanden voor 580. Anderen die dezelfde afweging aan het maken zijn?
Ik zou de woning pas verkopen als je mooi gesetteld bent in je nieuwe huis. 5% van 550k is 27k, dat vind ik veel geld. Waarom dat geld zo maar laten? Ik zie de markt in de komende 6 maanden echt niet naar beneden gaan. Als er een crisis komt dan reageert de huizenmarkt sowieso pas over een half jaar.

• Marinos83
Ik sta voor de zelfde keuze en ga sowieso de verkoop vast voorbereiden zodat we 'online' kunnen wanneer we dat willen. Niemand die weet wanneer de huidige gekte ophoudt, en misschien krijg je er later meer voor, misschien ook niet. Ik merk bij mezelf wel dat ik graag eerder verkoop dan later omdat het fijn is om zekerheid te hebben over de opbrengsten, ondanks dat we het makkelijk kunnen hebben als de opbrengst tegen valt. Het is gewoon fijn om je hoofd op andere dingen te kunnen richten. Het lastigste vind ik vooral de onzekerheid van de planning rondom oplevering, onze bouwer heeft net (weer) een maand vertraging gemeld.

• finsdefis
  • Niet online
locatielocatie schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 06:16:
[...]

Ik zou de woning pas verkopen als je mooi gesetteld bent in je nieuwe huis. 5% van 550k is 27k, dat vind ik veel geld. Waarom dat geld zo maar laten? Ik zie de markt in de komende 6 maanden echt niet naar beneden gaan. Als er een crisis komt dan reageert de huizenmarkt sowieso pas over een half jaar.
Ik zie het ook niet heel rap afvlakken hoor, maar het is wel een flinke aanname dat prijzen blijven stijgen. Vorig jaar gaven in elk geval ABN en Rabo aan dat prijzen dit jaar zouden stagneren of dat de prijsstijging zou afvlakken... daar klopte ook niets van. Wie weet is het omgekeerde nu waar? (gezien rentestijgingen, inflatie en bijv. tegenvallende bestrijding corona bijv.)

Ik zou er in elk geval niet vanuit gaan dat je woning nog in waarde stijgt, in de meeste gevallen kan het dan alleen maar meevallen.

Wel was het bij de vorige crisis zo dat de duurdere woningen sneller in waarde daalden en dat met name het transactievolume omlaag ging, ook omdat het vertrouwen en de financierbaarheid onder druk stonden, geloof ik. Dus in het 'ergste' geval vang je een paar tientallen duizenden euro's minder en duurt het wat langer voor je huis verkocht is.

[Voor 4% gewijzigd door finsdefis op 31-10-2021 13:15]

• Gijsje22
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 22:36
Daarbij is de dalende prijzen waarschijnlijk niet eens het grootste probleem voor de meesten. Het wordt vooral lastig als de verkoop stagneert en je langere tijd met 2 huizen blijft zitten.

• Hbeez
finsdefis schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:14:
[...]

Ik zie het ook niet heel rap afvlakken hoor, maar het is wel een flinke aanname dat prijzen blijven stijgen. Vorig jaar gaven in elk geval ABN en Rabo aan dat prijzen dit jaar zouden stagneren of dat de prijsstijging zou afvlakken... daar klopte ook niets van. Wie weet is het omgekeerde nu waar? (gezien rentestijgingen, inflatie en bijv. tegenvallende bestrijding corona bijv.)

Ik zou er in elk geval niet vanuit gaan dat je woning nog in waarde stijgt, in de meeste gevallen kan het dan alleen maar meevallen.

Wel was het bij de vorige crisis zo dat de duurdere woningen sneller in waarde daalden en dat met name het transactievolume omlaag ging, ook omdat het vertrouwen en de financierbaarheid onder druk stonden, geloof ik. Dus in het 'ergste' geval vang je een paar tientallen duizenden euro's minder en duurt het wat langer voor je huis verkocht is.
Eens.. ik wacht ook niet zozeer omdat ik speculeer op hogere huizenprijzen obv de voorspellingen van de analisten, maar meer omdat ik denk dat het voorjaar een gunstigere tijd is om te verkopen.. Als het huis weer wat lichter is, de tuin er mooi bij staat, de mensen weer een beetje uit hun huizen komen.. deels gebaseerd op m'n eigen gevoel en deels op wat marktanalyses.

Idd een goede tip om het huis vast verkoopklaar te maken. Dat ga ik zeker doen, mocht er nog een nazomer aankomen dan kan ik hem iig vast online zetten.

Een dalende markt waardoor ik er tienduizenden minder voor krijg of bv 6+ maanden dubbele woonlasten heb zou natuurlijk balen zijn maar maakt verder niet uit ivm lage hypotheek.

[Voor 3% gewijzigd door Hbeez op 31-10-2021 14:23]

• Vantage92
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 16:52
Mijn huis komt volgende week online, in de slechtste periode volgens jouw grafieken.
Waar komt deze data vandaan en van welke tijdsperiode is dit?
Ik zou ook wel eens willen weten of de verkoopprijs dan slechter is, denk van niet.
De markt is nog steeds ontzettend verhit dus verkopen doe je sowieso wel.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• finsdefis
  • Niet online
Vantage92 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:39:
Mijn huis komt volgende week online, in de slechtste periode volgens jouw grafieken.
Ik zou ook wel eens willen weten of de verkoopprijs dan slechter is, denk van niet.
Gezien het in het Engels is en vermoedelijk over breder onderzoek of juist alleen Amerika/het VK gaat denk ik ook dat je er niet al te veel waarde aan kunt hechten, al helemaal niet gezien de huidige omstandigheden. De doorlooptijd die ik daarin zie is ook erg lang, tegenwoordig is een huis bij ons in de buurt in elk geval binnen 2-4 weken verkocht (hooguit).

Misschien dat een paar indicatoren zoals vakantieperiodes en feestdagen wel iets zeggen, waarbij de interesse misschien niet lager is maar wel de mogelijkheid om door te pakken. En dan is het weer gek als je huis langer dan x weken op Funda staat.

Ik twijfel er ook aan of in de huidige markt zoiets als weer / tuin in bloei etc. invloed heeft op de interesse en/of verkoopprijs. Misschien dat mensen wat minder snel 'verliefd' worden op een huis als het er niet idyllisch uitziet oid, maar bij grote interesse is er altijd wel iemand die 'naar waarde' kan bieden.

We kiezen er zelf voor om ons huis al te gaan verkopen ondanks een verwachte oplevering van ons nieuwe huis pas in april. Eind vorig jaar, toen we ons nieuwbouwhuis kochten, twijfelden we zelfs nog om te gaan huren met een potentiële daling in het achterhoofd. Maar sindsdien is er gewoon weer 15% bovenop gekomen qua verkoopprijzen dus vind ik het prima om nu de winst + zekerheid te pakken. Iemand die wat minder risico-avers is kan zeker nog even blijven zitten.

• Toke_gt
Het is onderzoek komt uit de UK en daar is het vakantie van 20 okt/4 nov. Ik denk dat dit onderzoek uit 2020 is en toen ging UK eind oktober door corona op slot. Op hun site geven ze ook niet echt een verklaring waarom deze periode dieprood is; hun advies voor slechte maanden voor verkoop is verder gelijk aan hier (blijf bij feestdagen en schoolvakanties weg, maart/april scoort het beste).

• Hbeez
Uk/US, paar jaar oude data. Mijn makelaar zei dat dit soort data nu niet meer echt gold in de huidige markt in Nederland, maar adviseerde wel eind december/begin januari te vermijden ivm obvious reasons.

• DonnieDoezoe
  • Laatst online: 20:24
Je kan en mag dat niet vergelijken met de markt hier in Nederland, totaal irrelevant imo.

• Hbeez
DonnieDoezoe schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:57:
Je kan en mag dat niet vergelijken met de markt hier in Nederland, totaal irrelevant imo.
Of de markten vergelijkbaar zijn weet ik niet, maar de effecten van vakantieperiodes, seizoenseffecten etc wel. De data is ook consistent, over verschillende regio´s en over verschillende jaren, en met adviezen van Nederlandse verkoopmakelaars mbt beste verkoopmaanden.

Edit± denk overigens dat je het in de huidige verkopersmarkt met een flinke korrel zout moet nemen.. rood = geel en geel/oranje is lichtgroen zou ik zeggen..

[Voor 14% gewijzigd door Hbeez op 31-10-2021 21:14]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Marinos83 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:20:
Members only:

[Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 01-11-2021 08:59]

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 05-12 09:47

Crazy D

I think we should take a look.

Het gaat er niet om hoeveel iemand overbiedt, maar hoeveel jij zelf kunt kopen. Als je 10% overbieding moet hebben omdat je anders je nieuwe huis niet kunt kopen, doe je iets niet goed imho.

Exact expert nodig? itwize.nl

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Ik heb zojuist een heel mooi bod geaccepteerd voor mijn huis. Wanneer het koopcontract is getekend en de bedenktijd is verstreken zal ik de details melden.

Edit: van de 18 bezichtigingen hebben er 9 een bod gedaan.

[Voor 16% gewijzigd door HellBeast op 01-11-2021 13:59]

• Source90
HellBeast schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:49:
Ik heb zojuist een heel mooi bod geaccepteerd voor mijn huis. Wanneer het koopcontract is getekend en de bedenktijd is verstreken zal ik de details melden.

Edit: van de 18 bezichtigingen hebben er 9 een bod gedaan.
Wij hebben vandaag 3 biedingen ontvangen, morgen sluit de bieding.

Nu al bizarre bedragen van 60k boven vraagprijs. Niet normaal meer.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Gaaf! Bij ons worden volgende week maandag de foto's gemaakt en dan komt het vlot op Funda...ben benieuwd!

• Source90
ChUcKiE schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:37:
Gaaf! Bij ons worden volgende week maandag de foto's gemaakt en dan komt het vlot op Funda...ben benieuwd!
De laatste bieding is, op 1k na, precies het dubbele van hetgeen wij er voor betaald hebben 4 jaar geleden. Dat is een ROI waar je U tegen zegt haha.

Moet zeggen dat exact dat hierboven (2x bedrag wat wij betaald hebben) toch wat ongemakkelijk aanvoelt. Mede vanwege dat dit expliciet in de koopovereenkomst van onszelf toentertijd staat.
Beetje dubbel gevoel. Aan de andere kant heb ik ze niet onder dwang dit bedrag laten bieden, is de markt tegenwoordig..

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Crazy D schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:07:
[...]

Het gaat er niet om hoeveel iemand overbiedt, maar hoeveel jij zelf kunt kopen. Als je 10% overbieding moet hebben omdat je anders je nieuwe huis niet kunt kopen, doe je iets niet goed imho.
In principe hebben we de overwaarde niet (volledig) nodig, maar gezien de nieuwe woning afgelopen jaren ook tonnen is gestegen wil ik dat liever ook zien in de verkoop van onze woning. Dan maakt het minder uit dat we bijna 50% meer betalen dan de buren die het in 2019 kochten :). Maw ik vind dat we echt veel teveel voor de nieuwe woning betalen, en dat zal iedereen ook wel erkennen. Maarja dat is de markt. :/

[Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 01-11-2021 21:02]

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Probleem kan een beetje zijn dat iemand dan jou vraagprijs als financiering voorbehoud meeneemt in zijn/haar bod.
En als het daar dan x% onder getaxeerd wordt heb je toch een uitdaging.
Je kunt immers ook niet zeggen dat ze dat voorbehoud dan lager moeten zetten als voorbehoud want dan zeg je min of meer dat je huis eigenlijk minder waard is.

Ons huis wordt morgen getaxeerd voor/door de kopers.
Ben benieuwd wat er uit komt.
Geaccepteerde verkoopprijs was onder de vraagprijs. Zal dus wel goed komen, zo niet heeft onze makelaar de plank echt mis geslagen met zijn vraagprijs.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bommes schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:57:
[...]

Probleem kan een beetje zijn dat iemand dan jou vraagprijs als financiering voorbehoud meeneemt in zijn/haar bod.
En als het daar dan x% onder getaxeerd wordt heb je toch een uitdaging.
Je kunt immers ook niet zeggen dat ze dat voorbehoud dan lager moeten zetten als voorbehoud want dan zeg je min of meer dat je huis eigenlijk minder waard is.
Ik schat in dat kopers toch wel enige overwaarde meenemen. Startende stellen zijn niet echt de doelgroep (groot en niet peutervriendelijk O-) ).
Ons huis wordt morgen getaxeerd voor/door de kopers.
Ben benieuwd wat er uit komt.
Geaccepteerde verkoopprijs was onder de vraagprijs. Zal dus wel goed komen, zo niet heeft onze makelaar de plank echt mis geslagen met zijn vraagprijs.
Dat zal wel goedkomen. :)

[Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 01-11-2021 21:54]

• jamaar_jamaar
jamaar_jamaar schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:10:
Goedemorgen allemaal,

Na een tijdje te hebben meegelezen is ons huis vandaag live gegaan op funda 🎉

Ik ga aankomende tijd eea met jullie delen over ervaringen die wij hebben (aantal bezichtigingen, biedingen (hopelijk) etc.

***members only***
Inmiddels het hele proces doorlopen en er uitgekomen met de koper. zoals hierboven aangeven was de strategie om het niet te "goedkoop" in de markt te zetten maar meer serieuze kijkers te trekken. De aanloop met intresse viel in eerste instantie "tegen" ( eerst dag 6 bezichtigingen gepland, door al het nieuws etc hadden wij verwacht binnen 1 dag de twee kijkdagen volledig vol te hebben). uiteindelijk wat cijfers:

- Prijs 450-500 range (ik deel binnenkort als alles rond is meer specfieke details)
- Regio midden NL -> dorp naast utrecht
- Jaren 30 huis

uitkomst (verkocht onder voorbehoud):
- totaal 18 bezichtigingen
- 3 serieuze biedingen
- bod geacepteerd 10.2% boven vraagprijs

Hele proces toch wat meer stress gegeven dan verwacht dus alles te moeten schoonmaken/opruimen etc. uiteindelijk voor een hele mooie prijs verkocht. wij hebben deze woning 5,5 jaar geleden gekocht en de prijs is 120% gestegen 8)7. is de markt aan het veranderen? N=1, maar ik begreep wel van de makelaar en ook zelf meegemaakt dat mensen het gaan opgeven en dat de 30/40 bezichtigingen minder worden. groep die overblijft heeft een verwachting minimaal met 10% te moeten overbieden om kans te maken.
Pagina: 1 ... 108 109 110 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee